abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99838887
Noot van de mods:
Dit is een mooie discussie, dat willen we graag zo houden en daarom graag geen extreme uitlatingen. Dit is uitdrukkelijk ook geen discussie over Geert Wilders of de PVV, ook al heeft de schutter aangegeven daarmee te sympathiseren. Dan blijft het leuk voor iedereen ^O^
Over BNW ja of nee:

Nee, niemand heeft het over in vervolg/voortaan
En er is ook al vaker gezegd dat degenen die willen speculeren en/of motieven van de dader willen bespreken een tweede topic hier in NWS kunnen aanmaken

Voor [Noorwegen] Aanslagen: de analyse

[Noorwegen] Aanslagen: de analyse

Na de explosie

Voor de explosie

quote:
Dodental aanslagen Noorwegen naar 91

OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.

De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.

Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.

De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.

De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.

Grote bom

De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.

Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.

Autobom

Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.

De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.

Internationale organisaties

Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.

Links / Livestreams
http://nrk.no/
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14254705
Aanslagen in beeld
Dossier: Bloedbad Oslo

Zie ook voor laatste nieuws en updates
Zeker tachtig doden op Noors eiland

Deze meneer deed het allemaal:

Ron Paul 2012
pi_99838915

respect voor die premier
som vi elsker det!
pi_99838917
Daar gaat de goede naam van lacoste :(
pi_99838922
Walgelijke website dat joop.nl, dat hun via de VARA subsidie krijgen zeg :{w
Beneath the gold, the bitter steel
pi_99838923
quote:
Verhaal komt inderdaad overheen..

Voor zover ik het kan verstaan heeft hij hem dus min of meer gespaard? Vind het accent best lastig om goed te kunnen luisteren.

;

Several victims “had pretended as if they were dead to survive,” Berzingi said. But after shooting the victims with one gun, the gunman shot them again in the head with a shotgun, he said.

"He was shooting people at close range and starting to shoot at us. He stood first 10 metres from me and shooting at people in the water," he said. "He had an M16; it did look like a machinegun. When I saw him from the side yelling that he was about to kill us, he looked like he was taken from a Nazi movie or something. "He started shooting at these people, so I laid down and acted as if I was dead. He stood maybe two metres away from me. I could hear him breathing. I could feel the heat of the machinegun. "He tried everyone, he kicked them to see if they were alive, or he just shot them.
pi_99838926
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:09 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Maar dit was toch gewoon prijsschieten? Een hitrate van 1 persoon per minuut ongeveer.
1. Schutter haalt de mensen samen
2. Begint te vuren.
3. Haalt zo'n 10 mensen neer misschien, dankzij de hoge burst van die m16
4. De overige 600-700 rennen weg in verschillende richtingen; ervanuitgaande dat ze -allemaal- samen waren.
5. Hij weet er dan nog 20-30 neer te schieten wellicht, wat niet zo heel simpel is want je moet je als schutter altijd nog ietwat defensief opstellen zodat je niet ineens van achteren gepakt wordt.
6. Het is een bebost gebied, hij moet dus kiezen wie hij gaat achtervolgen, dus hij gaat achter de mensen aan die naar het water toe vluchten.
7. Niet ieder schot is een dodelijk schot. Al weet hij ze in de borst te raken, de pure adrenaline houdt mensen nog zwaar overeind tot ze eenmaal veilig zijn. Daarom dat je nu nog gewonde mensen hebt die het misschien niet zullen overleven
8. Na 20 minuten heb je dus zeker een paar 100 mensen verspreidt over heel dat eilandje; de schutter zelf zal niet snel bewegen, want dat is een risico voor hemzelf.

90+ mensen dood is gewoon een enorm hoog getal, als je al die factoren meerekent. Het is geen prijsschieten op een eiland dat groot genoeg is om je te verstoppen en dat ook nog eens dicht bebost is.
Ron Paul 2012
pi_99838935
Het blijft boeiend, ook al is dit topic een vorm van ramptoerisme.
pi_99838947
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef Specularium het volgende:
Het blijft boeiend, ook al is dit topic een vorm van ramptoerisme.
Meer pics plz
pi_99838948
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wat wil je daar mee zeggen? :P
Daarmee wil ik dus zeggen dat het niet vanzelfsprekend is dat de politie of andere troepen als een stel wilde Rambo's binnen gaat stormen. Ze moeten enigszins weten wat er gaande is, ze moeten een plan opstellen (maar ja, ze zullen toch wel een soort template hebben), ze moeten paraat staan. Ik ga ervan uit dat het niet heel snel gedaan is.
pi_99838987
quote:
Update 15:14: Ondertussen zoekt de politie nog altijd met duikers en helikopters naar lichamen in het water bij Utoya. Veel mensen worden nog vermist. Dat zegt een woordvoerder van de politie.
bron
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zaterdag 23 juli 2011 @ 15:19:47 #11
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_99838995
Ik vraag me ook af of amerika het zoveel beter zou hebben aangepakt. In elk geval hadden ze de dader wel volledig overhoopt geknald.
How can I make this topic about me?
pi_99839003
quote:
13s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef Captainp00face het volgende:

[..]

Verhaal komt inderdaad overheen..

Voor zover ik het kan verstaan heeft hij hem dus min of meer gespaard? Vind het accent best lastig om goed te kunnen luisteren.

;

Several victims “had pretended as if they were dead to survive,” Berzingi said. But after shooting the victims with one gun, the gunman shot them again in the head with a shotgun, he said.

"He was shooting people at close range and starting to shoot at us. He stood first 10 metres from me and shooting at people in the water," he said. "He had an M16; it did look like a machinegun. When I saw him from the side yelling that he was about to kill us, he looked like he was taken from a Nazi movie or something. "He started shooting at these people, so I laid down and acted as if I was dead. He stood maybe two metres away from me. I could hear him breathing. I could feel the heat of the machinegun. "He tried everyone, he kicked them to see if they were alive, or he just shot them.
:N , knap van die jongen wel..
Baby darling doll face honey
pi_99839005
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:19 schreef Absurditeit het volgende:
-weg-
Het is ook wel. Ehoorlijk schokkend, dit :{

[ Bericht 7% gewijzigd door BrandX op 23-07-2011 15:31:48 ]
pi_99839007
Toen ik dit nieuws op mijn iPad las vanochtend kon ik het gewoon niet geloven..
pi_99839009
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:19 schreef gebrokenglas het volgende:
In elk geval hadden ze de dader wel volledig overhoopt geknald.
Dat zou dan erg jammer zijn.
pi_99839010
quote:
Ik vraag me ook af of amerika het zoveel beter zou hebben aangepakt. In elk geval hadden ze de dader wel volledig overhoopt geknald.
Zou hij niet verdiend hebben. Meenemen, en op de pijnbank.
360: henk de vries
3ds: 2105-8632-9991
pi_99839012
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Daarmee wil ik dus zeggen dat het niet vanzelfsprekend is dat de politie of andere troepen als een stel wilde Rambo's binnen gaat stormen. Ze moeten enigszins weten wat er gaande is, ze moeten een plan opstellen (maar ja, ze zullen toch wel een soort template hebben), ze moeten paraat staan. Ik ga ervan uit dat het niet heel snel gedaan is.
De veiligheid van de burger op zo'n moment is net iets minder belangrijk ja. De politie moet zelf een vlekkeloos plan hebben en zo veilig mogelijk te werk gaan om zelf geen slachtoffers te incasseren, ook al gaan er op dat moment burgers dood.

Zo werkt het helaas.
Ron Paul 2012
  zaterdag 23 juli 2011 @ 15:20:29 #18
20758 Stringer
You have a nice day
pi_99839015
-weg, reactie op ge-edite post-

[ Bericht 94% gewijzigd door BrandX op 23-07-2011 15:32:14 ]
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
  zaterdag 23 juli 2011 @ 15:20:38 #19
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_99839018
-weg, reactie op ge-edite post-

[ Bericht 48% gewijzigd door BrandX op 23-07-2011 15:32:24 ]
How can I make this topic about me?
pi_99839026
quote:
Dat is het enige dat ik ook wel zeker weet.
pi_99839034
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:17 schreef behemoth449 het volgende:
[ afbeelding ]

respect voor die premier
Indrukwekkende foto. Dat zie ik Rutte nog niet zo snel doen op zo'n warme manier.
pi_99839050
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:20 schreef Mercer het volgende:

[..]

Indrukwekkende foto. Dat zie ik Rutte nog niet zo snel doen op zo'n warme manier.
Rutte heeft geen gevoelens denk ik?
  zaterdag 23 juli 2011 @ 15:22:04 #23
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_99839070
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:20 schreef Crack_ het volgende:

[..]

:N , knap van die jongen wel..
hij werd neergeschoten maar bewoon niet zal wel door de adrenaline zijn :{
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_99839074
:') Waarom onszelf altijd zo naar beneden halen. "Dat zie ik Rutte niet doen hoor!"

Dat weet je toch helemaal niet.
Ron Paul 2012
pi_99839083
quote:
#Oslo. Tweede verdachte gearresteerd op Utoya. Eerder al verklaarden overlevenden dat ze een tweede schutter hadden gezien.
Klopt dit ?
tweet op nu.nl
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')