Welk goede nieuws?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk was er qua euro-schuldencrisis vandaag weinig aan de hand. Het is gewoon nervositeit, wat tegenvallende cijfers. En in een bearisch-periode wordt alle goede nieuws genegeerd en alle slechte nieuws uitvergroot.
Nou, voor de afgelopen dagen:quote:
Ok, dat er bedrijfstechnische redenen kunnen zijn kan ik begrijpen. Maar waarom zou je als belegger de voorkeur geven aan dividend-uitkerende bedrijven boven bedrijven die dat niet doen? Want dat zie ik af en toe langskomen in dit topic.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
In principe maakt het inderdaad niet uit of het aandeel dividend uitkeert of de winst herinvesteert in nieuwe winstgevende activiteiten. Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een geldstroom terug komen naar de belegger. Google heeft al ooit gezegd voorlopig niet en misschien wel nooit dividend te gaan uitkeren. Toch is het aandeel populair! Het herinvesteerde geld levert immers meer op (qua winstgroei) dan dividend uitkeren zal doen.
Als een bedrijf niet groeit en dus ook geen geld nodig heeft voor nieuwe investeringen, dan is de meest logische optie om dat overtollige geld dus uit te keren aan de aandeelhouders.
Er zijn ook een paar bedrijven die helemaal geen dividend uitkeren, maar enkel aandelen terugkopen. Dat is eigenlijk een manier van stockdividend. Jouw aandeel van 1.000.000-ste van een bedrijf wordt dan een aandeel van 980.000-ste van het bedrijf.
S&P 600, dow 6000.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Falco het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: Wanneer gaan jullie nu eigenlijk grootschalig inkopen doen op de aandelenmarkt?
Een vraagje, waren de banken van Amerika niet nog steeds mark to myth?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:41 schreef fedsingularity het volgende:
Onze meest 'solide' rabo in de shit??
De CDS spreads op de rabobank lopen behoorlijk op:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De plaatjes zijn van gisteren en vandaag staat onderstaand bericht op NU.
'Fed bezorgd over Europese banken'
LONDEN - Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve (Fed), maakt zich zorgen over Europese banken die ook actief zijn in de Verenigde Staten (VS).
De toezichthouder is bang dat een crisis bij Europese banken zal overslaan naar de Amerikaanse bancaire sector. Dit meldt de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal donderdag op basis van anonieme bronnen.
Een van de banken die onder extra onder toezicht zou staan, is Rabobank. De Nederlandse bank heeft in de VS voor ongeveer 10 miljard aan dollarreserves. Rabobank is in de VS vooral actief in de agrarische sector.
Een woordvoerder van Rabobank ziet geen probleem in de controle van de Amerikaanse toezichthouder. "Het is heel normaal dat ze de liquiditeiten controleren. Ik zou bezorgd zijn als ze het niet doen", verklaart de voorlichter tegenover NUzakelijk.nl.
Dollarreserves
Andere banken die waarschijnlijk onder extra toezicht komen te liggen zijn Deutsche Bank, Unicredit en het geplaagde Société Générale. Die hebben veel activiteiten in de VS en ook voor tientallen miljarden aan dollarreserves.
ABN Amro laat in een reactie weten dat de Amerikaanse activiteiten vanuit Nederland worden gefinancierd. Daardoor zouden er geen financieringskwesties spelen. ING wilde geen inhoudelijk commentaar geven.
Wankelen
In het geval dat de eurocrisis escaleert en Europese banken in geldnood komen, kunnen zij hun Amerikaanse onderdelen meeslepen in een val. De toezichthouder is bang dat Europese moederbedrijven bijvoorbeeld geld van hun Amerikaanse tak wegsluizen.
Verder kan het voorkomen dat een Amerikaans onderdeel van een Europese bank geen geld meer kan ophalen in de financiële markten. Dit kan de Amerikaanse bancaire sector weer aan het wankelen brengen.
Druk
De Fed oefent daarom druk uit op de grote Europese banken om hun onderdelen in de VS zelffinancierend te maken.
Een mogelijk teken dat er al geldnood is, is een lening van de ECB. Woensdag leende een nog ongeïdentificeerde Europese bank 500 miljoen dollar voor 7 dagen. De bank betaalde hogere kosten dan andere banken voor de lening.
Als we onder de minimum standen van maart 2009 komen, verwacht ik dat er mooie koopjes ontstaan. Het hangt dan wel af van de dan bekende macro-economische feiten of ik inderdaad ga kopen of een nog lagere daling wil afwachten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Falco het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: Wanneer gaan jullie nu eigenlijk grootschalig inkopen doen op de aandelenmarkt?
Klopt, dat zijn ook niet de meest betrouwbare instellingen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Een vraagje, waren de banken van Amerika niet nog steeds mark to myth?
Gezien de ernst van de aankomende crisis is het waarschijnlijk dat we échte crisis niveaus gaan bereiken. Ikzelf neem de shiller p/e daarvoor als indicator. Op het dieptepunt van de aankomende crisis verwacht ik dat de shiller p/e zal uitbodemen tussen de 5 en de 10. Mijn onderbuikgevoel zegt dat het dichter bij de 5 zal zijn dan bij de 10, gezien de ernst van de crisis. Omdat we dat nooit zeker weten en de boot niet willen missen hanteer ik een instappunt van een shiller p/e van 7,5. De S&P500 zal dan tegen de 400 noteren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Falco het volgende:
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:17 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat valt niet 1,2,3 uit te rekenen en ik ben niet bekend met een bron die dit systematisch bijhoudt. Morgan Stanley vermeldt de Shiller P/E voor de MSCI Europe regelmatig in haar Euroletter. Volgens dit artikel was deze op 8 augustus 11.6 , waar de ware value investor nog niet z'n bed voor uit komt.
Er is echter iets vreemds aan de hand met de Shiller PE van de MSCI Europe. Het bizarre is dat de Shiller PE van de MSCI Europe nu (8 aug) op ca 11.6x staat wat vergelijkbaar is met de 11x op het dieptepunt van 2009 (zie figuur in http://www.iex.nl/Column/65784/Kolder-eindelijk-uit-koersen.aspx of andere bronnen). Echter als je kijkt naar de MSCI Europe index zelf dan stond die op 55.2 in 2009 en nu 79.3 (+44%; zie http://www.mscibarra.com/(...)dex/performance.html (4 jaars termijn; valuta euro; consistent met koersverschil in diverse MSCI Europe ETFs). Dit is compleet uit verhouding.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:12 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, maar gezien de p/e-schiller op de S&P500 is de MSCI Europe een stuk aantrekkelijker gewaardeerd. Gezien de correlatie binnen de financiele markten zou de MSCI Europe bij een schiller p/e van 5-10 op de S&P500 op historische dieptepunten terecht komen. Óf Amerika gaat in de toekomst harder onderuit.
Veel gepensioneerden geven de voorkeur aan dividend-uitkerende bedrijven, omdat ze de cashflow nodig hebben voor hun dagelijkse uitgaven. Die zouden misschien beter obligaties kunnen kopen, maar het idee van een koersstijging naast de dividenden heeft ook een zekere aantrekkingskracht.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:45 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ok, dat er bedrijfstechnische redenen kunnen zijn kan ik begrijpen. Maar waarom zou je als belegger de voorkeur geven aan dividend-uitkerende bedrijven boven bedrijven die dat niet doen? Want dat zie ik af en toe langskomen in dit topic.
n00bvraag...maar waar haal je calls vandaan die 10 jaar lopen? Het uiterste wat ik zie tot nu toe is 2015. Ik zit te denken aan wat calls op de lange termijn op wat financials. Maar dat moet wel met geld wat echt over over is zeg maarquote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:13 schreef piepeloi55 het volgende:
Als we een crash in de vorm van de grote depressie gaan meemaken, verwacht ik een rendement van (100-300%) binnen 5 jaar. Ook zal ik een aantal calls op strike kopen met een looptijd van 10 jaar, als de verwachtingswaarde niet te groot is. Daarop verwacht ik een rendement van 500->1000%.
Eurostoxx50. Je binck/Alex account heeft daar echter geen toegang toe.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:52 schreef PLAE@ het volgende:
n00bvraag...maar waar haal je calls vandaan die 10 jaar lopen? Het uiterste wat ik zie tot nu toe is 2015. Ik zit te denken aan wat calls op de lange termijn op wat financials. Maar dat moet wel met geld wat echt over over is zeg maar(IMO that is).
Ik ben op zoek naar de AEX of AMX. Bij google en finviz (heb de site gevonden) staan niet alle NL aandelen. Maar thanks voor je replyquote:quote:
Op donderdag 18 augustus 2011 17:31 schreef Walkerr het volgende:
[..]
Ik had ooit een site waar ik deze gegevens makkelijk konden vinden. Heeft iemand een goede site?
google finance staat die ook gewoon bij.
Succes, maar zo simpel is het niet. Ik heb wel eens een poging gedaan voor alleen de top 10 van de MSCI Europe en dan loop je al tegen enorm veel zaken aan. Ten eerste is de samenstelling van de MSCI Europe niet publiek (ETFs kunnen als proxy genomen worden). Ten tweede is het achterhalen van informatie zeer arbeidsintensief aangezien handige tools als Google of Yahoo finance veel Europese beurzen niet afdekken. Ten derde zit je met valutaverschillen (wel overheen te komen). Ten vierde moet je een afschatting maken van inflatie (afschatting via EU inflatie).quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:53 schreef piepeloi55 het volgende:
Rukapul, de cijfers komen weldegelijk doorzichtig tot stand omdat ze simpelweg zijn op te vragen en na te meten/gaan. Indien je twijfelt aan bepaalde zaken kun je ze zelf de parameters meten en een mogelijke oorzaak erachter vinden. Ikzelf heb daar op dit moment geen tijd voor anders zou ik dat zeker doen want het is wel een interessant gegeven om op te helderen. Als het de S&P500 betrof had ik het makkelijk kunnen doen want de shiller p/e en de tot standkoming daarvan analyseer ik aan de lopende band omdat het mijn toekomstige instappunt vastlegt.
Mijn post bevatte juist geen antwoorden om zomaar een stijging van tientallen procenten in de gemiddelde winst te verklaren terwijl de onderliggende cijfers voor 80% hetzelfde zijn en de overige verschillen dus toe te schrijven moeten zijn aan het verschil tussen 2010-2011 en 1999-2000.quote:Op het eerste gezicht denk ik dat je de verbazing al deels zelf hebt beantwoord. Ik denk daarnaast dat de (veranderende) samenstelling van de MSCI europe een rol speelt.
Wordt het dividend percentage niet verlaagd op het moment dat Ahold weer dividend gaat uitkeren? M.a.w. waarom zou Ahold de volgende keer een hoger div.perc. uitkeren dan de vorige keren?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:36 schreef lutser.com het volgende:
Daarnaast beginnen er nu ook leuke lange termijn koopjes te komen, ahold bijvoorbeeld heeft nu een dividend rendement van 2,1%.
De samenstelling van de MSCI Europe veranderd continu, het is immers een market capitalization index. Vandaar dat ik denk dat daar een groot deel van de verklaring in terug te vinden, gezien de (forse) daling en stijgingen in marketcapaciteit van bepaalde sectoren/bedrijven in de betreffende periode. Daarnaast heb je zelf al toespelingen gegeven in mogelijke antwoorden als stijgende winsten, uitwerking dotcom e.d. Al die parameters samen kunnen een dergelijk uitwerking tot gevolg hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:44 schreef Rukapul het volgende:
[..]
Mijn post bevatte juist geen antwoorden om zomaar een stijging van tientallen procenten in de gemiddelde winst te verklaren terwijl de onderliggende cijfers voor 80% hetzelfde zijn en de overige verschillen dus toe te schrijven moeten zijn aan het verschil tussen 2010-2011 en 1999-2000.
Indien het aan de veranderende samenstelling van de MSCI Europe heeft gelegen dan moet dat een zeer significante wijziging zijn geweest, denk je ook niet?
Het punt is een beetje dat CDS waardes oplopen wanneer libor spread omhoog gaat met andere woorden dat banken elkaar minder uitlenen. CDS waardes voor banken zijn moeilijk te vergelijken want je kunt banken nu eenmaal moeilijk met elkaar vergelijken. Het enige wat je er in kunt zien is dat het risico een beetje omhoog loopt.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:06 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn ook niet de meest betrouwbare instellingen.
[ afbeelding ]
Dit lijstje, voor wat het waard is, laat de meest risicovolle instellingen zien.
Hoeveel waarde zo'n overzicht heeft weet ik niet maar het zijn wel dé instellingen die vandaag flinke klappen kregen.
Het probleem van professionele toegangen is dat je weer niet bent toegestaan om dat te posten. Die MSCI Europe index kost bijv. ook wat extra's als je een Bloomberg abonnement hebt.quote:[b]Op donderdag 18 augustus 2011 21:09 schreef piepeloi55 het volgende:[/b
Maar nogmaals, je zou dieper in de cijfers moet kunnen kijken om het exact te kunnen weten en dat is inderdaad een probleem bij de MSCI Europe. Vandaar dat ik er ook niet de tijd en energie in wil steken, omdat ik denk dat die tevergeefs is zonder professionele toegangen. Ik blijf er echter bij dat de oorzaak dan vrij helder zal zijn, daar de shiller p/e een vrij duidelijke en simpele indicator is.
Je plaatst terecht enkele vraagtekens en ik heb de antwoorden niet. JimmyJames vroeg om de Shiller p/e voor de DAX en ik wilde hem daarbij op weg helpen met de Shiller P/E voor MSCI Europe. Ik herinnerde me dat Morgan Stanley deze met regelmaat publiceert. Op deze rapporten serie moet je waarschijnlijk een professioneel abonnement hebben, zodat je het als particuliere belegger moet doen met de media artikelen die naar het rapport verwijzen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:28 schreef Rukapul het volgende:
Het is moeilijk om een belangrijke beleggingsbeslissing af te laten hangen op een parameter die zo ondoorzichtig tot stand komt.
Jammer, jij hebt daar met een BB natuurlijk veel meer zicht op. Maar zoals Jaco al mooi beschreef doet het er weinig toe om een instapmoment te formuleren. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Het probleem van professionele toegangen is dat je weer niet bent toegestaan om dat te posten. Die MSCI Europe index kost bijv. ook wat extra's als je een Bloomberg abonnement hebt.
Ik verwacht dat de daling van de MSCI Europe zal afzwakken t.o.v. S&P500. We mogen aannemen dat er voldoende beleggers overblijven, die ook naar de fundamentele indicatoren per bedrijf blijven kijken en goedkope kwaliteitsaandelen gaan kopen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 08:56 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wat me wel verbaasd is het feit dat de MSCI Europe op een extreem lage shiller p/e zal belanden als het ongeveer 1:1 zal correleren met de S&P500 (ervanuitgaande dat die een lage shiller p/e gaat bereiken). Óf de S&P500 gaat op enig moment een stuk harder dalen of de MSCI Europe komt terecht op extreme en waarschijnlijk nog nooit vertoonde shiller p/e waarderingen. Wat ik uitermate gunstig vind uiteraard.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:51 schreef RvLaak het volgende:
Net een leuke stand van de AEX, precies 270.000
Ik zou de term zwart aan dalingen van 10 % ofzo willen voorbehouden. Anders verliest zo'n term ook zijn waarde.quote:
Puur een psychologisch punt waar ze zich aan vasthouden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:02 schreef farscapevr8 het volgende:
260 was toch een steunpunt ofzo?
wat houd dat eigenlijk precies in? is dat een sentiment steunpunt of moet ik dat anders zien?
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou de term zwart aan dalingen van 10 % ofzo willen voorbehouden. Anders verliest zo'n term ook zijn waarde.
Je kunt het beter zien als een punt waar het orderboek gewoon behoorlijk vol staat. Zo heb je op bepaalde punten nu eenmaal enorm veel koop orders en op bepaalde enorm veel verkoop orders. Men zal eerder een koop/verkoop order zetten op 300 dan op 301.54 en dus krijg je het 'magische' verhaal van steun en weerstanden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:02 schreef farscapevr8 het volgende:
260 was toch een steunpunt ofzo?
wat houd dat eigenlijk precies in? is dat een sentiment steunpunt of moet ik dat anders zien?
ING P DEC 4,91 kost nu 55 cent. Daalt ING naar die low dan verdien je amper 85 cent per put.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:52 schreef Blandigan het volgende:
ING stond in 2008 rond de 3,5 Euro. Er is dus nog ruimte voor meer zou ik zeggen.
Bepaalde divisies van banken kunnen verschillende adviezen geven. Zo gek is dat niet als beide divisies ivm. chinese walls niet met elkaar samen mogen werken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:48 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Vanochtend de RTL-Z fragmenten van gisteren terug gekeken en het viel mij op dat de woordvoerende analist van ING vertelde dat ING al een tijd onderwogen in de aandelen zit. Dit in tegenstelling tot de TA-analist die op IEX en op de website van ING zelf een long-advies voor aandelen af gaf. Na dit advies is er geen verandering geweest en het eerst volgende advies komt, volgens de ING-site, op 22 augustus. Mooi gevalletje bank naait klantenMaarja, aan de andere kant, dat wist iedereen al lang...
Je hebt als professional ook gewoon dusdanig zoveel voordelen dat als je er eenmaal inzit eigenlijk niet meer zonder kan. Het verschil in informatie tussen professioneel en particulier is dusdanig groot dat als je weer terug moet naar particulier het toch een stuk moeilijker wordt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 08:56 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Jammer, jij hebt daar met een BB natuurlijk veel meer zicht op. Maar zoals Jaco al mooi beschreef doet het er weinig toe om een instapmoment te formuleren. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.
Maar is het niet zo dat alle informatie die jij (en dus ook anderen) uit die systemen halen, al lang is ingeprijst?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hebt als professional ook gewoon dusdanig zoveel voordelen dat als je er eenmaal inzit eigenlijk niet meer zonder kan. Het verschil in informatie tussen professioneel en particulier is dusdanig groot dat als je weer terug moet naar particulier het toch een stuk moeilijker wordt.
Nee. Want je krijgt de data expliciet op het moment dat het uitkomt en ziet daarna de impact op de markt binnen een seconde op het moment dat je het verkrijgt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:31 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Maar is het niet zo dat alle informatie die jij (en dus ook anderen) uit die systemen halen, al lang is ingeprijst?
Ik heb em laatst ook al eens getipt; k/w van 3,5... Kijk maar eens een paar posts terug.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:06 schreef Anno2012 het volgende:
Als je AIR-france KLM ziet, die staan nu al lager dan het dieptepunt in maart 2009...
Zou wel willen gaan kopen, maar gok erop dat alles nog veel lager gaat. Dit is pas het begin denk ik. Maar dat zegt mijn gevoel.
Ik heb hetzelfde gevoel. Als de economie in een recessie komt, gaat de luchtvaart sector als een van de eerste teruglopende omzet/winst zien. Veel bedrijven bezuinigen dan op business class reizen van het personeel. Die worden dan in de economy class gezet of de communicatie blijkt ineens allemaal ook wel via dataverbindingen, Webex, etcetera te kunnen. Ook particulieren gaan minder ver op vakantie of blijven zelfs thuis tijdens een recessie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:06 schreef Anno2012 het volgende:
Als je AIR-france KLM ziet, die staan nu al lager dan het dieptepunt in maart 2009...
Zou wel willen gaan kopen, maar gok erop dat alles nog veel lager gaat. Dit is pas het begin denk ik. Maar dat zegt mijn gevoel.
Antonov is een grote oplichtersbende, daar zou ik zelfs nooit speculatief een positie op innemenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 20:07 schreef pberends het volgende:
De luchtvaart is veel te afhankelijk van brandstofprijzen, toekomstige milieu-eisen en concurrentie van prijsvechters. Het is geen serieuze investering. Het kan soms speculatief interessant zijn, maar dat is zelfs Saab en Antonov.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:13 schreef VBlom het volgende:
Hoe vertel ik mijn vader op een tactvolle manier dat hij geen zak weet van beleggen/investeren?
Wat snapt hij er niet aan en jij wel?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:13 schreef VBlom het volgende:
Hoe vertel ik mijn vader op een tactvolle manier dat hij geen zak weet van beleggen/investeren?
Tjsa, hij is tandarts en heeft een lading aan spaargeld waar hij mee "belegt". Ik heb geen idee of hij +EV is.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:17 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
![]()
Nuja, serieus, dat kan je niet. 'T zijn zijn centen ten slotte. Houdt hij een excel ofzo bij met zijn rendement? If so, let the numbers talk.
Gewoon de waarheid vertellen, misschien dat onderbouwen met een helder boekje/artikel over beleggen. In ieder geval niet achteraf als het leed is geschied, de 'told you so'-houding aannemen om toch nog een goede verstandhouding met je vader te houden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:30 schreef VBlom het volgende:
[..]
Tjsa, hij is tandarts en heeft een lading aan spaargeld waar hij mee "belegt". Ik heb geen idee of hij +EV is.
Maar hij doet (naar mijn mening) echt retarded dingen:
Dat wil zeggen 2 stocks (in dezelfde sector ook nog) kopen en ik zei dat dat zinloos is want gigantisch risico en weinig diversificatie, gespreid beleggen is beter etc en ik vroeg waarom hij ze kocht waarop hij zei: Vroeger waren ze veel meer waard dan nu dus het gaat stijgen.
Hij doet af en toe ook wat "day-trades" met opties omdat het overduidelijk is dat de aex over 2 dagen hoger sluit dan vandaag.
Dat soort dingetjes. Maar we hebben beide een hele andere visie: Ik ben nog jong (25 jaar) en ik zie het als een lange termijn iets, rustig 7-11% per jaar pakken en hij ziet het als "gauw geld" verdienen krijg ik het idee.
Het kan altijd lager en het kan altijd hoger. Er zal nooit een moment zijn waarop je meer zekerheid hebt dan nu (of minder).quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:06 schreef Anno2012 het volgende:
Wanneer gaat dat beginnen dan? Voorlopig zijn de percentages niet half zo groot als 2/3 jaar geleden. Toen dropten indexen met 10% en aandelen met 20%.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 23:22 schreef Mercer het volgende:
Dit gaat erger worden dan 08/09 heb ik het gevoel. Wat een puinhoop zeg, niet normaal.![]()
We zijn al een heel flink eind op weg zo te zien. En de snelheid van dalen doet weinig af aan het eindresultaat natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 23:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wanneer gaat dat beginnen dan? Voorlopig zijn de percentages niet half zo groot als 2/3 jaar geleden. Toen dropten indexen met 10% en aandelen met 20%.
De kans dat we de dieptepunten van toen weer gaan bezoeken lijkt me idd nadrukkelijk aanwezigquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 23:22 schreef Mercer het volgende:
Dit gaat erger worden dan 08/09 heb ik het gevoel. Wat een puinhoop zeg, niet normaal.![]()
True, langzaam maar zeker kan tot het zelfde dieptepunt leiden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 23:59 schreef Mercer het volgende:
We zijn al een heel flink eind op weg zo te zien. En de snelheid van dalen doet weinig af aan het eindresultaat natuurlijk.
Eerste ben ik het mee eens. Tweede zou ik mee uitkijken, want je weet nooit zeker.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 00:00 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
De kans dat we de dieptepunten van toen weer gaan bezoeken lijkt me idd nadrukkelijk aanwezig![]()
Ik ga mijn verzameling puts maar weer eens wat uitbreiden tijdens eventuele stijgingen volgende week.
Lol shiitquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 00:17 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd nog weinig aandelen die ik bespottelijk goedkoop vind.
Verder is Korea ook aan het capituleren zo te zien: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=KOSPI:IND
Zoveel goedkoop spul is er inderdaad nog niet. Alleen financials en shipping als sectoren vind ik op dit moment goedkoop en het kopen waard. Voor de rest is het mij allemaal veel te duur en mag het veel meer zakken.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 00:17 schreef JimmyJames het volgende:
Verder is Korea ook aan het capituleren zo te zien: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=KOSPI:IND
Heeft hij wellicht een vriend of een buurman van wie hij dit soort 'tips' krijgt? Dan wordt het tijd om diegene te ontmaskeren. Moedig hem aan om eens de jaarafrekeningen of het online portfolio rendement van deze tipgever te bekijken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:30 schreef VBlom het volgende:
Maar hij doet (naar mijn mening) echt retarded dingen:
Dat wil zeggen 2 stocks (in dezelfde sector ook nog) kopen en ik zei dat dat zinloos is want gigantisch risico en weinig diversificatie, gespreid beleggen is beter etc en ik vroeg waarom hij ze kocht waarop hij zei: Vroeger waren ze veel meer waard dan nu dus het gaat stijgen.
Hij doet af en toe ook wat "day-trades" met opties omdat het overduidelijk is dat de aex over 2 dagen hoger sluit dan vandaag.
Ik verwacht eigenlijk nu nog niet, zie de AEX eerst nog wel teruggaan richting 250-255, om daarna te gaan herstellen. Oktober is een goede maand voor dit soort dalingenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 23:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wanneer gaat dat beginnen dan? Voorlopig zijn de percentages niet half zo groot als 2/3 jaar geleden. Toen dropten indexen met 10% en aandelen met 20%.
Dan moet de economie in de EU ook herstellen en dat zie ik niet zomaar gebeuren.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 08:25 schreef Vandergeld het volgende:
Ik verwacht eigenlijk nu nog niet, zie de AEX eerst nog wel teruggaan richting 250-255, om daarna te gaan herstellen. Oktober is een goede maand voor dit soort dalingen
Eerst moet de Euro vallen of een definitieve oplossing komen, zolang die onzekerheid er is zie ik geen verbeteringquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 10:26 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dan moet de economie in de EU ook herstellen en dat zie ik niet zomaar gebeuren.
Je economie hoeft niet te herstellen om een rally te krijgenquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 10:26 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dan moet de economie in de EU ook herstellen en dat zie ik niet zomaar gebeuren.
Valt wel mee toch, vanaf de top is er nog niet zoveel vanaf?quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 00:17 schreef JimmyJames het volgende:
Uitstekend artikel! Bedankt voor de link.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 07:36 schreef jaco het volgende:
Goed artikel geschreven door een finance professor over het trapped cash probleem van Amerikaanse bedrijven met internationale aktiviteiten: http://aswathdamodaran.bl(...)measurement-and.html
Klopt, ik zie ze ook nog niet zo snel.quote:Ik zie eerlijk gezegd nog weinig aandelen die ik bespottelijk goedkoop vind.
Dat de ene crisis, bijna 100 jaar geleden op een bepaalde manier verliep, zegt natuurlijk helemaal niks over het verloop van deze crisis.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:02 schreef piepeloi55 het volgende:
Het is slechts een historisch voorbeeld om aan te geven dat als we aan de vooravond van de ultieme crash/crisis staan, het dieptepunt voorlopig nog niet bereikt is en dat dat een proces kan zijn van meerdere jaren.
Dat is toch precies wat ik zeg. Ik heb het voorbeeld alleen aangehaald om aan te geven dat als we zeer goedkope niveaus aan de hand van shiller p/e gaan bereiken en daar nu op weg naar zijn, dat het dieptepunt nog jaren voor ons kan liggen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:18 schreef WinningMood het volgende:
Dat de ene crisis, bijna 100 jaar geleden op een bepaalde manier verliep, zegt natuurlijk helemaal niks over het verloop van deze crisis.
Zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat het dieptepunt over een maand is bereikt. M.a.w. ik snap niet wat je hiermee probeert te zeggen. Je uitspraak heeft alleen waarde als je een mate van waarschijnlijkheid kan aangeven. Anders kan je net zo goed een muntje opgooien.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:27 schreef piepeloi55 het volgende:
dat het dieptepunt nog jaren voor ons kan liggen.
Volgens mij is in al die jaren de menselijke component op de beurs flink afgenomen en de snelheid van informatievergaring en het reageren/handelen o.b.v. die informatie is vele malen sneller geworden. Daarom geloof ik ook dat deze crisis op de beurs over een paar maanden is afgelopen. Mogelijk duur een evt. recessie nog wel iets langer, maar de beurzen reageren daar veel korter op.quote:... omdat de economiie onderhevig is aan een soort natuurkundige wetmatigheden en de menselijke emotie/interventie altijd dezelfde is gebleven.
Ik gaf slechts aan dat het behalen van bepaalde shiller p/e niveaus zeer lang op zich kan laten wachten. Of denk jij dat als we die gaan behalen de aankomende crisis in een maand >60-70% dalen?quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:45 schreef WinningMood het volgende:
Zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat het dieptepunt over een maand is bereikt. M.a.w. ik snap niet wat je hiermee probeert te zeggen. Je uitspraak heeft alleen waarde als je een mate van waarschijnlijkheid kan aangeven. Anders kan je net zo goed een muntje opgooien.
This time it is different! No, really we life in a new era!quote:Volgens mij is in al die jaren de menselijke component op de beurs flink afgenomen en de snelheid van informatievergaring en het reageren/handelen o.b.v. die informatie is vele malen sneller geworden. Daarom geloof ik ook dat deze crisis op de beurs over een paar maanden is afgelopen. Mogelijk duur een evt. recessie nog wel iets langer, maar de beurzen reageren daar veel korter op.
Zou inderdaad logisch zijn dat dingen nu een stuk sneller gaan vergeleken met de jaren '30.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:45 schreef WinningMood het volgende:
Volgens mij is in al die jaren de menselijke component op de beurs flink afgenomen en de snelheid van informatievergaring en het reageren/handelen o.b.v. die informatie is vele malen sneller geworden.
Hadden ze in de jaren 30 ook al high frequency trading?quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:49 schreef piepeloi55 het volgende:
This time it is different! No, really we life in a new era!
Bin there done that....
Een recessie is het gevolg van menselijke perceptie en de beslissingen die daarop volgen. De kernoorzaak ligt in de menselijke psychologie: het vertrouwen valt weg en consumenten gaan besparen, ondernemers cancellen orders en ontslaan personeel, overheden bezuinigen (tenzij ze eerst nog tegenmaatregelen proberen te nemen).quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:45 schreef WinningMood het volgende:
Volgens mij is in al die jaren de menselijke component op de beurs flink afgenomen en de snelheid van informatievergaring en het reageren/handelen o.b.v. die informatie is vele malen sneller geworden. Daarom geloof ik ook dat deze crisis op de beurs over een paar maanden is afgelopen. Mogelijk duur een evt. recessie nog wel iets langer, maar de beurzen reageren daar veel korter op.
Wat dat betreft voldoet de beurs prima aan een chaosvergelijking theorema.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 15:06 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Hadden ze in de jaren 30 ook al high frequency trading?
Lijkt me toch wel een wezenlijke verandering.
Je zou ook kunnen stellen dat de margin (of HFT/ tradebots) zowel geld voor long als short posities, waardoor het effect word opgeheven. In de praktijk blijkt echter dat de prijsbepalende posities onderhevig zijn aan de waan van de dag en dat is toch een psychologische gedragingen in de vorm van kuddegedrag. Daarin verschilt een tradebot niet veel met een menselijk brein.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 20:05 schreef Arkai het volgende:
Dat HFT marktbewegingen kan uitvergroten is waar maar vergeet niet dat men tijdens de Great Crash gemakkelijk aandelen kon kopen op 10% margin basis en dit de volatiliteit sterk beinvloedde. Tegenwoordig zijn aandeelmargins 25-50% dus je zou kunnen zeggen dat de komst van HFT de tegenhanger is van deze ontwikkeling als het gaat om totale marktbewegingen.
Zeker een issue. Echter, handelaren bepalen niet de koers - dat gebeurt door eindbeleggers zoals grote asset managers.quote:Op zondag 21 augustus 2011 11:57 schreef LXIV het volgende:
Wat wel veranderd is, is de perceptie van de handelaren en beleggers.
In het FD stond daar een stukje over: Daar stond: de meeste beurshandelaren zijn rond de 30. Die hebben netto alleen nog maar dalende koersen gezien. Voor hen is het normaal dat koersen dalen
Zelf ben ik van een decennium eerder. Ik ben nog gewend aan stijgende koersen. Het valt me op dat de jongere beleggers hier ook uitgaan van een altijddurende neergang van de beurzen en in het algemeen veel negatiever zijn ingesteld over zaken als de economie, technische vooruitgang, de toekomst, etc.
quote:'Dubbele dip komt er niet'
Er komt geen economische dubbele dip en in de tweede helft van dit jaar komt er een versnelling van de mondiale economie. Dit zegt Han de Jong, hoofdeconoom van de ABN Amro, in een interview met De Telegraaf.
"In korte tijd is de AEX van 370 naar bijna 270 gegaan, vooral door berichten dat er sprake is van een groeivertraging. Maar veel oorzaken van die groeivertraging zijn tijdelijk", aldus De Jong. "Na maanden stabiel te zijn geweest, stijgen de tarieven en de hoeveelheid vracht weer op Schiphol en Frankfurt. Dit zijn de grootste overslagpunten op dit gebied in Europa. Dezelfde trend geldt voor Azië. De transportsector is een uitstekende thermometer voor de economie, eentje die zelfs een beetje vooruitloopt."
De econoom is dan ook positief gestemd: "Allereerst is, sinds de wereldeconomie de opgaande lijn weer te pakken had, de olieprijs in korte tijd met 50 procent gestegen. Dat heeft een enorme impact. De groei in de VS is er in de eerste helft van dit jaar bijvoorbeeld voor 1,1 procent negatief door beïnvloed. Nu zie je de olieprijs snel dalen, maar het duurt even voor dit zich vertaalt in consumenten die een nieuwe auto kopen."
De meeste beleggers zijn toch van buy&hold, namelijk de pensioenfondsen enzo.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:01 schreef macondo het volgende:
[..]
Zeker een issue. Echter, handelaren bepalen niet de koers - dat gebeurt door eindbeleggers zoals grote asset managers.
Handelaren zijn per definitie "go with the flow"
Maar dat is iets van alle tijden en ligt aan de tijdgeest waarin je word opgevoed, zelfstandig word en je verdiept in betreffende materie e.d. Het is in feite een nietszeggende emotie, want een economie en de financiele markten zijn organisch, cyclisch en nooit lineair. Vandaar dat je altijd moet kijken naar de fundamenten en nooit naar de waan van de dag of de ideologische tijdgeest waarin je leeft/hebt geleeft.quote:Op zondag 21 augustus 2011 11:57 schreef LXIV het volgende:
In het FD stond daar een stukje over: Daar stond: de meeste beurshandelaren zijn rond de 30. Die hebben netto alleen nog maar dalende koersen gezien. Voor hen is het normaal dat koersen dalen
Zelf ben ik van een decennium eerder. Ik ben nog gewend aan stijgende koersen. Het valt me op dat de jongere beleggers hier ook uitgaan van een altijddurende neergang van de beurzen en in het algemeen veel negatiever zijn ingesteld over zaken als de economie, technische vooruitgang, de toekomst, etc.
Dat moge zo zijn, maar dat heeft uiteindelijk geen invloed op de koersbeweging. Als zo'n hele generatie die alleen dalende koersen heeft gezien er voor zou zorgen dat de koersen ook blijven dalen, dan creeer je vanzelf een volgende generatie die ook alleen maar dalende koersen ziet en die op hun beurt dalende koersen veroorzaken. Er zou dan nooit een markt omkering plaats vinden.quote:Op zondag 21 augustus 2011 11:57 schreef LXIV het volgende:
quote:Op zondag 21 augustus 2011 16:46 schreef PierreBetfair het volgende:
Haha, je kan ook niet even rustig een weekje weg of de hele mieterse bende dondert in elkaar.
Nu even doorhalen de komende weken, niet weer van dat slappe geziek dat er nu weer wat procentjes bijkomen en daarna het dubbele eraf. Zet de Dow gewoon gelijk op 6500 dan zijn we klaar.
Las nog een fijn bericht over Moody's ...voor wat het waard is, want het heeft ongeveer net zoveel nieuwswaarde als dat je gaat publiceren "Sinterklaas bestaat niet".
Saludos,
Pierre.
Ja, dat heet dus asset management. Kunnen ze zelf doen, of uitbesteden. Meestal combinatie van zelf doen en een aantal asset managers. Tegenwoordig vaak van Angelsaksische bodem.quote:Op zondag 21 augustus 2011 14:13 schreef pberends het volgende:
[..]
De meeste beleggers zijn toch van buy&hold, namelijk de pensioenfondsen enzo.
Het gehele beheer van het vermogen valt onder asset management. Pensioenfondsen doen dat praktisch allemaal niet zelf (pensioenfondsen worden geleidt door mensen uit hun eigen vakgroep en zijn geen economen), maar besteden het uit aan diverse beheerders en over diverse asset groepen. Dat het vaak bij Angelsaksische bedrijven ondergebracht is, is logisch aangezien dat de grootste bedrijven zijn op gebied van AUM (Blackrock, Pimco, Vanguard, etc).quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:23 schreef macondo het volgende:
[..]
Ja, dat heet dus asset management. Kunnen ze zelf doen, of uitbesteden. Meestal combinatie van zelf doen en een aantal asset managers. Tegenwoordig vaak van Angelsaksische bodem.
Naar mijn weten beleggen pensioenfondsen gewoon zelf (en kopen eigenlijk altijd aandelen, of ze nu "laag" of "hoog" staan, ze beleggen de premies gewoon). Natuurlijk beleggen ze ook een klein gedeelte in gevaarlijke fondsen, zoals hedgefunds en Madoff-achtige scams.quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:33 schreef flyguy het volgende:
[..]
Het gehele beheer van het vermogen valt onder asset management. Pensioenfondsen doen dat praktisch allemaal niet zelf (pensioenfondsen worden geleidt door mensen uit hun eigen vakgroep en zijn geen economen), maar besteden het uit aan diverse beheerders en over diverse asset groepen. Dat het vaak bij Angelsaksische bedrijven ondergebracht is, is logisch aangezien dat de grootste bedrijven zijn op gebied van AUM (Blackrock, Pimco, Vanguard, etc).
Zelf beleggen ze ook wel wat. Er zijn zelfs geloof ik speciale korte opleidingen daarvoor. Maar veel wat ze doen is fixed income. Procentueel gezien doen ze niet veel met aandelen, vastgoed of alternatieve investments (hedge funds/PE/etc, wat overigens helemaal geen gevaarlijke fondsen zijn.)quote:Op zondag 21 augustus 2011 18:44 schreef pberends het volgende:
[..]
Naar mijn weten beleggen pensioenfondsen gewoon zelf (en kopen eigenlijk altijd aandelen, of ze nu "laag" of "hoog" staan, ze beleggen de premies gewoon). Natuurlijk beleggen ze ook een klein gedeelte in gevaarlijke fondsen, zoals hedgefunds en Madoff-achtige scams.
En in 2008 waren ze er niet al te goed in, want ze verloren tientallen miljarden meer in aandelen, dan de AEX daalde.
Als een prins op het witte paard kwam je op me af.quote:WASHINGTON (AFN) - De Amerikaanse president Barack Obama verwacht in 2012 bij de verkiezingen vooral beoordeeld te worden op zijn economisch beleid. Dat zei hij zondag tegen televisiezender CBS.
Hoewel hij op dit moment een nieuwe recessie van de Verenigde Staten uitsluit, waarschuwde Obama wel voor een te trage economische groei. Dat kan een gevaar zijn voor het oplossen van de ,,werkloosheidscrisis'' in het land.
De Amerikaanse werkloosheid ligt al tijden boven de 9 procent, bij een erg zwakke economische groei in de eerste 6 maanden van het jaar. ,,We hebben de juiste keuzes gemaakt, zonder deze zouden de zaken er nog slechter bij staan. Maar dat geeft geen voldoening als je op dit moment geen baan hebt'', aldus Obama.
Hij gaf aan dat te begrijpen, maar benadrukte pas over een jaar beoordeeld te willen worden op de dan geldende, al dan niet verbeterde, economische omstandigheden.
Dit is de directeur van Apple.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 07:17 schreef appelsientje het volgende:
Toch wel bizar dat Apple net zoveel waard is als de top20 van de europese banken. of Apple is zwaar overgewaardeerd, of de banken ondergewaardeerd.
Daar lijkt het wel op, vandaag de dag voor koopjesjagers.quote:Op maandag 22 augustus 2011 13:48 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Rustig omlaag, met af en toe weer een groene dag ertussen.
Ik zou het liever ezels noemen. Dat epische kneuzenvolk zit elke dag mn pensioenpremie te vergokken op de beursquote:Op maandag 22 augustus 2011 13:56 schreef Burnie88 het volgende:
Daar lijkt het wel op, vandaag de dag voor koopjesjagers.
De klanten van Apple zijn precies wat er mis is met het kapitalistische systeem.quote:Op zondag 21 augustus 2011 23:39 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dit is de directeur van Apple.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:15 schreef pberends het volgende:
De klanten van Apple zijn precies wat er mis is met het kapitalistische systeem.
Amerikanen steken zich in de schulden ten behoeve van de toch al rijke Apple-aandeelhouders en economische groei in Azië (waar de Apple-speeltjes goedkoop geproduceerd worden)quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:34 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]inderdaad, onzin-speeltjes kopen op de pof.
Wat bedoel je met verwacht?quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:47 schreef Sokz het volgende:
Unibail en Corio verwacht, KPN en PostNL suicide en Philips is weak ..
Verwacht als in vastgoed heeft altijd hoge dividenden.quote:Op maandag 22 augustus 2011 19:13 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Wat bedoel je met verwacht?
Vastgoed lijkt me overigens voorlopig ook niet zo'n beste investering.
Je moet ze voor ex-dividend in je portefeuille hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2011 21:26 schreef Anno2012 het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk met aandelen die divident uitkeren. Gaat het dan erom hoelang je de aandelen hebt? Of dat als je op de uitkeringsdatum aandelen hebt,dat je dan divident krijgt uitgekeerd? Krijg je dat bedrag in je portefeuille erbij?
Ligt aan het bedrijf.. kijk hoe hun dividend is geregeld. Het kan zo zijn dat het in cash kan maar ook in stockdividend of aandelen van een eventuele dochteronderneming. Een preferent aandeel of prioriteitsaandeel maakt ook uit.quote:Op maandag 22 augustus 2011 21:26 schreef Anno2012 het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk met aandelen die divident uitkeren. Gaat het dan erom hoelang je de aandelen hebt? Of dat als je op de uitkeringsdatum aandelen hebt,dat je dan divident krijgt uitgekeerd? Krijg je dat bedrag in je portefeuille erbij?
Waarom schrijven zoveel mensen dividend met een t ?quote:Op maandag 22 augustus 2011 21:26 schreef Anno2012 het volgende:
Oversold oversold oversold! Kopen als een gek.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:43 schreef fedsingularity het volgende:
Bank of America valt als een bacsteen.
Ik heb je advies opgevolgd, dank je.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:44 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Oversold oversold oversold! Kopen als een gek.
Lijkt me zeer zeer sterk. Denk dat ze in deze tijden 1) hun geld beter kunnen gebruiken 2) geen troep zouden kopen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |