abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:28:27 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_100306077
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:29:23 #2
259886 pessie
pi_100306100
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben vanochtend bij een lactatiekundige geweest. De spruwbehandeling leek niet aan te slaan en ik begon te twijfelen over mijn diagnose. Ik ben ontzettend goed geholpen! Haar diagnose was spruw als een gevolg van niet goed aanleggen (lees: Lena te veel met het puntje van mijn tepel voeden). Ik heb gentiaan violet meegekregen, eenvoudig toe te passen tips voor beter aanleggen en ik moet mijn borsten komende dagen minder belasten.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:28 schreef pessie het volgende:

[..]

:? hoe?
En dat is een serieuze vraag.
pi_100306504
Liever vaak kort voeden dan aan blijven modderen. Een iets andere aanlegtechniek toepassen (mijn borst ondersteunen parallel aan Lena's mond en letten op mijn ademhaling) en als Lena moeilijk blijft drinken dan meteen van borst wisselen.

Tijdens het consult dronk Lena maar een paar minuten. Ik dacht dat ze al gauw zou gaan mopperen, maar ze was gewoon tevreden. Dat was wel een eye-opener. :o Suf is dat, dacht ik dat ik het allemaal wel aardig wist, blijkt dat toch niet zo te zijn. :+

Ik vond het consult heel verhelderend en ben blij dat ik het heb gedaan. Ik hoef van haar trouwens ook niet m'n ingevroren moedermelk tot minstens 60 graden te verhitten. Daar stond ik wel van te kijken! En dat gaat een hoop gezeur schelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_100306787
Super dat je zo goed geholpen bent Claudia ^O^

En wat een goed idee om ondanks al je ervaring toch naar een LK te gaan, ik vermoed dat een hoop moeders met zoveel ervaring er niet eens aan zouden denken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:19:28 #5
259886 pessie
pi_100307436
Claudia fijn dat je zo goed geholpen bent! En dank voor de opheldering.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:53:28 #6
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_100308552
Wat fijn Claudia! Dat parallel helpen met aanhappen heb ik ook geleerd, dat scheelt veel.
Ik wist echter niet dat spruw veroorzaakt kon worden door verkeerd aanhappen. Bij mij was het verkeerde aanhappen dat resulteerde in kloven. Daarmee een opening naar binnen voor de spruw.

Ik onthoud je verhaal mocht de fluconazol hier niet aanslaan!

En besmette melk gewoon geven, fijn! Was dat alleen voor jouw situatie of altijd met spruw?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_100309241
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:53 schreef PM-girl het volgende:

En besmette melk gewoon geven, fijn! Was dat alleen voor jouw situatie of altijd met spruw?
Dat durf ik niet in het algemeen te stellen, want straks help ik een ander er verder mee de put in. Maar ik kreeg de indruk dat ze het wel zo bedoelde. Ze had het erover dat er vaak gedaan wordt alsof spruw iets is waar je vanaf moet komen terwijl spruw iets is wat altijd aanwezig is. Het streven is om er geen last van te hebben.

Ik kreeg wel de indruk dat ze dit advies ook gaf omdat naar haar idee de spruw het gevolg en niet de oorzaak van de problemen was. Ze zei dat dat naar haar indruk en die van haar collega's meestal het geval is. Er zijn uitzonderingen zoals een vrouw die een tijd probleemloos voedt, een heftige antibioticakuur krijgt en ineens spruw ontwikkelt. Misschien zou ze in die situatie iets anders adviseren, dat weet ik niet.

Ik hoef volgens haar in ieder geval niet meer voortdurend speelgoed te steriliseren en beddengoed te wassen en zo. Ik zal wel laten weten hoe het bevalt. :+ Ik ben nu 4 dagen heel zorgvuldig geweest met het toedienen van de medicijnen en het schoonhouden van alles waar Lena en ik mee in aanraking komen, maar dat heeft ook niet mogen baten. Volgens de lactatiekundige had ik al verbetering moeten zien.

Disclaimer: het kan best zijn dat ik haar advies niet goed weergeef, dus ik zou zelf altijd op het advies van mijn eigen huisarts/lactatiekundige afgaan.
pi_100309322
Zou het niet zo kunnen zijn dat bevriezing een zelfde effect heeft als verhitting boven de 60 graden?

En dat het dus wel voor vriezermelk geldt, maar niet voor koelkastmelk?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_100309412
Ik heb gelezen dat dat niet zo is, en dat is in ieder geval ook niet wat mijn lactatiekundige bedoelde. Het fijne weet ik er ook niet van. Achteraf bedenk ik altijd dat ik wel door had kunnen vragen. :')
  donderdag 4 augustus 2011 @ 12:27:24 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100309503
Het was ook zomaar even een gokje, omdat je het over vriezermelk had ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:14:41 #11
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100311033
Ik heb Aviva een keer oude spruwmelk gegeven op het kdv, niet verhit verder, en prompt hadden we een paar dagen weer spruw. Dat leek me verdacht veel op een herbesmetting.

Wellicht dat ze bedoelde tijdens de medicatieperiode besmette melk geven, daarna wel oververhitten?

Wat dit betreft ben ik liever te voorzichtig, want spruw is gewoon irritant.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_100311051
pessie, in pyjamapap basis fijne granen zit 34gram suiker op de 100gram. http://www.nestlebaby.com(...)1&r=561&num=10&pci=0

Clau wat goed dat je een consult hebt aangevraagd! Maar spruw door verkeerd aanleggen :? Die moet ze me even uitleggen ;) Fijn dat je goede handvatten hebt gekregen en dat het nieuwe beleid zelfs werk gaat schelen. Snel weg met de pijn!
pi_100311482
Davinia, dat is niet wat ze bedoelde. Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever voorzichtig bent, hoor. Ik wou aanvankelijk komende periode mijn 'spruwmelk' er doorheen jagen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Uiteindelijk is het vooral fijn om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Nu ga ik wel iets soepeler ermee om, maar als we er vanaf zijn en ik het vermoeden krijg van herbesmetting dan weet ik het ook wel. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!

WupWup, de argumentatie was ongeveer zoals PM-girl zei: verkeerd aanleggen -> kloven/kapotte huid (in combinatie met warm weer) -> spruw. Maar zoals ik al zei vind ik het lastig om haar advies goed weer te geven. Misschien sla ik allerlei gedachtesprongen over.

Ik ben iets te grondig geweest met de gentiaan violet. :')

donderdag 4 augustus 2011 @ 13:30:04 #14
94046 PM-girl
pi_100311511
Claudia, dank voor je toelichting. Uiteraard zou ik zaken niet klakkeloos overnemen, maar ik was benieuwd! Ik neem dat soort dingen mee in het overleg met mijn Lk.
En spruw, velen hebben het inderdaad, dus het idee dat je er geen last van moet hebben snap ik. Ik ben alleen bang dat als ik niets doe aan mijn milde klachten (wat pijn) er weer een bo uitrolt. Bij mijn oudste bleek de spruw de oorzaak van 4 bo's :X
Althans, dat lijkt logisch, omdat toen na de Diflucan de pijn én de ontstekingen wegbleven.

Ik hoop dat jij in elk geval vlug verlost bent!
*
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:32:41 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100311614
Lena! O+ O+ O+
pi_100311638
Ik hoop het ook! Ik ben allang blij dat ik allerlei tips heb gekregen om haar efficiënter te voeden. Ik heb het net uitgeprobeerd en ben gestopt met voeden voor het echt pijn begon te doen. Dat is al een hele verademing. Ik denk wel dat ze nu echt iets te weinig gedronken heeft, maar ik leg haar voor haar volgende dut wel nog een keer aan. Intussen is ze een rijstwafel aan het slachten. Ziet er vrij ranzig uit overigens, blauwe rijstwafel. :Y)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:35:48 #17
94046 PM-girl
pi_100311723
Haha, ik zag de foto net, indrukwekkend!
*
pi_100311766
claudia.. Je kan je poppetje dr gezicht misschien eerst wat olie op smeren dan voeden en dan kun je de gv vrij makkelijk van de wangen en kin af poetsen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_100311809

Zie, mijn mup zag dr ook niet echt uit.
pi_100311843
Hahaha geweldig die foto's!! :D
pi_100311851
Dank voor de tip, Tico! Ik ga even kijken of er nu nog iets te redden valt.
pi_100311872
Is dit trouwens ook Leyla?
pi_100311896
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:40 schreef Claudia_x het volgende:
Is dit trouwens ook Leyla?
Nee

En met een doekje en wat sop krijg je een hoop weg hoor.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:42:45 #24
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100311937
Oh my! Dat mooie snoetie helemaal paars. :D
Fijn dat je zo goed geholpen bent Claudia, toch wel heel nuttig zo'n consult als er echt iets aan de hand is, zo blijkt.
pi_100311956
ik lig op t strand onder mijn parasolletje heerlijk af en aan mijn regelbaby te voeden en ondertussen een boekje te lezen O+ Hoe fijn kan borstvoeding zijn O+
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
  donderdag 4 augustus 2011 @ 13:46:28 #26
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100312056

Aviva's spruwbekje O+
pi_100312756
Hihi, Aviva. O+ Ik kan me beide foto's nog herinneren, net als die van Geert. Da's de ergste nachtmerrie van een neat freak als ik. :+

Oh Poppedein, wat heerlijk! Zo kan regelen dus ook. Lukt het een beetje met Lena erbij, of is Lena er niet? Dat vind ik nog wel eens lastig aan mijn Leen voeden, dat Ivan erg aanwezig is. Sinds ze een maand of drie oud was raakt ze daar nogal door afgeleid.
pi_100313049
O M G die foto's :D

Fijn dat je verder geholpen bent Claudia :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 4 augustus 2011 @ 14:22:40 #29
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100313193
hoewel niet prettig voor de kleintjes zijn spruwbekkies wél lief om te zien O+

Ik heb het wiel (opnieuw) uitgevonden zostraks :') ipv een worsteling te doorstaan om Geert te laten drinken overdag, laat ik 'm rustig zelf bepalen wat hij wil doen, tót hij in slaap is gevallen in de box. Dan leg ik 'm aan voor 'n droomvoeding, en dan drinkt hij wél
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_100315352
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 14:08 schreef Claudia_x het volgende:
Hihi, Aviva. O+ Ik kan me beide foto's nog herinneren, net als die van Geert. Da's de ergste nachtmerrie van een neat freak als ik. :+

Oh Poppedein, wat heerlijk! Zo kan regelen dus ook. Lukt het een beetje met Lena erbij, of is Lena er niet? Dat vind ik nog wel eens lastig aan mijn Leen voeden, dat Ivan erg aanwezig is. Sinds ze een maand of drie oud was raakt ze daar nogal door afgeleid.
mijn uitzicht was mijn zandkasteelbouwende meisje met haar papa ;-)
ik moet zeggen dat Lena t hier oha prima vindt als ik met Jelte bezig ben, heel toevallig zei ze vanochtend voor t eerst in 12 wkn "Nee mama Jelte nie bossie likken", maar meestal weet ze zichzelf prima te vermaken. Jelte reageert nu nog niet heel sterk op zijn omgeving tijdens het drinken, maar waar ik zelf bijvoorbeeld wel wat meer moeite mee heb is veel lawaai om me heen hebben tijdens het voeden... Én de tv aan én gemep op een muziekinstrument kan ik véél minder goed handelen dan.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 15:22:14 #31
259886 pessie
pi_100315399
Oh dat GV-mondje. Wel veel GV gebruikt denk ik?

WW, wow das wel heel veel suiker! Ik had denk ik bij de ingredienten lijst de maltodextrine over het hoofd gezien, zit ook vanille in, staat niet bij of het vanilline of vanille is maar nestle kennende zal het wel vanilline zijn en dan ben ik maar al te blij dat meneer het echt niet wou. Ik ben al absoluut niet van de pap maar goed, op een gegeven moment maar es wat proberen. Hij vond het niets trouwens, 2 slikjes aan de lepel en hij wou echt niet meer. Nog wel een stuk ontbijtkoek erin gekregen (zit ook veel suiker in I know), maar tsja al 3 dagen geen ontbijt en lunch vind ik toch wel een beetje te gortig worden.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 15:23:39 #32
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100315450
Over goed (parallel) aanleggen zei mijn kraamhulp: je eet een hamburger toch ook niet op z'n kant? Vind ik wel een goeie!
pi_100315453
ontbijtkoek!!! Das een goede pessie!! Ga ik ook eens kijken of madam dat wilt.. Ze krijgt op het kdv ook wel eens een slok yogi... En de vreetschuur dat het is, madam is weer een lijntje naar beneden.. Ff wat extra dingen erin dus.
pi_100316332
Ik vind kolven leuk :o
pi_100316370
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:23 schreef Aventura het volgende:
Over goed (parallel) aanleggen zei mijn kraamhulp: je eet een hamburger toch ook niet op z'n kant? Vind ik wel een goeie!
:D!
pi_100316393
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:45 schreef Sannne het volgende:
Ik had me eigenlijk voorgenomen om dit nooit tegen een andere ouder te zeggen, maar ehm... wacht maar. :+
pi_100316436
*)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 15:52:08 #38
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_100316652
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:45 schreef Sannne het volgende:
Ik vond het ook leuk, maar op een gegeven moment bliefde mevrouw geen gekolfde melk meer. ;( En ze was inmiddels ook ouder dan een jaar (dus geen melk meer voor het moedermelknetwerk) dus ben ik maar gestopt met kolven. :+
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_100316769
Ik vind kolven leuk als het thuis kan, als ik verlof heb, als het niet te lang duurt en als ik een goede opbrengst heb. Kolven is minder leuk als je er een paar keer je werk voor moet onderbreken, als je een tijd bezig bent om nog steeds niet genoeg voor een voeding te hebben, als je op je werk geen goede ruimte ervoor hebt... :Y)
pi_100316891
Oh kolven vond ik ook wel leuk, maar op een gegeven moment 3x per dag en elke dag was ik er zat van.. Maar melk zien stromen is best gaaf.
pi_100316943
Ik had net 140 cc uit re-borst en 20 uit li-borst (daar had ze net uit gedronken)
Best cool :D

Straks zal het idd niet leuk meer zijn nee.. Maar vooralsnog ;)
Nu nog leren te drinken uit de fles! Na 30 cc houdt ze er steevast mee op, kolhalzen, miepen, vies kijken..
  donderdag 4 augustus 2011 @ 15:59:57 #42
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100316964
Ik vind kolven helemaal niet leuk, heb het nu een keer of 8 gedaan sinds Lientje er is en ik krijg er telkens max 50 cc uitgekolft. Dat zet helemaal geen zoden aan de dijk in het geval van voorraadje opbouwen. }:|

Dus nu heb ik al een week niet gekolft, uit nijd.

Over pap, ik ga dat wel geven, vind het zelf heel lekker, het was mijn ontbijt gedurende mijn complete zwangerschap. Snel klaar, het hapt lekker weg en je zit er een poosje goed vol van.
Als ik vroeg ziek was, als peuter/kleuter dan maakte mijn moeder rijstbloempap vanille, dat at ik dan wel, naast sinaasappelsap/banaan/liga prutje...

Nostalgie of niet, mijn meisje krijgt de optie pap tzt wel. Wel een papje zonder suikers of gekkigheid.
pi_100317019
Juud, ik ben zelf ook gek op pap.. Je kan mij echt wakker maken voor nutrix rijstebloem met vanille... Heerlijk... Maar beide dames hoeven het echt echt echt niet.
pi_100317025
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:58 schreef Ticootje het volgende:
Oh kolven vond ik ook wel leuk, maar op een gegeven moment 3x per dag en elke dag was ik er zat van.. Maar melk zien stromen is best gaaf.
Ja, inderdaad! De verwondering en bevestiging dat je lijf dit gewoon kan. Heel tof!
pi_100317073
Wat ook tof is.. Op een vol melkkanaaltje duwen en dan een fonteintje aan melk zien :+
pi_100317078
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:59 schreef Juud79 het volgende:
Ik vind kolven helemaal niet leuk, heb het nu een keer of 8 gedaan sinds Lientje er is en ik krijg er telkens max 50 cc uitgekolft. Dat zet helemaal geen zoden aan de dijk in het geval van voorraadje opbouwen. }:|

Dus nu heb ik al een week niet gekolft, uit nijd.
Ja maar je kolft dan waarschijnlijk tussen voedingen in? Dat is ook gewoon melk sprokkelen. Kolf je op een vast moment van de dag?

Ik heb ook elke dag telkens een klein beetje gekolfd en had aan het einde van mijn verlof gewoon een paar liter in de vriezer. Het tikte toch aan.
pi_100317101
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:02 schreef Sannne het volgende:
Wat ook tof is.. Op een vol melkkanaaltje duwen en dan een fonteintje aan melk zien :+
Ja hahahaha, ik knijp ook wel eens melk eruit en dan gaat Jen altijd meteen een doekje halen.. Nee mama niet doen..
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:03:47 #48
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100317110
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:01 schreef Ticootje het volgende:
Juud, ik ben zelf ook gek op pap.. Je kan mij echt wakker maken voor nutrix rijstebloem met vanille... Heerlijk... Maar beide dames hoeven het echt echt echt niet.
Ik eet overigens nu gewoon Brinta, maar rijstebloem lust ik wel nog steeds. :D
pi_100317122
Sja ze heeft gelijk ;) Het is wel een plakzooi haha
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:04:51 #50
94046 PM-girl
pi_100317162
Er was volgens mij ook zo'n speciale pap die goed ging met bv, ik heb die bij de natuurwinkel gehaald toen, maar geen idee hoe die heette.

En kolven is wel eens leuk, als de kolf het niet meer doet omdat de melk tot in het dopje komt! :o Maar doorgaans heb ik er een hekel aan.
*
pi_100317179
biobim.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:05:26 #52
12913 GreatWhiteSilence
pi_100317190
Hier ook echt geen pap oid. Prutjes ook niet, zelfs gehakte spinazie of rode kool moet ze niet. Zal wel te veel op een prutje lijken, denk ik... :+
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:05:40 #53
94046 PM-girl
pi_100317199
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:05 schreef Ticootje het volgende:
biobim.
Ja!
*
pi_100317231
prutjes zijn geen probleem hier.. Waar Jen alsoluut geen potjes bliefde, bliefde madam 2 absoluut geen vers eten.. Dus lekker aan de prut. Groeien ze ook van.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:08:23 #55
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100317320
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja maar je kolft dan waarschijnlijk tussen voedingen in? Dat is ook gewoon melk sprokkelen. Kolf je op een vast moment van de dag?

Ik heb ook elke dag telkens een klein beetje gekolfd en had aan het einde van mijn verlof gewoon een paar liter in de vriezer. Het tikte toch aan.
Ik kolf bijv een borst, als ze er ipv twee maar een wil drinken. Daar zou dan toch wel behoorlijk wat uit moeten komen als ik hoor wat ze soms wegklokt.
Als ik de ene borst dan heb gekolft dan kolf ik ook nog even kort de borst waar ze wel uit heeft gedronken.

Maar ik heb gisteren al gelezen over ontspannen, een warme doek er even opleggen, de kolf eerst wat langer op een lagere stand zetten enz.
Dus ik ga maar met een lijste met tips aan de slag...

Ik kan nu af en toe heel bang worden bij het idee dat ik haar even niet zou kunnen voeden om een of andere reden. Ze kan echt helemaal niet even een paar uur zonder mij en dat vind ik naar.
pi_100317404
Juud dat kan altijd... Desnoods zet je van die kant en klaar pakjes in je kast.. Ik heb ze ook altijd in huis gehad. Gewoon 2 in de kast zetten, voor je eigen gemoedsrust.. Ik heb ze nooit hoeven gebruiken. Maar toen mijn vriezer leeg was en met kolven wat dipte vond ook mijn man het wel fijn dat er in elk geval backup in de kast stond... Gewoon voor het geval dat. Weg kun je altijd.
pi_100317461
Ik vind 50 cc in dat geval echt geen slechte opbrengst, Juud. Ik weet natuurlijk niet precies hoelang daarvoor een voeding heeft gezeten.

Kun je niet een paar pakjes kant-en-klare kunstvoeding in huis halen voor je gemoedsrust? Ik begrijp wel dat het het fijnst is om haar je eigen melk te geven, maar het lijkt me ook niet fijn om een opgesloten gevoel te hebben of het gevoel dat je moét kolven.

-Edit- Wat Tico zegt dus. :+
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:14:13 #58
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100317534
Ik heb nog twee flesjes hypo-allergeen, meegekregen uit het ziekenhuis.

Heeft een van jullie een idee of deze pap ook met moedermelk wil binden?

pi_100317590
Op een lagere stand kolven klopt wel echt. Ik zette net de kolf hoger, maar toen staakte de melk meteen!
En een doek over de kolf leggen scheelt ook, sommige vrouwen kijken de melk eruit en dan wil je borst niet meer ;)
pi_100317607
Bij mij was de kolf één standje hoger zetten na het opwekken van de toeschietreflex dé truc.

Een tip die ik vandaag heb gekregen: blijven ademhalen! Da's natuurlijk sowieso verstandig als je wilt blijven leven. :+
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:16:44 #61
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100317630
Haha Sannne, dat doe ik idd, een doek maar eens proberen dan. :D
pi_100317661
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:14 schreef Juud79 het volgende:
Ik heb nog twee flesjes hypo-allergeen, meegekregen uit het ziekenhuis.

Heeft een van jullie een idee of deze pap ook met moedermelk wil binden?

[ afbeelding ]
gewoon proberen... Als het niet bind dat blijft het gewoon dunne prut. Op het kdv hadden ze ook moedermelk met gewone rijstbloem gemixt, en ze waren helemaal evrbaast over wat het deed.. Het werd niet dik zeg maar..
  donderdag 4 augustus 2011 @ 16:26:05 #63
259886 pessie
pi_100317967
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier ook echt geen pap oid. Prutjes ook niet, zelfs gehakte spinazie of rode kool moet ze niet. Zal wel te veel op een prutje lijken, denk ik... :+
Haha, ik was laatst bij een vriendin en haar zoontje van 16 maanden kreeg zo'n bakje met een of ander fruitmoesje. Nathan stond bij haar benen te smakken dus ik mocht van haar ook wel even een bakje aan Nathan geven, dat was 1 hap, een heel vies gezicht en wegwezen _O- Hij wil het echt niet. Het enige wat ie nog wel eet is knijpfruit, en dan niet van olvarit want als hij dat pakje vasthoudt stroomt de helft over hem heen, dan hoeft Nathan het echt niet meer. Heb ik trouwens over geklaagd bij olvarit, kreeg een verrassingspakket thuis o.a. met een potje fruit :')

Maar dit gaat over borstvoeding.
Juud, ik zie dat het van Demeter is, ik zou erg verbaasd zijn als het niet met borstvoeding zou kunnen. Alle Bio-dyna-mensen die ik ken geven langer borstvoeding dan 4 maanden.

Sannne, ik vond het ook wel tof om te zien dat er melk uit mn borsten kwam, maar toch, leuk vind ik het na alle akkevietjes echt niet. En dan hoefde ik niet eens te kolven icm werk.
pi_100318283
Nou idd Claudia, hoeveel moeders hun adem inhouden als het kindje aanhapt! Bijna allemaal ;)
Ik deed het ook, zeker toen het pijn deed. Ik moest toen altijd aan een lieve lactatiekundige uit Amsterdam denken die dan heel overdreven ademhaalde, zodat de moeder zich dat zou herinneren en dat werkte wel ;)
pi_100318944
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:23 schreef Aventura het volgende:
Ik geloof niet dat ik dat snap. Hoe zit dat met dat parallel aanleggen, wordt je tepel daar een hamburger van?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_100318970
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ik dat snap. Hoe zit dat met dat parallel aanleggen, wordt je tepel daar een hamburger van?
Ik lust geen hamburger... Mc chicken wel.
pi_100319026
Jij hoeft je tepel toch niet te eten ;)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 17:21:04 #68
94046 PM-girl
pi_100319855
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:35 schreef Sannne het volgende:
Nou idd Claudia, hoeveel moeders hun adem inhouden als het kindje aanhapt! Bijna allemaal ;)
Check! :D
*
  donderdag 4 augustus 2011 @ 17:30:55 #69
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100320177
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik knijp het gebied rondom mijn tepel zo samen, dat het een plat stukje vel is dat evenwijdig loopt met het mondje. Dat hapt makkelijker. Dan de vergelijking met een hamburger: je eigen kaken kunnen een hamburger, wat ook een groot rond ding is, beter aanhappen als je 'm recht voor je hebt.
pi_100321956
Op die manier, dank.
Ik ondersteun alleen mijn borst, knijp niet specifiek in de tepel.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_100323543
Het ging in mijn geval ook om ondersteunen en niet knijpen (dat doet Lena wel voor me :') ), maar dan wel anders ondersteunen dan ik voorheen vaak deed.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:44:30 #72
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100324347
Zo, mupke had om 16.30 uur gedronken, dus ik dacht net om 19.00 uur, ik zal weer eens kolven...
Et voila, 90 cc melk in een flesje! *O*

30 cc uit de ene en 60 cc uit de andere, mijn melk is trouwens enorm mooi roomwit, dat zie ik nu met zo'n hoeveelheid nog beter, vandaar dat ze zo goed groeit. :s)

Nu is ze aan het wakker worden en mag ze zo uit de fles drinken om te oefenen, nu nog kijken hoe ik het goed inplan om weer te kolven, maar ik heb er nu in ieder geval weer zin in.
pi_100324607
Kijk, dat is een uitstekende opbrengst, Juud! *O*
pi_100324629
Wat goed Juud!!
  donderdag 4 augustus 2011 @ 20:00:41 #75
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100325097
Hihi, het kost haar moeite om het helemaal op te drinken, nokkie vol.
Maar het is gelukt, boertje gedaan, nu uitbuiken.... :D

Haar papa haar ook weer eens eten kunnen geven.
pi_100325173
Welke fles heb je gebruikt? Fijn zeg dat het zo goed is gegaan
  donderdag 4 augustus 2011 @ 20:05:01 #77
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100325267
Medela, met de normale medelaspeen, die zat bij de kolf.
Die calma vind ik geweldig, maar duur. Als ze er dagelijks uit zou moeten drinken dan zou ik die halen, maar zo lang ze nu uit deze drinkt vind ik het prima.
pi_100325316
Calma snapte leyla niets van.
pi_100325352
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:06 schreef Ticootje het volgende:
Calma snapte leyla niets van.
Elise ook (nog) niet..
pi_100345493
Lekker Juud *O*

Nou ja, lekker... ik vind moedermelk veel te zoet, bah :r ;)
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 10:22:42 #81
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100345570
Pfft, zo goed als het vorige week ging, zo pet gaat het deze week. Ventje heeft huilerige periodes die steeds ongeveer 4 tot 5 uren duren. Hij wil dan elk uur aan de borst. Zelfs als hij de keer daarvoor 45 minuten heeft gedronken. Hij drinkt volgens mij echt, ik hoor hem klokken. De ene keer drinkt-ie 15 minuten en de andere keer bijna een uur. Als ik hem wegleg gaat-ie brullen. Volgens mij van de honger, want hij zuigt dan aan zijn deken, vingers of romper en schudt met zijn hoofdje. De huilperiodes zijn steeds op een ander moment, afgelopen nacht bijvoorbeeld van 1 tot 5 en eergister van 18 tot 00 uur. Dit gaat al 4 dagen zo. Ik heb het idee dat mijn melk te weinig voedzaam is, kan dat?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 10:36:48 #82
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100345938
Aventura, heeft ie niet toevallig veel zuigbehoefte. Mijn mupke drinkt zich ook vol, maar is dan niet altijd helemaal tevreden wat betreft zuigbehoefte. Ik weet dat ze het afraden, maar ik heb haar een speen gegeven en die heeft ze ook echt nodig.
Als ze in slaap valt plopt ze hem er meestal uit, maar soms na de voeding en altijd bij het in slaap vallen heeft ze hem in haar mond.

Ik herken wel die onrustige uurtjes, Lientje (ik typte zo haar naam hier) is vaak eind vd middag rond 16.30 wakker voor een voeding en het komt vaak voor dat ze dan tot 19.30 bijna aan een stuk door wakker is, beetje mieperig en niet in haar hum. Dan zet ik haar in haar wipper, met speen en pop, in de ringsling, in de box met de mobile aan of doe haar in badje. Zo wissel ik het vermaak af totdat de onrustige uurtjes over zijn.

Te weinig voedzaam kan ik me niet voorstellen eigenlijk, het klinkt een beetje als clusteren. Wel rot dat ie dat dan ook 's nachts doet...
pi_100346074
heeft hij dan niet gewoon zuigbehoefte Aventura? Bartje kan soms ook enorm piepen als hij losgekoppeld wordt, maar met een speen is hij ook heel tevreden. En als hij slaapt dan laat hij de speen ook snel vallen. Of hij moet krampjes hebben, dan zuigt hij op de speen alsof zijn leven er vanaf hangt.
pi_100346161
Aventura, dat klinkt voor mij als regelen. Hoe oud is Ventje nu? Ik heb ze gemerkt bij 10 dagen, 3 weken, 6 weken en 3 maanden. En nu is ie bijna 6 maanden, dus ik ben er op voorbereid.
Zo veel mogelijk aanleggen, dan ben je er het snelste weer vanaf.
Ik heb me op de bank geïnstalleerd met een goeie serie op de laptop en n fles drinken bij de hand. En verder niets willen of hoeven. Dan zijn die dagen best wel leuk eigenlijk.
pi_100346354
Behalve natuurlijk als je moet werken. Dan is het nogal onhandig.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 10:51:57 #86
259886 pessie
pi_100346374
Aventura, elke dag 4 a 5 uur aan 1 stuk huilen is geen normaal gedrag voor een baby. Uiteraard huilen baby's maar zoveel aan 1 stuk is volgens mij niet normaal. Dit is teveel. Ik zou er zelf mee naar het cb of de ha gaan.
Te weinig voedzame melk is zeer zeldzaam maar ik heb het wel eens gelezen, daar zou ik niet meteen vanuit gaan.
Afhankelijk van de leeftijd (ben alweer vergeten hoe oud hij is) kan het ook clusteren zijn. Alle baby's die borstvoeding krijgen clusteren. En dat duurt inderdaad wel een aantal uren. Lekker op de bank, filmpje aan (als je dat kunt, bij mij werkte dat echt niet, had ik geen aandacht voor de week na de bevalling) en gewoon go with the flow.

Wat betreft speengebruik: Mijn LK raadde mij een speen aan. Nathan had heel veel zuigbehoefte en die bevredigen aan de borst tijdens mn overproductie vond zij niet zo handig. Sowieso had ze me bij het huisbezoek (na 7 dagen) ook al een speen aangeraden, ik weigerde toen nog.
pi_100346473
De mijne heeft echt zelden geclusterd.

Ik las in het verhaal niet echt het aan een stuk huilen terug, ik dacht meer aan dreinerig zijn en aandacht nodig hebben.
pi_100346576
Zwaar he Aventura? Je gaat zo aan jezelf twijfelen.

Sommige kindjes hebben gewoon veel aandacht nodig. Soms helpt alleen aanleggen, maar soms kunnen ook andere dingen de oplossing zijn. In het laatste geval kan een draagdoek handig zijn.
Ik had nog geen draagdoek in het begin en was constant bezig Truus te vermaken. Ze wilde niet slapen en ook niet rustig liggen. En al helemaal niet alleen.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:03:21 #89
259886 pessie
pi_100346706
Draagdoek is inderdaad handig! Ik heb gisteren Nathan nog in de doek gehad (voorop) omdat hij zo ongelukkig was O+ . Aventura heb je een draagdoek of iemand in je omgeving die je er 1 kan lenen? Anders even kijken in het draagdoeken op reis topic? Er is ook een draagdoeken topic.

Na het nogmaals wat beter te hebben gelezen denk ik ook aan clusteren. Of regeldagen. Maar goed, ik ben geen professional dus neem me vooral niet te serieus.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:07:11 #90
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100346832
Mannetje is nu 17 dagen. Huilen doet-ie niet aan een stuk door Pessie, behalve als ik niet genoeg aandacht aan hem besteed, dan wordt het echt monotoon brullen, met van die uithalen. Dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen! Verder is hij juist heel zoet. Zo sliep hij gisteren bijvoobeeld van 18:00 tot 00:00 door (!). En er zijn ook momenten dat hij wakker is, en lekker alert om zich heen kijkt. Ik speel dan een beetje met hem, dat vindt hij fijn.

Zuigbehoefte kan, hij zuigt graag op onze pinken maar dat is ook niet echt een oplossing (beetje vermoeiend voor ons). Speentjes heb ik (uit de blije doos), maar die moet-ie niet; die spuugt hij uit. Ik zou kunnen experimenteren met andere fopspeentjes. Denk wel dat ik dat dan goed wil monitoren, want ik zou niet willen dat hij hierdoor minder voeding krijgt dan dat-ie nodig heeft. Ik denk ook vooral dat hij veel voeding nodig heeft, hij weegt nu denk ik 4400 gram!

Nu ik dit zo tik merk ik wel dat de periodes ook wel samengaan met een bepaald poeppatroon. Ofwel zitten tijdens/na zo'n tijdblok zijn luiertjes vol poep, of hij poept dan juist opvallend weinig. Sowieso hoor ik zijn darmpjes flink borrelen. Scheten laten kan hij ook als de beste!

Ik heb gelukkig nog 7 weken verlof, dus ik kan hem lekker veel aandacht geven. Hij wordt wel rustig als ik hem draag of in de maxicosi zet en daarmee schommel. Plat op de rug leggen helpt ook niet mee, op zijn zij leggen en hem in slaap sussen wil ook wel werken.
pi_100346979
Hm, dat laatste klinkt dan toch ook wel weer als krampjes, en baby's denken dat drinken helpt tegen krampjespijn :+ Dat is in elk geval niet zo als hij elke keer een nieuwe borst krijgt op zulke momenten. Dragen, of idd een beetje gebogen zitten wil nog wel eens helpen. Op je onderarm leggen met de muis van je hand in zijn buikje, zijn neus in je elleboogholte ook. Krampjes zijn sneu, maar horen er helaas bij.
Sterkte, het is soms best zwaar, en ook niet erg om dat toe te geven.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:12:59 #92
259886 pessie
pi_100347007
Aventura, ik zou op basis van dit verhaal zeggen krampjes. We hebben niet veel krampjes gehad met Nathan, maar als hij krampjes had had hij altijd van die hele smerige luiers. Het vervelende is, naar het schijnt kun je tijdens krampjes beter even niet voeden want dan duurt het korter. Dan is hij na een half uur of een uur alweer klaar. Je kunt hem lekker met zn buik op je onderarm leggen en met zn hoofd richting je elleboog en dan lekker over zn rug wrijven.
pi_100347468
Aventura, het is heel herkenbaar. En weet je, als je er middenin zit is het vaak ook gewoon niet duidelijk wát er nou is. Elke moeder moet haar kind leren kennen, en de beste manier om dat te doen is door trial and error. Je probeert eens wat, als het werkt doe je dat nog een keer en als het niet werkt probeer je iets anders. Ik denk dat we dat allemaal gedaan hebben.

Het moment waarop je je afvraagt of je wel genoeg melk hebt en of je melk voedzaam genoeg is, is vaak het moment waarop je baby aan het regelen is. Vergeet alle voorschriften die er zijn, want elke baby bepaalt zelf wel wanneer die regelt en ook hoelang dat duurt. Lena heeft tot de leeftijd van 5 maanden om de paar weken geregeld. Ik had sterk de indruk dat het haar manier van groeien was, namelijk om zich helemaal vol te tanken tijdens een groeispurt en daarna brak altijd weer een rustigere periode aan. Maar zeker weten doe ik het ook niet, hoor. Baby's worden niet met gebruiksaanwijzingen geboren en we doen zelf ook allemaal maar wat. :+

Door iets wat je pas schreef kwam je zoontje ook op me over als een clusterkindje. Je schreef volgens mij dat hij vaak in de avond langere tijd aan de borst ligt. Dat is echt clustergedrag. Het fijne is dat er een periode van langere slaap tegenover kan staan (al hoeft dat niet het geval te zijn). Voor jou is het het fijnst als dat vanaf jouw slapenstijd is, natuurlijk. Naarmate hij ouder wordt kun je dat misschien iets meer sturen.

De behoefte aan zuigen waar Juud het over heeft herken ik erg van Ivan. Die kreeg in de kraamweek al een speen om hem tevreden te houden. Lena wou daarentegen nooit een speen. Ik heb een paar merken geprobeerd maar ze kan er niks mee. Dat was in de beginperiode wel eens lastig, want ik moest haar alsmaar aanleggen als ze ontevreden leek. Ik ben haar al vroeg een popje gaan geven om mee te slapen en ik heb het idee dat ze daar nu profijt van heeft.

Krampjes, tja, die horen er echt bij. Het kan heel goed zijn dat die voor het onrustige drinkgedrag zorgen. Je kunt experimenteren met houdingen die fijn zijn voor hem, je kunt Infacol proberen. Hier hielp Infacol helemaal niet en al het overige verlichtte hooguit. Het is aan jezelf om te bepalen of je bij het vermoeden van krampjes wilt voeden of niet. Het grote voordeel van borstvoeding is dat je zo vaak kunt voeden als je maar wilt. Daar kun je van profiteren.

Hoe is zijn slaapgedrag overdag? Slaapt hij regelmatig?

Tot slot: het kan (bij vlagen) best zwaar en intensief zijn om je baby te leren kennen en voor hem te zorgen. Je moet maar zo denken: er is een reden dat we verlof hebben na een bevalling. Dat is niet alleen voor je eigen herstel.
pi_100347697
Er is trouwens een theorie dat baby's 5 soorten huiltjes hebben die je kunnen vertellen wat er aan de hand is. Dat heet de Dunstan-methode. Misschien is het wel interessant voor je om dat te lezen, Aventura.

Er staat ook een filmpje bij:

pi_100348353
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:12 schreef pessie het volgende:
Je kunt hem lekker met zn buik op je onderarm leggen en met zn hoofd richting je elleboog en dan lekker over zn rug wrijven.
Ik vond dat heel lastig, dus deed het precies andersom. Billen in mijn elleboogholte en het koppie in mijn hand.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 12:18:30 #96
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100348965
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:29 schreef Claudia_x het volgende:
Aventura, het is heel herkenbaar. En weet je, als je er middenin zit is het vaak ook gewoon niet duidelijk wát er nou is. Elke moeder moet haar kind leren kennen, en de beste manier om dat te doen is door trial and error. Je probeert eens wat, als het werkt doe je dat nog een keer en als het niet werkt probeer je iets anders. Ik denk dat we dat allemaal gedaan hebben.

Het moment waarop je je afvraagt of je wel genoeg melk hebt en of je melk voedzaam genoeg is, is vaak het moment waarop je baby aan het regelen is. Vergeet alle voorschriften die er zijn, want elke baby bepaalt zelf wel wanneer die regelt en ook hoelang dat duurt. Lena heeft tot de leeftijd van 5 maanden om de paar weken geregeld. Ik had sterk de indruk dat het haar manier van groeien was, namelijk om zich helemaal vol te tanken tijdens een groeispurt en daarna brak altijd weer een rustigere periode aan. Maar zeker weten doe ik het ook niet, hoor. Baby's worden niet met gebruiksaanwijzingen geboren en we doen zelf ook allemaal maar wat. :+

Door iets wat je pas schreef kwam je zoontje ook op me over als een clusterkindje. Je schreef volgens mij dat hij vaak in de avond langere tijd aan de borst ligt. Dat is echt clustergedrag. Het fijne is dat er een periode van langere slaap tegenover kan staan (al hoeft dat niet het geval te zijn). Voor jou is het het fijnst als dat vanaf jouw slapenstijd is, natuurlijk. Naarmate hij ouder wordt kun je dat misschien iets meer sturen.

De behoefte aan zuigen waar Juud het over heeft herken ik erg van Ivan. Die kreeg in de kraamweek al een speen om hem tevreden te houden. Lena wou daarentegen nooit een speen. Ik heb een paar merken geprobeerd maar ze kan er niks mee. Dat was in de beginperiode wel eens lastig, want ik moest haar alsmaar aanleggen als ze ontevreden leek. Ik ben haar al vroeg een popje gaan geven om mee te slapen en ik heb het idee dat ze daar nu profijt van heeft.

Krampjes, tja, die horen er echt bij. Het kan heel goed zijn dat die voor het onrustige drinkgedrag zorgen. Je kunt experimenteren met houdingen die fijn zijn voor hem, je kunt Infacol proberen. Hier hielp Infacol helemaal niet en al het overige verlichtte hooguit. Het is aan jezelf om te bepalen of je bij het vermoeden van krampjes wilt voeden of niet. Het grote voordeel van borstvoeding is dat je zo vaak kunt voeden als je maar wilt. Daar kun je van profiteren.

Hoe is zijn slaapgedrag overdag? Slaapt hij regelmatig?

Tot slot: het kan (bij vlagen) best zwaar en intensief zijn om je baby te leren kennen en voor hem te zorgen. Je moet maar zo denken: er is een reden dat we verlof hebben na een bevalling. Dat is niet alleen voor je eigen herstel.
Ik weet het Claudia! Ik ben erg blij met mijn verlof en ik neem ook echt de tijd voor mijn knul. Ik hou mijn agenda bewust leeg en verlang niet zoveel van mezelf. Dat komt allemaal wel weer; ik wil mijn jongen gewon eerst leren kennen en hem een zo goed mogelijke start geven :) Ik ga gewoon mee in zijn gedrag. Die video die je net post is wel interessant, ik herken inderdaad wel de verschillende huiltjes!
pi_100351003
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 16:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat is niet zo gek natuurlijk met een moeder die al over d'r nek gaat bij het woord papfles :+
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:01:55 #98
259886 pessie
pi_100352399
Dunstan methode werkte hier echt als een trein!
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:23:34 #99
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_100353211
Ik heb nog even een lactatiekundige opgebeld over mijn kolfperikelen.
Haar advies was om er voor te zorgen dat ze echt 2 borsten leegdrinkt, aangezien ik nog wel op 7 a 8 voedingen zit. Ze lijkt meestal na 1 wel tevreden dus bied ik de 2e vaak niet aan. En misschien aan de domperidon als de huisarts het daarmee eens is.. Vanochtend hebben ze op het kdv ook wat minder melk aangeboden en daar bleek ze ook eigenlijk wel tevreden mee te zijn.
Nu nog even wachten op een telefoontje van de huisarts die belt vanmiddag even terug.
Ik hoop dat dit gaat werken en dat ik wat meer kan kolven.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:30:58 #100
259886 pessie
pi_100353486
Krijtlijk, het handige van domperidon is dat het vrij verkrijgbaar is. Let er wel op dat je vraagt om het doosje waar 30 inzitten. Je krijgt standaard een doosje van 10 en dat doosje kost meer dan het doosje van 30.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:38:28 #101
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_100353815
Oh echt? Dus als de huisarts het er niet mee eens is kan ik alsnog de apotheek binnenwandelen en het meekrijgen?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:39:39 #102
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100353868
Ik heb nog een doosje van 30stuks Domperidon liggen. Kan ik er iemand blij mee maken?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 15:19:10 #103
259886 pessie
pi_100355364
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:38 schreef krijtlijk het volgende:
Oh echt? Dus als de huisarts het er niet mee eens is kan ik alsnog de apotheek binnenwandelen en het meekrijgen?
Ja, alleen even vragenlijst invullen en als ze zeggen dat je het niet mag icm bv even vertellen dat ze het in hun 2011 boek na moeten zoeken.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:48:31 #104
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_100363161
En als ik 2011 boek zeg dan weten zij wat ik bedoel?
Er heeft een vervangende huisarts terug gebelt en mocht het maandag ophalen bij de apotheek, even later belde hij terug om te zeggen dat het niet doorging en dat ik eerst met de lactatiekundige moest overleggen over de dosering etc. voordat ik het meekreeg. Irritant, mijn eigen huisarts zou er waarschijnlijk geen probleem van maken, maar die gaat volgens mij elke maand met vakantie ofzo, ik tref hem bijna nooit.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:56:00 #105
259886 pessie
pi_100363466
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:48 schreef krijtlijk het volgende:
En als ik 2011 boek zeg dan weten zij wat ik bedoel?
Er heeft een vervangende huisarts terug gebelt en mocht het maandag ophalen bij de apotheek, even later belde hij terug om te zeggen dat het niet doorging en dat ik eerst met de lactatiekundige moest overleggen over de dosering etc. voordat ik het meekreeg. Irritant, mijn eigen huisarts zou er waarschijnlijk geen probleem van maken, maar die gaat volgens mij elke maand met vakantie ofzo, ik tref hem bijna nooit.
Je had toch al contact gehad met de LK? Maar goed, het wordt toch niet vergoed dus kun je het net zo goed zelf halen. Ik mag aannemen dat zij wel weet welk boek het is. Ze hebben een aantal boeken staan waar alle medicijnen in staan beschreven met alle bijwerkingen en wanneer het wel en wanneer het niet mag. Ik kreeg eerst ook geen dom mee, totdat ze het ging nazoeken en toen bleek dat het wel mocht.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:06:49 #106
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100363872
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:39 schreef Asyniur het volgende:
Ik heb nog een doosje van 30stuks Domperidon liggen. Kan ik er iemand blij mee maken?
Ja mij!

Ik heb de hoop om de dom af te bouwen opgegeven :{
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:08:25 #107
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_100363968
Ja had ook idd een telefonisch consult gehad, maar de arts had nadat hij had toegezegd nog even verder gekeken en kwam tot de conclusie dat de domperidon in de melk zou terechtkomen en daarom kreeg ik het opeens toch niet mee. Toen gaf ik aan dat ik misschien wel een lagere dosering zou moet hebben dan waar het normaal voor gebruikt word (ik riep ook maar wat) Maar nu wil hij dan eerst precies weten hoe of wat de bedoeling is.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:29:12 #108
259886 pessie
pi_100364856
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:08 schreef krijtlijk het volgende:
Ja had ook idd een telefonisch consult gehad, maar de arts had nadat hij had toegezegd nog even verder gekeken en kwam tot de conclusie dat de domperidon in de melk zou terechtkomen en daarom kreeg ik het opeens toch niet mee. Toen gaf ik aan dat ik misschien wel een lagere dosering zou moet hebben dan waar het normaal voor gebruikt word (ik riep ook maar wat) Maar nu wil hij dan eerst precies weten hoe of wat de bedoeling is.
Ik denk dat je een hogere dosering krijgt. Het is tegen maagproblemen en daar worden 2 tabletjes voor voorgeschreven en als je het gebruikt om je productie mee te verhogen begin je vaak met 3×2.
Maar je LK heeft je dit aangeraden?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:53:29 #109
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_100365845
Ja de LK had de domperidon aangeraden maar niets gezegd over de dosering volgens mij (of ik heb niet goed opgelet) Ik dacht dat de huisarts dat wel zou weten dus ik heb er ook niet naar gevraagd. Maar ja ik bel maandag wel eerst even de LK wat de bedoeling is.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:47:43 #110
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100368235
*O* Ik heb zojuist 100 cc melk in de vriezer gezet.

Ik heb Lientje vandaag twee keer de rechterborst gegeven en de linker heb ik afgekolfd. Die borst kolf ik namelijk het meest uit. Ze was er tevreden mee en ik had twee keer 50 cc.

Dus dat ga ik als ik thuis ben maar zo doen op mijn vrije dag en in het weekend. Totdat ik een stuk of 10 bekertjes in de vriezer heb en dan blijf ik iedere week twee keer kolven om haar uit een flesje te laten drinken zodat ze dat gewend blijft.

Ik ben zo blij dat het nu ineens wel goed lukt. :)
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 21:51:18 #111
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100371393
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:29 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik denk dat je een hogere dosering krijgt. Het is tegen maagproblemen en daar worden 2 tabletjes voor voorgeschreven en als je het gebruikt om je productie mee te verhogen begin je vaak met 3×2.
Maar je LK heeft je dit aangeraden?
Ik zit op 2 pilletjes per dag. Ieder afbouwpoging (half pilletje per week eraf) liepen stuk op het moment dat ik op 1 pil per dag zat. Dus dan maar dom inslaan voor de komende tijd...

Wat ik wil zeggen is dat een hele kleine dosering ook goed kan helpen :)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 08:04:05 #112
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100383811
Maar Davinia, je productie zou nu toch stabiel moeten zijn?

Ik zelf persoonlijk zou in elk geval geen moeite meer doen om mijn productie nog kunstmatig in stand te houden voor een kindje van die leeftijd. Als hij/zij er zelf geen moeite voor doet op het op te krikken...
pi_100384327
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 08:04 schreef Asyniur het volgende:

Ik zelf persoonlijk zou in elk geval geen moeite meer doen om mijn productie nog kunstmatig in stand te houden voor een kindje van die leeftijd. Als hij/zij er zelf geen moeite voor doet op het op te krikken...
Bij Davinia zit het denk ik iets anders omdat haar medicijnen ook invloed op de productie gehad hebben.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 11:54:00 #114
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100386733
Hier lijken we de draai weer te hebben gevonden. Gisteren rond het middaguur gevoed, toen om half 8 en om middernacht, en daarna pas weer om 7 uur! En nu ligt de kleine jongen weer aan de borst. Tussen half 1 en 7 heb ik als een blok geslapen, en tussen 8 en half 12 ook. Heb dus 9,5 uur geslapen. Sinds de bevalling heb ik niet zo veel geslapen. Wat ben ik opgeknapt! Ik doe wel iets anders met voeden, ik laat hem nu de ene borst helemaal leegdrinken en dan laat ik er een pauze tussen waarbij ik hem bv. rechtop zet, een beetje met hem speel of rondloop, eventueel verschoon. Daarna komt de andere borst en als ik denk dat hij wil kan hij daarna de andere ook nog heel even krijgen. Deze sessie duurt een klein uur, maar hierna is hij volgens mij pas echt helemaal voldaan. Verder bakeren we hem weer in als we hem wegleggen. Hij lijkt nu weer heel tevreden.
pi_100389230
Aventura, wat fijn dat je zo lang geslapen hebt. Daar knapt een mensch van op! ^O^
Begrijp ik nou goed dat hij in 24 uur vier keer gedronken heeft en overdag een keer 7,5 uur ertussen gelaten heeft? Ik denk eigenlijk dat dat een beetje te weinig is en dat grote kans hebt dat je zo je productie om zeep helpt :@ Het kan heel goed zijn dat hij door het inbakeren te tevreden is, zeg maar, waardoor hij zich te laat meldt.
Je zit nu nog in de beginfase waarin stimulatie erg belangrijk is om te voorkomen dat je productie instort en om ervoor te zorgen dat je over een tijdje door middel van regelen meer melk aan gaat maken. Je productie stabiliseert pas vanaf 9 maanden (bij mij helaas pas veel later), pas dan kun je zonder problemen eens een voeding overslaan.
Misschien kun je proberen om hem alleen 's nachts in te bakeren en overdag te reageren op iedere kik en niet langer dan 4 uur ertussen laten, zodat je productie in stand blijft? Tijdens clusteruurtjes en regeldagen is het heel normaal dat kinderen constant aan de borst willen drinken. Zelfs wanneer het lijkt dat er niets meer uitkomt, dat zorgt er juist voor dat er meer melk aangemaakt wordt.
:*

[ Bericht 8% gewijzigd door Twinkly op 06-08-2011 13:57:22 ]
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:47:20 #116
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100389367
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 08:04 schreef Asyniur het volgende:

Wat Twinkly zegt dus :)

Een van m'n meds had invloed op mn productie. Afbouwen van die meda gaf dus ook een enorme productiedip. Weekje op vakantie geweest, aanleggen, aanleggen, aanleggen, het bleef niets.

Nu dus bij iedere afbouwpoging knalt de productie er weer af. Ik deed steeds op donderdag een half pilletje eraf, zodat ze in het weekend kon bijregelen. Resultaat: madam wil zaterdag en zondag minstens 10x per dag drinken en maandag sta ik alsnog half droog.

Oftewel, ik hou mijn productie niet kunstmatig hoog omdat ik niet wil dat ze afbouwt. Ik hou de productie in stand zodat Aviva zelf kan bepalen hoe ze afbouwt, niet dat het door meds wordt afgedwongen.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 14:47:46 #117
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100390806
Twinkly, ik vergat de middagvoeding van 16 uur. Maar dan zijn het inderdaad nog maar 5 voedingen. Dat is zeker wel weinig, de dagen hiervoor zat ik wel op 8-9 keer. Alleen 's nachts inbakeren is misschien wel een goeie, wist niet dat inbakeren ervoor zorgt dat hij minder trek heeft! Ging er eigenlijk van uit dat hij zich sowieso meldt zodra hij wil drinken. k wil natuurlijk niet dat mijn productie afneemt. Ik ga nu maar weer eens kijken bij de kleine vent, hij heeft om 12 uur voor het laatst gedronken.
pi_100390956
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:47 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Oftewel, ik hou mijn productie niet kunstmatig hoog omdat ik niet wil dat ze afbouwt. Ik hou de productie in stand zodat Aviva zelf kan bepalen hoe ze afbouwt, niet dat het door meds wordt afgedwongen.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
^O^
Balen overigens dat je het niet afgebouwd krijgt :{
pi_100391566
Hoe oud is je zoontje nou precies?
8 - 9 keer drinken is heel normaal (het is bij jonge kindjes zelfs een minimum: om de drie uur), heel veel baby's drinken zelfs een stuk vaker per dag dan dat ;) Het is voor mensenbaby's heel normaal om vaak kleine beetjes te drinken, omdat moedermelk snel verteerd wordt. Als je ingaat op de hongersignalen van je jongetje en hij dan 8-9 keer per dag drinkt, kun je ervan uitgaan dat dat zijn ritme is. Hij geeft het zelf allemaal aan.
Eigenlijk wordt inbakeren afgeraden wanneer je borstvoeding geeft, omdat je dan hongersignalen kunt missen. Ze kunnen dan niet hun knuistje naar hun mond brengen en ze zullen ook dieper slapen waardoor ze door de honger heen kunnen slapen.

Hier kun je meer lezen over zowel het aantal voedingen als over waarom inbakeren afgeraden wordt.
pi_100392804
Ik heb een branderig voelende tong, een vieze smaak in mijn mond en een wat dikke keel. Zojuist zag ik dat ik blaasjes achterop mijn tong heb. Herkent iemand dit van de spruw of als reactie op de spruwmedicatie?
pi_100393078
Oei Claudia, wat vervelend. Ik had het alleen op mijn lip.
pi_100393239
Ik word zo teruggebeld door de dienstdoende huisarts. Het is niet zozeer pijnlijk maar wel gekmakend.

-Edit- Ze kunnen niks spruwgerelateerds bedenken. Ik dacht dat het misschien een allergische reactie was. Zelf vinden ze het meer als koortslipverschijnselen klinken.

[ Bericht 46% gewijzigd door Claudia_x op 06-08-2011 16:19:47 ]
pi_100395807
Twinkly, en een puckababy valt ook onder inbakeren? Ik merk wel nl. dat Bartje nu 's nacht wat langer doorslaapt, maar overdag meld hij zich ook wat minder, hoewel we hem dan niet inbakeren. Ik zit nu op 5-6 voedingen per dag(en hij is ruim 9 weken). Hij laat iig duidelijk merken als hij honger heeft... ;)
pi_100395959
Ja, dat valt er ook onder, laiveneertiekje. Er is op zich niks mis met inbakeren, zolang je je ervan bewust bent dat je kind minder om een voeding kan vragen. Het is verstandig om in de gaten te houden of hij wel regelmatig drinkt, genoeg poep- en plasluiers heeft en of hij goed groeit.

Ik vind 5-6 voedingen trouwens vrij weinig, maar als hij het verder goed doet dan zou ik er gewoon blij mee zijn. Bij een heel verse baby zou ik daar anders over denken vanwege de reden die Twinkly al aangaf, namelijk het op gang komen van de melkproductie. Als je geen reden hebt om aan te nemen dat je onderproducteert dan is er op dat gebied ook niks om je zorgen over te maken.
pi_100397380
Ik merk dat hij 's nachts er iets langer tussenlaat, maar hij is vannacht eigenlijk pas om 5 uur ingebakerd tot iets na 9 uur, en de rest van de dag weer niet, en hij laat er nu gewoon 4 uur tussen, en de lange ruk van afgelopen nacht was ook zonder puckababy. De plasluiers zijn er genoeg, en soms ook heel zwaar, en ik was van plan woensdag weer even te gaan wegen.

Tussendoor is hij ook goed wakker en alert, en ligt hij in de box te lachen en te maaien.. Ik wacht het dus gewoon verder rustig af..
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:01:59 #126
259886 pessie
pi_100397883
Volgens mij voedde Sonnetje Floris bij 9 weken ook nog 'maar' zo'n 5 a 6 keer per dag, kan dus wel.
pi_100397933
Ik heb lief weer een camera in zn handen geduwd :)
jongste gaat steeds meer spelen en grappen tijdens het drinken, ze is tegenwoordig druk bezig met neus/mondgraaien en haar duimpje bij mij in mn mond proppen :')
Oudste komt altijd graag even kijken wat ze doet onder luid NLK NLK! geroep :P

:)
pi_100397989
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:01 schreef pessie het volgende:
Volgens mij voedde Sonnetje Floris bij 9 weken ook nog 'maar' zo'n 5 a 6 keer per dag, kan dus wel.
mijn oudste heeft vanaf begin af aan altijd om de 4 uur gedronken en een laatste voeding rond 11/12 uur gehad. Ze kwam ook aan 5 voedingen, bij uitzondering 6. Met haar nooit een productieprobleem gehad, ook altijd voldoende te kolven.
pi_100398011
Oh ik ken het. En het gaat steeds harder. Ik heb soms de krassen op m'n gezicht :'(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:30:13 #130
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100398669
ik heb liever spelen dan dit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo drinkt hij dus op 't moment vaak :{
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_100399856
Mooi weer, Mignonne! O+

Ik weet niet wat ik meer de aandacht vind trekken op jouw foto, DJMO. Die tepel of z'n ogen!

Claudia, kan het niet de hand,- mond- en voetziekte zijn. Hebben Sorbo en ik ook gehad. Het begon vrij branderig en werd later snel erg pijnlijk. En zijn die blaasjes achter op je tong wel blaasjes ipv smaakpapillen? Mijn ervaring is dat je naarmate je langer naar je tong kijkt, je steeds meer eigenaardigheden lijkt te spotten. :')
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:13:17 #132
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100399985
haha, en als je nou eens naar z'n handjes/vingers kijkt Ssserpente? Wat zie je dan? ;)

pi_100400220
Claudia, ik heb wat jij beschrijft een paar maanden geleden gehad en Mette ook (nog nooit heb ik haar zo heftig met weerstand op eten zien reageren) Ben uiteindelijk na een week naar de dokter geweest en hij noemde het 'keelgriep', soort van griep maar dan heel erg plaatselijk. Vooral die vieze smaak was echt heel raar en naar.

Ook heb ik weleens hele heftige spruw gehad (als reactie op antibioticakuur), dan zit je gehele monde onder de witte puntjes die als groepjes bij elkaar zitten. Die groepen groeien uit tot kolonies en uiteindelijk kan je niks meer van de pijn.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_100400360
Verrek, die vieze smaak achterin m'n keel heb ik ook al een paar dagen trouwens.
pi_100400394
Mignonne wat een intens mooie foto's weer. Deze keer ga ik echt echt foto's maken. Van Mette heb ik er eentje een hele wazige zelf gemaakt met mn telefoon.

DJMO :D doet dat niet heel erg veel pijn?

Ik begin toch een beetje onzeker te worden over het borstvoeden. Gaat het wel lukken enzo, ben zo benieuwd hoe het deze keer gaat. Het kolfapparaat heb ik inmiddels weer terug van een vriendinnetje over een paar weekjes maar eens alles gaan uitkoken.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:32:49 #136
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100400605
Wickie: ja, 't is soms behoorlijk pijnlijk. Vooral als ik merk dat ik z'n nageltjes moet knippen :X

Maar vraagje, Geert krijgt op 't moment anti biotica tegen oorontsteking en stefan kleintjes raadde me aan om hem ook probiotica te geven om de kans op spruw te verminderen. Nu heb ik hier een probiotica geval liggen (http://www.phital.nl/producten/probiotica/probiotica_plus ) waarbij er dus staat dat zelfs kinderen vanaf twee jaar hem kunnen gebruiken in de halve dosis. Zou ik Geert dan zo'n ding in een kwart dosis kunnen geven? Of het zelf innemen en dat Geert er door de MM profijt van heeft? Ik heb 't bedrijf al gemaild, maar die hebben (nog) geen antwoord gegeven, (dûh, 't is weekend mo..) en eer ik dat verwacht, zit Geert al op de helft van z'n kuur.

toevoeging: Geert heeft al vanaf dag 1 heel snel rode billetjes, en vanmorgen zag ik dus al weer tekenen van spruwbilletjes :{ (na nauwelijks twee doses!)

pi_100401274
:X DJMO
Dit is geschikt voor kleintjes (orthiflor start).
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 6 augustus 2011 @ 20:57:39 #138
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100401498
thnx WupWup! zsm even halen dus. Hopelijk heeft onze drogist of apotheek dat in huis, anders zal ik naar 't zuidplein moeten ...

zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:03:39 #139
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100401701
DJMO de DA heeft dat gewoon, het is van de firma Orthica. De DA bij mij heeft het iig gewoon staan anders kunnen ze het voor je bestellen.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:05:45 #140
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100401766
Dan zou ik naar Rhoon moeten, is al een stuk dichterbij dan zuidplein :) op p'gaal zit alleen een eigen drogist en de apo. Nou moet ik zeggen dat bergsen een vrij groot assorti heeft, dus wellicht heb ik geluk!

pi_100401796
Onze apotheek heeft het wel staan
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_100401830
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:01 schreef pessie het volgende:
Hij kwam idd vrij snel niet meer voor nachtvoedingen idd en liet er overdag met gemak 4uur tussen (daarna legde k m wel altijd aan)
Of dat met 9 weken was weet k niet meer. Zou best rond die tijd kunnen, met 11weken ging ie naar zn kamer en kwam ie s nachts niet meer.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:22:35 #143
259886 pessie
pi_100402401
Mignonne mooie foto's

DJMO, eigenlijk vind ik het een hele mooie foto, maar het lijkt me ook behoorlijk pijnlijk!

Nathan legt tegenwoordig regelmatig zijn handje rustig op mn borst.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:29:38 #144
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100402686
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:05 schreef mignonne het volgende:

[..]

mijn oudste heeft vanaf begin af aan altijd om de 4 uur gedronken en een laatste voeding rond 11/12 uur gehad. Ze kwam ook aan 5 voedingen, bij uitzondering 6. Met haar nooit een productieprobleem gehad, ook altijd voldoende te kolven.
Het kan dus wel! Hoe zwaar was je dochter bij de geboorte?
pi_100402789
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 21:29 schreef Aventura het volgende:

[..]

Het kan dus wel! Hoe zwaar was je dochter bij de geboorte?
zij was 3765 bij 41 weken zw.schap.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 6 augustus 2011 @ 23:07:09 #146
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100406053
en sóms is de oplossing zó simpel dat je er gewoon finaal overheen kijkt. Ik heb Geert dus net maar sokjes over z'n handen gedaan. Onmogelijk om nog in de tepel te knijpen .. wat een opluchting zeg..

pi_100416955
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 20:09 schreef Ssserpente het volgende:
Mijn ervaring is dat je naarmate je langer naar je tong kijkt, je steeds meer eigenaardigheden lijkt te spotten. :')
:D!

Ik ga morgen maar even bij m'n eigen huisarts langs. Dank voor het delen van de ervaringen!
  zondag 7 augustus 2011 @ 12:00:10 #148
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100417510
Davinia, sorry dat had ik dan een keer gemist :@

Claudia, dat klinkt ontzettend naar zeg!

mignonne, wat een mooie foto's! O+

DJMO, die ogen van Geert! :o
pi_100420912
Die ogen van Geert inderdaad. Wauw!

En wat een mooie foto's weer, mignonne.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:07:13 #150
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100421643
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 21:32 schreef mignonne het volgende:

[..]

zij was 3765 bij 41 weken zw.schap.
ok, dat is vrij gemiddeld. Ik dacht een verband te zien tussen een hoog geboortegewicht en minder vaak hoeven aanleggen.
pi_100422002
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:07 schreef Aventura het volgende:

[..]

ok, dat is vrij gemiddeld. Ik dacht een verband te zien tussen een hoog geboortegewicht en minder vaak hoeven aanleggen.
Sterker nog, het tegendeel is vaak het geval. Ivan was 10 pond bij geboorte en om te zorgen dat hij niet te veel afviel en zijn suikerspiegel niet te laag werd moest ik er alert op zijn dat er niet te veel tijd tussen de voedingen zat.

Vanwege Ivans gewicht moest hij ook 24 of 48 uur in het ziekenhuis blijven zodat ze konden observeren of hij zijn suikergehalte zelf goed kon reguleren. Net als te licht geboren worden is (te) zwaar geboren worden dus ook een (mogelijke) complicatie.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:19:37 #152
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100422174
Dat klinkt inderdaad logisch. En 10 pond, wow! Ventje was 8,5. Flink, maar ook weer niet enorm.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:22:21 #153
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100422273
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 23:07 schreef DJMO het volgende:
en sóms is de oplossing zó simpel dat je er gewoon finaal overheen kijkt. Ik heb Geert dus net maar sokjes over z'n handen gedaan. Onmogelijk om nog in de tepel te knijpen .. wat een opluchting zeg..
mijn knul knijpt weliswaar nog niet hard, maar krast wel. Hij heeft scherpe nagels! Misschien ook het sokkentrucje doen. Wat hij soms ook doet is zich met zijn handjes afzetten tegen mijn borst. Hij is dan zo gretig dat hij op zijn knuistje, die hij dan vlak naast mijn tepel drukt, begint te zuigen.
pi_100422302
Eigenlijk lijkt bij alle pasgeboren baby's dus hetzelfde riedeltje op te gaan: lekker vaak voeden om te voorkomen dat het suikerniveau dipt en een baby apathisch wordt en zelf niet meer om een voeding vraagt. Maar dan heb je het over de allerprilste periode.

Voor wat betreft de periode erna zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Gemiddeld genomen zal een kind minstens 7-8 keer per dag moeten drinken om goed te kunnen groeien en je productie genoeg te stimuleren, maar er zijn baby's die veel vaker drinken en ook baby's die minder vaak drinken en daar wel bij varen.
pi_100426622
Oeff Claudia, om alsnog even op je vraag terug te komen: ja, het valt me vandaag wel even zwaar 2 kindjes waarvan 1 flink aan t regelen...Lena heeft nog nooit om aandacht gezeurd tijdens t voeden, maar die was er na al de hele ochtend elk half uur voeden wel echt een beetje klaar mee. Gevolg was Jelte steeds weer van de borst halen om Lena te corrigeren, waardoor Jelte door het onrustige drinken en de vele intake weer continue aan het spugen ging en een mams die na erg weinig nachtrust even niet meer zag hoe ze de verdere dag door moest komen ...Ik ken t regelen helemaal niet van Lena, maar je merkt direct dat er werkelijk geen enkele andere oplossing is dan samen cocoonen en de dag doorkomen. Een mama van meerdere kindjes zijn vind ik op zo'n moment dan ook best even zwaar. Dus uiteindelijk oma maar gebeld om te vragen of Lena daar even met aandacht overladen kon worden ;)

Ik moet zeggen dat ik t regelen wel lang vind duren, het begon donderdag en we zijn inmiddels al 3 dagen verder met vandaag als hoogtepunt, maar ik denk dat de vaccinaties van vrijdag er misschien wat extra mama-honger aan toegevoegd hebben..

Ik mag straks wel met de ped-egg over den tepeltjes heen ;)
pi_100427300
oh poppedein herkenbaar! heel!
En strakjes is het echt ineens voorbij. Beloofd. :Y

Ik kon me ook levendig voorstellen hoe je echt denkt dat het "op" is als je nog nooit van het fenomeen regeldag gehoord had. Bij oudste had ik overproductie die de regeldagen mooi op ving, bij jongste onderproductie en bij iedere milde dip zijn we goed aan de beurt dus. Dat ze zelf dan ook nog wel ns weigert helpt niet voor de productie zeg maar :')

Op het (emotionele :') ) dieptepunt van die regeldagen ben ik 's avonds direct na het eten in bed gaan liggen en heb oudste uitbesteed aan paps, ik zag gewoon geen andere optie. Helaas was hier oma of opa bellen geen optie -O- wel de deur opengooien en kind buiten laten spelen, dat is bij jou nu wsl weer geen optie. Ik heb er ook maar gewoon een soort pyjamadagjes van gemaakt met popcorn en films enzo voor oudste om haar bezig te houden en vooral om haar bij jongste en mij weg te houden ivm afleiding tijdens het drinken. Lastig is het.
pi_100429325
Dat zijn dus de situaties die mij het meest 'beangstigen' als ik denk aan de beginperiode met 2 koters. Ook ik kan geen opa en oma bellen (het kan wel maar hoogstwaarschijnlijk is er dan niks te regelen). En aangezien ik de vorige keer maar zo heel kort heb gevoed mis ik ook nog een stukje ervaring.
Lees dus graag jullie ervaringen en eventuele oplossingen of tips.

We hebben bedacht (om het een klein beetje op te vangen in de eerste tijd) dat R. de eerste 2 weken vrij heeft en daarna op de 3 opvolgende vrijdagen ook vrij (ik heb op woensdag en vrijdag alleen met de koters). Zodat de overstap niet te heftig is in 1x en ik wel rustig een kans krijg de borstvoeding goed te kunnen opstarten. Op woensdag is mijn moeder altijd vrij en is er dus een uitvalsbasis voor me. Zo hebben we de eerste 5 weken gecovered.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 7 augustus 2011 @ 18:37:26 #158
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100429650
Wat Migonne zegt. Straks zit je (onbewust) te wachten tot hij om de borst komt, en dan schrik je ineens twee, drie uur later "shit" hij heeft nog niet gedronken; er zal toch niets mis zijn he :o maar dan is hij het regelen moe en heeft een slaapdagje ;)

Wat dat betreft lijkt het drinken van Geert op 't moment ook op (opnieuw) inregelen, hij heeft door die oorontsteking natuurlijk heel slordig gedronken en ik had met name gisterenavond zoiets van nu blijf je maar even van m'n borsten af .. ze doen té veel pijn door je geknijp :X Stom natuurlijk dat ik niet eerder aan die sokken gedacht heb, want het helpt echt prima tegen knijpende handejs/krassende nageltjes/scherpe nageltjes van vingertjes die bij je tepel in de mond gepropt worden :')

zondag 7 augustus 2011 @ 18:43:24 #159
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_100429811
oeee ik heb hetzelfde ook wel een beetje Wickie; en als ik Deintje post zo lees, lijkt me dat wel heel erg herkenbaar.. en is ook wel waar ik een beetje tegenop zie.
T heeft net weer een 1,5 maand een fulltime baan, en heeft dus geen vakantiedagen en dergelijke, wat inhoudt dat ik al vrij snel in mijn eentje ervoor zal staan....
Ik heb dus, na lang nadenken, de kinderopvang toch maar weer teruggezet vanaf 1 sept op 12 uur.. (ipv 6 wat we eigenlijk vanaf aug tot nov zouden doen...). Zo kan ik Evie 2 keer per week een paar uurtjes uitlenen aan de kinderopvang, proberen een beetje te cocoonen met beeb 2.0, en kan Evie zich daar mooi uitleven, lekker spelen en dergelijke, want kan me zo voorstellen dat dat de eerste weken thuis niet altijd even goed gaat lukken.. (nu is het al erg lastig soms, met die dikke buik enzo...).
En mijn moeder is van plan om in elk geval elke week een dagje bij ons te komen... dus dat is ook wel heel erg fijn...

ben ook zooo benieuwd hoe het met dit kindje zal gaan straks, het voeden.....

in elk geval; voor Deintje een dikke :*
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_100429890
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:26 schreef wickie het volgende:
Dat zijn dus de situaties die mij het meest 'beangstigen' als ik denk aan de beginperiode met 2 koters. Ook ik kan geen opa en oma bellen (het kan wel maar hoogstwaarschijnlijk is er dan niks te regelen). En aangezien ik de vorige keer maar zo heel kort heb gevoed mis ik ook nog een stukje ervaring.
Lees dus graag jullie ervaringen en eventuele oplossingen of tips.

We hebben bedacht (om het een klein beetje op te vangen in de eerste tijd) dat R. de eerste 2 weken vrij heeft en daarna op de 3 opvolgende vrijdagen ook vrij (ik heb op woensdag en vrijdag alleen met de koters). Zodat de overstap niet te heftig is in 1x en ik wel rustig een kans krijg de borstvoeding goed te kunnen opstarten. Op woensdag is mijn moeder altijd vrij en is er dus een uitvalsbasis voor me. Zo hebben we de eerste 5 weken gecovered.
Niet teveel zorgen om maken :*

De beste tip die ik je kan geven is net als wanneer je geen tweede kindje hebt, ga er gewoon zoveel mogelijk in mee, des te eerder is het over. Laat de boel de boel. Zolang je niet dringend ergens heen moet (CB, huisarts, fysio, weetikveel) wat echt niet gecanceld kan worden, zou ik je aanraden om gewoon alles af te bellen en het op zn beloop te laten.
Het ergste wat je kan gebeuren (in mijn geval tenminste :P) is dat je om 5 uur 's middags nog niet aangekleed bent, kindjes niet aangekleed, geen boodschappen gedaan en dat ze koekjes als ontbijt op heeft en popcorn als lunch.
Tsja.
Daar gaan ze niet dood van :+
Probeer het los te laten is wat k wil zeggen en maak het jezelf vooral makkelijk, douchen, boodschappen doen, aankleden en zelfs boterhammen smeren dat komt wel weer.
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:10:38 #161
259886 pessie
pi_100432778
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Sterker nog, het tegendeel is vaak het geval. Ivan was 10 pond bij geboorte en om te zorgen dat hij niet te veel afviel en zijn suikerspiegel niet te laag werd moest ik er alert op zijn dat er niet te veel tijd tussen de voedingen zat.

Vanwege Ivans gewicht moest hij ook 24 of 48 uur in het ziekenhuis blijven zodat ze konden observeren of hij zijn suikergehalte zelf goed kon reguleren. Net als te licht geboren worden is (te) zwaar geboren worden dus ook een (mogelijke) complicatie.
10! :o Diep respect _O_ . Ik vind een baby al zwaar als er 3000+ gram staat, en laat dat nou net 95% van de baby's zijn :') .

Poppedein, heftig regeldagen! Bij mij duurden ze ook al gauw een dag of 3. Zoveel mogelijk proberen toe te geven zoals gezegd.
pi_100433429
Heel herkenbaar, Poppedein! Bij Lena begon ik me op een bepaald moment ook af te vragen wanneer het einde van het regelen nou in zicht kwam. En inderdaad, als ze al niet helemaal lekker was kon dat gerust langer duren. Het kwam hier geloof ik op een dag of 4-5 aan.

Ik had deze keer de luxe om een paar dagen van mijn werk vrij te nemen zodat ik me over kon geven aan het regelen. Ivan zat op de opvang en als dat niet het geval was probeerden we te regelen dat mijn schoonouders op Ivan pasten. Als dat niet kon dan was mijn oplossing om in de huiskamer op het kleed te gaan zitten met z'n allen. Lena lag in de wipstoel of in mijn armen en Ivan hing erbij en keek tv. Als we het onszelf helemaal comfortabel hadden willen maken had ik er een matras of zo neergegooid.

En Poppedein, wat vond ik je stoer dat je met je regelende baby en bijna-peuter naar Twente kwam!

Pessie, ik voel me altijd heel wat als ik respect oogst voor het op de wereld zetten van een tienponder, maar de realiteit is dat ik er weinig van gemerkt heb. :+
pi_100433698
DJMO, let je nog goed op het aanleggen zelf? Lena kneep ook maar doet dat minder nu ik preciezer aanleg en daardoor de melkstroom beter op gang komt/blijft.
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:33:12 #164
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100433880
DJMO, wat je ook kan doen is steeds zijn handen weghalen daar en hem iets anders geven (randje tshirt, doekje, of je vinger). Zo heb ik het ook gedaan met Harry. Die had ook de neiging om te knijpen en masseren maar als je hem maar steeds iets anders gaf, dan accepteerde hij dat ook uiteindelijk...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 7 augustus 2011 @ 20:52:21 #165
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100434887
ik geef regelmatig een knuffeldoekje / labeldoekje in handen Asy; hij doet het eigenlijk alleen tijdens het regelen, verder heb ik er weinig last van. Maar omdat tijdens regelen natuurlijk vaker drinken is, en hij nu aan 't inhalen/regelen was irriteerde het flink op 't laatst. vandaag voel ik het al bijna niet meer (hoewel m'n borsten onder de krassen zitten).

Grappig dat je er over begint Clau, ik zat vanmiddag nog even intens te kijken naar hoe hij aan het drinken was, maar ik heb gelukkig vrij kleine borsten/tepels dus hij heeft eigenlijk altijd wel de hele tepel in z'n mond tijdens het drinken.

maandag 8 augustus 2011 @ 09:32:50 #166
259886 pessie
pi_100452450
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:24 schreef Claudia_x het volgende:
Pessie, ik voel me altijd heel wat als ik respect oogst voor het op de wereld zetten van een tienponder, maar de realiteit is dat ik er weinig van gemerkt heb. :+
Jij had toch een hele zware bevalling bij Ivan? En een moeilijk herstel? Of was jij dat niet?
pi_100453352
Zo, ik zeg ook nooit meer wat over 6 voedingen op een dag, prompt heb je dan een kind die overdag ineens veel vaker komt...

Vannacht wel weer van 11 tot half 7 geslapen, en dat vind ik ook wel een prettige tijd ertussen voor mijzelf geloof ik. Anders ga ik me toch weer zorgen maken dat hij zo lang slaapt..
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:25:35 #168
259886 pessie
pi_100453677
Laiv geniet van deze lange nachten! Lekker slapen :z . Het is ook wel goed hoor dat hij dan overdag zo vaak komt, dan tankt hij zichzelf vol voor de nacht en kan hij lekker doorslapen! Als hij wel 8 voedingen nodig heeft maar slaapt van 11 tot half 7 is het logisch dat ie overdag elke 2 uur komt. Wij hebben ook een periode gehad dat Nathan sliep van half 11 tot half 5 en dat ie overdag elke 2.5 uur kwam.
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:30:27 #169
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100453835
Lientje geeft mepjes met haar hand op de borst als de melk even niet snel genoeg komt...
Echt pets pets hoor je dan. _O-

Maar als ze goed kan drinken dan vouwt ze haar handen over elkaar en legt ze ze op haar buikje, zo schattig...
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:52:23 #170
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100454521
Ik heb ventje, dat morgen drie weken oud is, om 23:30 gevoed en hij werd pas om 7.30 wakker. Er zit echt altijd tusen de 6 en 8 uur tussen 's nachts. Ik hoor hem 's nachts gewoon écht niet. Was zelf nota bene rond 5 uur en 6 uur wel wakker omdat ik zelf onrustig was (en omdat mijn borsten op knappen stonden). O.a. naar aanleiding van wat jullie hier allemaal zeggen, ben ik er niet gerust op. Alhoewel hij vorige week 250 gram was aangekomen. Ook afgelopen week lijkt hij te zijn aangekomen, ik ga morgen met hem naar het weegspreekuur. Hij maakt 5 dikke volle poepluiers per etmaal en elke luier is een bomvolle plasluier. Toch ga straks een lactatiekundig consult aanvragen. Ik wil nu gewoon zeker weten of ik het goed doe. Ook omdat aanleggen hier soms wat lastiger gaat ik en ik nog 9 van de 10 keer een tepelhoedje nodig heb. Wat ik ook lastig vind om te beoordelen: wanneer is een borst nou leeg. Een voeding duurt hier gerust 1,5 uur, dat is beide borsten inclusief verschonen. Soms heeft hij na een voeding gewoon nog meer zin, dan leg ik hem dus maar weer aan. Uit mijn borsten lijkt oneindig melk te komen, terwijl ik overal lees dat je baby per voeding een borst moet 'leegdrinken'.
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:56:24 #171
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100454643
Overigens krijgt hij overdag de laatste tijd 7-8 voedingen binnen. Wakker maken en aanleggen werkt niet. Hij drinkt dan gewoon niet.
pi_100454716
Minimaal 5 kletsnatte luiers, groei van meer dan 150 gram/week, (mosterd)gele poep en een alerte, blije baby kunnen mij eerlijk gezegd niet ongerust maken. DAt zijn stuk voor stuk tekenen dat het goed gaat. Als één van deze voorwaarden wegvalt, heb je wel een reden om je achter je oren te krabben.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:00:47 #173
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100454767
Het klinkt alsof ie zich gewoon overdag helemaal nokkie vol kan tanken en als ie zoveel drinkt en zo lang dan zal ie 's nachts wellicht het nodig hebben om te slapen. ;)

Wellicht kan een lactatiekundige je wel zinvolle tips geven, over hoe lang je hem laat drinken, hoe je kan zien of hij effectief drinkt en hoe je ziet dat hij genoeg heeft gehad.

Wanneer een borst leeg is, weet ik pas sinds een week, dan gaat ze loslaten, aanhappen, zuigen, morrelen... of gilletjes slaken... dan komt er dus niet voldoende melk meer uit en is het tijd voor een boer en de andere borst.
Heeft ze aan een borst genoeg dan laat ze op een gegeven moment los, na een minuut of 10 ongeveer en gaat ze lachen en kletsen, of mopperen zonder weer aan te happen (dan zit er een boer in haar buik)

Het went allemaal wel hoor, tzt, maar wat fijn dat ie zo goed poept en plast, heeft Lientje ook zo gedaan en nu poept ze 1 keer per dag en voor de rest zijn het volle plasluiers, maar nu gewoon vol en niet meer zo vol dat ze bijna overstromen. :)
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:03:37 #174
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100454840
Ow ja, de poep, dat zegt mij ook altijd veel, ze heeft maar een keer groene poep gehad, twee dagen, toen kreeg ze teveel voormelk.
Voor de rest altijd knalgele poep met vetbolletjes erin.

Vorige week heb ik zo gelachen, toen was het met zo'n rotvaart haar luier ingeschoten dat het schuim er gewoon op stond. :D
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:18:46 #175
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100455240
Haha, krachtpoepen kan ventje ook! Het is inderdaad ook geel met bolletjes. En scheten dat hij laat, soms kijk ik mijn man boos aan en dan blijkt het uit die kleine opdonder te komen :D

Het lijkt er indd op dat hij overdag lekker tankt. Hij neemt wel lekker de tijd, gerust een half uur per borst, maar volgens mij drinkt hij daarvan grotendeels echt effectief. Een lactatiekundige zou me eventueel kunnen vertellen of hij echt goed drinkt en hoe hij iets sneller kan 'tanken'. Maar dat is niet per se noodzakelijk, ik geniet wel van die uurtjes. En aanlegadvies is ook welkom, ik wil van dat hoedje af. In het begin gebruikte ik ze vanwege gespannen borst en vlakke tepels, maar nu meer uit gemakzucht. Baby is sterk, drukt zijn armpjes steeds ervoor, schudt met koppie en hapt gewoon niet lekker aan. Liggend lukt inmiddels helemaal niet meer, terwijl ik dat 's morgens vroeg wel prettig vind.

@Juud, ventje laat borst op een gegeven moment wel los, ook met dat gemiep erbij, maar als ik hem dan even rechtop zet en weer aanleg, drinkt hij gerust nog 20 minuten of langer door. Echt met klokken. De enige manier om te stoppen is of hem zelf ontkoppelen, of wachten tot hij in slaap is gekukeld :D
pi_100455463
Wij hebben hier nu regelmatig enorm stinkende scheten.. En op een klein beetje poep na wat gisteren in de luier zat zitten we alweer op een week niet poepen... Dus afwachten wanneer het nu weer ineens loskomt..

En Bartje is soms zo hongerig/enthousiast dat hij eerst loopt te draaien en duwen, kreetjes loopt te slaken, tot hij de borst goed vast heeft, en de melk begint te stromen. Dan word hij rustig..
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:33:01 #177
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100455713
Een week geen poep? Wat lang! Dan komt er straks vast een poepexplosie :D is er geen manier om de boel een beetje op gang te krijgen?
pi_100455829
lactulosestroop kan helpen, maar mocht van de huisarts pas als hij echt weer heel erg verstopt dreigt te raken..

En buikje masseren doe ik wel regelmatig, maar hij begint dan wel te drukken, maar poep komt er nog niet uit.. De huisarts maakte zich nog niet zoveel zorgen erom omdat zijn darmpjes nog wel goed klonken..
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:55:00 #179
94046 PM-girl
pi_100456407
Laiveneertiekje, misschien heb ik iets gemist, maar een week niet poepen is toch niet zo heel vreemd bij een bv-baby van die leeftijd?

Aventura, als je vragen of onzekerheden hebt, kan een lk die hopelijk voor je beantwoorden/wegnemen. Maar alle signalen klinken goed.

Ik zit met een regeldag, fijn, met dit weer en een kleuter binnen! :P Nouja, het hoort erbij!
*
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:55:02 #180
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100456410
Lientje maait 's nachts wel eens met haar handen/armen, dan duw ik ze gewoon opzij en lukt het haar zo aan te happen, het is dan ook donker dus ze ziet niet altijd goed dat ze al voor de borst ligt. :')

Overdag legt ze haar armen neer als ze op schoot ligt en de borst ziet, dan weet ze heel goed dat ze het snelst kan drinken als ze rustig gaat liggen.
pi_100456545
PMgirl, de vorige keer dat het gebeurde had hij er veel last van. Veel huilen en krampen en dergelijke. En met de lactulosestroop poepte hij 4 keer, en daarna niet weer, dus vandaar dat ik even langs ben geweest bij de huisarts, het leek mij ook niet goed om eindeloos met die stroop door te gaan.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:00:19 #182
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100456597
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:18 schreef Aventura het volgende:
Haha, krachtpoepen kan ventje ook! Het is inderdaad ook geel met bolletjes. En scheten dat hij laat, soms kijk ik mijn man boos aan en dan blijkt het uit die kleine opdonder te komen :D

Het lijkt er indd op dat hij overdag lekker tankt. Hij neemt wel lekker de tijd, gerust een half uur per borst, maar volgens mij drinkt hij daarvan grotendeels echt effectief. Een lactatiekundige zou me eventueel kunnen vertellen of hij echt goed drinkt en hoe hij iets sneller kan 'tanken'. Maar dat is niet per se noodzakelijk, ik geniet wel van die uurtjes. En aanlegadvies is ook welkom, ik wil van dat hoedje af. In het begin gebruikte ik ze vanwege gespannen borst en vlakke tepels, maar nu meer uit gemakzucht. Baby is sterk, drukt zijn armpjes steeds ervoor, schudt met koppie en hapt gewoon niet lekker aan. Liggend lukt inmiddels helemaal niet meer, terwijl ik dat 's morgens vroeg wel prettig vind.

@Juud, ventje laat borst op een gegeven moment wel los, ook met dat gemiep erbij, maar als ik hem dan even rechtop zet en weer aanleg, drinkt hij gerust nog 20 minuten of langer door. Echt met klokken. De enige manier om te stoppen is of hem zelf ontkoppelen, of wachten tot hij in slaap is gekukeld :D
Als ie klokt dan drinkt ie echt grote slokken melk. Bij mij is dat maar een paar minuten, daarna blijft ze zuigen en slikken, maar zijn de slokjes kleiner en vervolgens gaat ze loslaten/aanhappen en dan grommen omdat er niet meer voldoende komt. Dat alles in een minuut of 10 soms 15.

Ik het begin zat ik ook drie kwartier tot een uur met haar, alles bij elkaar, ze dronk ook zo 20/25 minuten per borst. Soms vermoeind, maar ook heel fijn, vond ik. Het zijn goed uitrust momenten geweest voor mij.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:05:57 #183
94046 PM-girl
pi_100456772
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef laiveneertiekje het volgende:
PMgirl, de vorige keer dat het gebeurde had hij er veel last van. Veel huilen en krampen en dergelijke. En met de lactulosestroop poepte hij 4 keer, en daarna niet weer, dus vandaar dat ik even langs ben geweest bij de huisarts, het leek mij ook niet goed om eindeloos met die stroop door te gaan.
Kijk, dat had ik dus gemist! :) Hopelijk loopt het vlug weer een beetje soepel!

Het aantal poepluiers is hier drastisch verminderd, naar 2 per week tot nu toe.
*
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:24:13 #184
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100457309
Hier ook Juud, ik zit lekker op bed met het dekbed over mijn benen, baby dicht tegen me aan. Soms een boek bij de hand, vaker de ipad. Ik kijk bijvoorbeeld rustig een aflevering op uitzendinggemist.nl :D Waar ik wel op moet letten is mezelf; tijdens die lange sessies (met daartussenin verschonen, spelen, soms een beetje troosten) vergeet ik te eten en te drinken. Als mijn man er is brengt hij me weleens ontbijt of lunch, maar als ik alleen ben schiet dat er soms helemaal bij in. Erg slecht. Ik hoop dat het over 8 weken toch iets minder intensief is. Ik krijg weliswaar voldoende slaap, maar ik heb weinig energie. Een hele dag werken lijkt me nu echt onoverkomelijk. Laat staan erbij sporten, wat ik voor mijn zwangerschap deed en ook graag weer wil doen.
pi_100460427
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:05 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Kijk, dat had ik dus gemist! :) Hopelijk loopt het vlug weer een beetje soepel!

Het aantal poepluiers is hier drastisch verminderd, naar 2 per week tot nu toe.
Net een flinke poepluier gehad... Nou ja, luier, meneer begon te poepen op het moment dat de vieze luier af was... :')
  maandag 8 augustus 2011 @ 16:19:17 #186
94046 PM-girl
pi_100465884
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:54 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Net een flinke poepluier gehad... Nou ja, luier, meneer begon te poepen op het moment dat de vieze luier af was... :')
Haha, zul je altijd zien! Nouja, fijn dat het eruit is!
*
pi_100492281
Fijn Lieveheerstbeestje! Dat lucht op :D

Tis nu zeker; ik heb een hyperlactatie. Elise heeft erg veel krampen, verslikt zich veel, spuugt veel, poept schuim en komt héél veel aan (vandaag weer gewogen; 4050. Vorige week 3700 en geboorte 3372, gedipt naar 3110).
Ik moet smorgens leegkolven en daarna blokvoeden. Eventueel voeden in de fonteinhouding, maar dit vindt ze niet echt prettig (en ik ook niet).

Ben helemaal óp. Ik kan niet meer, ze wil zo vaak en die krampen zijn hartverscheurend. Ben zelf ook nog eens ziek aan het worden, koorts en keelpijn.. Kan om alles huilen, slaap gewoon amper.

Vandaag was Elise's vader hier en dat was wel heel fijn, even haar uit handen geven. Kan dan heel verliefd naar dr staren, en schrik dan gewoon dat het genieten er zo bij in schiet als ik alles alleen moet doen..

Kortom; ik vind dr geen zak aan! :( Sta echt bijna op het punt kunstvoeding te kopen..
Iemand ervaring?
pi_100496403
Geen ervaring, maar ik wil je toch even sterkte wensen Sannne. :*
pi_100496422
Te veel melk is misschien wel vervelender dan te weinig melk. Absoluut geen luxe probleem. Blokvoeden en inderdaad je borsten leegkolven zodat ze soort resetten is heel goed en effectief.
Het is echt extreem vervelend, maar door die maatregelen zal je productie echt gaan afnemen en zal het echt beter gaan.
pi_100496697
Ik heb geen ervaring met hyperlactatie, maar wel met het gevoel dat je niet kunt genieten omdat je steeds bezig moet zijn met zorgen. Kun je haar niet een paar uur uitbesteden zodat jij kunt bijslapen en even niet hoeft?
Daarna kon ik er altijd weer veel beter tegen.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:27:07 #191
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100496980
Sannne :*
Is er niemand in de buurt die een nachtje kan komen slapen om haar door de krampjes te helpen zodat jij in elk geval dan kan slapen?
Als je uitgerust bent, kun je er weer wat beter tegen.

Harry sliep de hele dag in de draagdoek tegen mij aan overdag. Zo had ik hem altijd bij me en ik had toch mijn handen vrij.
pi_100496990
Oh ja, en omdat je toch al moet kolven, kun je natuurlijk een flesje laten geven... Dan kun jij misschien ff bij tukken... Als je de melk in de koelkast zet is het 5 dagen houdbaar..
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:38:11 #193
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100498146
@Sannne, ik heb er ook geen ervaring mee, het lijkt me wel enorm vervelend. Dat het nu niet lekker loopt en je zo moe bent werkt elkaar natuurlijk nogal tegen. Kijk idd of iemand je kan helpen en pak hulp aan als mensen aanbieden iets voor je te doen. Al is het maar voor je koken of boodschappen halen, ik vond dat nogal gedoe in het begin...

Het is af en toe pittig om in 'dienst' te zijn van je kindje. Maar als ze kunstvoeding krijgt is het enige voordeel dat je haar uit handen kan geven en niet zelf hoeft te voeden, maar dat kan met afgekolfde melk ook. De krampen zullen door kunstvoeding niet minder worden.

Het trekt vast wel weer bij de komende dagen, probeer ook te genieten zo nu en dan. :*
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:20:54 #194
259886 pessie
pi_100501230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:10 schreef Sannne het volgende:
Fijn Lieveheerstbeestje! Dat lucht op :D

Tis nu zeker; ik heb een hyperlactatie. Elise heeft erg veel krampen, verslikt zich veel, spuugt veel, poept schuim en komt héél veel aan (vandaag weer gewogen; 4050. Vorige week 3700 en geboorte 3372, gedipt naar 3110).
Ik moet smorgens leegkolven en daarna blokvoeden. Eventueel voeden in de fonteinhouding, maar dit vindt ze niet echt prettig (en ik ook niet).

Ben helemaal óp. Ik kan niet meer, ze wil zo vaak en die krampen zijn hartverscheurend. Ben zelf ook nog eens ziek aan het worden, koorts en keelpijn.. Kan om alles huilen, slaap gewoon amper.

Vandaag was Elise's vader hier en dat was wel heel fijn, even haar uit handen geven. Kan dan heel verliefd naar dr staren, en schrik dan gewoon dat het genieten er zo bij in schiet als ik alles alleen moet doen..

Kortom; ik vind dr geen zak aan! :( Sta echt bijna op het punt kunstvoeding te kopen..
Iemand ervaring?
Ervaring! Volgens mij was Nathan amper 4 weken. Wat hier direct verschil maakte was na het kolven direct aanleggen, toen kreeg Nathan dus alleen wat achtermelk binnen en hij was direct rustig. Dat vond ik echt apart. Ik ben even kwijt hoelang ik ben gaan blokvoeden, ik denk een week of 3? Als je de boel reset en je aan het blokvoeden bent merk je snel verschil. En op een gegeven moment voel je het ook wel, je borst is dan echt echt leeg (soepel) en als je kindje dan echt nog meer wil, kun je weer beginnen met de andere kant aanbieden.
Heb je iemand in je omgeving die je even kan helpen? Voedingen uit handen geven met flesjes is helaas niet zo handig met overproductie, het is juist belangrijk om de productie zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen.

Oh ja, ik heb ook nog ervaring met onderproductie, en ik moet zeggen dat ik dag en nacht nakolven ook wel erg vervelend vond.

Van kunstvoeding kan ze inderdaad ook krampjes krijgen.
pi_100502282
Tnx voor de tips allemaal!
Uitbesteden vind ik nog lastig. Zorg liever zelf voor haar, en het flesje pakt ze ook nog niet. En als ik haar hoor huilen wil ik haar het liefst zelf troosten.. Fijn, die moedergevoelens ;)
Maar toch zal ik dat eens moeten doen.

Vannacht vrij goed geslapen, haar liggend aangelegd en verder geslapen, en dat vind zij ook prima! (alleen niet fijn dat ik het dekbed niet over me heen kan leggen, iemand tips waar je lekkere dekens kan kopen die veilig zijn?)

Grote nadeel vind ik dat ik zo gewend ben haar met een krampjesaanval aan te leggen, maar dat is dus helemaal niet goed :?
Is wel het enige wat haar stil krijgt..
Verder gaat het best goed hoor, hoop dat mn voeding niet teveel terug gaat lopen.. Dat lijkt me idd ook niks zoals Pessie zegt..

Wel lief van jullie! :*
pi_100502467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:50 schreef Sannne het volgende:
Tnx voor de tips allemaal!
Uitbesteden vind ik nog lastig. Zorg liever zelf voor haar, en het flesje pakt ze ook nog niet. En als ik haar hoor huilen wil ik haar het liefst zelf troosten.. Fijn, die moedergevoelens ;)
Maar toch zal ik dat eens moeten doen.

Vannacht vrij goed geslapen, haar liggend aangelegd en verder geslapen, en dat vind zij ook prima! (alleen niet fijn dat ik het dekbed niet over me heen kan leggen, iemand tips waar je lekkere dekens kan kopen die veilig zijn?)

Grote nadeel vind ik dat ik zo gewend ben haar met een krampjesaanval aan te leggen, maar dat is dus helemaal niet goed :?
Is wel het enige wat haar stil krijgt..
Verder gaat het best goed hoor, hoop dat mn voeding niet teveel terug gaat lopen.. Dat lijkt me idd ook niks zoals Pessie zegt..

Wel lief van jullie! :*
Als ze zo kramp heeft kun je de borst aanbieden die leeg is...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:10:47 #197
259886 pessie
pi_100503055
Zoals laatst al gezegd: Met krampjes leg je haar op haar buik met haar hoofd in je elleboog en dan lekker over haar ruggetje wrijven.
pi_100504577
Dan wordt ze echt woedend Pessie haha. De lege borst is wel een goed idee!
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:57:40 #199
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100504779
Sannne, mijn mupke ligt ook bij me in bed te slapen, ik heb een t-shirt aan veelal, dan trek ik het dekbed niet hoog over me heen, ligt het alleen over mijn heup en benen.
En Lientje ligt met haar benen over mijn dekbed heen, zodat ik hem niet over haar heen kan trekken. Zij heeft gewoon een pyjamapak aan en/of een romper en slaapzak.
pi_100633924
Veranderen eigenlijk de hongersignalen van een baby met de tijd?
Mijn zoon is nu bijna 12 weken, wij hadden een wat moeilijkere start wat BV betreft. Eerst was ik blij dat hij überhaupt nog aan de borst ging drinken, maar ik merk dat ik nu onzeker wordt of die wel genoeg binnenkrijgt.
Hoe meer ik over borstvoeding lees, bijvoorbeeld over clusteren en regeldagen en aantal voedingen/ luiers, hoe onzekerder ik eigenlijk wordt. Opeens weet ik niet meer of een verandering in gedrag gewoon normaal is en bij de ontwikkeling van de baby hoort, of dat het eigenlijk een signaal is dat ik zou moeten oppikken en er iets mee zou moeten doen. Ik voed op verzoek, maar hou wel in een schriftje bij, hoeveel voedingen die had, hoeveel poep- en plasluiers en of ik de vitamines heb gegeven. Gewoon omdat ik het anders vergeet.

Toen zag ik dat het aantal luiers opeens maar op 4 per dag uitkwam. Een tijdje geleden heb ik rond elke voeding de luier vervangen, inmiddels vervang ik de luiers eigenlijk alleen maar nog, wanneer er in is gepoept of wanneer ze "vol" zijn.
Toen bedacht ik mij opeens dat 4 luiers en 6 voedingen misschien iets weinig zijn, maar ligt dat nu eraan dat hij niet genoeg binnenkrijgt of omdat ik langer wacht met het vervangen van de luier en ik zijn hongersignalen niet goed zie?
Hm, ik ging verder lezen op internet, maar het kan zo verschillend zijn per kind. Ik vraag mij eigenlijk af of ik alle hongersignalen wel goed herken. Een baby huilt natuurlijk weleens en eerlijk gezegd, soms weet ik echt niet wat die nu heeft. Is die gewoon moe, zeurt die hij een beetje of heeft die echt honger. Hij sabbelt ook steeds vaker op zijn handje/ vuistje ... ontdekt die zijn vingers, heeft die zuigbehoefde of heeft die echt nog honger???
Op zich lijkt die wel te groeien en over het algemeen een tevreden baby, maar is die dat ook???

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 12-08-2011 12:09:10 ]
pi_100634187
Ik zie dat ik een paar foutjes heb gemaakt, maar ik ben op mijn mobiel bezig en kan die nu niet makkelijk eruit halen.

Oh en inmiddels zitten wij weer op 7 voedingen, steeds beide borsten.
Tijdstippen veranderen ook nog wel eens trouwens. Hoe doen jullie dat, bijvoorbeeld als jullie eigenlijk iets anders zouden moeten doen ( koken, andere kinderen ophalen, boodschappen doen...) en 's avonds baby op een vast tijdstip naar bed of hoe het uitkomt?
pi_100634459
Zana, ik zat ongeveer met dezelfde onzekerheid moet ik zeggen. Maar bij mij kwam er dan bij dat ik hem sinds een aantal dagen in een puckababy laat slapen, en hij langer slaapt, maar dan ook veel minder voedingen kwam..

Wat ik nu wat meer probeer te doen is gelijk bij de eerste signalen luier verschonen en aanleggen. Nu ga ik hem nog wel eens de speen en werd hij een half uurtje erna huilend wakker, en had hij ook flinke honger, en dat probeer ik nu te voorkomen. Hij drinkt bij mij 's avonds wel vaker, dan zit er gerust 1 of 1,5 uur tussen de voedingen. Ik haal dan de 7 a 8 voedingen per dag wel weer, maar overdag drinkt hij dan minder.

Hij was de laatste keer 270 gram in 2 weken aangekomen, en dat vond ik wat weinig, vandaar dat ik het nu aanpas. Ik heb nog wel elke voeding een natte luier, de ene voller dan de ander, en poepen doet hij erg weinig, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Het cb zei dat je best zelf wat kan rommelen met de tijden, dus hem eerder voeden als dat je beter uitkomt. Hij gaat hier nu meestal rond half 10 met ons mee naar boven, laatste voeding en slapen maar, maar gisteren was het 11 uur voordat we boven waren, dus er valt nog geen lijn op te trekken.

Ik heb geen flauw idee of je hier wat aan hebt eigenlijk, maar voor mij is het wel een opluchting dat ik niet de enige ben die rond deze tijd onzeker word. :@
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:31:29 #203
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100634729
Geert is nu vijf maanden. Als ik eigenlijk moet koken wacht het eten maar een minuut of tien en als ik eigenlijk Jan moet ophalen dan geef ik 'm snel een paar minuten de borst zodat hij in de wagen stil is, en loop ik een stapje harder om Jan op te halen. Ook weet de peuterspeelzaal dat ik wel eens een paar minuten later kan zijn ivm het voeden van Geert. Meestal echter leg ik Geert drie kwartier voor ik de deur uitmoet aan en laat hem drinken tot hij niet meer wil. Dan is het langzamerhand ook tijd om mijn spullen bij elkaar te zoeken en op pad te gaan. Meld hij zich onderweg, dan loop ik door naar de plaats van bestemming of ik maak (als ik beide kinderen bij me heb) ergens een tussenstop zodat ik kan voeden en Jan ook wat kan drinken. Ik merk wel op dagen dat ik overdag druk ben of veel onderweg, Geert 's avonds / 's nachts een inhaalslag maakt qua drinken. Qua slapen, hij gaat 's avonds met mij mee naar bed en staat 's ochtends met mij op :) Dus dat kan heel wisselend zijn, ene avond lig ik er om half elf in, andere avond pas om één uur.

vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:55:01 #204
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_100635413
Zana, ik werk eigenlijk hetzelfde als DJMO. Ik leg ook aan voordat ik wegga. Op verzoek voeden houdt ook in af en toe op mijn verzoek.
Qua naar bed gaan gaf Eline al vrij vroeg aan dat ze op een redelijk vaste tijd (tussen 7 en 8 's avonds) lange rukken ging maken. Eerst lag ze in de box/kinderwagen bak in de woonkamer, maar ook al vrij vlot op haar eigen kamer. Als ik naar bed ga (meestal rond 0.00 uur) maak ik haar nog even 'wakker' voor een laatste voeding. Dit om te voorkomen dat ze zich om 1.00 ofzo al meld en ik net slaap
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:40:20 #205
259886 pessie
pi_100636768
Zana de eerste maanden was hier vooral Nathan de baas. Koken kon manlief ook doen als hij uit zn werk kwam en de boodschappen doen we altijd samen 1 keer per week.
Maar hij is ons eerste kind dus heb geen rekening te houden met oudere kinderen. Nathan ging pas 's avonds slapen toen hij een maand of 6 was.
En wat betreft de tijdstippen, dat hing af hoe laat Nathan 's ochtends wakker werd maar over het algemeen wilde hij elke 2.5 a 3 uur drinken toen hij 3 maanden oud was.
pi_100637043
Wanneer leggen jullie precies aan, wanneer de baby een geluidje maakt? Proberen jullie het gewoon altijd en als die niet hapt, dan heeft die geen honger, of zo??? Ik lees soms dat babies aan het clusteren zijn of regeldagen hebben, maar heel eerlijk gezegd ik zou het op het moment zelf misschien helemaal niet herkennen/ pas achteraf denken...ohh dat zou dat kunnen wezen...
Ik ben ook een beetje bang om mijn baby "te verwennen" door altijd direct te reageren en hem bijvoorbeeld uit de box/ bed te halen als die maar een piepje geeft. Soms denk ik ook het zit een boertje dwars, heeft krampjes of die moet poepen.
Ook wanneer andere mensen bij zijn, bijvoorbeeld op visite of bij visite voel ik mij onprettig wanneer de baby (te lang) huilt, maar wil ik ook niet altijd direct omhoog springen. Of iemand anders zegt, ooh die heeft toch net gehad. Ik wil ook niet constant met een kind aan de borst zitten...
Uit ellende heb ik twee dagen alle luiers gewogen, maar daar schiet ik ook niets mee op...ik ga maar gewoon ervan uit dat ik het redelijk goed doe en probeer wat vaker aan te leggen... volgende week weer naar het cb

er staat bij mij geen gewicht/ weken curve in het boekje van het cb, alleen gewicht/ lengte en lengte/ weken, klopt dit...ze laten mij ook altijd een gewichtcurve op het computerscherm ter plekke zien daar, maar eigenlijk weet ik niet of het een gewicht/ weken curve is,
bij borstvoeding.com zit die in elk geval in het groen, maar wel onder het gemiddelde, maar mijn eigen weegschaal schommelt nogal want baby vindt het niet leuk en kan niet stilliggen

wanneer moet je precies reageren en van strategie veranderen? wanneer die niet meer in het groen zit of als je ziet dat de groei misschien iets "vlakker" wordt en niet meer parallel aan de gemiddelde curve loopt?

[ Bericht 6% gewijzigd door Zana op 12-08-2011 12:59:42 ]
pi_100637509
Het is helemaal niet erg dat hij onder het gemiddelde zit Zana. Wat ik voor mijzelf een beetje aanhou is dat hij het lijntje blijft volgen, dus dat de vorm van zijn groeicurve gelijk is aan de lijntjes die er standaard instaan. Gaat hij meer naar boven toe, dan is dat niet erg, zakt hij weg, dan is dat minder volgens mij.

Hongersignalen van baby's zijn volgens mij smakken, en dan pruttelen, en dan huilen. Ik probeer het huilen zeker voor te zijn, maar het smakken mis ik nog wel eens, en dan pak ik hem bij het pruttelen.. Als ik hem dan pak, dan merk je dat hij gewoon honger heeft, als hij al begint te huilen, dan is hij zo ongeduldig dat hij de tepel eerst niet goed pakt, en alle kanten uit draait..
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:06:11 #208
259886 pessie
pi_100637581
Zana onder de spoiler even de gewichtscurve van Nathan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals je kunt zien zit er veel variatie in. Het zou geweldig zijn als alle kindjes zo prachtig midden op het gemiddelde groeien, helaas voor ons moeders is dat niet zo. Zolang je kindje een heldere tevreden indruk maakt en goed groeit hoef je je geen zorgen te maken.

Wat betreft de signalen van je kindje. Ik ben de Dunstan methode toe gaan passen toen Nathan een week of 4 was. Het werkte hier heel goed, ik weet alleen niet of die nog toepasbaar is bij 12 weken.
Wat betreft verwennen, een baby kun je niet verwennen (een dreumes helaas wel :') )
Als jouw moedergevoel zegt dat je naar je kindje moet als je kindje een geluid maakt dan moet je dat ook echt doen en vooral niet nadenken over at bezoek wat er a of b of c van kan vinden en al helemaaaaaaaal niet luisteren naar "ooh die heeft toch net gehad". Het is jouw kindje, en niet dat van iemand anders.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:38:49 #209
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100638863
Bij mij is het ook allemaal enorm wisselend wat betreft de voedingen. Lientje begint altijd eh-eh te roepen, en te kluiven op haar handjes, dan weet ik dat ze honger heeft...
Overdag laat ze tegenwoordig wel 4 uur tussen de voedingen maar 's avonds of 's nachts soms maar 2 uur. Gemiddeld zit ik nog steeds op 7/8 voedingen per dag.
Ik laat haar in principe niet huilen, als ze in de box ligt of in de wipper zit en ze begint te mopperen/huilen, dan wissel ik het om of ik neem haar bij me, net wat goed is.

Overdag is ze vaak heel gezellig, lachen/kletsen/slapen/eten. 's Avonds kan ze wat meer piepen en mopperen, vaak is ze dan moe of heeft ze wat last van haar buik, en badje helpt dan goed, of gewoon bij me liggen en lekker een warme pyjama en slaapzak aan.
En haar speen en tutpop zijn enorm favo, de pop klemt ze in haar armen en die aait ze en ze friemelt er met haar handjes aan. Dat geeft haar rust heb ik gemerkt.

Luiers verschonen doe ik ook niet meer elke voeding hoor, dat doe je toch ook niet als ze wat ouder zijn. Zo'n 5 per dag ongeveer gebruik ik er.
Ow en ik hou echt niet bij hoe lang ze drinkt, hoe vaak, hoeveel natte luiers enz....dan heb ik alleen in de kraamweek gedaan.
Ik kijk meer naar, is ze tevreden, slaapt ze rustig, doet ze ook lange slaapjes, speelt ze lekker, is ze vrolijk. Poepen doet ze sinds een week maar 1 keer per dag, dus dat is makkelijk.
Ik vertrouw er gewoon op dat bv op verzoek gewoon werkt en ik zie mijn kind groeien. Dat heeft wel even geduurd eer dat ik er van overtuigd was, maar ze kan het echt zelf regelen blijkbaar.

Ow en Zana, luister niet naar anderen, vooral niet naar het advies. Kom dan maar gewoon hier even overleggen of kijk op bv.com ;) En luister naar je gevoel, dat werk ook.
pi_100639284
Lieve Zana, wat vervelend dat je je zo onzeker kunt voelen! Baby's zijn lastige wezentjes om mee om te gaan als moeder, want ze vertellen je niet gewoon wat ze willen, ze vertellen je niet wat ze niet willen en werkelijk IEDEREEN om je heen houdt er een mening op na over wat je wel of niet zou moeten doen met de kleine.

Maar, gelukkig is daar ons moederinstinct en heeft een baby toch ook een paar trucjes van moeder natuur meegekregen om ons het één en ander duidelijk te maken ;) Een mensenbaby wordt onaf geboren, kan niks en is compleet afhankelijk van zijn moeder. Biologisch gezien behoren wij tot de draaglingen: we houden onze baby's bij ons en voeden ze zeer regelmatig. Nou mogen wij wel vinden dat we onwijs geëvolueerd zijn, baby's hebben nog steeds hetzelfde nodig als duizenden jaren geleden. Namelijk dat zijn moeder hem beschermt, bij zich houdt en regelmatig voedt. Luister naar je instinct, het is niet voor niks dat we niet tegen babygehuil kunnen. Dat is een alarmsignaal en wij moeders dienen dat op te lossen!

Verwennen doe je niet met liefde, troost, aandacht en borstvoeding, dat doe je met snoep en speelgoed. En zover zijn jullie nog lang niet. Een baby is niet in staat om (ingewikkelde) verbanden te leggen tussen huilen en jou van het schoonmaken houden of tussen mopperen en jou te laat op je afspraak te laten komen. Hij maakt dus geen plannetjes en manipuleert niet. Een baby ageert slechts primair: hij laat horen wanneer hij zich niet prettig voelt. Dat kan komen door honger, pijn, te warm, te koud, een boertje dat dwars zit, noem het maar op.

Luister naar je kind, hij/zij vertelt je meer dan je denkt. En luister vooral niet naar die andere mensen met hun zogenaamd wijze raad die lijnrecht tegenover jouw gevoel staat.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:51:55 #211
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100639386
Ik herken je onzekerheid wel, Zana. Ik pak het zo'n beetje aan als Juud. Ventje laat best duidelijk merken wanneer hij wil drinken. Inderdaad hoor ik hem ook 'eheheh' doen. Hij schudt 'nee' met zijn koppie en sabbelt soms op een handje of de rand van zijn doek. Huilt hij al, dan klinkt het als 'nèh' (zie Pessie's post over Dunstan). Bij twijfel leg ik hem gewoon aan. Bij mopperen komt hij lekker tussen ons in in bed of op de bank. Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen. Wil er geen gewoonte van maken door hem te pas en te onpas op te pakken, dan went hij daar misschien aan, hoewel dat in zijn geval ws nog niet echt kan. Als hij volkomen overstuur is en onophoudelijk huilt pak ik hem natuurlijk wel.
pi_100639428
Je zegt het goed Wupwup, toch is het soms lastig. Ik zat/zit ook in zo'n periode dat ik even onzeker ben of het nog goed gaat, of Bartje nog genoeg groeit, en niet te weinig voedingen heeft.

Ik luister nu maar weer naar hem, en op de een of andere manier gaat dat heel goed...
Hij had net weer een poepluier, de tweede deze week. Ik heb hem dus gelijk maar even in bad gedaan, hij was toch weer redelijk vies.. Mag de poep trouwens oranjebruin zijn?
pi_100639473
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:51 schreef Aventura het volgende:
Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen.
Zo heb ik dus gisteren de was staan opvouwen, beetje zingen, dansen en gekke bekken erbij trekkend naar Bartje, die erbij zat in een wipstoeltje.... Hij vond het fantastisch!
pi_100639750
Mooie uitleg Wup! O+

Man man, ik heb vorige week toch maar besloten een dubbele kolf te kopen ook al was ik heel tevreden over mijn Medela Swing, maar de tijdsbesparing en vooral het opvangen van die extra voeding was me toch ook wel wat waard, de kant die ik niet kolfde was steeds doorweekt zodra ik klaar was met de gekolfde borst..zonde natuurlijk. Ik heb gekozen voor een Ardo Calypso-to-go en hij bevalt me vooralsnog echt heel goed!

En dit ding... _O_ Zo simpel, maar als ik degene vind die m op de markt gebracht heeft... ^) Wat een handigheid!

En hij doet weer braaf zijn werk terwijl ik dit berichtje tik ;)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:07:21 #215
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_100639947
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!

en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken :)
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking ;))
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_100640322
Wow bj, heb je dat gewoon enkelzijdig gedaan! Dikke respect voor jou dan!

Mooie aanschaf poppedein! Calypso to go is erg mooie en goed geprijste kolf inderdaad
pi_100640900
ik probeer natuurlijk op mijn eigen gevoel te vertrouwen, maar soms is dat best lastig en er komt nog best veel onzekerheid bij kijken, ik had dat nooit verwacht, dacht altijd borstvoeding doe je gewoon

hoewel wij nog tijd hebben, ben ik mij ondertussen ook aan het oriënteren, hoe wij dat straks gaan doen, wanneer is het juiste moment om met vast voedsel te beginnen, merk je dat aan je kind en begin je tussen de 4 en 6 maanden, of wacht je gewoon strikt 6 maanden en begin je dan, wat geef je dan en wanneer?

eerlijk gezegd wil ik gewoon een plan hebben, zodat ik moeder/ schoonmoeder/ de vader alvast kan gaan voorbereiden dat mijn kind geen/ niet altijd standaardpotjes krijgt, het liefst zou ik willen dat ik zo min mogelijk werk heb en die gewoon meeeet met de pot, dat zal natuurlijk niet lukken, maar wat is reeel, zoutlos koken en dan Rapley, ik heb er geen verstand van/ ervaring mee, maar wat ik tot nu toe gelezen heb, lijkt het mij vrij logisch, maar vroeger werden kinderen altijd met lepel gevoerd...dus toen ik het laatst even voorzichtig wou gaan bespreken met schoonmoeder vond die het maar niets
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:35:44 #218
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100641056
Wupwup, zo is't, mooie woorden!

@Poppedein, ik moest wel even lachen om dat plaatje. Ik heb heel kort een dubbele kolf gehuurd, maar het is me nooit gelukt om tegelijkertijd te kolven. Kwam handen tekort!

Respect trouwens voor alle kolfmoeders. Ik heb nog geen beslissing genomen over hoe lang ik doorga met bv, maar als ik na mijn verlof door wil gaan ontkom ik niet aan kolven. Ik vind kolven dus echt verschrikkelijk! Dat, en ik wil eigenlijk wel graag mijn lichaam 'terug'. Vooral het lekken vind ik vervelend. Nou ja, ik heb nog 7 weken om erover na te denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aventura op 12-08-2011 14:41:19 ]
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:57:20 #219
259886 pessie
pi_100641866
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:07 schreef Beessie-Jen het volgende:
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!

en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken :)
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking ;))
:o . Nu had ik altijd al diep respect dat je gewoon 5 maand gekolfd hebt en daarna je kindje ook nog es aan de borst hebt gekregen, maar dan ook nog es enkelzijdig :o

Zana,niemand was et met mij eens, nooit niet, alleen een manlief die het allemaal wel ok vond en ik heb gewoon gedaan wat ik goed vond. Sommigen hier zijn strikt begonnen met 6 maanden met bijvoeding, wij met 5.5 maanden met de gedachte dat hij er toch nog niets mee kon. Dat hadden we fout, vanaf de eerste hap vond hij alles heerlijk. Tot een maand of 9/10 waren potjes hier zeer onsuccesvol, vanaf toen af en toe een olvarit peutermenu gegeven.

Poppedein moet zeggen dat ik de vormgeving (als in kleur) wel erg leuk vind!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:16:03 #220
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100642660
*O*

Ik ging net mijn dochter badderen (ben alweer vrij vandaag hoezee)
Toen dacht ik, ach, ik zal haar weer eens op de weegschaal leggen. Gewoon onze eigen grote mensen digitale, daar past een baby de eerste maanden wel liggend op. ;)

Weegt madame gewoon 6100 gram. :o
Ze is vandaag datumsgewijs 2 maanden oud.

Ik zeg slagroomtietjes!! :D

Ow en Poppedein, wat leuk dat ze hem ook speciaal in jouw stijl hebben gemaakt. ;)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:20:40 #221
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100642851
@Zana, ik begin pas met 6 maanden met bijvoeding, hoe leuk het ook is om eerder te beginnen en hoe je kind er ook 'aan toe kan zijn'. Het advies is gewoon om pas vanaf 6 maanden bijvoeding te geven en dat tot de leeftijd van 1 jaar ook als bijvoeding te zien.
Borstvoeding blijft de hoofdmoot en het aller belangrijkste. De rest is puur bedoeld om te leren eten en om smaak te ontwikkelen.

Ik begin ook nog eens met alleen groente de eerste weken, want mijn mupke kan met gemak mijn allergiegenen hebben meegekregen, dus moet ik extra voorzichtig zijn.
pi_100643065
Ik was ook vast van plan om strikt tot 6 mnd te wachten, maar ze was zo geïnteresseerd in alles wat in onze mond ging, dat we haar eens met een banaan hebben neergezet.
Ze krijgt nu sinds een week of 3 stukken eten in de bumbo en begint inmiddels al te lachen als het ding op tafel komt. Hier is dat meestal na de borst, maar toch krijgt ze dan nog best wat binnen.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:03 #223
12913 GreatWhiteSilence
pi_100643361
Nr. twee heeft hier gewoon pech gehad, als hij/zij interesse zou hebben. :P Nr. 1 was trouwens niet echt geïnteresseerd tot ze een maand of 14 was.
pi_100643589
Wat mooi gezegd Wup O+
pi_100643642
Hier had ik gisteren iemand die nadat hij vroeg wanneer ik dan met fruithapjes zou beginnen, daarna aankwam dat ik nu al wel liga gemengd met sinaasappelsap kon geven aan Bartje, om hem zo vaker te laten poepen...

Laat ik dat advies maar even niet opvolgen...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:47:47 #226
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100643845
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:41 schreef laiveneertiekje het volgende:
Hier had ik gisteren iemand die nadat hij vroeg wanneer ik dan met fruithapjes zou beginnen, daarna aankwam dat ik nu al wel liga gemengd met sinaasappelsap kon geven aan Bartje, om hem zo vaker te laten poepen...

Laat ik dat advies maar even niet opvolgen...
:o

Ja, ik kreeg dat ook als baby van 3 maanden, toen wisten ze nog niet beter.
En mensen die dat zo hebben gedaan, weten vaak niet dat nu de richtlijnen iets anders zijn.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:28:11 #227
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100645354
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:32 schreef Zana het volgende:
ik probeer natuurlijk op mijn eigen gevoel te vertrouwen, maar soms is dat best lastig en er komt nog best veel onzekerheid bij kijken, ik had dat nooit verwacht, dacht altijd borstvoeding doe je gewoon

hoewel wij nog tijd hebben, ben ik mij ondertussen ook aan het oriënteren, hoe wij dat straks gaan doen, wanneer is het juiste moment om met vast voedsel te beginnen, merk je dat aan je kind en begin je tussen de 4 en 6 maanden, of wacht je gewoon strikt 6 maanden en begin je dan, wat geef je dan en wanneer?

eerlijk gezegd wil ik gewoon een plan hebben, zodat ik moeder/ schoonmoeder/ de vader alvast kan gaan voorbereiden dat mijn kind geen/ niet altijd standaardpotjes krijgt, het liefst zou ik willen dat ik zo min mogelijk werk heb en die gewoon meeeet met de pot, dat zal natuurlijk niet lukken, maar wat is reeel, zoutlos koken en dan Rapley, ik heb er geen verstand van/ ervaring mee, maar wat ik tot nu toe gelezen heb, lijkt het mij vrij logisch, maar vroeger werden kinderen altijd met lepel gevoerd...dus toen ik het laatst even voorzichtig wou gaan bespreken met schoonmoeder vond die het maar niets
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/ Daarnaast heb ik zelf het boek van Stefan Kleintjes, Van borst tot boterham cadeau gekregen en daar ben ik zo blij mee O+

kleine twee weken geleden had ik (of geert, net hoe je het bekijkt ;) ) last van onrustig drinken en kauwen op de tepel/borst, op z'n vingers etc. Ik begon zó te twijfelen dat ik aan Stefan gevraagd had of rapley met vijf maanden ook al kon, maar zijn advies om toch echt zo lang mogelijk te wachten, en dat het onrustige drinken van Geert een hele andere oorzaak had dan de behoefte aan bijvoeding. (letterlijk in dit geval; hij had oorontsteking, daar kwam ik bij toeval achter omdat ik vond dat z'n oortje wat opgezet leek aan de binnenkant, zonder rood te zien etc.) Sowieso is wanneer je start met bijvoeding helemaal niets calorierijker dan moedermelk.

vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:31:44 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100645469
Wup, wat een geweldige post O+

LT, laat maar gaan, ze nemen een andere generatie als voorbeeld, mijn lief en ik zijn van 1966, en volgens het schema dat zijn moeder had bijgehouden kreeg hij met 9 weken al een ligabanaanmetsapprutje... En dat zal destijds gewoon het advies van het CB zijn geweest, dus ik heb er geen twijfel over dat het bij mij niet veel langer geduurd heeft :')
Al was het alleen al omdat mijn moeder niet zo'n moeder moeder is, en ze dat waarschijnlijk wel handig vond.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:01:04 #229
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100659592
@Sannne, ik vraag me af hoe het bij jou gaat met de borstvoeding?
pi_100670268
Zana, ik heb het gevoel dat je borstvoeding geven benaderert als kunstvoeding geven. Het lijkt alsof je het liefst een voorspelbaar schema zou willen hebben. Het fijne aan borstvoeding is nu juist dat je niet voedingen hoeft te rekken en niet bang hoeft te zijn dat je kind te veel binnenkrijgt. Misschien helpt het je al om daar zo tegenaan te kijken, dat het fijn is dat je het eigenlijk altijd goed doet!

Ik houd erg van ritme en regelmaat en heb Lena al vrij gauw in een vast stramien geprobeerd te krijgen, voor zover een baby zich laat sturen. Tot een bepaalde tijd 's ochtends behandelde ik elke voeding als nachtvoeding (donker in de slaapkamer, niet praten, haar steevast terug in bed leggen). 's Avonds ging ze altijd om dezelfde tijd naar bed, 7 uur, net als haar broer. In het begin werd dat wel eens half 7 of half 8, en er zijn periodes geweest dat ze na een uur alweer wakker werd en wou drinken. Ik ben daarin meegegaan en legde haar daarna terug in bed, hoeveel moeite me dat ook kostte. Je kunt natuurlijk ook flexibeler omgaan met tijden, het is maar net wat je zelf wil.

Voor het voeden heb ik een vast ritme: ik heb Lena vanaf het begin na elk slaapje gevoed. Nu ze aan de bijvoeding is wijk ik daar wel eens vanaf zodat ik haar bijvoorbeeld eerst fruit geef en daarna pas voed. Er zijn wederom periodes geweest dat ik van het ritme af moest stappen, bijvoorbeeld toen ze aan het regelen was en toen ze zo afgeleid was dat ze niet genoeg dronk. Op die dagen legde ik haar net na en voor elk slaapje aan. Er zijn ook dagen geweest dat ze alleen maar aan de borst lag.

Ik wil je in ieder geval op het hart drukken dat je je geen zorgen hoeft te maken om honger, want een baby die goed groeit laat zich echt wel horen als die echt honger heeft! Zelfs Lena doet dat, mijn altijd-tevreden-baby. :+ Als de groei niet goed zou zijn dan zou je hier alerter op kunnen zijn, maar zo te horen gaat het op dat front prima. Een regelende baby kun je bovendien niet missen. Die is gewoon niet tevreden te houden en lijkt alleen maar te willen drinken.

Wat misschien heel nuttig is, is om eens een tijdje je baby gedurende de dag heel nauwkeurig te observeren zodat je signalen op leert pikken. Ga dus tussendoor niks afleidends doen maar geef je volledige aandacht eraan! Probeer je baby eens bij een eerste vermoeden van slaap op bed te leggen en te kijken wat er gebeurt. Moederinstinct is leuk en aardig, maar ik denk dat de meeste ouders vooral leren door trial and error: je probeert wat en als dat werkt doe je het nog een keer, werkt het niet dan doe je iets anders.
pi_100671625
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:01 schreef Juud79 het volgende:
@Sannne, ik vraag me af hoe het bij jou gaat met de borstvoeding?
Volgens mij heel goed, na een paar dagen blokvoeden ( 's morgens leegkolven heb ik zelfs maar 1 x gedaan..) lijkt het wat teruggelopen, ze drinkt rustiger en korter (soms dronk ze ineens een half uur, voorheen steeds 10 min, nu 10 a 20 min), heeft weer gele poep en is tevreden. Krampjes lijken ook wat minder. Scheten niet, ze laat scheten als een vieze oude vent haha. Ze komt nog wel elke 2 uur maar dat vind ik niet zo erg.. Tnx voor het vragen :) Ik heb trouwens jouw tip opgevolgd, meisje met benen over dekbed snachts en dat voelt idd veiliger!!

Voorheen kolfde ik in 1 minuut 50 cc en nu is dat ook minder geworden, dan kolf ik uit 1 borst hooguit 100 cc (ik kolf er maar 1, na de voeding, om de voorraad op te bouwen. Uit de leeggedronken borst komt dan hooguit nog 10 cc)

Claudia dat ritme klinkt heerlijk.. Alleen voel ik me snachts niet sterk genoeg om Elise steeds terug te leggen, ze pikt het gewoon niet. Ik kan haar beter op mn zij voeden en laten liggen, zodra ik haar ga verplaatsen is ze klaarwakker, als ik haar gewoon laat liggen slaapt ze prima hihi.

Blijft zoeken he met zo'n kleintje..
Ook grappig hoe anders iedereen het doet hier!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:12:12 #232
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100686823
Fijn dat het zo goed lijkt te gaan Sannne!

Ik heb m'n man vanmiddag (weer) eens de camera in handen geduwd. De reden dat ik zo gek ben op voedfoto's is dat ik gewoon voel dat dit de laatste kans is die ik heb om een baby borstvoeding te geven. Ik zie er namelijk echt niet nog een geboren worden uit mij :') En omdat dit maar een relatief korte periode is, is elke minuut die ik voed, me bij voorbaat al dierbaar :@

pi_100686940
Ohh die laatste, auw! Haha.. Elise doet dat ook, zo trekken aan die tepel als ze afgeleid is (krampjes of geluiden)..
Gelukkig kweken we al wat eelt ;)
Mooie fotos DJMO!

Iets te vroeg gejuicht vanmorgen. Weer een flinke krampaanval gehad en groene poep. Gaan we weer..
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:19:15 #234
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100687095
Ik voel dit dus al niet eens meer he :') 't enige wat ik nog wél voel is als hij eerst z'n tong terugtrekt en dan probeert te kauwen (of als ik z'n nageltjes nog niet geknipt heb en hij z'n vingers erbij in wil proppen :') )

Hoe oud is Elise nu Sannne?

pi_100687222
4 weekjes..

Die nageltjes ja! Ohh die zijn vlijmscherp.. Soms denk ik jemig die TSR is wel heel pijnlijk nu, blijken het die nageltjes te zijn die zich in mijn huid klauwen haha
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:29:52 #236
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100687551
Leuke foto's DJMO!
@Sannne, dat klinkt al een stuk beter dan een paar dagen geleden. Wat lekker dat je meisje nu zoveel korter drinkt! Hier duurt een voeding toch nog een stuk langer. Het goede nieuws is wel dat de laatste paar keren zonder tepelhoedje lukten. En dat is gunstig voor de hoeveelheid melk die de baby uit de borst krijgt. Ik heb nu ook de indruk dat hij sneller voldaan is. Misschien gaan we dan langzaam ook naar de 10-20 minuten per voeding toe. Verder hebben we afgelopen week twee regeldagen achter de rug waarin ventje zo om het uur wilde drinken en maar bleef huilen en miepen. Hij wilde ook beslist niet in zijn bedje gelegd worden. Gelukkig bleven de nachten wel zoals ze waren. Dat wil zeggen, uiterlijk rond 1 uur slapen en pas ergens tussen 6 en 9 weer wakker worden. Ik merk na deze regeldagen wel een duidelijke verschuiving in zijn ritme overdag. 's Morgens (tussen de 6 en 12 uur) en 's avonds (zo na 20 uur) drinkt hij enorm veel en lang. Daar tussenin slaapt hij een lange ruk: hij ligt nu al sinds half 4 uur te pitten. Verwacht hem nu ook elk moment :) We moeten donderdag voor het eerst met hem naar het cjg. We zijn erg benieuwd naar zijn groei! Vraagje; ik zie allemaal van die mooie curves voorbij komen. Op www.groeiop.nl kan ik er ook eentje invullen, maar ik heb geen lengte van onze knul. Beginnen ze die te meten op het cjg?

Edit: Sanne, ik lees nu pas je twee laatste posts -O-
pi_100687821
Aventura, lengte doen ze hier bij de afspraken op het consultatiebureau, als ik op het inloopspreekuur kom wegen ze alleen maar..

Ik was afgelopen woensdag ietwat teleurgesteld over zijn gewicht, hij was in 2 weken 270 gram aangekomen. Maar hij lijkt een enorme groeispurt qua lengte gehad te hebben lijkt het, ik geloof dat hij inmiddels zo rond de 60 cm is. Dan vind ik het ook niet heel vreemd dat het gewicht even wat langzamer gaat..
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:41:12 #238
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100687976
Thanks, dan weten we dus donderdag hoe lang onze meneer is. Ik gok 57 o.i.d. Heb al best veel kleertjes weg moeten leggen. Vooral rompers en jumpsuitjes. De knoopjes bij z'n kruis willen niet meer dicht :D Beetje offtopic, maar ik vind de pasvorm van veel kleertjes vreemd. Alsof elke baby een korte dikke romp heeft met korte dikke pootjes. Mijn knul heeft een vrij lange smalle romp en ook lange benen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:41:12 #239
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100687978
In wat voor houding voed je Sannne ? Als je denkt dat ze kramp heeft door te sterke melkstroom / teveel melk zou je ook tegen de zwaartekracht in kunnen voeden, zeg maar een beetje zoals op mijn eerste foto hierboven. of Beeb zittend met z'n beentjes over jouw been heen en dan terwijl jij achterover leunt, zittend laten drinken.

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:43:27 #240
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100688057
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 20:41 schreef Aventura het volgende:
Thanks, dan weten we dus donderdag hoe lang onze meneer is. Ik gok 57 o.i.d. Heb al best veel kleertjes weg moeten leggen. Vooral rompers en jumpsuitjes. De knoopjes bij z'n kruis willen niet meer dicht :D Beetje offtopic, maar ik vind de pasvorm van veel kleertjes vreemd. Alsof elke baby een korte dikke romp heeft met korte dikke pootjes. Mijn knul heeft een vrij lange smalle romp en ook lange benen.
Dé reden dat ik Jan al met nog geen anderhalf jaar volgens mij al in boxers en hemdjes stopte. Rompertjes in de maat die hij had kreeg ik niet dicht, maar rompers een maatje groter zaten véél te wijd :')

pi_100688549
Die houding (fontein) doe ik als ze het eerst in dat blok aan die borst gaat drinken..

Wowww aventura wat slaapt jouw kleintje lekker lang! Ik heb al een maand niet zo goed kunnen slapen! Heerlijk!

En die pasvorm is stom ja, heb een pak van Hema, de mouwen moet ik oprollen, het lijfje lubbert om dr heen en de benen zijn te kort :?
pi_100709159
cjg is hetzelfde als cb, dus ja daar meten ze de lengte ook. De curves die wij hier veelal invullen komen van http://www.borstvoeding.com/groeicurve/
Deze WHO-curves zijn gebaseerd op de groei van gezonde baby's die gevoed worden met borstvoeding, dus groeien volgens de natuurlijke norm. De curves van het cb (die van groeiop.nl) geven het gemiddelde weer van de groei van alle kinderen in Nederland. Het grootste deel daarvan krijgt na 3 maanden kunstvoeding. Dus hoewel dat de gemiddelde groei is, het is zeker niet de ideale groei.
  zondag 14 augustus 2011 @ 13:58:59 #243
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100710705
Ik gebruik bewust de afkorting cjg, omdat dat (blijkbaar, ik wist het eerst ook niet) de huidige benaming is van het cb :P
Beetje zoals bsn en duo, ook ff wennen. Kreeg net ook al de tip van DJMO om de curve op borstvoeding.com in te vullen omdat ik borstvoeding geef. Dat heb ik dan ook nu maar gedaan; ik heb 3 meetmomenten om in te vullen. Ik zie nu een gekke dip, maar dat komt doorat ventje na 4 dagen bijna een pond was afgevallen :'( Ben toch zo benieuwd naar de stats van aankomende donderdag. Sowieso heb ik een hele waslijst aan vragen die ik ga stellen. Ik wil weten waarom mannetje steeds 'gloek gloek' doet, waarom-ie zo vaak hikt, waarom-ie niet plat op zijn rug wil liggen, waarom-ie 's morgens en 's avonds zo onrustig is. Waarom-ie steeds aan zijn bovenliptje likt, waarom-ie soms kreunt en 'perst'...Als ik google lees ik vervelende dingen over KMA en (verborgen) reflux. Ik ga er echt helemaal niet van uit dat hij dit heeft, maar ik vermoed wel gevoelige darmen. Al is dat voor een pasgeborene natuurlijk vrij normaal.
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:22:22 #244
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100714465
Oja, weird: steeds als ik over (vooral zielige) baby's hoor of lees beginnen mijn tepels te prikken en vervolgens te lekken. Lees net iets over een 2-jarige die huilend tussen vuilniszakken in een vuilcontainer was aangetroffen. Prikprik, en lekken! Bizar!
pi_100714552
Aventura gloek gloek, hikken en niet plat willen liggen zijn wel typische symptomen van (verborgen) reflux. Goed dat je het morgen aan gaat kaarten bij het cb ^O^ . Als zij je niet afdoende advies kunnen geven is de huisarts ook nog een optie.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:27:16 #246
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100714732
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Aventura gloek gloek, hikken en niet plat willen liggen zijn wel typische symptomen van (verborgen) reflux. Goed dat je het morgen aan gaat kaarten bij het cb ^O^ . Als zij je niet afdoende advies kunnen geven is de huisarts ook nog een optie.
Jep, ik wil het wel genoemd hebben. Ook al lijkt ventje er niet zo heel veel last van te hebben. Althans, het is niet zo dat hij de boel bij elkaar huilt en gilt. Nu helpen we hem al veel, leggen hem na het voeden schuin op een kussen tot hij rustig in slaap valt en laten hem veel boeren.
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:00:27 #247
94046 PM-girl
pi_100716438
Aventura, wat bedoel je met gloek gloek? Tijdens het drinken of gewoon tussentijds?

Mijn manneke spuugt vrij vaak vind ik, soms echt veel, ook uren na een voeding. Vaak zit er dan ook slijm bij, maar dat kan ook komen door de (lichte) verkoudheid die hii heeft denk ik.
*
  zondag 14 augustus 2011 @ 17:07:20 #248
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100719175
Tijdens en ook vlak na het drinken, soort hik/boer zeg maar. Alsof-ie zich verslikt.
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:20:11 #249
94046 PM-girl
pi_100724017
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 17:07 schreef Aventura het volgende:
Tijdens en ook vlak na het drinken, soort hik/boer zeg maar. Alsof-ie zich verslikt.
Oké, nu snap ik 'm!
*
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:45:52 #250
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100740138
Wup en claudia, wat een goede posts! O+

We zijn vorige week naar het cb geweet. Kijk eens hoe goed mijn dame het doet! *O*

* trots
pi_100748936
Ziet er goed uit Davinia!
  maandag 15 augustus 2011 @ 09:22:22 #252
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100749686
Netjes davinia! *O*
  maandag 15 augustus 2011 @ 09:34:43 #253
94046 PM-girl
pi_100749940
Mooi davinia!! ^O^

Nou, daar gaan we weer... :{ ik voelde vannacht een harde beurse plek op mijn borst. Ik heb na het voeden gekolfd en flink gemasseerd en net weer, maar de pijn blijft. Ik hoop zo dat het niet doorzet, maar ik vrees net als bij de oudste dat ik er aan moet geloven.

[ Bericht 0% gewijzigd door PM-girl op 15-08-2011 10:06:05 ]
*
pi_100750342
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:22 schreef Aventura het volgende:
Oja, weird: steeds als ik over (vooral zielige) baby's hoor of lees beginnen mijn tepels te prikken en vervolgens te lekken. Lees net iets over een 2-jarige die huilend tussen vuilniszakken in een vuilcontainer was aangetroffen. Prikprik, en lekken! Bizar!
Bijna een jaar na het stoppen met bv heb ik er nog steeds last van :') Ik sta nog regelmatig doorgelekt aan Thomas zijn bed als hij ligt te huilen :{
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:04:52 #255
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100750551
Wat goed Davinia! Mooie curve!

Leo nú nog steeds!? Jee :X
Ylana
pi_100750605
Ja, nog steeds :D En meestal echt op die momenten dat het totaal niet past (als ik bv al helemaal klaar ben om te vertrekken en Thomas valt en begint te wenen).
Moest het nu elke dag gebeuren, dan zou ik nog compressen gebruiken. Maar het is een beetje zoals totaal onverwacht ongesteld worden (niet dat ik dáár over kan meespreken :') ).
pi_100750716
PM-girl, dat is balen! Hopen dat het meevalt. Kun je dan niet nu al iets halen bij de huisarts?

Leonieke, jeetje, dat dat nog zolang doorgaat zeg!
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:23:26 #258
259886 pessie
pi_100750976
Oef PM girl, balen! Wil je het eerst zelf proberen op te lossen of ga je direct naar de ha?

Leo, wow! Nog steeds! Ik lek alleen als Nathan aan de verkeerde kant begint te drinken. En echt helemaal nooit op een ander moment.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:25:05 #259
94046 PM-girl
pi_100751010
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:12 schreef laiveneertiekje het volgende:
PM-girl, dat is balen! Hopen dat het meevalt. Kun je dan niet nu al iets halen bij de huisarts?
Ik wil dat liever nog even uitstellen, omdat ik de vorige keren (4) telkens AB heb gehad en dit mijn weerstand dus totaal vernield had. Daarom heb ik toen alle griepjes opgepikt en daar was ik ook niet blij mee.
*
pi_100751146
Wat bijzonder, Leo! Lente krijgt nog steeds bv en ik krijg nooit meer een tsr; laat staan dat ik lek.
pi_100751222
Ik vraag me soms af of het nog zou lukken om bv te geven _O- Maar nee, ik ga het niet proberen, stel je voor dat ik het aantal keer doorlekken op die manier weer zou opdrijven.
Als het thuis gebeurt, vloek ik wel eens, maar ga ik me gewoon omkleden. Het is pas echt vervelend als we ergens anders zijn. Voor Thomas heb ik altijd wel reservekleren mee, maar om die nu voor mezelf ook altijd mee te nemen :X
pi_100753237
Ik hoorde dat dat wel jaren kan duren.. Dus succes ermee ;)

Ik vind die TSR wel grappig, stond me vanmorgen aan te kleden en had nog geen BH aan. Elise begint te huilen en spontaan spuiten er 2 stralen melk uit mijn borsten :')

We komen net van het consultatiebureau, Elise weegt 4350 gram (vorige week 4050, week daarvoor 3700, week daarvoor 3270) dus dat gaat super.
Wel zei de CB-arts dat ze nu wel om de 3 a 4 uur MOET komen ipv om de 2 uur.
Dat is toch helemaal niet zo?
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:15:50 #263
94046 PM-girl
pi_100754242
Mooie groei Sannne! Netjes! Volgens de cb-richtlijnen mogen kinderen om de 3,4 uur gevoed worden met dit gewicht, maar het moet niet! Vaker mag ook! Het ligt er vaak een beetje aan wie je treft, hoe flexibel ze ermee omgaan.

Mijn borst is vooralsnog soepel, maar wel rood en erg gevoelig... Ik baal er zó van! :{
*
pi_100754305
Maar PM girl, dat beurse, is dat niet gewoon van het masseren, dat had ik van de week ook. Flink gemasseerd maar harde plek verdween uiteindelijk wel na kolven en drinken, maar bleef de hele dag gevoelig..
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:41:05 #265
94046 PM-girl
pi_100755157
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:17 schreef Sannne het volgende:
Maar PM girl, dat beurse, is dat niet gewoon van het masseren, dat had ik van de week ook. Flink gemasseerd maar harde plek verdween uiteindelijk wel na kolven en drinken, maar bleef de hele dag gevoelig..
Deels wel, maar ik voel ook steken en pijn van binnen.
*
pi_100755373
Oh dat had ik ook.. Dus alert zijn begrijp ik.. Had nl. geen idee hoe het zou voelen.
Vandaag flinke stuwing :?

Hoop dat het meevalt voor je!
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:05:17 #267
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100756103
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:41 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Deels wel, maar ik voel ook steken en pijn van binnen.
Mss kan je ff preventief een inhielden nemen? Werkt ontstekingsremmend.
Of ff kolven, eerst goed de plek voorverwarmen en dan kolven?
Ik heb ook homeopathische pilletjes phytolacca ( of hoe spel je dat?) sindsdien nooit meer tot een bo doorgezet.
pi_100756159
PM pas je ook warmte toe voor het voeden / kolven en evt bij het masseren? Helpt vaak om de stroom op gang te krijgen. Je zou een wegwerpluier met warm water kunnen vullen en die om je borst heen leggen. Afhankelijk van je cup kun je dat tijdens het kolven doen.
En gelijk heb je dat je niet direct om AB vraagt, want met een kuurtje loop je weer grotere kans om spruw te krijgen.

Sannne, laat je niet gek maken op het CB, je doet het hartstikke goed. Baby's MOETEN helemaal niks als het voedingstijden aangaat. Helaas denken cb vaak dat borstvoeding hetzelfde moet lopen als kunstvoeding (waarbij je tegen een max aan voeding per dag aanloopt, dus moet zorgen dat de hoeveelheid over de dag wordt verspreidt. Is bij borstvoeding totaal niet aan de orde.)

Davinia, spekkies!! O+ O+
pi_100756213
Tnx Wup! :)
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:52:51 #270
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100757772
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:08 schreef Sannne het volgende:
Tnx Wup! :)
Zeiden ze tegen mij ook, dat om de 4 uur ook wel prima was, dan kwam ze mooi uit op 6 per dag en had ik wat meer rust, hahaha....
Nou mijn meisje laat nu met 9 weken overdag gerust twee keer een uur of 4/5 tussen haar voedingen. Maar gisteravond/vannacht kwam ze om 21.00, 01.30, 03.30, 05.00 en 07.15 uur... :)

Dus ik probeer haar nu juist weer wat vaker te voeden overdag, want hoe minder ze overdag komt hoe vaker 's nachts. En ik vind het overdag heerlijk rustig en heb dan mijn handen vrij, maar die nachten heb ik nu al een week lang zo en dat is wel een beetje pittig.
pi_100759729
Ik vind het nu soms ook best lastig. Met de puckababy slaapt Bartje 's nacht rustig door, en overdag laat hij dan 3,5 uur tussen de voedingen schat ik. Zonder puckababy maakt hij twee rukken van ongeveer 5 uur, en komt hij overdag ook vaker heb ik het idee, maar dan drinkt hij ook minder goed en lijkt hij wat meer te spugen... Dus ik probeer nu maar een middenweg te zoeken, 's nachts wel in de puckababy en overdag niet...
Maar wat word ik er zo onzeker van zeg..
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:30:59 #272
94046 PM-girl
pi_100761764
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:05 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Mss kan je ff preventief een inhielden nemen? Werkt ontstekingsremmend.
Of ff kolven, eerst goed de plek voorverwarmen en dan kolven?
Ik heb ook homeopathische pilletjes phytolacca ( of hoe spel je dat?) sindsdien nooit meer tot een bo doorgezet.
Wat is inhielden? :@ En die phytolacca, is dat vrij verkrijgbaar?
Het lijkt nu stabiel, het lijkt minder rood en de harde plekken blijven weg. Voor mij een voorzichtig goed teken. Voordeel van de ruime ervaring met bo's is dat ik het direct herken! :')
Het kolven en voeden lukt prima, warmte is nog niet nodig, de massage is voldoende.
Ik zit nu lekker bij mijn ouders, mocht doorzetten, zit ik niet alleen.
Wup, die luiertip is briljant, ik kreeg hem van de kraamhulp.
En ook een goede tip, bij hardnekkige harde plekken, de electrische tandenborstel erop, de trilling maakt het los! ^O^

We waren net ook nog op het Cb, de groei was redelijk goed maar niet zoals verwacht. Wellicht dat het spugen toch heftiger is dan het lijkt. Voorlopig weer even naar het weeguurtje!
*
pi_100764077
Misschien is inhielden een autocorrect van ibuprofen?
Die tandenborstel is een tof idee :)
  maandag 15 augustus 2011 @ 16:44:58 #274
94046 PM-girl
pi_100765281
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 16:19 schreef Vanyel het volgende:
Misschien is inhielden een autocorrect van ibuprofen?
Die tandenborstel is een tof idee :)
Ah,ibuprofen! Ik vroeg me al af, of het een autocorrectie was, maar kon niet bedenken wat! :D
*
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:35:30 #275
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100769974
Ja ibuprofen :D
Stomme autocorrect :(

Ja dat phytolacca is vrij verkrijgbaar. Gewoon bij de apotheek vragen of ze het kunnen bestellen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:55:00 #276
94046 PM-girl
pi_100776547
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 18:35 schreef DaviniaHR het volgende:
Ja ibuprofen :D
Stomme autocorrect :(
je kent de website denk ik? :D

Het medicijn phytolacca wordt op de site borstvoeding.com aangeraden als je wil stoppen met borstvoeding? Waarom ben jij het gaan slikken?
Ik ga in elk geval wel weer lecithine gebruiken, morgen even bij de hema halen.
*
pi_100777449
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:55 schreef PM-girl het volgende:

Het medicijn phytolacca wordt op de site borstvoeding.com aangeraden als je wil stoppen met borstvoeding? Waarom ben jij het gaan slikken?
:o :o :o
Zal dat dan niet ook dé reden zijn dat je de dom niet afgebouwd krijgt?
pi_100777954
Mss dat een goeie Tarzan dan ook wel zoden aan de dijk kan zetten, die masseert ws nog prettiger dan een tandenborstel ook. Zomaar een tip, hoor. 8-)

Waarom lecithine? Dat roerde m'n moeder vroeger altijd door m'n yoghurt. Schijnt goed te zijn voor de ontwikkeling van de hersenen, zei ze. (8>
pi_100779978
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:45 schreef Sannne het volgende:
Ik hoorde dat dat wel jaren kan duren.. Dus succes ermee ;)

Ik vind die TSR wel grappig, stond me vanmorgen aan te kleden en had nog geen BH aan. Elise begint te huilen en spontaan spuiten er 2 stralen melk uit mijn borsten :')

We komen net van het consultatiebureau, Elise weegt 4350 gram (vorige week 4050, week daarvoor 3700, week daarvoor 3270) dus dat gaat super.
Wel zei de CB-arts dat ze nu wel om de 3 a 4 uur MOET komen ipv om de 2 uur.
Dat is toch helemaal niet zo?
Dat is echt onzin. Truus kwam tot een maand of 5 a 6 elke anderhalf uur. Had ik haar om de drie a vier uur gegeven dan had ik en met een jankend kind gezeten en was de borstvoeding binnen no time om zeep geweest. Gewoon op verzoek geven en het cb laten lullen :Y)
pi_100780027
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:17 schreef Ssserpente het volgende:
Mss dat een goeie Tarzan dan ook wel zoden aan de dijk kan zetten, die masseert ws nog prettiger dan een tandenborstel ook. Zomaar een tip, hoor. 8-)

Waarom lecithine? Dat roerde m'n moeder vroeger altijd door m'n yoghurt. Schijnt goed te zijn voor de ontwikkeling van de hersenen, zei ze. (8>
En, klopt dat? :7
pi_100780992
Tja, ik zal nooit weten of ik ook zo geniaal was geweest zonder lecithine. :P
pi_100781194
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:09 schreef Ssserpente het volgende:
Tja, ik zal nooit weten of ik ook zo geniaal was geweest zonder lecithine. :P
Geen directe familie die te dom is om te poepen? :P
pi_100781612
Neuh. Dan zal het toch wel genetisch bepaald zijn dan. :D

Maar wat heeft lecithine te maken met bv?

Davinia, wist je dat, van die medicijnen?
pi_100782077
Lecithine is een voedingssupplement waar sommige moeders baat bij hebben om verstoppingen te voorkomen. Dit komt waarschijnlijk doordat het de dikvloeibaarheid (kleverigheid) van de melk verlaagt, want het verhoogt het percentage meervoudig onverzadigde vetzuren in de melk. Het is veilig om te nemen, relatief goedkoop, en blijkt bij sommige moeders te werken. De dosis is 3 - 4 keer 1200 mg per dag, dus 3600 - 4800 mg per dag.
bron: http://www.borstvoeding.com/problemen/ontsteking/verstopt.html
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:44:51 #285
94046 PM-girl
pi_100783240
Wat Wup zegt dus! :+
*
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:48:42 #286
94046 PM-girl
pi_100783429
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:08 schreef WupWup het volgende:

[..]

:o :o :o
Zal dat dan niet ook dé reden zijn dat je de dom niet afgebouwd krijgt?
Als je googlet zie je het middel wel genoemd worden icm ontstekingen, maar dus op (in mijn ogen) DE site borstvoeding.com niet.
*
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:50:59 #287
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_100783578
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:55 schreef PM-girl het volgende:

[..]

je kent de website denk ik? :D

Ik ga in elk geval wel weer lecithine gebruiken, morgen even bij de hema halen.
Ik wist niet dat het remmend was voor de productie. Ik slik(te) het alleen in geval van verstopping. Dus dan twee daagjes een paar pilletjes. Het flesje staat heerlijk stof te vangen hier :)
Het lijkt iig te helpen bij verstopping.

Dus de phytolacca is geen reden dat ik de dom niet afgebouwd krijg, want ik slik het niet :)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:34:50 #288
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100801663
Even een practische vraag: over drie weken wil ik graag met zuslief een dagje naar de sauna. Beautybehandeling, massage, the works :) Alleen, hoe doe ik dat met m'n tieten...als er meer dan 5 uur tussen twee voedingen zit, staan ze echt op knappen. Ik heb een handkolfje van Avent. Ik denk erover om vlak voor ik wegga nog te voeden, en dan als ik daar ben beide borsten een keer te kolven. Ik zal de melk dan ws. wel weg moeten gooien daar. Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Ik ben de afgelopen 4 weken (ons ventje is vandaag 4 weken, jippie!) nog niet langer dan 2 uur van huis geweest.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:53:50 #289
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100802385
aventura ik heb gewoon in de kleedkamer zitten kolven, met mijn rug naar de deur toe. Ik had een koeltasje bij me met 2 bevroren koelelementen en deed daar de flesjes in. Waren nog prima koud toen we weer naar huis gingen. Zo doe ik het ook op mijn werk. Zo hoef je ook niets weg te gooien.

Ik ben sinds vandaag langvoedster geloof ik O+
Ylana
pi_100802640
Gefeliciteerd Saffier met je grote kleine meid! En je kunt natuurlijk niet zomaar melden dat je een jaar voedt zonder foto's als bewijs hè ;)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:30:24 #291
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100803876
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 12:53 schreef Saffier het volgende:
aventura ik heb gewoon in de kleedkamer zitten kolven, met mijn rug naar de deur toe. Ik had een koeltasje bij me met 2 bevroren koelelementen en deed daar de flesjes in. Waren nog prima koud toen we weer naar huis gingen. Zo doe ik het ook op mijn werk. Zo hoef je ook niets weg te gooien.

Ik ben sinds vandaag langvoedster geloof ik O+
Hey een koeltasje, dat is een goed idee, thanks! Ik heb zo'n vierkante (voor een sixpak bier :D ), die lijkt me prima geschikt.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:43:58 #292
259886 pessie
pi_100804488
Saffier gefeliciteerd!!! *O* *O* *O*

Ik heb nog steeds mijn bewijs niet geüpload :@

Aventura wow! Een hele dag! Lekker van genieten!

SPOILER
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:48:35 #293
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100804680
Ik heb nog verlof, dus ik neem het ervan. Man werkt vanuit huis, hij kan goed schuiven met zijn tijd. Gelijk een goede proef, ik mis mijn jongen nu al als ik langer dan een paar uur beneden zit en hij boven in zijn bedje ligt :')
pi_100804887
Gefeliciteerd saffier!!!

Aventura, en binnenkort starten met uit de fles drinken ;)
Vaak kun je als je de sauna belt ook in een ehbo ruimte oid kolven
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:04:52 #295
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100805344
Ook een goed idee, om even te bellen vtv. Ligt voor de hand ook, maar als je verder geen ervaring hebt, denk je daar niet aan. Uit een flesje drinken kan hij al, in het begin hebben we bijgevoed en heel af en toe geef ik hem weleens een flesje bv. Gewoon met het gratis aventflesje uit de blije doos. Wat dat betreft is ventje (tot nu toe, even afkloppen) erg makkelijk.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:10:12 #296
259886 pessie
pi_100805558
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:48 schreef Aventura het volgende:
Ik heb nog verlof, dus ik neem het ervan. Man werkt vanuit huis, hij kan goed schuiven met zijn tijd. Gelijk een goede proef, ik mis mijn jongen nu al als ik langer dan een paar uur beneden zit en hij boven in zijn bedje ligt :')
Dat is hier nog steeds niet over :')

Aventura, ik heb pas een grote fles aangeschaft toen ik weer ging studeren en hij vaak 150cc dronk vlak nadat ik weg was gegaan. Toen was Nathan een half jaar oud. Ook Nathan was zo makkelijk met de fles, ook geen problemen gehad met tepel-speen verwarring en dat terwijl hij vanaf dag 2 is bijgevoed met een fles.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:17:27 #297
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_100805874
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:30 schreef Aventura het volgende:

[..]

Hey een koeltasje, dat is een goed idee, thanks! Ik heb zo'n vierkante (voor een sixpak bier :D ), die lijkt me prima geschikt.
Ik een rechthoekige, ook voor ongeveer 6 blikjes bier, die werkt hier prima!
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:00 schreef WupWup het volgende:
Gefeliciteerd Saffier met je grote kleine meid! En je kunt natuurlijk niet zomaar melden dat je een jaar voedt zonder foto's als bewijs hè ;)
Ben ik mee bezig ;)
Ylana
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:25:07 #298
94046 PM-girl
pi_100806206
Aventura, ik ben zelf nooit tijdens de bv naar de sauna geweest, maar ben bedacht op lekkages! ;)
*
pi_100806619
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 14:10 schreef pessie het volgende:

[..]

Dat is hier nog steeds niet over :')

Aventura, ik heb pas een grote fles aangeschaft toen ik weer ging studeren en hij vaak 150cc dronk vlak nadat ik weg was gegaan. Toen was Nathan een half jaar oud. Ook Nathan was zo makkelijk met de fles, ook geen problemen gehad met tepel-speen verwarring en dat terwijl hij vanaf dag 2 is bijgevoed met een fles.
Ik heb een paar weken terug pas voor het eerst een grotere fles gekocht :D Emma heeft zo'n anderhalf jaar 80cc per keer gedronken. Met een 1-speen. Nu een grotere fles met een 2-speen waar ze 's avonds warme koemelk uit drinkt (ze is nu 20 maanden).
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:38:50 #300
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100806815
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 14:25 schreef PM-girl het volgende:
Aventura, ik ben zelf nooit tijdens de bv naar de sauna geweest, maar ben bedacht op lekkages! ;)
I know, ik lek zeker af en toe. Misschien valt het niet op (je zweet immers ook, en ik heb eigenlijk altijd een handdoek paraat. Zeker nu houd ik die handdoek angstvallig bij me, om over mijn buikje te wikkelen). Geen idee hoe het er over 3 weken uitziet, maar nu lijk ik nog zo'n 15 weken zwanger ofzo. De rest is gelukkig al wel aardig bijgetrokken.
pi_100810985
Saffier gefeliciteerd. Mooie mijlpaal *O*

Ik heb geen aanvullende tips Aventura.
Toen ik voor het eerst weer naar de sauna ging was Truus bijna 7 maanden en had ik een flinke voorraad in de vriezer. Ik had geen zin in koeltasjes (we waren sowieso 2 dagen weg), maar vond het zonde om het weg te gooien. Toen heb ik het zelf maar opgedronken :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')