abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100422002
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:07 schreef Aventura het volgende:

[..]

ok, dat is vrij gemiddeld. Ik dacht een verband te zien tussen een hoog geboortegewicht en minder vaak hoeven aanleggen.
Sterker nog, het tegendeel is vaak het geval. Ivan was 10 pond bij geboorte en om te zorgen dat hij niet te veel afviel en zijn suikerspiegel niet te laag werd moest ik er alert op zijn dat er niet te veel tijd tussen de voedingen zat.

Vanwege Ivans gewicht moest hij ook 24 of 48 uur in het ziekenhuis blijven zodat ze konden observeren of hij zijn suikergehalte zelf goed kon reguleren. Net als te licht geboren worden is (te) zwaar geboren worden dus ook een (mogelijke) complicatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:19:37 #152
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100422174
Dat klinkt inderdaad logisch. En 10 pond, wow! Ventje was 8,5. Flink, maar ook weer niet enorm.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:22:21 #153
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100422273
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 23:07 schreef DJMO het volgende:
en sóms is de oplossing zó simpel dat je er gewoon finaal overheen kijkt. Ik heb Geert dus net maar sokjes over z'n handen gedaan. Onmogelijk om nog in de tepel te knijpen .. wat een opluchting zeg..
mijn knul knijpt weliswaar nog niet hard, maar krast wel. Hij heeft scherpe nagels! Misschien ook het sokkentrucje doen. Wat hij soms ook doet is zich met zijn handjes afzetten tegen mijn borst. Hij is dan zo gretig dat hij op zijn knuistje, die hij dan vlak naast mijn tepel drukt, begint te zuigen.
pi_100422302
Eigenlijk lijkt bij alle pasgeboren baby's dus hetzelfde riedeltje op te gaan: lekker vaak voeden om te voorkomen dat het suikerniveau dipt en een baby apathisch wordt en zelf niet meer om een voeding vraagt. Maar dan heb je het over de allerprilste periode.

Voor wat betreft de periode erna zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Gemiddeld genomen zal een kind minstens 7-8 keer per dag moeten drinken om goed te kunnen groeien en je productie genoeg te stimuleren, maar er zijn baby's die veel vaker drinken en ook baby's die minder vaak drinken en daar wel bij varen.
pi_100426622
Oeff Claudia, om alsnog even op je vraag terug te komen: ja, het valt me vandaag wel even zwaar 2 kindjes waarvan 1 flink aan t regelen...Lena heeft nog nooit om aandacht gezeurd tijdens t voeden, maar die was er na al de hele ochtend elk half uur voeden wel echt een beetje klaar mee. Gevolg was Jelte steeds weer van de borst halen om Lena te corrigeren, waardoor Jelte door het onrustige drinken en de vele intake weer continue aan het spugen ging en een mams die na erg weinig nachtrust even niet meer zag hoe ze de verdere dag door moest komen ...Ik ken t regelen helemaal niet van Lena, maar je merkt direct dat er werkelijk geen enkele andere oplossing is dan samen cocoonen en de dag doorkomen. Een mama van meerdere kindjes zijn vind ik op zo'n moment dan ook best even zwaar. Dus uiteindelijk oma maar gebeld om te vragen of Lena daar even met aandacht overladen kon worden ;)

Ik moet zeggen dat ik t regelen wel lang vind duren, het begon donderdag en we zijn inmiddels al 3 dagen verder met vandaag als hoogtepunt, maar ik denk dat de vaccinaties van vrijdag er misschien wat extra mama-honger aan toegevoegd hebben..

Ik mag straks wel met de ped-egg over den tepeltjes heen ;)
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
pi_100427300
oh poppedein herkenbaar! heel!
En strakjes is het echt ineens voorbij. Beloofd. :Y

Ik kon me ook levendig voorstellen hoe je echt denkt dat het "op" is als je nog nooit van het fenomeen regeldag gehoord had. Bij oudste had ik overproductie die de regeldagen mooi op ving, bij jongste onderproductie en bij iedere milde dip zijn we goed aan de beurt dus. Dat ze zelf dan ook nog wel ns weigert helpt niet voor de productie zeg maar :')

Op het (emotionele :') ) dieptepunt van die regeldagen ben ik 's avonds direct na het eten in bed gaan liggen en heb oudste uitbesteed aan paps, ik zag gewoon geen andere optie. Helaas was hier oma of opa bellen geen optie -O- wel de deur opengooien en kind buiten laten spelen, dat is bij jou nu wsl weer geen optie. Ik heb er ook maar gewoon een soort pyjamadagjes van gemaakt met popcorn en films enzo voor oudste om haar bezig te houden en vooral om haar bij jongste en mij weg te houden ivm afleiding tijdens het drinken. Lastig is het.
:)
pi_100429325
Dat zijn dus de situaties die mij het meest 'beangstigen' als ik denk aan de beginperiode met 2 koters. Ook ik kan geen opa en oma bellen (het kan wel maar hoogstwaarschijnlijk is er dan niks te regelen). En aangezien ik de vorige keer maar zo heel kort heb gevoed mis ik ook nog een stukje ervaring.
Lees dus graag jullie ervaringen en eventuele oplossingen of tips.

We hebben bedacht (om het een klein beetje op te vangen in de eerste tijd) dat R. de eerste 2 weken vrij heeft en daarna op de 3 opvolgende vrijdagen ook vrij (ik heb op woensdag en vrijdag alleen met de koters). Zodat de overstap niet te heftig is in 1x en ik wel rustig een kans krijg de borstvoeding goed te kunnen opstarten. Op woensdag is mijn moeder altijd vrij en is er dus een uitvalsbasis voor me. Zo hebben we de eerste 5 weken gecovered.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 7 augustus 2011 @ 18:37:26 #158
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100429650
Wat Migonne zegt. Straks zit je (onbewust) te wachten tot hij om de borst komt, en dan schrik je ineens twee, drie uur later "shit" hij heeft nog niet gedronken; er zal toch niets mis zijn he :o maar dan is hij het regelen moe en heeft een slaapdagje ;)

Wat dat betreft lijkt het drinken van Geert op 't moment ook op (opnieuw) inregelen, hij heeft door die oorontsteking natuurlijk heel slordig gedronken en ik had met name gisterenavond zoiets van nu blijf je maar even van m'n borsten af .. ze doen té veel pijn door je geknijp :X Stom natuurlijk dat ik niet eerder aan die sokken gedacht heb, want het helpt echt prima tegen knijpende handejs/krassende nageltjes/scherpe nageltjes van vingertjes die bij je tepel in de mond gepropt worden :')
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 7 augustus 2011 @ 18:43:24 #159
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_100429811
oeee ik heb hetzelfde ook wel een beetje Wickie; en als ik Deintje post zo lees, lijkt me dat wel heel erg herkenbaar.. en is ook wel waar ik een beetje tegenop zie.
T heeft net weer een 1,5 maand een fulltime baan, en heeft dus geen vakantiedagen en dergelijke, wat inhoudt dat ik al vrij snel in mijn eentje ervoor zal staan....
Ik heb dus, na lang nadenken, de kinderopvang toch maar weer teruggezet vanaf 1 sept op 12 uur.. (ipv 6 wat we eigenlijk vanaf aug tot nov zouden doen...). Zo kan ik Evie 2 keer per week een paar uurtjes uitlenen aan de kinderopvang, proberen een beetje te cocoonen met beeb 2.0, en kan Evie zich daar mooi uitleven, lekker spelen en dergelijke, want kan me zo voorstellen dat dat de eerste weken thuis niet altijd even goed gaat lukken.. (nu is het al erg lastig soms, met die dikke buik enzo...).
En mijn moeder is van plan om in elk geval elke week een dagje bij ons te komen... dus dat is ook wel heel erg fijn...

ben ook zooo benieuwd hoe het met dit kindje zal gaan straks, het voeden.....

in elk geval; voor Deintje een dikke :*
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_100429890
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:26 schreef wickie het volgende:
Dat zijn dus de situaties die mij het meest 'beangstigen' als ik denk aan de beginperiode met 2 koters. Ook ik kan geen opa en oma bellen (het kan wel maar hoogstwaarschijnlijk is er dan niks te regelen). En aangezien ik de vorige keer maar zo heel kort heb gevoed mis ik ook nog een stukje ervaring.
Lees dus graag jullie ervaringen en eventuele oplossingen of tips.

We hebben bedacht (om het een klein beetje op te vangen in de eerste tijd) dat R. de eerste 2 weken vrij heeft en daarna op de 3 opvolgende vrijdagen ook vrij (ik heb op woensdag en vrijdag alleen met de koters). Zodat de overstap niet te heftig is in 1x en ik wel rustig een kans krijg de borstvoeding goed te kunnen opstarten. Op woensdag is mijn moeder altijd vrij en is er dus een uitvalsbasis voor me. Zo hebben we de eerste 5 weken gecovered.
Niet teveel zorgen om maken :*

De beste tip die ik je kan geven is net als wanneer je geen tweede kindje hebt, ga er gewoon zoveel mogelijk in mee, des te eerder is het over. Laat de boel de boel. Zolang je niet dringend ergens heen moet (CB, huisarts, fysio, weetikveel) wat echt niet gecanceld kan worden, zou ik je aanraden om gewoon alles af te bellen en het op zn beloop te laten.
Het ergste wat je kan gebeuren (in mijn geval tenminste :P) is dat je om 5 uur 's middags nog niet aangekleed bent, kindjes niet aangekleed, geen boodschappen gedaan en dat ze koekjes als ontbijt op heeft en popcorn als lunch.
Tsja.
Daar gaan ze niet dood van :+
Probeer het los te laten is wat k wil zeggen en maak het jezelf vooral makkelijk, douchen, boodschappen doen, aankleden en zelfs boterhammen smeren dat komt wel weer.
:)
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:10:38 #161
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_100432778
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Sterker nog, het tegendeel is vaak het geval. Ivan was 10 pond bij geboorte en om te zorgen dat hij niet te veel afviel en zijn suikerspiegel niet te laag werd moest ik er alert op zijn dat er niet te veel tijd tussen de voedingen zat.

Vanwege Ivans gewicht moest hij ook 24 of 48 uur in het ziekenhuis blijven zodat ze konden observeren of hij zijn suikergehalte zelf goed kon reguleren. Net als te licht geboren worden is (te) zwaar geboren worden dus ook een (mogelijke) complicatie.
10! :o Diep respect _O_ . Ik vind een baby al zwaar als er 3000+ gram staat, en laat dat nou net 95% van de baby's zijn :') .

Poppedein, heftig regeldagen! Bij mij duurden ze ook al gauw een dag of 3. Zoveel mogelijk proberen toe te geven zoals gezegd.
pi_100433429
Heel herkenbaar, Poppedein! Bij Lena begon ik me op een bepaald moment ook af te vragen wanneer het einde van het regelen nou in zicht kwam. En inderdaad, als ze al niet helemaal lekker was kon dat gerust langer duren. Het kwam hier geloof ik op een dag of 4-5 aan.

Ik had deze keer de luxe om een paar dagen van mijn werk vrij te nemen zodat ik me over kon geven aan het regelen. Ivan zat op de opvang en als dat niet het geval was probeerden we te regelen dat mijn schoonouders op Ivan pasten. Als dat niet kon dan was mijn oplossing om in de huiskamer op het kleed te gaan zitten met z'n allen. Lena lag in de wipstoel of in mijn armen en Ivan hing erbij en keek tv. Als we het onszelf helemaal comfortabel hadden willen maken had ik er een matras of zo neergegooid.

En Poppedein, wat vond ik je stoer dat je met je regelende baby en bijna-peuter naar Twente kwam!

Pessie, ik voel me altijd heel wat als ik respect oogst voor het op de wereld zetten van een tienponder, maar de realiteit is dat ik er weinig van gemerkt heb. :+
pi_100433698
DJMO, let je nog goed op het aanleggen zelf? Lena kneep ook maar doet dat minder nu ik preciezer aanleg en daardoor de melkstroom beter op gang komt/blijft.
  zondag 7 augustus 2011 @ 20:33:12 #164
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100433880
DJMO, wat je ook kan doen is steeds zijn handen weghalen daar en hem iets anders geven (randje tshirt, doekje, of je vinger). Zo heb ik het ook gedaan met Harry. Die had ook de neiging om te knijpen en masseren maar als je hem maar steeds iets anders gaf, dan accepteerde hij dat ook uiteindelijk...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 7 augustus 2011 @ 20:52:21 #165
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100434887
ik geef regelmatig een knuffeldoekje / labeldoekje in handen Asy; hij doet het eigenlijk alleen tijdens het regelen, verder heb ik er weinig last van. Maar omdat tijdens regelen natuurlijk vaker drinken is, en hij nu aan 't inhalen/regelen was irriteerde het flink op 't laatst. vandaag voel ik het al bijna niet meer (hoewel m'n borsten onder de krassen zitten).

Grappig dat je er over begint Clau, ik zat vanmiddag nog even intens te kijken naar hoe hij aan het drinken was, maar ik heb gelukkig vrij kleine borsten/tepels dus hij heeft eigenlijk altijd wel de hele tepel in z'n mond tijdens het drinken.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

maandag 8 augustus 2011 @ 09:32:50 #166
259886 pessie
pi_100452450
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 20:24 schreef Claudia_x het volgende:
Pessie, ik voel me altijd heel wat als ik respect oogst voor het op de wereld zetten van een tienponder, maar de realiteit is dat ik er weinig van gemerkt heb. :+
Jij had toch een hele zware bevalling bij Ivan? En een moeilijk herstel? Of was jij dat niet?
pi_100453352
Zo, ik zeg ook nooit meer wat over 6 voedingen op een dag, prompt heb je dan een kind die overdag ineens veel vaker komt...

Vannacht wel weer van 11 tot half 7 geslapen, en dat vind ik ook wel een prettige tijd ertussen voor mijzelf geloof ik. Anders ga ik me toch weer zorgen maken dat hij zo lang slaapt..
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:25:35 #168
259886 pessie
pi_100453677
Laiv geniet van deze lange nachten! Lekker slapen :z . Het is ook wel goed hoor dat hij dan overdag zo vaak komt, dan tankt hij zichzelf vol voor de nacht en kan hij lekker doorslapen! Als hij wel 8 voedingen nodig heeft maar slaapt van 11 tot half 7 is het logisch dat ie overdag elke 2 uur komt. Wij hebben ook een periode gehad dat Nathan sliep van half 11 tot half 5 en dat ie overdag elke 2.5 uur kwam.
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:30:27 #169
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100453835
Lientje geeft mepjes met haar hand op de borst als de melk even niet snel genoeg komt...
Echt pets pets hoor je dan. _O-

Maar als ze goed kan drinken dan vouwt ze haar handen over elkaar en legt ze ze op haar buikje, zo schattig...
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:52:23 #170
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100454521
Ik heb ventje, dat morgen drie weken oud is, om 23:30 gevoed en hij werd pas om 7.30 wakker. Er zit echt altijd tusen de 6 en 8 uur tussen 's nachts. Ik hoor hem 's nachts gewoon écht niet. Was zelf nota bene rond 5 uur en 6 uur wel wakker omdat ik zelf onrustig was (en omdat mijn borsten op knappen stonden). O.a. naar aanleiding van wat jullie hier allemaal zeggen, ben ik er niet gerust op. Alhoewel hij vorige week 250 gram was aangekomen. Ook afgelopen week lijkt hij te zijn aangekomen, ik ga morgen met hem naar het weegspreekuur. Hij maakt 5 dikke volle poepluiers per etmaal en elke luier is een bomvolle plasluier. Toch ga straks een lactatiekundig consult aanvragen. Ik wil nu gewoon zeker weten of ik het goed doe. Ook omdat aanleggen hier soms wat lastiger gaat ik en ik nog 9 van de 10 keer een tepelhoedje nodig heb. Wat ik ook lastig vind om te beoordelen: wanneer is een borst nou leeg. Een voeding duurt hier gerust 1,5 uur, dat is beide borsten inclusief verschonen. Soms heeft hij na een voeding gewoon nog meer zin, dan leg ik hem dus maar weer aan. Uit mijn borsten lijkt oneindig melk te komen, terwijl ik overal lees dat je baby per voeding een borst moet 'leegdrinken'.
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:56:24 #171
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100454643
Overigens krijgt hij overdag de laatste tijd 7-8 voedingen binnen. Wakker maken en aanleggen werkt niet. Hij drinkt dan gewoon niet.
pi_100454716
Minimaal 5 kletsnatte luiers, groei van meer dan 150 gram/week, (mosterd)gele poep en een alerte, blije baby kunnen mij eerlijk gezegd niet ongerust maken. DAt zijn stuk voor stuk tekenen dat het goed gaat. Als één van deze voorwaarden wegvalt, heb je wel een reden om je achter je oren te krabben.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:00:47 #173
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100454767
Het klinkt alsof ie zich gewoon overdag helemaal nokkie vol kan tanken en als ie zoveel drinkt en zo lang dan zal ie 's nachts wellicht het nodig hebben om te slapen. ;)

Wellicht kan een lactatiekundige je wel zinvolle tips geven, over hoe lang je hem laat drinken, hoe je kan zien of hij effectief drinkt en hoe je ziet dat hij genoeg heeft gehad.

Wanneer een borst leeg is, weet ik pas sinds een week, dan gaat ze loslaten, aanhappen, zuigen, morrelen... of gilletjes slaken... dan komt er dus niet voldoende melk meer uit en is het tijd voor een boer en de andere borst.
Heeft ze aan een borst genoeg dan laat ze op een gegeven moment los, na een minuut of 10 ongeveer en gaat ze lachen en kletsen, of mopperen zonder weer aan te happen (dan zit er een boer in haar buik)

Het went allemaal wel hoor, tzt, maar wat fijn dat ie zo goed poept en plast, heeft Lientje ook zo gedaan en nu poept ze 1 keer per dag en voor de rest zijn het volle plasluiers, maar nu gewoon vol en niet meer zo vol dat ze bijna overstromen. :)
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:03:37 #174
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100454840
Ow ja, de poep, dat zegt mij ook altijd veel, ze heeft maar een keer groene poep gehad, twee dagen, toen kreeg ze teveel voormelk.
Voor de rest altijd knalgele poep met vetbolletjes erin.

Vorige week heb ik zo gelachen, toen was het met zo'n rotvaart haar luier ingeschoten dat het schuim er gewoon op stond. :D
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:18:46 #175
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100455240
Haha, krachtpoepen kan ventje ook! Het is inderdaad ook geel met bolletjes. En scheten dat hij laat, soms kijk ik mijn man boos aan en dan blijkt het uit die kleine opdonder te komen :D

Het lijkt er indd op dat hij overdag lekker tankt. Hij neemt wel lekker de tijd, gerust een half uur per borst, maar volgens mij drinkt hij daarvan grotendeels echt effectief. Een lactatiekundige zou me eventueel kunnen vertellen of hij echt goed drinkt en hoe hij iets sneller kan 'tanken'. Maar dat is niet per se noodzakelijk, ik geniet wel van die uurtjes. En aanlegadvies is ook welkom, ik wil van dat hoedje af. In het begin gebruikte ik ze vanwege gespannen borst en vlakke tepels, maar nu meer uit gemakzucht. Baby is sterk, drukt zijn armpjes steeds ervoor, schudt met koppie en hapt gewoon niet lekker aan. Liggend lukt inmiddels helemaal niet meer, terwijl ik dat 's morgens vroeg wel prettig vind.

@Juud, ventje laat borst op een gegeven moment wel los, ook met dat gemiep erbij, maar als ik hem dan even rechtop zet en weer aanleg, drinkt hij gerust nog 20 minuten of langer door. Echt met klokken. De enige manier om te stoppen is of hem zelf ontkoppelen, of wachten tot hij in slaap is gekukeld :D
pi_100455463
Wij hebben hier nu regelmatig enorm stinkende scheten.. En op een klein beetje poep na wat gisteren in de luier zat zitten we alweer op een week niet poepen... Dus afwachten wanneer het nu weer ineens loskomt..

En Bartje is soms zo hongerig/enthousiast dat hij eerst loopt te draaien en duwen, kreetjes loopt te slaken, tot hij de borst goed vast heeft, en de melk begint te stromen. Dan word hij rustig..
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:33:01 #177
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100455713
Een week geen poep? Wat lang! Dan komt er straks vast een poepexplosie :D is er geen manier om de boel een beetje op gang te krijgen?
pi_100455829
lactulosestroop kan helpen, maar mocht van de huisarts pas als hij echt weer heel erg verstopt dreigt te raken..

En buikje masseren doe ik wel regelmatig, maar hij begint dan wel te drukken, maar poep komt er nog niet uit.. De huisarts maakte zich nog niet zoveel zorgen erom omdat zijn darmpjes nog wel goed klonken..
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:55:00 #179
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_100456407
Laiveneertiekje, misschien heb ik iets gemist, maar een week niet poepen is toch niet zo heel vreemd bij een bv-baby van die leeftijd?

Aventura, als je vragen of onzekerheden hebt, kan een lk die hopelijk voor je beantwoorden/wegnemen. Maar alle signalen klinken goed.

Ik zit met een regeldag, fijn, met dit weer en een kleuter binnen! :P Nouja, het hoort erbij!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:55:02 #180
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100456410
Lientje maait 's nachts wel eens met haar handen/armen, dan duw ik ze gewoon opzij en lukt het haar zo aan te happen, het is dan ook donker dus ze ziet niet altijd goed dat ze al voor de borst ligt. :')

Overdag legt ze haar armen neer als ze op schoot ligt en de borst ziet, dan weet ze heel goed dat ze het snelst kan drinken als ze rustig gaat liggen.
pi_100456545
PMgirl, de vorige keer dat het gebeurde had hij er veel last van. Veel huilen en krampen en dergelijke. En met de lactulosestroop poepte hij 4 keer, en daarna niet weer, dus vandaar dat ik even langs ben geweest bij de huisarts, het leek mij ook niet goed om eindeloos met die stroop door te gaan.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:00:19 #182
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100456597
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:18 schreef Aventura het volgende:
Haha, krachtpoepen kan ventje ook! Het is inderdaad ook geel met bolletjes. En scheten dat hij laat, soms kijk ik mijn man boos aan en dan blijkt het uit die kleine opdonder te komen :D

Het lijkt er indd op dat hij overdag lekker tankt. Hij neemt wel lekker de tijd, gerust een half uur per borst, maar volgens mij drinkt hij daarvan grotendeels echt effectief. Een lactatiekundige zou me eventueel kunnen vertellen of hij echt goed drinkt en hoe hij iets sneller kan 'tanken'. Maar dat is niet per se noodzakelijk, ik geniet wel van die uurtjes. En aanlegadvies is ook welkom, ik wil van dat hoedje af. In het begin gebruikte ik ze vanwege gespannen borst en vlakke tepels, maar nu meer uit gemakzucht. Baby is sterk, drukt zijn armpjes steeds ervoor, schudt met koppie en hapt gewoon niet lekker aan. Liggend lukt inmiddels helemaal niet meer, terwijl ik dat 's morgens vroeg wel prettig vind.

@Juud, ventje laat borst op een gegeven moment wel los, ook met dat gemiep erbij, maar als ik hem dan even rechtop zet en weer aanleg, drinkt hij gerust nog 20 minuten of langer door. Echt met klokken. De enige manier om te stoppen is of hem zelf ontkoppelen, of wachten tot hij in slaap is gekukeld :D
Als ie klokt dan drinkt ie echt grote slokken melk. Bij mij is dat maar een paar minuten, daarna blijft ze zuigen en slikken, maar zijn de slokjes kleiner en vervolgens gaat ze loslaten/aanhappen en dan grommen omdat er niet meer voldoende komt. Dat alles in een minuut of 10 soms 15.

Ik het begin zat ik ook drie kwartier tot een uur met haar, alles bij elkaar, ze dronk ook zo 20/25 minuten per borst. Soms vermoeind, maar ook heel fijn, vond ik. Het zijn goed uitrust momenten geweest voor mij.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:05:57 #183
94046 PM-girl
pi_100456772
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef laiveneertiekje het volgende:
PMgirl, de vorige keer dat het gebeurde had hij er veel last van. Veel huilen en krampen en dergelijke. En met de lactulosestroop poepte hij 4 keer, en daarna niet weer, dus vandaar dat ik even langs ben geweest bij de huisarts, het leek mij ook niet goed om eindeloos met die stroop door te gaan.
Kijk, dat had ik dus gemist! :) Hopelijk loopt het vlug weer een beetje soepel!

Het aantal poepluiers is hier drastisch verminderd, naar 2 per week tot nu toe.
*
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:24:13 #184
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100457309
Hier ook Juud, ik zit lekker op bed met het dekbed over mijn benen, baby dicht tegen me aan. Soms een boek bij de hand, vaker de ipad. Ik kijk bijvoorbeeld rustig een aflevering op uitzendinggemist.nl :D Waar ik wel op moet letten is mezelf; tijdens die lange sessies (met daartussenin verschonen, spelen, soms een beetje troosten) vergeet ik te eten en te drinken. Als mijn man er is brengt hij me weleens ontbijt of lunch, maar als ik alleen ben schiet dat er soms helemaal bij in. Erg slecht. Ik hoop dat het over 8 weken toch iets minder intensief is. Ik krijg weliswaar voldoende slaap, maar ik heb weinig energie. Een hele dag werken lijkt me nu echt onoverkomelijk. Laat staan erbij sporten, wat ik voor mijn zwangerschap deed en ook graag weer wil doen.
pi_100460427
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:05 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Kijk, dat had ik dus gemist! :) Hopelijk loopt het vlug weer een beetje soepel!

Het aantal poepluiers is hier drastisch verminderd, naar 2 per week tot nu toe.
Net een flinke poepluier gehad... Nou ja, luier, meneer begon te poepen op het moment dat de vieze luier af was... :')
  maandag 8 augustus 2011 @ 16:19:17 #186
94046 PM-girl
pi_100465884
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:54 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Net een flinke poepluier gehad... Nou ja, luier, meneer begon te poepen op het moment dat de vieze luier af was... :')
Haha, zul je altijd zien! Nouja, fijn dat het eruit is!
*
pi_100492281
Fijn Lieveheerstbeestje! Dat lucht op :D

Tis nu zeker; ik heb een hyperlactatie. Elise heeft erg veel krampen, verslikt zich veel, spuugt veel, poept schuim en komt héél veel aan (vandaag weer gewogen; 4050. Vorige week 3700 en geboorte 3372, gedipt naar 3110).
Ik moet smorgens leegkolven en daarna blokvoeden. Eventueel voeden in de fonteinhouding, maar dit vindt ze niet echt prettig (en ik ook niet).

Ben helemaal óp. Ik kan niet meer, ze wil zo vaak en die krampen zijn hartverscheurend. Ben zelf ook nog eens ziek aan het worden, koorts en keelpijn.. Kan om alles huilen, slaap gewoon amper.

Vandaag was Elise's vader hier en dat was wel heel fijn, even haar uit handen geven. Kan dan heel verliefd naar dr staren, en schrik dan gewoon dat het genieten er zo bij in schiet als ik alles alleen moet doen..

Kortom; ik vind dr geen zak aan! :( Sta echt bijna op het punt kunstvoeding te kopen..
Iemand ervaring?
pi_100496403
Geen ervaring, maar ik wil je toch even sterkte wensen Sannne. :*
pi_100496422
Te veel melk is misschien wel vervelender dan te weinig melk. Absoluut geen luxe probleem. Blokvoeden en inderdaad je borsten leegkolven zodat ze soort resetten is heel goed en effectief.
Het is echt extreem vervelend, maar door die maatregelen zal je productie echt gaan afnemen en zal het echt beter gaan.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_100496697
Ik heb geen ervaring met hyperlactatie, maar wel met het gevoel dat je niet kunt genieten omdat je steeds bezig moet zijn met zorgen. Kun je haar niet een paar uur uitbesteden zodat jij kunt bijslapen en even niet hoeft?
Daarna kon ik er altijd weer veel beter tegen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:27:07 #191
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_100496980
Sannne :*
Is er niemand in de buurt die een nachtje kan komen slapen om haar door de krampjes te helpen zodat jij in elk geval dan kan slapen?
Als je uitgerust bent, kun je er weer wat beter tegen.

Harry sliep de hele dag in de draagdoek tegen mij aan overdag. Zo had ik hem altijd bij me en ik had toch mijn handen vrij.
pi_100496990
Oh ja, en omdat je toch al moet kolven, kun je natuurlijk een flesje laten geven... Dan kun jij misschien ff bij tukken... Als je de melk in de koelkast zet is het 5 dagen houdbaar..
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:38:11 #193
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100498146
@Sannne, ik heb er ook geen ervaring mee, het lijkt me wel enorm vervelend. Dat het nu niet lekker loopt en je zo moe bent werkt elkaar natuurlijk nogal tegen. Kijk idd of iemand je kan helpen en pak hulp aan als mensen aanbieden iets voor je te doen. Al is het maar voor je koken of boodschappen halen, ik vond dat nogal gedoe in het begin...

Het is af en toe pittig om in 'dienst' te zijn van je kindje. Maar als ze kunstvoeding krijgt is het enige voordeel dat je haar uit handen kan geven en niet zelf hoeft te voeden, maar dat kan met afgekolfde melk ook. De krampen zullen door kunstvoeding niet minder worden.

Het trekt vast wel weer bij de komende dagen, probeer ook te genieten zo nu en dan. :*
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:20:54 #194
259886 pessie
pi_100501230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:10 schreef Sannne het volgende:
Fijn Lieveheerstbeestje! Dat lucht op :D

Tis nu zeker; ik heb een hyperlactatie. Elise heeft erg veel krampen, verslikt zich veel, spuugt veel, poept schuim en komt héél veel aan (vandaag weer gewogen; 4050. Vorige week 3700 en geboorte 3372, gedipt naar 3110).
Ik moet smorgens leegkolven en daarna blokvoeden. Eventueel voeden in de fonteinhouding, maar dit vindt ze niet echt prettig (en ik ook niet).

Ben helemaal óp. Ik kan niet meer, ze wil zo vaak en die krampen zijn hartverscheurend. Ben zelf ook nog eens ziek aan het worden, koorts en keelpijn.. Kan om alles huilen, slaap gewoon amper.

Vandaag was Elise's vader hier en dat was wel heel fijn, even haar uit handen geven. Kan dan heel verliefd naar dr staren, en schrik dan gewoon dat het genieten er zo bij in schiet als ik alles alleen moet doen..

Kortom; ik vind dr geen zak aan! :( Sta echt bijna op het punt kunstvoeding te kopen..
Iemand ervaring?
Ervaring! Volgens mij was Nathan amper 4 weken. Wat hier direct verschil maakte was na het kolven direct aanleggen, toen kreeg Nathan dus alleen wat achtermelk binnen en hij was direct rustig. Dat vond ik echt apart. Ik ben even kwijt hoelang ik ben gaan blokvoeden, ik denk een week of 3? Als je de boel reset en je aan het blokvoeden bent merk je snel verschil. En op een gegeven moment voel je het ook wel, je borst is dan echt echt leeg (soepel) en als je kindje dan echt nog meer wil, kun je weer beginnen met de andere kant aanbieden.
Heb je iemand in je omgeving die je even kan helpen? Voedingen uit handen geven met flesjes is helaas niet zo handig met overproductie, het is juist belangrijk om de productie zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen.

Oh ja, ik heb ook nog ervaring met onderproductie, en ik moet zeggen dat ik dag en nacht nakolven ook wel erg vervelend vond.

Van kunstvoeding kan ze inderdaad ook krampjes krijgen.
pi_100502282
Tnx voor de tips allemaal!
Uitbesteden vind ik nog lastig. Zorg liever zelf voor haar, en het flesje pakt ze ook nog niet. En als ik haar hoor huilen wil ik haar het liefst zelf troosten.. Fijn, die moedergevoelens ;)
Maar toch zal ik dat eens moeten doen.

Vannacht vrij goed geslapen, haar liggend aangelegd en verder geslapen, en dat vind zij ook prima! (alleen niet fijn dat ik het dekbed niet over me heen kan leggen, iemand tips waar je lekkere dekens kan kopen die veilig zijn?)

Grote nadeel vind ik dat ik zo gewend ben haar met een krampjesaanval aan te leggen, maar dat is dus helemaal niet goed :?
Is wel het enige wat haar stil krijgt..
Verder gaat het best goed hoor, hoop dat mn voeding niet teveel terug gaat lopen.. Dat lijkt me idd ook niks zoals Pessie zegt..

Wel lief van jullie! :*
pi_100502467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:50 schreef Sannne het volgende:
Tnx voor de tips allemaal!
Uitbesteden vind ik nog lastig. Zorg liever zelf voor haar, en het flesje pakt ze ook nog niet. En als ik haar hoor huilen wil ik haar het liefst zelf troosten.. Fijn, die moedergevoelens ;)
Maar toch zal ik dat eens moeten doen.

Vannacht vrij goed geslapen, haar liggend aangelegd en verder geslapen, en dat vind zij ook prima! (alleen niet fijn dat ik het dekbed niet over me heen kan leggen, iemand tips waar je lekkere dekens kan kopen die veilig zijn?)

Grote nadeel vind ik dat ik zo gewend ben haar met een krampjesaanval aan te leggen, maar dat is dus helemaal niet goed :?
Is wel het enige wat haar stil krijgt..
Verder gaat het best goed hoor, hoop dat mn voeding niet teveel terug gaat lopen.. Dat lijkt me idd ook niks zoals Pessie zegt..

Wel lief van jullie! :*
Als ze zo kramp heeft kun je de borst aanbieden die leeg is...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:10:47 #197
259886 pessie
pi_100503055
Zoals laatst al gezegd: Met krampjes leg je haar op haar buik met haar hoofd in je elleboog en dan lekker over haar ruggetje wrijven.
pi_100504577
Dan wordt ze echt woedend Pessie haha. De lege borst is wel een goed idee!
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:57:40 #199
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100504779
Sannne, mijn mupke ligt ook bij me in bed te slapen, ik heb een t-shirt aan veelal, dan trek ik het dekbed niet hoog over me heen, ligt het alleen over mijn heup en benen.
En Lientje ligt met haar benen over mijn dekbed heen, zodat ik hem niet over haar heen kan trekken. Zij heeft gewoon een pyjamapak aan en/of een romper en slaapzak.
pi_100633924
Veranderen eigenlijk de hongersignalen van een baby met de tijd?
Mijn zoon is nu bijna 12 weken, wij hadden een wat moeilijkere start wat BV betreft. Eerst was ik blij dat hij überhaupt nog aan de borst ging drinken, maar ik merk dat ik nu onzeker wordt of die wel genoeg binnenkrijgt.
Hoe meer ik over borstvoeding lees, bijvoorbeeld over clusteren en regeldagen en aantal voedingen/ luiers, hoe onzekerder ik eigenlijk wordt. Opeens weet ik niet meer of een verandering in gedrag gewoon normaal is en bij de ontwikkeling van de baby hoort, of dat het eigenlijk een signaal is dat ik zou moeten oppikken en er iets mee zou moeten doen. Ik voed op verzoek, maar hou wel in een schriftje bij, hoeveel voedingen die had, hoeveel poep- en plasluiers en of ik de vitamines heb gegeven. Gewoon omdat ik het anders vergeet.

Toen zag ik dat het aantal luiers opeens maar op 4 per dag uitkwam. Een tijdje geleden heb ik rond elke voeding de luier vervangen, inmiddels vervang ik de luiers eigenlijk alleen maar nog, wanneer er in is gepoept of wanneer ze "vol" zijn.
Toen bedacht ik mij opeens dat 4 luiers en 6 voedingen misschien iets weinig zijn, maar ligt dat nu eraan dat hij niet genoeg binnenkrijgt of omdat ik langer wacht met het vervangen van de luier en ik zijn hongersignalen niet goed zie?
Hm, ik ging verder lezen op internet, maar het kan zo verschillend zijn per kind. Ik vraag mij eigenlijk af of ik alle hongersignalen wel goed herken. Een baby huilt natuurlijk weleens en eerlijk gezegd, soms weet ik echt niet wat die nu heeft. Is die gewoon moe, zeurt die hij een beetje of heeft die echt honger. Hij sabbelt ook steeds vaker op zijn handje/ vuistje ... ontdekt die zijn vingers, heeft die zuigbehoefde of heeft die echt nog honger???
Op zich lijkt die wel te groeien en over het algemeen een tevreden baby, maar is die dat ook???

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 12-08-2011 12:09:10 ]
pi_100634187
Ik zie dat ik een paar foutjes heb gemaakt, maar ik ben op mijn mobiel bezig en kan die nu niet makkelijk eruit halen.

Oh en inmiddels zitten wij weer op 7 voedingen, steeds beide borsten.
Tijdstippen veranderen ook nog wel eens trouwens. Hoe doen jullie dat, bijvoorbeeld als jullie eigenlijk iets anders zouden moeten doen ( koken, andere kinderen ophalen, boodschappen doen...) en 's avonds baby op een vast tijdstip naar bed of hoe het uitkomt?
pi_100634459
Zana, ik zat ongeveer met dezelfde onzekerheid moet ik zeggen. Maar bij mij kwam er dan bij dat ik hem sinds een aantal dagen in een puckababy laat slapen, en hij langer slaapt, maar dan ook veel minder voedingen kwam..

Wat ik nu wat meer probeer te doen is gelijk bij de eerste signalen luier verschonen en aanleggen. Nu ga ik hem nog wel eens de speen en werd hij een half uurtje erna huilend wakker, en had hij ook flinke honger, en dat probeer ik nu te voorkomen. Hij drinkt bij mij 's avonds wel vaker, dan zit er gerust 1 of 1,5 uur tussen de voedingen. Ik haal dan de 7 a 8 voedingen per dag wel weer, maar overdag drinkt hij dan minder.

Hij was de laatste keer 270 gram in 2 weken aangekomen, en dat vond ik wat weinig, vandaar dat ik het nu aanpas. Ik heb nog wel elke voeding een natte luier, de ene voller dan de ander, en poepen doet hij erg weinig, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Het cb zei dat je best zelf wat kan rommelen met de tijden, dus hem eerder voeden als dat je beter uitkomt. Hij gaat hier nu meestal rond half 10 met ons mee naar boven, laatste voeding en slapen maar, maar gisteren was het 11 uur voordat we boven waren, dus er valt nog geen lijn op te trekken.

Ik heb geen flauw idee of je hier wat aan hebt eigenlijk, maar voor mij is het wel een opluchting dat ik niet de enige ben die rond deze tijd onzeker word. :@
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:31:29 #203
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100634729
Geert is nu vijf maanden. Als ik eigenlijk moet koken wacht het eten maar een minuut of tien en als ik eigenlijk Jan moet ophalen dan geef ik 'm snel een paar minuten de borst zodat hij in de wagen stil is, en loop ik een stapje harder om Jan op te halen. Ook weet de peuterspeelzaal dat ik wel eens een paar minuten later kan zijn ivm het voeden van Geert. Meestal echter leg ik Geert drie kwartier voor ik de deur uitmoet aan en laat hem drinken tot hij niet meer wil. Dan is het langzamerhand ook tijd om mijn spullen bij elkaar te zoeken en op pad te gaan. Meld hij zich onderweg, dan loop ik door naar de plaats van bestemming of ik maak (als ik beide kinderen bij me heb) ergens een tussenstop zodat ik kan voeden en Jan ook wat kan drinken. Ik merk wel op dagen dat ik overdag druk ben of veel onderweg, Geert 's avonds / 's nachts een inhaalslag maakt qua drinken. Qua slapen, hij gaat 's avonds met mij mee naar bed en staat 's ochtends met mij op :) Dus dat kan heel wisselend zijn, ene avond lig ik er om half elf in, andere avond pas om één uur.

vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:55:01 #204
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_100635413
Zana, ik werk eigenlijk hetzelfde als DJMO. Ik leg ook aan voordat ik wegga. Op verzoek voeden houdt ook in af en toe op mijn verzoek.
Qua naar bed gaan gaf Eline al vrij vroeg aan dat ze op een redelijk vaste tijd (tussen 7 en 8 's avonds) lange rukken ging maken. Eerst lag ze in de box/kinderwagen bak in de woonkamer, maar ook al vrij vlot op haar eigen kamer. Als ik naar bed ga (meestal rond 0.00 uur) maak ik haar nog even 'wakker' voor een laatste voeding. Dit om te voorkomen dat ze zich om 1.00 ofzo al meld en ik net slaap
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:40:20 #205
259886 pessie
pi_100636768
Zana de eerste maanden was hier vooral Nathan de baas. Koken kon manlief ook doen als hij uit zn werk kwam en de boodschappen doen we altijd samen 1 keer per week.
Maar hij is ons eerste kind dus heb geen rekening te houden met oudere kinderen. Nathan ging pas 's avonds slapen toen hij een maand of 6 was.
En wat betreft de tijdstippen, dat hing af hoe laat Nathan 's ochtends wakker werd maar over het algemeen wilde hij elke 2.5 a 3 uur drinken toen hij 3 maanden oud was.
pi_100637043
Wanneer leggen jullie precies aan, wanneer de baby een geluidje maakt? Proberen jullie het gewoon altijd en als die niet hapt, dan heeft die geen honger, of zo??? Ik lees soms dat babies aan het clusteren zijn of regeldagen hebben, maar heel eerlijk gezegd ik zou het op het moment zelf misschien helemaal niet herkennen/ pas achteraf denken...ohh dat zou dat kunnen wezen...
Ik ben ook een beetje bang om mijn baby "te verwennen" door altijd direct te reageren en hem bijvoorbeeld uit de box/ bed te halen als die maar een piepje geeft. Soms denk ik ook het zit een boertje dwars, heeft krampjes of die moet poepen.
Ook wanneer andere mensen bij zijn, bijvoorbeeld op visite of bij visite voel ik mij onprettig wanneer de baby (te lang) huilt, maar wil ik ook niet altijd direct omhoog springen. Of iemand anders zegt, ooh die heeft toch net gehad. Ik wil ook niet constant met een kind aan de borst zitten...
Uit ellende heb ik twee dagen alle luiers gewogen, maar daar schiet ik ook niets mee op...ik ga maar gewoon ervan uit dat ik het redelijk goed doe en probeer wat vaker aan te leggen... volgende week weer naar het cb

er staat bij mij geen gewicht/ weken curve in het boekje van het cb, alleen gewicht/ lengte en lengte/ weken, klopt dit...ze laten mij ook altijd een gewichtcurve op het computerscherm ter plekke zien daar, maar eigenlijk weet ik niet of het een gewicht/ weken curve is,
bij borstvoeding.com zit die in elk geval in het groen, maar wel onder het gemiddelde, maar mijn eigen weegschaal schommelt nogal want baby vindt het niet leuk en kan niet stilliggen

wanneer moet je precies reageren en van strategie veranderen? wanneer die niet meer in het groen zit of als je ziet dat de groei misschien iets "vlakker" wordt en niet meer parallel aan de gemiddelde curve loopt?

[ Bericht 6% gewijzigd door Zana op 12-08-2011 12:59:42 ]
pi_100637509
Het is helemaal niet erg dat hij onder het gemiddelde zit Zana. Wat ik voor mijzelf een beetje aanhou is dat hij het lijntje blijft volgen, dus dat de vorm van zijn groeicurve gelijk is aan de lijntjes die er standaard instaan. Gaat hij meer naar boven toe, dan is dat niet erg, zakt hij weg, dan is dat minder volgens mij.

Hongersignalen van baby's zijn volgens mij smakken, en dan pruttelen, en dan huilen. Ik probeer het huilen zeker voor te zijn, maar het smakken mis ik nog wel eens, en dan pak ik hem bij het pruttelen.. Als ik hem dan pak, dan merk je dat hij gewoon honger heeft, als hij al begint te huilen, dan is hij zo ongeduldig dat hij de tepel eerst niet goed pakt, en alle kanten uit draait..
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:06:11 #208
259886 pessie
pi_100637581
Zana onder de spoiler even de gewichtscurve van Nathan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals je kunt zien zit er veel variatie in. Het zou geweldig zijn als alle kindjes zo prachtig midden op het gemiddelde groeien, helaas voor ons moeders is dat niet zo. Zolang je kindje een heldere tevreden indruk maakt en goed groeit hoef je je geen zorgen te maken.

Wat betreft de signalen van je kindje. Ik ben de Dunstan methode toe gaan passen toen Nathan een week of 4 was. Het werkte hier heel goed, ik weet alleen niet of die nog toepasbaar is bij 12 weken.
Wat betreft verwennen, een baby kun je niet verwennen (een dreumes helaas wel :') )
Als jouw moedergevoel zegt dat je naar je kindje moet als je kindje een geluid maakt dan moet je dat ook echt doen en vooral niet nadenken over at bezoek wat er a of b of c van kan vinden en al helemaaaaaaaal niet luisteren naar "ooh die heeft toch net gehad". Het is jouw kindje, en niet dat van iemand anders.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:38:49 #209
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100638863
Bij mij is het ook allemaal enorm wisselend wat betreft de voedingen. Lientje begint altijd eh-eh te roepen, en te kluiven op haar handjes, dan weet ik dat ze honger heeft...
Overdag laat ze tegenwoordig wel 4 uur tussen de voedingen maar 's avonds of 's nachts soms maar 2 uur. Gemiddeld zit ik nog steeds op 7/8 voedingen per dag.
Ik laat haar in principe niet huilen, als ze in de box ligt of in de wipper zit en ze begint te mopperen/huilen, dan wissel ik het om of ik neem haar bij me, net wat goed is.

Overdag is ze vaak heel gezellig, lachen/kletsen/slapen/eten. 's Avonds kan ze wat meer piepen en mopperen, vaak is ze dan moe of heeft ze wat last van haar buik, en badje helpt dan goed, of gewoon bij me liggen en lekker een warme pyjama en slaapzak aan.
En haar speen en tutpop zijn enorm favo, de pop klemt ze in haar armen en die aait ze en ze friemelt er met haar handjes aan. Dat geeft haar rust heb ik gemerkt.

Luiers verschonen doe ik ook niet meer elke voeding hoor, dat doe je toch ook niet als ze wat ouder zijn. Zo'n 5 per dag ongeveer gebruik ik er.
Ow en ik hou echt niet bij hoe lang ze drinkt, hoe vaak, hoeveel natte luiers enz....dan heb ik alleen in de kraamweek gedaan.
Ik kijk meer naar, is ze tevreden, slaapt ze rustig, doet ze ook lange slaapjes, speelt ze lekker, is ze vrolijk. Poepen doet ze sinds een week maar 1 keer per dag, dus dat is makkelijk.
Ik vertrouw er gewoon op dat bv op verzoek gewoon werkt en ik zie mijn kind groeien. Dat heeft wel even geduurd eer dat ik er van overtuigd was, maar ze kan het echt zelf regelen blijkbaar.

Ow en Zana, luister niet naar anderen, vooral niet naar het advies. Kom dan maar gewoon hier even overleggen of kijk op bv.com ;) En luister naar je gevoel, dat werk ook.
pi_100639284
Lieve Zana, wat vervelend dat je je zo onzeker kunt voelen! Baby's zijn lastige wezentjes om mee om te gaan als moeder, want ze vertellen je niet gewoon wat ze willen, ze vertellen je niet wat ze niet willen en werkelijk IEDEREEN om je heen houdt er een mening op na over wat je wel of niet zou moeten doen met de kleine.

Maar, gelukkig is daar ons moederinstinct en heeft een baby toch ook een paar trucjes van moeder natuur meegekregen om ons het één en ander duidelijk te maken ;) Een mensenbaby wordt onaf geboren, kan niks en is compleet afhankelijk van zijn moeder. Biologisch gezien behoren wij tot de draaglingen: we houden onze baby's bij ons en voeden ze zeer regelmatig. Nou mogen wij wel vinden dat we onwijs geëvolueerd zijn, baby's hebben nog steeds hetzelfde nodig als duizenden jaren geleden. Namelijk dat zijn moeder hem beschermt, bij zich houdt en regelmatig voedt. Luister naar je instinct, het is niet voor niks dat we niet tegen babygehuil kunnen. Dat is een alarmsignaal en wij moeders dienen dat op te lossen!

Verwennen doe je niet met liefde, troost, aandacht en borstvoeding, dat doe je met snoep en speelgoed. En zover zijn jullie nog lang niet. Een baby is niet in staat om (ingewikkelde) verbanden te leggen tussen huilen en jou van het schoonmaken houden of tussen mopperen en jou te laat op je afspraak te laten komen. Hij maakt dus geen plannetjes en manipuleert niet. Een baby ageert slechts primair: hij laat horen wanneer hij zich niet prettig voelt. Dat kan komen door honger, pijn, te warm, te koud, een boertje dat dwars zit, noem het maar op.

Luister naar je kind, hij/zij vertelt je meer dan je denkt. En luister vooral niet naar die andere mensen met hun zogenaamd wijze raad die lijnrecht tegenover jouw gevoel staat.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:51:55 #211
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100639386
Ik herken je onzekerheid wel, Zana. Ik pak het zo'n beetje aan als Juud. Ventje laat best duidelijk merken wanneer hij wil drinken. Inderdaad hoor ik hem ook 'eheheh' doen. Hij schudt 'nee' met zijn koppie en sabbelt soms op een handje of de rand van zijn doek. Huilt hij al, dan klinkt het als 'nèh' (zie Pessie's post over Dunstan). Bij twijfel leg ik hem gewoon aan. Bij mopperen komt hij lekker tussen ons in in bed of op de bank. Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen. Wil er geen gewoonte van maken door hem te pas en te onpas op te pakken, dan went hij daar misschien aan, hoewel dat in zijn geval ws nog niet echt kan. Als hij volkomen overstuur is en onophoudelijk huilt pak ik hem natuurlijk wel.
pi_100639428
Je zegt het goed Wupwup, toch is het soms lastig. Ik zat/zit ook in zo'n periode dat ik even onzeker ben of het nog goed gaat, of Bartje nog genoeg groeit, en niet te weinig voedingen heeft.

Ik luister nu maar weer naar hem, en op de een of andere manier gaat dat heel goed...
Hij had net weer een poepluier, de tweede deze week. Ik heb hem dus gelijk maar even in bad gedaan, hij was toch weer redelijk vies.. Mag de poep trouwens oranjebruin zijn?
pi_100639473
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:51 schreef Aventura het volgende:
Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen.
Zo heb ik dus gisteren de was staan opvouwen, beetje zingen, dansen en gekke bekken erbij trekkend naar Bartje, die erbij zat in een wipstoeltje.... Hij vond het fantastisch!
pi_100639750
Mooie uitleg Wup! O+

Man man, ik heb vorige week toch maar besloten een dubbele kolf te kopen ook al was ik heel tevreden over mijn Medela Swing, maar de tijdsbesparing en vooral het opvangen van die extra voeding was me toch ook wel wat waard, de kant die ik niet kolfde was steeds doorweekt zodra ik klaar was met de gekolfde borst..zonde natuurlijk. Ik heb gekozen voor een Ardo Calypso-to-go en hij bevalt me vooralsnog echt heel goed!

En dit ding... _O_ Zo simpel, maar als ik degene vind die m op de markt gebracht heeft... ^) Wat een handigheid!

En hij doet weer braaf zijn werk terwijl ik dit berichtje tik ;)
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:07:21 #215
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_100639947
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!

en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken :)
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking ;))
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_100640322
Wow bj, heb je dat gewoon enkelzijdig gedaan! Dikke respect voor jou dan!

Mooie aanschaf poppedein! Calypso to go is erg mooie en goed geprijste kolf inderdaad
pi_100640900
ik probeer natuurlijk op mijn eigen gevoel te vertrouwen, maar soms is dat best lastig en er komt nog best veel onzekerheid bij kijken, ik had dat nooit verwacht, dacht altijd borstvoeding doe je gewoon

hoewel wij nog tijd hebben, ben ik mij ondertussen ook aan het oriënteren, hoe wij dat straks gaan doen, wanneer is het juiste moment om met vast voedsel te beginnen, merk je dat aan je kind en begin je tussen de 4 en 6 maanden, of wacht je gewoon strikt 6 maanden en begin je dan, wat geef je dan en wanneer?

eerlijk gezegd wil ik gewoon een plan hebben, zodat ik moeder/ schoonmoeder/ de vader alvast kan gaan voorbereiden dat mijn kind geen/ niet altijd standaardpotjes krijgt, het liefst zou ik willen dat ik zo min mogelijk werk heb en die gewoon meeeet met de pot, dat zal natuurlijk niet lukken, maar wat is reeel, zoutlos koken en dan Rapley, ik heb er geen verstand van/ ervaring mee, maar wat ik tot nu toe gelezen heb, lijkt het mij vrij logisch, maar vroeger werden kinderen altijd met lepel gevoerd...dus toen ik het laatst even voorzichtig wou gaan bespreken met schoonmoeder vond die het maar niets
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:35:44 #218
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100641056
Wupwup, zo is't, mooie woorden!

@Poppedein, ik moest wel even lachen om dat plaatje. Ik heb heel kort een dubbele kolf gehuurd, maar het is me nooit gelukt om tegelijkertijd te kolven. Kwam handen tekort!

Respect trouwens voor alle kolfmoeders. Ik heb nog geen beslissing genomen over hoe lang ik doorga met bv, maar als ik na mijn verlof door wil gaan ontkom ik niet aan kolven. Ik vind kolven dus echt verschrikkelijk! Dat, en ik wil eigenlijk wel graag mijn lichaam 'terug'. Vooral het lekken vind ik vervelend. Nou ja, ik heb nog 7 weken om erover na te denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aventura op 12-08-2011 14:41:19 ]
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:57:20 #219
259886 pessie
pi_100641866
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:07 schreef Beessie-Jen het volgende:
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!

en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken :)
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking ;))
:o . Nu had ik altijd al diep respect dat je gewoon 5 maand gekolfd hebt en daarna je kindje ook nog es aan de borst hebt gekregen, maar dan ook nog es enkelzijdig :o

Zana,niemand was et met mij eens, nooit niet, alleen een manlief die het allemaal wel ok vond en ik heb gewoon gedaan wat ik goed vond. Sommigen hier zijn strikt begonnen met 6 maanden met bijvoeding, wij met 5.5 maanden met de gedachte dat hij er toch nog niets mee kon. Dat hadden we fout, vanaf de eerste hap vond hij alles heerlijk. Tot een maand of 9/10 waren potjes hier zeer onsuccesvol, vanaf toen af en toe een olvarit peutermenu gegeven.

Poppedein moet zeggen dat ik de vormgeving (als in kleur) wel erg leuk vind!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:16:03 #220
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100642660
*O*

Ik ging net mijn dochter badderen (ben alweer vrij vandaag hoezee)
Toen dacht ik, ach, ik zal haar weer eens op de weegschaal leggen. Gewoon onze eigen grote mensen digitale, daar past een baby de eerste maanden wel liggend op. ;)

Weegt madame gewoon 6100 gram. :o
Ze is vandaag datumsgewijs 2 maanden oud.

Ik zeg slagroomtietjes!! :D

Ow en Poppedein, wat leuk dat ze hem ook speciaal in jouw stijl hebben gemaakt. ;)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:20:40 #221
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100642851
@Zana, ik begin pas met 6 maanden met bijvoeding, hoe leuk het ook is om eerder te beginnen en hoe je kind er ook 'aan toe kan zijn'. Het advies is gewoon om pas vanaf 6 maanden bijvoeding te geven en dat tot de leeftijd van 1 jaar ook als bijvoeding te zien.
Borstvoeding blijft de hoofdmoot en het aller belangrijkste. De rest is puur bedoeld om te leren eten en om smaak te ontwikkelen.

Ik begin ook nog eens met alleen groente de eerste weken, want mijn mupke kan met gemak mijn allergiegenen hebben meegekregen, dus moet ik extra voorzichtig zijn.
pi_100643065
Ik was ook vast van plan om strikt tot 6 mnd te wachten, maar ze was zo geïnteresseerd in alles wat in onze mond ging, dat we haar eens met een banaan hebben neergezet.
Ze krijgt nu sinds een week of 3 stukken eten in de bumbo en begint inmiddels al te lachen als het ding op tafel komt. Hier is dat meestal na de borst, maar toch krijgt ze dan nog best wat binnen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:03 #223
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_100643361
Nr. twee heeft hier gewoon pech gehad, als hij/zij interesse zou hebben. :P Nr. 1 was trouwens niet echt geïnteresseerd tot ze een maand of 14 was.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_100643589
Wat mooi gezegd Wup O+
pi_100643642
Hier had ik gisteren iemand die nadat hij vroeg wanneer ik dan met fruithapjes zou beginnen, daarna aankwam dat ik nu al wel liga gemengd met sinaasappelsap kon geven aan Bartje, om hem zo vaker te laten poepen...

Laat ik dat advies maar even niet opvolgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')