Heb contact opgenomen met rechtsbijstand. Een aangetekende brief is onderweg. De rest moet ik nog afwachten.quote:
Leuk dat die advocaten dat zeggen. Maar wat zegt de rechter? Ik kan me niet voorstellen dat een vaag beding in de algemene voorwaarden zomaar recht geeft tot prijsverhogingen als dat niet bij het sluiten van de overeenkomst nadrukkelijk wordt vermeld. Dat zou, zoals hier al eerder in dit topic is gezegd, een hoop mogelijkheden geven om met superlage prijzen te adverteren die uiteindelijk toch niet de prijs is die je moet betalen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 01:26 schreef Bachnakker het volgende:
Is deze al voorbij gekomen?
http://gathering.tweakers(...)s/1369659#levertniet
Zal er dus op neer komen dat wanneer de winkel het in de voorwaarden heeft staan dat een prijsverhoging mogelijk is en dergelijken, je de aangetekende brief weer uit de brievenbus mag grissen.
Ik denk het ook. De voorwaarde is onredelijk en benadeeld de koper; de koper kan immers ook niet opeens switchen omdat hij het product ergens anders toch goedkoper kan krijgen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 02:06 schreef Fixers het volgende:
[..]
Leuk dat die advocaten dat zeggen. Maar wat zegt de rechter? Ik kan me niet voorstellen dat een vaag beding in de algemene voorwaarden zomaar recht geeft tot prijsverhogingen als dat niet bij het sluiten van de overeenkomst nadrukkelijk wordt vermeld. Dat zou, zoals hier al eerder in dit topic is gezegd, een hoop mogelijkheden geven om met superlage prijzen te adverteren die uiteindelijk toch niet de prijs is die je moet betalen.
Hoe verhoudt het daar vermelde met de regel dat een product geleverd moet worden als de prijs voor de consument niet onderedelijk lijkt te zijn? Er wordt geadverteerd met 1800 euro voor die camera. Ja dat is goedkoper dan bij de concuretie. Maar de korting lijkt niet onredelijk. Dus zal er voor 1800 geleverd moeten worden.
Een dergelijke voorwaarde is in de onderhavige AV van Foto de Vakman niet opgenomen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 01:26 schreef Bachnakker het volgende:
Is deze al voorbij gekomen?
http://gathering.tweakers(...)s/1369659#levertniet
Zal er dus op neer komen dat wanneer de winkel het in de voorwaarden heeft staan dat een prijsverhoging mogelijk is en dergelijken, je de aangetekende brief weer uit de brievenbus mag grissen.
Veel zal dat niet uitmaken. Wat bepalend is is wat men bij de koop heeft afgesproken en als het zo zou zijn dat de leverancier hangende de levertijd die afgesproken prijs stilzwijgend kan aanpassen, dan zou je een fraai handeltje kunnen opzetten waarbij je adverteert met een lage prijs die nog net in de waarschijnlijkheidszone ligt, de bestelllingen vergaart en uiteindelijk uitlevert voor een prijs die per klant een paarhonderd euro's hoger ligt. Daar krijg je de kassa wel mee vol.al zal het geintje niet echt lang gaan werkenquote:Op donderdag 2 juni 2011 09:43 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het in zo'n geval ook nogal wat uitmaakt of je het product al betaald hebt.
TS heeft de volledige aankoopprijs al voldaan.
Er was op Tweakers een tijdje een topic hierover en als ik het goed heb is er ooit een rechtelijke uitspraak gedaan over een zelfde situatie (waar de koper dus niet gewonnen had en het stukje uit de link naar voren kwam), maar dat weet ik niet meer zeker.quote:Op donderdag 2 juni 2011 02:06 schreef Fixers het volgende:
[..]
Leuk dat die advocaten dat zeggen. Maar wat zegt de rechter? Ik kan me niet voorstellen dat een vaag beding in de algemene voorwaarden zomaar recht geeft tot prijsverhogingen als dat niet bij het sluiten van de overeenkomst nadrukkelijk wordt vermeld. Dat zou, zoals hier al eerder in dit topic is gezegd, een hoop mogelijkheden geven om met superlage prijzen te adverteren die uiteindelijk toch niet de prijs is die je moet betalen.
Hoe verhoudt het daar vermelde met de regel dat een product geleverd moet worden als de prijs voor de consument niet onderedelijk lijkt te zijn? Er wordt geadverteerd met 1800 euro voor die camera. Ja dat is goedkoper dan bij de concuretie. Maar de korting lijkt niet onredelijk. Dus zal er voor 1800 geleverd moeten worden.
Vanwaar eigenlijk die termijn van "ruim twee maanden"? Foto de Vakman heeft kennelijk een wel erg-ver-vooruitziende blik ... *kuch*quote:Op vrijdag 27 mei 2011 12:12 schreef Disorder het volgende:
Uit het gesprek blijkt verder dat ik het bij die 1850 euro mag houden, maar dan moet ik nog ruim twee maanden wachten.
Nikon Nederland vermoed dat het zo lang nog zal duren.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Vanwaar eigenlijk die termijn van "ruim twee maanden"? Foto de Vakman heeft kennelijk een wel erg-ver-vooruitziende blik ... *kuch*
Says who?quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:43 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nikon Nederland vermoed dat het zo lang nog zal duren.
Vergeet bij dat nadeel voor de leverancier niet die keren dat ze voor een afgesproken prijs leverden en hem achteraf veel goedkoper konden inkopen. Dat voordeel wordt immers ook niet met de klant verrekend.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:08 schreef Bachnakker het volgende:
[..]
Er was op Tweakers een tijdje een topic hierover en als ik het goed heb is er ooit een rechtelijke uitspraak gedaan over een zelfde situatie (waar de koper dus niet gewonnen had en het stukje uit de link naar voren kwam), maar dat weet ik niet meer zeker.
Wat het volgens mij op neer komt, is dat wanneer de shop prijsverhogingen expliciet vermeldt in de AV, dit onderdeel is van de koopovereenkomst en dit wettelijk gezien ook mogelijk mag zijn om te gebruiken bij een evt. prijsverhoging. Ook als er al is betaald. Het betalen geeft geen extra meerwaarde aan de koopovereenkomst. Zolang de shop in zo'n geval de ruimte geeft om de bestelling te annuleren, zal dit juridisch niet fout zijn. Maar ik lees al dat dit niet goed vermeldt staat bij de AV van Foto de Vakman...
Overigens kan ik dit bij deze situatie nog wel begrijpen voor Foto de Vakman. Lijkt me als verkoper niet leuk om opeens 150 eu verlies te moeten draaien op een product, marge bij zo'n ding zal misschien 3 a 4 tientjes zijn tov inkoopprijs.
Als er op dit moment 2 concurrenten zijn die de camera voor ¤ 1.899 aanbieden dan maak je mij niet wijs dat ze bij de afgesproken prijs van ¤ 1.850 zoveel verlies lijden.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:08 schreef Bachnakker het volgende:
[..]
Er was op Tweakers een tijdje een topic hierover en als ik het goed heb is er ooit een rechtelijke uitspraak gedaan over een zelfde situatie (waar de koper dus niet gewonnen had en het stukje uit de link naar voren kwam), maar dat weet ik niet meer zeker.
Wat het volgens mij op neer komt, is dat wanneer de shop prijsverhogingen expliciet vermeldt in de AV, dit onderdeel is van de koopovereenkomst en dit wettelijk gezien ook mogelijk mag zijn om te gebruiken bij een evt. prijsverhoging. Ook als er al is betaald. Het betalen geeft geen extra meerwaarde aan de koopovereenkomst. Zolang de shop in zo'n geval de ruimte geeft om de bestelling te annuleren, zal dit juridisch niet fout zijn. Maar ik lees al dat dit niet goed vermeldt staat bij de AV van Foto de Vakman...
Overigens kan ik dit bij deze situatie nog wel begrijpen voor Foto de Vakman. Lijkt me als verkoper niet leuk om opeens 150 eu verlies te moeten draaien op een product, marge bij zo'n ding zal misschien 3 a 4 tientjes zijn tov inkoopprijs.
quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Says who?
En dat 'wát' nog zo lang kan duren?
Ze gaan niet in op mijn aangetekende verzoek de camera te leveren. Dus ik neem morgen verder contact op met rechtsbijstand.quote:
Stel ze in gebreke ?quote:Op zondag 5 juni 2011 22:04 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ze gaan niet in op mijn aangetekende verzoek de camera te leveren. Dus ik neem morgen verder contact op met rechtsbijstand.
Ik verbaas me er ook over.quote:
Inderdaad erg slecht dat ze dit standpunt innemen. Hopelijk kan je rechtsbijstand iets betekenen voor je zodat foto de vakman gewoon de camera 'moet' leveren tegen jouw prijs. Sowieso, ze hebben de camera, jij hebt al betaalt dus wat is het probleem...quote:Op zondag 5 juni 2011 22:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik verbaas me er ook over.
Zo'n "principezaak" kan ze een hoop kosten, meer dan wat het kost als ze gewoon leveren.
Heerlijk, bedrijven waar men niet meer beseft dat je soms beter een keer je verlies kan nemen om winst te maken.
Was het anders gegaan dan waren we na pagina 1 al klaar geweest en hadden wekunnen doen voor de Foto Vakman.
Dit is niet het probleem van de klant.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:11 schreef VakmanTeam het volgende:
We hebben de klant als eerste op de hoogte gesteld, gezien de schaarste op de markt van dit product om eventueel de body eerder te krijgen, maar wel met een prijsverhoging omdat de versie die we hebben ontvangen dus duurder ingekocht is.
Dit lijkt me (indien waar) redelijk? Ik vraag me alleen wel af of het niet inmiddels over een gigantische miscommunicatie gaat..quote:Op maandag 6 juni 2011 12:11 schreef VakmanTeam het volgende:
Laten we eerst vooropstellen dat de klant de body heeft besteld toen deze niet op voorraad was.
Laten we ook vooropstellen dat de klant de body nog steeds tegen de toen geldende prijs geleverd krijgt.
Maar....de body los is op dit moment niet leverbaar. Er is een kitversie beschikbaar, body en objectief, maar die zijn inkoop veel duurder. We hebben de klant als eerste op de hoogte gesteld, gezien de schaarste op de markt van dit product om eventueel de body eerder te krijgen, maar wel met een prijsverhoging omdat de versie die we hebben ontvangen dus duurder ingekocht is.
Telefonisch hebben we de klant al meerdere malen op de hoogte gesteld en alles uitgelegd, maar er wordt nu de indruk gewekt dat hij een body heeft gekocht en dat we de prijs daarvan hebben verhoogd. Dat klopt dus niet. De body wordt nog steeds geleverd alleen is de levertijd, ook bij Nikon, nog onbekend. We hebben ook al meerdere malen aangegeven het geld terug te storten zodat de klant de body elders kan kopen, maar ook dat is door de klant afgewezen.
Lijkt me niet, die kit-versie is eigenlijk een ander product.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dit is niet het probleem van de klant.
Noem het ondernemersrisico.
Maar dan moet je de D700 body niet als op voorraad op je website aangeven.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:31 schreef Skint het volgende:
[..]
Lijkt me niet, die kit-versie is eigenlijk een ander product.
Zie bericht van mij hierboven.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:33 schreef VakmanTeam het volgende:
De klant heeft inzage gehad in onze inkoopfacturen, en heeft al eerder laten weten bereid te zijn te wachten op de leverbaarheid van de body. Wij hebben volledig open kaart gespeeld, maar er wordt een andere indruk gewekt.
Het ging mij om deze zin:quote:Op maandag 6 juni 2011 12:31 schreef Skint het volgende:
[..]
Lijkt me niet, die kit-versie is eigenlijk een ander product.
quote:We hebben de klant als eerste op de hoogte gesteld, gezien de schaarste op de markt van dit product om eventueel de body eerder te krijgen, maar wel met een prijsverhoging omdat de versie die we hebben ontvangen dus duurder ingekocht is.
Nogmaals:quote:Op maandag 6 juni 2011 12:34 schreef VakmanTeam het volgende:
@ disorder: er is duidelijk gecommuniceerd, zie eerste reactie
Jawel hoor, de winkel staat in z'n recht aangezien ze de mogelijkheid geven om de koop te ontbinden.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 08:41 schreef JeMoeder het volgende:
Je bent een koop aangegaan met deze 'vakman'. Ze zijn dus verplicht te leveren voor de prijs die is afgesproken en die je hebt betaald. Mochten ze niet akkoord gaan dan zou ik mijn rechtsbijstand inschakelen. Imho hebben ze geen poot om op te staan in deze.
Ja nogal logisch.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:52 schreef VakmanTeam het volgende:
@Kapt Ruigbaard: dit voorstel is door de klant afgewezen.
Volgens mij staat dat in alle algemene voorwaarden hoor. Dat maakt het niet kloppend, maar toch...quote:Op vrijdag 27 mei 2011 10:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
HAHA zo kan ik ook alles met enorme korting aanbieden en dan achteraf gewoon de volle mep vragenwat een toko.
Dan geef je de klant toch gewoon een body van de hogere inkoopprijs en ruil je die later weer om in je administratie?quote:Op maandag 6 juni 2011 13:04 schreef VakmanTeam het volgende:
Prijsverhoging van Nikon zorgt er voor dat prijzen aangepast worden, de bestelling van de betreffende body is gedaan vóór de verhoging van Nikon, wij krijgen deze dus ook nog steeds geleverd voor de toen geldende inkoopsprijs.
Dat is natuurlijk het risico als je iets 'goedkoop' verkoopt wat je niet eens hebt. Wel de lusten niet de lasten...quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:08 schreef Bachnakker het volgende:
[..]
Overigens kan ik dit bij deze situatie nog wel begrijpen voor Foto de Vakman. Lijkt me als verkoper niet leuk om opeens 150 eu verlies te moeten draaien op een product, marge bij zo'n ding zal misschien 3 a 4 tientjes zijn tov inkoopprijs.
Dat dus. Jullie hoeven de klant hier helemaal niet lastig mee te vallen.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:11 schreef jochem8 het volgende:
En dát heet nou ondernemersrisico, VakmanTeam. Het zou jullie sieren om de kit uit elkaar te halen en de body aan Disorder te leveren en het objectief los te verkopen.
Zoals al eerder gezegd, als jullie het objectief en de body los zouden moeten kopen zou dit duurder zijn dan de kit. Als jullie het nu op deze manier oplossen zien de honderden mensen die dit lezen ook nog eens dat jullie de zaak goed hebben opgelost, en dat levert je uiteindelijk meer klanten op.
Het leek mij ook raar, maar kijk en huiver:quote:Op maandag 6 juni 2011 12:58 schreef Leandra het volgende:
Een losse body en losse lens is dus goedkoper dan een kit?
Ik geloof er niets van, dit klinkt alsof de klant een body uit een kit mag hebben en dat hij de lens (die hij niet ontvangt) ook mag betalen.
dit...quote:Op maandag 6 juni 2011 13:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan geef je de klant toch gewoon een body van de hogere inkoopprijs en ruil je die later weer om in je administratie?
Zo begrijp ik hem ook.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:32 schreef Peter het volgende:
Dus ik begrijp het goed...:
De foto Vakman heeft de body wel binnen, ook los van de kits, maar deze zijn voor een hogere prijs ingekocht. De klanten die eerste hebben besteld krijgen niet geleverd omdat anders boekhoudtechnisch er niet voldoende winst wordt gemaakt op die precieze body.
Dit omdat er nog body's geleverd worden tegen de oudere lagere inkoopprijs.
Ergo, Foto vakman levert géén camera die ze wel op voorraad heeft alleen omdat ze zelf hun boekhouding niet op orde kunnen krijgen.
Of lees ik het nu verkeerd?
Correcto. Boekhoudkundig falen == ingebreke blijven ten opzichte van de klant. Kortom, zaakjes niet op orde daaro.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:32 schreef Peter het volgende:
Dus ik begrijp het goed...:
De foto Vakman heeft de body wel binnen, ook los van de kits, maar deze zijn voor een hogere prijs ingekocht. De klanten die eerste hebben besteld krijgen niet geleverd omdat anders boekhoudtechnisch er niet voldoende winst wordt gemaakt op die precieze body.
Dit omdat er nog body's geleverd worden tegen de oudere lagere inkoopprijs.
Ergo, Foto vakman levert géén camera die ze wel op voorraad heeft alleen omdat ze zelf hun boekhouding niet op orde kunnen krijgen.
Of lees ik het nu verkeerd?
Op mij ook niet. Wat een verhaal zeg, waardeloos.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:12 schreef BIGGI het volgende:
Foto Vakman hoeft in ieder geval niet meer te rekenen op mij als consument
In de kleine lettertjes van deze "vakman" staat iig al dat je geen geld terug krijgt als het artikel tussen bestellen en leveren goedkoper wordt.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Goed.
Waar kan de rekening heen voor deze les klantvriendelijkeheid?
De kleine lettertjes:
Het bedrag op de rekening kan achteraf nog fluctueren omdat de inkoopprijs stijgt.
Inderdaad, foutje maken is menselijk maar op deze manier zullen veel mensen het toch nog wel een nette oplossing vinden.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Fotovakman kan nog netjes uit dit incident komen; zelfreflectie, de algemene voorwaarden aanpassen, en snel de body leveren met een tegoedbon erbij. Ik zou er alleen al marketingtechnisch voor gaan.
Koop = koop.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Prijsverhoging is wettelijk toegestaan, en jij hebt ook de mogelijkheid tot ontbinding. Of het klantvriendelijk is, is een tweede.
Na het sluiten van de overeenkomst? De prijs is een belangrijk kenmerk van de koopovereenkomst. Die wijzigen is dus eigenlijk de koopovereenkomst verbreken. Lees je eens in het consumentenrecht inquote:Op maandag 6 juni 2011 14:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Prijsverhoging is wettelijk toegestaan, en jij hebt ook de mogelijkheid tot ontbinding. Of het klantvriendelijk is, is een tweede.
Art 7:35BWquote:Op maandag 6 juni 2011 14:34 schreef Peter het volgende:
[..]
Na het sluiten van de overeenkomst? De prijs is een belangrijk kenmerk van de koopovereenkomst. Die wijzigen is dus eigenlijk de koopovereenkomst verbreken. Lees je eens in het consumentenrecht in.
1. De camera was op voorraad.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Art 7:35BW
1.
Indien de verkoper bij een consumentenkoop krachtens een bij die overeenkomst gemaakt beding de koopprijs na het sluiten van de koop verhoogt, is de koper bevoegd de koop door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
2.
Voor de toepassing van lid 1 wordt onder koopprijs begrepen het bedrag dat bij het sluiten van de overeenkomst onder voorbehoud van prijswijziging voorlopig als koopprijs is opgegeven.
Maargoed, vraag is dan, is zo'n beding als in lid 1 benoemt?
Lees het wetsartikel nog eens. De koper heeft het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dat ontslaat de verkoper niet van het leveren voor de afgesproken verkoopprijs.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Art 7:35BW
1.
Indien de verkoper bij een consumentenkoop krachtens een bij die overeenkomst gemaakt beding de koopprijs na het sluiten van de koop verhoogt, is de koper bevoegd de koop door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
2.
Voor de toepassing van lid 1 wordt onder koopprijs begrepen het bedrag dat bij het sluiten van de overeenkomst onder voorbehoud van prijswijziging voorlopig als koopprijs is opgegeven.
Maargoed, vraag is dan, is zo'n beding als in lid 1 benoemt?
Maar de camera was toch niet volledig op voorraad? Dan moet je alsnog de koop ontbinden omdat het product niet conform de overeenkomst is.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
1. De camera was op voorraad.
2. Indien er van artikel 7:35 BW in het nadeel van de consument wordt afgeweken in de algemene voorwaarden dan is dit onredelijk bezwarend, zie art. 7:6 lid 2 BW.
Als de overeenkomst ontbonden wordt dan krijgt TS gewoon zijn geld terug.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:45 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Lees het wetsartikel nog eens. De koper heeft het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dat ontslaat de verkoper niet van het leveren voor de afgesproken verkoopprijs.
Het body was op voorraad ten tijde van mijn aankoop. Volgens hun website dan. Daarna kwam via email de mededeling dat hij niet op voorraad was.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:52 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Maar de camera was toch niet volledig op voorraad?
De foto prutser man beweerd ook niet anders.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:52 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Maar de camera was toch niet volledig op voorraad? Dan moet je alsnog de koop ontbinden omdat het product niet conform de overeenkomst is.
[..]
Als de overeenkomst ontbonden wordt dan krijgt TS gewoon zijn geld terug.
Ik probeer hier even nieuwe mogelijkheden voor te schotelen, haha
Waarschijnlijk is het uitgesloten dat je rechten kan ontlenen aan meldingen op hun website.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het body was op voorraad ten tijde van mijn aankoop. Volgens hun website dan. Daarna kwam via email de mededeling dat hij niet op voorraad was.
Dat is ook onredelijk bezwarend lijkt mij...quote:Op maandag 6 juni 2011 15:05 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is het uitgesloten dat je rechten kan ontlenen aan meldingen op hun website.
De koper KAN ontbinden. Dat wil de KOPER niet. Er staat niet dat de Verkoper kan ontbinden.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:52 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Maar de camera was toch niet volledig op voorraad? Dan moet je alsnog de koop ontbinden omdat het product niet conform de overeenkomst is.
[..]
Als de overeenkomst ontbonden wordt dan krijgt TS gewoon zijn geld terug.
Ik probeer hier even nieuwe mogelijkheden voor te schotelen, haha
Dat weet ik niet, dat moet blijken uit jurisprudentie.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:11 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat is ook onredelijk bezwarend lijkt mij...
Dan moet 'ie betalen lijkt mij.quote:[..]
De koper KAN ontbinden. Dat wil de KOPER niet. Er staat niet dat de Verkoper kan ontbinden.
De koper heeft toch al lang betaald? Nu moet de verkoper nog zijn verplichting nakomen.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, dat moet blijken uit jurisprudentie.
[..]
Dan moet 'ie betalen lijkt mij.
Snap je zelf wel waar je het nu over hebt? Dus als ik een koopovereenkomst sluit met een winkel voor een bepaalde prijs en ik doe de betaling, dan mag de koper daarna nog besluiten om de prijs van het product te verhogen? Dat is gelul en dat weet je zelf ook. Op het moment dat jij de bestelling gedaan hebt en de bevestiging hebt ontvangen is dat een rechtsgeldige en bindende overeenkomst (tenzij de prijs dus echt heel veel afwijkt dat het niet logisch meer kan zijn). Het product is gewoon nog leverbaar (is zelfs al binnen bij hun, alleen blijkbaar dus voor een hogere inkoopprijs) en dus moeten ze gewoon leveren.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dan moet 'ie betalen lijkt mij.
TS heeft gewoon een punt. Niet dat ik persoonlijk nog iets met die winkel van doen zou willen hebben; het vertrouwen zou bij mij tot negatief gezakt zijn.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Snap je zelf wel waar je het nu over hebt? Dus als ik een koopovereenkomst sluit met een winkel voor een bepaalde prijs en ik doe de betaling, dan mag de koper daarna nog besluiten om de prijs van het product te verhogen? Dat is gelul en dat weet je zelf ook. Op het moment dat jij de bestelling gedaan hebt en de bevestiging hebt ontvangen is dat een rechtsgeldige en bindende overeenkomst (tenzij de prijs dus echt heel echt afwijkt dat het niet logisch meer kan zijn). Het product is gewoon nog leverbaar (is zelfs al binnen bij hun, alleen blijkbaar dus voor een hogere inkoopprijs) en dus moeten ze gewoon leveren.
Maar als ik zo de reacties van die toko zie dan zijn ze ook wel van plan om (uiteindelijk) te leveren, alleen dus niet van de producten die ze nu op voorraad hebben omdat die inkoopprijs hoger is
Ze vergeten kennelijk heel makkelijk wat het aan tijd (= geld) kost om hun straatje aan alle kanten schoon te vegen.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dat zeker. Dat ze dan nog wel helemaal de moeite doen om hier te reageren, maar het niet even kunnen opbrengen om gewoon dat product te versturen voor die prijs.
Wat niet eens tot een verlies gerekend had hoeven worden als ze het later in hun administratie gewoon weer recht getrokken hadden.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze vergeten kennelijk heel makkelijk wat het aan tijd (= geld) kost om hun straatje aan alle kanten schoon te vegen.
Die kosten plus de kosten van de inmiddels opgelopen reputatieschade zijn al meer dan het vermeende "verlies" dat ze zouden lijden als ze het ding gewoon nu zouden leveren.
Nou ja de kans dat 1 van de users in dit topic iets had besteld daar is relatief klein. Aantal lezers is iets groter. Over een week of 3 is dit topic dood.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze vergeten kennelijk heel makkelijk wat het aan tijd (= geld) kost om hun straatje aan alle kanten schoon te vegen.
Die kosten plus de kosten van de inmiddels opgelopen reputatieschade zijn al meer dan het vermeende "verlies" dat ze zouden lijden als ze het ding gewoon nu zouden leveren.
FOK! doet het anders altijd bijzonder goed op googlequote:Op maandag 6 juni 2011 16:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Nou ja de kans dat 1 van de users in dit topic iets had besteld daar is relatief klein. Aantal lezers is iets groter. Over een week of 3 is dit topic dood.
Imagoschade is nog niet helemaal duidelijk.
Dat dus.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan geef je de klant toch gewoon een body van de hogere inkoopprijs en ruil je die later weer om in je administratie?
Neen.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Art 7:35BW
1.
Indien de verkoper bij een consumentenkoop krachtens een bij die overeenkomst gemaakt beding de koopprijs na het sluiten van de koop verhoogt, is de koper bevoegd de koop door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
2.
Voor de toepassing van lid 1 wordt onder koopprijs begrepen het bedrag dat bij het sluiten van de overeenkomst onder voorbehoud van prijswijziging voorlopig als koopprijs is opgegeven.
Maargoed, vraag is dan, is zo'n beding als in lid 1 benoemt?
Mijn godquote:Op maandag 6 juni 2011 15:48 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Oh de koper heeft al betaald? Sorry, overheen gelezen. Ja dan levering eisen, desnoods een ingebrekestelling maar da's deel twee.
Mwah, dat weet ik nog niet, volgens mij wordt er vanuit FOT ook redelijk meegelezen, en ook hier thuis zijn we qua fotograferen verder dan een klikklak toestel van ¤ 100,=quote:Op maandag 6 juni 2011 16:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Nou ja de kans dat 1 van de users in dit topic iets had besteld daar is relatief klein. Aantal lezers is iets groter. Over een week of 3 is dit topic dood.
Imagoschade is nog niet helemaal duidelijk.
Dat laatste: het waren nogal wat pagina's dus heb niet alles gelezenquote:Op maandag 6 juni 2011 16:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Neen.
[..]
Mijn god![]()
Moeilijk he, een topic lezen.
Het is al wel 37x gepost of zo![]()
quote:Op maandag 6 juni 2011 16:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat laatste: het waren nogal wat pagina's dus heb niet alles gelezen
Vanaf het moment dat je zelf begon te posten is het ook een keer of wat genoemd voor je het doorhad...quote:Op maandag 6 juni 2011 16:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat laatste: het waren nogal wat pagina's dus heb niet alles gelezen
O, ik geloof maar al te graag dat over 2 jaar de prijs weer voldoende gezakt is om weer te kunnen leveren tegen de oorspronkelijke prijs. Ach weet je wat? Laat de klant maar 5 jaar wachten, want dan kosten die dingen helemaal geen drol meer. En ondertussen rente vangen over het betaalde bedrag. En dat vermenigvuldigd met pak hem beet 50 andere klanten = dikke winst!quote:Op maandag 6 juni 2011 12:52 schreef VakmanTeam het volgende:
Body wordt dus nog steeds geleverd voor de bestelde prijs.
En belangrijker:quote:7.2 Bij iedere overeenkomst dient een bevestiging plaats te vinden over het
betreffende product of dienst en de daarvoor geldende prijs.
In overleg kan de leveringstermijn verlengd worden. Dit is eenzijdig door Foto de Vakman gedaan. Wat heeft zo'n winkel aan een keurmerk als ze schijt hebben aan de bijbehorende regels?quote:5.1 Ieder bedrijf zal een leveringstermijn van maximaal 30 dagen in acht nemen.
5.2 Mocht, door welke reden dan ook, de leveringstermijn niet gehaald worden, dient
een bedrijf dit kenbaar te maken. In overleg met de consument kan de
leveringstermijn verlengd worden.
quote:3.4 In ieder aanbod dient, indien van toepassing vermeldt te worden: de prijs, de
wijze van betaling, verzendkosten en overige voorwaarden die van toepassing
zijn.
quote:4.2 Het bedrijf zal voor de uitvoering van de overeenkomst de consument voorzien
van de nodige informatie. Deze bevatten: de belangrijkste kenmerken van
goederen of diensten, prijs inclusief alle belastingen, leveringskosten, de
wijzen van betalen, uitvoeren en leveren, het bestaan van het
Herroepingsrecht. (zie artikel 5)
quote:4.7 Waar van toepassing dient de duur van de overeenkomst en/of
geldigheidsduur van de prijs of aanbod vermeld te worden.
quote:6.1 De prijs van een product of dienst dient duidelijk vermeld te worden.
Aanduiding van de gehanteerde valuta in symbool of woord is verplicht.
6.2 Het bedrijf vermeldt de toegepaste belastingen.
6.3 Prijsverhogingen zijn alleen toegestaan indien door gevolg van wettelijke
bepalingen. Indien een bedrijf een prijsverhoging doorvoert, heeft de
consument de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden.
6.4 Bij variabele prijzen moet hier voldoende informatie over verstrekt worden en
gelden eventuele prijzen als richtprijzen.
quote:7.1 Het bedrijf moet, tenzij anders overeengekomen uiterlijk binnen 30 dagen de
bestelling leveren. Deze termijn gaat in vanaf het moment dat de
overeenkomst tot stand is gekomen.
7.2 Het bedrijf zal met grote zorg de aanname en uitvoering van een bestelling
behandelen.
Ze kunnen wel leveren, ze willen alleen niet, uit geldelijk gewin. gaat dus niet op.quote:10.4 Indien een bedrijf het bestelde product of de dienst niet kan leveren kan een
vervanging aangeboden worden. De consument is vrij om dit al dan niet te
accepteren. Voorwaarden voor bij levering van vervangende goederen of
diensten blijven van kracht.
quote:12.2 Voor het lidmaatschap gelden deze algemene voorwaarden evenals het
committeren aan de gedragscode.
Even de belangrijkste twee eruit gehaald: De enige prijsverhogingen die Qshops toestaat is een wettelijke (zie 6.3). Dat zou iets als een nieuwe accijns kunnen zijn, of een hoger BTW tarief. In 6.4 staat dat over variabele prijzen voldoende informatie moet wroden verstrekt: een zinnetje ergens diep in de algemene voorwaarden vind ik niet "voldoende informatie" voor iets als dit. Zoiets hoort nadrukkelijk bij de koop vermeldt te worden om dwalingen als dit te voorkomen.quote:6.3 Prijsverhogingen zijn alleen toegestaan indien door gevolg van wettelijke
bepalingen. Indien een bedrijf een prijsverhoging doorvoert, heeft de
consument de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden.
6.4 Bij variabele prijzen moet hier voldoende informatie over verstrekt worden en
gelden eventuele prijzen als richtprijzen.
Laster? De gebruiker die dit topic begon, heeft dit gedaan om een WGR advies te krijgen, niet om de webshop te lasteren.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:10 schreef Gunner het volgende:
Beetje kinderachtig om op deze manier een winkel onderuit proberen te halen. Nog nooit van laster gehoord?
Jij zelf kennelijk niet, anders zoek je de definitie van 'laster' even op.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:10 schreef Gunner het volgende:
Beetje kinderachtig om op deze manier een winkel onderuit proberen te halen. Nog nooit van laster gehoord?
De TS niet nee, maar een aantal anderen proberen de shop nu wel onnodige reputatieschade te bezorgenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:23 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Laster? De gebruiker die dit topic begon, heeft dit gedaan om een WGR advies te krijgen, niet om de webshop te lasteren.
Volgens mij geeft iedereen commentaar op wat er gebeurt is en de reactie van de webshop, ik heb nergens gezien dat er onwaarheden worden verspreid.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:33 schreef Gunner het volgende:
[..]
De TS niet nee, maar een aantal anderen proberen de shop nu wel onnodige reputatieschade te bezorgen
Wat zeg je nouquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:10 schreef Gunner het volgende:
Beetje kinderachtig om op deze manier een winkel onderuit proberen te halen. Nog nooit van laster gehoord?
Ik denk dat het voornamelijk de shop zelf is die zichzelf de reputatieschade bezorgt.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:33 schreef Gunner het volgende:
[..]
De TS niet nee, maar een aantal anderen proberen de shop nu wel onnodige reputatieschade te bezorgen
Er is er maar eentje die dat doet. Melden dat hij bij google al makkelijk te vinden is icm. dit topic en dat dit geen goede reclame is, lijkt me ook niet zo'n ramp.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Jij zelf kennelijk niet, anders zoek je de definitie van 'laster' even op.
Hoewel ik het met je eens ben dat iets als "FotoVakman Google Google Google" posten wel erg sneu is![]()
Dat dus.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat het voornamelijk de shop zelf is die zichzelf de reputatieschade bezorgt.
Deze vind ik ook niet echt kies:quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Er is er maar eentje die dat doet. Melden dat hij bij google al makkelijk te vinden is icm. dit topic en dat dit geen goede reclame is, lijkt me ook niet zo'n ramp.
Die zaak heeft het overigens ook wel allemaal over zichzelf afgeroepen door zo met de klanten om te gaan. En door ook nog eens lak te hebben aan de voorwaarden van qshops.
quote:Op maandag 6 juni 2011 21:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Even de TT editten met de naam van de winkel erin, dan staat die binnen no-time bovenaan google, of net onderaan hun website
Er staat toch 'Beetje kinderachtig om op deze manier een winkel onderuit proberen te halen'?quote:
Nee, een klant naaien is lekker...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:46 schreef Gunner het volgende:
Nee, maar de suggestie alleen al om de winkel eens ff lekker te kakken te zetten zegt genoeg.
Two wrongs don't make a right ...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, een klant naaien is lekker...
Dus omdat 1 user die suggestie doet, waar geen gehoor aan is gegeven, is het een onbehoorlijk topic aan het worden?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:46 schreef Gunner het volgende:
Nee, maar de suggestie alleen al om de winkel eens ff lekker te kakken te zetten zegt genoeg.
Een bedrijf staat per definitie vaster in haar schoenen dan een consument. Niet raar dus dat consumenten hier samen komen om dan ook samen iets te bespreken.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:46 schreef Gunner het volgende:
Nee, maar de suggestie alleen al om de winkel eens ff lekker te kakken te zetten zegt genoeg.
Hell, het feit dat ik nu geen ban heb voor Google-bait zegt genoegquote:Op dinsdag 7 juni 2011 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus omdat 1 user die suggestie doet, waar geen gehoor aan is gegeven, is het een onbehoorlijk topic aan het worden?
Het gros van de users gedraagt zich keurig, een uitzondering daargelaten, dus het lijkt me nogal overdreven om ineens te doen alsof het hele topic een en al lasterlijke posts bevat.
De zelfbenoemde vakman is hier zelf nota bene gaan posten, ik ga er vanuit dat ze dat niet zouden hebben gedaan in een puur googlebait-topic.
Dus indien de prijsstijging hoog genoeg is kan de verkoper er wel onderuit? Dat lees ik niet terug in de voorwaarden van QShops...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 15:47 schreef Inlognaam het volgende:
ALs je iets verkoopt, maar inkoop wordt duurder dan is het jammer maar lever je gewoon. Tenzij je er echt op moet toeleggen,
Nouja, dan zou het eerlijk zijn als je er als verkoper onderuit kunt maar dan zal je je wel op overmacht/algemene voorwaarden moeten kunnen beroepen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:00 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dus indien de prijsstijging hoog genoeg is kan de verkoper er wel onderuit? Dat lees ik niet terug in de voorwaarden van QShops...
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:12 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Nouja, dan zou het eerlijk zijn als je er als verkoper onderuit kunt maar dan zal je je wel op overmacht/algemene voorwaarden moeten kunnen beroepen.
Als ik als koper dan opeens geen geld meer heb zou ik ook onder de koop uit moeten kunnenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:12 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Nouja, dan zou het eerlijk zijn als je er als verkoper onderuit kunt maar dan zal je je wel op overmacht/algemene voorwaarden moeten kunnen beroepen.
Ze hebben al een paar keer gereageerd in dit topic, dus ik vermoed van wel...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:57 schreef Sitethief het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)agen-bedenktijd.html
Zouden ze hier meelezen?
Dat kan je ook. Wet kopen op afstandquote:Op dinsdag 7 juni 2011 16:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
[..]
Als ik als koper dan opeens geen geld meer heb zou ik ook onder de koop uit moeten kunnen
De 1e 7 dagen ofzo ja. Niet tot het geleverd is.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:42 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Dat kan je ook. Wet kopen op afstand
Vanaf moment van levering 7 werkdagenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De 1e 7 dagen ofzo ja. Niet tot het geleverd is.
Hebben Europarlementariërs hier gereageerd?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:34 schreef Devz het volgende:
[..]
Ze hebben al een paar keer gereageerd in dit topic, dus ik vermoed van wel...
Dat nieuwsbericht heeft overigens niets te maken met de situatie van TS. Hij mag best annuleren, maar wil dat zelf (terecht) niet.
Oh, bedoelde je het zo. Je post kon op twee manieren geinterpreteerd worden.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:44 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Hebben Europarlementariërs hier gereageerd?
Jij begrijpt niet wat een knipoogsmilie betekent? Hmm je leek me ook al niet de slimste.quote:
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij begrijpt niet wat een knipoogsmilie betekent? Hmm je leek me ook al niet de slimste.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij begrijpt niet wat een knipoogsmilie betekent? Hmm je leek me ook al niet de slimste.
De rechtsbijstandverzekering. Dat is voor hen goedkoper dan een zaak aanspannen, ookal zouden ze die wel winnen. Financieel plaatje.quote:
Rechtsbijstand.quote:
Klopt. Ze gaven me ook groot gelijk. Maar een rechtszaak gaat nog veel meer kosten dan het verschil.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 14:11 schreef Peter het volgende:
[..]
De rechtsbijstandverzekering. Dat is voor hen goedkoper dan een zaak aanspannen, ookal zouden ze die wel winnen. Financieel plaatje.
Gefeliciteerd met je camera. Jammer dat Foto de Vakman ongevraagd de prijs verhoogt en hun fout niet wil inzien. Schandalig gedrag..quote:Op zaterdag 11 juni 2011 13:56 schreef Disorder het volgende:
Even een update. Ik ben meerdere malen in contact geweest met rechtsbijstand. Uiteindelijk heeft een jurist contact met me opgenomen en het aanbod gedaan het verschil met de nieuwprijs van vandaag de dag te vergoeden. Ik heb het geld teruggevraagd van Foto de Vakman en heb mijn camera en battery grip gisteren bij Digital Warehouse besteld. Vandaag binnen gekregen
[ afbeelding ]
Keurig opgelost door rechtsbijstand. Ben blij dat het nu klaar is!
Foto 'wie'?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 14:11 schreef Peter het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je camera. Jammer dat Foto de Vakman ongevraagd de prijs verhoogt en hun fout niet wil inzien. Schandalig gedrag..
Oké, duidelijk.quote:quote]Op zaterdag 11 juni 2011 14:11 schreef Peter het volgende:
[..]
De rechtsbijstandverzekering. Dat is voor hen goedkoper dan een zaak aanspannen, ookal zouden ze die wel winnen. Financieel plaatje.
Foto De Vakman, kun je niet lezen?quote:
Oh ... Foto de Vakman.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 14:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Oké, duidelijk.
[..]
Foto De Vakman, kun je niet lezen?
Nou, das een enorme k*tzaak als je het topic zo leest.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 14:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh ... Foto de Vakman.
Wat was daar mee dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |