quote:
De man in het filmpje heeft het over "4 proofs". Hij komt wel over als een vriendelijke vent. Wat me opvalt in het filmpje, en andere filmpjes op hetzelfde kanaal, is dat de mensen die hij aanspreekt overladen worden met allerlei (bekende) argumenten, die vaak op eerste gezicht wel logisch lijken maar nadere inspectie niet overleven. Of dat hij iemand meeneemt langs een bepaalde redenatie, waarbij iedere stap wel logisch lijkt, maar ook nadere inspectie niet overleeft.
Ik zal wat van z'n argumenten eruit proberen te filteren en er kort op in gaan. Elk argument wat hij aandraagt zou al genoeg discussie kunnen opleveren voor een apart topic, en zoveel tijd/zin heb ik op het moment nou ook weer niet.
1. Cosmological argument.
De man in het filmpje noemt het de "law of cause and effect", maar wat hij uiteindelijk beschrijft is beter bekend als "cosmological argument". Hij benoemt zelf al gelijk een probleem, namelijk de vraag hoe god dan tot stand is gekomen, en geeft daar de verklaring voor dat god zich buiten het universum bevindt en zich dus niet aan de regels (cause and effect) hoeft te houden en dus geen begin heeft.
Dit is allemaal natte vingerwerk. We weten niks van wat er 'buiten' ons universum gebeurd, dus alles is pure speculatie. Er zijn wel hypothesen die wiskundig geen problemen opleveren, maar verder bewijs ontbreekt.
Een ander punt is dat de "law of cause and effect" niet op elk schaalniveau van het universum werkt. Sowieso op het quantumniveau niet, en wellicht op andere schaalniveaus, snelheden, zwaartekrachten, etc ook niet.
Verder zou je je kunnen afvragen waarom een "first cause" persé een god moet zijn. Waarom zou het geen natuurlijk fenomeen kunnen zijn? Waarom niet een grote groep goden die lekker gezellig een potje universum-creeeren spelen?
2. Teleological argument
Hier gaat de man in het filmpje vrij snel doorheen. Hij zegt eigenlijk dat alles zo complex is en goed afgesteld is dat dat wel moet komen door een ontwerper.
Het roept eenzelfde soort vraag op als bij "proof" 1, namelijk dat als complexiteit een ontwerper nodig heeft, wie heeft de ontwerper dan ontworpen (etc)? En waarom zou het universum niet op een natuurlijke manier aan zijn natuurlijk constanten hebben kunnen komen?
3. Profeten
Informatie die de man in het filmpje geeft over de profeten
a. Ze zijn supereerlijk
b. Ze kwamen met een consistente boodschap (allen met dezelfde):
i. Er is een god
ii.Goed nieuws (er is een god, omnipotent, ziet alles, almachtig, hoort alles + er is nog een leven) en een waarschuwing (als je niet gelooft, zit je in de problemen)
iii. Ze verrichten wonderen als bewijs dat ze profeten waren; de belangrijkste zou dan zijn de koran, omdat:
-er wetenschappelijke feiten instaan, zoals informatie over embryologie en de big bang theorie.
-dat in 1400 jaar er nog niemand is geweest die ook maar 3 zinnen heeft kunnen maken, die overeenkomen met de stijl en taal in de koran
-er geen tegenstrijdigheden inzitten
-heeft grootste religie tot gevolg gehad (argument ad consequentiam + populum)
-er staan alleen maar goede dingen in
Hierbij kun je je afvragen waarom we zijn verhaal moeten geloven. Wat voor bewijs kan hij aandragen dat zijn verhaal ondersteunt? Zijn enige bronnen van informatie zijn de bijbel en de koran. Die geschriften "zijn waar omdat ze het een goddelijk wonder is, wat waar is omdat het in het geschrift staat, wat waar is omdat het een goddelijk wonder is, ..." Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de geschriften waar zijn.
Daarnaast stelt de man ook dat er geen tegenstrijdigheden zitten in de koran. Dit zou betekenen dat als er een tegenstrijdigheid inzit, het dus niet een 'wonderlijk (goddelijk) boek' is. Hetzelfde geldt voor de claims over wetenschappelijke kennis in het boek. Nou, tegenstrijdigheden genoeg en de kennis die hij benoemt (gedetailleerde informatie over embryonale ontwikkeling en de big bang) is, naast niet wetenschappelijk, ook incorrect.
De claim dat de koran een wonder is, is zo makkelijk te weerleggen.
4. Anekdote
Een anekdote over Isaac Newton. Het is me niet helemaal duidelijk of dit zijn 4e grote bewijs is, maar dat maakt niet uit. We gaan gewoon door

Ik geloof absoluut niet dat de vertelde situatie zich ooit heeft voorgedaan, en dat het eerder een verkapt beroep op autoriteit is. Het argument zelf past goed bij "proof" 2, dat iets wat complex en verfijnd is, een ontwerper nodig heeft. Eigenlijk de beroemde watchmaker analogie.
Punt is dat ik wel eens heb gezien hoe horloges (of modellen van zonnestelsels) gemaakt worden, maar dat ik nog nooit een god een universum heb zien scheppen. We hebben dus wel een idee hoe objecten die ontworpen en gebouwd zijn door mensen eruit zien. Ik heb echter nog nooit een universum ontworpen en geschapen zien worden...
Een interessant stukje tekst (video doet het helaas niet meer) erover, kun je
hier vinden.
5. Entropie/enthalpie
Stipt ie even terloops aan. Hij vergeet dat, hoewel het universum een gesloten systeem is, dit systeem wel in volume toeneemt, en dat het gaat om de hoeveelheid entropie van het hele systeem (die hetzelfde blijft of toeneemt, maar dus in een gedeelte van het systeem wel zou kunnen afnemen). Hij gaat er kort op in, ik dus ook

6. Christendom (plus wat andere religies) bekritiseren
Tja...hij wijdt er maar een paar zinnetjes aan, en er is wel wat op zn argumentjes aan te merken, maar ik heb eigenlijk geen zin om daarop te reageren.
7. Pascals Wager
Oh yeah, die ook nog! Dit is wat ie ervan maakt:
1. Als er een god is en je gelooft, ga je naar de hemel (winner)
2. Als er een god is en je gelooft niet, ga je naar de hel (loser)
3. Als er geen god is, maar je gelooft wel, leidt je toch een goed leven (winner)
Ik ga ervan uit dat als er toch wel een god bestaat, hij wel graag wil dat je oprecht gelooft, en niet omdat het de hoogste kans op winst gaf. En als die god bestaat, kan hij ook beoordelen of het oprecht is of niet. Dus ook als zou je gokken op het feit dat god bestaat, verlies je toch omdat het niet oprecht is... Het is niet meer geloven, maar gokken.
Daarnaast bestaan er natuurlijk veel verschillende goden, dus hoe weet je dat je de goede hebt? En hoe weet je of je via de juiste regels leeft? Volgens de boeken tillen de goden daar nogal zwaar aan...volgens de juiste regels leven.
Er zijn natuurlijk nog meer opties dan hij voorstelt. Wat als dit leven inderdaad een test is van een hoger wezen? Maar dat je getest wordt op goedgelovigheid, en dat alleen diegenen die niet zomaar iets aannemen zonder bewijs, naar de hemel mogen? Of wat als de bijbel/koran eigenlijk door de duivel is geschreven om ervoor te zorgen dat je juist niet leeft zoals god wil? Of... of...
Als je dat allemaal meeneemt, wordt de gok van Pascal al wat minder eenduidig...
8. Willekeurig ontstaan DNA
Vreemde vergelijking over de kans dat je willekeurig op een toetsenbord gaat typen en x aantal encyclopedieën typt. Volgens mij zijn allebei de voorbeelden processen die niet willekeurig zijn, dus kansberekening, schmansberekening
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain