Als iedereen maar de bestaande regeltjes blijft aanhouden, dan gaat de maatschappij stilstaan. Voortgang wordt gemaakt door kritiek en het niet geloven in die ''bestaande regeltjes'', opgesteld door die flinterdunne toplaag van de samenleving.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd, zijn dat ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.
Ik heb dus niet het idee dat je als atheist 'gelukkiger' bent. Sowieso denk ik dat je beter af bent als je niet overal teveel over nadenkt maar gewoon een beetje de bestaande regeltjes enzo aanneemt en accepteert etc...
... helaas lukt mij dat niet echt. Ik ben een 'waarom-er'.
Sja...waaromquote:Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn vaker geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.
Ik heb dus niet het idee dat je als atheist 'gelukkiger' bent. Sowieso denk ik dat je beter af bent als je niet overal teveel over nadenkt maar gewoon een beetje de bestaande regeltjes enzo aanneemt en accepteert etc...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
I know. Mensen zien me ook vaak als een kritische negatieve azijnpisser, terwijl ik mezelf eerder zie als 'positief', omdat ik vaak het idee heb dat het gewoon nog veel BETER kan...quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:55 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Als iedereen maar de bestaande regeltjes blijft aanhouden, dan gaat de maatschappij stilstaan. Voortgang wordt gemaakt door kritiek en het niet geloven in die ''bestaande regeltjes'', opgesteld door die flinterdunne toplaag van de samenleving.
Dogmatiek, groot kwaad waar men niet in moet geloven
quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:55 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Sja...waaromIk probeer er ook mee te kappen..gaat best goed
Oh nee, over die 'waarom' vraag heb ik het niet eens... (voornamelijk omdat er geen zinnig antwoord op zal komen...en dat antwoord er waarschijnlijk ook niet is...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.) Ik heb het echt over die redelijk alledaagse dingen, zoals ik hierboven al een voorbeeld gaf...
Ik denk ook niet dat je als atheïst gelukkiger bent. Ongelukkiger trouwens ook niet. Een gelukkig leven gaat natuurlijk veel verder dan in goden geloven. De omgeving waarin je leeft is net zo belangrijk. Een theïst zal in een ongelovige omgeving net zo ongelukkig zijn als een atheïst een gelovige omgeving. Simpel weg omdat ze allebei moeilijk aansluiting vinden. Dat zelfde geldt voor mensen met een (zeer) hoog IQ.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn eeder geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.
Waarom ga je een vraag stellen als je die meestal zelf kunt beantwoorden?quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:59 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
I know. Mensen zien me ook vaak als een kritische negatieve azijnpisser, terwijl ik mezelf eerder zie als 'positief', omdat ik vaak het idee heb dat het gewoon nog veel BETER kan...
Maar goed, je gaat je wel verdomd ergeren aan mensen die je zo dom aankijken wanneer je ergens over vraagt 'waarom?', en je ziet dan gewoon dat ze er zelf echt nog nooit een seconde over hebben nagedacht waarom dat eigenlijk zo is...
Dat is voor mij ook onbegrijpelijk. Bij mij is het vaak 1 van de eerste vragen die in me opkomt en meestal kan ik het zelf ook nog wel beantwoorden, maar vooral met gekke regels en wetten (zoals een huwelijksacte die ondertekend moet worden is dan zgn niet geldig wanneer dat in de buitenlucht gebeurt...(!)...) dan stel je toch vragen!?!?
Omdat ik soms hoop dat het antwoord wat ik zelf kan verzinnen niet het uiteindelijke antwoord is. Als een bepaalde regel er is, dan kan ik met mijn cynische insteek bijvoorbeeld denken: "goed, dat is er dus puur en alleen als melkkoe, want een zinnige andere reden kan ik niet bedenken...", maar dan wil ik graag dat het tegendeel bewezen wordt en er een uitleg komt waar ik niet aan gedacht heb en waarmee ik kan leven. Dat ik denk: "Ok.... that makes sense..."quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 02:07 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom ga je een vraag stellen als je die meestal zelf kunt beantwoorden?
Kun jij het verschil tussen religie en geloof verwoorden?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 02:13 schreef Strani het volgende:
Ik denk dat religie inderdaad zelden invloed heeft op het geluk van mensen. Geloof aan de andere kant kan dat wel hebben. En voor geloof heb je geen religie nodig.
Een religie is een geformaliseerd geloof, met een duidelijke structuur en machthebbers.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:17 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Kun jij het verschil tussen religie en geloof verwoorden?
Precies. Wat hij zegt. Om te geloven heb je geen hulp van anderen nodig. Zodra je die hulp wel aanroept en je aansluit bij een organisatie, heb je te maken met een religie.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Een religie is een geformaliseerd geloof, met een duidelijke structuur en machthebbers.
(Paus / priester / dominee / imam, rabbijn etc )
Geloof is een persoonlijke aangelegenheid.
Zoiets.
Als je naar de bevolking als geheel kijkt heeft het waarschijnlijk weinig effect. Echter voor geluk is het wel of niet hebben van religie persoonlijk wel belangrijk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 02:13 schreef Strani het volgende:
Ik denk dat religie inderdaad zelden invloed heeft op het geluk van mensen. Geloof aan de andere kant kan dat wel hebben. En voor geloof heb je geen religie nodig.
Maar als het persoonlijk is, gaat het meer om het geloven in iets dan om de religie, lijkt me?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:08 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Als je naar de bevolking als geheel kijkt heeft het waarschijnlijk weinig effect. Echter voor geluk is het wel of niet hebben van religie persoonlijk wel belangrijk.
Mja denk dat dat wel kan kloppen, vandaar zoveel verschil in vormen van religie.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:10 schreef Strani het volgende:
[..]
Maar als het persoonlijk is, gaat het meer om het geloven in iets dan om de religie, lijkt me?
I know ik heb het artikel ook gelezen, maar jij bent de eerste de het opmerktquote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:37 schreef Struijck het volgende:
Inderdaad Daniel:
http://www.elsevier.nl/we(...)ger-dan-athesten.htm
Ik heb een keer een artikel gelezen waar aan de hand van zo'n soort onderzoek werd beweerd dat in een goed georganiseerde samenleving (van John Rawls) geloof door de staat zou moeten worden gestimuleerd.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:03 schreef Daniel1976 het volgende:
I know ik heb het artikel ook gelezen, maar jij bent de eerste de het opmerkt
Gelovigen hebben ook meer endorfine geloof ik. Dat was de uitslag van een ander onderzoek.
Grappige gedachtegang, maar me dunkt dat je wel enkele problemen overslaat.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:28 schreef Struijck het volgende:
[..]
Ik heb een keer een artikel gelezen waar aan de hand van zo'n soort onderzoek werd beweerd dat in een goed georganiseerde samenleving (van John Rawls) geloof door de staat zou moeten worden gestimuleerd.
Het doel van een samenleving is ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen gelukkig zijn -> als mensen geloven is statistisch de kans groter dat ze gelukkiger zijn -> het stimuleren van geloof voor de burgers is hiermee nastrevenswaardig.
Dit is een interessante gedachtegang, zeker voor atheïsten. Zij (de atheïsten) geloven, waarschijnlijk, niet in een 'hoger doel' of 'hogere orde' en richten zich in hun invulling van moraal en politiek op praktische en reële argumenten. Geluk is zo'n praktische argument.
Als het echt zo is dat gelovigen statistisch gelukkiger zijn, zou dat een goed argument voor atheïsten kunnen zijn om te vinden dat samenlevingen het geloof moeten bevorderen. Als de atheïst hier om ideologische redenen tegen is, moet hij wel accepteren dat hij met deze mening vind dat veel mensen ongelukkiger zouden moeten zijn dan mogelijk het geval zou kunnen zijn. En dus niet het grootste geluk voor zoveel mogelijk mensen nastreeft...
Wie is er gelukkiger?quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:42 schreef 9mVan10euroPerweekGeleefd het volgende:
Religie is bedacht door een paar idioten
dat er anno 2011 nog vier vijfde van de wereldbevolking in religie gelooft cmmn man wtf
Onintelligente mensen zijn over het algemeen ook gelukkiger. Mensen kiezen nou eenmaal vaak het pad van de minste weerstand.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:06 schreef Daniel1976 het volgende:
I hate to say it, maar mensen met een religie zijn over het algemeen gelukkiger volgens onderzoeken.
Leef en laat leven. Ook als iemand in iets gelooft, waarbij mijn mening anders is - wie ben ik om te zeggen dat het fout is om te geloven.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:42 schreef 9mVan10euroPerweekGeleefd het volgende:
Religie is bedacht door een paar idioten
dat er anno 2011 nog vier vijfde van de wereldbevolking in religie gelooft cmmn man wtf
Dit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:06 schreef Daniel1976 het volgende:
I hate to say it, maar mensen met een religie zijn over het algemeen gelukkiger volgens onderzoeken.
Oneens. Juist mensen met een hoog IQ zijn meer betrokken bij hun geloof, omdat ze er zoveel vragen over stellen en wat meer verbanden trekken binnen hun geloof.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ignorance is bliss, zeggen ze, en aangezien atheisten meestal een hoger IQ hebben, of zelfs hoogbegaafd ik zal het iets anders verwoorden: mensen met een hoog IQ zijn eeder geneigd atheist/agnost te zijn, en mensen met een hoog IQ zijn ook weer juist de mensen met meer aanleg tot depressies.
Wat hij zegt. http://www.skepsis.nl/religieusbrein.htmlquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:06 schreef Daniel1976 het volgende:
Een atheïst kan net zo goed moeite hebben met abortus en vlees. Een atheïst houdt zich ook aan regels en kan er niet op los leven.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 05:43 schreef DrDentz het volgende:
Aan de ene kant is het vervelend om atheïst te zijn omdat er dan niets is na de dood, een christen of moslim ofzo heeft (volgens hem) het eeuwige leven. Maar, dan moet hij wel z'n hele leven aan allerlei regeltjes voldoen en bepaalde dingen laten. Een atheïst kan er gewoon op los leven en varkensvlees eten en met een homo trouwen en abortus laten doen en zich laten euthanaseren als het allemaal te zwaar wordt. Het zal elkaar wel uitbalanceren.
Oneens. Mensen met een hoog IQ die vragen stellen omtrent een geloof zien al snel in dat dit sprookjes zijn. LET WEL: vragen stellen vanaf de kantlijn en niet binnen het scenario !quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 09:13 schreef naatje_1 het volgende:
Oneens. Juist mensen met een hoog IQ zijn meer betrokken bij hun geloof, omdat ze er zoveel vragen over stellen en wat meer verbanden trekken binnen hun geloof.
Jij haakt nu in op de Abrahamitische religies, maar er zijn ook genoeg religies zonder sprookjes. Daarnaast, betekent inzien dat sommige verhalen niet perse echt gebeurd zijn ook meteen een mindere hechte band met het geloof?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 09:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Oneens. Mensen met een hoog IQ die vragen stellen omtrent een geloof zien al snel in dat dit sprookjes zijn. LET WEL: vragen stellen vanaf de kantlijn en niet binnen het scenario !
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |