abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100151650
Een tijdje geleden zocht ik iets op het internet over komeet C/2010 X1 (Elenin) en was stomverbaasd te ontdekken hoeveel doem-en-verderf-onzin er wordt gedebiteerd over deze kleine komeet die volgens velen de ondergang van de wereld zal teweegbrengen.

De misinformatie bestrijkt een enorm terrein aan nonsens, van de naam Elenin die een geheime code zou zijn voor ‘Extinction Level Event Notable Impact Nemesis’, tot de bewering dat de komeet eigenlijk een bruine dwergster is genaamd Nibi(u)ru, dat de komeet eigenlijk een op afstand bestuurd ruimteschip is, dat de komeet eigenlijk “planet X” is en nog veel meer wonderlijke, totaal niet op feiten gestoelde zaken. Het zou allemaal voorspeld zijn in geschriften van de Maya’s, de Sumeriërs en/of het bijbelboek Openbaringen. Ook wordt het valse gerucht verspreid dat de persoon Leonid Elenin niet bestaat.

Nu zullen de meeste mensen alleen maar lachen om deze verhalen en er verder geen aandacht aan schenken. Maar voor diegenen onder ons die moeite hebben met het scheiden van feit en fictie, zoals kinderen en mensen die lijden aan bepaalde psychische aandoeningen, kunnen dergelijke verhalen tot grote angstproblemen leiden.

Maar is het nou echt waar dat komeet Elenin verschrikkelijke rampen op aarde teweeg zal brengen of daar een geheimzinnige voorbode van is?

Kom nou toch mensen!

Dit zijn de nuchtere feiten:
Komeet C/2010 X1(Elenin) is op 10 december 2010 ontdekt door de Russische amateurastronoom Leonid Elenin. Hoewel hij in Lyubertsy in Rusland woont, maakt Elenin voor zijn “astrofoto’s” gebruik van telescopen die bestuurd kunnen worden door middel van een pc. Je kunt tegen betaling zo’n telescoop gedurende een bepaalde periode huren. Op de nacht waarin hij zijn ontdekking deed, was hij foto’s van de hemel aan het maken met het onafhankelijke remote observatorium ISON-NM (International Scientific Optical Network) in de buurt van Mayhill, New Mexico.

Toen de komeet ontdekt werd had hij een magnitude van 19.5, hetgeen betekent dat hij niet met het blote oog te zien is maar alleen met krachtige telescopen. De grootte van komeet (die wordt afgemeten aan de kern) wordt geschat op 4 tot 6 kilometer in doorsnee.

Tussen haakjes, Leonid Elenin bestaat echt. Hij woont in de buurt van Moskou, houdt van astronomie en bestudeert asteroïden en variabele sterren. Hij is onderzoeker aan het Keldysh Instituut voor Toegepaste Wiskunde en werkt als vrijwilliger voor de International Astronomical Search Collaboration. Hij heeft ook een website waar hij regelmatig updates plaatst over “zijn” komeet en vragen beantwoordt.

Foto's tonen een klein, wazig, enigszins traanvormig pluisbolletje. Na een aantal observaties concludeerden astronomen dat zijn baan de komeet in de nazomer van 2011 in de buurt van de aarde zou brengen. Met een verwachte magnitude van 6.5 zou hij dan ook helder genoeg zijn om met het blote oog waargenomen te kunnen worden

Verder onderzoek van de baan van komeet Elenin wees er op dat hij voor het eerst in ons zonnestelsel op bezoek kwam van heel ver (uit de Oortwolk) en dat hij een onvoorspelbare, hyperbolische baan beschreef (hyperbolische banen zijn niet periodiek en komen voornamelijk bij kometen voor). Dit is niet uitzonderlijk, het gebeurt regelmatig dat een komeet van heel ver komt en een eenmalig bezoek brengt aan ons zonnestelsel. Het gebeurt echter niet zo heel vaak dat zo'n verre komeet zo lang in ons zonnestelsel verblijft als Elenin en dat geeft wetenschappers de mogelijkheid hem uitgebreid te bestuderen en nieuwe kennis op te doen over deze verre gasten.

Andere kometen, zoals Halley, beschrijven gesloten ovale (elliptische) banen en komen dus regelmatig terug in de buurt van de aarde. Dergelijke kometen worden periodieke kometen genoemd.

Leonid Elenin heeft de baan van de komeet nauwkeurig bestudeerd en op basis daarvan de mogelijkheid voorspeld dat de sterke zwaartekracht van de gasreuzen Jupiter en Saturnus die “trekt” aan de baan van de komeet, deze verandert van een hyperbolische baan in een heel lange, sigaarvormige elliptische baan. Deze gesloten baan zou de komeet dan over ongeveer 10.000 jaar terug voeren in ons zonnestelsel. Verder onderzoek zal ongetwijfeld nog nauwkeuriger informatie geven over baan van de komeet.

Op het ogenblik bevindt de komeet zich in het sterrenbeeld Leeuw. Elenin’s baan kruist de banen van alle planeten in ons zonnestelsel. In september is hij dicht bij de baan van Mercurius en op 10 september bevindt hij zich het dichtst bij de zon (perihelium). Helaas voor ons is hij dan niet te zien omdat hij overstraald wordt door het licht van de zon. Verderop in de maand wordt dat beter, als de komeet zich van de zon verwijdert en in de ochtendschemering te zien zal zijn in het sterrenbeeld Leeuw.

De komeet is van eind juli tot half augustus zichtbaar met de SOHO-3 en de Stereo-B. In deze periode verzet NASA de stereo-B gedurende 2 uur per dag zodanig dat de komeet goed in beeld komt. De eerste foto's van Stereo-B worden in de loop van de komende week verwacht.

Naar verwachting op 16 oktober 2011 staat de komeet het dichtst bij de aarde; hij passeert ons dan op een afstand van 35 miljoen kilometer in een baan die zo’n 4.5 miljoen kilometer boven die van de aarde ligt. Daarna verdwijnt hij in de diepten van het heelal en komt niet eerder terug dan over zo’n 10.000 jaar.

Nog een paar feiten:

• Elenin lijkt zich niet anders te gedragen dan talloze andere kometen en draait op een voorspelbare manier om de zon.

• Er is veel onzin en angst gezaaid over dat de komeet door zijn zwaartekracht grote rampen op aarde teweeg zou brengen, zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en dergelijke. De werkelijkheid is dat de zwaartekracht van de komeet zo gering is dat enig effect ervan op de aarde uitgesloten kan worden. Zelfs als de komeet de aarde het dichtst genaderd is, is hij nog 35 miljoen kilometer ver. Elk jaar staat de aarde op ongeveer dezelfde afstand van de planeet Venus, een rotsachtige planeet die bijna net zo groot is als de aarde – veel groter dus dan de komeet Elenin – zonder dat dit ooit tot enig probleem leidt. En dan zou een piepkleine komeet grote natuurrampen veroorzaken…?

• Maar hoe staat het dan met de staart? Die is toch wel gevaarlijk? De aarde gaat immers dwars door de staart van Elenin heen?

Dat lijkt inderdaad zo, op tweedimensionale afbeeldingen als het orbit diagram van JPL. Maar in werkelijkheid is dat niet het geval want de baan van de komeet ligt ver boven die van de aarde, maar liefst 4 miljoen kilometer. Maar zelfs als we wel door de staart heen zouden gaan, zou dit niet meer opleveren dan een mooie show van “vallende sterren”. Aangezien de staart van een komeet uit gruis en gas bestaat en enorm diffuus is, zal de aarde daarvan geen schade ondervinden.

• Elenin is eigenlijk een bruine dwergster, die wij niet kunnen zien omdat bruine dwergsterren alleen met infrarood kunnen worden waargenomen.

Dit is niet juist. Hoewel bruine dwergsterren weinig licht uitstralen, betekent dat niet dat ze helemaal geen licht uitstralen. Maar er is nog een ander argument tegen een bruine dwerg in ons zonnestelsel: een bruine dwergster heeft tenminste 13 keer de massa van de planeet Jupiter. Net als alle andere objecten in ons zonnestelsel reflecteer ook de gasplaneet Jupiter, die zelf geen licht uitstraalt, het licht van de zon dat hem beschijnt en is daardoor heel goed zichtbaar met het blote oog. Jupiter is zelfs een van de helderste objecten aan de hemel. Datzelfde geldt voor een bruine dwerg als die zich in ons zonnestelstel zou bevinden: ook die zou worden beschenen door de zon en zou daardoor zeker net zo goed zichtbaar zijn als Jupiter.

Alle andere beweringen over komeet C/2010 X1 (Elenin) zijn onzinnig en kunnen derhalve linea recta verwezen worden naar het rijk der fabelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 02-08-2011 07:26:46 ]
  zondag 31 juli 2011 @ 11:50:38 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100151878
Je kon het in TRU niet winnen? Dus probeert het hier?
pi_100152008
Pardon?
  zondag 31 juli 2011 @ 12:09:48 #4
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100152317
Nouja in TRU loop tal een lange discussie hierover. :)
pi_100152371
Ja dat weet ik.

Het leek me zinvol om even de feiten over komeet Elenin op een rijtje te zetten in een apart topic. Dat is wat overzichtelijker dan al die losse reacties.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 31-07-2011 12:24:06 ]
  zondag 31 juli 2011 @ 14:20:22 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100155987
Mja ik bedoel eigenlijk meer te zeggen:

In Wetenschap is het een feit dat de komeet enkel een komeet is en niets anders.
In wetenschap komen vage niburu verhalen niet aan de orde :P

Oftwel buiten TRU is het duidelijk dat het enkel een komeet is. Neemt niet weg dat er misschien wat hele kleine rare dingen aan de hand zijn. Maar die worden dan niet hier besproken maar in TRU.
pi_100157889
Je bedoelt te zeggen dat TRU een onzinforum is?
  zondag 31 juli 2011 @ 15:42:53 #8
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100158527
absolut niet, alleen dat er in TRU verder gekeken wordt dan de puur wetenschappelijke feiten.
En er soms zaken verteld worden die niet met wetenschap te benaderen zijn.

Oftewel, Het is een heel ander forum dan W&T
pi_100158980
quote:
2s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:42 schreef Bill_E het volgende:
absolut niet, alleen dat er in TRU verder gekeken wordt dan de puur wetenschappelijke feiten.
Als je zonder de wetenschap in acht te nemen over dat soort zaken gaat praten, leidt dat onvermijdelijk tot onzin.
  zondag 31 juli 2011 @ 16:05:46 #10
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100159196
Nou beweer jij dat TRU onzin is.
pi_100161409
quote:
(...)
Dat is prima, maar dan moeten ze niet gaan zeggen dat er bewijs voor is, want dat is niet zo.
pi_100162924
Ik vind dit veel beter. In het andere topic wordt AVerstraten steeds weggewuifd als die met bewijzen komt. Hier kan je tenminste je mening onderbouwen met echte feiten.
  zondag 31 juli 2011 @ 19:08:17 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_100164985
quote:
Als het niet wetenschappelijk te benaderen is het niet te benaderen. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 31 juli 2011 @ 19:20:32 #14
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100165406
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:00 schreef knight18 het volgende:
Ik vind dit veel beter. In het andere topic wordt AVerstraten steeds weggewuifd als die met bewijzen komt. Hier kan je tenminste je mening onderbouwen met echte feiten.
Maar hier is geen discussie lijkt me zo. Aangezien hier alles wetenschappelijk benaderd wordt :).
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 19:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het niet wetenschappelijk te benaderen is het niet te benaderen. :)
Tja dat heb je idd met zaken zoals geesten en paranormale krachten.

Wat ik bedoel:

In TRU is het leuk om te discussiëren/filosoferen en soms zelfs de wetenschap opzij zetten. Maar ik ga er vanuit dat iedereen die dit onderwerp wetenschappelijk benadert, en het onderwerp alleen met de geldende wetten van onze wetenschap benadert, niet tot een andere conclusie kan komen dat er helemaal niets aan de hand is. Oftewel, dit topic heeft geen discussie waarde in W&T.

Verder schrijf ik nergens dat Verstappen wel of geen gelijk heeft, sterker nog ik vind dat hij meestal goede argumenten heeft, er wordt alleen te weinig naar geluisterd.
pi_100165682
Daarom leek het mij dus beter om de feiten in een apart topic onder te brengen in plaats van steeds ad hoc in TRU te reageren. Dat is voor die mensen daar niet prettig maar voor mij ook niet.
pi_100170879
Er komt weer een komeet aan

Komeet C/2009 P1 (Garradd) is nabij!

Het kleine pluisbolletje is nu al te zien met een 7×50 of 10×50 verrekijker, ervan uitgaande dat je in een omgeving zonder lichtvervuiling vertoeft - de polder in dus zou ik zeggen! Hij bevindt zich nu vlak boven de ster Enif, in de buurt van het grote vierkant van Pegasus.

Maandag 1 en dinsdag 2 augustus gaat de komeet heel dicht langs de heldere sterrencluster M15. Dat betekent dat je dus twee heldere bolletjes dicht bij elkaar ziet. Bezitters van een telescoop zijn in het voordeel, want de komeet zal niet met het blote oog te zien zijn. De korte, dikke staart van de komeet vormt een mooi contrast met de schitterende sterrengroep. Later in de week is de komeet veel moeilijker te zien door het heldere licht van de maan.

Hier een foto van komeet Garradd, gemaakt via de computer door Rolando Ligustri op 31 juli 2011 met een remote telescoop in New Mexico.

Overigens is komeet Garradd volgend jaar ook weer te zien. In maart 2012 bevindt hij zich in de Kleine Beer en zal dan met een magnitude van 6 net met het blote oog te zien zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 31-07-2011 23:35:09 ]
pi_100211814
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:00 schreef knight18 het volgende:
Nou..onderbouw dan eens iets met échte feiten vanuit jouw mening ..@ Knight18..
Toe maar hoor, je hoeft niet bang te zijn dat iemand ze ridiculiseert...
We zitten hier per slot van rekening niet in dat "achterlijke" 'Truth';)
Hier kan je vrijelijk voor je mening uitkomen.. :Y
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:10:46 #18
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100214162
Dit is hem trouwens: Elinin ergens in mei genomen in new mexico :

(center van de foto, blauwe veeg)

http://www.global-rent-a-scope.com/gras-gallery/cometary-gallery/
pi_100214795
quote:
2s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:10 schreef Bill_E het volgende:
Dit is hem trouwens: Elinin ergens in mei genomen in new mexico :
[ afbeelding ]
(center van de foto, blauwe veeg)

http://www.global-rent-a-scope.com/gras-gallery/cometary-gallery/
Mooie pica's @Bill_E ..nog nooit eerder gezien..thankx..
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:27:00 #20
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_100214984
Ik dacht door TRU dat er helemaal geen foto's van Elinin waren.. Kwam toevallig op de site om te kijken wat het kost om zo'n telescoop te huren.
pi_100223132
Prachtige foto's Bill_E!
pi_100223411
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 22:25 schreef Maron het volgende:

[..]

Nou..onderbouw dan eens iets met échte feiten vanuit jouw mening ..@ Knight18..
Toe maar hoor, je hoeft niet bang te zijn dat iemand ze ridiculiseert...
We zitten hier per slot van rekening niet in dat "achterlijke" 'Truth';)
Hier kan je vrijelijk voor je mening uitkomen.. :Y
Waarom onderbouw jij eigenlijk niet eens iets met "échte" feiten? We zitten hier per slot van rekening in het W&T-forum. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 02-08-2011 09:04:02 ]
pi_100224235
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 08:58 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Waarom onderbouw jij eigenlijk niet eens iets met "échte" feiten? We zitten hier per slot van rekening in het W&T-forum. :)
Ik acht mezelf wetenschappelijk gezien niet onderlegd genoeg om hier te posten..ik kwam slechts uit interesse naar jouw nieuwe topic hier een kijkje nemen..
Ik lurk hier af en toe mee om te zien hoe grote mensen over wetenschappelijke en technologische feiten discussiëren..
Succes met je topic AVerstraten.. ^O^
pi_100224764
quote:
2s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:27 schreef Bill_E het volgende:
Ik dacht door TRU dat er helemaal geen foto's van Elinin waren.. Kwam toevallig op de site om te kijken wat het kost om zo'n telescoop te huren.
Ik heb begrepen dat het in TRUTH om paranormale zaken gaat. Aangezien er niks paranormaals is aan de komeet Elenin heb ik daar gereageerd. Dat had ik beter niet kunnen doen want dat vinden de mensen daar buitengewoon onprettig. Maar daar komt misschien wel de misvatting vandaan dat komeet Elenin een paranormaal dus onbewezen, fictief iets is. En dat is dus niet zo: hij bestaat, het is een komeet en als je de juiste apparatuur hebt kun je er foto's van maken.
pi_100224900
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 10:06 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat het in TRUTH om paranormale zaken gaat. Aangezien er niks paranormaals is aan de komeet Elenin heb ik daar gereageerd. Dat had ik beter niet kunnen doen want dat vinden de mensen daar buitengewoon onprettig. Maar daar komt misschien wel de misvatting vandaan dat komeet Elenin een paranormaal dus onbewezen, fictief iets is. En dat is dus niet zo: hij bestaat, het is een komeet en als je de juiste apparatuur hebt kun je er foto's van maken.
TRU is niet alleen maar voor paranormale zaken, maar ook voor alles wat buitenaards is en onverklaarbare/onverklaarbaar geachte zaken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_100224960
Komeet Elenin valt ook niet onder onverklaarbare/onverklaarbaar geachte zaken dunkt me. Maar het is mij inmiddels duidelijk dat men dat daar wel van mening is.
pi_100225077
Daar bemoei ik me verder niet mee :) , ik wilde alleen even aangeven dat TRU niet alleen maar over het paranormale gaat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_100225145
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 10:18 schreef StateOfMind het volgende:
Daar bemoei ik me verder niet mee :) , ik wilde alleen even aangeven dat TRU niet alleen maar over het paranormale gaat.
Okee, dank je.
Ik heb onvoldoende beseft hoezeer men in TRU hecht aan de eigen opvattingen. Ik meende dat het een open discussieforum was, waarbij ik ook enigszins op het verkeerde been werd gezet door de topictitel. Het is mij inmiddels duidelijk dat ik veel mensen ten diepste gekwetst heb met mijn feitelijke reacties. Uiteraard was dat niet mijn bedoeling.

[ Bericht 4% gewijzigd door AVerstraten op 02-08-2011 10:29:30 ]
pi_100227793
Kennen julie dit programma?
http://spaceweather.com/f(...)46jqv9fro209jumsnl21
Selecteer land, provincie en woonplaats en je krijgt een overzicht van welke satellieten je in de komende periode langs de hemel kunt zien gaan.
pi_100231127
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 12:04 schreef AVerstraten het volgende:
Kennen julie dit programma?
http://spaceweather.com/f(...)46jqv9fro209jumsnl21
Selecteer land, provincie en woonplaats en je krijgt een overzicht van welke satellieten je in de komende periode langs de hemel kunt zien gaan.
Graag wil ik een soortgelijke website toevoegen voor de geinteresseerden, ook een overzicht met passerende sattelieten en een overvloed aan andere info:
http://www.heavens-above.com/
Ga naar select from database en kies je land en woonplaats. Wees niet bang dat je woonplaats er niet tussen staat, werkelijk alle dorpen en gehuchten staan in de database. Ook leuk, mocht je overdag een helder object aan de hemel zien en denken dat je een ufo hebt gezien, het kan zijn dat het een daytime Iridium flare was; een satteliet wiens paneel zonlicht weerkaatst naar de aarde. Je kunt het allemaal opzoeken op deze site

Zie trouwens net dat info over kometen helderder dan magnitude 12 ook op de site staan, inclusief Elenin :)
pi_100239229
Leuke websites..ik heb ze aan mijn favorieten toegevoegd, dus als ik ze weer eens zie vliegen kan ik dat hier checken .. :P
pi_100242043
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_100246584
Ja die is ook mooi!
pi_100260832
Daar is-tie dan: komeet Elenin, gefotografeerd met de stereo B: http://stereo.gsfc.nasa.gov/gallery/item.php?id=selects&iid=154

De afstand tussen camera en komeet is meer dan 7 miljoen kilometer, de geschatte doorsnee van de komeetkern ligt rond de 5 kilometer.

De verwachting is dat de komeet de komende periode aan helderheid zal toenemen, maar met onvoorspelbare objecten als kometen kun je daar nooit helemaal zeker van zijn.
pi_100334032
Mooi topic hoor verstraten

ik begon al bang te worden van al die doomberichten
pi_100343220
Dankjewel hoor!
pi_100379066
Ik heb hem al een paar keer bekeken met mijn telescoop en met mijn verrekijker, vrij gemakkelijk. Hij gaat nu richting de zevende magnitude, dus bijna blote oog. Ook blijft die nog lekker lang bij ons. Tot medio april.

edit: ik bedoelde komeet garradd
pi_100385959
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 00:41 schreef luukieboy2 het volgende:
Ik heb hem al een paar keer bekeken met mijn telescoop en met mijn verrekijker, vrij gemakkelijk. Hij gaat nu richting de zevende magnitude, dus bijna blote oog. Ook blijft die nog lekker lang bij ons. Tot medio april.

edit: ik bedoelde komeet garradd
Dat snap ik. :)
pi_100429245
Volg Elenin (C/2010 X1) hier:
http://secchi.nrl.navy.mil/STEREOorbit/C2010_X1.html

Heb hem toegevoegd in het programma "Stellarium" om hem te kunnen te volgen. De volgende data heb ik gebruikt: http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=C%2F2010%20X1
(is 5 augustus nog aangepast)

[ Bericht 0% gewijzigd door basst2005 op 07-08-2011 19:29:41 ]
pi_100429819
Oh dat is mooi zeg, ben er helemaal ontroerd van!
pi_100439432
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:43 schreef AVerstraten het volgende:
Oh dat is mooi zeg, ben er helemaal ontroerd van!
Dan moet je ook gewoon Stellarium downloaden en Elenin toevoegen ;)
Download: http://www.stellarium.org

Voeg dit toe aan ssystem.ini (c:\Users\LoginNaam\AppData\Roaming\Stellarium\data\ssystem.ini):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[c2010x1(elenin)]
parent = Sun
orbit_Inclination = 1.839490362514945
coord_func = comet_orbit
orbit_Eccentricity = 1.000062117864398
orbit_ArgOfPericenter = 343.7978979635911
absolute_magnitude = 10
name = Elenin (C/2010 X1)
slope_parameter = 4
lighting = false
tex_map = nomap.png
color = 1.0, 1.0, 1.0
orbit_AscendingNode = 323.2344402023323
albedo = 1
radius = 5
orbit_PericenterDistance = 0.4824395709639534
type = comet
orbit_TimeAtPericenter = 2455815.218482402003
pi_100442751
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd maar de boel loopt steeds vast. Ik vraag morgen hulp aan de buurjongen. :D
pi_100452624
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 23:13 schreef AVerstraten het volgende:
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd maar de boel loopt steeds vast. Ik vraag morgen hulp aan de buurjongen. :D
Dat is balen. Hoop dat het je buurjongen wel lukt.
pi_100452758
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 09:41 schreef basst2005 het volgende:

[..]

Dat is balen. Hoop dat het je buurjongen wel lukt.
Hem lukt het altijd dus hij is altijd de klos. :D
pi_100484190
Ik heb vandaag even een filmpje online gezet:

pi_100496626
Dat is heel mooi! :D

En dan meteen dit weer:
quote:
If Elenin will block the sunlight for 3 days everybody will freeze to death in few minutes, have you ever think about that? like a new ice age
*zucht*
pi_100496659
Doet me denken aan heaven's gate van applewhite. Als je die filmpjes van hem ziet op youtube...could he be more wrong? Aarde zou vergaan blabla, 14 jaar later huppelt iedereen nog vrolijk rond :)
I feel kinda Locrian today
pi_100496827
Maandag 15 augustus aanstaande passeert komeet 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova (Honda MP) de aarde op een afstand van iets meer dan 8 miljoen kilometer. Dat doet de komeet elke 5,3 jaar. De komeet komt weliswaar veel dichter bij de aarde dan komeet Elenin, maar daar staat tegenover dat hij een stuk kleiner is: amper 1 kilometer in doorsnee tegenover ongeveer 4 kilometer van Elenin.

Komeet Honda is op het ogenblik alleen te zien op het zuidelijk halfrond. Iets na begin oktober is hij vóór de dageraad te zien op het noordelijk halfrond in het sterrenbeeld Leeuw. Daar is dan ook komeet Elenin te zien en wie geluk heeft kan beide kometen op 7 oktober laag aan de hemel zij aan zij zien gaan.
pi_100496832
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 07:37 schreef AVerstraten het volgende:

En dan meteen dit weer:

[..]

*zucht*
Haha ja inderdaad. Maar gewoon niet op reageren denk ik dan, anders wordt het weer een welles-nietes verhaal :)
pi_100496839
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 07:42 schreef starla het volgende:
Doet me denken aan heaven's gate van applewhite. Als je die filmpjes van hem ziet op youtube...could he be more wrong? Aarde zou vergaan blabla, 14 jaar later huppelt iedereen nog vrolijk rond :)
Behalve zijn volgelingen dan... stakkers.
pi_100588028
Het lijkt er op dat Elenin een tweede staart aan het ontwikkelen is - of ik moet me wel heel sterk vergissen:
http://stereo.gsfc.nasa.g(...)nin_8aug2011_hi1.mov
pi_100590862
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 15:57 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Als je zonder de wetenschap in acht te nemen over dat soort zaken gaat praten, leidt dat onvermijdelijk tot onzin.
Wat een kul! Alsof we alles al weten en kunnen verklaren met de wetenschap. Mag ik je eraan herinneren dat de wetenschap niets anders is dan een opeenstapeling van correcties? Wat gisteren nog als onzin werd gezien, wordt vandaag als waarheid omarmd. Dus waarom kan je er dan van uitgaan dat wat vandaag als onzin wordt bestempeld, morgen niet waar kan blijken te zijn?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_100591161
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:15 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Wat een kul! Alsof we alles al weten en kunnen verklaren met de wetenschap. Mag ik je eraan herinneren dat de wetenschap niets anders is dan een opeenstapeling van correcties? Wat gisteren nog als onzin werd gezien, wordt vandaag als waarheid omarmd. Dus waarom kan je er dan van uitgaan dat wat vandaag als onzin wordt bestempeld, morgen niet waar kan blijken te zijn?
Je bevestigt mijn uitspraak. Corrigeren is het meest essentiële element van de wetenschappelijke methode. Waneer dat niet gebeurt, blijven opvattingen in stand, ook als ze onjuist zijn, zelfs als ze volkomen onzinnig zijn. Zonder de discipline van voortdurende en systematische toetsing en correctie is er geen mogelijkheid om zin en onzin te onderscheiden.

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 11-08-2011 11:29:26 ]
pi_100591979
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:23 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Je bevestigt mijn uitspraak. Corrigeren is het meest essentiële element van de wetenschappelijke methode. Waneer dat niet gebeurt, blijven opvattingen in stand, ook als ze onjuist zijn, zelfs als ze volkomen onzinnig zijn. Zonder de discipline van voortdurende en systematische toetsing en correctie is er geen mogelijkheid om zin en onzin te onderscheiden.
Waarbij je fijntjes voorbij gaat aan de essentie van wat ik zei, namelijk dat wat vandaag als onzin wordt beschouwd morgen wellicht als waarheid wordt gezien. Dus als de wetenschap iets veroordeelt als onzin, en datzelfde morgen als volledige waarheid omarmt, hoe betrouwbaar ben je dan als wetenschap?

In mijn optiek zijn er zoveel dingen aangetoond, maar die de wetenschap nog steeds niet erkent omdat ze niet in het beperkende plaatje en ontoereikende onderzoeksmethodiek van de wetenschap passen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_100592074
Vandaag viel mijn oog toevallig op dit filmpje. Getoond wordt een opname van de stereo-A waarop "Nibiru" te zien zou zijn, rechts van de planeet Mercurius. Ik ben maar even gaan kijken op Stereo-site en heb met behulp van de gegeven informatie gekeken om welk object het hier gaat. Het blijkt de ster Antares te zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 11-08-2011 12:42:23 ]
pi_100592182
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:44 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Waarbij je fijntjes voorbij gaat aan de essentie van wat ik zei, namelijk dat wat vandaag als onzin wordt beschouwd morgen wellicht als waarheid wordt gezien. Dus als de wetenschap iets veroordeelt als onzin, en datzelfde morgen als volledige waarheid omarmt, hoe betrouwbaar ben je dan als wetenschap?

In mijn optiek zijn er zoveel dingen aangetoond, maar die de wetenschap nog steeds niet erkent omdat ze niet in het beperkende plaatje en ontoereikende onderzoeksmethodiek van de wetenschap passen.
Hoe betrouwbaar ben je als je niet bereid bent om je fouten te corrigeren en je standpunten te herzien? De wetenschappelijke methode is niet volmaakt en dat zal ze ook nooit worden. Maar is het daarom beter om het maar helemaal overboord te gooien?
pi_100671966
Gevonden op het net:

Volgende heb ik gemaakt met SAW (Skygazers Almanac for Windows).
Waar we hem kunnen zien vanuit Nederland, dagelijks om 6:30uur:

En dagelijks om 22:30uur:

[ Bericht 16% gewijzigd door basst2005 op 13-08-2011 11:28:06 ]
pi_100672196
Je was me net voor! Mooi en heel inzichtelijk, bedankt!
pi_100682162
Ik heb even het volgende filmpje gemaakt.

De beelden zijn van de STEREO B satelliet (HI1 camera) en het pad aan de rechterkant komt uit het programma Stellarium.
pi_100754628
Hartelijk dank Basst2005!

In reactie hierop zou ik willen zeggen:

There's real poetry in the real world
Science is the poetry of reality...

http://www.astroblogs.nl/(...)eerd-vanuit-het-iss/
pi_100877899
Ik heb begrepen dat Elenin nu 24/7 in het reguliere zicht van de stereoB komt. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. :)
pi_100878898
Er blijken nog allerlei andere misverstanden te bestaan rond komeet Elenin en kometen in het algemeen. Zo kwam ik daarnet dit berichtje tegen. Op de onzin over "uitlijningen" met Elenin als oorzaak van aardbevingen ga ik nu verder niet in. Maar er staat nóg iets raars in het bericht, namelijk dit:
quote:
Het is een feit dat Elenin een Long Period Object is, en dat wij dat in onze geschiedenis niet eerder hebben meegemaakt.
Hoe komen die mensen daar nu toch weer bij? Er klopt helemaal niets van die bewering en daar hadden ze zelf ook met weinig moeite achter kunnen komen, want er is allerlei informatie te vinden op het internet over lang-periodieke kometen, waarvan ik er hier enkele noem:

- Komeet McNaught C/2006 P1
- Komeet McNaught C/2009 R1
- Komeet West
- Komeet Kohoutek
- Komeet Hyakutake
- Komeet Machholz C/2004 Q2 (Nota bene: er zijn 6 lang-periodieke kometen met de naam Machholz, maar elk met een ander registratienummer)
- Komeet Hale-Bopp
- Komeet NEAT C/2001 Q4

Wie alle lang-periodieke kometen wil bekijken, kan naar Wikipedia gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 18-08-2011 00:53:45 ]
pi_100884494
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 00:00 schreef AVerstraten het volgende:
Ik heb begrepen dat Elenin nu 24/7 in het reguliere zicht van de stereoB komt. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. :)
Klopt, is al een paar dagen zichtbaar. Daar istie:
pi_100887270
16-08-2011

Komeet Elenin vormt geen bedreiging

De op 10 december 2010 ontdekt komeet Elenin vormt geen bedreiging voor de aarde. Dat heeft het Amerikaanse ruimteagentschap NASA nog maar eens uitgelegd op een van zijn websites. Over de komeet gaan al maandenlang de meest wilde geruchten.

Het idee dat kometen brengers van onheil zijn, is niet nieuw. Ook vroeger werden deze kleine, ijzige hemellichamen met hun soms indrukwekkend lange staarten als veroorzakers van rampen en epidemieën gezien. Rampenfilms en het internet hebben voor een nieuwe opleving in deze merkwaardige traditie gezorgd.

Net als al haar vele voorgangers is komeet Elenin een ongevaarlijke passant, die op ruime afstand van de aarde blijft. Dichterbij dan 35 miljoen kilometer komt zij niet.

Elenin is een nogal klein uitgevallen komeet die op geen enkele manier invloed kan uitoefenen op onze planeet. Ook is zij niet in staat om de zon dagenlang te verduisteren, zoals op internet wel wordt gesuggereerd. Het zelfs nog maar de vraag of de komeet helder genoeg zal worden om met het blote oog waarneembaar te zijn.

© Eddy Echternach (www.astronieuws.nl)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_100887662
Wat mij soms zo verdrietig maakt is dat juist de mensen die zo bang zijn, deze informatie niet geloven.
pi_100926689
Heb een nieuw filmpje online gezet:

pi_100928542
NASA persconferentie over zonnestormen d.d. 18 augustus 2011:
pi_100960622
Ben een half uurtje buiten geweest met de hond. Ik zag de maan en schuin links daaronder Jupiter, prachtig helder en kalm stralend. Ook had ik het geluk om hoog aan de hemel een cygnide te zien, die lang zichtbaar bleef.

Ook enkel met het blote oog is er altijd iets moois te zien aan de hemel.

Welterusten!
pi_100993895
quote:
The diameter of the comet Elenin’s coma confirmed by visual observations from the Earth

My estimate the size of the comet Elenin coma was confirmed by visual observations of an experienced Australian amateur astronomer Michael Mattiazzo. August 19, he estimated the angular size of the coma as 4 arc minutes, which equal to 213,500 km in the linear size. The image of the comet, taken by Michael, on August 19 as you can see on the left and on own author’s site (http://members.westnet.com.au/mmatti/sc.htm).

I remind, that in the next few days, we have chances to see the comet C/2010 X1 (Elenin) in the coronagraph COR2 field of view, which mounted on the STEREO spacecrafts.
Bron:
http://spaceobs.org/en/20(...)ions-from-the-earth/
pi_101009358
Nog een mooie foto:

quote:
On the picture taken by the well-known Australian astronomy amateur, Terry Lovejoy, which discovered his comet in 2007, is clearly visible long and thin ion tail stretching almost one degree! Which corresponds to the length of the tail is more than 3,000,000 km! Although this is not a record, the sodium tail of comet Hale-Bopp had a length of nearly 50 million kilometers! Comet Elenin will pass closest to the Earth on October 16 at distance about 35 million kilometers from our planet.
pi_101009933
Heel mooi, bedankt voor het plaatsen! Al meer dan 3 miljoen km, die staart, geweldig!
pi_101102839
Komeet Elenin is aan het verzwakken. Australiërs Michael Mattiazzo en Rob Kaufman hebben waargenomen dat de komeet al met 1 magnitude in helderheid is afgenomen. Ook de vorm van de kern lijkt iets te zijn veranderd - hij lijkt wat langwerpiger te zijn geworden, hetgeen er op kan duiden dat de komeet uit elkaar zal vallen. Dat zal dan het einde zijn van komeet Elenin. Gezien de afnemende helderheid wordt ook niet uitgesloten dat Elenin zijn passage langs de zon niet zal overleven, als hij niet al eerder uit elkaar gevallen is.

Echter, kometen hebben wel vaker voor verrassingen gezorgd, dus wie weet trekt hij nog bij. Maar gezien zijn kleine formaat en wat we nu waarnemen, moet ik eerlijk zeggen dat ik somber gestemd ben. :-(

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 23-08-2011 21:41:27 ]
pi_101127058
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:44 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

In de wetenschap gebeurt vooral het tegenovergestelde:

"Science can't tell us what is definitely right. What science can do is tell us what is definitely wrong." - Lawrence Krauss

Het zelf-corrigerende en zelf-kritische karakter van de wetenschap maakt wetenschap als onderzoeksmethode wel oneindig veel betrouwbaarder dan de alternatieven. (Welke zijn dat eigenlijk?)

Goed, verder niet zo heel relevant voor dit topic denk ik, maar wel essentieel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_101147882
Vind het eerlijk gezegd heel relevant voor dit topic, gezien alle onzin die er op het internet te vinden is over Elenin, Nibiru en weet ik wat allemaal. Bedankt voor je reactie. :)
pi_101161115
Hier een interessant artikel over komeethysterie door de eeuwen heen. Het dateert van voor de ontdekking van komeet Elenin, maar de door doemdenkers verspreide bangmakerij keert met deprimerende voorspelbaarheid steeds terug. Het meest trieste geval is wel de collectieve zelfmoord van de leden van de Heaven's Gate sekte, mede in gang gezet door de volstrekt onjuiste bewering van Chuck Shramek (serieus bedoeld of als grap) dat komeet Hale-Bopp gevolgd werd door een UFO.

Merk ook op dat de verspreiders van de doemverhalen er niet voor terugdeinzen opnames te vervalsen om hun onzinverhalen rond te krijgen. En mensen geloven het, een aantal heeft er slapeloze nachten van en pleegt in het ergste geval zelfmoord.

Dieptriest en intens verachtelijk vind ik het.

[ Bericht 24% gewijzigd door AVerstraten op 25-08-2011 09:40:59 ]
pi_101173399
En men gaat maar door met onzin verspreiden: Niburu zichtbaar op Google Sky.

Nu wist ik al om welke ster het hier gaat, maar ook voor wie het nog niet wist, wijst een snelle zoektocht op het internet uit dat we hier te maken hebben met de ster IRC +10216 CW Leonis.

CW Leonis is een grote koolstofster in het sterrenbeeld Leeuw. De ster straalt voornamelijk licht uit in het infrarood, een golflengte die voor het menselijk oog niet waarneembaar is en daarom is hij met een gewone telescoop vrijwel niet te zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 25-08-2011 17:54:38 ]
  zondag 28 augustus 2011 @ 16:06:05 #80
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_101291163
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 11:37 schreef AVerstraten het volgende:
Een tijdje geleden zocht ik iets op het internet over komeet C/2010 X1 (Elenin) en was stomverbaasd te ontdekken hoeveel doem-en-verderf-onzin er wordt gedebiteerd over deze kleine komeet die volgens velen de ondergang van de wereld zal teweegbrengen

......
Goed stuk!! Thanks.
pi_101361017
"Comet Elenin Could Be Disintegrating"
http://www.universetoday.(...)d-be-disintigrating/
pi_101424836
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 08:17 schreef basst2005 het volgende:
"Comet Elenin Could Be Disintegrating"
http://www.universetoday.(...)d-be-disintigrating/
[ afbeelding ]
SO MUCH FOR DOOMSDAY:
Comet Elenin (C/2010 X1), widely known for inaccurate reports of its threat to Earth,
appears to be breaking apart.
Observations by amateur astronomer Michael Mattiazzo of Castlemaine,
Australia show a marked dimming and elongation of the comet's nucleus over a ten day period:

The behavior of Comet Elenin is akin to that of Comet LINEAR (C/1999 S4), which disintegrated
when it approached the sun in back in 2000. Mattiazzo witnessed that event, too.
"Yes I did observe the breakup of C/1999 S4 in July 2000," he recalls.
"It was quite spectacular watching the nucleus spread out into a cigar shape over a period of days.
The apparent breakup of C/2010 X1 is similar, although less visually spectacular."
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_101442640
Ok, meneer AVerstraten.

Elenin uit elkaar gevallen ? Misschien wordt het straks weer 1 object.

Het is een soort blokkendoos.

Let vooral op in de 2e helft van september a.s. Het wordt gezellig. ;)
  donderdag 1 september 2011 @ 13:26:24 #84
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_101446344
Ik ben erg benieuwd. Want de NASA lult ook maar wat ze moeten lullen.

Toch moet ik zeggen dat ik David Morrison wel geloof.

pi_101508631
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 16:06 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Goed stuk!! Thanks.
Ook bedankt. :)
pi_101624596
En daar gaan we weer: Alarm! Contact met planeet Niburu!

Niburu is gevonden op SOHO-opnames, rechts van de zon, kijk zelf maar!! Bruine dwerg Niburu (die ineens geen licht meer blijkt te kunnen reflecteren) omringd door zijn "manen" die wél licht reflecteren. Deze onzin zal wel bedacht zijn om te verklaren waarom we "Niburu" niet zien. Dat we hem niet zien omdat hij domweg niet bestaat is nog steeds een brug te ver voor de doemdenkers/complottertjes.

Maar ziet dat er nou echt uit als een bruine dwerg? Hebben ze dat nou nog nooit eerder gezien op opnames van SOHO? Weten ze echt zo zeker dat dit niet gewoon de Pleiaden zijn, ook wel genoemd het Zevengesternte, een sterrenhoop die we met de regelmaat van de klok langs de zon zien trekken? Was het nou echt zóveel moeite om eerst even wat te controleren alvorens dit te plaatsen?

Hier de gegevens van NASA over wat er zichtbaar is (geweest) in de buurt van de zon met de Stereo B in deze periode (vet van mij):
quote:
STEREO-B** (see notes about test rolls & Elenin observation roll)

07/06/11 03:00 - 07/23/11 00:00 : Mercury L>R (dim>bright)

>>** July 18 - 24: "Test run of Comet Elenin roll to be tested on Behind during the week."
"Jul 31 - Aug 12 Behind: Spacecraft rolls to observe comet Elenin"
[link to stereo-ssc.nascom.nasa.gov]

07/27/11 16:00 - 08/26/11 02:00 : Jupiter L>R

08/10/11 04:00 - 09/03/11 14:00 : Mercury R>L**

08/14/11 20:00 - 09/04/11 10:00 : C/2010 X1 Elenin** L>R

09/01/11 07:00 - 09/24/11 13:00 : Pleiades L>R

09/12/11 17:00 - 10/05/11 17:00 : Aldebaran L>R
De luiheid regeert in complotland.

[ Bericht 21% gewijzigd door AVerstraten op 06-09-2011 11:32:08 ]
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:28:19 #87
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_101628113
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:10 schreef Bankfurt het volgende:
Ok, meneer AVerstraten.

Elenin uit elkaar gevallen ? Misschien wordt het straks weer 1 object.

Het is een soort blokkendoos.

Let vooral op in de 2e helft van september a.s. Het wordt gezellig. ;)
Wat gaat er dan gebeuren?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 6 september 2011 @ 13:25:13 #88
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_101629580
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 07:37 schreef AVerstraten het volgende:

En dan meteen dit weer:

[..]

*zucht*
Daar kan je ook alleen maar om zuchten ;) Die mensen willen toch niet luisteren, zelfs niet naar de meest simpele argumenten.
Onikaan ni ov dovah
pi_101630912
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:28 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Wat gaat er dan gebeuren?
Misschien worden alle doemdenkende complotters in een grote doos gestopt en door de opper-Anunnaki afgevoerd naar sprookjesplaneet X.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 06-09-2011 18:05:21 ]
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:20:20 #90
64743 huupia
debunk the debunkers !
pi_101633230
word je niet moe van jezelf ? 2x dezelfde " grap" posten in 2 subforums .... ik zou zeggen waarom blijf je niet weg uit THRU als je toch alleen maar narrowminded bent ?
pi_101634752
Ik denk eerder dat hij meer open-minded is dan jij bent. Open-minded betekent niet dat je alle mogelijkheden maar open moeten laten terwijl er bewijs is dat bepaalde mogelijkheden niet waar kunnen zijn.

Hier wordt het wel leuk verteld:

pi_101641609
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:20 schreef huupia het volgende:
word je niet moe van jezelf ?
Eh... nee, nog niet.
quote:
2x dezelfde " grap" posten in 2 subforums .... ik zou zeggen waarom blijf je niet weg uit THRU als je toch alleen maar narrowminded bent ?
Wat het dubbelposten betreft heb je wel een punt. Anderzijds lopen die dingen ook nogal door elkaar, waardoor ik denk dat ze in beide fora wel thuishoren. Maar ik zal er beter op gaan letten.
pi_101650945
Tikkende tijdbommen in het melkwegstelsel. Geen zorgen, want gelukkig ver weg. ;)
pi_101650999
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 16:10 schreef Johnny Blaze het volgende:
Ik denk eerder dat hij meer open-minded is dan jij bent. Open-minded betekent niet dat je alle mogelijkheden maar open moeten laten terwijl er bewijs is dat bepaalde mogelijkheden niet waar kunnen zijn.

Hier wordt het wel leuk verteld:

Heel helder uitgelegd; it pays to keep an open mind, but not so open that your brains fall out.
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 15:38:39 #95
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_101674455
Even over die "nuchtere feiten"... hoe weet je dat dit de feiten zijn? Omdat wetenschappers dit gezegd hebben? Die zijn, zoals vaak voorgekomen, ook niet zo onbevooroordeeld.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_101675050
Heb jij betrouwbare argumenten waaruit zou blijken dat dit niet de feiten zijn?
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 16:04:50 #97
341203 3-voud
pi_101675412
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:55 schreef AVerstraten het volgende:
Heb jij betrouwbare argumenten waaruit zou blijken dat dit niet de feiten zijn?
Zoiets roepen gelovigen ook altijd. :"Bewijs maar dat God niet bestaat".
pi_101675544
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:04 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Zoiets roepen gelovigen ook altijd. :"Bewijs maar dat God niet bestaat".
Je vergelijkt appels en peren. Het gaat hier niet om subjectieve geloofskwesties, maar om zaken waarover objectief toestbare kennis is verworven.

Om de discussie wat richting te geven lijkt het me handig als je even beargumenteerd aangeeft welke zaken in mijn openingspost volgens jou niet juist zijn.
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 16:11:12 #99
341203 3-voud
pi_101675690
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:07 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Je vergelijkt appels en peren. Het gaat hier niet om subjectieve geloofskwesties, maar om zaken waarover objectief toestbare kennis is verworven.

Om de discussie wat richting te geven lijkt me handig als je even beargumenteerd aangeeft welke zaken in mijn openingspost volgens jou niet juist zijn.
Kun jij, of heb jij het getoetst dan?
Vooralsnog neem je het aan.
pi_101675787
Waarom beantwoord je je eigen vragen? Ik vind het wel grappig maar wat is de zin ervan?
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 16:15:09 #101
341203 3-voud
pi_101675876
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:13 schreef AVerstraten het volgende:
Waarom beantwoord je je eigen vragen?
Omdat jij er omheen draait.
pi_101676069
Welnee. Je gaf meteen zelf al antwoord op je eerste vraag, namelijk dat ik het vooralsnog "aannam". En dat is slechts jouw aanname. Ik daag je uit die te onderbouwen: op basis waarvan neem je aan dat ik slechts aanneem wat "wetenschappers" hebben gezegd en niet zelf toets?
  woensdag 7 september 2011 @ 16:30:25 #103
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_101676532
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:38 schreef 3-voud het volgende:
Even over die "nuchtere feiten"... hoe weet je dat dit de feiten zijn? Omdat wetenschappers dit gezegd hebben? Die zijn, zoals vaak voorgekomen, ook niet zo onbevooroordeeld.
Pak een goede verrekijker, zoek een afgelegen polder op en mik op het juiste deel van de hemel. Veel plezier met het toetsen :)
Onikaan ni ov dovah
pi_101676644
:Y
Soms bekruipt mij het gevoel dat veel mensen denken dat de hemel is vervangen door youtube.
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 16:43:45 #105
341203 3-voud
pi_101677057
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:19 schreef AVerstraten het volgende:
Welnee. Je gaf meteen zelf al antwoord op je eerste vraag, namelijk dat ik het vooralsnog "aannam". En dat is slechts jouw aanname. Ik daag je uit die te onderbouwen: op basis waarvan neem je aan dat ik slechts aanneem wat "wetenschappers" hebben gezegd en niet zelf toets?
Jij beschikt ook over een SOHO-3 en een Stereo-B?
Nou, vooruit. Als de zaken er zo voor liggen ben ik uitgeluld.
pi_101677581
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:43 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Jij beschikt ook over een SOHO-3 en een Stereo-B?
Huh? Waarom zou ik die nodig hebben om te kunnen toetsen of Elenin een komeet is??
quote:
Nou, vooruit. Als de zaken er zo voor liggen ben ik uitgeluld.
Dat zal dan wel.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 12:36:01 #107
341203 3-voud
pi_101705293
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:55 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Huh? Waarom zou ik die nodig hebben om te kunnen toetsen of Elenin een komeet is??

Jij kon alles toetsen zoals de OP. Aangezien je daar die 2 voor nodig hebt...
pi_101705375
Nee, daar heb ik die 2 niet voor nodig.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 12:51:26 #109
341203 3-voud
pi_101705867
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:38 schreef AVerstraten het volgende:
Nee, daar heb ik die 2 niet voor nodig.
Dus kun je niet alles zelf toetsen. We zijn weer bij het begin.
Zinloos dit.
pi_101706010
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:51 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Dus kun je niet alles zelf toetsen.
Dat is onzin. Om te kunnen toetsen of Elenin een komeet is hoef ik niet beschikken over een SOHO-3 en een stereo B. Die heb ik evenmin nodig om te kunnen toetsen of er plotseling een bruine dwerg ons zonnestelsel is binnengekomen of om te kunnen toetsen of Elenin een bruine dwerg is. Dat kan ik allemaal toetsen zonder SOHO-3 en een stereo B. Ik kan ook zonder SOHO-3 en Stereo-B zelf toetsen of de berekeningen van Leonid Elenin over grootte en baan van Elenin kloppen.
quote:
Zinloos dit.
Inderdaad.

[ Bericht 10% gewijzigd door AVerstraten op 08-09-2011 13:05:01 ]
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 13:03:52 #111
341203 3-voud
pi_101706280
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:55 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Dat is onzin. Om te kunnen toetsen of Elenin een komeet is hoef ik niet beschikken over een SOHO-3 en een stereo B.

Voor de laatste keer: alle feiten uit de OP.
Voor de rest, je bevestigd je geloof en blinde bijstand in de wetenschap. En je mag het laatste woord hebben van me.

:W
pi_101706396
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:03 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Voor de laatste keer: alle feiten uit de OP.
Voor de rest, je bevestigd je geloof en blinde bijstand in de wetenschap. En je mag het laatste woord hebben van me.

:W
Ja, alle feiten uit de OP. Jij bevestigt alleen je gebrek aan kennis op dit gebied. Eerlijk gezegd vind ik je inbreng pathetisch wel erg mager. Als ik een onaardige bui had zou ik zeggen: ik vind je inbreng getuigen van op niets gebaseerde arrogantie. Maar ik heb toevallig vandaag een aardige bui, dus zeg ik dat niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 08-09-2011 13:14:42 ]
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 13:08:02 #113
341203 3-voud
pi_101706432
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:06 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Ja, alle feiten uit de OP. Jij bevestigt alleen je gebrek aan kennis op dit gebied. Eerlijk gezegd vind ik je inbreng wel erg mager. Als ik een onaardige bui had zou ik zeggen: ik vind je inbreng getuigen van op niets gebaseerde arrogantie. Maar ik heb toevallig vandaag een aardige bui, dus zeg ik dat niet.
I saw what you did: ninja edit.
Verder: cool story bro
pi_101706470
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:08 schreef 3-voud het volgende:

[..]

I saw what you did: ninja edit.
Nou en? Je mag hier toch editen?
pi_101706534
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:51 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Dus kun je niet alles zelf toetsen.
Als je dat zo zeker weet, kun je waarschijnlijk ook uitleggen wat je precies onder "toetsen" verstaat.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 13:30:42 #116
341203 3-voud
pi_101707217
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:10 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Als je dat zo zeker weet, kun je waarschijnlijk ook uitleggen wat je precies onder "toetsen" verstaat.
*zucht*

Zoals ik zei, ben er klaar mee.
Je lijkt wel op de loer te liggen hier met de F5 knop om maar niet de kaas van je brood te laten eten. Dom lullen is je zelfs niet bespaart.
pi_101708540
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:10 schreef AVerstraten het volgende:
Je doet jezelf zo slim voor, dus zou men toch verwachten zo'n eenvoudige vraag te begrijpen ?
3-voud vraagt gewoon, simpel of je al die "feiten" en andere shit dat je in je OP verkondigt, of je die zelf gechecked hebt of overgenomen van een of andere zogezegd wetenschappelijk verantwoorde site ...
Maar blijkbaar wel , want je zegt dat je alle berekeningen etc ivm de komeet ff thuis zelf kunt doen zonder telescoop of whatever ... lol who needs NASA ?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_101709025
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:13 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Je doet jezelf zo slim voor, dus zou men toch verwachten zo'n eenvoudige vraag te begrijpen ?
3-voud vraagt gewoon, simpel of je al die "feiten" en andere shit dat je in je OP verkondigt, of je die zelf gechecked hebt of overgenomen van een of andere zogezegd wetenschappelijk verantwoorde site ...
Maar blijkbaar wel , want je zegt dat je alle berekeningen etc ivm de komeet ff thuis zelf kunt doen zonder telescoop of whatever ... lol who needs NASA ?
Die berekeningen zijn om te beginnen al niet gemaakt door NASA, maar door een wiskundige (t.w. Leonid Elenin) en bevestigd door andere wiskundigen. Ook ik ben in staat om die berekeningen te maken en te controleren en zo zijn er velen met mij, waarvan van er niet één bij NASA werkt.

Op grond van die berekeningen zijn voorspellingen gedaan met betrekking tot de baan van Elenin en die voorspellingen zijn tot nu toe allemaal uitgekomen.

De baan van Elenin geeft een indicatie van waar hij vandaan komt. Omdat dit van heel ver is, is de conclusie gerechtvaardigd dat het om een lang-periodieke komeet gaat, waarschijnlijk afkomstig uit de Oortwolk. Het verdere baanverloop bevestigt die veronderstelling.

Komeet Elenin is te zien met amateurtelescopen - weliswaar zeer krachtige telescopen, maar veel amateurastronomen beschikken daarover. De eerste foto waarop te zien was dat Elenin begon uiteen te vallen, is eveneens gemaakt door een amateurastronoom.

3-voud lijkt te menen dat men dit alles alleen maar kan toetsen met een SOHO-3 en een stereo-B. Daarom vroeg ik hem wat hij precies onder "toetsen" verstaat in dit verband.
pi_101742346
@unclescorp @3-voud, ga lekker ergens anders zeuren met jullie kritiek. En ik ben geen Averstraten fan, maar deze meneer komt geloofwaardig over, legt netjes uit en onderbouwd zijn verhaal, wat wil je nog meer?
pi_101742520
Een beetje respect voor anderen misschien ?

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 14:08 schreef AVerstraten het volgende:
Misschien worden alle doemdenkende complotters in een grote doos gestopt en door de opper-Anunnaki afgevoerd naar sprookjesplaneet X.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_101742754
Bewijs jij mij maar dat dit niet gaat gebeuren. Daarna praten we weer verder.
pi_101743123
Ik heb nou niet het idee dat er geen respect is. Handig is die uitspraak niet, maar als je kijkt hoeveel onzin er wordt geschreven, snap ik die uitspraak wel. Maar goed, laten we bij de feiten blijven. Ik vind de kant van de wetenschap over elenin interessant.
  vrijdag 9 september 2011 @ 11:13:45 #123
157186 SoddimoKolehmainen
veni, vidi, vaginalis
pi_101744126
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:12 schreef UncleScorp het volgende:
Een beetje respect voor anderen misschien ?

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:21 schreef AVerstraten het volgende:
Bewijs jij mij maar dat dit niet gaat gebeuren. Daarna praten we weer verder.
Een koekje van eigen deeg heet dit.
Tell me, what was the indisputable evidence, you were going to use on me, right before I walked up to you and put my hands in the air!
pi_101745429
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:37 schreef Darkestlight het volgende:
Ik heb nou niet het idee dat er geen respect is. Handig is die uitspraak niet, maar als je kijkt hoeveel onzin er wordt geschreven, snap ik die uitspraak wel. Maar goed, laten we bij de feiten blijven. Ik vind de kant van de wetenschap over elenin interessant.
Tenminste toch iemand met een beetje verstand en het hart op de juiste plaats :)
Ok, er wordt idd veel over Elenin geschreven, van wetenschappelijke uitleg tot alternatieve visies tot onzin. Daarom moet je nog niet andere partijen gaan beginnen uitmaken omdat ze een andere visie aanhangen.
Ik lees graag alle visies over een onderwerp, in dit geval zowel wetenschappelijk als alternatief, pas dan kan ik mezelf een totaalbeeld vormen :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:13 schreef SoddimoKolehmainen het volgende:
Een koekje van eigen deeg heet dit.
wotever
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 12:02:33 #125
341203 3-voud
pi_101745683
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 10:04 schreef Darkestlight het volgende:
@unclescorp @3-voud, ga lekker ergens anders zeuren met jullie kritiek. En ik ben geen Averstraten fan, maar deze meneer komt geloofwaardig over, legt netjes uit en onderbouwd zijn verhaal, wat wil je nog meer?
Niks, We kunnen niet meer dan dat. Zoals je zegt is het afhankelijk van geloofwaardigheid. Is mij best aangezien ik die doemdenkers versie niet ken en er ook weinig van wil weten.
Waar de schoen wringt is de vanzelfsprekendheid in de betrouwbaarheid van wetenschap algemeen en omdat gevonden "feiten" meerdere malen gecheckt kunnen worden wil dat nog niet zeggen dat elke Fokker daartoe in staat is. Zo ook met deze feiten. Geen enkel Fokker is in staat die allemaal te checken op waarheid en betrouwbaarheid.
Verstraatpaal hoefde dat enkel te bevestigen. Maar de troll beet zich vast in een verhaal wat ie niet hard kon maken. Sja, dan duurt zoiets ff.

Nuchtere logica is a bitch.
pi_101746520
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 12:02 schreef 3-voud het volgende:

[..]
Zo ook met deze feiten. Geen enkel Fokker is in staat die allemaal te checken op waarheid en betrouwbaarheid.
Dat kun je vast wel inhoudelijk onderbouwen.
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 13:17:43 #127
341203 3-voud
pi_101747730
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 12:30 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Dat kun je vast wel inhoudelijk onderbouwen.
Dat deed je OP al.
pi_101747925
Vermakelijk :)
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 13:28:47 #129
341203 3-voud
pi_101748058
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:24 schreef AVerstraten het volgende:
Vermakelijk :)
Vind je?
Ik zie eerder de triestheid van iemand die een discussie start in een wetenschappelijk forum die zichzelf niet staande kan houden en krampachtig streettalk gebruikt om gevat over te komen.
pi_101748514
't Is goed hoor.
pi_101764012
Einde?
pi_101765035
Men neme de baanelementen om een baan uit te rekenen
pi_101765461
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 21:15 schreef Darkestlight het volgende:
Einde?
Wat mij betreft wel.
pi_101781880
Ook einde in tru?
pi_101781908
Oh, nee, ik bedoelde einde van discussie met drievoud, want gezien het voorgaande, waarin hij geen enkel inhoudelijk argument levert voor zijn stelling en dus feitelijk niets zegt, vind ik verdere discussie zinloos.

[ Bericht 11% gewijzigd door AVerstraten op 10-09-2011 13:25:35 ]
pi_101782835
Gelukkig maar. Zou zonde zijn als het topic hierop vast zou lopen.
pi_101782897
Nou dankjewel, dat vind ik heel aardig!
pi_101797667
Elenin is niet op de aarde gecrasht, evenmin als een van de (mogelijke) brokstukken van de komeet.

Nu is het wachten tot 23 september, dan kunnen we zien of hij de passage rond de zon overleefd heeft en zo ja, in welke toestand hij dan verkeert.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 11-09-2011 19:10:13 ]
pi_101810391
Ondanks het feit dat komeet Elenin hoogstwaarschijnlijk begonnen is uiteen te vallen én gisteren het perihelium heeft bereikt zonder dat de aarde daar enig negatief effect van heeft ondervonden, blijft het geloof in de desastreuze invloed van deze kleine komeet bij sommige mensen onverminderd sterk; Elenin zou niet niet alleen aardbevingen veroorzaken, maar wordt nu ineens ook in verband gebracht met alle andere echte en vermeende rampspoed die de aarde treft. Wat het werkingsmechanisme hierbij is, wordt helaas niet uitgelegd: we hebben het dus gewoon maar aan te nemen, als was het een geloofsartikel.

Eerst wil ik even iets zeggen over die zogenaamde "alignments". Die zijn allemaal gebaseerd op de JPL Small Body Orbit Diagram van NASA. De stand van de hemellichamen wordt hierin tweedimensionaal weergegeven. Dat betekent dat er "alignments" worden weergegeven die dat helemaal niet zijn. Voor de oplettende kijkers is dat ook wel te zien, want er wordt met kleuren aangegeven of een hemellichaam zich op gelijke hoogte van de "ecliptic plane" bevindt en zo kun je ook zien hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Ik heb even de stand van 11 maart 2011 geselecteerd, dat datum van de aardbeving in Japan. Op het eerste gezicht lijkt er sprake van een perfect alignment, ware het niet dat Elenin zich op geen enkel moment op hetzelfde niveau als het galactisch vlak bevindt. Geen alignment dus. Hetzelfde geldt voor de andere voorspelde data: geen alignment. De voorspellers lossen dit op door elk alignment nogal ruim te nemen: met een marge van 5 tot soms wel 10 dagen. Maar ook dan blijft het onzin.

Het programma Astrograv genereert driedimensionale weergaven en als je daar de benodigde gegevens invoert blijkt overduidelijk dat er van de geclaimde alignments helemaal niets klopt.

Daar komt nog iets bij: we weten dat er op aarde alleen al gemiddeld elke 3 dagen een aardbeving van sterkte 6 of meer voorkomt. Aardbevingen van lagere sterkte zijn nog veel frequenter. Aangezien er bij de voorspellingen nooit locatie en sterkte gegeven worden, is het duidelijk dat ze een grote kans hebben om uit te komen. Met de komeet Elenin heeft dat allemaal niets te maken, want iets wat bijna dagelijks voorkomt kan zonder enige referentie aan Elenin door iedereen met een grote succeskans goed voorspeld worden.

De grote vraag blijft natuurlijk ook: waarom is er geen enkele aandacht voor de andere kometen die ons zonnestelsel bezoeken? Hebben die dan helemaal geen invloed? Of is men zich van het bestaan van andere komenten misschien helemaal niet bewust? Dat zal toch zeker niet??

Is het hele alignmentverhaal dan misschien toch gewoon klinkklare onzin...?
Het beeld een paar keer vergroten kan handig zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 12-09-2011 14:58:34 ]
pi_101827350
Mooi programma dat Astrograv......

Trouwens Elenin kruist de baan van de Aarde niet eens.
pi_101834042
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 19:24 schreef -CRASH- het volgende:
Mooi programma dat Astrograv......

Trouwens Elenin kruist de baan van de Aarde niet eens.
Klopt!
pi_101847213
Het lijkt er nu toch echt op dat het gedaan is met komeet Elenin en dat hij het perihelium niet zal overleven. Op deze pagina de meest recente foto's van de komeet, gemaakt door Michael Matiazzo in Australië op 11 september jongstleden (even scrollen).
pi_101851032
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 07:36 schreef AVerstraten het volgende:
Het lijkt er nu toch echt op dat het gedaan is met komeet Elenin en dat hij het perihelium niet zal overleven. Op deze pagina de meest recente foto's van de komeet, gemaakt door Michael Matiazzo in Australië op 11 september jongstleden (even scrollen).
ja lijkt er wel op. Moeten nu even wachten tot 23 september, dan is Elenin (als het goed is) zichtbaar op de SOHO C3 foto's
pi_101867076
Oké, hoeveel procent denken we nu dat hij het perihelium niet haalt? Pin niemand er op vast hoor ;-)
pi_101867413
Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Kometen zijn geen machientjes die precies doen wat je verwacht, daarom blijft het altijd spannend. Maar ik acht de kans niet groot; ik zeg: 80/20 dat-ie het niet haalt.
pi_101889680
We are not alone! Maar dat is gezien de hoeveelheid planeten in het universum ook bijna niet mogenlijk. Voor zover ik weet zijn er alleen in onze Melkweg al meer planeten dan zandkorrels op onze aarde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkestlight op 13-09-2011 12:51:54 ]
pi_101912099
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:31 schreef Darkestlight het volgende:
We are not alone! Maar dat is gezien de hoeveelheid planeten in het universum ook bijna niet mogenlijk. Voor zover ik weet zijn er alleen in onze Melkweg al meer planeten dan zandkorrels op onze aarde.
Heel leuk artikel over dit onderwerp. :)
pi_101915919
Mooie graancirkels...
pi_101916260
quote:

Oftewel, Het is een heel ander forum dan W&T
De mensen in TRU moeten gewoon braaf hun antipsychotica slikken. Dat helpt.
Whatever...
pi_101916352
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:44 schreef AVerstraten het volgende:
Mooie graancirkels...
Is het geen fotoshop....
Ik vind de grond verdacht glad
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:55:51 #152
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_101916678
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:51 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Is het geen fotoshop....
Ik vind de grond verdacht glad
Ziet er wel erg strak uit ja...
Onikaan ni ov dovah
pi_101917094
Nee, het is geen fotoshop. De "cirkels" zijn gemaakt in maïsvelden, de maïs is nog groen en het wordt in heel strakke rijen dicht aangeplant. Er hebben 7 boeren aan het project meegedaan, de naam van de boerderij staat ook op de graancirkel. Er is ook een verkiezing uitgeschreven voor de mooiste cirkel.
pi_101919270
Ster bestookt planeet met enorme hoeveelheden röntgenstraling.
pi_101930846
Mogelijk duizenden supernova's en potentiële supernova's in het Melkwegstelsel.
pi_101951797
Eerste lentedag op het noordelijk halfrond van Mars.
pi_101971796
Elenin verdwijnt langzaam maar zeker...
pi_101974845
Jammer, hij zou toch duidenlijk te zien zijn in september/ oktober ?
pi_101974981
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:50 schreef Darkestlight het volgende:
Jammer, hij zou toch duidenlijk te zien zijn in september/ oktober ?
Ja, dat zou inderdaad. Maar die dingen vallen weleens uit elkaar en dan is het vaak op een gegeven moment uit met de pret. Het is zeer de vraag of we ooit nog iets van hem zullen zien.

Wat ik mij nu toch wel afvraag is hoe het nou kan dat al die voorspellers zoveel hebben voorzien omtrent dit kleine komeetje, maar uitgerekend niet dat hij uit elkaar zou vallen, terwijl hier door veel astronomen al vanaf het begin rekening mee is gehouden. Eigenaardig.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 15-09-2011 14:18:21 ]
pi_101985747
Tja, voorspellen, ik geloof er niet zo in. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang ze er in tru mee doorgaan.
pi_101990242
Animatie van planeet Kepler 16B die om zijn twee zonnen draait.
pi_101991135
Dat zal een mooie zonsopgang opleveren!
pi_101993125
Is het trouwens niet zo dat bIjna alle sterren (zonnen) een dubbelster (broertje) hebben en dat onze zon hier een uitzondering op de regel is? Zoiets heb ik volgens mij een keer gezien op Discovery channel
pi_101996045
Of alle sterren een dubbelganger hebben durf ik zo niet te zeggen. Het is wel zo dat veel sterren deel uitmaken van een binair systeem of een meervoudig systeem.
pi_102025579
Nieuws kun je ook plaatsen in Het Astronomie Topic #6
pi_102025824
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:19 schreef -CRASH- het volgende:
Nieuws kun je ook plaatsen in Het Astronomie Topic #6
Bedankt!
pi_102047263
Samenvatting?
pi_102064191
Hier een stukje over dubbel sterren
http://www.allesoversterr(...)-scheiden-vroeg.html
pi_102064486
Bedankt! Ik had het al even nagezocht en naar het lijkt heeft ongeveer 50% van de sterren een partner en dat blijkt ook uit het stukje van Govert Schilling.
pi_102172303
Leuvense "ontdekking" kan lot van onze zon inschatten

Een internationaal team onder leiding van astronome Leen Decin (K.U.Leuven) ontdekte voor het eerst grote schillen van koud stof rond een reuzenster. Die werden met behulp van het PACS-instrument in de Herscheltelescoop tot ruim 7.000 miljard kilometer van de reuzenster CW Leo gezien. De ontdekking helpt astronomen om het lot van de Zon in te schatten, zo staat in het vaktijdschrift 'Astronomy & Astrophysics'.

"Tot voor kort leek de omgeving van reuzensterren homogeen, met een constant massaverlies", aldus Leen Decin. "Nu blijken die stofdeeltjes in ringvormige structuren terecht te komen."

Met het gevoelige PACS-instrument van de Herscheltelescoop werden twaalf schillen gezien die CW Leo in de loop van haar leven uitpufte. "Op de beelden is het ver-infrarode licht te zien dat de stofdeeltjes zelf uitsturen. De verschillende schillen zijn met tussenpozen van 500 tot 1.700 jaar uitgestoten, de buitenste schil 16.000 jaar geleden. Die is al meer dan 7.000 miljard kilometer weggedreven en afgekoeld tot -248 graden."

De astronomen vermoeden dat deze schillen, alsmaar zwakker, vermoedelijk tot aan aan het gewelddadige schokfront te vinden zijn. Daar botsen en verdwijnen de schillen wellicht in het ijle interstellaire gas en stof dat in onze melkweg de leegte tussen de sterren vult.

Onze Zon zal over zowat vijf miljard jaar opzwellen tot een rode reuzenster. "Doordat ze afkoelt, gaat ze grote hoeveelheden stof produceren in de buitenste lagen van haar atmosfeer. De episodes in de geschiedenis van CW Leo helpen ons het lot van de Zon in te schatten." (belga/sps)
20/09/11 01u53
pi_102178257
Leuk dat je dit geplaatst hebt, bedankt! Woensdagavond in Labyrint toevallig een aflevering over de zon: http://www.astroblogs.nl/(...)e-in-vpros-labyrint/ Met onder andere Kees de Jager.
pi_102179306
Ik ben de link met Elenin even kwijt...
pi_102179510
Die is er ook niet. We zitten in het verkeerde draadje te posten, het moet eigenlijk in astronieuws. Ik zal er voortaan beter op letten.
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:10:26 #174
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_102297707
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De mensen in TRU moeten gewoon braaf hun antipsychotica slikken. Dat helpt.
LOL _O-
nee, want daar zit "Bigpharma" achter :') en zo houdt het zichzelf lekker in stand
I follow you......but not on Twitter
pi_102322840
En weg was-ie...
Op onderstaande opname zou komeet Elenin zich links in het beeld moeten bevinden, iets van de rand van opname ongeveer tussen 9 en 10 uur zeg maar. Helaas, niets te zien.
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime/c3/512/
pi_102324789
Misschien is 'ie wederom van richting verandert.

:D
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_102325478
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 03:34 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Misschien is 'ie wederom van richting verandert.

:D
Wederom...??
pi_102329982
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 08:53 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Wederom...??
Dat was toch zo'n fantastische theorie een tijdje terug in TRU?
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_102345031
Oh ja, die. Ja, uit zijn baan geslingerd (waardoor? weten we niet) en nu recht op de aarde afkoersend. Ik heb ook alweer gelezen dat Elenin niet zichtbaar is op de SOHO-opnames omdat het een bestuurd ruimteschip is dat van koers veranderd is en nu onderweg is naar... nou ja, naar ons waarschijnlijk. *zucht*
pi_102390462
Er is iets misgegaan: Elenin heeft de zon niet verduisterd, zoals was voorspeld. Vandaag zou de eerste dag zijn van drie dagen totale duisternis, veroorzaakt doordat komeet Elenin in één rechte lijn zou staan met de zon en de aarde. Hij zou daardoor de zon volledig verduisteren en wel 3 dagen lang, zodat het op aarde 3 dagen lang aardedonker is. Maar goed, het is duidelijk dat er iets misgegaan is.Wat zou dat kunnen zijn?

1. De eerste mogelijkheid is dat Elenin gewoon veel te klein is om de zon te kunnen verduisteren. Iemand anders is zo aardig geweest om dat inzichtelijk te maken voor ons, ik heb er niets aan toe te voegen dus ik zou zeggen: bekijk dit maar eens.

2. De tweede mogelijkheid is dat er iets niet klopt aan de vermeende "uitlijning" van Elenin met de aarde en de zon. Op een tweedimensionale afbeelding lijkt het er inderdaad op dat er sprake is van een perfecte uitlijning. Maar het heelal is niet tweedimensionaal en dat is ons Melkwegstelsel ook niet. Hoe ziet de baan van Elenin er uit in de werkelijke situatie, namelijk een driedimensionale? Nou, zo dus:
Merk ook op dat wanneer Elenin de aarde het dichtst genaderd is, zijn baan nog altijd 4 miljoen kilometer boven die van de aarde ligt. Er is op geen enkel moment sprake (geweest) van de beweerde "perfecte" uitlijning van Elenin met de aarde en de zon. Maar zelfs als dit wel zo zou zijn, blijft het volstrekte onzin dat zo'n klein object als Elenin alle beweerde zaken teweeg kan brengen: het is één groot kletsverhaal, van begin tot eind.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 26-09-2011 10:54:33 ]
pi_102391161
Het klinkt nu net alsof je ineens al die complot theorieen gelooft, AVerstraten ;). Of ben je gewoon heel erg cynisch op het moment?

[ Bericht 0% gewijzigd door Maurice76 op 26-09-2011 14:47:15 ]
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_102391352
Hou het maar op het laatste.

Ben wel benieuwd hoe de doemcomplotters dit gaan oplossen. Als er nou in Denver ook helemaal niks gebeurt tijdens het bezoek van Obama daar hebben ze helemaal een probleem om het allemaal weer recht te breien.

Oh gelukkig, ze hebben iets gevonden. ;) Waarom ze het een komeet noemen begrijp ik overigens niet, het is een asteroïde.

[ Bericht 18% gewijzigd door AVerstraten op 26-09-2011 11:06:31 ]
pi_102407828
@Averstraten ik wil niet vervelend zijn, maar hier bij ons thuis wordt het al wat donker en ik denk dat ik met een uur of 2 in het donker zit als het zo door gaat! ;-)
pi_102408039
Ja, ik begin 'm nu ook wel te knijpen, het zal toch niet waar zijn, 3 nachten duisternis...
pi_102411120
Ik hoop dat het wel waar is en dat er toch wel meer dan 3 nachten duisternis zullen volgen. Ik slaap beter als het donker is.
pi_102411472
Ik ook! _O-
pi_102418710
leuk topic, dit
pi_102426177
quote:
Real facts about comet Elenin

At this moment the comet disintegrated into a large number of small fragments, which we may be able to see with the large telescope at the early October;

The fragments of the comet did not change it path and will be flying by orbit of the comet, i.e., not will come to the Earth closer than 35 000 000 km;

Currently the comet Elenin is not visible on the images from the SOHO and STEREO spacecrafts;

Comet visible on images from the spacecraft STEREO-B (HI-1 camera) is comet 45P / (Honda-Mrkos-Pajdusakova);

Comet Elenin, even if not disintegrated, do not eclipse the Sun, the density of a comet’s gas envelopes (coma) is negligible and earthly observer would not have noticed this event;

The Earth will not pass through the tail of the comet, because at now it does not exist;

The comet will not cause and couldn’t do any harm to us and our planet.

http://spaceobs.org/en/2011/09/26/real-facts-about-comet-elenin/
pi_102426931
Dankjewel Basst2005.

Ik heb inderdaad alweer beweringen op het internet zien rondzwerven van Stereo-opnames waarop zogenaamd Elenin zichtbaar zou zijn. Hier een uitleg waarom dat niet waar is:
Ik denk dat de meeste types die dit soort dingen beweren, heel goed weten dat ze keihard zitten te liegen en zich inwendig verkneukelen dat zoveel mensen er in trappen. Ze zien in de angst van mensen een kans voor hun "15 minutes of fame", of een mogelijkheid om er financieel een slaatje uit te slaan, zoals meneer Trevor Alexander, aka Alexander Retrov, die volle zalen trekt a 35 euro per persoon met zijn vertoningen en ook nog DVD's verkoopt met zijn bizarre verhaal voor bijna 30 euro per stuk. Het is toch triest.

Wat me ook zeer irriteert en verbaast is de manier waarop data worden gemanipuleerd om het doemcomplot maar rond te krijgen. Zo bereikte Elenin op 10 september het perihelion, maar op internet werd stug en stijf beweerd dat dit op 11 september het geval was, want dat is natuurlijk een veel "toevalliger" = betekenisvollere datum. Ook nu gebeurt weer het hetzelfde: het beweerde "alignment" vond plaats op 26 september om 20:04:19 GMT. Maar dat is niet "betekenisvol" want Obama bezoek namelijk Denver op 27 september en dát is wél zeer betekenisvol want onder DIA zouden zich vele bunkers bevinden waar Obama en andere hotemetoten in gaan vluchten als de 3 dagen duisternis door de uitlijning van Elenin beginnen. Het is dus nogal ongelukkig dat die uitlijning al op de 26e is, want ja, er moet natuurlijk wel een verband zijn met Denver en Obama. En daarom wordt gewoon maar beweerd dat de uitlijning op 27 september plaatsvindt en dat deze "ware" datum geheim gehouden wordt door NASA. En alle believers slikken het weer voor zoete koek.

Ik heb nooit geweten dat zoveel mensen zo gemakkelijk hun verstand kunnen uitschakelen en dergelijke onzin voor waarheid aannemen. De in mijn ogen ziekelijke obsessie met rampspoed en ellende en de ondergang van de wereld begrijp ik ook totaal niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 27-09-2011 08:27:37 ]
pi_102427732
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 08:15 schreef AVerstraten het volgende:
Dankjewel Basst2005.

Ik heb inderdaad alweer beweringen op het internet zien rondzwerven van Stereo-opnames waarop zogenaamd Elenin zichtbaar zou zijn. Hier een uitleg waarom dat niet waar is:
Ik denk dat de meeste types die dit soort dingen beweren, heel goed weten dat ze keihard zitten te liegen en zich inwendig verkneukelen dat zoveel mensen er in trappen. Ze zien in de angst van mensen een kans voor hun "15 minutes of fame", of een mogelijkheid om er financieel een slaatje uit te slaan, zoals meneer Trevor Alexander, aka Alexander Retrov, die volle zalen trekt a 35 euro per persoon met zijn vertoningen en ook nog DVD's verkoopt met zijn bizarre verhaal voor bijna 30 euro per stuk. Het is toch triest.

Wat me ook zeer irriteert en verbaast is de manier waarop data worden gemanipuleerd om het doemcomplot maar rond te krijgen. Zo bereikte Elenin op 10 september het perihelion, maar op internet werd stug en stijf beweerd dat dit op 11 september het geval was, want dat is natuurlijk een veel "toevalliger" = betekenisvollere datum. Ook nu gebeurt weer het hetzelfde: het beweerde "alignment" vond plaats op 26 september om 20:04:19 GMT. Maar dat is niet "betekenisvol" want Obama bezoek namelijk Denver op 27 september en dát is wél zeer betekenisvol want onder DIA zouden zich vele bunkers bevinden waar Obama en andere hotemetoten in gaan vluchten als de 3 dagen duisternis door de uitlijning van Elenin beginnen. Het is dus nogal ongelukkig dat die uitlijning al op de 26e is, want ja, er moet natuurlijk wel een verband zijn met Denver en Obama. En daarom wordt gewoon maar beweerd dat de uitlijning op 27 september plaatsvindt en dat deze "ware" datum geheim gehouden wordt door NASA. En alle believers slikken het weer voor zoete koek.

Ik heb nooit geweten dat zoveel mensen zo gemakkelijk hun verstand kunnen uitschakelen en dergelijke onzin voor waarheid aannemen. De in mijn ogen ziekelijke obsessie met rampspoed en ellende en de ondergang van de wereld begrijp ik ook totaal niet.
Helemaal mee eens, vreselijk dat soort types.
Ook als je reageert op hun YouTube video's dan accepteren ze je reactie gewoon niet of verwijderen ze het gelijk.

Ook interessant:
pi_102427870
26-09-2011

Vandaag Einde door Elenin

We gaan vandaag weer dood. 26 September is de dag dat planeet Nibiru, vermomd als de komeet Elenin, maar ook een bruine dwerg (we snappen het zelf ook niet helemaal) precies tussen de Zon en de Aarde staat. Volgens mensen die er heel veel van weten, vaak zelfs met informatie uit hogere dimensies, worden grote delen van de wereld strakjes overspoeld. Een tijdstip is er niet, maar u merkt het wel.

Nederland en België, om er een paar te noemen, zullen volledig onder water komen te staan. Het betreft gelukkig geen tsunami of vloedgolf, maar wel een snel stijgen van de zeespiegel. Zoals eb en vloed, dus ietsje minder rampzalig. Ieder moment kan het zo ver zijn. NASA weet er natuurlijk van en zwijgt in alle talen. Daarom dat wij het aan de grote klok hangen…

(Alexander Retrov legt het uit)

In de video bij dit blog ziet u de Elenin-doemvoorspelling kraakhelder uitgelegd. Alexander Retrov de lezinggever van dienst, gaat uitvoerig in op de details. Hoe de komeet eigenlijk de bruine dwerg Nibiru is. Hoe NASA alles stilhoudt en de gemene illuminati al sinds oudsher alles domineren. Want de Illuminati horen er natuurlijk altijd bij. Ze hebben destijds zelfs Jezus en Mozes gecorrumpeerd, om het verkeerde geloof te prediken. En dan is er nog de naam van de komeetoïdedwerg: Elenin. Dat is een cryptokronkel voor Extinction Level Event Niburu Is Near. Als dat geen bewijs is!

Retrov spreekt sappig over hoe we vandaag de wereld zullen zien veranderen in een zwembad, hoe we gefrituurd zullen worden door kosmische straling en meer van dat leuks. Niets van verzonnen, allemaal écht. Althans… echt gezegd door Alexander Retrov. Als hij gelijk heeft zullen we er weinig van zien, want morgen en de twee dagen erna zullen bestaan uit duisternis. Drie dagen lang duisternis. Zelfs geen licht om te zien wat men precies onder water probeert te plunderen. Want plunderaars gaan vér om een plasma-tv te scoren...

Hoewel hij bij momenten behoorlijk wetenschappelijk gestoeld lijkt, en dat waarschijnlijk ook is, haalt de man veel van zijn informatie uit channelen. Niets mis mee, het is een manier om de luikjes open te zetten en daar zijn we voorstander van. Inhoudelijk zetten we grote vraagtekens, maar dat zal u inmiddels wel duidelijk zijn. Áls je tijdens het kijken op voorhand weet dat channelen één van de bronnen is, zodat zin en onzin makkelijker gescheiden kunnen worden, dan is dit een goede lezing over een interessant thema. Het is een feit dat channelaars elkaar inhoudelijk tegenspreken, dus een feit dat we wilde beweringen met wat gezonde achterdocht en scepsis moeten benaderen. Iemand kan immers wel van alles zeggen en beweren om zijn portie aandacht binnen te harken. Het is geen feit dat channelaars of mensen die onder andere channelen uitsluitend uit hun nek kletsen. Een beetje krediet geven en we kunnen er nog iets van opsteken, luidt ons devies. Hoeft niet, mag wel.

Alexander Retrov is een vlotte spreker, wat zijn lezing ontspannen te bekijken maakt. Ware het niet dat de video-editor van dienst er bij (teveel) momenten een tenenkrommend dreigende toon heeft onder geplakt. In een film OK, maar een lezing op die manier kracht bij zetten komt erg raar over. Lijkt bijna alsof het doel is om angst bij de kijker te zaaien. Moest dat zo zijn, dan is het doel deels bereikt. Wij zitten alvast niet in een hoekje te wachten op het einde, maar zijn verspreidde theorieën zullen vandaag ongetwijfeld enkele lichtgelovige angsthazen een onprettig gevoel in de tweede chakra geven. Hoe verknal je iemands dag op de new age-manier? Zo dus.

Naast diverse inhoudelijk interessante zaken, bijvoorbeeld over hoe energie werkt, koppelt Retrov selectief allerlei aardbevingen aan de vorige keren dat komeet Elenin langskwam. Dat die verbanden er daadwerkelijk liggen zou ons nog niet eens verbazen, het is bekend dat aardbevingen worden getriggerd door hemelobjecten, maar hij gaat wel érg snel in het trekken van conclusies en leggen van verbanden. En dat geldt ook op andere vlakken. Een reden om niet al teveel waarde te hechten aan voorspellingen die er uit zijn afgeleid. Wel een reden om de video te kijken, want het is informatief op meerdere manieren...

(Grenswetenschap)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_102428055
quote:
het is bekend dat aardbevingen worden getriggerd door hemelobjecten
???

Grenswetenschap maakt er ook weer een potje van.

@Basst2005

Ik was vergeten meneer Terrall Croft te noemen. Die is misschien nog wel de ergste van het hele stel, heeft veel geld verdiend aan zijn gemene oplichterij, aan zijn "cult of fear", zoals de maker van je eerste video het noemt.
Ik ben het er helemaal mee eens, dat is precies wat het is: een Cult of Fear. Trap er toch niet in mensen!

[ Bericht 32% gewijzigd door AVerstraten op 27-09-2011 09:35:08 ]
pi_102429144
Jammer, ik dacht dat ik door de drie dagen duisternis eens een klein winterslaapje kon houden maar helaas scheen vanmorgen ineens fel licht door mijn raam. Weg winterslaapje :(

Als er trouwens al iets van waar zou zijn, zou het dan niet zo zijn dat als het steeds dichterbij komt dat er een toename is in aardbevingen die steeds zwaarder worden? Tenslotte komt hij steeds dichterbij, dan kan het niet dat opeens op een bepaald punt alles begint te beven terwijl er gisteren niks aan de hand was. Dat is voor mij gewoon pure logica, ik weet niet wat anderen daaronder verstaan eigenlijk.

En als er dan werkelijk een aardbeving komt van 12 op de schaal van richter, dan helpt het ook niet echt om in een ondergrondse bunker te gaan schuilen. En iedereen spreekt van DIA maar zouden ze dan niet gewoon in Cheyenne Mountain gaan zitten? Kan aan mij liggen hoor maar ik snap echt niet zo goed waarom sommigen toch alles geloven. Als ik zie hoeveel van dat soort mensen er rond lopen op onze planeet, krijg ik eigenlijk pas echt angst.

Daarbij spreken ze steeds over 'manipulatie', nou ik zie NASA en dergelijke echt niet manipuleren. Enkel die angstzaaiers doen dat dus wie zijn nu de manipulators? Zie maar in dat ene topic, hoe erg ze daar proberen te manipuleren en als je het niet met ze eens bent verwijderen ze lekker je berichten. En dan maar zeuren dat iedereen zijn/haar mening mag zeggen. Echt hypocriet ten top. :)
pi_102430700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:07 schreef Gizmoootjuh het volgende:
Jammer, ik dacht dat ik door de drie dagen duisternis eens een klein winterslaapje kon houden maar helaas scheen vanmorgen ineens fel licht door mijn raam. Weg winterslaapje :(

Als er trouwens al iets van waar zou zijn, zou het dan niet zo zijn dat als het steeds dichterbij komt dat er een toename is in aardbevingen die steeds zwaarder worden? Tenslotte komt hij steeds dichterbij, dan kan het niet dat opeens op een bepaald punt alles begint te beven terwijl er gisteren niks aan de hand was. Dat is voor mij gewoon pure logica, ik weet niet wat anderen daaronder verstaan eigenlijk.
Dat klopt helemaal.
quote:
En als er dan werkelijk een aardbeving komt van 12 op de schaal van richter, dan helpt het ook niet echt om in een ondergrondse bunker te gaan schuilen. En iedereen spreekt van DIA maar zouden ze dan niet gewoon in Cheyenne Mountain gaan zitten? Kan aan mij liggen hoor maar ik snap echt niet zo goed waarom sommigen toch alles geloven. Als ik zie hoeveel van dat soort mensen er rond lopen op onze planeet, krijg ik eigenlijk pas echt angst.
Ik vind het ook een beangstigend idee dat zoveel mensen kritiekloos de grootste oliekoek voor waar aannemen.
quote:
Daarbij spreken ze steeds over 'manipulatie', nou ik zie NASA en dergelijke echt niet manipuleren. Enkel die angstzaaiers doen dat dus wie zijn nu de manipulators?
NASA probeert mensen met behulp van logisch nadenken - wat jij dus ook doet - en controleerbare wetenschappelijke informatie mensen duidelijk te maken dat komeet Elenin niets is om bang voor te zijn en dat er geen bruine dwerg richting aarde koerst. Hoe dat manupulatie is begrijp ik ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 27-09-2011 12:46:47 ]
pi_102437392
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:12 schreef AVerstraten het volgende:

Ik vind het ook een beangstigend idee dat zoveel mensen kritiekloos de grootste oliekoek voor waar aannemen.

Dat krijg je met overheden die je een verhaal op de mouw spelden waar achteraf niets van waar blijkt te zijn.

Maar ok, in dit geval slaat men een beetje door...
pi_102437395
Dat heb je toch zelf ook gezien in TRU? Daar werden dat soort dingen ook als manipulatie naar voren gebracht.

Overigens, aardbevingen daargelaten, hadden we van een bruine dwerg of iets soortgelijks niet eerder ook rare effecten op de getijdes moeten zien, nog voordat we merkbaar meer aardbevingen krijgen? Iedereen heeft het maar over die aardbevingen, maar de getijdes worden steeds genegeerd.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_102437623
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:37 schreef David1979 het volgende:

[..]

Dat krijg je met overheden die je een verhaal op de mouw spelden waar achteraf niets van waar blijkt te zijn.

Maar ok, in dit geval slaat men een beetje door...
Over welk verhaal heb je het?
pi_102443991
Drie dagen duisternis door een komeet. De kans hierop is ongeveer net zo groot als de kans dat ik vanavond opeens in het donker zit doordat er een stofdeeltje voor mijn plafondlamp zweeft.

Arme Leonid Elenin. Het moet toch triest zijn dat je naam ongewild verbonden is aan zo veel bizarre onzin op het internet. Waarbij zelfs rond je eigen persoon de grootste flauwekultheorieën de rondte doen.
pi_102445577
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:19 schreef Balisto het volgende:
Drie dagen duisternis door een komeet. De kans hierop is ongeveer net zo groot als de kans dat ik vanavond opeens in het donker zit doordat er een stofdeeltje voor mijn plafondlamp zweeft.

Arme Leonid Elenin. Het moet toch triest zijn dat je naam ongewild verbonden is aan zo veel bizarre onzin op het internet. Waarbij zelfs rond je eigen persoon de grootste flauwekultheorieën de rondte doen.
Het is ook triest, hij heeft meerdere keren laten weten dat hij het verschrikkelijk vindt, ook voor zijn gezin. Hij werd ook vreselijk uitgescholden op zijn blog door allerlei mensen die geloofden dat hij in dienst van NASA was - alsof dat een misdrijf is. Totaal gestoord en bizar als je het mij vraagt.
  zondag 2 oktober 2011 @ 21:15:03 #200
52513 whosvegas
The Trickster
pi_102626750
Goed topic!
Er zijn namelijk echt mensen die bang worden, van al die doem verhalen, terwijl ze gewoon nergens op slaan!

Trouwens al lang geen komeet meer gezien. De laatste was Hale Bopp volgens mij :|W
Als er een mag 6 of 7 komeet zichtbaar is, toch eens proberen er iets van te zien
Are you nuts??
pi_102685530
Zon getroffen door komeet, NASA verdoezelt beelden, zegt Wanttoknow.

Zojuist las ik dit bericht op de website Wanttoknow, waarin beweerd wordt dat de officiële opnames van deze spectaculaire gebeurtenis "opnieuw" door NASA zijn weggemoffeld..!

Guido Jonkers: "Foto’s van de impact van verschillende satellieten, specifiek op de zon gericht, zoals SOHO (Solar & Heliospheric Observatory’s ) zijn door NASA weggehaald..!!"

Alleen op de website van Spaceweather zou er nog iets van te zien zijn: "Gelukkig was er op de site van Spaceweather.com wel een zogenaamde animated gif te vinden, die deze impact laat zien. Maar zij besteden geen woord aan het feit dat de officiële opnames weg zijn uit het SOHO-archief.." aldus Jonkers. (vet van mij)

Ik viel bijna om van verbazing, want amper een minuut tevoren had ik de opnames van het SOHO-archief nog uitgebreid bekeken. Zowel de C2 en de C3 hebben opnames gemaakt en die zijn gewoon beschikbaar in het SOHO-archief (vanwege de verschillende posities van de C2 en de C3 lijkt de komeet van verschillende kanten te komen).
Eerst de opname waarvan Jonkers beweert dat hij alleen nog op de Spaceweather te zien is: http://sungrazer.nrl.navy.mil/images/Sep30_kreutz_512_c2.mov
Opname van de COR2A: http://sungrazer.nrl.navy.mil/images/Sep30_krz_cor2a.mov
Opname van de COR2B: http://sungrazer.nrl.navy.mil/images/Sep30_krz_cor2b.mov
Opname van de Stereo Ahead COR2: http://stereo-ssc.nascom.(...)0111001_cor2_512.mpg

Bron: SOHO/LASCO and STEREO/SECCHI comet program. Hierin zijn alle opnames van kometen uit het SOHO-archief opgeslagen.

Je kunt de "weggemoffelde" opname ook zelf opzoeken:
1. ga naar de SOHO/LASCO sungrazer site;
2. klik in het menu links op Realtime-images;
3. klik vervolgens in de linkerkolom op SOHO Movie Theater;
4. selecteer in het keuzemenu image type LASCO C2; selecteer in het menu Resolution 512; geef bij Start and End Dates in beide vakken als datum: 20111001 en klik tenslotte op Search. De opname die je dan krijgt is de complete opname van 1 oktober 2011 waarvan Guido Jonkers beweert dat die weggemoffeld is.

Rond 15.00 uur heeft Jonkers de tekst van zijn artikel aangepast met de mededeling dat de "weggemoffelde" beelden inmiddels door NASA zijn teruggeplaatst. Fout Jonkers, ze zijn niet teruggeplaatst want ze zijn nooit weggeweest.

En zo komen de leugens, de verdraaiingen en de bangmakerij de wereld in.

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 04-10-2011 15:30:08 ]
pi_102686057
mooi zo
pi_102697296
Wat een walgelijke praktijken houden die aluminium hoedjes er op na. :r En ondertussen de wetenschap betichten van het geven van desinformatie.
pi_102722314
Dat bedoel ik dus.
pi_102724421
Walgelijk is maar een interpretatie. Nog onbewust zou ik het noemen.
pi_102726575
Als het onbewust is gedaan zit dhr. Jonkers niet op te letten, checkt hij de feiten niet en weet hij niet hoe hij informatie moet interpreteren. Een bekend probleem bij doem- en complotdenkers.

Wat waarschijnlijker is is dat hij bewust het verhaal van de 'weggemoffelde' beelden verzint, wetende dat het gros van zijn publiek niet oplet, de feiten niet checkt en informatie niet weet te interpreteren. In dat geval is hij dus bewust aan het liegen, verdraaien en bangmaken. De meeste weldenkende mensen kunnen hier wel doorheen prikken, maar toch is de wereld weer een stukje bagger rijker.
pi_102726950
Nouja eenmaal je in dat complotdenken verzeild bent geraakt is het moeilijk je daarvan los te trekken.
pi_102728034
:O Is dit wel degelijk W&T ? Hier gaat geen post voorbij zonder het woordje complot ?
Weinig wetenschappelijk zou ik zeggen :O

En Jonkers zijn artikel had ik zelfs niet eens opgemerkt ware het niet dat het hier in W&T ter sprake kwam :')

Nou als je de beelden eerst makkelijk te zien kreeg en daarna dit zou moeten doen om ze terug te kunnen bekijken ... ik zou het ook niet gevonden hebben hoor. En wsl de meesten hier ook niet.
quote:
Je kunt de "weggemoffelde" opname ook zelf opzoeken:
1. ga naar de SOHO/LASCO sungrazer site;
2. klik in het menu links op Realtime-images;
3. klik vervolgens in de linkerkolom op SOHO Movie Theater;
4. selecteer in het keuzemenu image type LASCO C2; selecteer in het menu Resolution 512; geef bij Start and End Dates in beide vakken als datum: 20111001 en klik tenslotte op Search. De opname die je dan krijgt is de complete opname van 1 oktober 2011 waarvan Guido Jonkers beweert dat die weggemoffeld is.
Feit blijft dat Jonkers zijn artikel onterecht melding maakt van verdoezeling door NASA. Hij is echter wel zo eerlijk geweest in een Update te vermelden dat de beelden niet weg zijn.
Dus Balisto zijn speculatie van "waarschijnlijk dit, waarschijnlijk dat" is ook overbodig geworden.
Jonkers zou idd beter zijn artikel volledig aanpassen en de "verdoezeling" niet meer vermelden.

Dan nog wordt er door de "wetenschappers" hier ondertussen wel voorbij gegaan aan het fenomeen dat er zich op die beelden voordoet.
Is er eens iets interessant om over te praten, lullen jullie gewoon verder over complotten en de aluhoedjes.

Niemand iets te zeggen over die inslag en de daaropvolgende CME ???

@Verstraeten ... het feit dat je dit vermeldt in een topic "Elenin, de nuchtere feiten" ... betekent dit dan dat je bedoelt dat het Elenin is die in de zon inslaat ?

[ Bericht 4% gewijzigd door UncleScorp op 05-10-2011 12:01:49 ]
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:53:34 #209
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_102730599
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:34 schreef UncleScorp het volgende:
Feit blijft dat Jonkers zijn artikel onterecht melding maakt van verdoezeling door NASA. Hij is echter wel zo eerlijk geweest in een Update te vermelden dat de beelden niet weg zijn.
Maar Guido Jonkers brengt die update natuurlijk wel weer op de paranoïde aluhoedjes-manier:

quote:
De officiële plaatjes leken door NASA weggemoffeld..! Foto’s van de impact van verschillende satellieten, specifiek op de zon gericht, zoals SOHO (Solar & Heliospheric Observatory’s ) zijn door NASA weggehaald..!! (UPDATE: inmiddels zijn de originele beelden weer door NASA teruggeplaatst!)
Daar waar NASA in het verleden al eens foto’s uit de zonne-archieven haalde om vermeende objecten bij de zon te verdoezelen (zie dit artikel hier op de site), daar is NASA opnieuw bezig -simpelweg gezegd- om de kluit te belazeren. Waarom doen zij dit..??
Dus nee, dit is absoluut geen oprechte rectificatie, want i.p.v. excuses aan te bieden dat hij niet goed heeft gekeken, schuift hij het nog steeds af op NASA.

[ Bericht 2% gewijzigd door Joipoidoipoipoi op 05-10-2011 12:59:51 ]
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_102730776
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:34 schreef UncleScorp het volgende:
Nou als je de beelden eerst makkelijk te zien kreeg en daarna dit zou moeten doen om ze terug te kunnen bekijken ... ik zou het ook niet gevonden hebben hoor. En wsl de meesten hier ook niet.
Dit is gewoon het knoppenbordje om het SOHO-archief te doorzoeken.
quote:
[..]
Feit blijft dat Jonkers zijn artikel onterecht melding maakt van verdoezeling door NASA.
Juist.
quote:
Hij is echter wel zo eerlijk geweest in een Update te vermelden dat de beelden niet weg zijn.
Hij is helemaal niet eerlijk, want hij zegt dat NASA de opnames eerst heeft geplaatst, vervolgens heeft weggehaald om te bewerken en toen weer teruggezet, wat allemaal niet waar is. Hij kletst uit zijn nek.
quote:
Dus Balisto zijn speculatie van "waarschijnlijk dit, waarschijnlijk dat" is ook overbodig geworden.
Jonkers zou idd beter zijn artikel volledig aanpassen en de "verdoezeling" niet meer vermelden.
Juist, maar dat doet hij niet.
quote:
Dan nog wordt er door de "wetenschappers" hier ondertussen wel voorbij gegaan aan het fenomeen dat er zich op die beelden voordoet.
Is er eens iets interessant om over te praten, lullen jullie gewoon verder over complotten en de aluhoedjes.
Als je even de moeite had genomen om op de SOHO-sungrazer website te kijken, had je dit interessante artikel kunnen lezen over het fenomeen dat zich op die beelden voordoet.
quote:
Niemand iets te zeggen over die inslag en de daaropvolgende CME ???
Lees het artikel zou ik zeggen. Gezien je interesse is ook deze video van astronoom Phil Plait interessant:
quote:
@Verstraeten ... het feit dat je dit vermeldt in een topic "Elenin, de nuchtere feiten" ... betekent dit dan dat je bedoelt dat het Elenin is die in de zon inslaat ?
Natuurlijk niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 05-10-2011 13:26:19 ]
pi_102789433
Comet Elenin disintegrated

Based on the first images of the comet Elenin after its exit from the conjunction with the Sun, we can tell what comet mostly disintegrated. Maybe we can still observe swarm of comet’s debris. On the left you can see possible position of this “cloud”. Brightness of this object does not exceed 18m, which means what now, magnitude of the comet is lower then predicted on 12m. Hopefully in the near future debris of the comet will be observed on a large telescopes, and perhaps we’ll see some details of this “cloud”. Currently the comet is very low above the horizon and I observed it in nautical twilight, but comet will quickly ascend on the Northern skies, but it’s further observations may be hampered by the full Moon….

Bron: http://spaceobs.org/en/2011/10/06/comet-elenin-disintegrated/
pi_102807737
Ja, helaas... :-(
pi_103178876
Voor 16 oktober was ook allerlei ellende voorspeld in verband met komeet Elenin. Wederom, zoals elk weldenkend mens allang wist: niets gebeurd.

Een verontschuldiging van de doemophitsers in TRU voor de door hen geventileerde mindpulp lijkt me op zijn plaats, maar dat zal er wel nooit van komen.

[ Bericht 4% gewijzigd door AVerstraten op 17-10-2011 09:26:56 ]
pi_103180270
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:19 schreef AVerstraten het volgende:

Een verontschuldiging van de doemophitsers in TRU voor de door hen geventileerde mindpulp lijkt me op zijn plaats, maar dat zal er wel nooit van komen.
Zo negatief ingesteld AV?
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:54:05 #215
157186 SoddimoKolehmainen
veni, vidi, vaginalis
pi_103183430
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:18 schreef Loppe het volgende:

[..]

Zo negatief ingesteld AV?
Dat valt wel mee volgens mij.

Een kleine verontschuldiging is wel op zijn plaats. Lees de topics in TRU over Elenin maar eens terug.
Tell me, what was the indisputable evidence, you were going to use on me, right before I walked up to you and put my hands in the air!
pi_103191425
Laat staan dat hijzelf ongewild de hetze in leven gehouden heeft, zelfs nu nog.
pi_103192169
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:56 schreef Loppe het volgende:
Laat staan dat hijzelf ongewild de hetze in leven gehouden heeft, zelfs nu nog.
Ik de hetze in leven gehouden?? Ik vraag me af of je eigenlijk wel gelezen wat ik geschreven heb - ik was juist degene die steeds opnieuw uitlegde waarom er helemaal niets engs te verwachten viel van komeet Elenin, waarom Nibiru niet bestaat en waarom de angsthitserij dat de wereld vergaat in 2012 complete kletskoek is. Jij maakt het wel erg bont zeg, de mensen die het halve internet volplempen met hun onzinnige doem- en complotbagger treft geen enkele blaam, maar degenen die proberen daar een verstandig woord tegenover te zetten, hebben het gedaan.

Om te kotsen is het.
pi_103193072
Paar dagen geleden was het nog eens "2012" en "Comet Impact" op TV ...
De entertainment industrie op volle toeren !

En een verontschuldiging ? :') Dit is Fok man.
Wij discussieerden gewoon over wat anderen op internet schreven, ga daar je verontschuldigingen maar vragen :D
pi_103194021
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 15:14 schreef AVerstraten het volgende:

Ik de hetze in leven gehouden?? Ik vraag me af of je eigenlijk wel gelezen wat ik geschreven heb - ik was juist degene die steeds opnieuw uitlegde waarom er helemaal niets engs te verwachten viel van komeet Elenin, waarom Nibiru niet bestaat en waarom de angsthitserij dat de wereld vergaat in 2012 complete kletskoek is. Jij maakt het wel erg bont zeg, de mensen die het halve internet volplempen met hun onzinnige doem- en complotbagger treft geen enkele blaam, maar degenen die proberen daar een verstandig woord tegenover te zetten, hebben het gedaan.

Om te kotsen is het.
Vanaf dat je je PC opstart en het internet opkruipt ligt alles in jouw verantwoordelijkheid.
pi_103196446
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 15:52 schreef Loppe het volgende:

[..]

Vanaf dat je je PC opstart en het internet opkruipt ligt alles in jouw verantwoordelijkheid.
Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen woorden, niet voor die van anderen. Lekker makkelijk, onbeperkt liegen, verdraaien, gestoorde rotzooi copy-pasten en dan anderen verantwoordelijk stellen. De hypocriete complotmentaliteit ten top: "ik doe niks hoor, ik vertel alleen maar wat anderen zeggen". Ja hoor, nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen. Ik ga even een teiltje halen. Zoek het verder maar uit met jullie complotschimmel.
pi_103196734
Ik vind het ergens zielig hoe je het je allemaal persoonlijk aantrekt, AVestraten. Ik heb een hele tijd geleden al geaccepteerd dat een heleboel mensen niet om kunnen gaan met de vrijheid die een anoniem internet biedt. Het feit dat je er zo boos over wordt zegt me dat je dat nog niet gedaan hebt. Laat het los; complotdenkers vinden altijd wel iets om zo over te zagen en zullen nooit hun ongelijk toegeven op het internet. Verder bedankt voor een boeiend en informatief topic, veel nuttige info hier :)
pi_103197826
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:45 schreef AVerstraten het volgende:
Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen woorden, niet voor die van anderen. Lekker makkelijk, onbeperkt liegen, verdraaien, gestoorde rotzooi copy-pasten en dan anderen verantwoordelijk stellen. De hypocriete complotmentaliteit ten top: "ik doe niks hoor, ik vertel alleen maar wat anderen zeggen". Ja hoor, nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen. Ik ga even een teiltje halen. Zoek het verder maar uit met jullie complotschimmel.
Alvorens je het verkeerde van me begint te denken. We zijn allemaal mensen en we maken allemaal fouten. Ik geef toe dat ik fout zat en dat doemdenken een easy-way van denken is.
pi_103223614
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:51 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het ergens zielig hoe je het je allemaal persoonlijk aantrekt, AVestraten. Ik heb een hele tijd geleden al geaccepteerd dat een heleboel mensen niet om kunnen gaan met de vrijheid die een anoniem internet biedt. Het feit dat je er zo boos over wordt zegt me dat je dat nog niet gedaan hebt. Laat het los; complotdenkers vinden altijd wel iets om zo over te zagen en zullen nooit hun ongelijk toegeven op het internet. Verder bedankt voor een boeiend en informatief topic, veel nuttige info hier :)
Hartelijk dank voor je reactie!

Ik trek het me niet persoonlijk aan. Ik heb een neefje met een vormvan autisme die gepaard gaat met angststoornissen. Door zijn aandoening heeft hij niet het vermogen om voldoende onderscheid te maken tussen waarheid en waanzin van wat hij op het internet aantreft en de doemdenkerij rond komeet Elenin en het niet-bestaande onheilsobject Nibiru heeft hem en zijn ouders onnoemlijk veel ellende bezorgd. Extra triest is nog dat hij daarvoor veel plezier beleefde aan sterrenkunde, maar dat is nu alleen nog maar een bron van angst voor hem.

Helaas is hij niet de enige die daar veel last van heeft. Ook mensen die wat dat betreft geen extra rugzakje hebben mee te torsen kunnen er last van krijgen. Niet iedereen is nu eenmaal in staat om te beoordelen of de video's op YouTube nep zijn of niet en bepaalde lieden maken daar misbruik van, hetzij om aandacht te krijgen, hetzij om er geld aan te verdienen.

Ik houd er gewoon niet van als mensen bedrogen worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door AVerstraten op 18-10-2011 12:10:30 ]
pi_103223656
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:17 schreef Loppe het volgende:

[..]

Alvorens je het verkeerde van me begint te denken. We zijn allemaal mensen en we maken allemaal fouten. Ik geef toe dat ik fout zat en dat doemdenken een easy-way van denken is.
Dank voor je reactie, dat vind ik echt heel goed van je.
pi_103246428
Op de website WordWakkerWereld en ook elders op het internet maakt men zich erg druk om twee "zonnen", waaronder mogelijk de gevreesde Nibiru (je weet wel, die achter komeet Elenin aan komt), die te zien zouden zijn onder andere op NASA stereo-opnames.

Het is niet zo moeilijk om er achter te komen waarmee we te maken hebben op de SOHO-opnames, want men kan dit eenvoudig opzoeken met diverse applicaties, zoals bijvoorbeeld deze voor de stereo's: op deze pagina. Je geeft datum en tijd in en drukt op generate plot.

Doen we dat voor de gegevens van de laatste foto op de pagina op WWW, dan zien we dat de binnenplaneten Venus en Mercurius zich links in het beeldveld van de Stereo A bevonden. Omdat beide planeten zich dicht bij de zon bevinden, zijn ze zeer fel, hetgeen zorgt voor een vertekening van het beeld als gevolg van zgn. "blooming pixels", een onvermijdelijk bijverschijnsel van digitale astrofotografie. Hier wordt het verschijnsel helder uitgelegd.

Wil men weten welke planeten, sterren en asteroïden te zien zijn op de opnames van de Lasco C/3 (waaronder de opname op WWW), dan kan dat ook, want dat staat allemaal keurig aangegeven op de site. Op de datum van de betreffende opname bevond de planeet Saturnus zich in het beeldveld van de Lasco C/3. Ook de zeer heldere ster Spica in het sterrenbeeld Maagd bevindt zich van 10 t/m 26 oktober 2011 in het zichtveld van de Lasco C/3. Saturnus bevindt zich rechtsboven de zon, Spica rechtsonder.

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 20-10-2011 10:01:06 ]
pi_103247361
Haha, dommerds.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:30:46 #227
358544 IrishDreamer
What's the Craic?
pi_103274720
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:37 schreef AVerstraten het volgende:
Op de website WordWakkerWereld en ook elders op het internet maakt men zich erg druk om twee "zonnen", waaronder mogelijk de gevreesde Nibiru (je weet wel, die achter komeet Elenin aan komt), die te zien zouden zijn onder andere op NASA stereo-opnames. Het is niet zo moeilijk om er achter te komen waarmee we hier te maken hebben, want men kan dit eenvoudig opzoeken met de applicatie op deze pagina. Je geeft datum en tijd in en drukt op generate plot.

Doen we dat voor de gegevens van de laatste foto op de pagina op WWW, dan zien we dat de planeten Venus en Mercurius zich in het beeldveld van de Stereo A bevinden. Dit zijn de twee "zonnen" die er op de opname te zien zijn. Omdat beide planeten zich dicht bij de zon bevinden, zijn ze zeer fel, hetgeen zorgt voor een vertekening van het beeld als gevolg van zgn. "blooming pixels", een onvermijdelijk bijverschijnsel van digitale astrofotografie. Hier wordt het verschijnsel helder uitgelegd.
Hey AV,

Ik heb me hier ook maar eens aangemeld want ik heb je oude posts op wordwakkerwereld ook gezien toen ik me een hele tijd geleden aanmeldde daar....
Ik heb gisteren nog een post van je die je hier had geplaatst gequote op wordwakkerwereld,hoop dat je dat niet erg vind...

Het is heel heel heel moeilijk om de mensen daar te overtuigen dat er geen Nibiru bestaat net zoals het ook al heel moeilijk was om ze ervan te overtuigen dat Elenin niks meer en minder was dan een simpele komeet....Nja nu het Elenin verhaal afgelopen is moet er toch nieuw gevaar gesticht worden,in dit geval onder het mom van die naderende Nibiru die te zien is als tweede zon volgens sommigen... :Z 8)7
pi_103275123
@Irish Dreamer,

Helaas hebben ze daar een groot aantal van mijn posts verwijderd, waardoor allerlei discussies nergens meer op slaan. Jammer is ook dat een aantal zaken die ik daar al heb uitgelegd, gewoon opnieuw gepost worden, zoals de onzin over het Zwitserse bankbiljet.

Ik vond deze uitspraak in een artikel op Universe Today m.b.t. de onzin rond Elenin:
quote:
And if you proudly claim you aren’t a sheeple and are now just waiting and searching for the next doomsday theory to hang your every hope upon, why don’t you try expending your energy on this: Enjoy every day on this beautiful planet and live your life in its fullest. Use real science and learn to think critically. And perhaps you could be a person who could help come up with solutions to some of the real problems on planet Earth.
Overigens ben ik bezig met een onderzoekje naar de betrouwbaarheid van het "Skyview" team en daar word je niet vrolijk van. In de loop van de dag daarover meer, moet eerst met mijn kleindochter naar de manege. :)
  woensdag 19 oktober 2011 @ 15:13:14 #229
358544 IrishDreamer
What's the Craic?
pi_103281451
Ik wacht met spanning af op dat onderzoek.... :P
Ja ik weet dat er posts zijn verwijderd en dat is jammer want dat doet de discussie geen recht aan....En het geeft niet echt blijk van een eerlijke gang van zaken....
Ik ben 1 van de weinigen die vrij nuchter blijft onder allerlei zaken die daar besproken worden...
Begrijp me niet verkeerd,ik heb respect voor ieders denkwijze maar als iets pertinent gewoon niet klopt en op onzin berust dan moet dat ook kunnen worden toegegeven en dat blijkt voor sommigen helaas moeilijk....

Ik lees je posts i.i.g altijd met plezier en wellicht kan ik in de toekomst hier aanvullingen plaatsen die het topic ten goede komen....
Ben erg into wetenschap en als ik kan voorkomen dat er nonsens verspreid wordt waardoor mensen bang worden en in paniek raken dan doe ik dat graag! ;)
pi_103290567
quote:
Ik lees je posts i.i.g altijd met plezier en wellicht kan ik in de toekomst hier aanvullingen plaatsen die het topic ten goede komen....
Dat zou heel fijn zijn!
pi_103402365
Er houdt zich een reus schuil in ons zonnestelsel!

Of: hoe betrouwbaar is het “Skyview Team”?

Op het internet circuleren video’s van het "Skyview team" waarin melding wordt gemaakt van de “ontdekking” van een reusachtig object (Nibiru!) in de Kuipergordel. Zij zeggen niet te weten wat het voor een object is, maar wel dat het heel groot en heel heet is, wat zij helaas niet onderbouwen - en vragen hulp van andere astronomen om er achter te komen om wat voor een object het precies gaat. (Dat zal nog moeilijk worden, omdat ze geen enkele informatie verstrekken waarmee het object door anderen gevonden kan worden.)

Toen ik naar aanleiding van de onderstaande video informatie zocht over het Skyview-team las ik dat veel van hun videos niet meer via Youtube te zien zijn vanwege klachten over schending van het auteursrecht - hetgeen betekent dat zij opnames van anderen laten doorgaan voor die van henzelf.

In de video toont het team ons de telescopen waar zij mee werken en beelden die zij daarmee hebben gemaakt van het heelal, om, zoals ze zelf zeggen, te laten zien waartoe zij in staat zijn. De beelden die ze tonen zijn inderdaad zeer indrukwekkend. Over de telescopen waar ze mee werken geven ze helaas alleen maar non-informatie; we krijgen wat onduidelijke foto’s te zien waar weinig tot niets uit is op te maken, maar er worden geen technische gegevens verstrekt over hun apparatuur.

Zoals gezegd, de opnames die ze zeggen gemaakt te hebben, zijn zeer indrukwekkend.

Op 1.13 wordt een opname getoond die het team zou hebben gemaakt van de Paardenkopnevel in het sterrenbeeld Orion. Deze opname is echter gemaakt door Gastón Martin Ferreirós en is te zien op zijn website Astropixels. Als je klikt op de opname, krijg je alle relevante informatie over het object en de gebruikte apparatuur.

Op 1.18 krijgen we een opname te zien van NCG 253. De oorspronkelijke opname is gemaakt door David Hanon, het Skyview team heeft de opname een slag gedraaid en de kleur iets aangepast. De oorspronkelijke opname is te zien op deze website, in de rechterkolom, iets onder het midden: http://ftp.sbig.com/sbwhtmls/g_deeps.htm

De opname op 1.23 van de Melkweg is gekopieerd van Universe Today.

Op 1.25 krijgen we een opname van de Orionnevel te zien, die is geknipt uit deze opname van Hirocun op Flickr en iets bijgekleurd: Als je goed kijkt, zie je dat alle details exact overeen komen.

Op 1.41 wordt een opname van de Eastern Veil Nebula getoond. Deze opname is gemaakt door de Noorse astrofotograaf Jonny Kinn en is hier te zien, evenals de foto op 1.43 van het sterrenstelsel NGC 2865.

Op 2.11 krijgen we dan eindelijk het geheimzinnige object te zien. Helaas worden er geen gegevens verstrekt, zoals tijdstip van opname, coördinaten enzovoorts, waardoor we helemaal niets over het object te weten komen en ook geen flauw idee hebben waar het zich zou bevinden. Het blijft een onduidelijk, volstrekt onherleidbaar rood stipje met een aantal even onduidelijke, onherleidbare witte stipjes er omheen en meer niet. Het Skyview team zegt te hebben waargenomen dat het object dichterbij lijkt te komen, maar op basis waarvan ze dat aannemen leggen ze niet uit, wat me toch wel nodig lijkt, want het plaatje is al een aantal jaren oud en alles blijft er steeds hetzelfde uitzien, dus is er niets wat er op duidt dat het dichterbij komt.

Wat me verder verbaast is dat ze zeggen dat het een opname betreft van de South Pole Telescope. Dat is raar, want de STP is geen optische telescoop en kan geen zichtbaar licht ontvangen, maar alleen straling in het (sub-) millimetergebied1 van het spectrum. De SPT houdt zich bezig met het waarnemen van variaties in de kosmische achtergrondstraling, een overblijfsel van de Big Bang - niet bepaald de beste manier om verre planeten waar te nemen. Dit is één reden waarom het uitgesloten lijkt dat de betreffende afbeelding afkomstig is van de SPT. Een tweede reden is dat een object dat uitsluitend vanaf de zuidpool kan worden waargenomen, heel dicht bij de aarde moet staan en bovendien stationair moet zijn. Dan kan het dus nooit een “enorm” object zijn helemaal in de Kuipergordel, want dan zou het overal vanaf de aarde kunnen worden waargenomen.

Samenvattend: in de video beweert Skyview een enorm object te hebben ontdekt in de Kuipergordel. Meer dan 90% van de video wordt vervolgens besteed aan het tonen van beelden die niets met het onderwerp te maken hebben en die bovendien niet van henzelf zijn - in tegenstelling tot wat zij beweren. In de laatste paar minuten van de video tonen zij het "ontdekte" object, echter wonderlijk genoeg gemaakt door een telescoop die dergelijke opnames helemaal niet kan maken. Ook ontbreekt elke informatie waarmee andere astronomen het object zouden kunnen vinden en bestuderen. Tja...

Er is nog een filmpje waarin het Skyview-team vol trots een van hun opnames laten zien, die zij gemaakt zouden hebben op verzoek van een fan: kijk op 3.16 in de onderstaande video voor een opname van M27, ofwel de Dumbbell nevel.

In werkelijkheid echter is deze opname gemaakt door een amateurastronoom uit Indiana (USA) die zich ZR WON noemt. Hij heeft de foto gepost op een forum over astrofotografie: klik hier, ga naar het laatste bericht op de pagina en open het attachment om de opname te bekijken.

Meer informatie in de onderstaande video van TBarr1984, die zich net als vele anderen ergert aan het jatwerk van het “Skyview team” en de onzin waarmee zij het internet vervuilen.

[ Bericht 1% gewijzigd door AVerstraten op 23-10-2011 10:11:59 ]
pi_103408040
Ik vraag me af wat die idioot achter skyview motiveert.

Oh! Nee! wacht, ik krijg iets door via mijn biostabil! De makers van starry night pro zitten in het complot! Ze hebben het programma aangepast om het nep te laten lijken!
pi_103408994
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 04:41 schreef KoningStoma het volgende:
Ik vraag me af wat die idioot achter skyview motiveert.
Ik snap het ook niet, misschien vinden ze het gewoon leuk om hun medemensen in de maling te nemen, sommige mensen vinden dat het helemaal het einde. En anderen doen het vanuit een financieel motief, of gewoon om aandacht te krijgen, waarbij het ze niet kan schelen op wat voor manier. Wat me ook opvalt in de video's is het slechte Engels, ze maken enorm veel spelfouten.
quote:
Oh! Nee! wacht, ik krijg iets door via mijn biostabil! De makers van starry night pro zitten in het complot! Ze hebben het programma aangepast om het nep te laten lijken!
Het is ongetwijfeld een complot! :)

[ Bericht 3% gewijzigd door AVerstraten op 23-10-2011 10:39:22 ]
pi_103444192
De grapjassen van Skyview hebben zojuist een nieuwe video gemaakt. Het door hen ontdekte maar niettemin volstrekt onvindbare object is nu niet meer heel heet, zoals ze eerst beweerden, maar blijkt ineens een bruine dwerg te zijn. Op grond waarvan dat het geval zou zijn vermelden ze zoals gewoonlijk weer niet. Ook zou het object zich nu op een andere plaats bevinden, maar wederom: geen enkele informatie over waar het zich dan wel bevindt. Dat zou toch helemaal niet moeilijk moeten zijn, want elke behoorlijke telescoop genereert die gegevens automatisch, dus ik begrijp niet waarom ze die informatie niet gewoon vermelden, dan kunnen anderen ook eens gaan kijken! ;) Tenzij dat niet de bedoeling is van het "team" omdat dan zou blijken dat ze alles uit hun dikke duim zuigen...

Maar ongetwijfeld zullen er weer vele kritiekloze en goedgelovige zielen diep onder de indruk zijn van deze onzin en het allemaal voor waar aannemen. *zucht*

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 23-10-2011 15:44:24 ]
pi_103463655
En Elenin, hij is niet meer...

Op de website Remanzacco Observatory wordt uitvoerig de stand van zaken rond komeet Elenin toegelicht. Van de komeet rest niet anders dan een stofwolk: geen kern, geen brokstukken, geen coma, alleen stof, diffuser dan het stof dat in onze woningen ronddwarrelt.

De duidelijkste foto is van Rolando Ligustri, de op twee na laatste opname op de site van Remanzacco. Ligustri heeft bij het maken van zijn foto gebruik gemaakt van een aantal speciale technieken teneinde de stofnevel zo goed mogelijk zichtbaar te maken.

Toch zijn er nog mensen die beweren dat deze ijler dan ijle stofrest van een kleine komeet, die zich meer dan 4 miljoen kilometer boven de baan van de aarde bevindt, de oorzaak is van de aardbeving in Turkije.

[ Bericht 4% gewijzigd door AVerstraten op 24-10-2011 08:38:59 ]
pi_103464494
Sommige sites moet je gewoon mijden. Je gaat toch ook niet in darkrooms binnengaan omdat je vindt dat het niet kan.
pi_103486266
Ja, daar heb je wel gelijk in, haha! Overigens kreeg ik de link opgestuurd door iemand. Heb trouwens vannacht wederom een aantal "vallende sterren" gezien van de Orioniden - ook een restant van een komeet overigens, van de komeet Halley om precies te zijn. Ik blijf me toch afvragen waarom al die andere kometen geen enkele invloed hebben en komeet Elenin, of wat er dan nog van over is - als enige van al die kometen wel. Dat heeft nog niemand van de doemdenkers me kunnen uitleggen, blijkbaar stellen ze zichzelf die vraag ook nooit.

[ Bericht 43% gewijzigd door AVerstraten op 24-10-2011 08:38:27 ]
pi_103489182
Mja, een gelovig iemand stelt zich ook geen vragen bij zijn geloof. Sommige geloven zijn beter voor de mensheid dan andere.
pi_103489957
Zolang men zich realiseert dat het slechts geloof is kan het allemaal niet zoveel kwaad en valt het nog wel mee. Het probleem is dat veel mensen hun geloof de status van onwrikbare zekerheid willen geven en dit doen door ieder feit dat in strijd is met hun geloof, te ontkennen en verdacht te maken. Daar schiet de mensheid niets mee op.

[ Bericht 6% gewijzigd door AVerstraten op 24-10-2011 11:25:33 ]
pi_103490294
Ik denk echter niet dat ze dit met slechte intenties doen.
pi_103490837
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:26 schreef Loppe het volgende:
Ik denk echter niet dat ze dit met slechte intenties doen.
Een aantal wel, helaas. Maar zelfs als dat niet zo is, je kent ongetwijfeld het spreekwoord dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen. Ik vind het niet bepaald wijs om alleen maar af te gaan op je gevoel - of wel je "hart", zoals men dat in new-age kringen graag aanduidt. Je kunt het nog zo goed bedoelen en nog zo sterk het gevoel hebben dat wat jij gelooft de waarheid is, maar dat neemt niet weg dat je er evengoed faliekant naast kunt zitten. Gewoon je verstand blijven gebruiken lijkt me daarom zeer raadzaam.
pi_103491017
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 10:45 schreef Loppe het volgende:
Mja, een gelovig iemand stelt zich ook geen vragen bij zijn geloof.
Dat is niet helemaal waar, er zijn nogal wat gelovigen die dat wel hebben gedaan en dat heeft in veel gevallen tot gevolg gehad dat ze van hun geloof zijn gevallen. En dan heb ik het niet alleen over religieus geloof, maar ook over geloof in bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen, geloof in helderzienden, geloof in geesten, geloof in de zegeningen van het communisme, enzovoorts.
pi_103491326
Er is dan ook een verschil tussen een opgelegd geloof en een geloof dat je verkregen hebt juist doordat je door de hel bent gegaan.
pi_103491365
Dat begrijp ik niet.
pi_103491675
Er zijn nogal wat mensen, denk ik, die van hun geloof afvallen omdat ze het van huis uit meegekregen hebben en er zich achteraf vragen bij stelden. Ik heb geen geloof meegekregen van huis uit maar was wel zoekende.
pi_103492067
O, zo bedoel je dat.

Er is niks mis met geloven, zolang men maar voor ogen houdt dat geloof niet gelijk staat aan waarheid. En daar gaat het natuurlijk vaak fout. Ik ken iemand die heilig gelooft dat je met positieve gedachten en een dieet kanker kunt genezen. Nou ja, dat mag hij geloven, maar zodra hij mensen ervan probeert te overtuigen om zich niet te laten opereren of, in geval van een jongetje met leukemie, de ouders probeerde te overtuigen hun kind niet langer door de oncoloog te laten behandelen maar uitsluitend door hem, dan wordt het toch andere koek.

Gelukkig gebruikten die ouders hun verstand en keken zij welke behandeling de meest kans gaf op genezing - en dat was chemotherapie, met een genezingspercentage van meer dan 80% voor kinderleukemie. Gelukkig maar, want hun zoon is inmiddels 22 en kerngezond, studeert met succes geneeskunde en is daarnaast een succesvol roeier. Ik moet er niet aan denken als zijn ouders zich hadden laten overtuigen door het rotsvaste geloof van hun kwakzalvende kennis.
pi_103616844
Mysterieuze rode X in Google Earth.

It's a glitch!

Op het internet wordt regelmatig melding gemaakt van een grote rode X die verschijnt in Google Earth als men een bepaalde locatie wil bekijken. De maker van de onderstaande video maakt zich ernstig zorgen daarover, hij suggereert dat er mogelijk sprake is van een "cover-up" door NASA van iets ergs dat ons te wachten staat. Op veel sites is zelfs al zonder meer sprake van "NASA's Red X", die in verband zou zijn staan met geheimgehouden informatie, bijvoorbeeld rond komeet Elenin.
Aan het begin van de video zien we dat er sprake is van een KML-bestand. Dat zou al een belletje kunnen doen rinkelen met betrekking tot de oorzaak van het verschijnsel, want Google Earth versie 6 heeft een technisch probleem met het op de juiste wijze opslaan van KML-elementen en KMZ-bestanden. De inhoud van plaatsmarkeringen in Google Earth kunnen worden opgeslagen in het deelvenster "Plaatsen" als KMZ- of KML-bestand. Door de problemen met deze functie is Google Earth 6. vaak niet in staat om de bijbehorende locaties terug te vinden en wordt in plaats daarvan een rode X weergegeven, hetgeen betekent: locatie onbekend. Google Earth heeft het probleem naar eigen zeggen verholpen in de nieuwe versie, zoals we hier kunnen lezen onder het kopje Verholpen problemen of kleine wijzigingen.

Wie last heeft van het probleem, kan hier lezen hoe je het kunt oplossen.

Voor meer informatie zie ook deze video.

Geen NASA-complot dus, gewoon een technisch mankementje, niks om bang voor te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 27-10-2011 12:30:35 ]
pi_103790710
Kamikaze-kometen

Het gebeurt zo vaak dat het wat frequentie betreft niets bijzonders is, maar het blijft toch altijd spannend en wordt soms heel spectaculair: kometen wier baan hen heel erg dicht bij de zon brengt. Ook vandaag weer, zie hier beelden:
http://sohowww.nascom.nas(...)030_2036_c2_1024.jpg
Deze is overigens naar het lijkt al voortijdig vergaan: http://sohodata.nascom.na(...)nt=LASCO:detector=C2

Deze kometen - "sungrazers" genoemd - scheren rakelings langs de zon. Soms is er een ware "storm" van sungrazers, zoals eind 2010. De meeste sungrazers overleven hun perihelium niet en branden op in de hitte van de zon. Om dezelfde reden gebeurt het maar zelden dat ze op de zon storten: ze zijn simpelweg voor die tijd al vergaan. Omdat ze vrijwel nooit hun perihelium overleven, worden ze ook weleens "Kamikaze comets" genoemd. Aan deze sungrazers, of wel "zonnescheerders" is een speciale website gewijd.

Wie altijd helemaal op de hoogte wil zijn kan de Sungrazer Comets Twitter gaan volgen.

De zonnescheerders bestaan uit twee groepen, waarvan de grootste de Kreutz-zonnescheerders zijn. Men vermoedt dat de Kreutzgroep het restant is van een zeer grote komeet die honderden jaren geleden uiteen gevallen is. De groep is vernoemd naar de Duitse astronoom Heinrich Kreutz, die reeds in de 19e eeuw aantoonde dat deze kometen één familie vormen. Omdat de brokstukken van een komeet dezelfde baan blijven volgen als de oorspronkelijke komeet, komen ook de Kreutz-kometen altijd uit dezelfde richting.

Dankzij de lancering van de SOHO-satellieten zijn inmiddels honderden Kreutz-kometen waargenomen. Hier wat FAQ's: http://sungrazer.nrl.navy.mil/index.php?p=FAQs#define

[ Bericht 2% gewijzigd door AVerstraten op 31-10-2011 18:10:55 ]
pi_103812001
En nu de bewegende beelden......

DISINTEGRATING COMET:
A small comet dove into the sun during the late hours of Oct. 30th. Blasted by intense solar heat, the 'dirty snowball' disintegrated in plain view of the Solar and Heliospheric Observatory (SOHO). Watch and note how the comet shrinks to a pinprick just before it vanishes.

www.spaceweather.com
pi_105368087
Gigantische UFO naast Mercurius? Niburu wellicht?

Nee. *zucht*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')