Bummer. Zit er soms te weinig pectine in ofzo?quote:Op zondag 30 oktober 2011 07:36 schreef Pietverdriet het volgende:
@ erasmo
Gewone sinaasappels zijn niet geschikt voor marmelade. En sowieso altijd alleen maar de schil van citroen, sinaasappel en zo gebruiken als er uitdrukkelijk is vermeld dat ze niet behandeld zijn. Had laatst citroenen, biologische, die behandeld waren. En vertrouw de winkelier niet, het moet er uitrukkelijk op staan!
Misschien een ras met een hardere/dikkere schil om het pellen makkelijker te maken?quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:38 schreef RobinOok het volgende:
Dat de ene soort zich er beter voor leent dan de ander geloof ik wel, maar dat gewone sinaasappelen niet geschikt zouden zijn vraag ik me af. Je kunt marmelade van zo'n beetje iedere citrusvrucht maken, dus waarom dan niet van gewone sinaasappelen?
Dat lijkt me niet, het is handiger om de eerst dun de schil eraf te snijden en dan te pellen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:34 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Misschien een ras met een hardere/dikkere schil om het pellen makkelijker te maken?
Uien snipperen, knoflook snijden, in de pan aanfruiten, hele zooi verse tomaten erbij, wat kruiden, eventueel boullion, lekker laten pruttelen totdat de tomaten uit elkaar vallen, als ie te dun is, even laten staan om wat vocht te verdampen, eventueel staafmixer er door. klaar.quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:32 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Misschien al vaak gevraagd, maar ik vroeg me af, hoe maak ik een goede basis tomatensaus voor spaghetti e.d.?
Ik heb komende week zo goed als vrij, dus ik wil eens experimenteren met een saus die lang op moet staan
Dat klopt, maar het is nu eenmaal zo dat men hier onder 'Bolognaise' iets heel anders verstaat door er allerlei ingredienten bij te doen die niks van waarde toevoegen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:31 schreef Staal het volgende:
Waarom spreek je het dan op zijn Frans uit?
And mind you, Noord Europeanen zijn juist erg voor traditioneel koken. Met alle respect, je recept is niet bijzonder.
Dan moet je er wel even bij zeggen dat je er dan drie dagen mee bezig bent.quote:Op zondag 30 oktober 2011 20:46 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kan het ook volgens Heston Blumenthal doen. Dan gebruik je alleen de pulp, waar de zaadjes in zitten. Die pers je door een zeef. Het sap reduceer je tot het een ketchupachtige consistentie krijgt. Het resultaat is een zeer intense smaak, die het best tot zijn recht komt op vlees of vis, omdat er dan stofjes bij elkaar komen die samen erg lekker smaken.
Dank! Recept1quote:Op dinsdag 1 november 2011 14:57 schreef SiGNe het volgende:
Knoflooksoep (4 pers.)
Recept is voldoende voor vier koppen soep. Het is een makkelijk recept maar het maken van een roux schijnt wel een handigheidje te zijn dat je even onder de knie moet krijgen.
Ingrediėnten
Een klont roomboter
Een tot anderhalve bol knoflook
Eetlepel bloem
1 tuinkruiden bouillonblokje
Water
Kookroom
evt. een paar takjes bieslook of lente-ui en peper en zout
Bereiding:
Plet de knoflook met je mes of een lepel en pel hem. Laat de klont boter smelten en smoor de knoflook op een zacht vuurtje voor ongeveer 5-10 minuten. Kook intussen water in een andere pan of de waterkoker en maak met een bouillonblokje en ongeveer 800 ml. water een bouillon.
Voeg een eetlepel bloem toe aan de knoflook, roer alles goed en bak dit mengel even, voeg dan langzaam de bouillon toe terwijl je goed blijft roeren en breng aan de kook.
Pureer de knoflook met de staafmixer en laat nog even doorkoken. Voeg op het laatst een scheutje kookroom toe. (Afhankelijk van de room die je kiest, die van mij kan rustig verhit worden dus die laat ik nog even meekoken.)
Breng eventueel op smaak met zout en peper en garneer met bieslook of lente-ui.
ik heb er nog twee, die vorige is een recept van een vriend van me.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:50 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Dank! Recept1Piet, jij ook een suggestie? Nu heb ik best veel keukengerei, maar heb geen staafmixer. Wel een blender maar das niet zo handig met soep gok ik.
Nu alleen het brood nog....
Robin moet maar eens een eigen topic gaan openen denk ik zo.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:35 schreef minilot het volgende:
Ik misbruik dit topic even voor een vraag aan RobinOok: ik heb door omstandigheden nogal wat gembersiroop in mijn keukenkastjes staan - wat kan ik hier nu eens voor iets geniaals mee doen?
Wat is dat eigenlijk voor vlees, zo'n ossestaart? Ik vind ossestaartsoep erg lekker, ook de heldere varianten, maar dat heeft me nooit echt een idee gegeven van van hoe je dat vlees verder zou kunnen gebruiken.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:05 schreef RobinOok het volgende:
Nee, nee, dat was alleen omdat ik 's avonds laat begon met de ossenstaarten uitbenen en dus de volgende dag verder ging. En daarna moeten de sauzen nog heel lang pruttelen en dus aten we pas op dag 3. Maar ik heb het recept daarna nog ooit eens gemaakt, gehakt door de slager laten draaien, tomaten uit blik gebruikt en even flink doorgewerkt en toen stond na 2 uurtjes alles te pruttelen.
https://kokrobin.wordpress.com/2008/06/04/spaghetti-bolognese/
Ik gebruik dat niet zo vaak. In de zomer wel, in een favoriete fruitsalade van aardbei, meloen en banaan. Daarbij maak ik dus een dressing van 100 ml gembersiroop, 20 ml witte balsemico en wat chillivlokken.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:35 schreef minilot het volgende:
Ik misbruik dit topic even voor een vraag aan RobinOok: ik heb door omstandigheden nogal wat gembersiroop in mijn keukenkastjes staan - wat kan ik hier nu eens voor iets geniaals mee doen?
Het is in ieder geval KUTvlees om te ontbenen.quote:Op woensdag 2 november 2011 08:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is dat eigenlijk voor vlees, zo'n ossestaart? Ik vind ossestaartsoep erg lekker, ook de heldere varianten, maar dat heeft me nooit echt een idee gegeven van van hoe je dat vlees verder zou kunnen gebruiken.
was jij dat nou met die fantastische lasagne? Heb je daar nog een link van?quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:31 schreef Staal het volgende:
Waarom spreek je het dan op zijn Frans uit?
And mind you, Noord Europeanen zijn juist erg voor traditioneel koken. Met alle respect, je recept is niet bijzonder.
Klinkt wel interessant, ik denk dat ik het diepere wel kan plaatsen in relatie tot de soep.quote:Op woensdag 2 november 2011 11:37 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Het is in ieder geval KUTvlees om te ontbenen.![]()
[ link | afbeelding ]
Ossenstaat uitbenen
Normaler is dat je het stooft en dan als het gaar is plukt.
Het is gewoon als stoofvlees, maar dan met een "diepere, stevigere" rundssmaak. En omdat er zoveel vet en smurrie omheen zit is het natuurlijk mals en sappiger dan een magere runderlap.
[ link | afbeelding ]
Ossenstaart plukken
Na het stoven en plukken maakte ik er een ragu van. (die er lekkerder uitziet dan ie smaakte, dus kan je niet aan een beproefd recept daarvoor helpen)
[ link | afbeelding ]
Pappardelle with Oxtail & Mushroom Ragu
recept van heston blumenthalquote:Op woensdag 2 november 2011 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Robin, waarom ontbeen je ossestaart in godensnaam voor het bereiden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |