abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2011 @ 00:19:23 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101619463
De Fundateller, zo'n beetje iedere volger van AEX kent het fenomeen. De graadmeter voor de staat van de woningmarkt? Of gewoon een nietszeggend getal? Discussieer hier mee over de zin en onzin van deze graadmeter.

Topicreeks: Fundateller

Officiële teller:
http://www.funda.nl/koop/

Huidige aantal huizen te koop op Funda:

Zelf kijken

Oudere gegevens:

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_101623804
247.112 huizen te koop
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_101624071
Het blijft toch een bizarre grafiek: Prijsontwikkelingen bestaande koopwoningen.
pi_101624456
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2011 09:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Het blijft toch een bizarre grafiek: Prijsontwikkelingen bestaande koopwoningen.
De gemiddelde prijs zegt natuurlijk niets over het soort woning waarvoor de gemiddelde prijs betaald wordt :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_101628815
quote:
Ik vind alle grafieken bizar :). Overigens is degene die jij bedoelt wel de enige juiste grafiek. Hij begint namelijk keurig netjes bij 0 qua prijs.
  dinsdag 6 september 2011 @ 13:17:05 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101629341
quote:
Welk deel is precies bizar? Ik vind het opvallend dat de prijs na inflatiecorrectie nu nog steeds het dubbele is van 1995. En wat er bij kan komen, kan er ook weer vanaf!
censuur :O
  dinsdag 6 september 2011 @ 13:29:20 #7
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_101629706
quote:
Hij vertekent behoorlijk.

De gemiddelde verkoopprijs zegt weinig tot niets over de prijsontwikkeling van de markt als geheel. De gemiddelde verkoopprijs stijgt sinds 2009 omdat het starterssegment op zijn kont ligt en er relatief minder goedkope woningen worden verkocht, daardoor stijgt de "gemiddelde verkoopprijs".

Het is veel interessanter wat de prijsindex doet voor de verschillende woningcategoriën. Als je die bij het cbs opsnort dan blijkt dat we sinds 2008 aan het dalen zijn en dat de daling hooguit wat is afgevlakt:
http://statline.cbs.nl/St(...),G3&CHARTTYPE=3&VW=G

Het is een kwestie van tijd tot de eerste categorie het cijfer 100 aantikt. Dan houdt dat in dat de markt qua prijs weer gelijk ligt met niveau 2005, maar dan wel met een stuk lager volume en een stuk hoger aanbod.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  dinsdag 6 september 2011 @ 14:14:20 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_101631072
247.392 huizen te koop
pi_101635117
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 13:29 schreef Hanoying het volgende:
Hij vertekent behoorlijk.

De gemiddelde verkoopprijs zegt weinig tot niets over de prijsontwikkeling van de markt als geheel. De gemiddelde verkoopprijs stijgt sinds 2009 omdat het starterssegment op zijn kont ligt en er relatief minder goedkope woningen worden verkocht, daardoor stijgt de "gemiddelde verkoopprijs".
Je zou ook kunnen zeggen dat door de verscherpte eisen van de afgelopen jaren mensen minder kunnen lenen en dus juist de goedkopere woningen relatief gezien meer verkocht worden. Wie het weet mag het zeggen.

quote:
Het is veel interessanter wat de prijsindex doet voor de verschillende woningcategoriën. Als je die bij het cbs opsnort dan blijkt dat we sinds 2008 aan het dalen zijn en dat de daling hooguit wat is afgevlakt:
Dan vind ik hem zo toch overzichtelijker:
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 6 september 2011 @ 17:06:13 #10
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_101636772
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen zeggen dat door de verscherpte eisen van de afgelopen jaren mensen minder kunnen lenen en dus juist de goedkopere woningen relatief gezien meer verkocht worden. Wie het weet mag het zeggen.
Er hoeft niet gespeculeerd te worden in termen als "zou kunnen". Als de prijsindex van alle categoriën afzonderlijk daalt en de gemiddelde verkoopprijs toch stijgt dan is er maar één conclusie mogelijk.

Dat kan je overigens ook gewoon uit de cbs data halen. De verkoopaantallen van vrijstaande huizen zijn sinds half 2009 (waar de stijging in de gemiddelde verkoopprijs in de grafiek uit de openingspost begint) min of meer gelijk gebleven of zelfs wat gestegen:

de appartementverkopen zijn in dezelfde periode gedaald:

Wat denk je dat het met de gemiddelde verkoopprijs doet als er minder appartementen worden verkocht en meer vrijstaande huizen?

quote:
Dan vind ik hem zo toch overzichtelijker:
Zo lijkt hij ook ontzettend lang uit te vlakken doordat je eerst 15 keer met incrementen van een jaar werkt en dan ineens de periode januari-juli 2011 presenteert als zijnde 7 incrementen.

De daling is vooralsnog echt niet spectaculair hoor maar hem ontkennen is ook wat onzinnig. De markt zit in het slop en zo lang het aanbod historisch hoog blijft en zelfs toeneemt zullen de huizenprijzen maar één kant op bewegen.

250.000 woningen te koop. Dat is zo'n beetje 1 op de 20 koopwoningen in Nederland, 5 % van het totaal staat te koop. Dat is echt enorm.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_101636995
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 17:06 schreef Hanoying het volgende:
Wat denk je dat het met de gemiddelde verkoopprijs doet als er minder appartementen worden verkocht en meer vrijstaande huizen?
Het tegenovergestelde van wat er gebeurt als bv in het appartementensegment de appartementen tot 140K als een trein verkopen, en die van 240K+ totaal niet, en alles daartussenin maar wat aanmoddert.

quote:
Zo lijkt hij ook ontzettend lang uit te vlakken doordat je eerst 15 keer met incrementen van een jaar werkt en dan ineens de periode januari-juli 2011 presenteert als zijnde 7 incrementen.
2011 kun je nog niet kiezen als compleet jaar, en anders hield de grafiek op bij 2010. Overigens kun je zo wel goed zien dat het de laatste 7 maanden niet echt spannend is.

quote:
De daling is vooralsnog echt niet spectaculair hoor maar hem ontkennen is ook wat onzinnig. De markt zit in het slop en zo lang het aanbod historisch hoog blijft en zelfs toeneemt zullen de huizenprijzen maar één kant op bewegen.
Ik ontken niets. Hij zal vast nog wel enige tijd doordalen. De vraag is alleen hoe steil die grafiek gaat verlopen.

quote:
250.000 woningen te koop. Dat is zo'n beetje 1 op de 20 koopwoningen in Nederland, 5 % van het totaal staat te koop.
Gemiddeld 1 per straat in NL :P.

quote:
Dat is echt enorm.
Als ze allemaal leegstonden wel ja. Maar de meeste verkopers wachten nu eerst de verkoop van hun eigen huis af voordat ze een nieuw huis kopen. Vroeger was dat andersom, dan moet je je inderdaad zorgen maken.
pi_101663463
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 17:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Als ze allemaal leegstonden wel ja. Maar de meeste verkopers wachten nu eerst de verkoop van hun eigen huis af voordat ze een nieuw huis kopen. Vroeger was dat andersom, dan moet je je inderdaad zorgen maken.
Het enige wat ik me afvraag: wanneer komt er weer eens een vlaag?
  woensdag 7 september 2011 @ 08:52:43 #13
324665 meth77
to do or not to do
pi_101663582
quote:
6s.gif Op woensdag 7 september 2011 08:45 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Hangt ervan af wat er met de NHG grens en de OV belasting gaat gebeuren
pi_101664561
247.353 huizen te koop
pi_101664583
quote:
6s.gif Op woensdag 7 september 2011 08:45 schreef Istrilyin het volgende:
Lijkt me ook de enige vraag waarmee jij je bezig zou moeten houden. :+
  woensdag 7 september 2011 @ 15:11:25 #16
324665 meth77
to do or not to do
pi_101673590
246.977 huizen te koop
  woensdag 7 september 2011 @ 16:06:15 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_101675475
Wellicht hier al geroepen; maar de grafiek vlakt waarschijnlijk (ook) af omdat mensen hun huis niet eens meer te koop aanbieden.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 7 september 2011 @ 16:08:22 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101675567
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef BertV het volgende:
Wellicht hier al geroepen; maar de grafiek vlakt waarschijnlijk (ook) af omdat mensen hun huis niet eens meer te koop aanbieden.
Of andersom: zet hem maar alvast te koop, zodat je over 4 jaar als-ie eindelijk verkocht is zelf op zoek kan naar iets nieuws.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:13:32 #19
324665 meth77
to do or not to do
pi_101675799
Wat mij verbaasd is hoe sommigen nog steeds kletsen alsof overwaarde een recht is dat bij de notaris is vastgelegd

Pas sprak een meisje tegen me dat ze 11.000 euro overwaarde had, ik dacht, ja dat kan dus ook 12.000 euro negatief zijn, maar heel stellig herhaalde ze dat een paar keer
Verbazingwekkend vind ik dat
pi_101676116
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:13 schreef meth77 het volgende:
Wat mij verbaasd is hoe sommigen nog steeds kletsen alsof overwaarde een recht is dat bij de notaris is vastgelegd
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke schoolverlater die net 2 jaar droog is achter zijn oren meent het recht te hebben om een vrijstaande bungalow met garage en een gigantische achtertuin te kunnen kopen. Bij wijze van spreke alsof dat bij de notaris is vastgelegd. Sparen? Dat is toch iets van vroeger...?
pi_101676206
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef BertV het volgende:
Dus als je je huis wilt verkopen, zet je hem niet te koop, want het lukt toch niet, dus dan weet je zeker dat het niet lukt? Zoiets :?

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Of andersom: zet hem maar alvast te koop, zodat je over 4 jaar als-ie eindelijk verkocht is zelf op zoek kan naar iets nieuws.
Dat lijkt me een heel stuk aannemelijker.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:27:22 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101676416
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke schoolverlater die net 2 jaar droog is achter zijn oren meent het recht te hebben om een vrijstaande bungalow met garage en een gigantische achtertuin te kunnen kopen. Bij wijze van spreke alsof dat bij de notaris is vastgelegd. Sparen? Dat is toch iets van vroeger...?
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke huiseigenaar die met geleend geld 3 keer de bouwkosten heeft betaald voor een huisje/flatje vindt dat iedereen maar mee moet doen om de bubble in stand te houden, i.p.v. huizenprijzen te laten dalen en door bijbouwen voldoende aanbod te voorzien.
pi_101676599
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik verbazingwekkend vind is dat elke huiseigenaar die met geleend geld 3 keer de bouwkosten heeft betaald voor een huisje/flatje vindt dat iedereen maar mee moet doen om de bubble in stand te houden, i.p.v. huizenprijzen te laten dalen en door bijbouwen voldoende aanbod te voorzien.
Verbazingwekkend dat jij denkt dat de gemiddelde huiseigenaar zo denkt.
pi_101681420
Ik ben toch benieuwd wat het werkelijke aantal te koop staande huizen is inclusief stille verkoop en woningen die niet door makelaars op funda zijn aangemeld en exclusief de reeds verkochte huizen. En natuurlijk het aanbod van makelaars die geen toegang hebben tot Funda, laat staan de woningen waarvan de eigenaren de verkoop zelf verzorgen.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_101681898
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:28 schreef Disavowed het volgende:
Ik ben toch benieuwd wat het werkelijke aantal te koop staande huizen is inclusief stille verkoop en woningen die niet door makelaars op funda zijn aangemeld en exclusief de reeds verkochte huizen. En natuurlijk het aanbod van makelaars die geen toegang hebben tot Funda, laat staan de woningen waarvan de eigenaren de verkoop zelf verzorgen.
Dan ga je op zoek naar de data en open je een topic 'De realistische fundateller #1'. En als je dan toch bezig bent kun je gelijk alle parkeergelegenheden en de dubbele woningen van Funda eraf trekken.

Succes. ^O^
pi_101682568
246.976 huizen te koop

Gaat wel hard weer. Wanneer is de volgende open dag?
pi_101682714
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:58 schreef Terrorizer het volgende:
Wanneer is de volgende open dag?
4 oktober. Mogen ze allemaal weer even naar buiten. :D
pi_101683446
'Appeltaart met een toefjes slagroom dag' :9 c_/ *O* :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_101683885
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zit zeker in je genen? Daar was je broer ook altijd gek op. :+
pi_101684645
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zit zeker in je genen? Daar was je broer ook altijd gek op. :+
Volgens mij hebben de meeste Nederlanders dat gen, welke Nederlander is er nu niet gek op appeltaart?
pi_101685051
quote:
10s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
welke Nederlander is er nu niet gek op appeltaart?
Ik. Ik lust het niet eens, al krijg ik 1000,- toe.

(Dus ik raak mijn huis nooit meer kwijt. :N )
pi_101690951
volgende open huizen dag is 1 oktober
pi_101691877
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:51 schreef NaomiRussell het volgende:
volgende open huizen dag is 1 oktober
OW. Terroriiiiiiizzzzzeeeeeeerrrrr.... Let je op?

Ik zei 4 oktober omdat dat de meest logische dag is om de huurders te verwennen, maar ik zat ernaast... De appeltaart is dit jaar 3 dagen eerder. :Y
pi_101695861
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zijn er serieus mensen die speciaal appeltaart gaan bakken? Net of je daar je huis mee verkoopt...
pi_101699172
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:39 schreef Coelho het volgende:

[..]

Zijn er serieus mensen die speciaal appeltaart gaan bakken? Net of je daar je huis mee verkoopt...
Ja tuurlijk zijn er mensen die dat doen. Volgens de Amerikanen werkt het :P
  donderdag 8 september 2011 @ 08:47:06 #36
324665 meth77
to do or not to do
pi_101699992
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:39 schreef Coelho het volgende:

[..]

Je kunt ook een appeltaart kopen en in de oven zetten
  donderdag 8 september 2011 @ 08:54:43 #37
37248 BertV
Klei indiaan
pi_101700088
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus als je je huis wilt verkopen, zet je hem niet te koop, want het lukt toch niet, dus dan weet je zeker dat het niet lukt? Zoiets :?

acceptatie... :')
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_101701240
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 08:54 schreef BertV het volgende:
[ afbeelding ]
acceptatie... :')
Goed dat je zelf al die smiley erbij zette. :D
pi_101731202
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

OW. Terroriiiiiiizzzzzeeeeeeerrrrr.... Let je op?

Ik zei 4 oktober omdat dat de meest logische dag is om de huurders te verwennen, maar ik zat ernaast... De appeltaart is dit jaar 3 dagen eerder. :Y
Waarom niet gewoon van 1 tot 4 oktober dan. Gewoon lekker een open week doen, toch genoeg te koop.
pi_101732009
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:28 schreef Terrorizer het volgende:
Waarom niet gewoon van 1 tot 4 oktober dan. Gewoon lekker een open week doen, toch genoeg te koop.
Dat was oorspronkelijk de planning, maar dat is afgeblazen omdat er voor 3 dagen achter elkaar te weinig kopers waren die door een bank nog serieus genomen werden. :+
pi_101733653
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat was oorspronkelijk de planning, maar dat is afgeblazen omdat er voor 3 dagen achter elkaar te weinig kopers waren die door een bank nog serieus genomen werden. :+
Op naar de 300k dan maar.
pi_101734715
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 23:02 schreef Terrorizer het volgende:
Op naar de 300k dan maar.
Waarschijnlijk wel. :Y (Tenzij de verkopers de prijs laten zakken, maar ja, waarom zou je als verkoper? Het is niet meer als vroeger dat je met 2 hypotheken zit, iedereen wacht met het kopen van een nieuw huis tot het oude huis verkocht is, dus tijd zat.)
pi_101735111
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel. :Y (Tenzij de verkopers de prijs laten zakken, maar ja, waarom zou je als verkoper?
Om te verkopen natuurlijk, anders ben je niet eens een "verkoper"! En hoe meer mensen willen verkopen, hoe meer ze van de prijs af moeten halen. Ik schat dat er nog ongeveer 100.000 huizen duur (tegen de huidige prijzen) verkocht zullen worden, daarna zijn de prijzen dusdanig lager dat je daar niet meer van kan spreken. Er zullen dus nog 100.000 verkopers kunnen cashen, en wie daar bij wil horen als verkoper, zal snel moeten zijn.
pi_101735372
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 23:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Om te verkopen natuurlijk, anders ben je niet eens een "verkoper"!
Stompzinnige opmerking. Mijn auto is ook te koop. Maar niet onder de prijs die ik in gedachte heb. Tot die tijd ben ik gewoon verkoper. (Je laat ook heel handig het belangrijkste deel van de quote weg he...)

quote:
En hoe meer mensen willen verkopen, hoe meer ze van de prijs af moeten halen.
Nee hoor. Hoe meer mensen MOETEN verkopen, hoe meer ze van de prijs af moeten halen. Je haalt 'willen' en 'moeten' ernstig door de war.

quote:
Ik schat dat er nog ongeveer 100.000 huizen duur (tegen de huidige prijzen) verkocht zullen worden, daarna zijn de prijzen dusdanig lager dat je daar niet meer van kan spreken. Er zullen dus nog 100.000 verkopers kunnen cashen, en wie daar bij wil horen als verkoper, zal snel moeten zijn.
Je schatting is schattig. Dat wel. Maar uitsluitend gebaseerd op jouw onderbuik gevoel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 08-09-2011 23:57:12 ]
pi_101735507
Prijsontwikkeling is niet boeiend. Hup naar de 300k!
pi_101735525
Volgende week Vrijdag mogen met een beetje geluk de hutten van Bogarde uit het bestand *O*
  vrijdag 9 september 2011 @ 08:50:58 #47
324665 meth77
to do or not to do
pi_101741051
laats was ik ergens , en wat denk je ??
Geen APPELTAART, -O- %$#&&^# ., ik gelijk weg, pislink. :( })
pi_101741761
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 08:50 schreef meth77 het volgende:
laats was ik ergens , en wat denk je ??
Geen APPELTAART, -O- %$#&&^# ., ik gelijk weg, pislink. :( })
Serieus.... geen appeltaart :? WTF... wat denken die wannabe verkopers wel niet joh.. dat ze hun hut kunnen slijten zonder appeltaart te bakken :( :|W :N :X
pi_101742135
247.585 huizen te koop
pi_101743204
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:54 schreef Terrorizer het volgende:
247.585 huizen te koop
Lijkt mij een nieuwe ATH, ik denk dat ik maar ga investeren in....

Want de vraag zal nog fors gaan stijgen :9
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:51:12 #51
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101743486
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
Want de vraag zal nog fors gaan stijgen :9
De vraag is er al, alleen niet tegen die prijzen. Het aanbod zal eerst nog flink stijgen, terwijl de prijs flink daalt, waarna de vraag flink stijgt.
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:51:26 #52
324665 meth77
to do or not to do
pi_101743492
Zal nog wel verder oplopen zolang de payability terug loopt door de bezuinigingen, wie nu iets te koop heeft staan die moet gewoon snel en scherp met de prijs zijn
pi_101743539
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De vraag is er al, alleen niet tegen die prijzen. Het aanbod zal eerst nog flink stijgen, terwijl de prijs flink daalt, waarna de vraag flink stijgt.
Ik bedoelde de vraag naar koopmans mix voor appeltaart :P
pi_101743643
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:51 schreef meth77 het volgende:
Zal nog wel verder oplopen zolang de payability terug loopt door de bezuinigingen, wie nu iets te koop heeft staan die moet gewoon snel en scherp met de prijs zijn
Ik feliciteer de laatste tijd mensen die hun huis nog net kwijt geraakt zijn.... sprak vorige week nog een 'adviseer' en die zij dat het nu al bar en boos is, hij was heel huiverig voor de komende jaren... ze zijn hard op zoek naar alternatieve bronnen van inkomsten :Y
Door de crisis zijn potentiele kopers ook veel beter voorgelicht, de meesten gaan eerst zelf researchen en hebben vaak geen behoefte meer aan de dure adviseurs met hun vaak waardeloze adviezen. Beter nog kun je zelf gaan onderhandelen met de banksters... volgens mij kun je dan het geld wat je aan een 'adviseur' kwijt bent vrijwel direct in de pocket houden.
pi_101744603
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik feliciteer de laatste tijd mensen die hun huis nog net kwijt geraakt zijn.... sprak vorige week nog een 'adviseer' en die zij dat het nu al bar en boos is, hij was heel huiverig voor de komende jaren... ze zijn hard op zoek naar alternatieve bronnen van inkomsten :Y
Door de crisis zijn potentiele kopers ook veel beter voorgelicht, de meesten gaan eerst zelf researchen en hebben vaak geen behoefte meer aan de dure adviseurs met hun vaak waardeloze adviezen. Beter nog kun je zelf gaan onderhandelen met de banksters... volgens mij kun je dan het geld wat je aan een 'adviseur' kwijt bent vrijwel direct in de pocket houden.
Dat is wat die adviseur je vertelde?
pi_101746556
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:29 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat is wat die adviseur je vertelde?
Ja... hij was daar behoorlijk eerlijk over :D

Niet zo heel raar want hij was de afgelopen 3 jaar al zo'n beetje 70% van zijn collega's kwijt geraakt. Overigens deden ze niet alleen hypotheken maar alle financiele producten. Deze mensen beginnen steeds beter te begrijpen dat ze het argusogen bekeken worden na alle slechte en leugenachtige adviezen die ze de afgelopen decennia verstrekt hebben. Zelf vermoed ik dat er een enorme uittocht gaande is in het adviseursberoep.
pi_101747373
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 12:31 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ja... hij was daar behoorlijk eerlijk over :D

Niet zo heel raar want hij was de afgelopen 3 jaar al zo'n beetje 70% van zijn collega's kwijt geraakt. Overigens deden ze niet alleen hypotheken maar alle financiele producten. Deze mensen beginnen steeds beter te begrijpen dat ze het argusogen bekeken worden na alle slechte en leugenachtige adviezen die ze de afgelopen decennia verstrekt hebben. Zelf vermoed ik dat er een enorme uittocht gaande is in het adviseursberoep.
adviseurs zouden nog best wel nuttig kunnen zijn, vooral in deze zeer onzekere tijden voor verkopers, ze zouden een verkoper kunnen behoeden van onrealistisch hoge prijzen, en op zoek kunnen gaan naar de hoogst mogelijke prijs die nog acceptabel voor de markt (=snelle verkoop)
veel (goede) adviseurs doen dat ook, echter stuiten ze vaak op onwil bij starre verkopers, die vervolgens dan ook hun huis niet kwijtraken.
bij minder starre huiseigenaren die wel willen zakken (vaak niet eens veel alleen maar 10 or 20k onder wat er verder in de buurt te koop staat) zie je dat die hun huis binnen no-time verkocht hebben.

Ik hou veel huizen in de gaten (en buurten) en je ziet dat de relatief goedkope er elke keer snel uitvliegen, zelfs die relatief goedkope een jaar geleden, die nu achteraf toch niet zo goedkoop bleken te zijn.
Er zijn altijd gretige/gierige kopers die soms de gok wagen in de hoop op een buitenkansje, en dan een geruststellend persbericht van de politiek of de nvm aangrijpen om te gaan geloven in dat buitenkansje.
pi_101747514
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:04 schreef Artimunor het volgende:

Er zijn altijd gretige/gierige kopers die soms de gok wagen in de hoop op een buitenkansje, en dan een geruststellend persbericht van de politiek of de nvm aangrijpen om te gaan geloven in dat buitenkansje.
Een kennis van mij heeft laatst zijn huis verkocht 85k onder de vraagprijs, ik denk dat als we een jaar verder zijn dat de prijs die de koper ervoor betaald heeft nog aan de hoge kant zal blijken te zijn geweest. Ik heb hem in ieder geval gefeliciteerd met de verkoop.
pi_101749835
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:09 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een kennis van mij heeft laatst zijn huis verkocht 85k onder de vraagprijs
Dat kan evengoed iets over de vraagprijs - en dus over die kennis van je - zeggen.
pi_101750265
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:33 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat kan evengoed iets over de vraagprijs - en dus over die kennis van je - zeggen.
Hij had als vraagprijs het bedrag wat hij zelf voor het huis betaald had, gelukkig zat er eigen geld in en kon hij dit 'verlies' dus lijden. Dat in tegenstelling tot mensen die aflossingsvrij zitten of nog amper wat schuld hebben afgebouwd. Met name spaarhypotheken zijn gebaseerd op samengestelde interest en bouwen gedurende de eerste helft van de looptijd amper eigen vermogen op.
pi_101750440
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hij had als vraagprijs het bedrag wat hij zelf voor het huis betaald had, gelukkig zat er eigen geld in en kon hij dit 'verlies' dus lijden. Dat in tegenstelling tot mensen die aflossingsvrij zitten of nog amper wat schuld hebben afgebouwd. Met name spaarhypotheken zijn gebaseerd op samengestelde interest en bouwen gedurende de eerste helft van de looptijd amper eigen vermogen op.
Xeno! Je fantasieën lopen uit de hand. _O-
pi_101750581
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Xeno! Je fantasieën lopen uit de hand. _O-
Geloof wat je wilt geloven, zijn nieuwe huis heeft hij ook met een fikse korting kunnen kopen. Degene die er vanaf moest zat al in het verzorgingstehuis.... de kids zullen moeders wel even flink onder druk gezet hebben om de centjes te kunnen cashen. Zo'n oude dame heeft toch een enorme overwaarde en kan ver onder 'de marktwaarde' duiken. Als je zelf onder de marktwaarde moet duiken dan kan het wel eens een heel aantrekkelijke keuze zijn om je verlies te nemen en zelf een flinke korting te bedingen, op die manier is er feitelijk helemaal niets aan de hand. De mensen die geen eigen vermogen opgebouwd of meegenomen hebben staan erbij en kijken er na.... :W
pi_101750915
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[knip]
Gefeliciteerd. Het kan blijkbaar nog erger. :D

Hoor je ook stemmen?
pi_101751376
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gefeliciteerd. Het kan blijkbaar nog erger. :D

Hoor je ook stemmen?
Een groot deel van de populatie hoort stemmen... een nog groter deel gelooft zelfs dat er een onzichtbaar mannetje in de lucht leeft.... die mensen hebben zelfs hun eigen politieke partijen opgericht :o

zaterdag 10 september 2011 @ 01:16:02 #65
323876 michaelmoore
pi_101774416
247.594 huizen te koop
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 10 september 2011 @ 10:41:58 #66
323876 michaelmoore
pi_101778237
pi_101781158
247913... gaat hard!
pi_101781321
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:09 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een kennis van mij heeft laatst zijn huis verkocht 85k onder de vraagprijs, ik denk dat als we een jaar verder zijn dat de prijs die de koper ervoor betaald heeft nog aan de hoge kant zal blijken te zijn geweest. Ik heb hem in ieder geval gefeliciteerd met de verkoop.
Je hebt wel veel kennissen :P
  zaterdag 10 september 2011 @ 13:00:47 #69
323876 michaelmoore
pi_101781556
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 12:41 schreef RemcoDelft het volgende:
247913... gaat hard!
247.931 huizen te koop...... zeg dat wel
pi_101782264
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 12:49 schreef antfukker het volgende:

[..]

Je hebt wel veel kennissen :P
Komt door mijn sociale karakter ;)
pi_101788449
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 13:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

247.931 huizen te koop...... zeg dat wel
Mooi aantal. Als het 250.000 is gaat de vlag uit in mijn huurwoning :D en Wie weet hoe veel jaar we verder zijn. Wellicht tegen die tijd oriënteren op een koophuis a anderhalve ton.
pi_101795614
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:47 schreef StephanL het volgende:
Mooi aantal. Als het 250.000 is gaat de vlag uit in mijn huurwoning :D
Waarom bij 250.000 en niet bij 240.000? Denk je dat dat verschil uitmaakt?

quote:
en Wie weet hoe veel jaar we verder zijn.
Korter dan een jaar schat ik zo.

quote:
Wellicht tegen die tijd oriënteren op een koophuis a anderhalve ton.
Hoeft niet. Als de teller op 250.000 staat worden ze gratis weggeven. Heb ik gehoord. Van diverse kanten. Allemaal van kennissen van Xeno. :+
  zaterdag 10 september 2011 @ 21:54:52 #73
323876 michaelmoore
pi_101797717
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 17:47 schreef StephanL het volgende:

[..]

Mooi aantal. Als het 250.000 is gaat de vlag uit in mijn huurwoning :D en Wie weet hoe veel jaar we verder zijn. Wellicht tegen die tijd oriënteren op een koophuis a anderhalve ton.
Al staan alle koopwoningen te koop
dan nog gaan de verkopers echt niet zakken hoor, de RABO zit er gewoon ver, heel ver naast
  zondag 11 september 2011 @ 07:26:33 #74
323876 michaelmoore
pi_101807306
248.063 huizen te koop
  zondag 11 september 2011 @ 09:53:11 #75
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101808027
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 21:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan nog gaan de verkopers echt niet zakken hoor,
Oh really :P

500 meer huizen te koop dan gisteren... Binnen een week knalt Funda over de 250k heen :7
  zondag 11 september 2011 @ 10:36:37 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101808457
Die 250k wordt heel snel gehaald denk ik. Kijk maar naar de grafiek, er zit een duidelijke seizoens component in. Scherpe stijging in sept-okt en dan vanaf eind november weer wat dalen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 11 september 2011 @ 10:42:55 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101808544
Het huis van me zus staat ook alweer een jaar ofzo te koop. Ik zag onlangs dat de fundapagina opeens weg was en dat hij er opnieuw op is gezet, waarschijnlijk om de tijd dat hij te koop staat even te resetten.

Natuurlijk kan dit maar één ding betekenen: de vraagprijs is te hoog. Maar ik hou me er verder buiten en ga geen welgemeende adviezen geven want daar komt natuurlijk ruzie van :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 11 september 2011 @ 11:34:19 #78
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101809658
Collega van me had 4 makelaars over de vloer laten komen om zijn huis te laten verkopen.

Eigenwijs het 20.000 euro hoger in de markt gezet, in 7 weken weg...
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 11 september 2011 @ 11:58:15 #79
323876 michaelmoore
pi_101810309
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 11:34 schreef iamcj het volgende:
Collega van me had 4 makelaars over de vloer laten komen om zijn huis te laten verkopen.

Eigenwijs het 20.000 euro hoger in de markt gezet, in 7 weken weg...
Ja ik ken iemand die er al bijna twee jaar mee zit en langzaam bananas aan het worden is, drie jaar geleden gekocht nieuw en moet het nu alleen betalen
pi_101820577
November - december : Laten we een nieuw begin maken! kopen!

Vlak na de zomervakantie : Knallende ruzie, echtscheiding, Sell!!

Duidelijk een patroon :') Eind van het jaar weer onder de 240.000 om vervolgens weer te stijgen.
pi_101820721
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 10:42 schreef SeLang het volgende:
Het huis van me zus staat ook alweer een jaar ofzo te koop. Ik zag onlangs dat de fundapagina opeens weg was en dat hij er opnieuw op is gezet, waarschijnlijk om de tijd dat hij te koop staat even te resetten.

Natuurlijk kan dit maar één ding betekenen: de vraagprijs is te hoog. Maar ik hou me er verder buiten en ga geen welgemeende adviezen geven want daar komt natuurlijk ruzie van :')
Het leuke is dat al die huizen nog steeds verkocht worden voor de overgewaardeerde prijs. De makelaars laten nog steeds de huizen taxeren - zie het als een weerman die de wind gaat meten met een natte vinger - en op basis daarvan denken ze de boel te verkopen :')

"We moeten geld maken! sell for the full price while we still can!" En de schuld die overblijft als de prijzen krimpen? who gives a shit.. die zijn gewoon voor de burgers zelf! _O-
pi_101821261
Ik blijf zitten waar ik zit, ik ga nooit meer verhuizen, in de afgelopen 20 jaar genoeg geprofiteerd, nu in een groot mooi huis voor een kleine hypotheek, overwaarde nooit opgemaakt, en ik ga nooit meer verhuizen (had ik al gezegd).
B.t.w. ik haat verhuizen, uitzoeken, weggooien, inpakken, uitpakken, inrichten etc.
Verhuizen is duur, afgezien van de aan/verkoop van het huis zelf, al die pruts dingen, stopcontactje hier, leidinkje daar, etc.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_101821587
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:38 schreef sorcees het volgende:
Ik blijf zitten waar ik zit, ik ga nooit meer verhuizen, in de afgelopen 20 jaar genoeg geprofiteerd, nu in een groot mooi huis voor een kleine hypotheek, overwaarde nooit opgemaakt, en ik ga nooit meer verhuizen (had ik al gezegd).
B.t.w. ik haat verhuizen, uitzoeken, weggooien, inpakken, uitpakken, inrichten etc.
Verhuizen is duur, afgezien van de aan/verkoop van het huis zelf, al die pruts dingen, stopcontactje hier, leidinkje daar, etc.
Verstandige man :)
  zondag 11 september 2011 @ 18:09:09 #84
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101824457
quote:
Wie maakt deze grafiek? Kan die niet worden aangepast volgens de standaarden voor de asverdeling? Dus geen 243700 op de as, maar gewoon 240000, 250000, enz.? Maakt het aanzienlijk leesbaarder!

Iets anders: Tijd voor een Fundateller Jaarwisseling Wedstrijd?! Ik stel voor: doe eenmalig een schatting van de stand tijdens de jaarwisseling (middernacht). Ideaal zou zijn als dat in de OP wordt bijgehouden. De winner krijgt gedurende heel 2012 een eervolle vermelding in de OP als Funda-Gok-Expert.
Ik doe een gooi: ik verwacht dan 258.540 huizen te koop op Funda.
  zondag 11 september 2011 @ 18:33:52 #85
323876 michaelmoore
pi_101825207
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 18:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wie maakt deze grafiek? Kan die niet worden aangepast volgens de standaarden voor de asverdeling? Dus geen 243700 op de as, maar gewoon 240000, 250000, enz.? Maakt het aanzienlijk leesbaarder!

Iets anders: Tijd voor een Fundateller Jaarwisseling Wedstrijd?! Ik stel voor: doe eenmalig een schatting van de stand tijdens de jaarwisseling (middernacht). Ideaal zou zijn als dat in de OP wordt bijgehouden. De winner krijgt gedurende heel 2012 een eervolle vermelding in de OP als Funda-Gok-Expert.
Ik doe een gooi: ik verwacht dan 258.540 huizen te koop op Funda.
Ik ben iets voorzichtiger, het kan toch niet zijn dat half Nederland te koop staat, op een dag moet er toch een marktconforme prijs ontstaan, dat kopen goedkoper is als huren bedoel ik, ofschoon de corporaties en verzekeraars voorlopig wel blijven verkopen op deze topprijzen

Ik hou het op 252.500
  zondag 11 september 2011 @ 18:42:50 #86
323876 michaelmoore
pi_101825476
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 18:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wie maakt deze grafiek?
mail@Floris.nu
pi_101829726
funda-teller plotje is een typisch geval van gnuplot lijkt me. Een 'set yrange' met een floor(lowest value modulo 25000)*25000 en een ceiling(highest value modulo 25000)*25000 en Floris is klaar.
pi_101843931
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 18:33 schreef michaelmoore het volgende:
op een dag moet er toch een marktconforme prijs ontstaan, dat kopen goedkoper is als huren bedoel ik,
:? Kopen is al jaren goedkoper dan huren, moet je alleen niet de fout maken om het te vergelijken met de sociale woningbouw en de daarbij bijbehorende huur.
  maandag 12 september 2011 @ 00:35:39 #89
323876 michaelmoore
pi_101844119
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

:? Kopen is al jaren goedkoper dan huren, moet je alleen niet de fout maken om het te vergelijken met de sociale woningbouw en de daarbij bijbehorende huur.
Ik zit boven de huurgrens maar een vergelijkbaar huis is om te kopen ruim twee keer zo duur
pi_101844302
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:35 schreef michaelmoore het volgende:
Ik zit boven de huurgrens maar een vergelijkbaar huis is om te kopen ruim twee keer zo duur
Tja, uitzonderingen heb je altijd. Ik ben 300,- (per maand) goedkoper uit met kopen dan een vergelijkbaar huis huren. Kun je nagaan wat dat verschil over 15 jaar is.
  maandag 12 september 2011 @ 00:46:03 #91
323876 michaelmoore
pi_101844405
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tja, uitzonderingen heb je altijd. Ik ben 300,- (per maand) goedkoper uit met kopen dan een vergelijkbaar huis huren. Kun je nagaan wat dat verschil over 15 jaar is.
Is geen uitzondering hoor , huren is niet zo duur als jij denkt
Over 15 jaar stikt het van het aanbod van woonruimte koop en huur
pi_101844548
quote:
248.084 huizen te koop
pi_101844564
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:46 schreef michaelmoore het volgende:
Is geen uitzondering hoor , huren is niet zo duur als jij denkt
Je zit boven de huurgrens toch? En die grens is wat? ¤ 642,- ?

Schei uit man met je huren is niet zo duur als je denkt, ik ken diverse mensen (Xeno...: pun intended :D ) die rond de 450,- per maand betalen voor een 3 kamerflatje. En de gelukkigen onder hen hebben met mazzel een 4 kamer flat.

Ik betaal 501,- per maand, en heb een ruime 5 kamer hoekwoning + garage.
  maandag 12 september 2011 @ 01:07:39 #94
323876 michaelmoore
pi_101845054
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 12-09-2011 01:07:51 ]
  maandag 12 september 2011 @ 08:57:58 #95
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_101847979
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En los je daarbij nog af? Of heb je voor het gemak ook de waardedaling niet meegeteld? Want zelfs met een paar procent waardedaling per jaar ben je je 300 euro "goedkoper" al ruim kwijt. Daar kan jij niets meer aan doen, omdat je er al aan vast zit, maar iedereen die nu kan kiezen "kopen of huren" heeft die keus wel.
pi_101848361
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 00:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je zit boven de huurgrens toch? En die grens is wat? ¤ 642,- ?

Schei uit man met je huren is niet zo duur als je denkt, ik ken diverse mensen (Xeno...: pun intended :D ) die rond de 450,- per maand betalen voor een 3 kamerflatje. En de gelukkigen onder hen hebben met mazzel een 4 kamer flat.

De meeste mensen die ik ken die recentelijk (afgelopen 5 jaar) een woning hebben gekocht betalen minstens >600 euro per maand aan rente bij een lage rentestand. Deze mensen krijgen een enorme duw te verwerken zodra de rente gaat stijgen, laat staan dat ze nog geld overhouden om af te lossen. Veel van de mensen die hard roepen dat ze ze goedkoop wonen leasen van de bank een huis. Speculeren op overwaarde :)

We moeten gewoon weer terug naar lineaire en annuitaire hypotheken.... kunnen meteen al die hypotheekadviseurs een andere baan gaan zoeken, want dan valt er meteen niets meer te 'adviseren' ^O^
pi_101848392
248.094 huizen te koop

And rising.... de komende 2 maanden gaan we weer een rally zien :D
  maandag 12 september 2011 @ 09:23:29 #98
324665 meth77
to do or not to do
pi_101848406
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De meeste mensen die ik ken die recentelijk (afgelopen 5 jaar) een woning hebben gekocht betalen minstens >600 euro per maand aan rente bij een lage rentestand. Deze mensen krijgen een enorme duw te verwerken zodra de rente gaat stijgen, laat staan dat ze nog geld overhouden om af te lossen. Veel van de mensen die hard roepen dat ze ze goedkoop wonen leasen van de bank een huis. Speculeren op overwaarde :)

We moeten gewoon weer terug naar lineaire en annuitaire hypotheken.... kunnen meteen al die hypotheekadviseurs een andere baan gaan zoeken, want dan valt er meteen niets meer te 'adviseren' ^O^
Al die beleggingshypotheken geweldig was dat.
De aflossing verdwijnt zo in de pocket van de adviseur
pi_101848535
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:23 schreef meth77 het volgende:

[..]

Al die beleggingshypotheken geweldig was dat.
De aflossing verdwijnt zo in de pocket van de adviseur
Ik weet er alles van :')

Zelfde geld overigens voor de meeste financiële producenten, de fiscale voordelen verdwijnen direct in de pocket van de financiële maffia...inflatie doet de rest, met dank aan de politici die na hun carrière in rovershol Den Haag beloont worden met een goedbetaalde job bij de maffia.
Gewoon niet aan meedoen dus, koopt geen financiële producten!!!
pi_101851530
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 09:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
De meeste mensen die ik ken die recentelijk (afgelopen 5 jaar) een woning hebben gekocht betalen minstens >600 euro per maand aan rente bij een lage rentestand.
En wat zou die woning aan huur kosten in de vrije sector?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')