Bulgarije,quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:44 schreef Igen het volgende:
Een land als Bulgarije bijvoorbeeld. Ook een zwak land, en hun munt is al aan de euro gekoppeld sinds die bestaat. Hoe komt het toch dat zij niet tot over de oren in de schulden zitten?
Ja en? Een land zonder euro kan toch ook veel schulden maken?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:47 schreef meth77 het volgende:
[..]
Bulgarije,heeft geen \euro en kan geen leningen uit geven in \euro's , klets niet zo dom joh
Ik heb nog een briefje van een miljoen italiaanse lire.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:05 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als ik het dus goed samenvat: hebben soortgelijke problemen zich wel eens eerder voorgedaan, maar omdat de zwakkere Europese landen hun munt nu niet meer kunnen devalueren komen ze in de problemen.
Zucht, jij begrijpt er echt niks van he? Nee, nominaal hoeven die lonen en pensioenen niet omlaag. Maar feitelijk is het hele land accuut aan de bedelstaf, terwijl in de rest van de wereld de banken bij bosjes omvallen. Precies wat we hebben gehad aan het begin van de Grote Depressie.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:43 schreef meth77 het volgende:
[..]
Het is onomkeerbaar dat er landen zullen uittreden en een grote depressie dat zie ik niet, voor de betreffende landen zal het een zegen zijn, dat hun munt weer kan fluctueren, zodat ze weer competatief kunne worden met de rest van de wereld
Zeker Griekenland moet per onmiddelijk 50% devalueren zodat er niets meer uit het buitenland gekocht wordt met geleend geld, ook hoeven dan de pensioenen en uitkeringen niet omlaag
Dat is geloof ik zo waar, alleen al daarom hoop ik dat ze gelijk hebben (wat niet zo is natuurlijk).quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:39 schreef HiZ het volgende:
Maar goed dat is iets wat de neuro-zeuro debiele brigade niet begrijpt. Als de euro onder gaat is er alleen een keiharde crash, met vervolgens een Grote Depressie en alle ellende van dien. De meesten van de neuro-zeuro groep zal die depressie harder aan den lijve ondervinden dan ik, maar ze hebben mijn zegen hoor, met hun geloof in een situatie die nooit zal ontstaan.
Een andere weg is er niet, beter zo snel mogelijk doenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]Dus nog maar een keer; de euro is niet het probleem en de euro weg is niet de oplossing.
ik heb nog ergens een stel oude franken die waren op een gegeven moment 6 guldencentquote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb nog een briefje van een miljoen italiaanse lire.Helaas kan ik niet zo snel even een wisselkoers grafiek van die munt tov de gulden vinden.
De euro gaat blijven. De roebel is er toch ook nog? Een munt gaat niet zo snel stuk aan een beetje schuldendruk hoor.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:14 schreef meth77 het volgende:
[..]
Een andere weg is er niet, beter zo snel mogelijk doen
Volgens mij devalueerden de zuidelijke landen om de zoveel jaar hun munt, daar kon je de klok bijna op gelijk zettenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:05 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als ik het dus goed samenvat: hebben soortgelijke problemen zich wel eens eerder voorgedaan, maar omdat de zwakkere Europese landen hun munt nu niet meer kunnen devalueren komen ze in de problemen.
Ja, dat is het. Daarom moeten die zuidelijke landen uit de euro, of moet er in het noorden de politieke wil/solidariteit ontstaan om te betalen voor het zuiden (wat er niet is en waarschijnlijk ook niet zal komen).quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:05 schreef Mercer het volgende:
[..]
kan door quantitatief easing dan verdelen we de lasten, gewoon 30% bijprinten, ieder jaar eentje eruit , ook goed voor de koers van de conversie munt , die blijft dan netjes op pariteit , dus een bankrun heeft dan geen nutquote:Op dinsdag 12 juli 2011 16:11 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, dat is het. Daarom moeten die zuidelijke landen uit de euro, of moet er in het noorden de politieke wil/solidariteit ontstaan om te betalen voor het zuiden (wat er niet is en waarschijnlijk ook niet zal komen).
Nu is het ineens weer de ''neuro-zeuro debiele brigade''. Waar is het paradijs gebleven?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:39 schreef HiZ het volgende:
Maar goed dat is iets wat de neuro-zeuro debiele brigade niet begrijpt. Als de euro onder gaat is er alleen een keiharde crash, met vervolgens een Grote Depressie en alle ellende van dien. De meesten van de neuro-zeuro groep zal die depressie harder aan den lijve ondervinden dan ik, maar ze hebben mijn zegen hoor, met hun geloof in een situatie die nooit zal ontstaan.
quote:Berlusconi roept op tot ‘eenheid in moeilijke tijd’
De Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft opgeroepen tot eenheid in zijn land in een periode die “zeker niet makkelijk” is. Die boodschap richtte hij in het bijzonder aan de oppositie, van wie hij medewerking verwacht bij het doorvoeren van versnelde bezuinigingmaatregelen.
De crisis “dwingt ons om aanpassingen in de overheidsuitgaven op heel korte termijn door te voeren” om “in 2014 tot een begrotingsevenwicht te komen”. Hij roept de steun op van het parlement om zijn plannen snel aan te nemen.
‘We moeten ons verenigen’
Op deze manier hoopt hij een verdere val van de Italiaanse economie, qua grootte de derde economie van de eurozone, te voorkomen en niet overgeleverd te worden aan Europese steun. “Voor ons, voor Italië, is dit zeker geen gemakkelijk moment,” liet hij weten in een verklaring. “We moeten ons verenigen in ieders belang en ons er van bewust zijn dat onze offers en inspanningen op korte termijn voorspoed zullen brengen op de lange termijn.”
Hij verzekerde dat de regering “stabiel en solide” is en dat een meerderheid in het parlement “eensgezind en toegewijd is” om het land “te verdedigen”. Hij benadrukte dat hij “elke twijfel over de effectiviteit en kredietwaardigheid” weg wil nemen, een poging om de financiële markten gerust te stellen.
Onrust op Europese beurzen
Aandelenmarkten in Europa daalden vanochtend hard door de onrust over de Italiaanse staatsschuld die in snel tempo onbetaalbaar dreigt te worden. Op het dieptepunt stond de beurs in Milaan 4 procent lager. De rente die Italië betaalt op de staatsschuld steeg fors. Op het hoogtepunt voor de middag was de rente op staatsobligaties met een looptijd van tien jaar opgelopen tot 6,01 procent. In minder dan twee weken steeg de rente met een vol procentpunt.
De onrust lijkt een combinatie van zorgen over de omvang van de Italiaanse schuld en het uitblijven van een oplossing voor de schuldencrisis die Europese politici al ruim anderhalf jaar verdeelt. Beleggers vinden dat Europese leiders te weinig daadkrachtig hebben opgetreden. Vorig jaar ontvingen Griekenland, Ierland en Portugal noodsteun en werden een tijdelijk en een permanent noodfonds opgericht.
‘Vrijdag weer Europees beraad’
Vrijdag komen Europese ministers van Financiën weer bij elkaar, zo melden diplomaten aan AFP. EU-president Herman van Rompuy sluit een ingelast beraad niet uit.
http://www.sfgate.com/cgi(...)HC.DTL#ixzz1RuZ9zIpequote:Dutch Finance Minister Jan Kees de Jager said a selective default by Greece "is not excluded anymore."
Euro-area finance ministers yesterday "did not exclude" a selective default during a meeting on Greece, "so we have more options, a broader scope to work with," de Jager told reporters in Brussels today.
Yesterday's statement "is a step forward in the sense we managed to break a very difficult knot of a contradictory statement, on the one hand that you are saying that you want a private sector involvement, and on the other hand that you want to avoid a selective default," de Jager said.
quote:De eurolanden hebben maandagavond 'het absolute engagement' uitgestuurd dat ze 'geen landen in de richting van een wanbetaling laten gaan'. Dat heeft de Belgische minister van Financiën Didier Reynders maandagavond verklaard na afloop van een bijeenkomst met zijn Europese ambtgenoten.
Bron: De standaard 12 juliquote:In Europese diplomatieke kringen worden ze stilaan een beetje ongemakkelijk als de naam Jan-Kees de Jager valt. De Nederlandse minister van Financiën nam niet alleen erg harde standpunten in over Griekenland, bovendien viel er ook geen peil meer te trekken op het Nederlandse standpunt.
De Nederlandse Volkskrant stelde het gisteren in zijn geen commentaar nog scherp: 'De Nederlandse minister wordt door zijn Europese collega's in toenemende mate als een bedrijfsrisico ervaren. Dat heeft De Jager met zijn hang naar solistisch en snoeverig optreden aan zichzelf te wijten.'
http://www.bloomberg.com/(...)ve-buyback-plan.htmlquote:Finance ministers offered conflicting interpretations of the commitment to explore a wider range of options. Dutch Finance Minister Jan Kees de Jager, a Schaeuble ally, insisted on getting bondholders to roll over Greek debt even if that results in the selective default opposed by the ECB.
A selective default is not excluded anymore, De Jager said. We have more options, a broader scope to work with.
The statement didnt foreclose that path, singling out the ECB as opposing a credit event or selective default. Schaeuble later insisted on a voluntary rollover and Luxembourg Finance Minister Luc Frieden said a brief phase of Greek non-payment is not an option that we envisaged.
Klopt, probleem is een roekeloos banken en een schuldberg.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zucht, jij begrijpt er echt niks van he? Nee, nominaal hoeven die lonen en pensioenen niet omlaag. Maar feitelijk is het hele land accuut aan de bedelstaf, terwijl in de rest van de wereld de banken bij bosjes omvallen. Precies wat we hebben gehad aan het begin van de Grote Depressie.
Dus nog maar een keer; de euro is niet het probleem en de euro weg is niet de oplossing.
Dat laatste kunnen ze overigens wel. Iedereen kan leningen in euro's uitgegeven. Je moet ze wel in euro's terugbetalen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:47 schreef meth77 het volgende:
[..]
Bulgarije,heeft geen \euro en kan geen leningen uit geven in \euro's , klets niet zo dom joh
Heeft Bosnië die niet nog steeds? En Bulgarije en Litouwen doen het dus ook zo, en Estland tussen 1992 en hun eurotoetreding.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:48 schreef LXIV het volgende:
In Bosnië had je letterlijk de 'convertable mark'. (voor de euro). En in Cuba heb je de convertible Peso, die precies een dollar is.
Gemakkelijk als je de inflatie in de hand wil houden. Maar je verdient natuurlijk ook niks met drukken, volgens mij hielden ze gewoon per uitgegeven convertible een mark/dollar in de kluis.
Nee alleen Macedonië is officieel euro-gebruiker, de rest heeft daar geen toestemming voor, ze zullen het wel accepterenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat laatste kunnen ze overigens wel. Iedereen kan leningen in euro's uitgegeven. Je moet ze wel in euro's terugbetalen.
En dat eerste is slechts ten dele waar. Van Bulgarije weet ik het niet zeker, maar in voormalig Joegoslavie is de facto de euro (onofficiele) valuta en worden buiten de boodschappen in euros afgerekend. Nogal een verschil tussen onofficiele en praktische valuta.
quote:di 12 jul 2011, 22:14
Ierland krijgt 'junk' status van Moody's
DUBLIN (AFN) - Kredietbeoordelaar Moody's heeft de waardering van Iers staatspapier verlaagd tot een zogenoemd 'junk' (rommel)status. De beoordeling gaat met een stap omlaag naar 'Ba1'. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt.
Moody's waarschuwde dat Ierland mogelijk opnieuw noodleningen moet krijgen, voordat het land de kapitaalmarkt op kan gaan om geld op te halen. Een lagere waardering betekent in de regel dat de risico's voor investeerders toenemen en een land bij de uitgifte van een nieuwe lening een hogere rente moet betalen.
Op de valutamarkt dook de euro direct na het nieuws van 1,40 dollar naar 1,3975 dollar.
Ierland is toastquote:Op woensdag 13 juli 2011 00:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Moody's helpt de EU in z'n eentje de afgrond in.
Moody's is alleen maar de boodschapper. Die schulden zijn echt niet door Moody's gemaakt. Feitelijk hebben ze gewoon gelijk, want ik denk ook niet dat Ierland in 2013 al op de kapitaalmarkt geld kan aantrekken (tegen een enigzins 'normale' rente)quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Moody's helpt de EU in z'n eentje de afgrond in.
Waarom hebben ze USA nog niet failliet verklaard?quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moody's is alleen maar de boodschapper. Die schulden zijn echt niet door Moody's gemaakt. Feitelijk hebben ze gewoon gelijk, want ik denk ook niet dat Ierland in 2013 al op de kapitaalmarkt geld kan aantrekken (tegen een enigzins 'normale' rente)
Wel heeft zo'n instituut buitenproportioneel veel macht gekregen.
Omdat daar geen reden toe is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom hebben ze USA nog niet failliet verklaard?
Heel juist daarom kan Wallstreet best naar de 20.000 toe, en wij naar de 300quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat daar geen reden toe is.
De USA kan zijn eigen dollar drukken, dus zijn dollarschulden altijd afbetalen.
Die landen zijn de facto een euro economie, om het even welke beeltenis ze op het papier drukken. Het meerendeel van het geld wat daar omgaat zijn euros. Elke transactie groter dan een mud aardappelen gaat in euros. Of dat nou officieel is of niet. En toestemming hebben ze daar niet voor nodig.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee alleen Macedonië is officieel euro-gebruiker, de rest heeft daar geen toestemming voor, ze zullen het wel accepteren
quote:ABP staat op drijfzand Italië
ABP zit tot aan zijn strot in Italiaanse staatsobligaties. De marktwaarde daarvan is met honderden miljoenen gedaald. En Frankrijk is de volgende kandidaat.
Ieder pensioenfonds staat voor hetzelfde dilemma. Aan de ene kant is er de noodzaak tot het halen van voldoende rendement. Aan de andere kant staat het bieden van voldoende zekerheid voor de toekomst.
Voor het eerste wordt belegd in aandelen; voor zekerheid wordt geld gestoken in vastrentende waarden zoals obligaties en vastgoed. Maar juist het beleggen in zekerheid ontpopt zich met de Europese schuldencrisis tot de grootste risicofactor. De ijzeren zekerheid van een staatsobligatie blijkt een schijnzekerheid.
Dat voelt ook het grootste pensioenfonds van Nederland, ABP. Uit het overzicht van de top 100 beleggingen van het ABP blijkt dat in 2010 Frankrijk en Italië bovenaan staan. Samen zijn ze goed voor ruim ¤22 miljard. Vanuit speculatief opzicht begrijpelijk, maar vanuit het oogpunt van zekerheid minder verstandig.
quote:wo 13 jul 2011, 10:49
Bezuinigingen Italië onwaarschijnlijk
http://www.telegraaf.nl/d(...)aarschijnlijk__.html
AMSTERDAM - Sinds jaar en dag hebben de Italianen een groot tekort gemeten in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) maar daar heeft niemand zich ooit druk overgemaakt.
Nu er een besparing door het parlement wordt geloodst van 48 miljard euro, kan je zo je vraagtekens bij zetten hoe serieus dit is.
Hiermee proberen de Italianen het vertrouwen te herwinnen in de financiële markten.
Maar de regering van Berlusconi heeft tot nu toe aan extra schulden het enorme bedrag van 280 miljard euro gemaakt.
Minister Tremonti van financiën was er zo’n beetje al die tijd bij dus dat maakt deze bezuinigingen niet erg waarschijnlijk.
Je vraagt je dus direct af waarom juist nu. De financiële markten kan je geen spelshow voorschotelen met schaars geklede dames, daar trapt de markt niet in
Als we inside job keken en zagen hoeveel er op ging aan naar de hoeren gaan dan vraag ik me echt af of de markt stiekem toch wel in erin trapt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:29 schreef meth77 het volgende:
De financiële markten kan je geen spelshow voorschotelen met schaars geklede dames, daar trapt de markt niet in
quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het trieste is dat sommige mensen nog geloven dat 'de markt' bestaat...
quote:wo 13 jul 2011, 09:01
Quo vadis Europa II
AMSTERDAM - Speculanten zijn net als journalisten, feilloos leggen ze de zwakke plekken bloot. De slachtoffers van beiden zoals politici en voetbaltrainers laten zich emotioneel meeslepen, zonder zich te bekommeren waar het echt om gaat, namelijk het oplossen van het probleem.
Speculanten toeren nu door Europa in een tempo dat zelfs de gemiddelde Amerikaanse backpack toerist nog te snel af gaat.
De one-liners en populistische uitspraken van diverse politici geven de speculanten extra ruimte om voor onrust te zorgen.
Zoals een oud klant altijd zei: “politici zorgen niet voor een oplossing, dat doet de markt voor hen”.
Dit bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:29 schreef meth77 het volgende:
Je vraagt je dus direct af waarom juist nu. De financiële markten kan je geen spelshow voorschotelen met schaars geklede dames, daar trapt de markt niet in
Het feit dat je niet de enige bent die het niet begrijpt zegt nog niet dat je gelijk hebt hoor.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:39 schreef meth77 het volgende:
Zoals een oud klant altijd zei: “politici zorgen niet voor een oplossing, dat doet de markt voor hen”.
Mijn grootste bezwaar is ook dat ze doordrenkt zijn van politiek. AAA voor de VS is ook niet echt reëel, IMHO.quote:Wel heeft zo'n instituut buitenproportioneel veel macht gekregen.
Nooit echt geweest ook, de VS devalueert zich standaard uit z'n schulden. Heeft zelfs in 1979 in onmacht van betaling verkeerd (juist ja, een echte default dus) die nu wordt gebagatelliseerd door onze alwetende rating agencies.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:50 schreef Knakker het volgende:
[..]
Mijn grootste bezwaar is ook dat ze doordrenkt zijn van politiek. AAA voor de VS is ook niet echt reëel, IMHO.
Als je nu nog steeds niet doorhebt dat de Amerikaanse rating agencies onderdeel zijn van een politiek spel moet je denk ik eens wat minder kranten gaan lezen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moody's is alleen maar de boodschapper. Die schulden zijn echt niet door Moody's gemaakt. Feitelijk hebben ze gewoon gelijk, want ik denk ook niet dat Ierland in 2013 al op de kapitaalmarkt geld kan aantrekken (tegen een enigzins 'normale' rente)
Wel heeft zo'n instituut buitenproportioneel veel macht gekregen.
De reden dat de USA niet als negatief beoordeelt wordt is omdat de USA altijd de dollars kan terugbetalen, ze zetten gewoon de geldpers aan .quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Als je nu nog steeds niet doorhebt dat de Amerikaanse rating agencies onderdeel zijn van een politiek spel moet je denk ik eens wat minder kranten gaan lezen.
Wat hadden ze dan moeten doen? Laten failliet gaan?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:11 schreef de_ier het volgende:
Ierland is toast sinds 29 september 2008, toen de Minister van Financien een algehele staatsgarantie heeft uitgeroepen op alle private bankschulden. Het is misscihen de slechtste beslissing ooit genomen door een Minister van Financien.
Dat Moody's tot gisteren nodig had om dat te beseffen zegt meer over Moody's dan Ierland.
Wat voor inflatie zorgt, en dus net zo goed een risico voor de waarde van investeringen is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:44 schreef meth77 het volgende:
[..]
De reden dat de USA niet als negatief beoordeelt wordt is omdat de USA altijd de dollars kan terugbetalen, ze zetten gewoon de geldpers aan .
ok maar je mag niet zeggen dat ze geen dollars kunnen terugbetalenquote:Op woensdag 13 juli 2011 13:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat voor inflatie zorgt, en dus net zo goed een risico voor de waarde van investeringen is.
Zo'n rating agency hoort toch gewoon algemeen het risico van een investering te beoordelen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:14 schreef meth77 het volgende:
[..]
ok maar je mag niet zeggen dat ze geen dollars kunnen terugbetalen
Yup. Depositos garanderen tot 100k en verder de banken failliet laten gaan.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:57 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Wat hadden ze dan moeten doen? Laten failliet gaan?
Ohja, als je terugbetaald wordt met vers gedrukt geld is dat niet negatief.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:44 schreef meth77 het volgende:
[..]
De reden dat de USA niet als negatief beoordeelt wordt is omdat de USA altijd de dollars kan terugbetalen, ze zetten gewoon de geldpers aan .
Terwijl Griekenland of Italie dat niet kan, wij hebben afspraken dat ieder jaarlijks 3% mag printen en de ECB beheert de uitgiftenummers
wat us er voor risico als het geld maar gebruikt wordt voor de opkoop van beleggingen dan komt het niet in de consumptiestroom, het opblazen door de woningmarkt in de USA door Bush en Paulsson had een veel meer inflatoir karakter en ging om veel meer geldquote:Op woensdag 13 juli 2011 13:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo'n rating agency hoort toch gewoon algemeen het risico van een investering te beoordelen?
Als de VS valt, trekt het de hele wereldeconomie mee.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:24 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ohja, als je terugbetaald wordt met vers gedrukt geld is dat niet negatief.
"Hier, leen ons je geld. Als je het later terugvraagt drukken we het gewoon bij voor je. Superinvestering, veiliger kan niet."
Wat een klucht.
Je zou net hetzelfde over de huidige situatie kunnen beweren: Als Griekenland, Portugal, Ierland vallen krijg je een kettingreactie door heel Europa. Dus zullen ze toch ingrijpen. Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:18 schreef de_ier het volgende:
[..]
Yup. Depositos garanderen tot 100k en verder de banken failliet laten gaan.
Daarna Trichet opbellen en hem op de hoogte stellen dat de Ierse banken morgen failliet gaan. Het instorten van de Ierse banksector had in de banksector van heel Europa voor een kettingreactie gezorgd dus Trichet/Sark/Merkel hadden toch ingegrepen.
En dat was ook met AAA beoordeeld. En bleek dat achteraf terecht?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:41 schreef meth77 het volgende:
[..]
wat us er voor risico als het geld maar gebruikt wordt voor de opkoop van beleggingen dan komt het niet in de consumptiestroom, het opblazen door de woningmarkt in de USA door Bush en Paulsson had een veel meer inflatoir karakter en ging om veel meer geld
dat is ook geld creatie en was veel erger
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:59 schreef Apogist het volgende:
Ik vond dit wel een interessant artikel:
http://www.theglobeandmai(...)able/article2095572/
op die manier benut je in mijn ogen toch echt de algehele positie van de eurozone, die in verhouding tot landen als de VS en Japan vrij gunstig.
Het soevereiniteits verhaal is dan natuurlijk wel weer een minpunt. Maar liever een sterk Europa dan een gefragmenteerde unie waarbij individuele landen makkelijk ten prooi vallen aan de markten. Zeker het stuk over blue bonds lijkt me toch wel erg positief voor de Noord-Europese eurozone landen.
Als je je iets meer verdiept in waarom ik de vraag stel: de euro en de zeuro (Zuidelijke Euro).quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:21 schreef meth77 het volgende:
[..]
Zuidelijke Unie,![]()
die landen vertrouwen elkaar helemaal niet.
nee, de EURO blijft bestaan, maar er zullen landen uittreden
fantasie en bangmakerij is nu niet zinvol, het licht gaat NIET uit
nee wat was er mis met de EEG ??quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..], Nee, geen Europese Bonds en nee, geen verenigde staten van europa. Ik moet er niet aan denken.
het had ook lekker bij de EEG moeten blijven. Dat was prima. De verschillen in Europa zijn ook te groot voor verdergaande samenwerkingquote:Op woensdag 13 juli 2011 16:31 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee wat was er mis met de EEG ??
Of was het de grootsheidswaan
Of je gaat er een land van maken (Germanie) of het blijft bij de EEG en 27 verschillende munten
Europa in z'n geheel heeft minder schuld en een veel lager deficit dan de VS. Maar we zijn meer kwetsbaar omdat elk land afzonderlijk geld moet lenen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..], Nee, geen Europese Bonds en nee, geen verenigde staten van europa. Ik moet er niet aan denken.
heel juistquote:Op woensdag 13 juli 2011 16:31 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee wat was er mis met de EEG ??
Of was het de grootsheidswaan
Of je gaat er een land van maken (Germanie) of het blijft bij de EEG en 27 verschillende munten
quote:Verenigde Staten
Overigens staan de Verenigde Staten op plaats 37 met 58,9%, dus nog onder Nederland met 64,6% van het BNP. De kritiek (van Europese politici) dat de (Amerikaanse) kredietbeoordelaars de aandacht van de VS willen afleiden, vind ik ongegrond, al hebben de Amerikanen voor 2 augustus ook nog wel een uitdaging met hun kredietplafond.
Grootse staatsschuld ter wereld
Na Japan ($ 11.186 miljard) en de VS ($ 9.134 miljard) heeft Italië ($ 2.277 miljard) de grootse staatsschuld ter wereld.
Het grote verschil is echter dat Japan, net als VS, zelf geld kan bijdrukken om daarmee de rente te kunnen betalen.
Italië, Ierland, Griekenland, Portugal en Spanje hebben het probleem dat ze (in principe) niet zelf hun eigen schuld kunnen inflateren.
Dat kan alleen als de ECB de drukpers aanzet, maar daarmee wordt ook onze koopkracht aangetast.
De prijzen van zilver en goud zouden dus nog verder omhoog kunnen schieten.
Oplopende rente
Hetzelfde probleem hebben overigens de nummer 4 (Frankrijk) en 5 (Duitsland) natuurlijk ook. Ook deze landen zitten met een schuld van rond 80% van het Bruto Nationaal Product. Dat is allemaal geen probleem zolang de rente, zoals in de afgelopen 20 jaar blijft dalen, maar als de rente gaat oplopen, dan hakken de rentelasten er ineens wel erg hard in. In Ierland is de rente opgelopen tot boven 13,7%. Ik denk dat dit geen houdbare zaak is.
het wordt misschien weer een spannend weekendquote:ATHENE (AFN) - Het ratingbureau Fitch heeft de kredietwaardigheid van Griekenland met vier stappen verlaagd tot 'CCC', de laagst mogelijke waardering voordat sprake is van betalingsuitval. De reden is volgens de organisatie het ontbreken van een toereikend financieringsprogramma voor het land.
Fitch ging ook tot de maatregel over wegens de toenemende onduidelijkheid over de rol van private obligatiehouders en toekomstige reddingsprogramma's van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Ook wijst de kredietbeoordelaar op de verzwakte macro-economische vooruitzichten voor Griekenland.
De Griekse overheid bestempelde de verlaging als raadselachtig. Volgens de Grieken hebben de EU en het IMF wel degelijk een duidelijk tijdschema voor de financiering van het land.
Maar Fitch denkt dat de Grieken meer geld nodig hebben en dat alleen bezuinigingsmaatregelen onvoldoende zijn. ,,Er is nieuw geld vereist om het begrotingstekort van Griekenland te aan te pakken'', aldus de organisatie.
58,9%? Hoe komen ze daar bij? Het bnp van de VS zit rond de 14 biljoen, hoe kan het dan 58,9% zijn. 70% komt eerder in de buurt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 19:09 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)land_failliet__.html
[..]
(bron)quote:When adding in all of the money owed to cover future liabilities in entitlement programs the US is actually in worse financial shape than Greece and other debt-laden European countries,
Much of the public focus is on the nation's public debt, which is $14.3 trillion. But that doesn't include money guaranteed for Medicare, Medicaid and Social Security, which comes to close to $50 trillion, according to government figures.
The government also is on the hook for other debts such as the programs related to the bailout of the financial system following the crisis of 2008 and 2009, government figures show.
Taken together – public debt, Medicare and other entitlements, and other debts – Gross puts the total at "nearly $100 trillion," that while perhaps a bit on the high side, places the country in a highly unenviable fiscal position that he said won't find a solution overnight.
En dat is er van uit gaande dat het Amerikaanse GDP geen bij elkaar gelogen zooitje is. Wat het uiteraard wel is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:06 schreef bascross het volgende:
[..]
58,9%? Hoe komen ze daar bij? Het bnp van de VS zit rond de 14 biljoen, hoe kan het dan 58,9% zijn. 70% komt eerder in de buurt.
Ik denk geen enkel zuidelijk EU-land meer in voldoende mate, dus ze zijn allemaal bijstandsland geworden.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:05 schreef HiZ het volgende:
Waarom? Er is geen enkel accuut gevolg van deze afwaardering; Griekenland kan de komende jaren sowieso niet aan geld komen zonder tussenkomst van EU/IMF.
Ach zolang de USA zelf de dollars kan printen hebben ze geen default in dollarsquote:Op donderdag 14 juli 2011 07:53 schreef Q. het volgende:
[..]
En dat is er van uit gaande dat het Amerikaanse GDP geen bij elkaar gelogen zooitje is. Wat het uiteraard wel is.
Verplichtingen voor gezondheidszorg en dergelijk kan je niet zomaar voor triljarden meetellen als schuld. Tuurlijk kost een sociaal stelsel geld maar dat kost het in Europa ook.quote:Op donderdag 14 juli 2011 07:25 schreef Perrin het volgende:
14 biljoen is wel zonder allerlei verplichtingen mee te tellen..
[..]
(bron)
(bron)quote:The U.S. government is committed under current law to mandatory payments for programs such as Medicare, Medicaid and Social Security. The GAO projects that payouts for these programs will significantly exceed tax revenues over the next 75 years. The Medicare Part A (hospital insurance) payouts already exceed program tax revenues and Social Security payouts exceeded payroll taxes in fiscal 2010. These deficits require funding from other tax sources or borrowing.[16]
The present value of these deficits or unfunded obligations is an estimated $45.8 trillion. This is the amount that would have to be set aside during 2009 such that the principal and interest would pay for the unfunded commitments through 2084. Approximately $7.7 trillion relates to Social Security, while $38.2 trillion relates to Medicare and Medicaid. In other words, health care programs are nearly five times as serious a funding challenge as Social Security. Adding this to the national debt and other federal commitments brings the total obligations to nearly $62 trillion.[17] However, these amounts are excluded from the national debt computation.
The Congressional Budget Office (CBO) has indicated that: "Future growth in spending per beneficiary for Medicare and Medicaid—the federal government’s major health care programs—will be the most important determinant of long-term trends in federal spending. Changing those programs in ways that reduce the growth of costs—which will be difficult, in part because of the complexity of health policy choices—is ultimately the nation’s central long-term challenge in setting federal fiscal policy."[18]
quote:do 14 jul 2011, 09:52
16 miljoen goeroes
AMSTERDAM - De schuldencrisis gaat een beetje lijken op het wereldkampioenschap voetbal en het lijkt wel of in Nederland 16 miljoen mensen er wat over te zeggen hebben.
Vanmorgen werd een uur lang op de radio gepraat over Griekenland, Italië en Spanje. Het is een mooie afleiding als je weer eens hopeloos vast staat.
Je wordt doodgegooid met hoogleraren en bankanalisten die er een mooi verhaal van maken, maar een oplossing heb ik nog niet gehoord. Het is echter wel zo dat iedereen er al rekening mee houdt dat het een hele hoop geld gaat kosten en dat had niet gehoeven.
quote:'Euro biedt geen voordelen meer'
De euro biedt weinig voordelen meer voor Nederland. Dit zegt econoom en RTL Z-beursanalist Jacob Schoenmaker donderdag in zijn column voor de financieel nieuwszender. Hoewel hij voorstander was van de gezamenlijke munt, twijfelt Schoenmaker steeds meer aan de euro.
"Tijdens mijn eerste baan als econoom bij een grote commerciële bank zat ik in een sprekerspoule, die klanten warm moest maken voor de nieuwe munt. Ik was toen een oprecht en overtuigd voorstander van de nieuwe munt. Juist onze kleine open economie zou van het lagere wisselkoersrisico kunnen profiteren. De consensus was toen dat een land als Italië nooit zou worden toegelaten. Een collega werd zelfs ontslagen omdat hij een stuk had geschreven, waarin de Italiaanse deelname als kansrijk werd bestempeld", vertelt Schoenmaker.
Afspraken stellen niets voor
Toch zou Italië zich uiteindelijk bij de eurozone voegen, tot verrassing van de econoom: "Toen Italië zich toch kwalificeerde kregen we hier veel kritische vragen over. Ons antwoord was dan altijd dat er in het Verdrag van Maastricht een keiharde 'no-bail out' clausule stond. Een land met zwakke overheidsfinanciën zou boetes worden opgelegd en zeker geen financiële steun krijgen. Inmiddels zijn we zo'n 13 jaar verder en weten we dat de bovenstaande afspraak helemaal niets voorstelt. Een land met financiële problemen kun je geen boetes opleggen, want dan nemen de problemen alleen maar toe. De onderlinge verschillen tussen lidstaten blijken ook groter dan gedacht."
Omslag Griekenland duurt generaties
Volgens Schoenmaker is het beter dat zwakke eurolanden failliet gaan en de schulden saneren: "Ik heb ook niets tegen een faillissement van een land als Griekenland, maar ik vraag me af of een lidstaat daarvan kan herstellen zolang het binnen de Eurozone blijft. Landen als Argentinië, Mexico, Equador en Rusland waren na hun default alweer snel in staat nieuw kapitaal aan te trekken, maar hadden wel een eigen munt. Om op eigen kracht na een default weer mee te kunnen doen moet de productiviteit op hetzelfde niveau zijn als in de overige lidstaten. Hoe kan een land als Griekenland zijn productiviteit op korte termijn in lijn brengen met die van bijvoorbeeld Duitsland? Dat zal wel een of twee generaties duren."
De beursanalist zegt dat de recente steun van het Noord naar Zuid-Europa nog maar het topje van de ijsberg is om de euro in stand te houden. In Zuid-Europa wordt namelijk weinig gespaard voor het pensioen, wat leidt tot nog veel grotere tekorten bij de overheden als de vergrijzing de bevolking echt toeslaat.
Export nauwelijks harder gegroeid
"Ook de voordelen van de muntunie voor ons land worden schromelijk overdreven. Zo is onze export nauwelijks harder gegroeid dan die van bijvoorbeeld Zweden en Denemarken. Om die reden ben ik in de afgelopen dertien jaar veranderd van een eurofiel in een euroscepticus. Wanneer we garant gaan staan voor alle problemen in Zuid-Europa is onze economie naar mijn mening beter af met een terugkeer van de gulden", zo besluit Schoenmaker.
Ik pleit voor een euromark (Scandinavië, NL, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Slovenië)quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja, als je Jaob Schoenmaker heet en niet begrijpt dat je met een kleine nationale munt bent overgeleverd aan de macht van de Anglo-Amerikaanse financiële industrie dan schrijf je zo'n stuk.
Jacob zal ook wel niet begrijpen waarom China zijn munt en obligaties niet internationaal laat verhandelen.
quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:45 schreef meth77 het volgende:
Nu gaan we de prijs betalen voor de afzet van produkten binnen de EU , die kopen geen Mercedessen en Porsches meer van het EU geld
Je lijkt van mening dat het Noorden eerst 'rijk' is geworden door Mercedessen en Porches te verkopen aan Zuid-Europeanen die ze eigenlijk niet konden betalen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:12 schreef meth77 het volgende:
zestien miljoen deskundigen
maar we zijn het wel allemaal eens, dit had nooit gemoeten
Het noorden van Europa gaat bloeden voor het zuiden
Uiteraard, normaal hadden zulke landen een devaluerende munt, sinds de euro konden ze zich opeens te pletter kopen aan Mercedessen en Volkswagens, dank zij de loonsverhogingen van 10% die ze gewend waren, nu betalen we de tol voor de grote export naar Spanje en Grekenland en Italiequote:Op donderdag 14 juli 2011 15:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
[..]
Je lijkt van mening dat het Noorden eerst 'rijk' is geworden door Mercedessen en Porches te verkopen aan Zuid-Europeanen die ze eigenlijk niet konden betalen.
Dat zal wel een procentje schelen, nulgroei dus, maar de koek is nu helemaal opquote:Hoe 'rijk' was het Noorden dan geweest als we die Porsches en Mercedessen niet hadden verkocht?
quote:‘Berlusconi helpt Italië én Europa naar de vernieling’
Italië dreigt aanspraak te moeten maken op noodsteun. Een last die Europa eigenlijk niet kan dragen. In The Guardian en The Economist wordt de economische malaise toegeschreven aan premier Silvio Berlusconi. Hij zou het land ‘naar de vernieling’ hebben geholpen.
Lui, onproductief en stakend. Met die woorden vat John Foot, hoogleraar moderne Italiaanse geschiedenis, de toestand van het land samen. Voor jongeren is het volgens hem bijna onmogelijk een stabiele baan te vinden. “Een hele generatie wordt systematisch uitgesloten van professioneel werk en ambtenarenfuncties. De knapste koppen hebben het land verlaten”, schrijft Foot op de opiniepagina van The Guardian.
De professor vreest ook voor de positie van miljoenen migranten, die laagbetaald werk doen in de zwarte economie. Zij hebben nauwelijks toegang tot sociale voorzieningen en zijn een gemakkelijke prooi voor criminele organisaties die een groot deel van de illegale sector besturen. “Toch zou het land zonder deze mensen ‘s nachts tot stilstand komen, maar ze krijgen de schuld van de crisis.”
Minachting voor economische toestand
Berlusconi’s greep op het Italiaanse volk verzwakt met de dag, meent Foot. Hij verliest zelfs de controle over zijn eigen kabinet en ruziet openlijk met zijn minister van Financiën. Het wordt volgens de hoogleraar tijd dat de media zich richten op Berlusconi’s wanbestuur, in plaats van zijn particuliere escapades. “Berlusconi is veel dodelijker dan een paar Bunga Bunga-feestjes. Deze multimiljonair is verantwoordelijk voor één van de grootste economieën ter wereld, terwijl het hem helemaal niets interesseert.”
Ook The Economist ziet Berlusconi’s vertrek liever vandaag dan morgen. Het tijdschrift verwijt de premier dat hij meer bezig is met zijn eigen frauduleuze boekhouding dan met de staatsfinanciën. “Berlusconi geeft blijk van een totale minachtig voor de economische toestand van het land.” Alleen Zimbabwe en Haïti hadden in de afgelopen tien jaar een lagere groei, weet het tijdschrift. “De staatschuld is nog steeds 120 procent van het BBP. Dit is des te verontrustender, gezien de snelle vergrijzing van de bevolking.”
Italië te groot voor noodsteun
De combinatie van lage productiviteit en hoge lonen erodeert het concurrentievermogen, aldus The Economist. “Terwijl de productiviteit in Amerika met een vijfde steeg en in Groot-Brittannië met een tiende, daalde die van Italië met vijf procent.” Qua handelsaantrekkelijkheid en concurrentievermogen zou Italië het slechter doen dan landen als Wit-Rusland, Mongolië en Barbados.
Mocht de onrust aanhouden dan komen Europa en Italië in een lastig parket, schreef nrc.next gisteren. “Griekenland kon rekenen op noodsteun. Italië is daar te groot voor. Tegelijkertijd is Italië te groot en een te belangrijk euroland om te laten vallen.”
quote:Dat Italië een hoge schuld heeft in relatie tot wat er wordt verdiend was iedereen al lang bekend. Wat dat aangaat zouden normaal gesproken onhandige manoeuvres niet veel extra kwaad kunnen. Ze vielen echter midden in een dunne zomermarkt die toch al nerveus was als gevolg van de Griekenland perikelen. Toen dan ook hedgefunds en in hun kielzog ook andere institutionele partijen massaal begonnen met het dumpen van Italiaanse obligaties om deze om te ruilen tegen veilig Duits staatspapier was het hek van de dam.
We zagen heftige uitslagen in de koersen en daarmee de rendementen van Europese staatsobligaties. Zo schoot bijvoorbeeld door de fors dalende koersen het rendement op de 10 jarige Italiaanse staatsleningen dinsdag omhoog naar 6.00% (zie grafiek). De omruil naar 10 jarige Duitse ‘Bunds’ leidde door de fors oplopende koersen tot een daling van het rendement met ruim 30 basispunten naar 2.50%. Een ongekende daling voor zo een korte tijd.
Dat relatief kleine markten als die voor Griekse en Portugese staatsobligaties makkelijk gemanipuleerd kunnen worden mag natuurlijk geen wonder heten. Maar dat ook een volwassen markt met een hoge liquiditeit zoals die voor Italiaanse staatsobligaties zo’n makkelijk slachtoffer blijkt, is nieuw. Opnieuw paniek dus binnen de Europese politiek die steeds besluitenlozer lijkt te worden.
Terwijl de financiële markten de vrees voor Griekse ‘contagion’ , ofwel besmetting vanuit Griekenland naar andere landen, steeds vaker omzetten in daden, lijken politici als gebiologeerd in hun politieke dilemma te blijven steken
Wat gebeurd er als ze er in blijven?quote:Op donderdag 14 juli 2011 20:41 schreef FrankS het volgende:
Dus jah jongens & meisjes. Willen jullie nog steeds dat Griekenland uit de Eurozone gaat?
Hetzelfde maar dan de rest van ons levenquote:Op donderdag 14 juli 2011 20:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat gebeurd er als ze er in blijven?
Overigens vind ik dat naast Griekenland ook de rest van de zuidelijke landen eruit moet voor er ongelukken gebeurenquote:9) Door enorm goedkope valuta, kunnen ze goed exporteren
10) Door de export kunnen ze langzaaaaam erweer bovenop komen.
Dan maximaliseren we Onze welvaart en de welvaart van de Grieken. Vrije handel van Goederen & Kapitaal is super voor de welvaart. Wie wil niet een grotere welvaart?quote:Op donderdag 14 juli 2011 20:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat gebeurd er als ze er in blijven?
Door hun er weer uit te zetten en ook Portugal en Spanje en Italiëquote:Op donderdag 14 juli 2011 21:11 schreef FrankS het volgende:
. Wij en Griekenland hebben een fout gemaakt en die zijn we nu aan het herstellen.
Dat kan niet want de euro heeft een middenkoersquote:
Oke. Maar het is ook technisch niet mogelijk om de euro geforceerd naar beneden te krijgen, net zoals die zuidelijke landen voorheen hun munt devalueerden? Zodat sommige landen wat lucht kunnen krijgen?quote:Op donderdag 14 juli 2011 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan niet want de euro heeft een middenkoers
virtueel zou Duitse Euro op 1,85 dollar staan en de Griekse Euro op 0,75 dollar
Gemiddeld staan we op 1,40
Voor de Zuidelijke landen te duur om weer op stoom te komen, erger dat gat wordt steeds groter
Hah! Dat is het Trilemma van internationale kapitaal handel.quote:Op donderdag 14 juli 2011 22:28 schreef Mercer het volgende:
[..]
Oke. Maar het is ook technisch niet mogelijk om de euro geforceerd naar beneden te krijgen, net zoals die zuidelijke landen voorheen hun munt devalueerden? Zodat sommige landen wat lucht kunnen krijgen?
Succes, dan zou ik maar snel gaan slapen als ik jou was.quote:Op donderdag 14 juli 2011 22:37 schreef FrankS het volgende:
Zit btw zo in de materie omdat ik morgen ochtend tentamen International Economics heb voor mn Economie uni studie........ en persee moet halen voor mijn BSA (bindend studie advies), dus heb goed gestudeerd erop
Nee de valuta handel is de baas, die waardeert de euro op de gemiddelde koers en zekerheidquote:Op donderdag 14 juli 2011 22:28 schreef Mercer het volgende:
[..]
Oke. Maar het is ook technisch niet mogelijk om de euro geforceerd naar beneden te krijgen, net zoals die zuidelijke landen voorheen hun munt devalueerden? Zodat sommige landen wat lucht kunnen krijgen?
De EU is geen USA, de USA is een land met een bank en een fiscus en een politiekquote:Op donderdag 14 juli 2011 22:34 schreef FrankS het volgende:
Je moet 2 kiezen en 1tje opgeven. Wij als EU, en de USA bijvoorbeeld hebben ervoor gekozen om Zelf onze rente te kunnen bepalen en vrije handel van kapitaal goederen te hebben. Daardoor kunnen we geen vaste valuta koers hebben.
En een hele grote militaire macht en een nog grotere drukpers...quote:Op donderdag 14 juli 2011 23:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EU is geen USA, de USA is een land met een bank en een fiscus en een politiek
En één taal, ook niet onbelangrijk.quote:Op donderdag 14 juli 2011 23:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EU is geen USA, de USA is een land met een bank en een fiscus en een politiek
Daarom is de EU een verzinsel van regenten die niets met democratie te maken heeftquote:
Je vergat nog:quote:Op vrijdag 15 juli 2011 01:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarom is de EU een verzinsel van regenten die niets met democratie te maken heeft
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |