110 km/u woon-werk. Harder alleen als het zin heeft.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Catch22- het volgende:
[..]
blijf jij toch lekker 120 rijden jongen.
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde 2 x 2 rijstroken. Daar zit dus geen rijstrook tussen de vrachtwagens en de snelle auto's.
En ja, dat weet ik, in Duitsland wordt het idd steeds mee aan banden gelegd en ook dat verzekeringsverhaal kende ik.
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:57 schreef Grielen het volgende:
[..]
Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.quote:Wat mij betreft is die hele discussie toch zinloos, want er zijn weinig mensen die zich aan de snelheid houden, of het nou 80, 120 of 130 is.
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.quote:Als er mensen zijn die zich ineens onveilig voelen op de weg omdat de toegestane maximumsnelheid met welgeteld 10km/h wordt verhoogd, neem dan lekker het OV of blijf thuis.
Door wie en met welke glazen bol?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.quote:
Eng hè, voorspellingen? Het lijkt wel toeverkunst. Hoe kan iemand in hemels naam weten of het bijvoorbeeld over een uurtje gaat regenen of niet!?quote:
quote:Dat er meer vervuiling komt, is niet alleen te wijten aan de bestaande automobilisten die harder gaan rijden. Het komt ook doordat meer mensen volgens Goudappel Coffeng de weg op gaan wanneer je harder mag rijden. Ze gaan ook eerder langere afstanden afleggen. In totaal zou de verhoging voor 3 procent meer kilometers zorgen. Dit is niet direct zichtbaar in algemeen sterk stijgende filecijfers. Wel waarschuwen de onderzoekers voor files bij wat ze de 'poorten van de Randstad' noemen: de A6 bij Almere, de A9 bij Beverwijk, de A12 bij Ede en de A15 bij Sliedrecht.
Waar is jouw onderzoek?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]omdat je 10km harder mag op de snelweg ga je verder en vaker in de auto zitten.
Fietsers toch ook normaal gesproken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.
Nee, want door de drukte ga je die winst nooit realiseren. Alleen 's nachts kun je door hard rijden winst pakken qua tijd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef xibalba het volgende:
Als men nu 140 ipv 130 gaat rijden, heb je maarliefst 7,7% winst op de stukken dat je op topsnelheid rijdt. Als je dus normaal een anderhalf uur onderweg bent, waarvan je een uur 'vol gas' op de snelweg rijdt dan ben je bijna 5 minuten eerder op de plaats van bestemming. Aangezien dit zo'n enorme winst is en deze situatie vrijwel dagelijks voor vrijwel iedereen geldt, vind ik dit de extra doden en (milieu)overlast meer dan waard.
Enkele bestuurder willen harder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.
[..]
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.
[..]
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
"Guns don't kill people, people kill people"quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:34 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.
Die ben ik in al die 16 jaar dat ik rijd nog maar één keer tegen gekomen op de snelweg.quote:
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef xibalba het volgende:
[..]
"Guns don't kill people, people kill people"
Dus wapens verbieden is zinloos, het zijn de mensen die voor de doden zorgen....
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:38 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.
Je hoeft niet 130 km/u te rijden, je mag het.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Dat levert toch simpelweg meer gevaar op als mensen niet op en top geconcentreerd zijn? Voornamelijk meer verkoorsdoden (iets van 15 per jaar) en vanzelfsprekend meer vervuiling. Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:39 schreef xibalba het volgende:
[..]
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?
Dus ondanks dat het de mensen zijn die anderen doden, zorgen de (regels rondom) wapens er uiteindelijk voor dat er daadwerkelijk mensen doodgaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Deze: http://nos.nl/artikel/194(...)-130-km-per-uur.html
en deze: http://www.verkeerspro.nl(...)-meer-verkeersdoden/
oa.
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:50 schreef xibalba het volgende:
[..]
...maar met regelgeving kunnen we het wel inperken.
Dat doen we in de spits toch al?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.
En toch rijden er veel meer mensen < 130 km/u dan > 130 km/u. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk in deze discussie, we zijn het met elkaar eens dat men over het algemeen harder gaat rijden wanneer de limiet wordt verhoogd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Enkele bestuurder willen harder?Nou, ik word aardig vaak ingehaald anders als ik 130 rijd.
We moeten gewoon het optimum zien te vindenquote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
Waar zijn jouw onderzoeken en/of verhalen van specialisten die het tegendeel bewijzen dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
Dynamische snelheden inderdaad.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:01 schreef xibalba het volgende:
[..]
We moeten gewoon het optimum zien te vinden
Maar dat betekent dat je naar het nut gaat kijken en niet naar zaken als "ik wil gewoon lekker doorrijden".....
Als je het even leest, en het feit van die langere remweg (~4 auto's) neemt, en dit even koppelt aan je eigen autorij ervaringen in files etc, dan zal ook jij je vast wel een voorval kunnen herinneren waarin jij zelf dus daardoor een botsing had gehad, in plaats van een schrikreactie.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:07 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dynamische snelheden inderdaad.Dat hebben ze in Duitsland bij Hannover ook.
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?
Zie oa: http://www.nationaalkompa(...)llen-internationaal/
Vergelijk Nederland en EU15. Daar horen Nederland, Duitsland en GB ook bij, dus feitelijk ligt het nog hoger in de overige landen (waaronder Italië).
In Nederland overigens ook minder verkeersdoden dan in Duitsland
Via het rekeningrijden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij isquote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Als je het dynamisch wilt doen, moet je de limieten waarop de camera's reageren, koppelen aan de waarden op de matrixborden, en dan nog werkt het maar op een paar korte trajecten. Veel file-trajecten hebben (nog) geen trajectcontrole, en met de rekeningrijden technologie (GPS kastje in auto) is het mogelijk om ook gelijk snelheden te handhaven rondom scholen etc.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Via het rekeningrijden?Dat kan gewoon met trajectcontrole
Nou ja, het zou het aantal doden kunnen verklaren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij is![]()
Zij zijn in ieder geval veel beter ingesteld op snel verkeer dan wij. Zullen nooit zomaar naar links gaan met 110 km/u bijvoorbeeld, want men is zich ervan bewust dat er zomaar iemand met 160 km/u aan kan komen. In Nederland gooien ze de auto er nog vaak zat voor. Om over invoegen op de snelweg zonder te kijken nog maar te zwijgen...
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Het is niet te filmen, in de 10 dagen dat wij rondreden in Toscane (zijn net 1 weekje terug), ben ik 3x ingehaald door de carabinieri, 2x over een doorgetrokken streep, en in alle gevallen op bochtige wegen waar ik al ~10km/h harder reed dan toegestaan. Dat inhalen deden ze trouwens na eerst even te hebben zitten bumperkleven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Ik rijd dagelijks zo'n 330km snelweg, voornamelijk spits.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:27 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....
WTF!! Waar rij jij in dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.
Als ik 120 km rij, dan maakt mijn blok 5200 toeren. Dit komt doordat ik maar een 4 bak heb.
Maar goed, aan de reacties te zien, hoef ik me nergens druk om te maken dus.
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.quote:
Dit had ik gemerkt. 80 op GPS is 80 op snelheidsmeter.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starlet) zat rond de 6-7% afwijking.
Het monteren van een niet-originele bandenmaat kan ook veel schelen trouwens.
Mijn blok draait ook 4000 toeren als ik 120 rij, dus zo vreemd is dat niet. (5 versnellingen). Tis een punto 1.1 uit '97.quote:
diesel ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.
A59 bij Hooipolder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
precies! Dat inhalen en dan soms net onder de max snelheid blijven doe ik ook om dezelfde redenquote:Op woensdag 1 juni 2011 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb met twee oldtimers gereden, een Saab 96 V4 en een Fiat 850E Coach. De Saab komt wel redelijk mee, maar voor het verbruik en het lawaai bleef ik ook rechts en maximaal 100. Inhalen wachtte ik altijd wel op een rustig moment maar hield 100, als er dan toch andere mensen achter mij kwamen dan moesten die maar even wachten. De Fiat had welgeteld 34 pk en had een top van 'circa 120' (volgens het boekje) - dat duurde wel een baard met invoegen en eer dat je 100 had bereikt was het ook wel weer mooi geweestHoewel hij daarop wel prima liep. Inhalen was dan een hele heldhaftige onderneming dus dat deed ik heel zelden, zocht gewoon een vlottere vrachtwagen uit en bleef dan daar met 90/95 achter.
Met mijn auto voor dagelijks gebruik rijd ik ook maximaal 100, puur vanwege de brandstofkosten - en een beetje vanwege het lawaai + het rijd best relaxed als je niet constant van baan hoef te verwisselen of met gas te spelen. Verder kan hij prima meekomen als het moet. Als ik daarmee moet inhalen trek ik wel even door tot de maximum snelheid. Soms net eronder om te voorkomen dat mensen met mij mee naar rechts gaan en vast komen te zitten als ik weer langzamer ga rijden. Als ik in een auto niet op eigen kosten hoef te rijden rijd ik gewoon de maximum snelheid
En natuurlijk levert 130 meer nadelen op dan 120. Er is meer energie voor nodig, dus het verbruik (en daarmee de uitstoot) gaat omhoog en het lawaai gaat omhoog. En het verhoogt in ieder geval wel de risico's; groter snelheidsverschil, meer energie 'in' het voertuig dat kwijt moet bij remmen/een ongeval en een langere remweg. Dat zijn allemaal eenvoudige natuurkundige wetten en niet echt voor eigen interpretatie vatbaar. Maar of het daadwerkelijk onveiliger is hangt van de bestuurders af en of ze zich aanpassen, en dat is wat nog moet blijken vandaar deze testperiodes. Helaas zijn we in Nederland nou niet direct de meest schappelijke of inzichtelijke bestuurders.
Een stukje terug staat dit bord...quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:25 schreef blup het volgende:
[..]
A59 bij Hooipolder?
http://goo.gl/maps/gQrA
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |