abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:05:14 #101
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97581098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Catch22- het volgende:

[..]

blijf jij toch lekker 120 rijden jongen.
110 km/u woon-werk. Harder alleen als het zin heeft.
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:06:08 #102
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97581119
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde 2 x 2 rijstroken. Daar zit dus geen rijstrook tussen de vrachtwagens en de snelle auto's.

En ja, dat weet ik, in Duitsland wordt het idd steeds mee aan banden gelegd en ook dat verzekeringsverhaal kende ik.
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?
pi_97581143
Als men nu 140 ipv 130 gaat rijden, heb je maarliefst 7,7% winst op de stukken dat je op topsnelheid rijdt. Als je dus normaal een anderhalf uur onderweg bent, waarvan je een uur 'vol gas' op de snelweg rijdt dan ben je bijna 5 minuten eerder op de plaats van bestemming. Aangezien dit zo'n enorme winst is en deze situatie vrijwel dagelijks voor vrijwel iedereen geldt, vind ik dit de extra doden en (milieu)overlast meer dan waard.
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:14:51 #104
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_97581369
welke doden en welk milieuoverlast?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:15:56 #105
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97581401
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 13:57 schreef Grielen het volgende:

[..]

Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.

quote:
Wat mij betreft is die hele discussie toch zinloos, want er zijn weinig mensen die zich aan de snelheid houden, of het nou 80, 120 of 130 is.
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.

quote:
Als er mensen zijn die zich ineens onveilig voelen op de weg omdat de toegestane maximumsnelheid met welgeteld 10km/h wordt verhoogd, neem dan lekker het OV of blijf thuis.
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:17:46 #106
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97581469
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:14 schreef Catch22- het volgende:
welke doden en welk milieuoverlast?
Deze: http://nos.nl/artikel/194(...)-130-km-per-uur.html

en deze: http://www.verkeerspro.nl(...)-meer-verkeersdoden/

oa.
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:18:22 #107
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_97581488
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:

Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
Door wie en met welke glazen bol?
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:21:06 #108
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97581560
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:18 schreef Grielen het volgende:

[..]

Door wie en met welke glazen bol?
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.
pi_97581561
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:18 schreef Grielen het volgende:

[..]

Door wie en met welke glazen bol?
Eng hè, voorspellingen? Het lijkt wel toeverkunst. Hoe kan iemand in hemels naam weten of het bijvoorbeeld over een uurtje gaat regenen of niet!?
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:26:09 #110
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_97581714
quote:
Dat er meer vervuiling komt, is niet alleen te wijten aan de bestaande automobilisten die harder gaan rijden. Het komt ook doordat meer mensen volgens Goudappel Coffeng de weg op gaan wanneer je harder mag rijden. Ze gaan ook eerder langere afstanden afleggen. In totaal zou de verhoging voor 3 procent meer kilometers zorgen. Dit is niet direct zichtbaar in algemeen sterk stijgende filecijfers. Wel waarschuwen de onderzoekers voor files bij wat ze de 'poorten van de Randstad' noemen: de A6 bij Almere, de A9 bij Beverwijk, de A12 bij Ede en de A15 bij Sliedrecht.
:') omdat je 10km harder mag op de snelweg ga je verder en vaker in de auto zitten.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:31:42 #111
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97581870
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:26 schreef Catch22- het volgende:

[..]

:') omdat je 10km harder mag op de snelweg ga je verder en vaker in de auto zitten.
Waar is jouw onderzoek?
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:33:06 #112
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97581912
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.

Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Fietsers toch ook normaal gesproken?
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:33:47 #113
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97581944
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:34:03 #114
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_97581957
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:34:49 #115
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97581978
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef xibalba het volgende:
Als men nu 140 ipv 130 gaat rijden, heb je maarliefst 7,7% winst op de stukken dat je op topsnelheid rijdt. Als je dus normaal een anderhalf uur onderweg bent, waarvan je een uur 'vol gas' op de snelweg rijdt dan ben je bijna 5 minuten eerder op de plaats van bestemming. Aangezien dit zo'n enorme winst is en deze situatie vrijwel dagelijks voor vrijwel iedereen geldt, vind ik dit de extra doden en (milieu)overlast meer dan waard.
Nee, want door de drukte ga je die winst nooit realiseren. Alleen 's nachts kun je door hard rijden winst pakken qua tijd.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:36:06 #116
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582007
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.

[..]

Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.

[..]

Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
Enkele bestuurder willen harder? :') Nou, ik word aardig vaak ingehaald anders als ik 130 rijd.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_97582009
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:34 schreef Grielen het volgende:

[..]

Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.
"Guns don't kill people, people kill people"
Dus wapens verbieden is zinloos, het zijn de mensen die voor de doden zorgen....
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:37:47 #118
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582062
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:33 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Fietsers toch ook normaal gesproken?
Die ben ik in al die 16 jaar dat ik rijd nog maar één keer tegen gekomen op de snelweg.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:38:18 #119
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582074
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef xibalba het volgende:

[..]

"Guns don't kill people, people kill people"
Dus wapens verbieden is zinloos, het zijn de mensen die voor de doden zorgen....
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_97582114
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:38 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?
pi_97582212
quote:
99s.gif Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Dat levert toch simpelweg meer gevaar op als mensen niet op en top geconcentreerd zijn? Voornamelijk meer verkoorsdoden (iets van 15 per jaar) en vanzelfsprekend meer vervuiling. Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Je hoeft niet 130 km/u te rijden, je mag het.

Of denk je dat men in Duitsland op de ongelimiteerde stukken altijd plankgas rijdt?
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:46:23 #122
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582269
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:39 schreef xibalba het volgende:

[..]

Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_97582369
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:46 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.
Dus ondanks dat het de mensen zijn die anderen doden, zorgen de (regels rondom) wapens er uiteindelijk voor dat er daadwerkelijk mensen doodgaan.
Zo is het ook met de snelheidlimiet. Bestuurders zorgen misschien voor de ongelukken, maar met regelgeving kunnen we het wel inperken.
pi_97582423
quote:
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide... :')
pi_97582450
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:50 schreef xibalba het volgende:

[..]

...maar met regelgeving kunnen we het wel inperken.
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer... :')
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:55:04 #126
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582504
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer... :')
Dat doen we in de spits toch al? :')
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 14:57:04 #127
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97582542
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?

Zie oa: http://www.nationaalkompa(...)llen-internationaal/

Vergelijk Nederland en EU15. Daar horen Nederland, Duitsland en GB ook bij, dus feitelijk ligt het nog hoger in de overige landen (waaronder Italië).

In Nederland overigens ook minder verkeersdoden dan in Duitsland :)
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:00:45 #128
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97582646
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Enkele bestuurder willen harder? :') Nou, ik word aardig vaak ingehaald anders als ik 130 rijd.
En toch rijden er veel meer mensen < 130 km/u dan > 130 km/u. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk in deze discussie, we zijn het met elkaar eens dat men over het algemeen harder gaat rijden wanneer de limiet wordt verhoogd.
pi_97582676
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer... :')
We moeten gewoon het optimum zien te vinden :)
Maar dat betekent dat je naar het nut gaat kijken en niet naar zaken als "ik wil gewoon lekker doorrijden".....
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:03:59 #130
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97582738
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide... :')
Waar zijn jouw onderzoeken en/of verhalen van specialisten die het tegendeel bewijzen dan?
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:07:25 #131
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582825
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:01 schreef xibalba het volgende:

[..]

We moeten gewoon het optimum zien te vinden :)
Maar dat betekent dat je naar het nut gaat kijken en niet naar zaken als "ik wil gewoon lekker doorrijden".....
Dynamische snelheden inderdaad. :Y Dat hebben ze in Duitsland bij Hannover ook.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_97582877
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide... :')
Als je het even leest, en het feit van die langere remweg (~4 auto's) neemt, en dit even koppelt aan je eigen autorij ervaringen in files etc, dan zal ook jij je vast wel een voorval kunnen herinneren waarin jij zelf dus daardoor een botsing had gehad, in plaats van een schrikreactie. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:09:36 #133
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_97582892
Het grootste gevaar bij een verhoging naar 130 km/u is dat je die eerste dag je vrouw in bed gaat betrappen met een andere man als je thuis komt van je werk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_97582903
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:07 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dynamische snelheden inderdaad. :Y Dat hebben ze in Duitsland bij Hannover ook.
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden. ^O^
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:10:46 #135
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582933
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En hoe zit het met de ongevallen in Italië?

Zie oa: http://www.nationaalkompa(...)llen-internationaal/

Vergelijk Nederland en EU15. Daar horen Nederland, Duitsland en GB ook bij, dus feitelijk ligt het nog hoger in de overige landen (waaronder Italië).

In Nederland overigens ook minder verkeersdoden dan in Duitsland :)
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:11:50 #136
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97582964
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden. ^O^
Via het rekeningrijden? :? Dat kan gewoon met trajectcontrole
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:14:32 #137
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97583045
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij is :r

Zij zijn in ieder geval veel beter ingesteld op snel verkeer dan wij. Zullen nooit zomaar naar links gaan met 110 km/u bijvoorbeeld, want men is zich ervan bewust dat er zomaar iemand met 160 km/u aan kan komen. In Nederland gooien ze de auto er nog vaak zat voor. Om over invoegen op de snelweg zonder te kijken nog maar te zwijgen...
pi_97583254
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Via het rekeningrijden? :? Dat kan gewoon met trajectcontrole
Als je het dynamisch wilt doen, moet je de limieten waarop de camera's reageren, koppelen aan de waarden op de matrixborden, en dan nog werkt het maar op een paar korte trajecten. Veel file-trajecten hebben (nog) geen trajectcontrole, en met de rekeningrijden technologie (GPS kastje in auto) is het mogelijk om ook gelijk snelheden te handhaven rondom scholen etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:24:55 #139
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97583362
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij is :r

Zij zijn in ieder geval veel beter ingesteld op snel verkeer dan wij. Zullen nooit zomaar naar links gaan met 110 km/u bijvoorbeeld, want men is zich ervan bewust dat er zomaar iemand met 160 km/u aan kan komen. In Nederland gooien ze de auto er nog vaak zat voor. Om over invoegen op de snelweg zonder te kijken nog maar te zwijgen...
Nou ja, het zou het aantal doden kunnen verklaren. :) De rest ben ik wel met je eens.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 juni 2011 @ 15:27:34 #140
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97583461
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.

Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....
pi_97583851
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Het is niet te filmen, in de 10 dagen dat wij rondreden in Toscane (zijn net 1 weekje terug), ben ik 3x ingehaald door de carabinieri, 2x over een doorgetrokken streep, en in alle gevallen op bochtige wegen waar ik al ~10km/h harder reed dan toegestaan. Dat inhalen deden ze trouwens na eerst even te hebben zitten bumperkleven. :D
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_97584438
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 15:27 schreef T42 het volgende:

[..]

als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....
Ik rijd dagelijks zo'n 330km snelweg, voornamelijk spits.
Dan rijd ik toch 90% van de tijd boven de 100. En zo'n 80 % boven 120.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:20:37 #143
247832 beezz13
Ik heb m zelf ook!
pi_97587699
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.

Als ik 120 km rij, dan maakt mijn blok 5200 toeren. Dit komt doordat ik maar een 4 bak heb.

Maar goed, aan de reacties te zien, hoef ik me nergens druk om te maken dus.
WTF!! Waar rij jij in dan?
pi_97592972
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:20 schreef beezz13 het volgende:

[..]

WTF!! Waar rij jij in dan?
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer. :D
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_97595293
Ik heb met twee oldtimers gereden, een Saab 96 V4 en een Fiat 850E Coach. De Saab komt wel redelijk mee, maar voor het verbruik en het lawaai bleef ik ook rechts en maximaal 100. Inhalen wachtte ik altijd wel op een rustig moment maar hield 100, als er dan toch andere mensen achter mij kwamen dan moesten die maar even wachten. De Fiat had welgeteld 34 pk en had een top van 'circa 120' (volgens het boekje) - dat duurde wel een baard met invoegen en eer dat je 100 had bereikt was het ook wel weer mooi geweest :P Hoewel hij daarop wel prima liep. Inhalen was dan een hele heldhaftige onderneming dus dat deed ik heel zelden, zocht gewoon een vlottere vrachtwagen uit en bleef dan daar met 90/95 achter.
Met mijn auto voor dagelijks gebruik rijd ik ook maximaal 100, puur vanwege de brandstofkosten - en een beetje vanwege het lawaai + het rijd best relaxed als je niet constant van baan hoef te verwisselen of met gas te spelen. Verder kan hij prima meekomen als het moet. Als ik daarmee moet inhalen trek ik wel even door tot de maximum snelheid. Soms net eronder om te voorkomen dat mensen met mij mee naar rechts gaan en vast komen te zitten als ik weer langzamer ga rijden. Als ik in een auto niet op eigen kosten hoef te rijden rijd ik gewoon de maximum snelheid :)

En natuurlijk levert 130 meer nadelen op dan 120. Er is meer energie voor nodig, dus het verbruik (en daarmee de uitstoot) gaat omhoog en het lawaai gaat omhoog. En het verhoogt in ieder geval wel de risico's; groter snelheidsverschil, meer energie 'in' het voertuig dat kwijt moet bij remmen/een ongeval en een langere remweg. Dat zijn allemaal eenvoudige natuurkundige wetten en niet echt voor eigen interpretatie vatbaar. Maar of het daadwerkelijk onveiliger is hangt van de bestuurders af en of ze zich aanpassen, en dat is wat nog moet blijken vandaar deze testperiodes. Helaas zijn we in Nederland nou niet direct de meest schappelijke of inzichtelijke bestuurders.
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:04:42 #146
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_97596232
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 11:36 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starlet O+) zat rond de 6-7% afwijking.

Het monteren van een niet-originele bandenmaat kan ook veel schelen trouwens.

Dit had ik gemerkt. 80 op GPS is 80 op snelheidsmeter.
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:07:15 #147
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_97596364
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:20 schreef beezz13 het volgende:

[..]

WTF!! Waar rij jij in dan?
Mijn blok draait ook 4000 toeren als ik 120 rij, dus zo vreemd is dat niet. (5 versnellingen). Tis een punto 1.1 uit '97.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 19:44 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer. :D
diesel ?
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:25:52 #148
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_97597288
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:

[..]

Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
A59 bij Hooipolder?
http://goo.gl/maps/gQrA
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:27:27 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97597373
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb met twee oldtimers gereden, een Saab 96 V4 en een Fiat 850E Coach. De Saab komt wel redelijk mee, maar voor het verbruik en het lawaai bleef ik ook rechts en maximaal 100. Inhalen wachtte ik altijd wel op een rustig moment maar hield 100, als er dan toch andere mensen achter mij kwamen dan moesten die maar even wachten. De Fiat had welgeteld 34 pk en had een top van 'circa 120' (volgens het boekje) - dat duurde wel een baard met invoegen en eer dat je 100 had bereikt was het ook wel weer mooi geweest :P Hoewel hij daarop wel prima liep. Inhalen was dan een hele heldhaftige onderneming dus dat deed ik heel zelden, zocht gewoon een vlottere vrachtwagen uit en bleef dan daar met 90/95 achter.
Met mijn auto voor dagelijks gebruik rijd ik ook maximaal 100, puur vanwege de brandstofkosten - en een beetje vanwege het lawaai + het rijd best relaxed als je niet constant van baan hoef te verwisselen of met gas te spelen. Verder kan hij prima meekomen als het moet. Als ik daarmee moet inhalen trek ik wel even door tot de maximum snelheid. Soms net eronder om te voorkomen dat mensen met mij mee naar rechts gaan en vast komen te zitten als ik weer langzamer ga rijden. Als ik in een auto niet op eigen kosten hoef te rijden rijd ik gewoon de maximum snelheid :)

En natuurlijk levert 130 meer nadelen op dan 120. Er is meer energie voor nodig, dus het verbruik (en daarmee de uitstoot) gaat omhoog en het lawaai gaat omhoog. En het verhoogt in ieder geval wel de risico's; groter snelheidsverschil, meer energie 'in' het voertuig dat kwijt moet bij remmen/een ongeval en een langere remweg. Dat zijn allemaal eenvoudige natuurkundige wetten en niet echt voor eigen interpretatie vatbaar. Maar of het daadwerkelijk onveiliger is hangt van de bestuurders af en of ze zich aanpassen, en dat is wat nog moet blijken vandaar deze testperiodes. Helaas zijn we in Nederland nou niet direct de meest schappelijke of inzichtelijke bestuurders.
precies! Dat inhalen en dan soms net onder de max snelheid blijven doe ik ook om dezelfde reden :)
pi_97610618
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2011 21:25 schreef blup het volgende:

[..]

A59 bij Hooipolder?
http://goo.gl/maps/gQrA
Een stukje terug staat dit bord...
http://maps.google.nl/?ie(...)001543,0.004823&z=18
En nog verder terug...
http://maps.google.nl/?ie(...)001543,0.004823&z=18
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 2 juni 2011 @ 02:45:15 #151
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97611147
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 02:15 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Een stukje terug staat dit bord...
http://maps.google.nl/?ie(...)001543,0.004823&z=18
En nog verder terug...
http://maps.google.nl/?ie(...)001543,0.004823&z=18
Und? Je moet snelheid minderen en waarschijnlijk zelfs stoppen, daar gaat het om.
pi_97691050
Het is ook bedoeld om autoschadebedrijven, de schatkist en garages in het algemeen een economische impuls te geven.

Benzine verbruik stijgt -> Schatkist
Blikschade -> Schadebedrijven
Slijtage -> Meer slijtdelen verhandeld -> Brezan etc. etc.
pi_97691360
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 13:57 schreef Grielen het volgende:

[..]

Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.

Wat mij betreft is die hele discussie toch zinloos, want er zijn weinig mensen die zich aan de snelheid houden, of het nou 80, 120 of 130 is.
Inderdaad. Daarom is het aannemelijk dat mensen na een verhoging naar 130 km/u, 140 km/u of zelfs nog harder gaan rijden.

quote:
Als er mensen zijn die zich ineens onveilig voelen op de weg omdat de toegestane maximumsnelheid met welgeteld 10km/h wordt verhoogd, neem dan lekker het OV of blijf thuis.
Op de A16 gaat de maximumsnelheid van 100 km/u naar 130 km/u. Dat is dus geen 10 km/u maar 30 km/u. :)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt de maximumsnelheid van 130 km/u op meer wegen ingevoerd waar voorheen een maximumsnelheid van 100 km/u gold.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 4 juni 2011 @ 20:15:23 #154
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97707795
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 11:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

[..]

Op de A16 gaat de maximumsnelheid van 100 km/u naar 130 km/u. Dat is dus geen 10 km/u maar 30 km/u. :)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt de maximumsnelheid van 130 km/u op meer wegen ingevoerd waar voorheen een maximumsnelheid van 100 km/u gold.
Maar de hogere snelheid geldt alleen 's nachts. En de A16 is daar breed genoeg voor.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_97707873
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:15 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Maar de hogere snelheid geldt alleen 's nachts. En de A16 is daar breed genoeg voor.
Nee de hogere maximumsnelheid geldt de gehele dag buiten de spitsuren. Ik rij er elke dag. :)

De A16 is er inderdaad wel breed genoeg voor, maar het gaat mij erom dat de stijging dus groter is dan een luttele 10 km/u op sommige snelwegen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 4 juni 2011 @ 20:19:16 #156
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_97707989
130 op de snelweg geeft amper extra gevaren. De doorgewinterde hardrijder reed al lang sneller dan 120, en ook sneller dan 130. Het biedt ook geen enkel voordeel, trouwens. Beetje jammer dat onze overheid hier geld aan uitgeeft, we kunnen het wel beter gebruiken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 4 juni 2011 @ 20:51:37 #157
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97709330
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee de hogere maximumsnelheid geldt de gehele dag buiten de spitsuren. Ik rij er elke dag. :)

De A16 is er inderdaad wel breed genoeg voor, maar het gaat mij erom dat de stijging dus groter is dan een luttele 10 km/u op sommige snelwegen.
Ok. Op de A6 geldt het wel alleen tussen 19 en 6 uur.

Ja, klopt, maar 130 op de A16 is logischer dan 100, gezien de breedte van de weg.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_97734675
Die eeuwige vergelijkingen met Duitsland gaat natuurlijk mank omdat Duitsland in tegenstelling tot Nederland om de 50 kilometer of zelfs meer een afrit heeft. Ze hebben ook minder verkeersknooppunten, ook dat zorgt voor minder verschuivingen. Soms rijd ik van uit huis (DLD) naar Nederland en kom ik geen verkeersknooppunt tegen, terwijl ik in Nederland er geloof ik 6 tegenkom.

Tevens is het een stuk minder druk aangezien er buiten de snelweg ook de N wegen goed verbonden met elkaar zijn. In Nederland 'moet' iedereen over de snelweg, bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam, terwijl dit in Duitsland ook best met een N-weg kan, puur om het feit dat je pas de snelweg op kan bij Amsterdam bijvoorbeeld.
pi_97734950
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 02:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Und? Je moet snelheid minderen en waarschijnlijk zelfs stoppen, daar gaat het om.
Daar gaat het ook om, er is geen weg waar je >80 mag en waar ook verkeerslichten staan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_97735038
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 14:08 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Daar gaat het ook om, er is geen weg waar je >80 mag en waar ook verkeerslichten staan.
De N57 bijvoorbeeld wordt toch wel een x aantal keer onderbroken door verkeerslichten.
  FOK!fotograaf zondag 5 juni 2011 @ 15:15:42 #161
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_97737948
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 11:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Inderdaad. Daarom is het aannemelijk dat mensen na een verhoging naar 130 km/u, 140 km/u of zelfs nog harder gaan rijden.
Ja, en? Ik rijd nu ook al regelmatig 150 waar je 120 mag, 130 waar je 80 mag, etc. etc. Nou scheelt het wel dat ik heel veel 's avonds en 's nachts rijd.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
Auto met caravan/aanhanger dan. Vaak wel 80.
En vervolgens komen we in België en kunnen we eerst eens terugschakelen om wat toeren te maken en door te trekken naar 120 en vervolgens gaan we in Frankrijk nog eens door naar de 130, met sleurhut. Zolang je hem maar goed hebt geladen zodat hij niet gaat slingeren. Dus niet als hij op de achterkant te zwaar is meer gewicht op de voorkant leggen, maar juist gewicht van de achterkant afhalen en 't liefst zware spullen op de as.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 5 juni 2011 @ 18:18:08 #162
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97746490
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 20:15 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Maar de hogere snelheid geldt alleen 's nachts. En de A16 is daar breed genoeg voor.
Daar gaat het niet om. Het heeft gewoon alleen maar nadelen, ook 's nachts. Groter snelheidsverschil, langere remweg en de rest van de nadelen die onderhand wel bekend zijn hoop ik. En dat allemaal voor die paar minuten tijdswinst.

In het geval van de A16, die is 56 km lang. Stel nou dat je die hele snelweg 130 km/u rijdt ipv. 120 km/u, dan ben je maar liefst 2,5 minuut eerder op de plaats van bestemming. Als verder alles meezit dan, anders haal je dat niet.

[ Bericht 19% gewijzigd door leolinedance op 05-06-2011 18:23:20 ]
  zondag 5 juni 2011 @ 18:25:15 #163
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97746863
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 15:15 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]
130 waar je 80 mag, etc. etc.

idioot
pi_97746914
quote:
Daar gaat het niet om. Het heeft gewoon alleen maar nadelen, ook 's nachts. Groter snelheidsverschil, langere remweg en de rest van de nadelen die onderhand wel bekend zijn hoop ik. En dat allemaal voor die paar minuten tijdswinst.
Ja dus laten we allemaal 80 gaan rijden op snelwegen :D :D :D

:')
  zondag 5 juni 2011 @ 18:28:56 #165
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97747090
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 14:08 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Daar gaat het ook om, er is geen weg waar je >80 mag en waar ook verkeerslichten staan.
Dat zeg ik je net, bijvoorbeeld aan het eind van de A18. En aan het eind van de A50 bijvoorbeeld. Je moet daar altijd stoppen, dus je tijdswinst is weer weg. Bij 9 op de 10 uitritten is dit overigens ook het geval, of verkeerslichten of een kruisende voorrangsweg.

Ik lach overigens altijd vrolijk naar mensen dis mij een tijdje terug met +130 km/u ingehaald hebben en die ik dan voor het stoplicht rustig weer voorbij rol :s)
  zondag 5 juni 2011 @ 18:30:51 #166
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97747207
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:26 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Ja dus laten we allemaal 80 gaan rijden op snelwegen :D :D :D

:')
Nee.
pi_97747289
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:30 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee.
nou dan hou is op met het gezeur dat t slechter voor t milieu is en nauwelijks tijd winst is...
Ja 110 is nog beter.. ooh wacht 100.. nee 90! 80!70! ja schiet lekker op.. :')
  zondag 5 juni 2011 @ 18:33:04 #168
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97747357
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 14:02 schreef Hiya het volgende:
Die eeuwige vergelijkingen met Duitsland gaat natuurlijk mank omdat Duitsland in tegenstelling tot Nederland om de 50 kilometer of zelfs meer een afrit heeft. Ze hebben ook minder verkeersknooppunten, ook dat zorgt voor minder verschuivingen. Soms rijd ik van uit huis (DLD) naar Nederland en kom ik geen verkeersknooppunt tegen, terwijl ik in Nederland er geloof ik 6 tegenkom.

Tevens is het een stuk minder druk aangezien er buiten de snelweg ook de N wegen goed verbonden met elkaar zijn. In Nederland 'moet' iedereen over de snelweg, bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam, terwijl dit in Duitsland ook best met een N-weg kan, puur om het feit dat je pas de snelweg op kan bij Amsterdam bijvoorbeeld.
Precies. En dan heb je het nog niet gehad over de breedte van de wegen in Duitsland, de minder scherpe bochten en de beter oplettende weggebruikers in het algemeen.
  zondag 5 juni 2011 @ 18:35:07 #169
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97747461
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:32 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

nou dan hou is op met het gezeur dat t slechter voor t milieu is en nauwelijks tijd winst is...
Ja 110 is nog beter.. ooh wacht 100.. nee 90! 80!70! ja schiet lekker op.. :')
is? Verder de moeite van het reageren niet waard, sorry :)
pi_97747843
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:32 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

nou dan hou is op met het gezeur dat t slechter voor t milieu is en nauwelijks tijd winst is...
Ja 110 is nog beter.. ooh wacht 100.. nee 90! 80!70! ja schiet lekker op.. :')
Dat is het andere uiteinde, al is de auto niet gebruiken wel het beste voor het milieu natuurlijk, maar het idee 'het is toch schadelijk, dan maakt harder en meer schade ook niet uit' slaat ook nergens op. Daarmee is een balans gemaakt tussen gevaarzetting, milieubelasting en verkeersdruk in de maximumsnelheden die gelden, en daarom ligt die op sommige plaatsen heel wat lager dan mensen denken dat nodig is.
pi_97751260
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:42 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat is het andere uiteinde, al is de auto niet gebruiken wel het beste voor het milieu natuurlijk, maar het idee 'het is toch schadelijk, dan maakt harder en meer schade ook niet uit' slaat ook nergens op. Daarmee is een balans gemaakt tussen gevaarzetting, milieubelasting en verkeersdruk in de maximumsnelheden die gelden, en daarom ligt die op sommige plaatsen heel wat lager dan mensen denken dat nodig is.
en de Duitsers hebben dan schijt aan de gevaren en milieu?
En Nederland heeft nu een domme beslissing genomen en fokkers weten wat het beste is voor Nederland? :')
  zondag 5 juni 2011 @ 19:58:46 #172
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97752373
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:38 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

en de Duitsers hebben dan schijt aan de gevaren en milieu?
En Nederland heeft nu een domme beslissing genomen en fokkers weten wat het beste is voor Nederland? :')
Mijn god, weer zo'n dombo die denkt Nederland met Duitsland te kunnen vergelijken _O- Lees anders eerst het topic even goed door? In Duitsland gebeuren overigens relatief meer ongelukken dan in Nederland.

De politieke partijen die voorstander zijn van deze snelheidsverhoging willen gewoon stemmen verdienen van het klootjesvolk, de mensen die niet verder nadenken. Jij denkt écht dat je dagelijks eerder thuis bent nu je 10 km/u harder mag rijden voor een paar minuten?
pi_97752636
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:38 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

en de Duitsers hebben dan schijt aan de gevaren en milieu?
En Nederland heeft nu een domme beslissing genomen en fokkers weten wat het beste is voor Nederland? :')
Het is niet alsof je overal in Duitsland maar alles kan doen en laten op de weg wat je wilt - of dat Duitsland in het geheel direct te vergelijken is met Nederland. Er zullen ongetwijfeld bepaalde voorwaarden aan die stukken zijn gebonden waar geen maximumsnelheid heerst.
De natuurkundige wetten zijn vrij duidelijk en 130 is gewoon schadelijker/risicovoller dan bij 120, maar dat is onder pure omstandigheden. Als bij 130 de doorstroming beter zou zijn is in theorie het best mogelijk dat het milieuvriendelijker is dan bij 120. Je vergeet daarom kennelijk voor het gemak dat het eerst nog een test betreft en dat de resultaten nog lang niet binnen zijn? Er is een beslissing genomen voor een test, niet direct om het permanent in te voeren.
Of misschien dat de verkoop van milieuvriendelijke auto's genoeg compenseert om 10 km/u harder te verantwoorden.

Persoonlijk betwijfel ik dus sterk of er een meerwaarde is aangezien ik niet denk dat de omstandigheden op ons wegennet zo optimaal gevormd kunnen worden dat die hogere snelheid positiever uitpakt op het milieu. De zogenaamde gewonnen tijdswinst is in ieder geval zo marginaal dat het bijna een illusie is.
  FOK!fotograaf zondag 5 juni 2011 @ 21:34:26 #174
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_97758778
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

idioot
Dankje. Gelukkig is er om 3 uur 's nachts geen hond op de weg en rijd je ver buiten de bebouwde kom. Kwestie van het gebied waar je rijdt goed kennen, zowel overdag als 's nachts.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-06-2011 21:45:05 ]
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 5 juni 2011 @ 21:45:56 #175
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97759647
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dankje. Gelukkig is er om 3 uur 's nachts geen hond op de weg en rijd je ver buiten de bebouwde kom.
130 waar 80 km/u is toegestaan is idioot ja. Een ander kan ook een fout maken overigens of teveel gedronken hebben en een inschattingsfout maken bijvoorbeeld. Ik rij in de nacht ook wel iets harder op een provinciale weg, maar geen 130 :{
  zondag 5 juni 2011 @ 21:57:38 #176
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_97760329
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Precies. En dan heb je het nog niet gehad over de breedte van de wegen in Duitsland, de minder scherpe bochten en de beter oplettende weggebruikers in het algemeen.
Je bedoelt de smallere wegen en scherpere bochten in Duitsland.
pi_97760814
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:57 schreef OEM het volgende:

[..]

Je bedoelt de smallere wegen en scherpere bochten in Duitsland.
Die ervaring heb ik ook.
Nee.
  zondag 5 juni 2011 @ 22:08:24 #178
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97760984
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:57 schreef OEM het volgende:

[..]

Je bedoelt de smallere wegen en scherpere bochten in Duitsland.
Nee. En ja, er gebeuren (relatief) meer ongevallen op de weg in Duitsland.
pi_97762788
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Mijn god, weer zo'n dombo die denkt Nederland met Duitsland te kunnen vergelijken _O- Lees anders eerst het topic even goed door? In Duitsland gebeuren overigens relatief meer ongelukken dan in Nederland.

De politieke partijen die voorstander zijn van deze snelheidsverhoging willen gewoon stemmen verdienen van het klootjesvolk, de mensen die niet verder nadenken. Jij denkt écht dat je dagelijks eerder thuis bent nu je 10 km/u harder mag rijden voor een paar minuten?
waarom is het dan niet 110km/h? minder risico's, beter voor het milieu.
Als 130 standaard was hoorde je er niemand over... dan zou 140 weer veel risico's meenemen enz.

Op de 80 km/h wegen gebeuren meer ongelukken dan de snelwegen.
Dus als we over risico's praten kunnen we het beter hebben om daar de snelheden te verlagen.
  zondag 5 juni 2011 @ 23:25:17 #180
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97766016
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 18:18 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Het heeft gewoon alleen maar nadelen, ook 's nachts. Groter snelheidsverschil, langere remweg en de rest van de nadelen die onderhand wel bekend zijn hoop ik. En dat allemaal voor die paar minuten tijdswinst.

In het geval van de A16, die is 56 km lang. Stel nou dat je die hele snelweg 130 km/u rijdt ipv. 120 km/u, dan ben je maar liefst 2,5 minuut eerder op de plaats van bestemming. Als verder alles meezit dan, anders haal je dat niet.

Lees eens beter, de snelheid gaat daar van 100 naar 130, dat is een wezenlijk verschil.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 5 juni 2011 @ 23:26:20 #181
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_97766085
Gewoon gaan en goed blijven kijken dan zie ik het probleem niet.
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  zondag 5 juni 2011 @ 23:28:14 #182
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97766210
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:34 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Op de 80 km/h wegen gebeuren meer ongelukken dan de snelwegen.
Dus als we over risico's praten kunnen we het beter hebben om daar de snelheden te verlagen.
Dat is een jaar of wat geleden al op vele 80 km-wegen gebeurd en daar mag je nu maar liefst 60.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 5 juni 2011 @ 23:30:39 #183
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97766359
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:34 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

waarom is het dan niet 110km/h? minder risico's, beter voor het milieu.
Als 130 standaard was hoorde je er niemand over... dan zou 140 weer veel risico's meenemen enz.
Het antwoord is een paar posts geleden al gegeven.

quote:
Op de 80 km/h wegen gebeuren meer ongelukken dan de snelwegen.
N-wegen en snelwegen zijn dan ook niet te vergelijken.

quote:
Dus als we over risico's praten kunnen we het beter hebben om daar de snelheden te verlagen.
De snelheid wordt daar in ieder geval al niet verhoogd. En heb je ook een bron waaruit blijkt dat er op de N-wegen meer ongelukken plaatsvinden omdat de snelheid daar (doorgaans) 80 km/u is?

En extra ongelukken op de snelweg lijkt sowieso ook niet gewenst, ruim 300 per jaar is nog altijd veel te veel :{
  FOK!fotograaf zondag 5 juni 2011 @ 23:33:06 #184
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_97766489
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:45 schreef leolinedance het volgende:Een ander kan ook een fout maken overigens of teveel gedronken hebben en een inschattingsfout maken bijvoorbeeld.
Dat is het mooie, er is niemand anders op deze wegen 's nachts. Je kan bij wijze van spreken een uur op de weg gaan liggen zonder overreden te worden. En je kan me een idioot vinden, maar er is ook een stuk 30 zone waar ik doorheen moet, in het verlengde van een 60 weg en daar rijdt ik hoogstens 40 op de teller (geloof je vast niet, maar ach). Omdat er daar fietspaden, uitritten, spelende kinderen en onoverzichtelijke kruisingen zijn, het gros gaat daar met 60+ doorheen, dat is idioot. Niet met 130 over een lege weg rijden in the middle of nowhere. Maakt daarbij m.i. geen ruk uit of je een tweebaans snelweg of tweebaans N weg hebt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 5 juni 2011 @ 23:43:57 #185
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97767044
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:33 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat is het mooie, er is niemand anders op deze wegen 's nachts. Je kan bij wijze van spreken een uur op de weg gaan liggen zonder overreden te worden. En je kan me een idioot vinden, maar er is ook een stuk 30 zone waar ik doorheen moet, in het verlengde van een 60 weg en daar rijdt ik hoogstens 40 op de teller (geloof je vast niet, maar ach). Omdat er daar fietspaden, uitritten, spelende kinderen en onoverzichtelijke kruisingen zijn, het gros gaat daar met 60+ doorheen, dat is idioot. Niet met 130 over een lege weg rijden in the middle of nowhere. Maakt daarbij m.i. geen ruk uit of je een tweebaans snelweg of tweebaans N weg hebt.
Waarom zou ik je niet geloven?

130 km/u vind ik gewoon erg hard op een provinciale weg. Nu is de ene weg de andere niet, waar ik rijd zijn die wegen vrij smal en staan aan beide kanten van de weg bomen. 130 km/u in de nacht op die weg wil je echt niet.

Ik vind dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een N-weg en snelweg. Zo heeft een snelweg meerdere, bredere rijstroken die een bepaalde richting op gaan. Het verkeer de andere kant op kan ook niet op jouw rijstrook komen, wat op een provinciale weg doorgaans wél kan. Om maar eens wat te noemen.
  zondag 5 juni 2011 @ 23:45:14 #186
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97767115
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:25 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Lees eens beter, de snelheid gaat daar van 100 naar 130, dat is een wezenlijk verschil.
Ja klopt, excuses. Een nog groter snelheidsverschil dus. :{
pi_97767217
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:25 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Lees eens beter, de snelheid gaat daar van 100 naar 130, dat is een wezenlijk verschil.
Over een afstand van maar liefst 15 kilometer - @ 100 km/u doe je daar ongeveer 9 minuten over, @ 130 ongeveer 7. 2 minuten verschil in de meest optimale situatie. Als je het in procenten wilt uitdrukken is dat een 'wezenlijk' potentieel verschil, maar in de praktijk is dit echt marginaal. Die verhoging is echt puur symboolpolitiek is; het voelt even lekker om 130 te mogen ;)
pi_97767319
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waarom zou ik je niet geloven?

130 km/u vind ik gewoon erg hard op een provinciale weg. Nu is de ene weg de andere niet, waar ik rijd zijn die wegen vrij smal en staan aan beide kanten van de weg bomen. 130 km/u in de nacht op die weg wil je echt niet.

Ik vind dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een N-weg en snelweg. Zo heeft een snelweg meerdere, bredere rijstroken die een bepaalde richting op gaan. Het verkeer de andere kant op kan ook niet op jouw rijstrook komen, wat op een provinciale weg doorgaans wél kan. Om maar eens wat te noemen.
In Zeeland weet ik nog wel een paar kaarsrechte N-wegen waar je gerust 130 kan rijden in de avond of snachts. Verkeer zie je al van verre aankomen, alleen even rekening houden dat er wel eens wat klein wild op de weg kan staan (zo reed ik van het weekend nog een paar konijnen plat met 140 :@ ).
  maandag 6 juni 2011 @ 00:45:03 #189
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97770024
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja klopt, excuses. Een nog groter snelheidsverschil dus. :{
Wat daar prima kan. Het is een weg met 2 X 3 rijstroken.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 6 juni 2011 @ 00:46:08 #190
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97770058
quote:
12s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:47 schreef Dingest het volgende:

[..]

Over een afstand van maar liefst 15 kilometer - @ 100 km/u doe je daar ongeveer 9 minuten over, @ 130 ongeveer 7. 2 minuten verschil in de meest optimale situatie. Als je het in procenten wilt uitdrukken is dat een 'wezenlijk' potentieel verschil, maar in de praktijk is dit echt marginaal. Die verhoging is echt puur symboolpolitiek is; het voelt even lekker om 130 te mogen ;)
Whut, over een stuk van 15 kilometer maar? :') Dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  FOK!fotograaf maandag 6 juni 2011 @ 00:55:43 #191
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_97770351
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waarom zou ik je niet geloven?

130 km/u vind ik gewoon erg hard op een provinciale weg. Nu is de ene weg de andere niet, waar ik rijd zijn die wegen vrij smal en staan aan beide kanten van de weg bomen. 130 km/u in de nacht op die weg wil je echt niet.

Ik vind dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een N-weg en snelweg. Zo heeft een snelweg meerdere, bredere rijstroken die een bepaalde richting op gaan. Het verkeer de andere kant op kan ook niet op jouw rijstrook komen, wat op een provinciale weg doorgaans wél kan. Om maar eens wat te noemen.
Bomen? Nauwelijks, zo nu en dan wat klein struikgewas, maar dat is alles. We hebben hier in Noord Holland nog het uitstervende soort provinciale weg met twee banen (2x1 dus) waar je 100 mag en mag inhalen (erg handig met zondagsrijders die er 50 rijden). En de weg waar ik het over heb, die is ook nagenoeg kaarsrecht.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 6 juni 2011 @ 00:58:14 #192
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97770430
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 00:55 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Bomen? Nauwelijks, zo nu en dan wat klein struikgewas, maar dat is alles. We hebben hier in Noord Holland nog het uitstervende soort provinciale weg met twee banen (2x1 dus) waar je 100 mag en mag inhalen (erg handig met zondagsrijders die er 50 rijden). En de weg waar ik het over heb, die is ook nagenoeg kaarsrecht.
Dan is het anders :) Maar met van die malloten die 50 rijden op dat soort wegen moet je wel uitkijken. Je wordt er niet vrolijk van als je je daar met 130 km/u in boort.
  maandag 6 juni 2011 @ 00:59:41 #193
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97770481
quote:
12s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:47 schreef Dingest het volgende:

[..]

Over een afstand van maar liefst 15 kilometer - @ 100 km/u doe je daar ongeveer 9 minuten over, @ 130 ongeveer 7. 2 minuten verschil in de meest optimale situatie. Als je het in procenten wilt uitdrukken is dat een 'wezenlijk' potentieel verschil, maar in de praktijk is dit echt marginaal. Die verhoging is echt puur symboolpolitiek is; het voelt even lekker om 130 te mogen ;)
Dat dus.
pi_97770692
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 00:46 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Whut, over een stuk van 15 kilometer maar? :') Dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk.
Dat geldt volgens mij voor al die stukken. Het langste over de afsluitduik levert in het beste geval amper 4 minuten tijdswinst op :)

Overigens; onderdeel van dat stuk op de A16 is ook knooppunt Zonzeel tot afslag Prinsenbeek. Dat is het stuk waar in 1972 de grootste kettingbotsing in Nederland in plotseling dichte mist heeft plaatsgevonden. Rond dat stuk hebben zich nog twee zware kettingbotsingen plaatsgevonden. In die drie ongevallen zijn bij elkaar al 23 doden gevallen en zo'n 330 auto's betrokken. Kennelijk is dat een stuk dat - vooral in de zomer - gevoelig is voor onverwachte weersomstandigheden/mist. Kan je je afvragen of dat nou direct het beste stuk is om de snelheid met 30 km/u op te voeren.
  FOK!fotograaf maandag 6 juni 2011 @ 02:00:25 #195
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_97772252
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 01:06 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat geldt volgens mij voor al die stukken. Het langste over de afsluitduik levert in het beste geval amper 4 minuten tijdswinst op :)
Overigens levert de afsluitdijk zelf een winst van nominaal een minuut op, het niet meerekenen van de 70 zones rond de sluizen daarbij inbegrepen. Dus 14 of 15 minuten op 30 km, boehoe. Maar het wordt inderdaad lonend als je veel en lange stukken door kan rijden en het is natuurlijk het gevoel, plus de boete die lager uitvalt. :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_97773262
Het andere stuk is de A37. Van waar tot waar precies weet ik niet dat het gaat gelden, maar als dat de hele A37 is van Hoogeveen tot de grens is dat zo'n 42 km. Op dat stuk scheelt het een kleine 2 minuten :)

Heh, ik heb net voor de lol uitgerekend; van de vakantie rijd ik een ronde van volgens mij zo'n 5000 km. Als ik dat hypothetisch* met 130 km/u zou doen ipv 120 km/u scheelt dat ongeveer 3 uur en 10 minuten (38 vs. 41 uur). Zou ik het met 100 km/u rijden doe ik er 9 uur langer over (50 uur) ipv @ 120 km/u. Dat zou het wel een redelijk significant verschil zijn - maar op vakantie heb je dan weer minder haast om mee te beginnen :+ Met één forse file in bijv. Duitsland kan je zelfs die 3 uur ook alweer verloren zijn.

*We rijden door diverse landen en lang niet overal snelweg, dus dat zal allemaal verder niet aan de orde zijn.
  maandag 6 juni 2011 @ 08:22:09 #197
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_97774974
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 01:06 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat geldt volgens mij voor al die stukken. Het langste over de afsluitduik levert in het beste geval amper 4 minuten tijdswinst op :)

Overigens; onderdeel van dat stuk op de A16 is ook knooppunt Zonzeel tot afslag Prinsenbeek. Dat is het stuk waar in 1972 de grootste kettingbotsing in Nederland in plotseling dichte mist heeft plaatsgevonden. Rond dat stuk hebben zich nog twee zware kettingbotsingen plaatsgevonden. In die drie ongevallen zijn bij elkaar al 23 doden gevallen en zo'n 330 auto's betrokken. Kennelijk is dat een stuk dat - vooral in de zomer - gevoelig is voor onverwachte weersomstandigheden/mist. Kan je je afvragen of dat nou direct het beste stuk is om de snelheid met 30 km/u op te voeren.
Je bedoelt dat stuk weg wat nu dichtgetimmerd is met matrixborden die naast de snelheid limiteren ook waarschuwen voor de weersomstandigheden?
pi_97776024
Op mijn dagelijkse route scheelt het met 130 tov 120, elke dag een kwartier. Scheelt dus 75 minuten per week.
130 Tov 100 scheelt 45 minuten per dag. Toch bijna 4 uur per week.

En ja, ik ben zo'n rijder die 140 tot 150 zou rijden als de maximum 130 is. Ik rijd structureel 10-20 km/h te hard.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  maandag 6 juni 2011 @ 09:37:26 #199
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_97776190
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 09:27 schreef PeeJay1980 het volgende:
Op mijn dagelijkse route scheelt het met 130 tov 120, elke dag een kwartier. Scheelt dus 75 minuten per week.
130 Tov 100 scheelt 45 minuten per dag. Toch bijna 4 uur per week.

En ja, ik ben zo'n rijder die 140 tot 150 zou rijden als de maximum 130 is. Ik rijd structureel 10-20 km/h te hard.
Rij jij per dag 250 km over 130 km/u wegen in Nederland? Of rij je 130 km/u waar 120 km/u is toegestaan? En dan kun jij daar ook nog eens altijd 130 km/u rijden?

75 minuten per week is natuurlijk ook niets.
  maandag 6 juni 2011 @ 09:57:16 #200
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_97776585
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 09:37 schreef leolinedance het volgende:

75 minuten per week is natuurlijk ook niets.
Alle beetjes helpen. Met jouw instelling hadden we nu nog met paard en wagen gereden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')