He leuk, en zullen we nu maar eens vragen wat dit wel kan geweest zijn ?quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Of als men, zoals ik, paranormale verschijnselen hebben meegemaakt. Dan moet je wel geloven dat er meer is
Ik heb ook paranormale verschijnselen meegemaakt, maar ik besef terdege dat je hersenen je voor de gek kunnen houden.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Of als men, zoals ik, paranormale verschijnselen hebben meegemaakt. Dan moet je wel geloven dat er meer is
Nee dank je, heb nu al pijn in m'n buik van het lachen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:44 schreef sjonita het volgende:
[..]
Aah wat fijn:) Ik kan je nog altijd wat meer filmpjes laten zien. No problem
Dat hangt ook van de ervaring af. Ik heb als kind ook vrij intense "paranormale ervaringen" gehad die we later hebben kunnen checken (en die ervaringen kwamen eng dichtbij de daadwerkelijke situatie van vorige bewoners van de plek waar het zich afspeelde), maar toch kan ik dat relativeren. Het hoeft niet automatisch te impliceren dat er "meer is".quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Inderdaad en daarnaast is het vrij duidelijk aangetoond uit experimenten dat het brein in staat is om de meest bizarre effecten/ervaringen te genereren.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hangt ook van de ervaring af. Ik heb als kind ook vrij intense "paranormale ervaringen" gehad die we later hebben kunnen checken (en die ervaringen kwamen eng dichtbij de daadwerkelijke situatie van vorige bewoners van de plek waar het zich afspeelde), maar toch kan ik dat relativeren. Het hoeft niet automatisch te impliceren dat er "meer is".
Denk je? Volgens James Randi kan èlke paranormale gebeurtenis verklaard worden. Er ligt een beloning klaar van $ 1.000.000 (een miljoen dollar ja) voor diegene die (onder gecontroleerde omstandigheden) een gebeurtenis kan laten plaatsvinden die niet verklaard kan worden, en daarmee dus paranormaal is.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:31 schreef Quisho het volgende:
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken. Die gebeuren gewoon, anders is het niet paranormaal.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:54 schreef hoatzin het volgende:
maar waarom geloven we nu?
[..]
Denk je? Volgens James Randi kan èlke paranormale gebeurtenis verklaard worden. Er ligt een beloning klaar van $ 1.000.000 (een miljoen dollar ja) voor diegene die (onder gecontroleerde omstandigheden) een gebeurtenis kan laten plaatsvinden die niet verklaard kan worden, en daarmee dus paranormaal is.
Deze beloning is nog nooit door iemand opgeëist. Waarom niet denk je?
Contradictio in terminis. Iets wat gebeurd is per definitie normaal.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken. Die gebeuren gewoon, anders is het niet paranormaal.
Ik vind hem een beetje eng en schijnheilig.
Dat is wel wat vaak geclaimd wordt. En waarom ook niet? Een Ogilvie heeft "speciale gaven" en "weet dingen die hij niet had kunnen weten". Dat kun je toch gewoon testen?quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg lachwekkend. Die hele James Randi overigens. Dingen die paranormaal zijn, kun je niet opwekken.
Dat is wat anders. Dat is een speciale gave, dus iets wat continue gebeurt.quote:Op dinsdag 1 november 2011 18:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is wel wat vaak geclaimd wordt. En waarom ook niet? Een Ogilvie heeft "speciale gaven" en "weet dingen die hij niet had kunnen weten". Dat kun je toch gewoon testen?
Dit lijkt me de spijker op z'n kop. "Onverklaarbaar" is zeker geen bruikbare definitie van "paranormaal", "bovennatuurlijk", verzin nog eens wat synoniemen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Contradictio in terminis. Iets wat gebeurd is per definitie normaal.
Zoals ik zeg: ik heb ook m'n ervaringen gehad, maar dat wil niet zeggen dat het automatisch "bovennatuurlijk" is. Hoe frappant de overeenkomsten ook lekenquote:Op dinsdag 1 november 2011 18:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is wat anders. Dat is een speciale gave, dus iets wat continue gebeurt.
Maar ik heb drie dingen ervaren, en die heb ik niet aangewakkerd of zo. Die gebeurden gewoon in een split second, en waren na vijf seconden voorbij.
Da's niet zo moeilijk. Neem een pak kaarten, trek er een kaart uit en kijk of iemand significant de goede kaarten kan raden. Of iets dergelijksquote:En hoe wil je overigens testen of iemand iets weet wat hij niet had kunnen weten?
Dan is het geen gave, dan is het iets wat je overkomt. Nogmaals, dat is niet wat veel van dit soort figuren beweren. Ogilvie zegt dat hij "met dode mensen praat". En pretendeert dat hij dat a la minuut kan oproepen, gezien zijn shows.quote:Stel dat iemand die gave niet onder controle heeft, die zal dan zo ie zo falen bij een test.
Nogmaals: Iemand als Randi bekritiseert en onderzoekt mensen die beweren er wel controle over te hebben.quote:Maar als puntje bij paaltje komt, dan heeft hij die "gave" weer. Die dingen kun je vaak niet oproepen. En dat willen niet-gelovers nog weleens vergeten
Lichtelijk offopic, maar ik heb net "Moonwalking with Einstein" gelezen van Foer, waarin Daniel Tammet ook voorbijkomt. Buitengewoon interessant boek, waaruit blijkt dat veel van dit soort mentale "gaven" vooral truukjes zijn. Die iedereen kan leren. Waaronder (zo lijkt het) Tammetquote:Op dinsdag 1 november 2011 18:59 schreef vaarsuvius het volgende:
We weten nog maar weinig over het menselijk brein, maar wel dat het ontzettend complex is. Het lijkt me erg aannemelijk dat er af en toe dingen in ons brein gebeuren die we als raar ervaren en die daardoor het etiket paranormaal opgeplakt krijgen
Wat Derren Brown doet ook. Waarom zou je bij figuren als Ogilvie, Char of Geller dan nog van "bovennatuurlijke gaven" spreken?quote:Op woensdag 2 november 2011 10:40 schreef heartz het volgende:
Wat Hans Klok doet zijn ook gewoon trucjes.
Alleen is hij geniaal in het uitvoeren ervan. Dat is de magie
Geen idee waarom mensen dat graag doenquote:Op woensdag 2 november 2011 10:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat Derren Brown doet ook. Waarom zou je bij figuren als Ogilvie, Char of Geller dan nog van "bovennatuurlijke gaven" spreken?
Waarom zou atheisme een eigen ethiek moeten hebben? Het is immers niets meer dan één standpunt op één onderwerp. Dit geldt voor zowel zwak als sterk atheisme; beiden hebben geen eigen ethiek.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De morele tijdgeest is een façade. Als we hier dieper in willen gaan, dan moeten we gaan specificeren over wat voor geloof we hebben. Maar om dat teveel tijd gaat kosten, zal ik het algemeen houden.
Ik wil namelijk zwakke atheïsme niet alleen met de welbekende geloven vergelijken. Maar ook bijvoorbeeld met de sterke atheïsme gebouwd op materialisme/communisme, oftewel de echte diehard atheïsten uit Rusland.
De gemiddelde mens is inderdaad een schaap, zoals jij stelt. Maar een gelovige heeft nog steeds een mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen, namelijk zijn geloof. Een communist heeft ook zijn mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen.
De zwakke atheïsten hebben deze mechanisme niet. Jij zegt dat mensen hun ethiek van andere mensen leren. Maar waar komt dan al dat ethiek van deze mensen vandaan?
Ze komen van geformaliseerde levensbeschouwingen, oftewel rigoureus onderbouwd. Zwakke atheïsme is geen geformaliseerde levensbeschouwing, dus is het gedwongen om zijn ethiek "te lenen" van andere levensbebouwingen.
Kortom, zwakke atheïsme heeft geen eigen ethiek. Dit is de zwakte van zwakke atheïsme.
Ik vermoed dat hij atheisme ziet als een geloof.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:00 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie ook niet in waarom dit een "zwakte" zou moeten zijn.
Dit is echt LOL. Ach zolang je het zelf geloofd is het goed denk ik.quote:Ik wil namelijk zwakke atheïsme niet alleen met de welbekende geloven vergelijken. Maar ook bijvoorbeeld met de sterke atheïsme gebouwd op materialisme/communisme, oftewel de echte diehard atheïsten uit Rusland.
Ik was zo... geshockeerd door deze post dat het me even wat tijd heeft gekost om de moed bij elkaar te rapen om hierop te reageren. Wat een ongelofelijke verzameling gedateerde dogma's etaleer je hier.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De morele tijdgeest is een façade. Als we hier dieper in willen gaan, dan moeten we gaan specificeren over wat voor geloof we hebben. Maar om dat teveel tijd gaat kosten, zal ik het algemeen houden.
Ik wil namelijk zwakke atheïsme niet alleen met de welbekende geloven vergelijken. Maar ook bijvoorbeeld met de sterke atheïsme gebouwd op materialisme/communisme, oftewel de echte diehard atheïsten uit Rusland.
De gemiddelde mens is inderdaad een schaap, zoals jij stelt. Maar een gelovige heeft nog steeds een mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen, namelijk zijn geloof. Een communist heeft ook zijn mechanisme om zijn ethiek vandaan te halen.
De zwakke atheïsten hebben deze mechanisme niet. Jij zegt dat mensen hun ethiek van andere mensen leren. Maar waar komt dan al dat ethiek van deze mensen vandaan?
Ze komen van geformaliseerde levensbeschouwingen, oftewel rigoureus onderbouwd. Zwakke atheïsme is geen geformaliseerde levensbeschouwing, dus is het gedwongen om zijn ethiek "te lenen" van andere levensbebouwingen.
Kortom, zwakke atheïsme heeft geen eigen ethiek. Dit is de zwakte van zwakke atheïsme.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |