abonnement Unibet Coolblue
pi_103340568


De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en het Koninkrijk der Nederlanden (vanaf 1815) hebben diverse koloniën in bezit gehad. Dit koloniale rijk viel uiteen na de Tweede Wereldoorlog.
Tijdens de Gouden Eeuw was de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, via de Vereenigde Oostindische Compagnie en de West-Indische Compagnie een koloniale mogendheid. Koloniën onder de heerschappij van de WIC en de VOC:


VOC:

Ceylon; huidige Sri Lanka
Kaapkolonie; huidige Zuid-Afrika;
Kust van Coromandel; lag in het huidige India;
Nederlands Formosa; huidige Taiwan
Nederlands-Indië; huidige Indonesië;

WIC:

Arguin eiland langs de kust van Mauritanië;
Loango-Angola kust gebied aan de kust van Angola;
Nederlands Brazilië; lag in het huidige Brazilië;
Nederlands Guiana; het huidige Suriname en Guyana;
Nederlandse Goudkust; lag in het huidige Ghana;
Nederlandse Maagdeneilanden; een aantal eilanden behorend tot de Maagdeneilanden;
Nieuw-Nederland; lag in de huidige staat New York;
Nieuw Walcheren; lag op het eiland Tobago;
Slavenkust; lag onder andere in Benin, Togo en Nigeria



Nadat deze twee monopolistische mogendheden failliet waren gegaan, nam de Nederlandse staat het grondgebied over. Onder het gezag van de Nederlandse staat kwamen echter veel veranderingen. Zo moesten bijvoorbeeld de kinderen naar school en werd de jure de slavernij afgeschaft. Koloniën van het Koninkrijk der Nederlanden waren nog:

Nederlands-Indië, inclusief Nederlands Nieuw-Guinea;
Suriname;
Nederlandse Antillen.

Dekolonisatie

Net als alle andere koloniale rijken begon ook het Nederlandse te verbrokkelen na de Tweede Wereldoorlog.

In 1945 verklaarde Nederlands-Indië zich na de terugtrekking van de Japanse bezettingstroepen eenzijdig onafhankelijk. Door middel van politionele acties probeerde Nederland het land binnen het Koninkrijk te houden, maar erkende de onafhankelijkheid in 1949; later werd dit bijgesteld naar 1945.[1] Het land heet nu Indonesië. De Nederlanders behielden echter Nederlands Nieuw-Guinea.

In 1954 maakte het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden Suriname en de Nederlandse Antillen autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

In 1963 werd Nederlands Nieuw-Guinea onder druk van de Verenigde Staten en de Verenigde Naties gedwongen overgedragen aan Indonesië.

In 1975 werd Suriname geheel onafhankelijk. Het land heet nog steeds Suriname en de officiële landstaal is er nog altijd Nederlands.
Aruba splitste zich op 1 januari 1986 af van de Nederlandse Antillen en werd zo een apart land binnen het Koninkrijk der Nederlanden (status aparte).

Op 10 oktober 2010 hielden de Nederlandse Antillen als land op te bestaan. Bonaire, Saba en Sint-Eustatius werden als openbare lichamen onderdeel van Nederland. Ze worden ook wel aangeduid als bijzondere gemeenten. De drie eilanden behouden in eerste instantie hun LGO-status binnen de EU. Vijf jaar na de toetreding tot het Nederlands staatsbestel zal de verhouding tussen de EU en de eilanden opnieuw worden bekeken. Curaçao en Sint-Maarten werden net als Aruba autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden en houden waarschijnlijk de status van LGO. Een overgang naar UPR wordt echter overwogen.

Bron: Wikipedia

Tot op de dag van vandaag zijn de invloeden van ons koloniale verleden in het dagelijks leven terug te vinden daarom een topic voor alles van ons koloniale verleden.

Discussies, informatie, nieuwe inzichten, wees welkom!
pi_103341571
'Nederlander weinig bewust van koloniaal verleden'

'Nederlanders zijn zich er veel te weinig van bewust dat Nederland een koloniale mogendheid is geweest. Onze aanwezigheid in de koloniën was niet alleen dáár cruciaal, ook Nederland zelf is veranderd door zijn koloniale geschiedenis.' Dat vindt hoogleraar Caraïbische geschiedenis Gert Oostindie. Vrijdag 19 oktober 2007 houdt hij zijn oratie.

Koloniale imprint

Nederland heeft nog steeds onvoldoende kennis van zijn koloniale geschiedenis, met name van die in de West. Helemaal onbegrijpelijk is dat niet. Rond 1940 telde Nederland negen miljoen inwoners, Nederlands-Indië zeventig miljoen, Suriname en de Antillen kwamen samen nog niet aan een half miljoen inwoners. Indië was van levensbelang voor Nederland, de West niet. Niet economisch, niet politiek, niet cultureel.
Maar waar de meerderheid van de Indonesische bevolking nauwelijks beïnvloed werd door het kolonialisme, bleek de 'koloniale imprint' in het Caraïbische gebied zeer groot. Dat heeft zich geuit in taal, in oriëntatie op de voormalige kolonie en uiteindelijk ook in massale migratie, aldus Oostindie.

Lagereschooltijd

Tijdens zijn eigen lagereschooltijd leerde Oostindie vrijwel niets over de koloniale geschiedenis. 'Ik had een Moluks, een Chinees-Indisch en een Afro-Surinaams vriendje in de klas, maar waarom zij daar waren? Ik vroeg het me nooit af en geen leraar legde het uit. Als ik nu op de lagere school zou zitten, zou dat wel worden uitgelegd. Eindelijk. Maar - en dat is een frustratie voor postkoloniale migranten - nu dit verleden is thuisgekomen blijken plots alle debatten over moslims te gaan.'

In de nationale geschiedeniscanon is de koloniale geschiedenis nu goed vertegenwoordigd. Nu moet deze nog meer doordringen in het nationale bewustzijn.

Kolonie in de canon

In Nederland is de belangstelling voor de Caraïben de laatste dertig jaar gegroeid. Dat komt onder meer doordat de Antillen anders dan Suriname binnen het Koninkrijk der Nederlanden zijn gebleven, legt Oostindie uit. Zij zagen op goede gronden geen heil in de weg die Suriname koos. Rond 1990 accepteerde Nederland dit; sindsdien zijn de betrekkingen inniger én conflictueuzer.
Maar de belangrijkste reden voor de toenemende historische belangstelling is de postkoloniale migratie naar Nederland. Oostindie: 'Aan weerskanten is er veel meer onderlinge beïnvloeding. De Nederlandse 'koloniale creaties' Suriname en de Antillen zijn nu ook ín Nederland uitdrukkelijk aanwezig.' Die toegenomen belangstelling uit zich ook in de canon van de Nederlandse geschiedenis, aldus Oostindie. Vijf van de vijftig vensters (onderaan dit stuk staan de links naar deze vijf vensters) hebben een koloniaal thema en eindelijk telt ook de West nu mee.

Onvoldoende kennis

De 'stem' van de postkoloniale migranten klinkt weliswaar goed door in de canon, maar niet altijd evenwichtig. Oostindie: 'We vieren collectief 400 jaar Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en betreuren de West-Indische Compagnie (WIC), omdat die, terecht, met slavernij wordt geassocieerd. Maar ook in de Oost-Indische geschiedenis was er slavernij, en de West-Indische geschiedenis draait niet alléén om slavernij.'

Wereldgeschiedenis

Binnen de wereldgeschiedenis neemt de Caraïbische geschiedenis een bijzondere plek in. Oostindie: 'Het Caraïbische gebied is het eerste deel van de wereld dat letterlijk gecreëerd werd in het proces van globalisering dat we associëren met de moderniteit. De komst van de eerste Europeanen betekende de tragische ondergang van de 'Indianen'. Al wat daarna kwam - mensen, dieren, gewassen en culturen uit Afrika, Europa en Azië - werd daarheen gebracht onder koloniale vlag, maar 'creoliseerde' vervolgens in een heel nieuwe richting.' De paradox van de eerste eeuwen kolonialisme was dat het sophisticated systeem van financiële en commerciële logistiek en productie draaide op een arbeidsvorm die archaïsch heet te zijn: slavernij.

Archiefwerk

Traditioneel kende Suriname vrijwel alleen Nederland als buitenwereld, de Antillen waren veel kosmopolitischer. Dat is één reden waarom de Antillen altijd veel minder Nederlands zijn gebleven dan Suriname. Oostindie: 'Er wordt zo weinig historisch onderzoek naar de Antillen gedaan! Ik ben geïnteresseerd in de sociale geschiedenis van een eiland als Curaçao, maar ook in haar relaties met andere koloniën in de omgeving.' Als student werkte hij in Spaanse en Cubaanse archieven, als promovendus in Surinaamse. Maar in de werkcolleges die hij gaat geven zal hij zijn studenten vooral de oudere Antilliaanse archieven in sturen. Die zijn nog onontgonnen.

Slavernijtrauma

In zijn oratie gaat Oostindie in op de slavernij en maakt hij regionale en interdisciplinaire vergelijkingen. Hij bespreekt in welke opzichten slavernij in het Atlantische gebied verschilde van andere typen slavernij in de wereldgeschiedenis en stelt de vraag aan de orde of het gebruik van volkenrechtelijke concepten als 'genocide' of 'misdaad tegen de menselijkheid' zinvol zijn.
Verder besteedt Oostindie aandacht aan de debatten over het 'culturele trauma'. 'Dat trauma wordt vaak als verklaring aangehaald voor hedendaagse problemen onder nazaten van slaven. Ik zeg wat over de psychologische theorievorming, maar vooral kijk ik naar historische, empirische evidentie - en naar de zin van het gebruik van 'trauma' in hedendaagse debatten.'

Politiek correct

Oostindie sluit zijn oratie af met de vraag of hij uit politieke correctheid over het slavernijtrauma heeft gesproken. 'Nee. Het hoort bij het onderwerp. Zie het eens zo. De Tweede Wereldoorlog is identiteitsvormend geweest voor onze natie, we zijn er nóg mee bezig, óók emotioneel. Onze postkoloniale migrantengemeenschappen hebben andere historische ijkpunten, die óók Nederlandse geschiedenis zijn. Neem dat serieus. Het moment van Rembrandt was ook het moment van Ambon, van slavenhandel. Het hoort bij elkaar.'

Bron: http://www.leidenuniv.nl/
pi_103341723
Laten we wel even stellen dat de onafhankelijkheidsdrang van Nederlands-Indië al door Wilhelmina werd bevestigd in een radiotoespraak in 1942 als ik me niet vergis. Ik mis hier wel een beetje de details.
pi_103343222
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:24 schreef Froop het volgende:
Laten we wel even stellen dat de onafhankelijkheidsdrang van Nederlands-Indië al door Wilhelmina werd bevestigd in een radiotoespraak in 1942 als ik me niet vergis. Ik mis hier wel een beetje de details.
Ik kon helaas de redevoering zelf niet vinden, ik neem aan dat die iets uitgebreider is dan dit interview door een journalist opgeschreven ;)
pi_103343310
Wat ik me altijd afvraag. In hoeverre speelde het Marshallplan een rol in de dekolonisatie?

Sowieso is de VS de grote winnaar van de oorlog en heeft aan massa gewonnen door die dekolonisatie echter kunnen ze wegkomen met het excuus dat men dekolonisatie nastreefde vanwege de eigen ervaring als kolonie.
pi_103343907
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:51 schreef jpjedi het volgende:
Wat ik me altijd afvraag. In hoeverre speelde het Marshallplan een rol in de dekolonisatie?

Sowieso is de VS de grote winnaar van de oorlog en heeft aan massa gewonnen door die dekolonisatie echter kunnen ze wegkomen met het excuus dat men dekolonisatie nastreefde vanwege de eigen ervaring als kolonie.
Ik heb ergens gelezen dat Nederland liever de Marshallhulp kwijt was dan Indië, en dat is ook begrijpelijk, met de inkomsten uit Indië hadden we Nederland ook weer kunnen opbouwen en we hadden voor een paar decennia de belangen in Nederlands indië veilig gesteld. De Amerikanen hebben Nederland gewoon onder druk gezet omdat hun economische belangen zagen. In Indië zat toen nog erg veel olie en olie is nu éénmaal een belangrijk politiek middel.
pi_103344102
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:51 schreef jpjedi het volgende:
Wat ik me altijd afvraag. In hoeverre speelde het Marshallplan een rol in de dekolonisatie?

Sowieso is de VS de grote winnaar van de oorlog en heeft aan massa gewonnen door die dekolonisatie echter kunnen ze wegkomen met het excuus dat men dekolonisatie nastreefde vanwege de eigen ervaring als kolonie.
In de dekolonisatie van het Nederlandse grondgebied zeer veel. Nederland zat indertijd in een economisch dal, waarbij het land redelijk verwoest is.Omringende landen konden Nederland ook geen financiële hulp bieden, waardoor we op de Amerikanen moesten bouwen. Zij stelden de voorwaarde dat Nederlands-Indië onafhankelijk moest worden. Dit mede vanwege hun antikolinialisme - met uitzonderingen weggelaten -, maar ook vanwege het niet-communistische nationalisme in Nederlands-Indië. Wij hadden het daar maar mee eens te zijn, want we hadden gewoonweg de middelen niet om Nederlands-Indië te verdedigen.
pi_103344751
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:04 schreef Froop het volgende:

[..]

...want we hadden gewoonweg de middelen niet om Nederlands-Indië te verdedigen.
Voor een macht van buitenaf bedoel je? Ik denk dat de V.S. en de Sovjet Unie toen de meeste touwtjes in handen hadden, daar kon toen niemand iets tegen in brengen.
pi_103345065
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:15 schreef Clan het volgende:

[..]

Voor een macht van buitenaf bedoel je? Ik denk dat de V.S. en de Sovjet Unie toen de meeste touwtjes in handen hadden, daar kon toen niemand iets tegen in brengen.
Dat niet per sé. Heb je enig idee hoeveel het kost om 120.000 mannen naar de andere kant van de wereld te sturen, daar in onderhoud te voorzien en ook nog eens materieel te ondersteunen? Dat houd je niet lang vol.
pi_103345264
Ik denk dat de russen in die periode nog weinig in de pap hadden te brokkelen buiten hun aangrenzende landsgebieden omdat zij nog aan het bouwen waren aan een zeemacht en geen expeditieleger hadden. Zij roerden zich voor het eerst in Cuba, buiten aangrenzende gebieden als Korea.
pi_103345607
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:20 schreef Froop het volgende:

[..]

Dat niet per sé. Heb je enig idee hoeveel het kost om 120.000 mannen naar de andere kant van de wereld te sturen, daar in onderhoud te voorzien en ook nog eens materieel te ondersteunen? Dat houd je niet lang vol.
In principe hadden we de klus al geklaard met nog geen 75.000 man voor bestrijding van de Indonesische nationalisten en ordehandhaving dan had het KNIL het erna weer overgenomen.
pi_103346290
Vind het wel een roemruchtige geschiedenis voor zo'n landje van niets.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_103346548
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:39 schreef waht het volgende:
Vind het wel een roemruchtige geschiedenis voor zo'n landje van niets.
En dan te bedenken dat het toen vooral om Holland en Zeeland ging, ik geloof nog geen miljoen inwoners.
pi_103358241
Op het eiland Curaçao ontmoeten Nederlanders elkaar op feestjes en tijdens het golfen op de besloten resorts van Nederlandse projectontwikkelaars. In 'Curaçao' wordt langzaam duidelijk gemaakt dat zij nauwelijks notie hebben van het aandeel dat Nederland heeft gehad in de geschiedenis van de voormalige kolonie. En al helemaal niet van de verstrekkende gevolgen daarvan voor de huidige samenleving.


Curaçao legt daarmee de onaangename kanten bloot van het karakter van een handelsvolk dat vaak denkt als enige het juiste voorbeeld te geven.

De zwarte en witte eilandbewoners op Curaçao spreken elkaar nauwelijks. Hun noodzakelijke omgang blijkt uiterst stroef en gespannen. En bovenal zwijgzaam. Totdat een manager van de lokale Albert Heijn-vestiging zijn zwarte personeel en het witte management op een cursus stuurt met als motto: 'Waarom wil een Antilliaan geen leiding geven?'

Regisseurs Sander Snoep en Sarah Vos maken in hun documentaire duidelijk dat de kloof tussen de Nederlandse en Antilliaanse bevolking nog steeds erg groot is. Ze hekelen het neokoloniale superioriteitsgevoel van de Nederlanders en tegelijk het diep gewortelde minderwaardigheidscomplex van de autochtone bevolking, dat naar hun oordeel zijn oorsprong vindt in de tijd van de slavernij. Aan de hand van historische beelden en teksten wordt duidelijk gemaakt dat er in de loop van de eeuwen weinig is veranderd.


!Ook op uitzending gemist bij Holland Doc Curacao te bekijken.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 02:00:55 #15
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_103358330
er is een klein dorpje "up state New York" wat gesticht is door mijn familieleden nadat ze met Peter Stuyvesant de Hudson op voeren
http://en.wikipedia.org/wiki/Verplanck,_New_York *O*
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_103358394
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 02:00 schreef rechtsedirecte het volgende:
er is een klein dorpje "up state New York" wat gesticht is door mijn familieleden nadat ze met Peter Stuyvesant de Hudson op voeren
http://en.wikipedia.org/wiki/Verplanck,_New_York *O*
Interessant. Hoe kom je aan die informatie?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 02:27:25 #17
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103358904
Enorm boeiende geschiedenis! ^O^

Mijn oma was geboren in Semarang en heeft haar jeugd in Solo gewoon waar mijn overgrootopa betrokken is geweest bij de bouw van de spoorlijn. Die spoorlijn heb ik gezien en in die stad ben ik naar het lokale museum geweest om meer info over de spoorlijn te vinden. Niet gevonden, maar wel de bibliotheek vol met Nederlandschtalige boeken met de koloniale bibliotheek stempels erin. De 2 bibliothecarissen zaten daar maar alleen in een leeg museum dus die vonden het geweldig een maakten alle kasten voor me open. ^O^

Daarnaast was New York onderdeel van m'n eerste grote reis en ben daar ook op zoek gegaan naar de Nederlandsche overlevering. De F in onze ABC traditie was in Fortaleza, Brazilie dat ook door de Nederlanders is gesticht, met een museumpje in Fort Schoonenburg. De K in de traditie was Kaapstad en daar is natuurlijk helemaal nog steeds veel invloed te zien. Die son sien alles! In Sri Lanka een Nederlandsch fort bezocht een biertjes gedronken met een groepje Burghers. In Noord Ierland biertjes gedronken met mensen van de orde van Oranje (Grand Orange Order) die het fantastisch vonden dat we nazaten van Willem van Oranje waren. :P

Natuurlijk moet ik ook nog naar Suriname en de Antillen om de belangrijkste kolonieen aan het lijstje toe te voegen. Er is nog zoveel meer te ontdekken! ^O^
reset
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 03:59:01 #18
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_103359754
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 02:03 schreef Clan het volgende:

[..]

Interessant. Hoe kom je aan die informatie?
omdat er familieleden zijn die onze stamboom hebben uitgezocht tot en met 1400 nog wat en iedereen met deze achternaam,....hoe dan ook gespeld, zonder of met en of cke op het einde is familie van elkaar voor zover ze hebben het kunnen terug leiden.

De stamboom leidt terug naar 1 dorpje in de toendertijd Zuiderlijke Nederlanden.

Waarschijnlijk geen direkte lijn maar wel, zeg maar "verre, verre achterneven" ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_103359819
tvp
pi_103360108
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 01:57 schreef Clan het volgende:
Op het eiland Curaçao ontmoeten Nederlanders elkaar op feestjes en tijdens het golfen op de besloten resorts van Nederlandse projectontwikkelaars. In 'Curaçao' wordt langzaam duidelijk gemaakt dat zij nauwelijks notie hebben van het aandeel dat Nederland heeft gehad in de geschiedenis van de voormalige kolonie. En al helemaal niet van de verstrekkende gevolgen daarvan voor de huidige samenleving.


Curaçao legt daarmee de onaangename kanten bloot van het karakter van een handelsvolk dat vaak denkt als enige het juiste voorbeeld te geven.

De zwarte en witte eilandbewoners op Curaçao spreken elkaar nauwelijks. Hun noodzakelijke omgang blijkt uiterst stroef en gespannen. En bovenal zwijgzaam. Totdat een manager van de lokale Albert Heijn-vestiging zijn zwarte personeel en het witte management op een cursus stuurt met als motto: 'Waarom wil een Antilliaan geen leiding geven?'

Regisseurs Sander Snoep en Sarah Vos maken in hun documentaire duidelijk dat de kloof tussen de Nederlandse en Antilliaanse bevolking nog steeds erg groot is. Ze hekelen het neokoloniale superioriteitsgevoel van de Nederlanders en tegelijk het diep gewortelde minderwaardigheidscomplex van de autochtone bevolking, dat naar hun oordeel zijn oorsprong vindt in de tijd van de slavernij. Aan de hand van historische beelden en teksten wordt duidelijk gemaakt dat er in de loop van de eeuwen weinig is veranderd.

!Ook op uitzending gemist bij Holland Doc Curacao te bekijken.
http://www.hollanddoc.nl/(...)and-doc-curacao.html :)
pi_103375192
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:29 schreef Clan het volgende:

[..]

In principe hadden we de klus al geklaard met nog geen 75.000 man voor bestrijding van de Indonesische nationalisten en ordehandhaving dan had het KNIL het erna weer overgenomen.
Je maakt een klassieke fout. Klassiek, omdat Nederland al eeuwenlang dacht: we houden die inlanders er wel onder.
Die inlanders waren zelfbewust geworden en die wilden geen Nederlandse dictatuur meer. Ook al waren ze militair nog niet in staat in 1949 de Nederlandse onderdrukkingslegers te verslaan.Op den lange duur zouden ze die kracht wel hebben en onderwijl waren er zoveel duizenden doden aan beiden zijdes. En niet te vergeten dat nog meer Nederlande eenheden met nog meer wapens .. veel geld is en dat dit gaat meewegen in de kosten/baten analyses te Den Haag

Het spreekt natuurlijk voor zich dat Nederland de hufterigheid was en dat Indonesiërs het recht hadden een eigen staat te willen. Nederland zou hoe dan ook altijd een dictatuur moeten vestigen, want een serieuse democratie leidt tot een Indonesische regering die op onafhankelijheid afkoerst.
pi_103378407
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 02:27 schreef Individual het volgende:
Enorm boeiende geschiedenis! ^O^

Mijn oma was geboren in Semarang en heeft haar jeugd in Solo gewoon waar mijn overgrootopa betrokken is geweest bij de bouw van de spoorlijn. Die spoorlijn heb ik gezien en in die stad ben ik naar het lokale museum geweest om meer info over de spoorlijn te vinden. Niet gevonden, maar wel de bibliotheek vol met Nederlandschtalige boeken met de koloniale bibliotheek stempels erin. De 2 bibliothecarissen zaten daar maar alleen in een leeg museum dus die vonden het geweldig een maakten alle kasten voor me open. ^O^

Daarnaast was New York onderdeel van m'n eerste grote reis en ben daar ook op zoek gegaan naar de Nederlandsche overlevering. De F in onze ABC traditie was in Fortaleza, Brazilie dat ook door de Nederlanders is gesticht, met een museumpje in Fort Schoonenburg. De K in de traditie was Kaapstad en daar is natuurlijk helemaal nog steeds veel invloed te zien. Die son sien alles! In Sri Lanka een Nederlandsch fort bezocht een biertjes gedronken met een groepje Burghers. In Noord Ierland biertjes gedronken met mensen van de orde van Oranje (Grand Orange Order) die het fantastisch vonden dat we nazaten van Willem van Oranje waren. :P

Natuurlijk moet ik ook nog naar Suriname en de Antillen om de belangrijkste kolonieen aan het lijstje toe te voegen. Er is nog zoveel meer te ontdekken! ^O^
Is dat de spoorlijn van Solo naar Semerang?

Ik ken wel de verhalen van de Pakanbaroe-spoorweg, bij Bronbeek in Arnhem heb je daar een herdekingsplek voor.
pi_103378705
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 03:59 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

omdat er familieleden zijn die onze stamboom hebben uitgezocht tot en met 1400 nog wat en iedereen met deze achternaam,....hoe dan ook gespeld, zonder of met en of cke op het einde is familie van elkaar voor zover ze hebben het kunnen terug leiden.

De stamboom leidt terug naar 1 dorpje in de toendertijd Zuiderlijke Nederlanden.

Waarschijnlijk geen direkte lijn maar wel, zeg maar "verre, verre achterneven" ;)
Reuze interessant, het is namelijk erg moeilijk om familie te achterhalen van voor de tijd van Napoleon. Ik, dat wil zeggen, iemand uit de familie heeft ooit onze stamboom terug kunnen vinden tot zo'n 1830, maar het bleek dat men de naam van een boerderij had overgenomen omdat het toen handiger was voor de 'gemeentelijke administratie', dus ze hebben eigenlijk een andere naam. Ik weet wel dat van origine mijn familie niet uit Nederland komt. Een man uit Australië heeft tegenwoordig de hele stamboom op internet gezet, dus ook wij zitten tegwnwoordig ver de hele wereld ;)

Als je iets van kopieën van documenten hebt en hebt ingescand zou ik ze zeker eens willen zien, is toch mooi om zo'n stukje geschiedenis van je familie te zien, uiteindelijk zijn we ergens allemaal familie van elkaar.
pi_103378773
quote:
Bedankt voor de link, ik had de documentaire zelf nog niet bekeken.
pi_103378875
Ik zit hem nu te kijken.. Eyeopener.
pi_103379010
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 16:52 schreef jpjedi het volgende:
Ik zit hem nu te kijken.. Eyeopener.
Ik ga straks eens op mijn gemak kijken, het stukje in de trailer over dat 'slavengevoel' kan ik ergens wel begrijpen, maar die vorm van 'apartheid' op de Curacao was mij helemaal niet bekend.
pi_103379333
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 16:55 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik ga straks eens op mijn gemak kijken, het stukje in de trailer over dat 'slavengevoel' kan ik ergens wel begrijpen, maar die vorm van 'apartheid' op de Curacao was mij helemaal niet bekend.
spijker op zijn kop, ook mijn gedacht.
pi_103379669
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 15:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt een klassieke fout. Klassiek, omdat Nederland al eeuwenlang dacht: we houden die inlanders er wel onder.
Die inlanders waren zelfbewust geworden en die wilden geen Nederlandse dictatuur meer. Ook al waren ze militair nog niet in staat in 1949 de Nederlandse onderdrukkingslegers te verslaan.Op den lange duur zouden ze die kracht wel hebben en onderwijl waren er zoveel duizenden doden aan beiden zijdes. En niet te vergeten dat nog meer Nederlande eenheden met nog meer wapens .. veel geld is en dat dit gaat meewegen in de kosten/baten analyses te Den Haag

Het spreekt natuurlijk voor zich dat Nederland de hufterigheid was en dat Indonesiërs het recht hadden een eigen staat te willen. Nederland zou hoe dan ook altijd een dictatuur moeten vestigen, want een serieuse democratie leidt tot een Indonesische regering die op onafhankelijheid afkoerst.
Militair gezien waren de Nederlanders superieur, wat ook wel aan het dodental van de Indonesische nationalisten en de Pemoeda's te zien is. In principe was het verzet en de strijd in 1947 alweer gebroken maar kwam er een kink in de kabel door de VN, de aansluitende guerillastrijd was op termijn niet meer te winnen met een conventinele oorlog. Financieel en qua manschappen zaten we in 1949 ook op het einde, meer troepen konden we toen al niet meer sturen, maar de steun voor de strijd was in Nederland toen al weg en de Nederlandse bevolking stond ook achter de onafhankelijkheid van Indonesië.
pi_103379823
Uit: Historisch Nieuwsblad van oktober

  vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:32:16 #30
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103380764
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 16:42 schreef Clan het volgende:

[..]

Is dat de spoorlijn van Solo naar Semerang?

Ik ken wel de verhalen van de Pakanbaroe-spoorweg, bij Bronbeek in Arnhem heb je daar een herdekingsplek voor.
Dat zou hem moeten zijn idd. :)

Die herdenkingsplek ga ik eens googlen.

Er is niet veel van over tegenwoordig..


Boeiend land - NHM in Jakarta
reset
pi_103381336
Monument voor de gevallenen van de Birma-Siam en Pakan Baroe spoorweg op het terrein van Militair Tehuis Bronbeek te Arnhem.

http://www.indischhistori(...)ma-siam_spoorlijn%20(1).htm
pi_103381427
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:32 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat zou hem moeten zijn idd. :)

Die herdenkingsplek ga ik eens googlen.

Er is niet veel van over tegenwoordig..
[ afbeelding ]

Boeiend land - NHM in Jakarta
[ afbeelding ]
Had die spoorlijn met de olieraffenaderijen in Solo te maken?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:03:29 #33
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103381722
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:54 schreef Clan het volgende:

[..]

Had die spoorlijn met de olieraffenaderijen in Solo te maken?
Zou kunnen, ik weet het niet. Je link doet het bij niet..
reset
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:07:16 #34
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103381846
Ik heb net Pakan Baroe opgezocht, maar dat is hem zeker niet. Deze spoorweg in Solo is in de jaren 20-30 aangelegd en m'n familie was al voor de oorlog weer terug in NL.
reset
pi_103382967
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:07 schreef Individual het volgende:
Ik heb net Pakan Baroe opgezocht, maar dat is hem zeker niet. Deze spoorweg in Solo is in de jaren 20-30 aangelegd en m'n familie was al voor de oorlog weer terug in NL.
Deze hadden met name met WO II te maken. In principe moete er nog documenten zijn van die spoorlijn, de hele infrastructuur in dat land is aangelegd door Nederland dus ergens liggen de documenten nog. Oost Java was een apart Gouverneursschap, Gouverneur van der Plas is één van de laatste gouverneurs geweest van Oost Java, msschien dat je iets vind onder zijn gouverneursschap.
pi_103383031
Hoe kom je trouwens aan die foto's, erg 'leuk' om die Nederlandse teksten te zien, kom je die daar nog veel tegen of is dit iets van vroeger wat ze zo laten?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:52:42 #37
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103383482
Die foto's heb ik zelf gemaakt. ;)

Zo heel veel Nederlandse teksten van die tijd zie je niet meer, maar wel overal 'moderne' woorden als 'knalpot' (uitlaat), notaris, polisi en vaak fonetisch geschreven of een omschrijving van het woord.

Je kan ook overal ba(k)mi goreng krijgen en sate ayam. yum yum. :9~

Oud-Jakarta is grotendeels in handen van de Chinezen en die laten het verkruimelen.. :'(



M'n moeder heeft de correspondentie en dagboeken uit die tijd dus ik zal eens vragen hoe en wat.
reset
pi_103384552
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:52 schreef Individual het volgende:
Die foto's heb ik zelf gemaakt. ;)

Zo heel veel Nederlandse teksten van die tijd zie je niet meer, maar wel overal 'moderne' woorden als 'knalpot' (uitlaat), notaris, polisi en vaak fonetisch geschreven of een omschrijving van het woord.

Je kan ook overal ba(k)mi goreng krijgen en sate ayam. yum yum. :9~

Oud-Jakarta is grotendeels in handen van de Chinezen en die laten het verkruimelen.. :'(

[ afbeelding ]

M'n moeder heeft de correspondentie en dagboeken uit die tijd dus ik zal eens vragen hoe en wat.
Ze hebben veel woorden, waar ze zelf geen woorden voor hadden overgenomen van de Hollanders, de taal zelf niet, die was voorbehouden aan de eilite en moest ook het onderscheid aantonen.
Hier een filmpje wat ik vond over de taal;


Als je meer foto's hebt, laat komen ^O^
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:33:56 #39
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103385397
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 19:17 schreef Clan het volgende:

[..]

Ze hebben veel woorden, waar ze zelf geen woorden voor hadden overgenomen van de Hollanders, de taal zelf niet, die was voorbehouden aan de eilite en moest ook het onderscheid aantonen.
Hier een filmpje wat ik vond over de taal;


Als je meer foto's hebt, laat komen ^O^
Ik verstond meer dan ik dacht idd.

ontbijt (boven het open riool)



Gouveneurskantoor:


Bovenop NHM (NL Handelsmij.)
reset
pi_103386272
Mooie foto's.

Wat is nu de heetste saus voor over die kip? ;)
pi_103386462
JAKARTA (batavia) INDONESIA Tahun 1941


JAKARTA 2008-2010 (BATAVIA)

pi_103402438
Nieuw-Amsterdam



Nieuw-Amsterdam was de naam van de zeventiende-eeuwse versterkte nederzetting in de provincie Nieuw-Nederland die later zou uitgroeien tot wat nu de stad New York is. Deze Nederlandse provincie lag tussen 38°NB op Cape Hinlopen even ten zuiden van de Zuidrivier (de huidige Delaware rivier) en 42°NB, inclusief Nieuw Holland of Cape Cod, ten oosten van de "Versche rivier" (de tegenwoordige Connecticut-rivier), met in het midden de Mauritius Rivier, Noordrivier of Grote rivier (de Hudson). Het gebied bevindt zich in de hedendaagse staten New York, Delaware, Connecticut en New Jersey. Van daaruit werden vele gemeenschappen in het gebied gesticht.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Amsterdam_(Nieuw-Nederland)

  † In Memoriam † zaterdag 22 oktober 2011 @ 00:40:25 #43
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_103404249
[volg topic] geklikt ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_103406450
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 00:40 schreef MaryMouse het volgende:
[volg topic] geklikt ;)
Ga je nu alleen volgen? ;)
pi_103406621
Nieuw Holland, Nieuw Zeeland en Van Diemensland

Australië



Australië, dat haar naam dankt aan het vermeende continent terra australis incognita ("onbekend zuidelijk land"), werd al enkele tienduizenden jaren bewoond voor het door Europeanen zou worden ontdekt. Nadat Willem Jansz Australië in 1606 als eerste Europeaan ontdekte duurde het nog tot 1770 voor de oostkust door de Britten werd geclaimd, die het eiland in eerste instantie als strafkolonie gebruikten.



Van 1650 tot 1817 heette het hele continent Nieuw Holland, alleen Nieuw Zeeland en Tasmanië herinnert aan de Nederlandse ontdekkingsreizen in dit gebied.New South Wales was in 1788 de eerste kolonie en in de 19e eeuw volgden nog vijf andere koloniën, de voorlopers van de huidige Australische staten. Op 1 januari 1901 voegden de zes koloniën zich samen tot één federatie en werd het - hoewel nog niet volledig - onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk.



Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Australi%C3%AB_(land)



Nieuw-Zeeland

Abel Tasman, die als eerste Europeaan Nieuw-Zeeland aanschouwde, noemde het 'Stateland', in de veronderstelling dat het verbonden was met het Stateneiland van Zuid-Amerika. Nadat Hendrik Brouwer in 1643 bewees dat dit niet het geval was, werd de naam door Hollandse cartografen veranderd in 'Nova Zeelandia', naar de Nederlandse provincie Zeeland. De Britse luitenant James Cook vertaalde dit op zijn beurt naar New Zealand.


Abel Tasman

Het land heeft ook een naam in Maori, namelijk 'Aotearoa' wat zoveel betekent als 'land van de lange witte wolk'. Volgens de overlevering zagen de Maori's, toen ze het eiland ontdekten, enkele eeuwen voordat de Europeanen er kwamen, het land als een wolk aan de horizon liggen. In die tijd hadden de Maori geen naam voor de hele Nieuw-Zeelandse archipel, 'Aotearoa' refereerde enkel naar het huidige Noordereiland of North Island. In het huidige taalgebruik kan 'Aotearoa' echter als alternatief voor 'New Zealand' gezien worden.
Het bijvoeglijk naamwoord is Nieuw-Zeelands en de bewoners heten Nieuw-Zeelanders, dus niet Nieuw-Zeeuws en Nieuw-Zeeuwen.



Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Zeeland


Ontdekking van Nieuw Zeeland door Abel Tasman

Tasmanië

Abel Tasman ontdekte het eiland op 24 november 1642 voor de gouverneur van Indië, genaamd Van Diemen. Hij noemde het eiland naar zijn opdrachtgever: Van Diemensland. De Engelsen hernoemden het later naar zijn Nederlandse ontdekker. De hoofdstad Hobart is, na Sydney, de oudste stad van Australië.


Antonio van Diemen

In 1803 kondigde de Engelse gouverneur de krijgswet af. De Tasmaniërs zouden tot 1830 bijna volledig uitgeroeid worden, ondanks hun dapper en intelligent verzet. Er leven geen rechtstreekse mannelijke afstammelingen van Tasmaniërs meer, enkel nog mensen die afstammen van vrouwelijke Tasmaniërs, gehuwd met Europeanen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tasmanie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abel_Tasman
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonie_van_Diemen

Van Diemen's land - U2


[ Bericht 2% gewijzigd door Clan op 29-12-2011 14:18:38 ]
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 03:04:02 #46
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103407584
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 19:52 schreef Clan het volgende:
JAKARTA (batavia) INDONESIA Tahun 1941


JAKARTA 2008-2010 (BATAVIA)

Geef mij maar nasi goreng! Leuke video! :) Als ik toch een tijdmachine had..

Mooi taalgebruik ook en deed me denken aan m'n oma die me het woord 'ei' keer op keer liet zeggen want mijn uitspraak was verkeerd. :P Engels-koloniaal is ook een van de mooiste talen. Ik moet ook weer dringend terug naar m'n vrienden in Zuid-Rhodesie waarvan de ouders en grootouders zo mooi praten. O+

Heetste saus ligt maar net aan bij welke toko je bent want ze hebben meestal geen keus..

Een paar dagen geleden in TRV een soortgelijk topic begonnen: Nederlandse invloed in het buitenland
reset
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 08:58:39 #47
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_103408602
Ook de Fransen hebben geprobeert een kolonie te stichten in New Zealand, vlak onder Christchurch op Banks Peninsula ligt het plaatsje Akaroa
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_103411971
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 03:04 schreef Individual het volgende:

[..]

Geef mij maar nasi goreng! Leuke video! :) Als ik toch een tijdmachine had..

Mooi taalgebruik ook en deed me denken aan m'n oma die me het woord 'ei' keer op keer liet zeggen want mijn uitspraak was verkeerd. :P Engels-koloniaal is ook een van de mooiste talen. Ik moet ook weer dringend terug naar m'n vrienden in Zuid-Rhodesie waarvan de ouders en grootouders zo mooi praten. O+

Heetste saus ligt maar net aan bij welke toko je bent want ze hebben meestal geen keus..

Een paar dagen geleden in TRV een soortgelijk topic begonnen: Nederlandse invloed in het buitenland
Je hebt wel veel kenissen/familie over de wereld wonen, waar kom je zelf vandaan, als ik vragen mag?

Dit is een leuk filmpje wat ik vond met een cover van Wieteke van Dorts Nasi Goreng;

HUDSON "Geef Mij Maar Nasi Goreng" FINAL2 Indonesia Mencari Bakat 24 July 2010 [HD]

Ik zie dat je topic erg veel overeenkomsten heeft met dit topic, ook de laatste onderwerpen, maar in dit topic staan mooiere afbeeldingen ;)
pi_103412202
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 08:58 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ook de Fransen hebben geprobeert een kolonie te stichten in New Zealand, vlak onder Christchurch op Banks Peninsula ligt het plaatsje Akaroa
Ik wist niet dat de Fransen zo ver zijn gekomen, Indochina was wel bekend, maar verder in Azë kende ik eigenlijk niets.

Dit is een filmpje wat ik vond over de geschiedenis van Nieuw Zealand, helaas maar weinig.
Ik was op zoek naar die mooie programma's van Boudewjn Büch, die ook al die ontdekkingsplekken was afgegaan van de Nederlanders, maar die staan helaas niet op nternet.

Als je nog ergens een goede documentaire weet te vinden?
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:58:11 #50
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_103412572
De 2 topics hebben natuurlijk net een andere insteek. ;)

Zelf ben ik een volbloed Nederlander, maar de familie is nogal reislustig. Dit jaar heb ik een half jaar in Jersey gewoond en woon alweer ruim 11 jaar in Britain. Door het reizen doe je natuurlijk veel contacten op en nu met facebook is het zoveel makkelijker die contacten te onderhouden.

Nederlandsche invloeden en geschiedenis vind ik erg interessant hoewel ik geen expert ben.
reset
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')