quote:
Er is zoveel in het leven en op de wereld waar voor mij geen verklaringen voor zijn.
Om maar iets te noemen: het heelal, waar je jezelf helemaal gek over kan maken. Als je even gaat kijken naar hoe klein wij daar in zijn. Een mossel die op de bodem van de zee ligt heeft ook geen flauw idee van een flatgebouw in NewYork ( om even een extreem voorbeeld te noemen ).
Die flat is door ons mensen gebouwd. Dus voor mij geloof ik dat er buiten dit heelal waarvan we niet weten waar het einde is of hoe het echt zit, een veel grotere macht kan zitten. In wat voor vorm weet ik niet, een mossel weet ook niet wat een mens is en we zijn een heel ander wezen. Voor ons kan dat dus ook vind ik. Wij kunnen met cellen rommelen en dieren fokken en weet ik veel wat allemaal. Ik sluit niet uit dat dit op 1 of andere manier met ons kan/kon.
Mijn moeder is gelovig, mijn voogd niet, mijn broertje niet, mijn zusje weet het niet. Het is dus niet dat ik uit een religieus gezin kom ofzo waar ik een kant op ben gepushed. Mijn grootste struikelblok met het aanhangen van een religie is dat ik er geen bal van geloof dat de ene god wel of niet goed is en het 1 of andere boek beter is dan het andere.
Als wij een groepje mensen/dieren oid bestuderen dan leren we ook het gedrag "lezen" . Mensen kunnen elkaar zelfs begrijpen zonder dezelfde taal te spreken. Wij kunnen een hond vanalles leren en de hond leren begrijpen. Ik vind het daarom niet zo moeilijk te begrijpen dat er buiten ons ook zoiets kan zijn waar wij mee kunne communiceren doormiddel van bidden.
Ik zit niet elke dag te bidden maar ik doe het wel. Wanneer doe ik dat? Dat doe ik als er niks meer van snap dan vraag ik om een weg waar ik verder kan "zoeken" , of ik vraag om hulp bij iets.
Dat klinkt heel zweverig en kan door veel mensen als toeval worden weggecijferd, alleen als het voor mij altijd toevallig werkt, dan is dat voor mij een bevestiging voor waar ik al in geloofde. Daarnaast zijn er zoveel andere mensen die hetzelfde meemaken zonder dat ik wat met ze te maken heb. Voor mij is het geen toeval.
Verder doe ik geen mensen kwaad, help ik een ieder mits ik dat echt kan, en voel ik een soort waakzaamheid over me. Dat is wel eens anders geweest in de rebelse tienerjaren. Het is heel moeilijk om persoonlijke ervaringen duidelijk uit te leggen, wat niet zegt dat het niet te proberen valt. Maar zelf ben ik ook nooit onder de indruk van de ervaring van een ander, dat heb ik namelijk niet gevoeld dus kan me er dan niks bij voorstellen. Mijn eigen ervaringen zullen een ander weer niet zoveel doen.
Ik ga niet naar de kerk of naar welk godshuis dan ook. Vind ik persoonlijk onzin om verschillende redenen. Voor mezelf geloof ik dus ergens in waar ik in de loop der jaren dingen mee ervaar en dingen ontdek en ik voel me er hartstikke goed bij. Ik hoef niemand te bekeren oid want dit is mijn eigen kijk en ontdekkingstocht. Zelf heb ik een heleboel vragen waar ik ooit een antwoord op hoop te vinden. Ik heb met zwaar religieuze mensen genoeg vervelende ervaringen gehad en genoeg mooie ervaringen, voor mij betekent dat gewoon dat er slechte en goeie mensen zijn zoals dat ook in elk land, ras enz is. Eigenlijk bekijk ik het best wel luchtig denk ik, zonder dat ik het dan niet serieus neem.
Toevallig heb ik momenteel iemand ontmoet die over zijn geloof wilde vertellen, geen jehova, het was een spontane kennismaking. Ik liet die persoon vertellen zonder mijn mening er over te geven en die persoon kwam ( voor mij voor het eerst ) zelf met kritische vragen.
Vond ik wel verfrissend en deze persoon die ik boeiend en voor zo ver dat kan "gezellig" vond vertellen, wil ik nog wel meer van horen.
Al is het maar omdat ik de indruk heb dat ik echt vragen mag stellen, kritische vragen. Een ander iets van religies dat mij tegenstaat, is dat gedreig met de duivel. Als je niet naar de kerk gaat komt de duivel, als je niet de bijbel leest komt de duivel. Als je geen geld geeft komt de duivel, als je niet gaat flyeren in de stad komt de duivel. Met angstzaaierij kan ik je niet serieus nemen, maar nogmaals ik scheer niet iedereen over 1 kam. Ik denk dat er gewoon vervelende en goeie mensen zijn. De persoon die ik heb gesproken heeft dat allemaal niet gedaan dus ik ben benieuwd of ze me straks nog leuk vinden. Ik heb hier op fok ook ooit vragen gesteld aan iemand die dat heel graag wilde beantwoorden.
Het eerste rondje kreeg ik antwoord op, maar van die antwoorden die niet duidelijk wat zeggen. Het tweede rondje vragen die daar op in gingen heb ik nooit meer antwoord op gekregen. Ik kan ook niet alles verklaren van waar ik in geloof, maar daarom geloof ik er zelf in en is het mijn eigen ontdekkingstocht en niet iets wat ik aan anderen probeer op te leggen. Hoogstens te delen zoals nu hier het geval is, en eigenlijk poste ik om duidelijk te maken dat niet iedereen die ergens in gelooft meteen een waar religieus iemand is die niet zelf wil/kan nadenken en alles voor zoete koek slikt. Er zijn denk ik genoeg mensen die er een beetje op die manier in staan. Ik snap ook nooit waarom religieuze mensen vaak perse hun geloof aan een ander willen opdringen en waarom niet gelovigen perse willen proberen iemand die lekker blij is met zijn geloof, op andere gedachte te brengen.
Ik zie zoveel geloven en dingen waar ik het dus niet mee eens ben maar ik denk laat lekker gaan toch als jij er blij mee bent. Geloof je niet en voel je je daar gelukkig bij? Dan is dat mooi, jouw leven. Geloof jij heel erg en ben jij daar gelukkig door? Dan is dat mooi, jouw leven. Dat beide groepen elkaar zo lastig vallen vind ik nog het meest irritante van alles wat rondom geloof te maken heeft.

De wetenschap vind ik trouwens ook iets heel moois. Blijft zich maar ontwikkelen. Alleen vind ik niet dat de wetenschap zich ontwikkeld, die dingen konden allemaal al, alleen komt de mens er beetje bij beetje achter. Van wat er allemaal kan. Ik vind het heel erg naief van mezelf om dan te denken dat er niet nog veel meer is en dat er buiten ons iets kan zijn wat nog 183924932472394923749372472347239874923749234723942923482374723984723847823974892374987239472398749 (

) wetenschap kent dan dat beetje wat wij nu "ontdekt" hebben.
Ik vind het best lastig eigenlijk om uit te leggen hoe ik denk

maar ik heb het een serieuze poging gegeven en ik zeg heel duidelijk "voor mij" en "mezelf" enz.
Je hoeft niet te schreeuwen als je je punt niet kan onderbouwen. Ik hoor je namelijk toch niet. O+