Heb ik ooit gesuggereerd dat iedereen dezelfde ervaringen heeft gehad? Nee. Dus kom niet aankakken met zulke beledigende onzin.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:32 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je weet wat het woord persoonlijke betekent in persoonlijke ervaring... duidelijk?
Wat is er beledigend aan? Niemand kan jou persoonlijke ervaringen ervaren, daarom zijn ze ook persoonlijk.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb ik ooit gesuggereerd dat iedereen dezelfde ervaringen heeft gehad? Nee. Dus kom niet aankakken met zulke beledigende onzin.
Boterletter.
quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat is er beledigend aan? Niemand kan jou persoonlijke ervaringen ervaren, daarom zijn ze ook persoonlijk.
Als die logica je al ontgaat noem mij dan maar een boterletter.
Dit is jouw eigen geneuzel van enkele posts geleden. Dit vind ik beledigend.quote:En laat het nou net zo zijn dat jou persoonlijke ervaringen voor niemand anders ook maar enige waarde hebben en derhalve als argument irrelevant zijn.
Ik heb ook zat ervaringen gehad toen ik nog christen was en ze zijn stuk voor stuk prima te verklaren door toeval, wishful thinking en andere psychologische fenomenen.
Typisch... geen tegenargument dus dan maar de beledigingkaart spelen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
[..]
Dit is jouw eigen geneuzel van enkele posts geleden. Dit vind ik beledigend.
Ik bepaal zelf wat ik doe mafkees.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat begrijp je nou niet?
1. Spreek voor jezelf qua ervaringen/geen ervaringen/overtuiging/mening
2. Spreek voor jezelf qua ervaringen/geen ervaringen/overtuiging/mening
3. Spreek voor jezelf qua ervaringen/geen ervaringen/overtuiging/mening
en raus geen ervaringen van mij van tafel omdat ze voor niemand interessant zouden zijn. Voor jóu zijn ze niet interessant.
Relax... Waarom ruzie maken om de mening van een ander...quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:47 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wat ik doe mafkees.
Ik. Iets is alleen maar leuk als er een einde aan komt en als er geen ellende is, dan is er ook geen goed want alles is dan normaal. Dingen zijn leuk omdat onze tijd op aarde beperkt is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:01 schreef sjonita het volgende:
Ik geloof omdat ik weet dat er leven na de dood is. Dan heb ik het over de hel en hemel.
Dit leven is tijdelijk en is eigenklijk een soort test. Slaag je dan ga je naar de hemel, waar je oneinddig zal leven zonder enige ellende. Heerlijk wie wil dat nou niet
Als ik de laatste zoveel posts teruglees dan kan ik bijna niet anders dan concluderen dat juist jij het bedreigend vindt dat andere mensen er anders tegenaan kijken dan jij.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Op mij komt dit over alsof je het enigszins bedreigend vindt dat ik geloof.
1) Wat is nu eigenlijk het doel van deze test? Als god almachtig en alwetend is dan weet hij de uitslag op voorhand.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:01 schreef sjonita het volgende:
Ik geloof omdat ik weet dat er leven na de dood is. Dan heb ik het over de hel en hemel.
Dit leven is tijdelijk en is eigenklijk een soort test. Slaag je dan ga je naar de hemel, waar je oneinddig zal leven zonder enige ellende. Heerlijk wie wil dat nou niet
Wat is "slagen"? Wat is goed en wat is fout?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:01 schreef sjonita het volgende:
Goed en fout is bedacht door mensen. Daarom geloof ik sowieso niet in een hel of een hemel.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:29 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Wat is "slagen"? Wat is goed en wat is fout?
Dan ben jij volgens mij een van de weinige.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 09:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik. Iets is alleen maar leuk als er een einde aan komt en als er geen ellende is, dan is er ook geen goed want alles is dan normaal. Dingen zijn leuk omdat onze tijd op aarde beperkt is.
We kunnen genieten van positieve dingen omdat we ook negatieve dingen meemaken.
Sja, zo werkt dat nu eenmaal: geen pieken zonder dalen. Zonder ups en downs zou het leven mat en kleurloos zijn. En het lijkt me dat ook jij daar niet op zit te wachten.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:56 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dan ben jij volgens mij een van de weinige.
Tuurlijk, in dit leven kan je genieten van die leuke dingen, door de minder leuke gebeurtenissen. Alleen kom op wie staat er nou te wachten om negatieve dingen mee te maken om de leuke dingen leuker te maken.
1. Het doel is natuurlijk om naar de hemel te gaan. Klopt god(Allah) weet welke dingen je nog tegemoet gaan in dit leven. Alleen niet of je naar de hemel of hel gaat. Dit is aan jou. Wat betreft dat god weet welke dingen je nog zult beleven is het aan jou de keus wat je ermee gaat doen. Kies je wat goed is voor het geloof of niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) Wat is nu eigenlijk het doel van deze test? Als god almachtig en alwetend is dan weet hij de uitslag op voorhand.
2) Wat is eigenlijk de morele waarde van die test wanneer mensen zich alleen goed gedragen omdat ze zelf liever naar de hemel gaan dan naar de hel?
3) Ik begrijp dat een eindig leven een onprettig vooruitzicht is voor je, maar denk er s over na: wil je werkelijk tot in de oneindigheid bestaan in een hemel of wat dan ook? Zie je jezelf al miljarden jaren klaverjassen met overleden bejaarden?
Persoonlijk vind ik de uitleg dat zowel hemel als hel op aarde zijn, afhankelijk van hoe je zelf in het leven staat, een stuk aantrekkelijker en geloofwaardiger.
Slagen is naar mijn mening dat je weegschaal aan de rechterkant zwaarder of even zwaar zal zijn als je linker op de dag des oordeels.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:29 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Wat is "slagen"? Wat is goed en wat is fout?
Dat klopt in deze wereld werkt dat zo. Dan denk ik aan moslims die bijvoorbeeld niet op het juiste pad waren, maar door een gebeurtenis weer op het juiste pad zijn beland. Er zijn vele verhalen hierover. Soms moeten mensen wel wat mindere dingen meemaken om het goede te realiseren.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, zo werkt dat nu eenmaal: geen pieken zonder dalen. Zonder ups en downs zou het leven mat en kleurloos zijn. En het lijkt me dat ook jij daar niet op zit te wachten.
Hoe kun je zeggen dat die moslims "niet op het juiste pad" waren, als de argumenten die je gebruikt om te bepalen wat het "juiste pad" is puur persoonlijke gevoelens van jou zijn? Ik bedoel: die persoon heeft toch ook zijn eigen gevoelens? Misschien trekt hij op basis van zijn gevoelens weer hele andere conclusies dan jij. Wie ben jij om er over te oordelen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:17 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dat klopt in deze wereld werkt dat zo. Dan denk ik aan moslims die bijvoorbeeld niet op het juiste pad waren, maar door een gebeurtenis weer op het juiste pad zijn beland. Er zijn vele verhalen hierover. Soms moeten mensen wel wat mindere dingen meemaken om het goede te realiseren.
Dat is jouw doel. Maar het is niet jouw test. Waarom zou god een dergelijke test neerzetten?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
[..]
1. Het doel is natuurlijk om naar de hemel te gaan.
Mag ik hieruit tenminste afleiden dat god in jouw optiek niet almachtig of tenminste niet alwetend is?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Klopt god(Allah) weet welke dingen je nog tegemoet gaan in dit leven. Alleen niet of je naar de hemel of hel gaat. Dit is aan jou. Wat betreft dat god weet welke dingen je nog zult beleven is het aan jou de keus wat je ermee gaat doen. Kies je wat goed is voor het geloof of niet.
We gaan nu richting Emanuel Kant, wellicht dat zijn werken over filosofie je aanspreken.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
2. In de islam gaat het niet alleen om goede daden te doen, maar ook dat je de juiste intentie erbij hebt. Denk bijvoorbeeld aan de zakat (armenbelasting) als je dit alleen maar geeft omdat het moet en niet om de arm.en echt te helpen en dat je het vanuit je hart doet dan zit er eigenlijk geen morele waarde meer aan. Het gaat altijd om je intentie.
Even voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal geen beeld van de hemel. Ik heb slechts een beeld van hoe gelovigen dit zien. En de opvattingen daarover lijken nogal extreem uiteen te lopen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
3. haha ik denk dat je een andere beeld hebt over de hemel dan ik.
Dus overleden mensen worden allemaal ineens 33 jaar en blijven dat altijd? Dan nog lijkt het mij persoonlijk geen prettig vooruitzicht om een oneindige tijd door te brengen in die statische toestand. Of die overleden bejaarden nu fysiek ineens 33 jaar zijn, het zijn en blijven overleden bejaarden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Ik geloof dat als je naar de hemel gaat iedereen een leeftijd zal hebben van 33 jaar.
Wat als je je na een opiumroes van 500 jaar dusdanig verveelt dat je liever verdwijnt of reincarneert, kun je dat dan ook krijgen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Iedereen is fit en gezond. Je kan de hemel moeilijk vergelijken met de aarde. In de hemel kan je alles krijgen wat je je maar wenst.
En geheel uit eigenbelang, niet uit oprechte moraliteit. Hoe dan ook, als je je geen beeld kunt vormen van die hemel... waarom wil je die dan zo graag?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:08 schreef sjonita het volgende:
Ik denk dat wij allen maar in kleine mate kunnen realiseren hoe de hemel en hel zal zijn. Als dit wel zo zou zijn, dan zou iedereen zijn/haar best doen om niet naar de hel te moeten.
In het christendom en het hindoeisme trouwens ook.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:17 schreef sjonita het volgende:
[..]
Dat klopt in deze wereld werkt dat zo. Dan denk ik aan moslims die bijvoorbeeld niet op het juiste pad waren, maar door een gebeurtenis weer op het juiste pad zijn beland. Er zijn vele verhalen hierover. Soms moeten mensen wel wat mindere dingen meemaken om het goede te realiseren.
Ik geloof best dat het in andere religies ook zo aan toe gaat, maar atheisten??quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het christendom en het hindoeisme trouwens ook.En het zal je misschien verbazen: atheisten maken ook dit soort episodes door.
Moraliteit wordt niet gevormd of bepaald door religie maar door onze evolutionaire achtergrond en de eisen die het leven in een maatschappij aan ons individuen stelt. Leefregels zoals "gij zult niet stelen" en "gij zult niet moorden" zijn niet goed omdat een god dat van ons verlangt, maar omdat het essentiele randvoorwaarden zijn voor het functioneren van het soort maatschappij waarin wij leven.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:55 schreef sjonita het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het in andere religies ook zo aan toe gaat, maar atheisten??
Kan jij mij dan misschien vertellen wat voor hun het juiste pad is en wanneer ze ervan afdwalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |