Ik rij een Kever, en meestal zo'n 105 a 110km/u. Overal gebruik ik de meest rechtse twee banen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:45 schreef silenthill het volgende:
Ik trap af.
ik heb een oldtimer met 4 versnellingen. Ik hou mij dan aan de kruissnelheid van 100 km op de meest rechterstrook. Ik rij voornamelijk 's nachts, dus alles wat 130 km rijd, kan mij dan gewoon inhalen.
Als het kan, dan blijf ik ook zo'n 50 meter achter een vrachtwagen hangen, opdat het de auto achter mij dan beter het snelheidsverschil kunnen zien.
en ?quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Niets aan het handje, gewoon lekker toeren met die klassieker.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef silenthill het volgende:
Ik heb dan altijd een beetje het idee dat ik het snellere verkeer erger, maar ik kan eenmaal niet harder.
Als 10kph niet boeit, dan ga jij toch lekker 110 rijden, en niet sneller, want het verschil met 120 is toch nihil.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Dat levert toch simpelweg meer gevaar op als mensen niet op en top geconcentreerd zijn? Voornamelijk meer verkoorsdoden (iets van 15 per jaar) en vanzelfsprekend meer vervuiling. Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Op je teller of op je TomTom?quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:18 schreef DeRakker. het volgende:
Dus rij sowieso al altijd 130... nu 140
Vrachtwagens rijden al effectief 90, daarom mag je met aanhanger/caravan ook 90 rijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als 10kph niet boeit, dan ga jij toch lekker 110 rijden, en niet sneller, want het verschil met 120 is toch nihil.
Ik zou wel graag willen dat vrachtauto's 90 mogen rijden. Maar dat zal wel weer te gevaarlijk zijn. Gelukkig mag iedereen met z'n luxe wagen met aanhanger wel 90, da's lekker veilig. Zeker als men maar 2 weken per jaar een caravan achter de auto heeft hangen.
Zeg dat niet te hard, tussen mijn km/u-teller en TomTom of GPS-tracker op m'n telefoon zit 1, hooguit 2 km/u verschil.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:18 schreef DeRakker. het volgende:
Sowieso al verschil of je snelheidsmeter of tomtom aanhoud... zit 6km/h verschil tussen... dan nog de km/h aftrek wanneer je geflitst word... dus je kan makkelijk 10km/h harder rijden zonder boete.
Dus rij sowieso al altijd 130... nu 140
Inderdaad, beter verhogen ze de maximum snelheid naar 180.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef AllesWatWas het volgende:
Maarja, alles om maar acht seconden sneller op je werk te zijn natuurlijk. Die 10 km p/u is namelijk nietszeggend met de afstanden die we in Nederland afleggen...
Ik krijg nog steeds een prent als ik 90 rijd. Het gaat mij meer om de kromme logica die hierachter zit, RWS heeft namelijk hetzelfde argument gebruikt om dit recht te lullen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:47 schreef RainofDeath het volgende:
[..]
Vrachtwagens rijden al effectief 90, daarom mag je met aanhanger/caravan ook 90 rijden.
Denk dat het soms ook wel eens een stukje ligt bij het feit dat de gene die zo aan komt scheuren zich niet aanpast.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:44 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Het enige gevaar zijn slakken zoals TS die ineens naar links gaan als je komt aanscheuren.
Of mafkezen die willen invoegen, die denken dat iedereen voor hun automatisch naar links gaat, ipv dat ze wachten totdat er ruimte is.
Degene die de manoeuvre doet, moet zorgen dat dat gebeurt zonder andere weggebruikers te hinderen. Dat geldt zowel voor invoegen als inhalen. Mensen die gewoon met constante snelheid op hun eigen baan blijven rijden zouden zich nooit moeten hoeven aan te passen aan mensen die manoeuvres aan het uitvoeren zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:17 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Denk dat het soms ook wel eens een stukje ligt bij het feit dat de gene die zo aan komt scheuren zich niet aanpast.
Of geen rekening houd met het feit dat de eigenaar van een oude auto niet elke keer dat i de snelweg opdraaid volledig volgas door gaat lopen trekken om maar een beetje mee te kunnen komen met de andere idioten.
Maak je snelheid op een invoegstrook( en daar heb je dan soms de hele strook voor nodig ja) en dan aan het eind v.d. strook wordt je de snelweg niet opgelaten door Toos in d'r Tupperwaredoos.
Ja wat willen ze nou
Dat begrijp ik ook wel, en daar doel ik ook niet op. Ik bedoel dat sommige mensen gewoon nauwelijks rekening met andere houden, en als d'r dan een tragere (oldtimer) tussen zit ze daar gewoon blind voor zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Degene die de manoeuvre doet, moet zorgen dat dat gebeurt zonder andere weggebruikers te hinderen. Dat geldt zowel voor invoegen als inhalen. Mensen die gewoon met constante snelheid op hun eigen baan blijven rijden zouden zich nooit moeten hoeven aan te passen aan mensen die manoeuvres aan het uitvoeren zijn.
Tja en als het een keer voorkomt dat je aan het inhalen bent en er komt er eentje met 140 aanknallen dan wacht die maar even. Wat maakt jou het nou uit als diegene zit te schelden in zijn auto?quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:41 schreef silenthill het volgende:
Als ik inhaal met mijn oldtimer, dan doe ik dat pas, wanneer ik geen auto's achter me hinder.
En dan zorg ik ook dat ik snel kan inhalen.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja en als het een keer voorkomt dat je aan het inhalen bent en er komt er eentje met 140 aanknallen dan wacht die maar even. Wat maakt jou het nou uit als diegene zit te schelden in zijn auto?
Ik neem aan dat de meeste mensen wel snappen dat een oldtimer nou eenmaal niet zo heel hard gaat.
Daar is de verkeersmoraal dan wel weer wat anders, als je daar met 200 km/h aan komt, en even knippert met je lampen, gaan ze indien mogelijk aan de kant om je de ruimte te geven, in Nederland blijft men dan even links rijden om je een lesje te leren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:12 schreef LaTiNo het volgende:
In Duitsland raast men met 200 langs vrachtwagens, heb je daar dan 140 verkeersdoden extra per jaar?
Dat rijmt niet met wat je daarna zegt:quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:34 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook wel, en daar doel ik ook niet op.
Als je je op zo'n manier in het verkeer begeeft dat anderen rekening met je moeten houden, ben je niet goed bezig.quote:Ik bedoel dat sommige mensen gewoon nauwelijks rekening met andere houden, en als d'r dan een tragere (oldtimer) tussen zit ze daar gewoon blind voor zijn.
Goed omdat je blijkbaar met oogkleppen opzit en alleen maar leest wat je wil lezen zal ik het nog een keer uitleggen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat rijmt niet met wat je daarna zegt:
[..]
Als je je op zo'n manier in het verkeer begeeft dat anderen rekening met je moeten houden, ben je niet goed bezig.
Gast, met jou valt toch helemaal niet te bomen zo.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:17 schreef Tijn het volgende:
Natuurlijk heb ik m'n rijbewijs wel en druk ik iemand die niet kan invoegen heus niet de vluchtstrook op. Maar ik vraag me wel af waarom je niet met een normale auto de snelweg op gaat, want als je moeite hebt om op te trekken tot 90 km/u (!) kun je imho toch niet echt fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer.
90 is opzich wel snel genoeg om te kunnen invoegen. Mijn auto is ook niet de snelste, maar met 90 of 100 invoegen moet best lukkken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:17 schreef Tijn het volgende:
Natuurlijk heb ik m'n rijbewijs wel en druk ik iemand die niet kan invoegen heus niet de vluchtstrook op. Maar ik vraag me wel af waarom je niet met een normale auto de snelweg op gaat, want als je moeite hebt om op te trekken tot 90 km/u (!) kun je imho toch niet echt fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer.
Van mij mag je best met je oldtimer de weg op, maar ik had me niet gerealiseerd dat het al moeite kost om 90 te rijden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:20 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Gast, met jou valt toch helemaal niet te bomen zo.
Je gaat nou opeens aanhalen dat een oldtimer de weg niet meer op mag? Omdat i niet zo snel is als jouw nieuwe auto?
Het kost geen moeite om met m'n kevertje 90 te rijden. Hij rijd max 130, dus met 100 cruizen is prima. Het kost wel meer moeite om op die snelheid te komen dan met een gemiddelde moderene auto, waarbij je met 1 aaitje aan het gas na 2 seconden al 20km/u harder rijd.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Van mij mag je best met je oldtimer de weg op, maar ik had me niet gerealiseerd dat het al moeite kost om 90 te rijden.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:48 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Zeg dat niet te hard, tussen mijn km/u-teller en TomTom of GPS-tracker op m'n telefoon zit 1, hooguit 2 km/u verschil.
Sommige mensen hebben sowieso geen idee wat er om zich heen gebeurt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:24 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Het kost geen moeite om met m'n kevertje 90 te rijden. Hij rijd max 130, dus met 100 cruizen is prima. Het kost wel meer moeite om op die snelheid te komen dan met een gemiddelde moderene auto, waarbij je met 1 aaitje aan het gas na 2 seconden al 20km/u harder rijd.
Er is prima mee mee te komen in het dagelijkse verkeer, 99% van de mensen houd er rekening mee, maar sommige mensen hebben er totaal geen oogvoor. Dat probeerde ik te vertellen![]()
Ik merkte dat mijn teller constant 2 kilometer afwijkt, dat was ook wat minder dan ik in eerste instantie dacht. Maar er zijn inderdaad auto's waar de afwijking behoorlijk is.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Mijn auto geeft bij 100 op de teller ook 100 aan op de GPS. Bij 200 op de teller wordt het 199 op de GPS.
Geen afwijking op mijn snelheidsmeter dus.
Vroegere Punto zat rond de 3-4% en mijn eerste autootje (Starletquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik merkte dat mijn teller constant 2 kilometer afwijkt, dat was ook wat minder dan ik in eerste instantie dacht. Maar er zijn inderdaad auto's waar de afwijking behoorlijk is.
Er is een verschil tussen doen en mogen. Nu gaat men 140/150 rijden waar je 130 km/u mag.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:52 schreef Joene het volgende:
ik zie namelijk niet echt "meer" gevaar bij 130 dan bij 120 behalve de langere remweg , tuurlijk heb je een groter snelheids verschil met de "rechterrijstrook" maar nu reed iedereen toch ook al 130/140 op de wegen waar 120 is toegestaan.
Duitsland is geen Nederland. De wegen zijn niet vergelijkbaar, de afstanden niet en de weggebruikers al zeker niet!quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:12 schreef LaTiNo het volgende:
In Duitsland raast men met 200 langs vrachtwagens, heb je daar dan 140 verkeersdoden extra per jaar?
Dat doe ik dan ook. Scheelt me flink in het brandstofverbruik en het scheelt me echt niets qua tijd. Ik lach de mensen soms ook wel uit als ik weer naast ze sta bij het verkeerslicht verderopquote:Op woensdag 1 juni 2011 08:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als 10kph niet boeit, dan ga jij toch lekker 110 rijden, en niet sneller, want het verschil met 120 is toch nihil.
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook. Scheelt me flink in het brandstofverbruik en het scheelt me echt niets qua tijd. Ik lach de mensen soms ook wel uit als ik weer naast ze sta bij het verkeerslicht verderop
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:41 schreef leolinedance het volgende:
130 km/u is echt grote onzin, en wel hierom:
- Meer ongelukken
- Meer geluidsoverlast
- Meer milieuvervuiling
- Hoger brandstofverbruik
- Minimale tijdswinst
Dit dus inderdaad. Daarom vind ik 130 ook onzin. Het is onveiliger en vrijwel geen tijdswinst.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen doen en mogen. Nu gaat men 140/150 rijden waar je 130 km/u mag.
Alleen van de mensen die nu 130 rijden zullen er een hoop nu 140 gaan rijden. Dus zeker geen onzin. Op een stuk waar je nu 120 mag zet ik mijn cruisecontrol vaak al op de 132 ofzo, als ik dan dadelijk 130 zou mogen gaat de cc naar de 140/142.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:50 schreef mstx het volgende:
[..]
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.
Aan het eind van de snelweg, A18 bijvoorbeeld. En na het nemen van een uitrit. En als daar geen stoplichten staan moet je vaak wel weer wachten omdat je in de rij aan mag sluiten om voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op welke weg waar je 120 mag heb je verkeerslichten dan?
Dit slaat nergens op.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:50 schreef mstx het volgende:
[..]
Allemaal onzin, want iedereen reed al 130. Het enige verschil is dat er nu minder boetes worden uitgeschreven.
Exactquote:Op woensdag 1 juni 2011 11:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Alleen van de mensen die nu 130 rijden zullen er een hoop nu 140 gaan rijden. Dus zeker geen onzin. Op een stuk waar je nu 120 mag zet ik mijn cruisecontrol vaak al op de 132 ofzo, als ik dan dadelijk 130 zou mogen gaat de cc naar de 140/142.
Inderdaad, en aangezien de gemiddelde leaserijder zich daar allemaal niet om bekommerd zal die gewoon doorjakkeren. De niet leaserijder zoals ik overigens ookquote:Op woensdag 1 juni 2011 12:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
ExactEn milieu / geluidsbelasting / brandstofverbruik stijgt bijna exponentieel met de snelheid.
Dat moet je zelf weten natuurlijk. Ik doe het niet want ik weet dat het geen zin heeft. Het kost extra geld door hogere slijtage en brandstofverbruik. Maar zo lang ik geen last heb van jou en jij niet van mij is er niks aan de hand toch?quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad, en aangezien de gemiddelde leaserijder zich daar allemaal niet om bekommerd zal die gewoon doorjakkeren. De niet leaserijder zoals ik overigens ook
Het grappige is dat als wij 100% snelweg rijden met 140 km/h op de cruisecontrol in Duitsland, wij 125 km meer op een tank rijden dan in Nederland met ons reguliere 65% snelweg (met kleine woon-werk) file en 35% stadsverkeer. Wij reden dus harder, maar gemiddeld genomen zuiniger dan normaal.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
ExactEn milieu / geluidsbelasting / brandstofverbruik stijgt bijna exponentieel met de snelheid.
Dat komt omdat je dan lange afstanden met constante snelheid kunt afleggen ipv continu optrekken en afremmen en continu van snelheid verandert, en allerlei korte stukjes rijdt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het grappige is dat als wij 100% snelweg rijden met 140 km/h op de cruisecontrol in Duitsland, wij 125 km meer op een tank rijden dan in Nederland met ons reguliere 65% snelweg (met kleine woon-werk) file en 35% stadsverkeer. Wij reden dus harder, maar gemiddeld genomen zuiniger dan normaal.
Welnee, die rijden geen 80, die rijden 90.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Ik doelde meer op het snelheidsverschil.
Als je er een vrachtwagen rijd, die rijden 80 en worden dan met een verschil van 50km ingehaald.
Auto met caravan/aanhanger dan. Vaak wel 80.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Welnee, die rijden geen 80, die rijden 90.
Knap, aangezien er in Duitsland ook genoeg wegen zijn met maar 4 rijstroken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Duitsland is geen Nederland. De wegen zijn niet vergelijkbaar, de afstanden niet en de weggebruikers al zeker niet!
En volgens mij kom jij nooit in Duitsland, de snelle jongens rijden altijd uiterst links en de vrachtwagens uiterst rechts. Er zit dus minimaal één strook tussen.
Die mogen ook gewoon 90km/h.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Auto met caravan/aanhanger dan. Vaak wel 80.
Meer ongelukken?quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:41 schreef leolinedance het volgende:
130 km/u is echt grote onzin, en wel hierom:
- Meer ongelukken
- Meer geluidsoverlast
- Meer milieuvervuiling
- Hoger brandstofverbruik
- Minimale tijdswinst
Klopt, alleen jammer dat opa en oma met hun sleurhut dat nieuwsbericht destijds gemist hebben.quote:
Maar minder op- en afritten op de meeste stukken en langere afstanden. Bovendien zijn de medeweggebruikers meer ingesteld op de snelheidsverschillen omdat het daar al langer gebruikelijk is.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Knap, aangezien er in Duitsland ook genoeg wegen zijn met maar 4 rijstroken.
Vertel dat maar eens aan de wattenstaafjes die al 40 jaar lang elke zomer met de caravan op stap gaanquote:
Dat er botsingen komenquote:Welke gevaren bij 130 km wegen?
Meer ongelukken absoluut. De snelheidsverschillen worden groter, en dat is vragen om inschattingsfouten. Zeker als er nu mensen zijn die 150 km/u gaan rijden of harder.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Minimale tijdswinst is het enige punt waar ik je gelijk in geef.
Dat is wel waar. Alleen wat ik daar weer link vind is de lengte van de in- en uitvoegstroken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar minder op- en afritten op de meeste stukken en langere afstanden. Bovendien zijn de medeweggebruikers meer ingesteld op de snelheidsverschillen omdat het daar al langer gebruikelijk is.
Er zijn alleen meer auto's dan degene die jij hebt, dus ja, het verbruik zal over het algemeen toenemen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Meer ongelukken?De meeste ongelukken gebeuren op provinciale wegen, en qua geluidsoverlast en milieuvervuiling en brandstofverbruik valt het ook wel mee. Mijn auto zuipt niet meetbaar meer als ik 130 rijd.
Nou, ik weet het niet. Het gros van de mensen rijdt namelijk al harder dan 130. Buiten dat kun je in dit land op de meeste plekken niet echt lekker rijden met 150, daar is het veel te druk voor.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Meer ongelukken absoluut. De snelheidsverschillen worden groter, en dat is vragen om inschattingsfouten. Zeker als er nu mensen zijn die 150 km/u gaan rijden of harder.
Dat er relatief gezien weinig ongelukken op snelwegen plaatsvinden wilt niet zeggen dat de kans op ongelukken wel toeneemt.
Jouw auto verbruikt weldegelijk meer als je 130 km/u rijdt in vergelijking met 120 km/u trouwens. Als ik het goed heb neemt het brandstofverbruik in het kwadraat toe.
De experts, zegmaar de mensen met de kennis en kunde om dingen ook te bewijzen op andere manieren dan via hun onderbuik, zeggen dat inderdaad. Door het onrustiger verkeersbeeld door de grotere verschillen in snelheid, krijg je inderdaad meer ongevallen, en dus doden en gewonden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dan denk ik dat jij een Batmobiel hebt of zo.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:50 schreef mstx het volgende:
Verdiep je aub even in de materie voordat je reageert.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |