Dat doen we in de spits toch al?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italië mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.
En toch rijden er veel meer mensen < 130 km/u dan > 130 km/u. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk in deze discussie, we zijn het met elkaar eens dat men over het algemeen harder gaat rijden wanneer de limiet wordt verhoogd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Enkele bestuurder willen harder?Nou, ik word aardig vaak ingehaald anders als ik 130 rijd.
We moeten gewoon het optimum zien te vindenquote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
Waar zijn jouw onderzoeken en/of verhalen van specialisten die het tegendeel bewijzen dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
Dynamische snelheden inderdaad.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:01 schreef xibalba het volgende:
[..]
We moeten gewoon het optimum zien te vinden
Maar dat betekent dat je naar het nut gaat kijken en niet naar zaken als "ik wil gewoon lekker doorrijden".....
Als je het even leest, en het feit van die langere remweg (~4 auto's) neemt, en dit even koppelt aan je eigen autorij ervaringen in files etc, dan zal ook jij je vast wel een voorval kunnen herinneren waarin jij zelf dus daardoor een botsing had gehad, in plaats van een schrikreactie.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:07 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dynamische snelheden inderdaad.Dat hebben ze in Duitsland bij Hannover ook.
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En hoe zit het met de ongevallen in Italië?
Zie oa: http://www.nationaalkompa(...)llen-internationaal/
Vergelijk Nederland en EU15. Daar horen Nederland, Duitsland en GB ook bij, dus feitelijk ligt het nog hoger in de overige landen (waaronder Italië).
In Nederland overigens ook minder verkeersdoden dan in Duitsland
Via het rekeningrijden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij isquote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Als je het dynamisch wilt doen, moet je de limieten waarop de camera's reageren, koppelen aan de waarden op de matrixborden, en dan nog werkt het maar op een paar korte trajecten. Veel file-trajecten hebben (nog) geen trajectcontrole, en met de rekeningrijden technologie (GPS kastje in auto) is het mogelijk om ook gelijk snelheden te handhaven rondom scholen etc.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Via het rekeningrijden?Dat kan gewoon met trajectcontrole
Nou ja, het zou het aantal doden kunnen verklaren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij is![]()
Zij zijn in ieder geval veel beter ingesteld op snel verkeer dan wij. Zullen nooit zomaar naar links gaan met 110 km/u bijvoorbeeld, want men is zich ervan bewust dat er zomaar iemand met 160 km/u aan kan komen. In Nederland gooien ze de auto er nog vaak zat voor. Om over invoegen op de snelweg zonder te kijken nog maar te zwijgen...
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Het is niet te filmen, in de 10 dagen dat wij rondreden in Toscane (zijn net 1 weekje terug), ben ik 3x ingehaald door de carabinieri, 2x over een doorgetrokken streep, en in alle gevallen op bochtige wegen waar ik al ~10km/h harder reed dan toegestaan. Dat inhalen deden ze trouwens na eerst even te hebben zitten bumperkleven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Ik rijd dagelijks zo'n 330km snelweg, voornamelijk spits.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:27 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....
WTF!! Waar rij jij in dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.
Als ik 120 km rij, dan maakt mijn blok 5200 toeren. Dit komt doordat ik maar een 4 bak heb.
Maar goed, aan de reacties te zien, hoef ik me nergens druk om te maken dus.
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.quote:
Dit had ik gemerkt. 80 op GPS is 80 op snelheidsmeter.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starlet) zat rond de 6-7% afwijking.
Het monteren van een niet-originele bandenmaat kan ook veel schelen trouwens.
Mijn blok draait ook 4000 toeren als ik 120 rij, dus zo vreemd is dat niet. (5 versnellingen). Tis een punto 1.1 uit '97.quote:
diesel ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.
A59 bij Hooipolder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
precies! Dat inhalen en dan soms net onder de max snelheid blijven doe ik ook om dezelfde redenquote:Op woensdag 1 juni 2011 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb met twee oldtimers gereden, een Saab 96 V4 en een Fiat 850E Coach. De Saab komt wel redelijk mee, maar voor het verbruik en het lawaai bleef ik ook rechts en maximaal 100. Inhalen wachtte ik altijd wel op een rustig moment maar hield 100, als er dan toch andere mensen achter mij kwamen dan moesten die maar even wachten. De Fiat had welgeteld 34 pk en had een top van 'circa 120' (volgens het boekje) - dat duurde wel een baard met invoegen en eer dat je 100 had bereikt was het ook wel weer mooi geweestHoewel hij daarop wel prima liep. Inhalen was dan een hele heldhaftige onderneming dus dat deed ik heel zelden, zocht gewoon een vlottere vrachtwagen uit en bleef dan daar met 90/95 achter.
Met mijn auto voor dagelijks gebruik rijd ik ook maximaal 100, puur vanwege de brandstofkosten - en een beetje vanwege het lawaai + het rijd best relaxed als je niet constant van baan hoef te verwisselen of met gas te spelen. Verder kan hij prima meekomen als het moet. Als ik daarmee moet inhalen trek ik wel even door tot de maximum snelheid. Soms net eronder om te voorkomen dat mensen met mij mee naar rechts gaan en vast komen te zitten als ik weer langzamer ga rijden. Als ik in een auto niet op eigen kosten hoef te rijden rijd ik gewoon de maximum snelheid
En natuurlijk levert 130 meer nadelen op dan 120. Er is meer energie voor nodig, dus het verbruik (en daarmee de uitstoot) gaat omhoog en het lawaai gaat omhoog. En het verhoogt in ieder geval wel de risico's; groter snelheidsverschil, meer energie 'in' het voertuig dat kwijt moet bij remmen/een ongeval en een langere remweg. Dat zijn allemaal eenvoudige natuurkundige wetten en niet echt voor eigen interpretatie vatbaar. Maar of het daadwerkelijk onveiliger is hangt van de bestuurders af en of ze zich aanpassen, en dat is wat nog moet blijken vandaar deze testperiodes. Helaas zijn we in Nederland nou niet direct de meest schappelijke of inzichtelijke bestuurders.
Een stukje terug staat dit bord...quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:25 schreef blup het volgende:
[..]
A59 bij Hooipolder?
http://goo.gl/maps/gQrA
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |