Het probleem van professionele toegangen is dat je weer niet bent toegestaan om dat te posten. Die MSCI Europe index kost bijv. ook wat extra's als je een Bloomberg abonnement hebt.quote:[b]Op donderdag 18 augustus 2011 21:09 schreef piepeloi55 het volgende:[/b
Maar nogmaals, je zou dieper in de cijfers moet kunnen kijken om het exact te kunnen weten en dat is inderdaad een probleem bij de MSCI Europe. Vandaar dat ik er ook niet de tijd en energie in wil steken, omdat ik denk dat die tevergeefs is zonder professionele toegangen. Ik blijf er echter bij dat de oorzaak dan vrij helder zal zijn, daar de shiller p/e een vrij duidelijke en simpele indicator is.
Je plaatst terecht enkele vraagtekens en ik heb de antwoorden niet. JimmyJames vroeg om de Shiller p/e voor de DAX en ik wilde hem daarbij op weg helpen met de Shiller P/E voor MSCI Europe. Ik herinnerde me dat Morgan Stanley deze met regelmaat publiceert. Op deze rapporten serie moet je waarschijnlijk een professioneel abonnement hebben, zodat je het als particuliere belegger moet doen met de media artikelen die naar het rapport verwijzen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:28 schreef Rukapul het volgende:
Het is moeilijk om een belangrijke beleggingsbeslissing af te laten hangen op een parameter die zo ondoorzichtig tot stand komt.
Jammer, jij hebt daar met een BB natuurlijk veel meer zicht op. Maar zoals Jaco al mooi beschreef doet het er weinig toe om een instapmoment te formuleren. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Het probleem van professionele toegangen is dat je weer niet bent toegestaan om dat te posten. Die MSCI Europe index kost bijv. ook wat extra's als je een Bloomberg abonnement hebt.
Ik verwacht dat de daling van de MSCI Europe zal afzwakken t.o.v. S&P500. We mogen aannemen dat er voldoende beleggers overblijven, die ook naar de fundamentele indicatoren per bedrijf blijven kijken en goedkope kwaliteitsaandelen gaan kopen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 08:56 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wat me wel verbaasd is het feit dat de MSCI Europe op een extreem lage shiller p/e zal belanden als het ongeveer 1:1 zal correleren met de S&P500 (ervanuitgaande dat die een lage shiller p/e gaat bereiken). Óf de S&P500 gaat op enig moment een stuk harder dalen of de MSCI Europe komt terecht op extreme en waarschijnlijk nog nooit vertoonde shiller p/e waarderingen. Wat ik uitermate gunstig vind uiteraard.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:51 schreef RvLaak het volgende:
Net een leuke stand van de AEX, precies 270.000
Ik zou de term zwart aan dalingen van 10 % ofzo willen voorbehouden. Anders verliest zo'n term ook zijn waarde.quote:
Puur een psychologisch punt waar ze zich aan vasthouden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:02 schreef farscapevr8 het volgende:
260 was toch een steunpunt ofzo?
wat houd dat eigenlijk precies in? is dat een sentiment steunpunt of moet ik dat anders zien?
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou de term zwart aan dalingen van 10 % ofzo willen voorbehouden. Anders verliest zo'n term ook zijn waarde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |