Ik heb echt alleen maar ouwe shitquote:Op woensdag 28 september 2011 21:09 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Nieuwe auto's hebben geen radcap meer, maar een los reservoir.
Ja dus
Sommige oude auto's hebben dat ook al; mijn Golf van '88 heeft ook geen dop op de radiateur.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:45 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Ik heb echt alleen maar ouwe shit
Ja heel simpel, alleen zijn de bouten vaak erg verroest dus is een brug wel handig.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:55 schreef vosss het volgende:
Ow handig. Ik heb een vraag.
Mijn uitlaat lekt en volgens mij is dat vooraan met dat flexibele stuk erin.
Is dat eenvoudig zelf te vervangen?
Netjes op bokjes of oprijbokken is niet gevaarlijk.quote:Op donderdag 29 september 2011 17:47 schreef blup het volgende:
brug is bijna een must, op de grond met een krik is gevaarlijk.
Vind dat maar niks, je zou niet de eerste zijn..quote:Op donderdag 29 september 2011 17:57 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Netjes op bokjes of oprijbokken is niet gevaarlijk.
Die staat dus op een krikje.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:07 schreef blup het volgende:
[..]
Vind dat maar niks, je zou niet de eerste zijn..
[ afbeelding ]
Onzin.quote:Op donderdag 29 september 2011 17:47 schreef blup het volgende:
brug is bijna een must, op de grond met een krik is gevaarlijk.
In zekere mate heeft hij natuurlijk groot gelijk.quote:
Daarom voldoende voorzorgsmaatregelen. That is: assteunen, blokjes voor de wielen en de wielen die eraf zijn onder de dorpels leggen. Dan valt je auto hooguit een stuk, maar meestal zo ver dat je er nog precies onder past.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:07 schreef blup het volgende:
[..]
Vind dat maar niks, je zou niet de eerste zijn..
[ afbeelding ]
Als je bereid bent zelf meer tijd in je auto te steken en zodoende zelf dingen op te lossen, i.p.v. het door een garage te laten doen, kan het makkelijk uit om zo'n setje aan te schaffen (garagekrik + een stel assteunen).quote:Op zondag 2 oktober 2011 01:13 schreef blup het volgende:
As-steunen en een prof. Garage krik etc erbij oké. Maar niet iedereen heeft dat allemaal liggen.
Ze komen soms wel voorbij bij de Aldi/Lidl voor ¤25 oid, voor het geld hoef je het dus niet te laten.quote:Op zondag 2 oktober 2011 01:36 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Als je bereid bent zelf meer tijd in je auto te steken en zodoende zelf dingen op te lossen, i.p.v. het door een garage te laten doen, kan het makkelijk uit om zo'n setje aan te schaffen (garagekrik + een stel assteunen).
Het scheelt je wel zwaar opkrikken Krik eronder, bok weg, steuntje er onder en klaarquote:Op zondag 2 oktober 2011 10:48 schreef junkiexp het volgende:
Ik kan ook altijd van die oprijbokken lenen die 2 ton aankunnen.
Erg handig, al is het maar om de auto wat hoger te krijgen zodat je niet je rug verziekt als je bezig ben onder de kap.
Met werkzaamheden aan de assen heb je er uiteraard niets aan
Daar heb je gelijk in, heb wel een hydraulische krik dus dat scheelt wel een hoop.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:41 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Het scheelt je wel zwaar opkrikken Krik eronder, bok weg, steuntje er onder en klaar
Wat dacht je van onder de as?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:44 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, heb wel een hydraulische krik dus dat scheelt wel een hoop.
Waar zet jij de assteunen meestal ?
Ik meestal bij de draagarm, maar bij veel auto's blijft het toch lastig zoeken naar een goed plekje.
Waar ik ze zet? Waar ze horen. Bij de kokerbalk, in de uitsparing speciaal gemaakt voor krikjes en assteunenquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 21:44 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, heb wel een hydraulische krik dus dat scheelt wel een hoop.
Waar zet jij de assteunen meestal ?
Ik meestal bij de draagarm, maar bij veel auto's blijft het toch lastig zoeken naar een goed plekje.
Tijd heeft hier niets mee te maken. Waar je de krik wel onder kan zetten is afhankelijk van de auto. Maar meestal is een subframe wel geschikt, liefst bij en bevestigingspunt van iets stevigs (draagarm of carosserie).quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:21 schreef Tjabbo het volgende:
Voor zeer korte tijd kan je de krik toch wel even net naast dat punt zetten?
Mijn assteunen lopen in een } vorm, alleen dan met de opening naar boven.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 09:32 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Waar ik ze zet? Waar ze horen. Bij de kokerbalk, in de uitsparing speciaal gemaakt voor krikjes en assteunen
Nou, het borrelt dus niet en een nieuwe dop op het expansievat (afgelopen maandag bij Skoda gehaald; vanochtend bijgevuld en vanmiddag kreeg ik wéér een melding...) had dus ook geen zin, want het is er gewoon wéér uitgelopen. Binnenkort maar eens kijken of ik dit op een andere manier kan laten nakijken (lees: dat ik er tijd voor heb ).quote:Op donderdag 29 september 2011 16:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zal morgen trouwens even kijken of het expansievat naborrelt (als ik eraan denk )
(en ik regel direct ergens een radiatordop....)
Mijn auto uit 2009 heeft een expansievat en een radiateurdop.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:54 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Sommige oude auto's hebben dat ook al; mijn Golf van '88 heeft ook geen dop op de radiateur.
Bougiekabels gaar, waardoor vochtig van binnen?quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:29 schreef Kadooosh het volgende:
Sinds een tijdje start mijn polo 2 '90(benzine) erg moeizaam, het duurt dan erg lang voordat ie aan slaat.
Dit is altijd de eerste keer als ie start op een dag, dus s'ochtends ga ik naar mijn werk start ie moeilijk en 8 uur later als ik weg ga en hem weer start gaat ie veel sneller aan.
Heb er laatst nog een nieuwe accu in gedaan dus daar ligt het niet aan(was ook daarvoor al).
Iemand een idee?
Ook zie ik vaak wat water uit de uitlaat komen, is dat normaal(niet heel veel ofzo).
Gebruik hem trouwens niet heel vaak(1 a 2x per week en dan 40km max).
Hoe kan ik dat controleren?quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:20 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Bougiekabels gaar, waardoor vochtig van binnen?
in het donker met een plantenspuit met water met lopende motor op je kabels spuiten.quote:
Bedoel je met het rubber eraf ofzoquote:Op maandag 24 oktober 2011 21:48 schreef junkiexp het volgende:
[..]
in het donker met een plantenspuit met water met lopende motor op je kabels spuiten.
Zie je vonken dan zijn je kabels sowieso gaar.
Nee laten zitten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:06 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Bedoel je met het rubber eraf ofzo
Hoe versleten zijn je remmen?quote:Op zondag 6 november 2011 13:24 schreef Seven. het volgende:
Paar probleempjes met mijn Opel Corsa uit 1999 (91.000km)
De remmen piepen niet alleen maar maken sinds een maand ook een duidelijk gierend geluid als in metaal op metaal.
Voorlicht links heeft er sinds vorige week de brui aan gegeven.
En de uitlaat begint wat te reutelen, hopelijk het achterste gedeelte.
Verder zijn de filters ook aan vervanging toe.
Wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten?
Remblokjes en remschijven: 300 euro
Voorlampje vervangen?
Filters?
Uitlaat?
Lampje moet je zelf doen voor een tientje.quote:Op zondag 6 november 2011 13:24 schreef Seven. het volgende:
Paar probleempjes met mijn Opel Corsa uit 1999 (91.000km)
De remmen piepen niet alleen maar maken sinds een maand ook een duidelijk gierend geluid als in metaal op metaal.
Voorlicht links heeft er sinds vorige week de brui aan gegeven.
En de uitlaat begint wat te reutelen, hopelijk het achterste gedeelte.
Verder zijn de filters ook aan vervanging toe.
Wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten?
Remblokjes en remschijven: 300 euro
Voorlampje vervangen?
Filters?
Uitlaat?
Over welke filters gaat hetquote:Op zondag 6 november 2011 13:24 schreef Seven. het volgende:
Paar probleempjes met mijn Opel Corsa uit 1999 (91.000km)
De remmen piepen niet alleen maar maken sinds een maand ook een duidelijk gierend geluid als in metaal op metaal.
Voorlicht links heeft er sinds vorige week de brui aan gegeven.
En de uitlaat begint wat te reutelen, hopelijk het achterste gedeelte.
Verder zijn de filters ook aan vervanging toe.
Wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten?
Remblokjes en remschijven: 300 euro
Voorlampje vervangen?
Filters?
Uitlaat?
Vraag het bij een garage. Wij kunnen niet zien of alleen je remblokken op zijn of dat ook je remschijven versleten zijn. Maar gelukkig weet je al wat dat kost.quote:Op zondag 6 november 2011 13:24 schreef Seven. het volgende:
Paar probleempjes met mijn Opel Corsa uit 1999 (91.000km)
De remmen piepen niet alleen maar maken sinds een maand ook een duidelijk gierend geluid als in metaal op metaal.
Voorlicht links heeft er sinds vorige week de brui aan gegeven.
En de uitlaat begint wat te reutelen, hopelijk het achterste gedeelte.
Verder zijn de filters ook aan vervanging toe.
Wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten?
Remblokjes en remschijven: 300 euro
Voorlampje vervangen?
Filters?
Uitlaat?
Nee, die zat reeds in de materiaalprijs verwerktquote:Op zondag 6 november 2011 22:41 schreef JohnB52 het volgende:
Gisteren nog bij mn garage ruitenwissers en lampje laten doen, hoefde geen montage te betalen :-)
Vind de blokjes en schijven nogal aan de prijs eigenlijk...
Op een strakke muur en een rechte ondergrond krijg je ze al aardig strak !quote:Op maandag 7 november 2011 11:34 schreef Thrackan het volgende:
Gisteren zelf de koplampunit van mijn Yaris uit 2002 vervangen
Inderdaad, de materiaalkosten bij de garage (¤80) vs zelf kopen (¤40) zijn echt belachelijk...
Was wel ff flink zoeken en klooien om de voorbumper er een stukje af te krijgen, en de oude unit is echt niet meer te gebruiken (wat pinnetjes afgebroken), maar het is de moeite zeker waard.
Straks maar even kijken of ik de lamp nog een beetje afgesteld kan krijgen. Hij schijnt nu een stuk verder omlaag dan de rechter. Maar ik heb al de inbus"boutjes" gevonden waar dat mee moet kunnen
Poging 1 (zonder muur) is re-de-lijk gelukt, poging 2 volgt als ik tijd en een muur hebquote:Op maandag 7 november 2011 22:29 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Op een strakke muur en een rechte ondergrond krijg je ze al aardig strak !
En:quote:Alvorens we konden vertrekken, kregen we eerst een heldere uitleg over de bediening van de auto. Die is namelijk niet zoals je gewend bent. Schakelen gaat met een pook aan het stuur (beetje zoals de automaat van een oudere Amerikaanse auto, maar dan zonder dat het automatisch gaat ), er zit nog een choke in, en voor het starten moet vooral niet vergeten worden het brandstofkraantje open te draaien. Nou ja, dan voor het eerst de sleutel omdraaien. Wat een herrie, wat een rook! Een blauwe mist trok op vanaf de achterkant van de auto . Vervolgens werd nog even de achterruitverwarming aangezet, om te voorkomen dat deze zou beslaan. De reden waarom er op zo’n oud gammel brikkie achterruitverwarming zit kregen we ook te horen: dan krijg je geen koude handen als je moet duwen .
quote:Verder gaf het vreemde schakelen hier en daar een probleempje. Je trekt op in z’n 1, wil opschakelen, trapt de koppeling in, en moet vervolgens nadenken. Hmmm, waar zat de 2 ook alweer? Ondertussen rijd je steeds langzamer, met een hele file achter je. Nou ja, dan maar weer terug naar 1 .
Olielampje betekent meestal dat de oliedruk niet voldoende is, als het peil OK is, vallen er dus grotere problemen te verwachten, zoals oliepompen enzo.. doorrijden betekent dan op een gegeven moment uiteraard een overlijdensbericht uit het vooronder, of in jouw geval, vanonder de voorbank. Olieverbruik is óf lekkage, óf verbruik, óf een koppakking die de olie naar oorden laat verdwijnen die niet de bedoeling zijn. Rookt hij als je rijdt?quote:Op dinsdag 8 november 2011 10:50 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Gister een 1980 toyota hiace gekocht (in Australie) voor weinig (lokaal gezien). Heeft maar 167.000 op de teller staan en heeft een 2 liter benzine blokje. Technisch gezien ben ik niet zo'n wonder (echt totaal geen kennis eigenlijk, was al 15 minuten bezig met de accu vinden ). Hij rijdt prima, starten gaat wat moeizaam maar daar kan ik wel mee leven. Vorige eigenaar zei wel dat hij vrij veel olie zuipt, maar voor dat geld is geen perfecte bak te verwachten. Ook brand het acculampje, net zoals het olielampje. Staat het olielampje voor een gebrek aan olie, of de verkeerde oliedruk o.i.d.? Oliepeil was wel iets laag maar hij stond niet helemaal recht, zal morgen eens kijken wat hij zegt als hij helemaal recht staat. En wat voor olie moet ik erin gooien? Er liggen hier namelijk 2 lege flessen, 15w50 en 10w40 als ik het goed heb onthouden. En er zit momenteel water als koelvloeistof in, vervangen door groene koelvloeistof of er mooi water in laten zitten? Nieuwe accu koop ik morgen wel, en wacht met het overzetten van de accu's tot het moment dat de huidige instort.
oh...quote:Oil pressure is higher when the engine is cold due to the increased viscosity of the oil, and also increases with engine speed until the relief valve opens to divert excess flow. Oil pressure is lowest under hot idling conditions, and the minimum pressure allowed by the manufacturer's tolerances is usually given at this point. Excessive oil pressure may indicate a blocked filter, blocked oil gallery or the wrong grade of oil. Low oil pressure indicates worn bearings on the crank shaft or a broken oil pump.
Ben je serieus?quote:Op woensdag 9 november 2011 10:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Volgende vraag dan maar, ik wil een nieuwe radio, eentje met een aux ingang. En zit momenteel een kenwood radio-casette, en vraag me af, is er een mogelijkheid dat ik alleen het frontje kan vervangen, ipv het hele gevaarte te vervangen?
Je hebt wel cassettetapes met n aux kabeltje er aan, maar lijkt me dat n nieuwe radio n wat betere optie is...quote:Op woensdag 9 november 2011 10:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Volgende vraag dan maar, ik wil een nieuwe radio, eentje met een aux ingang. En zit momenteel een kenwood radio-casette, en vraag me af, is er een mogelijkheid dat ik alleen het frontje kan vervangen, ipv het hele gevaarte te vervangen?
Is het net daar niet in 110V?quote:Op woensdag 9 november 2011 06:06 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ja, dat ben ik thuis ook gewend, maar hier bleven ze maar branden als je in de stand voor het starten zit, en gingen ze niet na een paar seconden uit. Maar eenmaal gestart gingen ze beide uit, niks aan de hand dus. Heb ook 5 liter 20w50 gekocht, speciaal voor 1993 of ouder blokken.
Nu nog kijken of ik de stopcontacten aan de praat krijg, en of ze 12 of 240V zijn. Heb geen idee namelijk
Doe maar het hele gevaarte vervangenquote:Op woensdag 9 november 2011 10:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Volgende vraag dan maar, ik wil een nieuwe radio, eentje met een aux ingang. En zit momenteel een kenwood radio-casette, en vraag me af, is er een mogelijkheid dat ik alleen het frontje kan vervangen, ipv het hele gevaarte te vervangen?
een dynamo werkt met een elektromagnetisch veld, dynamo's van oude auto's hadden hier voor geen ontstoring op de dynamo zitten, wat ruis en slecht ontvangst veroorzaaktquote:Op zaterdag 12 november 2011 13:44 schreef koekjestrommel1 het volgende:
En met wat zou de dynamo te maken hebben?
Als je de bak al hebt toch al rekenen op minstens 400 euro, maar ik denk nog wel meer.quote:Op zaterdag 19 november 2011 22:30 schreef ayumu het volgende:
Hoeveel gaat het kosten om een automaatbak van een Chrysler Voyager met bouwjaar 1993 in te laten bouwen?
Kan een redelijk automaatbak krijgen voor 150E dan zit je op een 550E, En vind daar maar eens een nieuwe fatsoenlijke auto voor weet nu tenminste wat we hebben.quote:Op zaterdag 19 november 2011 23:18 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Als je de bak al hebt toch al rekenen op minstens 400 euro, maar ik denk nog wel meer.
Maar hoe weet je dat de bak redelijk is ?quote:Op zaterdag 19 november 2011 23:52 schreef ayumu het volgende:
[..]
Kan een redelijk automaatbak krijgen voor 150E dan zit je op een 550E, En vind daar maar eens een nieuwe fatsoenlijke auto voor weet nu tenminste wat we hebben.
Komt uit een afgekeurde Voyager en de automaatbak is redelijk de eigenaar heeft zodoende de werkende onderdelen eruit gevist en de rest naar de sloop gebracht. Ken de jongen en kan erop vertrouwen dat het werkt naar behoren.quote:Op zondag 20 november 2011 00:19 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dat de bak redelijk is ?
Goeie deal dan, me dunkt..quote:Op zondag 20 november 2011 00:47 schreef ayumu het volgende:
[..]
Komt uit een afgekeurde Voyager en de automaatbak is redelijk de eigenaar heeft zodoende de werkende onderdelen eruit gevist en de rest naar de sloop gebracht. Ken de jongen en kan erop vertrouwen dat het werkt naar behoren.
De Voyager is op zich altijd al een goeie deal geweestquote:
Klinkt goed !quote:Op zondag 20 november 2011 00:47 schreef ayumu het volgende:
[..]
Komt uit een afgekeurde Voyager en de automaatbak is redelijk de eigenaar heeft zodoende de werkende onderdelen eruit gevist en de rest naar de sloop gebracht. Ken de jongen en kan erop vertrouwen dat het werkt naar behoren.
Hmm morgen eens de garage bellen danquote:Op zondag 20 november 2011 22:53 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Rene het betreft in jouw geval een hydraulische systeem en is dus niet af te stellen. In dit,geval is er een nieuwe koppeling nodig
Lekstroom.. Nieuwe accu raakt dan net zo goed leeg.quote:Op maandag 21 november 2011 04:45 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Auto start moeilijk als hij een paar dagen staat, de startmotor gaat veel langzamer als dan normaal (lees motor warm/accu opgeladen). Nieuwe accu en problem solved?
De binnenverlichting knippert af en toe mee met de richtingaanwijzers...quote:Op maandag 21 november 2011 05:36 schreef Sounddragon het volgende:
Ja, misschien is het handig als je de klacht even omschrijft
Online oplossen valt nog steeds niet echt mee, maar we kunnen altijd een poging wagen
Ja in het begin van de winter is het altijd erger maar uiteindelijk startte hij wel, maar nu helemaal niet meerquote:Op maandag 21 november 2011 17:28 schreef NoBody122 het volgende:
Startonderbreker kan.. Maakt de buitentemperatuur en, nu met die mist, de luchtvochtigheid ook nog verschil
Nee steeds met tussepozen. Ik draai de sleutel om totdat ik ''klik'' hoor, en dan draai hem om.quote:Op maandag 21 november 2011 17:47 schreef NoBody122 het volgende:
Dan kan het ook de koudstartregeling zijn. Hoe probeer je hem eigenlijk precies te starten? Sleutel omdraaien en omgedraaid houden totdat de accu leeg is gestart, of steeds met intervallen?
Wellicht eens proberen een beetje gas bij te geven bij het starten (niet teveel!)?
Beetje rond gebeld een beunhaas gevonden die de bak er voor 275E inzetquote:Op zondag 20 november 2011 12:41 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Klinkt goed !
Maar bel eens een garage.
Het kan een hoop per auto schelen.
Bij mijn Alfa 166 moest de hele motor eruit, de linker wielopohanging en het subframe moest los, dan red je het niet met 600 euro in- en uitbouwen.
ja, doe dit dagelijks voor mn werkquote:Op maandag 21 november 2011 05:05 schreef HighLander het volgende:
Hobbelt er iemand hier rond met ervaring met opsporen van storingen, kortsluitingen en maffe dingen aan het electronische circuit ?
wat voor auto en wat voor motor?quote:Op maandag 21 november 2011 17:24 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Hallo allemaal,
Misschien het verkeerde topic.. Maar ik vroeg me iets af.
Mijn auto start al 2 jaar niet goed, meestal meteen, maar ook vaak dat ik 10x sleutel om moest draaien voordat ie startte.
Nu de laatste weken startte ik elke keer de accu leeg zeg maar. Dus 20x proberen te starten en dan hoor je hem steeds langzamer proberen te starten. Soms deed ie het dan wel weer na 5 minuten wachten
Nou was mijn vader laatst hier met startkabels en zelfs toen hij aangesloten was aan zijn accu startte ik hem nog leeg heel raar, iemand een idee hoe dat kan?
Nu heb ik een nieuwe accu maar hij start nog steeds niet, iemand een idee wat dat kan zijn?
(bij de garage dachten ze misschien aan startonderbreker en die chip ofzo zeg maar )
massa probleem, controleer de massa punten van de autoquote:Op maandag 21 november 2011 16:17 schreef HighLander het volgende:
[..]
De binnenverlichting knippert af en toe mee met de richtingaanwijzers...
Terwijl ik de zekering van de binnenverlichting eruit heb liggen.
Peugeot 106 uit '98 geen idee wat voor motorquote:Op maandag 21 november 2011 18:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
wat voor auto en wat voor motor?
Misschien wil je stiekem alvast een kostenindicatie hebben?quote:Op maandag 21 november 2011 18:01 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Nee steeds met tussepozen. Ik draai de sleutel om totdat ik ''klik'' hoor, en dan draai hem om.
Ik trap hooguit 2x het gaspedaal in.
Nou ja ik zie wel hij staat nu bij de garage, weet eigenlijk niet wat ik hier mee wilde maar ik dachtmisschien herkend iemand het
Nee, dat stelde mijn moeder net ook al voorquote:Op maandag 21 november 2011 18:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ok, ik vermoed een probleem met de startblokkering, heb je de reserve al geprobeerd?
Nou ja als ik weet wat het is kan ik er misschien rekening mee houden jaquote:Op maandag 21 november 2011 18:45 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Misschien wil je stiekem alvast een kostenindicatie hebben?
maakt de auto een klikken geluid tijdens het starten?quote:Op maandag 21 november 2011 18:01 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Nee steeds met tussepozen. Ik draai de sleutel om totdat ik ''klik'' hoor, en dan draai hem om.
Ik trap hooguit 2x het gaspedaal in.
Nou ja ik zie wel hij staat nu bij de garage, weet eigenlijk niet wat ik hier mee wilde maar ik dachtmisschien herkend iemand het
Nou die klik moet ik eerst horen zeiden ze toen ik de auto kocht, dan herkend de auto de chip of de sleutel of zoiets ik weet niet heb er verder ook geen verstand vanquote:Op maandag 21 november 2011 18:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
maakt de auto een klikken geluid tijdens het starten?
dan is het vrijwel zeker de startmotor
een Peugeot 106 heeft geen multi functioneel display, is gewoon kaalquote:Op maandag 21 november 2011 19:14 schreef JohnB52 het volgende:
Staat er ook niks in je display? Bij fiat staat er dan n sleuteltje en "code" erbij...
Nee nog nooit gezienquote:Op maandag 21 november 2011 19:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
een Peugeot 106 heeft geen multi functioneel display, is gewoon kaal
tevens, Kwade Afdronk, ging het gele "K" lampje branden als je de auto op het contact zet?
heh?quote:Op maandag 21 november 2011 19:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
reden dat ik dit vraag, bij deze modelen wil er nog wel eens een kabelbreuk op treden, uit mn hoofd gezegt ca 20 cm van de rekeneenheid inspuiting. Of thv de waterpomp waar deze van horizontaal naar verticaal gaat ( de kabelboom) dit zijn 2 beruchte plekken
en niet te vergeten het wereld beroemde dubbel relais
gewoon even een paar mogelijke oorzaken van jou probleemquote:
Okquote:Op maandag 21 november 2011 20:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
gewoon even een paar mogelijke oorzaken van jou probleem
het dubbel relais, is eigenlijk een schakelaar, welke een grote stroom laat lopen, voor oa de onsteking en de brandstof pomp. Het nadeel van dit relais, hij zit onder de accu bak en er komt onherroepelijk water in, dit gaat oxideren met deze klacht als gevolg
het hoeft niet veel te kosten, veel al ligt het aan het kennen en kunnen van de garage. 1x een goede diagnose is goedkoper dan onderdelen wisselen op de gokquote:Op maandag 21 november 2011 20:10 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Ok
Nou wezullen zien morgen, als het heel veel gaat kosten koop ik denk ik een nieuwe
haha,kenteken is ST-LT-79quote:Op maandag 21 november 2011 20:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
het hoeft niet veel te kosten, veel al ligt het aan het kennen en kunnen van de garage. 1x een goede diagnose is goedkoper dan onderdelen wisselen op de gok
als je een kenteken voor mij hebt kan ik het eea na kijken voor je
Ok, nou bedankt iigquote:Op maandag 21 november 2011 20:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
het betreft hier een TU1JP motor,
bekende kwalen
Olielekkage op de Distrubutie riem, met een geknapte riem en zware motor schade tot gevolg
Dubbel relais defect, kost dacht ik een tientje of 7
kabelbreuk thv de waterpomp, en een 20cm van af de rekeneenheid inspuiting
ik ga voor het dubbel relais.
Hmm, naais dan vermoed ik dat ergens je knipperlichtbekabeling sluiting maakt met massa, en op die manier je binnnenverlichtings lampje voedt.. kun je evt meten met een multimeter; daarop kun je zien wat plus en wat min is.. je zou dan op een willekeurig massapunt ook het knipperstroompje moeten meten trouwensquote:Op maandag 21 november 2011 16:17 schreef HighLander het volgende:
[..]
De binnenverlichting knippert af en toe mee met de richtingaanwijzers...
Terwijl ik de zekering van de binnenverlichting eruit heb liggen.
we zitten op het zelfde lijntje vanavondquote:Op maandag 21 november 2011 21:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm, naais dan vermoed ik dat ergens je knipperlichtbekabeling sluiting maakt met massa, en op die manier je binnnenverlichtings lampje voedt.. kun je evt meten met een multimeter; daarop kun je zien wat plus en wat min is.. je zou dan op een willekeurig massapunt ook het knipperstroompje moeten meten trouwens
Wat voor elektrische wonderauto is het ??
Soms hebben we dat hequote:Op maandag 21 november 2011 21:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
we zitten op het zelfde lijntje vanavond
De garage belde net en ze zeiden dat de relais kapot was. Dus ze gaan het onderdeel bestellen en hopelijk is hij morgen klaar danquote:Op maandag 21 november 2011 22:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
kwadeafdronk het dubbel relais kost 19 euro met onderdeel nummer : 6556P7 of 21 euro met onderdeel nummer 19207L
garagehouders zijn geen helderzienden, het relais mag dan wel kapot zijn maar ze gaan nooit 100% garantie geven dat dat het probleem gaat oplossen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:27 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
De garage belde net en ze zeiden dat de relais kapot was. Dus ze gaan het onderdeel bestellen en hopelijk is hij morgen klaar dan
Maar hij wist niet zeker of ie het dan wel zou doen, ja 90 %
Zegt me niks, lijkt me sterk dat dat op een hok uit 1984 zitquote:Op dinsdag 22 november 2011 11:19 schreef JohnB52 het volgende:
Die fords hebben wel n mazda-motor, en toevallig komt dat uit hetzelfde land...
http://en.m.wikipedia.org(...)nce_Induction_System
Dat is vris :-)
Ik twijfel al een tijdje aan de bougiekabels, maar die zijn net als alle andere ontstekingsdelen zo goed als nieuw. Het maffe eraan is, dat hij precies op 2700 rpm ineens over het gestotter heen is, en dan is er ook niks meer aan de hand, zolang ik maar boven die rpm's zit.. op de snelweg met een constante snelheid kan ik wel zakken naar ongeveer 2300 - 2400, maar als ik dan wat gas geeft bokt hij ook, en soms best heftig, en dan dwingt 'ie me tot terugschakelen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:12 schreef JohnB52 het volgende:
Nee dat lijkt me ook niet.
Wat er bij mij nog meer voor zorgde dat ie verrot liep: bougiekabel waar n scheurtje inzat, en daardoor niet meer goed werkte...
Dat ie van 1984 was, wist ik niet
controleer je ontstekings tijdstip mbv een stroboscoop lamp, een ontsteking die te vroeg staat geeft in lagere toerentalen veel problemen maar op toeren gaat ie als de brandweerquote:Op dinsdag 22 november 2011 06:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Soms hebben we dat he
Ik zou nog een tof klussie voor je hebben aan de 300ZX waar we niet zo goed uit komen, maar volgens mij zit je best een eind hiervandaan
Een ekte ekte motorstoring, hikken, sputteren, bokken bij lagere toeren tot rond de 2400, dan wordt het ietsje minder als ik voorzichtig gas geef, en boven de 2700 gaat 'ie als de brandweer. In alle versnellingen, ook op de snelweg, maar dan in mindere mate, en héééél af en toe doet hij het niet. Hij doet het in principe ook niet als hij écht koud is, maar na een km of 2 begint hij ermee.
EGR-vacuum is afgekoppeld en EGR zover mogelijk gereinigd, als we die aansluiten wordt het nóg erger.. Injectorcleaner geprobeerd, helpt geen reet, iets hogere octaan tanken helpt ietsje, maar niet veel, maar ik heb wel de indruk dattie het op Tinq- meuk wat erger doet als op Avia of Schelp. Bougiekabels, rotor en kap zien er prima uit, pitten ook.
Ik gokte eerst richting vervroeging van de ontsteking, of klopsensor, maar ik ben nu een beetje de draad kwijt.
Kan wel domweg alles gaan proberen, maar eigenlijk moet 'ie even aan de Tech ofzo, en effe goed kijken waar het mis gaat, maar ik weet hier geen echt goeie diagnoseboer te zitten.
Mijn schoonpa wil vanalles voor me doen, maar we weten gewoon niet welke kant we op moeten zoeken; we zwemmen een beetje, maar we geraken niet aan de kant zeg maar
Geen lampjes overigens.
gasklep reinigen en in de basis stand zettenquote:Op dinsdag 22 november 2011 20:20 schreef Lesnar het volgende:
Ok, ik heb ook een vraag over mijn VW LUPO
Als ik de auto start, springt de motor hij voor een seconde of 2 hoog in de toeren. Alsof je een sportieve tweewieler start zeg maar. Als de motor warm is, dus wanneer ik hem ergens even parkeer en binnen een half uurtje weer mee weg rijd, dan heb ik er geen last meer van.
Volgens mij had mijn schoonpaps dat al gedaan, ik heb ook zo goed als geen technische gegevens van het gebakkie, maar die zijn vast wel ergens online op te graven, al zijn ze nooit zo heel popi geweest in nl. meeste heeft hij er aan gedaan tot nu toe, maar ik zal wel eens effe vragen hoe en wat hij precies wel en niet heeft gedaan.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
controleer je ontstekings tijdstip mbv een stroboscoop lamp, een ontsteking die te vroeg staat geeft in lagere toerentalen veel problemen maar op toeren gaat ie als de brandweer
autodata 2.25quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Volgens mij had mijn schoonpaps dat al gedaan, ik heb ook zo goed als geen technische gegevens van het gebakkie, maar die zijn vast wel ergens online op te graven, al zijn ze nooit zo heel popi geweest in nl. meeste heeft hij er aan gedaan tot nu toe, maar ik zal wel eens effe vragen hoe en wat hij precies wel en niet heeft gedaan.
Nee, niet zo hoog. Max 2500 toerenquote:Op dinsdag 22 november 2011 20:21 schreef daNpy het volgende:
Koude start regeling?
Of is het echt hoog, boven de 4000 toeren?
Ok thanx.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:51 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
gasklep reinigen en in de basis stand zetten
http://en.m.wikipedia.org/wiki/VG30Equote:Op dinsdag 22 november 2011 21:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Volgens mij had mijn schoonpaps dat al gedaan, ik heb ook zo goed als geen technische gegevens van het gebakkie, maar die zijn vast wel ergens online op te graven, al zijn ze nooit zo heel popi geweest in nl. meeste heeft hij er aan gedaan tot nu toe, maar ik zal wel eens effe vragen hoe en wat hij precies wel en niet heeft gedaan.
Hope notquote:
Hey thanks, die had ik nog niet gevondenquote:Op woensdag 23 november 2011 07:13 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
http://en.m.wikipedia.org/wiki/VG30E
Kijk anders hier eens waar t blok nog meer in ligt, en google dan verder?
Mijn auto is klaar en doet het weerquote:Op dinsdag 22 november 2011 13:27 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
De garage belde net en ze zeiden dat de relais kapot was. Dus ze gaan het onderdeel bestellen en hopelijk is hij morgen klaar dan
Maar hij wist niet zeker of ie het dan wel zou doen, ja 90 %
wat is de motor temperatuur? de motor temp sensor (groen) geeft wel een problemenquote:Op woensdag 23 november 2011 16:39 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Nou heb hem net opgehaald, hij startte meteen. Toen even wezen tanken toen startte ie na 3x. Toen even boodschappen gedaan,moest ik zeker 10x starten voordat ie het deed
Dus is nog niet veel veranderd, hopelijk blijft ie het wel doen
mooie is, het is nu garantiequote:Op woensdag 23 november 2011 16:39 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Nou heb hem net opgehaald, hij startte meteen. Toen even wezen tanken toen startte ie na 3x. Toen even boodschappen gedaan,moest ik zeker 10x starten voordat ie het deed
Dus is nog niet veel veranderd, hopelijk blijft ie het wel doen
Net wezen sporten en toen deed ie het 2xgewoon in 1 keerquote:Op woensdag 23 november 2011 19:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
mooie is, het is nu garantie
Deze quote ik even om te volgen, want dit klinkt precies het zelfde als het probleem waar ik de laatste week mee te kampen heb.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik twijfel al een tijdje aan de bougiekabels, maar die zijn net als alle andere ontstekingsdelen zo goed als nieuw. Het maffe eraan is, dat hij precies op 2700 rpm ineens over het gestotter heen is, en dan is er ook niks meer aan de hand, zolang ik maar boven die rpm's zit.. op de snelweg met een constante snelheid kan ik wel zakken naar ongeveer 2300 - 2400, maar als ik dan wat gas geeft bokt hij ook, en soms best heftig, en dan dwingt 'ie me tot terugschakelen.
Nat of droog weer maakt geen bips uit, buitentemperatuur ook niet. Ik heb ook al geprobeerd om er super en V-power in te mikken, dat helpt ook niet echt, al lijkt het of hij dan ietsje vergeeflijker is, maar niet dusdanig dat ik verder die kant op wil zoeken..
Nieuwe accu en nieuw relais erin. Ouwe accu hebben ze voor mijn neus doorgemeten en hij was overleden. Maar sowieso welke garage ik ook ga, of al is het bij mijn schoonbroer dat ik hem laat maken ik heb altijd het gevoel dat ik word opgelicht (waarschijnlijk is dat ook zo ), gewoon omdat het om iets gaat waar ik helemaal geen verstand van heb dus ze kunnen me alles wijsmaken.quote:Op donderdag 24 november 2011 07:50 schreef Sounddragon het volgende:
Hebben ze je per ongeluk nog verklapt wat ze er aan gedaan hebben?
elektrische delen al getest dmv plantenspuit met water?quote:Op donderdag 24 november 2011 08:48 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Deze quote ik even om te volgen, want dit klinkt precies het zelfde als het probleem waar ik de laatste week mee te kampen heb.
Bokken stoten en inhouden bij lage toeren, tot een bepaald punt en dan normaal gaan.
Benieuwd naar jullie suggesties en of Sound het weet op te lossen, dan heb ik ook een idee waar te zoeken.
Bij mij gaat het om een 97er Cinq 1100.
dat was mijn eigen conclusie ook al wel.quote:Op maandag 21 november 2011 18:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
massa probleem, controleer de massa punten van de auto
Schoonbroer = zwagerquote:Op donderdag 24 november 2011 11:04 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Nieuwe accu en nieuw relais erin. Ouwe accu hebben ze voor mijn neus doorgemeten en hij was overleden. Maar sowieso welke garage ik ook ga, of al is het bij mijn schoonbroer dat ik hem laat maken ik heb altijd het gevoel dat ik word opgelicht (waarschijnlijk is dat ook zo ), gewoon omdat het om iets gaat waar ik helemaal geen verstand van heb dus ze kunnen me alles wijsmaken.
Of het nou 100 of 300 euro kost ja je betaalt toch wel
Wat wil je dan bereiken met je vraag in dit topic? oplossen via the almighty interwebs gaat niet lukken ben ik bang, daar zul je voor moeten meten, en zoeken, net als de garage moet doen als je hem daar brengt. Er zit nergens in je auto een 'fix' knoppie waar je op ramt om het op te lossenquote:Op donderdag 24 november 2011 14:49 schreef HighLander het volgende:
[..]
dat was mijn eigen conclusie ook al wel.
Maar daar houdt het dus een beetje op.
Ja ik weet dat dat zwager is, is misschien een beter woord jaquote:Op donderdag 24 november 2011 16:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Schoonbroer = zwager
Tsja, als je er zelf helemaal geen verstand van hebt is het idd een makkie om je wat op de mouw te spelden, maar ik neem aan dat je door een familielid niet genaaid wordt
Er zijn best veel dingen die dit soort ellende kunnen veroorzaken, da's nou net de pest; het is een zoekplaatje, maar die van jou is uit te lezen, dat is een stuk makkelijker zoekenquote:Op donderdag 24 november 2011 08:48 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Deze quote ik even om te volgen, want dit klinkt precies het zelfde als het probleem waar ik de laatste week mee te kampen heb.
Bokken stoten en inhouden bij lage toeren, tot een bepaald punt en dan normaal gaan.
Benieuwd naar jullie suggesties en of Sound het weet op te lossen, dan heb ik ook een idee waar te zoeken.
Bij mij gaat het om een 97er Cinq 1100.
ligt maar net aan waar je heen gaat. er is totaal geen richtlijn voor de universeel. de dealer houdt zich aan de tarieven die de importeur voorsteldquote:Op donderdag 24 november 2011 16:30 schreef KwadeAfdronk het volgende:
dit brengt me eigenlijk bij een andere vraag. Hoeveel betaal je per uur arbeidsloon bij een garage is daar een richtlijn voor?
geef eens wat meer info, wat voor auto merk etcquote:Op donderdag 24 november 2011 14:49 schreef HighLander het volgende:
[..]
dat was mijn eigen conclusie ook al wel.
Maar daar houdt het dus een beetje op.
beginnen bij de basis,quote:Op donderdag 24 november 2011 08:48 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Deze quote ik even om te volgen, want dit klinkt precies het zelfde als het probleem waar ik de laatste week mee te kampen heb.
Bokken stoten en inhouden bij lage toeren, tot een bepaald punt en dan normaal gaan.
Benieuwd naar jullie suggesties en of Sound het weet op te lossen, dan heb ik ook een idee waar te zoeken.
Bij mij gaat het om een 97er Cinq 1100.
En het gene wat lekt kan ik dan in de nieuwe filter doen of is dat een slecht idee?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
kan gewoon, bakje er idd onder, zal wel iets smeren. zolang je de auto NIET op het contact tijdens het wisselen valt het gesmeer wel mee
quote:Op donderdag 24 november 2011 16:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er zijn best veel dingen die dit soort ellende kunnen veroorzaken, da's nou net de pest; het is een zoekplaatje, maar die van jou is uit te lezen, dat is een stuk makkelijker zoeken
Dat is ook wat er vandaag gaat gebeuren, hij wordt uitgelezen.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:10 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
beginnen bij de basis,
uitlezen zijn er foutcodes, dan hier aan een diagnose stellen.
Zijn er geen foutcodes, dan beginnen bij de onsteking te controleren.
Is dit correct meet dan de motor temperatuur sensor eens door.
Koud 2500-3000 Ohm, warm 250-300 Ohm
ja en neequote:
Varrierend van 60.000 tot 120.000quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wat is tegenwoordig een gangbare termijn voor een ontstekingsbeurtje van een auto? Ik sleutel alleen aan oldtimers of diesel dus ik ben gewend om vaak bougies te wisselen bij de oldtimers, maar bij mijn huidige auto zag ik tot mijn verbazing 95.000km als termijn voor bougies. Is dat normaal?
Geen idee. Ik weet wel dat mijn diesel bij 170k inmiddels diverse foutmeldingen begint te geven over m'n gloeibougies. En ik begin het in 't verbruik ook te merken...quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wat is tegenwoordig een gangbare termijn voor een ontstekingsbeurtje van een auto? Ik sleutel alleen aan oldtimers of diesel dus ik ben gewend om vaak bougies te wisselen bij de oldtimers, maar bij mijn huidige auto zag ik tot mijn verbazing 95.000km als termijn voor bougies. Is dat normaal?
hoe bedoel je precies? ben je bang dat je de co-meting niet gaat halen?quote:Op woensdag 7 december 2011 00:41 schreef NoBody122 het volgende:
Mijn Patrol moet binnenkort voor de APK.. Hoe creatief kun je tegenwoordig zijn met roetmetingen, om de motor niet teveel op z'n flikker te geven?
Nee, dat zal wel wat meevallen denk ik (tenzij ze het meteen koud meten...), maar het gaat me vooral om de manier waarop ze die test doen; de motor wordt dan hoog in de toeren gejaagd en dat vinden de meeste (diesel)motoren niet echt fijn, koud al helemaal niet..quote:Op woensdag 7 december 2011 09:14 schreef MrKikker het volgende:
[..]
hoe bedoel je precies? ben je bang dat je de co-meting niet gaat halen?
Vraag gewoon even of ze de Patrol even warm laten lopen, En dan pas gaan meten is hier nooit een probleem als ik erom vraag.quote:Op woensdag 7 december 2011 15:03 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nee, dat zal wel wat meevallen denk ik (tenzij ze het meteen koud meten...), maar het gaat me vooral om de manier waarop ze die test doen; de motor wordt dan hoog in de toeren gejaagd en dat vinden de meeste (diesel)motoren niet echt fijn, koud al helemaal niet..
Ben er gisteren wat over wezen googlen en ben toen zelfs verhalen tegengekomen van motoren die gewoon kapot zijn gelopen tijdens een roetmeting
Juh, dat was ik sowieso wel van plan; liefst nog doe ik dat zelf (scheelt toch weer een half uur arbeidstijd).quote:Op woensdag 7 december 2011 15:13 schreef ayumu het volgende:
[..]
Vraag gewoon even of ze de Patrol even warm laten lopen, En dan pas gaan meten is hier nooit een probleem als ik erom vraag.
zelf een paar rondjes rijden zodat hij goed warm is?quote:Op woensdag 7 december 2011 15:25 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Juh, dat was ik sowieso wel van plan; liefst nog doe ik dat zelf (scheelt toch weer een half uur arbeidstijd).
De reden voor mijn vraag is dat er wellicht ook nog andere tips 'n tricks bestaan, die het leed nog wat verder zouden kunnen verzachten
Dat.quote:Op woensdag 7 december 2011 15:59 schreef MrKikker het volgende:
[..]
zelf een paar rondjes rijden zodat hij goed warm is?
Daar was ik al bang voor. Nu weet ik het in ieder geval. Dank voor de reactiesquote:Op woensdag 7 december 2011 18:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
je kunt hem warm rijden, maar dan moet ie nog op zn staart getrapt worden.
je komt er niet onder uit....
en ja er sneuvelen nog wel eens motoren bij een roetmeting, maar dit zijn eigenlijk slecht onderhouden auto's (d-riem niet vervangen)
waarom zou je bang zijn voor een roetmeting, als je auto fatsoenlijk onderhouden is, is er niks aan de handquote:Op woensdag 7 december 2011 18:53 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Daar was ik al bang voor. Nu weet ik het in ieder geval. Dank voor de reacties
voor de APK moet je in 1x vol gas geven, en vast houden voor een X sec. Zoals hij het doet, hoord het nietquote:Op woensdag 7 december 2011 19:20 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
En motor niet laten warmlopen, dan heb je kans dat er roet verzamelt in de uitlaat. Beter is goed warm rijden, even lekker op zijn staart trappen en dan laten keuren/meten. Nooit problemen met mijn 31 jaar oude diesel. En onderhoud is inderdaad ook heel belangrijk.
Overigens gaat een goede keurmeester wel met tact met een auto om, het gas niet keihard laten 'klappen' maar met een korte curve op- en afbouwen bijvoorbeeld. Dat kan een gezonde motor echt wel hebben.
Er zijn er ook, die niet verder gaan dan 4000 toeren, om zo het risico zoveel mogelijk te beperken. Ik ga sowieso even bij mijn garagist na hoe zij daar normaliter mee omgaan; het verschilt natuurlijk per persoon.quote:Op woensdag 7 december 2011 19:20 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
En motor niet laten warmlopen, dan heb je kans dat er roet verzamelt in de uitlaat. Beter is goed warm rijden, even lekker op zijn staart trappen en dan laten keuren/meten. Nooit problemen met mijn 31 jaar oude diesel. En onderhoud is inderdaad ook heel belangrijk.
Overigens gaat een goede keurmeester wel met tact met een auto om, het gas niet keihard laten 'klappen' maar met een korte curve op- en afbouwen bijvoorbeeld. Dat kan een gezonde motor echt wel hebben.
ik kan je wel zeggen, een steek proefcontroleur trapt hem in 1x op zn staart..quote:Op woensdag 7 december 2011 19:41 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
Maar 'in één keer vol gas geven' kan op verschillende manieren...
waarom dan, dan kun je echt zien als de motor schoon is, in deel last niet. dan pak je er geen slechte verstuivers er uitquote:Op woensdag 7 december 2011 20:01 schreef 2cv het volgende:
Eigenlijk is het idioot dat de wet voorschrijft dat je voor de APK een motor onbelast (ver) in het rode toerengebied moet jagen.
Slechte verstuivers constateer ik door de verstuivers uit het blok te trekken en door de dieselboer na te laten kijken.quote:Op woensdag 7 december 2011 20:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
waarom dan, dan kun je echt zien als de motor schoon is, in deel last niet. dan pak je er geen slechte verstuivers er uit
Ik voel je sarcasme!quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
past wel hoor, in het slechtste geval zal de km teller afwijken door een te groot verschil in de banden maat. of het ABS lampje gaat branden maar voor de rest past het wel
geen sarcasmequote:Op vrijdag 9 december 2011 22:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik voel je sarcasme!
Ik zoek verder...
sommige ABS rekeneenheden moeten bij een andere maat op nieuw geprogrammeerd om dat de daadwerkelijke snelheid afwijkt van de berekendequote:Op vrijdag 9 december 2011 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
Hij bedoelt het niet écht sarcastisch
De rolomtrek van een 195 band is groter als van je 185'er, en dus zul je harder rijden als je teller aangeeft, niet veel, maar toch wel iets. Vwb je ABS lampje, denk ik dat het wel mee zal vallen, zolang je op alle wielen dezelfde maat hebt
Het allerbelangrijkste vind ik of het veilig en verantwoord is.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
Hij bedoelt het niet écht sarcastisch
De rolomtrek van een 195 band is groter als van je 185'er, en dus zul je harder rijden als je teller aangeeft, niet veel, maar toch wel iets. Vwb je ABS lampje, denk ik dat het wel mee zal vallen, zolang je op alle wielen dezelfde maat hebt
Verkeerd begrepen, sorryquote:
Geen idee, ik doe het sowieso bij iedere oliewissel. Die krengen kosten toch geen drol.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wat is tegenwoordig een gangbare termijn voor een ontstekingsbeurtje van een auto? Ik sleutel alleen aan oldtimers of diesel dus ik ben gewend om vaak bougies te wisselen bij de oldtimers, maar bij mijn huidige auto zag ik tot mijn verbazing 95.000km als termijn voor bougies. Is dat normaal?
Je kan er prima mee rijden, zo'n verschil merk je amper. Hou er alleen rekening mee dat je afwijking op de kmteller iets minder wordt (en als die nul was, dat je nu iets harder rijdt dan je kmteller aangeeft).quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:40 schreef Knutknuttsson het volgende:
Even een vraag. Ik woon niet in Nederland en rij normaal gesproken op spijkerbanden, maar nu ga ik binnenkort dus met de auto naar "huis".En natuurlijk nooit aan gedacht dat de auto op spijkerbanden staat
Nu moet ik dus snel wisselen en heb ik op internet een set bijna nieuwe banden gevonden. Geen vogeltjesmerk, maar goede, degelijke Nokians voor een schappelijke prijs. Probleem is dat de banden die ik nu heb 185 65 15 zijn, en die anderen zijn 195 65 15.
Lang verhaal, korte vraag; Kan ik die banden om mijn bestaande velgen laten leggen of gaat dat niet passen?
Zoek me suf, maar een set banden met velgen die op mijn mitsubishi passen zijn nauwelijks te vinden en heb eigenlijk geen zin om nieuwe aan te schaffen
quote:Original tire
Sidewall: 4.73 in
Radius: 12.23 in
Diameter: 24.47 in
Circumf: 76.87 in
Revs/mile: 824.25
New Tire
Sidewall: 4.99 in
Radius: 12.49 in
Diameter: 24.98 in
Circumf: 78.48 in
Revs/mile: 807.36
Speedometer reading with new tire is 2.09% too slow.
When your speedometer is reading 60mph you are actually traveling 61.23mph.
bij nieuwe auto's kosten bougies 25 euro, per stuk, dan laat je ze echt wel het termijn zitten wat er voor staatquote:Op vrijdag 9 december 2011 23:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Geen idee, ik doe het sowieso bij iedere oliewissel. Die krengen kosten toch geen drol.
Serieus? Hoezo zijn die dan zo duur, die van mij kosten een knaak ofzoquote:Op zaterdag 10 december 2011 09:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
bij nieuwe auto's kosten bougies 25 euro, per stuk, dan laat je ze echt wel het termijn zitten wat er voor staat
Zijn dat de echt nieuwe wagens? Weet wel dat ik in mn alfa twinspark bougies nodig hebquote:Op zaterdag 10 december 2011 09:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
bij nieuwe auto's kosten bougies 25 euro, per stuk, dan laat je ze echt wel het termijn zitten wat er voor staat
Dank je, en dat past allemaal wel op de velg enzo? Ik heb echt nul verstand van dit soort dingen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 01:27 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Je kan er prima mee rijden, zo'n verschil merk je amper. Hou er alleen rekening mee dat je afwijking op de kmteller iets minder wordt (en als die nul was, dat je nu iets harder rijdt dan je kmteller aangeeft).
[..]
longlife en sneuvelen nog harder dan de gewone bougies, en op de gewone bougie is er niet mee te rijden, want die zijn niet in die warmte graad te krijgenquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:11 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Serieus? Hoezo zijn die dan zo duur, die van mij kosten een knaak ofzo
daar zitten ook dure inquote:Op zaterdag 10 december 2011 11:57 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Zijn dat de echt nieuwe wagens? Weet wel dat ik in mn alfa twinspark bougies nodig heb
Heel simpel: het eerste getal is de breedte van de band in mm. Het tweede getal is de hoogte van de band, uitgedrukte in een percentage van de breedte. Het derde getal is de velgmaat. Zo lang de velgmaat exact gelijk is en de breedtemaat ook, pas het wel. De hoogte wordt een probleem als echt vele centimeters gaat schelen. In dit geval is dat niet zo, en is er geen probleem.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dank je, en dat past allemaal wel op de velg enzo? Ik heb echt nul verstand van dit soort dingen.
Duidelijk. Op 1 ding na. De breedtemaat van die twee banden is toch anders? 185 tegen 195quote:Op zondag 11 december 2011 13:49 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Heel simpel: het eerste getal is de breedte van de band in mm. Het tweede getal is de hoogte van de band, uitgedrukte in een percentage van de breedte. Het derde getal is de velgmaat. Zo lang de velgmaat exact gelijk is en de breedtemaat ook, pas het wel. De hoogte wordt een probleem als echt vele centimeters gaat schelen. In dit geval is dat niet zo, en is er geen probleem.
Delta op de krik, banden wisselen, Mito op de krik, moeilijk passen, nu nog niet nodig, dus weer terug wisselen, delta weer op de krik. Hoop geklooi, terwijl hier misschien iemand direct het antwoord kan geven. Soms ben ik liever lui dan moe.quote:
Volgens deze link: http://www.alfaforum.nl/f(...)71f3a7a6d8130c7bd437quote:Op zondag 11 december 2011 14:58 schreef sander_070 het volgende:
Ik heb zelf een benzineslurpende oude Lancia Delta (II, heerlijk ding, daar niet van), mijn vriendin een leuke zuinige Alfa Mito 1.3 jtd (eco). Nu heb ik winterbanden op 15" velgen.
Weet iemand hier of die 15" velgen ook op de Mito passen? De steek is in beide gevallen 4x98, maar ik weet niet of de remmen misschien in de weg gaan zitten. De Mito wordt standaard met minimaal 16" afgeleverd (en in het geval van mijn vriendin met 17").
Oja, even overheen gekeken. Nouja, meestal past dat wel. Over het algemeen past op een velg ook niet maar één bandbreedte, maar meerdere. Bijvoorbeeld 185, 195, 205 en 215. 185 is dan heel erg getrokken (de velg steekt uit t.o.v. de band) terwijl 215 betekent dat je velg helemaal wegvalt in de band. Een beetje variatie is dus wel mogelijk en meestal is het verschil tussen 185 en 195 niet kritiek .quote:Op zondag 11 december 2011 14:31 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Duidelijk. Op 1 ding na. De breedtemaat van die twee banden is toch anders? 185 tegen 195
Ja heb ik.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:01 schreef blup het volgende:
multieriem op de startmotor??
heb je airco?
Okay.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:24 schreef blup het volgende:
Als hij aanstaat is staat die airco poelie extra strak. (in sommige gevallen)
quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:24 schreef blup het volgende:
Als hij aanstaat is staat die airco poelie extra strak. (in sommige gevallen)
Dat de riem er niet af wil, maar ik denk dat ik sowieso maar een nieuwe riem ga halen en deze er gewoon afsnij.quote:
rechtsom ontspan je de rol van de riem.quote:Op vrijdag 16 december 2011 20:51 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
moer van de spanner los draaien (links om), spanner links om draaien, klaar
Dat is geruststellend. Het gebeurde ook precies toen ik wegreed van een garage. Die man zal ook wel gedacht hebben.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:10 schreef Mikkie het volgende:
Gewoon doorrijden. Schade zal los van wat versleten remonderdelen wel meevallen.
remblokken zullen wel verbrand wezen, stinken je achter remmen niet?quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:09 schreef Picchia het volgende:
De voorgaande gebruiker van de auto had geparkeerd zonder handrem. Dus ik deed voor het wegrijden de handrem erop en reed weg. Heb 10km gereden met 50/70 km/u. Toen merkte ik het.
Wat kan ik nu het beste doen? Het lijkt erop dat de handrem het nog doet. Heeft dit gevolgen voor mijn gewone rem of banden of iets?
Dat. Ik heb op die manier een keer een remschijf licht laten gevenquote:Op zaterdag 17 december 2011 14:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
remblokken zullen wel verbrand wezen, stinken je achter remmen niet?
niet te lang mee rijden, het verglazen van je remmen beperkt je remvermogen nog al
quote:
Volgens mij een Volkswagen Polo.quote:Op zondag 18 december 2011 13:07 schreef junkiexp het volgende:
Wat voor auto TS ?
Sommige auto's hebben aparte remblokken voor de handrem.
En dat op krukkenquote:Op maandag 19 december 2011 15:42 schreef Crutch het volgende:
Nou, ik heb het opgelost met de multiriem.
Nieuwe riem gehaald en toen ik die erop probeerde te zetten kon ik de automatische spanner ineens veel verder wegdraaien. Had blijkbaar vastgezeten ofzo.
Dus de riem past in een keer.
Ben best trots op mezelf, aangezien ik nul verstand heb/had van auto's heb ik toch in de laatste paar maanden:
- olie-, brandstof- en luchtfilter vervangen;
- remblokken (4) vervangen;
- een wielbout vervangen
- distributieriem vervangen
- multiriem vervangen
- twee draagarmrubbers vervangen.
Ik loop niet op krukken hoor, als je dat soms denkt.quote:
Please?quote:Op maandag 19 december 2011 22:40 schreef JohnB52 het volgende:
Ik heb ook even n vraagje over onze peugeot 206 1.6 (16-rf-nj)
Bij het remmen trilt t rempedaal, voren zitten schijven, achter trommel. Ik gok op kromme schijven...
Iemand nog n ander idee?
Heb je spanner en loop rol ook vervangen, je zult niet de eerste wezen waarvan de motor kapot draait door het laten zitten van de span en loop rolquote:Op maandag 19 december 2011 15:42 schreef Crutch het volgende:
Nou, ik heb het opgelost met de multiriem.
Nieuwe riem gehaald en toen ik die erop probeerde te zetten kon ik de automatische spanner ineens veel verder wegdraaien. Had blijkbaar vastgezeten ofzo.
Dus de riem past in een keer.
Ben best trots op mezelf, aangezien ik nul verstand heb/had van auto's heb ik toch in de laatste paar maanden:
- olie-, brandstof- en luchtfilter vervangen;
- remblokken (4) vervangen;
- een wielbout vervangen
- distributieriem vervangen
- multiriem vervangen
- twee draagarmrubbers vervangen.
Weet ik. Trolling, enzo.quote:Op maandag 19 december 2011 23:33 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik loop niet op krukken hoor, als je dat soms denkt.
Ik heb de hele set vervangen. (riem, twee looprollen, een spanrol, 4 bouten en een veer)quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:39 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Heb je spanner en loop rol ook vervangen, je zult niet de eerste wezen waarvan de motor kapot draait door het laten zitten van de span en loop rol
Draait de motor kapot als de multiriem eraf knalt? Zal wel meevallen toch?quote:
Die op de vooras of op de achteras ?quote:
Voor.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:14 schreef 2cv het volgende:
[..]
Die op de vooras of op de achteras ?
Ik was laatst nog in de buurt met die fakkeloptocht bij jullie.quote:
Nee, dat valt niet mee..quote:Op woensdag 21 december 2011 20:03 schreef Crutch het volgende:
[..]
Draait de motor kapot als de multiriem eraf knalt? Zal wel meevallen toch?
Nou heb ik dus niet vervangen.quote:
hij schiet meestal tussen de krukaspoelie en D-riem poelie, en dan is het einde verhaal zie ook:quote:Op woensdag 21 december 2011 20:03 schreef Crutch het volgende:
[..]
Draait de motor kapot als de multiriem eraf knalt? Zal wel meevallen toch?
Dankje voor het antwoord. Probleem is dat de auto 6000km verderop staat dus ik kan niet even gaan kijken. Ik hoopte dat er een simpel bekend probleem is dat deze code kan verklaren. Ik kan hooguit wat tips aan de eigenaar geven namelijk.quote:Op zaterdag 24 december 2011 23:29 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
eindelijk iemand die met auto gegevens en een P code komt, Hulde daar voor
ik denk dat je de motor temp sensor bedoelt.
wordt de motor nog wel warm, het is een foutcode die je in de breedste zin van het woord moet nemen.
het niet snel genoeg warm worden van de motor kan deze code al veroorzaken,
controleer in elk geval de voeding en massa van de motor temp sensor
voeding is 5V massa 0V
weerstand waarde 2500 Ohm koud 250 Ohm warm
controleer de thermostaat op werking.
koelvloeistof op peil?
waneer is de waterpomp voor het laatst vervangen ?
als je een EOBD scanner hebt, kijk dan even in de live data wat de waarde is van de motortemperatuur sensor is, als deze -40 is dan heb je een nood waarde te pakken en dan is er meestal een kabelbreuk of defecte temp sensor
is er ook sprake van een verhoogd brandstof verbruik
Welke kleur KVS zit erin? KVS heeft bij mijn weten altijd een gXX-waarde...quote:Op zondag 25 december 2011 00:12 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Dankje voor het antwoord. Probleem is dat de auto 6000km verderop staat dus ik kan niet even gaan kijken. Ik hoopte dat er een simpel bekend probleem is dat deze code kan verklaren. Ik kan hooguit wat tips aan de eigenaar geven namelijk.
Wat ik in ieder geval kan zeggen: De auto is volgens het boekje onderhouden. Kmstand is rond de 150.000km maar ik weet het niet exact. De kvs is op peil en thermostaat werkt gewoon.
De koelvloeistof die er in zit is niet de voorgeschreven VW (g12? ) vloeistof maar gewone "algemene" kvs.
Ooit heb ik trouwens water er in gegoten. Om het bij te vullen. Wat er toen in zat weet ik niet. Hoe schadelijk is dat ? Ik weet dat water bevriest enzo, maar het vriest nu niet dus dat mag even buiten beschouwing gelaten worden.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |