quote:Dodental aanslagen Noorwegen naar 91
OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.
De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.
Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.
De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.
De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.
Grote bom
De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.
Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.
Autobom
Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.
De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.
Internationale organisaties
Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.
Verhaal komt inderdaad overheen..quote:
1. Schutter haalt de mensen samenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:09 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Maar dit was toch gewoon prijsschieten? Een hitrate van 1 persoon per minuut ongeveer.
Meer pics plzquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef Specularium het volgende:
Het blijft boeiend, ook al is dit topic een vorm van ramptoerisme.
Daarmee wil ik dus zeggen dat het niet vanzelfsprekend is dat de politie of andere troepen als een stel wilde Rambo's binnen gaat stormen. Ze moeten enigszins weten wat er gaande is, ze moeten een plan opstellen (maar ja, ze zullen toch wel een soort template hebben), ze moeten paraat staan. Ik ga ervan uit dat het niet heel snel gedaan is.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En wat wil je daar mee zeggen?
bronquote:Update 15:14: Ondertussen zoekt de politie nog altijd met duikers en helikopters naar lichamen in het water bij Utoya. Veel mensen worden nog vermist. Dat zegt een woordvoerder van de politie.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef Captainp00face het volgende:
[..]
Verhaal komt inderdaad overheen..
Voor zover ik het kan verstaan heeft hij hem dus min of meer gespaard? Vind het accent best lastig om goed te kunnen luisteren.
;
Several victims “had pretended as if they were dead to survive,” Berzingi said. But after shooting the victims with one gun, the gunman shot them again in the head with a shotgun, he said.
"He was shooting people at close range and starting to shoot at us. He stood first 10 metres from me and shooting at people in the water," he said. "He had an M16; it did look like a machinegun. When I saw him from the side yelling that he was about to kill us, he looked like he was taken from a Nazi movie or something. "He started shooting at these people, so I laid down and acted as if I was dead. He stood maybe two metres away from me. I could hear him breathing. I could feel the heat of the machinegun. "He tried everyone, he kicked them to see if they were alive, or he just shot them.
Het is ook wel. Ehoorlijk schokkend, ditquote:
Dat zou dan erg jammer zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:19 schreef gebrokenglas het volgende:
In elk geval hadden ze de dader wel volledig overhoopt geknald.
Zou hij niet verdiend hebben. Meenemen, en op de pijnbank.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:19 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik vraag me ook af of amerika het zoveel beter zou hebben aangepakt. In elk geval hadden ze de dader wel volledig overhoopt geknald.
De veiligheid van de burger op zo'n moment is net iets minder belangrijk ja. De politie moet zelf een vlekkeloos plan hebben en zo veilig mogelijk te werk gaan om zelf geen slachtoffers te incasseren, ook al gaan er op dat moment burgers dood.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Daarmee wil ik dus zeggen dat het niet vanzelfsprekend is dat de politie of andere troepen als een stel wilde Rambo's binnen gaat stormen. Ze moeten enigszins weten wat er gaande is, ze moeten een plan opstellen (maar ja, ze zullen toch wel een soort template hebben), ze moeten paraat staan. Ik ga ervan uit dat het niet heel snel gedaan is.
Dat is het enige dat ik ook wel zeker weet.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:19 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik vraag me ook af of amerika het zoveel beter zou hebben aangepakt. In elk geval hadden ze de dader wel volledig overhoopt geknald.
Indrukwekkende foto. Dat zie ik Rutte nog niet zo snel doen op zo'n warme manier.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef behemoth449 het volgende:
[ afbeelding ]
respect voor die premier
Rutte heeft geen gevoelens denk ik?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:20 schreef Mercer het volgende:
[..]
Indrukwekkende foto. Dat zie ik Rutte nog niet zo snel doen op zo'n warme manier.
hij werd neergeschoten maar bewoon niet zal wel door de adrenaline zijnquote:
Klopt dit ?quote:#Oslo. Tweede verdachte gearresteerd op Utoya. Eerder al verklaarden overlevenden dat ze een tweede schutter hadden gezien.
True, je weet echt niet wat er gebeurd op zo'n moment. Alles is dan anders..quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:22 schreef Supersoep het volgende:
Waarom onszelf altijd zo naar beneden halen. "Dat zie ik Rutte niet doen hoor!"
Dat weet je toch helemaal niet.
Marijnissen zie ik het wel doen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:22 schreef Supersoep het volgende:
Zullen we een hele slechte horrorfilm maken? Valt best wat mee te verdienenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:23 schreef marcodej het volgende:
Wow, die verhalen klinken als een hele slechte horrorfilm.
quote:
Dat weet ik niet nee. Maar ik zeg het, omdat ik nog nooit een warme kant van die man heb gezien.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:22 schreef Supersoep het volgende:
Wat er op dat eiland is gebeurd is pure horror. 700 kinderen op een eiland die er niet af kunnen, en een schutter die 2 uur vrij spel heeft. Ziek word je ervan.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:19 schreef Absurditeit het volgende:
Het begint wel hysterische vormen aan te nemen. Zelfs het voetbal wordt afgelast.
Een soort Blair Witch Project op dat eiland. Midden in de nacht met een bootje erheen, 80 dolende zielen, huilgeluidjes.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:23 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Zullen we een hele slechte horrorfilm maken? Valt best wat mee te verdienen
Rutte was ook na het incident in Alphen aanwezig, heeft nog koffie gedronken met een paar getuige in de Ridderhof dus echt wel een betrokken kerel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:22 schreef Supersoep het volgende:
Rutte is gewoon zakelijkquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:24 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dat weet ik niet nee. Maar ik zeg het, omdat ik nog nooit een warme kant van die man heb gezien.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:24 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Een soort Blair Witch Project op dat eiland. Midden in de nacht met een bootje erheen, 80 dolende zielen, huilgeluidjes.
Battle Royale remix.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:24 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Een soort Blair Witch Project op dat eiland. Midden in de nacht met een bootje erheen, 80 dolende zielen, huilgeluidjes.
Vind het maar een verdacht sikje.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:26 schreef erik666 het volgende:
Vind de dader wel sympathiek op de foto staan, maar schijn bedriegt.
en nog de vele vermistequote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:24 schreef DrDentz het volgende:
[..]
En hij lijkt op een Big Brother deelnemer op de foto. Vage pose.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:25 schreef Monidique het volgende:
De dader lijkt op een geblondeerde David Duchovny.
Was een naam aan het bedenken ja.. Tis niet dat ik respect voor zijn daad heb ofzoquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:28 schreef Klaudias het volgende:
ow, je bedoelt jullie hypothetische film
Er is idd een 2de persoon gearresteerd, hoe, wat, waar weet niemand nog.quote:
Wat zal hij dan pleiten.. mijn wapen ging per ongeluk af?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:28 schreef gebrokenglas het volgende:
Straks komt die vent vrij omdat er vormfouten gemaakt zijn, of niet op zijn rechten gewezen of weet ik wat.
Ik denk dat een vader van een overleden kind dan het recht in eigen hand neemt. En terecht.
Sommige mensen zijn redelijk emotioneel betrokken. Kun je ze niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:28 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Was een naam aan het bedenken ja.. Tis niet dat ik respect voor zijn daad heb ofzo.
Zolang ze het niet door jou laten opmaken, zal het wel goed komen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:28 schreef gebrokenglas het volgende:
Straks komt die vent vrij omdat er formfouten gemaakt zijn, of niet op zijn rechten gewezen of weet ik wat.
Die heeft vermoedelijk niks met de aanslagen te maken.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:29 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Er is idd een 2de persoon gearresteerd, hoe, wat, waar weet niemand nog.
700 kinderen die vannacht een ander 'mens' zijn geworden. Naar deze kinderen moet de komende jaren goed worden omgekeken want ook uit dit soort gebeurtenissen ontstaan zieke geesten. Hoewel dat misschien 20 jaar later pas hoeft te gebeuren.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:28 schreef Paaskonijn het volgende:
Al die verhalen, foto's en beelden, ik word er misselijk van.
Wat een hel zijn die kinderen doorheen gegaan zeg, niet voor te stellen.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:29 schreef Mercer het volgende:
[..]
Zolang ze het niet door jou laten opmaken, zal het wel goed komen.![]()
Hij is gearresteerd bij het hotel waar de minister president een persconferentie zou geven. Met een mes. Maar goed mogelijk heeft hij er weinig mee van doen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:29 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Er is idd een 2de persoon gearresteerd, hoe, wat, waar weet niemand nog.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:28 schreef gebrokenglas het volgende:
Straks komt die vent vrij omdat er vormfouten gemaakt zijn, of niet op zijn rechten gewezen of weet ik wat.
Ik denk dat een vader van een overleden kind dan het recht in eigen hand neemt. En terecht.
Het is wel een echte extremist, Hitler zou trots op hem zijnquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:16 schreef Supersoep het volgende:
Noot van de mods:
Deze meneer deed het allemaal:
[ afbeelding ]
Links naar onderzoek met concrete antwoorden. Al dat suggestieve geblaat is alleen maar onrust zaaien.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
700 kinderen die vannacht een ander 'mens' zijn geworden. Naar deze kinderen moet de komende jaren goed worden omgekeken want ook uit dit soort gebeurtenissen ontstaan zieke geesten. Hoewel dat misschien 20 jaar later pas hoeft te gebeuren.
Hehe snap ik.. Heb het zelf nooit, tis nog ver-van-mijn-bed dusja. Kan er niets aan doen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:29 schreef Specularium het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn redelijk emotioneel betrokken. Kun je ze niet kwalijk nemen.
Hier is het ook niet om de hoek.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:31 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Hehe snap ik.. Heb het zelf nooit, tis nog ver-van-mijn-bed dusja. Kan er niets aan doen.
Met deze redenering is Mohammed B, de executioner van Theo van Gogh, ook een gek en geen terrorist.quote:Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.
Oke heb je gelijk in. Maar meestal hebben schutters van dit soort gebeurtenissen zelf ook vage dingen meegemaakt in hun jeugd... Nouja, er moet in ieder geval goed naar die kinderen omgekeken worden de komende jaren.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Links naar onderzoek met concrete antwoorden. Al dat suggestieve geblaat is alleen maar onrust zaaien.
500-700 mensen op dat eiland is echt enorm veel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef Supersoep het volgende:
[..]
1. Schutter haalt de mensen samen
2. Begint te vuren.
3. Haalt zo'n 10 mensen neer misschien, dankzij de hoge burst van die m16
4. De overige 600-700 rennen weg in verschillende richtingen; ervanuitgaande dat ze -allemaal- samen waren.
5. Hij weet er dan nog 20-30 neer te schieten wellicht, wat niet zo heel simpel is want je moet je als schutter altijd nog ietwat defensief opstellen zodat je niet ineens van achteren gepakt wordt.
6. Het is een bebost gebied, hij moet dus kiezen wie hij gaat achtervolgen, dus hij gaat achter de mensen aan die naar het water toe vluchten.
7. Niet ieder schot is een dodelijk schot. Al weet hij ze in de borst te raken, de pure adrenaline houdt mensen nog zwaar overeind tot ze eenmaal veilig zijn. Daarom dat je nu nog gewonde mensen hebt die het misschien niet zullen overleven
8. Na 20 minuten heb je dus zeker een paar 100 mensen verspreidt over heel dat eilandje; de schutter zelf zal niet snel bewegen, want dat is een risico voor hemzelf.
90+ mensen dood is gewoon een enorm hoog getal, als je al die factoren meerekent. Het is geen prijsschieten op een eiland dat groot genoeg is om je te verstoppen en dat ook nog eens dicht bebost is.
Kwestie van tijd voordat een idioot tekeer gaat op Schiphol terwijl jij netjes staat te wachten op je vlucht. Of op Amsterdam Centraal.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:31 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Hehe snap ik.. Heb het zelf nooit, tis nog ver-van-mijn-bed dusja. Kan er niets aan doen.
Ik had die schutter eigenhandig uitgeschakeld. Easy.quote:
Goede analyse. Het is idd knap om toch 90+ mensen neer te knallen, terwijl je redelijk exposed ben.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef Supersoep het volgende:
[..]
1. Schutter haalt de mensen samen
2. Begint te vuren.
3. Haalt zo'n 10 mensen neer misschien, dankzij de hoge burst van die m16
4. De overige 600-700 rennen weg in verschillende richtingen; ervanuitgaande dat ze -allemaal- samen waren.
5. Hij weet er dan nog 20-30 neer te schieten wellicht, wat niet zo heel simpel is want je moet je als schutter altijd nog ietwat defensief opstellen zodat je niet ineens van achteren gepakt wordt.
6. Het is een bebost gebied, hij moet dus kiezen wie hij gaat achtervolgen, dus hij gaat achter de mensen aan die naar het water toe vluchten.
7. Niet ieder schot is een dodelijk schot. Al weet hij ze in de borst te raken, de pure adrenaline houdt mensen nog zwaar overeind tot ze eenmaal veilig zijn. Daarom dat je nu nog gewonde mensen hebt die het misschien niet zullen overleven
8. Na 20 minuten heb je dus zeker een paar 100 mensen verspreidt over heel dat eilandje; de schutter zelf zal niet snel bewegen, want dat is een risico voor hemzelf.
90+ mensen dood is gewoon een enorm hoog getal, als je al die factoren meerekent. Het is geen prijsschieten op een eiland dat groot genoeg is om je te verstoppen en dat ook nog eens dicht bebost is.
Ik kom nooit buiten, dus dat valt wel mee..quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:33 schreef Stringer het volgende:
[..]
Kwestie van tijd voordat een idioot tekeer gaat op Schiphol terwijl jij netjes staat te wachten op je vlucht. Of op Amsterdam Centraal.
Iemand die aan trainingen en bodybuilding doetquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef waht het volgende:
[..]
Ik had die schutter eigenhandig uitgeschakeld. Easy.
Als hij maar geen Call of Duty/Battlefield/whatever speelde, anders krijgen we dat gezeik weer.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef Marlan het volgende:
[..]
Goede analyse. Het is idd knap om toch 90+ mensen neer te knallen, terwijl je redelijk exposed ben.
Vergeet niet dat als je doodsangst uitstaat, je niet als eerste denkt aan de schutter uit te schakelen maar zo snel mogelijk weg probeert te komen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef Marlan het volgende:
[..]
Goede analyse. Het is idd knap om toch 90+ mensen neer te knallen, terwijl je redelijk exposed ben.
Wellicht met een hard voorwerp.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Iemand die aan trainingen en bodybuilding doet
zonder wapen ??
Ik ben er ook bang voor. Er wordt nog gezocht naar vermisten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef MouzurX het volgende:
Ik denk dat het nog wel 100+ slachtoffers wordt door alle mensen die zijn verdronken enz.
Jawel. Dat stond bij z'n favo games op Facebook.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:35 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Als hij maar geen Call of Duty/Battlefield/whatever speelde, anders krijgen we dat gezeik weer.
inderdaad, worden nog vele vermistquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef MouzurX het volgende:
Ik denk dat het nog wel 100+ slachtoffers wordt door alle mensen die zijn verdronken enz.
Naar het schijnt heeft de schutter zo'n 2 uur de tijd gehad voordat ie opgepakt is. In die tijd kun je rustig het eiland in je eentje afstropen op zoek naar gevluchtte mensen hoor.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef Marlan het volgende:
[..]
COD en WoWquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:35 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Jawel. Dat stond bij z'n favo games op Facebook.
quote:
Je gaat er vanuit dat die gevluchte mensen steeds op 1 plek blijven zitten. In een bos zie je hem aankomen, hij kan niet zo makkelijk richten in zo'n situatie, en dan ren je weer weg.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Naar het schijnt heeft de schutter zo'n 2 uur de tijd gehad voordat ie opgepakt is. In die tijd kun je rustig het eiland in je eentje afstropen op zoek naar gevluchtte mensen hoor.
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:36 schreef MouzurX het volgende:
Het komt door het vliegveld level in call of duty!
Hij speelde WoWquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:35 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Als hij maar geen Call of Duty/Battlefield/whatever speelde, anders krijgen we dat gezeik weer.
Wellicht was hij overmeesterd als hij te gehaast te werk was gegaan in de dichte bebossing.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Naar het schijnt heeft de schutter zo'n 2 uur de tijd gehad voordat ie opgepakt is. In die tijd kun je rustig het eiland in je eentje afstropen op zoek naar gevluchtte mensen hoor.
Kun je even Gert Jakobs terug zetten in de TT, dank u.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:38 schreef BrandX het volgende:
kunnen we weer gewoon ontopic ipv gamelevels bespreken?
Wegkomen was wel mogelijk voor sommigen. Maar als je met 600 mensen op zo'n kuteilandje zit, zijn er altijd genoeg de lul natuurlijk. Dan is het minder makkelijk om een goede schuilplaats te vinden, waar je je alleen kan verstoppen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:37 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat die gevluchte mensen steeds op 1 plek blijven zitten. In een bos zie je hem aankomen, hij kan niet zo makkelijk richten in zo'n situatie, en dan ren je weer weg.
Maar als iedereen zich net zo op de schutter zou werpen zou het dodental beperkt zijn gebleven.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
![]()
Je zou geen vijf minuten leven dat is net een pitbullterriër met al die adrenaline in zijn lijf
Ik denk dat ik me gewoon verstopt had of een poging tot zwemmen had ondernomen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:34 schreef waht het volgende:
[..]
Ik had die schutter eigenhandig uitgeschakeld. Easy.
Genoeg inderdaad, het dodental zal zeker boven de 100 uitstijgen. Verder moet hij spaarzaam met z'n ammunitie omgaan en enkel schieten als hij zeker weet dat hij iemand raakt. De hele tijd op burst dingen ommaaien is er ook niet bij. Dat zie je op 1 zo'n filmpje. Steeds losse schoten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:39 schreef Mercer het volgende:
[..]
Wegkomen was wel mogelijk voor sommigen. Maar als je met 600 mensen op zo'n kuteilandje zit, zijn er altijd genoeg de lul natuurlijk.
Ik zou ook hopen dat de anderen dat zouden doen terwijl ik het hazenpad kies.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:39 schreef waht het volgende:
[..]
Maar als iedereen zich net zo op de schutter zou werpen zou het dodental beperkt zijn gebleven.
En niemand heeft zin om zich op te offeren. Als je gister direct was gevlucht, had je een hele behoorlijke kans om te overleven.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:39 schreef waht het volgende:
[..]
Maar als iedereen zich net zo op de schutter zou werpen zou het dodental beperkt zijn gebleven.
Ik ook, ik ben geen held.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik denk dat ik me gewoon verstopt had of een poging tot zwemmen had ondernomen.
Precies, basic instinct.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik was ook gaan zwemmen denk ik. Het is leuk om te denken dat ik het had aangedurfd om hem te proberen te tackelen terwijl hij aan het herladen was, maar ik denk dat ik daar niet de ballen voor had gehad.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is net alsof hij al expres een soort profielschets van zichzelf heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:35 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Jawel. Dat stond bij z'n favo games op Facebook.
Waarom? Er zijn ook explosieven gevonden op het eiland, als hij met een boot aankomt en daar allemaal magazijnen heeft liggen kan hij daar gewoon nieuwe pakken.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:41 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Genoeg inderdaad, het dodental zal zeker boven de 100 uitstijgen. Verder moet hij spaarzaam met z'n ammunitie omgaan en enkel schieten als hij zeker weet dat hij iemand raakt. De hele tijd op burst dingen ommaaien is er ook niet bij. Dat zie je op 1 zo'n filmpje. Steeds losse schoten.
Dat.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Die suggestie is al eerder gewekt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:42 schreef Mishu het volgende:
[..]
Het is net alsof hij al expres een soort profielschets van zichzelf heeft gemaakt.
Als je ergens onder de struiken was gaan liggen. Of steeds hem in de gaten had gehouden en was gaan rennen als hij eraan kwam. Maar je weet niet zeker of ze niet met twee waren, dat maakt het al een stuk moeilijker.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:41 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Als je gister direct was gevlucht, had je een hele behoorlijke kans om te overleven.
Omdat je met rustig schieten veel meer raakt dan als een malloot om je heen te maaien, dan raak je geen hond.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom? Er zijn ook explosieven gevonden op het eiland, als hij met een boot aankomt en daar allemaal magazijnen heeft liggen kan hij daar gewoon nieuwe pakken.
Je hoort hem ook niet aankomen he, als hij niet schiet weet je niet waar hij is hoor.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als je ergens onder de struiken was gaan liggen. Of steeds hem in de gaten had gehouden en was gaan rennen als hij eraan kwam. Maar je weet niet zeker of ze niet met twee waren, dat maakt het al een stuk moeilijker.
En wat als je daar met je beste vrienden of broer of zus bent, dan ga je ook niet zomaar op eigen houtje ervan door lijkt me.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als je ergens onder de struiken was gaan liggen. Of steeds hem in de gaten had gehouden en was gaan rennen als hij eraan kwam. Maar je weet niet zeker of ze niet met twee waren, dat maakt het al een stuk moeilijker.
Dat klopt, maar er wordt hier gezegd dat hij maar zo weinig kogels kan hebben enz, dat hoeft helemaal niet waar te zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:44 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Omdat je met rustig schieten veel meer raakt dan als een malloot om je heen te maaien, dan raak je geen hond.
Als ratten in de val... Het ergste is dat het allemaal zo goed is gepland. Die jongen (of gewoon terrorist) was duidelijk erg intelligent.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom? Er zijn ook explosieven gevonden op het eiland, als hij met een boot aankomt en daar allemaal magazijnen heeft liggen kan hij daar gewoon nieuwe pakken.
En even een plaatje om duidelijk te maken hoe klein het eilandje wel niet is:
[ afbeelding ]
Dan zou ik het water in zijn gegaan. En op die manier zijn waarschijnlijk ook veel van die jongeren verdronken.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:45 schreef apple_pie het volgende:
[..]
En wat als je daar met je beste vrienden of broer of zus bent, dan ga je ook niet zomaar op eigen houtje ervan door lijkt me.
Het eiland is 500 meter lang, op een vlakke rechte weg is dat in normaal tempo al een minuut of 5 lopen. Laat staan als je tussen bomen door, heuvelachtig terrein en op je hoede bent. Dan ga je niet even rustig terug naar je bootje om nieuwe voorraad op te halen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:45 schreef MouzurX het volgende:
Dat klopt, maar er wordt hier gezegd dat hij maar zo weinig kogels kan hebben enz, dat hoeft helemaal niet waar te zijn.
Je loopt 1 rondje en je bent terug bij je boot.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het eiland is 500 meter lang, op een vlakke rechte weg is dat in normaal tempo al een minuut of 5 lopen. Laat staan als je tussen bomen door, heuvelachtig terrein en op je hoede bent. Dan ga je niet even rustig terug naar je bootje om nieuwe voorraad op te halen.
Waar komt dat gerucht dan vandaan?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:46 schreef MouzurX het volgende:
Als het waar is dat hij 10 jaar geleden ook al is opgepakt, met politiepakken thuis enz... dan zou het kunnen betekenen dat hij hier lang .. heel lang op gepland heeft.
Ik weet niet precies, engelse/noorse fora.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:47 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Waar komt dat gerucht dan vandaan?
Is het inderdaad dezelfde als uit dit artikel van 2001?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:46 schreef MouzurX het volgende:
Als het waar is dat hij 10 jaar geleden ook al is opgepakt, met politiepakken thuis enz... dan zou het kunnen betekenen dat hij hier lang .. heel lang op gepland heeft.
Dat dook vannacht opeens op, berichtje uit een Noorse krantquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:47 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Waar komt dat gerucht dan vandaan?
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:43 schreef KingRoland het volgende:
Weet iemand met wat voor wapen hij had geschoten? niet dat het daaraan toe doet maar vroeg het me gewoon even af.
Zijn er zoveel verdronken dan? De meeste jonge West-Europeanen kunnen aardig zwemmen dacht ik, en dat zou ik ook verwachten van een outdoor-land als Noorwegen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:46 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dan zou ik het water in zijn gegaan. En op die manier zijn waarschijnlijk ook veel van die jongeren verdronken.
Kiezen voor eigen veiligheid waarschijnlijk?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik had gedaan.
Het was regenachtig weer dus hadden ze veel kleren aan, daarbij zit er daar ook veel stroming in het waterquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:49 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Zijn er zoveel verdronken dan? De meeste jonge West-Europeanen kunnen aardig zwemmen dacht ik, en dat zou ik ook verwachten van een outdoor-land als Noorwegen.
Het zijn officiele cijfers, iedereen wist bij die 7-10 al dat het er veel meer zouden worden aangezien op de foto's al meer doden te zien waren.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:49 schreef YazooW het volgende:
WTF, 84 mensen doodgeschoten op dat eiland? Gisterenavond stond dat aantal volgens mij nog op 7 ofzo...
als hij mensen die in het water lagen heeft geschoten dan kun je niet meer zwemmenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:49 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Zijn er zoveel verdronken dan? De meeste jonge West-Europeanen kunnen aardig zwemmen dacht ik, en dat zou ik ook verwachten van een outdoor-land als Noorwegen.
10 daar, 7 in Oslo.. Nu idd 84 / 7quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:49 schreef YazooW het volgende:
WTF, 84 mensen doodgeschoten op dat eiland? Gisterenavond stond dat aantal volgens mij nog op 7 ofzo...
Nou idd dat lijkt me ook niet. Keuzes maken is dan toch wel moeilijk. Het is makkelijker jezelf in veiligheid te brengen als je alleen bent dan dat je met een groepje bent.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:45 schreef apple_pie het volgende:
[..]
En wat als je daar met je beste vrienden of broer of zus bent, dan ga je ook niet zomaar op eigen houtje ervan door lijkt me.
Vanzelfsprekend. Maar hoe, wat? Ik kan me dat niet voorsteleln.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:49 schreef Specularium het volgende:
[..]
Kiezen voor eigen veiligheid waarschijnlijk?
Fuck al die heldenverhalen.
Waar zie jij die?quote:
Dat doe je automatisch. Hoef je doorgaans niet bij na te denken, al is het wel handig als je na kunt denken maarja....quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Maar hoe, wat? Ik kan me dat niet voorsteleln.
Idd. Hij kan makkelijk een hele boot vol met ammunitie hebben gehad.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:45 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dat klopt, maar er wordt hier gezegd dat hij maar zo weinig kogels kan hebben enz, dat hoeft helemaal niet waar te zijn.
Geen idee hoeveel er zijn verdronken. Maar naar de kust was een aardig eindje zwemmen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:49 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Ik ook niet, zeker vanwege het shockeffect dat die agent fake is en ineens begint te knallen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Maar hoe, wat? Ik kan me dat niet voorsteleln.
Ja ok, dat wel enzo, maar had echt geen 84 doden verwacht op dat eiland.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:50 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het zijn officiele cijfers, iedereen wist bij die 7-10 al dat het er veel meer zouden worden aangezien op de foto's al meer doden te zien waren.
Pff ja idd. Vet eng man. Maar dat is ook moeilijk te verzinnen in het begin denk ik. Als iemand begint te schieten is het eerste wat je benen doen het gewoon op een lopen zetten. Ongecontroleerd. Maarja je bent binnen 3 minuten al bij het water en als dan blijkt dat hij achter jou is aangekomen ben je dus gewoon keihard de lul. Bovendien met 700 mensen is de kans erg groot dat je niet alleen een bepaalde richting aan het oprennen bent. Probeer maar eens een goede plek te vinden als veel plekken al zijn ingenomen door andere vluchtende mensen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:42 schreef Captainp00face het volgende:
True, ik was ergens in de bosjes gaan liggen.
Volgens mij viel dat relatief gezien wel mee.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:51 schreef Mercer het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel er zijn verdronken. Maar naar de kust was een aardig eindje zwemmen.
Dan is het idd anders. Dan probeer je er samen vandoor te gaan. Ik zou iig niet zelf ongewapend een debiel met een machinegeweer te lijf gaan. Tenzij het echt niet anders zou kunnen, bv als hij je zus/vriendin etc onder schot houdt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:45 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Je gaat gewoon rennen...quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:51 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik ook niet, zeker vanwege het shockeffect dat die agent fake is en ineens begint te knallen.
BREAKING NEWS Norway police say the death toll on the island of Utoeya has risen from 84 to 85, Reuters reports.quote:
Je ziet wel telkens op die luchtfoto veel witte schuimende golven aan de zijkant van het eiland. Is dat geen teken dat er best wel een harde stroming stond?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:52 schreef Specularium het volgende:
[..]
Volgens mij viel dat relatief gezien wel mee.
Ik weet niet de precieze afstand.
Ze denken dat het er 2 waren.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:52 schreef YazooW het volgende:
[..]
Ja ok, dat wel enzo, maar had echt geen 84 doden verwacht op dat eiland.Er werd gezegd dat er 600 mensen op dat eiland waren, schiet die toch bijna 1 op 6 dood, toch vrij knap om dat in je eentje voor elkaar te krijgen.
700 meter ongeveerquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:52 schreef Specularium het volgende:
[..]
Weet ik wel zeker.. zsm op een afstand komen waarbij schieten lastig wordt. Zwemmen gaat helaas niet zo snel dus dat moet echt een verschrikkelijke tocht geweest zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:42 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Ik was ook gaan zwemmen denk ik. Het is leuk om te denken dat ik het had aangedurfd om hem te proberen te tackelen terwijl hij aan het herladen was, maar ik denk dat ik daar niet de ballen voor had gehad.
Ook dat nogquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:53 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ze denken dat het er 2 waren.
Paar honderd meter. Moet normaal gesproken te doen zijn voor jonge mensen. Het is zomer, niet extreem koud. Maar ja, als je in paniek bent is verkramping natuurlijk niet ver weg.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:52 schreef Specularium het volgende:
[..]
750 meter is best nog ver om te zwemmen hoor.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Paar honderd meter. Moet normaal gesproken te doen zijn voor jonge mensen. Het is zomer, niet extreem koud. Maar ja, als je in paniek bent is verkramping natuurlijk niet ver weg.
Als ik kijk naar de beelden is het een eindje zwemmen, maar niet zover dat ik zou denken dat jonge mensen dat niet zouden redden in de zomer. Mits ze kúnnen zwemmen natuurlijk. Neemt niet weg dat het goed is dat zoveel mensen gered zijn met bootjes, want ik begrijp dat de schutter ook op mensen in het water aan het schieten was.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:51 schreef Mercer het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel er zijn verdronken. Maar naar de kust was een aardig eindje zwemmen.
okeeeeequote:Progressieve Noren zouden conservatieven zoals hem bewust terroriseren. De jeugdbeweging van de sociaaldemocratische premier noemt hij 'Stoltenberg-Jeugd', zinspelend op de 'Hitler-Jeugd' van de Duitse oud-dictator
Ja, dus we krijgen nog wel portie conspiracy theories straks.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:54 schreef Robin__ het volgende:
klopt het dat die facebook pagina zeer recent was aangemaakt?
Ja, 17 Juli, vanaf toen poste hij YT filmpjesquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:54 schreef Robin__ het volgende:
klopt het dat die facebook pagina zeer recent was aangemaakt?
[..]
Weet ik wel zeker.. zsm op een afstand komen waarbij schieten lastig wordt. Zwemmen gaat helaas niet zo snel dus dat moet echt een verschrikkelijke tocht geweest zijn.
Die man aanvallen doe je alleen als je onverhoopt al zo dichtbij bent dat het je enige optie is
Ik lees ook steeds verhalen over die facebook pagina, is ergens te zien wanneer dat is aangemaakt?
En dan klapt hij jou en wat vrienden van je gewond met willekeurige hagelschoten.quote:
Ik zag dat veel mensen halfnaakt op de rotsen lagen. Die hadden de kleren uitgedaan om te zwemmen?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat een paar honderd meter zwemmen al heel snel vermoeiend wordt. Je hebt geen grond, het is geen zwembad waar je na een par randjes even hangt aan de rand. Verder is het koud en heb je al je kleren aan.
Precies. Dat bedoel ik ook. Er is geen overlevingsstrategie, slechts geluk kan je helpen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef Specularium het volgende:
[..]
En dan klapt hij jou en wat vrienden van je gewond met willekeurige hagelschoten.
Daarna komt ie gericht schieten. Zelfs als je denkt al weg te zijn in het water.
Iedereen die daar weg kon komen had puur geluk, heeft volgens mij niks met gedrag meer te maken ook. Pure toevalligheid.
En door de spanning en shock verstijven je spieren ook volgens mij. Dan kom je nog moeilijker vooruit.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat een paar honderd meter zwemmen al heel snel vermoeiend wordt. Je hebt geen grond, het is geen zwembad waar je na een par randjes even hangt aan de rand. Verder is het koud en heb je al je kleren aan.
Je kleding wordt doorgaans erg zwaar en belemmert het zwemmen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Ik zag dat veel mensen halfnaakt op de rotsen lagen. Die hadden de kleren uitgedaan om te zwemmen?
ja.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Ik zag dat veel mensen halfnaakt op de rotsen lagen. Die hadden de kleren uitgedaan om te zwemmen?
Ik weet het niet, maar daar zit niet veel beweging meer in.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:52 schreef Captainp00face het volgende:
http://www.scanpix.no/spW(...)9&search.tabId=video
2:45, die jongen zit wel veilig, gok ik.
Ik denk juist dat die hele rush van het moment ervoor kan zorgen dat je het in recordtijd kan halen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Paar honderd meter. Moet normaal gesproken te doen zijn voor jonge mensen. Het is zomer, niet extreem koud. Maar ja, als je in paniek bent is verkramping natuurlijk niet ver weg.
Die leeft gewoon nog hoor? Hij staat?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:56 schreef SolDat het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar daar zit niet veel beweging meer in.
Zoals ik al vroeg net, stond er niet best wel een harde stroming, aan die witte golven te zien aan 1 kant van het eiland.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik denk juist dat die hele rush van het moment ervoor kan zorgen dat je het in recordtijd kan halen.
Je hebt gelijk, zie nu ook dat hij zijn hoofd omdraait.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Die leeft gewoon nog hoor? Hij staat?
Hij heeft zelfs z'n hand omhoog om aan te geven waar hij zit.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Die leeft gewoon nog hoor? Hij staat?
als je moet zwemmen voor je leven giert de adrenaline door je lijf heen en kan je gewoon alles wat je normaal niet kan, ook is adrenaline de sterkste natuurlijke drugs.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:56 schreef waht het volgende:
[..]
Je kleding wordt doorgaans erg zwaar en belemmert het zwemmen.
Dat verschilt per persoon denk ik, sommige zullen door de adrenaline juist sneller kunnen vluchten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:56 schreef Cee het volgende:
[..]
En door de spanning en shock verstijven je spieren ook volgens mij. Dan kom je nog moeilijker vooruit.
Volgens mij werkt het averechts. In het begin zwem je sneller dan je ooit gedaan hebt, om vervolgens te vermoeid te zijn om het laatste stuk te halen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Dat verschilt per persoon denk ik, sommige zullen door de adrenaline juist sneller kunnen vluchten.
deed hij ookquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef Asskicker14 het volgende:
De overlevingskans is natuurlijk het grootst door je naast alle dode lichamen te voegen en doen alsof je dood bent. Tenzij de serie-moordenaar iemand is die voor de zekerheid een paar kogels door je hoofd jaagt.
Die video van die jongen die op de rotswand staat bewijst het tegendeel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Precies. Dat bedoel ik ook. Er is geen overlevingsstrategie, slechts geluk kan je helpen.
Dat deed hij ook.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef Asskicker14 het volgende:
De overlevingskans is natuurlijk het grootst door je naast alle dode lichamen te voegen en doen alsof je dood bent. Tenzij de serie-moordenaar iemand is die voor de zekerheid een paar kogels door je hoofd jaagt.
ja dat deed hij dusquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef Asskicker14 het volgende:
Waarna je nergens meer houvast hebt, het is geen zwembad.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ja maar als je halverwege bent en je veilig denkt te zijn, zakt je adrenaline weer en merk je dat je boven je eigen kunnen hebt gezwommen en verkramp je.
Klopt, dan voel je je opeens heel erg moe. Heb ik zelf ook wel eens gehad.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ja maar als je halverwege bent en je veilig denkt te zijn, zakt je adrenaline weer en merk je dat je boven je eigen kunnen hebt gezwommen en verkramp je.
Moet je het geluk hebben dat je aan die kant van de moordenaar zit en niet aan de kant zonder rotswand. Dus nog steeds geluk.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:59 schreef Mercer het volgende:
[..]
Die video van die jongen die op de rotswand staat bewijst het tegendeel.
Bij zo'n Arische nationalist had ik meer Noorse metalbands verwachtquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef Darklight het volgende:
Hij heeft trouwens wel een slechte muzieksmaak, Armin van Buuren etc
Dat schijnt hij dus gedaan te hebben: de gewonden/doden nog een keer door het hoofd te schieten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef Asskicker14 het volgende:
En dat was hij, hij zou tegen lijken hebben geschopt, en mensen met een shotgun door het hoofd hebben geschoten..quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:58 schreef Asskicker14 het volgende:
Toch denk ik dat die tegendruk van de stroming ook een stuk minder relevant wordt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zoals ik al vroeg net, stond er niet best wel een harde stroming, aan die witte golven te zien aan 1 kant van het eiland.
hij had geen banden met de black metal scenequote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:00 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Bij zo'n Arische nationalist had ik meer Noorse metalbands verwacht
hij was zo'n Trance fan, tenminste die poste hij op zn FBquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:00 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Bij zo'n Arische nationalist had ik meer Noorse metalbands verwacht
heb net op google maps gekeken, 600m minimaal, 750 voor veel stukken ja.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:01 schreef behemoth449 het volgende:
[..]
750 meter stond gister op internet
Hij was christenfundamentalist. Zeggen ze nu.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:00 schreef behemoth449 het volgende:
[..]
hij had geen banden met de black metal scene
Dat is best ver. Ik weet niet wat voor temperatuur dat water heeft? Maar er was gisteren zo'n statistiekje hoe lang je kan overleven in water met een bepaalde temperatuur.quote:
Ongetwijfeld. Daar doelde ik overigens niet op.. gezien het feit dat ie zich levend heeft laten pakken en maar wat graag wil praten lijkt het er wel erg op dat ie met grote zorg een podium voor zichzelf aan het creeren is. Lukt die smerige klootzak nog ookquote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ja, dus we krijgen nog wel portie conspiracy theories straks.
Het kan zeker tegenvallen, maar normaal gesproken zou het voor jonge, gezonde mensen in Juli te doen moeten zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:55 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat een paar honderd meter zwemmen al heel snel vermoeiend wordt. Je hebt geen grond, het is geen zwembad waar je na een par randjes even hangt aan de rand. Verder is het koud en heb je al je kleren aan. En ja, de paniek ook. Daardoor krijg je water binnen.
Ah, je bedoelt dat je dat VINDT.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef Darklight het volgende:
Ja dat bedoel ikquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ah, je bedoelt dat je dat VINDT.
In een water met prima temperatuur. En die staan geen doodsangsten uit.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:03 schreef Marlan het volgende:
750 meter is toch makkelijk te zwemmen? Er zijn topzwemmers die honderden kilometers achter mekaar kunnen zwemmen.
Tuurlijk, in een warm tropisch bad zonder een schutter die iedereen neerknalt achter jequote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:03 schreef Marlan het volgende:
750 meter is toch makkelijk te zwemmen? Er zijn topzwemmers die honderden kilometers achter mekaar kunnen zwemmen.
En hebben geen kleren aanquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:04 schreef Cee het volgende:
[..]
In een water met prima temperatuur. En die staan geen doodsangsten uit.
Schuld van het vergiftigde muziekklimaat in NL dus.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef Darklight het volgende:
Het water was nog geen 20 graden, geloof ik. Ik zou het niet voor mijn lol proberen, als ik jou wasquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:03 schreef Marlan het volgende:
Dat kan natuurlijk ook.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik denk juist dat die hele rush van het moment ervoor kan zorgen dat je het in recordtijd kan halen.
Ik denk dat dat goed tegenvalt. Hoeveel mensen hebben in hun leven 750 meter gezwommen? En dan is er dus ook nog de paniek en de kleren... Uiteraard, als het moet, dan kun je veel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:03 schreef Marlan het volgende:
Die is geinterviewed. Hij overleefde die foto, toen ging hij naar een andere plek met mensen en de rest werd doodgeschoten en hij deed alsof hij dood was en werd in zijn schouder geschoten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:05 schreef Captainp00face het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af hoe het met die jongen is die op die andere foto zijn hand omhoog houdt.
het water was denk ik wel warm genoeg zeker in zo'n binnenmeer, na een tijdje went die kou wel. Het hoeft echt niet 20 graden te zijn om te kunnen zwemmen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het water was nog geen 20 graden, geloof ik. Ik zou het niet voor mijn lol proberen, als ik jou was
die zijn denk ik gewoon opgepikt met bootjes voordat ze aankwamen...quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:05 schreef MouzurX het volgende:
We zouden toch moeten weten of zwemmen gelukt zou zijn doordat er mensen geslaagd in zijn?
Damnquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:06 schreef Captainp00face het volgende:
Nu op NOS;
Een meisje zou haar ouders hebben gesmst met de tekst; Ik hou van jullie, en daarna is nooit meer wat vernomen.
Shit zeg..
Ilk heb inderdaad nog geen verhalen gehoord van mensen die de overkant hebben gehaaldquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:07 schreef alors het volgende:
[..]
die zijn denk ik gewoon opgepikt met bootjes voordat ze aankwamen...
ik las gister ook al een stuk over een jongen die naar huis had gebeld om afscheid te nemen, die heeft het gelukkig wel overleefd.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:06 schreef Captainp00face het volgende:
Nu op NOS;
Een meisje zou haar ouders hebben gesmst met de tekst; Ik hou van jullie, en daarna is nooit meer wat vernomen.
Shit zeg..
denk het niet, wou het ook net postenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:07 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik wil niet de Captain Obvious uithangen, maar is dit al gepost?
Ooggetuigenverslag van overlevende:
http://translate.google.c(...)a-utoeya%3Fref%3Dmst
ehm, het kanaal overzwemmen is 34 km en dat is een zware prestatie voor getrainde langeafstands zwemmers.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:03 schreef Marlan het volgende:
Hoe weet je dit? Heeft hij gezegd 'ik sta op die foto trouwens'?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:06 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Die is geinterviewed. Hij overleefde die foto, toen ging hij naar een andere plek met mensen en de rest werd doodgeschoten en hij deed alsof hij dood was en werd in zijn schouder geschoten.
Kom op het is eind Juli. Dat water was niet extreem koud.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:02 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dat is best ver. Ik weet niet wat voor temperatuur dat water heeft? Maar er was gisteren zo'n statistiekje hoe lang je kan overleven in water met een bepaalde temperatuur.
Jawel, maar who cares. Genoeg mensen die niet alles doorspitten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:07 schreef Asskicker14 het volgende:
Vergeet niet dat die 600 meter voor het oostelijke punt van het eiland geldt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:02 schreef MouzurX het volgende:
[..]
heb net op google maps gekeken, 600m minimaal, 750 voor veel stukken ja.
Klopt, maar doodsangst, kleding en niet al te warm water kan alles bij elkaar gewoon te veel zijn. Daarnaast is 750 meter zwemmen in open water moeilijker dan 20 baantjes trekken in het zwembad...quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:06 schreef alors het volgende:
[..]
het water was denk ik wel warm genoeg zeker in zo'n binnenmeer, na een tijdje went die kou wel. Het hoeft echt niet 20 graden te zijn om te kunnen zwemmen.
Met je hoofd in een plasje bloed van iemand anders gaan liggen?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat schijnt hij dus gedaan te hebben: de gewonden/doden nog een keer door het hoofd te schieten.
Zijn er veel verdronken dan? Ik heb dat nergens echt bevestigd gezien.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:10 schreef jack4ya het volgende:
Als dat zwemmen zo makkelijk zijn, zouden er niet zo veel verdronken zijn. Kom op zeg.
Het is geen open zee, maar een binnenmeer met een eiland, dat scheelt wel wat.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:08 schreef Dzjonka het volgende:
[..]
ehm, het kanaal overzwemmen is 34 km en dat is een zware prestatie voor getrainde langeafstands zwemmers.
Ik kan zwemmen en ben jong en niet dik, maar een uur lang op zee zwemmen, mogelijk gewond, dat klinkt niet als iets wat ik even makkelijk zou doen.
Sorry Ninja edit... Ik bedoelde dan zou men niet verdrinken...quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:10 schreef Merkie het volgende:
[..]
Zijn er veel verdronken dan? Ik heb dat nergens echt bevestigd gezien.
6 ton kunstmest is niet veel voor een agrarisch bedrijfquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:08 schreef verita het volgende:
Wat ik van die Noorse krant begrijp had ie zes ton kunstmest. Als ie vanaf 2009 in business was, dan is dat best veel, of niet? Mijn Noors is niet al te best![]()
Echt.. zo'n walgelijk monster. Arme kinderen.
Er zijn nog veel vermisten en men is nog druk bezig met het zoeken op het water met behulp van warmtebeeld camera's. Dus men vermoedt dat er nog een hoop verdronken zullen zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:10 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik heb enkel gehoord dat er ook in het water werd geschoten, dat er ook gewonden probeerden te zwemmen maar dat anderen hen hadden zien verdrinken, ze zijn nu met onderzeeers aan het zoeken.... ik denk dat er dus zeker een aantal mensen echt verdronken zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:10 schreef Merkie het volgende:
[..]
Die warmtebeeldcamera's worden gebruikt om op het eiland naar mensen te zoeken. In het water vind je mensen vrij gemakkelijk.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Er zijn nog veel vermisten en men is nog druk bezig met het zoeken op het water met behulp van warmtebeeld camera's. Dus men vermoedt dat er nog een hoop verdronken zullen zijn.
Warmte beeld voor verdronken mensen? Na een nachtje heeft een lijk toch wel de omgevingstemperatuur neem ik aan?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Er zijn nog veel vermisten en men is nog druk bezig met het zoeken op het water met behulp van warmtebeeld camera's. Dus men vermoedt dat er nog een hoop verdronken zullen zijn.
Ik vind het knap gepland (gruwelijk dus, bij gebrek aan een beter woord) dat 1 man in het centrum van Oslo zo'n grote bom kan laten ontploffen om dan vervolgens paar kilometer verderop zo'n grote moordaanslag te plegen op het eilandje Utøya. Zo'n groot geplande actie helemaal in zijn eentje..quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:08 schreef verita het volgende:
Wat ik van die Noorse krant begrijp had ie zes ton kunstmest. Als ie vanaf 2009 in business was, dan is dat best veel, of niet? Mijn Noors is niet al te best![]()
Echt.. zo'n walgelijk monster. Arme kinderen.
Ook al is het een half uur, toch een mooi gebaarquote:Kermis FM denkt aan Noorwegen
Kermis FM draait morgen tussen 13.00 en 13.30 uur een aangepast programma uit solidariteit met de slachtoffers van het drama in Noorwegen.
Op verzoek van een aantal Tilburgers draait de hele Tilburgse kermis morgen een half uur een aangepast programma. Attracties draaien aangepaste en gedempte muziek.
Kermiswethouder Joost Möller: "Het Noorse drama heeft natuurlijk diepe indruk gemaakt, het leed is daar niet te overzien. Enkele Tilburgers gaven bij ons aan graag een herdenking te willen organiseren. Het spreekt voor zich dat we dat een sympathiek en passend idee vinden. Ik hoop dat ook een vrolijk evenement als de kermis zo toch op een waardige manier stil kan staan bij slachtoffers en hun nabestaanden."
Dat is wat ik vanochtend op het nieuws hoorde.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:14 schreef Kirov het volgende:
[..]
Warmte beeld voor verdronken mensen? Na een nachtje heeft een lijk toch wel de omgevingstemperatuur neem ik aan?
Er is juist niks groots gepland aan deze actie, een bom van kunstmest maken is vast wel te vinden op internet. Auto vullen en met een telefoon of iets laten afgaan terwijl je op weg bent naar een eiland waarvan je weet dat daar een bijeenkomst gaande is....quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:15 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik vind het knap (bij gebrek aan een beter woord) dat 1 man in het centrum van Oslo zo'n grote bom kan laten ontploffen om dan vervolgens paar kilometer verderop zo'n grote moordaanslaf te pleken op het eilandje Utøya. Zo'n groot geplande actie helemaal in zijn eentje..
quote:Stine Renate Haheim
"Ik ben lid van het Noorse parlement. Ik nam deel aan het jeugdkamp. We waren in groepjes bij elkaar aan het praten over de bomaanslag in Oslo. We hoorden iemand roepen: "De politie is er, we zijn nu veilig."
Doet me denken aan Columbine, was ook zo'n soortgelijke conversatie tussen dader en kind.quote:Ik zag hem tien meter van me vandaan, schieten op mensen die aan het zwemmen waren. Hij richtte zijn machinegeweer op mij en ik riep 'Nee, alsjeblieft, niet doen'. Ik weet niet of hij luisterde, maar hij spaarde me.
Het formaat bom is wel zo groot dat menig terrorist er jaloers van zou worden inderdaad.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:15 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik vind het knap gepland (gruwelijk dus, bij gebrek aan een beter woord) dat 1 man in het centrum van Oslo zo'n grote bom kan laten ontploffen om dan vervolgens paar kilometer verderop zo'n grote moordaanslag te plegen op het eilandje Utøya. Zo'n groot geplande actie helemaal in zijn eentje..
kijk eens rond op de gemiddelde noorse nieuwssites en dan vind je er wel watquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:18 schreef Mishu het volgende:
Zijn er nog foto's vrijgegeven sinds vanochtend? Waar kan ik ze vinden? Weet iemand dat?
Laat me niet lachen! Ik zou zeggen doe het hem eens na. (bij wijze van spreken) Ik weet zeker dat je faalt.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:17 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Er is juist niks groots gepland aan deze actie, een bom van kunstmest maken is vast wel te vinden op internet. Auto vullen en met een telefoon of iets laten afgaan terwijl je op weg bent naar een eiland waarvan je weet dat daar een bijeenkomst gaande is....
Waarom dan juist die laten leven? Wat ging er in die man om?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:17 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Doet me denken aan Columbine, was ook zo'n soortgelijke conversatie tussen dader en kind.
Vast een verzinseltje van iemandquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:20 schreef Dzjonka het volgende:
Ik vind vooral dat vrijmetselaar zijn wel intrigerend en raar.
ZE hadden het ook over onbemande onderzeeboten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is wat ik vanochtend op het nieuws hoorde.
En toch zijn er 'maar' 7 doden. Al had dat alles te maken met de locatie, het tijdstip en de vakantieperiode. Maar kennelijk diende het toch vooral om verwarring te zaaien.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:19 schreef Bastard het volgende:
[..]
Het formaat bom is wel zo groot dat menig terrorist er jaloers van zou worden inderdaad.
Onvoorstelbaarquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:07 schreef Asskicker14 het volgende:
of minder krachtig dan verwachtquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
En toch zijn er 'maar' 7 doden. Al had dat alles te maken met de locatie, het tijdstip en de vakantieperiode. Maar kennelijk diende het toch vooral om verwarring te zaaien.
Als je enkele maanden misschien wel jaren hebt gepland is dit gewoon mogelijk in je eentje. Ik vraag me af wat je lastig vind aan het maken van een bom, in een auto laden, auto plaatsen, andere auto pakken met wapens en munitie en politiepak, afreizen richting eiland, bootje pakken en schieten.....quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:20 schreef Mercer het volgende:
[..]
Laat me niet lachen! Ik zou zeggen doe het hem eens na. (bij wijze van spreken) Ik weet zeker dat je faalt.
Moreel lijkt het me vooral lastig...quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Als je enkele maanden misschien wel jaren hebt gepland is dit gewoon mogelijk in je eentje. Ik vraag me af wat je lastig vind aan het maken van een bom, in een auto laden, auto plaatsen, andere auto pakken met wapens en munitie en politiepak, afreizen richting eiland, bootje pakken en schieten.....
is dat wel dezelfde gast?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:23 schreef Dzjonka het volgende:
pak is redelijk bewijzend, plus nog meer dingen die daarop wezen.
[ afbeelding ]
En ik maar denken dat het een obers pakje wasquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:23 schreef Dzjonka het volgende:
[ afbeelding ]
Het duurde iets van 2 uur. Als je ergens in een bosje ligt dan wil je best je familie even informeren denk ik.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef Jojoortje het volgende:
Hoezo die smsberichten naar familie? Daar heb je toch helemaal geen tijd voor op dat moment?
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
dat staat op mijn facebook ook bij mijn interesses, maar dat maakt me nog geen vrijmetselaar.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:21 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
staat op zijn facebook onder intresses
Ja maar net hoe je 't bekijkt denk ik, er zullen ook wel kinderen zijn gweest die dachten van "nou dit was 't doei" dus dan maar een smsje sturen ofzo? Als je aan 't verstoppen bent ergens..quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef Jojoortje het volgende:
Hoezo die smsberichten naar familie? Daar heb je toch helemaal geen tijd voor op dat moment?
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Dat is iets heel anders dan het daadwerkelijk kunnen doen, moreel zal 99% er niet eens aan denkenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef Dzjonka het volgende:
[..]
Moreel lijkt het me vooral lastig...
Ziet er nogal gay uit.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:23 schreef Dzjonka het volgende:
[ afbeelding ]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarijquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:27 schreef menesis het volgende:
Leg dat eens uit van die vrijmetselaars. Staan die bekend om dit soort dingen ofzo?
Ik ook. 2 uur lang. Kan je toch niet voorstellen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef Crack_ het volgende:
Ik voel me hier serieus zooo klote door, echt.. Hoe bang die kinderen wel niet moeten zijn geweest..
BNW is denk ik de juiste plek, daar zitten de experts.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:27 schreef menesis het volgende:
Leg dat eens uit van die vrijmetselaars. Staan die bekend om dit soort dingen ofzo?
Ah zo.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:25 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Het duurde iets van 2 uur. Als je ergens in een bosje ligt dan wil je best je familie even informeren denk ik.
Onzin. Dan kun je geen één land meer vertrouwen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:29 schreef Gulmez het volgende:
ik ga naar zweden familie 7 augustes in stockholm ik vertrouw het niet helemaal meer daar..
De kans dat je onderweg met reizen iets gebeurt, is oneindig veel groter dan dat je slachtofer wordt van een aanslag.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:29 schreef Gulmez het volgende:
ik ga naar zweden familie 7 augustes in stockholm ik vertrouw het niet helemaal meer daar..
Vrijmetselaars: verveelde blanke mannen met teveel vrije tijd. Om een beetje interessant en mytisch over te komen zijn ze zo genaamd lid van een geheimzinnig bondgenootschap met duistere agenda's.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:27 schreef menesis het volgende:
Want? Ten eerste ligt dat in Zweden en ten tweede waarom zal dit morgen weer gebeuren?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:29 schreef Gulmez het volgende:
Veel onveiliger dan Turkije zal het niet zijn. Tenzij je een Koerd bent.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:29 schreef Gulmez het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |