Welke vrije sector? Door de gevoerde grondpolitiek en fiscale behandeling van hypotheekschuld kan er geen sprake zijn van een vrije markt. De markt is overgereguleerd en daardoor volkomen verziekt. Vrije markten werken enkel als er sprake is van een transparante kostprijs.quote:Op maandag 12 september 2011 11:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En wat zou die woning aan huur kosten in de vrije sector?
Dure vorm van aflossingsvrije hypotheek.quote:Op maandag 12 september 2011 12:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wij hebben ook een beleggingshypotheek, maar daar hou ik niet eens rekening mee wat betreft de aflossing. Ik ga er gewoon vanuit dat het verloren geld is, dan kan het alleen maar meevallen...
Zeker als je weet dat 30% van je inleg / "'aflossing"" nog steeds in de pocket van de verzekeraar verdwijnt en de rest wordt "belegt"quote:Op maandag 12 september 2011 22:12 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dure vorm van aflossingsvrije hypotheek.
Je kunt veel van appeltaart zeggen; maar niet dat het gebakken lucht is.quote:Op vrijdag 9 september 2011 10:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lijkt mij een nieuwe ATH, ik denk dat ik maar ga investeren in....
Want de vraag zal nog fors gaan stijgen
Beschouw het maar als een forse afsluitprovisie.quote:Zeker als je weet dat 30% van je inleg / "'aflossing"" nog steeds in de pocket van de verzekeraar verdwijnt en de rest wordt "belegt"
Hee... Dat lijkt dan deels op huren. Daar verdwijnt niet alleen 100%, maar zeggen ze ook nog eens elk jaar dat de nieuwe termijn van 102% a 103% voortaan weer 100% heet....quote:Op maandag 12 september 2011 22:27 schreef michaelmoore het volgende:
Zeker als je weet dat 30% van je inleg / "'aflossing"" nog steeds in de pocket van de verzekeraar verdwijnt en de rest wordt "belegt"
Nee hoor ze hebben keurig het huis geschilderdquote:Op maandag 12 september 2011 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hee... Dat lijkt dan deels op huren. Daar verdwijnt niet alleen 100%, maar zeggen ze ook nog eens elk jaar dat de nieuwe termijn van 102% a 103% voortaan weer 100% heet....
Dat ik het als verloren beschouw, betekent niet dat het verloren is...quote:Op maandag 12 september 2011 22:12 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dure vorm van aflossingsvrije hypotheek.
Ik zou er niet op rekenenquote:Op maandag 12 september 2011 22:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dat ik het als verloren beschouw, betekent niet dat het verloren is...Hopelijk staat er nog een leuk bedragje op het moment dat de hypotheek reeds afbetaald is.
Dat schilderen zat er al in. Eigenlijk was het 80%. Met schilderen e.d. erbij is het dan 100%. Althans, voor pakweg 12 maanden. Daarna wordt de 100% 'herzien'.quote:Op maandag 12 september 2011 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
Nee hoor ze hebben keurig het huis geschilderd
En dat doe ik dan ook niet, ik hoop er alleen op.quote:
Nee hoor, maar je moet niet je hoofd in het zand steken, want als je je hoofd eruit haalt is het niet beter gewordenquote:Op dinsdag 13 september 2011 00:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
En dat doe ik dan ook niet, ik hoop er alleen op.
Lezen is best moeilijk, nietwaar?
Dus zij geeft aan dat ze het als verloren beschouwd, en als het toch nog wat opbrengt dat dat mooi meegenomen is, maar ze rekent daar niet op. En vervolgens kom jij met een verhaal over 'je hoofd in het zand steken'.quote:Op dinsdag 13 september 2011 00:27 schreef michaelmoore het volgende:
Nee hoor, maar je moet niet je hoofd in het zand steken, want als je je hoofd eruit haalt is het niet beter geworden
Al s je 30 jaar lang 150 eiro aflossing per maand krijgt en het resultaat isquote:Op dinsdag 13 september 2011 00:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus zij geeft aan dat ze het als verloren beschouwd, en als het toch nog wat opbrengt dat dat mooi meegenomen is, maar ze rekent daar niet op. En vervolgens kom jij met een verhaal over 'je hoofd in het zand steken'.
Dan rijst bij mij de vraag: Wiens hoofd?
QFT, niemand neemt de moeite om zijn huis te koop te zetten als ze niet graag willen verhuizen.quote:Op maandag 12 september 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
Als je niet tegen marktprijs wil verkopen dan ben je geen verkoper maar gewoon een opportunist. Ieder huis in Nederland is wel te koop voor het juiste bedrag natuurlijk. Ik geloof toch wel dat de meeste mensen met een huis op Funda gewoon willen verkopen. Misschien is de druk niet overal even hoog. Je hebt mensen die bijv. naar een appartementje willen, maar dat kan ook nog over 5 jaar. Maar er zijn ook mensen die hun baan kwijt zijn, gaan scheiden, groter moeten gaan wonen vanwege kinderen, et cetera. Die verkopen op een zeker moment wel.
Los daarvan maakt het natuurlijk niet zoveel uit op welk niveau de transactie plaatsvindt. Of jij jouw huis nu voor 250 verkoopt en er een woning van 250 voor terugkoopt, of je doet hetzelfde op een prijsniveau van 360, dat maakt eigenlijk niks uit.
De funverkopers haken vanzelf af wanneer de rekeningen binnenkomen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 02:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
QFT, niemand neemt de moeite om zijn huis te koop te zetten als ze niet graag willen verhuizen.
Ergens verwacht ik dat huizenverkopen gewoon weer dezelfde verkoopaantallen krijgen als 4 jaar geleden, zodra kopers beginnen met wennen aan prijsverlagingen! Net zoals kopers 4 jaar geleden "snel moesten kopen voor-ie duurder is", zullen verkopers "snel moeten verkopen voor-ie niets meer waard is". En met het gemak waarmee kopers er toen 10% bij deden, moeten verkopers er 10% af gaan halen om te verkopen.quote:Op maandag 12 september 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
Als je niet tegen marktprijs wil verkopen dan ben je geen verkoper maar gewoon een opportunist. Ieder huis in Nederland is wel te koop voor het juiste bedrag natuurlijk. Ik geloof toch wel dat de meeste mensen met een huis op Funda gewoon willen verkopen. Misschien is de druk niet overal even hoog. Je hebt mensen die bijv. naar een appartementje willen, maar dat kan ook nog over 5 jaar. Maar er zijn ook mensen die hun baan kwijt zijn, gaan scheiden, groter moeten gaan wonen vanwege kinderen, et cetera. Die verkopen op een zeker moment wel.
Los daarvan maakt het natuurlijk niet zoveel uit op welk niveau de transactie plaatsvindt. Of jij jouw huis nu voor 250 verkoopt en er een woning van 250 voor terugkoopt, of je doet hetzelfde op een prijsniveau van 360, dat maakt eigenlijk niks uit.
De overheid heeft met name geprobeerd om de landing te verzachten, de verlenging van de HRA voor het tweede huis, de verhoging van de NHG en het verlagen van de OB zijn allemaal maatregelen die de overheid heel veel geld kosten. Dat geld moet nu aan andere economische activiteiten ontrokken worden.... zie hoe kortzichtig en opportuun onze politici zijnquote:Op dinsdag 13 september 2011 08:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Zodra dat stopt, en kopers de concurrentie aangaan op prijs, nemen de verkopen weer toe!
Word een hele lange, zachte landing. We zijn nu al 3 jaar bezig en gaat denk ik nog wel even duren. Achteraf kunnen we misschien gaan zeggen/analyseren of dit nu een goed scenario is geweest van de overheid. Misschien hadden we beter het scenario zoals Finland kunnen hanteren (of welk land was dat die de HRA in 1 keer had afgeschaft waardoor de huizenprijzen in elkaar stortten?)quote:Op dinsdag 13 september 2011 09:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De overheid heeft met name geprobeerd om de landing te verzachten..
Enige verschil lijkt me dat 10% erbij makkelijker te doen is (wat de gek er voor geeft), maar 10% eraf voor veel mensen die <10 jaar geleden gekocht hebben betekent dat ze de rest van hun leven een woningschuld blijven afbetalen. Natuurlijk is er ook nog een hele grote groep die blij gemaakt is met een enorme overwaarde en die deze nu ziet verdampen, maar als je je huis voor zeg 250k gekocht hebt, 275k geleend hebt vanwege kk., dan is het toch wel pittig om je vraagprijs te verlagen naar een bedrag dat lager ligt dan je aankoopprijs. Je kunt het individu niet aanspreken op het falen van het systeem (10% kk.), maar het is deze groep die een verlies van 25k of meer maar lastig te boven gaat komen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ergens verwacht ik dat huizenverkopen gewoon weer dezelfde verkoopaantallen krijgen als 4 jaar geleden, zodra kopers beginnen met wennen aan prijsverlagingen! Net zoals kopers 4 jaar geleden "snel moesten kopen voor-ie duurder is", zullen verkopers "snel moeten verkopen voor-ie niets meer waard is". En met het gemak waarmee kopers er toen 10% bij deden, moeten verkopers er 10% af gaan halen om te verkopen.
Ironisch genoeg gebeurt dit nog niet door de overheidsmaatregelen die de prijzen hoog houden! Het ironische eraan is dat die maatregelen bedoeld zijn om "de markt te redden"![]()
Zodra dat stopt, en kopers de concurrentie aangaan op prijs, nemen de verkopen weer toe!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |