abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103596555
quote:
Dan heb je het toch echt verkeer begrepen. Het betekend allah is groot.
In Oostenrijk begroet iedereen iedereen met "Grüss Gott". Niemand, maar ook niemand denkt eraan dat je die groeten zal overmaken.
pi_103604191
Leuk om te zien, dat veel mensen geprikkeld worden, of zelfs prikkelbaar worden als het om religie gaat.
Ik ben overtuigd atheïst, maar daardoor denk ik niet gelukkiger dan de gemiddelde moslim of christen. Ik denk zelfs dat deze mensen veel steun kunnen hebben aan hun geloof en de gemeenschap waarin zij leven.
Atheïsten zijn namelijk over het algemeen niet heel georganiseerd als zijnde atheïst.
pi_103607754
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:30 schreef sjonita het volgende:
er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Je moet dus eik eerst in de islam geloven om in de islam te kunnen geloven? B-).
pi_103614790
Terechte klacht.
pi_103694328
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 23:23 schreef Modus het volgende:

[..]

Je moet dus eik eerst in de islam geloven om in de islam te kunnen geloven? B-).
Nee. Als eerst is het belangrijk dat je intentie juist is. Dus dat je oprecht geinteresseerd bent in het andere geloof. Met de juiste intentie zal je ook erachter komen dat Allah bestaat. De rest volgt dan vanzelf.
pi_103697516
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 00:21 schreef sjonita het volgende:
Nee. Als eerst is het belangrijk dat je intentie juist is. Dus dat je oprecht geinteresseerd bent in het andere geloof. Met de juiste intentie zal je ook erachter komen dat Allah bestaat. De rest volgt dan vanzelf.
Dit heeft echt helemaal niks met logica te maken. En met de juiste intentie is elke god aannemelijk te maken.

En verder ben ik oprecht geïnteresseerd. Met mij vele posters hier. En toch geloven die allemaal niet in Allah. Da's heel gek. Waarom geloof jij niet in Zeus? Er is nooit bewezen dat die niet bestaat.

Maar wat bedoel je met oprecht geïnteresseerd? Dat je iig de optie moet open laten dat ie zou kunnen bestaan? Dan moet je ook zo de god Ganesha tegemoet treden, Ra, Neptunus. Maar dat doe je niet.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:20:11 #132
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103706074
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:30 schreef sjonita het volgende:
er zijn genoeg bewijzen dat de islam het juiste geloof is. Alleen is dit moeilijk uit te leggen aan iemand die niet in de islam gelooft.
Ahh ja die bewijzen. De aarde is idd plat zoals in de koran staat en er is overweldigend bewijs dat allah de maan heeft gespleten en weer terug aan elkaar heeft geplakt. De barriere tussen zoet en zout water bestaat ook echt in de monding van rivieren. En evolutie heeft ook nooit plaats gevonden. Pure waarheid. Dat snap ik.
:N
pi_103770010

[ Bericht 100% gewijzigd door sjonita op 30-10-2011 23:43:16 ]
pi_103770139
Voor diegene die oprecht geinteresseerd zijn, heb ik wat leuke filmpjes. Zie de link, daar vind je verschillende filmpjes oa ook over atheisme vs islam.
http://www.youtube.com/user/DawahIsEasy#p/u/9/NPLyDtdaTMg

Dit is ook een leuk filmpje om te zien.
pi_103770157

[ Bericht 100% gewijzigd door sjonita op 30-10-2011 23:42:44 ]
pi_103771028
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 23:42 schreef sjonita het volgende:
Voor diegene die oprecht geinteresseerd zijn, heb ik wat leuke filmpjes. Zie de link, daar vind je verschillende filmpjes oa ook over atheisme vs islam.
http://www.youtube.com/user/DawahIsEasy#p/u/9/NPLyDtdaTMg

Dit is ook een leuk filmpje om te zien.
Je mag je ook gewoon even op de genoemde argumenten in de talloze posts hier ingaan hoor.
pi_103771093
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:25 schreef sjonita het volgende:

[..]

Ik denk dat het dan een kwestie moet zijn van geluk. Als er geen moslims in de buurt zijn en ik niks over het geloof hoor dan zou het noog best moeilijk kunnen zijn om een moslim te worden.
Waar ik dan aan moet denken. Stel je woont in de rimboe. Er is geen tv of internet. Hoe komen die mensen dan in aanraking met andere geloven?

Tuurlijk een discussie is altijd goed. Het is goed om kritisch na te denken over bepaalde dingen.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat je dan een geheel eigen nieuwe religie uitvindt. Dit is in tal van experimenten aangetoond.

Wat je je af zou moeten vragen: welke invloed hebben de omstandigheden waaronder je opgroeit op het waarheidsgehalte van de verscheidene religies? Wat wel of niet waar is is toch helemaal niet afhankelijk van waar je opgroeit? Hoe is het dan mogelijk dat iemand die in Texas opgroeit zeer waarschijnlijk een Christen wordt en iemand die in Iran opgroeit zeer waarschijnlijk een Moslim wordt?

Dit laatste is zelfs waar met een overvloed aan informatie via tv en internet. Andersgezegd: met de beschikbaarheid van informatie heeft dat helemaal niets te maken.

Religie is eerder te vergelijken met zaken zoals politiek en cultuur: een kwestie van smaak en achtergrond, en niet van logica en waarheid.
@ Molurus

Interessant wat je zegt. Snap het volgende niet:

1)

Je zegt dat de beschikbaarheid van informatie helemaal niet niets te maken heeft met het feit of je gaat geloven in Allah/God/enz.... Maar dat heeft het toch wel mee te maken. Hoe meer informatie je gaat verspreiden, hoe meer interesse er in je geloof gaat komen.

Als je gelovige ouders hebt en zo wordt opgevoedt, zal de kans statistisch toch ook groter zijn dat je ook gelovig zal worden i.p.v. ongelovige opvoeding en dan gelovig worden.

2)

Wat bedoel je met:

quote:
Wat wel of niet waar is is toch helemaal niet afhankelijk van waar je opgroeit?
3)
Wil jewat je geschreven hebt in je post voor me verduidelijken? Thanks.

[ Bericht 12% gewijzigd door hydroven op 31-10-2011 00:23:56 ]
pi_103799882
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2011 00:06 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Je mag je ook gewoon even op de genoemde argumenten in de talloze posts hier ingaan hoor.
Echt waar???
Nee dank je. Het wordt een discussie waar nooit een einde aan zal komen.
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:52:26 #139
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103800216
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef sjonita het volgende:

[..]

Echt waar???
Wat doe je hier dan?
Enkel je pro-islam-bullshit filmpjes posten?
pi_103800740
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef sjonita het volgende:
Echt waar???
Omdat jij van al die 49788328348276482987498326 interpretaties natuurlijk nèt de enige juiste hebt!
pi_103815334
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn eeder geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.

Ik zou graag de bron willen zien van deze statistieken.
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
pi_103815901
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:48 schreef deboeah het volgende:

[..]

Ik zou graag de bron willen zien van deze statistieken.
Google vond oa. dit: http://kspark.kaist.ac.kr/Jesus/Intelligence%20&%20religion.htm
pi_103816371
dank u
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
  dinsdag 1 november 2011 @ 22:52:31 #144
359675 MisterTodd
We zijn wat we doen.
pi_103855967
Ik pak het standpunt even aan via de katholieke kant. Christenen geloven in een hemel en in een hel. Ze zijn bang voor de hel, ze willen naar de hemel. Hierom proberen de meeste slecht gedrag te vermijden en goed gedrag na te streven. Mensen die slecht leven branden namelijk voor eeuwig, maar mensen die goed leven eten iedere dag chocoladetaart met slagroom.Hoe sterker ze geloven, hoe meer ze geloven dat God aanwezig is in de wereld en zelfs het dagelijks leven, en hen observeert bij alles wat ze doen. Voor hen bestaat er een almachtige rechtvaardigheid die ervoor zorgt dat ieder leven beëindigt wordt met een happy end. De (imaginaire) wetenschap dat die rechtvaardigheid bestaat, zou voor veel mensen een goede reden kunnen zijn om erg gelukkig te worden: de meeste mensen zijn ertoe geneigd om zo goed mogelijk te leven en worden (naar eigen denken) dus beloond. Ze gaan door het leven met de gedachte in hun achterhoofd dat hoe slecht alles in het leven ook gaat, het later allemaal weer op z'n pootjes terecht zal komen. Dit is naar mijn gevoel aanlokkelijker dan weten dat er na je leven gewoon niets meer is en dat het ook nooit meer iets zal worden, hoewel dit laatste de realiteit is. Aan de andere kant speelt natuurlijk ook met angst voor de hel door het leven gaan een rol in de beleving van geluk, atheïsten hebben hier niet mee te kampen. Persoonlijk denk ik dat geluksbeleving meer afhangt van hoe mensen tegen dingen die ze meemaken aankijken, via een pessimistische of een optimistische kant. Ik denk dat gematigde gelovigen niet veel gelukkiger of ongelukkiger zullen zijn dan atheïsten. Kort en goed: ik denk niet dat het bijzonder veel uitmaakt.
pi_103862218
Wat ik interessant vind is het geloven van intellectuelen, zoals Gerard Reve die van de communistische religie van zijn ouders overstapte op de katholieke religie, terwijl hij boeken vol schreef over het feit dat hij er donders goed van op de hoogte was dat er geen enkele historische basis is voor de christelijke dogma's , sterker nog hij steekt er voortdurend de draak mee. Maar de rituelen, de verhalen en mythes waren toch essentieel voor hem om werkelijk te léven, zo essentieel dat hij alle gekkigheid van de rkk en absurditeit van de leer er op de koop toe bij nam.

Ik heb nu een bundel interviews met hem gelezen, en ik snap nog niet wat zo'n man nu bezielde. Maar goed, dat zegt hij zelf ook: "ik kan die vraag niet in een interview van een paar uur beantwoorden, lees mijn boeken [waar ik soms jaren aan gewerkt heb] , daar staat het in...." Welnu, behalve zijn geniale debuutroman heb ik nauwelijks iets van Reve gelezen, dus misschien ligt het daar wel aan dat ik weinig van zo'n man snap.

(en Reve is maar een voorbeeld, er zijn meer van dit soort lieden, zowel beroemde als gewoon een familielid of kennis in je omgeving)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_103864044
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 01:42 schreef vaarsuvius het volgende:
(en Reve is maar een voorbeeld, er zijn meer van dit soort lieden, zowel beroemde als gewoon een familielid of kennis in je omgeving)
Inb4 KD. :P.
  woensdag 2 november 2011 @ 09:47:23 #147
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103865530
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat je dan een geheel eigen nieuwe religie uitvindt. Dit is in tal van experimenten aangetoond.

Wat je je af zou moeten vragen: welke invloed hebben de omstandigheden waaronder je opgroeit op het waarheidsgehalte van de verscheidene religies? Wat wel of niet waar is is toch helemaal niet afhankelijk van waar je opgroeit? Hoe is het dan mogelijk dat iemand die in Texas opgroeit zeer waarschijnlijk een Christen wordt en iemand die in Iran opgroeit zeer waarschijnlijk een Moslim wordt?

Dit laatste is zelfs waar met een overvloed aan informatie via tv en internet. Andersgezegd: met de beschikbaarheid van informatie heeft dat helemaal niets te maken.

Religie is eerder te vergelijken met zaken zoals politiek en cultuur: een kwestie van smaak en achtergrond, en niet van logica en waarheid.
Daniel1976 is vanuit een christelijke omgeving atheïst geworden, dus het is toch best mogelijk dat je ooit van idee switcht? Daarnaast zijn er genoeg atheïsten denkbaar die een switch de andere kant opmaken en er zijn ook genoeg moslims die christen worden (andersom ken ik er weinig, maar die zullen er ook vast zijn), dus het is niet per definitie een kwestie van smaak en achtergrond.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_103865754
quote:
3s.gif Op woensdag 2 november 2011 09:47 schreef naatje_1 het volgende:

Daniel1976 is vanuit een christelijke omgeving atheïst geworden, dus het is toch best mogelijk dat je ooit van idee switcht? Daarnaast zijn er genoeg atheïsten denkbaar die een switch de andere kant opmaken en er zijn ook genoeg moslims die christen worden (andersom ken ik er weinig, maar die zullen er ook vast zijn), dus het is niet per definitie een kwestie van smaak en achtergrond.
Of dat gelovigen minder weten over hun godsdienst dan niet-gelovigen. Kan ook he ? Over kleur en klank kunnen " smaken " verschillen, maar toch niet over geloof. Laten we wél wezen !
  woensdag 2 november 2011 @ 09:59:34 #149
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103865852
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 09:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Of dat gelovigen minder weten over hun godsdienst dan niet-gelovigen. Kan ook he ? Over kleur en klank kunnen " smaken " verschillen, maar toch niet over geloof. Laten we wél wezen !
Ik weet vrij veel over mijn godsdienst en toch geloof ik nog. Het is maar net naar welke informatie je actief op zoek gaat, dus ook dat is geen reden om op te merken dat die geloofsswitchen plaatsvinden.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 2 november 2011 @ 10:03:27 #150
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_103865953
Oja, nog even wat betreft IQ en geloof:

http://www.hoogbegaafdgel(...)artikel_voorjaar.pdf

Of überhaupt die site: http://www.hoogbegaafdgel(...)gbegaafd_geloven.htm

Hier staat dus inderdaad dat een hoog IQ leidt tot meer vragen, die onbegrip wekken bij predikanten en voorgangers e.d., maar als ze begrepen worden zijn het doorgaans de mensen, die het meest betrokken zijn bij hun geloof juist doordat ze zoveel vragen stellen.

En ja, kom maar op met 'wij van wc-eend presenteren u wc-eend'. Ergens anders zal je zo'n onderzoek niet snel vinden, gok ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')