Ik rij een Kever, en meestal zo'n 105 a 110km/u. Overal gebruik ik de meest rechtse twee banen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:45 schreef silenthill het volgende:
Ik trap af.
ik heb een oldtimer met 4 versnellingen. Ik hou mij dan aan de kruissnelheid van 100 km op de meest rechterstrook. Ik rij voornamelijk 's nachts, dus alles wat 130 km rijd, kan mij dan gewoon inhalen.
Als het kan, dan blijf ik ook zo'n 50 meter achter een vrachtwagen hangen, opdat het de auto achter mij dan beter het snelheidsverschil kunnen zien.
en ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Niets aan het handje, gewoon lekker toeren met die klassieker.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.
Als 10kph niet boeit, dan ga jij toch lekker 110 rijden, en niet sneller, want het verschil met 120 is toch nihil.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Dat levert toch simpelweg meer gevaar op als mensen niet op en top geconcentreerd zijn? Voornamelijk meer verkoorsdoden (iets van 15 per jaar) en vanzelfsprekend meer vervuiling. Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Op je teller of op je TomTom?quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:18 schreef DeRakker. het volgende:
Dus rij sowieso al altijd 130... nu 140
Vrachtwagens rijden al effectief 90, daarom mag je met aanhanger/caravan ook 90 rijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als 10kph niet boeit, dan ga jij toch lekker 110 rijden, en niet sneller, want het verschil met 120 is toch nihil.
Ik zou wel graag willen dat vrachtauto's 90 mogen rijden. Maar dat zal wel weer te gevaarlijk zijn. Gelukkig mag iedereen met z'n luxe wagen met aanhanger wel 90, da's lekker veilig. Zeker als men maar 2 weken per jaar een caravan achter de auto heeft hangen.
Zeg dat niet te hard, tussen mijn km/u-teller en TomTom of GPS-tracker op m'n telefoon zit 1, hooguit 2 km/u verschil.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:18 schreef DeRakker. het volgende:
Sowieso al verschil of je snelheidsmeter of tomtom aanhoud... zit 6km/h verschil tussen... dan nog de km/h aftrek wanneer je geflitst word... dus je kan makkelijk 10km/h harder rijden zonder boete.
Dus rij sowieso al altijd 130... nu 140
Inderdaad, beter verhogen ze de maximum snelheid naar 180.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Ik krijg nog steeds een prent als ik 90 rijd. Het gaat mij meer om de kromme logica die hierachter zit, RWS heeft namelijk hetzelfde argument gebruikt om dit recht te lullen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:47 schreef RainofDeath het volgende:
[..]
Vrachtwagens rijden al effectief 90, daarom mag je met aanhanger/caravan ook 90 rijden.
Denk dat het soms ook wel eens een stukje ligt bij het feit dat de gene die zo aan komt scheuren zich niet aanpast.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:44 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Het enige gevaar zijn slakken zoals TS die ineens naar links gaan als je komt aanscheuren.
Of mafkezen die willen invoegen, die denken dat iedereen voor hun automatisch naar links gaat, ipv dat ze wachten totdat er ruimte is.
Degene die de manoeuvre doet, moet zorgen dat dat gebeurt zonder andere weggebruikers te hinderen. Dat geldt zowel voor invoegen als inhalen. Mensen die gewoon met constante snelheid op hun eigen baan blijven rijden zouden zich nooit moeten hoeven aan te passen aan mensen die manoeuvres aan het uitvoeren zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:17 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Denk dat het soms ook wel eens een stukje ligt bij het feit dat de gene die zo aan komt scheuren zich niet aanpast.
Of geen rekening houd met het feit dat de eigenaar van een oude auto niet elke keer dat i de snelweg opdraaid volledig volgas door gaat lopen trekken om maar een beetje mee te kunnen komen met de andere idioten.
Maak je snelheid op een invoegstrook( en daar heb je dan soms de hele strook voor nodig ja) en dan aan het eind v.d. strook wordt je de snelweg niet opgelaten door Toos in d'r Tupperwaredoos.
Ja wat willen ze nou
Dat begrijp ik ook wel, en daar doel ik ook niet op. Ik bedoel dat sommige mensen gewoon nauwelijks rekening met andere houden, en als d'r dan een tragere (oldtimer) tussen zit ze daar gewoon blind voor zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Degene die de manoeuvre doet, moet zorgen dat dat gebeurt zonder andere weggebruikers te hinderen. Dat geldt zowel voor invoegen als inhalen. Mensen die gewoon met constante snelheid op hun eigen baan blijven rijden zouden zich nooit moeten hoeven aan te passen aan mensen die manoeuvres aan het uitvoeren zijn.
Tja en als het een keer voorkomt dat je aan het inhalen bent en er komt er eentje met 140 aanknallen dan wacht die maar even. Wat maakt jou het nou uit als diegene zit te schelden in zijn auto?quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:41 schreef silenthill het volgende:
Als ik inhaal met mijn oldtimer, dan doe ik dat pas, wanneer ik geen auto's achter me hinder.
En dan zorg ik ook dat ik snel kan inhalen.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja en als het een keer voorkomt dat je aan het inhalen bent en er komt er eentje met 140 aanknallen dan wacht die maar even. Wat maakt jou het nou uit als diegene zit te schelden in zijn auto?
Ik neem aan dat de meeste mensen wel snappen dat een oldtimer nou eenmaal niet zo heel hard gaat.
Daar is de verkeersmoraal dan wel weer wat anders, als je daar met 200 km/h aan komt, en even knippert met je lampen, gaan ze indien mogelijk aan de kant om je de ruimte te geven, in Nederland blijft men dan even links rijden om je een lesje te leren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:12 schreef LaTiNo het volgende:
In Duitsland raast men met 200 langs vrachtwagens, heb je daar dan 140 verkeersdoden extra per jaar?
Dat rijmt niet met wat je daarna zegt:quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:34 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook wel, en daar doel ik ook niet op.
Als je je op zo'n manier in het verkeer begeeft dat anderen rekening met je moeten houden, ben je niet goed bezig.quote:Ik bedoel dat sommige mensen gewoon nauwelijks rekening met andere houden, en als d'r dan een tragere (oldtimer) tussen zit ze daar gewoon blind voor zijn.
Goed omdat je blijkbaar met oogkleppen opzit en alleen maar leest wat je wil lezen zal ik het nog een keer uitleggen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat rijmt niet met wat je daarna zegt:
[..]
Als je je op zo'n manier in het verkeer begeeft dat anderen rekening met je moeten houden, ben je niet goed bezig.
Gast, met jou valt toch helemaal niet te bomen zo.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:17 schreef Tijn het volgende:
Natuurlijk heb ik m'n rijbewijs wel en druk ik iemand die niet kan invoegen heus niet de vluchtstrook op. Maar ik vraag me wel af waarom je niet met een normale auto de snelweg op gaat, want als je moeite hebt om op te trekken tot 90 km/u (!) kun je imho toch niet echt fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer.
90 is opzich wel snel genoeg om te kunnen invoegen. Mijn auto is ook niet de snelste, maar met 90 of 100 invoegen moet best lukkken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:17 schreef Tijn het volgende:
Natuurlijk heb ik m'n rijbewijs wel en druk ik iemand die niet kan invoegen heus niet de vluchtstrook op. Maar ik vraag me wel af waarom je niet met een normale auto de snelweg op gaat, want als je moeite hebt om op te trekken tot 90 km/u (!) kun je imho toch niet echt fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer.
Van mij mag je best met je oldtimer de weg op, maar ik had me niet gerealiseerd dat het al moeite kost om 90 te rijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:20 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Gast, met jou valt toch helemaal niet te bomen zo.
Je gaat nou opeens aanhalen dat een oldtimer de weg niet meer op mag? Omdat i niet zo snel is als jouw nieuwe auto?
Het kost geen moeite om met m'n kevertje 90 te rijden. Hij rijd max 130, dus met 100 cruizen is prima. Het kost wel meer moeite om op die snelheid te komen dan met een gemiddelde moderene auto, waarbij je met 1 aaitje aan het gas na 2 seconden al 20km/u harder rijd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Van mij mag je best met je oldtimer de weg op, maar ik had me niet gerealiseerd dat het al moeite kost om 90 te rijden.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:48 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Zeg dat niet te hard, tussen mijn km/u-teller en TomTom of GPS-tracker op m'n telefoon zit 1, hooguit 2 km/u verschil.
Sommige mensen hebben sowieso geen idee wat er om zich heen gebeurt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:24 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Het kost geen moeite om met m'n kevertje 90 te rijden. Hij rijd max 130, dus met 100 cruizen is prima. Het kost wel meer moeite om op die snelheid te komen dan met een gemiddelde moderene auto, waarbij je met 1 aaitje aan het gas na 2 seconden al 20km/u harder rijd.
Er is prima mee mee te komen in het dagelijkse verkeer, 99% van de mensen houd er rekening mee, maar sommige mensen hebben er totaal geen oogvoor. Dat probeerde ik te vertellen![]()
Ik merkte dat mijn teller constant 2 kilometer afwijkt, dat was ook wat minder dan ik in eerste instantie dacht. Maar er zijn inderdaad auto's waar de afwijking behoorlijk is.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Mijn auto geeft bij 100 op de teller ook 100 aan op de GPS. Bij 200 op de teller wordt het 199 op de GPS.
Geen afwijking op mijn snelheidsmeter dus.
Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starletquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik merkte dat mijn teller constant 2 kilometer afwijkt, dat was ook wat minder dan ik in eerste instantie dacht. Maar er zijn inderdaad auto's waar de afwijking behoorlijk is.
Er is een verschil tussen doen en mogen. Nu gaat men 140/150 rijden waar je 130 km/u mag.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:52 schreef Joene het volgende:
ik zie namelijk niet echt "meer" gevaar bij 130 dan bij 120 behalve de langere remweg , tuurlijk heb je een groter snelheids verschil met de "rechterrijstrook" maar nu reed iedereen toch ook al 130/140 op de wegen waar 120 is toegestaan.
Duitsland is geen Nederland. De wegen zijn niet vergelijkbaar, de afstanden niet en de weggebruikers al zeker niet!quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:12 schreef LaTiNo het volgende:
In Duitsland raast men met 200 langs vrachtwagens, heb je daar dan 140 verkeersdoden extra per jaar?
Dat doe ik dan ook. Scheelt me flink in het brandstofverbruik en het scheelt me echt niets qua tijd. Ik lach de mensen soms ook wel uit als ik weer naast ze sta bij het verkeerslicht verderopquote:Op woensdag 1 juni 2011 08:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als 10kph niet boeit, dan ga jij toch lekker 110 rijden, en niet sneller, want het verschil met 120 is toch nihil.
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook. Scheelt me flink in het brandstofverbruik en het scheelt me echt niets qua tijd. Ik lach de mensen soms ook wel uit als ik weer naast ze sta bij het verkeerslicht verderop
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:41 schreef leolinedance het volgende:
130 km/u is echt grote onzin, en wel hierom:
- Meer ongelukken
- Meer geluidsoverlast
- Meer milieuvervuiling
- Hoger brandstofverbruik
- Minimale tijdswinst
Dit dus inderdaad. Daarom vind ik 130 ook onzin. Het is onveiliger en vrijwel geen tijdswinst.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen doen en mogen. Nu gaat men 140/150 rijden waar je 130 km/u mag.
Alleen van de mensen die nu 130 rijden zullen er een hoop nu 140 gaan rijden. Dus zeker geen onzin. Op een stuk waar je nu 120 mag zet ik mijn cruisecontrol vaak al op de 132 ofzo, als ik dan dadelijk 130 zou mogen gaat de cc naar de 140/142.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:50 schreef mstx het volgende:
[..]
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.
Aan het eind van de snelweg, A18 bijvoorbeeld. En na het nemen van een uitrit. En als daar geen stoplichten staan moet je vaak wel weer wachten omdat je in de rij aan mag sluiten om voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
Dit slaat nergens op.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:50 schreef mstx het volgende:
[..]
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.
Exactquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Alleen van de mensen die nu 130 rijden zullen er een hoop nu 140 gaan rijden. Dus zeker geen onzin. Op een stuk waar je nu 120 mag zet ik mijn cruisecontrol vaak al op de 132 ofzo, als ik dan dadelijk 130 zou mogen gaat de cc naar de 140/142.
Inderdaad, en aangezien de gemiddelde leaserijder zich daar allemaal niet om bekommerd zal die gewoon doorjakkeren. De niet leaserijder zoals ik overigens ookquote:Op woensdag 1 juni 2011 12:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
ExactEn milieu / geluidsbelasting / brandstofverbruik stijgt bijna exponentieel met de snelheid.
Dat moet je zelf weten natuurlijk. Ik doe het niet want ik weet dat het geen zin heeft. Het kost extra geld door hogere slijtage en brandstofverbruik. Maar zo lang ik geen last heb van jou en jij niet van mij is er niks aan de hand toch?quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad, en aangezien de gemiddelde leaserijder zich daar allemaal niet om bekommerd zal die gewoon doorjakkeren. De niet leaserijder zoals ik overigens ook
Het grappige is dat als wij 100% snelweg rijden met 140 km/h op de cruisecontrol in Duitsland, wij 125 km meer op een tank rijden dan in Nederland met ons reguliere 65% snelweg (met kleine woon-werk) file en 35% stadsverkeer. Wij reden dus harder, maar gemiddeld genomen zuiniger dan normaal.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
ExactEn milieu / geluidsbelasting / brandstofverbruik stijgt bijna exponentieel met de snelheid.
Dat komt omdat je dan lange afstanden met constante snelheid kunt afleggen ipv continu optrekken en afremmen en continu van snelheid verandert, en allerlei korte stukjes rijdt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het grappige is dat als wij 100% snelweg rijden met 140 km/h op de cruisecontrol in Duitsland, wij 125 km meer op een tank rijden dan in Nederland met ons reguliere 65% snelweg (met kleine woon-werk) file en 35% stadsverkeer. Wij reden dus harder, maar gemiddeld genomen zuiniger dan normaal.
Welnee, die rijden geen 80, die rijden 90.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Auto met caravan/aanhanger dan. Vaak wel 80.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Welnee, die rijden geen 80, die rijden 90.
Knap, aangezien er in Duitsland ook genoeg wegen zijn met maar 4 rijstroken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Duitsland is geen Nederland. De wegen zijn niet vergelijkbaar, de afstanden niet en de weggebruikers al zeker niet!
En volgens mij kom jij nooit in Duitsland, de snelle jongens rijden altijd uiterst links en de vrachtwagens uiterst rechts. Er zit dus minimaal één strook tussen.
Die mogen ook gewoon 90km/h.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Auto met caravan/aanhanger dan. Vaak wel 80.
Meer ongelukken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:41 schreef leolinedance het volgende:
130 km/u is echt grote onzin, en wel hierom:
- Meer ongelukken
- Meer geluidsoverlast
- Meer milieuvervuiling
- Hoger brandstofverbruik
- Minimale tijdswinst
Klopt, alleen jammer dat opa en oma met hun sleurhut dat nieuwsbericht destijds gemist hebben.quote:
Maar minder op- en afritten op de meeste stukken en langere afstanden. Bovendien zijn de medeweggebruikers meer ingesteld op de snelheidsverschillen omdat het daar al langer gebruikelijk is.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Knap, aangezien er in Duitsland ook genoeg wegen zijn met maar 4 rijstroken.
Vertel dat maar eens aan de wattenstaafjes die al 40 jaar lang elke zomer met de caravan op stap gaanquote:
Dat er botsingen komenquote:Welke gevaren bij 130 km wegen?
Meer ongelukken absoluut. De snelheidsverschillen worden groter, en dat is vragen om inschattingsfouten. Zeker als er nu mensen zijn die 150 km/u gaan rijden of harder.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Minimale tijdswinst is het enige punt waar ik je gelijk in geef.
Dat is wel waar. Alleen wat ik daar weer link vind is de lengte van de in- en uitvoegstroken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar minder op- en afritten op de meeste stukken en langere afstanden. Bovendien zijn de medeweggebruikers meer ingesteld op de snelheidsverschillen omdat het daar al langer gebruikelijk is.
Er zijn alleen meer auto's dan degene die jij hebt, dus ja, het verbruik zal over het algemeen toenemen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Minimale tijdswinst is het enige punt waar ik je gelijk in geef.
Nou, ik weet het niet. Het gros van de mensen rijdt namelijk al harder dan 130. Buiten dat kun je in dit land op de meeste plekken niet echt lekker rijden met 150, daar is het veel te druk voor.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Meer ongelukken absoluut. De snelheidsverschillen worden groter, en dat is vragen om inschattingsfouten. Zeker als er nu mensen zijn die 150 km/u gaan rijden of harder.
Dat er relatief gezien weinig ongelukken op snelwegen plaatsvinden wilt niet zeggen dat de kans op ongelukken wel toeneemt.
Jouw auto verbruikt weldegelijk meer als je 130 km/u rijdt in vergelijking met 120 km/u trouwens. Als ik het goed heb neemt het brandstofverbruik in het kwadraat toe.
De experts, zegmaar de mensen met de kennis en kunde om dingen ook te bewijzen op andere manieren dan via hun onderbuik, zeggen dat inderdaad. Door het onrustiger verkeersbeeld door de grotere verschillen in snelheid, krijg je inderdaad meer ongevallen, en dus doden en gewonden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Minimale tijdswinst is het enige punt waar ik je gelijk in geef.
Dan denk ik dat jij een Batmobiel hebt of zo.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Minimale tijdswinst is het enige punt waar ik je gelijk in geef.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:50 schreef mstx het volgende:
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.
Verdiep je aub even in de materie voordat je reageert.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Minimale tijdswinst is het enige punt waar ik je gelijk in geef.
Sorry hoor, maar ik rij altijd over de A6, A1 en de A7, met 130 km/h. Ik word aan alle kanten voorbij gereden, terwijl ik zelf nauwelijks anderen inhaal, behalve vrachtwagens/busjes/aanhangers/ouderen/volgeladen-toyota-starlets.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Lees de rest van de reacties eens en besef je waarom dat grotendeels onzin is.
Kromme vergelijking. Rij eens 120 km/u constant over langere tijd en vergelijk dat met 140 km/u over dezelfde weg. Maar dat had je volgens mij al wel door met jequote:Op woensdag 1 juni 2011 12:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het grappige is dat als wij 100% snelweg rijden met 140 km/h op de cruisecontrol in Duitsland, wij 125 km meer op een tank rijden dan in Nederland met ons reguliere 65% snelweg (met kleine woon-werk) file en 35% stadsverkeer. Wij reden dus harder, maar gemiddeld genomen zuiniger dan normaal.
Zou het verkeersbeeld zoveel onrustiger worden? Ik vraag het me af. Juist omdat het merendeel van de mensen al structureel te hard rijdt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De experts, zegmaar de mensen met de kennis en kunde om dingen ook te bewijzen op andere manieren dan via hun onderbuik, zeggen dat inderdaad. Door het onrustiger verkeersbeeld door de grotere verschillen in snelheid, krijg je inderdaad meer ongevallen, en dus doden en gewonden.
Dit zeggen bijvoorbeeld de ANWB, en ook een verkeerskundige die ik recentelijk informeel sprak op een congres.
Ja, wat heeft dat met mijn opmerking te maken? De vraag is of jij nu harder gaat rijden dan die 130? Ik zelf namelijk wel en ik denk vele met mij.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:28 schreef Grielen het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik rij altijd over de A6, A1 en de A7, met 130 km/h. Ik word aan alle kanten voorbij gereden, terwijl ik zelf nauwelijks anderen inhaal, behalve vrachtwagens/busjes/aanhangers/ouderen/volgeladen-toyota-starlets.
Als ze nu al 140-150 rijden op die wegen, betekent een snelheidsverhoging echt niet dat ze 150-160 gaan rijden. Het is al een paar weken toegestaan om bij bepaalde tijden 130 te rijden op de A6. Ik zie echt geen verschil tussen de situatie nu en de situatie een jaar geleden, qua snelheid van de coureurs aldaar.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja, wat heeft dat met mijn opmerking te maken? De vraag is of jij nu harder gaat rijden dan die 130? Ik zelf namelijk wel en ik denk vele met mij.
Dan heb je dus zelfs 2 rijstroken tussen de meest linkse en de meest rechtse strook. Wat is je punt?quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Knap, aangezien er in Duitsland ook genoeg wegen zijn met maar 4 rijstroken.
Nee, ik bedoelde 2 x 2 rijstroken. Daar zit dus geen rijstrook tussen de vrachtwagens en de snelle auto's.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan heb je dus zelfs 2 rijstroken tussen de meest linkse en de meest rechtse strook. Wat is je punt?
Oh, voor het geval je het nog niet wist, in Duitsland mag je tegenwoordig op heel veel plaatsen niet meer onbeperkt hard rijden. Ook zijn de stukken waar dit wel mag nog eens sterk ingekort. Het nut wordt ook daar minder. De adviessnelheid op de 'onbeperkte snelheid' wegen is trouwens gewoon 130 km/u. Er geldt een verzekeringsbeperking wanneer je een ongeval veroorzaakt boven 130 km/u. Dat zegt ook wel iets.
Daarbij:
- Andere vangrails
- Dikkere basislaag asfalt
- Minder scherpe bochten
Dus, huiswerk doen
blijf jij toch lekker 120 rijden jongen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:41 schreef leolinedance het volgende:
130 km/u is echt grote onzin, en wel hierom:
- Meer ongelukken
- Meer geluidsoverlast
- Meer milieuvervuiling
- Hoger brandstofverbruik
- Minimale tijdswinst
exactquote:Op woensdag 1 juni 2011 13:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Meer ongelukken absoluut. De snelheidsverschillen worden groter, en dat is vragen om inschattingsfouten. Zeker als er nu mensen zijn die 150 km/u gaan rijden of harder.
Dat er relatief gezien weinig ongelukken op snelwegen plaatsvinden wilt niet zeggen dat de kans op ongelukken wel toeneemt.
Jouw auto verbruikt weldegelijk meer als je 130 km/u rijdt in vergelijking met 120 km/u trouwens. Als ik het goed heb neemt het brandstofverbruik in het kwadraat toe.
Dat dus, 130 km/h is natuurlijk geen verplichting..quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Catch22- het volgende:
[..]
blijf jij toch lekker 120 rijden jongen.
Eh, met vierbaans wordt bedoeld: 2 rijbanen met beide 2 rijstroken. Zoals de gemiddelde snelweg in Nederland.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan heb je dus zelfs 2 rijstroken tussen de meest linkse en de meest rechtse strook. Wat is je punt?
Oh, voor het geval je het nog niet wist, in Duitsland mag je tegenwoordig op heel veel plaatsen niet meer onbeperkt hard rijden. Ook zijn de stukken waar dit wel mag nog eens sterk ingekort. Het nut wordt ook daar minder. De adviessnelheid op de 'onbeperkte snelheid' wegen is trouwens gewoon 130 km/u. Er geldt een verzekeringsbeperking wanneer je een ongeval veroorzaakt boven 130 km/u. Dat zegt ook wel iets.
Daarbij:
- Andere vangrails
- Dikkere basislaag asfalt
- Minder scherpe bochten
Dus, huiswerk doen
Maar gaat het dus om de groep die nu 130 rijdt (binnen de marge zegmaar), die gaat dan dadelijk wederom de marge opzoeken, dat wordt dus 140. Niet de groep die toch al zo hard rijden als ze kunnen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:38 schreef Grielen het volgende:
[..]
Als ze nu al 140-150 rijden op die wegen, betekent een snelheidsverhoging echt niet dat ze 150-160 gaan rijden. Het is al een paar weken toegestaan om bij bepaalde tijden 130 te rijden op de A6. Ik zie echt geen verschil tussen de situatie nu en de situatie een jaar geleden, qua snelheid van de coureurs aldaar.
Ikzelf rij niet harder dan 130 constant, aangezien mijn auto fors is, met 4wd. Ik heb me afgelopen week voor de gein eens aan de snelheid gehouden op alle wegen, en normaal opgetrokken. Resultaat? 475 km met 42 liter. 1:11...
Ligt aan je auto (positief overigens). Normaal gesproken is dit zeker niet zo. Het verschil bij mij (1.8 20V) tussen 110 km/u en 130 km/u is +20%! 7,2 l/100 km of 9,0 l/100 kmquote:Op woensdag 1 juni 2011 13:14 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nou, ik weet het niet. Het gros van de mensen rijdt namelijk al harder dan 130. Buiten dat kun je in dit land op de meeste plekken niet echt lekker rijden met 150, daar is het veel te druk voor.
Toch typisch dat ik dat niet terug kan vinden in de verbruikscijfers. Misschien omdat mijn auto maar weinig toeren maakt? Bij 120 zo'n 3250 rpm en bij 130 zo'n 3450 rpm.
Ga ik harder dan 130, dan wordt het ding wel dorstig trouwens.
Nee, maar als het dan ook fout gaat...quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:46 schreef Catch22- het volgende:
volgens mij gebeuren er in DLD echt niet meer ongelukken dan hier. En daar is het niet gek als je met 100+km/u verschil inhaalt.
Dat sowieso. Bij mijn vorige auto merkte ik wel verschil, maar zoals ik al zei: deze draait weinig toeren en dat scheelt natuurlijk ook. Of ik nou 120 of 130 rijd, ik zit rond de 1 op 15.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ligt aan je auto (positief overigens). Normaal gesproken is dit zeker niet zo. Het verschil bij mij (1.8 20V) tussen 110 km/u en 130 km/u is +20%! 7,2 l/100 km of 9,0 l/100 km
En wie zegt dat als de snelheid verhoogd wordt, al deze bestuurders even hard blijven rijden dat dat ze nu doen? Doet doen ze nl. waarschijnlijk nietquote:Op woensdag 1 juni 2011 13:28 schreef Grielen het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik rij altijd over de A6, A1 en de A7, met 130 km/h. Ik word aan alle kanten voorbij gereden, terwijl ik zelf nauwelijks anderen inhaal, behalve vrachtwagens/busjes/aanhangers/ouderen/volgeladen-toyota-starlets.
Het dagelijkse verkeer managen is een complex en vrij delicaat iets, met oa meetlussen, camera's, voorspellende modellen,etc etc. Zo zet men de matrixborden ook al aan (met een verlaagde max. snelheid) om X kilometer verderop een file te temperen of idealiter te voorkomen bij een klaverblad. Dat jij om je heen ziet dat je "wel wat harder" kan rijden, en dat vervolgens ook doet, kan dat systeem een klein beetje uit balans brengen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:32 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Zou het verkeersbeeld zoveel onrustiger worden? Ik vraag het me af. Juist omdat het merendeel van de mensen al structureel te hard rijdt.
Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:52 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En wie zegt dat als de snelheid verhoogd wordt, al deze bestuurders even hard blijven rijden dat dat ze nu doen? Doet doen ze nl. waarschijnlijk niet![]()
Overigens rij ik ook regelmatig op die wegen, en je kletst uit je nek. Er zijn altijd mensen die harder willen, maar het gros rijdt tussen de 110 en 130 km/u.
Toevallig zijn wij net terug uit een reisje Italiė met de auto, en ik kan je zeggen dat we in zuid-Duitsland toch lange stukken van max. 120 km/h hadden, meer dan die kaart doet vermoeden. Volgens mij is er recentelijk op een aantal stukken de snelheid verlaagd naar 120 ivm geluidsoverlast en om de omliggende natuur te beschermen oid, we kwamen een aantal van die zones tegen die er 2 jaar geleden op dezelfde route nog niet waren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:47 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Eh, met vierbaans wordt bedoeld: 2 rijbanen met beide 2 rijstroken. Zoals de gemiddelde snelweg in Nederland.
Er zijn nog steeds heel grote gedeelten Autobahn onbeperkt. En op de Autobahn worden bochten met 200+ ook vrij scherp hoor.
Leef je uit:
http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit_e.pdf
Ik ben beroepschauffeur, ik zie dagelijks hoe complex het is. En alle oplossingen ten spijt, ik denk dat het fileprobleem pas minder wordt als de mentaliteit van de mensen anders wordt. Dus niet denken: ik kan wel harder, maar gewoon de snelheid van de matrixborden aanhouden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het dagelijkse verkeer managen is een complex en vrij delicaat iets, met oa meetlussen, camera's, voorspellende modellen,etc etc. Zo zet men de matrixborden ook al aan (met een verlaagde max. snelheid) om X kilometer verderop een file te temperen of idealiter te voorkomen bij een klaverblad. Dat jij om je heen ziet dat je "wel wat harder" kan rijden, en dat vervolgens ook doet, kan dat systeem een klein beetje uit balans brengen.
Als je in bovenstaande ook nog het weer, de vakanties, werkzaamheden, en de bewezen chronische overschatting van de rijcapaciteiten van bestuurders mee neemt, blijkt gewoon dat het een zeer complex iets is, en dus luister ik in de basis naar wat de experts zeggen, en niet wat ik toevallig zelf waarneem op het kleine stukje asfalt om me heen.![]()
En ja, ook ik rijdt zeker wel eens te hard op de snelweg, maar doe dat bewust niet op drukke stukken met veel interactie (invoegend verkeer etc), bij wegwerkzaamheden of slechte weersomstandigheden.
Ga maar eens 110 km/u rijden dan. Hou het verbruik bij en de tijd die je erover doet om op je werk te komen. Scheelt mij gemiddeld 1-2 minuten op 35 minuten. Mijn brandstofverbruik is met bijna 20% gedaald, en waarschijnlijk de slijtage aan mijn auto ook.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:38 schreef Grielen het volgende:
Ikzelf rij niet harder dan 130 constant, aangezien mijn auto fors is, met 4wd. Ik heb me afgelopen week voor de gein eens aan de snelheid gehouden op alle wegen, en normaal opgetrokken. Resultaat? 475 km met 42 liter. 1:11...
110 km/u woon-werk. Harder alleen als het zin heeft.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Catch22- het volgende:
[..]
blijf jij toch lekker 120 rijden jongen.
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:44 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde 2 x 2 rijstroken. Daar zit dus geen rijstrook tussen de vrachtwagens en de snelle auto's.
En ja, dat weet ik, in Duitsland wordt het idd steeds mee aan banden gelegd en ook dat verzekeringsverhaal kende ik.
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:57 schreef Grielen het volgende:
[..]
Tja dan zal mijn snelheidsmeter wel met 20km/h afwijken, tuurlijk joh.
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.quote:Wat mij betreft is die hele discussie toch zinloos, want er zijn weinig mensen die zich aan de snelheid houden, of het nou 80, 120 of 130 is.
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.quote:Als er mensen zijn die zich ineens onveilig voelen op de weg omdat de toegestane maximumsnelheid met welgeteld 10km/h wordt verhoogd, neem dan lekker het OV of blijf thuis.
Door wie en met welke glazen bol?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.quote:
Eng hč, voorspellingen? Het lijkt wel toeverkunst. Hoe kan iemand in hemels naam weten of het bijvoorbeeld over een uurtje gaat regenen of niet!?quote:
quote:Dat er meer vervuiling komt, is niet alleen te wijten aan de bestaande automobilisten die harder gaan rijden. Het komt ook doordat meer mensen volgens Goudappel Coffeng de weg op gaan wanneer je harder mag rijden. Ze gaan ook eerder langere afstanden afleggen. In totaal zou de verhoging voor 3 procent meer kilometers zorgen. Dit is niet direct zichtbaar in algemeen sterk stijgende filecijfers. Wel waarschuwen de onderzoekers voor files bij wat ze de 'poorten van de Randstad' noemen: de A6 bij Almere, de A9 bij Beverwijk, de A12 bij Ede en de A15 bij Sliedrecht.
Waar is jouw onderzoek?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]omdat je 10km harder mag op de snelweg ga je verder en vaker in de auto zitten.
Fietsers toch ook normaal gesproken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italiė mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En dat van die bredere rijstroken ook? En dan nog NL met DE vergelijken?
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Daar zijn al voldoende onderzoeken naar gedaan. Langere remweg, grotere snelheidsverschillen, er zullen meer km's gemaakt worden, er gaan meer mensen de weg op (minimaal, maar toch) etc. etc.
Nee, want door de drukte ga je die winst nooit realiseren. Alleen 's nachts kun je door hard rijden winst pakken qua tijd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:06 schreef xibalba het volgende:
Als men nu 140 ipv 130 gaat rijden, heb je maarliefst 7,7% winst op de stukken dat je op topsnelheid rijdt. Als je dus normaal een anderhalf uur onderweg bent, waarvan je een uur 'vol gas' op de snelweg rijdt dan ben je bijna 5 minuten eerder op de plaats van bestemming. Aangezien dit zo'n enorme winst is en deze situatie vrijwel dagelijks voor vrijwel iedereen geldt, vind ik dit de extra doden en (milieu)overlast meer dan waard.
Enkele bestuurder willen harder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk het. Als ik 120 km/u rij is dat doorgaans gewoon 'met de flow'. De mensen die inhalen rijden 130 km/u. En als het dan een keer kan komt er af en toe een auto voorbij met +140 km/u.
[..]
Heel veel mensen houden zich aan de snelheid, het gros rijdt de snelheidslimiet -+ 10km/u. Enkele bestuurders willen harder rijden.
[..]
Het is aangetoond dat het verhogen van de snelheid in Nederland meer ongelukken gaat opleveren.
"Guns don't kill people, people kill people"quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:34 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dat staat nog niet gelijk aan meer ongelukken. Dat komt omdat de grootste ongelukkenveroorzaker de bestuurder is. Wat nou als we een lichting nieuwe bestuurders krijgen die niet voldoende zijn opgeleid, door bijvoorbeeld een falend cbr-kantoor? Ik bedoel, slecht voorbeeld, maar het gaat erom dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders, niet door een snelheidsverschil van 10km/h. En dan nog, alleen de snelheid op de snelweg gaat omhoog. Vrij knap als er meer ongelukken gebeuren op rechte wegen doordat je '10 km/h harder mag'.
Die ben ik in al die 16 jaar dat ik rijd nog maar één keer tegen gekomen op de snelweg.quote:
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef xibalba het volgende:
[..]
"Guns don't kill people, people kill people"
Dus wapens verbieden is zinloos, het zijn de mensen die voor de doden zorgen....
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:38 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In principe wel natuurlijk, het is aan de mens om de trekker over te halen.
Je hoeft niet 130 km/u te rijden, je mag het.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Dat levert toch simpelweg meer gevaar op als mensen niet op en top geconcentreerd zijn? Voornamelijk meer verkoorsdoden (iets van 15 per jaar) en vanzelfsprekend meer vervuiling. Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:39 schreef xibalba het volgende:
[..]
Dus het toestaan van wapenbezit voor iedereen in Nederland zou niet tot meer doden leiden?
Dus ondanks dat het de mensen zijn die anderen doden, zorgen de (regels rondom) wapens er uiteindelijk voor dat er daadwerkelijk mensen doodgaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, dat dus wel want mensen kunnen daar helemaal niet mee omgaan.
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Deze: http://nos.nl/artikel/194(...)-130-km-per-uur.html
en deze: http://www.verkeerspro.nl(...)-meer-verkeersdoden/
oa.
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:50 schreef xibalba het volgende:
[..]
...maar met regelgeving kunnen we het wel inperken.
Dat doen we in de spits toch al?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
En hoe zit het met de ongevallen in Italiė?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
De Duitse autobahn heeft daarintegen weer smallere vluchtstroken, kortere in- en uitvoegstroken dus met die 50 cm meer ruimte per rijbaan vind ik het niet wereldschokkend. In Italiė mag je ook 130 op de Autostrada en die rijstroken zijn aanmerkelijk smaller dan bij ons.
En toch rijden er veel meer mensen < 130 km/u dan > 130 km/u. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk in deze discussie, we zijn het met elkaar eens dat men over het algemeen harder gaat rijden wanneer de limiet wordt verhoogd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Enkele bestuurder willen harder?Nou, ik word aardig vaak ingehaald anders als ik 130 rijd.
We moeten gewoon het optimum zien te vindenquote:Op woensdag 1 juni 2011 14:52 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Laten we anders gewoon stilstaan met de auto. Vallen er helemaal geen doden meer...
Waar zijn jouw onderzoeken en/of verhalen van specialisten die het tegendeel bewijzen dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
Dynamische snelheden inderdaad.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:01 schreef xibalba het volgende:
[..]
We moeten gewoon het optimum zien te vinden
Maar dat betekent dat je naar het nut gaat kijken en niet naar zaken als "ik wil gewoon lekker doorrijden".....
Als je het even leest, en het feit van die langere remweg (~4 auto's) neemt, en dit even koppelt aan je eigen autorij ervaringen in files etc, dan zal ook jij je vast wel een voorval kunnen herinneren waarin jij zelf dus daardoor een botsing had gehad, in plaats van een schrikreactie.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:51 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, da's wel geloofwaardig in een land waar onlangs Koos Spee nog met de scepter zwaaide...
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:07 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dynamische snelheden inderdaad.Dat hebben ze in Duitsland bij Hannover ook.
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En hoe zit het met de ongevallen in Italiė?
Zie oa: http://www.nationaalkompa(...)llen-internationaal/
Vergelijk Nederland en EU15. Daar horen Nederland, Duitsland en GB ook bij, dus feitelijk ligt het nog hoger in de overige landen (waaronder Italiė).
In Nederland overigens ook minder verkeersdoden dan in Duitsland
Via het rekeningrijden?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En als mensen zich er niet aan houden dwingen we het maar af via het rekeningrijden.
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij isquote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Als je het dynamisch wilt doen, moet je de limieten waarop de camera's reageren, koppelen aan de waarden op de matrixborden, en dan nog werkt het maar op een paar korte trajecten. Veel file-trajecten hebben (nog) geen trajectcontrole, en met de rekeningrijden technologie (GPS kastje in auto) is het mogelijk om ook gelijk snelheden te handhaven rondom scholen etc.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Via het rekeningrijden?Dat kan gewoon met trajectcontrole
Nou ja, het zou het aantal doden kunnen verklaren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tsja, jij blijft maar met 'argumenten' aankomen, niet ik. Sta je er nog steeds zo achter? Nederlanders maken net zo goed fouten, ik vind de gemiddelde Duitser veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik erger me er alleen aan dat Duitsers heel vaak op de middelste baan blijven rijden op een 3 baans weg als de rechter baan vrij is![]()
Zij zijn in ieder geval veel beter ingesteld op snel verkeer dan wij. Zullen nooit zomaar naar links gaan met 110 km/u bijvoorbeeld, want men is zich ervan bewust dat er zomaar iemand met 160 km/u aan kan komen. In Nederland gooien ze de auto er nog vaak zat voor. Om over invoegen op de snelweg zonder te kijken nog maar te zwijgen...
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Het is niet te filmen, in de 10 dagen dat wij rondreden in Toscane (zijn net 1 weekje terug), ben ik 3x ingehaald door de carabinieri, 2x over een doorgetrokken streep, en in alle gevallen op bochtige wegen waar ik al ~10km/h harder reed dan toegestaan. Dat inhalen deden ze trouwens na eerst even te hebben zitten bumperkleven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nu rijden Italianen ook als gekken, dat speelt wellicht ook mee. En die verkeersdoden in Duitsland geloof ik wel idd. Duitsers gaan op een tweebaansweg pas inhalen als ze een bocht of tegenligger zien. Dat zal allicht ook mee spelen. En natuurlijk dat men daar veel harder rijdt dan hier.
Ik rijd dagelijks zo'n 330km snelweg, voornamelijk spits.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:27 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik eens op de snelweg kom kan ik nooit doorrijden hoor. 120 is al zeldzaam en om op de snelweg te mogen komen moet je voertuig minimaal 60kmh kunnen halen dus die rijden er ook nog ooit....
WTF!! Waar rij jij in dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.
Als ik 120 km rij, dan maakt mijn blok 5200 toeren. Dit komt doordat ik maar een 4 bak heb.
Maar goed, aan de reacties te zien, hoef ik me nergens druk om te maken dus.
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.quote:
Dit had ik gemerkt. 80 op GPS is 80 op snelheidsmeter.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starlet) zat rond de 6-7% afwijking.
Het monteren van een niet-originele bandenmaat kan ook veel schelen trouwens.
Mijn blok draait ook 4000 toeren als ik 120 rij, dus zo vreemd is dat niet. (5 versnellingen). Tis een punto 1.1 uit '97.quote:
diesel ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:44 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Een oldtimer, dus dan kan dat we kloppen. Wij rijden met 120 km/h ~2300rpm in de 5, de helft ongeveer.
A59 bij Hooipolder?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
precies! Dat inhalen en dan soms net onder de max snelheid blijven doe ik ook om dezelfde redenquote:Op woensdag 1 juni 2011 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb met twee oldtimers gereden, een Saab 96 V4 en een Fiat 850E Coach. De Saab komt wel redelijk mee, maar voor het verbruik en het lawaai bleef ik ook rechts en maximaal 100. Inhalen wachtte ik altijd wel op een rustig moment maar hield 100, als er dan toch andere mensen achter mij kwamen dan moesten die maar even wachten. De Fiat had welgeteld 34 pk en had een top van 'circa 120' (volgens het boekje) - dat duurde wel een baard met invoegen en eer dat je 100 had bereikt was het ook wel weer mooi geweestHoewel hij daarop wel prima liep. Inhalen was dan een hele heldhaftige onderneming dus dat deed ik heel zelden, zocht gewoon een vlottere vrachtwagen uit en bleef dan daar met 90/95 achter.
Met mijn auto voor dagelijks gebruik rijd ik ook maximaal 100, puur vanwege de brandstofkosten - en een beetje vanwege het lawaai + het rijd best relaxed als je niet constant van baan hoef te verwisselen of met gas te spelen. Verder kan hij prima meekomen als het moet. Als ik daarmee moet inhalen trek ik wel even door tot de maximum snelheid. Soms net eronder om te voorkomen dat mensen met mij mee naar rechts gaan en vast komen te zitten als ik weer langzamer ga rijden. Als ik in een auto niet op eigen kosten hoef te rijden rijd ik gewoon de maximum snelheid
En natuurlijk levert 130 meer nadelen op dan 120. Er is meer energie voor nodig, dus het verbruik (en daarmee de uitstoot) gaat omhoog en het lawaai gaat omhoog. En het verhoogt in ieder geval wel de risico's; groter snelheidsverschil, meer energie 'in' het voertuig dat kwijt moet bij remmen/een ongeval en een langere remweg. Dat zijn allemaal eenvoudige natuurkundige wetten en niet echt voor eigen interpretatie vatbaar. Maar of het daadwerkelijk onveiliger is hangt van de bestuurders af en of ze zich aanpassen, en dat is wat nog moet blijken vandaar deze testperiodes. Helaas zijn we in Nederland nou niet direct de meest schappelijke of inzichtelijke bestuurders.
Een stukje terug staat dit bord...quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:25 schreef blup het volgende:
[..]
A59 bij Hooipolder?
http://goo.gl/maps/gQrA
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |