Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
nu danquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:31 schreef Outpost76 het volgende:
Ik heb een mooi filmpje maar met nog maar 2 posts ga ik dat niet posten.
Dat zal de bui zijn die ik gedeeltelijk op film heb staan. Ik woon noord west van jou en die bui ging naar t zuid oosten.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:35 schreef marcel-o het volgende:
regent hier![]()
best hard
(Gouda)
geen gedonder meer.
oh toch wel
Dat is het al sinds juni manquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:46 schreef Rikketik het volgende:
Ik vind het wel lekker weer zo.Graad of zestien, niet meer constant dat klamme gevoel, zo nu en dan een lekkere plensbui er tussendoor... goed vol te houden.
Vet!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:34 schreef Outpost76 het volgende:
View My Video
Verwacht niets spectaculairs maar ik vind t mooi dat er zo duidelijk een front aan komt.Binnen 15 minuten was t voorbij en rechts zat t meeste onweer dus dat heb ik niet mee gekregen.
Edit : Dat ik mn telefoon kantelde is trouwens bewust gedaan omdat ik meer contrast verschil wilde laten zien tussen t donkere en de rest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bijzonder is het misschien niet, maar wel leuk om te zien. Af en toe een foto of video vind ik wel welkom hier.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:44 schreef Outpost76 het volgende:
Goed jullie vinden t niets byzonders dus.
Die bui lag met een flink brede strook over zuid-holland heen en het ding was diep rood met een zwarte pit op de buienradar dus heel behoorlijk heftig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:03 schreef SpackJarrow het volgende:
[..]
Bijzonder is het misschien niet, maar wel leuk om te zien. Af en toe een foto of video vind ik wel welkom hier.
Hier in Sneek zojuist ook een miniatuur onweersbui gehad. 3 x bliksem + 2 minuten harde regen. Beste bui tot nu toe deze maand.
quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vet!![]()
JA vond ik ook!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Que?quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:13 schreef Godshand het volgende:
Degene die zeiken dat (Zuid)-West Nederland nooit onweer hebben, komen vandaag en gisteren aan hun trekken
Nou sorry ik mis t nog steeds.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:13 schreef Godshand het volgende:
Degene die zeiken dat (Zuid)-West Nederland nooit onweer hebben, komen vandaag en gisteren aan hun trekken
Nou nou, gisteren een onweersbuitje meer niet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:13 schreef Godshand het volgende:
Nounou, wat een onweer weg..quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:13 schreef Godshand het volgende:
Ik zie zowat de hele dag onweersbuitjes ontstaan voor de kuststrook, behalve voor de kust van Zeeland.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:13 schreef Godshand het volgende:
Ik heb niets gemerkt iig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:25 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik zie zowat de hele dag onweersbuitjes ontstaan voor de kuststrook, behalve voor de kust van Zeeland.
Half uur geleden wel weerlicht gezien richting R'dam.
hier vanuit drachten zijn de flitsen ook te zienquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik ben al tevreden wat ik nu krijg![]()
Het gebeurd niet vaak dat in de nacht de boel opleeft!
OMG zwaar onweer, wat een dreun op afstand!
Geniet er maar vanquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:37 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
hier vanuit drachten zijn de flitsen ook te zien
In welk land woon jij Speedy? Hier moet het nog 0:50 uur worden namelijk...quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
Om 0:50 een neerslag piek van maar liefst 92mm/hdat zou een dikke 200mm/h opleveren als de bui lang genoeg aanhoud
Frieslandquote:Op zondag 28 augustus 2011 00:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
In welk land woon jij Speedy? Hier moet het nog 0:50 uur worden namelijk...
quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
In welk land woon jij Speedy? Hier moet het nog 0:50 uur worden namelijk...
Tja, een klein tijdelijk buitjequote:Op zondag 28 augustus 2011 01:21 schreef Sj0rSz het volgende:
Ik reed daarnet naar huis en zag het weerlichten
Kijk ik net op verschillende radars, hangt er niets in de buurt
Was wel apart. Bleef even gefocused op het zuiden (daar kwam het vandaan). Zag wel wat bewolking hangen, maar verder niets vreemds.quote:Op zondag 28 augustus 2011 01:22 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Tja, een klein tijdelijk buitje
Nou in het midden van Nederland is het echt herfst..quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:42 schreef Drassss het volgende:
Verschil met no-Brabant dan, want hier is het 13 graden, blauwe lucht. Prima begin van een zomerdag
The winter is comingquote:Op zondag 28 augustus 2011 09:45 schreef kebabkever het volgende:
14 gradendit gaat nergens meer over
OMG lets get out of here!!quote:
Ja, hier in Drachten ook een verschrikkelijke hoosbui, was meteen een goeie test voor het gerepareerde dak en schoon gemaakte dakgoot.quote:Op zondag 28 augustus 2011 10:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wat een water vanmorgen, 121mm/h kwam uit de hemel naar beneden vallen, totaal vanaf 00:00h 6.6mm
Hmmz dat moet ik hier nog doen, maar ik wacht wel even tot het winter is, anders kan ik over paar maandjes weer.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, hier in Drachten ook een verschrikkelijke hoosbui, was meteen een goeie test voor het gerelateerde dak en schoon gemaakte dakgoot.
Goten schoonmaken moet ik een paar keer per jaar, woon tegen een park aan.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hmmz dat moet ik hier nog doen, maar ik wacht wel even tot het winter is, anders kan ik over paar maandjes weer.
Ja ik heb hier ***** bomen achter me staan, goed voor ************* bladeren, dus zelfde verhaal.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Goten schoonmaken moet ik een paar keer per jaar, woon tegen een park aan.
Mooi!quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:31 schreef Cassius het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje mammatus boven Groningen gisteravond.
Haha en dan wordt het hier nog eens zomer weer en heb je daar het slechte weer, kom je terug in NL met 30 graden en onweersbuien en einde zomer terwijl het daar juist mooi wordtquote:Op zondag 28 augustus 2011 12:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zo vannacht vertrek ik voor 15 dagen naar Albufeira. Eindelijk weg van dat pleuris weer hier
Nou, ha! Ha!quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Haha en dan wordt het hier nog eens zomer weer en heb je daar het slechte weer, kom je terug in NL met 30 graden en onweersbuien en einde zomer terwijl het daar juist mooi wordtik lig al krom van het lachen
Flinke jongen!quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:29 schreef mazaru het volgende:
Gave foto in de Telegraaf.
Spectaculaire windhoos Terschelling
[ afbeelding ]
Volgens mij heb ik in m'n hele leven nog nooit zo'n slechte zomer meegemaaktquote:
Hier (ZW-Brabant) nog steeds geen druppel vandaag.quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:16 schreef marcel-o het volgende:
Wat n regen vandaaghele tuin staat blank
Dus volgende maand begint de winter?quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:34 schreef knep het volgende:
De zomer was vroeg, ja dan is de herfst ook vroeg. Logisch.
In oktober ja.quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Dus volgende maand begint de winter?
Schitterend! 2 zelfs!quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:29 schreef mazaru het volgende:
Gave foto in de Telegraaf.
Spectaculaire windhoos Terschelling
[ afbeelding ]
[droommodus]quote:
hadden wij het randje van die wolk bij jullie. Hier een beetje regen. Leek ff goed los te gaan, maar neequote:
Volgens mij nog niet, hoewel we wel dicht tegen 'welk tekort?' aan komen...quote:Op zondag 28 augustus 2011 19:06 schreef kepler het volgende:
Staat deze zomer nu op 1 qua hoeveelheid neerslag? Ik dacht dat we er al vlakbij zaten, en met dit weekend moeten we een eind komen
Ik vond het een verademing na een week lang klam kutweer. Zo nu en dan veel bewolking, maar ook vaak de zon zien doorbreken vandaag. Het ultieme zomerweer is het niet, maar mij hoor je niet klagen als dit weer aanhoudt.quote:
Het Elfstedentocht gedeelte mag wel weer eens open.quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Dus volgende maand begint de winter?
Warm overdag, koel 's nachts.quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:23 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik vond het een verademing na een week lang klam kutweer. Zo nu en dan veel bewolking, maar ook vaak de zon zien doorbreken vandaag. Het ultieme zomerweer is het niet, maar mij hoor je niet klagen als dit weer aanhoudt.
Mag ik vragen wat dat precies voor moet stellen?quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:16 schreef DemonRage het volgende:
Gisteren boven onweersbuien in Tsjechië
Ik heb er ooit iets over gezien in een docu. Het heeft inderdaad met bliksem te maken, maar het is geen bliksem. Het is een ander verschijnsel wat er mee samengaat en waarvan wetenschappers nog niet echt weten hoe de vork in de steel zit.quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:47 schreef RiKe het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat dat precies voor moet stellen?
Een show aan bliksems die ipv naar beneden gaan, naar boven gaan en verkleuren door de atmosfeer?
Zeer prachtige beelden! Mogelijk de beste tot nu toe van dit fenomeen. Echt heel bijzonder dat hier zulke foto's van zijn en ook nog eens vanaf de grond zo te zien. Er zijn verder alleen wat vage beelden van uit een cockpit met zeer lage resolutie.quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:16 schreef DemonRage het volgende:
Gisteren boven onweersbuien in Tsjechië
want elke regenbui is een supercel?quote:Op maandag 29 augustus 2011 07:08 schreef Specularium het volgende:
Het regent hier nu al meer dan een uur onafgebroken en relatief hard ook, dat laatste baart me vooral zorgen. Maar hopen dat het geen supercel is.
Wat zeg je nu?quote:Op maandag 29 augustus 2011 07:08 schreef Specularium het volgende:
Het regent hier nu al meer dan een uur onafgebroken en relatief hard ook, dat laatste baart me vooral zorgen. Maar hopen dat het geen supercel is.
dat zijn "blue-jets" of "Sprites" bij n flinke ontlading onder de wolken kan he3t ook aardig hoog boven de wolken uitschieten..quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:47 schreef RiKe het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat dat precies voor moet stellen?
Een show aan bliksems die ipv naar beneden gaan, naar boven gaan en verkleuren door de atmosfeer?
Ik weet niet in welk Drachten jij dan woont, maar ik was niet bijster onder de indruk van die anderhalve donderklap.quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:32 schreef michiel_merk het volgende:
lekkere onweersbui nu in drachten
Want in de overige Nederlandse steden is natuurlijk wel ietsquote:Op maandag 29 augustus 2011 12:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja das beter als : helemaal niets, helemaal niets, helemaal niets in amsterdaaaaaaaaaaam
Ik dacht er net ook aan inderdaad. Het is bijna september, de dagen worden weer rap korter en de bomen beginnen alweer bruine en gele bladeren te vertonen. Zomer 2011 heeft nooit bestaanquote:Op maandag 29 augustus 2011 18:58 schreef Skwish het volgende:
Zomer 2011 Nederland, ultimate sadness
Samenvatting: Nog veel meer regen.quote:Op maandag 29 augustus 2011 16:11 schreef Narasan het volgende:
Houdt dit weer nog aan?
Afgelopen dagen hadden we geregeld te maken met enkele pittige regen- en onweersbuien. De maxima kwam daarbij niet veel verder dan een graad of 20. Ook waaide er voortdurend een vrij krachtige zuidwestenwind waardoor het nog wat koeler aanvoelde dan het werkelijk was. Komende periode blijken er veranderingen te komen door 'ex orkaan Irene', maar of dat doorzet is nu nog onzeker. Om die reden volgen wij de ontwikkelingen goed en blikken we in dit artikel alvast voorzichtig vooruit.
Irene zal de komende periode ons huidige weerbeeld gaan bepalen. Zoals we in ons vorige artikel al geschreven hadden kunnen we twee kanten op. Mocht Irene ver op de oceaan blijven liggen dan krijgen wij te maken met een zuidelijke stroming waardoor er weer warmere lucht wordt aangevoerd naar onze streken. Daarbij behoort ook flink wat zon en een oplopende temperatuur tot boven de 23 graden. Komt Irene echter dichterbij Europa dan zal het als een fors lagedrukgebied binnentrekken, wat inhoudt dat we te maken krijgen met flink wat regen en een lagere temperatuur rond 15 graden.
Het Europese ECMWF model laat nu zien dat we aan de koelere kant blijven met temperaturen overdag rondom de 16 graden. Hierbij vallen er elke dag wel enkele buien.
Daarentegen laat het Amerikaanse GFS weer zien dat het vanaf woensdag wat warmer wordt met temperaturen tot boven de 20 graden, maar wel vallen er zo nu en dan enkele buien. Vanaf het weekend probeert volgens GFS de zomer weer een poging te wagen en zullen de temperaturen in het zuiden boven de 23 graden gaan uitkomen en is er slechts een kleine kans op een enkele bui. Daarbij hoort ook flink wat zon en waait er een zwakke tot matige zuidwestenwind.
Vanaf eind volgende week lijkt er een forse depressie onze kant op te komen vanuit IJsland. Dit zal zorgen voor flink wat regen (hoeveelheden tussen 15-20mm) en opnieuw lage temperaturen met slechts een maxima van 15 graden! Dit zal ook gepaard gaan met een flinke wind, maar dit is allemaal nog erg ver weg en daarom nog te onzeker om een concrete verwachting te kunnen maken. In een volgend artikel weten we al iets meer over eind volgende week.
Bron: Meteo-Info
Ze hadden al lopen spammenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Samenvatting: Nog veel meer regen.
![]()
Boven de 20!!! Snel mn zwembroek opzoekenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:21 schreef INViCTuS het volgende:
Het ziet er voor de komende dagen wel aardig uit inderdaad! vanaf morgen tot en met zaterdag meer zon dan de afgelopen 2 en temperaturen die boven de 20 uit zullen komen. Wederom, zoals we gewend zijn, houdt dat niet lang stand. Zoals ik het zie is het vanaf de nacht naar zondag gebeurd en stappen we over naar flink wisselvallig weer en komen we al een aantal dagen in een vroege herfst terecht of gewoon een vervolg op de herfst die we al hadden
Uiteraard, een heel weekend mooi weer is wegbezuinigd door Rutte Iquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:21 schreef INViCTuS het volgende:
Het ziet er voor de komende dagen wel aardig uit inderdaad! vanaf morgen tot en met zaterdag meer zon dan de afgelopen 2 en temperaturen die boven de 20 uit zullen komen. Wederom, zoals we gewend zijn, houdt dat niet lang stand. Zoals ik het zie is het vanaf de nacht naar zondag gebeurd en stappen we over naar flink wisselvallig weer en komen we al een aantal dagen in een vroege herfst terecht of gewoon een vervolg op de herfst die we al hadden
Leugens!quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:16 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Uiteraard, een heel weekend mooi weer is wegbezuinigd door Rutte I
Zou zomaar kunnen: Pechtold kijkt soms naar boven of er nog meer komtquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:41 schreef Resistor het volgende:
[..]
Leugens!
GroenLinks, D66 en de SP hebben juist in regen geïnvesteerd.
Boven de wolken is het altijd mooi weer, maar dat gunnen die partijen ons niet.
Is het zo'n schattig buitje dan?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:00 schreef Oom_Agent het volgende:
Het regent hier (Nijmegen) aardig door. Is bijna het enigste buitje in NL op het moment.
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:54 schreef Stephan1237 het volgende:
Hebben we nog steeds een neerslagtekort?
Geeft dit kaartje juist niet aan dat het Zuiden géén neerslagtekort heeft?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:06 schreef Klonk het volgende:
Zuidelijke helft is idd traditioneel wat droger volgens mij
Nee, het kaartje geeft het neerslagoverschot aan. Het zuiden is negatief, dus een tekort.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geeft dit kaartje juist niet aan dat het Zuiden géén neerslagtekort heeft?
Dat viel mij gisteravond ook op ja, dat het zo vroeg alweer donker werd.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:33 schreef Schuifpui het volgende:
Het wordt serieus vroeg donker. Het lijkt de laatste week heel erg hard te zijn gegaan. Vorige week vertrok ik nog om half 9 om een rondje hard te lopen. Nu begint het goed te schemeren en dat terwijl het gewoon helder is.
Heel misschien de eerste grondvorst komende week?kleine kans hoor, maar het zou ergens in de Benelux wel kunnen denk ik
Jan Visserquote:Ik belandde gisteravond zappend in een uitzending van ‘EenVandaag’ op Nederland 1 en kreeg prompt het gevoel of ik naar een uitzending voor geestelijk gehandicapten zat te kijken! Het ging over het ‘Zomerleed’ dat ons was aangedaan: een uitzending uit het “rampgebied dat Nederland heet” (Irene gepasseerd?) zoals de verslaggever het omschreef. Een mevrouw uit Apeldoorn was van de vele regens in een heuse ‘zomerdepressie’ terechtgekomen en een naturist uit Middenbeemster vond dat het (qua weer) weer schitterende voorjaar, iets extra’s had moeten zijn maar niet in plaats van.
Gelukkig bleek uit het onderzoek onder 24.000 ‘EenVandaag’ panelleden dat 25 procent van de ondervraagden niet zoveel moeite had met de zomer en dat 16 procent het zowaar een goede zomer vond. Ik wil hiermee overigens de slechte zomer van 2011 niet bagatelliseren maar het overkomt ons allemaal en we kunnen er HELEMAAL niets aan doen.
Dank je Frutselquote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:49 schreef Frutsel het volgende:
Zomer toch echt wel voorbij nu
ja hier ja, KLB is geen DE
No problemo , kan gebeurenquote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:51 schreef Hoerekots het volgende:
[..]
Dank je Frutselik kon het ook nergens meer vinden! en excuus
Er is een verschil tussen klimaat en weer.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:24 schreef meteo-online het volgende:
Opwarming van de Aarde noemt men dat dan, heb nog nooit zoveel in een lange broek gelopen vanwege de kou.
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Maarliefst 7 zomerse dagen deze (meteorologische) zomer
İ Peter T. Rtl 4
De aarde is groter dan alleen Nederlandquote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:24 schreef meteo-online het volgende:
Opwarming van de Aarde noemt men dat dan, heb nog nooit zoveel in een lange broek gelopen vanwege de kou.
Noodweer in Zeist.. maar dat had niks te maken met kloteweer maar met zeemanskoren (?!) op de Slotlaan.quote:Op donderdag 1 september 2011 13:32 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Ben net terug van 10 dagen Italië met temperaturen van tussen de 30 en 40 graden. Weinig meegekregen van de buitenwereld maar hoorde wel dat het een aantal keren noodweer is geweest in Nederland. Heb ik nog wat moois gemist? Windhozen, supercells, overstromingen, shelfclouds ofzo?
Nee Vollenhove.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:09 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Noodweer in Zeist.. maar dat had niks te maken met kloteweer maar met zeemanskoren (?!) op de Slotlaan.
Je woont toch niet toevallig bij het van Lennepplein in de buurt of wel? daar zie ik ook een hoop windvaantjes en windsnelheidsmeters bij iemand in de tuin staan..
Was het maar waarquote:
quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:12 schreef meteo-online het volgende:
Nou jongens hou je hart maar vast, lees alweer de ruigste verhalen over noodweer morgen met 100mm neerslag, (zware) windstoten, hagel en ‘’het kan lokaal tot noodweer komen’’!
Tot slot wordt er dit nog vermeld: Tot slot wil ik er wel bij zeggen dat met dit soort situaties voor meteorologen lastig is om tot een goede weersverwachting te komen. Maar als je een beetje doordenkt is dat precies wat de meteorologie zo’n gaaf vak maakt!
Iedereen die wat aan weer doet is tegenwoordig gelijk meteoroloog.... Grootste quatsch!
Dikke rode pit op Amsterdam zegquote:Op vrijdag 2 september 2011 09:19 schreef meteo-online het volgende:
Beste neerslagbom voor zuidwest berekend UKMO zeg
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:35 schreef Frutsel het volgende:
ow Wacht..das het hokje dat de ligging van Amsterdam aangeeft
Misschien bij de volgende update die er aan zit te komenquote:Op vrijdag 2 september 2011 11:35 schreef Frutsel het volgende:
ow Wacht..das het hokje dat de ligging van Amsterdam aangeeft
Hebben ze nog niet genoeg gehad daar in het oosten? Ze zijn net Duitsers daar, alles moeten ze hebbenquote:
Wow, ik zit gewoon in het paars.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:19 schreef meteo-online het volgende:
Beste neerslagbom voor zuidwest berekend UKMO zeg
[ afbeelding ]
Inderdaad een topweertje vandaag! Heb mijn vakantiebruine kleurtje weer mooi een beetje bij kunnen houdenquote:Op vrijdag 2 september 2011 13:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat een prachtig weertje, perfecte temperatuur.
Dinsdag lekker uitwaaien.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:42 schreef aloa het volgende:
Komend weekend ziet er goed uit, wat de temperatuur betreft dan. Wel weer kans op onweer.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat een prachtig weertje, perfecte temperatuur.
Kijk daar heb ik wel.een.slechte week voor overquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:24 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens deze voorspellingen volgend weekend prachtig weer.
De werkweek regenachtig en winderig:
[ afbeelding ]
Knetters, inderdaadquote:Op vrijdag 2 september 2011 20:24 schreef Fredo55 het volgende:
Inderdaad, de lucht is vochtig.
Luchtvochtigheid is 82%
Vannacht dan ook op uitgebreide schaal mist.
Dat mag, ben toch heel de dag buitenquote:Op zaterdag 3 september 2011 08:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Bijna 19 graden al in MaastrichtDit wordt echt een vies warme dag
Shit, dat is precies boven mn hoofd. En ik wilde nog wel een flink stuk gaan hardlopen morgenochtendquote:
Niks daarvan. Een mooie zomerdag is niet benauwd als de tyfus.quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:04 schreef Fredo55 het volgende:
Mijn weerstation geeft 25,3 aan.
Dit word één van de beste dagen deze zomer.
bij mij in huis is het altijd koel... Hoe warm het buiten ook isquote:Op zaterdag 3 september 2011 10:53 schreef Lonaa het volgende:
Oh man, het is hier warm. Niet grappig. Het zweet loopt me langs de kop.
Je maak je gewoon te druk.quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:05 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Niks daarvan. Een mooie zomerdag is niet benauwd als de tyfus.
Er staat hier geen wind.quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:12 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Je maak je gewoon te druk.![]()
Luchtvochtigheid daalt hier en er staat een windje.
Straks maar eens een rondje fietsen in de polder.
Hier in Zeeland staat altijd wind, dat is een voordeel.quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:16 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Er staat hier geen wind.![]()
Ik denk dat ik vandaag de hele dag in de keuken blijf, daar is het lekker koel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Life is Music
quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:20 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hier in Zeeland staat altijd wind, dat is een voordeel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sterkheidsbaas van alles.
Geen wolkje aan de hemel hier in Zeelandquote:
quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:51 schreef Lonaa het volgende:
[..]Haha oke, op die fiets.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Net 10km gefietst, ik moet je wel gelijk geven dat het zweetweer is.
Zojuist een koude douche genomen.
Life is Music
Dat is de verwachting neerslag voor morgen.quote:Op zaterdag 3 september 2011 12:04 schreef Godshand het volgende:
[..]
Geen wolkje aan de hemel hier in Zeeland
Ik heb net de koele keuken warm gemaakt door als een gek te gaan koken.quote:Op zaterdag 3 september 2011 12:34 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Haha oke, op die fiets.![]()
Net 10km gefietst, ik moet je wel gelijk geven dat het zweetweer is.
Zojuist een koude douche genomen.
Same herequote:Op zaterdag 3 september 2011 11:11 schreef Apotheose het volgende:
[..]
bij mij in huis is het altijd koel... Hoe warm het buiten ook is
Werk je bij de kringloopwinkel? Daar ga ik vandaag wel wat spulletjes heenbrengen, mooi weer er voorquote:Op zaterdag 3 september 2011 13:10 schreef Drugshond het volgende:
Verwacht vandaag rommel....... *stampvoet*
Nee... gelukkig niet... Ik zuip vandaag, werken komt volgende week wel.quote:Op zaterdag 3 september 2011 13:19 schreef Resistor het volgende:
[..]
Werk je bij de kringloopwinkel? Daar ga ik vandaag wel wat spulletjes heenbrengen, mooi weer er voor
Hier ook, heerlijk. Altijd zo'n 22 graden.quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:11 schreef Apotheose het volgende:
[..]
bij mij in huis is het altijd koel... Hoe warm het buiten ook is
Die paar plukjes zwerven hier al de hele dag rond.quote:Op zaterdag 3 september 2011 15:22 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is echt benauwd hoor in NO Brabant.. pff. Begint hier ook bewolkt te raken nu.
Ik denk dat het wel mee valt, geen neerslag voor vandaag dus leef je uit en zorg dat je huis niet de fik in vliegtquote:Op zaterdag 3 september 2011 15:14 schreef Jorian29 het volgende:
[ afbeelding ] Hoe groot is de kans dat de barbecue van vanavond in het water valt?
Plaatje bij:quote:Op zaterdag 3 september 2011 15:38 schreef Jor_Dii het volgende:
Begint te ontploffen boven La France
Zuid-West ookquote:Op zaterdag 3 september 2011 16:16 schreef ZaZoe het volgende:
03 September 2011, tikken nu de 29°C aan hier in noord-oost Brabant.
's Middags? Regen.quote:Op zaterdag 3 september 2011 16:28 schreef leroytje het volgende:
Hoe zal het weer zijn rond 2 uur morgen in het Oosten van het land denkt men hier?
Hier in Twente ookquote:Op zaterdag 3 september 2011 16:59 schreef lezzer het volgende:
Wat een fantastisch zomerweer hier in De Peel![]()
Straks heb jij weer geen blikseminslagen boven je hoofd!quote:
Ik denk al zelfs rond middernacht in Zeeland.quote:Op zaterdag 3 september 2011 18:38 schreef zoem het volgende:
Zoals het er nu uitziet zal het pas 's nachts 'losbarsten' in het westen. Het oosten zal pas 's ochtends te maken kunnen krijgen met buien.
Ik ging uit van de berichtgeving van het KNMI. Ze hadden het al opgeschort van 21u vanavond naar 3u 's nachts. Maar ze kunnen er wel weer een paar uurtjes naast zitten, zoals gewoonlijk. Als ik het verloop van de buien zo zie zou je wel eens gelijk kunnen hebben.quote:Op zaterdag 3 september 2011 19:05 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik denk al zelfs rond middernacht in Zeeland.
Ten noordoosten van Parijs zijn onweersbuien ontstaan,ten zuidoosten van Lille ook activiteit.
Estofex kan het ook wel eens fout hebben. Meteo France heeft en code oranje staan daar.quote:Op zaterdag 3 september 2011 19:22 schreef zoem het volgende:
Er zit overigens al best veel onweer in die bui. Raar dat Estofex alleen een 50% probability voor onweer opgeeft en niet met een level 1 aankomt, aangezien er best veel neerslag zou kunnen vallen.
Ploft idd lekker daarquote:Op zaterdag 3 september 2011 19:21 schreef Againzender het volgende:
Dat complex in Frankrijk groeit lekker, kom maar hier heen!
Zeeland?quote:Op zaterdag 3 september 2011 20:54 schreef zoem het volgende:
Het begint al zachtjes te regenen, maar dat is niet van die bui uit Frankrijk.
Kun je het al zien aankomen? Ik merk er hier Zeeuws-Vlaanderen nog niets van. Eens even buiten kijkenquote:Op zaterdag 3 september 2011 22:24 schreef Fredo55 het volgende:
Weerlicht richting zuid, ziet er best actief uit.
Hier op Tholen is het al te zien inderdaad, net even de dijk op gelopen, best bizar aangezien het nog geen eens bij Antwerpen zit. Richting zuid zie ik een ijskap met continu weerlicht.quote:Op zaterdag 3 september 2011 22:26 schreef zoem het volgende:
[..]
Kun je het al zien aankomen? Ik merk er hier Zeeuws-Vlaanderen nog niets van. Eens even buiten kijken
Ik zie dat het KNMI weer een update heeft. Ze verwachten het tussen 23u en 10u.
Ik ben benieuwd of het hier ook al te zien is. Helaas heb ik niet zo'n ver uitzicht als jij dat hebtquote:Op zaterdag 3 september 2011 22:29 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hier op Tholen is het al te zien inderdaad, net even de dijk op gelopen, best bizar aangezien het nog geen eens bij Antwerpen zit. Richting zuid zie ik een ijskap met continu weerlicht.
quote:Op zaterdag 3 september 2011 22:39 schreef Fredo55 het volgende:
Woon jij midden in een dorp stad ofzo?
Ik moet dan richting het land kijken en tegenwoordig hebben we hier een heuse skylinequote:Op zaterdag 3 september 2011 22:46 schreef JDude het volgende:
Op een dijk heb je toch in alle richtingen een redelijk uitzicht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |