Ik ga straks eens op mijn gemak kijken, het stukje in de trailer over dat 'slavengevoel' kan ik ergens wel begrijpen, maar die vorm van 'apartheid' op de Curacao was mij helemaal niet bekend.quote:
spijker op zijn kop, ook mijn gedacht.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:55 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik ga straks eens op mijn gemak kijken, het stukje in de trailer over dat 'slavengevoel' kan ik ergens wel begrijpen, maar die vorm van 'apartheid' op de Curacao was mij helemaal niet bekend.
Militair gezien waren de Nederlanders superieur, wat ook wel aan het dodental van de Indonesische nationalisten en de Pemoeda's te zien is. In principe was het verzet en de strijd in 1947 alweer gebroken maar kwam er een kink in de kabel door de VN, de aansluitende guerillastrijd was op termijn niet meer te winnen met een conventinele oorlog. Financieel en qua manschappen zaten we in 1949 ook op het einde, meer troepen konden we toen al niet meer sturen, maar de steun voor de strijd was in Nederland toen al weg en de Nederlandse bevolking stond ook achter de onafhankelijkheid van Indonesië.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 15:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je maakt een klassieke fout. Klassiek, omdat Nederland al eeuwenlang dacht: we houden die inlanders er wel onder.
Die inlanders waren zelfbewust geworden en die wilden geen Nederlandse dictatuur meer. Ook al waren ze militair nog niet in staat in 1949 de Nederlandse onderdrukkingslegers te verslaan.Op den lange duur zouden ze die kracht wel hebben en onderwijl waren er zoveel duizenden doden aan beiden zijdes. En niet te vergeten dat nog meer Nederlande eenheden met nog meer wapens .. veel geld is en dat dit gaat meewegen in de kosten/baten analyses te Den Haag
Het spreekt natuurlijk voor zich dat Nederland de hufterigheid was en dat Indonesiërs het recht hadden een eigen staat te willen. Nederland zou hoe dan ook altijd een dictatuur moeten vestigen, want een serieuse democratie leidt tot een Indonesische regering die op onafhankelijheid afkoerst.
Dat zou hem moeten zijn idd.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:42 schreef Clan het volgende:
[..]
Is dat de spoorlijn van Solo naar Semerang?
Ik ken wel de verhalen van de Pakanbaroe-spoorweg, bij Bronbeek in Arnhem heb je daar een herdekingsplek voor.
Had die spoorlijn met de olieraffenaderijen in Solo te maken?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 17:32 schreef Individual het volgende:
[..]
Dat zou hem moeten zijn idd.![]()
Die herdenkingsplek ga ik eens googlen.
Er is niet veel van over tegenwoordig..
[ afbeelding ]
Boeiend land - NHM in Jakarta
[ afbeelding ]
Zou kunnen, ik weet het niet. Je link doet het bij niet..quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 17:54 schreef Clan het volgende:
[..]
Had die spoorlijn met de olieraffenaderijen in Solo te maken?
Deze hadden met name met WO II te maken. In principe moete er nog documenten zijn van die spoorlijn, de hele infrastructuur in dat land is aangelegd door Nederland dus ergens liggen de documenten nog. Oost Java was een apart Gouverneursschap, Gouverneur van der Plas is één van de laatste gouverneurs geweest van Oost Java, msschien dat je iets vind onder zijn gouverneursschap.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:07 schreef Individual het volgende:
Ik heb net Pakan Baroe opgezocht, maar dat is hem zeker niet. Deze spoorweg in Solo is in de jaren 20-30 aangelegd en m'n familie was al voor de oorlog weer terug in NL.
Ze hebben veel woorden, waar ze zelf geen woorden voor hadden overgenomen van de Hollanders, de taal zelf niet, die was voorbehouden aan de eilite en moest ook het onderscheid aantonen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:52 schreef Individual het volgende:
Die foto's heb ik zelf gemaakt.
Zo heel veel Nederlandse teksten van die tijd zie je niet meer, maar wel overal 'moderne' woorden als 'knalpot' (uitlaat), notaris, polisi en vaak fonetisch geschreven of een omschrijving van het woord.
Je kan ook overal ba(k)mi goreng krijgen en sate ayam. yum yum.![]()
Oud-Jakarta is grotendeels in handen van de Chinezen en die laten het verkruimelen..![]()
[ afbeelding ]
M'n moeder heeft de correspondentie en dagboeken uit die tijd dus ik zal eens vragen hoe en wat.
Ik verstond meer dan ik dacht idd.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 19:17 schreef Clan het volgende:
[..]
Ze hebben veel woorden, waar ze zelf geen woorden voor hadden overgenomen van de Hollanders, de taal zelf niet, die was voorbehouden aan de eilite en moest ook het onderscheid aantonen.
Hier een filmpje wat ik vond over de taal;
Als je meer foto's hebt, laat komen![]()
Geef mij maar nasi goreng! Leuke video!quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 19:52 schreef Clan het volgende:
JAKARTA (batavia) INDONESIA Tahun 1941
JAKARTA 2008-2010 (BATAVIA)
Je hebt wel veel kenissen/familie over de wereld wonen, waar kom je zelf vandaan, als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 03:04 schreef Individual het volgende:
[..]
Geef mij maar nasi goreng! Leuke video!Als ik toch een tijdmachine had..
Mooi taalgebruik ook en deed me denken aan m'n oma die me het woord 'ei' keer op keer liet zeggen want mijn uitspraak was verkeerd.Engels-koloniaal is ook een van de mooiste talen. Ik moet ook weer dringend terug naar m'n vrienden in Zuid-Rhodesie waarvan de ouders en grootouders zo mooi praten.
![]()
Heetste saus ligt maar net aan bij welke toko je bent want ze hebben meestal geen keus..
Een paar dagen geleden in TRV een soortgelijk topic begonnen: Nederlandse invloed in het buitenland
Ik wist niet dat de Fransen zo ver zijn gekomen, Indochina was wel bekend, maar verder in Azë kende ik eigenlijk niets.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 08:58 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ook de Fransen hebben geprobeert een kolonie te stichten in New Zealand, vlak onder Christchurch op Banks Peninsula ligt het plaatsje Akaroa
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |