abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:42:28 #1
358267 9mVan10euroPerweekGeleefd
Ik haat deze mensen M.S&D,
pi_103134875
Religie is bedacht door een paar idioten
dat er anno 2011 nog vier vijfde van de wereldbevolking in religie gelooft cmmn man wtf :?

[ Bericht 1% gewijzigd door 9mVan10euroPerweekGeleefd op 16-10-2011 01:34:49 ]
Niets bereikt KK Hren
Bloed Zweet en Tranen nu ga ik mijn eigen weg
pi_103135294
Niet erg informatieve OP.

Maar het inderdaad zo, religie is een verouderd instituut. Want dat is het inmiddels, een instituut met regels waar je ''lid van bent''.
Dogmatische ideeën waar bange mensen hun toevlucht in zoeken.

Heb er toevallig een blog over geschreven vandaag, kijk maar;
http://sslijepcevic.blogs(...)id-we-zijn-bang.html
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:52:49 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_103135302
In religie geloven _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:53:24 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_103135326
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn eeder geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.

Ik heb dus niet het idee dat je als atheist 'gelukkiger' bent. Sowieso denk ik dat je beter af bent als je niet overal teveel over nadenkt maar gewoon een beetje de bestaande regeltjes enzo aanneemt en accepteert etc...

... helaas lukt mij dat niet echt. Ik ben een 'waarom-er'.
pi_103135409
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd, zijn dat ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.

Ik heb dus niet het idee dat je als atheist 'gelukkiger' bent. Sowieso denk ik dat je beter af bent als je niet overal teveel over nadenkt maar gewoon een beetje de bestaande regeltjes enzo aanneemt en accepteert etc...

Als iedereen maar de bestaande regeltjes blijft aanhouden, dan gaat de maatschappij stilstaan. Voortgang wordt gemaakt door kritiek en het niet geloven in die ''bestaande regeltjes'', opgesteld door die flinterdunne toplaag van de samenleving.

Dogmatiek, groot kwaad waar men niet in moet geloven :)
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:55:59 #6
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_103135428
quote:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn vaker geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.

Sja...waarom :') Ik probeer er ook mee te kappen..gaat best goed :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 16 oktober 2011 @ 00:59:34 #7
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_103135558
quote:
14s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:55 schreef Your_mother_in_law het volgende:

[..]

Als iedereen maar de bestaande regeltjes blijft aanhouden, dan gaat de maatschappij stilstaan. Voortgang wordt gemaakt door kritiek en het niet geloven in die ''bestaande regeltjes'', opgesteld door die flinterdunne toplaag van de samenleving.

Dogmatiek, groot kwaad waar men niet in moet geloven :)
I know. Mensen zien me ook vaak als een kritische negatieve azijnpisser, terwijl ik mezelf eerder zie als 'positief', omdat ik vaak het idee heb dat het gewoon nog veel BETER kan... :P

Maar goed, je gaat je wel verdomd ergeren aan mensen die je zo dom aankijken wanneer je ergens over vraagt 'waarom?', en je ziet dan gewoon dat ze er zelf echt nog nooit een seconde over hebben nagedacht waarom dat eigenlijk zo is...

Dat is voor mij ook onbegrijpelijk. Bij mij is het vaak 1 van de eerste vragen die in me opkomt en meestal kan ik het zelf ook nog wel beantwoorden, maar vooral met gekke regels en wetten (zoals een huwelijksacte die ondertekend moet worden is dan zgn niet geldig wanneer dat in de buitenlucht gebeurt...(!)...) dan stel je toch vragen!?!?
  zondag 16 oktober 2011 @ 01:00:54 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_103135594
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:55 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Sja...waarom :') Ik probeer er ook mee te kappen..gaat best goed :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh nee, over die 'waarom' vraag heb ik het niet eens... (voornamelijk omdat er geen zinnig antwoord op zal komen...en dat antwoord er waarschijnlijk ook niet is... :P ) Ik heb het echt over die redelijk alledaagse dingen, zoals ik hierboven al een voorbeeld gaf...
pi_103214317
Kan de OP nog lomper?
Anyway, ik denk niet dat het direct verbonden is met je geloof.
Ignorance is bliss, dat wel.

Aan de ene kant is het fijn om niet na te hoeven denken over je eigen acties en je leven in de handen van een fictief iemand te leggen, aan de andere kant geeft de realisatie dat het leven geen doel heeft mij heel veel rust.
pi_103222443
quote:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn eeder geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.

Ik denk ook niet dat je als atheïst gelukkiger bent. Ongelukkiger trouwens ook niet. Een gelukkig leven gaat natuurlijk veel verder dan in goden geloven. De omgeving waarin je leeft is net zo belangrijk. Een theïst zal in een ongelovige omgeving net zo ongelukkig zijn als een atheïst een gelovige omgeving. Simpel weg omdat ze allebei moeilijk aansluiting vinden. Dat zelfde geldt voor mensen met een (zeer) hoog IQ.

Sowieso denk ik niet dat mensen die veel nadenken ongelukkiger zijn dan de mensen die dat niet doen. Je kunt wel zeggen dat onwetendheid zalig is, maar elk niveau van denken heeft zo zijn valkuilen en zo kan dus iedereen op zijn eigen denk-niveau ongelukkig worden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_103222477
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:59 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

I know. Mensen zien me ook vaak als een kritische negatieve azijnpisser, terwijl ik mezelf eerder zie als 'positief', omdat ik vaak het idee heb dat het gewoon nog veel BETER kan... :P

Maar goed, je gaat je wel verdomd ergeren aan mensen die je zo dom aankijken wanneer je ergens over vraagt 'waarom?', en je ziet dan gewoon dat ze er zelf echt nog nooit een seconde over hebben nagedacht waarom dat eigenlijk zo is...

Dat is voor mij ook onbegrijpelijk. Bij mij is het vaak 1 van de eerste vragen die in me opkomt en meestal kan ik het zelf ook nog wel beantwoorden, maar vooral met gekke regels en wetten (zoals een huwelijksacte die ondertekend moet worden is dan zgn niet geldig wanneer dat in de buitenlucht gebeurt...(!)...) dan stel je toch vragen!?!?
Waarom ga je een vraag stellen als je die meestal zelf kunt beantwoorden?
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 02:13:08 #12
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_103222554
Ik denk dat religie inderdaad zelden invloed heeft op het geluk van mensen. Geloof aan de andere kant kan dat wel hebben. En voor geloof heb je geen religie nodig.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 02:38:18 #13
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_103222708
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:07 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom ga je een vraag stellen als je die meestal zelf kunt beantwoorden?
Omdat ik soms hoop dat het antwoord wat ik zelf kan verzinnen niet het uiteindelijke antwoord is. Als een bepaalde regel er is, dan kan ik met mijn cynische insteek bijvoorbeeld denken: "goed, dat is er dus puur en alleen als melkkoe, want een zinnige andere reden kan ik niet bedenken...", maar dan wil ik graag dat het tegendeel bewezen wordt en er een uitleg komt waar ik niet aan gedacht heb en waarmee ik kan leven. Dat ik denk: "Ok.... that makes sense..."

... maar goed, dat blijft vaak achterwege. Ten eerste omdat men OF de achterliggende reden niet weet en me dus dom aankijkt met "hoezo waarom? DAAROM!", of omdat het idd niet meer is dan een melk-koetje... met een of andere kul-reden als argument...
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:17:10 #14
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103224718
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:13 schreef Strani het volgende:
Ik denk dat religie inderdaad zelden invloed heeft op het geluk van mensen. Geloof aan de andere kant kan dat wel hebben. En voor geloof heb je geen religie nodig.
Kun jij het verschil tussen religie en geloof verwoorden?
pi_103227428
Ik laat hem open voor de discussie, al is de OP niet veel soeps.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:06:42 #16
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103232981
I hate to say it, maar mensen met een religie zijn over het algemeen gelukkiger volgens onderzoeken.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:08:56 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103233042
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:17 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Kun jij het verschil tussen religie en geloof verwoorden?
Een religie is een geformaliseerd geloof, met een duidelijke structuur en machthebbers.
(Paus / priester / dominee / imam, rabbijn etc )
Geloof is een persoonlijke aangelegenheid.
Zoiets.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:11:54 #18
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_103245016
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Een religie is een geformaliseerd geloof, met een duidelijke structuur en machthebbers.
(Paus / priester / dominee / imam, rabbijn etc )
Geloof is een persoonlijke aangelegenheid.
Zoiets.
Precies. Wat hij zegt. Om te geloven heb je geen hulp van anderen nodig. Zodra je die hulp wel aanroept en je aansluit bij een organisatie, heb je te maken met een religie.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:08:46 #19
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_103252415
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:13 schreef Strani het volgende:
Als je naar de bevolking als geheel kijkt heeft het waarschijnlijk weinig effect. Echter voor geluk is het wel of niet hebben van religie persoonlijk wel belangrijk.
Inter faeces et urinam nascimur,
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:10:03 #20
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_103252498
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:08 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Als je naar de bevolking als geheel kijkt heeft het waarschijnlijk weinig effect. Echter voor geluk is het wel of niet hebben van religie persoonlijk wel belangrijk.
Maar als het persoonlijk is, gaat het meer om het geloven in iets dan om de religie, lijkt me?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:33:08 #21
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_103254073
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:10 schreef Strani het volgende:

[..]

Maar als het persoonlijk is, gaat het meer om het geloven in iets dan om de religie, lijkt me?
Mja denk dat dat wel kan kloppen, vandaar zoveel verschil in vormen van religie.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 22:37:38 #22
350102 Struijck
wat ruist daar....
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:03:56 #23
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103314201
quote:
I know ik heb het artikel ook gelezen, maar jij bent de eerste de het opmerkt ;)
Gelovigen hebben ook meer endorfine geloof ik. Dat was de uitslag van een ander onderzoek.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 10:28:45 #24
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_103316124
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:03 schreef Daniel1976 het volgende:
I know ik heb het artikel ook gelezen, maar jij bent de eerste de het opmerkt ;)
Gelovigen hebben ook meer endorfine geloof ik. Dat was de uitslag van een ander onderzoek.
Ik heb een keer een artikel gelezen waar aan de hand van zo'n soort onderzoek werd beweerd dat in een goed georganiseerde samenleving (van John Rawls) geloof door de staat zou moeten worden gestimuleerd.

Het doel van een samenleving is ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen gelukkig zijn -> als mensen geloven is statistisch de kans groter dat ze gelukkiger zijn -> het stimuleren van geloof voor de burgers is hiermee nastrevenswaardig.

Dit is een interessante gedachtegang, zeker voor atheïsten. Zij (de atheïsten) geloven, waarschijnlijk, niet in een 'hoger doel' of 'hogere orde' en richten zich in hun invulling van moraal en politiek op praktische en reële argumenten. Geluk is zo'n praktische argument.
Als het echt zo is dat gelovigen statistisch gelukkiger zijn, zou dat een goed argument voor atheïsten kunnen zijn om te vinden dat samenlevingen het geloof moeten bevorderen. Als de atheïst hier om ideologische redenen tegen is, moet hij wel accepteren dat hij met deze mening vind dat veel mensen ongelukkiger zouden moeten zijn dan mogelijk het geval zou kunnen zijn. En dus niet het grootste geluk voor zoveel mogelijk mensen nastreeft...
pi_103351814
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:28 schreef Struijck het volgende:

[..]

Ik heb een keer een artikel gelezen waar aan de hand van zo'n soort onderzoek werd beweerd dat in een goed georganiseerde samenleving (van John Rawls) geloof door de staat zou moeten worden gestimuleerd.

Het doel van een samenleving is ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen gelukkig zijn -> als mensen geloven is statistisch de kans groter dat ze gelukkiger zijn -> het stimuleren van geloof voor de burgers is hiermee nastrevenswaardig.

Dit is een interessante gedachtegang, zeker voor atheïsten. Zij (de atheïsten) geloven, waarschijnlijk, niet in een 'hoger doel' of 'hogere orde' en richten zich in hun invulling van moraal en politiek op praktische en reële argumenten. Geluk is zo'n praktische argument.
Als het echt zo is dat gelovigen statistisch gelukkiger zijn, zou dat een goed argument voor atheïsten kunnen zijn om te vinden dat samenlevingen het geloof moeten bevorderen. Als de atheïst hier om ideologische redenen tegen is, moet hij wel accepteren dat hij met deze mening vind dat veel mensen ongelukkiger zouden moeten zijn dan mogelijk het geval zou kunnen zijn. En dus niet het grootste geluk voor zoveel mogelijk mensen nastreeft...
Grappige gedachtegang, maar me dunkt dat je wel enkele problemen overslaat.

- Het ideaal van (collectieve) geluksmaximalisatie lijkt me maar tot op zekere hoogte verenigbaar met de kernwaarden van traditionele religies. In economisch opzicht zou het bijvoorbeeld erg aantrekkelijk zijn om slavernij of kinderarbeid te legaliseren. Mijn punt is, waar ligt de grens van ons streven naar geluk? Als je antwoord is: bij het aantasten van iemands rechten, dan zie ik niet in waarom je iemand moet voorkauwen welke levensovertuiging het beste is.

- Het lijkt me in een multiculturele samenleving erg ingewikkeld om "geloof" te stimuleren. Nog los van de vraag wat je precies bedoelt met "stimuleren", lijkt het me vreemd dat de overheid (die voor iedereen spreekt) een bepaalde stroming moet kiezen. De seculiere staat lijkt me hier toch echt te verkiezen boven een staat die, iedere religie of één religie, aan de man wil brengen.

- Je spreekt over "de atheïsten", maar die zijn even divers als gelovigen in hun persoonlijke beleving van deze wereld. En een "hoger doel"? Wat maakt een doel hoog of laag?

- De waarde van een seculiere staat ligt er volgens mij in dat iedereen vrij is om zijn of haar geloof te kiezen. Als de overheid daarbij moet helpen, lijkt mij dat een slecht teken voor de vermaarde meerwaarde van het geloof. Iedereen is vrij zijn of haar geloof te promoten, me dunkt dat een religie die gelukkig maakt binnen de kortste keren iedereen heeft bereikt.

- Statistische gegevens zijn leuk, maar ze hebben hun grenzen. Als ik jouw gedachtegang voortzet kan ik voor ieder aspect in het leven wel een "beste keuze" formuleren, tot aan de beste auto, stroomleverancier, levenspartner, kledingmerk of vaatwastablet. Moet de overheid zich daar ook over uitspreken? Een beste keuze suggereren?

En ik vind frappant dat je John Rawls aanhaalt om dit punt te maken, die voor zover ik weet een groot deel van zijn werk besteedde aan het vinden van praktische vormen van "eerlijkheid" binnen samenlevingen, die juist buiten een persoonlijke religie liggen, maar gebaseerd zijn op kenmerken die ieder mens (binnen die samenleving) deelt. Als dat religie is, kan de overheid zich daarop baseren. Echter, als je in Nederland alleen al kijkt naar de tientallen afsplitsingen binnen de Christelijke traditie, lijkt me duidelijk dat religie voor de Nederlandse samenleving niet kan dienen als gemeenschappelijk kenmerk.

Religie voorziet naar mijn mening uitstekend in de behoefte aan een zekere vertrouwde groepsdynamiek, door middel van gedeelde "richtlijnen voor het goede leven", tradities, saamhorigheid, sociale vangnetten et cetera. Dat gelovigen gelukkiger zijn zou ik verklaren aan de hand van deze versterkte sociale cohesie. Daar wil ik wel bij gezegd hebben dat er voorbeelden te over zijn van samenlevingen die een zeer sterke sociale cohesie bezaten, maar toch dubieuze wereldbeelden te berde brachten. Is gelukkigheid echt het enige dat telt in onze maatschappij? Vatbaar voor praktische en reële argumenten als ik ben, zou ik toch pleiten voor een minder kortzichtige typering van een atheïstisch wereldbeeld.
pi_103373885
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:42 schreef 9mVan10euroPerweekGeleefd het volgende:
dat er anno 2011 nog vier vijfde van de wereldbevolking in religie gelooft cmmn man wtf :?
Wie is er gelukkiger?

Diegene die altijd in een gesloten omgeving alles krijgt wat zijn hartje begeert en niet benieuwd is naar "daar buiten" omdat het hier goed bevalt. Of iemand die "altijd buiten" moet leven en voor alles zelf moet knokken.

Atheisten zijn niet gelukkiger of ongelukkiger dan gelovigen. Beide soorten halen hun geluk ergens anders vandaan of op een andere manier.

Dat ze toevallig allebei kunnen vinden dat de andere soort uit een bepaald iets geen geluk zou moeten/kunnen halen, omdat ze dat nou eenmaal zo vinden, doet niets af aan het geluk zelf.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_103408491
Mensen met een geloof zijn volgens mij over het algemeen gelukkiger. Maar komen in een grote crisis wanneer hun geloof botst met de realiteit. Des te strenger het geloof, des te groter en vaker de crises.

Ik denk overigens dat het niet zozeer het geloof hun gelukkig maakt, maar het hebben van een visie en het strijden voor bepaalde idealen. En sociaal contact iedere zondag natuurlijk.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 08:43:46 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103408504
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:06 schreef Daniel1976 het volgende:
I hate to say it, maar mensen met een religie zijn over het algemeen gelukkiger volgens onderzoeken.
Onintelligente mensen zijn over het algemeen ook gelukkiger. Mensen kiezen nou eenmaal vaak het pad van de minste weerstand.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_103431085
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:42 schreef 9mVan10euroPerweekGeleefd het volgende:
Leef en laat leven. Ook als iemand in iets gelooft, waarbij mijn mening anders is - wie ben ik om te zeggen dat het fout is om te geloven.
pi_103431630
Zijn Boeddisten in het algemeen dan gelukkiger dan atheïsten?
pi_103468988
Ben je als atheïst gelukkiger als je weet dat je man/vrouw/kind sterft en er daarna niets meer is na de dood?
pi_103469168
quote:
Dit.
God geeft veel hoop, als je er in kan geloven.
Ik zou graag in staat zijn om in een hogere macht te geloven, of in een doel, of in een alomvattend plan. Maar helaas.
pi_103531345
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:45 schreef juxtaposition het volgende:

Maar helaas.
Je bent te intelligent.
pi_103531347
Aan de ene kant is het vervelend om atheïst te zijn omdat er dan niets is na de dood, een christen of moslim ofzo heeft (volgens hem) het eeuwige leven. Maar, dan moet hij wel z'n hele leven aan allerlei regeltjes voldoen en bepaalde dingen laten. Een atheïst kan er gewoon op los leven en varkensvlees eten en met een homo trouwen en abortus laten doen en zich laten euthanaseren als het allemaal te zwaar wordt. Het zal elkaar wel uitbalanceren.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:13:47 #35
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103532859
quote:

Oneens. Juist mensen met een hoog IQ zijn meer betrokken bij hun geloof, omdat ze er zoveel vragen over stellen en wat meer verbanden trekken binnen hun geloof.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:19:05 #36
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103532935
quote:
Wat hij zegt. http://www.skepsis.nl/religieusbrein.html
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_103533360
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 05:43 schreef DrDentz het volgende:
Aan de ene kant is het vervelend om atheïst te zijn omdat er dan niets is na de dood, een christen of moslim ofzo heeft (volgens hem) het eeuwige leven. Maar, dan moet hij wel z'n hele leven aan allerlei regeltjes voldoen en bepaalde dingen laten. Een atheïst kan er gewoon op los leven en varkensvlees eten en met een homo trouwen en abortus laten doen en zich laten euthanaseren als het allemaal te zwaar wordt. Het zal elkaar wel uitbalanceren.
Een atheïst kan net zo goed moeite hebben met abortus en vlees. Een atheïst houdt zich ook aan regels en kan er niet op los leven.

Het is juist het geloof wat een mogelijkheid biedt om in de maatschappij te kunnen doen en laten wat je wil ... "Laten we X doen! X is niet eerlijk? Welnee, volgens God Y is X goed! Halleluja!"
pi_103533388

[ Bericht 100% gewijzigd door Gattaca op 25-10-2011 09:42:57 ]
pi_103533545
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:13 schreef naatje_1 het volgende:

Oneens. Juist mensen met een hoog IQ zijn meer betrokken bij hun geloof, omdat ze er zoveel vragen over stellen en wat meer verbanden trekken binnen hun geloof.
Oneens. Mensen met een hoog IQ die vragen stellen omtrent een geloof zien al snel in dat dit sprookjes zijn. LET WEL: vragen stellen vanaf de kantlijn en niet binnen het scenario !
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:15:56 #40
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103535583
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Oneens. Mensen met een hoog IQ die vragen stellen omtrent een geloof zien al snel in dat dit sprookjes zijn. LET WEL: vragen stellen vanaf de kantlijn en niet binnen het scenario !
Jij haakt nu in op de Abrahamitische religies, maar er zijn ook genoeg religies zonder sprookjes. Daarnaast, betekent inzien dat sommige verhalen niet perse echt gebeurd zijn ook meteen een mindere hechte band met het geloof?
pi_103537782
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 11:15 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Jij haakt nu in op de Abrahamitische religies, maar er zijn ook genoeg religies zonder sprookjes. Daarnaast, betekent inzien dat sommige verhalen niet perse echt gebeurd zijn ook meteen een mindere hechte band met het geloof?
1- waar staat dat ik het enkel over de abrahamistische heb ? Beter lezen, er staat EEN geloof.
2- ALLE geloven zijn sprookjes.
3- Inzien dat religies gebaseerd zijn op sprookjes en dan nog blijven geloven ? Laag IQ.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:06:40 #42
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103539012
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 12:27 schreef ATON het volgende:

[..]

1- waar staat dat ik het enkel over de abrahamistische heb ? Beter lezen, er staat EEN geloof.
3- Inzien dat religies gebaseerd zijn op sprookjes en dan nog blijven geloven ? Laag IQ.
Waar basseer jij op dat alle geloven sprookjes zijn? Daarnaast, 'De Waarheid' ligt volgens bijvoorbeeld Tolkien in mythes en hij geloofde toen nog steeds. Had hij een laag IQ?
pi_103539370
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:06 schreef naatje_1 het volgende:

Waar basseer jij op dat alle geloven sprookjes zijn?
Zucht, moet ik je dat nogmaals allemaal opnieuw weer eens uitleggen zeg?
quote:
Daarnaast, 'De Waarheid' ligt volgens bijvoorbeeld Tolkien in mythes en hij geloofde toen nog steeds.....
....in mythes.
Ooit dachten intelligente mensen dat de zon rond de aarde draaide. Die tijd is voorbij.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:51:54 #44
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103540740
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 12:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij trekt nogal voorbarige conclusies. De invalshoek bij het benaderen van religie is nog belangrijker dan of je er wel of niet in gelooft.
Ik denk dat naatje_1 dat wél heeft begrepen met zijn lage IQ.
pi_103540907
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:51 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Jij trekt nogal voorbarige conclusies. De invalshoek bij het benaderen van religie is nog belangrijker dan of je er wel of niet in gelooft.
Ik denk dat naatje_1 dat wél heeft begrepen met zijn lage IQ.
Geloofsgenoot ?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:59:35 #46
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103541047
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 13:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Geloofsgenoot ?
Ik ben atheïst.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:00:58 #47
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103541092
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

edit:
Ok, ik snap waar de discussie werd aangewakkerd.

Dit is een inderdaad een punt van discussie. Het is moeilijk om te bepalen waar het keerpunt ligt. Ik ben zelf streng gelovig opgevoed en ik ken heel wat intelligente mensen die in God geloven en naar de kerk gaan. Ook ben ik bekend met een hoop mensen die minder intelligent zijn en ook in God geloven.
Ik ben wel tot inkeer gekomen, maar mijn persoonlijke ervaring draagt niet bij aan deze discussie. Ik heb redenen om niet in een God te geloven, maar ik respecteer op mijn beurt ieders reden om wel in een God te geloven.
pi_103541506
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:00 schreef ArtistA het volgende:
edit:
Ok, ik snap waar de discussie werd aangewakkerd.

Dit is een inderdaad een punt van discussie.
quote:
Jij trekt nogal voorbarige conclusies.
Tja....
En geloof heeft volgens mij dan ook niks met IQ te maken. Vraag is of dit IQ wordt aangesproken om religie/geloof te onderzoeken op zijn houdbaarheidsdatum.
pi_103555651
Ik denk dat een gelovige juist gelukkiger is. In goede en slechte tijden kan je altijd terecht bij het geloof. Een atheist die leeft, maar weet niet waarom. Zo denk ik erover.
pi_103556638
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:27 schreef sjonita het volgende:
Ik denk dat een gelovige juist gelukkiger is. In goede en slechte tijden kan je altijd terecht bij het geloof. Een atheist die leeft, maar weet niet waarom. Zo denk ik erover.
Zou het IQ er dan toch iets mee te maken hebben ?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:26:36 #51
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103558438
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik ken tal van christenen die op de Uni zitten of hebben gezeten. Zelfs een doctoraal afgestuurde psycholoog die heilig in God gelooft.
Zou hij dan een laag IQ hebben? Ik denk dat zelfverzekerdheid een grote rol speelt bij het wel of niet geloven in een God.
pi_103559497
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:49 schreef ATON het volgende:

[..]

haha nee. IQ heeft helemaal niks met het wel of niet geloven te maken.
pi_103560783
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:45 schreef sjonita het volgende:

[..]

haha nee. IQ heeft helemaal niks met het wel of niet geloven te maken.
Uw gedacht als gelovige over atheïsme laat dan toch het tegendeel zien:
quote:
Een atheist die leeft, maar weet niet waarom. Zo denk ik erover.
pi_103561221
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:26 schreef ArtistA het volgende:
Ik ken tal van christenen die op de Uni zitten of hebben gezeten.
Zegt niks over het IQ, m'n beste. Zegt enkel waar ze hebben gestudeerd. Ik ken verschillende personen met een IQ boven 130 die niet op de univ hebben gezeten.
quote:
Zelfs een doctoraal afgestuurde psycholoog die heilig in God gelooft.
Zou hij dan een laag IQ hebben?
Vermoedelijk heeft hij zijn tijd gestoken in zijn studie psychologie en nooit de tijd gevonden even na te denken wat zijn geloof inhield.
quote:
Ik denk dat zelfverzekerdheid een grote rol speelt bij het wel of niet geloven in een God.
Daar kan ik je volkomen in bijtreden. Psychologie studeren is misschien een ( onbewuste ) keuze geweest om dit gemis wat aan te zwengelen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:25:51 #55
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103561980
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:26 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Ik ken tal van christenen die op de Uni zitten of hebben gezeten. Zelfs een doctoraal afgestuurde psycholoog die heilig in God gelooft.
Zou hij dan een laag IQ hebben? Ik denk dat zelfverzekerdheid een grote rol speelt bij het wel of niet geloven in een God.
Neuh het heeft waarschijnlijk te maken met een evolutionair bijproduct dat onderbewust - bij sommige mensen meer dan bij anderen - elke vorm van rationeel nadenken over de eigen religie blokkeert. Dat hebben we hier zo vaak zien gebeuren.
pi_103563363
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Uw gedacht als gelovige over atheïsme laat dan toch het tegendeel zien:

[..]

haha en bedankt:P
Een atheist gelooft niet in god(en). Zelf geloof ik wel in god(Allah). Ik weet waarom ik hier op aarde ben. Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
pi_103564689
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:46 schreef sjonita het volgende:

[..]

Een atheist gelooft niet in god(en). Zelf geloof ik wel in god(Allah). Ik weet waarom ik hier op aarde ben. Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
Of misschien zijn ze gewoon tot de conclusie gekomen dat er geen reden nodig is voor het feit dat we op aarde zijn?
Daar naast weet jij helemaal niet waarom we op aarde zijn, jij gelooft dat alleen maar.
pi_103565036
quote:

[..]

Probeer eens een beter ' omgeving ' op te zoeken. Mensen met wat inhoud en een levensdoel.
pi_103565651
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Probeer eens een beter ' omgeving ' op te zoeken. Mensen met wat inhoud en een levensdoel.
Tuurlijk, want jij kent mij o zo goed
pi_103565764
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:12 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

Of misschien zijn ze gewoon tot de conclusie gekomen dat er geen reden nodig is voor het feit dat we op aarde zijn?
Daar naast weet jij helemaal niet waarom we op aarde zijn, jij gelooft dat alleen maar.
Dat kan. Ieder heeft daar zijn eigen visie op. Verder weet ik waarom ik op aarde ben en dat geloof ik ook.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:45:08 #61
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103566127
quote:

[..]

LOL! dat zegt veel meer over jou dan over een atheïst
pi_103566271
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

LOL! dat zegt veel meer over jou dan over een atheïst
oke vertel..
pi_103566510
quote:
Tja, je klinkt ook echt heel gelukkig zo, je drukmakend om wat anderen denken ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:55:22 #64
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103566555
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:49 schreef sjonita het volgende:
oke vertel..
Buiten het feit dat hier in dit topic bij bepaalde users meer kennis over godsdienst en religie aanwezig is dan in de koran en haddith bij elkaar.

Laat ik met een vraag beginnen, waarom ben je geen boeddhist of hindoe of christen?
pi_103567216
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:55 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Buiten het feit dat hier in dit topic bij bepaalde users meer kennis over godsdienst en religie aanwezig is dan in de koran en haddith bij elkaar.

Laat ik met een vraag beginnen, waarom ben je geen boeddhist of hindoe of christen?
Dat heb ik wel gemerkt in de paar uur dat ik hier rondgesurft heb. Dat is zeer zeker knap.

Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven. De islam heb ik eigenlijk al vanaf mijn geboorte meegekregen. Heb ook echt nooit hierover getijfeld. Er zijn bijvoorbeeld tekens die laten zien dat de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Alleen dit al is voor mij voldoende om te weten dat de islam het juiste geloof is. Ik denk dat ik hierdoor minder met andere geloven bezig ben.
pi_103567281
quote:

[..]

Een atheist gelooft niet in god(en). Zelf geloof ik wel in god(Allah). Ik weet waarom ik hier op aarde ben.
Geloven en weten blijven twee verschillende dingen. ;)

quote:
Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
Er zijn meer dan genoeg atheisten aktief in dit forum die daar duidelijk wel over nadenken. Het verschil is dat zij bij gebrek aan een (duidelijk) antwoord niet zomaar een antwoord kiezen dat hen wel aanstaat. Als je het niet weet, dan weet je het niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_103567301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:15 schreef sjonita het volgende:
de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Alleen dit al is voor mij voldoende om te weten dat de islam het juiste geloof is. Ik denk dat ik hierdoor minder met andere geloven bezig ben.
Zit de dag des oordeels niet in (bijna) elk geloof?
pi_103567373
quote:
Ik denk dat een atheïst hier juist meer over nadenkt.
En voornamelijk, niet klakkeloos aanneemt wat anderen zeggen.
Ze nemen niet de reden over van hun ouders, ze proberen hun eigen redenen te vinden. Dat is helaas een stuk moeilijker zonder god.
pi_103567399
quote:

[..]

Dat heb ik wel gemerkt in de paar uur dat ik hier rondgesurft heb. Dat is zeer zeker knap.

Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven. De islam heb ik eigenlijk al vanaf mijn geboorte meegekregen.
Dat is precies waar Daniel je op wilde wijzen. Als je in Texas was geboren was je een Christen geweest, als je in India was geboren was je een Hindu geweest. En in beide gevallen zou je hetzelfde zeggen over die geloven als je nu zegt over de Islam.

Het kan toch niet zo zijn dat de omstandigheden waaronder je wordt geboren bepalen wat de ware religie is?

quote:
Heb ook echt nooit hierover getijfeld. Er zijn bijvoorbeeld tekens die laten zien dat de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Vrijheid is eng he? :P

Tijd die sneller voorbij gaat? Hoe bedoel je dat?
pi_103567799
Rampen die toenemen? Oh?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:37:30 #71
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103567804
quote:

[..]

Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven. De islam heb ik eigenlijk al vanaf mijn geboorte meegekregen. Heb ook echt nooit hierover getijfeld. Er zijn bijvoorbeeld tekens die laten zien dat de dag des oordeels bijna aan zal komen. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
I rest my case.
Dus wat heb je nu geleerd vandaag? Dat je helemaal niet zo diep op de materie in gaat, maar dat je gewoon overneemt wat je door je ouders is aangeleerd.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:37:55 #72
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103567818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:37 schreef KoningStoma het volgende:
Rampen die toenemen? Oh?
Ja ook dat is al een faal opmerking.
pi_103570132
quote:
Nou zal ik eens wat zeggen. Heb me zelf nooit echt verdiept in die andere geloven.
En vermoedelijk ook niet in je eigen geloof. Het je het boek ' Het leven van Mohammed ' ( 747 ) van Ibn Ishaak al gelezen ? Kun je daar in lezen wat voor een rol de monnik Bahira gespeelde in de ontwikkeling van de Islam.
http://www.bertsgeschiede(...)/eeuw7/mohammed.html
  woensdag 26 oktober 2011 @ 08:24:35 #74
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_103570326
quote:

[..]

Atheïsten denken juist meer na. Jij laat iemand anders voor je denken.
pi_103574938
quote:

Bij atheisten heb ik meer het gevoel dat ze eigenlijk leven zonder er echt bij na te denken of stil te staan waarom ze hier op aarde zijn. Vandaar
Ik vermoed dat de meeste levende wezens op deze planeet dat op die manier doen. Nog nooit een boterbloem zien vasten, een buffel zien bidden of een krekel zichzelf zien schamen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_103575399
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, je klinkt ook echt heel gelukkig zo, je drukmakend om wat anderen denken ;)
Zolang er bijgelovige idioten rondlopen die hun geloof en de daarbijhorende normen en waarden aan anderen willen opleggen mag je je daar best druk over maken inderdaad.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 11:46:05 #77
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103575548
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik beleef ieder geval lol aan de discussie aangezien de meeste religies vol zitten met fallacies.
pi_103575626
quote:

[..]

. Wat je misschien al gemerkt hebt; rampen die toenemen, vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn, aantal homo's wat groeit, tijd die sneller voorbij gaat, etc.
Alleen dit al is voor mij voldoende om te weten dat de islam het juiste geloof is.
Ik hoop oprecht dat dit een grap is.

Rampen nemen niet toe, onze berichtgeving over rampen neemt toe. Vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn? wtf betekent dat? Dat een vrouw in een rok niet betekent dat ze een slet is die verdient om verkracht te worden? Het aantal homo's op de planeet is een stabiele 10% van de bevolking, waarschijnlijk al sinds 10.000 jaren. De tijd gaat niet sneller voorbij, je wordt gewoon ouder.

Als dit jouw standaard voor bewijs is....

Ik ben een nigeriaanse prins en ik wil jou geld geven. Ik heb jouw hulp nodig om mijn geld het land uit te sluizen. Het enige wat je hoeft te doen is mij mijn geld laten storten op je bankrekening. Daarna vlucht ik het land uit en kom ik het ophalen. Jij krijgt natuurlijk een hoop geld voor je moeite. PM voor details.
pi_103575927
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:48 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Ik hoop oprecht dat dit een grap is.

Rampen nemen niet toe, onze berichtgeving over rampen neemt toe. Vrouwen die gekleed maar toch naakt zijn? wtf betekent dat? Dat een vrouw in een rok niet betekent dat ze een slet is die verdient om verkracht te worden? Het aantal homo's op de planeet is een stabiele 10% van de bevolking, waarschijnlijk al sinds 10.000 jaren. De tijd gaat niet sneller voorbij, je wordt gewoon ouder.

Als dit jouw standaard voor bewijs is....

Ik ben een nigeriaanse prins en ik wil jou geld geven. Ik heb jouw hulp nodig om mijn geld het land uit te sluizen. Het enige wat je hoeft te doen is mij mijn geld laten storten op je bankrekening. Daarna vlucht ik het land uit en kom ik het ophalen. Jij krijgt natuurlijk een hoop geld voor je moeite. PM voor details.
Ook al zou het waar zijn wat hij claimt dan is het natuurlijk net zo goed bewijs voor de islam als dat het bewijs is voor elke andere absurde en belachelijke claim... waardeloos als bewijs dus.
pi_103577181
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:41 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Zolang er bijgelovige idioten rondlopen die hun geloof en de daarbijhorende normen en waarden aan anderen willen opleggen mag je je daar best druk over maken inderdaad.
Dat doen sommige atheisten ook, het is een zeer menselijke eigenschap om je eigen denkwijzen als de goede te zien en op z'n minst te hopen dat iedereen daar de juistheid van inziet.

Hoeveel atheisten zie je niet schreeuwen dat geloof iets is voor binnenskamers of zelfs helemaal moet verdwijnen, dat mensen die anders denken achtelijk zijn of zelfs slecht zijn?
Dat is gewoon presies hetzelfde als bv de christen die roept dat hij de enige waarheid kent en dat iedereen dat maar moet volgen als ze weten wat goed is voor hun.

Natuurlijk zal je zeggen, ja maar dat is anders, maar dat is niet zo, het is presies hetzelfde, de meer dan menselijke eigenschap de wereld vanuit je eigen oogpunt te bekijken en andere denkwijzen minder te vinden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_103577215
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik beleef ieder geval lol aan de discussie aangezien de meeste religies vol zitten met fallacies.
Daar heb jij natuurlijk geen last van, dat scheelt ;)
pi_103577373
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Daar heb jij natuurlijk geen last van, dat scheelt ;)
En als hij daar wel last van heeft ga ik er vanuit dat hij daar graag op wordt gewezen. ;)
pi_103577461
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat doen sommige atheisten ook, het is een zeer menselijke eigenschap om je eigen denkwijzen als de goede te zien en op z'n minst te hopen dat iedereen daar de juistheid van inziet.

Hoeveel atheisten zie je niet schreeuwen dat geloof iets is voor binnenskamers of zelfs helemaal moet verdwijnen, dat mensen die anders denken achtelijk zijn of zelfs slecht zijn?
Dat is gewoon presies hetzelfde als bv de christen die roept dat hij de enige waarheid kent en dat iedereen dat maar moet volgen als ze weten wat goed is voor hun.

Natuurlijk zal je zeggen, ja maar dat is anders, maar dat is niet zo, het is presies hetzelfde, de meer dan menselijke eigenschap de wereld vanuit je eigen oogpunt te bekijken en andere denkwijzen minder te vinden.
Atheisme is geen filosofie op zich maar een kritische houding tav religieuze filosofieen. Iets dat geen filosofie is kun je ook niet aan een ander opleggen.

Er is niet zoiets als een 'atheistische denkwijze'. Atheisme zou zonder religies niet bestaan.
pi_103577981
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Atheisme is geen filosofie op zich maar een kritische houding tav religieuze filosofieen. Iets dat geen filosofie is kun je ook niet aan een ander opleggen.

Er is niet zoiets als een 'atheistische denkwijze'. Atheisme zou zonder religies niet bestaan.
Toch zijn er veel atheisten, of beter gezegd anti theisten, die het liefste geloof van de wereld zien verdwijnen en dat ook vaak roepen.
Hele topics op fok alleen bewijzen mijn gelijk al, in welke discussie dan ook over geloof komt er altijd wel even iemand binnenvallen die roept, god bestaat niet, religie is achtelijk en ga zo maar verder.
Andersom komt dat minder voor, gelovigen hebben vaak de neiging om discussie's over andere geloven of niet geloven te mijden, het zijn vooral de atheisten die zich overal verspreiden om anderen even te vertellen hoe fout ze wel niet zitten en hoe dom het wel niet is dat zij wel geloven.

Ik noem het geen filosofie, maar het is wel een denkwijze waarbij wel degelijk getracht wordt het op te leggen aan anderen, het is raar dat dat zo hard ontkent wordt altijd terwijl het er zo dik bovenop ligt en keer op keer gewoon letterlijk gezegd wordt.

Atheisten zijn geen homogene groep met een afgesproken set leefregels en denkwijzen, maar er zijn er veel die meer dan graag anderen het niet geloven willen opleggen, wat zoals al gezegd een zeer menselijke eigenschap is, het zou raar zijn als atheisten dat niet hadden.
pi_103578006
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

En als hij daar wel last van heeft ga ik er vanuit dat hij daar graag op wordt gewezen. ;)
Tot in zoverre, net als ieder ander mens.
pi_103578496
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Toch zijn er veel atheisten, of beter gezegd anti theisten, die het liefste geloof van de wereld zien verdwijnen en dat ook vaak roepen.
Hele topics op fok alleen bewijzen mijn gelijk al, in welke discussie dan ook over geloof komt er altijd wel even iemand binnenvallen die roept, god bestaat niet, religie is achtelijk en ga zo maar verder.
Andersom komt dat minder voor, gelovigen hebben vaak de neiging om discussie's over andere geloven of niet geloven te mijden, het zijn vooral de atheisten die zich overal verspreiden om anderen even te vertellen hoe fout ze wel niet zitten en hoe dom het wel niet is dat zij wel geloven.

Ik noem het geen filosofie, maar het is wel een denkwijze waarbij wel degelijk getracht wordt het op te leggen aan anderen, het is raar dat dat zo hard ontkent wordt altijd terwijl het er zo dik bovenop ligt en keer op keer gewoon letterlijk gezegd wordt.

Atheisten zijn geen homogene groep met een afgesproken set leefregels en denkwijzen, maar er zijn er veel die meer dan graag anderen het niet geloven willen opleggen, wat zoals al gezegd een zeer menselijke eigenschap is, het zou raar zijn als atheisten dat niet hadden.
Het is een reactie op de claims en acties van religieuzen die, zoals eerder gesteld, graag niet-gelovigen en anders-gelovigen hun denkwijze willen opleggen. Dat ik als atheist daar geen behoefte aan heb en kritisch ben bij dergelijke denkwjjzes en de talloze kwalijke consequenties die daar uit voort vloeien lijkt mij niet meer dan logisch en redelijk. Dit gelijk stellen aan iets opleggen bevreemd mij. Zoals bij elke willekeurige denkwijze vind ik dat iedereen mag denken wat hij/zij wil zolang dat een ander niet beperkt of de vrijheid ontneemt om anders te denken.
pi_103578590
quote:

[..]

Ik heb ook een hekel aan mensen die aan gelovige mensen de mening opdringen dat hun geloof onzin is, maar wat je nu zegt is natuurlijk absurd. Er zijn ook veel gelovige mensen die veel te snel oordelen vanuit hun geloof en hun mening opdringen. Vooral vroeger gebeurde dat veel en nu nog in andere landen (zoals de VS) of onze eigen bible belt.

Dat ontkennen is juist:
quote:
raar [...] terwijl het er zo dik bovenop ligt en keer op keer gewoon letterlijk gezegd wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gattaca op 26-10-2011 13:19:37 ]
pi_103579269
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:10 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Het is een reactie op de claims en acties van religieuzen die, zoals eerder gesteld, graag niet-gelovigen en anders-gelovigen hun denkwijze willen opleggen. Dat ik als atheist daar geen behoefte aan heb en kritisch ben bij dergelijke denkwjjzes en de talloze kwalijke consequenties die daar uit voort vloeien lijkt mij niet meer dan logisch en redelijk. Dit gelijk stellen aan iets opleggen bevreemd mij. Zoals bij elke willekeurige denkwijze vind ik dat iedereen mag denken wat hij/zij wil zolang dat een ander niet beperkt of de vrijheid ontneemt om anders te denken.
Onzin, waarom dan in een topic over een bepaald geloof komen roepen dat geloof stom is, terwijl er gewoon een discussie gaande is over inhoud en men vrij is zich daarin te mengen of niet?

Het is echt presies hetzelfde, hoe hard men ook wil denken dat het niet zo is.
Nogmaals, het is een puur menselijke reactie om de eigen denkwijze, zienswijze, te zien als de juiste invalshoek en op z'n minst te hopen dat de ander dat ook inziet.
Dat heeft geen bal met religie of geen religie te maken, maar met de menselijke aard.
pi_103579293
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:12 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Ik heb ook een hekel aan mensen die aan gelovige mensen de mening opdringen dat hun geloof onzin is, maar wat je nu zegt is natuurlijk absurd. Er zijn ook veel gelovige mensen die veel te snel oordelen vanuit hun geloof en hun mening opdringen. Vooral vroeger gebeurde dat veel en nu nog in andere landen (zoals de VS) of onze eigen bible belt.

Dat ontkennen is juist:

[..]

Ik ontken dat ook niet, ik zeg alleen dat atheisten zich daar net zo hard schuldig aan maken.
Ik zeg wel dat het in topics op bv fok veel minder voorkomt dat er gelovigen zijn die komen roepen dat een ander geloof stom is of niet geloven stom is.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:29:30 #90
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103579342
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Precies. Ik ben altijd in ontwikkeling.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik ontken dat ook niet, ik zeg alleen dat atheisten zich daar net zo hard schuldig aan maken.
Na 2000 jaar van verkettering brandstapels etc.
Mogen wij ook een keer?

Gelovigen hebben al te lang het monopolie op de waarheid gehad.
pi_103579402
Het is een beetje teveel om op iedereen te reageren, maar ten eerste ik neem de dingen die mijn ouders me hebben geleerd echt niet klakkeloos over. Vanuit mezelf ga ik opzoek naar meer informatie over het geloof, etc. en niet omdat mijn ouders dit mij voorleggen. Hierdoor vind ik alleen maar meer bevestiging.
Wat betreft de punten over de dag des oordeels, het verbaast me dat jullie deze punten niet opgemerkt hebben. Dag des oordeels was maar een voorbeeld er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Verder respecteer ik ieders mening. Geloof waar je in wilt geloven.
pi_103579413
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:29 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Precies. Ik ben altijd in ontwikkeling.

[..]

Na 2000 jaar van verkettering brandstapels etc.
Mogen wij ook een keer?

Gelovigen hebben al te lang het monopolie op de waarheid gehad.
Je wil graag net zo zijn als de oude kerk, tja, dat kan, maar of het een goed streven is?
Ik dacht juist dat de meeste atheisten die dingen juist niet wilde, dat juist de slechte kanten van geloof vonden.
pi_103579741
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:30 schreef sjonita het volgende:
Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
hoe leg je het aan jezelf uit
pi_103579942
quote:

[..]

Dat is inderdaad antitheisme. Dat is wel degelijk iets anders dan atheisme. Het gaat mij een beetje ver om de hele groep atheisten te verwijten dat ze antitheistisch zijn, veel atheisten zijn dat niet.

Atheisme: een kritische houding t.a.v. het waarheidsgehalte van religieuze overtuigingen.
Anti-theisme: de overtuiging, of zelfs filosofie, dat religie en religieuze overtuigingen onwenselijk zijn en een negatieve invloed hebben op de maatschappij en het functioneren van mensen.

In deze discussie lijkt het me zinvol om deze twee gescheiden te houden.

quote:
Het staat natuurlijk iedereen vrij om wel of niet deel te nemen aan dergelijke discussies. Maar als je nou volledig overtuigd bent van je eigen gelijk, dat jouw geloof waar is en alle anderen niet, dat de atheisten ernaast zitten en jij niet, wat is dan eigenlijk precies de reden om zulke discussies te mijden? Het moet dan toch mogelijk zijn om zonder schelden op basis van gedegen argumenten je standpunt te verdedigen? Dit hoeft natuurlijk niet, maar dat zo weinig gelovigen dat doen en zo veel gelovigen zulke discussies liever mijden is wat mij betreft een teken aan de wand: ergens beseffen ze dat ze niet in staat zijn om hun eigen gelijk te verdedigen. En mijden ze dergelijke discussies omdat ze zelf liever niet met die onmacht worden geconfronteerd.

Om dan in de slachtofferrol te kruipen... "wat zijn die atheisten toch onaardig, waarom hebben ze niet gewoon respect voor mijn opvattingen" vind ik eerlijk gezegd een enorm zwaktebod. Dat religieuzen niet in staat zijn hun opvattingen in argumenten te verdedigen is iets dat je atheisten onmogelijk kunt verwijten.

quote:
Heb je het hier nu over atheisme of anti-theisme? Wat mij betreft mag je anti-theisme gerust een filosofie noemen.

quote:
IAtheisten zijn geen homogene groep met een afgesproken set leefregels en denkwijzen, maar er zijn er veel die meer dan graag anderen het niet geloven willen opleggen, wat zoals al gezegd een zeer menselijke eigenschap is, het zou raar zijn als atheisten dat niet hadden.
Je bedoelt hier ieg anti-theisten denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-10-2011 14:00:56 ]
pi_103579993
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:38 schreef Gattaca het volgende:

[..]

hoe leg je het aan jezelf uit
Haha, het zijn eerder gevoelens en gebeurtenissen die ik weer terug kan koppelen aan het geloof.
Ik kan wel tegen jou zeggen dit en dit is juist, alleen heb je daar niet zo veel aan. Door zelf wat meer te lezen kan je je eigen conclusie trekken.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:51:05 #96
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103580297
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:44 schreef sjonita het volgende:

[..]

Haha, het zijn eerder gevoelens en gebeurtenissen die ik weer terug kan koppelen aan het geloof.
Ik kan wel tegen jou zeggen dit en dit is juist, alleen heb je daar niet zo veel aan. Door zelf wat meer te lezen kan je je eigen conclusie trekken.
Precies. Het is irrationeel. Onderbuik gevoelens. Geen logica.

Een scheppende god levert zoveel filosofische problemen op veel meer dan dat de godsdefinitie filosofisch gezien zou moeten oplossen.
pi_103580357
quote:
Het is een beetje teveel om op iedereen te reageren, maar ten eerste ik neem de dingen die mijn ouders me hebben geleerd echt niet klakkeloos over. Vanuit mezelf ga ik opzoek naar meer informatie over het geloof, etc. en niet omdat mijn ouders dit mij voorleggen. Hierdoor vind ik alleen maar meer bevestiging.
Wat betreft de punten over de dag des oordeels, het verbaast me dat jullie deze punten niet opgemerkt hebben. Dag des oordeels was maar een voorbeeld er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Toch betwijfel ik ten zeerste of je in jouw eigen zoektocht naar meer informatie over het geloof een moslim geworden zou zijn als je in India of Texas was geboren. Natuurlijk is dat mogelijk, maar wel extreem onwaarschijnlijk.

quote:
Verder respecteer ik ieders mening. Geloof waar je in wilt geloven.
Hier ben ik het ondubbelzinning mee eens. Maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat er geen ruimte kan zijn voor inhoudelijke discussie.
pi_103581688
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch betwijfel ik ten zeerste of je in jouw eigen zoektocht naar meer informatie over het geloof een moslim geworden zou zijn als je in India of Texas was geboren. Natuurlijk is dat mogelijk, maar wel extreem onwaarschijnlijk.

[..]

Hier ben ik het ondubbelzinning mee eens. Maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat er geen ruimte kan zijn voor inhoudelijke discussie.
Ik denk dat het dan een kwestie moet zijn van geluk. Als er geen moslims in de buurt zijn en ik niks over het geloof hoor dan zou het noog best moeilijk kunnen zijn om een moslim te worden.
Waar ik dan aan moet denken. Stel je woont in de rimboe. Er is geen tv of internet. Hoe komen die mensen dan in aanraking met andere geloven?

Tuurlijk een discussie is altijd goed. Het is goed om kritisch na te denken over bepaalde dingen.
pi_103581748
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:51 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Precies. Het is irrationeel. Onderbuik gevoelens. Geen logica.

Een scheppende god levert zoveel filosofische problemen op veel meer dan dat de godsdefinitie filosofisch gezien zou moeten oplossen.
Nee, dat ook weer niet. Het zijn gevoelens in combinatie met logica. Anders zou het wel erg dom zijn, om alleen op die onderbuik gevoelens te rekenen.
pi_103581763
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:27 schreef sjonita het volgende:

[..]

Nee, dat ook weer niet. Het zijn gevoelens in combinatie met logica. Anders zou het wel erg dom zijn, om alleen op die onderbuik gevoelens te rekenen.
Leg die logica dan eens uit.
pi_103582192
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:25 schreef sjonita het volgende:

[..]

Ik denk dat het dan een kwestie moet zijn van geluk. Als er geen moslims in de buurt zijn en ik niks over het geloof hoor dan zou het noog best moeilijk kunnen zijn om een moslim te worden.
Waar ik dan aan moet denken. Stel je woont in de rimboe. Er is geen tv of internet. Hoe komen die mensen dan in aanraking met andere geloven?
Het is zeer waarschijnlijk dat je dan een geheel eigen nieuwe religie uitvindt. Dit is in tal van experimenten aangetoond.

Wat je je af zou moeten vragen: welke invloed hebben de omstandigheden waaronder je opgroeit op het waarheidsgehalte van de verscheidene religies? Wat wel of niet waar is is toch helemaal niet afhankelijk van waar je opgroeit? Hoe is het dan mogelijk dat iemand die in Texas opgroeit zeer waarschijnlijk een Christen wordt en iemand die in Iran opgroeit zeer waarschijnlijk een Moslim wordt?

Dit laatste is zelfs waar met een overvloed aan informatie via tv en internet. Andersgezegd: met de beschikbaarheid van informatie heeft dat helemaal niets te maken.

Religie is eerder te vergelijken met zaken zoals politiek en cultuur: een kwestie van smaak en achtergrond, en niet van logica en waarheid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 26-10-2011 14:48:25 ]
pi_103582238
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:27 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Leg die logica dan eens uit.
Dan zul je toch echt de koran moeten lezen. Ik kan je dit echt niet in een aantal zinnen uitleggen, anders zou ik misschien een verkeerd beeld geven, wat ik niet wil.
pi_103582487
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:39 schreef sjonita het volgende:

[..]

Dan zul je toch echt de koran moeten lezen. Ik kan je dit echt niet in een aantal zinnen uitleggen, anders zou ik misschien een verkeerd beeld geven, wat ik niet wil.
Arabisten, godsdienstwetenschappers en andere deskundigen die niet moslim zijn hebben ongetwijfeld (meer dan één keer) de koran gelezen. Hoe komt het dat ze na het lezen nog steeds niet moslim zijn?
pi_103582597
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:45 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Arabisten, godsdienstwetenschappers en andere deskundigen die niet moslim zijn hebben ongetwijfeld (meer dan één keer) de koran gelezen. Hoe komt het dat ze na het lezen nog steeds niet moslim zijn?
Tja dat is ook voor mij een vraag. Aan de andere kant zijn er ook weer genoeg wetenschappers die zich hebben bekeert tot de islam. Daarnaast is de islam het snelst groeiende geloof in de wereld.
pi_103582772
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:48 schreef sjonita het volgende:

[..]

Tja dat is ook voor mij een vraag. Aan de andere kant zijn er ook weer genoeg wetenschappers die zich hebben bekeert tot de islam.
Wetenschappers zijn gemiddeld veel minder vaak gelovig dan andere mensen en ook minder extreem in hun religieuze opvattingen. Bovendien zijn er onder het religieuze deel van de wetenschappers volgens mij veel meer Christenen dan Moslims. (Dit was in van de 8e tot 11e eeuw na christus andersom trouwens, fair enough.)

quote:
Daarnaast is de islam het snelst groeiende geloof in de wereld.
Welk punt wil je hiermee maken? Wat de waarheid is is niet iets dat democratisch wordt vastgesteld. Als ik bijvoorbeeld iets wil weten over het ontstaan van het universum dan luister ik toch liever naar een kosmoloog dan de uitslag van een poll.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-10-2011 15:00:09 ]
pi_103582949
quote:

[..]

Tja dat is ook voor mij een vraag.
Stel dat ik dat overkom. Ik lees de koran, maar ik word geen moslim.

Waarom zou ik dan nog geloven in de islam? Alleen op basis van gevoelens?
pi_103583211
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wetenschappers zijn gemiddeld veel minder vaak gelovig dan andere mensen en ook minder extreem in hun religieuze opvattingen. Bovendien zijn er onder het religieuze deel van de wetenschappers volgens mij veel meer Christenen dan Moslims. (Dit was in van de 8e tot 11e eeuw na christus andersom trouwens, fair enough.)

[..]

Welk punt wil je hiermee maken? Wat de waarheid is is niet iets dat democratisch wordt vastgesteld. Als ik bijvoorbeeld iets wil weten over het ontstaan van het universum dan luister ik toch liever naar een kosmoloog dan de uitslag van een poll.
1.Dat kan, zoveel weet ik niet over wetenschappers.
2. Was alleen maar een weetje wat ik je vertelde;)
pi_103583374
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:55 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Stel dat ik dat overkom. Ik lees de koran, maar ik word geen moslim.

Waarom zou ik dan nog geloven in de islam? Alleen op basis van gevoelens?
Nee, ik denk dat je dan dingen verkeerd hebt geinterpreteerd of misschien dat je er niet kritisch over nadenkt.
Ook is het het beste om de koran in het arabisch te lezen; sommige dingen zijn niet goed te vertalen.
pi_103583688
Hoe kom ik te weten hoe ik de koran moet interpreteren?
pi_103584385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:14 schreef Gattaca het volgende:
Hoe kom ik te weten hoe ik de koran moet interpreteren?
Door de tafsir erbij te pakken. Hier worden de verzen uit de koran uigelegd en duidelijk gemaakt.
pi_103585834
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:31 schreef sjonita het volgende:

[..]

Door de tafsir erbij te pakken. Hier worden de verzen uit de koran uigelegd en duidelijk gemaakt.
Toch opmerkelijk dat er talloze stromingen zijn die allemaal zo hun eigen interpretatie hebben met soms verschrikkelijke gevolgen.
pi_103585953
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:31 schreef sjonita het volgende:

[..]

Hoe komt het dat mensen zowel de koran als de tafsir hebben gelezen en geen moslim werden?
pi_103590130
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:10 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Toch opmerkelijk dat er talloze stromingen zijn die allemaal zo hun eigen interpretatie hebben met soms verschrikkelijke gevolgen.
Nou, dat gaat om een kleine groepering. Die zijn doorgedraaft in dingen en gebruiken daar de islam bij, terwijl dit helemaal niet van het geloof is. Dit is erg jammer. De onwetende denken dan dat bij het geloof hoort, terwijl het juist niet toegestaan is. Bijv. Kaddafi die vermoord is en dat de mensen daarbij ook Allah oe akbar roepen en staan te juichen. Dit is zo verkeerd. Niemand heeft het recht om een ander te vermoorden.
pi_103590162
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:13 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Hoe komt het dat mensen zowel de koran als de tafsir hebben gelezen en geen moslim werden?
Waarschrijnlijk zit er dan ergens een draadje los ofzo.
pi_103590390
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:50 schreef sjonita het volgende:

[..]

Waarschrijnlijk zit er dan ergens een draadje los ofzo.
Tja, als niemand ze uit kan leggen hoe ze kunnen weten dat de islam het juiste pad is.

Dus al die wetenschappers van een ander geloof (of geen geloof) die de koran en tafsir hebben bestudeerd en vervolgens geen moslim zijn geworden, die zijn allemaal gek?

Kun je uitleggen waarom ze gek zijn?
pi_103590458
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:49 schreef sjonita het volgende:

[..]

Nou, dat gaat om een kleine groepering. Die zijn doorgedraaft in dingen en gebruiken daar de islam bij, terwijl dit helemaal niet van het geloof is. Dit is erg jammer. De onwetende denken dan dat bij het geloof hoort, terwijl het juist niet toegestaan is. Bijv. Kaddafi die vermoord is en dat de mensen daarbij ook Allah oe akbar roepen en staan te juichen. Dit is zo verkeerd. Niemand heeft het recht om een ander te vermoorden.
Ik zeg "soms verschrikkelijke gevolgen", er zijn naast die extremistische idioten ook tal van andere stromingen die allemaal een andere interpretatie hebben, hoe kan dan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stromingen_in_de_islam

[ Bericht 6% gewijzigd door TerryStone op 26-10-2011 18:04:10 ]
pi_103591750
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:58 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ik zeg "soms verschrikkelijke gevolgen", er zijn naast die extremistische idioten ook tal van andere stromingen die allemaal een andere interpretatie hebben, hoe kan dan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stromingen_in_de_islam
Weet je, zulke vragen moet je niet aan mij stellen. Ben geen geleerde. Trouwens wikipedia is niet altijd een juiste bron.
pi_103591944
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:57 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Tja, als niemand ze uit kan leggen hoe ze kunnen weten dat de islam het juiste pad is.

Dus al die wetenschappers van een ander geloof (of geen geloof) die de koran en tafsir hebben bestudeerd en vervolgens geen moslim zijn geworden, die zijn allemaal gek?

Kun je uitleggen waarom ze gek zijn?
Nee ze zijn niet gek. Ik ken die mensen niet die de koran hebben bestuurd en geen moslim zijn.
Anders zou ik het je wel vertellen waarom ze geen moslim zijn geworden. Zoek een geleerde op of zo.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 18:57:04 #119
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103592722
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:49 schreef sjonita het volgende:

[..]

Dat is jouw mening. Nu kom ik vaak genoeg in arabische landen om te weten dat allah akbar een soort van hoera betekent en dat te pas en te onpas wordt geschreeuwd net als hamdalala en inshalla. Maar engelsen zeggen ook god bless you als je moet niesen en wij roepen ook weleens of iemand in godsnaam ergens mee op kan houden. Dat zit gewoon in de taal heeft weinig met religie te maken.

Maar nu gaan we het wel even over religieus extremisme hebben. Deze mensen halen legitimatie uit hetzelfde boek als jij alleen zij interpreteren het anders. Met de grootste stelligheid beweer je hier dat zij het fout hebben. Waarom? Hoe weet je dat zo zeker? Met welke autoriteit claim je dat jouw interpretatie van de islam de juiste is?
Wat als achteraf blijkt dat de extremisten gelijk hadden en dat je als trouwe moslim alle ongelovigen en joden had moeten afslachten?
pi_103594734
Dan heb je het toch echt verkeer begrepen. Het betekend allah is groot.
Woorden als inshallah en elhamdoelilaah worden vaak in zinnen gebruikt, omdat je als moslim continu aan Allah denkt. Het is aangeraden om die zinnen te gebruiken. Ken praktiserende dames die die woorden continu gebruiken en minder praktiserende dames die deze woorden haast niet gebruiken.

Ik weet niet genoeg over de extremisten en de koran om hier inhoudelijk op te reageren. Maar kom op zeg, zijn we nu echt op de wereld gezet om elkaar te vermoorden?

Ps. Heb geen zin meer om verder te reageren.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:58:56 #121
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103595574
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:40 schreef sjonita het volgende:
Woorden als inshallah en elhamdoelilaah worden vaak in zinnen gebruikt, omdat je als moslim continu aan Allah denkt. Het is aangeraden om die zinnen te gebruiken. Ken praktiserende dames die die woorden continu gebruiken en minder praktiserende dames die deze woorden haast niet gebruiken.
Dat is jouw invulling. Mijn vrienden kennissen en collega's in turkije en egypte denken daar heel anders over.
quote:
Ik weet niet genoeg over de extremisten en de koran om hier inhoudelijk op te reageren. Maar kom op zeg, zijn we nu echt op de wereld gezet om elkaar te vermoorden?
Kan goed er zijn een aantal soera's die daarop duiden!
quote:
Ps. Heb geen zin meer om verder te reageren.
Wordt het te moeilijk?
Lastig he gewetensvragen.

Heb je de koran en haddith weleens goed bestudeerd?
pi_103595930
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:58 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat is jouw invulling. Mijn vrienden kennissen en collega's in turkije en egypte denken daar heel anders over.

[..]

Kan goed er zijn een aantal soera's die daarop duiden!

[..]

Wordt het te moeilijk?
Lastig he gewetensvragen.

Heb je de koran en haddith weleens goed bestudeerd?
Nee, dat zei ik al. Ik ken de koran niet goed genoeg om overal goed antwoord op te kunnen geven. Ahadith lees ik wel eens uit boeken/internet, maar lang niet alles.

Nee, dat is het niet. Ben pas 2 dagen online en krijg allemaal vragen naar mn hoofd geslingerd. Als ik hier nog langer zal blijven dan zal het misschien te verslavend zijn voor mij. Begin nu al uren aan de site te besteden. Terwijl ik eigenlijk meer tijd moet besteden aan mijn geloof en meer kennis op moet doen.
pi_103596164
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:06 schreef sjonita het volgende:
en meer kennis op moet doen.
Goed punt, niets tegenin te brengen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 20:12:32 #124
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103596226
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:06 schreef sjonita het volgende:

[..]

Nee, dat zei ik al. Ik ken de koran niet goed genoeg om overal goed antwoord op te kunnen geven. Ahadith lees ik wel eens uit boeken/internet, maar lang niet alles.

Nee, dat is het niet. Ben pas 2 dagen online en krijg allemaal vragen naar mn hoofd geslingerd. Als ik hier nog langer zal blijven dan zal het misschien te verslavend zijn voor mij. Begin nu al uren aan de site te besteden. Terwijl ik eigenlijk meer tijd moet besteden aan mijn geloof en meer kennis op moet doen.
Ik stel je die vragen en ik daag je uit om je een poging te doen je te laten nadenken over wat jij vanzelfsprekend vind.
pi_103596405
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:12 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik stel je die vragen en ik daag je uit om je een poging te doen je te laten nadenken over wat jij vanzelfsprekend vind.
Dat is ook goed. Hier zal ik voortaan zelf wel opletten.
Adios!
pi_103596555
quote:
In Oostenrijk begroet iedereen iedereen met "Grüss Gott". Niemand, maar ook niemand denkt eraan dat je die groeten zal overmaken.
pi_103604191
Leuk om te zien, dat veel mensen geprikkeld worden, of zelfs prikkelbaar worden als het om religie gaat.
Ik ben overtuigd atheïst, maar daardoor denk ik niet gelukkiger dan de gemiddelde moslim of christen. Ik denk zelfs dat deze mensen veel steun kunnen hebben aan hun geloof en de gemeenschap waarin zij leven.
Atheïsten zijn namelijk over het algemeen niet heel georganiseerd als zijnde atheïst.
pi_103607754
quote:
er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Je moet dus eik eerst in de islam geloven om in de islam te kunnen geloven? B-).
pi_103614790
Terechte klacht.
pi_103694328
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 23:23 schreef Modus het volgende:

[..]

Je moet dus eik eerst in de islam geloven om in de islam te kunnen geloven? B-).
Nee. Als eerst is het belangrijk dat je intentie juist is. Dus dat je oprecht geinteresseerd bent in het andere geloof. Met de juiste intentie zal je ook erachter komen dat Allah bestaat. De rest volgt dan vanzelf.
pi_103697516
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 00:21 schreef sjonita het volgende:
Nee. Als eerst is het belangrijk dat je intentie juist is. Dus dat je oprecht geinteresseerd bent in het andere geloof. Met de juiste intentie zal je ook erachter komen dat Allah bestaat. De rest volgt dan vanzelf.
Dit heeft echt helemaal niks met logica te maken. En met de juiste intentie is elke god aannemelijk te maken.

En verder ben ik oprecht geïnteresseerd. Met mij vele posters hier. En toch geloven die allemaal niet in Allah. Da's heel gek. Waarom geloof jij niet in Zeus? Er is nooit bewezen dat die niet bestaat.

Maar wat bedoel je met oprecht geïnteresseerd? Dat je iig de optie moet open laten dat ie zou kunnen bestaan? Dan moet je ook zo de god Ganesha tegemoet treden, Ra, Neptunus. Maar dat doe je niet.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:20:11 #132
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103706074
quote:
er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Ahh ja die bewijzen. De aarde is idd plat zoals in de koran staat en er is overweldigend bewijs dat allah de maan heeft gespleten en weer terug aan elkaar heeft geplakt. De barriere tussen zoet en zout water bestaat ook echt in de monding van rivieren. En evolutie heeft ook nooit plaats gevonden. Pure waarheid. Dat snap ik.
:N
pi_103770010

[ Bericht 100% gewijzigd door sjonita op 30-10-2011 23:43:16 ]
pi_103770139
Voor diegene die oprecht geinteresseerd zijn, heb ik wat leuke filmpjes. Zie de link, daar vind je verschillende filmpjes oa ook over atheisme vs islam.
http://www.youtube.com/user/DawahIsEasy#p/u/9/NPLyDtdaTMg

Dit is ook een leuk filmpje om te zien.
pi_103770157

[ Bericht 100% gewijzigd door sjonita op 30-10-2011 23:42:44 ]
pi_103771028
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 23:42 schreef sjonita het volgende:
Voor diegene die oprecht geinteresseerd zijn, heb ik wat leuke filmpjes. Zie de link, daar vind je verschillende filmpjes oa ook over atheisme vs islam.
http://www.youtube.com/user/DawahIsEasy#p/u/9/NPLyDtdaTMg

Dit is ook een leuk filmpje om te zien.
Je mag je ook gewoon even op de genoemde argumenten in de talloze posts hier ingaan hoor.
pi_103771093
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:25 schreef sjonita het volgende:

[..]

Tuurlijk een discussie is altijd goed. Het is goed om kritisch na te denken over bepaalde dingen.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat je dan een geheel eigen nieuwe religie uitvindt. Dit is in tal van experimenten aangetoond.

Wat je je af zou moeten vragen: welke invloed hebben de omstandigheden waaronder je opgroeit op het waarheidsgehalte van de verscheidene religies? Wat wel of niet waar is is toch helemaal niet afhankelijk van waar je opgroeit? Hoe is het dan mogelijk dat iemand die in Texas opgroeit zeer waarschijnlijk een Christen wordt en iemand die in Iran opgroeit zeer waarschijnlijk een Moslim wordt?

Dit laatste is zelfs waar met een overvloed aan informatie via tv en internet. Andersgezegd: met de beschikbaarheid van informatie heeft dat helemaal niets te maken.

Religie is eerder te vergelijken met zaken zoals politiek en cultuur: een kwestie van smaak en achtergrond, en niet van logica en waarheid.
@ Molurus

Interessant wat je zegt. Snap het volgende niet:

1)

Je zegt dat de beschikbaarheid van informatie helemaal niet niets te maken heeft met het feit of je gaat geloven in Allah/God/enz.... Maar dat heeft het toch wel mee te maken. Hoe meer informatie je gaat verspreiden, hoe meer interesse er in je geloof gaat komen.

Als je gelovige ouders hebt en zo wordt opgevoedt, zal de kans statistisch toch ook groter zijn dat je ook gelovig zal worden i.p.v. ongelovige opvoeding en dan gelovig worden.

2)

Wat bedoel je met:

quote:
Wat wel of niet waar is is toch helemaal niet afhankelijk van waar je opgroeit?
3)
Wil jewat je geschreven hebt in je post voor me verduidelijken? Thanks.

[ Bericht 12% gewijzigd door hydroven op 31-10-2011 00:23:56 ]
pi_103799882
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2011 00:06 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Je mag je ook gewoon even op de genoemde argumenten in de talloze posts hier ingaan hoor.
Echt waar???
Nee dank je. Het wordt een discussie waar nooit een einde aan zal komen.
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:52:26 #139
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103800216
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef sjonita het volgende:

[..]

Echt waar???
Wat doe je hier dan?
Enkel je pro-islam-bullshit filmpjes posten?
pi_103800740
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef sjonita het volgende:
Echt waar???
Omdat jij van al die 49788328348276482987498326 interpretaties natuurlijk nèt de enige juiste hebt!
pi_103815334
quote:

Ik zou graag de bron willen zien van deze statistieken.
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
pi_103815901
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:48 schreef deboeah het volgende:

[..]

Ik zou graag de bron willen zien van deze statistieken.
Google vond oa. dit: http://kspark.kaist.ac.kr/Jesus/Intelligence%20&%20religion.htm
pi_103816371
dank u
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
  dinsdag 1 november 2011 @ 22:52:31 #144
359675 MisterTodd
We zijn wat we doen.
pi_103855967
Ik pak het standpunt even aan via de katholieke kant. Christenen geloven in een hemel en in een hel. Ze zijn bang voor de hel, ze willen naar de hemel. Hierom proberen de meeste slecht gedrag te vermijden en goed gedrag na te streven. Mensen die slecht leven branden namelijk voor eeuwig, maar mensen die goed leven eten iedere dag chocoladetaart met slagroom.Hoe sterker ze geloven, hoe meer ze geloven dat God aanwezig is in de wereld en zelfs het dagelijks leven, en hen observeert bij alles wat ze doen. Voor hen bestaat er een almachtige rechtvaardigheid die ervoor zorgt dat ieder leven beëindigt wordt met een happy end. De (imaginaire) wetenschap dat die rechtvaardigheid bestaat, zou voor veel mensen een goede reden kunnen zijn om erg gelukkig te worden: de meeste mensen zijn ertoe geneigd om zo goed mogelijk te leven en worden (naar eigen denken) dus beloond. Ze gaan door het leven met de gedachte in hun achterhoofd dat hoe slecht alles in het leven ook gaat, het later allemaal weer op z'n pootjes terecht zal komen. Dit is naar mijn gevoel aanlokkelijker dan weten dat er na je leven gewoon niets meer is en dat het ook nooit meer iets zal worden, hoewel dit laatste de realiteit is. Aan de andere kant speelt natuurlijk ook met angst voor de hel door het leven gaan een rol in de beleving van geluk, atheïsten hebben hier niet mee te kampen. Persoonlijk denk ik dat geluksbeleving meer afhangt van hoe mensen tegen dingen die ze meemaken aankijken, via een pessimistische of een optimistische kant. Ik denk dat gematigde gelovigen niet veel gelukkiger of ongelukkiger zullen zijn dan atheïsten. Kort en goed: ik denk niet dat het bijzonder veel uitmaakt.
pi_103862218
Wat ik interessant vind is het geloven van intellectuelen, zoals Gerard Reve die van de communistische religie van zijn ouders overstapte op de katholieke religie, terwijl hij boeken vol schreef over het feit dat hij er donders goed van op de hoogte was dat er geen enkele historische basis is voor de christelijke dogma's , sterker nog hij steekt er voortdurend de draak mee. Maar de rituelen, de verhalen en mythes waren toch essentieel voor hem om werkelijk te léven, zo essentieel dat hij alle gekkigheid van de rkk en absurditeit van de leer er op de koop toe bij nam.

Ik heb nu een bundel interviews met hem gelezen, en ik snap nog niet wat zo'n man nu bezielde. Maar goed, dat zegt hij zelf ook: "ik kan die vraag niet in een interview van een paar uur beantwoorden, lees mijn boeken [waar ik soms jaren aan gewerkt heb] , daar staat het in...." Welnu, behalve zijn geniale debuutroman heb ik nauwelijks iets van Reve gelezen, dus misschien ligt het daar wel aan dat ik weinig van zo'n man snap.

(en Reve is maar een voorbeeld, er zijn meer van dit soort lieden, zowel beroemde als gewoon een familielid of kennis in je omgeving)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_103864044
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 01:42 schreef vaarsuvius het volgende:
(en Reve is maar een voorbeeld, er zijn meer van dit soort lieden, zowel beroemde als gewoon een familielid of kennis in je omgeving)
Inb4 KD. :P.
  woensdag 2 november 2011 @ 09:47:23 #147
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103865530
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daniel1976 is vanuit een christelijke omgeving atheïst geworden, dus het is toch best mogelijk dat je ooit van idee switcht? Daarnaast zijn er genoeg atheïsten denkbaar die een switch de andere kant opmaken en er zijn ook genoeg moslims die christen worden (andersom ken ik er weinig, maar die zullen er ook vast zijn), dus het is niet per definitie een kwestie van smaak en achtergrond.
pi_103865754
quote:
3s.gif Op woensdag 2 november 2011 09:47 schreef naatje_1 het volgende:

Daniel1976 is vanuit een christelijke omgeving atheïst geworden, dus het is toch best mogelijk dat je ooit van idee switcht? Daarnaast zijn er genoeg atheïsten denkbaar die een switch de andere kant opmaken en er zijn ook genoeg moslims die christen worden (andersom ken ik er weinig, maar die zullen er ook vast zijn), dus het is niet per definitie een kwestie van smaak en achtergrond.
Of dat gelovigen minder weten over hun godsdienst dan niet-gelovigen. Kan ook he ? Over kleur en klank kunnen " smaken " verschillen, maar toch niet over geloof. Laten we wél wezen !
  woensdag 2 november 2011 @ 09:59:34 #149
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103865852
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 09:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Of dat gelovigen minder weten over hun godsdienst dan niet-gelovigen. Kan ook he ? Over kleur en klank kunnen " smaken " verschillen, maar toch niet over geloof. Laten we wél wezen !
Ik weet vrij veel over mijn godsdienst en toch geloof ik nog. Het is maar net naar welke informatie je actief op zoek gaat, dus ook dat is geen reden om op te merken dat die geloofsswitchen plaatsvinden.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:03:27 #150
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103865953
Oja, nog even wat betreft IQ en geloof:

http://www.hoogbegaafdgel(...)artikel_voorjaar.pdf

Of überhaupt die site: http://www.hoogbegaafdgel(...)gbegaafd_geloven.htm

Hier staat dus inderdaad dat een hoog IQ leidt tot meer vragen, die onbegrip wekken bij predikanten en voorgangers e.d., maar als ze begrepen worden zijn het doorgaans de mensen, die het meest betrokken zijn bij hun geloof juist doordat ze zoveel vragen stellen.

En ja, kom maar op met 'wij van wc-eend presenteren u wc-eend'. Ergens anders zal je zo'n onderzoek niet snel vinden, gok ik.
pi_103866411
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 09:59 schreef naatje_1 het volgende:
Ik weet vrij veel over mijn godsdienst en toch geloof ik nog.
Dat denk je maar.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:23:30 #152
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103866524
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat denk je maar.
Evenzeer als jij soms pretendeert meer te weten dan bepaalde mensen in F&L.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:24:40 #153
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103866550
Ja naatje. En dit zeggen anderen over wc-eend:

http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm

En hier het wetenschappelijk onderzoek van professor Richard Lynn:
http://www.sciencedirect.(...)ii/S0160289608000238
pi_103866756
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 09:59 schreef naatje_1 het volgende:
Ik weet vrij veel over mijn godsdienst en toch geloof ik nog. Het is maar net naar welke informatie je actief op zoek gaat, dus ook dat is geen reden om op te merken dat die geloofsswitchen plaatsvinden.
Ik kan ook heel veel weten over Hans & Grietje maar dat maakt het nog niet meteen waar. Het gaat hier ook om de sóórt kennis.
pi_103866763
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:24 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja naatje. En dit zeggen anderen over wc-eend:

[ afbeelding ]
http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm

En hier het wetenschappelijk onderzoek van professor Richard Lynn:
http://www.sciencedirect.(...)ii/S0160289608000238
Is het niet gewoon:
Iq laag, want arm.
Heel religieus, want arm.
?
pi_103866824
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:32 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Is het niet gewoon:
Iq laag, want arm.
Heel religieus, want arm.
?
hoe verklaar je de VS :P
pi_103866849
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:35 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

hoe verklaar je de VS :P
Die hebben volgens de tabel net zo'n hoog IQ als Frankrijk.
pi_103866871
IQ meet naar mijn mening hoe goed je bent in allerlei westerse dingen. iPhones bedienen en formulieren van de overheid invullen, etc. Maar goed, dat gaat een beetje offtopic.
pi_103867009
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:36 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Die hebben volgens de tabel net zo'n hoog IQ als Frankrijk.
waarmee we meteen de meeste en minst religieuze landen in het westen gehad hebben

de laagst IQ scores komen uit arme landen waar het onderwijs ook niet al te best zal zijn waardoor IQ test ook lager zullen scoren.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:43:45 #160
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103867079
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:41 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

waarmee we meteen de meeste en minst religieuze landen in het westen gehad hebben

de laagst IQ scores komen uit arme landen waar het onderwijs ook niet al te best zal zijn waardoor IQ test ook lager zullen scoren.
En dan kijkend naar de historie van religie en de mix met wetenschap toen men nog niet beter wist.
Daarbij opgeteld het feit dat 99.99% van de mensheid gelovig was een paar eeuwen geleden.
Dat maakt dat je wel kunt stellen dat religie erg wel vaart bij een gebrek aan goede wetenschappelijke kennis.
pi_103867091
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:37 schreef Gattaca het volgende:
IQ meet naar mijn mening hoe goed je bent in allerlei westerse dingen. iPhones bedienen en formulieren van de overheid invullen, etc. Maar goed, dat gaat een beetje offtopic.
het test vooral logica maar dan is het wel handig om die logica ooit gezien te hebben zodat je het kan begrijpen
  woensdag 2 november 2011 @ 10:46:07 #162
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103867146
quote:
3s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:32 schreef Modus het volgende:

[..]

Ik kan ook heel veel weten over Hans & Grietje maar dat maakt het nog niet meteen waar. Het gaat hier ook om de sóórt kennis.
Klopt, maar dan ben je het hopelijk met me eens dat mensen dezelfde kennis kunnen lezen en anders kunnen concluderen naar aanleiding van de kennis, dus dat kennis niet een bindende factor is om te geloven of juist niet te geloven.
pi_103867161
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En dan kijkend naar de historie van religie en de mix met wetenschap toen men nog niet beter wist.
Daarbij opgeteld het feit dat 99.99% van de mensheid gelovig was een paar eeuwen geleden.
Dat maakt dat je wel kunt stellen dat religie erg wel vaart bij een gebrek aan goede wetenschappelijke kennis.
vooral in het westen zijn christelijke filosofen er goed in om God (per ongeluk) steeds vager en een God of the gaps te maken.

maar volgens mij is een niet gelovige tokkie niet intelligenter dan een gelovige redneck
pi_103867207
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:46 schreef naatje_1 het volgende:
Klopt, maar dan ben je het hopelijk met me eens dat mensen dezelfde kennis kunnen lezen en anders kunnen concluderen naar aanleiding van de kennis, dus dat kennis niet een bindende factor is om te geloven of juist niet te geloven.
Oftewel, als je die factor weg kan strepen als reden tot geloven, dan zaag je wel je eigen poten onder alle waarheidsclaims vandaan.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:53:28 #165
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103867351
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:48 schreef Modus het volgende:

[..]

Oftewel, als je die factor weg kan strepen als reden tot geloven, dan zaag je wel je eigen poten onder alle waarheidsclaims vandaan.
Waarom?
pi_103868400
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Evenzeer als jij soms pretendeert meer te weten dan bepaalde mensen in F&L.
Ik pretendeer niks, m'n beste. Ik weet gewoon meer dan jij betreft godsdiensthistoriek. Waarom ? Omdat ik zo pakweg 25 jaar studie op jou voorop lig.( en daarmee bedoel ik niet de bijbel lezen hoor!) Daarom. Dus, nog heel wat literatuur en hagelslag voor de boeg.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:54:37 #167
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103869292
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:46 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

vooral in het westen zijn christelijke filosofen er goed in om God (per ongeluk) steeds vager en een God of the gaps te maken.

maar volgens mij is een niet gelovige tokkie niet intelligenter dan een gelovige redneck
Dat ga ik ook niet beweren. Sowieso spelen we met de wet van de grote getallen, dat wil niet zeggen dat het op een individueel persoon toepasbaar is.
pi_103870791
quote:
3s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:53 schreef naatje_1 het volgende:
Waarom?
Wat anders dan kennis kan je gebruiken voor de waarheid te beoordelen?
Maar ik snap wel waar je heen wilt. Je doelt op jouw persoonlijke religieuze waarheid, zgn. gebaseerd op feiten, en je ziet anderen die feiten anders interpreteren en tot andere conclusies komen.

Nou zijn die feiten ten eerste geen harde feiten en ten tweede geloof jij ook niet om die feiten maar is de kans vrij groot dat je die feiten er pas later bij bent gaan zoeken toen je je bewuster werd van je wereldbeeld.

Jij gelooft niet omdat je denkt dat Job 12:3 waar is, noch omdat je denkt dat Mozes 13:6 (of hoe het ook mag heten) waar is. Nee, je gelooft dat die waar zijn omdat je ooit meegekregen hebt dat god bestaat.
  woensdag 2 november 2011 @ 12:49:51 #169
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103871131
@Modus hoewel helemaal waar en meer dan dat, ben ik bang dat je nu weer tegen de plank van cognitieve dissonantie aan gaat lopen.
  woensdag 2 november 2011 @ 13:26:45 #170
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103872172
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:38 schreef Modus het volgende:

[..]

Wat anders dan kennis kan je gebruiken voor de waarheid te beoordelen?
Maar ik snap wel waar je heen wilt. Je doelt op jouw persoonlijke religieuze waarheid, zgn. gebaseerd op feiten, en je ziet anderen die feiten anders interpreteren en tot andere conclusies komen.

Nou zijn die feiten ten eerste geen harde feiten en ten tweede geloof jij ook niet om die feiten maar is de kans vrij groot dat je die feiten er pas later bij bent gaan zoeken toen je je bewuster werd van je wereldbeeld.

Jij gelooft niet omdat je denkt dat Job 12:3 waar is, noch omdat je denkt dat Mozes 13:6 (of hoe het ook mag heten) waar is. Nee, je gelooft dat die waar zijn omdat je ooit meegekregen hebt dat god bestaat.
Er is een verschil tussen feitelijke kennis en ervaringen opdoen en daar lering uit trekken. Je kan feitelijk stellen dat het heelal zoveel jaren bestaat, maar iets als het goddelijke geloof je op basis van een ervaring en een keuze, die je na die ervaring hebt gemaakt. Dat is geen kennis, naar mijn mening, maar een levenswijsheid. De keuze die een persoon maakt na een ervaring, kan verschillen, maar dat is iets wat ligt in je persoonlijke aard (die niet door omgeving en genen is beïnvloed) en dat heeft te maken met de vraag 'wil je een superieur wezen aanbidden en volgens zijn leefregels leven, of niet?'
pi_103872604
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:26 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

maar dat is iets wat ligt in je persoonlijke aard (die niet door omgeving en genen is beïnvloed)
Magie!
pi_103877813
quote:
14s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:26 schreef naatje_1 het volgende:
Er is een verschil tussen feitelijke kennis en ervaringen opdoen en daar lering uit trekken. Je kan feitelijk stellen dat het heelal zoveel jaren bestaat, maar iets als het goddelijke geloof je op basis van een ervaring en een keuze, die je na die ervaring hebt gemaakt. Dat is geen kennis, naar mijn mening, maar een levenswijsheid. De keuze die een persoon maakt na een ervaring, kan verschillen, maar dat is iets wat ligt in je persoonlijke aard (die niet door omgeving en genen is beïnvloed) en dat heeft te maken met de vraag 'wil je een superieur wezen aanbidden en volgens zijn leefregels leven, of niet?'
Posts van deze strekking komen wel vaker langs, beetje wollig wazig en semantisch geneuzel. Komt er eik op neer dat de geloofsbeleving iets persoonlijks is, zonder verder bewijs ofzo noch claims over waarheid, en dus binnen 4 muren houden.

Alleen, in de praktijk blijft het zelden daarbij en lijkt me ook vrij lastig houdbaar. Wanneer je zoveel waarde hecht aan een vermeend heilig boek, en daarmee automatisch aan een aantal zaken die absoluut zouden zijn, moet je dit automatisch ook doen bij andere zaken uit zo'n boek en kom je al gauw in de knoop met feiten/fictie etc.
  woensdag 2 november 2011 @ 17:05:11 #173
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103880902
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 16:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Posts van deze strekking komen wel vaker langs, beetje wollig wazig en semantisch geneuzel. Komt er eik op neer dat de geloofsbeleving iets persoonlijks is, zonder verder bewijs ofzo noch claims over waarheid, en dus binnen 4 muren houden.

Alleen, in de praktijk blijft het zelden daarbij en lijkt me ook vrij lastig houdbaar. Wanneer je zoveel waarde hecht aan een vermeend heilig boek, en daarmee automatisch aan een aantal zaken die absoluut zouden zijn, moet je dit automatisch ook doen bij andere zaken uit zo'n boek en kom je al gauw in de knoop met feiten/fictie etc.
Ja maar dat gaat dus niet op want van naatje weten we al dat hij een selectieve gelover is.
De ene keer is zijn geloof wat vaster de andere keer zijn ratio maar een aantal bijbelse claims heeft hij in voorgaande topics al afgeschoten als zijnde gelul. (bijvoorbeeld evolutie versus creationisme).
pi_103882948
Ik doe dan ook niks anders dan op de gaten in de 'claims' wijzen.
pi_103924256
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:42 schreef hydroven het volgende:
Ben je als atheïst gelukkiger als je weet dat je man/vrouw/kind sterft en er daarna niets meer is na de dood?
Ik heb nooit begrepen wat daar het probleem van zou zijn. Als er niets is merk je daar toch ook niets van? Lijkt me met afstand de meest rustige optie.

Het -eeuwige- leven in de hemel, my god... dat vind ik pas een onrustige gedachte. Leven zonder eind. Nee, daar bedank ik vriendelijk voor. Dan vind ik een idee als reincarnatie weer veel prettiger, met een schone lei steeds opnieuw beginnen. Maar voor altijd en eeuwig ronddwalen in een hemel? Waar dan waarschijnlijk ook nog van je wordt verwacht dat je non-stop god gaat vereren. Ik pas.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_104149333
Waarom is TS gebanned eigenlijk?
pi_104187745
Religie bestaat al heel lang. Er zijn met bloemen bedekte skeletten van Neanderthalers gevonden die wijzen op religieuze begrafenissen.
Iets later lagen in de graven van Homo Sapiens gebruiksvoorwerpen en wapens bestemt voor het hiernamaals.
Er kunnen best idioten zijn geweest die godsdienst hebben uitgevonden. Ik was er niet bij.
Maar dat is dan wel heel lang geleden bedacht door mensen(Neanderthalers) die een herseninhoud hadden, die met 1700cc minstens 300cc meer was dan de armzalige 1400cc van de tegenwoordige mens.
Dus die idioterie is bepaald geen bevlieging.
pi_104187974
Ikzelf zal waarschijnlijk nooit meemaken dat er wetenschappelijk bewezen wel of geen God bestaat.
Daarom zit ik niet over het wel of niet bestaan van het hiernamaals in.
  vrijdag 11 november 2011 @ 23:58:01 #179
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_104273022
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 23:54 schreef Truffelvarken het volgende:
Religie bestaat al heel lang. Er zijn met bloemen bedekte skeletten van Neanderthalers gevonden die wijzen op religieuze begrafenissen.
Iets later lagen in de graven van Homo Sapiens gebruiksvoorwerpen en wapens bestemt voor het hiernamaals.
Er kunnen best idioten zijn geweest die godsdienst hebben uitgevonden. Ik was er niet bij.
Maar dat is dan wel heel lang geleden bedacht door mensen(Neanderthalers) die een herseninhoud hadden, die met 1700cc minstens 300cc meer was dan de armzalige 1400cc van de tegenwoordige mens.
Dus die idioterie is bepaald geen bevlieging.
Die gemiddelden zijn vrij moeilijk te gebruiken, er zijn weinig neanderthaler skeletten dus gemiddelde is niet zo makkelijk bepalen als bij mensen, daarnaast waren ze ook gewoon groter.

Dan varieert het bij de mens nog flink tussen de 1200 en 2000 cc al is daar geen boeiend verband te vinden tussen volume en intelligentie. Hoeveel de cortex gevouwen is is een betere indicator voor intelligentie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')