110 km/u woon-werk. Harder alleen als het zin heeft.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Catch22- het volgende:
[..]
blijf jij toch lekker 120 rijden jongen.
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde 2 x 2 rijstroken. Daar zit dus geen rijstrook tussen de vrachtwagens en de snelle auto's.
En ja, dat weet ik, in Duitsland wordt het idd steeds mee aan banden gelegd en ook dat verzekeringsverhaal kende ik.
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:57 schreef Grielen het volgende:
[..]
Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.quote:Wat mij betreft is die hele discussie toch zinloos, want er zijn weinig mensen die zich aan de snelheid houden, of het nou 80, 120 of 130 is.
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.quote:Als er mensen zijn die zich ineens onveilig voelen op de weg omdat de toegestane maximumsnelheid met welgeteld 10km/h wordt verhoogd, neem dan lekker het OV of blijf thuis.
Door wie en met welke glazen bol?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.quote:
Eng hè, voorspellingen? Het lijkt wel toeverkunst. Hoe kan iemand in hemels naam weten of het bijvoorbeeld over een uurtje gaat regenen of niet!?quote:
quote:Dat er meer vervuiling komt, is niet alleen te wijten aan de bestaande automobilisten die harder gaan rijden. Het komt ook doordat meer mensen volgens Goudappel Coffeng de weg op gaan wanneer je harder mag rijden. Ze gaan ook eerder langere afstanden afleggen. In totaal zou de verhoging voor 3 procent meer kilometers zorgen. Dit is niet direct zichtbaar in algemeen sterk stijgende filecijfers. Wel waarschuwen de onderzoekers voor files bij wat ze de 'poorten van de Randstad' noemen: de A6 bij Almere, de A9 bij Beverwijk, de A12 bij Ede en de A15 bij Sliedrecht.
Waar is jouw onderzoek?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]omdat je 10km harder mag op de snelweg ga je verder en vaker in de auto zitten.
Fietsers toch ook normaal gesproken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.
Nee, want door de drukte ga je die winst nooit realiseren. Alleen 's nachts kun je door hard rijden winst pakken qua tijd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef xibalba het volgende:
Als men nu 140 ipv 130 gaat rijden, heb je maarliefst 7,7% winst op de stukken dat je op topsnelheid rijdt. Als je dus normaal een anderhalf uur onderweg bent, waarvan je een uur 'vol gas' op de snelweg rijdt dan ben je bijna 5 minuten eerder op de plaats van bestemming. Aangezien dit zo'n enorme winst is en deze situatie vrijwel dagelijks voor vrijwel iedereen geldt, vind ik dit de extra doden en (milieu)overlast meer dan waard.
Enkele bestuurder willen harder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.
[..]
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.
[..]
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
"Guns don't kill people, people kill people"quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:34 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.
Die ben ik in al die 16 jaar dat ik rijd nog maar één keer tegen gekomen op de snelweg.quote:
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef xibalba het volgende:
[..]
"Guns don't kill people, people kill people"
Dus wapens verbieden is zinloos, het zijn de mensen die voor de doden zorgen....
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:38 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.
Je hoeft niet 130 km/u te rijden, je mag het.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Dat levert toch simpelweg meer gevaar op als mensen niet op en top geconcentreerd zijn? Voornamelijk meer verkoorsdoden (iets van 15 per jaar) en vanzelfsprekend meer vervuiling. Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:39 schreef xibalba het volgende:
[..]
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?
Dus ondanks dat het de mensen zijn die anderen doden, zorgen de (regels rondom) wapens er uiteindelijk voor dat er daadwerkelijk mensen doodgaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Deze: http://nos.nl/artikel/194(...)-130-km-per-uur.html
en deze: http://www.verkeerspro.nl(...)-meer-verkeersdoden/
oa.
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:50 schreef xibalba het volgende:
[..]
...maar met regelgeving kunnen we het wel inperken.
Dat doen we in de spits toch al?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.
En toch rijden er veel meer mensen < 130 km/u dan > 130 km/u. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk in deze discussie, we zijn het met elkaar eens dat men over het algemeen harder gaat rijden wanneer de limiet wordt verhoogd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Enkele bestuurder willen harder?Nou, ik word aardig vaak ingehaald anders als ik 130 rijd.
We moeten gewoon het optimum zien te vindenquote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
Waar zijn jouw onderzoeken en/of verhalen van specialisten die het tegendeel bewijzen dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
Dynamische snelheden inderdaad.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:01 schreef xibalba het volgende:
[..]
We moeten gewoon het optimum zien te vinden
Maar dat betekent dat je naar het nut gaat kijken en niet naar zaken als "ik wil gewoon lekker doorrijden".....
Als je het even leest, en het feit van die langere remweg (~4 auto's) neemt, en dit even koppelt aan je eigen autorij ervaringen in files etc, dan zal ook jij je vast wel een voorval kunnen herinneren waarin jij zelf dus daardoor een botsing had gehad, in plaats van een schrikreactie.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:07 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dynamische snelheden inderdaad.Dat hebben ze in Duitsland bij Hannover ook.
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?
Zie oa: http://www.nationaalkompa(...)llen-internationaal/
Vergelijk Nederland en EU15. Daar horen Nederland, Duitsland en GB ook bij, dus feitelijk ligt het nog hoger in de overige landen (waaronder Italië).
In Nederland overigens ook minder verkeersdoden dan in Duitsland
Via het rekeningrijden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij isquote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Als je het dynamisch wilt doen, moet je de limieten waarop de camera's reageren, koppelen aan de waarden op de matrixborden, en dan nog werkt het maar op een paar korte trajecten. Veel file-trajecten hebben (nog) geen trajectcontrole, en met de rekeningrijden technologie (GPS kastje in auto) is het mogelijk om ook gelijk snelheden te handhaven rondom scholen etc.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Via het rekeningrijden?Dat kan gewoon met trajectcontrole
Nou ja, het zou het aantal doden kunnen verklaren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij is![]()
Zij zijn in ieder geval veel beter ingesteld op snel verkeer dan wij. Zullen nooit zomaar naar links gaan met 110 km/u bijvoorbeeld, want men is zich ervan bewust dat er zomaar iemand met 160 km/u aan kan komen. In Nederland gooien ze de auto er nog vaak zat voor. Om over invoegen op de snelweg zonder te kijken nog maar te zwijgen...
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Het is niet te filmen, in de 10 dagen dat wij rondreden in Toscane (zijn net 1 weekje terug), ben ik 3x ingehaald door de carabinieri, 2x over een doorgetrokken streep, en in alle gevallen op bochtige wegen waar ik al ~10km/h harder reed dan toegestaan. Dat inhalen deden ze trouwens na eerst even te hebben zitten bumperkleven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Ik rijd dagelijks zo'n 330km snelweg, voornamelijk spits.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:27 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....
WTF!! Waar rij jij in dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.
Als ik 120 km rij, dan maakt mijn blok 5200 toeren. Dit komt doordat ik maar een 4 bak heb.
Maar goed, aan de reacties te zien, hoef ik me nergens druk om te maken dus.
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.quote:
Dit had ik gemerkt. 80 op GPS is 80 op snelheidsmeter.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starlet) zat rond de 6-7% afwijking.
Het monteren van een niet-originele bandenmaat kan ook veel schelen trouwens.
Mijn blok draait ook 4000 toeren als ik 120 rij, dus zo vreemd is dat niet. (5 versnellingen). Tis een punto 1.1 uit '97.quote:
diesel ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.
A59 bij Hooipolder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
precies! Dat inhalen en dan soms net onder de max snelheid blijven doe ik ook om dezelfde redenquote:Op woensdag 1 juni 2011 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb met twee oldtimers gereden, een Saab 96 V4 en een Fiat 850E Coach. De Saab komt wel redelijk mee, maar voor het verbruik en het lawaai bleef ik ook rechts en maximaal 100. Inhalen wachtte ik altijd wel op een rustig moment maar hield 100, als er dan toch andere mensen achter mij kwamen dan moesten die maar even wachten. De Fiat had welgeteld 34 pk en had een top van 'circa 120' (volgens het boekje) - dat duurde wel een baard met invoegen en eer dat je 100 had bereikt was het ook wel weer mooi geweestHoewel hij daarop wel prima liep. Inhalen was dan een hele heldhaftige onderneming dus dat deed ik heel zelden, zocht gewoon een vlottere vrachtwagen uit en bleef dan daar met 90/95 achter.
Met mijn auto voor dagelijks gebruik rijd ik ook maximaal 100, puur vanwege de brandstofkosten - en een beetje vanwege het lawaai + het rijd best relaxed als je niet constant van baan hoef te verwisselen of met gas te spelen. Verder kan hij prima meekomen als het moet. Als ik daarmee moet inhalen trek ik wel even door tot de maximum snelheid. Soms net eronder om te voorkomen dat mensen met mij mee naar rechts gaan en vast komen te zitten als ik weer langzamer ga rijden. Als ik in een auto niet op eigen kosten hoef te rijden rijd ik gewoon de maximum snelheid
En natuurlijk levert 130 meer nadelen op dan 120. Er is meer energie voor nodig, dus het verbruik (en daarmee de uitstoot) gaat omhoog en het lawaai gaat omhoog. En het verhoogt in ieder geval wel de risico's; groter snelheidsverschil, meer energie 'in' het voertuig dat kwijt moet bij remmen/een ongeval en een langere remweg. Dat zijn allemaal eenvoudige natuurkundige wetten en niet echt voor eigen interpretatie vatbaar. Maar of het daadwerkelijk onveiliger is hangt van de bestuurders af en of ze zich aanpassen, en dat is wat nog moet blijken vandaar deze testperiodes. Helaas zijn we in Nederland nou niet direct de meest schappelijke of inzichtelijke bestuurders.
Een stukje terug staat dit bord...quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:25 schreef blup het volgende:
[..]
A59 bij Hooipolder?
http://goo.gl/maps/gQrA
Und? Je moet snelheid minderen en waarschijnlijk zelfs stoppen, daar gaat het om.quote:Op donderdag 2 juni 2011 02:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een stukje terug staat dit bord...
http://maps.google.nl/?ie(...)001543,0.004823&z=18
En nog verder terug...
http://maps.google.nl/?ie(...)001543,0.004823&z=18
Inderdaad. Daarom is het aannemelijk dat mensen na een verhoging naar 130 km/u, 140 km/u of zelfs nog harder gaan rijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:57 schreef Grielen het volgende:
[..]
Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.
Wat mij betreft is die hele discussie toch zinloos, want er zijn weinig mensen die zich aan de snelheid houden, of het nou 80, 120 of 130 is.
Op de A16 gaat de maximumsnelheid van 100 km/u naar 130 km/u. Dat is dus geen 10 km/u maar 30 km/u.quote:Als er mensen zijn die zich ineens onveilig voelen op de weg omdat de toegestane maximumsnelheid met welgeteld 10km/h wordt verhoogd, neem dan lekker het OV of blijf thuis.
Maar de hogere snelheid geldt alleen 's nachts. En de A16 is daar breed genoeg voor.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
[..]
Op de A16 gaat de maximumsnelheid van 100 km/u naar 130 km/u. Dat is dus geen 10 km/u maar 30 km/u.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt de maximumsnelheid van 130 km/u op meer wegen ingevoerd waar voorheen een maximumsnelheid van 100 km/u gold.
Nee de hogere maximumsnelheid geldt de gehele dag buiten de spitsuren. Ik rij er elke dag.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar de hogere snelheid geldt alleen 's nachts. En de A16 is daar breed genoeg voor.
Ok. Op de A6 geldt het wel alleen tussen 19 en 6 uur.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee de hogere maximumsnelheid geldt de gehele dag buiten de spitsuren. Ik rij er elke dag.
De A16 is er inderdaad wel breed genoeg voor, maar het gaat mij erom dat de stijging dus groter is dan een luttele 10 km/u op sommige snelwegen.
Daar gaat het ook om, er is geen weg waar je >80 mag en waar ook verkeerslichten staan.quote:Op donderdag 2 juni 2011 02:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Und? Je moet snelheid minderen en waarschijnlijk zelfs stoppen, daar gaat het om.
De N57 bijvoorbeeld wordt toch wel een x aantal keer onderbroken door verkeerslichten.quote:Op zondag 5 juni 2011 14:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Daar gaat het ook om, er is geen weg waar je >80 mag en waar ook verkeerslichten staan.
Ja, en? Ik rijd nu ook al regelmatig 150 waar je 120 mag, 130 waar je 80 mag, etc. etc. Nou scheelt het wel dat ik heel veel 's avonds en 's nachts rijd.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Inderdaad. Daarom is het aannemelijk dat mensen na een verhoging naar 130 km/u, 140 km/u of zelfs nog harder gaan rijden.
En vervolgens komen we in België en kunnen we eerst eens terugschakelen om wat toeren te maken en door te trekken naar 120 en vervolgens gaan we in Frankrijk nog eens door naar de 130, met sleurhut. Zolang je hem maar goed hebt geladen zodat hij niet gaat slingeren. Dus niet als hij op de achterkant te zwaar is meer gewicht op de voorkant leggen, maar juist gewicht van de achterkant afhalen en 't liefst zware spullen op de as.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
Auto met caravan/aanhanger dan. Vaak wel 80.
Daar gaat het niet om. Het heeft gewoon alleen maar nadelen, ook 's nachts. Groter snelheidsverschil, langere remweg en de rest van de nadelen die onderhand wel bekend zijn hoop ik. En dat allemaal voor die paar minuten tijdswinst.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar de hogere snelheid geldt alleen 's nachts. En de A16 is daar breed genoeg voor.
Ja dus laten we allemaal 80 gaan rijden op snelwegenquote:Daar gaat het niet om. Het heeft gewoon alleen maar nadelen, ook 's nachts. Groter snelheidsverschil, langere remweg en de rest van de nadelen die onderhand wel bekend zijn hoop ik. En dat allemaal voor die paar minuten tijdswinst.
Dat zeg ik je net, bijvoorbeeld aan het eind van de A18. En aan het eind van de A50 bijvoorbeeld. Je moet daar altijd stoppen, dus je tijdswinst is weer weg. Bij 9 op de 10 uitritten is dit overigens ook het geval, of verkeerslichten of een kruisende voorrangsweg.quote:Op zondag 5 juni 2011 14:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Daar gaat het ook om, er is geen weg waar je >80 mag en waar ook verkeerslichten staan.
Nee.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:26 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ja dus laten we allemaal 80 gaan rijden op snelwegen![]()
![]()
![]()
nou dan hou is op met het gezeur dat t slechter voor t milieu is en nauwelijks tijd winst is...quote:
Precies. En dan heb je het nog niet gehad over de breedte van de wegen in Duitsland, de minder scherpe bochten en de beter oplettende weggebruikers in het algemeen.quote:Op zondag 5 juni 2011 14:02 schreef Hiya het volgende:
Die eeuwige vergelijkingen met Duitsland gaat natuurlijk mank omdat Duitsland in tegenstelling tot Nederland om de 50 kilometer of zelfs meer een afrit heeft. Ze hebben ook minder verkeersknooppunten, ook dat zorgt voor minder verschuivingen. Soms rijd ik van uit huis (DLD) naar Nederland en kom ik geen verkeersknooppunt tegen, terwijl ik in Nederland er geloof ik 6 tegenkom.
Tevens is het een stuk minder druk aangezien er buiten de snelweg ook de N wegen goed verbonden met elkaar zijn. In Nederland 'moet' iedereen over de snelweg, bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam, terwijl dit in Duitsland ook best met een N-weg kan, puur om het feit dat je pas de snelweg op kan bij Amsterdam bijvoorbeeld.
is? Verder de moeite van het reageren niet waard, sorryquote:Op zondag 5 juni 2011 18:32 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
nou dan hou is op met het gezeur dat t slechter voor t milieu is en nauwelijks tijd winst is...
Ja 110 is nog beter.. ooh wacht 100.. nee 90! 80!70! ja schiet lekker op..
Dat is het andere uiteinde, al is de auto niet gebruiken wel het beste voor het milieu natuurlijk, maar het idee 'het is toch schadelijk, dan maakt harder en meer schade ook niet uit' slaat ook nergens op. Daarmee is een balans gemaakt tussen gevaarzetting, milieubelasting en verkeersdruk in de maximumsnelheden die gelden, en daarom ligt die op sommige plaatsen heel wat lager dan mensen denken dat nodig is.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:32 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
nou dan hou is op met het gezeur dat t slechter voor t milieu is en nauwelijks tijd winst is...
Ja 110 is nog beter.. ooh wacht 100.. nee 90! 80!70! ja schiet lekker op..
en de Duitsers hebben dan schijt aan de gevaren en milieu?quote:Op zondag 5 juni 2011 18:42 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is het andere uiteinde, al is de auto niet gebruiken wel het beste voor het milieu natuurlijk, maar het idee 'het is toch schadelijk, dan maakt harder en meer schade ook niet uit' slaat ook nergens op. Daarmee is een balans gemaakt tussen gevaarzetting, milieubelasting en verkeersdruk in de maximumsnelheden die gelden, en daarom ligt die op sommige plaatsen heel wat lager dan mensen denken dat nodig is.
Mijn god, weer zo'n dombo die denkt Nederland met Duitsland te kunnen vergelijkenquote:Op zondag 5 juni 2011 19:38 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
en de Duitsers hebben dan schijt aan de gevaren en milieu?
En Nederland heeft nu een domme beslissing genomen en fokkers weten wat het beste is voor Nederland?![]()
Het is niet alsof je overal in Duitsland maar alles kan doen en laten op de weg wat je wilt - of dat Duitsland in het geheel direct te vergelijken is met Nederland. Er zullen ongetwijfeld bepaalde voorwaarden aan die stukken zijn gebonden waar geen maximumsnelheid heerst.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:38 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
en de Duitsers hebben dan schijt aan de gevaren en milieu?
En Nederland heeft nu een domme beslissing genomen en fokkers weten wat het beste is voor Nederland?![]()
Dankje. Gelukkig is er om 3 uur 's nachts geen hond op de weg en rijd je ver buiten de bebouwde kom. Kwestie van het gebied waar je rijdt goed kennen, zowel overdag als 's nachts.quote:
130 waar 80 km/u is toegestaan is idioot ja. Een ander kan ook een fout maken overigens of teveel gedronken hebben en een inschattingsfout maken bijvoorbeeld. Ik rij in de nacht ook wel iets harder op een provinciale weg, maar geen 130quote:Op zondag 5 juni 2011 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dankje. Gelukkig is er om 3 uur 's nachts geen hond op de weg en rijd je ver buiten de bebouwde kom.
Je bedoelt de smallere wegen en scherpere bochten in Duitsland.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Precies. En dan heb je het nog niet gehad over de breedte van de wegen in Duitsland, de minder scherpe bochten en de beter oplettende weggebruikers in het algemeen.
Die ervaring heb ik ook.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:57 schreef OEM het volgende:
[..]
Je bedoelt de smallere wegen en scherpere bochten in Duitsland.
Nee. En ja, er gebeuren (relatief) meer ongevallen op de weg in Duitsland.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:57 schreef OEM het volgende:
[..]
Je bedoelt de smallere wegen en scherpere bochten in Duitsland.
waarom is het dan niet 110km/h? minder risico's, beter voor het milieu.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijn god, weer zo'n dombo die denkt Nederland met Duitsland te kunnen vergelijkenLees anders eerst het topic even goed door? In Duitsland gebeuren overigens relatief meer ongelukken dan in Nederland.
De politieke partijen die voorstander zijn van deze snelheidsverhoging willen gewoon stemmen verdienen van het klootjesvolk, de mensen die niet verder nadenken. Jij denkt écht dat je dagelijks eerder thuis bent nu je 10 km/u harder mag rijden voor een paar minuten?
Lees eens beter, de snelheid gaat daar van 100 naar 130, dat is een wezenlijk verschil.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het heeft gewoon alleen maar nadelen, ook 's nachts. Groter snelheidsverschil, langere remweg en de rest van de nadelen die onderhand wel bekend zijn hoop ik. En dat allemaal voor die paar minuten tijdswinst.
In het geval van de A16, die is 56 km lang. Stel nou dat je die hele snelweg 130 km/u rijdt ipv. 120 km/u, dan ben je maar liefst 2,5 minuut eerder op de plaats van bestemming. Als verder alles meezit dan, anders haal je dat niet.
Dat is een jaar of wat geleden al op vele 80 km-wegen gebeurd en daar mag je nu maar liefst 60.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Op de 80 km/h wegen gebeuren meer ongelukken dan de snelwegen.
Dus als we over risico's praten kunnen we het beter hebben om daar de snelheden te verlagen.
Het antwoord is een paar posts geleden al gegeven.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
waarom is het dan niet 110km/h? minder risico's, beter voor het milieu.
Als 130 standaard was hoorde je er niemand over... dan zou 140 weer veel risico's meenemen enz.
N-wegen en snelwegen zijn dan ook niet te vergelijken.quote:Op de 80 km/h wegen gebeuren meer ongelukken dan de snelwegen.
De snelheid wordt daar in ieder geval al niet verhoogd. En heb je ook een bron waaruit blijkt dat er op de N-wegen meer ongelukken plaatsvinden omdat de snelheid daar (doorgaans) 80 km/u is?quote:Dus als we over risico's praten kunnen we het beter hebben om daar de snelheden te verlagen.
Dat is het mooie, er is niemand anders op deze wegen 's nachts. Je kan bij wijze van spreken een uur op de weg gaan liggen zonder overreden te worden. En je kan me een idioot vinden, maar er is ook een stuk 30 zone waar ik doorheen moet, in het verlengde van een 60 weg en daar rijdt ik hoogstens 40 op de teller (geloof je vast niet, maar ach). Omdat er daar fietspaden, uitritten, spelende kinderen en onoverzichtelijke kruisingen zijn, het gros gaat daar met 60+ doorheen, dat is idioot. Niet met 130 over een lege weg rijden in the middle of nowhere. Maakt daarbij m.i. geen ruk uit of je een tweebaans snelweg of tweebaans N weg hebt.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:45 schreef leolinedance het volgende:Een ander kan ook een fout maken overigens of teveel gedronken hebben en een inschattingsfout maken bijvoorbeeld.
Waarom zou ik je niet geloven?quote:Op zondag 5 juni 2011 23:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat is het mooie, er is niemand anders op deze wegen 's nachts. Je kan bij wijze van spreken een uur op de weg gaan liggen zonder overreden te worden. En je kan me een idioot vinden, maar er is ook een stuk 30 zone waar ik doorheen moet, in het verlengde van een 60 weg en daar rijdt ik hoogstens 40 op de teller (geloof je vast niet, maar ach). Omdat er daar fietspaden, uitritten, spelende kinderen en onoverzichtelijke kruisingen zijn, het gros gaat daar met 60+ doorheen, dat is idioot. Niet met 130 over een lege weg rijden in the middle of nowhere. Maakt daarbij m.i. geen ruk uit of je een tweebaans snelweg of tweebaans N weg hebt.
Ja klopt, excuses. Een nog groter snelheidsverschil dus.quote:Op zondag 5 juni 2011 23:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Lees eens beter, de snelheid gaat daar van 100 naar 130, dat is een wezenlijk verschil.
Over een afstand van maar liefst 15 kilometer - @ 100 km/u doe je daar ongeveer 9 minuten over, @ 130 ongeveer 7. 2 minuten verschil in de meest optimale situatie. Als je het in procenten wilt uitdrukken is dat een 'wezenlijk' potentieel verschil, maar in de praktijk is dit echt marginaal. Die verhoging is echt puur symboolpolitiek is; het voelt even lekker om 130 te mogenquote:Op zondag 5 juni 2011 23:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Lees eens beter, de snelheid gaat daar van 100 naar 130, dat is een wezenlijk verschil.
In Zeeland weet ik nog wel een paar kaarsrechte N-wegen waar je gerust 130 kan rijden in de avond of snachts. Verkeer zie je al van verre aankomen, alleen even rekening houden dat er wel eens wat klein wild op de weg kan staan (zo reed ik van het weekend nog een paar konijnen plat met 140quote:Op zondag 5 juni 2011 23:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom zou ik je niet geloven?
130 km/u vind ik gewoon erg hard op een provinciale weg. Nu is de ene weg de andere niet, waar ik rijd zijn die wegen vrij smal en staan aan beide kanten van de weg bomen. 130 km/u in de nacht op die weg wil je echt niet.
Ik vind dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een N-weg en snelweg. Zo heeft een snelweg meerdere, bredere rijstroken die een bepaalde richting op gaan. Het verkeer de andere kant op kan ook niet op jouw rijstrook komen, wat op een provinciale weg doorgaans wél kan. Om maar eens wat te noemen.
Wat daar prima kan. Het is een weg met 2 X 3 rijstroken.quote:Op zondag 5 juni 2011 23:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja klopt, excuses. Een nog groter snelheidsverschil dus.
Whut, over een stuk van 15 kilometer maar?quote:Op zondag 5 juni 2011 23:47 schreef Dingest het volgende:
[..]
Over een afstand van maar liefst 15 kilometer - @ 100 km/u doe je daar ongeveer 9 minuten over, @ 130 ongeveer 7. 2 minuten verschil in de meest optimale situatie. Als je het in procenten wilt uitdrukken is dat een 'wezenlijk' potentieel verschil, maar in de praktijk is dit echt marginaal. Die verhoging is echt puur symboolpolitiek is; het voelt even lekker om 130 te mogen
Bomen? Nauwelijks, zo nu en dan wat klein struikgewas, maar dat is alles. We hebben hier in Noord Holland nog het uitstervende soort provinciale weg met twee banen (2x1 dus) waar je 100 mag en mag inhalen (erg handig met zondagsrijders die er 50 rijden). En de weg waar ik het over heb, die is ook nagenoeg kaarsrecht.quote:Op zondag 5 juni 2011 23:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom zou ik je niet geloven?
130 km/u vind ik gewoon erg hard op een provinciale weg. Nu is de ene weg de andere niet, waar ik rijd zijn die wegen vrij smal en staan aan beide kanten van de weg bomen. 130 km/u in de nacht op die weg wil je echt niet.
Ik vind dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een N-weg en snelweg. Zo heeft een snelweg meerdere, bredere rijstroken die een bepaalde richting op gaan. Het verkeer de andere kant op kan ook niet op jouw rijstrook komen, wat op een provinciale weg doorgaans wél kan. Om maar eens wat te noemen.
Dan is het andersquote:Op maandag 6 juni 2011 00:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Bomen? Nauwelijks, zo nu en dan wat klein struikgewas, maar dat is alles. We hebben hier in Noord Holland nog het uitstervende soort provinciale weg met twee banen (2x1 dus) waar je 100 mag en mag inhalen (erg handig met zondagsrijders die er 50 rijden). En de weg waar ik het over heb, die is ook nagenoeg kaarsrecht.
Dat dus.quote:Op zondag 5 juni 2011 23:47 schreef Dingest het volgende:
[..]
Over een afstand van maar liefst 15 kilometer - @ 100 km/u doe je daar ongeveer 9 minuten over, @ 130 ongeveer 7. 2 minuten verschil in de meest optimale situatie. Als je het in procenten wilt uitdrukken is dat een 'wezenlijk' potentieel verschil, maar in de praktijk is dit echt marginaal. Die verhoging is echt puur symboolpolitiek is; het voelt even lekker om 130 te mogen
Dat geldt volgens mij voor al die stukken. Het langste over de afsluitduik levert in het beste geval amper 4 minuten tijdswinst opquote:Op maandag 6 juni 2011 00:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Whut, over een stuk van 15 kilometer maar?Dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk.
Overigens levert de afsluitdijk zelf een winst van nominaal een minuut op, het niet meerekenen van de 70 zones rond de sluizen daarbij inbegrepen. Dus 14 of 15 minuten op 30 km, boehoe. Maar het wordt inderdaad lonend als je veel en lange stukken door kan rijden en het is natuurlijk het gevoel, plus de boete die lager uitvalt.quote:Op maandag 6 juni 2011 01:06 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat geldt volgens mij voor al die stukken. Het langste over de afsluitduik levert in het beste geval amper 4 minuten tijdswinst op
Je bedoelt dat stuk weg wat nu dichtgetimmerd is met matrixborden die naast de snelheid limiteren ook waarschuwen voor de weersomstandigheden?quote:Op maandag 6 juni 2011 01:06 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat geldt volgens mij voor al die stukken. Het langste over de afsluitduik levert in het beste geval amper 4 minuten tijdswinst op
Overigens; onderdeel van dat stuk op de A16 is ook knooppunt Zonzeel tot afslag Prinsenbeek. Dat is het stuk waar in 1972 de grootste kettingbotsing in Nederland in plotseling dichte mist heeft plaatsgevonden. Rond dat stuk hebben zich nog twee zware kettingbotsingen plaatsgevonden. In die drie ongevallen zijn bij elkaar al 23 doden gevallen en zo'n 330 auto's betrokken. Kennelijk is dat een stuk dat - vooral in de zomer - gevoelig is voor onverwachte weersomstandigheden/mist. Kan je je afvragen of dat nou direct het beste stuk is om de snelheid met 30 km/u op te voeren.
Rij jij per dag 250 km over 130 km/u wegen in Nederland? Of rij je 130 km/u waar 120 km/u is toegestaan? En dan kun jij daar ook nog eens altijd 130 km/u rijden?quote:Op maandag 6 juni 2011 09:27 schreef PeeJay1980 het volgende:
Op mijn dagelijkse route scheelt het met 130 tov 120, elke dag een kwartier. Scheelt dus 75 minuten per week.
130 Tov 100 scheelt 45 minuten per dag. Toch bijna 4 uur per week.
En ja, ik ben zo'n rijder die 140 tot 150 zou rijden als de maximum 130 is. Ik rijd structureel 10-20 km/h te hard.
Alle beetjes helpen. Met jouw instelling hadden we nu nog met paard en wagen gereden.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:37 schreef leolinedance het volgende:
75 minuten per week is natuurlijk ook niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |