abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:26:36 #51
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103558438
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Zou het IQ er dan toch iets mee te maken hebben ?
Ik ken tal van christenen die op de Uni zitten of hebben gezeten. Zelfs een doctoraal afgestuurde psycholoog die heilig in God gelooft.
Zou hij dan een laag IQ hebben? Ik denk dat zelfverzekerdheid een grote rol speelt bij het wel of niet geloven in een God.
pi_103559497
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Zou het IQ er dan toch iets mee te maken hebben ?
haha nee. IQ heeft helemaal niks met het wel of niet geloven te maken.
pi_103560783
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:45 schreef sjonita het volgende:

[..]

haha nee. IQ heeft helemaal niks met het wel of niet geloven te maken.
Uw gedacht als gelovige over atheïsme laat dan toch het tegendeel zien:
quote:
Een atheist die leeft, maar weet niet waarom. Zo denk ik erover.
pi_103561221
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:26 schreef ArtistA het volgende:
Ik ken tal van christenen die op de Uni zitten of hebben gezeten.
Zegt niks over het IQ, m'n beste. Zegt enkel waar ze hebben gestudeerd. Ik ken verschillende personen met een IQ boven 130 die niet op de univ hebben gezeten.
quote:
Zelfs een doctoraal afgestuurde psycholoog die heilig in God gelooft.
Zou hij dan een laag IQ hebben?
Vermoedelijk heeft hij zijn tijd gestoken in zijn studie psychologie en nooit de tijd gevonden even na te denken wat zijn geloof inhield.
quote:
Ik denk dat zelfverzekerdheid een grote rol speelt bij het wel of niet geloven in een God.
Daar kan ik je volkomen in bijtreden. Psychologie studeren is misschien een ( onbewuste ) keuze geweest om dit gemis wat aan te zwengelen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:25:51 #55
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103561980
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:26 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Ik ken tal van christenen die op de Uni zitten of hebben gezeten. Zelfs een doctoraal afgestuurde psycholoog die heilig in God gelooft.
Zou hij dan een laag IQ hebben? Ik denk dat zelfverzekerdheid een grote rol speelt bij het wel of niet geloven in een God.
Neuh het heeft waarschijnlijk te maken met een evolutionair bijproduct dat onderbewust - bij sommige mensen meer dan bij anderen - elke vorm van rationeel nadenken over de eigen religie blokkeert. Dat hebben we hier zo vaak zien gebeuren.
pi_103563363
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Uw gedacht als gelovige over atheïsme laat dan toch het tegendeel zien:

[..]

haha en bedankt:P
Een atheist gelooft niet in god(en). Zelf geloof ik wel in god(Allah). Ik weet waarom ik hier op aarde ben. Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
pi_103564689
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:46 schreef sjonita het volgende:

[..]

Een atheist gelooft niet in god(en). Zelf geloof ik wel in god(Allah). Ik weet waarom ik hier op aarde ben. Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
Of misschien zijn ze gewoon tot de conclusie gekomen dat er geen reden nodig is voor het feit dat we op aarde zijn?
Daar naast weet jij helemaal niet waarom we op aarde zijn, jij gelooft dat alleen maar.
pi_103565036
quote:

[..]

Probeer eens een beter ' omgeving ' op te zoeken. Mensen met wat inhoud en een levensdoel.
pi_103565651
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Probeer eens een beter ' omgeving ' op te zoeken. Mensen met wat inhoud en een levensdoel.
Tuurlijk, want jij kent mij o zo goed
pi_103565764
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:12 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

Of misschien zijn ze gewoon tot de conclusie gekomen dat er geen reden nodig is voor het feit dat we op aarde zijn?
Daar naast weet jij helemaal niet waarom we op aarde zijn, jij gelooft dat alleen maar.
Dat kan. Ieder heeft daar zijn eigen visie op. Verder weet ik waarom ik op aarde ben en dat geloof ik ook.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:45:08 #61
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103566127
quote:

[..]

LOL! dat zegt veel meer over jou dan over een atheïst
pi_103566271
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

LOL! dat zegt veel meer over jou dan over een atheïst
oke vertel..
pi_103566510
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:42 schreef 9mVan10euroPerweekGeleefd het volgende:
Religie is bedacht door een paar idioten
dat er anno 2011 nog vier vijfde van de wereldbevolking in religie gelooft cmmn man wtf :?
Tja, je klinkt ook echt heel gelukkig zo, je drukmakend om wat anderen denken ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:55:22 #64
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103566555
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:49 schreef sjonita het volgende:
oke vertel..
Buiten het feit dat hier in dit topic bij bepaalde users meer kennis over godsdienst en religie aanwezig is dan in de koran en haddith bij elkaar.

Laat ik met een vraag beginnen, waarom ben je geen boeddhist of hindoe of christen?
pi_103567216
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:55 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Buiten het feit dat hier in dit topic bij bepaalde users meer kennis over godsdienst en religie aanwezig is dan in de koran en haddith bij elkaar.

Laat ik met een vraag beginnen, waarom ben je geen boeddhist of hindoe of christen?
Dat heb ik wel gemerkt in de paar uur dat ik hier rondgesurft heb. Dat is zeer zeker knap.

Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven. De islam heb ik eigenlijk al vanaf mijn geboorte meegekregen. Heb ook echt nooit hierover getijfeld. Er zijn bijvoorbeeld tekens die laten zien dat de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Alleen dit al is voor mij voldoende om te weten dat de islam het juiste geloof is. Ik denk dat ik hierdoor minder met andere geloven bezig ben.
pi_103567281
quote:

[..]

Een atheist gelooft niet in god(en). Zelf geloof ik wel in god(Allah). Ik weet waarom ik hier op aarde ben.
Geloven en weten blijven twee verschillende dingen. ;)

quote:
Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
Er zijn meer dan genoeg atheisten aktief in dit forum die daar duidelijk wel over nadenken. Het verschil is dat zij bij gebrek aan een (duidelijk) antwoord niet zomaar een antwoord kiezen dat hen wel aanstaat. Als je het niet weet, dan weet je het niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_103567301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:15 schreef sjonita het volgende:
de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Alleen dit al is voor mij voldoende om te weten dat de islam het juiste geloof is. Ik denk dat ik hierdoor minder met andere geloven bezig ben.
Zit de dag des oordeels niet in (bijna) elk geloof?
pi_103567373
quote:
Ik denk dat een atheïst hier juist meer over nadenkt.
En voornamelijk, niet klakkeloos aanneemt wat anderen zeggen.
Ze nemen niet de reden over van hun ouders, ze proberen hun eigen redenen te vinden. Dat is helaas een stuk moeilijker zonder god.
pi_103567399
quote:

[..]

Dat heb ik wel gemerkt in de paar uur dat ik hier rondgesurft heb. Dat is zeer zeker knap.

Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven. De islam heb ik eigenlijk al vanaf mijn geboorte meegekregen.
Dat is precies waar Daniel je op wilde wijzen. Als je in Texas was geboren was je een Christen geweest, als je in India was geboren was je een Hindu geweest. En in beide gevallen zou je hetzelfde zeggen over die geloven als je nu zegt over de Islam.

Het kan toch niet zo zijn dat de omstandigheden waaronder je wordt geboren bepalen wat de ware religie is?

quote:
Heb ook echt nooit hierover getijfeld. Er zijn bijvoorbeeld tekens die laten zien dat de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Vrijheid is eng he? :P

Tijd die sneller voorbij gaat? Hoe bedoel je dat?
pi_103567799
Rampen die toenemen? Oh?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:37:30 #71
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103567804
quote:

[..]

Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven. De islam heb ik eigenlijk al vanaf mijn geboorte meegekregen. Heb ook echt nooit hierover getijfeld. Er zijn bijvoorbeeld tekens die laten zien dat de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
I rest my case.
Dus wat heb je nu geleerd vandaag? Dat je helemaal niet zo diep op de materie in gaat, maar dat je gewoon overneemt wat je door je ouders is aangeleerd.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:37:55 #72
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103567818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:37 schreef KoningStoma het volgende:
Rampen die toenemen? Oh?
Ja ook dat is al een faal opmerking.
pi_103570132
quote:
Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven.
En vermoedelijk ook niet in je eigen geloof. Het je het boek ' Het leven van Mohammed ' ( 747 ) van Ibn Ishaak al gelezen ? Kun je daar in lezen wat voor een rol de monnik Bahira gespeelde in de ontwikkeling van de Islam.
http://www.bertsgeschiede(...)/eeuw7/mohammed.html
  woensdag 26 oktober 2011 @ 08:24:35 #74
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103570326
quote:

[..]

Atheïsten denken juist meer na. Jij laat iemand anders voor je denken.
pi_103574938
quote:

Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
Ik vermoed dat de meeste levende wezens op deze planeet dat op die manier doen. Nog nooit een boterbloem zien vasten, een buffel zien bidden of een krekel zichzelf zien schamen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_103575399
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, je klinkt ook echt heel gelukkig zo, je drukmakend om wat anderen denken ;)
Zolang er bijgelovige idioten rondlopen die hun geloof en de daarbijhorende normen en waarden aan anderen willen opleggen mag je je daar best druk over maken inderdaad.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 11:46:05 #77
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103575548
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik beleef ieder geval lol aan de discussie aangezien de meeste religies vol zitten met fallacies.
pi_103575626
quote:

[..]

. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Alleen dit al is voor mij voldoende om te weten dat de islam het juiste geloof is.
Ik hoop oprecht dat dit een grap is.

Rampen nemen niet toe, onze berichtgeving over rampen neemt toe. Vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn? wtf betekent dat? Dat een vrouw in een rok niet betekent dat ze een slet is die verdient om verkracht te worden? Het aantal homo's op de planeet is een stabiele 10% van de bevolking, waarschijnlijk al sinds 10.000 jaren. De tijd gaat niet sneller voorbij, je wordt gewoon ouder.

Als dit jouw standaard voor bewijs is....

Ik ben een nigeriaanse prins en ik wil jou geld geven. Ik heb jouw hulp nodig om mijn geld het land uit te sluizen. Het enige wat je hoeft te doen is mij mijn geld laten storten op je bankrekening. Daarna vlucht ik het land uit en kom ik het ophalen. Jij krijgt natuurlijk een hoop geld voor je moeite. PM voor details.
pi_103575927
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:48 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Ik hoop oprecht dat dit een grap is.

Rampen nemen niet toe, onze berichtgeving over rampen neemt toe. Vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn? wtf betekent dat? Dat een vrouw in een rok niet betekent dat ze een slet is die verdient om verkracht te worden? Het aantal homo's op de planeet is een stabiele 10% van de bevolking, waarschijnlijk al sinds 10.000 jaren. De tijd gaat niet sneller voorbij, je wordt gewoon ouder.

Als dit jouw standaard voor bewijs is....

Ik ben een nigeriaanse prins en ik wil jou geld geven. Ik heb jouw hulp nodig om mijn geld het land uit te sluizen. Het enige wat je hoeft te doen is mij mijn geld laten storten op je bankrekening. Daarna vlucht ik het land uit en kom ik het ophalen. Jij krijgt natuurlijk een hoop geld voor je moeite. PM voor details.
Ook al zou het waar zijn wat hij claimt dan is het natuurlijk net zo goed bewijs voor de islam als dat het bewijs is voor elke andere absurde en belachelijke claim... waardeloos als bewijs dus.
pi_103577181
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:41 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Zolang er bijgelovige idioten rondlopen die hun geloof en de daarbijhorende normen en waarden aan anderen willen opleggen mag je je daar best druk over maken inderdaad.
Dat doen sommige atheisten ook, het is een zeer menselijke eigenschap om je eigen denkwijzen als de goede te zien en op z'n minst te hopen dat iedereen daar de juistheid van inziet.

Hoeveel atheisten zie je niet schreeuwen dat geloof iets is voor binnenskamers of zelfs helemaal moet verdwijnen, dat mensen die anders denken achtelijk zijn of zelfs slecht zijn?
Dat is gewoon presies hetzelfde als bv de christen die roept dat hij de enige waarheid kent en dat iedereen dat maar moet volgen als ze weten wat goed is voor hun.

Natuurlijk zal je zeggen, ja maar dat is anders, maar dat is niet zo, het is presies hetzelfde, de meer dan menselijke eigenschap de wereld vanuit je eigen oogpunt te bekijken en andere denkwijzen minder te vinden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_103577215
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik beleef ieder geval lol aan de discussie aangezien de meeste religies vol zitten met fallacies.
Daar heb jij natuurlijk geen last van, dat scheelt ;)
pi_103577373
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Daar heb jij natuurlijk geen last van, dat scheelt ;)
En als hij daar wel last van heeft ga ik er vanuit dat hij daar graag op wordt gewezen. ;)
pi_103577461
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat doen sommige atheisten ook, het is een zeer menselijke eigenschap om je eigen denkwijzen als de goede te zien en op z'n minst te hopen dat iedereen daar de juistheid van inziet.

Hoeveel atheisten zie je niet schreeuwen dat geloof iets is voor binnenskamers of zelfs helemaal moet verdwijnen, dat mensen die anders denken achtelijk zijn of zelfs slecht zijn?
Dat is gewoon presies hetzelfde als bv de christen die roept dat hij de enige waarheid kent en dat iedereen dat maar moet volgen als ze weten wat goed is voor hun.

Natuurlijk zal je zeggen, ja maar dat is anders, maar dat is niet zo, het is presies hetzelfde, de meer dan menselijke eigenschap de wereld vanuit je eigen oogpunt te bekijken en andere denkwijzen minder te vinden.
Atheisme is geen filosofie op zich maar een kritische houding tav religieuze filosofieen. Iets dat geen filosofie is kun je ook niet aan een ander opleggen.

Er is niet zoiets als een 'atheistische denkwijze'. Atheisme zou zonder religies niet bestaan.
pi_103577981
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Atheisme is geen filosofie op zich maar een kritische houding tav religieuze filosofieen. Iets dat geen filosofie is kun je ook niet aan een ander opleggen.

Er is niet zoiets als een 'atheistische denkwijze'. Atheisme zou zonder religies niet bestaan.
Toch zijn er veel atheisten, of beter gezegd anti theisten, die het liefste geloof van de wereld zien verdwijnen en dat ook vaak roepen.
Hele topics op fok alleen bewijzen mijn gelijk al, in welke discussie dan ook over geloof komt er altijd wel even iemand binnenvallen die roept, god bestaat niet, religie is achtelijk en ga zo maar verder.
Andersom komt dat minder voor, gelovigen hebben vaak de neiging om discussie's over andere geloven of niet geloven te mijden, het zijn vooral de atheisten die zich overal verspreiden om anderen even te vertellen hoe fout ze wel niet zitten en hoe dom het wel niet is dat zij wel geloven.

Ik noem het geen filosofie, maar het is wel een denkwijze waarbij wel degelijk getracht wordt het op te leggen aan anderen, het is raar dat dat zo hard ontkent wordt altijd terwijl het er zo dik bovenop ligt en keer op keer gewoon letterlijk gezegd wordt.

Atheisten zijn geen homogene groep met een afgesproken set leefregels en denkwijzen, maar er zijn er veel die meer dan graag anderen het niet geloven willen opleggen, wat zoals al gezegd een zeer menselijke eigenschap is, het zou raar zijn als atheisten dat niet hadden.
pi_103578006
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

En als hij daar wel last van heeft ga ik er vanuit dat hij daar graag op wordt gewezen. ;)
Tot in zoverre, net als ieder ander mens.
pi_103578496
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Toch zijn er veel atheisten, of beter gezegd anti theisten, die het liefste geloof van de wereld zien verdwijnen en dat ook vaak roepen.
Hele topics op fok alleen bewijzen mijn gelijk al, in welke discussie dan ook over geloof komt er altijd wel even iemand binnenvallen die roept, god bestaat niet, religie is achtelijk en ga zo maar verder.
Andersom komt dat minder voor, gelovigen hebben vaak de neiging om discussie's over andere geloven of niet geloven te mijden, het zijn vooral de atheisten die zich overal verspreiden om anderen even te vertellen hoe fout ze wel niet zitten en hoe dom het wel niet is dat zij wel geloven.

Ik noem het geen filosofie, maar het is wel een denkwijze waarbij wel degelijk getracht wordt het op te leggen aan anderen, het is raar dat dat zo hard ontkent wordt altijd terwijl het er zo dik bovenop ligt en keer op keer gewoon letterlijk gezegd wordt.

Atheisten zijn geen homogene groep met een afgesproken set leefregels en denkwijzen, maar er zijn er veel die meer dan graag anderen het niet geloven willen opleggen, wat zoals al gezegd een zeer menselijke eigenschap is, het zou raar zijn als atheisten dat niet hadden.
Het is een reactie op de claims en acties van religieuzen die, zoals eerder gesteld, graag niet-gelovigen en anders-gelovigen hun denkwijze willen opleggen. Dat ik als atheist daar geen behoefte aan heb en kritisch ben bij dergelijke denkwjjzes en de talloze kwalijke consequenties die daar uit voort vloeien lijkt mij niet meer dan logisch en redelijk. Dit gelijk stellen aan iets opleggen bevreemd mij. Zoals bij elke willekeurige denkwijze vind ik dat iedereen mag denken wat hij/zij wil zolang dat een ander niet beperkt of de vrijheid ontneemt om anders te denken.
pi_103578590
quote:

[..]

Ik heb ook een hekel aan mensen die aan gelovige mensen de mening opdringen dat hun geloof onzin is, maar wat je nu zegt is natuurlijk absurd. Er zijn ook veel gelovige mensen die veel te snel oordelen vanuit hun geloof en hun mening opdringen. Vooral vroeger gebeurde dat veel en nu nog in andere landen (zoals de VS) of onze eigen bible belt.

Dat ontkennen is juist:
quote:
raar [...] terwijl het er zo dik bovenop ligt en keer op keer gewoon letterlijk gezegd wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gattaca op 26-10-2011 13:19:37 ]
pi_103579269
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:10 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Het is een reactie op de claims en acties van religieuzen die, zoals eerder gesteld, graag niet-gelovigen en anders-gelovigen hun denkwijze willen opleggen. Dat ik als atheist daar geen behoefte aan heb en kritisch ben bij dergelijke denkwjjzes en de talloze kwalijke consequenties die daar uit voort vloeien lijkt mij niet meer dan logisch en redelijk. Dit gelijk stellen aan iets opleggen bevreemd mij. Zoals bij elke willekeurige denkwijze vind ik dat iedereen mag denken wat hij/zij wil zolang dat een ander niet beperkt of de vrijheid ontneemt om anders te denken.
Onzin, waarom dan in een topic over een bepaald geloof komen roepen dat geloof stom is, terwijl er gewoon een discussie gaande is over inhoud en men vrij is zich daarin te mengen of niet?

Het is echt presies hetzelfde, hoe hard men ook wil denken dat het niet zo is.
Nogmaals, het is een puur menselijke reactie om de eigen denkwijze, zienswijze, te zien als de juiste invalshoek en op z'n minst te hopen dat de ander dat ook inziet.
Dat heeft geen bal met religie of geen religie te maken, maar met de menselijke aard.
pi_103579293
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:12 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Ik heb ook een hekel aan mensen die aan gelovige mensen de mening opdringen dat hun geloof onzin is, maar wat je nu zegt is natuurlijk absurd. Er zijn ook veel gelovige mensen die veel te snel oordelen vanuit hun geloof en hun mening opdringen. Vooral vroeger gebeurde dat veel en nu nog in andere landen (zoals de VS) of onze eigen bible belt.

Dat ontkennen is juist:

[..]

Ik ontken dat ook niet, ik zeg alleen dat atheisten zich daar net zo hard schuldig aan maken.
Ik zeg wel dat het in topics op bv fok veel minder voorkomt dat er gelovigen zijn die komen roepen dat een ander geloof stom is of niet geloven stom is.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:29:30 #90
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103579342
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Precies. Ik ben altijd in ontwikkeling.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik ontken dat ook niet, ik zeg alleen dat atheisten zich daar net zo hard schuldig aan maken.
Na 2000 jaar van verkettering brandstapels etc.
Mogen wij ook een keer?

Gelovigen hebben al te lang het monopolie op de waarheid gehad.
pi_103579402
Het is een beetje teveel om op iedereen te reageren, maar ten eerste ik neem de dingen die mijn ouders me hebben geleerd echt niet klakkeloos over. Vanuit mezelf ga ik opzoek naar meer informatie over het geloof, etc. en niet omdat mijn ouders dit mij voorleggen. Hierdoor vind ik alleen maar meer bevestiging.
Wat betreft de punten over de dag des oordeels, het verbaast me dat jullie deze punten niet opgemerkt hebben. Dag des oordeels was maar een voorbeeld er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Verder respecteer ik ieders mening. Geloof waar je in wilt geloven.
pi_103579413
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:29 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Precies. Ik ben altijd in ontwikkeling.

[..]

Na 2000 jaar van verkettering brandstapels etc.
Mogen wij ook een keer?

Gelovigen hebben al te lang het monopolie op de waarheid gehad.
Je wil graag net zo zijn als de oude kerk, tja, dat kan, maar of het een goed streven is?
Ik dacht juist dat de meeste atheisten die dingen juist niet wilde, dat juist de slechte kanten van geloof vonden.
pi_103579741
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:30 schreef sjonita het volgende:
Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
hoe leg je het aan jezelf uit
pi_103579942
quote:

[..]

Dat is inderdaad antitheisme. Dat is wel degelijk iets anders dan atheisme. Het gaat mij een beetje ver om de hele groep atheisten te verwijten dat ze antitheistisch zijn, veel atheisten zijn dat niet.

Atheisme: een kritische houding t.a.v. het waarheidsgehalte van religieuze overtuigingen.
Anti-theisme: de overtuiging, of zelfs filosofie, dat religie en religieuze overtuigingen onwenselijk zijn en een negatieve invloed hebben op de maatschappij en het functioneren van mensen.

In deze discussie lijkt het me zinvol om deze twee gescheiden te houden.

quote:
Het staat natuurlijk iedereen vrij om wel of niet deel te nemen aan dergelijke discussies. Maar als je nou volledig overtuigd bent van je eigen gelijk, dat jouw geloof waar is en alle anderen niet, dat de atheisten ernaast zitten en jij niet, wat is dan eigenlijk precies de reden om zulke discussies te mijden? Het moet dan toch mogelijk zijn om zonder schelden op basis van gedegen argumenten je standpunt te verdedigen? Dit hoeft natuurlijk niet, maar dat zo weinig gelovigen dat doen en zo veel gelovigen zulke discussies liever mijden is wat mij betreft een teken aan de wand: ergens beseffen ze dat ze niet in staat zijn om hun eigen gelijk te verdedigen. En mijden ze dergelijke discussies omdat ze zelf liever niet met die onmacht worden geconfronteerd.

Om dan in de slachtofferrol te kruipen... "wat zijn die atheisten toch onaardig, waarom hebben ze niet gewoon respect voor mijn opvattingen" vind ik eerlijk gezegd een enorm zwaktebod. Dat religieuzen niet in staat zijn hun opvattingen in argumenten te verdedigen is iets dat je atheisten onmogelijk kunt verwijten.

quote:
Heb je het hier nu over atheisme of anti-theisme? Wat mij betreft mag je anti-theisme gerust een filosofie noemen.

quote:
IAtheisten zijn geen homogene groep met een afgesproken set leefregels en denkwijzen, maar er zijn er veel die meer dan graag anderen het niet geloven willen opleggen, wat zoals al gezegd een zeer menselijke eigenschap is, het zou raar zijn als atheisten dat niet hadden.
Je bedoelt hier ieg anti-theisten denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-10-2011 14:00:56 ]
pi_103579993
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:38 schreef Gattaca het volgende:

[..]

hoe leg je het aan jezelf uit
Haha, het zijn eerder gevoelens en gebeurtenissen die ik weer terug kan koppelen aan het geloof.
Ik kan wel tegen jou zeggen dit en dit is juist, alleen heb je daar niet zo veel aan. Door zelf wat meer te lezen kan je je eigen conclusie trekken.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:51:05 #96
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103580297
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:44 schreef sjonita het volgende:

[..]

Haha, het zijn eerder gevoelens en gebeurtenissen die ik weer terug kan koppelen aan het geloof.
Ik kan wel tegen jou zeggen dit en dit is juist, alleen heb je daar niet zo veel aan. Door zelf wat meer te lezen kan je je eigen conclusie trekken.
Precies. Het is irrationeel. Onderbuik gevoelens. Geen logica.

Een scheppende god levert zoveel filosofische problemen op veel meer dan dat de godsdefinitie filosofisch gezien zou moeten oplossen.
pi_103580357
quote:
Het is een beetje teveel om op iedereen te reageren, maar ten eerste ik neem de dingen die mijn ouders me hebben geleerd echt niet klakkeloos over. Vanuit mezelf ga ik opzoek naar meer informatie over het geloof, etc. en niet omdat mijn ouders dit mij voorleggen. Hierdoor vind ik alleen maar meer bevestiging.
Wat betreft de punten over de dag des oordeels, het verbaast me dat jullie deze punten niet opgemerkt hebben. Dag des oordeels was maar een voorbeeld er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Toch betwijfel ik ten zeerste of je in jouw eigen zoektocht naar meer informatie over het geloof een moslim geworden zou zijn als je in India of Texas was geboren. Natuurlijk is dat mogelijk, maar wel extreem onwaarschijnlijk.

quote:
Verder respecteer ik ieders mening. Geloof waar je in wilt geloven.
Hier ben ik het ondubbelzinning mee eens. Maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat er geen ruimte kan zijn voor inhoudelijke discussie.
pi_103581688
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch betwijfel ik ten zeerste of je in jouw eigen zoektocht naar meer informatie over het geloof een moslim geworden zou zijn als je in India of Texas was geboren. Natuurlijk is dat mogelijk, maar wel extreem onwaarschijnlijk.

[..]

Hier ben ik het ondubbelzinning mee eens. Maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat er geen ruimte kan zijn voor inhoudelijke discussie.
Ik denk dat het dan een kwestie moet zijn van geluk. Als er geen moslims in de buurt zijn en ik niks over het geloof hoor dan zou het noog best moeilijk kunnen zijn om een moslim te worden.
Waar ik dan aan moet denken. Stel je woont in de rimboe. Er is geen tv of internet. Hoe komen die mensen dan in aanraking met andere geloven?

Tuurlijk een discussie is altijd goed. Het is goed om kritisch na te denken over bepaalde dingen.
pi_103581748
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:51 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Precies. Het is irrationeel. Onderbuik gevoelens. Geen logica.

Een scheppende god levert zoveel filosofische problemen op veel meer dan dat de godsdefinitie filosofisch gezien zou moeten oplossen.
Nee, dat ook weer niet. Het zijn gevoelens in combinatie met logica. Anders zou het wel erg dom zijn, om alleen op die onderbuik gevoelens te rekenen.
pi_103581763
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:27 schreef sjonita het volgende:

[..]

Nee, dat ook weer niet. Het zijn gevoelens in combinatie met logica. Anders zou het wel erg dom zijn, om alleen op die onderbuik gevoelens te rekenen.
Leg die logica dan eens uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')