Welk goede nieuws?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk was er qua euro-schuldencrisis vandaag weinig aan de hand. Het is gewoon nervositeit, wat tegenvallende cijfers. En in een bearisch-periode wordt alle goede nieuws genegeerd en alle slechte nieuws uitvergroot.
Nou, voor de afgelopen dagen:quote:
Ok, dat er bedrijfstechnische redenen kunnen zijn kan ik begrijpen. Maar waarom zou je als belegger de voorkeur geven aan dividend-uitkerende bedrijven boven bedrijven die dat niet doen? Want dat zie ik af en toe langskomen in dit topic.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
In principe maakt het inderdaad niet uit of het aandeel dividend uitkeert of de winst herinvesteert in nieuwe winstgevende activiteiten. Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een geldstroom terug komen naar de belegger. Google heeft al ooit gezegd voorlopig niet en misschien wel nooit dividend te gaan uitkeren. Toch is het aandeel populair! Het herinvesteerde geld levert immers meer op (qua winstgroei) dan dividend uitkeren zal doen.
Als een bedrijf niet groeit en dus ook geen geld nodig heeft voor nieuwe investeringen, dan is de meest logische optie om dat overtollige geld dus uit te keren aan de aandeelhouders.
Er zijn ook een paar bedrijven die helemaal geen dividend uitkeren, maar enkel aandelen terugkopen. Dat is eigenlijk een manier van stockdividend. Jouw aandeel van 1.000.000-ste van een bedrijf wordt dan een aandeel van 980.000-ste van het bedrijf.
S&P 600, dow 6000.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Falco het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: Wanneer gaan jullie nu eigenlijk grootschalig inkopen doen op de aandelenmarkt?
Een vraagje, waren de banken van Amerika niet nog steeds mark to myth?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:41 schreef fedsingularity het volgende:
Onze meest 'solide' rabo in de shit??
De CDS spreads op de rabobank lopen behoorlijk op:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De plaatjes zijn van gisteren en vandaag staat onderstaand bericht op NU.
'Fed bezorgd over Europese banken'
LONDEN - Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve (Fed), maakt zich zorgen over Europese banken die ook actief zijn in de Verenigde Staten (VS).
De toezichthouder is bang dat een crisis bij Europese banken zal overslaan naar de Amerikaanse bancaire sector. Dit meldt de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal donderdag op basis van anonieme bronnen.
Een van de banken die onder extra onder toezicht zou staan, is Rabobank. De Nederlandse bank heeft in de VS voor ongeveer 10 miljard aan dollarreserves. Rabobank is in de VS vooral actief in de agrarische sector.
Een woordvoerder van Rabobank ziet geen probleem in de controle van de Amerikaanse toezichthouder. "Het is heel normaal dat ze de liquiditeiten controleren. Ik zou bezorgd zijn als ze het niet doen", verklaart de voorlichter tegenover NUzakelijk.nl.
Dollarreserves
Andere banken die waarschijnlijk onder extra toezicht komen te liggen zijn Deutsche Bank, Unicredit en het geplaagde Société Générale. Die hebben veel activiteiten in de VS en ook voor tientallen miljarden aan dollarreserves.
ABN Amro laat in een reactie weten dat de Amerikaanse activiteiten vanuit Nederland worden gefinancierd. Daardoor zouden er geen financieringskwesties spelen. ING wilde geen inhoudelijk commentaar geven.
Wankelen
In het geval dat de eurocrisis escaleert en Europese banken in geldnood komen, kunnen zij hun Amerikaanse onderdelen meeslepen in een val. De toezichthouder is bang dat Europese moederbedrijven bijvoorbeeld geld van hun Amerikaanse tak wegsluizen.
Verder kan het voorkomen dat een Amerikaans onderdeel van een Europese bank geen geld meer kan ophalen in de financiële markten. Dit kan de Amerikaanse bancaire sector weer aan het wankelen brengen.
Druk
De Fed oefent daarom druk uit op de grote Europese banken om hun onderdelen in de VS zelffinancierend te maken.
Een mogelijk teken dat er al geldnood is, is een lening van de ECB. Woensdag leende een nog ongeïdentificeerde Europese bank 500 miljoen dollar voor 7 dagen. De bank betaalde hogere kosten dan andere banken voor de lening.
Als we onder de minimum standen van maart 2009 komen, verwacht ik dat er mooie koopjes ontstaan. Het hangt dan wel af van de dan bekende macro-economische feiten of ik inderdaad ga kopen of een nog lagere daling wil afwachten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Falco het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: Wanneer gaan jullie nu eigenlijk grootschalig inkopen doen op de aandelenmarkt?
Klopt, dat zijn ook niet de meest betrouwbare instellingen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Een vraagje, waren de banken van Amerika niet nog steeds mark to myth?
Gezien de ernst van de aankomende crisis is het waarschijnlijk dat we échte crisis niveaus gaan bereiken. Ikzelf neem de shiller p/e daarvoor als indicator. Op het dieptepunt van de aankomende crisis verwacht ik dat de shiller p/e zal uitbodemen tussen de 5 en de 10. Mijn onderbuikgevoel zegt dat het dichter bij de 5 zal zijn dan bij de 10, gezien de ernst van de crisis. Omdat we dat nooit zeker weten en de boot niet willen missen hanteer ik een instappunt van een shiller p/e van 7,5. De S&P500 zal dan tegen de 400 noteren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Falco het volgende:
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:17 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat valt niet 1,2,3 uit te rekenen en ik ben niet bekend met een bron die dit systematisch bijhoudt. Morgan Stanley vermeldt de Shiller P/E voor de MSCI Europe regelmatig in haar Euroletter. Volgens dit artikel was deze op 8 augustus 11.6 , waar de ware value investor nog niet z'n bed voor uit komt.
Er is echter iets vreemds aan de hand met de Shiller PE van de MSCI Europe. Het bizarre is dat de Shiller PE van de MSCI Europe nu (8 aug) op ca 11.6x staat wat vergelijkbaar is met de 11x op het dieptepunt van 2009 (zie figuur in http://www.iex.nl/Column/65784/Kolder-eindelijk-uit-koersen.aspx of andere bronnen). Echter als je kijkt naar de MSCI Europe index zelf dan stond die op 55.2 in 2009 en nu 79.3 (+44%; zie http://www.mscibarra.com/(...)dex/performance.html (4 jaars termijn; valuta euro; consistent met koersverschil in diverse MSCI Europe ETFs). Dit is compleet uit verhouding.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:12 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, maar gezien de p/e-schiller op de S&P500 is de MSCI Europe een stuk aantrekkelijker gewaardeerd. Gezien de correlatie binnen de financiele markten zou de MSCI Europe bij een schiller p/e van 5-10 op de S&P500 op historische dieptepunten terecht komen. Óf Amerika gaat in de toekomst harder onderuit.
Veel gepensioneerden geven de voorkeur aan dividend-uitkerende bedrijven, omdat ze de cashflow nodig hebben voor hun dagelijkse uitgaven. Die zouden misschien beter obligaties kunnen kopen, maar het idee van een koersstijging naast de dividenden heeft ook een zekere aantrekkingskracht.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:45 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ok, dat er bedrijfstechnische redenen kunnen zijn kan ik begrijpen. Maar waarom zou je als belegger de voorkeur geven aan dividend-uitkerende bedrijven boven bedrijven die dat niet doen? Want dat zie ik af en toe langskomen in dit topic.
n00bvraag...maar waar haal je calls vandaan die 10 jaar lopen? Het uiterste wat ik zie tot nu toe is 2015. Ik zit te denken aan wat calls op de lange termijn op wat financials. Maar dat moet wel met geld wat echt over over is zeg maarquote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:13 schreef piepeloi55 het volgende:
Als we een crash in de vorm van de grote depressie gaan meemaken, verwacht ik een rendement van (100-300%) binnen 5 jaar. Ook zal ik een aantal calls op strike kopen met een looptijd van 10 jaar, als de verwachtingswaarde niet te groot is. Daarop verwacht ik een rendement van 500->1000%.
Eurostoxx50. Je binck/Alex account heeft daar echter geen toegang toe.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:52 schreef PLAE@ het volgende:
n00bvraag...maar waar haal je calls vandaan die 10 jaar lopen? Het uiterste wat ik zie tot nu toe is 2015. Ik zit te denken aan wat calls op de lange termijn op wat financials. Maar dat moet wel met geld wat echt over over is zeg maar(IMO that is).
Ik ben op zoek naar de AEX of AMX. Bij google en finviz (heb de site gevonden) staan niet alle NL aandelen. Maar thanks voor je replyquote:quote:
Op donderdag 18 augustus 2011 17:31 schreef Walkerr het volgende:
[..]
Ik had ooit een site waar ik deze gegevens makkelijk konden vinden. Heeft iemand een goede site?
google finance staat die ook gewoon bij.
Succes, maar zo simpel is het niet. Ik heb wel eens een poging gedaan voor alleen de top 10 van de MSCI Europe en dan loop je al tegen enorm veel zaken aan. Ten eerste is de samenstelling van de MSCI Europe niet publiek (ETFs kunnen als proxy genomen worden). Ten tweede is het achterhalen van informatie zeer arbeidsintensief aangezien handige tools als Google of Yahoo finance veel Europese beurzen niet afdekken. Ten derde zit je met valutaverschillen (wel overheen te komen). Ten vierde moet je een afschatting maken van inflatie (afschatting via EU inflatie).quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:53 schreef piepeloi55 het volgende:
Rukapul, de cijfers komen weldegelijk doorzichtig tot stand omdat ze simpelweg zijn op te vragen en na te meten/gaan. Indien je twijfelt aan bepaalde zaken kun je ze zelf de parameters meten en een mogelijke oorzaak erachter vinden. Ikzelf heb daar op dit moment geen tijd voor anders zou ik dat zeker doen want het is wel een interessant gegeven om op te helderen. Als het de S&P500 betrof had ik het makkelijk kunnen doen want de shiller p/e en de tot standkoming daarvan analyseer ik aan de lopende band omdat het mijn toekomstige instappunt vastlegt.
Mijn post bevatte juist geen antwoorden om zomaar een stijging van tientallen procenten in de gemiddelde winst te verklaren terwijl de onderliggende cijfers voor 80% hetzelfde zijn en de overige verschillen dus toe te schrijven moeten zijn aan het verschil tussen 2010-2011 en 1999-2000.quote:Op het eerste gezicht denk ik dat je de verbazing al deels zelf hebt beantwoord. Ik denk daarnaast dat de (veranderende) samenstelling van de MSCI europe een rol speelt.
Wordt het dividend percentage niet verlaagd op het moment dat Ahold weer dividend gaat uitkeren? M.a.w. waarom zou Ahold de volgende keer een hoger div.perc. uitkeren dan de vorige keren?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:36 schreef lutser.com het volgende:
Daarnaast beginnen er nu ook leuke lange termijn koopjes te komen, ahold bijvoorbeeld heeft nu een dividend rendement van 2,1%.
De samenstelling van de MSCI Europe veranderd continu, het is immers een market capitalization index. Vandaar dat ik denk dat daar een groot deel van de verklaring in terug te vinden, gezien de (forse) daling en stijgingen in marketcapaciteit van bepaalde sectoren/bedrijven in de betreffende periode. Daarnaast heb je zelf al toespelingen gegeven in mogelijke antwoorden als stijgende winsten, uitwerking dotcom e.d. Al die parameters samen kunnen een dergelijk uitwerking tot gevolg hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:44 schreef Rukapul het volgende:
[..]
Mijn post bevatte juist geen antwoorden om zomaar een stijging van tientallen procenten in de gemiddelde winst te verklaren terwijl de onderliggende cijfers voor 80% hetzelfde zijn en de overige verschillen dus toe te schrijven moeten zijn aan het verschil tussen 2010-2011 en 1999-2000.
Indien het aan de veranderende samenstelling van de MSCI Europe heeft gelegen dan moet dat een zeer significante wijziging zijn geweest, denk je ook niet?
Het punt is een beetje dat CDS waardes oplopen wanneer libor spread omhoog gaat met andere woorden dat banken elkaar minder uitlenen. CDS waardes voor banken zijn moeilijk te vergelijken want je kunt banken nu eenmaal moeilijk met elkaar vergelijken. Het enige wat je er in kunt zien is dat het risico een beetje omhoog loopt.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:06 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn ook niet de meest betrouwbare instellingen.
[ afbeelding ]
Dit lijstje, voor wat het waard is, laat de meest risicovolle instellingen zien.
Hoeveel waarde zo'n overzicht heeft weet ik niet maar het zijn wel dé instellingen die vandaag flinke klappen kregen.
Het probleem van professionele toegangen is dat je weer niet bent toegestaan om dat te posten. Die MSCI Europe index kost bijv. ook wat extra's als je een Bloomberg abonnement hebt.quote:[b]Op donderdag 18 augustus 2011 21:09 schreef piepeloi55 het volgende:[/b
Maar nogmaals, je zou dieper in de cijfers moet kunnen kijken om het exact te kunnen weten en dat is inderdaad een probleem bij de MSCI Europe. Vandaar dat ik er ook niet de tijd en energie in wil steken, omdat ik denk dat die tevergeefs is zonder professionele toegangen. Ik blijf er echter bij dat de oorzaak dan vrij helder zal zijn, daar de shiller p/e een vrij duidelijke en simpele indicator is.
Je plaatst terecht enkele vraagtekens en ik heb de antwoorden niet. JimmyJames vroeg om de Shiller p/e voor de DAX en ik wilde hem daarbij op weg helpen met de Shiller P/E voor MSCI Europe. Ik herinnerde me dat Morgan Stanley deze met regelmaat publiceert. Op deze rapporten serie moet je waarschijnlijk een professioneel abonnement hebben, zodat je het als particuliere belegger moet doen met de media artikelen die naar het rapport verwijzen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:28 schreef Rukapul het volgende:
Het is moeilijk om een belangrijke beleggingsbeslissing af te laten hangen op een parameter die zo ondoorzichtig tot stand komt.
Jammer, jij hebt daar met een BB natuurlijk veel meer zicht op. Maar zoals Jaco al mooi beschreef doet het er weinig toe om een instapmoment te formuleren. De markten zijn immers gecorreleerd aan elkaar, waardoor je de S&P500 (waar de informatie makkelijk en vrij toegankelijk verkrijgbaar is) als barometer kunt gebruiken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Het probleem van professionele toegangen is dat je weer niet bent toegestaan om dat te posten. Die MSCI Europe index kost bijv. ook wat extra's als je een Bloomberg abonnement hebt.
Ik verwacht dat de daling van de MSCI Europe zal afzwakken t.o.v. S&P500. We mogen aannemen dat er voldoende beleggers overblijven, die ook naar de fundamentele indicatoren per bedrijf blijven kijken en goedkope kwaliteitsaandelen gaan kopen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 08:56 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wat me wel verbaasd is het feit dat de MSCI Europe op een extreem lage shiller p/e zal belanden als het ongeveer 1:1 zal correleren met de S&P500 (ervanuitgaande dat die een lage shiller p/e gaat bereiken). Óf de S&P500 gaat op enig moment een stuk harder dalen of de MSCI Europe komt terecht op extreme en waarschijnlijk nog nooit vertoonde shiller p/e waarderingen. Wat ik uitermate gunstig vind uiteraard.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:51 schreef RvLaak het volgende:
Net een leuke stand van de AEX, precies 270.000
Ik zou de term zwart aan dalingen van 10 % ofzo willen voorbehouden. Anders verliest zo'n term ook zijn waarde.quote:
Puur een psychologisch punt waar ze zich aan vasthouden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 12:02 schreef farscapevr8 het volgende:
260 was toch een steunpunt ofzo?
wat houd dat eigenlijk precies in? is dat een sentiment steunpunt of moet ik dat anders zien?
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou de term zwart aan dalingen van 10 % ofzo willen voorbehouden. Anders verliest zo'n term ook zijn waarde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |