De gemiddelde prijs zegt natuurlijk niets over het soort woning waarvoor de gemiddelde prijs betaald wordtquote:Op dinsdag 6 september 2011 09:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Het blijft toch een bizarre grafiek: Prijsontwikkelingen bestaande koopwoningen.
Ik vind alle grafieken bizarquote:Op dinsdag 6 september 2011 09:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Het blijft toch een bizarre grafiek: Prijsontwikkelingen bestaande koopwoningen.
Welk deel is precies bizar? Ik vind het opvallend dat de prijs na inflatiecorrectie nu nog steeds het dubbele is van 1995. En wat er bij kan komen, kan er ook weer vanaf!quote:Op dinsdag 6 september 2011 09:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Hij vertekent behoorlijk.quote:Op dinsdag 6 september 2011 09:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen dat door de verscherpte eisen van de afgelopen jaren mensen minder kunnen lenen en dus juist de goedkopere woningen relatief gezien meer verkocht worden. Wie het weet mag het zeggen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:29 schreef Hanoying het volgende:
Hij vertekent behoorlijk.
De gemiddelde verkoopprijs zegt weinig tot niets over de prijsontwikkeling van de markt als geheel. De gemiddelde verkoopprijs stijgt sinds 2009 omdat het starterssegment op zijn kont ligt en er relatief minder goedkope woningen worden verkocht, daardoor stijgt de "gemiddelde verkoopprijs".
Dan vind ik hem zo toch overzichtelijker:quote:Het is veel interessanter wat de prijsindex doet voor de verschillende woningcategoriën. Als je die bij het cbs opsnort dan blijkt dat we sinds 2008 aan het dalen zijn en dat de daling hooguit wat is afgevlakt:
http://statline.cbs.nl/St(...),G3&CHARTTYPE=3&VW=G
Er hoeft niet gespeculeerd te worden in termen als "zou kunnen". Als de prijsindex van alle categoriën afzonderlijk daalt en de gemiddelde verkoopprijs toch stijgt dan is er maar één conclusie mogelijk.quote:Op dinsdag 6 september 2011 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat door de verscherpte eisen van de afgelopen jaren mensen minder kunnen lenen en dus juist de goedkopere woningen relatief gezien meer verkocht worden. Wie het weet mag het zeggen.
Zo lijkt hij ook ontzettend lang uit te vlakken doordat je eerst 15 keer met incrementen van een jaar werkt en dan ineens de periode januari-juli 2011 presenteert als zijnde 7 incrementen.quote:
Het tegenovergestelde van wat er gebeurt als bv in het appartementensegment de appartementen tot 140K als een trein verkopen, en die van 240K+ totaal niet, en alles daartussenin maar wat aanmoddert.quote:Op dinsdag 6 september 2011 17:06 schreef Hanoying het volgende:
Wat denk je dat het met de gemiddelde verkoopprijs doet als er minder appartementen worden verkocht en meer vrijstaande huizen?
2011 kun je nog niet kiezen als compleet jaar, en anders hield de grafiek op bij 2010. Overigens kun je zo wel goed zien dat het de laatste 7 maanden niet echt spannend is.quote:Zo lijkt hij ook ontzettend lang uit te vlakken doordat je eerst 15 keer met incrementen van een jaar werkt en dan ineens de periode januari-juli 2011 presenteert als zijnde 7 incrementen.
Ik ontken niets. Hij zal vast nog wel enige tijd doordalen. De vraag is alleen hoe steil die grafiek gaat verlopen.quote:De daling is vooralsnog echt niet spectaculair hoor maar hem ontkennen is ook wat onzinnig. De markt zit in het slop en zo lang het aanbod historisch hoog blijft en zelfs toeneemt zullen de huizenprijzen maar één kant op bewegen.
Gemiddeld 1 per straat in NLquote:250.000 woningen te koop. Dat is zo'n beetje 1 op de 20 koopwoningen in Nederland, 5 % van het totaal staat te koop.
Als ze allemaal leegstonden wel ja. Maar de meeste verkopers wachten nu eerst de verkoop van hun eigen huis af voordat ze een nieuw huis kopen. Vroeger was dat andersom, dan moet je je inderdaad zorgen maken.quote:Dat is echt enorm.
Het enige wat ik me afvraag: wanneer komt er weer eens een vlaag?quote:Op dinsdag 6 september 2011 17:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als ze allemaal leegstonden wel ja. Maar de meeste verkopers wachten nu eerst de verkoop van hun eigen huis af voordat ze een nieuw huis kopen. Vroeger was dat andersom, dan moet je je inderdaad zorgen maken.
Hangt ervan af wat er met de NHG grens en de OV belasting gaat gebeurenquote:Op woensdag 7 september 2011 08:45 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Het enige wat ik me afvraag: wanneer komt er weer eens een vlaag?
Lijkt me ook de enige vraag waarmee jij je bezig zou moeten houden.quote:Op woensdag 7 september 2011 08:45 schreef Istrilyin het volgende:
Het enige wat ik me afvraag: wanneer komt er weer eens een vlaag?
Of andersom: zet hem maar alvast te koop, zodat je over 4 jaar als-ie eindelijk verkocht is zelf op zoek kan naar iets nieuws.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef BertV het volgende:
Wellicht hier al geroepen; maar de grafiek vlakt waarschijnlijk (ook) af omdat mensen hun huis niet eens meer te koop aanbieden.
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke schoolverlater die net 2 jaar droog is achter zijn oren meent het recht te hebben om een vrijstaande bungalow met garage en een gigantische achtertuin te kunnen kopen. Bij wijze van spreke alsof dat bij de notaris is vastgelegd. Sparen? Dat is toch iets van vroeger...?quote:Op woensdag 7 september 2011 16:13 schreef meth77 het volgende:
Wat mij verbaasd is hoe sommigen nog steeds kletsen alsof overwaarde een recht is dat bij de notaris is vastgelegd
Dus als je je huis wilt verkopen, zet je hem niet te koop, want het lukt toch niet, dus dan weet je zeker dat het niet lukt? Zoietsquote:Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef BertV het volgende:
Wellicht hier al geroepen; maar de grafiek vlakt waarschijnlijk (ook) af omdat mensen hun huis niet eens meer te koop aanbieden.
Dat lijkt me een heel stuk aannemelijker.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Of andersom: zet hem maar alvast te koop, zodat je over 4 jaar als-ie eindelijk verkocht is zelf op zoek kan naar iets nieuws.
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke huiseigenaar die met geleend geld 3 keer de bouwkosten heeft betaald voor een huisje/flatje vindt dat iedereen maar mee moet doen om de bubble in stand te houden, i.p.v. huizenprijzen te laten dalen en door bijbouwen voldoende aanbod te voorzien.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke schoolverlater die net 2 jaar droog is achter zijn oren meent het recht te hebben om een vrijstaande bungalow met garage en een gigantische achtertuin te kunnen kopen. Bij wijze van spreke alsof dat bij de notaris is vastgelegd. Sparen? Dat is toch iets van vroeger...?
Verbazingwekkend dat jij denkt dat de gemiddelde huiseigenaar zo denkt.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke huiseigenaar die met geleend geld 3 keer de bouwkosten heeft betaald voor een huisje/flatje vindt dat iedereen maar mee moet doen om de bubble in stand te houden, i.p.v. huizenprijzen te laten dalen en door bijbouwen voldoende aanbod te voorzien.
Dan ga je op zoek naar de data en open je een topic 'De realistische fundateller #1'. En als je dan toch bezig bent kun je gelijk alle parkeergelegenheden en de dubbele woningen van Funda eraf trekken.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:28 schreef Disavowed het volgende:
Ik ben toch benieuwd wat het werkelijke aantal te koop staande huizen is inclusief stille verkoop en woningen die niet door makelaars op funda zijn aangemeld en exclusief de reeds verkochte huizen. En natuurlijk het aanbod van makelaars die geen toegang hebben tot Funda, laat staan de woningen waarvan de eigenaren de verkoop zelf verzorgen.
4 oktober. Mogen ze allemaal weer even naar buiten.quote:
Zit zeker in je genen? Daar was je broer ook altijd gek op.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
'Appeltaart met een toefjes slagroom dag'![]()
![]()
![]()
Volgens mij hebben de meeste Nederlanders dat gen, welke Nederlander is er nu niet gek op appeltaart?quote:Op woensdag 7 september 2011 19:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zit zeker in je genen? Daar was je broer ook altijd gek op.
Ik. Ik lust het niet eens, al krijg ik 1000,- toe.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
welke Nederlander is er nu niet gek op appeltaart?
OW. Terroriiiiiiizzzzzeeeeeeerrrrr.... Let je op?quote:Op woensdag 7 september 2011 21:51 schreef NaomiRussell het volgende:
volgende open huizen dag is 1 oktober
Zijn er serieus mensen die speciaal appeltaart gaan bakken? Net of je daar je huis mee verkoopt...quote:Op woensdag 7 september 2011 19:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
'Appeltaart met een toefjes slagroom dag'![]()
![]()
![]()
Ja tuurlijk zijn er mensen die dat doen. Volgens de Amerikanen werkt hetquote:Op woensdag 7 september 2011 23:39 schreef Coelho het volgende:
[..]
Zijn er serieus mensen die speciaal appeltaart gaan bakken? Net of je daar je huis mee verkoopt...
Je kunt ook een appeltaart kopen en in de oven zettenquote:Op woensdag 7 september 2011 23:39 schreef Coelho het volgende:
[..]
Zijn er serieus mensen die speciaal appeltaart gaan bakken? Net of je daar je huis mee verkoopt...
quote:Op woensdag 7 september 2011 16:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus als je je huis wilt verkopen, zet je hem niet te koop, want het lukt toch niet, dus dan weet je zeker dat het niet lukt? Zoiets
Goed dat je zelf al die smiley erbij zette.quote:
Waarom niet gewoon van 1 tot 4 oktober dan. Gewoon lekker een open week doen, toch genoeg te koop.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OW. Terroriiiiiiizzzzzeeeeeeerrrrr.... Let je op?
Ik zei 4 oktober omdat dat de meest logische dag is om de huurders te verwennen, maar ik zat ernaast... De appeltaart is dit jaar 3 dagen eerder.
Dat was oorspronkelijk de planning, maar dat is afgeblazen omdat er voor 3 dagen achter elkaar te weinig kopers waren die door een bank nog serieus genomen werden.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:28 schreef Terrorizer het volgende:
Waarom niet gewoon van 1 tot 4 oktober dan. Gewoon lekker een open week doen, toch genoeg te koop.
Op naar de 300k dan maar.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat was oorspronkelijk de planning, maar dat is afgeblazen omdat er voor 3 dagen achter elkaar te weinig kopers waren die door een bank nog serieus genomen werden.![]()
Waarschijnlijk wel.quote:
Om te verkopen natuurlijk, anders ben je niet eens een "verkoper"! En hoe meer mensen willen verkopen, hoe meer ze van de prijs af moeten halen. Ik schat dat er nog ongeveer 100.000 huizen duur (tegen de huidige prijzen) verkocht zullen worden, daarna zijn de prijzen dusdanig lager dat je daar niet meer van kan spreken. Er zullen dus nog 100.000 verkopers kunnen cashen, en wie daar bij wil horen als verkoper, zal snel moeten zijn.quote:Op donderdag 8 september 2011 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel.(Tenzij de verkopers de prijs laten zakken, maar ja, waarom zou je als verkoper?
Stompzinnige opmerking. Mijn auto is ook te koop. Maar niet onder de prijs die ik in gedachte heb. Tot die tijd ben ik gewoon verkoper. (Je laat ook heel handig het belangrijkste deel van de quote weg he...)quote:Op donderdag 8 september 2011 23:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Om te verkopen natuurlijk, anders ben je niet eens een "verkoper"!
Nee hoor. Hoe meer mensen MOETEN verkopen, hoe meer ze van de prijs af moeten halen. Je haalt 'willen' en 'moeten' ernstig door de war.quote:En hoe meer mensen willen verkopen, hoe meer ze van de prijs af moeten halen.
Je schatting is schattig. Dat wel. Maar uitsluitend gebaseerd op jouw onderbuik gevoel.quote:Ik schat dat er nog ongeveer 100.000 huizen duur (tegen de huidige prijzen) verkocht zullen worden, daarna zijn de prijzen dusdanig lager dat je daar niet meer van kan spreken. Er zullen dus nog 100.000 verkopers kunnen cashen, en wie daar bij wil horen als verkoper, zal snel moeten zijn.
Serieus.... geen appeltaartquote:Op vrijdag 9 september 2011 08:50 schreef meth77 het volgende:
laats was ik ergens , en wat denk je ??
Geen APPELTAART,%$#&&^# ., ik gelijk weg, pislink.
![]()
![]()
Lijkt mij een nieuwe ATH, ik denk dat ik maar ga investeren in....quote:
De vraag is er al, alleen niet tegen die prijzen. Het aanbod zal eerst nog flink stijgen, terwijl de prijs flink daalt, waarna de vraag flink stijgt.quote:Op vrijdag 9 september 2011 10:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
Want de vraag zal nog fors gaan stijgen
Ik bedoelde de vraag naar koopmans mix voor appeltaartquote:Op vrijdag 9 september 2011 10:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De vraag is er al, alleen niet tegen die prijzen. Het aanbod zal eerst nog flink stijgen, terwijl de prijs flink daalt, waarna de vraag flink stijgt.
Ik feliciteer de laatste tijd mensen die hun huis nog net kwijt geraakt zijn.... sprak vorige week nog een 'adviseer' en die zij dat het nu al bar en boos is, hij was heel huiverig voor de komende jaren... ze zijn hard op zoek naar alternatieve bronnen van inkomstenquote:Op vrijdag 9 september 2011 10:51 schreef meth77 het volgende:
Zal nog wel verder oplopen zolang de payability terug loopt door de bezuinigingen, wie nu iets te koop heeft staan die moet gewoon snel en scherp met de prijs zijn
Dat is wat die adviseur je vertelde?quote:Op vrijdag 9 september 2011 10:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik feliciteer de laatste tijd mensen die hun huis nog net kwijt geraakt zijn.... sprak vorige week nog een 'adviseer' en die zij dat het nu al bar en boos is, hij was heel huiverig voor de komende jaren... ze zijn hard op zoek naar alternatieve bronnen van inkomsten![]()
Door de crisis zijn potentiele kopers ook veel beter voorgelicht, de meesten gaan eerst zelf researchen en hebben vaak geen behoefte meer aan de dure adviseurs met hun vaak waardeloze adviezen. Beter nog kun je zelf gaan onderhandelen met de banksters... volgens mij kun je dan het geld wat je aan een 'adviseur' kwijt bent vrijwel direct in de pocket houden.
Ja... hij was daar behoorlijk eerlijk overquote:Op vrijdag 9 september 2011 11:29 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat is wat die adviseur je vertelde?
adviseurs zouden nog best wel nuttig kunnen zijn, vooral in deze zeer onzekere tijden voor verkopers, ze zouden een verkoper kunnen behoeden van onrealistisch hoge prijzen, en op zoek kunnen gaan naar de hoogst mogelijke prijs die nog acceptabel voor de markt (=snelle verkoop)quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja... hij was daar behoorlijk eerlijk over![]()
Niet zo heel raar want hij was de afgelopen 3 jaar al zo'n beetje 70% van zijn collega's kwijt geraakt. Overigens deden ze niet alleen hypotheken maar alle financiele producten. Deze mensen beginnen steeds beter te begrijpen dat ze het argusogen bekeken worden na alle slechte en leugenachtige adviezen die ze de afgelopen decennia verstrekt hebben. Zelf vermoed ik dat er een enorme uittocht gaande is in het adviseursberoep.
Een kennis van mij heeft laatst zijn huis verkocht 85k onder de vraagprijs, ik denk dat als we een jaar verder zijn dat de prijs die de koper ervoor betaald heeft nog aan de hoge kant zal blijken te zijn geweest. Ik heb hem in ieder geval gefeliciteerd met de verkoop.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:04 schreef Artimunor het volgende:
Er zijn altijd gretige/gierige kopers die soms de gok wagen in de hoop op een buitenkansje, en dan een geruststellend persbericht van de politiek of de nvm aangrijpen om te gaan geloven in dat buitenkansje.
Dat kan evengoed iets over de vraagprijs - en dus over die kennis van je - zeggen.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een kennis van mij heeft laatst zijn huis verkocht 85k onder de vraagprijs
Hij had als vraagprijs het bedrag wat hij zelf voor het huis betaald had, gelukkig zat er eigen geld in en kon hij dit 'verlies' dus lijden. Dat in tegenstelling tot mensen die aflossingsvrij zitten of nog amper wat schuld hebben afgebouwd. Met name spaarhypotheken zijn gebaseerd op samengestelde interest en bouwen gedurende de eerste helft van de looptijd amper eigen vermogen op.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat kan evengoed iets over de vraagprijs - en dus over die kennis van je - zeggen.
Xeno! Je fantasieën lopen uit de hand.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hij had als vraagprijs het bedrag wat hij zelf voor het huis betaald had, gelukkig zat er eigen geld in en kon hij dit 'verlies' dus lijden. Dat in tegenstelling tot mensen die aflossingsvrij zitten of nog amper wat schuld hebben afgebouwd. Met name spaarhypotheken zijn gebaseerd op samengestelde interest en bouwen gedurende de eerste helft van de looptijd amper eigen vermogen op.
Geloof wat je wilt geloven, zijn nieuwe huis heeft hij ook met een fikse korting kunnen kopen. Degene die er vanaf moest zat al in het verzorgingstehuis.... de kids zullen moeders wel even flink onder druk gezet hebben om de centjes te kunnen cashen. Zo'n oude dame heeft toch een enorme overwaarde en kan ver onder 'de marktwaarde' duiken. Als je zelf onder de marktwaarde moet duiken dan kan het wel eens een heel aantrekkelijke keuze zijn om je verlies te nemen en zelf een flinke korting te bedingen, op die manier is er feitelijk helemaal niets aan de hand. De mensen die geen eigen vermogen opgebouwd of meegenomen hebben staan erbij en kijken er na....quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Xeno! Je fantasieën lopen uit de hand.
Gefeliciteerd. Het kan blijkbaar nog erger.quote:
Een groot deel van de populatie hoort stemmen... een nog groter deel gelooft zelfs dat er een onzichtbaar mannetje in de lucht leeft.... die mensen hebben zelfs hun eigen politieke partijen opgerichtquote:Op vrijdag 9 september 2011 15:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Het kan blijkbaar nog erger.![]()
Hoor je ook stemmen?
Je hebt wel veel kennissenquote:Op vrijdag 9 september 2011 13:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een kennis van mij heeft laatst zijn huis verkocht 85k onder de vraagprijs, ik denk dat als we een jaar verder zijn dat de prijs die de koper ervoor betaald heeft nog aan de hoge kant zal blijken te zijn geweest. Ik heb hem in ieder geval gefeliciteerd met de verkoop.
247.931 huizen te koop...... zeg dat welquote:
Komt door mijn sociale karakterquote:
Mooi aantal. Als het 250.000 is gaat de vlag uit in mijn huurwoningquote:Op zaterdag 10 september 2011 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
247.931 huizen te koop...... zeg dat wel
Waarom bij 250.000 en niet bij 240.000? Denk je dat dat verschil uitmaakt?quote:Op zaterdag 10 september 2011 17:47 schreef StephanL het volgende:
Mooi aantal. Als het 250.000 is gaat de vlag uit in mijn huurwoning![]()
Korter dan een jaar schat ik zo.quote:en Wie weet hoe veel jaar we verder zijn.
Hoeft niet. Als de teller op 250.000 staat worden ze gratis weggeven. Heb ik gehoord. Van diverse kanten. Allemaal van kennissen van Xeno.quote:Wellicht tegen die tijd oriënteren op een koophuis a anderhalve ton.
Al staan alle koopwoningen te koopquote:Op zaterdag 10 september 2011 17:47 schreef StephanL het volgende:
[..]
Mooi aantal. Als het 250.000 is gaat de vlag uit in mijn huurwoningen Wie weet hoe veel jaar we verder zijn. Wellicht tegen die tijd oriënteren op een koophuis a anderhalve ton.
Oh reallyquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan nog gaan de verkopers echt niet zakken hoor,
Ja ik ken iemand die er al bijna twee jaar mee zit en langzaam bananas aan het worden is, drie jaar geleden gekocht nieuw en moet het nu alleen betalenquote:Op zondag 11 september 2011 11:34 schreef iamcj het volgende:
Collega van me had 4 makelaars over de vloer laten komen om zijn huis te laten verkopen.
Eigenwijs het 20.000 euro hoger in de markt gezet, in 7 weken weg...
Het leuke is dat al die huizen nog steeds verkocht worden voor de overgewaardeerde prijs. De makelaars laten nog steeds de huizen taxeren - zie het als een weerman die de wind gaat meten met een natte vinger - en op basis daarvan denken ze de boel te verkopenquote:Op zondag 11 september 2011 10:42 schreef SeLang het volgende:
Het huis van me zus staat ook alweer een jaar ofzo te koop. Ik zag onlangs dat de fundapagina opeens weg was en dat hij er opnieuw op is gezet, waarschijnlijk om de tijd dat hij te koop staat even te resetten.
Natuurlijk kan dit maar één ding betekenen: de vraagprijs is te hoog. Maar ik hou me er verder buiten en ga geen welgemeende adviezen geven want daar komt natuurlijk ruzie van
Verstandige manquote:Op zondag 11 september 2011 16:38 schreef sorcees het volgende:
Ik blijf zitten waar ik zit, ik ga nooit meer verhuizen, in de afgelopen 20 jaar genoeg geprofiteerd, nu in een groot mooi huis voor een kleine hypotheek, overwaarde nooit opgemaakt, en ik ga nooit meer verhuizen (had ik al gezegd).
B.t.w. ik haat verhuizen, uitzoeken, weggooien, inpakken, uitpakken, inrichten etc.
Verhuizen is duur, afgezien van de aan/verkoop van het huis zelf, al die pruts dingen, stopcontactje hier, leidinkje daar, etc.
Wie maakt deze grafiek? Kan die niet worden aangepast volgens de standaarden voor de asverdeling? Dus geen 243700 op de as, maar gewoon 240000, 250000, enz.? Maakt het aanzienlijk leesbaarder!quote:
Ik ben iets voorzichtiger, het kan toch niet zijn dat half Nederland te koop staat, op een dag moet er toch een marktconforme prijs ontstaan, dat kopen goedkoper is als huren bedoel ik, ofschoon de corporaties en verzekeraars voorlopig wel blijven verkopen op deze topprijzenquote:Op zondag 11 september 2011 18:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wie maakt deze grafiek? Kan die niet worden aangepast volgens de standaarden voor de asverdeling? Dus geen 243700 op de as, maar gewoon 240000, 250000, enz.? Maakt het aanzienlijk leesbaarder!
Iets anders: Tijd voor een Fundateller Jaarwisseling Wedstrijd?! Ik stel voor: doe eenmalig een schatting van de stand tijdens de jaarwisseling (middernacht). Ideaal zou zijn als dat in de OP wordt bijgehouden. De winner krijgt gedurende heel 2012 een eervolle vermelding in de OP als Funda-Gok-Expert.
Ik doe een gooi: ik verwacht dan 258.540 huizen te koop op Funda.
mail@Floris.nuquote:
quote:Op zondag 11 september 2011 18:33 schreef michaelmoore het volgende:
op een dag moet er toch een marktconforme prijs ontstaan, dat kopen goedkoper is als huren bedoel ik,
Ik zit boven de huurgrens maar een vergelijkbaar huis is om te kopen ruim twee keer zo duurquote:Op maandag 12 september 2011 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kopen is al jaren goedkoper dan huren, moet je alleen niet de fout maken om het te vergelijken met de sociale woningbouw en de daarbij bijbehorende huur.
Tja, uitzonderingen heb je altijd. Ik ben 300,- (per maand) goedkoper uit met kopen dan een vergelijkbaar huis huren. Kun je nagaan wat dat verschil over 15 jaar is.quote:Op maandag 12 september 2011 00:35 schreef michaelmoore het volgende:
Ik zit boven de huurgrens maar een vergelijkbaar huis is om te kopen ruim twee keer zo duur
Is geen uitzondering hoor , huren is niet zo duur als jij denktquote:Op maandag 12 september 2011 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja, uitzonderingen heb je altijd. Ik ben 300,- (per maand) goedkoper uit met kopen dan een vergelijkbaar huis huren. Kun je nagaan wat dat verschil over 15 jaar is.
Je zit boven de huurgrens toch? En die grens is wat? ¤ 642,- ?quote:Op maandag 12 september 2011 00:46 schreef michaelmoore het volgende:
Is geen uitzondering hoor , huren is niet zo duur als jij denkt
En los je daarbij nog af? Of heb je voor het gemak ook de waardedaling niet meegeteld? Want zelfs met een paar procent waardedaling per jaar ben je je 300 euro "goedkoper" al ruim kwijt. Daar kan jij niets meer aan doen, omdat je er al aan vast zit, maar iedereen die nu kan kiezen "kopen of huren" heeft die keus wel.quote:Op maandag 12 september 2011 00:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik betaal 501,- per maand, en heb een ruime 5 kamer hoekwoning + garage.
De meeste mensen die ik ken die recentelijk (afgelopen 5 jaar) een woning hebben gekocht betalen minstens >600 euro per maand aan rente bij een lage rentestand. Deze mensen krijgen een enorme duw te verwerken zodra de rente gaat stijgen, laat staan dat ze nog geld overhouden om af te lossen. Veel van de mensen die hard roepen dat ze ze goedkoop wonen leasen van de bank een huis. Speculeren op overwaardequote:Op maandag 12 september 2011 00:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zit boven de huurgrens toch? En die grens is wat? ¤ 642,- ?
Schei uit man met je huren is niet zo duur als je denkt, ik ken diverse mensen (Xeno...: pun intended) die rond de 450,- per maand betalen voor een 3 kamerflatje. En de gelukkigen onder hen hebben met mazzel een 4 kamer flat.
Ik betaal 501,- per maand, en heb een ruime 5 kamer hoekwoning + garage.
Al die beleggingshypotheken geweldig was dat.quote:Op maandag 12 september 2011 09:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De meeste mensen die ik ken die recentelijk (afgelopen 5 jaar) een woning hebben gekocht betalen minstens >600 euro per maand aan rente bij een lage rentestand. Deze mensen krijgen een enorme duw te verwerken zodra de rente gaat stijgen, laat staan dat ze nog geld overhouden om af te lossen. Veel van de mensen die hard roepen dat ze ze goedkoop wonen leasen van de bank een huis. Speculeren op overwaarde![]()
We moeten gewoon weer terug naar lineaire en annuitaire hypotheken.... kunnen meteen al die hypotheekadviseurs een andere baan gaan zoeken, want dan valt er meteen niets meer te 'adviseren'
Ik weet er alles vanquote:Op maandag 12 september 2011 09:23 schreef meth77 het volgende:
[..]
Al die beleggingshypotheken geweldig was dat.
De aflossing verdwijnt zo in de pocket van de adviseur
En wat zou die woning aan huur kosten in de vrije sector?quote:Op maandag 12 september 2011 09:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
De meeste mensen die ik ken die recentelijk (afgelopen 5 jaar) een woning hebben gekocht betalen minstens >600 euro per maand aan rente bij een lage rentestand.
Welke vrije sector? Door de gevoerde grondpolitiek en fiscale behandeling van hypotheekschuld kan er geen sprake zijn van een vrije markt. De markt is overgereguleerd en daardoor volkomen verziekt. Vrije markten werken enkel als er sprake is van een transparante kostprijs.quote:Op maandag 12 september 2011 11:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En wat zou die woning aan huur kosten in de vrije sector?
Dure vorm van aflossingsvrije hypotheek.quote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wij hebben ook een beleggingshypotheek, maar daar hou ik niet eens rekening mee wat betreft de aflossing. Ik ga er gewoon vanuit dat het verloren geld is, dan kan het alleen maar meevallen...
Zeker als je weet dat 30% van je inleg / "'aflossing"" nog steeds in de pocket van de verzekeraar verdwijnt en de rest wordt "belegt"quote:Op maandag 12 september 2011 22:12 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dure vorm van aflossingsvrije hypotheek.
Je kunt veel van appeltaart zeggen; maar niet dat het gebakken lucht is.quote:Op vrijdag 9 september 2011 10:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lijkt mij een nieuwe ATH, ik denk dat ik maar ga investeren in....
Want de vraag zal nog fors gaan stijgen
Beschouw het maar als een forse afsluitprovisie.quote:Zeker als je weet dat 30% van je inleg / "'aflossing"" nog steeds in de pocket van de verzekeraar verdwijnt en de rest wordt "belegt"
Hee... Dat lijkt dan deels op huren. Daar verdwijnt niet alleen 100%, maar zeggen ze ook nog eens elk jaar dat de nieuwe termijn van 102% a 103% voortaan weer 100% heet....quote:Op maandag 12 september 2011 22:27 schreef michaelmoore het volgende:
Zeker als je weet dat 30% van je inleg / "'aflossing"" nog steeds in de pocket van de verzekeraar verdwijnt en de rest wordt "belegt"
Nee hoor ze hebben keurig het huis geschilderdquote:Op maandag 12 september 2011 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hee... Dat lijkt dan deels op huren. Daar verdwijnt niet alleen 100%, maar zeggen ze ook nog eens elk jaar dat de nieuwe termijn van 102% a 103% voortaan weer 100% heet....
Dat ik het als verloren beschouw, betekent niet dat het verloren is...quote:Op maandag 12 september 2011 22:12 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dure vorm van aflossingsvrije hypotheek.
Ik zou er niet op rekenenquote:Op maandag 12 september 2011 22:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dat ik het als verloren beschouw, betekent niet dat het verloren is...Hopelijk staat er nog een leuk bedragje op het moment dat de hypotheek reeds afbetaald is.
Dat schilderen zat er al in. Eigenlijk was het 80%. Met schilderen e.d. erbij is het dan 100%. Althans, voor pakweg 12 maanden. Daarna wordt de 100% 'herzien'.quote:Op maandag 12 september 2011 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
Nee hoor ze hebben keurig het huis geschilderd
En dat doe ik dan ook niet, ik hoop er alleen op.quote:
Nee hoor, maar je moet niet je hoofd in het zand steken, want als je je hoofd eruit haalt is het niet beter gewordenquote:Op dinsdag 13 september 2011 00:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
En dat doe ik dan ook niet, ik hoop er alleen op.
Lezen is best moeilijk, nietwaar?
Dus zij geeft aan dat ze het als verloren beschouwd, en als het toch nog wat opbrengt dat dat mooi meegenomen is, maar ze rekent daar niet op. En vervolgens kom jij met een verhaal over 'je hoofd in het zand steken'.quote:Op dinsdag 13 september 2011 00:27 schreef michaelmoore het volgende:
Nee hoor, maar je moet niet je hoofd in het zand steken, want als je je hoofd eruit haalt is het niet beter geworden
Al s je 30 jaar lang 150 eiro aflossing per maand krijgt en het resultaat isquote:Op dinsdag 13 september 2011 00:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus zij geeft aan dat ze het als verloren beschouwd, en als het toch nog wat opbrengt dat dat mooi meegenomen is, maar ze rekent daar niet op. En vervolgens kom jij met een verhaal over 'je hoofd in het zand steken'.
Dan rijst bij mij de vraag: Wiens hoofd?
QFT, niemand neemt de moeite om zijn huis te koop te zetten als ze niet graag willen verhuizen.quote:Op maandag 12 september 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
Als je niet tegen marktprijs wil verkopen dan ben je geen verkoper maar gewoon een opportunist. Ieder huis in Nederland is wel te koop voor het juiste bedrag natuurlijk. Ik geloof toch wel dat de meeste mensen met een huis op Funda gewoon willen verkopen. Misschien is de druk niet overal even hoog. Je hebt mensen die bijv. naar een appartementje willen, maar dat kan ook nog over 5 jaar. Maar er zijn ook mensen die hun baan kwijt zijn, gaan scheiden, groter moeten gaan wonen vanwege kinderen, et cetera. Die verkopen op een zeker moment wel.
Los daarvan maakt het natuurlijk niet zoveel uit op welk niveau de transactie plaatsvindt. Of jij jouw huis nu voor 250 verkoopt en er een woning van 250 voor terugkoopt, of je doet hetzelfde op een prijsniveau van 360, dat maakt eigenlijk niks uit.
De funverkopers haken vanzelf af wanneer de rekeningen binnenkomen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 02:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
QFT, niemand neemt de moeite om zijn huis te koop te zetten als ze niet graag willen verhuizen.
Ergens verwacht ik dat huizenverkopen gewoon weer dezelfde verkoopaantallen krijgen als 4 jaar geleden, zodra kopers beginnen met wennen aan prijsverlagingen! Net zoals kopers 4 jaar geleden "snel moesten kopen voor-ie duurder is", zullen verkopers "snel moeten verkopen voor-ie niets meer waard is". En met het gemak waarmee kopers er toen 10% bij deden, moeten verkopers er 10% af gaan halen om te verkopen.quote:Op maandag 12 september 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
Als je niet tegen marktprijs wil verkopen dan ben je geen verkoper maar gewoon een opportunist. Ieder huis in Nederland is wel te koop voor het juiste bedrag natuurlijk. Ik geloof toch wel dat de meeste mensen met een huis op Funda gewoon willen verkopen. Misschien is de druk niet overal even hoog. Je hebt mensen die bijv. naar een appartementje willen, maar dat kan ook nog over 5 jaar. Maar er zijn ook mensen die hun baan kwijt zijn, gaan scheiden, groter moeten gaan wonen vanwege kinderen, et cetera. Die verkopen op een zeker moment wel.
Los daarvan maakt het natuurlijk niet zoveel uit op welk niveau de transactie plaatsvindt. Of jij jouw huis nu voor 250 verkoopt en er een woning van 250 voor terugkoopt, of je doet hetzelfde op een prijsniveau van 360, dat maakt eigenlijk niks uit.
De overheid heeft met name geprobeerd om de landing te verzachten, de verlenging van de HRA voor het tweede huis, de verhoging van de NHG en het verlagen van de OB zijn allemaal maatregelen die de overheid heel veel geld kosten. Dat geld moet nu aan andere economische activiteiten ontrokken worden.... zie hoe kortzichtig en opportuun onze politici zijnquote:Op dinsdag 13 september 2011 08:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Zodra dat stopt, en kopers de concurrentie aangaan op prijs, nemen de verkopen weer toe!
Word een hele lange, zachte landing. We zijn nu al 3 jaar bezig en gaat denk ik nog wel even duren. Achteraf kunnen we misschien gaan zeggen/analyseren of dit nu een goed scenario is geweest van de overheid. Misschien hadden we beter het scenario zoals Finland kunnen hanteren (of welk land was dat die de HRA in 1 keer had afgeschaft waardoor de huizenprijzen in elkaar stortten?)quote:Op dinsdag 13 september 2011 09:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De overheid heeft met name geprobeerd om de landing te verzachten..
Enige verschil lijkt me dat 10% erbij makkelijker te doen is (wat de gek er voor geeft), maar 10% eraf voor veel mensen die <10 jaar geleden gekocht hebben betekent dat ze de rest van hun leven een woningschuld blijven afbetalen. Natuurlijk is er ook nog een hele grote groep die blij gemaakt is met een enorme overwaarde en die deze nu ziet verdampen, maar als je je huis voor zeg 250k gekocht hebt, 275k geleend hebt vanwege kk., dan is het toch wel pittig om je vraagprijs te verlagen naar een bedrag dat lager ligt dan je aankoopprijs. Je kunt het individu niet aanspreken op het falen van het systeem (10% kk.), maar het is deze groep die een verlies van 25k of meer maar lastig te boven gaat komen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ergens verwacht ik dat huizenverkopen gewoon weer dezelfde verkoopaantallen krijgen als 4 jaar geleden, zodra kopers beginnen met wennen aan prijsverlagingen! Net zoals kopers 4 jaar geleden "snel moesten kopen voor-ie duurder is", zullen verkopers "snel moeten verkopen voor-ie niets meer waard is". En met het gemak waarmee kopers er toen 10% bij deden, moeten verkopers er 10% af gaan halen om te verkopen.
Ironisch genoeg gebeurt dit nog niet door de overheidsmaatregelen die de prijzen hoog houden! Het ironische eraan is dat die maatregelen bedoeld zijn om "de markt te redden"![]()
Zodra dat stopt, en kopers de concurrentie aangaan op prijs, nemen de verkopen weer toe!
Feit is dat de overheid alles doet om "the haves" te beschermen ten koste van "the have nots". Net zoals het overhevelen van pensioenen van jong naar oud...quote:Op dinsdag 13 september 2011 09:53 schreef antfukker het volgende:
[..]
Word een hele lange, zachte landing. We zijn nu al 3 jaar bezig en gaat denk ik nog wel even duren. Achteraf kunnen we misschien gaan zeggen/analyseren of dit nu een goed scenario is geweest van de overheid. Misschien hadden we beter het scenario zoals Finland kunnen hanteren (of welk land was dat die de HRA in 1 keer had afgeschaft waardoor de huizenprijzen in elkaar stortten?)
Natuurlijk is een huis geen belegging... een huis is een kostenpost. Die 10% k.k. is helemaal het probleem niet, het probleem zit hem aan de kant van de financiering en de subsidie op het aangaan van schulden.quote:Op dinsdag 13 september 2011 10:36 schreef Coelho het volgende:
Je kunt het individu niet aanspreken op het falen van het systeem (10% kk.), maar het is deze groep die een verlies van 25k of meer maar lastig te boven gaat komen.
'The haves' hebben voornamelijk schulden waar de overheid grotendeels garant voor staat, daar zit dus ook een deel van het probleem. Dat de 'have nots' daardoor automatisch deelgenoot zijn van het probleem is een groot probleem, de problemen worden alsmaar vooruit geschoven in de hoop dat het binnenkort beter gaat. De jeugd word daardoor opgezadeld met een enorme staatsschuld en een leeggeroofde pensioenkas. De boomers zorgen vooral goed voor zichzelfquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Feit is dat de overheid alles doet om "the haves" te beschermen ten koste van "the have nots". Net zoals het overhevelen van pensioenen van jong naar oud...
zeker als je kunt doen van je levensloop of spaarloonsaldoquote:Op dinsdag 13 september 2011 11:03 schreef sorcees het volgende:
Mensen die van plan zijn de komende jaren hun huis te verkopen kunnen beter nu beginnen met versneld aflossen.
Daar ging het helemaal niet over:quote:Op dinsdag 13 september 2011 00:43 schreef michaelmoore het volgende:
Al s je 30 jaar lang 150 eiro aflossing per maand krijgt en het resultaat is
30n jaar maal 50 euro per maand dan ok
als je dat ok vind
quote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
het gaat trouwens niet om een woekerpolisgeval, maar gewoon om een éénmalig gestort bedrag
waarde spaargeld jaar 2 = waarde spaargeld jaar1 + rente - inflatie - vermogensrendementsheffingquote:Op woensdag 14 september 2011 00:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
De aankomende generatie is slim genoeg om te beseffen dat sparen helpt, die wachten geduldig totdat de luchtballon gedaald is.
De keuze wordt steeds groter.
Met de huidige stijgende spaarrentes en de dalende woningwaardes is dat nog altijd meer rendement dan nu kopen als je het zo wil bekijken, plus dat je dan later minder kwijt bent aan hypotheek kosten (die zijn toch een percentage91 tot 1,5% van het hypotheek bedrag?) omdat je meer eigen geld in kunt brengen en daarnaast is de vermogensrendement heffing is slechts over het deel dat je (als je met zijn 2'en bent) boven de 41.322,- euroquote:Op woensdag 14 september 2011 09:50 schreef lutser.com het volgende:
[..]
waarde spaargeld jaar 2 = waarde spaargeld jaar1 + rente - inflatie - vermogensrendementsheffing
Inderdaad, mocht je dan ooit willen verhuizen, in deze dalende woningmarkt, dan zit je in ieder geval niet met een restschuld. En omdat de daling zich in de totale markt voordoet maakt het niet uit dat jou huis minder waard is, want het huis waarnaar je wil verhuizen zal ook in waarde gedaald zijn.quote:Op woensdag 14 september 2011 11:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
Gewoon door sparen, want wat je niet hoeft te lenen... daar betaal je ook geen rente over. Met de dalende vastgoedprijzen snijd het mes dus aan twee kanten. Minder schuld betekend dat je jezelf in een veel sterkere positie manoeuvreert, zelfs als de hypotheekrente gaat stijgen. Aflossing == verlossing. Hoe minder je hoeft af te lossen hoe dichter je bij de vrijheid bent
Word jij nou nooit moe van jezelf?quote:
Dat had je toch zelf ook gedaan?quote:Op woensdag 14 september 2011 12:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Tot een paar jaar geleden was het vooral opscheppen over de kapitale lening die je bij de bank had los weten te peuteren.... 'slimme zet' was dat. Uiteraard zitten veel van die mensen nu met een kapitale schuld.... speculeren op de overwaarde op de top van de zeepbel is eigenlijk een 'beetje dom'
Ja.... ik heb spijt... spijt dat ik niet in '95 al was ingestapt in de woning en zilver/goudmarkt. Nu moet ik maar zien dat mijn beleggingshypotheek ooit nog wat oplevert. Ik zie nu allemaal mensen om mij heen die huren en een schuldenvrij bestaan leven, zij zijn de werkelijke winnaars van de crisisquote:Op donderdag 15 september 2011 09:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat had je toch zelf ook gedaan?
Of heb jij een beetje zitten jokken hier...?
Het begint er steeds meer op te lijken dat de mensen met schulden de echte winnaars zijn! Ben je de enige met schulden, dan ben je de verliezer, maar zodra je met miljoenen bent, draait de rest er voor op. Zie IJsland, na jaren op de pof leven betalen ze hun schulden niet terug. Zie Griekenland, na jaren fraude worden ze beloond met honderden miljarden. Zie de huizenbezitters in Nederland, waar nu al de ene na de andere steunmaatregel voor wordt ingevoerd...quote:Op donderdag 15 september 2011 10:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik zie nu allemaal mensen om mij heen die huren en een schuldenvrij bestaan leven, zij zijn de werkelijke winnaars van de crisis![]()
In hoeverre waren dat 'de IJslanders' en niet een paar gladde bankiersalen?quote:Op donderdag 15 september 2011 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Zie IJsland, na jaren op de pof leven betalen ze hun schulden niet terug.
Door de bailouts worden de private schulden overgeheveld naar het publiek. We krijgen allemaal te maken met de gevolgen. Wie nu geen schulden heeft merkt dat dus ook maar verkeerd nog altijd in een betere positie dan de schuldenaren... De schuldvrije mensen hebben natuurlijk ook geprofiteerd van al die mensen die zich tot hun oogballen toe lieten financieren. Schuldvrij in een samenleving waar de welvaart daalt is nog altijd beter dan gebukt te gaan onder schulden en tevens je welvaart zien dalen. Scheelt een hoop stress... en daardoor blijf je waarschijnlijk langer leven om zodoende in goede gezondheid van je pensioen te genieten.... op die manier krijg je er toch nog wat voor terugquote:Op donderdag 15 september 2011 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het begint er steeds meer op te lijken dat de mensen met schulden de echte winnaars zijn! Ben je de enige met schulden, dan ben je de verliezer, maar zodra je met miljoenen bent, draait de rest er voor op. Zie IJsland, na jaren op de pof leven betalen ze hun schulden niet terug. Zie Griekenland, na jaren fraude worden ze beloond met honderden miljarden. Zie de huizenbezitters in Nederland, waar nu al de ene na de andere steunmaatregel voor wordt ingevoerd...
600 is wat weinig denk ikquote:Op donderdag 15 september 2011 09:17 schreef meth77 het volgende:
Ik denk dat we per maand wel 600 kunne aandikken
dus 2000 vanaf nu
men al onder die 250.000 willen blijven
Ik zeg 249.820
Welk pensioen?quote:Op donderdag 15 september 2011 10:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Door de bailouts worden de private schulden overgeheveld naar het publiek. We krijgen allemaal te maken met de gevolgen. Wie nu geen schulden heeft merkt dat dus ook maar verkeerd nog altijd in een betere positie dan de schuldenaren... De schuldvrije mensen hebben natuurlijk ook geprofiteerd van al die mensen die zich tot hun oogballen toe lieten financieren. Schuldvrij in een samenleving waar de welvaart daalt is nog altijd beter dan gebukt te gaan onder schulden en tevens je welvaart zien dalen. Scheelt een hoop stress... en daardoor blijf je waarschijnlijk langer leven om zodoende in goede gezondheid van je pensioen te genieten.... op die manier krijg je er toch nog wat voor terug
Je pensioen verdampt en je huur blijft stijgen.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
en daardoor blijf je waarschijnlijk langer leven om zodoende in goede gezondheid van je pensioen te genieten.... op die manier krijg je er toch nog wat voor terug
ja de babyboomers moeten dus hun huis verkopen om van te leven en over de grens een huisje kopenquote:Op donderdag 15 september 2011 11:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je pensioen verdampt en je huur blijft stijgen.
Die zitten met een hypotheek van 200,- per maandquote:Op donderdag 15 september 2011 11:14 schreef meth77 het volgende:
ja de babyboomers moeten dus hun huis verkopen om van te leven en over de grens een huisje kopen
Nee joh, die hebben hun overwaarde allang gecashet en rijden nu met hun campertje van Gibraltar naar de noordkaap en vice versa.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zitten met een hypotheek van 200,- per maand
Of zitten nu in een recreatiehuis in de vrij natuur en gaan de wintermaanden naar het zuidenquote:Op donderdag 15 september 2011 11:20 schreef sorcees het volgende:
[..]
Nee joh, die hebben hun overwaarde allang gecashet en rijden nu met hun campertje van Gibraltar naar de noordkaap en vice versa.
Wat voor een contract? Dat ze voor jouw gaan zorgen op je oude dag? Willen ze dat wel en wat lever je als tegenprestatie? Hoe kunnen je kinderen garanderen dat ze hun afspraak nakomen?quote:Op donderdag 15 september 2011 11:12 schreef sorcees het volgende:
[..]
Welk pensioen?
Ik heb het al afgeschreven, en overweeg nu contracten met mijn kinderen af te sluiten.
Maar als hun pensioen verdampt is waar betalen ze die dan van?quote:Op donderdag 15 september 2011 11:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zitten met een hypotheek van 200,- per maand
Hun pensioen verdampt niet, want de verdamping van jouw pensioen condenseert daarin.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar als hun pensioen verdampt is waar betalen ze die dan van?
Mijn pensioen.... haha.... ik betaal alleen belasting... geld stoppen in pensioenfondsen is voor jonge mensen erg onverstandig. Je kan beter zelf vermogen opbouwen, een beetje meebetalen voor de boomers en financiele maffiosi is niet aan mij besteed.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hun pensioen verdampt niet, want de verdamping van jouw pensioen condenseert daarin.
Krijgen die hem nog omhoog dan? vrees dat er daarvoor opeens viagra in het basispakket zitquote:Op donderdag 15 september 2011 12:23 schreef SeLang het volgende:
Zorg dat je zelf zo snel mogelijk stopt met werken en stop met betalen van belastingen en pensioenpremies. Uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat het een erg goed gevoel geeft om niet meer elke dag anaal te worden uitgewoond door de babyboomers.
Bij de exploderende zorgkosten kan dat er ook nog wel bij....quote:Op donderdag 15 september 2011 16:35 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Krijgen die hem nog omhoog dan? vrees dat er daarvoor opeens viagra in het basispakket zit
Precies.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat voor een contract? Dat ze voor jouw gaan zorgen op je oude dag? Willen ze dat wel en wat lever je als tegenprestatie? Hoe kunnen je kinderen garanderen dat ze hun afspraak nakomen?
Het is in de geschiedenis altijd zo geweest dat je kinderen je pensioen verzorgden voor zover je zelf niet had gespaard. En voor >80% van de wereldbevolking is dat anno 2011 nog steeds zo.quote:Op donderdag 15 september 2011 17:39 schreef sorcees het volgende:
[..]
Precies.
Dat willen ze graag voor ons doen, ik lig krom voor hun studie, en zij gaan veeel meer verdienen.
Ze zijn netjes opgevoed, een man, een man, een woord, een woord.
En blijkbaar vertrouw je daar zoveel op dat je toch maar een contract op wilt maken...quote:Op donderdag 15 september 2011 17:39 schreef sorcees het volgende:
Dat willen ze graag voor ons doen, ik lig krom voor hun studie, en zij gaan veeel meer verdienen.
Pffff..... dus zei moeten jou op je oude dag verzorgen voor die paar jaar collegegeld en onderdak? Dat noem ik een echte BB'er mentaliteit.quote:Op donderdag 15 september 2011 17:39 schreef sorcees het volgende:
[..]
Precies.
Ja, is dat zo gek dan?quote:Op donderdag 15 september 2011 18:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En blijkbaar vertrouw je daar zoveel op dat je toch maar een contract op wilt maken...
Ik ben geen BBér, ik moet gewoon tot mijn 67ste werken, en dat contract is er voor als ik alzheimer krijg.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Pffff..... dus zei moeten jou op je oude dag verzorgen voor die paar jaar collegegeld en onderdak? Dat noem ik een echte BB'er mentaliteit.
Kijk.... ik houd van mijn ouders, als ze zorg en onderdak nodig hebben op hun oude dag dan hebben ze geen contract nodig om op mij te kunnen rekenen.
Natuurlijk is een contract een teken van wantrouwen, er moet nl. exact worden vastgelegd wat de afspraken zijn. Een contract heeft tot doel om in geval van een dispuut een rechter te laten oordelen, beide partijen willen bewijs van een afspraak om er aanspraak op te kunnen doen.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:09 schreef sorcees het volgende:
[..]
Ja, is dat zo gek dan?
Dat jij blijkbaar contract in verbinding brengt met wantrouwen, zoals de waard is vertouwd hij zijn gasten.
Want als je Alzheimer krijgt moet iemand anders jouw zaak waarnemen tegen je eigen kinderen? Lekker danquote:Op donderdag 15 september 2011 19:11 schreef sorcees het volgende:
[..]
Ik ben geen BBér, ik moet gewoon tot mijn 67ste werken, en dat contract is er voor als ik alzheimer krijg.
Ja, dat is gek.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:09 schreef sorcees het volgende:
Ja, is dat zo gek dan?
Dat jij blijkbaar contract in verbinding brengt met wantrouwen, zoals de waard is vertouwd hij zijn gasten.
Het getuigt in ieder geval van een zeer zakelijk kijk op de ouder-kind relatie.quote:Op donderdag 15 september 2011 19:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, dat is gek.
Een contract moeten maken met je kinderen doet me ernstig twijfelen aan je opvoedkundige capaciteiten.
Ik lees wat jij schrijft, hoe ik het interpreteer is persoonlijk. Maar zeg nou zelf.... zo'n contract.. vind je dat echt een goed idee? Wat vinden je kinderen daar eigenlijk van?quote:Op donderdag 15 september 2011 19:29 schreef sorcees het volgende:
Je leest alleen maar wat je wil lezen, hou het dan lekker voor jezelf.
Interessante gedachtegang! Je wilt dus eigenlijk zeggen dat het hele pensioen/AOW-systeem zoals we dat hier hebben nog nooit ergens langdurig in de praktijk is getest? 't Is nogal een experimentquote:Op donderdag 15 september 2011 18:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is in de geschiedenis altijd zo geweest dat je kinderen je pensioen verzorgden voor zover je zelf niet had gespaard. En voor >80% van de wereldbevolking is dat anno 2011 nog steeds zo.
Het is pas enkele decennia en alleen in de westerse wereld (en voorheen in het Oostblok) dat we de verantwoordelijkheid voor onze toekomstige oude dag uit handen hebben gegeven aan een linkse elite, met een voorspelbaar resultaat
Feitelijk is dat wel zo. AOW is een omslagstelsel, dus eigenlijk een collectieve zorg van de jongere generatie voor de oudere. Maar echt pensioen is iets relatief nieuws en onbekends. Elders ter wereld en vroeger zorgden de kinderen gewoon voor hun ouders. Of die werkten langer door. Het systeem wat wij nu hebben, dat bijna iedereen verplicht spaart voor de oude dag is relatief nieuwquote:Op donderdag 15 september 2011 21:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Interessante gedachtegang! Je wilt dus eigenlijk zeggen dat het hele pensioen/AOW-systeem zoals we dat hier hebben nog nooit ergens langdurig in de praktijk is getest? 't Is nogal een experiment
http://www.funda.nl/koop/quote:Op donderdag 15 september 2011 09:13 schreef RemcoDelft het volgende:
248.332
Nog iemand die een inzet wil doen voor middernacht oud en nieuw?
Opa en oma zorgden voor de kleinkinderen, zodat de ouders konden werken, en zo 'verdienden' ze hun oude dag bij elkaar.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Feitelijk is dat wel zo. AOW is een omslagstelsel, dus eigenlijk een collectieve zorg van de jongere generatie voor de oudere. Maar echt pensioen is iets relatief nieuws en onbekends. Elders ter wereld en vroeger zorgden de kinderen gewoon voor hun ouders. Of die werkten langer door. Het systeem wat wij nu hebben, dat bijna iedereen verplicht spaart voor de oude dag is relatief nieuw
Tegenwoordig willen BB'ers hun oude dagen slijten in warme oorden terwijl ze leuke dingen doen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 07:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Opa en oma zorgden voor de kleinkinderen, zodat de ouders konden werken, en zo 'verdienden' ze hun oude dag bij elkaar.
Minn familie is haast volledig naar Frankrijk die hebben daar een huisjes gekocht in de ardeche, samen met anderen, binnen kort gaan ze een eigen burgemeester kiezen als het zo door gaatquote:Op vrijdag 16 september 2011 09:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tegenwoordig willen BB'ers hun oude dagen slijten in warme oorden terwijl ze leuke dingen doen.
Helaas gaat de crisis voor velen aan die droom een einde maken, overigens is het ook beter om tot je dood actief te blijven... rust roest
Ze gaan toch wel hun eigen wijn maken neem ik aanquote:Op vrijdag 16 september 2011 09:36 schreef meth77 het volgende:
[..]
Minn familie is haast volledig naar Frankrijk die hebben daar een huisjes gekocht in de ardeche, samen met anderen, binnen kort gaan ze een eigen burgemeester kiezen als het zo door gaat
Nou die vermaken zich prima hoor, ik ga er binenkort op bezoek
Precies! 6 keer per jaar een maand op vakantie zeg maar... En ondertussen roepen dat de jongeren het zo goed hebben, want ze gaan 2 keer per jaar een weekje skieen...quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tegenwoordig willen BB'ers hun oude dagen slijten in warme oorden terwijl ze leuke dingen doen.
Lijkt me niet, drinken welquote:Op vrijdag 16 september 2011 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ze gaan toch wel hun eigen wijn maken neem ik aan
En mogen de belastingbetalers kromliggen voor de kinderopvang, ook al hebben ze zelf geen kinderen...quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In het teken van inburgering begin je eerst met wijn drinken en daarna moet je het wel zelf gaan maken hoor... je bent er niet enkel en alleen maar om te komen profiterenquote:
Ook dat nog ja.... als stellen er voor kiezen om een huis op 2 salarissen te kopen dan mag je als single zonder koopwoning belasting betalen voor hun leensubsidie, de scholing van hun kinderen en de opvang van hun kinderen. Je draagt netto veel meer bij aan de schatkist en krijgt daar helemaal niets voor terug... dat deugd natuurlijk niet. Singles worden gediscrimineerd in dit landquote:Op vrijdag 16 september 2011 10:46 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
En mogen de belastingbetalers kromliggen voor de kinderopvang, ook al hebben ze zelf geen kinderen...
En mijn kinderen mogen straks de AOW van al die singels zonder kinderen betalen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ook dat nog ja.... als stellen er voor kiezen om een huis op 2 salarissen te kopen dan mag je als single zonder koopwoning belasting betalen voor hun leensubsidie, de scholing van hun kinderen en de opvang van hun kinderen. Je draagt netto veel meer bij aan de schatkist en krijgt daar helemaal niets voor terug... dat deugd natuurlijk niet. Singles worden gediscrimineerd in dit land
Als de AOW tegen die tijd nog bestaat dan, dat is ook nog maar de vraag...quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:55 schreef lutser.com het volgende:
[..]
En mijn kinderen mogen straks de AOW van al die singels zonder kinderen betalen.
Ik ga er niet vanuit... Maar zelf sparen is ook lastig, nu huizen (na inflatie) 5 keer zo duur zijn als toen de BBers ze kochten, we per werkende zo'n 10 keer keer zoveel kwijt zijn aan AOW, en onze pensioenen al worden opgesnoept...quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:13 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Als de AOW tegen die tijd nog bestaat dan, dat is ook nog maar de vraag...
Er bestaat natuurlijk geen echt contract, meer bij wijze van spreken om de zaken zelf met elkaar te regelen.quote:Op donderdag 15 september 2011 20:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik lees wat jij schrijft, hoe ik het interpreteer is persoonlijk. Maar zeg nou zelf.... zo'n contract.. vind je dat echt een goed idee? Wat vinden je kinderen daar eigenlijk van?
En je punt is? Niet gepensioneerde singels betalen de AOW voor de gepensioneerde AOW gerechtigde singels.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:55 schreef lutser.com het volgende:
[..]
En mijn kinderen mogen straks de AOW van al die singels zonder kinderen betalen.
Wij van WC-eend willen graag dat de wc-eend met korting actie verlengd wordt omdat het verkopen van wc-eend de gehele Nederlandse samenleving ten goede komt.quote:'Ga door met stimuleren woningmarkt'
DEN HAAG - Bouwend Nederland pleit voor verlenging van tijdelijke maatregelen die het kabinet heeft genomen om de woningmarkt te stimuleren.
Voorzitter Elco Brinkman wil dat de verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent permanent wordt. Ook pleit hij voor het handhaven van de verhoging van het maximumbedrag van de nationale hypotheekgarantie.
Brinkman is blij dat ondanks de forse bezuinigingen de investeringen in infrastructuur naar verhouding weinig dalen.
Terwijl maar 1 ding de woningmarkt echt kan helpen: schrappen van alle wetgeving die tot de huidige problemen heeft geleid. Echt ongelofelijk dat de overheid een "markt" verziekt door regelgeving, daardoor de kosten enorm laat toenemen, en als oplossing komt met nog meer regels...quote:Op zaterdag 17 september 2011 05:31 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Wij van WC-eend willen graag dat de wc-eend met korting actie verlengd wordt omdat het verkopen van wc-eend de gehele Nederlandse samenleving ten goede komt.
Afgelopen week stond er al een stuk met EB in de Telegraaf.... wat is die man een zonnekoningquote:Op zaterdag 17 september 2011 05:31 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Wij van WC-eend willen graag dat de wc-eend met korting actie verlengd wordt omdat het verkopen van wc-eend de gehele Nederlandse samenleving ten goede komt.
Waarbij aangegetekend moet worden dat de korting die op WC-eend gegeven wordt, uiteraard niet ten koste gaat van Ons van WC-eend, maar dat die wordt gecompenseerd door alle andere producten in de supermarkt in prijs te verhogen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 05:31 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Nu nog 249.329! Iemand heeft een huis verkocht! Morgen staan er weer een paar honderd bij... Ik zal binnenkort eens wat foto's maken hier in de wijk, bij voorkeur met een zware donderwolk erboven: er staan zo 5 borden op een rijtje.quote:
Ja nou gaat het wel heel erg hard , zo ga ik de stand op 31 december niet winnen met mijn 252.300quote:
Hier staan de woningen van de woningbouwvereniging ook al langer te koop, kennelijk zijn ze met terugkoopgarantie ook moeilijker te slijtenquote:Op zaterdag 17 september 2011 14:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu nog 249.329! Iemand heeft een huis verkocht! Morgen staan er weer een paar honderd bij... Ik zal binnenkort eens wat foto's maken hier in de wijk, bij voorkeur met een zware donderwolk erboven: er staan zo 5 borden op een rijtje.
Zal toch niet aan de wijk liggen?quote:Op zaterdag 17 september 2011 14:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu nog 249.329! Iemand heeft een huis verkocht! Morgen staan er weer een paar honderd bij... Ik zal binnenkort eens wat foto's maken hier in de wijk, bij voorkeur met een zware donderwolk erboven: er staan zo 5 borden op een rijtje.
Nou, als beide buren van 1 huis de tent willen verkopen, geeft dat wel te denken...quote:Op zaterdag 17 september 2011 15:35 schreef sorcees het volgende:
[..]
Zal toch niet aan de wijk liggen?
Nieuwe gok: Wanneer wordt de 250k gehaald?quote:
Laten we het een weerstandsniveau noemen.quote:Op zondag 18 september 2011 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nieuwe gok: Wanneer wordt de 250k gehaald?
Ik verwacht nog 2 dagen stijging, dan een onverklaarbare daling van enkele duizenden, en daarna nog een paar weken stijging voor de 250k...
1 Oktober is er toch een open huizen dag? Dus lijkt me een plotselinge daling van duizenden stuks in de eerste week van Oktober logischer. Incl. door de NVM ingefluisterde chokoladeletter formaat 'nieuws' berichten in de Telegraafquote:Op zondag 18 september 2011 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nieuwe gok: Wanneer wordt de 250k gehaald?
Ik verwacht nog 2 dagen stijging, dan een onverklaarbare daling van enkele duizenden, en daarna nog een paar weken stijging voor de 250k...
vandaar dat het nu ff scherp oploopt, kunnen ze het na de openhuizendag weer laten zakkenquote:Op zondag 18 september 2011 14:51 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
1 Oktober is er toch een open huizen dag? Dus lijkt me een plotselinge daling van duizenden stuks in de eerste week van Oktober logischer. Incl. door de NVM ingefluisterde chokoladeletter formaat 'nieuws' berichten in de Telegraaf
So true.quote:Op zondag 18 september 2011 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
dan een onverklaarbare daling van enkele duizenden
Ze moeten toch ergens hun boterham mee verdienen. Meedoen met open dagen is niet gratis.quote:Op zondag 18 september 2011 23:29 schreef sorcees het volgende:
Het is tegenwoordig om de haverklap open dag.
grootste inkomstenbron van makelaars tegenwoordig, en je hoeft pas te betalen als het huis verkocht is, dus na 1500 euro schuld ga niet meer weg hequote:Op zondag 18 september 2011 23:30 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ze moeten toch ergens hun boterham mee verdienen. Meedoen met open dagen is niet gratis.
Ja echt op vakantie zijn de makelaars niet geweest dit jaar, ze hebben doorgewerkt, op een weekje of twee texel naquote:Op maandag 19 september 2011 10:06 schreef Emu het volgende:
Ik ben met verbazing geslagen, om te zien, dat het aantal koopwoningen in de zomermaanden verder is opgelopen, terwijl men traditioneel een daling, of gelijkstand zou kunnen verwachten. Dit ziet er niet goed uit... mogelijk moet ik mijn absolute prijsdaling prognose van 3% dit jaar gaan bijzetten. Ben benieuwd met wat voor uitzonderingen en tijdelijke "acties" de overheid nog zal komen om de daling tegen te gaan. Maar inmiddel koop je al zo een 15% goedkoper dan in 2008 + verlaagde overdrachtsbelasting.
Het lijkt mij het effect van de verlaagde overdrachtsbelasting: het zorgt niet zo zeer voor meer verkopen, maar wel voor meer mensen die snel van hun huis af willen, en weten dat de verlaging voor een jaar is (voorlopig).quote:Op maandag 19 september 2011 10:06 schreef Emu het volgende:
Ik ben met verbazing geslagen, om te zien, dat het aantal koopwoningen in de zomermaanden verder is opgelopen, terwijl men traditioneel een daling, of gelijkstand zou kunnen verwachten.
Wat is er erg aan meer aanbod?quote:Dit ziet er niet goed uit...
Wat is er mis met dalende prijzen? Ik heb nog nooit iemand horen klagen als de benzine aan de pomp goedkoper werd. Ook heb wel eens de verkoper van televisies horen klagen dat de prijs van televisies zo hard daalde. Dit was slecht voor hem omdat hij nu meer toestellen moest verkopen aan lastige klanten. De consument hoorde ik echter niet klagen. Conclusie... klachten over dalende prijzen komen vooral van de verkopende partijquote:
Is dat niet vervelend, iedere keer vreemd volk over de vloer voor elk wissewasje.quote:Op maandag 19 september 2011 11:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zo... dan ga ik nu weer even fijn mijn huurbaas bellen.... de kraan van de wasmachine lekt
Als je nog 90 procent moet van je 'eigendom' moet afbetalen, is het dan wel van jou?quote:Op maandag 19 september 2011 11:14 schreef sorcees het volgende:
[..]
Is dat niet vervelend, iedere keer vreemd volk over de vloer voor elk wissewasje.
Nu heb ik het geluk dat ik redelijk handig ben, een lekkende kraan repareren duurt 3x zo lang als dat betreffende telefoontje plegen.
Ben toch blij met mijn eigen huis, gevoelsmatig is het ook van mij, voelt lekker.
Nee... dat is niet vervelend hoor. Overigens voer ik zelf ook wel eens een reparatie uit hoor, gewoon omdat ik er dan zin in heb. Een huurhuis mag dan wel niet mijn eigendom zijn het voelt wel als thuisquote:Op maandag 19 september 2011 11:14 schreef sorcees het volgende:
[..]
Is dat niet vervelend, iedere keer vreemd volk over de vloer voor elk wissewasje.
Nu heb ik het geluk dat ik redelijk handig ben, een lekkende kraan repareren duurt 3x zo lang als dat betreffende telefoontje plegen.
Ben toch blij met mijn eigen huis, gevoelsmatig is het ook van mij, voelt lekker.
Inderdaad, andere discussie.quote:Op maandag 19 september 2011 11:26 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je nog 90 procent moet van je 'eigendom' moet afbetalen, is het dan wel van jou?
Andere discussie.
Was het nog druk op de dam?quote:Op maandag 19 september 2011 18:39 schreef 44pje het volgende:
Sinds vandaag eentje minder![]()
Alleen nog even de financiering rondkrijgen
Iedereen wil dan als een uitkeringstrekker leven aan de Middellandse Zee..... ga ik daar lekker verder met een huisje hurenquote:Op maandag 19 september 2011 19:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Als Italie ten onder gaat, binnen twee jaar, dan gaan wij rap naar de 300K.
Je zal maar een koophuis hebben hier, dan zit je mooi vastquote:Op maandag 19 september 2011 19:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Iedereen wil dan als een uitkeringstrekker leven aan de Middellandse Zee..... ga ik daar lekker verder met een huisje huren
Als je kijkt naar het aantal geboortes vanaf 1975 tot 1995. Dan lijkt het mij niet onlogisch dat er vanaf 2000 een grote vraag naar woningen was, en dat deze vraag nu gewoon vanuit nature minder gaat worden, vanaf ongeveer 1990 zijn er minder kinderen geboren.quote:Op maandag 19 september 2011 10:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het lijkt mij het effect van de verlaagde overdrachtsbelasting: het zorgt niet zo zeer voor meer verkopen, maar wel voor meer mensen die snel van hun huis af willen, en weten dat de verlaging voor een jaar is (voorlopig).
[..]
Wat is er erg aan meer aanbod?
Nog wat van de prijs af kunnen halen?quote:Op maandag 19 september 2011 18:39 schreef 44pje het volgende:
Sinds vandaag eentje minder![]()
Alleen nog even de financiering rondkrijgen
Goede analyse, zeker ook v.w.b. het vetgedrukte. Daar waar we kopers wel in 2 groepen opdelen (starters en niet-starters), wordt dat met verkopers eigenlijk nooit gedaan. En dat terwijl 'uittreders' vaak toch andere belangen zullen hebben dan de overige verkopers.quote:Op maandag 19 september 2011 20:30 schreef Emu het volgende:
[..]
Als je kijkt naar het aantal geboortes vanaf 1975 tot 1995. Dan lijkt het mij niet onlogisch dat er vanaf 2000 een grote vraag naar woningen was, en dat deze vraag nu gewoon vanuit nature minder gaat worden, vanaf ongeveer 1990 zijn er minder kinderen geboren.
Hetzelfde geld voor de verkopende partijen, weinig uittreders op de woningmarkt van 1995 tot 2010. Neen, het echte uittreden van de babyboom golf moet nog gaan beginnen binnen enkele jaren.
Dit in de combinatie met de zeer lage rente waarmee men heeft kunnen lenen in het verleden, en met de rente die nu in de toekomst iets hoger zal liggen, is dat geen goede combinatie voor stijgende prijzen meer.
mijn broer was een vroege babyboomer (1945) die is vorig maand terug gegaan, dus het uitdunnen is begonnenquote:
Gecondoleerd met het verlies van je broer.quote:Op maandag 19 september 2011 21:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn broer was een vroege babyboomer (1945) die is vorig maand terug gegaan, dus het uitdunnen is begonnen
10% is er uiteindelijk afgegaan, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk.quote:Op maandag 19 september 2011 21:08 schreef antfukker het volgende:
[..]
Nog wat van de prijs af kunnen halen?
klopt.. maar ja altijd beter als niks. En je hebt al 4% overdrachtsbelasting minder te betalen.quote:Op maandag 19 september 2011 21:43 schreef 44pje het volgende:
[..]
10% is er uiteindelijk afgegaan, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk.
Wij zijn er erg blij mee iig
Dan ligt het aan de klootzak die in het midden woont.quote:Op zaterdag 17 september 2011 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nou, als beide buren van 1 huis de tent willen verkopen, geeft dat wel te denken...
bedanktquote:Op maandag 19 september 2011 21:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gecondoleerd met het verlies van je broer.
249.629 huizen te koopquote:
Jongens, huizen moet je altijd kopen. Funda weer terug naar 175.000 op advies van De Jager?quote:De Jager: Geen sombere boodschap
Minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) vindt niet dat het kabinet een somber verhaal vertelt in de begroting voor volgend jaar. "Het is inderdaad niet optimistisch, maar wel realistisch", zei De Jager dinsdag nadat hij het traditionele koffertje aan de Tweede Kamer had aangeboden.
De Jager vindt niet dat hij mensen de put in praat, waardoor ze geen geld meer uit durven te geven en de economie verder in het slop raakt. "Ik moet als minister van Financiën duidelijk neerzetten dat er risico's zijn, maar mensen die geld hebben, nodig ik vooral uit om te kopen wat ze willen kopen. Als je ervoor moet lenen is dat vaak minder verstandig, tenzij het om een huis gaat."
De Jager is het oneens met kritiek van de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet. Die vindt dat achttien miljard euro bezuinigen, zoals het kabinet doet, lang niet voldoende is. De Jager zei niet te willen speculeren over de noodzaak van extra bezuinigingen. Of die nodig zijn, wordt in het voorjaar bepaald, zoals het kabinet eerder heeft afgesproken.
Eerder op de dag zei De Jager in zijn toespraak in de Tweede Kamer dat het kabinet rekening houdt met een 'opstekende storm'. "Terwijl ik hier de Miljoenennota 2012 aanbied, trekt om ons heen de financiële en economisch tegenwind steeds meer aan. Het is duidelijk dat de dreiging groot is. We moeten ons schrap zetten om overeind te blijven."
Hij bedoelt gewoon dat je niet moet lenen voor consumptiegoederen. Een huis is anders, want dat blijft er wel staan. Bovendien kan (bijna) niemand een huis kopen zonder te lenen. Is toch anders dan met een auto, waar mensen nog aflossen terwijl de auto al op de sloop ligt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Jongens, huizen moet je altijd kopen. Funda weer terug naar 175.000 op advies van De Jager?
Het is meer het lenen-lenen-lenen-moraal wat De Jager graag stimuleert met betrekking tot de woningmarkt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hij bedoelt gewoon dat je niet moet lenen voor consumptiegoederen. Een huis is anders, want dat blijft er wel staan. Bovendien kan (bijna) niemand een huis kopen zonder te lenen. Is toch anders dan met een auto, waar mensen nog aflossen terwijl de auto al op de sloop ligt.
Of het markttechnisch slim is om nu een huis te kopen, daar laat JanKees zich toch helemaal niet over uit?
Hij is juist tegen de lenen-lenen-lenen moraal, want hij zegt mensen dit niet te doen (behalve voor een huis).quote:Op dinsdag 20 september 2011 19:40 schreef pberends het volgende:
[..]
Het is meer het lenen-lenen-lenen-moraal wat De Jager graag stimuleert met betrekking tot de woningmarkt.
Als je naar de hypotheekschuld (105% bbp) kijkt zou De Jager eigenlijk moeten zeggen: Neem minder hypotheek, of los het liefst af.
Want dit kabinet vindt een staatsschuld van 67% van het bbp al VEEL TE HOOG!
106% financieringquote:Op dinsdag 20 september 2011 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hij is juist tegen de lenen-lenen-lenen moraal, want hij zegt mensen dit niet te doen (behalve voor een huis).
Verder is het beleid gewoon dat er weer afgelost moet worden. Je kunt niet eens meer aflossingsvrij krijgen.
Over welke periode heb je het? Vroegah pakte ze gewoon alles wat ze wilden, zonder onderpand.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:22 schreef pberends het volgende:
106% financiering. Hoeveel was dat in Duitsland?
Als dank hebben we natuurlijk wel onder germaanse architectuur gebouwde vrijstaande zomerwoningen aan de kust voor terug gekregen. Twee meter dikke muren. Warm in de winter en lekker koel in de zomerquote:Op dinsdag 20 september 2011 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Over welke periode heb je het? Vroegah pakte ze gewoon alles wat ze wilden, zonder onderpand.
Ik denk dat we dan een preek krijgen van Ger Hukker dat het nu meer dan ooit de tijd is om te kopen vanwege de gunstige kopersmarktquote:Op woensdag 21 september 2011 12:59 schreef PierreBetfair het volgende:
Zou een kwart miljoen te koop staande huizen goed genoeg zijn voor een item in het 8 uur journaal?
Eerder dichterbij de Alu Hoed Samenzwering.quote:Op woensdag 21 september 2011 07:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit brengt ons zeer dichtbij de Mysterieuze Grote Daling!
Oftewel Funda heeft z'n belangen bijgesteld van "zo laag mogelijk houden" om kopers niet te laten wachten naar "zo hoog mogelijk" om verkopers maar vaart te laten maken met de verkoop. Goede ontwikkeling.quote:
Hiep, hiep, hoera!!! iedereen aan de....quote:Op donderdag 22 september 2011 03:24 schreef James52 het volgende:
250.317 huizen te koop
We zijn er! Champagne voor ieder.
w0000tquote:Op donderdag 22 september 2011 03:24 schreef James52 het volgende:
250.317 huizen te koop
mede mogelijk gemaakt door:quote:Op donderdag 22 september 2011 03:24 schreef James52 het volgende:
250.317 huizen te koop
Inderdaad want van Lanschot koopt zijn eigen pandjes opquote:Op donderdag 22 september 2011 10:53 schreef BertV het volgende:
[..]
mede mogelijk gemaakt door:
[ afbeelding ]
Is dat appeltaart van de openhuizendag?quote:Op donderdag 22 september 2011 09:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hiep, hiep, hoera!!! iedereen aan de....
[ afbeelding ]
dit is gebaseerd op een geconstateerd fijt waar jijzelf nog over meegepraat hebt destijds...quote:Op donderdag 22 september 2011 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Eerder dichterbij de Alu Hoed Samenzwering.
(Ongelooflijk waar sommige mensen toch in geloven...)
BVZ heeft het altijd over zijn lage woonlasten. Ik vrees echter dat zijn lage woonlasten geen goed voorbeeld zijn voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht, deze hebben namelijk torenhoge woonlasten. Wat dat betreft spreekt hij voor de parochie van banksters, makelaars, notarissen en vastgoedmaffiosi. Ieder ander lid van de samenleving heeft gewoon belang bij lagere woonlasten. Koopt dus geen woningquote:Op donderdag 22 september 2011 12:39 schreef Artimunor het volgende:
onwaarschijnlijk dat jij dat niet ziet, dus is het zeer waarschijnlijk dat je dit soort onzin loopt te verkondigen met een bijbedoeling, ben lid van de nvm maffia?
Ach mijn woonlasten zijn met 345 bruto per maand nu ook niet zo hoog te noemen in mijn gekochte woningbouwhut. Die volgens sommige hier verpauperd zou moeten zijn enz...quote:Op donderdag 22 september 2011 13:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
BVZ heeft het altijd over zijn lage woonlasten. Ik vrees echter dat zijn lage woonlasten geen goed voorbeeld zijn voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht, deze hebben namelijk torenhoge woonlasten. Wat dat betreft spreekt hij voor de parochie van banksters, makelaars, notarissen en vastgoedmaffiosi. Ieder ander lid van de samenleving heeft gewoon belang bij lagere woonlasten. Koopt dus geen woning
Lijkt wel voor december 2011 te gaan gebeurenquote:
Los je ook af Basp1?quote:Op donderdag 22 september 2011 14:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach mijn woonlasten zijn met 345 bruto per maand nu ook niet zo hoog te noemen in mijn gekochte woningbouwhut. Die volgens sommige hier verpauperd zou moeten zijn enz...![]()
In ieder geval gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal in de fundateller.
Wanneer gaan we over de 300.000?
Kom op zeg.quote:Op donderdag 22 september 2011 08:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Oftewel Funda heeft z'n belangen bijgesteld van "zo laag mogelijk houden" om kopers niet te laten wachten naar "zo hoog mogelijk" om verkopers maar vaart te laten maken met de verkoop. Goede ontwikkeling.
Ik ben consistent en heb geen cloons nodig, vorig jaar heb ik wel eens gepost dat het nog rond de 375 bruto was.quote:
Niet van die van de NVM.quote:Op donderdag 22 september 2011 12:39 schreef Artimunor het volgende:
onwaarschijnlijk dat jij dat niet ziet, dus is het zeer waarschijnlijk dat je dit soort onzin loopt te verkondigen met een bijbedoeling, ben lid van de nvm maffia?
Shit ik zat er 4 dagen naast!quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:30 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Met het huidige tempo wel, maar rond juli worden er niet zoveel woningen te koop gezet. Ik denk later in het jaar. 18 september, om zomaar iets te gokken.
Baasquote:Op donderdag 22 september 2011 15:37 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Shit ik zat er 4 dagen naast!
quote:Op donderdag 22 september 2011 17:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kennelijk heeft de 250.000 grens toch een grote psychologische invloed want de prijsdaling is flink ingezet:
Vraagprijs ¤ 27.500 k.k.
Oorspronkelijke vraagprijs ¤ 285.000 k.k.
Aangeboden sinds 6+ maanden
http://www.funda.nl/koop/(...)erlaan-14/kenmerken/
Als je ballen hebt bied je 20% onder die vraagprijs natuurlijk.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:33 schreef Mercer het volgende:
Hup bellen en zeggen ik kijk op funda en het is bij deze verkocht voor de vraagprijs.
quote:
Misschien kan je nog wat aan ze verdienen, ze zullen wel wat extra servers moeten aanschaffen als het zo doorgaat.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:40 schreef antfukker het volgende:
[..]makelaars hebben zoveel werk met huizen op funda zetten dat ze foutjes gaan maken. Verbaasd mij dat ze niet een nieuw verdienmodel introduceren. Ze verdienen toch niets zo?
Uit 1974 dus ja asbest hequote:Op donderdag 22 september 2011 17:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kennelijk heeft de 250.000 grens toch een grote psychologische invloed want de prijsdaling is flink ingezet:
Vraagprijs ¤ 27.500 k.k.
Oorspronkelijke vraagprijs ¤ 285.000 k.k.
Aangeboden sinds 6+ maanden
http://www.funda.nl/koop/(...)erlaan-14/kenmerken/
Gewoon verborgen gebreken inderdaad...quote:Op donderdag 22 september 2011 21:00 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Uit 1974 dus ja asbest he
Asbest is sinds 1993 nagenoeg verboden, daarvoor werd het in van alles gebruikt, tot vloerbedekking aan toe.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:56 schreef machtpen het volgende:
In 1974 werd er allang geen asbest meer gebruikt.
Lul alsjeblieft niet zo dom alsof je er verstand van hebt, want dat heb je duidelijk niet.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:56 schreef machtpen het volgende:
In 1974 werd er allang geen asbest meer gebruikt.
Ik heb die tijd nog meegemaakt en asbest werd toen echt al niet meer gebruikt. Toen was het ook al bekend dat gevaarlijk was. Jeugd van tegenwoordig die denkt dat ze alles beter weten , pffff.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:16 schreef Mercer het volgende:
[..]
Lul alsjeblieft niet zo dom alsof je er verstand van hebt, want dat heb je duidelijk niet.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest#Gebruik_van_asbestquote:afgeraden;
spuitasbest: is tot 1978 veel toegepast als brandwerend- en isolerendmiddel in schepen en gebouwen. Het is zeer kwetsbaar voor beschadiging en daardoor asbestvezelverspreiding;
Zo staat het misschien wel op wikipedia maar de echte werkelijkheid was toch echt anders. De scheepsbouw heb ik zelf meegemaakt en daar is het zeker niet tot 1978 gebruikt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:13 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest#Gebruik_van_asbest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |