quote:Op dinsdag 21 juni 2011 10:10 schreef SeLang het volgende:
Laatste update met CBS cijfers van vandaag:
[ afbeelding ]
En wanner denk je dat we bij de 250k zitten?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:44 schreef krapula het volgende:
Eerst maar even de 250.000 aantikken. 300.000 is wel erg voorbarig.
quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:40 schreef Bumbu het volgende:
[..]
En wanneer denk je dat we bij de het 250k miljoen zitten?
Dat zou inhouden dat geen hond meer een huis kan kopen...Of je daar nu zo vrolijk van moet worden.... (Voor mij maakt het niet uit...quote:
Sterker nog dan zou heel Nederland failliet gaan. Nou maar hopen dat de lucht voorzichtig uit de zeepbel gaat en dat de zeepbel niet knapt. Straks komen we er nog achter dat we nog erger waren dan de Grieken en de US samen.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zou inhouden dat geen hond meer een huis kan kopen...Of je daar nu zo vrolijk van moet worden.... (Voor mij maakt het niet uit...)
Begin augustus oid. Maar dit is gewoon een wilde gok.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:40 schreef Bumbu het volgende:
[..]
En wanner denk je dat we bij de 250k zitten?
Die kans is goed aanwezigquote:Op woensdag 22 juni 2011 06:25 schreef Bumbu het volgende:
Straks komen we er nog achter dat we nog erger waren dan de Grieken en de US samen.
quote:wo 22 jun 2011, 07:06 | 33 reacties
Overdrachtstaks op tocht
http://www.telegraaf.nl/b(...)p_tocht__.html?p=8,2
DEN HAAG - Er wordt serieus over nagedacht om de overdrachtsbelasting af te schaffen.
Het idee komt uit de koker van minister Donner van Binnenlandse Zaken. Door de overdrachtsbelasting te laten vallen, hoopt de minister de woningmarkt een impuls te geven. Zijn collega's op het ministerie van Financiën lijken echter weinig te voelen voor het plan.
De overdrachtsbelasting levert jaarlijks zo'n 3,5 miljard euro op.
De vraag is waar ze die 3,5 miljard gaan halen, iets in mij zegt me dat het uit dezelfde sector moet komenquote:Op woensdag 22 juni 2011 09:02 schreef BertV het volgende:
...laat de beslissing snel komen, want anders werkt het averechts.
Als je er geen overdrachtsbelasting meer is, worden de financieringen dus lager, ofwel minder HRA kosten voor de overheid, op lange termijn helpt het dus wel. Verder gaat het geld dat 'over' is, vast wel op aan het consumeren, ofwel meer inkomsten uit de btw bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:03 schreef meth77 het volgende:
[..]
De vraag is waar ze die 3,5 miljard gaan halen, iets in mij zegt me dat het uit dezelfde sector moet komen
Belasting verlagen financiert zichzelf altijd wel voor een deel. Maar die volledige 3,5 miljard euro krijg je er nooit voor terug natuurlijk. En wie zegt dat de huizenmarkt later niet opnieuw indondert, zelfs wanneer de overdrachtsbelasting afgeschaft is. Zit je met een nog groter probleem.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:12 schreef inXs het volgende:
[..]
Als je er geen overdrachtsbelasting meer is, worden de financieringen dus lager, ofwel minder HRA kosten voor de overheid, op lange termijn helpt het dus wel. Verder gaat het geld dat 'over' is, vast wel op aan het consumeren, ofwel meer inkomsten uit de btw bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:17 schreef pberends het volgende:
Maar het verbaasd me weer geen drol dat het kabinet weer met plannetjes komt om de woningmarkt nog verder te subsidiëren... het houdt ook nooit op he. Misschien kunnen ze die miljarden in de zorg en bij de bijstand vinden
.
Op nieuwbouw zit geen overdrachtsbelasting (VON)quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:55 schreef Bumbu het volgende:
Ze zouden ook ALLEEN de overdrachtsbelasting op nieuwe (dus nog onbebouwde) kavels die al in het bezit zijn van de gemeenten kunnen afschaffen.
Op dit moment is er een overschot aan kavels in de handen van gemeenten. Deze kavels kosten de gemeenten extreem veel geld aan (a) rente (b) gemiste inkomsten 4.3 miljard in 2010 uit mijn hoofd (verbeter maar als je het beter weet). De gemeenten zullen dus belasting moeten gaan verhogen en kosten gaan verlagen denk aan weg speeltuin,zwembad, enz.
Daarnaast is het zo dat er niet meer wordt gebouwd dus dat veroorzaakt veel werkeloosheid onder bouwvakkers.
Als je dus de overdrachtsbelasting afschaft voor deze kavels dan heb je een win win situatie:
Mensen houden meer voorzieningen in hun gemeenten en/of hoeven niet meer belasting te gaan betalen.
Je stimuleert werkgelegenheid (bouwvakkers).
Je voorkomt een woningtekort omdat er nu te weinig wordt gebouwd.
Dit alles zonder geld te onttrekken aan onderwijs/ouderen/gezondheidszorg
gelukkig dat er nog iemand hier twee werkende hersencellen heeftquote:Op woensdag 22 juni 2011 17:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op nieuwbouw zit geen overdrachtsbelasting (VON)
(wel BTW btw)
BTW over wat? De aankoopwaarde? 6% neem ik aan, of is dat 19%?quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
(wel BTW btw)
Zo te zien kom ik bij jou niet verder dan 3 gezien je zinnige bijdragequote:Op woensdag 22 juni 2011 17:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
gelukkig dat er nog iemand hier twee werkende hersencellen heeft
Je hebt helemaal gelijk zat ff te suffen. Als je dan een doorschuif-systeem maakt. Persoon A koopt een nieuw huis op een bestaande kavel. Persoon B die het huis van A koopt hoeft geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Dan kan je ook de woningmarkt weer op gang helpen. En de kavels verkopen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
(wel BTW btw)
ze moeten gewoon de aftrek en de bijtellingen en de overdrachtsbelasting afschaffen, weg met al die domme stimuleringssubsidiesquote:Op woensdag 22 juni 2011 17:36 schreef Bumbu het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk zat ff te suffen. Als je dan een doorschuif-systeem maakt. Persoon A koopt een nieuw huis op een bestaande kavel. Persoon B die het huis van A koopt hoeft geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Dan kan je ook de woningmarkt weer op gang helpen. En de kavels verkopen.
Het Belgische systeem is wel aardig. Op je eerste huis betaal je overdrachtsbelasting (in de regel 10% (!) daar trouwens), maar bij het volgende huis mag je de eerder betaalde overdrachtsbelasting verrekenen met de overdrachtsbelasting over transport van het tweede huis. Lijkt me een stuk eerlijker. En zonder dat daarbij alle belastingopbrengst wegvalt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:36 schreef Bumbu het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk zat ff te suffen. Als je dan een doorschuif-systeem maakt. Persoon A koopt een nieuw huis op een bestaande kavel. Persoon B die het huis van A koopt hoeft geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Dan kan je ook de woningmarkt weer op gang helpen. En de kavels verkopen.
Ja ook een goede point weg HRA weg overdrachtsbelasting. Dat zal inderdaad het beste zijn. Maar eigenlijk zal je nog meer moeten doen. Zoals een tijdelijke stimulering om de kavels van gemeenten sneller te kunnen verkopen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze moeten gewoon de aftrek en de bijtellingen en de overdrachtsbelasting afschaffen, weg met al die domme stimuleringssubsidies
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |