Ja die was ik vergeten.. Angst voor t onbekendequote:Op maandag 24 oktober 2011 18:01 schreef Ikbenserieus het volgende:
Uit angst voor de dood.
En je voelt je er lekker door. Als je in niets geloofd is de dood maar een zwart gat, ''een niets''
En er worden zoveel moorden gepleegd ' voor het geloof '.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:14 schreef ElectricEye het volgende:
Zolang men in vrijheid kan beslissen om wel of niet te geloven, is het goed.
Da's meer voor religie dan voor geloof.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:15 schreef ELnacho het volgende:
[..]
En er worden zoveel moorden gepleegd ' voor het geloof '.
Ik sta daarin neutraal van mij mag iedereen geloven wat ie wilt...quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:17 schreef Strani het volgende:
Waarom kan niemand accepteren dat er ook mensen zijn die juist iets geloven omdat ze er heel veel over nagedacht hebben, en de optie 'er bestaat niets' eigenlijk net zo onzinnig vinden als elke andere?
Mooi. Ik ben trouwens geen sterk 'gelover' hoor. Ik hou alleen sommige dingen meer voor mogelijk dan anderen. Maar ik stel voor mezelf geen regels om een God tevreden te houden.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:18 schreef ELnacho het volgende:
[..]
Ik sta daarin neutraal van mij mag iedereen geloven wat ie wilt...
Dit zit er misschien nog wel het dichtste in de buurt. Een lezing die ik in het bijzonder kan aanraden is deze:quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Een bepaald gen voed de drang om te geloven in goden inprincipe.
Ja dit is bewezen.
Nee ik ga het niet googlen voor je.
Hm, opmerkelijk dat je iets waarvan je erkent dat het per definitie onbewijsbaar is voor jezelf wel accepteert als bewijs.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:32 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik geloof zelf door mijn ervaringen. Maar dit ligt inderdaad gevoelig want als ik wat voorbeelden zou noemen (uiteraard niet-bewijsbaar) dan zijn die stuk voor stuk van tafel te vegen door diegene die ze niet herkennen. Ik geloof door mijn ervaringen dus.
Dat is niet zo vreemd. Als ik zeg dat ik een goddelijke aanwezigheid voel op bepaalde plekken dan is dat geen bewijs, maar voor mij aardig overtuigend. (Is maar een voorbeeld he.)quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, opmerkelijk dat iets waarvan je erkent dat het per definitie onbewijsbaar is voor jezelf wel accepteert als bewijs.
Hoe identificeer je die 'goddelijke aanwezigheid' zonder referentie? Het zal vast een fantastisch gevoel zijn, maar opium is dat ook. Bovendien kun je dit 'goddelijke gevoel' wel degelijk waarnemen op hersenscans.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:21 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd. Als ik zeg dat ik een goddelijke aanwezigheid voel op bepaalde plekken dan is dat geen bewijs, maar voor mij aardig overtuigend. (Is maar een voorbeeld he.)
Ik zat eens een uur of zo aan de zee, op een kiezelstrand. Weinig is zo rustgevend als een beetje naar de golven kijken en luisteren en verder niks doen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe identificeer je die 'goddelijke aanwezigheid' zonder referentie? Het zal vast een fantastisch gevoel zijn, maar opium is dat ook.
Het is hier denk ik wel nuttig om er even bij stil te staan hoe extreem onwaarschijnlijk het 'nu' is. Hoeveel andere alternatieve werkelijkheden er hadden kunnen zijn. Hoe waarschijnlijk het is dat er iets onwaarschijnlijks gebeurt, ongeacht of daar iets achter zit.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:28 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik zat eens een uur of zo aan de zee, op een kiezelstrand. Weinig is zo rustgevend als een beetje naar de golven kijken en luisteren en verder niks doen.
Op een gegeven moment stonden we (ik en degene met wie ik was) zo'n beetje op de rand van waar het water komt, je kent het wel. Maar dat water kwam niet dichtbij genoeg. We zeiden iets over dat de zee bang voor ons is (of iets in die trant) en de eerst volgende golf die kwam ging vele meters verder dan alle vorige waardoor we met natte broek thuiskwamen.
Kijk, de één vindt dat toeval, maar voor mij is dat een leuk grapje. Dat is maar een klein moment maar daar zijn er zo veel van. Ik zie daarin een bepaalde communicatie van het Goddelijke, eentje waar ik bovendien vrij vrolijk van wordt.
Wat als mijn verstand juist meewerkt aan die conclusie? Zoals ik eerder al zei, het lijkt wel alsof er automatisch van uit wordt gegaan dat mensen die ergens in geloven slechts als kippen zonder kop over de wereld rennen en nergens over nadenken.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is hier denk ik wel nuttig om er even bij stil te staan hoe extreem onwaarschijnlijk het 'nu' is. Hoeveel andere alternatieve werkelijkheden er hadden kunnen zijn. Hoe waarschijnlijk het is dat er iets onwaarschijnlijks gebeurt, ongeacht of daar iets achter zit.
Het menselijke brein is geevolueerd om patronen te herkennen in alles. En vaak zijn de herkende patronen ook werkelijke patronen. Maar in meer dan genoeg gevallen detecteren we patronen die er niet zijn. Wat wij waarnemen is niet de werkelijkheid zoals die is, maar de werkelijkheid zoals die van belang is voor ons. Een subtiel maar belangrijk verschil. We zullen veel eerder een schaduw aanzien voor een inbreker dan een inbreker aanzien voor een schaduw. En hetzelfde geldt voor die golf.
Nou zeg ik niet dat je niet zou moeten genieten van zulke momenten. Maar het is ook geen reden om daarbij je verstand te verliezen puur omdat de conclusie je wel bevalt.
Dat je verstand meewerkt aan die conclusie is heel verklaarbaar vanuit de evolutie van mensen, zoals Andy Thomson in de eerder gelinkte lezing haarfijn uiteen zet.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Wat als mijn verstand juist meewerkt aan die conclusie? Zoals ik eerder al zei, het lijkt wel alsof er automatisch van uit wordt gegaan dat mensen die ergens in geloven slechts als kippen zonder kop over de wereld rennen en nergens over nadenken.
Dit vind ik een beetje een oudbakken argument. Wat dacht je van de mogelijkheid 'ik weet niet precies waar de oerknal vandaan kwam of hoe die is ontstaan?' Dat mag gewoon hoor.... iets niet weten. Het is niet alsof geloven in een god en geloven dat de oerknal uit het niets kwam de enige twee mogelijkheden zijn.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:49 schreef Strani het volgende:
Ik denk minstens net zo veel na over dit soort zaken als mensen die niet geloven. Overigens is 'niet geloven' heel relatief want iedereen geloof wel ergens in. Ook als je van mening bent dat alles zomaar zonder reden vanuit het niets ontstaat, geloof je ergens in. Die optie is namelijk net zo onwaarschijnlijk als een bebaarde god met een drietand op een wolkje.
Ik ken niemand die gelooft dat alles uit het niets ontstaan is.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk minstens net zo veel na over dit soort zaken als mensen die niet geloven. Overigens is 'niet geloven' heel relatief want iedereen geloof wel ergens in. Ook als je van mening bent dat alles zomaar zonder reden vanuit het niets ontstaat, geloof je ergens in. Die optie is namelijk net zo onwaarschijnlijk als een bebaarde god met een drietand op een wolkje.
Voor de Big Bang Theory zélf is genoeg bewijs ja, en ik geloof er ook in hoor, maar ik blijf me dan afvragen waar die oerknal vandaan kwam en belangrijker, waarom hij sowieso gebeurde om vervolgens zo'n ongelovelijk perfect universum achter te laten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:14 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik ken niemand die gelooft dat alles uit het niets ontstaan is.![]()
Je maakt hier de fout om te denken dat alle "geloven" of meningen van gelijke waarde zijn, dit is uiteraard niet waar. Geloven in een bebaarde god met een drietand op een wolkje zonder dat daar ook maar een greintje bewijs voor is is natuurlijk niet van een zelfde waarde als geloven in de big bang theorie waarvoor talloze bewijzen zijn en voldoende argumentatie is om deze aannemelijk te maken.
Perfect? Volgens welke criteria? Kunnen daar wel objectieve criteria voor bestaan? En als we de geschiktheid voor menselijk leven voor de fun even aanvaarden als een objectief criterium (wat het dus overduidelijk niet is)... -->quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Voor de Big Bang Theory zélf is genoeg bewijs ja, en ik geloof er ook in hoor, maar ik blijf me dan afvragen waar die oerknal vandaan kwam en belangrijker, waarom hij sowieso gebeurde om vervolgens zo'n ongelovelijk perfect universum achter te laten.
Ik weet zelf niet waar die vandaan komt en het lijkt me dan ook beter om te stellen dat ik het niet weet ipv te stellen dat dan een god het wel gedaan moet hebben, daar is geen enkele aanleiding toe. Er zijn er in de wetenschap diverse gedachtes over waar die oerknal vandaan komt en die zijn al aanzienlijk aannemelijker dan die man met de baard die alles uit z'n grote hoed tovert. http://www.google.nl/#scl(...)0ca&biw=1280&bih=930quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Voor de Big Bang Theory zélf is genoeg bewijs ja, en ik geloof er ook in hoor, maar ik blijf me dan afvragen waar die oerknal vandaan kwam en belangrijker, waarom hij sowieso gebeurde om vervolgens zo'n ongelovelijk perfect universum achter te laten.
Ik denk dat hij met perfect bedoelt dat het universum net aan die eigenschappen voldoet, waardoor wij uiteindelijk op de aarde mogelijk was.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Perfect? Volgens welke criteria? Kunnen daar wel objectieve criteria voor bestaan? En als we de geschiktheid voor menselijk leven voor de fun even aanvaarden als een objectief criterium (wat het dus overduidelijk niet is)... -->
Het universum is dusdanig ongeschikt voor menselijk leven dat het bijna onmogelijk is.
Als je 'perfect' definieert als 'precies zoals het is' dan is alles per definitie perfect ja.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik denk dat hij met perfect bedoelt dat het universum net aan die eigenschappen voldoet, waardoor het leven uiteindelijk op de aarde mogelijk was.
Als kind geloofde ik inderdaad dat als je een baksteen een meter boven de grond los zou laten dat die de grond zou raken. Echter, nu ik meer weet, weet ik dat niet meer zo zeker. Ik ben namelijk meer en meer gaan twijfelen aan dat ware kennis bereikt kan worden met waarnemingenquote:Op maandag 24 oktober 2011 19:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
We bevinden ons hier op de grenzen van wetenschappelijk begrip, maar als de argumenten in deze lezing valide blijken te zijn dan hebben we het niet over geloof in de blinde of religieuze zin, maar geloof gebaseerd op waarnemingen, zoals we geloven dat een baksteen die we een meter boven de grond loslaten de grond zal raken.
Dat klinkt leuk en aardig, maar waarom ben je daaraan gaan twijfelen en wat is volgens jou wel de manier om ware kennis te vergaren?quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als kind geloofde ik inderdaad dat als je een baksteen een meter boven de grond los zou laten dat die de grond zou raken. Echter, nu ik meer weet, weet ik dat niet meer zo zeker. Ik ben namelijk meer en meer gaan twijfelen dat ware kennis bereikt kan worden met waarnemingen.
Dit doet me denken aan een stukje uit een verder overigens ook prachtige speech van Michael Sandel uit een serie colleges over filosofie:quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als kind geloofde ik inderdaad dat als je een baksteen een meter boven de grond los zou laten dat die de grond zou raken. Echter, nu ik meer weet, weet ik dat niet meer zo zeker.
Is het solipsisme misschien iets voor jou?quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:11 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ben namelijk meer en meer gaan twijfelen aan dat ware kennis bereikt kan worden met waarnemingen.
Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat hij van mening is dat ware kennis niet kan bestaan.quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:14 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk en aardig, maar waarom ben je daaraan gaan twijfelen en wat is volgens jou wel de manier om ware kennis te vergaren?
De problemen van waarneming is, is dat je nooit zeker kunt zijn dat je denkt wat een bewijs is ook inderdaad bewijst wat je wilde bewijzen. Simpeler gezegd: je weet nooit zeker dat X bijvoorbeeld Y bewijst, totdat je weet dat Y de enige oorzaak is van X. Maar, dat Y een oorzaak van X is, kan je niet waarnemen. Je kan het alleen postuleren en hopen dat het inderdaad waar is.quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:14 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk en aardig, maar waarom ben je daaraan gaan twijfelen en wat is volgens jou wel de manier om ware kennis te vergaren?
Inderdaad, de zwaartekracht zal nooit meer hetzelfde zijn, maar het plaatst wel de zwaartekracht op zijn juiste plek: zwaartekracht is niet hetzelfde als het zien van vallende objecten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit doet me denken aan een stukje uit een verder overigens ook prachtige speech van Michael Sandel uit een serie colleges over filosofie:
"Philosophy estranges us from the familiar not by supplying new information but by inviting and provoking a new way of seeing but, and here's the risk, once the familiar turns strange, it's never quite the same again. Self-knowledge is like lost innocence, however unsettling you find it, it can never be unthought or unknown. What makes this enterprise difficult but also riveting, is that moral and political philosophy is a story and you don't know where this story will lead but what you do know is that the story is about you."
Nee, het leven is al eenzaam genoeg als je fronst naar elke vallende baksteen.quote:[..]
Is het solipsisme misschien iets voor jou?
Ja... daar gaan we al...quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, opmerkelijk dat je iets waarvan je erkent dat het per definitie onbewijsbaar is voor jezelf wel accepteert als bewijs.
Misschien ervaar ik hem wel en jij niet, en zitten we er allebei naast.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja... daar gaan we al...
Strani geeft een mooi voorbeeld in post nummer 20. En daar hou ik het verder bij.
Het bestaan van een God kun je niet bewijzen, ik dus ook niet net zoals jij niet kunt bewijzen dat Hij niet bestaat (!!)
Ik ervaar Hem. Jij niet. Zo simpel is het.
Wat zijn jouw ervaringen waardoor je Hem misschien ervaart?quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien ervaar ik hem wel en jij niet, en zitten we er allebei naast.Wij kunnen dit geen van beide weten.
Geen enkele ervaring in het bijzonder. Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat ik het eenvoudig niet herken. Net zoals het mogelijk is dat jij dingen als god herkent die dat niet zijn.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat zijn jouw ervaringen waardoor je Hem misschien ervaart?
Op mij komt dit over alsof je het enigszins bedreigend vindt dat ik geloof. Je zou ook kunnen zeggen: als jij die ervaringen hebt, prima, ik heb ze alleen niet.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat ik het eenvoudig niet herken. Net zoals het mogelijk is dat jij dingen als god herkent die dat niet zijn.
Welnee, waarom zou ik dat bedreigend vinden? Dat jij dergelijke ervaringen hebt is prima. Ik zie alleen gegronde redenen om te twijfelen aan de conclusies die jij daaruit trekt. Niet omdat ik die conclusies wenselijk of onwenselijk vind, maar omdat ik eenvoudig de argumenten mis voor die conclusies.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Op mij komt dit over alsof je het enigszins bedreigend vindt dat ik geloof. Je zou ook kunnen zeggen: als jij die ervaringen hebt, prima, ik heb ze alleen niet.
Oké, en dat begrijp ik ook. Maar ik heb geen argumenten anders dan mijn eigen ervaringen...quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee, waarom zou ik dat bedreigend vinden? Dat jij dergelijke ervaringen hebt is prima. Ik zie alleen gegronde redenen om te twijfelen aan de conclusies die jij daaruit trekt. Niet omdat ik die conclusies wenselijk of onwenselijk vind, maar omdat ik eenvoudig de argumenten mis voor die conclusies.
Ik denk dat er nog een argument is dat je min of meer voor jezelf verborgen houdt: namelijk dat het hier om voor jou gewenste conclusies gaat. En jouw ervaringen passen goed in dat plaatje. Ik denk niet dat je gelooft omdat je dit soort ervaringen hebt, ik denk dat je dit soort ervaringen uitlegt als een bevestiging van je geloof omdat je graag gelooft en graag dat geloof bevestigd ziet.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké, en dat begrijp ik ook. Maar ik heb geen argumenten anders dan mijn eigen ervaringen...
Beste Molorus, geldt dit ook niet voor jou, maar dan in omgekeerde zin? Dus dat je niet wilt geloven en daarvoor de dingen interpreteert op de manier die jou welgevallig is?quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog een argument is dat je min of meer voor jezelf verborgen houdt: namelijk dat het hier om voor jou gewenste conclusies gaat. En jouw ervaringen passen goed in dat plaatje. Ik denk niet dat je gelooft omdat je dit soort ervaringen hebt, ik denk dat je dit soort ervaringen uitlegt als een bevestiging van je geloof omdat je graag gelooft en graag dat geloof bevestigd ziet.
Volledige objectiviteit is moeilijk te bereiken natuurlijk. Maar ik probeer daar wel in al mijn opvattingen over de aard van de werkelijkheid zo veel mogelijk naar te streven. Ik ben dan ook niet wat men noemt 'een sterke atheist' in die zin dat ik durf te stellen dat het niet-bestaan van goden een 100% zekerheid is. Dat zou inderdaad evenmin objectief zijn.quote:Op maandag 24 oktober 2011 23:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Beste Molorus, geldt dit ook niet voor jou, maar dan in omgekeerde zin? Dus dat je niet wilt geloven en daarvoor de dingen interpreteert op de manier die jou welgevallig is?
Dat zou inderdaad een vreemde mening zijn. Bewijzen dat iets er niet is. Terwijl het om ervaringen en gevoelens en indrukken gaat. Hele persoonlijke dingen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 23:04 schreef Molurus het volgende:
Ik ben dan ook niet wat men noemt 'een sterke atheist' in die zin dat ik durf te stellen dat het niet-bestaan van goden een 100% zekerheid is.
En laat het nou net zo zijn dat jou persoonlijke ervaringen voor niemand anders ook maar enige waarde hebben en derhalve als argument irrelevant zijn.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké, en dat begrijp ik ook. Maar ik heb geen argumenten anders dan mijn eigen ervaringen...
Ik zal even een correctie maken: voor jóu hebben mijn ervaringen geen enkele waarde. Duidelijk?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:12 schreef TerryStone het volgende:
[..]
En laat het nou net zo zijn dat jou persoonlijke ervaringen voor niemand anders ook maar enige waarde hebben en derhalve als argument irrelevant zijn.
Ik heb ook zat ervaringen gehad toen ik nog christen was en ze zijn stuk voor stuk prima te verklaren door toeval, wishful thinking en andere psychologische fenomenen.
Je weet wat het woord persoonlijke betekent in persoonlijke ervaring... duidelijk?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zal even een correctie maken: voor jóu hebben mijn ervaringen geen enkele waarde. Duidelijk?
Jóuw mening is dat alles te verklaren is. Prima. Maar mijn mening is anders. Duidelijk?
Heb ik ooit gesuggereerd dat iedereen dezelfde ervaringen heeft gehad? Nee. Dus kom niet aankakken met zulke beledigende onzin.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:32 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je weet wat het woord persoonlijke betekent in persoonlijke ervaring... duidelijk?
Wat is er beledigend aan? Niemand kan jou persoonlijke ervaringen ervaren, daarom zijn ze ook persoonlijk.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb ik ooit gesuggereerd dat iedereen dezelfde ervaringen heeft gehad? Nee. Dus kom niet aankakken met zulke beledigende onzin.
Boterletter.
quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat is er beledigend aan? Niemand kan jou persoonlijke ervaringen ervaren, daarom zijn ze ook persoonlijk.
Als die logica je al ontgaat noem mij dan maar een boterletter.
Dit is jouw eigen geneuzel van enkele posts geleden. Dit vind ik beledigend.quote:En laat het nou net zo zijn dat jou persoonlijke ervaringen voor niemand anders ook maar enige waarde hebben en derhalve als argument irrelevant zijn.
Ik heb ook zat ervaringen gehad toen ik nog christen was en ze zijn stuk voor stuk prima te verklaren door toeval, wishful thinking en andere psychologische fenomenen.
Typisch... geen tegenargument dus dan maar de beledigingkaart spelen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
[..]
Dit is jouw eigen geneuzel van enkele posts geleden. Dit vind ik beledigend.
Ik bepaal zelf wat ik doe mafkees.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat begrijp je nou niet?
1. Spreek voor jezelf qua ervaringen/geen ervaringen/overtuiging/mening
2. Spreek voor jezelf qua ervaringen/geen ervaringen/overtuiging/mening
3. Spreek voor jezelf qua ervaringen/geen ervaringen/overtuiging/mening
en raus geen ervaringen van mij van tafel omdat ze voor niemand interessant zouden zijn. Voor jóu zijn ze niet interessant.
Relax... Waarom ruzie maken om de mening van een ander...quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:47 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wat ik doe mafkees.
Ik. Iets is alleen maar leuk als er een einde aan komt en als er geen ellende is, dan is er ook geen goed want alles is dan normaal. Dingen zijn leuk omdat onze tijd op aarde beperkt is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:01 schreef sjonita het volgende:
Ik geloof omdat ik weet dat er leven na de dood is. Dan heb ik het over de hel en hemel.
Dit leven is tijdelijk en is eigenklijk een soort test. Slaag je dan ga je naar de hemel, waar je oneinddig zal leven zonder enige ellende. Heerlijk wie wil dat nou niet
Als ik de laatste zoveel posts teruglees dan kan ik bijna niet anders dan concluderen dat juist jij het bedreigend vindt dat andere mensen er anders tegenaan kijken dan jij.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Op mij komt dit over alsof je het enigszins bedreigend vindt dat ik geloof.
1) Wat is nu eigenlijk het doel van deze test? Als god almachtig en alwetend is dan weet hij de uitslag op voorhand.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:01 schreef sjonita het volgende:
Ik geloof omdat ik weet dat er leven na de dood is. Dan heb ik het over de hel en hemel.
Dit leven is tijdelijk en is eigenklijk een soort test. Slaag je dan ga je naar de hemel, waar je oneinddig zal leven zonder enige ellende. Heerlijk wie wil dat nou niet
Wat is "slagen"? Wat is goed en wat is fout?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:01 schreef sjonita het volgende:
Goed en fout is bedacht door mensen. Daarom geloof ik sowieso niet in een hel of een hemel.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:29 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Wat is "slagen"? Wat is goed en wat is fout?
Dan ben jij volgens mij een van de weinige.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 09:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik. Iets is alleen maar leuk als er een einde aan komt en als er geen ellende is, dan is er ook geen goed want alles is dan normaal. Dingen zijn leuk omdat onze tijd op aarde beperkt is.
We kunnen genieten van positieve dingen omdat we ook negatieve dingen meemaken.
Sja, zo werkt dat nu eenmaal: geen pieken zonder dalen. Zonder ups en downs zou het leven mat en kleurloos zijn. En het lijkt me dat ook jij daar niet op zit te wachten.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:56 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dan ben jij volgens mij een van de weinige.
Tuurlijk, in dit leven kan je genieten van die leuke dingen, door de minder leuke gebeurtenissen. Alleen kom op wie staat er nou te wachten om negatieve dingen mee te maken om de leuke dingen leuker te maken.
1. Het doel is natuurlijk om naar de hemel te gaan. Klopt god(Allah) weet welke dingen je nog tegemoet gaan in dit leven. Alleen niet of je naar de hemel of hel gaat. Dit is aan jou. Wat betreft dat god weet welke dingen je nog zult beleven is het aan jou de keus wat je ermee gaat doen. Kies je wat goed is voor het geloof of niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) Wat is nu eigenlijk het doel van deze test? Als god almachtig en alwetend is dan weet hij de uitslag op voorhand.
2) Wat is eigenlijk de morele waarde van die test wanneer mensen zich alleen goed gedragen omdat ze zelf liever naar de hemel gaan dan naar de hel?
3) Ik begrijp dat een eindig leven een onprettig vooruitzicht is voor je, maar denk er s over na: wil je werkelijk tot in de oneindigheid bestaan in een hemel of wat dan ook? Zie je jezelf al miljarden jaren klaverjassen met overleden bejaarden?
Persoonlijk vind ik de uitleg dat zowel hemel als hel op aarde zijn, afhankelijk van hoe je zelf in het leven staat, een stuk aantrekkelijker en geloofwaardiger.
Slagen is naar mijn mening dat je weegschaal aan de rechterkant zwaarder of even zwaar zal zijn als je linker op de dag des oordeels.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:29 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Wat is "slagen"? Wat is goed en wat is fout?
Dat klopt in deze wereld werkt dat zo. Dan denk ik aan moslims die bijvoorbeeld niet op het juiste pad waren, maar door een gebeurtenis weer op het juiste pad zijn beland. Er zijn vele verhalen hierover. Soms moeten mensen wel wat mindere dingen meemaken om het goede te realiseren.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, zo werkt dat nu eenmaal: geen pieken zonder dalen. Zonder ups en downs zou het leven mat en kleurloos zijn. En het lijkt me dat ook jij daar niet op zit te wachten.
Hoe kun je zeggen dat die moslims "niet op het juiste pad" waren, als de argumenten die je gebruikt om te bepalen wat het "juiste pad" is puur persoonlijke gevoelens van jou zijn? Ik bedoel: die persoon heeft toch ook zijn eigen gevoelens? Misschien trekt hij op basis van zijn gevoelens weer hele andere conclusies dan jij. Wie ben jij om er over te oordelen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:17 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dat klopt in deze wereld werkt dat zo. Dan denk ik aan moslims die bijvoorbeeld niet op het juiste pad waren, maar door een gebeurtenis weer op het juiste pad zijn beland. Er zijn vele verhalen hierover. Soms moeten mensen wel wat mindere dingen meemaken om het goede te realiseren.
Dat is jouw doel. Maar het is niet jouw test. Waarom zou god een dergelijke test neerzetten?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
[..]
1. Het doel is natuurlijk om naar de hemel te gaan.
Mag ik hieruit tenminste afleiden dat god in jouw optiek niet almachtig of tenminste niet alwetend is?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Klopt god(Allah) weet welke dingen je nog tegemoet gaan in dit leven. Alleen niet of je naar de hemel of hel gaat. Dit is aan jou. Wat betreft dat god weet welke dingen je nog zult beleven is het aan jou de keus wat je ermee gaat doen. Kies je wat goed is voor het geloof of niet.
We gaan nu richting Emanuel Kant, wellicht dat zijn werken over filosofie je aanspreken.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
2. In de islam gaat het niet alleen om goede daden te doen, maar ook dat je de juiste intentie erbij hebt. Denk bijvoorbeeld aan de zakat (armenbelasting) als je dit alleen maar geeft omdat het moet en niet om de arm.en echt te helpen en dat je het vanuit je hart doet dan zit er eigenlijk geen morele waarde meer aan. Het gaat altijd om je intentie.
Even voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal geen beeld van de hemel. Ik heb slechts een beeld van hoe gelovigen dit zien. En de opvattingen daarover lijken nogal extreem uiteen te lopen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
3. haha ik denk dat je een andere beeld hebt over de hemel dan ik.
Dus overleden mensen worden allemaal ineens 33 jaar en blijven dat altijd? Dan nog lijkt het mij persoonlijk geen prettig vooruitzicht om een oneindige tijd door te brengen in die statische toestand. Of die overleden bejaarden nu fysiek ineens 33 jaar zijn, het zijn en blijven overleden bejaarden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Ik geloof dat als je naar de hemel gaat iedereen een leeftijd zal hebben van 33 jaar.
Wat als je je na een opiumroes van 500 jaar dusdanig verveelt dat je liever verdwijnt of reincarneert, kun je dat dan ook krijgen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Iedereen is fit en gezond. Je kan de hemel moeilijk vergelijken met de aarde. In de hemel kan je alles krijgen wat je je maar wenst.
En geheel uit eigenbelang, niet uit oprechte moraliteit. Hoe dan ook, als je je geen beeld kunt vormen van die hemel... waarom wil je die dan zo graag?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Ik denk dat wij allen maar in kleine mate kunnen realiseren hoe de hemel en hel zal zijn. Als dit wel zo zou zijn, dan zou iedereen zijn/haar best doen om niet naar de hel te moeten.
In het christendom en het hindoeisme trouwens ook.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:17 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dat klopt in deze wereld werkt dat zo. Dan denk ik aan moslims die bijvoorbeeld niet op het juiste pad waren, maar door een gebeurtenis weer op het juiste pad zijn beland. Er zijn vele verhalen hierover. Soms moeten mensen wel wat mindere dingen meemaken om het goede te realiseren.
Ik geloof best dat het in andere religies ook zo aan toe gaat, maar atheisten??quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het christendom en het hindoeisme trouwens ook.En het zal je misschien verbazen: atheisten maken ook dit soort episodes door.
Moraliteit wordt niet gevormd of bepaald door religie maar door onze evolutionaire achtergrond en de eisen die het leven in een maatschappij aan ons individuen stelt. Leefregels zoals "gij zult niet stelen" en "gij zult niet moorden" zijn niet goed omdat een god dat van ons verlangt, maar omdat het essentiele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van het soort maatschappij waarin wij leven.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:55 schreef sjonita het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het in andere religies ook zo aan toe gaat, maar atheisten??
Kan jij mij dan misschien vertellen wat voor hun het juiste pad is en wanneer ze ervan afdwalen?
Och, als de materie je werkelijk interesseert krijg je daar misschien nog wel eens zin in. Maar misschien moet je je afvragen waarom je eigenlijk deelneemt aan een discussie als deze. 1) Omdat je bevestiging zoekt van je eigen overtuigingen of 2) omdat je je kennis en begrip van religie wilt verbreden en openstaat voor het onbekende.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:57 schreef sjonita het volgende:
@molurus, heb die hele stuk tekst hierboven gelezen, maar heb echt geen zin om daar allemaal op te reageren. Het begint een beetje op huiswerk te lijken:P Als ik alles echt goed moet verwoorden en uitleggen heb ik echt een aantal blaadjes nodig:P
Zodat mensen niet kunnen ontkennen dat ze niets hebben gedaan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) Wat is nu eigenlijk het doel van deze test? Als god almachtig en alwetend is dan weet hij de uitslag op voorhand.
Dit is een retorische vraagquote:2) Wat is eigenlijk de morele waarde van die test wanneer mensen zich alleen goed gedragen omdat ze zelf liever naar de hemel gaan dan naar de hel?
Ja, ik kan mezelf wel best vermaken met een oneindig tijdperk. Dat ligt meer aan jouw Molurus dat je het bestaan snel zat bentquote:3) Ik begrijp dat een eindig leven een onprettig vooruitzicht is voor je, maar denk er s over na: wil je werkelijk tot in de oneindigheid bestaan in een hemel of wat dan ook? Zie je jezelf al miljarden jaren klaverjassen met overleden bejaarden?
Je zonder goede reden goed gedragen is wat mij betreft net zo min een deugd. Goed gedrag uit eigenbelang heeft geen morele waarde.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:24 schreef Mathemaat het volgende:
Dit is een retorische vraag. Het is zodat het voor mensen makkelijker is om goed te gedragen, dat er ook werkelijk een reden is om goed te gedragen. Je zonder reden goed gedragen is geen deugd.
Je klinkt als een filosofisch skepticus. Zo ver wil ik ieg niet gaan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:24 schreef Mathemaat het volgende:
Zodat er bovendien ook een rechtvaardiging plaatst vind. Stel je voor dat er geen hemel en hel zou bestaan, dan zou rechtvaardiging onmogelijk zijn in een realistische zin (zo niet dan komen mensen met immorele gedrag weg, zoals moord of andere gruwelijkheden die je nooit meer evengoed kan maken).
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:24 schreef Mathemaat het volgende:
Ja, ik kan mezelf wel best vermaken met een oneindig tijdperk. Dat is ligt meer aan jouw Molurus dat je het bestaan snel zat bent.
De bedoeling van de test is ook dat het makkelijk is en niet moeilijk. Vreemd genoeg, lukt het heul veel gelovigen toch niet om aan de regels te houden. Denken aan eigenbelang op lange termijn is moeilijker, dan je denkt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zonder goede reden goed gedragen is wat mij betreft net zo min een deugd. Goed gedrag uit eigenbelang heeft geen morele waarde.
Wiskunde wordt nooit oud ;p.quote:[..]Dat zeg je nu... mocht er een hemel bestaan waar wij beide in terecht komen dan wil ik je nog wel s horen na een paar miljoen jaar 'je vermaken'.
Ik moet hierbij denken aan een wat mij betreft weerzinwekkend interview dat Richard Dawkins had met een Amerikaanse Christen. Die Christen beweerde dat zonder geloof niets hem ervan zou weerhouden om te moorden, te stelen en te verkrachten. "Wie zou u dan vermoorden?" Antwoord: "Ik zou mijn buurman vermoorden." Je zal maar die buurman zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:33 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De bedoeling van de test is ook dat het makkelijk is en niet moeilijk. Vreemd genoeg, lukt het heul veel gelovigen toch niet om aan de regels te houden. Denken aan eigenbelang op lange termijn is moeilijker, dan je denkt.
Het is wel interessant allemaal, alleen is het te veel om overal op te reageren. Waarom ik eigenlijk hier terecht ben gekomen heeft niks met die 2 punten te maken. Wou alleen kijken hoe het op andere forums aan toe gaat en zag toen dit hoekje. Was wel benieuwd wat de mensen hier geloven. Eigenlijk meer oppervlakkige interesse en niet om bevestiging te zoeken of wat dan ook. Was wel benieuwd naar waarom men hier gelooft in wat ze geloven.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, als de materie je werkelijk interesseert krijg je daar misschien nog wel eens zin in. Maar misschien moet je je afvragen waarom je eigenlijk deelneemt aan een discussie als deze. 1) Omdat je bevestiging zoekt van je eigen overtuigingen of 2) omdat je je kennis en begrip van religie wilt verbreden en openstaat voor het onbekende.
Mocht je toch de motivatie vinden om te reageren op het voorgaande dan ben ik daar in elk geval bijzonder in geinteresseerd.
Ook dat is prima natuurlijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:40 schreef sjonita het volgende:
Eigenlijk meer oppervlakkige interesse en niet om bevestiging te zoeken of wat dan ook. Was wel benieuwd naar waarom men hier gelooft in wat ze geloven.
Er is geen haast bij.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:40 schreef sjonita het volgende:
Haha ik zal eraan denken, misschien dat ik er later wel op zal reageren.
Ik betwijfel dat het hem gelukt was om te moorden vanwege zijn geweten.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik moet hierbij denken aan een wat mij betreft weerzinwekkend interview dat Richard Dawkins had met een Amerikaanse Christen. Die Christen beweerde dat zonder geloof niets hem ervan zou weerhouden om te moorden, te stelen en te verkrachten. "Wie zou u dan vermoorden?" Antwoord: "Ik zou mijn buurman vermoorden." Je zal maar die buurman zijn.
Maar de interessante vraag hier is: verdient zo iemand het om naar de hemel te gaan? Slaagt deze man voor de test? En als het antwoord op beide vragen "ja" is... wat voor waarde heeft deze test dan (in godsnaam)? Het is wat mij betreft in elk geval geen test van morele waarde.
Juist. En iedereen heeft zo'n geweten, gelovig of niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat het hem gelukt was om te moorden vanwege zijn geweten.
Absoluut. Daarom heb ik ontzettend veel moeite met de stelling dat mensen zich moreel gedragen vanwege hun geloof, of dat atheisten immoreel zouden zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:46 schreef Mathemaat het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat wat die christen zegt behoorlijk onrealistisch is.
Je kan naar mijn mening geloven ook niet opéén hoop gooien. Een geloof kan je wel helpen om bewuster te worden van je eigen gedrag en je daarmee helpen om moreler te worden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Absoluut. Daarom heb ik ontzettend veel moeite met de stelling dat mensen zich moreel gedragen vanwege hun geloof, of dat atheisten immoreel zouden zijn.
Ik zou hier bijna aanstoot aan nemen. Laat ik voor het moment constateren dat dit uit geen enkel betrouwbaar onderzoek blijkt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Maarja, atheļsten kun je ook niet op één hoop gooien, maar ik betwijfel dat je als zwakke atheļst een dergelijk bewustzijn ooit kan bereiken. Simpelweg omdat je altijd in toestand van "wat is goed en kwaad" verkeerd.
Hier ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Moraliteit wordt niet gevormd of bepaald door religie maar door onze evolutionaire achtergrond en de eisen die het leven in een maatschappij aan ons individuen stelt. Leefregels zoals "gij zult niet stelen" en "gij zult niet moorden" zijn niet goed omdat een god dat van ons verlangt, maar omdat het essentiele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van het soort maatschappij waarin wij leven.
Moraliteit is iets dat mensen met elkaar delen, ongeacht of ze gelovig zijn of niet. Het antwoord op jouw vraag is dan ook geheel onafhankelijk van de vraag of we het over gelovigen hebben of over atheisten.
Bedreigend geenzins. Maar in een topic over geloof vind ik het stuitend dat er iemand als een dolle koe het volgende komt posten:quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik de laatste zoveel posts teruglees dan kan ik bijna niet anders dan concluderen dat juist jij het bedreigend vindt dat andere mensen er anders tegenaan kijken dan jij.
Ik vind dit niet getuigen van enig respect voor andersdenkenden, noch nodigt het uit tot verdere discussie. Mijn ervaringen worden gewoon onmiddellijk naar de prullenbak verwezen. En dįįr reageer ik op.quote:En laat het nou net zo zijn dat jou persoonlijke ervaringen voor niemand anders ook maar enige waarde hebben en derhalve als argument irrelevant zijn.
Maar waarom focus je daarop? Het lijkt erop dat je je richt op de vorm van de discussie en daarbij bij voorkeur de inhoud vermijdt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bedreigend geenzins. Maar in een topic over geloof vind ik het stuitend dat er iemand als een dolle koe het volgende komt posten:
[..]
Ik vind dit niet getuigen van enig respect voor andersdenkenden, noch nodigt het uit tot verdere discussie. Mijn ervaringen worden gewoon onmiddellijk naar de prullenbak verwezen. En dįįr reageer ik op.
Waarom kunnen we het niet gewoon en beschaafd hebben over hoe zinnig die overtuigingen zijn zonder te stampvoeten over of iedereen hier wel genoeg respect heeft voor elkaar? Dat is niet waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:43 schreef Molurus het volgende:
Het staat natuurlijk iedereen vrij om wel of niet deel te nemen aan dergelijke discussies. Maar als je nou volledig overtuigd bent van je eigen gelijk, dat jouw geloof waar is en alle anderen niet, dat de atheisten ernaast zitten en jij niet, wat is dan eigenlijk precies de reden om zulke discussies te mijden? Het moet dan toch mogelijk zijn om zonder schelden op basis van gedegen argumenten je standpunt te verdedigen? Dit hoeft natuurlijk niet, maar dat zo weinig gelovigen dat doen en zo veel gelovigen zulke discussies liever mijden is wat mij betreft een teken aan de wand: ergens beseffen ze dat ze niet in staat zijn om hun eigen gelijk te verdedigen. En mijden ze dergelijke discussies omdat ze zelf liever niet met die onmacht worden geconfronteerd.
Om dan in de slachtofferrol te kruipen... "wat zijn die atheisten toch onaardig, waarom hebben ze niet gewoon respect voor mijn opvattingen" vind ik eerlijk gezegd een enorm zwaktebod. Dat religieuzen niet in staat zijn hun opvattingen in argumenten te verdedigen is iets dat je atheisten onmogelijk kunt verwijten.
1. Je denkt toch niet dat wij hier op de wereld zijn gezet om zomaar wat te doen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is jouw doel. Maar het is niet jouw test. Waarom zou god een dergelijke test neerzetten?
[..]
Mag ik hieruit tenminste afleiden dat god in jouw optiek niet almachtig of tenminste niet alwetend is?
[..]
We gaan nu richting Emanuel Kant, wellicht dat zijn werken over filosofie je aanspreken.
[..]
Even voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal geen beeld van de hemel. Ik heb slechts een beeld van hoe gelovigen dit zien. En de opvattingen daarover lijken nogal extreem uiteen te lopen.
[..]
Dus overleden mensen worden allemaal ineens 33 jaar en blijven dat altijd? Dan nog lijkt het mij persoonlijk geen prettig vooruitzicht om een oneindige tijd door te brengen in die statische toestand. Of die overleden bejaarden nu fysiek ineens 33 jaar zijn, het zijn en blijven overleden bejaarden.
Overigens ben ik zeer benieuwd waar je deze overtuiging vandaan haalt. Het staat in elk geval in geen enkel religieus boek dat ik weet.
[..]
Wat als je je na een opiumroes van 500 jaar dusdanig verveelt dat je liever verdwijnt of reincarneert, kun je dat dan ook krijgen?
[..]
En geheel uit eigenbelang, niet uit oprechte moraliteit. Hoe dan ook, als je je geen beeld kunt vormen van die hemel... waarom wil je die dan zo graag?
Dat zeg ik niet, dat is zo volgens de islam.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:21 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Hoe kun je zeggen dat die moslims "niet op het juiste pad" waren, als de argumenten die je gebruikt om te bepalen wat het "juiste pad" is puur persoonlijke gevoelens van jou zijn? Ik bedoel: die persoon heeft toch ook zijn eigen gevoelens? Misschien trekt hij op basis van zijn gevoelens weer hele andere conclusies dan jij. Wie ben jij om er over te oordelen?
Ik denk helemaal niet dat we hier uberhaupt zijn neergezet. Maar dat is toch geen antwoord op mijn vraag? Welk doel zou die god daarmee hebben?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:19 schreef sjonita het volgende:
[..]
1. Je denkt toch niet dat wij hier op de wereld zijn gezet om zomaar wat te doen.
Dit klinkt regelrecht tegenstrijdig. Weet Allah wat jij gaat veranderen? Zo ja, dan lijkt de test me behoorlijk zinloos. Zo nee, dan is hij niet alwetend.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:19 schreef sjonita het volgende:
2. Nee. Allah weet wat er gaat gebeuren, alleen kan je er verandering in brengen. Stel mijn toekomstige man (wat opgeschreven staat) rookt, drinkt, gokt, etc. dan kan ik daar verandering in brengen. Ik kan smeekbedes doen door Allah te vragen mij een vrome moslimman te schenken.
Kant is ieg een aanhanger van het idee dat daden alleen morele waarde kunnen hebben wanneer die niet worden gedaan vanuit eigenbelang, vandaar.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:19 schreef sjonita het volgende:
3. Ik heb in mijn vorig schooljaar wat dingen over hem moeten lezen/leren en dit is niet echt blijven hangen. Dus nee, niks voor mij.
Ik zal die linkjes later vanavond s lezen. Voor mij is het ieg nieuw.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:19 schreef sjonita het volgende:
4. Ja, dat klopt. In de hemel zal je echt niet terug komen als bejaarde. Hier lees je waarom we in de hemel 33 jaar zullen zijn.
Ibn al-Qayyim zei: ''Er is zeker een grote weisheid achter deze leeftijd omdat dit de perfecte leeftijd is voor een persoon om zich te vermaken (en geen last heeft van blesures etc..), Dit is de leeftijd wanneer iemand's kracht en gezondheid in de meeste perfecte conditie is''. [Haadi al-Arwaah, p. 111].
Misschien zal je na het lezen van deze stukken het wel aantrekkelijker zal zijn om oneindig in de hemel te blijven.
http://forums.marokko.nl/(...)ad9f0347dc24610ff808
http://forums.marokko.nl/(...)714f12f76176b9c18817 (lees de stukken onderaan)
Anders heb je nog het boek:Beschrijving van het paradijs
In de overlevering vindt je terug dat we een leeftijd zullen hebben van 33 jaar. (zie link boven)
Voor de afwisseling.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:19 schreef sjonita het volgende:
5. Kan me niet voorstellen dat je je zult vervelen, maar denk ook niet dat je jezelf kunt weg toveren, reincarneren of wat dan ook. Waarom zou je?
Dat is mooi.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:19 schreef sjonita het volgende:
Ps. Ben dit keer wel extra gemotiveerd:P. Had net een heel tekst geschreven, heb ik per ongeluk de site weggeklikt.
Trouwens als je meer vragen hebt adviseer ik je iemand te zoeken met meer kennis. Bijv. een imam.
Het is dit forum.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:46 schreef sjonita het volgende:
Leuk dat je het wilt gaan lezen, dan heb je misschien een beter beeld bij wat de moslims geloven wat betreft de hemel.
Voor de rest moet ik zeggen, dat ik nu echt geen zin heb om daarop te reageren. Wordt eigenlijk moe van deze hele forum.
Trouwens dat klopt wel over die imams, maar over het algemeen zijn ze het wel met elkaar eens, accenten daar gelaten.
Pure onzin dat laatste punt. Weet je, denk wat je denken wilt. Dag des oordeels wordt er van iedereen een verantwoording verwacht. Kijk maar wat je gaat zeggen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is dit forum.
Imams zijn het lang niet altijd met elkaar eens. Denk maar aan de pijnlijke wildgroei van fatwa's die vaak conflicterend zijn.
De ene imam roept dat je joden uit moet moorden en de andere zegt, oh nee over dat punt zijn ze het eigenlijk wel eens.
Als een dolle koe hahahaquote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bedreigend geenzins. Maar in een topic over geloof vind ik het stuitend dat er iemand als een dolle koe het volgende komt posten:
[..]
Ik vind dit niet getuigen van enig respect voor andersdenkenden, noch nodigt het uit tot verdere discussie. Mijn ervaringen worden gewoon onmiddellijk naar de prullenbak verwezen. En dįįr reageer ik op.
De meeste gelovigen zijn ook gewone doodnormale gelovigen, die zijn genoodzaakt om op gevoel af te gaan omdat ze niet binnen paar tellen de nodige ethiek kunnen deduceren. Maar ze kunnen wel voor de twee keer wanneer ze iets meemaken anders reageren, omdat ze de tijd hebben gehad om op één of andere manier via hun geloof aan de nodige ethiek te komen. Zwakke atheļsten missen deze mechanisme, dat is ook de zwakte van de zwakke atheļsme naar mijn mening.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou hier bijna aanstoot aan nemen. Laat ik voor het moment constateren dat dit uit geen enkel betrouwbaar onderzoek blijkt.
De meeste mensen vragen zich bij wat ze doen absoluut niet af 'is dit wel moreel of niet', maar laten zich vooral leiden door het eerdergenoemde geweten. Instinctief moreel gedrag. En ook dit geldt net zoveel voor gelovigen als voor zwakke/sterke atheisten.
Molurus, dit topic heet: Waarom gelooft men? Maar het kan nu beter hernoemd worden naar: "Geloven kan niet, want...".quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:18 schreef Molurus het volgende:
Waarom kunnen we het niet gewoon en beschaafd hebben over hoe zinnig die overtuigingen zijn zonder te stampvoeten over of iedereen hier wel genoeg respect heeft voor elkaar? Dat is niet waar dit topic over gaat.
Ik denk inderdaad dat je dit fout hebt. Mensen ontlenen hun ethiek niet aan het geloof maar aan de morele tijdgeest van de mensen om hen heen. Wat jij beweert kan nooit verklaren dat ook gelovigen meedijnen met de morele tijdgeest, en onderhevig zijn aan dezelfde veranderingen in normen en waarden als atheisten zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:36 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De meeste gelovigen zijn ook gewone doodnormale gelovigen, die zijn genoodzaakt om op gevoel af te gaan omdat ze niet binnen paar tellen de nodige ethiek kunnen deduceren. Maar ze kunnen wel voor de twee keer wanneer ze iets meemaken anders reageren, omdat ze de tijd hebben gehad om op één of andere manier via hun geloof aan de nodige ethiek te komen. Zwakke atheļsten missen deze mechanisme, dat is ook de zwakte van de zwakke atheļsme naar mijn mening.
PS: Molurus, het is maar een idee van mij. Ik kan het fout hebben.
Voor jóu is het niet overtuigend. Voor mij dus wel.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:23 schreef TerryStone het volgende:
Het punt was simpelweg dat jou persoonlijke ervaringen alleen voor jou persoonlijk een argument kunnen zijn aangezien anderen niet exact die ervaring niet kunnen hebben, daarom noemen we het ook een persoonlijke ervaring en dit alles maakt het als argument alles behalve overtuigend.
Dat zeg ik toch, leer nou eens lezen man.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Voor jóu is het niet overtuigend. Voor mij dus wel.
Wat snįp je hier nou niet aan?
Dan zijn we het wel ongeveer eens.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:45 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch, leer nou eens lezen man.![]()
Het is voor jou overtuigend omdat het jou persoonlijke ervaring is, ik kan derhalve niet diezelfde ervaring hebben en dus is het voor mij alles behalve een overtuigend argument.
En precies dit soort reacties roept juist die enorme afkeer tegen menig gelovige op. Eerst nog even soort van de intentie lijken te hebben enigszins met de discussie mee te willen doen en vervolgens gewoon afsluiten met iets wat overkomt als 'Haha god ziet toch alles en je wordt straks beoordeeld en zoals je je nu opstelt zit er niks anders op dan de hel als uitkomst'.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:12 schreef sjonita het volgende:
Pure onzin dat laatste punt. Weet je, denk wat je denken wilt. Dag des oordeels wordt er van iedereen een verantwoording verwacht. Kijk maar wat je gaat zeggen.
De morele tijdgeest is een faēade. Als we hier dieper in willen gaan, dan moeten we gaan specificeren over wat voor geloof we hebben. Maar om dat teveel tijd gaat kosten, zal ik het algemeen houden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat je dit fout hebt. Mensen ontlenen hun ethiek niet aan het geloof maar aan de morele tijdgeest van de mensen om hen heen. Wat jij beweert kan nooit verklaren dat ook gelovigen meedijnen met de morele tijdgeest, en onderhevig zijn aan dezelfde veranderingen in normen en waarden als atheisten zijn.
Beide gebruiken dus hetzelfde mechanisme. En dat is niet het geloof.
Hoe is de morele tijdsgeest een facade? In andere tijden waren zaken als slavernij heel normaal en werd dat met het heilig boekje naar keuze goedgepraat, nu doen we dat niet meer en achten we dat zelfs volstrekt immoreel.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De morele tijdgeest is een faēade. Als we hier dieper in willen gaan, dan moeten we gaan specificeren over wat voor geloof we hebben. Maar om dat teveel tijd gaat kosten, zal ik het algemeen houden.
Ik wil namelijk zwakke atheļsme niet alleen met de welbekende geloven vergelijken. Maar ook bijvoorbeeld met de sterke atheļsme gebouwd op materialisme/communisme, oftewel de echte diehard atheļsten uit Rusland.
De gemiddelde mens is inderdaad een schaap, zoals jij stelt. Maar een gelovige heeft nog steeds een mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen, namelijk zijn geloof. Een communist heeft ook zijn mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen.
De zwakke atheļsten hebben deze mechanisme niet. Jij zegt dat mensen hun ethiek van andere mensen leren. Maar waar komt dan al dat ethiek van deze mensen vandaan?
Ze komen van geformaliseerde levensbeschouwingen, oftewel rigoureus onderbouwd. Zwakke atheļsme is geen geformaliseerde levensbeschouwing, dus is het gedwongen om zijn ethiek "te lenen" van andere levensbebouwingen.
Kortom, zwakke atheļsme heeft geen eigen ethiek. Dit is de zwakte van zwakke atheļsme.
Dit was niet de bedoeling, was geiriteerd geraakt door zijn laatste zin. Betreft die laatste zin, dat bedoelde ik niet. Wie ben ik om erover te oordelen. Ik ken die gast verder ook niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:11 schreef Modus het volgende:
[..]
En precies dit soort reacties roept juist die enorme afkeer tegen menig gelovige op. Eerst nog even soort van de intentie lijken te hebben enigszins met de discussie mee te willen doen en vervolgens gewoon afsluiten met iets wat overkomt als 'Haha god ziet toch alles en je wordt straks beoordeeld en zoals je je nu opstelt zit er niks anders op dan de hel als uitkomst'.
Trouwens het geloof moet je niet beoordelen aan de hand van de gelovigen, maar aan de hand van het geloof zelf, de bron.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:11 schreef Modus het volgende:
[..]
En precies dit soort reacties roept juist die enorme afkeer tegen menig gelovige op. Eerst nog even soort van de intentie lijken te hebben enigszins met de discussie mee te willen doen en vervolgens gewoon afsluiten met iets wat overkomt als 'Haha god ziet toch alles en je wordt straks beoordeeld en zoals je je nu opstelt zit er niks anders op dan de hel als uitkomst'.
Da's leuk gezegd maar je weet net zo goed als ik dat niemand precies weet wat welk geloof nou precies is. Ja jij hebt natuurlijk nčt de juiste interpretatie, maar dat zegt elke gelovige over zijn opvattingen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 00:17 schreef sjonita het volgende:
Trouwens het geloof moet je niet beoordelen aan de hand van de gelovigen, maar aan de hand van het geloof zelf, de bron.
Oftewel hetzelfde wat je eerder zei maar dan in een iets vriendelijker ogend jasje, wie probeer je hier nou voor de gek te houden?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 00:15 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dit was niet de bedoeling, was geiriteerd geraakt door zijn laatste zin. Betreft die laatste zin, dat bedoelde ik niet. Wie ben ik om erover te oordelen. Ik ken die gast verder ook niet.
Was eerder bedoeld als: ieder zijn eigen leven, kijk maar wat je ermee doet -> dag der opstanding.
Nou, je zegt zo iets....quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 00:17 schreef sjonita het volgende:
Trouwens het geloof moet je niet beoordelen aan de hand van de gelovigen, maar aan de hand van het geloof zelf, de bron.
Dit. Geloven bestaat omdat we dingen niet zeker weten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:20 schreef Spouwerranger het volgende:
Zodat mensen een verklaring kunnen geven voor iets wat ze niet begrjipen.
quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
We zullen veel eerder een schaduw aanzien voor een inbreker dan een inbreker aanzien voor een schaduw.
Ik snap wat je bedoelt, ik heb dit probleem ook als ik teveel door vraag. Daarom geloof ik in god zonder een religie aan te hangen. Mijn ervaring is dat ik in het begin met open armen wordt ontvangen maar als ze merken dat mijn vragen te lang en te diep op alles in gaan, dan zijn ze me snel zat. Terwijl ik het serieus bedoel en gewoon oprecht naar antwoorden zoek die ik dus niet krijg. Dat zorgt er nog niet voor dat ik stop met in god geloven, ik denk dan gewoon dat de personen aan wie ik dat heb gevraagd, gewoon schapen zijn die de kudde volgen en bang worden van vragen omdat ze dan "gedwongen" worden om daar over na te denken.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:11 schreef Modus het volgende:
[..]
Zelfs hier kun je je lelijk in vergissen en dat doe je ook, maar dat is niet erg want die fout maakte ik eerst ookquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 07:07 schreef Moonwalk het volgende:
De bijbel of welk ander boek dan ook heb ik respect voor omdat ik geloof dat het serieus is ontstaan, alleen dat doorgeven vertrouw ik niet zo.
Dat is zeker een sterk punt wat het O.T. betreft. In 1000 v.C. bestond het joodse volk nog niet eens. Gewrongen tussen enkele grootmachten/culturen heeft men dit samenraapsel van verschillende afkomst een " verleden " gegeven waar elke groep zijn geschiedkundig verleden in verwerkt heeft. Een zeer duidelijke opbouw van het ' Joodse Rijk ' kan men nalezen in " De Bijbel als mythe " ( Finkelstein & Silberman )quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 12:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zelfs hier kun je je lelijk in vergissen en dat doe je ook, maar dat is niet erg want die fout maakte ik eerst ook
De boeken zijn altijd geschreven in een bepaalde omgeving / situatie met een bepaald doel. Dat doel weegt vaak heel veel zwaarder mee dan dat je op het eerste gezicht leest.
Neem bijvoorbeeld het begin van het OT van de bijbel. Dat is geschreven in ballingschap in babylonie om het joodse volk een historie en eigenwaarde te geven in die nare tijd. Men heeft toen in babylonie oude verhalen van de culturen om hun heen opgenomen en aangepast. Zie je hoe belangrijk de situatie en omgeving is?
En deze regel geldt grofweg wel voor alle religieuze boeken.
Tja Daniel, voorbeelden ten over, maar men moet ze willen zien.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 14:46 schreef Daniel1976 het volgende:
@ATON, het was maar een voorbeeld hč
Zo zijn de 4 evangelien ook met een duidelijk doel geschreven.
En de brieven van paulus en de niet echte brieven van paulus etc etc etc.
Elk boek heeft wel zijn eigen "geheime" agenda.
Er is zoveel in het leven en op de wereld waar voor mij geen verklaringen voor zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:45 schreef Modus het volgende:
En op wat voor 'logica' stoelt jouw geloof dan?
Ik heb er hartelijk om gelachen inderdaad.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:45 schreef sjonita het volgende:
Dit is een leuk filmpje http://www.youtube.com/user/DawahIsEasy#p/u/9/NPLyDtdaTMg
Aah wat fijn:) Ik kan je nog altijd wat meer filmpjes laten zien. No problemquote:Op maandag 31 oktober 2011 00:03 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik heb er hartelijk om gelachen inderdaad.
He leuk, en zullen we nu maar eens vragen wat dit wel kan geweest zijn ?quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Of als men, zoals ik, paranormale verschijnselen hebben meegemaakt. Dan moet je wel geloven dat er meer is
Ik heb ook paranormale verschijnselen meegemaakt, maar ik besef terdege dat je hersenen je voor de gek kunnen houden.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Of als men, zoals ik, paranormale verschijnselen hebben meegemaakt. Dan moet je wel geloven dat er meer is
Nee dank je, heb nu al pijn in m'n buik van het lachen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:44 schreef sjonita het volgende:
[..]
Aah wat fijn:) Ik kan je nog altijd wat meer filmpjes laten zien. No problem
Dat hangt ook van de ervaring af. Ik heb als kind ook vrij intense "paranormale ervaringen" gehad die we later hebben kunnen checken (en die ervaringen kwamen eng dichtbij de daadwerkelijke situatie van vorige bewoners van de plek waar het zich afspeelde), maar toch kan ik dat relativeren. Het hoeft niet automatisch te impliceren dat er "meer is".quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Inderdaad en daarnaast is het vrij duidelijk aangetoond uit experimenten dat het brein in staat is om de meest bizarre effecten/ervaringen te genereren.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hangt ook van de ervaring af. Ik heb als kind ook vrij intense "paranormale ervaringen" gehad die we later hebben kunnen checken (en die ervaringen kwamen eng dichtbij de daadwerkelijke situatie van vorige bewoners van de plek waar het zich afspeelde), maar toch kan ik dat relativeren. Het hoeft niet automatisch te impliceren dat er "meer is".
Denk je? Volgens James Randi kan člke paranormale gebeurtenis verklaard worden. Er ligt een beloning klaar van $ 1.000.000 (een miljoen dollar ja) voor diegene die (onder gecontroleerde omstandigheden) een gebeurtenis kan laten plaatsvinden die niet verklaard kan worden, en daarmee dus paranormaal is.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken. Die gebeuren gewoon, anders is het niet paranormaal.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:54 schreef hoatzin het volgende:
maar waarom geloven we nu?
[..]
Denk je? Volgens James Randi kan člke paranormale gebeurtenis verklaard worden. Er ligt een beloning klaar van $ 1.000.000 (een miljoen dollar ja) voor diegene die (onder gecontroleerde omstandigheden) een gebeurtenis kan laten plaatsvinden die niet verklaard kan worden, en daarmee dus paranormaal is.
Deze beloning is nog nooit door iemand opgeėist. Waarom niet denk je?
Contradictio in terminis. Iets wat gebeurd is per definitie normaal.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken. Die gebeuren gewoon, anders is het niet paranormaal.
Ik vind hem een beetje eng en schijnheilig.
Dat is wel wat vaak geclaimd wordt. En waarom ook niet? Een Ogilvie heeft "speciale gaven" en "weet dingen die hij niet had kunnen weten". Dat kun je toch gewoon testen?quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken.
Dat is wat anders. Dat is een speciale gave, dus iets wat continue gebeurt.quote:Op dinsdag 1 november 2011 18:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is wel wat vaak geclaimd wordt. En waarom ook niet? Een Ogilvie heeft "speciale gaven" en "weet dingen die hij niet had kunnen weten". Dat kun je toch gewoon testen?
Dit lijkt me de spijker op z'n kop. "Onverklaarbaar" is zeker geen bruikbare definitie van "paranormaal", "bovennatuurlijk", verzin nog eens wat synoniemen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Contradictio in terminis. Iets wat gebeurd is per definitie normaal.
Zoals ik zeg: ik heb ook m'n ervaringen gehad, maar dat wil niet zeggen dat het automatisch "bovennatuurlijk" is. Hoe frappant de overeenkomsten ook lekenquote:Op dinsdag 1 november 2011 18:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is wat anders. Dat is een speciale gave, dus iets wat continue gebeurt.
Maar ik heb drie dingen ervaren, en die heb ik niet aangewakkerd of zo. Die gebeurden gewoon in een split second, en waren na vijf seconden voorbij.
Da's niet zo moeilijk. Neem een pak kaarten, trek er een kaart uit en kijk of iemand significant de goede kaarten kan raden. Of iets dergelijksquote:En hoe wil je overigens testen of iemand iets weet wat hij niet had kunnen weten?
Dan is het geen gave, dan is het iets wat je overkomt. Nogmaals, dat is niet wat veel van dit soort figuren beweren. Ogilvie zegt dat hij "met dode mensen praat". En pretendeert dat hij dat a la minuut kan oproepen, gezien zijn shows.quote:Stel dat iemand die gave niet onder controle heeft, die zal dan zo ie zo falen bij een test.
Nogmaals: Iemand als Randi bekritiseert en onderzoekt mensen die beweren er wel controle over te hebben.quote:Maar als puntje bij paaltje komt, dan heeft hij die "gave" weer. Die dingen kun je vaak niet oproepen. En dat willen niet-gelovers nog weleens vergeten
Lichtelijk offopic, maar ik heb net "Moonwalking with Einstein" gelezen van Foer, waarin Daniel Tammet ook voorbijkomt. Buitengewoon interessant boek, waaruit blijkt dat veel van dit soort mentale "gaven" vooral truukjes zijn. Die iedereen kan leren. Waaronder (zo lijkt het) Tammetquote:Op dinsdag 1 november 2011 18:59 schreef vaarsuvius het volgende:
We weten nog maar weinig over het menselijk brein, maar wel dat het ontzettend complex is. Het lijkt me erg aannemelijk dat er af en toe dingen in ons brein gebeuren die we als raar ervaren en die daardoor het etiket paranormaal opgeplakt krijgen
Wat Derren Brown doet ook. Waarom zou je bij figuren als Ogilvie, Char of Geller dan nog van "bovennatuurlijke gaven" spreken?quote:Op woensdag 2 november 2011 10:40 schreef heartz het volgende:
Wat Hans Klok doet zijn ook gewoon trucjes.
Alleen is hij geniaal in het uitvoeren ervan. Dat is de magie
Geen idee waarom mensen dat graag doenquote:Op woensdag 2 november 2011 10:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat Derren Brown doet ook. Waarom zou je bij figuren als Ogilvie, Char of Geller dan nog van "bovennatuurlijke gaven" spreken?
Waarom zou atheisme een eigen ethiek moeten hebben? Het is immers niets meer dan één standpunt op één onderwerp. Dit geldt voor zowel zwak als sterk atheisme; beiden hebben geen eigen ethiek.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De morele tijdgeest is een faēade. Als we hier dieper in willen gaan, dan moeten we gaan specificeren over wat voor geloof we hebben. Maar om dat teveel tijd gaat kosten, zal ik het algemeen houden.
Ik wil namelijk zwakke atheļsme niet alleen met de welbekende geloven vergelijken. Maar ook bijvoorbeeld met de sterke atheļsme gebouwd op materialisme/communisme, oftewel de echte diehard atheļsten uit Rusland.
De gemiddelde mens is inderdaad een schaap, zoals jij stelt. Maar een gelovige heeft nog steeds een mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen, namelijk zijn geloof. Een communist heeft ook zijn mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen.
De zwakke atheļsten hebben deze mechanisme niet. Jij zegt dat mensen hun ethiek van andere mensen leren. Maar waar komt dan al dat ethiek van deze mensen vandaan?
Ze komen van geformaliseerde levensbeschouwingen, oftewel rigoureus onderbouwd. Zwakke atheļsme is geen geformaliseerde levensbeschouwing, dus is het gedwongen om zijn ethiek "te lenen" van andere levensbebouwingen.
Kortom, zwakke atheļsme heeft geen eigen ethiek. Dit is de zwakte van zwakke atheļsme.
Ik vermoed dat hij atheisme ziet als een geloof.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:00 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie ook niet in waarom dit een "zwakte" zou moeten zijn.
Dit is echt LOL. Ach zolang je het zelf geloofd is het goed denk ik.quote:Ik wil namelijk zwakke atheļsme niet alleen met de welbekende geloven vergelijken. Maar ook bijvoorbeeld met de sterke atheļsme gebouwd op materialisme/communisme, oftewel de echte diehard atheļsten uit Rusland.
Ik was zo... geshockeerd door deze post dat het me even wat tijd heeft gekost om de moed bij elkaar te rapen om hierop te reageren. Wat een ongelofelijke verzameling gedateerde dogma's etaleer je hier.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De man in het filmpje heeft het over "4 proofs". Hij komt wel over als een vriendelijke vent. Wat me opvalt in het filmpje, en andere filmpjes op hetzelfde kanaal, is dat de mensen die hij aanspreekt overladen worden met allerlei (bekende) argumenten, die vaak op eerste gezicht wel logisch lijken maar nadere inspectie niet overleven. Of dat hij iemand meeneemt langs een bepaalde redenatie, waarbij iedere stap wel logisch lijkt, maar ook nadere inspectie niet overleeft.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:45 schreef sjonita het volgende:
Dit is een leuk filmpje http://www.youtube.com/user/DawahIsEasy#p/u/9/NPLyDtdaTMg
Dan sla je de plank totaal mis. Er zijn zat lui die beweren paranormale gaven te hebben die ze op alle momenten kunnen oproepen. Helderzienden, heldervoelenden, mediums, paragnosten en andere hokus pokus.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken. Die gebeuren gewoon, anders is het niet paranormaal.
Ik vind hem een beetje eng en schijnheilig.
Wel vreemd dat het dan onder gecontroleerde omstandigheden niet alleen slechter, maar ineens helemaal niet meer lukt.quote:Op dinsdag 1 november 2011 18:04 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat is wat anders. Dat is een speciale gave, dus iets wat continue gebeurt.
Maar ik heb drie dingen ervaren, en die heb ik niet aangewakkerd of zo. Die gebeurden gewoon in een split second, en waren na vijf seconden voorbij.
En hoe wil je overigens testen of iemand iets weet wat hij niet had kunnen weten? Stel dat iemand die gave niet onder controle heeft, die zal dan zo ie zo falen bij een test. Maar als puntje bij paaltje komt, dan heeft hij die "gave" weer. Die dingen kun je vaak niet oproepen. En dat willen niet-gelovers nog weleens vergeten
zucht, ja inderdaad. Maar daar hebben "the believers" helemaal geen boodschap aan. Geloof of bijgeloof is nu eenmaal zeer hardnekkig en de geest kortzichtig.....quote:Op donderdag 3 november 2011 10:05 schreef Daniel1976 het volgende:
@hoatzin
Check, het zijn er ook nogal wat die zo overtuigd waren van zichzelf dat ze de uitdaging aangenomen hebben: http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43
En allemaal hebben ze gefaald.
Ik heb wat filmpjes van deze dawahiseasy/dawahfilms bekeken. En daarna de kritieken door dprjones & thunderfoot. Veel logische denkfouten, persoonlijke aanvallen, weinig integriteit. Soort moslim versie van ray comfort of kirk cameron. Behalve dat de laatst genoemden nooit met represailles dreigen tegenover mensen die kritiek geven.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:45 schreef sjonita het volgende:
Wanneer Derren Brown demonstraties geeft van cold reading zijn er zelfs nog zat mensen die volledig geloven dat die man speciale gaven heeft, terwijl nou juist hij er open en eerlijk over is: het is allemaal een trucje. Mensen geloven wat ze willen geloven, en in dit soort gevallen willen ze de waarheid eigenlijk liever niet horen.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
zucht, ja inderdaad. Maar daar hebben "the believers" helemaal geen boodschap aan. Geloof of bijgeloof is nu eenmaal zeer hardnekkig en de geest kortzichtig.....
Ik heb het overduidelijke feit gemist, denk ik. Wat was het ook alweer?quote:Op woensdag 9 november 2011 21:16 schreef bianconeri het volgende:
Waarom mensen in God geloven?
Simpel gezegd omdat het een overduidelijk feit is, het is de waarheid!
quote:Op woensdag 9 november 2011 21:16 schreef bianconeri het volgende:
Waarom mensen in God geloven?
Simpel gezegd omdat het een overduidelijk feit is, het is de waarheid!
Alleen al de gehele natuur en het universum zelf.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:49 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik heb het overduidelijke feit gemist, denk ik. Wat was het ook alweer?
Enig niveau om hier te posten is wel gewenst.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:12 schreef bianconeri het volgende:
Alleen al de gehele natuur en het universum zelf.
Zat genoeg niveau in dat antwoord.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:16 schreef Modus het volgende:
[..]
Enig niveau om hier te posten is wel gewenst.
De natuur en het hele universum geven al genoeg bewijs.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:23 schreef Modus het volgende:
Ja zonder ook maar de geringste vorm van onderbouwing. En nee, je bewijzen zijn geen bewijzen, de bijbel is geen geldig bewijs, noch de koran, etc etc. Allemaal al tot in den treure behandeld in dit forum.
OK je hebt gelijk. Ik ben christen geworden.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:26 schreef bianconeri het volgende:
De natuur en het hele universum geven al genoeg bewijs.
De gehele perfectie van alles, hoe ontzettend ingewikkeld wij bijvoorbeeld in elkaar zitten.
Het fossielenbestand laat duidelijk een plotselingen verschijning zien ipv bv evolutie.
Als dit al tot in den treure bekeken is dan zouden jullie allemaal christelijk moeten zijn.
Dat is dacht ik niet zo hoor.
Je maakt jezelf echt met elke post belachelijker. Maar zoals ik al zei, succes in het evolutietopic.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:45 schreef bianconeri het volgende:
Zucht.....
Hebben we weer eens zo iemand die nergens serieus op wil ingaan?
Iemand die nergens serieus onderzoek naar wil doen?
Typisch zou dat zijn voor evolutionisten, altijd maar hard schreeuwen evolutie waar geloof onzin terwijl ze nergens iets van afweten.
Als jij die wetenschap aan ons kan tonenquote:Op woensdag 9 november 2011 22:49 schreef bianconeri het volgende:
Ik maak mezelf belachelijk?
Eerder tegenovergesteld hoor.
Elke domme varken weet toch dat evolutie dikke onzin is,
er is geen zuchtje bewijs voor evolutie. Geen enkele fossiel toont iets in die zin aan.
Niets van ons toont dat aan. Allemaal fabeltjes die stuk voor stuk ontkracht worden door de wetenschap.
Jaja typisch weer he!quote:Op woensdag 9 november 2011 22:51 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Als jij die wetenschap aan ons kan tonen
het liefst in een ander topic
En bedankt.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:49 schreef bianconeri het volgende:
Elke domme varken weet toch dat evolutie dikke onzin is,
waar? ik ben nog nooit iets tegengekomen uit de creationisten hoek wat wetenschappelijk is.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jaja typisch weer he!
alles moet voorgekauwt worden en als je zelf om dingen vraagt is het:
Zoek het maar eens op!!
Doe zelf maar eens een goed onderzoek!
Waarom denk je dat alles perfect is?quote:Op woensdag 9 november 2011 22:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De natuur en het hele universum geven al genoeg bewijs.
De gehele perfectie van alles, hoe ontzettend ingewikkeld wij bijvoorbeeld in elkaar zitten.
Het fossielenbestand laat duidelijk een plotselingen verschijning zien ipv bv evolutie.
Als dit al tot in den treure bekeken is dan zouden jullie allemaal christelijk moeten zijn.
Dat is dacht ik niet zo hoor.
Als alles perfect zou zijn, zouden wij er immers niet zijn! Die vervelende atheļsten.quote:Op woensdag 9 november 2011 23:09 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarom denk je dat alles perfect is?
Don't feed the trollquote:
Het zou ook een onschuldig bijeffect van andere nuttige cognitieve mechanismes kunnen zijn natuurlijk. Maar het lijkt me op zich plausibel dat religie nuttig is geweest voor de evolutie van de mens.quote:Op donderdag 10 november 2011 14:29 schreef SpecialK het volgende:
"Geloof" in iets groters dan jezelf (in het bovennatuurlijke) is er simpelweg omdat de meeste mensen in hun temporaalkwab de capaciteit hebben om die emotie (spiritualiteit) te ervaren.
Het was/is blijkbaar evolutionair gezien handig voor iets.
Oh, dus dat wij zo ingewikkeld in elkaar zitten is een argument dat we niet zomaar kunnen onstaan? Dat daar wel een intelligente schepper achter moet zitten?quote:Op woensdag 9 november 2011 22:26 schreef bianconeri het volgende:
Ik zou zeggen ga eens naar een museum en bekijk via de botten de evolutie van het paard. Zie hoe het dier via die evolutie van een uitgegroeid konijn in een echt een paard veranderd. Ook olifanten, verschillende schelpdieren of inktvissen zijn prima te volgen.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:45 schreef bianconeri het volgende:
Zucht.....
Hebben we weer eens zo iemand die nergens serieus op wil ingaan?
Iemand die nergens serieus onderzoek naar wil doen?
Typisch zou dat zijn voor evolutionisten, altijd maar hard schreeuwen evolutie waar geloof onzin terwijl ze nergens iets van afweten.
quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:34 schreef Akziom het volgende:
Maar de vraag is: waarom geloof je.
Wat is nou een reden om bijvoorbeeld wel in Allah te geloven, maar niet in the Flying Spaghetti Monster of God. +1
Het is ook neurologisch aangetoond dat er in de hersens een onderdeel is die geloof regelt.quote:Op zaterdag 12 november 2011 18:04 schreef Truffelvarken het volgende:
Het zou me niks verbazen als geloven is aangeboren.
Zelfs de Neanderthalers begroeven, 150.000 jaar geleden, hun geliefden al in een graf bedekt met bloemetjes en gereedschappen bedoeld voor hun bestaan in het hiernamaals.
Het is van alle tijden.
Tja, komt in de beste families voor.quote:Op zaterdag 12 november 2011 18:31 schreef Guma het volgende:
[..]
Het is ook neurologisch aangetoond dat er in de hersens een onderdeel is die geloof regelt.
Heel simpel: opvoeding en indoctrinatie.quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:34 schreef Akziom het volgende:
Maar de vraag is: waarom geloof je.
Wat is nou een reden om bijvoorbeeld wel in Allah te geloven, maar niet in the Flying Spaghetti Monster of God.
Ah OK, dus er is geen rationele reden of inhoudelijk argument om in God of Allah of Sinterklaas te geloven. Enkel omwille van verhalen die je ouders je vertellen, wordt als kind je denkbeeld gevormd en daar zit je dan mee opgescheept.quote:Op zondag 13 november 2011 12:04 schreef UltraR het volgende:
Heel simpel: opvoeding en indoctrinatie.
Persoon A wordt in Texas geboren: Persoon A is Christen.
Persoon B wordt in Iran geboren: Persoon B is Moslim.
Persoon A wordt in Iran geboren: Persoon A is Moslim.
Persoon B wordt in Texas geboren: Persoon B is Christen.
In 99,5% van de gevallen. En ja, ik ben dan ook groot tegenstander van religieuze indoctrinerende opvoeding.quote:Op zondag 13 november 2011 12:53 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ah OK, dus er is geen rationele reden of inhoudelijk argument om in God of Allah of Sinterklaas te geloven. Enkel omwille van verhalen die je ouders je vertellen, wordt als kind je denkbeeld gevormd en daar zit je dan mee opgescheept.
Lekker dan!
Er zijn wel wat pogingen in de richting van rationele godsargumenten, maar sinds Immanuel Kant nemen we die niet meer zo serieus. Bovendien zijn er maar weinig gelovigen die zich door zulke argumenten hebben laten overtuigen. Het begint bij de overtuiging, en in sommige gevallen gaan gelovigen daarna op zoek naar rationele argumenten. Om hun geloof te rechtvaardigen, om anderen te overtuigen, etc.quote:Op zondag 13 november 2011 12:53 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ah OK, dus er is geen rationele reden of inhoudelijk argument om in God of Allah of Sinterklaas te geloven. Enkel omwille van verhalen die je ouders je vertellen, wordt als kind je denkbeeld gevormd en daar zit je dan mee opgescheept.
Lekker dan!
ik geloof dat je daar niet zo veel aan kunt doenquote:Op maandag 24 oktober 2011 17:59 schreef ELnacho het volgende:
Zoveel geloven, zoveel goden, zoveel regels, zoveel liefde en haat welke hieruit voortvloeien.. Waarom bestaat dit? Waarom geloven mensen? Het geloof... Gestart in een tijd waarin mensen ergens op konden terugvallen? Onwetendheid? Of toch de waarheid dat er iets bestaat?
Allemaal 'steekwoorden' over waarom men kan geloven. Het geloven in 'iets' is al heel oud.
Maya's: slimme doch onwetende mensen. Zij geloofden in de zon, sterren en de maan etc. Ze dachten dit zijn goden oid. Zonder de kennis te hebben dat dit compleet normale natuurlijke verschijnselen waren.
Christendom: voortvloeiend uit een tijd waarin mensen iets nodig hadden om op terug te vallen ( laat Romeinse tijd en vroege Middeleeuwen). Het leven voor de normale mens was hierin erg lastig. Misschien was er daarom wel een 'god' om op terug te vallen.
Islam: Idem dito
Al met al: Het geloof is al heel oud en nog steeds ligt het erg gevoelig... Zijn we nu nog steeds onwetend? Is het de waarheid? Mja, mensen zijn kuddedieren het gedrag wordt gekopieerd, dit heeft er ook mee te maken dat meer mensen geloven lijkt me.....
Toch blijft mn vraag: Waarom gelooft men?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |