Bulgarije,quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:44 schreef Igen het volgende:
Een land als Bulgarije bijvoorbeeld. Ook een zwak land, en hun munt is al aan de euro gekoppeld sinds die bestaat. Hoe komt het toch dat zij niet tot over de oren in de schulden zitten?
Ja en? Een land zonder euro kan toch ook veel schulden maken?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:47 schreef meth77 het volgende:
[..]
Bulgarije,heeft geen \euro en kan geen leningen uit geven in \euro's , klets niet zo dom joh
Ik heb nog een briefje van een miljoen italiaanse lire.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:05 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als ik het dus goed samenvat: hebben soortgelijke problemen zich wel eens eerder voorgedaan, maar omdat de zwakkere Europese landen hun munt nu niet meer kunnen devalueren komen ze in de problemen.
Zucht, jij begrijpt er echt niks van he? Nee, nominaal hoeven die lonen en pensioenen niet omlaag. Maar feitelijk is het hele land accuut aan de bedelstaf, terwijl in de rest van de wereld de banken bij bosjes omvallen. Precies wat we hebben gehad aan het begin van de Grote Depressie.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:43 schreef meth77 het volgende:
[..]
Het is onomkeerbaar dat er landen zullen uittreden en een grote depressie dat zie ik niet, voor de betreffende landen zal het een zegen zijn, dat hun munt weer kan fluctueren, zodat ze weer competatief kunne worden met de rest van de wereld
Zeker Griekenland moet per onmiddelijk 50% devalueren zodat er niets meer uit het buitenland gekocht wordt met geleend geld, ook hoeven dan de pensioenen en uitkeringen niet omlaag
Dat is geloof ik zo waar, alleen al daarom hoop ik dat ze gelijk hebben (wat niet zo is natuurlijk).quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:39 schreef HiZ het volgende:
Maar goed dat is iets wat de neuro-zeuro debiele brigade niet begrijpt. Als de euro onder gaat is er alleen een keiharde crash, met vervolgens een Grote Depressie en alle ellende van dien. De meesten van de neuro-zeuro groep zal die depressie harder aan den lijve ondervinden dan ik, maar ze hebben mijn zegen hoor, met hun geloof in een situatie die nooit zal ontstaan.
Een andere weg is er niet, beter zo snel mogelijk doenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]Dus nog maar een keer; de euro is niet het probleem en de euro weg is niet de oplossing.
ik heb nog ergens een stel oude franken die waren op een gegeven moment 6 guldencentquote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb nog een briefje van een miljoen italiaanse lire.Helaas kan ik niet zo snel even een wisselkoers grafiek van die munt tov de gulden vinden.
De euro gaat blijven. De roebel is er toch ook nog? Een munt gaat niet zo snel stuk aan een beetje schuldendruk hoor.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:14 schreef meth77 het volgende:
[..]
Een andere weg is er niet, beter zo snel mogelijk doen
Volgens mij devalueerden de zuidelijke landen om de zoveel jaar hun munt, daar kon je de klok bijna op gelijk zettenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:05 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als ik het dus goed samenvat: hebben soortgelijke problemen zich wel eens eerder voorgedaan, maar omdat de zwakkere Europese landen hun munt nu niet meer kunnen devalueren komen ze in de problemen.
Ja, dat is het. Daarom moeten die zuidelijke landen uit de euro, of moet er in het noorden de politieke wil/solidariteit ontstaan om te betalen voor het zuiden (wat er niet is en waarschijnlijk ook niet zal komen).quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:05 schreef Mercer het volgende:
[..]
kan door quantitatief easing dan verdelen we de lasten, gewoon 30% bijprinten, ieder jaar eentje eruit , ook goed voor de koers van de conversie munt , die blijft dan netjes op pariteit , dus een bankrun heeft dan geen nutquote:Op dinsdag 12 juli 2011 16:11 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ja, dat is het. Daarom moeten die zuidelijke landen uit de euro, of moet er in het noorden de politieke wil/solidariteit ontstaan om te betalen voor het zuiden (wat er niet is en waarschijnlijk ook niet zal komen).
Nu is het ineens weer de ''neuro-zeuro debiele brigade''. Waar is het paradijs gebleven?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:39 schreef HiZ het volgende:
Maar goed dat is iets wat de neuro-zeuro debiele brigade niet begrijpt. Als de euro onder gaat is er alleen een keiharde crash, met vervolgens een Grote Depressie en alle ellende van dien. De meesten van de neuro-zeuro groep zal die depressie harder aan den lijve ondervinden dan ik, maar ze hebben mijn zegen hoor, met hun geloof in een situatie die nooit zal ontstaan.
quote:Berlusconi roept op tot ‘eenheid in moeilijke tijd’
De Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft opgeroepen tot eenheid in zijn land in een periode die “zeker niet makkelijk” is. Die boodschap richtte hij in het bijzonder aan de oppositie, van wie hij medewerking verwacht bij het doorvoeren van versnelde bezuinigingmaatregelen.
De crisis “dwingt ons om aanpassingen in de overheidsuitgaven op heel korte termijn door te voeren” om “in 2014 tot een begrotingsevenwicht te komen”. Hij roept de steun op van het parlement om zijn plannen snel aan te nemen.
‘We moeten ons verenigen’
Op deze manier hoopt hij een verdere val van de Italiaanse economie, qua grootte de derde economie van de eurozone, te voorkomen en niet overgeleverd te worden aan Europese steun. “Voor ons, voor Italië, is dit zeker geen gemakkelijk moment,” liet hij weten in een verklaring. “We moeten ons verenigen in ieders belang en ons er van bewust zijn dat onze offers en inspanningen op korte termijn voorspoed zullen brengen op de lange termijn.”
Hij verzekerde dat de regering “stabiel en solide” is en dat een meerderheid in het parlement “eensgezind en toegewijd is” om het land “te verdedigen”. Hij benadrukte dat hij “elke twijfel over de effectiviteit en kredietwaardigheid” weg wil nemen, een poging om de financiële markten gerust te stellen.
Onrust op Europese beurzen
Aandelenmarkten in Europa daalden vanochtend hard door de onrust over de Italiaanse staatsschuld die in snel tempo onbetaalbaar dreigt te worden. Op het dieptepunt stond de beurs in Milaan 4 procent lager. De rente die Italië betaalt op de staatsschuld steeg fors. Op het hoogtepunt voor de middag was de rente op staatsobligaties met een looptijd van tien jaar opgelopen tot 6,01 procent. In minder dan twee weken steeg de rente met een vol procentpunt.
De onrust lijkt een combinatie van zorgen over de omvang van de Italiaanse schuld en het uitblijven van een oplossing voor de schuldencrisis die Europese politici al ruim anderhalf jaar verdeelt. Beleggers vinden dat Europese leiders te weinig daadkrachtig hebben opgetreden. Vorig jaar ontvingen Griekenland, Ierland en Portugal noodsteun en werden een tijdelijk en een permanent noodfonds opgericht.
‘Vrijdag weer Europees beraad’
Vrijdag komen Europese ministers van Financiën weer bij elkaar, zo melden diplomaten aan AFP. EU-president Herman van Rompuy sluit een ingelast beraad niet uit.
http://www.sfgate.com/cgi(...)HC.DTL#ixzz1RuZ9zIpequote:Dutch Finance Minister Jan Kees de Jager said a selective default by Greece "is not excluded anymore."
Euro-area finance ministers yesterday "did not exclude" a selective default during a meeting on Greece, "so we have more options, a broader scope to work with," de Jager told reporters in Brussels today.
Yesterday's statement "is a step forward in the sense we managed to break a very difficult knot of a contradictory statement, on the one hand that you are saying that you want a private sector involvement, and on the other hand that you want to avoid a selective default," de Jager said.
quote:De eurolanden hebben maandagavond 'het absolute engagement' uitgestuurd dat ze 'geen landen in de richting van een wanbetaling laten gaan'. Dat heeft de Belgische minister van Financiën Didier Reynders maandagavond verklaard na afloop van een bijeenkomst met zijn Europese ambtgenoten.
Bron: De standaard 12 juliquote:In Europese diplomatieke kringen worden ze stilaan een beetje ongemakkelijk als de naam Jan-Kees de Jager valt. De Nederlandse minister van Financiën nam niet alleen erg harde standpunten in over Griekenland, bovendien viel er ook geen peil meer te trekken op het Nederlandse standpunt.
De Nederlandse Volkskrant stelde het gisteren in zijn geen commentaar nog scherp: 'De Nederlandse minister wordt door zijn Europese collega's in toenemende mate als een bedrijfsrisico ervaren. Dat heeft De Jager met zijn hang naar solistisch en snoeverig optreden aan zichzelf te wijten.'
http://www.bloomberg.com/(...)ve-buyback-plan.htmlquote:Finance ministers offered conflicting interpretations of the commitment to explore a wider range of options. Dutch Finance Minister Jan Kees de Jager, a Schaeuble ally, insisted on getting bondholders to roll over Greek debt even if that results in the selective default opposed by the ECB.
A selective default is not excluded anymore, De Jager said. We have more options, a broader scope to work with.
The statement didnt foreclose that path, singling out the ECB as opposing a credit event or selective default. Schaeuble later insisted on a voluntary rollover and Luxembourg Finance Minister Luc Frieden said a brief phase of Greek non-payment is not an option that we envisaged.
Klopt, probleem is een roekeloos banken en een schuldberg.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zucht, jij begrijpt er echt niks van he? Nee, nominaal hoeven die lonen en pensioenen niet omlaag. Maar feitelijk is het hele land accuut aan de bedelstaf, terwijl in de rest van de wereld de banken bij bosjes omvallen. Precies wat we hebben gehad aan het begin van de Grote Depressie.
Dus nog maar een keer; de euro is niet het probleem en de euro weg is niet de oplossing.
Dat laatste kunnen ze overigens wel. Iedereen kan leningen in euro's uitgegeven. Je moet ze wel in euro's terugbetalen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:47 schreef meth77 het volgende:
[..]
Bulgarije,heeft geen \euro en kan geen leningen uit geven in \euro's , klets niet zo dom joh
Heeft Bosnië die niet nog steeds? En Bulgarije en Litouwen doen het dus ook zo, en Estland tussen 1992 en hun eurotoetreding.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:48 schreef LXIV het volgende:
In Bosnië had je letterlijk de 'convertable mark'. (voor de euro). En in Cuba heb je de convertible Peso, die precies een dollar is.
Gemakkelijk als je de inflatie in de hand wil houden. Maar je verdient natuurlijk ook niks met drukken, volgens mij hielden ze gewoon per uitgegeven convertible een mark/dollar in de kluis.
Nee alleen Macedonië is officieel euro-gebruiker, de rest heeft daar geen toestemming voor, ze zullen het wel accepterenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat laatste kunnen ze overigens wel. Iedereen kan leningen in euro's uitgegeven. Je moet ze wel in euro's terugbetalen.
En dat eerste is slechts ten dele waar. Van Bulgarije weet ik het niet zeker, maar in voormalig Joegoslavie is de facto de euro (onofficiele) valuta en worden buiten de boodschappen in euros afgerekend. Nogal een verschil tussen onofficiele en praktische valuta.
quote:di 12 jul 2011, 22:14
Ierland krijgt 'junk' status van Moody's
DUBLIN (AFN) - Kredietbeoordelaar Moody's heeft de waardering van Iers staatspapier verlaagd tot een zogenoemd 'junk' (rommel)status. De beoordeling gaat met een stap omlaag naar 'Ba1'. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt.
Moody's waarschuwde dat Ierland mogelijk opnieuw noodleningen moet krijgen, voordat het land de kapitaalmarkt op kan gaan om geld op te halen. Een lagere waardering betekent in de regel dat de risico's voor investeerders toenemen en een land bij de uitgifte van een nieuwe lening een hogere rente moet betalen.
Op de valutamarkt dook de euro direct na het nieuws van 1,40 dollar naar 1,3975 dollar.
Ierland is toastquote:Op woensdag 13 juli 2011 00:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Moody's helpt de EU in z'n eentje de afgrond in.
Moody's is alleen maar de boodschapper. Die schulden zijn echt niet door Moody's gemaakt. Feitelijk hebben ze gewoon gelijk, want ik denk ook niet dat Ierland in 2013 al op de kapitaalmarkt geld kan aantrekken (tegen een enigzins 'normale' rente)quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Moody's helpt de EU in z'n eentje de afgrond in.
Waarom hebben ze USA nog niet failliet verklaard?quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moody's is alleen maar de boodschapper. Die schulden zijn echt niet door Moody's gemaakt. Feitelijk hebben ze gewoon gelijk, want ik denk ook niet dat Ierland in 2013 al op de kapitaalmarkt geld kan aantrekken (tegen een enigzins 'normale' rente)
Wel heeft zo'n instituut buitenproportioneel veel macht gekregen.
Omdat daar geen reden toe is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom hebben ze USA nog niet failliet verklaard?
Heel juist daarom kan Wallstreet best naar de 20.000 toe, en wij naar de 300quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat daar geen reden toe is.
De USA kan zijn eigen dollar drukken, dus zijn dollarschulden altijd afbetalen.
Die landen zijn de facto een euro economie, om het even welke beeltenis ze op het papier drukken. Het meerendeel van het geld wat daar omgaat zijn euros. Elke transactie groter dan een mud aardappelen gaat in euros. Of dat nou officieel is of niet. En toestemming hebben ze daar niet voor nodig.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee alleen Macedonië is officieel euro-gebruiker, de rest heeft daar geen toestemming voor, ze zullen het wel accepteren
quote:ABP staat op drijfzand Italië
ABP zit tot aan zijn strot in Italiaanse staatsobligaties. De marktwaarde daarvan is met honderden miljoenen gedaald. En Frankrijk is de volgende kandidaat.
Ieder pensioenfonds staat voor hetzelfde dilemma. Aan de ene kant is er de noodzaak tot het halen van voldoende rendement. Aan de andere kant staat het bieden van voldoende zekerheid voor de toekomst.
Voor het eerste wordt belegd in aandelen; voor zekerheid wordt geld gestoken in vastrentende waarden zoals obligaties en vastgoed. Maar juist het beleggen in zekerheid ontpopt zich met de Europese schuldencrisis tot de grootste risicofactor. De ijzeren zekerheid van een staatsobligatie blijkt een schijnzekerheid.
Dat voelt ook het grootste pensioenfonds van Nederland, ABP. Uit het overzicht van de top 100 beleggingen van het ABP blijkt dat in 2010 Frankrijk en Italië bovenaan staan. Samen zijn ze goed voor ruim ¤22 miljard. Vanuit speculatief opzicht begrijpelijk, maar vanuit het oogpunt van zekerheid minder verstandig.
quote:wo 13 jul 2011, 10:49
Bezuinigingen Italië onwaarschijnlijk
http://www.telegraaf.nl/d(...)aarschijnlijk__.html
AMSTERDAM - Sinds jaar en dag hebben de Italianen een groot tekort gemeten in een percentage van het bruto nationaal product (bnp) maar daar heeft niemand zich ooit druk overgemaakt.
Nu er een besparing door het parlement wordt geloodst van 48 miljard euro, kan je zo je vraagtekens bij zetten hoe serieus dit is.
Hiermee proberen de Italianen het vertrouwen te herwinnen in de financiële markten.
Maar de regering van Berlusconi heeft tot nu toe aan extra schulden het enorme bedrag van 280 miljard euro gemaakt.
Minister Tremonti van financiën was er zo’n beetje al die tijd bij dus dat maakt deze bezuinigingen niet erg waarschijnlijk.
Je vraagt je dus direct af waarom juist nu. De financiële markten kan je geen spelshow voorschotelen met schaars geklede dames, daar trapt de markt niet in
Als we inside job keken en zagen hoeveel er op ging aan naar de hoeren gaan dan vraag ik me echt af of de markt stiekem toch wel in erin trapt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:29 schreef meth77 het volgende:
De financiële markten kan je geen spelshow voorschotelen met schaars geklede dames, daar trapt de markt niet in
quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het trieste is dat sommige mensen nog geloven dat 'de markt' bestaat...
quote:wo 13 jul 2011, 09:01
Quo vadis Europa II
AMSTERDAM - Speculanten zijn net als journalisten, feilloos leggen ze de zwakke plekken bloot. De slachtoffers van beiden zoals politici en voetbaltrainers laten zich emotioneel meeslepen, zonder zich te bekommeren waar het echt om gaat, namelijk het oplossen van het probleem.
Speculanten toeren nu door Europa in een tempo dat zelfs de gemiddelde Amerikaanse backpack toerist nog te snel af gaat.
De one-liners en populistische uitspraken van diverse politici geven de speculanten extra ruimte om voor onrust te zorgen.
Zoals een oud klant altijd zei: “politici zorgen niet voor een oplossing, dat doet de markt voor hen”.
Dit bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:29 schreef meth77 het volgende:
Je vraagt je dus direct af waarom juist nu. De financiële markten kan je geen spelshow voorschotelen met schaars geklede dames, daar trapt de markt niet in
Het feit dat je niet de enige bent die het niet begrijpt zegt nog niet dat je gelijk hebt hoor.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:39 schreef meth77 het volgende:
Zoals een oud klant altijd zei: “politici zorgen niet voor een oplossing, dat doet de markt voor hen”.
Mijn grootste bezwaar is ook dat ze doordrenkt zijn van politiek. AAA voor de VS is ook niet echt reëel, IMHO.quote:Wel heeft zo'n instituut buitenproportioneel veel macht gekregen.
Nooit echt geweest ook, de VS devalueert zich standaard uit z'n schulden. Heeft zelfs in 1979 in onmacht van betaling verkeerd (juist ja, een echte default dus) die nu wordt gebagatelliseerd door onze alwetende rating agencies.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:50 schreef Knakker het volgende:
[..]
Mijn grootste bezwaar is ook dat ze doordrenkt zijn van politiek. AAA voor de VS is ook niet echt reëel, IMHO.
Als je nu nog steeds niet doorhebt dat de Amerikaanse rating agencies onderdeel zijn van een politiek spel moet je denk ik eens wat minder kranten gaan lezen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moody's is alleen maar de boodschapper. Die schulden zijn echt niet door Moody's gemaakt. Feitelijk hebben ze gewoon gelijk, want ik denk ook niet dat Ierland in 2013 al op de kapitaalmarkt geld kan aantrekken (tegen een enigzins 'normale' rente)
Wel heeft zo'n instituut buitenproportioneel veel macht gekregen.
De reden dat de USA niet als negatief beoordeelt wordt is omdat de USA altijd de dollars kan terugbetalen, ze zetten gewoon de geldpers aan .quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Als je nu nog steeds niet doorhebt dat de Amerikaanse rating agencies onderdeel zijn van een politiek spel moet je denk ik eens wat minder kranten gaan lezen.
Wat hadden ze dan moeten doen? Laten failliet gaan?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:11 schreef de_ier het volgende:
Ierland is toast sinds 29 september 2008, toen de Minister van Financien een algehele staatsgarantie heeft uitgeroepen op alle private bankschulden. Het is misscihen de slechtste beslissing ooit genomen door een Minister van Financien.
Dat Moody's tot gisteren nodig had om dat te beseffen zegt meer over Moody's dan Ierland.
Wat voor inflatie zorgt, en dus net zo goed een risico voor de waarde van investeringen is.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:44 schreef meth77 het volgende:
[..]
De reden dat de USA niet als negatief beoordeelt wordt is omdat de USA altijd de dollars kan terugbetalen, ze zetten gewoon de geldpers aan .
ok maar je mag niet zeggen dat ze geen dollars kunnen terugbetalenquote:Op woensdag 13 juli 2011 13:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat voor inflatie zorgt, en dus net zo goed een risico voor de waarde van investeringen is.
Zo'n rating agency hoort toch gewoon algemeen het risico van een investering te beoordelen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 13:14 schreef meth77 het volgende:
[..]
ok maar je mag niet zeggen dat ze geen dollars kunnen terugbetalen
Yup. Depositos garanderen tot 100k en verder de banken failliet laten gaan.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:57 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Wat hadden ze dan moeten doen? Laten failliet gaan?
Ohja, als je terugbetaald wordt met vers gedrukt geld is dat niet negatief.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:44 schreef meth77 het volgende:
[..]
De reden dat de USA niet als negatief beoordeelt wordt is omdat de USA altijd de dollars kan terugbetalen, ze zetten gewoon de geldpers aan .
Terwijl Griekenland of Italie dat niet kan, wij hebben afspraken dat ieder jaarlijks 3% mag printen en de ECB beheert de uitgiftenummers
wat us er voor risico als het geld maar gebruikt wordt voor de opkoop van beleggingen dan komt het niet in de consumptiestroom, het opblazen door de woningmarkt in de USA door Bush en Paulsson had een veel meer inflatoir karakter en ging om veel meer geldquote:Op woensdag 13 juli 2011 13:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo'n rating agency hoort toch gewoon algemeen het risico van een investering te beoordelen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |