Zana, ik heb het gevoel dat je borstvoeding geven benaderert als kunstvoeding geven. Het lijkt alsof je het liefst een voorspelbaar schema zou willen hebben. Het fijne aan borstvoeding is nu juist dat je niet voedingen hoeft te rekken en niet bang hoeft te zijn dat je kind te veel binnenkrijgt. Misschien helpt het je al om daar zo tegenaan te kijken, dat het fijn is dat je het eigenlijk altijd goed doet!
Ik houd erg van ritme en regelmaat en heb Lena al vrij gauw in een vast stramien geprobeerd te krijgen, voor zover een baby zich laat sturen. Tot een bepaalde tijd 's ochtends behandelde ik elke voeding als nachtvoeding (donker in de slaapkamer, niet praten, haar steevast terug in bed leggen). 's Avonds ging ze altijd om dezelfde tijd naar bed, 7 uur, net als haar broer. In het begin werd dat wel eens half 7 of half 8, en er zijn periodes geweest dat ze na een uur alweer wakker werd en wou drinken. Ik ben daarin meegegaan en legde haar daarna terug in bed, hoeveel moeite me dat ook kostte. Je kunt natuurlijk ook flexibeler omgaan met tijden, het is maar net wat je zelf wil.
Voor het voeden heb ik een vast ritme: ik heb Lena vanaf het begin na elk slaapje gevoed. Nu ze aan de bijvoeding is wijk ik daar wel eens vanaf zodat ik haar bijvoorbeeld eerst fruit geef en daarna pas voed. Er zijn wederom periodes geweest dat ik van het ritme af moest stappen, bijvoorbeeld toen ze aan het regelen was en toen ze zo afgeleid was dat ze niet genoeg dronk. Op die dagen legde ik haar net na en voor elk slaapje aan. Er zijn ook dagen geweest dat ze alleen maar aan de borst lag.
Ik wil je in ieder geval op het hart drukken dat je je geen zorgen hoeft te maken om honger, want een baby die goed groeit laat zich echt wel horen als die echt honger heeft! Zelfs Lena doet dat, mijn altijd-tevreden-baby.

Als de groei niet goed zou zijn dan zou je hier alerter op kunnen zijn, maar zo te horen gaat het op dat front prima. Een regelende baby kun je bovendien niet missen. Die is gewoon niet tevreden te houden en lijkt alleen maar te willen drinken.
Wat misschien heel nuttig is, is om eens een tijdje je baby gedurende de dag heel nauwkeurig te observeren zodat je signalen op leert pikken. Ga dus tussendoor niks afleidends doen maar geef je volledige aandacht eraan! Probeer je baby eens bij een eerste vermoeden van slaap op bed te leggen en te kijken wat er gebeurt. Moederinstinct is leuk en aardig, maar ik denk dat de meeste ouders vooral leren door trial and error: je probeert wat en als dat werkt doe je het nog een keer, werkt het niet dan doe je iets anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.