Walletjes?quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:28 schreef Individual het volgende:
- New York aka Nieuw Amsterdam met de Walletjes (Wall St)
Ah jahquote:Op maandag 17 oktober 2011 22:33 schreef Plopr het volgende:
Pannenkoekrestaurants 'De Dutch' in Canada
Aantal Nederlandse koloniale gebouwen in Melakka, Maleisie
Te veel om op te noemen in Suriname
Schappen met alleen maar Nedelands eten in de Woolworth supermarkten in Australie
Nederlands restaurant met zaken als kroketten, poffertjes in Cuzco, Peru
El Cholandes, meen dat de eigenaren vertelden dat ze in 2009 gestart waren.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:44 schreef Individual het volgende:
[..]
Ah jah
-The Old Dutch pannekoekrestaurants in London
Suriname zou ik ook graag eens bezoeken.
Sinds wanneer is dat restaurant er in Cuzco?
Ah ik was daar in 2008. Net te vroeg dus.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:56 schreef Plopr het volgende:
[..]
El Cholandes, meen dat de eigenaren vertelden dat ze in 2009 gestart waren.
Ja idd. Hier in de UK zijn de NLers ook bezig en in Gambia/Senegal ook.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:51 schreef polariteit het volgende:
Leuk topic. Volgens mij zijn die palmeilanden en wereldeilanden bij Dubai ook gebouwd door Nederlandse bedrijven. Dan kan je wel zeggen dat de Nederlandse kunst om het water te beheersen wel redelijk invloedrijk is in het buitenland...
Dit ook. Zet een willekeurig bouwprogramma of iets met water op op Discovery Channel en er komt wel een Nederlandse ingenieur voorbij.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:51 schreef polariteit het volgende:
Leuk topic. Volgens mij zijn die palmeilanden en wereldeilanden bij Dubai ook gebouwd door Nederlandse bedrijven. Dan kan je wel zeggen dat de Nederlandse kunst om het water te beheersen wel redelijk invloedrijk is in het buitenland...
Dat zijn er nogal wat denk ik! Wel een goede trouwens.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:58 schreef Individual het volgende:
Het zou een mooie wereldreis zijn trouwens om langs alle voormalige kolonieen/handelsposten te reizen.
Ik mis nog een paar belangrijke: Antillen, Suriname, Ghana en Taiwan.
Pass the Dutchie on the left hand sidequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:00 schreef lurf_doctor het volgende:
En niet te vergeten onze zuinigheid![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Going_Dutch
Noorse invloeden? Waar dan (je je de verspreiding van genen -om het maar netjes uit te drukken- niet meetelt)?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:52 schreef Individual het volgende:
Zo'n topic zou het in Noorwegen ook goed doen.
Niet te vergeten:
Nederlandse Antillen
[ afbeelding ]
Tutnese ken ik nog wel van vroeger, maar dan de Nederlandse versie!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:23 schreef _Loki het volgende:
En natuurlijk
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_Dutch
Met iets meer vormen dan de link hierboven.
Vergeet de taal niet (Noord Engeland) en de vele Noorse namen (Jersey en alle ..sey eilanden). Een Amerikaans Noorse vriend reist de wereld rond op zoek naar Noorse invloeden/geschiedenis, maar dat is voor een ander topic.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:27 schreef Fogel het volgende:
[..]
Noorse invloeden? Waar dan (je je de verspreiding van genen -om het maar netjes uit te drukken- niet meetelt)?
Die foto is van een gebouw in de stad zelf en het park is al sinds 2009 gesloten zegt wiki.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:30 schreef Individual het volgende:
Nederlands pretpark bij Sao Paulo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Holambra
[ afbeelding ]
Mja, da's was Noorwegen toen zelfstandig? Veel "Noordmannen" zijn stiekum Denen en Zweden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:33 schreef Individual het volgende:
[..]
Vergeet de taal niet (Noord Engeland) en de vele Noorse namen (Jersey en alle ..sey eilanden). Een Amerikaans Noorse vriend reist de wereld rond op zoek naar Noorse invloeden/geschiedenis, maar dat is voor een ander topic.
Zijn 'blog' is een brief met foto's met kerst. Hij doet niet aan blogs, facebook en heeft niet eens een mobieltje.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:47 schreef Fogel het volgende:
[..]
Mja, da's was Noorwegen toen zelfstandig? Veel "Noordmannen" zijn stiekum Denen en Zweden.
Als die vriend van je een blog oid heeft, graag een PM
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:56 schreef UIO_AMS het volgende:
Vancouver komt van Van Coevorden en in Vancouver zijn we natuurlijk naar De Dutch Pannekoekenhaus gegaan.
Wikiquote:De stad is vernoemd naar de Engelse kapitein George Vancouver, die in 1792 de streek aandeed en grote delen van British Columbia verkende, waaronder de Burrard Inlet en gaf veel van deze plekken een Engelse naam.
Geen windmolenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:05 schreef mstx het volgende:
[ afbeelding ]
Deze staat in Coffs Habour, Australië. Heb er poffertjes gegeten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
En waar komt zijn naam vandaan?quote:
Ik had het al eens eerder gezien. Super! Jammer van de massa-toerist-russen..quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:14 schreef Michel1992 het volgende:
Volledig nagebouwd Nederlands hotel gesitueerd in Kemer, Turkije. Inclusief Amsterdam Centraal. Komen voornamelijk Russen trouwens.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En in Turrialba, Costa Rica is een Nederlandse vrouw die sinds een jaar een winkeltje heeft geopend die daar enkel en alleen stroopwafels verkoopt, voor de prijs van omgerekend een euro krijg je drie stroopwafels. Loopt trouwens erg goed, de locals zijn er dol op!
Of ik kijk even verder dan mijn neus lang isquote:
en de kadastrale indeling van polder de Beemster voor dat van New Yorkquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:47 schreef flyguy het volgende:
Amsterdam is het grote voorbeeld geweest voor de bouw van St.Petersburg.
Huis ten Bosch (zo'n 90km van Nagasaki) is niet gesloten, Holland Village wel. Dat was de voorloper van het huidige park.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:41 schreef Individual het volgende:
Een Venezolaanse vriend (die in Sao Paulo woont) is er eind 2010 nog geweest..
Huis ten Bosch (van de OP) is wel gesloten en een urban exploration site geworden. (staan ergens foto's van op fok!)
http://www.colorfulwolf.com/blog/tag/ghost-town/
Als ik ooit naar Japan ga wil ik het wel zien. Beide trouwens; ik houd wel van die verlaten overgroeide plekken. Er staan eerst een heleboel andere dingen op de lijst. Hetzelfde met Nieuw Holland.. veel uitnodigingen, maar laag in prioriteit.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:39 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Huis ten Bosch (zo'n 90km van Nagasaki) is niet gesloten, Holland Village wel. Dat was de voorloper van het huidige park.
Zie http://english.huistenbosch.co.jp/
Dat is FrieslandCampina.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 09:14 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Dutch Lady
o.a. in Vietnam de meest bekende koeienmelk
[ afbeelding ]
nog wat Nederlandse zuivelinvloed, ditmaal in NZquote:
quote:Fonterra Co-operative, a global leader in dairy nutrition today announced the appointment of Mr Theo Spierings as its new CEO.
Mr Spierings, who led the Dutch farmer dairy co-operative, Royal Friesland Foods, into a merger with Campina in 2008, will take over from Fonterra’s departing CEO Mr Andrew Ferrier, effective September 26. Mr Ferrier announced his resignation from Fonterra last March.
Fonterra’s Chairman Sir Henry van der Heyden said Mr Spierings would bring to Fonterra 25 years of knowledge of the global dairy industry.
“Mr Spierings has a wealth of experience in managing dairy businesses across Asia, Latin America, Africa, the Middle East and Europe,” Sir Henry said.
“Most importantly, Mr Spierings has an in-built respect for the co-operative structure and for farmers and their commitment to co-operative principles. He is well recognised by his peers for his people leadership, delivery of results and strong strategic skills.”
Mr Spierings was acting CEO of Royal Friesland Foods when he presided over all aspects of its complex and highly sensitive merger with Campina. He left the company shortly after completing the merger as, prior to the transaction, both parties had already agreed on an independent CEO to take the new entity forward.
inderdaad, ik woon zelf in het dorpje waar de grootste droger ter wereld staat (14 miljoen liter per dag) en ze doen ook heel veel voor de gemeenschap.quote:Op zondag 23 oktober 2011 09:39 schreef Gaoxing het volgende:
Ik weet het, ik heb eerder met ze gewerkt. Prettig bedrijf om mee te werken. We lazen die aankondiging van Theo, en hadden allebei iets van 'ja, dat is een goed idee'
Super! Als ik daarvan had geweten was ik er wel even naartoe gegaan.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:25 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Een van de vele Nederlandse gebouwen in Indonesie, hier in Solo (Java)
quote:Holambra Windmill. A functional full-scale traditional Dutch-style windmill. At 38.5 meters tall, it is considered the largest windmill in South America.
Tejano/Banda heeft z'n roots natuurlijk in Duitse humpa, dezelfde achtergrond als de Nederlandse smartlap. Ik zat in een restaurant in Berlijn toen ik Tejano meende te horen.. bleek het humpa te zijn.quote:Op zondag 23 oktober 2011 23:39 schreef Rnnz het volgende:
Leuk om te zien allemaal. Hier in Mexico zie ik weinig Nederlandse invloeden, vooral billboards van Armin van Buuren en André Rieu, die behoorlijk populair zijn, en natuurlijk zo af en toe Heineken.
dit is iets overdreven...een paar meter schap en dan houdt het over het algemeen wel op.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:59 schreef ozzietukker het volgende:
In Nieuw Zeeland heb je veel supermarkten met een compleet Nederlandse afdeling waar je AH producten en Calve Pindakaas kan kopen.
Het grappig is dat de bushalte op dat plein ook nog eens 'Stadthuys' heet.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:59 schreef ozzietukker het volgende:
In Melaka in Maleisie heb je veel Nederlanse invloeden, bijvoorbeeld het Stadthuys. http://jivanijeyasingam.b(...)-trip-to-melaka.html
Calvé Pindakaas, daar kan de PCD pindakaas in Budapest helaas niet aan tippen...quote:In Nieuw Zeeland heb je veel supermarkten met een compleet Nederlandse afdeling waar je AH producten en Calve Pindakaas kan kopen.
Stroopwafels, mijn Hongaarse collega's en schoonfamilie zijn er dol op! Zit misschien een handeltje in..quote:En in Turrialba, Costa Rica is een Nederlandse vrouw die sinds een jaar een winkeltje heeft geopend die daar enkel en alleen stroopwafels verkoopt, voor de prijs van omgerekend een euro krijg je drie stroopwafels. Loopt trouwens erg goed, de locals zijn er dol op!
Die bokkepootjes zien er anders ook niet verkeerd uitquote:Op werk een paar maanden geleden:
De stroopwafels waren als eerste weg!
Hehe, leuke woordspelingquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:56 schreef Plopr het volgende:
[..]
El Cholandes, meen dat de eigenaren vertelden dat ze in 2009 gestart waren.
inderdaad, ik vraag me af hoe we hier over 50 jaar tegen aan kijkenquote:
Tecate Duits? Voor zover ik weet ligt Tecate in het noorden van Mexico, waar ook het bier vandaan komt.quote:Op maandag 31 oktober 2011 17:27 schreef Individual het volgende:
[..]
Tejano/Banda heeft z'n roots natuurlijk in Duitse humpa, dezelfde achtergrond als de Nederlandse smartlap. Ik zat in een restaurant in Berlijn toen ik Tejano meende te horen.. bleek het humpa te zijn.
Tecate is ook al Duits.. toch bijna Nederlands he?
Ik zocht het eens op, maar het blijkt Dos Equis te zijn..quote:Op woensdag 9 november 2011 21:12 schreef Rnnz het volgende:
[..]
Tecate Duits? Voor zover ik weet ligt Tecate in het noorden van Mexico, waar ook het bier vandaan komt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beer_in_Mexicoquote:Dos Equis was first brewed in Mexico by the German brewer Wilhelm Hasse in 1897.
Zo zijn er natuurlijk nog heel wat voorbeelden....quote:Op woensdag 9 november 2011 21:24 schreef WhatTheFuck het volgende:
Paaseiland is zo genoemd door de Nederlander Jacob Roggeveen omdat hij op paaszondag, 5 april 1722, dit Eiland ontdekt heeft. De huidige naam "Isla de Pascua" is de letterlijke vertaling van Paaseiland.
[ afbeelding ]
Dat is gewoon de gemeente poortquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 12:30 schreef Individual het volgende:
Nederlands pretpark bij Sao Paulo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Holambra
[ afbeelding ]
Klopt, het is meer een NL gemeenschap, maar mensen bezoeken het ook voor hun plezier; een dagje uit. De Nederlanders zien daar wel handel in dus win-win.quote:
Misschien omdat ze uit het Westland komen?quote:Op donderdag 10 november 2011 16:54 schreef Nielsch het volgende:
In een Amerikaanse supermarkt zag ik eens oranje paprikas liggen. Die noemden ze Dutch Peppers.
Zie OP. Zo zag ik in Havana de bus naar Zuidplein die ik wel eens nam in Rotterdam.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:56 schreef Nielsch het volgende:
Op Cuba rijden bussen rond die naar Utrecht CS gaan.
Dat is wel briljantquote:Op vrijdag 11 november 2011 14:08 schreef Budapestenaar het volgende:
[ afbeelding ]
Afgedankte Nederlandse bussen doen het nog goedin Cuba.
Edit: oops even niet opgelet. iets soortgelijks was al gepost![]()
quote:Op woensdag 16 november 2011 23:14 schreef Miendientje het volgende:
Ik kom eigenlijk niet zo vaak specifiek wortels tegen als ik aan het reizen ben.
Hebben ze die ook in speciaal?quote:Op maandag 14 november 2011 14:57 schreef Budapestenaar het volgende:
Hier in Budapest heb je in vrijwel alle winkelcentra een vestiging van BelFrit, een Vlaamse keten die friet en aanverwante snacks verkoopt. Zo ook de Belgian Sausage, wat gewoon een oer-Hollandse frikandel is!![]()
Ik zocht op buitenlande AH fillialen, maar kwam allees deze tegen:quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:13 schreef BABYxTEQUIERO het volgende:
De Albert Heijn in Blanes, maar eigenlijk is zowat heel Blanes / Lloret Nederlands, haha.
Haha ja bedoelde dit, deze heb je ook in Blanes. Maar in de gewone supermarkten verkochten ze daar ook gewoon hagelslag enzo. Echt bizar zulke plaatsen, je zou niet echt zeggen dat je nog in Spanje zit.quote:Op woensdag 23 november 2011 01:10 schreef Individual het volgende:
[..]
Ik zocht op buitenlande AH fillialen, maar kwam allees deze tegen:
[ afbeelding ]
Appie Hein in Salou.
Is dat wat je bedoelt of was het een echte AH inclusief logo's ed?
even gegoogled, intressante geschiedenisquote:Op zaterdag 26 november 2011 17:15 schreef RobertVH het volgende:
[ link | afbeelding ]
Echte Nederlanders gaan natuurlijk naar deze universiteit puur voor het logo
Even een plaatje erbijquote:Op zaterdag 26 november 2011 21:01 schreef Sandrvich het volgende:
De supermarktketen "Albert" in Tsjechië doet mij qua interieur altijd wel heel erg denken aan de Albert Heijn; het is dan ook van AHOLD.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:15 schreef RobertVH het volgende:
[ link | afbeelding ]
Echte Nederlanders gaan natuurlijk naar deze universiteit puur voor het logo
Normaliter toch chocolate sparkles?quote:Op zondag 27 november 2011 20:08 schreef HomoSaabiens het volgende:
Bij de Cold Storage supermarkt in Singapore kan je zakken Venco drop kopen! En hagelslag, al heet het chocolate rice
Yep, ook frikandel speciaal staat op het menu, al hebben ze geen curry, alleen gewone ketchup. En ze zouden de uien in blokjes moeten snijden in plaats van ringen. Maar verder prima te etenquote:
Zo ook in Praag, supermarkt 'Albert' met dezelfde huisstijl als de Albert Heijn in NLquote:Op zondag 27 november 2011 12:56 schreef Individual het volgende:
[..]
Even een plaatje erbij
[ afbeelding ]
quote:The Western Australian Museum — Shipwreck Galleries is recognised as the foremost maritime archaeology museum in the southern hemisphere.
The Museum is housed in 1850s-era Commissariat building and has since been restored to its historic glory. Steeped in history, the galleries house hundreds of relics from ships wrecked along WA’s treacherous coastline, including the original timbers from the Batavia (wrecked in 1629), the de Vlamingh plate, and also countless artefacts from the Dutch shipwrecks Zuytdorp, Zeewijk and Vergulde Draeck.
En in Suriname en op de Nederlandse Antillen te veel Nederlandse invloeden om op te noemen natuurlijk.quote:De Britten waren overigens niet de eerste die de omgeving van Perth verkenden. In 1697 werd de omgeving eerst verkend door een Nederlands schip onder leiding van kapitein Willem de Vlamingh. Hij verklaarde echter het gebied ongeschikt voor een nieuwe stad vanwege de slechte omstandigheden voor het verbouwen van voedsel.
Hij gaf Rottnest Island (rattennest)zijn huidige naam omdat hij dacht dat dit kalkstenen eiland vergeven was de ratten. In werkelijkheid werd het bewoond door een buideldier genaamd quacker.
In Sri Lanka heb ik Negombo fort gezien dat nu deels functioneert als gevangenis.quote:Op woensdag 30 november 2011 02:10 schreef okiokinl het volgende:
op shri lanka heb je ook nogal wat oude nederlandse gebouwen en forten geloof ik. nooit geweest..
Ghana wil ik ook nog bezoeken.quote:Op donderdag 1 december 2011 13:41 schreef ieniminimuis het volgende:
In Ghana rijden veel afgedankte auto's uit Nederland rond met vaak de oude bedrijfsnamen er nog op. Ook heb ik al een oude Nederlandse brandweerwagen rond zien rijden.
De forten aan de kust natuurlijk in Ghana, die afwisselend, Nederlands, Deens, Portugees of Engels zijn.
Voor de rest vind je nog wel eens een Nederlands product in de winkel.
De Vlisco stoffen, de wax print stoffen. Komen natuurlijk uit Indonesie maar met de Nederlanders naar Afrika gebracht. Ghana maakt dit soort stoffen nu zelf. Vlisco is nl veel te duur.
Veel tweedehands spul wat je hier kunt kopen komt uit Nederland. Van kleding tot koelkasten.
In de documentaire 'De Slavernij zie je dat ze die Vlisco doeken maakten ( nep batik ) Hier een stukje informatie erover;quote:Op donderdag 1 december 2011 14:18 schreef Individual het volgende:
[..]
Ghana wil ik ook nog bezoeken.
Grappig dat je Vlisco aanhaalt. Mijn opa was in de jaren 50 technisch directeur bij Vlisco en ik heb best wat oude Vlisco doeken. Mijn moeder heeft nog een hele kast vol zelfs. Vlisco stoffen gelden tot vandaag nog als luxe kleren voor de rijken en speciale gelegenheden.
M'n ouders hebben ook nog wat van die houten stempels.quote:Op donderdag 1 december 2011 16:22 schreef Clan het volgende:
[..]
In de documentaire 'De Slavernij zie je dat ze die Vlisco doeken maakten ( nep batik ) Hier een stukje informatie erover;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlisco
http://nl.wikipedia.org/w(...)dstalige_plaatsnamenquote:Op woensdag 30 november 2011 09:38 schreef Hallojo het volgende:
In Zuid-Afrika de plaatsnamen Utrecht, Amersfoort en Ermelo.
King Billy houdt de gemoederen daar nog steeds bezig.quote:Op woensdag 7 december 2011 04:40 schreef edcetera het volgende:
Verder de beruchte Orange Marches in oa. Noord-Ierland met de bijbehorende geschiedenis van de Oranjes en Koning Willem III in Engeland en Ierland:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_walk
quote:Castricum Brothers continue a proud tradition of quality and customer service that began in Holland over 200 years ago.
The tradition continued in Australia from 1953 with the company rapidly expanding in meat processing, wholesaling and retailing for the domestic and export markets.
Jaren 50 emigranten dus.quote:
Heemskerk, Holland, 1922
Members of the Castricum family outside their
butcher's shop with the festive 'Easter Cow".
Volgens een volksmythe zou de vlag ontwikkeld zijn door Tsaar Peter de Grote, die na zijn bezoeken aan Nederlandse scheepswerven ook de vlag van zijn rijk gebaseerd zou hebben op de Nederlandse Prinsenvlag, maar dan met Russische kleuren. Deze vlag is echter ouder, en werd al jaren voor Peters bezoek aan Nederland gebruikt in de Russische marine. Het Russische woord Флаг (transliteratie: flag) is afkomstig uit het Nederlands, net als флагшток (transliteratie: flagsjtok). Deze vlag bleef in gebruik tot 1914 en werd op 22 augustus 1991 opnieuw aangenomen, toen Rusland uit de Sovjet-Unie stapte.quote:
Nog een paar voorbeelden van immigranten die het goed gedaan hebben aan beide zijden van de Tasman Zeequote:Op woensdag 7 december 2011 20:30 schreef JennaSometimes het volgende:
In Victoria, Australië heb je de Castricum Brothers. Ik woonde hiervoor nog in Castricum, maar of de Castricum Brothers iets te maken hebt met Nederland weet ik niet.
http://www.castricum.com.au/
quote:Op maandag 19 december 2011 11:15 schreef Individual het volgende:
Dit is een foto uit Fortaleza, Brazilië:
[ afbeelding ]
Gelieve niet dansen! Niet eens proberen! (want dat jaagt klanten weg)
Fortaleza is een Nederlandse charterbestemming, hoewel dit strand nou niet echt een bijzonder toeristenstrand was. De familie had zelfs 'de strandauto' meegenomen voor dit strand en onze Braziliaanse vriendin is blanker dan onszelf.quote:Op maandag 19 december 2011 11:16 schreef Blik het volgende:
Ik vond het feit dat het een Nederlands-talige menukaart betreft eigenlijk al bijzonder
Ervaring denk ik.quote:
Dat is ook zo. In dat kader dankt de blanke wereld ook "de neger" aan Nederland. Nederland zie je overal, alles met een kleur is daar door Nederland weg gezet. Dat we nog niet genuked zijn is me dan ook een raadselquote:Op donderdag 5 januari 2012 17:32 schreef Tanin het volgende:
Wij deden niet aan slavernij en uitbuiting![]()
Wij handelde alleen in slaven en lieten mensen elkaar uitbuiten voor ons gewin
Precies wij deden altijd alles zelf in onze kolonieen. Daarom hebben bv Surinamers ook Hollandsche achternamen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:32 schreef Tanin het volgende:
Wij deden niet aan slavernij en uitbuiting![]()
Wij handelde alleen in slaven en lieten mensen elkaar uitbuiten voor ons gewin
En wat denk je van Engeland...heeft die niet overal kolonies gehad dan?quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:27 schreef Simpel-Zat het volgende:
Nederland is het enige land ter wereld wat op alle continenten op Antarctica na kolonies heeft gehad![]()
Nederland
En Spanje, Portugal, Frankrijk..quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:56 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
En wat denk je van Engeland...heeft die niet overal kolonies gehad dan?
Nederland heeft trouwens wel een claim (zoals vele landen) op een groot deel van Antarctica alleen is deze claim niet erkendquote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:33 schreef Individual het volgende:
[..]
En Spanje, Portugal, Frankrijk..
Op Antarctica is iig de UK aanwezig en nog een handvol landen.
We waren wel ongeveer een eeuw de grootste wereldmacht, maar over het algemeen was Engeland machtiger.
Dat komt door de Nederlandse voorvârenquote:Op maandag 9 januari 2012 17:00 schreef Individual het volgende:
op mijn koelkast: zoek de verschillen
[ afbeelding ]
..uit het land waar ze poffertjes en pepernoten æbleskiver en pebernødder noemen..
Grolsch (mijn thuisbier) zie je idd ook overal.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:55 schreef Boterbartje het volgende:
Grolsch (grolsch als internationaal minder sterk merk vond ik toch in de middle of nowhere)
Bavaria is in Ierland het Nr.1-Studentenbierquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:57 schreef Individual het volgende:
[..]
Grolsch (mijn thuisbier) zie je idd ook overal.
Peru
[ afbeelding ]
Bavaria zoals in NL of sterker en goedkoper?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 15:49 schreef edcetera het volgende:
[..]
Bavaria is in Ierland het Nr.1-Studentenbier
Minder sterk, de gemiddelde pilsners bevatten hier rond de 4 vol% alcohol.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 16:28 schreef Individual het volgende:
[..]
Bavaria zoals in NL of sterker en goedkoper?
'Breda' en 'Amsterdam' zijn van die goedkope sterke bieren uit Nederland en daar zijn er vast wel meer van.
Niet geweldig..
[ afbeelding ]
Het koninklijke betwijfel ik, maar als iemand het weet..
Al die biermerken worden in verschillende segmenten verkocht over de hele wereld. In de VS begon Grolsch als premium merk, in Engeland is het een basis merk, etc... Neem Stella Artois, dat is een basis merk in Frankrijk, maar absolute budget in Engeland.quote:Op zondag 22 januari 2012 11:46 schreef ytram het volgende:
Inderdaad, Grolsch wordt dus als premium brand verkocht in andere landen dan Nederland, in Wellington CBD, Nieuw Zeeland groots Grolsch reclame bord:
Ik moet restarten om de videos te bekijken met de laatste versie van Silverlightquote:Op maandag 23 januari 2012 12:37 schreef _Loki het volgende:
http://www.rtl.nl/reizen/(...)/hollands_glorie.xml Uitzending van RTL travel over nederland in het buitenland
Zo kwam ik in een bar in Tijuana een Nederlander tegen. Hij was de eigenaar en heeft de hele avond drankjes en hapjes gegeven en praatte veel over de koninklijke familie. Hij was persona non grata in Nederland en in de VS. Hij had in de marine gezeten, maar wilde niet vertellen wat hij dan wel allemaal had uitgespookt om persona non grata te worden.quote:Op donderdag 6 september 2012 12:51 schreef Perruche het volgende:
Eerder in dit topic zei iemand dat er in Mexico weinig Nederlandse invloeden te vinden zijn. In Puebla, vlak bij een winkelcentrum waar ook een wal-mart zit, is er een Hollandsche Snackbar. Thuis eens kijken of ik er een foto van heb. Wordt gerund door een Mexicaanse die vroeger in Rotterdam woonde met haar Nederlandse man. Ze maakt alles zelf (behalve de frikandellen) en spreekt nog Nederlands ook
Oh dat klinkt wel spannendquote:Op donderdag 6 september 2012 14:03 schreef Individual het volgende:
[..]
Zo kwam ik in een bar in Tijuana een Nederlander tegen. Hij was de eigenaar en heeft de hele avond drankjes en hapjes gegeven en praatte veel over de koninklijke familie. Hij was persona non grata in Nederland en in de VS. Hij had in de marine gezeten, maar wilde niet vertellen wat hij dan wel allemaal had uitgespookt om persona non grata te worden.
Wat moet je wel niet doen om als Nederlander in Nederland als persona non grata bestempeld te worden? Hij wilde er niks over kwijt dus het zal vast niet zo mooi zijn als het waar zou zijn.quote:
Oh daar was Robert ten Brink gisteren met all you need is love. Man daar was met Nederlandse getrouwd.quote:Op donderdag 6 september 2012 12:51 schreef Perruche het volgende:
Eerder in dit topic zei iemand dat er in Mexico weinig Nederlandse invloeden te vinden zijn. In Puebla, vlak bij een winkelcentrum waar ook een wal-mart zit, is er een Hollandsche Snackbar. Thuis eens kijken of ik er een foto van heb. Wordt gerund door een Mexicaanse die vroeger in Rotterdam woonde met haar Nederlandse man. Ze maakt alles zelf (behalve de frikandellen) en spreekt nog Nederlands ook
quote:Op donderdag 13 september 2012 08:27 schreef _Loki het volgende:
Oh ik was dit topic helemaal vergeten.
Ik blijf me verbazen over de aantal Australiërs met Nederlandse moeders, oma's, tantes etc. Veel poffertjeskwamen op markten en zo ook. Ze hebben zelfs conimex geïntroduceerd bij Woolworths en de enige soort kaneel die ik er kon krijgen was Dutch ground cinnamon.
En natuurlijk straten als de Zevenboom lane in het centrum.
http://www.historischnieu(...)-naar-australie.htmlquote:Tussen 1947 en 1961 vertrekken dan ook 126.000 Nederlanders naar Australië om daar een nieuw leven op te bouwen.
Zo ook Los Angelesquote:Op donderdag 13 september 2012 07:08 schreef Bajskorv het volgende:
Niet zo vreemd, BC heeft een enorm liberaal beleid op softdrugs. En ze maken goeie weed in BC.
Yupquote:
die palmeilanden zijn nochtans vooral door een Vlaams baggerbedrijf opgespotenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:51 schreef polariteit het volgende:
is dat zo? Heb er nog een paar bezocht vorig jaar. Stond op het punt een masterfranchise voor CZ te tekenen met ze, maar last minute een stapje terug gezet. De cijfers van hun 18 hongaarse zaken heb ik gezien, en die vielen op een 3tal na heel goed mee. Zou me verbazen dat ze opdoeken eigenlijkquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:36 schreef Budapestenaar het volgende:
[ afbeelding ]
Belfrit in Boedapest. Belgisch, niet Nederlands, maar ze verkopen er wel frikandellen speciaal (die ze Belgian sausages noemen - de vlegels). Overigens is Belfit niet echt een daverend suces en heb ik begrepen dat de Hongaarse vestigingen worden opgedoekt.
Ik baseer me puur op de dames fritesbakkers die dit doemscenario schetsten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:16 schreef misteriks het volgende:
[..]
is dat zo? Heb er nog een paar bezocht vorig jaar. Stond op het punt een masterfranchise voor CZ te tekenen met ze, maar last minute een stapje terug gezet. De cijfers van hun 18 hongaarse zaken heb ik gezien, en die vielen op een 3tal na heel goed mee. Zou me verbazen dat ze opdoeken eigenlijk
2 zijn door Van Oord opgespoten (Nederlands), 1 door Jan de Nul. Er is er nog één in aanbouw, en die wordt ook door Jan de Nul opgespotenquote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:12 schreef misteriks het volgende:
[..]
die palmeilanden zijn nochtans vooral door een Vlaams baggerbedrijf opgespoten
The Dutch say,“True adventure requires a pair of wooden clogs and a great breakfast.”quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:59 schreef zeebeschuit het volgende:
http://www.dedutch.com
Hele keten in/rondom Vancouver, BC
http://dutchbros.com/ = Koffiezaakjes all over the westcoast in Amerika.
Voor echt avontuur doe ik ook altijd mijn klompen aan.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 12:16 schreef okiokinl het volgende:
[..]
The Dutch say,“True adventure requires a pair of wooden clogs and a great breakfast.”
dat zeg ik nou altijd! :p
quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 10:31 schreef _Loki het volgende:
Ik ga zwarte piet spelen in Melbourne, telt dat ook?
Lowlander (bij Holborn)?quote:
Volgens mij is dat dit bedrijf: http://www.dekkerchrysanten.nl/ , niet zo raar want dit is een van de topbedrijven in de wereld als het op chrysantenveredeling aan komt.quote:Op zaterdag 6 april 2013 07:10 schreef El_Matador het volgende:
- afgelopen week in Bolivia een Familie Dekker met een chrysantenbedrijf tegengekomen
-
Cool, wist ik niet. Maar kom op nou; het is ColOmbia... waarom doen al die Nederlanders dat toch fout?quote:Op zondag 7 april 2013 07:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Volgens mij is dat dit bedrijf: http://www.dekkerchrysanten.nl/ , niet zo raar want dit is een van de topbedrijven in de wereld als het op chrysantenveredeling aan komt.
Het bedrijf heeft o.a. ook vestigingen in Tanzania, Bolivia,Brazilie, Columbia en Zuid-Afrika.
Als het op tuinbouw aankomt kom je natuurlijk overal ter wereld Nederlandse bedrijven tegen.
Hier in NZ zijn er al 6 bloembollenbedrijven, allemaal met Nederlandse banden.
goedkope handjes en goed klimaat, stekken plukken is een enorm arbeidsintensief werk.quote:Op zondag 7 april 2013 09:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Cool, wist ik niet. Maar kom op nou; het is ColOmbia... waarom doen al die Nederlanders dat toch fout?
Nu in Medellin, wat een paradijsje is het toch. De meest innovatieve stad in de wereld (2012)!
West India Quay in Londonquote:The Barge is a very different way of entertaining. Fully licensed she is available for hire any day or evening. From a Business Meeting to a Small Wedding or Civil Partnership Ceremony, the perfect venue. Not open to the general public you have exclusive use of the barge and outside pontoon area.
Daar ben ik ook geweest. Geinig om in de bergen in Nederland te zitten.quote:Op zaterdag 6 april 2013 07:10 schreef El_Matador het volgende:
- ben in een mijndorpje "Nederland" geweest, vlakbij Denver/Boulder
Zoals al door anderen gepost is dat niet zo gek. Een vriend van mij heeft ook een bloemenbedrijf en die zit ondermeer in Ecuador en Kenia.quote:- afgelopen week in Bolivia een Familie Dekker met een chrysantenbedrijf tegengekomen
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:04 schreef Grunner het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Holland_(Michigan)
quote:Stroopwafels ‘gat in de markt’ voor Marokko
Door: Julie van Traa
Gepubliceerd: maandag 5 mei 2008 23:28
Update: dinsdag 6 mei 2008 08:16
De eerste stroopwafels rollen binnenkort van de band in de fabriek van Mimoun El Arkoubi. ‘Een gat in de markt’, denkt de remigrant.
Stroopwafels verkopen in Marokko, Mimoun El Arkoubi uit Rotterdam kwam op het idee toen hij met een vriend in een benzinestation afrekende. ‘Marokkanen zijn gek op zoetigheid en niemand kent de stroopwafel in Marokko. Het is een gat in de markt.’
Nu, vier jaar later, staat hij in zijn eigen fabriek tussen twee enorme stroopwafelmachines. Over een paar dagen moet de eerste stroopwafel van de band rollen. ‘Amsterdam Delights’ zal de stroopwafel heten. Wat een simpel idee leek – importeer stroopwafels en verkoop ze aan kruidenierswinkels – groeide uit tot een gigantisch project. ‘In Nederland was me dit nooit gelukt. Ik had wel op een markt kunnen staan met mijn stroopwafeltent en manuele bakijzers maar ik zou in deze branche nooit industrieel hebben kunnen beginnen’, zegt hij.
Steeds meer jonge Marokkanen dromen van een toekomst in het land van hun ouders. Tijdens hun zomervakantie zien ze dat het land zich economisch snel ontwikkelt en er veel mogelijkheden zijn. Volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek verlieten in 2004 850 jonge Marokkanen – dat wil zeggen de tweede generatie – Nederland. In 2005, was dit toegenomen tot zo’n 1300. Het overgrote deel emigreert naar Marokko.
Bij Mimoun El Arkoubi (38), die op zijn achtste naar Nederland kwam, zit het ondernemen in de genen. Hij heeft al een denksportvereniging opgezet, een snackbar, een restaurant en bezit een telefoonwinkel. ‘Als je geen goede opleiding hebt, dan probeer je iets’, legt hij uit.
Met het idee van de stroopwafel stapte hij naar Bakkersland, een grote industriële bakkerij. Voor vijftig eurocent per twaalf stuks kon hij de stroopwafels bij hen inkopen. Het bedrijf verkocht al met veel succes stroopwafels aan klanten in Dubai en Saoedi-Arabië. Maar importeren naar Marokko was geen optie, bleek al snel. De invoerrechten op een stroopwafel bedragen 86 procent.
Uiteindelijk werd El Arkoubi benaderd door een Zuid-Afrikaan wiens stroopwafelfabriek failliet was gegaan. El Arkoubi kon zijn twintig jaar oude stroopwafelmachines voor een paar ton overnemen om in Marokko te beginnen. Hij hoeft pas in 2010 af te gaan betalen. ‘Ik heb veel geluk gehad’, zegt El Arkoubi.
Hij deed marktonderzoek, huurde een pand en liet de machines uit Zuid-Afrika komen. Al snel kwam hij erachter dat zaken doen in Marokko heel anders gaat dan in Nederland. ‘Als je hier op vakantie bent, doet iedereen heel vriendelijk. Maar als je voor zaken komt, denkt iedereen: die komt uit Europa en heeft geld.’
Ook doet men vaak de dingen mooier voorkomen dan ze zijn. ‘Dan zeggen mensen tegen me: dat gaat zeker lukken, maar dat is dan meer gebaseerd op hoop dan op concrete afspraken’, legt hij uit. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij veel tijd gestoken in vriendschappen sluiten met mensen die iets voor hem kunnen betekenen.
Zo heeft hij de distributie van zijn stroopwafels kunnen regelen via een bevriende directeur die verantwoordelijk is voor de leverantie van een bekend koffiemerk in Marokko. ‘Die man heeft tegen zijn distributeurs gezegd dat ze mij moeten helpen. En nu doen deze distributeurs iets meer voor mij’, zegt hij. Van corruptie heeft hij tot nu toe geen last gehad.
Het eerste jaar wil hij 6 miljoen koekjes produceren, de totale capaciteit bedraagt 12 miljoen stuks per jaar. Hij gaat de koekjes per twee en negen stuks verkopen, voor respectievelijk 25 en 80 eurocent. Voorlopig heeft hij twaalf man personeel in dienst, die tussen de 120 en 550 euro per maand verdienen.
De totale investering bedraagt nu 420.000 euro, inclusief machines, waarvan hij zelf 75.000 euro heeft ingelegd. ‘In Nederland heb je een paar miljoen nodig om zo’n bedrijf op te zetten’, concludeert hij. Hij is nu anderhalf jaar fulltime bezig en vraagt zich regelmatig af hoe het zover heeft kunnen komen. In Nederland op de markt staan, in Marokko zijn eigen fabriek opzetten.
Bron: http://www.deondernemer.n(...)kt-voor-Marokko.html
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1123572quote:Mohammed Germiani is een Irakese vluchteling die met zijn Nederlandse vrouw Lida en hun twee kinderen emigreert naar Noorwegen om aldaar Hollandse boerenkaas te gaan maken. Althans, dat dénkt hij. Eenmaal in het nieuwe thuisland aangekomen, blijkt dat de toezegging van een Noorse burgemeester dat de Nederlanders in zijn gemeenschap wel een kaasmakerij kunnen gaan runnen, geenszins wordt verzilverd. En dat terwijl Mohammed en Lida in Noorwegen al een huis hebben gehuurd en in Nederland al hun schepen achter zich hebben verbrand. Ze hebben voor tienduizenden euro's kaasmakerij-apparatuur aangeschaft in de hoop hier in Noorwegen zo snel mogelijk geld mee te gaan verdienen. Na het teleurstellende gesprek met de burgemeester besluit Mohammed maar op een andere manier vaart zetten achter zijn ambitieuze plannen. Maar zijn werktempo lijkt niet altijd even soepel overeen te komen met dat van de Noren.
Niet alleen Nederlanders.quote:Op zondag 7 april 2013 09:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Cool, wist ik niet. Maar kom op nou; het is ColOmbia... waarom doen al die Nederlanders dat toch fout?
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:36 schreef Budapestenaar het volgende:
[ afbeelding ]
Belfrit in Boedapest. Belgisch, niet Nederlands, maar ze verkopen er wel frikandellen speciaal (die ze Belgian sausages noemen - de vlegels). Overigens is Belfit niet echt een daverend suces en heb ik begrepen dat de Hongaarse vestigingen worden opgedoekt.
Nutella op poffertjes? ...quote:Op vrijdag 12 april 2013 19:08 schreef zeebeschuit het volgende:
Nieuwe poffertjeskraam in Camden, london. De vorige was van nederlanders maar die zijn weg dus nu dagelijks gerund door 2 australische!
[ afbeelding ]
Blijft wennen al die Engelsen die er Nutella op willen.
De oranje kleur van wortels dus.quote:Prof Hartley said that it was the Dutch who selectively bred wild (white) and cultivated (purple) carrots to create the orange ones that we all know today. The orange was popular because it is the Netherland’s national colour and, at the time, the Dutch were fighting for independence.
En dan maar hopen dat ze daar iets anders dan Oranjeboom schenken. In NL bestaat het niet meer (maar goed ook want wat een bochtquote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:54 schreef Blik het volgende:
Bierhuis Rotterdam in hartje Helsinki, stond wel even raar te kijken toen ik dat zag
Zou het niet weten, ben niet naar binnen gegaanquote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:15 schreef Individual het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat ze daar iets anders dan Oranjeboom schenken. In NL bestaat het niet meer (maar goed ook want wat een bocht), maar in het buitenland nog wel. (de 8,5% versie
)
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:11 schreef Straatklinker het volgende:
Om eerst nog even bij boedapest te blijven; ik zag dit nog staan in de supermarkt:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |