quote:Op donderdag 4 augustus 2011 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben vanochtend bij een lactatiekundige geweest. De spruwbehandeling leek niet aan te slaan en ik begon te twijfelen over mijn diagnose. Ik ben ontzettend goed geholpen! Haar diagnose was spruw als een gevolg van niet goed aanleggen (lees: Lena te veel met het puntje van mijn tepel voeden). Ik heb gentiaan violet meegekregen, eenvoudig toe te passen tips voor beter aanleggen en ik moet mijn borsten komende dagen minder belasten.
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 10:28 schreef pessie het volgende:
[..]
hoe?
En dat is een serieuze vraag.
Dat durf ik niet in het algemeen te stellen, want straks help ik een ander er verder mee de put in. Maar ik kreeg de indruk dat ze het wel zo bedoelde. Ze had het erover dat er vaak gedaan wordt alsof spruw iets is waar je vanaf moet komen terwijl spruw iets is wat altijd aanwezig is. Het streven is om er geen last van te hebben.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:53 schreef PM-girl het volgende:
En besmette melk gewoon geven, fijn! Was dat alleen voor jouw situatie of altijd met spruw?
Neequote:
mijn uitzicht was mijn zandkasteelbouwende meisje met haar papa ;-)quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:08 schreef Claudia_x het volgende:
Hihi, Aviva.Ik kan me beide foto's nog herinneren, net als die van Geert. Da's de ergste nachtmerrie van een neat freak als ik.
Oh Poppedein, wat heerlijk! Zo kan regelen dus ook. Lukt het een beetje met Lena erbij, of is Lena er niet? Dat vind ik nog wel eens lastig aan mijn Leen voeden, dat Ivan erg aanwezig is. Sinds ze een maand of drie oud was raakt ze daar nogal door afgeleid.
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:23 schreef Aventura het volgende:
Over goed (parallel) aanleggen zei mijn kraamhulp: je eet een hamburger toch ook niet op z'n kant? Vind ik wel een goeie!
Ik had me eigenlijk voorgenomen om dit nooit tegen een andere ouder te zeggen, maar ehm... wacht maar.quote:
Ik vond het ook leuk, maar op een gegeven moment bliefde mevrouw geen gekolfde melk meer.quote:
Ja, inderdaad! De verwondering en bevestiging dat je lijf dit gewoon kan. Heel tof!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:58 schreef Ticootje het volgende:
Oh kolven vond ik ook wel leuk, maar op een gegeven moment 3x per dag en elke dag was ik er zat van.. Maar melk zien stromen is best gaaf.
Ja maar je kolft dan waarschijnlijk tussen voedingen in? Dat is ook gewoon melk sprokkelen. Kolf je op een vast moment van de dag?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:59 schreef Juud79 het volgende:
Ik vind kolven helemaal niet leuk, heb het nu een keer of 8 gedaan sinds Lientje er is en ik krijg er telkens max 50 cc uitgekolft. Dat zet helemaal geen zoden aan de dijk in het geval van voorraadje opbouwen.![]()
Dus nu heb ik al een week niet gekolft, uit nijd.
Ja hahahaha, ik knijp ook wel eens melk eruit en dan gaat Jen altijd meteen een doekje halen.. Nee mama niet doen..quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:02 schreef Sannne het volgende:
Wat ook tof is.. Op een vol melkkanaaltje duwen en dan een fonteintje aan melk zien
Ik eet overigens nu gewoon Brinta, maar rijstebloem lust ik wel nog steeds.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:01 schreef Ticootje het volgende:
Juud, ik ben zelf ook gek op pap.. Je kan mij echt wakker maken voor nutrix rijstebloem met vanille... Heerlijk... Maar beide dames hoeven het echt echt echt niet.
Ja!quote:
Ik kolf bijv een borst, als ze er ipv twee maar een wil drinken. Daar zou dan toch wel behoorlijk wat uit moeten komen als ik hoor wat ze soms wegklokt.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja maar je kolft dan waarschijnlijk tussen voedingen in? Dat is ook gewoon melk sprokkelen. Kolf je op een vast moment van de dag?
Ik heb ook elke dag telkens een klein beetje gekolfd en had aan het einde van mijn verlof gewoon een paar liter in de vriezer. Het tikte toch aan.
gewoon proberen... Als het niet bind dat blijft het gewoon dunne prut. Op het kdv hadden ze ook moedermelk met gewone rijstbloem gemixt, en ze waren helemaal evrbaast over wat het deed.. Het werd niet dik zeg maar..quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:14 schreef Juud79 het volgende:
Ik heb nog twee flesjes hypo-allergeen, meegekregen uit het ziekenhuis.
Heeft een van jullie een idee of deze pap ook met moedermelk wil binden?
[ afbeelding ]
Haha, ik was laatst bij een vriendin en haar zoontje van 16 maanden kreeg zo'n bakje met een of ander fruitmoesje. Nathan stond bij haar benen te smakken dus ik mocht van haar ook wel even een bakje aan Nathan geven, dat was 1 hap, een heel vies gezicht en wegwezenquote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier ook echt geen pap oid. Prutjes ook niet, zelfs gehakte spinazie of rode kool moet ze niet. Zal wel te veel op een prutje lijken, denk ik...
Ik geloof niet dat ik dat snap. Hoe zit dat met dat parallel aanleggen, wordt je tepel daar een hamburger van?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:23 schreef Aventura het volgende:
Over goed (parallel) aanleggen zei mijn kraamhulp: je eet een hamburger toch ook niet op z'n kant? Vind ik wel een goeie!
Ik lust geen hamburger... Mc chicken wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik dat snap. Hoe zit dat met dat parallel aanleggen, wordt je tepel daar een hamburger van?
Check!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:35 schreef Sannne het volgende:
Nou idd Claudia, hoeveel moeders hun adem inhouden als het kindje aanhapt! Bijna allemaal
Ik knijp het gebied rondom mijn tepel zo samen, dat het een plat stukje vel is dat evenwijdig loopt met het mondje. Dat hapt makkelijker. Dan de vergelijking met een hamburger: je eigen kaken kunnen een hamburger, wat ook een groot rond ding is, beter aanhappen als je 'm recht voor je hebt.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik dat snap. Hoe zit dat met dat parallel aanleggen, wordt je tepel daar een hamburger van?
Ik vond dat heel lastig, dus deed het precies andersom. Billen in mijn elleboogholte en het koppie in mijn hand.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 11:12 schreef pessie het volgende:
Je kunt hem lekker met zn buik op je onderarm leggen en met zn hoofd richting je elleboog en dan lekker over zn rug wrijven.
Ik weet het Claudia! Ik ben erg blij met mijn verlof en ik neem ook echt de tijd voor mijn knul. Ik hou mijn agenda bewust leeg en verlang niet zoveel van mezelf. Dat komt allemaal wel weer; ik wil mijn jongen gewon eerst leren kennen en hem een zo goed mogelijke start gevenquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 11:29 schreef Claudia_x het volgende:
Aventura, het is heel herkenbaar. En weet je, als je er middenin zit is het vaak ook gewoon niet duidelijk wát er nou is. Elke moeder moet haar kind leren kennen, en de beste manier om dat te doen is door trial and error. Je probeert eens wat, als het werkt doe je dat nog een keer en als het niet werkt probeer je iets anders. Ik denk dat we dat allemaal gedaan hebben.
Het moment waarop je je afvraagt of je wel genoeg melk hebt en of je melk voedzaam genoeg is, is vaak het moment waarop je baby aan het regelen is. Vergeet alle voorschriften die er zijn, want elke baby bepaalt zelf wel wanneer die regelt en ook hoelang dat duurt. Lena heeft tot de leeftijd van 5 maanden om de paar weken geregeld. Ik had sterk de indruk dat het haar manier van groeien was, namelijk om zich helemaal vol te tanken tijdens een groeispurt en daarna brak altijd weer een rustigere periode aan. Maar zeker weten doe ik het ook niet, hoor. Baby's worden niet met gebruiksaanwijzingen geboren en we doen zelf ook allemaal maar wat.
Door iets wat je pas schreef kwam je zoontje ook op me over als een clusterkindje. Je schreef volgens mij dat hij vaak in de avond langere tijd aan de borst ligt. Dat is echt clustergedrag. Het fijne is dat er een periode van langere slaap tegenover kan staan (al hoeft dat niet het geval te zijn). Voor jou is het het fijnst als dat vanaf jouw slapenstijd is, natuurlijk. Naarmate hij ouder wordt kun je dat misschien iets meer sturen.
De behoefte aan zuigen waar Juud het over heeft herken ik erg van Ivan. Die kreeg in de kraamweek al een speen om hem tevreden te houden. Lena wou daarentegen nooit een speen. Ik heb een paar merken geprobeerd maar ze kan er niks mee. Dat was in de beginperiode wel eens lastig, want ik moest haar alsmaar aanleggen als ze ontevreden leek. Ik ben haar al vroeg een popje gaan geven om mee te slapen en ik heb het idee dat ze daar nu profijt van heeft.
Krampjes, tja, die horen er echt bij. Het kan heel goed zijn dat die voor het onrustige drinkgedrag zorgen. Je kunt experimenteren met houdingen die fijn zijn voor hem, je kunt Infacol proberen. Hier hielp Infacol helemaal niet en al het overige verlichtte hooguit. Het is aan jezelf om te bepalen of je bij het vermoeden van krampjes wilt voeden of niet. Het grote voordeel van borstvoeding is dat je zo vaak kunt voeden als je maar wilt. Daar kun je van profiteren.
Hoe is zijn slaapgedrag overdag? Slaapt hij regelmatig?
Tot slot: het kan (bij vlagen) best zwaar en intensief zijn om je baby te leren kennen en voor hem te zorgen. Je moet maar zo denken: er is een reden dat we verlof hebben na een bevalling. Dat is niet alleen voor je eigen herstel.
Dat is niet zo gek natuurlijk met een moeder die al over d'r nek gaat bij het woord papflesquote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier ook echt geen pap oid. Prutjes ook niet, zelfs gehakte spinazie of rode kool moet ze niet. Zal wel te veel op een prutje lijken, denk ik...
Ja, alleen even vragenlijst invullen en als ze zeggen dat je het niet mag icm bv even vertellen dat ze het in hun 2011 boek na moeten zoeken.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 14:38 schreef krijtlijk het volgende:
Oh echt? Dus als de huisarts het er niet mee eens is kan ik alsnog de apotheek binnenwandelen en het meekrijgen?
Je had toch al contact gehad met de LK? Maar goed, het wordt toch niet vergoed dus kun je het net zo goed zelf halen. Ik mag aannemen dat zij wel weet welk boek het is. Ze hebben een aantal boeken staan waar alle medicijnen in staan beschreven met alle bijwerkingen en wanneer het wel en wanneer het niet mag. Ik kreeg eerst ook geen dom mee, totdat ze het ging nazoeken en toen bleek dat het wel mocht.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 18:48 schreef krijtlijk het volgende:
En als ik 2011 boek zeg dan weten zij wat ik bedoel?
Er heeft een vervangende huisarts terug gebelt en mocht het maandag ophalen bij de apotheek, even later belde hij terug om te zeggen dat het niet doorging en dat ik eerst met de lactatiekundige moest overleggen over de dosering etc. voordat ik het meekreeg. Irritant, mijn eigen huisarts zou er waarschijnlijk geen probleem van maken, maar die gaat volgens mij elke maand met vakantie ofzo, ik tref hem bijna nooit.
Ja mij!quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 14:39 schreef Asyniur het volgende:
Ik heb nog een doosje van 30stuks Domperidon liggen. Kan ik er iemand blij mee maken?
Ik denk dat je een hogere dosering krijgt. Het is tegen maagproblemen en daar worden 2 tabletjes voor voorgeschreven en als je het gebruikt om je productie mee te verhogen begin je vaak met 3×2.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:08 schreef krijtlijk het volgende:
Ja had ook idd een telefonisch consult gehad, maar de arts had nadat hij had toegezegd nog even verder gekeken en kwam tot de conclusie dat de domperidon in de melk zou terechtkomen en daarom kreeg ik het opeens toch niet mee. Toen gaf ik aan dat ik misschien wel een lagere dosering zou moet hebben dan waar het normaal voor gebruikt word (ik riep ook maar wat) Maar nu wil hij dan eerst precies weten hoe of wat de bedoeling is.
Ik zit op 2 pilletjes per dag. Ieder afbouwpoging (half pilletje per week eraf) liepen stuk op het moment dat ik op 1 pil per dag zat. Dus dan maar dom inslaan voor de komende tijd...quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:29 schreef pessie het volgende:
[..]
Ik denk dat je een hogere dosering krijgt. Het is tegen maagproblemen en daar worden 2 tabletjes voor voorgeschreven en als je het gebruikt om je productie mee te verhogen begin je vaak met 3×2.
Maar je LK heeft je dit aangeraden?
Bij Davinia zit het denk ik iets anders omdat haar medicijnen ook invloed op de productie gehad hebben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 08:04 schreef Asyniur het volgende:
Maar Davinia, je productie zou nu toch stabiel moeten zijn?
Ik zelf persoonlijk zou in elk geval geen moeite meer doen om mijn productie nog kunstmatig in stand te houden voor een kindje van die leeftijd. Als hij/zij er zelf geen moeite voor doet op het op te krikken...
Wat Twinkly zegt dusquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 08:04 schreef Asyniur het volgende:
Maar Davinia, je productie zou nu toch stabiel moeten zijn?
Ik zelf persoonlijk zou in elk geval geen moeite meer doen om mijn productie nog kunstmatig in stand te houden voor een kindje van die leeftijd. Als hij/zij er zelf geen moeite voor doet op het op te krikken...
quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 13:47 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Oftewel, ik hou mijn productie niet kunstmatig hoog omdat ik niet wil dat ze afbouwt. Ik hou de productie in stand zodat Aviva zelf kan bepalen hoe ze afbouwt, niet dat het door meds wordt afgedwongen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
mijn oudste heeft vanaf begin af aan altijd om de 4 uur gedronken en een laatste voeding rond 11/12 uur gehad. Ze kwam ook aan 5 voedingen, bij uitzondering 6. Met haar nooit een productieprobleem gehad, ook altijd voldoende te kolven.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 19:01 schreef pessie het volgende:
Volgens mij voedde Sonnetje Floris bij 9 weken ook nog 'maar' zo'n 5 a 6 keer per dag, kan dus wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo drinkt hij dus op 't moment vaak
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Hij kwam idd vrij snel niet meer voor nachtvoedingen idd en liet er overdag met gemak 4uur tussen (daarna legde k m wel altijd aan)quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 19:01 schreef pessie het volgende:
Volgens mij voedde Sonnetje Floris bij 9 weken ook nog 'maar' zo'n 5 a 6 keer per dag, kan dus wel.
Het kan dus wel! Hoe zwaar was je dochter bij de geboorte?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 19:05 schreef mignonne het volgende:
[..]
mijn oudste heeft vanaf begin af aan altijd om de 4 uur gedronken en een laatste voeding rond 11/12 uur gehad. Ze kwam ook aan 5 voedingen, bij uitzondering 6. Met haar nooit een productieprobleem gehad, ook altijd voldoende te kolven.
zij was 3765 bij 41 weken zw.schap.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 21:29 schreef Aventura het volgende:
[..]
Het kan dus wel! Hoe zwaar was je dochter bij de geboorte?
quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 20:09 schreef Ssserpente het volgende:
Mijn ervaring is dat je naarmate je langer naar je tong kijkt, je steeds meer eigenaardigheden lijkt te spotten.
ok, dat is vrij gemiddeld. Ik dacht een verband te zien tussen een hoog geboortegewicht en minder vaak hoeven aanleggen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 21:32 schreef mignonne het volgende:
[..]
zij was 3765 bij 41 weken zw.schap.
Sterker nog, het tegendeel is vaak het geval. Ivan was 10 pond bij geboorte en om te zorgen dat hij niet te veel afviel en zijn suikerspiegel niet te laag werd moest ik er alert op zijn dat er niet te veel tijd tussen de voedingen zat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:07 schreef Aventura het volgende:
[..]
ok, dat is vrij gemiddeld. Ik dacht een verband te zien tussen een hoog geboortegewicht en minder vaak hoeven aanleggen.
mijn knul knijpt weliswaar nog niet hard, maar krast wel. Hij heeft scherpe nagels! Misschien ook het sokkentrucje doen. Wat hij soms ook doet is zich met zijn handjes afzetten tegen mijn borst. Hij is dan zo gretig dat hij op zijn knuistje, die hij dan vlak naast mijn tepel drukt, begint te zuigen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 23:07 schreef DJMO het volgende:
en sóms is de oplossing zó simpel dat je er gewoon finaal overheen kijkt. Ik heb Geert dus net maar sokjes over z'n handen gedaan. Onmogelijk om nog in de tepel te knijpen .. wat een opluchting zeg..
Niet teveel zorgen om makenquote:Op zondag 7 augustus 2011 18:26 schreef wickie het volgende:
Dat zijn dus de situaties die mij het meest 'beangstigen' als ik denk aan de beginperiode met 2 koters. Ook ik kan geen opa en oma bellen (het kan wel maar hoogstwaarschijnlijk is er dan niks te regelen). En aangezien ik de vorige keer maar zo heel kort heb gevoed mis ik ook nog een stukje ervaring.
Lees dus graag jullie ervaringen en eventuele oplossingen of tips.
We hebben bedacht (om het een klein beetje op te vangen in de eerste tijd) dat R. de eerste 2 weken vrij heeft en daarna op de 3 opvolgende vrijdagen ook vrij (ik heb op woensdag en vrijdag alleen met de koters). Zodat de overstap niet te heftig is in 1x en ik wel rustig een kans krijg de borstvoeding goed te kunnen opstarten. Op woensdag is mijn moeder altijd vrij en is er dus een uitvalsbasis voor me. Zo hebben we de eerste 5 weken gecovered.
10!quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Sterker nog, het tegendeel is vaak het geval. Ivan was 10 pond bij geboorte en om te zorgen dat hij niet te veel afviel en zijn suikerspiegel niet te laag werd moest ik er alert op zijn dat er niet te veel tijd tussen de voedingen zat.
Vanwege Ivans gewicht moest hij ook 24 of 48 uur in het ziekenhuis blijven zodat ze konden observeren of hij zijn suikergehalte zelf goed kon reguleren. Net als te licht geboren worden is (te) zwaar geboren worden dus ook een (mogelijke) complicatie.
Jij had toch een hele zware bevalling bij Ivan? En een moeilijk herstel? Of was jij dat niet?quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:24 schreef Claudia_x het volgende:
Pessie, ik voel me altijd heel wat als ik respect oogst voor het op de wereld zetten van een tienponder, maar de realiteit is dat ik er weinig van gemerkt heb.
Als ie klokt dan drinkt ie echt grote slokken melk. Bij mij is dat maar een paar minuten, daarna blijft ze zuigen en slikken, maar zijn de slokjes kleiner en vervolgens gaat ze loslaten/aanhappen en dan grommen omdat er niet meer voldoende komt. Dat alles in een minuut of 10 soms 15.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:18 schreef Aventura het volgende:
Haha, krachtpoepen kan ventje ook! Het is inderdaad ook geel met bolletjes. En scheten dat hij laat, soms kijk ik mijn man boos aan en dan blijkt het uit die kleine opdonder te komen
Het lijkt er indd op dat hij overdag lekker tankt. Hij neemt wel lekker de tijd, gerust een half uur per borst, maar volgens mij drinkt hij daarvan grotendeels echt effectief. Een lactatiekundige zou me eventueel kunnen vertellen of hij echt goed drinkt en hoe hij iets sneller kan 'tanken'. Maar dat is niet per se noodzakelijk, ik geniet wel van die uurtjes. En aanlegadvies is ook welkom, ik wil van dat hoedje af. In het begin gebruikte ik ze vanwege gespannen borst en vlakke tepels, maar nu meer uit gemakzucht. Baby is sterk, drukt zijn armpjes steeds ervoor, schudt met koppie en hapt gewoon niet lekker aan. Liggend lukt inmiddels helemaal niet meer, terwijl ik dat 's morgens vroeg wel prettig vind.
@Juud, ventje laat borst op een gegeven moment wel los, ook met dat gemiep erbij, maar als ik hem dan even rechtop zet en weer aanleg, drinkt hij gerust nog 20 minuten of langer door. Echt met klokken. De enige manier om te stoppen is of hem zelf ontkoppelen, of wachten tot hij in slaap is gekukeld
Kijk, dat had ik dus gemist!quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef laiveneertiekje het volgende:
PMgirl, de vorige keer dat het gebeurde had hij er veel last van. Veel huilen en krampen en dergelijke. En met de lactulosestroop poepte hij 4 keer, en daarna niet weer, dus vandaar dat ik even langs ben geweest bij de huisarts, het leek mij ook niet goed om eindeloos met die stroop door te gaan.
Net een flinke poepluier gehad... Nou ja, luier, meneer begon te poepen op het moment dat de vieze luier af was...quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:05 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Kijk, dat had ik dus gemist!Hopelijk loopt het vlug weer een beetje soepel!
Het aantal poepluiers is hier drastisch verminderd, naar 2 per week tot nu toe.
Haha, zul je altijd zien! Nouja, fijn dat het eruit is!quote:Op maandag 8 augustus 2011 13:54 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Net een flinke poepluier gehad... Nou ja, luier, meneer begon te poepen op het moment dat de vieze luier af was...
Ervaring! Volgens mij was Nathan amper 4 weken. Wat hier direct verschil maakte was na het kolven direct aanleggen, toen kreeg Nathan dus alleen wat achtermelk binnen en hij was direct rustig. Dat vond ik echt apart. Ik ben even kwijt hoelang ik ben gaan blokvoeden, ik denk een week of 3? Als je de boel reset en je aan het blokvoeden bent merk je snel verschil. En op een gegeven moment voel je het ook wel, je borst is dan echt echt leeg (soepel) en als je kindje dan echt nog meer wil, kun je weer beginnen met de andere kant aanbieden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:10 schreef Sannne het volgende:
Fijn Lieveheerstbeestje! Dat lucht op
Tis nu zeker; ik heb een hyperlactatie. Elise heeft erg veel krampen, verslikt zich veel, spuugt veel, poept schuim en komt héél veel aan (vandaag weer gewogen; 4050. Vorige week 3700 en geboorte 3372, gedipt naar 3110).
Ik moet smorgens leegkolven en daarna blokvoeden. Eventueel voeden in de fonteinhouding, maar dit vindt ze niet echt prettig (en ik ook niet).
Ben helemaal óp. Ik kan niet meer, ze wil zo vaak en die krampen zijn hartverscheurend. Ben zelf ook nog eens ziek aan het worden, koorts en keelpijn.. Kan om alles huilen, slaap gewoon amper.
Vandaag was Elise's vader hier en dat was wel heel fijn, even haar uit handen geven. Kan dan heel verliefd naar dr staren, en schrik dan gewoon dat het genieten er zo bij in schiet als ik alles alleen moet doen..
Kortom; ik vind dr geen zak aan!Sta echt bijna op het punt kunstvoeding te kopen..
Iemand ervaring?
Als ze zo kramp heeft kun je de borst aanbieden die leeg is...quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:50 schreef Sannne het volgende:
Tnx voor de tips allemaal!
Uitbesteden vind ik nog lastig. Zorg liever zelf voor haar, en het flesje pakt ze ook nog niet. En als ik haar hoor huilen wil ik haar het liefst zelf troosten.. Fijn, die moedergevoelens
Maar toch zal ik dat eens moeten doen.
Vannacht vrij goed geslapen, haar liggend aangelegd en verder geslapen, en dat vind zij ook prima! (alleen niet fijn dat ik het dekbed niet over me heen kan leggen, iemand tips waar je lekkere dekens kan kopen die veilig zijn?)
Grote nadeel vind ik dat ik zo gewend ben haar met een krampjesaanval aan te leggen, maar dat is dus helemaal niet goed![]()
Is wel het enige wat haar stil krijgt..
Verder gaat het best goed hoor, hoop dat mn voeding niet teveel terug gaat lopen.. Dat lijkt me idd ook niks zoals Pessie zegt..
Wel lief van jullie!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals je kunt zien zit er veel variatie in. Het zou geweldig zijn als alle kindjes zo prachtig midden op het gemiddelde groeien, helaas voor ons moeders is dat niet zo. Zolang je kindje een heldere tevreden indruk maakt en goed groeit hoef je je geen zorgen te maken.
Wat betreft de signalen van je kindje. Ik ben de Dunstan methode toe gaan passen toen Nathan een week of 4 was. Het werkte hier heel goed, ik weet alleen niet of die nog toepasbaar is bij 12 weken.
Wat betreft verwennen, een baby kun je niet verwennen (een dreumes helaas wel)
Als jouw moedergevoel zegt dat je naar je kindje moet als je kindje een geluid maakt dan moet je dat ook echt doen en vooral niet nadenken over at bezoek wat er a of b of c van kan vinden en al helemaaaaaaaal niet luisteren naar "ooh die heeft toch net gehad". Het is jouw kindje, en niet dat van iemand anders.
Zo heb ik dus gisteren de was staan opvouwen, beetje zingen, dansen en gekke bekken erbij trekkend naar Bartje, die erbij zat in een wipstoeltje.... Hij vond het fantastisch!quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 13:51 schreef Aventura het volgende:
Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen.
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 14:07 schreef Beessie-Jen het volgende:
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!
en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken![]()
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking)
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 15:41 schreef laiveneertiekje het volgende:
Hier had ik gisteren iemand die nadat hij vroeg wanneer ik dan met fruithapjes zou beginnen, daarna aankwam dat ik nu al wel liga gemengd met sinaasappelsap kon geven aan Bartje, om hem zo vaker te laten poepen...
Laat ik dat advies maar even niet opvolgen...
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/ Daarnaast heb ik zelf het boek van Stefan Kleintjes, Van borst tot boterham cadeau gekregen en daar ben ik zo blij meequote:Op vrijdag 12 augustus 2011 14:32 schreef Zana het volgende:
ik probeer natuurlijk op mijn eigen gevoel te vertrouwen, maar soms is dat best lastig en er komt nog best veel onzekerheid bij kijken, ik had dat nooit verwacht, dacht altijd borstvoeding doe je gewoon
hoewel wij nog tijd hebben, ben ik mij ondertussen ook aan het oriënteren, hoe wij dat straks gaan doen, wanneer is het juiste moment om met vast voedsel te beginnen, merk je dat aan je kind en begin je tussen de 4 en 6 maanden, of wacht je gewoon strikt 6 maanden en begin je dan, wat geef je dan en wanneer?
eerlijk gezegd wil ik gewoon een plan hebben, zodat ik moeder/ schoonmoeder/ de vader alvast kan gaan voorbereiden dat mijn kind geen/ niet altijd standaardpotjes krijgt, het liefst zou ik willen dat ik zo min mogelijk werk heb en die gewoon meeeet met de pot, dat zal natuurlijk niet lukken, maar wat is reeel, zoutlos koken en dan Rapley, ik heb er geen verstand van/ ervaring mee, maar wat ik tot nu toe gelezen heb, lijkt het mij vrij logisch, maar vroeger werden kinderen altijd met lepel gevoerd...dus toen ik het laatst even voorzichtig wou gaan bespreken met schoonmoeder vond die het maar niets
Volgens mij heel goed, na een paar dagen blokvoeden ( 's morgens leegkolven heb ik zelfs maar 1 x gedaan..) lijkt het wat teruggelopen, ze drinkt rustiger en korter (soms dronk ze ineens een half uur, voorheen steeds 10 min, nu 10 a 20 min), heeft weer gele poep en is tevreden. Krampjes lijken ook wat minder. Scheten niet, ze laat scheten als een vieze oude vent haha. Ze komt nog wel elke 2 uur maar dat vind ik niet zo erg.. Tnx voor het vragenquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:01 schreef Juud79 het volgende:
@Sannne, ik vraag me af hoe het bij jou gaat met de borstvoeding?
Dé reden dat ik Jan al met nog geen anderhalf jaar volgens mij al in boxers en hemdjes stopte. Rompertjes in de maat die hij had kreeg ik niet dicht, maar rompers een maatje groter zaten véél te wijdquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:41 schreef Aventura het volgende:
Thanks, dan weten we dus donderdag hoe lang onze meneer is. Ik gok 57 o.i.d. Heb al best veel kleertjes weg moeten leggen. Vooral rompers en jumpsuitjes. De knoopjes bij z'n kruis willen niet meer dichtBeetje offtopic, maar ik vind de pasvorm van veel kleertjes vreemd. Alsof elke baby een korte dikke romp heeft met korte dikke pootjes. Mijn knul heeft een vrij lange smalle romp en ook lange benen.
Jep, ik wil het wel genoemd hebben. Ook al lijkt ventje er niet zo heel veel last van te hebben. Althans, het is niet zo dat hij de boel bij elkaar huilt en gilt. Nu helpen we hem al veel, leggen hem na het voeden schuin op een kussen tot hij rustig in slaap valt en laten hem veel boeren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Aventura gloek gloek, hikken en niet plat willen liggen zijn wel typische symptomen van (verborgen) reflux. Goed dat je het morgen aan gaat kaarten bij het cb. Als zij je niet afdoende advies kunnen geven is de huisarts ook nog een optie.
Oké, nu snap ik 'm!quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:07 schreef Aventura het volgende:
Tijdens en ook vlak na het drinken, soort hik/boer zeg maar. Alsof-ie zich verslikt.
Bijna een jaar na het stoppen met bv heb ik er nog steeds last vanquote:Op zondag 14 augustus 2011 15:22 schreef Aventura het volgende:
Oja, weird: steeds als ik over (vooral zielige) baby's hoor of lees beginnen mijn tepels te prikken en vervolgens te lekken. Lees net iets over een 2-jarige die huilend tussen vuilniszakken in een vuilcontainer was aangetroffen. Prikprik, en lekken! Bizar!
Ik wil dat liever nog even uitstellen, omdat ik de vorige keren (4) telkens AB heb gehad en dit mijn weerstand dus totaal vernield had. Daarom heb ik toen alle griepjes opgepikt en daar was ik ook niet blij mee.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:12 schreef laiveneertiekje het volgende:
PM-girl, dat is balen! Hopen dat het meevalt. Kun je dan niet nu al iets halen bij de huisarts?
Deels wel, maar ik voel ook steken en pijn van binnen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:17 schreef Sannne het volgende:
Maar PM girl, dat beurse, is dat niet gewoon van het masseren, dat had ik van de week ook. Flink gemasseerd maar harde plek verdween uiteindelijk wel na kolven en drinken, maar bleef de hele dag gevoelig..
Mss kan je ff preventief een inhielden nemen? Werkt ontstekingsremmend.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:41 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Deels wel, maar ik voel ook steken en pijn van binnen.
Zeiden ze tegen mij ook, dat om de 4 uur ook wel prima was, dan kwam ze mooi uit op 6 per dag en had ik wat meer rust, hahaha....quote:
Wat is inhielden?quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:05 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Mss kan je ff preventief een inhielden nemen? Werkt ontstekingsremmend.
Of ff kolven, eerst goed de plek voorverwarmen en dan kolven?
Ik heb ook homeopathische pilletjes phytolacca ( of hoe spel je dat?) sindsdien nooit meer tot een bo doorgezet.
Ah,ibuprofen! Ik vroeg me al af, of het een autocorrectie was, maar kon niet bedenken wat!quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:19 schreef Vanyel het volgende:
Misschien is inhielden een autocorrect van ibuprofen?
Die tandenborstel is een tof idee
je kent de website denk ik?quote:
quote:Op maandag 15 augustus 2011 20:55 schreef PM-girl het volgende:
Het medicijn phytolacca wordt op de site borstvoeding.com aangeraden als je wil stoppen met borstvoeding? Waarom ben jij het gaan slikken?
Dat is echt onzin. Truus kwam tot een maand of 5 a 6 elke anderhalf uur. Had ik haar om de drie a vier uur gegeven dan had ik en met een jankend kind gezeten en was de borstvoeding binnen no time om zeep geweest. Gewoon op verzoek geven en het cb laten lullenquote:Op maandag 15 augustus 2011 11:45 schreef Sannne het volgende:
Ik hoorde dat dat wel jaren kan duren.. Dus succes ermee
Ik vind die TSR wel grappig, stond me vanmorgen aan te kleden en had nog geen BH aan. Elise begint te huilen en spontaan spuiten er 2 stralen melk uit mijn borsten![]()
We komen net van het consultatiebureau, Elise weegt 4350 gram (vorige week 4050, week daarvoor 3700, week daarvoor 3270) dus dat gaat super.
Wel zei de CB-arts dat ze nu wel om de 3 a 4 uur MOET komen ipv om de 2 uur.
Dat is toch helemaal niet zo?
En, klopt dat?quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:17 schreef Ssserpente het volgende:
Mss dat een goeie Tarzan dan ook wel zoden aan de dijk kan zetten, die masseert ws nog prettiger dan een tandenborstel ook. Zomaar een tip, hoor.![]()
Waarom lecithine? Dat roerde m'n moeder vroeger altijd door m'n yoghurt. Schijnt goed te zijn voor de ontwikkeling van de hersenen, zei ze.
Geen directe familie die te dom is om te poepen?quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:09 schreef Ssserpente het volgende:
Tja, ik zal nooit weten of ik ook zo geniaal was geweest zonder lecithine.
Als je googlet zie je het middel wel genoemd worden icm ontstekingen, maar dus op (in mijn ogen) DE site borstvoeding.com niet.quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:08 schreef WupWup het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Zal dat dan niet ook dé reden zijn dat je de dom niet afgebouwd krijgt?
Ik wist niet dat het remmend was voor de productie. Ik slik(te) het alleen in geval van verstopping. Dus dan twee daagjes een paar pilletjes. Het flesje staat heerlijk stof te vangen hierquote:Op maandag 15 augustus 2011 20:55 schreef PM-girl het volgende:
[..]
je kent de website denk ik?
Het medicijn phytolacca wordt op de site borstvoeding.com aangeraden als je wil stoppen met borstvoeding? Waarom ben jij het gaan slikken?
Ik ga in elk geval wel weer lecithine gebruiken, morgen even bij de hema halen.
Hey een koeltasje, dat is een goed idee, thanks! Ik heb zo'n vierkante (voor een sixpak bierquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:53 schreef Saffier het volgende:
aventura ik heb gewoon in de kleedkamer zitten kolven, met mijn rug naar de deur toe. Ik had een koeltasje bij me met 2 bevroren koelelementen en deed daar de flesjes in. Waren nog prima koud toen we weer naar huis gingen. Zo doe ik het ook op mijn werk. Zo hoef je ook niets weg te gooien.
Ik ben sinds vandaag langvoedster geloof ik
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is hier nog steeds niet overquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 13:48 schreef Aventura het volgende:
Ik heb nog verlof, dus ik neem het ervan. Man werkt vanuit huis, hij kan goed schuiven met zijn tijd. Gelijk een goede proef, ik mis mijn jongen nu al als ik langer dan een paar uur beneden zit en hij boven in zijn bedje ligt
Ik een rechthoekige, ook voor ongeveer 6 blikjes bier, die werkt hier prima!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 13:30 schreef Aventura het volgende:
[..]
Hey een koeltasje, dat is een goed idee, thanks! Ik heb zo'n vierkante (voor een sixpak bier), die lijkt me prima geschikt.
Ben ik mee bezigquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 13:00 schreef WupWup het volgende:
Gefeliciteerd Saffier met je grote kleine meid! En je kunt natuurlijk niet zomaar melden dat je een jaar voedt zonder foto's als bewijs hè
Ik heb een paar weken terug pas voor het eerst een grotere fles gekochtquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:10 schreef pessie het volgende:
[..]
Dat is hier nog steeds niet over![]()
Aventura, ik heb pas een grote fles aangeschaft toen ik weer ging studeren en hij vaak 150cc dronk vlak nadat ik weg was gegaan. Toen was Nathan een half jaar oud. Ook Nathan was zo makkelijk met de fles, ook geen problemen gehad met tepel-speen verwarring en dat terwijl hij vanaf dag 2 is bijgevoed met een fles.
I know, ik lek zeker af en toe. Misschien valt het niet op (je zweet immers ook, en ik heb eigenlijk altijd een handdoek paraat. Zeker nu houd ik die handdoek angstvallig bij me, om over mijn buikje te wikkelen). Geen idee hoe het er over 3 weken uitziet, maar nu lijk ik nog zo'n 15 weken zwanger ofzo. De rest is gelukkig al wel aardig bijgetrokken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:25 schreef PM-girl het volgende:
Aventura, ik ben zelf nooit tijdens de bv naar de sauna geweest, maar ben bedacht op lekkages!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |