Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:51 schreef BrandX het volgende:
*meld.
Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.
Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.
[/genoegpersoonlijkgebeuren]
naja, zo dus.
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:53 schreef Pixie. het volgende:
Ik zit nu in die situatie
Ik betaal de ''luxe'' producten
De nodige dingen kan mijn moeder nog net betalen zoals huur/gas water licht & de nodige boodschappen.
Voor de rest betaal ik alles -> Tv,internet,telefoon auto verzekering benzine dierenarts etc etc
Ook als we nieuwe kleding of bijv een nieuwe stofzuiger nodig hebben betaal ik dat.
Ik vind het af en toe wel moeilijk omdat wij altijd meer geld hadden en we met mate konden doen en laten wat wij wouden.
Maar zo gaan die dingen en ik heb het geaccepteerd.
Soms heb ik er wel moeite mee. Maar het is op dit moment eenmaal niet anders
Dus je leert er mee leven ja.
Ik waardeer alles wel meer.
Als mensen lopen te zeuren hoe klein hun woning wel niet is terwijl ze in een ruime eengezinswoning wonen. Of de verkeerde pindakaas is gehaald en gelijk gaan lopen huilen.
Merkkleding heb ik nooit gedragen dus daar heb ik weinig last van
Maar het gaat allemaal prima
We hebben gelukkig geen voedselbank nodig
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voorquote:Op woensdag 18 mei 2011 20:55 schreef BrandX het volgende:
[..]
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:
Ik weet niet in hoeverre jouw jeugd met je gedrag nu te maken heeft. Relatief gezien (ten opzichte van Nederland 60 jaar terug of vele andere landen) ben je helemaal niet arm opgegroeid. Het was enkel in vergelijking met je omgeving.
Mensen die 60 jaar geleden opgroeiden zijn ook niet 'gierig' geworden en mensen in arme landen ook niet. Ik denk eerder dat het een karaktertrek van jezelf is, die je misschien ook wel onder andere omstandigheden had ontwikkeld.
ach, als je alleen maar anderhalve liter (3 gedeeld door 2) frisdrank in de week krijgt, en verder alleen maar brood met kaas/pindakaas of ham eet, wordt het best een triest verhaal vind ik zelf.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!
Wel leuk dat jij precies tegenovergesteld erop gereageerd hebt.
Ik zal zelf ook niet snel geld uitgeven aan iets wat ik nutteloos vind. Gewoon niet uit principe. De kerstkaarten in mijn eigen dorp breng ik altijd even met de fiets rond. Dan heb ik weer wat te doen, terwijl ik die 5 euro die ik daarmee uitspaar echt niet zal missen. Ook ga ik nooit met de auto boodschappen doen. Waarom? Niet eens zozeer uit gierigheid, maar wel uit gewoonte.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voor
wij kopen nu onze kleding 2ehands spijkerbroeken voor 3 euro en het ziet er nog goed uit ook
Kijk ondergoed en topjes etc wel gewoon nieuw
maar hoger dan 15 euro voor een kleding stuk daar houd het wel mee op
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.
Ik geef geen achterlijk geld uit aan kleding. Een broek van 250 euro? NEe, dat vind ik echt onzin en nergens voor nodig.
MIjn uitgavepatroon heeft zich vooral geuit in het eten en drinken wat ik koop. Daar bezuinig ik niet op, koop uitsluitend wat ik lekker vind en wat de gemak dient. Ik kook alleen als ik zin heb. Dat kan rustig weken achter elkaar zijn, om vervolgens weken achter elkaar eten te halen.
nah, ik moet er in mijn werk representatief uitzien, dus dat gaat wel wat snellerquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:00 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is.Ik doe gemiddeld drie jaar met twee spijkerbroeken.
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was.
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..quote:Tegenwoordig kijk ik met enige frustratie terug op mijn jeugd. Ik neem het mijn moeder erg kwalijk dat ze mij heeft laten opgroeien in de situatie waarin ik ben opgegroeid. Vooral omdat het deels aan haar laksheid lag. Soms denk ik wel eens dat ze er bewust voor kiest om zo min mogelijk te doen. (Dit speelt nog steeds).
Ok, dat is duidelijk.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was.
jah roken was ook een issue iddquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..
Mijn vader is van nature heel lui en laks
trekt al voor zolang ik besta en weet een uitkering en heeft nergens zin in
Hij staat ook heel negatief in het leven.
Maar het is wel mijn vader en toch hou k van hem
Ik merk wel nu ik ouder word ik steeds meer eigenschappen van mezelf in mijn vader terug zie
Ik maak nooit iets af waar ik aan begin. Ben heeeeel lui lig het liefst de hele dag op de bank
En zie eerder het negatieve van het positieve.
Terwijl mijn moeder juist het tegenovergestelde is
Maar ik kan hem weinig kwalijk nemen als hij zo in elkaar zit eigenlijk
Kloptquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:06 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.
Dat argument "het blijven toch je ouders" geloof ik niet in en ik heb ze inmiddels de rug toegekeerd.
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
Drum. En dan eens in de tijd een goedkoop merk van de Aldi proberen, wat dan toch niet beviel.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
jah roken was ook een issue idd
de een camel en de ander zware van Nelle
Mijn ouders zijn slim genoeg om dingen goed te doen, maar ze waren gewoon te laks.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Klopt
Maar ik ken jou hele situatie niet dus ik kan daar ook niet over oordelen
Maar mijn vader naja hij bedoeld het allemaal goed
maar het komt er allemaal zo kut uit
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.
mjah, beetje en-en denk ik als ik terugkijk. Ze waren beiden alcoholist, dus tja, daar gaat het beetje geld wat er is aan op. Wat we wel aten waren pakken bami van 4 gulden (van die kleine platte, zoals de bami bij de chinees) en ik vond die vreselijk goor. En echt vreselijk. Het was wat zurig, dus ik wilde het niet vreten. Dus tja, hup in de douche zitten met je bord tot je het op had, want eten weggooien was not-done.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
Heel herkenbaar idd. Verkeerde prioriteiten.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.
Tuurlijk. Het verschilt heel erg. De opvoeding op zich is natuurlijk ook bepalend. Ik ken daar een levend voorbeeld van...quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.
Maar ook hier zul je zien dat sommige kinderen uit zulke gezinnen later heel succesvol en gedisciplineerd worden en mensen die juist in meer gestructureerde gezinnen opgroeien falen.
Die pakken hadden wij bijna wekelijks.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef BrandX het volgende:
[..]
mjah, beetje en-en denk ik als ik terugkijk. Ze waren beiden alcoholist, dus tja, daar gaat het beetje geld wat er is aan op. Wat we wel aten waren pakken bami van 4 gulden (van die kleine platte, zoals de bami bij de chinees) en ik vond die vreselijk goor. En echt vreselijk. Het was wat zurig, dus ik wilde het niet vreten. Dus tja, hup in de douche zitten met je bord tot je het op had, want eten weggooien was not-done.
Gevleugelde uitspraak: de biaffra kindjes hebben niets, wees dankbaar. Heb daar een aardig trauma aan over gehouden
. Als ik die bami alleen al zie ga ik over mijn nek
Je kan die pakken nog steeds kopen, ook in macaroni en spagettivorm, nu 4 euro
ook dit klopt. Voor een groot deel heeft het ook te maken met je eigen karakter. Ik had twee hele intelligente ouders, doch zij waren niet bij machte om er wat mee te doen.Nou was dat in hun tijd ook erg moeilijk. Recessie jaren '70, beiden geen diploma's, mijn vader al rond de vijftig (hij kreeg mij toen hij 40 was en mijn broertje 2 jaar daarna) en fysiek door zijn circusachtergrond nog maar tot weinig in staat. Mijn moeder had een dramatische jeugd achter de rug en kon niet goed meer lopen en nog wat zaken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.
Maar ook hier zul je zien dat sommige kinderen uit zulke gezinnen later heel succesvol en gedisciplineerd worden en mensen die juist in meer gestructureerde gezinnen opgroeien falen.
handje schudden?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef michelllll het volgende:
Zeer herkenbaar allemaal, Moest vroeger altijd in 2e handskleding lopen (van mijn neven) altijd maar het goedkoopste van het goedkoopste moeten hebben, maar zuipen en roken konden ze wel. met als gevolg dat ik door al die trauma`s echt als een god in frankrijk ben gaan leven. heb een goed betaalde baan en geef makelijk 1000 euro per week uit aan lekker eten, jkeding en zinloze bullshit. en sparen was dat?
Over die gezondheid gesproken. Ik heb nooit geleerd om fruit te eten (hadden we zelden) en ik ben veel te dik geworden door al het slechte eten.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
ja maar hoe kom je er vanaf?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:15 schreef BrandX het volgende:
[..]
handje schudden?dat doe ik ook te vaak
is puur nog steeds, na al die jaren, een antireactie
![]()
Ik ken dus iemand die in de AOW terecht is gekomen en met gigantische schulden zat opgescheept. Toch heeft ze haar dochter alles gegeven dat ze nodig had, waardoor ze een gezonde en stabiele persoon is geworden. Dat heeft mij overigens heel erg aan het denken gezet over mijn opvoeding.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dus tja, nuchter en objectief beschouwd snap ik dat de dingen voor een deel gelopen zijn zoals ze gelopen zijn, maar ben ik voor een deel ook heel boos hoe ze er mee om zijn gegaan.
mijn eye-opener was een sabbatical van vier maanden in de Italiaanse bergen. Ik leefde op een vakantiekamp waar we bergtochten maakten. We leefden in een tent waar we alleen in sliepen en hadden een hele grote gezamelijke keukentent waar ook de gasten gewoon zaten. We hadden niets, alleen eten en bier (:D). Geen internet, geen gadgets, alleen muziek uit een oude Creative Zen. En weet je wat? het was de gelukkigste tijd in mijn leven ooit!quote:
Ik denk trouwens dat ik ook wel meer zou uitgeven als geld genoeg had. Maar zit momenteel ook niet echt ruim in het geld...quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef michelllll het volgende:
Zeer herkenbaar allemaal, Moest vroeger altijd in 2e handskleding lopen (van mijn neven) altijd maar het goedkoopste van het goedkoopste moeten hebben, maar zuipen en roken konden ze wel. met als gevolg dat ik door al die trauma`s echt als een god in frankrijk ben gaan leven. heb een goed betaalde baan en geef makelijk 1000 euro per week uit aan lekker eten, jkeding en zinloze bullshit. en sparen was dat?
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
mijn eye-opener was een sabbatical van vier maanden in de Italiaanse bergen. Ik leefde op een vakantiekamp waar we bergtochten maakten. We leefden in een tent waar we alleen in sliepen en hadden een hele grote gezamelijke keukentent waar ook de gasten gewoon zaten. We hadden niets, alleen eten en bier (:D). Geen internet, geen gadgets, alleen muziek uit een oude Creative Zen. En weet je wat? het was de gelukkigste tijd in mijn leven ooit!
Dat heeft gerelativeerd. Ik ben nu een stuk rustiger in mijn uitgaven. Nog lang niet daar waar ik wezen wil, maar wel een eind op weg.
Heb je niet gewoon een koopverslaving?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:22 schreef michelllll het volgende:
[..]
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.
kan, maar ik herken het wel, en ik vind van mezelf zeer zeker niet dat ik koopverslaafd ben. Ik ga neit wekelijks de stad in voor nieuwe dingen enzo.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:24 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Heb je niet gewoon een koopverslaving?
kan gewoon niet sparen!quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:24 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Heb je niet gewoon een koopverslaving?
hey, baat het niet schaadt het niet. En je kan jezelf daarbij de vraag stellen: waarom koop je het? Wie wil je de loef af steken? Koop je het voor jezelf, of voor anderen, dat zij zien wat je nu wel hebt (omdat je het vroeger niet had)? Dat laatste had ik vroeger last vanquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:22 schreef michelllll het volgende:
[..]
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.
Laat dan gewoon iedere maand 500 euro rechtstreeks van je salaris afschrijven richting een spaarrekening waar je het niet kan opnemen. Die 500 euro mis je echt niet.quote:
sowieso, drugsquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:27 schreef michelllll het volgende:
ik heb ook soms wel hele slechte eigenschappen, beste bult drugs ophalen en dan alles in een keer opmaken. maar dat is nou van de baan aangezien ik mn nieuwe auto in de prak gereden heb en een aantal gebroken ribben heb.
heb wat dat betreft een hele erge tijd gehad (speed) 5 jaar terug was dat ongeveer. maar heb nog wel af en toe coke gebruikt en, ik ben dan iemand die geen grenzen meer heeft. das met drank ook netzo bij mij 1 fles is nooit voldoende maakt niet uit wat het isquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:34 schreef BrandX het volgende:
[..]
sowieso, drugs.
Dat is gelukkig een vloek waar ik ver van heb kunnen blijven. Dan heb ik het niet over alcohol, want ik lust graag een wijntje/biertje/whiskey, maar drugs als wiet, coke, hasj, whatever gelukkig nooit. Zonde van mijn geld en mijzelf.
Misschien eens naar de dokter gaan?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:37 schreef michelllll het volgende:
[..]
heb wat dat betreft een hele erge tijd gehad (speed) 5 jaar terug was dat ongeveer. maar heb nog wel af en toe coke gebruikt en, ik ben dan iemand die geen grenzen meer heeft. das met drank ook netzo bij mij 1 fles is nooit voldoende maakt niet uit wat het is
das meer een probleem van 1x in de maand of minder. lijkt me niet iets om mee naar de dokter te gaan.quote:
Mijn dokter ging al helemaal stuiteren toen ik zei dat ik regelmatig een fles wijn leegdronk.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:48 schreef michelllll het volgende:
[..]
das meer een probleem van 1x in de maand of minder. lijkt me niet iets om mee naar de dokter te gaan.
regelmatig in de vorm van 3x per week?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:49 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Mijn dokter ging al helemaal stuiteren toen ik zei dat ik regelmatig een fles wijn leegdronk.
Zoiets ja.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:52 schreef michelllll het volgende:
[..]
regelmatig in de vorm van 3x per week?
Sorry, maar je kan niet alles afwentelen. Ik weet niet hoe oud je bent maar je kan lezen, jezelf informeren, je weet nu dat fruit handig is dus dan kan je gaan afvallen enzovoorts.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:15 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Over die gezondheid gesproken. Ik heb nooit geleerd om fruit te eten (hadden we zelden) en ik ben veel te dik geworden door al het slechte eten.
dat lijkt mij ook niet gezond. maar ik kan daar niet over oordelen. als ik los ga is het altijd in het weekendquote:
Waar zit het hem dan in volgens jou?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:54 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Sorry, maar je kan niet alles afwentelen. Ik weet niet hoe oud je bent maar je kan lezen, jezelf informeren, je weet nu dat fruit handig is dus dan kan je gaan afvallen enzovoorts.
Vind het echt flauwekul. Ik kom uit een welvarend gezin maar mijn moeder kookte zeer slecht, als er al groente waren kookte ze die tot moes, ik kende het snackbarmenu uit mijn hoofd. Ik kookte vanaf mijn 14 voo rhet gezin om nog wat fatsoenlijks binnen te krijgen! En ik ben niet te dik.
Kleren droeg ik van mijn broer. Ken mensen uit een heel rijk gezin en die kregen op vakantie geeneens een ijsje, vond hun vader zonde van het geld, ze moesten maar water drinken op de wc.
Je zit gewoon onwijs te klagen. Je zal het ongetwijfeld zwaar hebben gehad maar dat zal eerder aan de verdere gezinssituatie hebben gelegen dan aan de financiële situatie per sé. Je geeft zelf al aan dat de moeder van een vriendinnetje met WAO en schulden wél goed voor haar kind kon zorgen.
Snap gewoon niet waarom je je focused op zaken als cola en eten terwijl het hem daar helemaal niet in zit.
Gebrek aan liefde, aandacht en regelmaat.quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:05 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Waar zit het hem dan in volgens jou?
Je bent niet de enige, ik herken het bij mijn moeder. Alhoewel die niet in armoede is opgegroeid en mijn ouders ook niet arm zijn, heeft mijn moeder enorm veel moeite om geld aan haarzelf uit te geven, maar aan mijn vader en mij vindt ze het geen probleem.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:43 schreef flap_konijn het volgende:
ik leef in ''armoede'' en heb de grootste moeite om ook maar een cent aan me eigen uit te geven maar ja geef wel weer een smak geld uit om een kennis een nieuwe auto voor zijn verjaardag te kopen![]()
zelfs met boodschappen heb moeite mee terwijl dat bij lange na niet nodig is... auto's heb ik iets minder moeite mee omdat ik dat gebruik voor werk enzo. behoorlijk serieus probleemik blokkeer volledig om zelf iets aan me te geven.
Het is nog wiedes dat ouders die geen geld over hebben voor gezond eten en een beetje leuk leven voor hun kinderen, niet bepaald liefde en aandacht aan hun kinderen schenkt. Ooit van de Piramide van Maslow gehoord? In mijn geval was alleen de eerste trap echt van toepassing.quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gebrek aan liefde, aandacht en regelmaat.
ik vind het een pure geld verspilling om wat dan ook voor me te kopen al gaat het iets beter en uiteraard speelt wat er in mijn jeugd gebeurt is daarin een grote rol in.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:06 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Je bent niet de enige, ik herken het bij mijn moeder. Alhoewel die niet in armoede is opgegroeid en mijn ouders ook niet arm zijn, heeft mijn moeder enorm veel moeite om geld aan haarzelf uit te geven, maar aan mijn vader en mij vindt ze het geen probleem.
Die hadden gewoon kutouders?quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:23 schreef Vandaag... het volgende:
Kan me voorstellen dat dat voor jou minder clear cut is dan voor mensen die met geld opgroeiden maar de rest van de pyramide ook niet kregen, die weten logischerwijs dat het geld niks betekent.
Dat heb ik ook, ik geef graag aan de mensen om me heen waar ik om geef, maar mezelf "vergeet" ik.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:43 schreef flap_konijn het volgende:
ik leef in ''armoede'' en heb de grootste moeite om ook maar een cent aan me eigen uit te geven maar ja geef wel weer een smak geld uit om een kennis een nieuwe auto voor zijn verjaardag te kopen![]()
Precies! Net als jij gewoon kutouders hebt. Je hebt kutouders met geld en kutouders zonder geld. Het blijven kutouders en je krijgt er allemaal een knauw van mee.quote:
quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:51 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat heb ik ook, ik geef graag aan de mensen om me heen waar ik om geef, maar mezelf "vergeet" ik.
Dat zal het dan wel zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:58 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Precies! Net als jij gewoon kutouders hebt. Je hebt kutouders met geld en kutouders zonder geld. Het blijven kutouders en je krijgt er allemaal een knauw van mee.
Ik heb dan wel niet dat meegemaakt wat jij hier vertelt maar ken wel soortgelijk verhalen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:44 schreef Pipo1234 het volgende:
Mijn ouders zijn rond mijn achtste gescheiden en vanaf toen heb ik bij mijn moeder gewoond tot ik het huis uit ging. Mijn moeder heeft eerst kort gewerkt en is vervolgens in de bijstand terechtgekomen. Later is ze doorgestroomd naar de WAO. Ik ben dus opgegroeid in een vrij armoedige omgeving. Er was eigenlijk nooit ergens geld voor en als de wasmachine of auto kapot ging, was er altijd paniek in de tent. Ik heb zelfs een keer op mijn donder gehad toen ik een boterham met hagelslag aan een buurtgenootje gaf.
Het opgroeien in armoede heeft mij gevormd en ik ben ontzettend voorzichtig geworden met geld uitgeven. Misschien iets te voorzichtig, aangezien ik alleen geld uitgeef aan dingen die ik echt noodzakelijk vind. In mijn tienerjaren ging ik bijvoorbeeld zelden uit omdat ik het geld er niet (echt) voor had. Onder andere dat heeft tot gevolg gehad dat ik tegenwoordig vrijwel geen vrienden meer heb. Het opgroeien in armoede is niet de oorzaak, maar het heeft er wel sterk aan bijgedragen.
Opgroeien in armoede leert je meer waardering op te brengen voor kleinere dingen in het leven. Dingen die anderen misschien niet opvallen of niet interessant (meer) vinden. Helaas is de keerzijde hiervan dat je ook weinig binding hebt met gebruikelijke dingen zoals naar de bioscoop gaan of even een patatje halen. Ik ben ik mijn jeugd ook nog nooit echt op vakantie geweest (afgezien van hier en daar een weekje kamperen bij een boer).
Tegenwoordig kijk ik met enige frustratie terug op mijn jeugd. Ik neem het mijn moeder erg kwalijk dat ze mij heeft laten opgroeien in de situatie waarin ik ben opgegroeid. Vooral omdat het deels aan haar laksheid lag. Soms denk ik wel eens dat ze er bewust voor kiest om zo min mogelijk te doen. (Dit speelt nog steeds).
Ik ben opgegroeid in een klimaat waarin de verwachtingen niet al te hoog waren. Ook niet zo raar als er vrijwel geen geld is en er dus niets kan. Ik heb daardoor een bepaalde fatalistische houding gekregen, waardoor ik op de dag ben gaan leven/mezelf heb laten leven. Een aantal jaren terug ben ik door een emotionele tegenvaller ontzettend veranderd in en aan het denken gezet over het leven dat ik leidde. Sindsdien ben ik aan mijzelf gaan werken en weer terug naar school gegaan. Mijn houding is toen volledig omgeslagen door juist niet naar het minimale te verlangen, maar het maximale. Helaas is de weg die ik moet gaan nog lang, maar ik ben in ieder geval op weg.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen het hebben ervaren om op te groeien in een arm (éénouder)gezin, of dit het fundament van hun leven heeft beïnvloed en of ze er vandaag de dag nog iets van merken.
Gaat wel goed komen. Met een beetje mazzel begin ik in september aan een studie Wiskunde o.i.d. op de universiteit. Gelukkig heeft mijn vriendin genoeg geld om voorlopig even door te gaan en ik zelf ook wel spaargeld, want oppotten kan ik als de beste.quote:Op donderdag 19 mei 2011 13:52 schreef rubje het volgende:
[..]
Ik heb dan wel niet dat meegemaakt wat jij hier vertelt maar ken wel soortgelijk verhalen.![]()
Ik hoop iig dat je die doelen die je voor jezelf hebt gesteld behaalt, en als je echt nog steeds moet bikkelen voor weinig,ga eens langs in het subfora Fokkers helpen Fokkers want daar geven fokkers onderling weleens bepaalde dingen gratis weg.
Raar, de meeste Nederlanders zijn juist verzot op het afdragen van belasting. Ook ik ben pas gelukkig als een flink percentage van mijn loon ingehouden wordt voor het algemeen belang.quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:05 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]Ik heb juist het omgekeerde. Het liefste zou ik zelfs geen belasting betalen. Elke cent wil ik voor mezelf houden.
Sarcast.quote:Op donderdag 19 mei 2011 14:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
Raar, de meeste Nederlanders zijn juist verzot op het afdragen van belasting. Ook ik ben pas gelukkig als een flink percentage van mijn loon ingehouden wordt voor het algemeen belang.
Jij hebt 20 jaar in Afrika doorgebracht en weet wat het is om 3 weken lang zonder eten naar bed te gaan?quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:11 schreef paintmeester het volgende:
Niet op vakantie, de hele week doen met 3 flessen frisdrank en alleen maar ham, kaas en pindakaas op je brood! Hier hebben mensen in totale armoe geleefd.![]()
Er is een verschil tussen het niet breed hebben en in armoede leven.
Dat is slechts een definitie van armoede. Er bestaan er wel meer. De 1 dollar a day definitie gaat bijvoorbeeld voor Nederland ook niet op.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:32 schreef paintmeester het volgende:
Dat is geen armoede.
Je leeft in armoede als je niet kunt voorzien in je primaire levensbehoefte.
Zo zie je dat het meer gaat om de aandacht en de regelmaat dan om het geld zelf.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:55 schreef Evenveel het volgende:
Hmm "armoede"...
Toen ik twee jaar oud was zijn mijn ouders gescheiden. Mijn moeder is toen in dezelfde maanden werkeloos geraakt door een reorganisatie en is dat gebleven totdat ik ongeveer 12 was.
In die 10 jaar hebben we het natuurlijk niet breed gehad. Helaas heeft mijn moeder toen door een aantal verkeerde beslissingen hoge schulden opgebouwd. Dus dan zit je in de bijstand en heb je (ja, wel door eigen schuld ja) nog minder over elke maand door veels te veel aan schulden.
Maar een slechte jeugd? Nee. Zeker niet. Ik heb vooral leuke herinneringen aan mijn jeugd. Ik weet dat mijn moeder en ik een heel sociaal leven hadden. Veel kennissen, vrienden, goede relatie met buren en ik natuurlijk met de kinderen van eerdergenoemden.
Natuurlijk was het niet leuk om in de kleren rond te lopen van een neef of een zoon van een kennis die er uit was gegroeid. Maarja, het was gratis. En je hoefde natuurlijk niet in kleren van de Wibra rond te lopen. Wat natuurlijk geen schande is, maarja, laten we eerlijk zijn, als kind heb je het op school gewoon wat makkelijker met merkkleding (hoe idioot dat ook moge zijn natuurlijk).
Auto hadden we natuurlijk niet, meubels te weinig en vaak gratis gekregen van iemand die ze weg wouden gooien. Alle andere zaken kwamen uit kringloopwinkels. Eten kwam uit de Aldi, Basismarkt, de markt etc. Echt slechte herinneren heb ik niet aan het eten. Ja, alles was eigen merk en we aten ook heel erg vaak brood (met alleen suiker of boter omdat er geen geld meer voor ander beleg was, soms). En dat dus ook voor het avondeten. Of alleen aardappelen met bonen (heeel vaak gegeten). Maar als je dan eens iets 'lekkers' at, dan waardeerde je dat zo veel meer...
Ik kan niet zeggen dat ik getekend ben door hoe ik ben opgegroeid eigenlijk. Het enige wat ik mij extreem heb aangetrokken is dat mijn moeder altijd zei "we zijn geboren als een dubbeltje en zullen nooit een kwartje worden". Dat heb ik tot mijn levensmotto gemaakt, alleen dan: "ik ben geboren als een dubbeltje, maar kan makkelijk nog zelfs meer dan een kwartje worden".
Ik ben niet heel erg zuinig nu, ik geef ook niet alles meteen uit. Ik ben gewoon 'normaal'. Ik denk ook niet dat je door een dergelijke opvoeding extra zuinig of andersom wordt. Dat moet altijd al tussen je oren hebben gezeten, rijk of arm. Ik denk dat je met name een werkinstelling meekrijgt. Ik heb sinds heel jong geleerd dat geld nooit zomaar op je afkomt. Je moet er altijd wat voor doen. En daardoor heb ik de instelling dat je hard moet werken voor je geld. En nu verdien ik net geen 3x modaal. Best goed dus, zo'n opvoeding.
Ach volgens mij was het in het verleden heel gebruikelijk om nog in goede conditie verkerende kinderkleding door te geven aan familie of vrienden. Dat gebeurde in mijn familie ook, en bij ons in de straat gebeurde het ook veel. Als je nagaat is het eigenlijk ook helemaal niet zo raar, een kind onder de 10 groeit heel snel uit zijn goede kleding.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:55 schreef Evenveel het volgende:
Hmm "armoede"...
Natuurlijk was het niet leuk om in de kleren rond te lopen van een neef of een zoon van een kennis die er uit was gegroeid. Maarja, het was gratis. En je hoefde natuurlijk niet in kleren van de Wibra rond te lopen. Wat natuurlijk geen schande is, maarja, laten we eerlijk zijn, als kind heb je het op school gewoon wat makkelijker met merkkleding (hoe idioot dat ook moge zijn natuurlijk).
Owja die gruwelijke lapjes. Daar heb ik ook nog mee rondgelopen...quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ach volgens mij was het in het verleden heel gebruikelijk om nog in goede conditie verkerende kinderkleding door te geven aan familie of vrienden. Dat gebeurde in mijn familie ook, en bij ons in de straat gebeurde het ook veel. Als je nagaat is het eigenlijk ook helemaal niet zo raar, een kind onder de 10 groeit heel snel uit zijn goede kleding.
En er gaat ook vaak iets kapot, dus wij liepen rond met van die plakkaten op de kleding. Bij mijn moeder was vooral fruit favoriet![]()
Nu zouden ze zeggen die is vast arm. Ik woonde in mijn jeugd in een normale 2 onder 1 kap buurt en eigenlijk had iedereen wel een kledingstuk met een lapje.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Owja die gruwelijke lapjes. Daar heb ik ook nog mee rondgelopen...
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:27 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nu zouden ze zeggen die is vast arm. Ik woonde in mijn jeugd in een normale 2 onder 1 kap buurt en eigenlijk had iedereen wel een kledingstuk met een lapje.
De wegwerpmaatschappij begint inderdaad steeds meer de overhand te krijgen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]Mijn vader had een goed inkomen en ook ik liep vnl in door mijn moeder gemaakte kleding incl reparatielapjes
![]()
Ik denk dat we nu gewoon allemaal veel te verwend zijn en dingen direct weggooien als ze een beetje kapot zijn.
En vooral als je met wat minder bent opgegroeid, dan heb je pas goed door wat de waarde van dat alles is. Mijn moeder kwam bijv uit een redelijk arm gezin, geboren vlak na de oorlog etc. Dus zij wist nog wel wat zuinigheid was en heeft dat altijd in haar eigen gezin ook doorgevoerd terwijl we op zich best geld hadden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:35 schreef Pipo1234 het volgende:
De wegwerpmaatschappij begint inderdaad steeds meer de overhand te krijgen.
Dat herken ik en heb ik nog steeds. Ik heb altijd in krakkemikkige huurwoningen gewoond waar alles minimaal was. Toen ik voor het eerst bij mijn vriendin over de vloer kwam moest ik wel even wennen aan het feit dat ze een aanrecht hadden dat groter dan 1.5m2 was, een bad hadden, een thermostaatkraan hadden, twee wc's in huis.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:50 schreef Schenkstroop het volgende:
...
Ik heb eigenlijk van de amroede niks bewust doorgehad tot ik op mijn 17e het huis uitging en elders bij mensen thuiskwam. En merkte dat verschil in kwaliteit van leven wel erg groot was ten opzichte van wat ik gewend was. En dat waren pas gemiddelde gezinnen.
...
Ja ik herken dat. Nadat ik een paar keer bij een klasgenoot thuis was geweest en zag hoe ander shet was bij hem. En omdat zijn 'oma' daar een beetje hielp met het huishouden (wat ik niet doorhad). Dacht ik dat zij een huishoudster hadden. Dit zei ik dus zo tegen mijn moeder. En die kan nooit dr mond houden, dus die vraagt dat zo bij de eerste de beste kans die ze kreeg, aan de moeder van mijn vriend. En toen werd ik als 8 jarig jochie even toegesproken.. Ik schaamde mij behoorlijk voor die misverstandquote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:56 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Dat herken ik en heb ik nog steeds. Ik heb altijd in krakkemikkige huurwoningen gewoond waar alles minimaal was. Toen ik voor het eerst bij mijn vriendin over de vloer kwam moest ik wel even wennen aan het feit dat ze een aanrecht hadden dat groter dan 1.5m2 was, een bad hadden, een thermostaatkraan hadden, twee wc's in huis.Er is daar altijd frisdrank in de koelkast (en helaas amper melk). In het begin dacht ik dat haar ouders heel veel geld hadden (groot huis, grote tuin) maar ze hebben gewoon veel geluk gehad en er hard voor gewerkt. Helaas zijn het wel PVDA'ers.
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:02 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
...
Maar dat was dus omdat ik dacht dat zij rijk waren. Zij woonden gewoon in een rijtjeshuis.
Mijn vader heeft ook nooit alimentatie betaald, omdat hij (volgens mijn moeder) mijn moeder niet vertrouwde met het geld. Wat ik overigens ook een beetje moet beamen. Daar kwam bij dat er geen rechtelijke dwang in het spel was, dus mijn moeder moest het doen van een uitkering (en diverse leningen). Ik weet nog dat ze vaak boodschappen bij de Aldi betaalde met ongedekte cheques.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:05 schreef saaw het volgende:
Mijn vriend is opgevoed door alleen zijn moeder. Hij heeft een oudere broer en zus en zn vader ging vrij snel na zijn geboorte weg en heeft ook nooit alimentatie betaald.
Hoe zij kon rondkomen van de bijstand is mij nogsteeds een raadsel, en ze gingen dan wel nooit echt op vakantie maar verder heeft hij nooit echt last gehad van het feit dat er geen geld was.
Hij droeg de oude kleren van zn broer en kon niet mee naar de bioscoop met vriendjes maar hij heeft nooit honger gehad.
Je wordt er inderdaad wel redelijk hard van m.a.w. je leert dat je overal voor zult moeten werken in het leven. Aan de andere kant is verzuurt raken natuurlijk ook snel gebeurd als er maar genoeg dingen tegenzitten. Er zijn vast een hoop mensen die zich helemaal opvreten over het feit dat hun leven zo bepaald is door hun afkomst. Ik snap dat wel, aangezien ik dat ook wel heb.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:05 schreef saaw het volgende:
...
Dat zij hier mee om kunnen gaan zonder verzuurd te raken en goeie mensen zijn geworden maakt dat ik veel respect hem voor hun ouders, dat ze ondanks hun ellende toch liefde konden geven en een goede opvoeding.
Ik snap dat om eerlijk te zijn juist niet zo goed.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:12 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Je wordt er inderdaad wel redelijk hard van m.a.w. je leert dat je overal voor zult moeten werken in het leven. Aan de andere kant is verzuurt raken natuurlijk ook snel gebeurd als er maar genoeg dingen tegenzitten. Er zijn vast een hoop mensen die zich helemaal opvreten over het feit dat hun leven zo bepaald is door hun afkomst. Ik snap dat wel, aangezien ik dat ook wel heb.
Dat had ik ook. Ik ben daar nog steeds boos over, want alles wat ik verdiende ging op de grote hoop. Zo kun je als jong volwassene nooit een leven opbouwen als je minimumloon verdiend en de helft mag inleveren. Ik sta daar wel anders in dan jij denk ik, want ik wilde gewoon een leven opbouwen voor mezelf en niet voortdurend lijden onder mijn moeders falen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:28 schreef BeffJeck het volgende:
Vanaf mijn zestiende bij mijn moeder gewoond die op het bestaansminimum zat en invalide was. Ik zat nog op school werkte er veel bij. Ik kon sowieso een gedeelte van salaris inleveren bij mijn moeder. Want de sociale dienst zag dit als een extra inkomen. Huursubsidie verviel ook. Dus dat kon ik ook rechtrekken. ...
Dat is hier het geval inderdaad, ik had mezelf voorgenomen om nooit in een dergelijke situatie te komen waarbij ik moest rondkomen van enkele euro's en alles ging prima tot er op mijn 19e ineens een chronische ziekte aan het licht kwam, ik m'n studie moest afkappen en ineens in de bijstand terecht kwam en rond mocht komen van 1200 euro incl. alle toeslagen met z'n tweetjes.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:25 schreef saaw het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het moeilijk zijn, maar ik zie om mij heen veel mensen die met heel weinig begonnen zijn en gevochten hebben voor een opleiding of juist met een stom baantje begonnen zijn en zich omhoog hebben gewerkt. De boosheid om het verleden kan ook motiverend werken om het beste uit jezelf te halen.
Ik snap het wel maar keur het ten zeerste af. Mijn moeder doet dat namelijk wel. Die heeft nooit echt de moeite gedaan om iets te maken van haar leven, terwijl ze slim genoeg is. Ze werkt nu in deeltijd bij een werkvoorziening en laat haar inkomen gewoon aanvullen door de WAO, terwijl ze makkelijk voltijd kan werken. Ze heeft daar alleen geen zin in, aangezien ze dan haar "hobby's" niet kan uitoefenen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:25 schreef saaw het volgende:
[..]
Ik snap dat om eerlijk te zijn juist niet zo goed.
Natuurlijk kan het moeilijk zijn, maar ik zie om mij heen veel mensen die met heel weinig begonnen zijn en gevochten hebben voor een opleiding of juist met een stom baantje begonnen zijn en zich omhoog hebben gewerkt. De boosheid om het verleden kan ook motiverend werken om het beste uit jezelf te halen.
Je neerleggen bij je afkomst en denken dat dat de rest van je leven moet bepalen ligt helemaal bij jezelf. Ik beweer niet dat het makkelijk is, maar dat zegt imo niet dat je het niet aan jezelf verschuldig bent om te proberen.
Ik wil deze discussie eigenlijk niet eens aangaan, maar toch doe ik het...quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:40 schreef Patrickovik het volgende:
Kom nou zegwat een huilie topic, jullie zijn niet in armoede opgegroeid. Jullie ouders hadden gewoon minder te besteden.
In Nederland kennen we bijna geen echte armoede, zolang je nog te vreten hebt en een dak boven je hoofd hebt, heb je geen armoede, dat er geen geld is voor een vaatwasser of dat de auto niet gerepareerd kan worden is GEEN armoede!!!
Even een quote voor je:quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:43 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik wil deze discussie eigenlijk niet eens aangaan, maar toch doe ik het...
Armoede is relatief. Is het niet zo dat in een rijk land zoals Nederland waar het sociale stelsel zo goed is, armoede gekenmerkt wordt als het minder goed hebben? Natuurlijk verhonger je niet, maar dat deden mensen in de jaren 50 ook niet massaal. Het gaat om relatieve armoede en niet om verhongeren.
Zwevers die ik op straat tegen kom, dat is pas armoede. Dat jij een paar speelgoedjes niet kon krijgen en dat armoede noemt ligt toch echt aan jou.quote:Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Hoe ben jij opgegroeid?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:40 schreef Patrickovik het volgende:
Kom nou zegwat een huilie topic, jullie zijn niet in armoede opgegroeid. Jullie ouders hadden gewoon minder te besteden.
In Nederland kennen we bijna geen echte armoede, zolang je nog te vreten hebt en een dak boven je hoofd hebt en je naar school kunt, heb je geen armoede.
Dat er geen geld is voor een vaatwasser of dat de auto niet gerepareerd kan worden is GEEN armoede!!!
Gut gut. Ik zal het omwille van jouw ego dan geen armoede meer noemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:47 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Even een quote voor je:
[..]
Zwevers die ik op straat tegen kom, dat is pas armoede. Dat jij een paar speelgoedjes niet kon krijgen en dat armoede noemt ligt toch echt aan jou.
Waarom is dat armoede, ze kunnen een uitkering krijgen, goedkoop een slaapplaats, dito met eten, gratis kleding ...quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:47 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Even een quote voor je:
[..]
Zwevers die ik op straat tegen kom, dat is pas armoede. Dat jij een paar speelgoedjes niet kon krijgen en dat armoede noemt ligt toch echt aan jou.
Jij denkt zeker dat je in dit land nog steeds een uitkering kan krijgen bij een pakje boter. Paars is al voorbij hoorquote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:55 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Waarom is dat armoede, ze kunnen een uitkering krijgen, goedkoop een slaapplaats, dito met eten, gratis kleding ...
Ik zou juist nooit geld van mijn ouders lenen. Mijn moeder heeft geen spaargeld en mijn vader wil ik het niet van lenen, want dat is een te grote zeikerd.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:01 schreef HostiMeister het volgende:
...
Maar die 8 jaren 'armoede' heeft er wel voor gezorgd dat ik geld spendeer aan alles waar ik op dat moment zin in heb. Ik spaar geen cent, met in het achterhoofd dat mocht het mis gaan ik wel bij pa aan kan kloppen, niet erg volwassen, terwijl ik genoeg verdien om mijn eigen boontjes te doppen, maargoed. Een beetje zoals BrandX in haar eerste post zegt, alles uitgeven terwijl ik het ook had kunnen sparen.
Pa die verdien(de) genoeg, en die heeft ook genoeg. Ik heb om een of andere reden de debiele gedachte in mijn hoofd, 'Jij hebt me op de wereld geneukt, beter zorg je er dan ook maar voor dat ik het er leuk heb, dat is jouw verantwoordelijkheid.' Een gedachte die door velen als vreemd wordt beschouwd. Plus dat ik een goede band heb met allebei mijn ouders, misschien anders als in jouw situatie.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik zou juist nooit geld van mijn ouders lenen. Mijn moeder heeft geen spaargeld en mijn vader wil ik het niet van lenen, want dat is een te grote zeikerd.
Ik weet niet of het zo vreemd is dat je bepaalde verwachtingen hebt van je ouders? Even je handje ophouden is natuurlijk niet echt netjes, maar je mag toch wel verwachten dat ze zorgen dat je normaal naar school kan enzovoorts.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:06 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Pa die verdien(de) genoeg, en die heeft ook genoeg. Ik heb om een of andere reden de debiele gedachte in mijn hoofd, 'Jij hebt me op de wereld geneukt, beter zorg je er dan ook maar voor dat ik het er leuk heb, dat is jouw verantwoordelijkheid.' Een gedachte die door velen als vreemd wordt beschouwd. Plus dat ik een goede band heb met allebei mijn ouders, misschien anders als in jouw situatie.
Tja, jij zegt dan weer dat het niet netjes is, in mijn hoofd heb ik het zo verdraaid dat als je dat bij je ouders doet het niet zo erg is. Maar goed, waarschijnlijk ben ik gewoon een verwende klootzak. Ondanks die periode van 'armoede'. Toen ik ging studeren hebben ze me ook ontzettend goed ondersteund, ook financieel.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:10 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zo vreemd is dat je bepaalde verwachtingen hebt van je ouders? Even je handje ophouden is natuurlijk niet echt netjes, maar je mag toch wel verwachten dat ze zorgen dat je normaal naar school kan enzovoorts.
Wat is dat nou voor een houding?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:47 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Even een quote voor je:
[..]
Weet je waarom mensen in de armoede in Nederland niet verhongeren? Omdat alles wat een normaal gemiddeld huishouden besteedt aan kleine uitjes en kadotjes en meubulair ed, allemaal opgaat aan eten in een amroedig gezin.. Daarom is er bij mij thuis nooit veel kerst, sinterklaas of verjaardagen gevierd. in die zin is dat dus wél armoede vind ik. Want je komt al bijna niet aan die eerste levensbehoeften (eten) tenzij je de rest, wat anderen vanzelfsprekend vinden, laat.quote:Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Wees er blij mee. Mijn ouders heeft het nooit echt veel geboeid. Ik moet mezelf ook in de schulden steken om naar de universiteit te gaan. Mijn moeder interesseert het allemaal niet zoveel en mijn vader ziet me liever aan het werk gaan. Maar ik wil ook iets van mijn leven maken en doen wat ik leuk vind, dus ik wil gewoon studeren en iets leren dat me ligt en niet de rest van mijn leven kutbaantjes hebben en net zo als mijn ouders worden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tja, jij zegt dan weer dat het niet netjes is, in mijn hoofd heb ik het zo verdraaid dat als je dat bij je ouders doet het niet zo erg is. Maar goed, waarschijnlijk ben ik gewoon een verwende klootzak. Ondanks die periode van 'armoede'. Toen ik ging studeren hebben ze me ook ontzettend goed ondersteund, ook financieel.
Het is trouwens ook vrij discutabel wat in Nederland onder een "menswaardig" leven wordt verstaan.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:28 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Weet je waarom mensen in de armoede in Nederland niet verhongeren? Omdat alles wat een normaal gemiddeld huishouden besteedt aan kleine uitjes en kadotjes en meubulair ed, allemaal opgaat aan eten in een amroedig gezin.. Daarom is er bij mij thuis nooit veel kerst, sinterklaas of verjaardagen gevierd. in die zin is dat dus wél armoede vind ik. Want je komt al bijna niet aan die eerste levensbehoeften (eten) tenzij je de rest, wat anderen vanzelfsprekend vinden, laat.
Hoe is je relatie nu met je ouders dan? Ik vind dat verhaal van jou en BrandX wel redelijk schocking; dat er heel weinig geld is maar mensen het wel uit gaan geven aan dingen die ze helemaal niet nodig hebben.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
Aggus, heb je hem weer. Zo'n verkapt "kijk mij eens zielig zijn" post. Je mist voor het gemak even compleet dat je in Nederland naast eten ook een DAK boven je hoofd krijgt van de staat en gezondheidszorg. Ik vind het walgelijk hypochriet dat je doet alsof dat niet genoeg is en mensen maar alles van de staat moeten krijgen. 90% van de wereldbevolking woont in landen waar ze het niet zo luxe hebben. Niemand in Nederland hoeft honger te lijden of op straat te leven. Als je luxe wil (en dat zijn cadeau's en uitjes gewoon) zul je daarvoor moeten werken.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:28 schreef Schenkstroop het volgende:
Weet je waarom mensen in de armoede in Nederland niet verhongeren? Omdat alles wat een normaal gemiddeld huishouden besteedt aan kleine uitjes en kadotjes en meubulair ed, allemaal opgaat aan eten in een amroedig gezin.. Daarom is er bij mij thuis nooit veel kerst, sinterklaas of verjaardagen gevierd. in die zin is dat dus wél armoede vind ik. Want je komt al bijna niet aan die eerste levensbehoeften (eten) tenzij je de rest, wat anderen vanzelfsprekend vinden, laat.
Schokkend? Ik ben het gewend om eerlijk te zijn. Zo gaat dat namelijk bij veel gezinnen/alleenstaanden met weinig geld.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe is je relatie nu met je ouders dan? Ik vind dat verhaal van jou en BrandX wel redelijk schocking; dat er heel weinig geld is maar mensen het wel uit gaan geven aan dingen die ze helemaal niet nodig hebben.
Vraag niet wat voor dak, maar het is inderdaad een dak. Ik heb jaren in een huis gewoond wat aan alle kanten tochtte en behoorlijk oud was. (Was een vooroorlogse woning die in de jaren 80 gerenoveerd was). Ik ben dus allang blij dat ik nu in een huis woon dat niet tochtig is.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Aggus, heb je hem weer. Zo'n verkapt "kijk mij eens zielig zijn" post. Je mist voor het gemak even compleet dat je in Nederland naast eten ook een DAK boven je hoofd krijgt van de staat en gezondheidszorg. Ik vind het walgelijk hypochriet dat je doet alsof dat niet genoeg is en mensen maar alles van de staat moeten krijgen. 90% van de wereldbevolking woont in landen waar ze het niet zo luxe hebben. Niemand in Nederland hoeft honger te lijden of op straat te leven. Als je luxe wil (en dat zijn cadeau's en uitjes gewoon) zul je daarvoor moeten werken.
Die van mij al bijna 20 jaar perfect! Zo lang heb ik al geen contact meer met ze.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe is je relatie nu met je ouders dan? Ik vind dat verhaal van jou en BrandX wel redelijk schocking; dat er heel weinig geld is maar mensen het wel uit gaan geven aan dingen die ze helemaal niet nodig hebben.
En definities zijn ook maar verzonnen en zullen in de praktijk absoluut niet een hele lading dekken. Al is het doel van definities om dat wel te pogen. Zwart-wit van definities uitgaan is niet altijd mogelijk.Zoiezo is het merkwaardig om een ander, met een andere levensvisie, voor anderen te laten bepalen wat wel of niet is. Maargoed precies wat je zegt aan discussie onderhevig.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:35 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het is trouwens ook vrij discutabel wat in Nederland onder een "menswaardig" leven wordt verstaan.
mjah, helaas bestond voor een deel mijn 'dak' uit een vervallen caravannetje met gaten in het dak en enkele weken ook uit dozen. Maar goed.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
[..]
Aggus, heb je hem weer. Zo'n verkapt "kijk mij eens zielig zijn" post. Je mist voor het gemak even compleet dat je in Nederland naast eten ook een DAK boven je hoofd krijgt van de staat en gezondheidszorg. Ik vind het walgelijk hypochriet dat je doet alsof dat niet genoeg is en mensen maar alles van de staat moeten krijgen. 90% van de wereldbevolking woont in landen waar ze het niet zo luxe hebben. Niemand in Nederland hoeft honger te lijden of op straat te leven. Als je luxe wil (en dat zijn cadeau's en uitjes gewoon) zul je daarvoor moeten werken.
Dat hoeft dus niet in nederland. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het gewoon irritant als een uitvreter als Schenkstroop zit te klagen dat hij het allemaal zo erg heeft. Waar hij straks mee aan gaat komen is dat 't komt omdat hij een kleine chinees is die niks gegund wordt.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:52 schreef BrandX het volgende:
mjah, helaas bestond voor een deel mijn 'dak' uit een vervallen caravannetje met gaten in het dak en enkele weken ook uit dozen. Maar goed.
Zo makkelijk om te oordelen van achter je beelscherm natuurlijk
Maar vind jij dat "wel okay" dan? Ik zou waarschijnlijk naderhand goed kwaad zijn geweest. Roken is gewoon enorm duur.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:41 schreef Pipo1234 het volgende:
Schokkend? Ik ben het gewend om eerlijk te zijn. Zo gaat dat namelijk bij veel gezinnen/alleenstaanden met weinig geld.
Hehe. Toen ik op school vertelde dat ik ben opgegroeid in een bijstandsgezin was het wel even stil. Niemand in mijn klas had daar ervaring mee, aangezien ze allemaal uit goede families kwamen. Ze hadden spontaan een soort respect ervoor, gelukkig waren dat allemaal redelijk sociale mensen. Oordelen is makkelijk, helemaal als je niet weet waar je over praat.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:52 schreef BrandX het volgende:
[..]
...
Zo makkelijk om te oordelen van achter je beelscherm natuurlijk
Nee natuurlijk niet. Ik neem mijn moeder het roken op meerdere vlakken kwalijk. Ten eerste heeft ze lekker door zitten paffen tijdens haar zwangerschap van mij, ten tweede heeft ze mijn hele jeugd door in mijn buurt zitten roken en ten derde had ze dat geld beter kunnen besteden. Ik hoop van harte dat ze ooit nog eens longkanker of zoiets krijgt, want dat heeft ze wel verdiend.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Maar vind jij dat "wel okay" dan? Ik zou waarschijnlijk naderhand goed kwaad zijn geweest. Roken is gewoon enorm duur.
oh interpreteer mijn post goed, ik klaag niet over de sociale voorzieningen. Daarin geef ik je volkomen gelijk. Ook ben ik volledig met je eens dat je niet moet afwachten, maar zelf actie moet ondernemen, hoe beperkt je mss ook bent. Elke actie is beter dan geen c.q. afwachten. Maar in de jaren '70 was het zeer zeker wel mogelijk dat je letterlijk op straat leefdequote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat hoeft dus niet in nederland. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het gewoon irritant als een uitvreter als Schenkstroop zit te klagen dat hij het allemaal zo erg heeft. Waar hij straks mee aan gaat komen is dat 't komt omdat hij een kleine chinees is die niks gegund wordt.
Ik heb zelf een vriendinnetje gehad die in eigenlijk exact de situatie van de TS gezeten heeft, en ik weet ook hoe zulke dingen gaan, maar je hoeft in NL echt niet in een doos te wonen. Dat jou dat wel overkomen is, lag waarschijnlijk toch wel voor een groot deel aan je ouders. Ja je woont dan waarschijnlijk wel in een dorp in een rijtjeshuis, maar dat is stukken beter dan waar zo'n groot deel van de wereldbevolking in zit.
Dus ik geloof echt wel dat je hierdoor een kutjeugd hebt gehad en vind dat oprecht klote voor je, maar ik kan het niet zo goed hebben dat mensen hier klagen over alle uitkeringen en sociale zekerheid die we hebben.
Ik vind het wel wat jammer dat dan de conclusie is dat ik "oordeel". Ik geloof echt wel dat je een kutjeugd hebt gehad hoor, en dat was ook oneerlijk. Maar ik vind het irritant als mensen "de staat" daar de schuld van geven. We hebben het hier in NL relatief t.o.v. de wereld erg goed. Ik snap dat je daarmee de schade niet ongedaan maakt, ik vind dat er ook meer toezicht moet komen als ouder de zorg van hun kinderen niet goed oppakken. Dat je ouders die in de bijstand zitten het beetje geld dat ze overhebben uitgeven aan drank of sigaretten is m.i. echt extreem kwalijk. Je kunt voor dat geld ook gewoon met je kids naar de speeltuin.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:59 schreef Pipo1234 het volgende:
Hehe. Toen ik op school vertelde dat ik ben opgegroeid in een bijstandsgezin was het wel even stil. Niemand in mijn klas had daar ervaring mee, aangezien ze allemaal uit goede families kwamen. Ze hadden spontaan een soort respect ervoor, gelukkig waren dat allemaal redelijk sociale mensen. Oordelen is makkelijk, helemaal als je niet weet waar je over praat.
Ach, wie weet ben je er hierdoor wel veel sterker uitgekomen en heb je juist een flinke drive om het beter te doen omdat je niet zo wil worden als je ouders. Dus misschien is dat dan hun 'goeie' invloed op jouquote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:03 schreef BrandX het volgende:
En nee gelukkig was dat niet lang, een paar weken. Maar het was wel een gegeven. Uit huis gezet, en nergens naar toe kunnen. En och, vast door verkeerde beslissingen van mijn ouders. Vast. Maar daarom niet minder waar en minder gebeurt. Je kan in NL wel degelijk op straat terecht komen. Toen zeker. Nu durf ik het je niet te zeggen, want gelukkig ben ik verre van zo'n situatie.
Nope, is niet okay. Verre van. Maar gebeurt te vaak helaas. En niet achteraf boos, toen al. Daarom ook zodra het kon gebroken met mijn ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:58 schreef Catbert het volgende:
Maar vind jij dat "wel okay" dan? Ik zou waarschijnlijk naderhand goed kwaad zijn geweest. Roken is gewoon enorm duur.
De staat heeft er weinig mee te maken gehad. Helaas. Hoewel ik wel onder toezicht heb gestaan van bureau jeugdzorg, maar dat was omdat ik sociale problemen had als kind.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:03 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik vind het wel wat jammer dat dan de conclusie is dat ik "oordeel". Ik geloof echt wel dat je een kutjeugd hebt gehad hoor, en dat was ook oneerlijk. Maar ik vind het irritant als mensen "de staat" daar de schuld van geven. We hebben het hier in NL relatief t.o.v. de wereld erg goed. Ik snap dat je daarmee de schade niet ongedaan maakt, ik vind dat er ook meer toezicht moet komen als ouder de zorg van hun kinderen niet goed oppakken. Dat je ouders die in de bijstand zitten het beetje geld dat ze overhebben uitgeven aan drank of sigaretten is m.i. echt extreem kwalijk. Je kunt voor dat geld ook gewoon met je kids naar de speeltuin.
Tja, ik zie niet hoe je in zo'n situatie geen sociale problemen kan ontwikkelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:05 schreef Pipo1234 het volgende:
De staat heeft er weinig mee te maken gehad. Helaas. Hoewel ik wel onder toezicht heb gestaan van bureau jeugdzorg, maar dat was omdat ik sociale problemen had als kind.
Tja......quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Dat zijn nou de zwartwerkers waar ik alleen maar respect voor heb. Oh, en je pa is een lul, maar dat wist je al vermoed ik.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:07 schreef missyB het volgende:
Wij groeiden na scheiding van pa en ma op in armoede alleen had mijn moeder de kunst dat niet aan ons te laten merken.
Zij ging zwart poetsen om ons ook eens leuk blousje te geven of een extra stuk vlees op bord waarvan zij dan vaak zei, ik heb al gehad hoor eet maar lekker.
Mja. Mijn ouders zijn met met vette ruzie uit elkaar gegaan en het gezin is opgebroken toen. Mijn moeder heeft zelf gigantische sociale problemen, dus dat nam ik mooi van haar over. Ik heb een heleboel gebruikelijke dingen in mijn tienerjaren pas geleerd. Simpele dingen zoals mensen in de ogen kijken als je tegen ze praat of iemand groeten/bedanken. Ik heb er nog steeds veel moeite mee, maar het is al beter dan vroeger.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:06 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tja, ik zie niet hoe je in zo'n situatie geen sociale problemen kan ontwikkelen.
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
... Oh, en je pa is een lul, maar dat wist je al vermoed ik.
toch heb ik geen contact meer met ma en zus en wel met mn pa, maar dit kan ik hem niet vergeven en dat weet hij ook.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat zijn nou de zwartwerkers waar ik alleen maar respect voor heb. Oh, en je pa is een lul, maar dat wist je al vermoed ik.
Dat vind ik dan weer iets wat doodnormaal is. Veel mensen klagen over dat ze geen geld krijgen van paps en mams om te gaan studeren en voor zichzelf een beter leven op te bouwen. Of dat ze niet kunnen gaan studeren omdat er geen geld is. In Nederland is een fantastisch systeem waarbij je studiefinanciering krijgt en bij kunt lenen zodat eigenlijk iedereen wel kan studeren. Ja je houdt er een schuld aan over, maar die kun je vervolgens als je een goeie baan hebt langzaamaan aflossen en dan is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:28 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Wees er blij mee. Mijn ouders heeft het nooit echt veel geboeid. Ik moet mezelf ook in de schulden steken om naar de universiteit te gaan. Mijn moeder interesseert het allemaal niet zoveel en mijn vader ziet me liever aan het werk gaan. Maar ik wil ook iets van mijn leven maken en doen wat ik leuk vind, dus ik wil gewoon studeren en iets leren dat me ligt en niet de rest van mijn leven kutbaantjes hebben en net zo als mijn ouders worden.
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:16 schreef saaw het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer iets wat doodnormaal is. Veel mensen klagen over dat ze geen geld krijgen van paps en mams om te gaan studeren en voor zichzelf een beter leven op te bouwen. Of dat ze niet kunnen gaan studeren omdat er geen geld is. In Nederland is een fantastisch systeem waarbij je studiefinanciering krijgt en bij kunt lenen zodat eigenlijk iedereen wel kan studeren. Ja je houdt er een schuld aan over, maar die kun je vervolgens als je een goeie baan hebt langzaamaan aflossen en dan is er niets aan de hand.
Mijn ouders hebben wel geld maar hebben mij nooit iets zomaar gegeven. Als ik vond dat ik meer nodig had dan ik kreeg moest ik daar maar iets voor doen, eerst in de vorm van klusjes thuis en daarna al heel jong een bijbaantje. Ook mijn studie betaal ik zelf, en dat vind ik helemaal geen probleem.
Ben mn ouders heel dankbaar dat ze mij goed met geld om hebben leren gaan, er zijn zat mensen uit 'rijke' gezinnen die dat niet kunnen, en daar heb je net zo goed de rest van je leven last van.
Als ik studenten hoor klagen dat ze geen geld hebben om uit te gaan terwijl hun collegegeld, zorgverzekering en huur betaald worden door papa en mama kan ik daar heel boos van worden.
Wees blij met wat je hebt, of dat nou veel of weinig is. En als je er niet blij mee kan zijn, vecht er dan voor om het beter te maken.
Sorry als je het zo leest maar zo is het helemaal niet bedoeld.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.
Wat dat betreft vind ik het wel raar geregeld in Nederland dat pas op zo'n laat stadium een kind onder toezicht komt te staan. Ik vind juist dat ouders als blijkt dat kinderen zich sociaal slecht ontwikkelen een 'coach' moeten krijgen omdat in veel gevallen nu de opvoeding alleen op school gebeurt. M'n vriendin werkt bij een school met kinderen met allerhande sociale problemen en afgezien van een paar autisten komen de meeste problemen voort uit issues in de opvoeding of relatie met de ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:11 schreef Pipo1234 het volgende:
Mja. Mijn ouders zijn met met vette ruzie uit elkaar gegaan en het gezin is opgebroken toen. Mijn moeder heeft zelf gigantische sociale problemen, dus dat nam ik mooi van haar over. Ik heb een heleboel gebruikelijke dingen in mijn tienerjaren pas geleerd. Simpele dingen zoals mensen in de ogen kijken als je tegen ze praat of iemand groeten/bedanken. Ik heb er nog steeds veel moeite mee, maar het is al beter dan vroeger.
Ik krijg het idee dat je reacties hier een stuk negatiever interpreteert dan ze bedoeld zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie.
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:26 schreef saaw het volgende:
[..]
...
En als je het je nog kan herinneren heb ik op de vorige pagina ook al meegepraat dus deze reactie komt niet uit de blauwe lucht.
Ik heb ook een studieschuld hoor. Ik geloof best dat jij een stuk minder support hebt gekregen dan anderen maar het is niet abnormaal dat ouders die (boven)modaal verdienen hun kind niet of nauwelijks financieel bijstaan in de studie.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:30 schreef Pipo1234 het volgende:
Oké, ik snap je standpunt. Maar ik ben van mening dat ouders verantwoordelijk zijn voor de opleiding van hun kind en zoals mijn ouders er mee omgegaan zijn frustreert mij heel erg. Vandaar dat ik er niet zo goed tegen kan dat ik mij in de schulden moet steken.
Mja. Ik ben gewoon gevoelig voor discussies over geld en helemaal als het om schulden gaat die ik moet opbouwen door het falen van mijn ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je reacties hier een stuk negatiever interpreteert dan ze bedoeld zijn.
Mijn vader heeft geld genoeg. Maar daar wil ik ook geen cent van hebben omdat ik me niet verplicht wil voelen/zijn om contact met hem te houden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:33 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb ook een studieschuld hoor. Ik geloof best dat jij een stuk minder support hebt gekregen dan anderen maar het is niet abnormaal dat ouders die (boven)modaal verdienen hun kind niet of nauwelijks financieel bijstaan in de studie.
In plaats van klagen en boos zijn zou je ook trots op jezelf kunnen zijn dat je het alleen voor elkaar boxt!quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:34 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Mja. Ik ben gewoon gevoelig voor discussies over geld en helemaal als het om schulden gaat die ik moet opbouwen door het falen van mijn ouders.
Over dat toezicht. Ons gezin had uitvoerige problemen en ik verwonder mij er weleens over dat er niet meer gedaan is.
[..]
Mijn vader heeft geld genoeg. Maar daar wil ik ook geen cent van hebben omdat ik me niet verplicht wil voelen/zijn om contact met hem te houden.
Dat doe ik niet. Ik leun op mijn vriendin en haar ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:39 schreef saaw het volgende:
[..]
In plaats van klagen en boos zijn zou je ook trots op jezelf kunnen zijn dat je het alleen voor elkaar boxt!
Maar als je dat weet van jezelf moet je daar juist stil bij staan, even adem halen, en dan reageren. Iedereen heeft bepaalde karaktertrekken die je kunnen belemmeren, pas als je dat onderkent en juist je best doet om dat te voorkomen kun je echt succesvol worden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:34 schreef Pipo1234 het volgende:
Mja. Ik ben gewoon gevoelig voor discussies over geld en helemaal als het om schulden gaat die ik moet opbouwen door het falen van mijn ouders.
Ja, dat zou m.i. beter geregeld moeten worden. Nu wordt er vooral als ouders het echt te bont maken ingegrepen door de kinderen daar weg te halen. Je zou eigenlijk eerder in moeten grijpen. Maarja, ik vraag me af in hoeverre je moeder zou zijn gestopt met roken bijvoorbeeld.quote:Over dat toezicht. Ons gezin had uitvoerige problemen en ik verwonder mij er weleens over dat er niet meer gedaan is.
Kan ik me voorstellen.quote:Mijn vader heeft geld genoeg. Maar daar wil ik ook geen cent van hebben omdat ik me niet verplicht wil voelen/zijn om contact met hem te houden.
Ik weet uit eerste hand (iemand die bij jeugdzorg werkt) dat kinderen eerst bijna dood moeten zijn voordat er wordt ingegrepen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:42 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, dat zou m.i. beter geregeld moeten worden. Nu wordt er vooral als ouders het echt te bont maken ingegrepen door de kinderen daar weg te halen. Je zou eigenlijk eerder in moeten grijpen.
Persoonlijk vind ik dat het recht van iedereen om maar een kind op de wereld te zetten wel eens onder de loep mag worden genomen. Als ik het hier zo lees vraag ik me echt af waarom sommige mensen in vredesnaam kinderen nemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Wat dat betreft vind ik het wel raar geregeld in Nederland dat pas op zo'n laat stadium een kind onder toezicht komt te staan. Ik vind juist dat ouders als blijkt dat kinderen zich sociaal slecht ontwikkelen een 'coach' moeten krijgen omdat in veel gevallen nu de opvoeding alleen op school gebeurt. M'n vriendin werkt bij een school met kinderen met allerhande sociale problemen en afgezien van een paar autisten komen de meeste problemen voort uit issues in de opvoeding of relatie met de ouders.
Moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe dat niet zou lukken. Het lukt mij ook. Maargoed ik kan natuurlijk niet over jouw exacte situatie beoordelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:42 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Ik leun op mijn vriendin en haar ouders.Moet ook wel, want anders lukt het helemaal niet.
2e hand dus, 1e hand is die van jezelfquote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:45 schreef Pipo1234 het volgende:
Ik weet uit eerste hand (iemand die bij jeugdzorg werkt) dat kinderen eerst bijna dood moeten zijn voordat er wordt ingegrepen.
Zelfredzaamheid is iets wat ik wel gekregen door mijn afkomst. Ik doe eigenlijk alles zelf omdat het goedkoper (en vaak ook sneller) is dan het uitbesteden en inmiddels wel weet dat veel dingen makkelijker zijn dan ze op het eerste gezicht lijken.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:51 schreef Metro2005 het volgende:
...
Nu leef ik momenteel behoorlijk zuinig en ik vind dat wel best. Ik koop iets als ik het echt nodig heb maar ik spaar liever dan dat ik uitgeef. En die mentaliteit zorgt er wel voor dat ik altijd geld achter de hand heb en gewoon niet in de financiele problemen terecht kom. Daarvoor ben ik mijn ouders erg dankbaar! Ook voel ik me behoorlijk rijk met de dingen die ik wél heb. Tevreden zijn met wat je hebt is een groot goed![]()
Nouja dankbaar is een groot woord. Ik wil niet de profiteur uithangen, dus als het even kan vertegenwoordig ik mijn aandeel. Maar ze hebben wel iets meer begrip voor het feit dat ik gewoon naar de universiteit wil. Mijn schoonouders zijn oprecht geïnteresseerd in mij en het feit dat ik wil studeren. Mijn moeder kwam nooit verder dan domme grappen erover maken en heeft naar mijn herinnering nog nooit gevraagd hoe het op school gaat/ging.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:54 schreef saaw het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe dat niet zou lukken. Het lukt mij ook. Maargoed ik kan natuurlijk niet over jouw exacte situatie beoordelen.
Neem aan dat je je vriendin en haar ouders flink dankbaar bent dat ze het dan toch mogelijk maken. Dat is toch een mooi iets. Je familie heb je niet voor het uitzoeken, het kan zomaar gebeuren dat ze je niet liggen. Gelukkig kun je er zelf voor zorgen dat je je omringt met mensen waar je wel iets aan hebt, en zo te lezen is dat je gelukt
Nou ik heb andere ervaringen. Een kennis van mijn ouders is slechthorend (bijna doof) dus als die wel eens tegen haar kinderen praat of misschien vermanend toespreekt kan dat best hard klinken.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:45 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik weet uit eerste hand (iemand die bij jeugdzorg werkt) dat kinderen eerst bijna dood moeten zijn voordat er wordt ingegrepen.
Ja. Dat wist ik al, maar door alles wat ik hier lees wordt ik extra met mijn neus op de feiten gedrukt.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een goed gezinsleven is véél belangrijker en ik denk dat TS dat vooral heeft gemist.
Dat ligt vooral aan de buren en de maatschappij waarin wij leven. Jeugdzorg is wat dat betreft hartstikke krom af en toe.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nou ik heb andere ervaringen. Een kennis van mijn ouders is slechthorend (bijna doof) dus als die wel eens tegen haar kinderen praat of misschien vermanend toespreekt kan dat best hard klinken.
Hoe vaak daar al niet klachten over kindermishandeling door buren zijn ingediend en er politie / jeugdzorg op de stoep heeft gestaan....
Ja, en het kloterige is dat je dat deel van je leven niet ff over kunt doen. Kan me best voorstellen dat je daar kwaad over bent. Maar pas op dat je dat niet af gaat reageren op de verkeerde mensen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:42 schreef Pipo1234 het volgende:
Ja. Dat wist ik al, maar door alles wat ik hier lees wordt ik extra met mijn neus op de feiten gedrukt.
Het verschil is dat jij door je ouders werd verzorgd en dat ik op zestienjarige leeftijd financieel voor mijn moeder en broer moest zorgen. Ik heb geen honger gehad. Maar het was wel elk uurtje werken en hele vakanties werken om het huishouden draaiend te houden. Hierin heb ik vanwege loyaliteits gevoelens de juiste keuzes of keuzes die in mijn belang waren niet kunnen maken.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:51 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden het ook moeilijk, maar om nu te zeggen dat we echte armoede hadden....
TS doe wat met die woede! Geschiedenis kan je niet veranderen maar jouw ouders hebben nog steeds invloed op jou! Het zit er gewoon ingekankerd.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.
?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 16:08 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
TS doe wat met die woede! Geschiedenis kan je niet veranderen maar jouw ouders hebben nog steeds invloed op jou! Het zit er gewoon ingekankerd.
Denk er maar over na! Je bent nog steeds met je ouders bezig maar je bent nu volwassen. Eigen keuzes maken en verantwoording over jezelf nemen!quote:
mijn kinderen krijgen nooit frisdrank. Alleen als na een verjaardag wat over is. Verder alleen ranja en water en een glas sinasappelsap per dag. Niks mis mee.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:57 schreef BrandX het volgende:
[..]
ach, als je alleen maar anderhalve liter (3 gedeeld door 2) frisdrank in de week krijgt, en verder alleen maar brood met kaas/pindakaas of ham eet, wordt het best een triest verhaal vind ik zelf.
Dat is wel erg triest.quote:.........................................., en daarbij legden mijn ouders de prio bij hun drank
Dat doet ie ook. Zijn eigen weg inslaan komt daarna.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 17:00 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Denk er maar over na! Je bent nog steeds met je ouders bezig maar je bent nu volwassen. Eigen keuzes maken en verantwoording over jezelf nemen!
Dit is niet zo..!!! TS heeft zijn hele jeugd in de rotzooi van zijn ouders gezeten. Zijn hele jeugd in de zorgen / spanning gezeten. En emotioneel verwaarloost door zijn ouders. Het gaat hier niet om een paar klote centen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 01:23 schreef Staal het volgende:
Geestelijk is TS in mijn ogen in ieder geval een verwend nest.
Kom op zeg, ga lekker je eigen knaken verdienen en het beter doen i.p.v. van neuzelen over de tekortkomingen van je moeke.
Waarom blijf je dan doorzeiken over dat geld en dat je zo zielig bent omdat je laat kan studeren en een studieschuld krijgt?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:42 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ja. Dat wist ik al, maar door alles wat ik hier lees wordt ik extra met mijn neus op de feiten gedrukt.
Voel je je tekort gedaan? Sjongejonge ik wist niet dat rijke mensen zo ongelukkig konden zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:17 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan doorzeiken over dat geld en dat je zo zielig bent omdat je laat kan studeren en een studieschuld krijgt?
Je bent de enige niet hoor die volledig zelf verantwoordelijk is om er wat van te maken (én dat zelf te bekostigen) omdat hun ouders die verantwoordelijkheid niet namen of aankonden! Ik heb ook een kutjeugd gehad en velen anderen, ook grote studieschuld en het helemaal zelf moeten doen en woonde al noodgedwongen op kamers op de middelbare school. Niet omdat het zo leuk was. Maar ik had wel een paard en we woonden in een villawijk....
Als we leed gaan vergelijken dan kunnen we nog wel even en dan kom jij ook echt niet in de top 3 hoor!
Je bent GVD eind 20 en pakt een studie op! Good for you! Maak er wat van, deal met je jeugd of ga in therapie maar grow the fuck up!
Dat gezeik over geld wekt echt een ongelovige antipathie op en zal je gaan belemmeren in het leven. Als jij denkt dat iedereen die met geld is opgegroeid beter af is dan jij en jij oh zo zielig slachtoffer bent dan zal je weinig vrienden maken in de categorie mensen die met geld zijn opgegroeid en dan blijf je dus door je eigen gedrag in je oude milieu hangen en wordt je nooit beter dan je ouders! Met jouw houding wordt je namelijk overal anders uitgekotst. Slachtoffergedrag
doe ff normaal, lijkt wel of je jezelf projecteert, niet iedereen reageert hetzelfde op een kut jeugd, dat is niet voor iedereen met een knip met de vingers weg, de verbittering in je post lijkt me hier niet gepast.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:17 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan doorzeiken over dat geld en dat je zo zielig bent omdat je laat kan studeren en een studieschuld krijgt?
Je bent de enige niet hoor die volledig zelf verantwoordelijk is om er wat van te maken (én dat zelf te bekostigen) omdat hun ouders die verantwoordelijkheid niet namen of aankonden! Ik heb ook een kutjeugd gehad en velen anderen, ook grote studieschuld en het helemaal zelf moeten doen en woonde al noodgedwongen op kamers op de middelbare school. Niet omdat het zo leuk was. Maar ik had wel een paard en we woonden in een villawijk....
Als we leed gaan vergelijken dan kunnen we nog wel even en dan kom jij ook echt niet in de top 3 hoor!
Je bent GVD eind 20 en pakt een studie op! Good for you! Maak er wat van, deal met je jeugd of ga in therapie maar grow the fuck up!
Dat gezeik over geld wekt echt een ongelovige antipathie op en zal je gaan belemmeren in het leven. Als jij denkt dat iedereen die met geld is opgegroeid beter af is dan jij en jij oh zo zielig slachtoffer bent dan zal je weinig vrienden maken in de categorie mensen die met geld zijn opgegroeid en dan blijf je dus door je eigen gedrag in je oude milieu hangen en wordt je nooit beter dan je ouders! Met jouw houding wordt je namelijk overal anders uitgekotst. Slachtoffergedrag
De prijs die je betaalt voor niet kunnen vervolgen van je ouders is het zonder problemen voor een lage prijs kunnen volgen van een studie, ik denk dat we met zekerheid kunnen zeggen dat je een stuk slechter was afgeweest in de VS.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
armoede is relatief natuurlijk. HIer wordt bedoeld in vergelijk met de standaard van het land Nederlandquote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:52 schreef iwannabehigh het volgende:
Armoede? Armoede is in Afrika, ik vind wat jij beschrijft geen armoede. Overigens had je vanaf je veertiende ook zelf je geld kunnen verdienen d.m.v. bijbaantjes (winkels, kratnenwijkje). Ik vind dat je overdrijft aangezien een uitkering altijd gebaseerd is op de hoeveelheid gezinsleden, de omstandigheden (en dit weet ik en kan ik met zekerheid zeggen vanwege m'n opleiding) - het moet dus echt wel genoeg zijn geweest, dat kan niet anders. Voor de kinderen worden allerlei dingen betaald (buiten de uitkering om!) zoals zwemles, nieuwe computers voor school en al die praktische dingen. Soms komen mensen met een uitkering juist beter uit dan een gezin met ouders die wel gewoon werken.
Van een uitkering kan je op zich goed rondkomen als je de juiste keuzes maakt. Maar ouders met schulden en die dan veel drank en/of sigaretten kopen en toch graag ook nog een auto houden? Dan wordt het wel erg karig voor de kinderen. Helaasquote:Op zaterdag 21 mei 2011 21:16 schreef BrandX het volgende:
d) en zoals je in het topic hebt kunnen lezen wordt vooral ook bedoelt de combi geen cent te makken - ouders die verkeerde prio's stellen.
Blijft nog steeds verantwoordelijkheid van de ouders. Wil jedaarwat aan doen, dan moet je echt gquote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van een uitkering kan je op zich goed rondkomen als je de juiste keuzes maakt. Maar ouders met schulden en die dan veel drank en/of sigaretten kopen en toch graag ook nog een auto houden? Dan wordt het wel erg karig voor de kinderen. Helaas
'Goed' is wat overdreven. Ook toen, in mijn jeugd, mijn moeder niet al haar geld opmaakte aan alcohol en weet ik veel wat, was er amper geld over om 'normaal ' eten en drinken te kunnen kopen, om 'normaal' te leven.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van een uitkering kan je op zich goed rondkomen als je de juiste keuzes maakt. Maar ouders met schulden en die dan veel drank en/of sigaretten kopen en toch graag ook nog een auto houden? Dan wordt het wel erg karig voor de kinderen. Helaas
Ik zou maar wat beter je best doen op die school van jouw, want wat je nu zegt is toch echt wel lomp. Het is wel zo dat een alleenstaande met kinderen iets meer krijgt, dan een alleenstaande. Maar om nou te zeggen dat die ruim 1000 euro per maand een vetpot is. En voor mij werd er toevallig niks betaald. Ik weet niet sinds wanneer dat is, maar zo simpel was het niet. Ik weet toevallig dat je vroeger kon aankloppen voor bijzondere bijstand als je wasmachine kapot was en dat je dan bij Gods gratie een paar honderd gulden kreeg. School moesten we helemaal zelf betalen en een computer ook. Tegenwoordig is dat (gelukkig) iets beter geregeld, want om nou te zeggen dat het goed is om een schoolkeuze te maken puur op financiële gronden. Je moet niet denken dat het sociale stelsel er is om mensen werkschuw of lui te maken, het is alleen bedoelt om mensen te behoeden van echte armoede.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:52 schreef iwannabehigh het volgende:
Armoede? Armoede is in Afrika, ik vind wat jij beschrijft geen armoede. Overigens had je vanaf je veertiende ook zelf je geld kunnen verdienen d.m.v. bijbaantjes (winkels, kratnenwijkje). Ik vind dat je overdrijft aangezien een uitkering altijd gebaseerd is op de hoeveelheid gezinsleden, de omstandigheden (en dit weet ik en kan ik met zekerheid zeggen vanwege m'n opleiding) - het moet dus echt wel genoeg zijn geweest, dat kan niet anders. Voor de kinderen worden allerlei dingen betaald (buiten de uitkering om!) zoals zwemles, nieuwe computers voor school en al die praktische dingen. Soms komen mensen met een uitkering juist beter uit dan een gezin met ouders die wel gewoon werken.
Ik ben voor het invoeren van een strenge psychologische keuring van aanstaande ouders. Indien ongeschikt dan abortus of doodstraf.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Blijft nog steeds verantwoordelijkheid van de ouders. Wil jedaarwat aan doen, dan moet je echt g
Het geboorterechte recht ter discussie stellen, anders is elke discussie nutteloos.
Als toen ik ergens de schurft in had, dan waren het wel mensen die er voor " geleerd " hadden. Nog nooit enige tegenslag gehad, ja dat de hond dood ging, maar vervolgens jou gingen uitleggen hoe het allemaal moest. Ik zou zeggen.doe enige praktijkervaring op. En ga voor 3 jaar met 900quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:52 schreef iwannabehigh het volgende:
omg, één van mijn eerste grote frustraties op geldgebied! Ik had een leuk bijbaantje, verdiende wel het minimum, maar toch leuk zo'n baantje. Toch? Neeeee, ik moest meer dan de helft van mijn verdiende salaris per maand betalen aan het ziekenfondsquote:Op zondag 22 mei 2011 03:55 schreef Pipo1234 het volgende:
Toen ik achttien werd verdiende ik met borden wassen 100 euro in de maand en kon vervolgens 50 euro in de maand inleveren bij de zorgverzekering. Maar hier mag ik niet over klagen geloof ik.
Ik vind kostgeld betalen als je ouders het heel slecht hebben niet echt raar hoor, daar ben je heus niet uniek in. Alleen dat geld afdragen aan de sociale dienst en dat de huursubsidie van je moeder vervalt vind ik niet kloppen voor kinderenquote:Op zondag 22 mei 2011 08:15 schreef BeffJeck het volgende:
Ik begrijp Ts heel goed. Ik verdiende toen met bijbaantjes zo'n 800 gulden per maand. Ik werkte toen naast mijn school zo'n 32 tot 38 uur per week. Zo'n 300 gulden kon ik gelijk afdragen aam de socialedienst. Dan ging er nog 250 gulden kostgeld naar mijn moeder voor het vervallen van de huursubsidie en bijzondere bijstand. Was er was immers iemand in het gezin die een inkomen had (ik was 16). De rest van het geld had ik nodig voor boodschappen en andere dingen.
Kostgeld is niets mis mee!quote:Op zondag 22 mei 2011 09:19 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind kostgeld betalen als je ouders het heel slecht hebben niet echt raar hoor, daar ben je heus niet uniek in. Alleen dat geld afdragen aan de sociale dienst en dat de huursubsidie van je moeder vervalt vind ik niet kloppen voor kinderen
Herkenbaar verhaal. Ik ben ook bijna mijn hele leven gepest omdat ik in sloeberkleding rondliep.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:29 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
...
Kleding moest gerecycled worden, die werd soms door alle 3 de kinderen gedragen. Een groot feest wanneer je naar de middelbare school gaat en je kan je geen leuke kleding veroorloven.
Wat ik vooral het probleem vind, is dat je door de situatie van je ouders net zo hard in de probleemhoek gezet wordt. Als je je halve inkomen moet inleveren omdat je ouders te arm zijn, kun je niets opbouwen voor jezelf. Ik heb heel lang amper kunnen sparen en bepaalde aankopen niet kunnen doen. Zo wilde ik een brommer toen ik 16 was, maar daar had ik geen geld voor. En toen ik 18 was en een kutbaantje had bij een warenhuis, werkte ik alleen maar om mijn rijbewijs te kunnen betalen. Het geld ging daar namelijk grotendeels aan op. Achteraf geen spijt van, maar ik werkte me toen helemaal kapot voor een paar euro per uur.quote:Op zondag 22 mei 2011 09:19 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind kostgeld betalen als je ouders het heel slecht hebben niet echt raar hoor, daar ben je heus niet uniek in. Alleen dat geld afdragen aan de sociale dienst en dat de huursubsidie van je moeder vervalt vind ik niet kloppen voor kinderen
En toch is het wel degelijk de waarheid, niks lomp. Ik weet niet hoe 't vroeger was, ik ben zelf in de jaren 90 geboren, maar nu is het echt wel zo. Zo staat 't in de studie boeken. Kinderen krijgen gewoon een computer van de sociale dienst als de ouders 't niet kunnen betalen, een nieuwe fiets/step, een kinderwagen, zwemlessen worden betaald, met andere woorden; alles wordt betaald voor de kinderen.. en dat buiten het geld om wat je sowieso al krijgt. Dus ik zeg je; sommige mensen komen écht beter uit met een uitkering dan bepaalde mensen die wel gewoon werken tegenwoordig.quote:Op zondag 22 mei 2011 03:55 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik zou maar wat beter je best doen op die school van jouw, want wat je nu zegt is toch echt wel lomp. Het is wel zo dat een alleenstaande met kinderen iets meer krijgt, dan een alleenstaande. Maar om nou te zeggen dat die ruim 1000 euro per maand een vetpot is. En voor mij werd er toevallig niks betaald. Ik weet niet sinds wanneer dat is, maar zo simpel was het niet. Ik weet toevallig dat je vroeger kon aankloppen voor bijzondere bijstand als je wasmachine kapot was en dat je dan bij Gods gratie een paar honderd gulden kreeg. School moesten we helemaal zelf betalen en een computer ook. Tegenwoordig is dat (gelukkig) iets beter geregeld, want om nou te zeggen dat het goed is om een schoolkeuze te maken puur op financiële gronden. Je moet niet denken dat het sociale stelsel er is om mensen werkschuw of lui te maken, het is alleen bedoelt om mensen te behoeden van echte armoede.
Wat betreft die bijbaantjes. Ik heb mijn hele leven bijbaantjes gehad. Ik moest wel als ik iets leuks wilde kopen voor mezelf. En dan bedoel ik geen scooter of zoiets, maar gewoon simpele dingen zoals fatsoenlijke kleding of een diskman (toen iedereen in mijn klas er allang eentje had). En weet je wat juist daar zou lullig aan was? Toen ik achttien werd verdiende ik met borden wassen 100 euro in de maand en kon vervolgens 50 euro in de maand inleveren bij de zorgverzekering. Maar hier mag ik niet over klagen geloof ik.
[..]
Ik ben voor het invoeren van een strenge psychologische keuring van aanstaande ouders. Indien ongeschikt dan abortus of doodstraf.Helaas is geboortebeperking totaal niet te handhaven, dus we kunnen er beter niet aan beginnen.
Je noemt hier wel 'toevallig' dingen die gewoon noodzakelijk of verplicht zijn. De mensen met een uitkering die wel breed zitten werken meestal zwart.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:52 schreef iwannabehigh het volgende:
En toch is het wel degelijk de waarheid, niks lomp. Ik weet niet hoe 't vroeger was, ik ben zelf in de jaren 90 geboren, maar nu is het echt wel zo. Zo staat 't in de studie boeken. Kinderen krijgen gewoon een computer van de sociale dienst als de ouders 't niet kunnen betalen, een nieuwe fiets/step, een kinderwagen, zwemlessen worden betaald, met andere woorden; alles wordt betaald voor de kinderen.. en dat buiten het geld om wat je sowieso al krijgt. Dus ik zeg je; sommige mensen komen écht beter uit met een uitkering dan bepaalde mensen die wel gewoon werken tegenwoordig.
Wat wil je d'r mee zeggen? Dan hebben mensen met een uitkering momenteel toch niks te klagen, vind ik. Vooral voor de kinderen is dat goed geregeld.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je noemt hier wel 'toevallig' dingen die gewoon noodzakelijk of verplicht zijn. De mensen met een uitkering die wel breed zitten werken meestal zwart.
Petje af dat je al zo vroeg begonnen bent. Met de Nederlandse jeugdschalen is het behelpen (maar je vindt wel vrij gemakkelijk werk).quote:Op zondag 22 mei 2011 08:15 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Als toen ik ergens de schurft in had, dan waren het wel mensen die er voor " geleerd " hadden. Nog nooit enige tegenslag gehad, ja dat de hond dood ging, maar vervolgens jou gingen uitleggen hoe het allemaal moest. Ik zou zeggen.doe enige praktijkervaring op. En ga voor 3 jaar met 900
euro een gezin onderhouden.Dan zorg ik er wel voor dat de rest van jouw buurt jou met de nek aankijkt.
Ik begrijp Ts heel goed. Ik verdiende toen met bijbaantjes zo'n 800 gulden per maand. Ik werkte toen naast mijn school zo'n 32 tot 38 uur per week. Zo'n 300 gulden kon ik gelijk afdragen aam de socialedienst. Dan ging er nog 250 gulden kostgeld naar mijn moeder voor het vervallen van de huursubsidie en bijzondere bijstand. Was er was immers iemand in het gezin die een inkomen had (ik was 16). De rest van het geld had ik nodig voor boodschappen en andere dingen.
Het was een klote tijd. Stond overal alleen voor.
Je kunt op zich prima overleven, mits je ouders het geld niet verbrassen. Maar een luxe leventjes met vakanties naar Frankrijk zit er niet in.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:00 schreef iwannabehigh het volgende:
Wat wil je d'r mee zeggen? Dan hebben mensen met een uitkering momenteel toch niks te klagen, vind ik. Vooral voor de kinderen is dat goed geregeld.
Als je berekend nadenkt en verder geen problemen hebt is het prima overleven met een uitkering. Alleen is de kans groot dat je in dat geval geen uitkering hebt, maar gewoon een baan.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt op zich prima overleven, mits je ouders het geld niet verbrassen. Maar een luxe leventjes met vakanties naar Frankrijk zit er niet in.
Dat is waar, maar ik snap sowieso niet waarom je kinderen neemt als je d'r eigenlijk geen geld voor hebt en in ''armoede'' leeft (vroeger dan). Denk logisch na en doe niet zo egoistisch, maar blijkbaar kunnen sommige mensen niet zo logisch nadenken. Helaas.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt op zich prima overleven, mits je ouders het geld niet verbrassen. Maar een luxe leventjes met vakanties naar Frankrijk zit er niet in.
Veel mensen nemen geen kinderen, maar krijgen die. Vaak ook nog eens op een relatief jonge leeftijd (16 - 22 jaar). Ondoordacht of gewoon nalatig misschien. Maar daar hebben die kinderen vaak weinig aan.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik snap sowieso niet waarom je kinderen neemt als je d'r eigenlijk geen geld voor hebt en in ''armoede'' leeft (vroeger dan). Denk logisch na en doe niet zo egoistisch, maar blijkbaar kunnen sommige mensen niet zo logisch nadenken. Helaas.
Joh.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef iwannabehigh het volgende:
Dat is waar, maar ik snap sowieso niet waarom je kinderen neemt als je d'r eigenlijk geen geld voor hebt en in ''armoede'' leeft (vroeger dan). Denk logisch na en doe niet zo egoistisch, maar blijkbaar kunnen sommige mensen niet zo logisch nadenken. Helaas.
Same here, helaas..quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:51 schreef BrandX het volgende:
*meld.
Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.
Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.
[/genoegpersoonlijkgebeuren]
naja, zo dus.
Was toen nog guldens. Mijn moeder was invalide. Zij kreeg een hele kleine WAO uitkering en de rest werd aangevuld via de sociale dienst. Ik zat zelf op het VWO en leer heel makkelijk. Elk uurtje wat ik vrij had ging ik werken. Gewoon in een supermarkt na school en de weekenden. Ik had ook nog een krantenwijk.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:06 schreef schaal_9 het volgende:
Mijn ouders hadden ook vier kinderen, vader had een prima baan en was kostwinner; moeder zorgde voor de kinderen. We woonden in een mooi, ruim huis. Dit alles was mogelijk omdat de huizen toen nog betaalbaar waren. We gingen elk jaar met vakantie. Mijn ouders dachten goed na voordat ze in luxe investeerden en spaarden ook.
Tegenwoordig heb je twee inkomens nodig om een huishouden met zes man draaiende te houden.
Helaas heb ik een tijdje rond het sociaal minimum geleefd, moest ik nog op de centen gaan letten ook.
aar gelukkig heb ik nu een leuke baan. Desondanks komt het minimumloon voor mij nog steeds over als een redelijk inkomen. Je raadt het al: ik ga over het algemeen vrij zuinig met geld om.
[..]
Petje af dat je al zo vroeg begonnen bent. Met de Nederlandse jeugdschalen is het behelpen (maar je vindt wel vrij gemakkelijk werk).
Je stelt dat je meteen 550 euro kon inleveren. Zit ik er nu ver naast als ik stel dat je vooral voor de overheid hebt gewerkt?
Als je van het minimumloon leeft heb je ook niet de luze om alles te doen waar je zin in hebt. Zou toch wat worden als je van je uitkering de ruimte zou hebben om lekker een week weg te gaan. Dan zouden toch veel mensen spontaan in de bijstand gaan lijkt me.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Minimumloon is geen uitkering, die is nog lager in principe.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:20 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
[..]
Als je van het minimumloon leeft heb je ook niet de luze om alles te doen waar je zin in hebt. Zou toch wat worden als je van je uitkering de ruimte zou hebben om lekker een week weg te gaan. Dan zouden toch veel mensen spontaan in de bijstand gaan lijkt me.
...
Dat herken ik wel. Het was bij ons een heel gedoe als er spontaan ergens geld vandaan kwam. Dat moest dan verdoezelt worden, want stel dat de sociale dienst erachter kwam.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:18 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
...
De controle op de uitkering was streng. Mijn moeder moest om de zoveel tijd haar afschriften laten zien zodat de sociale dienst kon controleren of er niet stiekem geld op haar rekening werd gestort. Ik was een keer mijn pinpas vergeten en vroeg aan mijn moeder of ik even 10 gulden kon lenen. Dit heb ik later op haar rekening teruggestort. Prompt werd haar uitkering stop gezet.
quote:Op zondag 22 mei 2011 16:45 schreef Bartcoah het volgende:
Als ik dit zo lees zie ik dat sommige mensen echt een kut jeugd hebben gehad. Ik kan me niet voorstellen als me ma nu binnenkomt en vraagt.
Bart ik heb nu geld nodig.
Ik denk dat ik in lachen zou uitbarsten. Ik denk niet dat die dag ooit zal gaan komen.
Jammer eigenlijk want dan zou ik meer verdienen als me ma
voor een heel groot deel mee eens, doch moet wel in gedachten gehouden worden dat, zoals ik zei, het in de jaren 70, begin jaren 80 niet zo makkelijk was als je nu zegt.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:45 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik ben 't volledig eens met Bartcoah.
Zal toch wat zijn als je ouders geld van je willen lenen, ik kan het me ook echt niet voorstellen..![]()
En mensen die zeuren dat ze te weinig kunnen spenderen vanwege de uitkering maar verder wel gezond zijn en kunnen werken, daar heb ik ook écht geen respect voor..
Wil je rijk worden/een goed leven hebben; moet je daar (in de meeste gevallen) wat voor doen.
Ieder mens heeft wel een klein beetje creativiteit in zich. Dacht je werkelijk dat al die rijken mensen allemaal rijk warenquote:Op zondag 22 mei 2011 18:53 schreef BrandX het volgende:
[..]
voor een heel groot deel mee eens, doch moet wel in gedachten gehouden worden dat, zoals ik zei, het in de jaren 70, begin jaren 80 niet zo makkelijk was als je nu zegt.
Geen geld, geen opleiding (en hiervoor dus ook niet kunnen betalen, en de overheid betaalde vanwege de crisis niets) en +800.000 werkelozen, èn ruim boven de 40 zijn... Nee zo makkelijk was het neit om te werken toentertijd.
Toen ik 19 werd, kreeg mijn moeder een melkertbaan. Betaalde een paar tientjes meer dan de uitkering, maar ze heeft die job met plezier gedaan, heel veel plezier. Want ze heeft nooit thuis willen zitten. Nooit.
Nee alleen zo'n discussie kan het bloed onder me nagels vandaan halen, omdat ik toch wel in een welvarend gezin woon. Die het hebben verdient door te leren leren en te werken.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:47 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Kom je aandacht tekort?
Ik heb mijn moeder meermaals geld geleend om een auto te kunnen kopen. En ze snapte niet hoe ik aan dat geld kwam. Sparen is blijkbaar moeilijk.
quote:Op zondag 22 mei 2011 19:00 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Ieder mens heeft wel een klein beetje creativiteit in zich. Dacht je werkelijk dat al die rijken mensen allemaal rijk waren![]()
Mooi voorbeeld ook.
De bedenker van Nike. Nike was eerst een heren schoen. Hij begon in zijn eigen garage. Kijk wat hij nu is..
Hij was ook heel arm had geen opleiding en kijk nu. He's making millions a minute.
Weer zo'n mooi voorbeeld.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:00 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Ieder mens heeft wel een klein beetje creativiteit in zich. Dacht je werkelijk dat al die rijken mensen allemaal rijk waren![]()
Mooi voorbeeld ook.
De bedenker van Nike. Nike was eerst een heren schoen. Hij begon in zijn eigen garage. Kijk wat hij nu is..
Hij was ook heel arm had geen opleiding en kijk nu. He's making millions a minute.
Daar ben ik mee bezigquote:Op zondag 22 mei 2011 19:06 schreef BrandX het volgende:
[..]ook echt een vergelijking.
Als het zo makkelijk was deed iedereen dat wel, is het niet? Waar blijven jouw miljoenen en miljoenenproducten?
Succesquote:Op zondag 22 mei 2011 19:07 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Daar ben ik mee bezigKan helaas nog niet vertellen wat hoop wel dat het door breekt
Hopen? Je zei net dat iedereen het zomaar kon met wat creativiteitquote:Op zondag 22 mei 2011 19:12 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Dank je wel! Ik hoop echt zo dat het gaat lukken hahaha
Je hebt ook wel een klein beetje geluk nodigquote:Op zondag 22 mei 2011 19:13 schreef BrandX het volgende:
[..]
Hopen? Je zei net dat iedereen het zomaar kon met wat creativiteit.
ah dus het is toch allemaal niet zo simpelquote:Op zondag 22 mei 2011 19:14 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Je hebt ook wel een klein beetje geluk nodig.
Je zal echt wel merken als het is gelukt. Dan kom ik in het nieuws met me aviator en me bloesie en me dikke lambo onder me ass hahahaha. sowieso lambo voor de Bartquote:Op zondag 22 mei 2011 19:15 schreef BrandX het volgende:
[..]
ah dus het is toch allemaal niet zo simpel.
Maar ik meen het wel: heel veel succes, ik gun iedereen zijn of haar geluk.
n.b.: moet je wel ff laten weten als het gelukt is, wat het wasMag ook via PM
.
Welke van de 2 bedoel je nou?quote:Op zondag 22 mei 2011 16:27 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Minimumloon is geen uitkering, die is nog lager in principe.
Het tegendeel is waar.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:47 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
[..]
Welke van de 2 bedoel je nou?
Mag toch hopen dat een uitkering lager is dan het minimumloon, zou toch wat zijn als je meer 'verdient' door niet te werken dan door een 40-urige werkweek. Denk dat dan spontaan veel mensen een uitkering aan zouden vragen.
Mag toch ook hopen dat als je een uitkering hebt(even de chronisch zieken en bijzondere gevallen buiten gelaten) dat je zo snel mogelijk weer van je uitkering af wilt. Het is een steuntje in de rug om een periode door te komen waarna je weer voor jezelf gaat zorgen. Sommige mensen zien het als hun vaste inkomen waardoor ze lekker niet meer hoeven te werken maar wel kunnen zeuren over dat ze er niet rond van kunnen komen en wat de overheid hen allemaal nog meer aan doet (voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de tokkies die hun kids op hun 18e als verjaardagsuitje meenemen naar het uwv om een uitkering aan te vragen).
Maar goed, ik wil de discussie over uitkeringen niet in dit topic op gang brengen dus verder ga ik weer ontopic
Als er kinderen in het spel zijn.. Maar ergens is dat ook niet meer dan logisch. Dat de moeder faalt zou niet hoeven betekenen dat de kinderen geen kans zouden moeten krijgen op een fatsoenlijk leven.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:48 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Het tegendeel is waar.
Uitkering is idd hoger dan het minimum loon
Dit gevoel kan ik me inderdaad ook goed voorstellen.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:31 schreef BeffJeck het volgende:
Mijn ervaring is dat het niet om het weinige geld gaat maar continue het gevoel hebben dat je het gezin moet dragen. Altijd zorgen hebben en een gevoel van onzekerheid hebben. Je wist nooit wat je te wachten stond. Ik vind dat een kind van 16 een redelijk onbezorgd bestaan moet hebben en niet de verantwoording of de angst moet hebben dat de huur misschien niet/wel betaald kan worden.
Zet moeders aan het werk.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:50 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als er kinderen in het spel zijn.. Maar ergens is dat ook niet meer dan logisch. Dat de moeder faalt zou niet hoeven betekenen dat de kinderen geen kans zouden moeten krijgen op een fatsoenlijk leven.
Als ze dat willen voorkomen moeten ze bijvoorbeeld de regeling afschaffen waarbij kids vanaf 16 met een bijbaan als inkomen gezien worden. Alleen als kinderen los van hun ouders gezien worden bij het verdienen van een eigen inkomen geef je kids de kans om zelf uit de armoede van het gezin te klimmen. Moet je natuurlijk wel op toezien dat ouders hun kids niet verplichten om het verdiende geld aan hen te geven. Das natuurlijk weer de andere kant van het verhaal..quote:Op zondag 22 mei 2011 19:50 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als er kinderen in het spel zijn.. Maar ergens is dat ook niet meer dan logisch. Dat de moeder faalt zou niet hoeven betekenen dat de kinderen geen kans zouden moeten krijgen op een fatsoenlijk leven.
De meeste ouders zouden dat niet doen denk ik. Het is vaak puur overmacht.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:54 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
[..]
... Moet je natuurlijk wel op toezien dat ouders hun kids niet verplichten om het verdiende geld aan hen te geven. Das natuurlijk weer de andere kant van het verhaal..
Uitkeringen worden in Nederland beschouwd als een uiterst vangnet. Alleen als het niet anders kan. Veel burgers zien dat echter anders, wat nog wel eens tot onbegrip leidt. De strenge controles en het letten op gezinsinkomen zijn onderdeel van het bestuurlijk beeld op uitkeringen. Als er leden van het huishouden instaat zijn om geld te verdienen, dan hoeft dat niet door de gemeente te worden uitgekeerd.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:54 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
[..]
Als ze dat willen voorkomen moeten ze bijvoorbeeld de regeling afschaffen waarbij kids vanaf 16 met een bijbaan als inkomen gezien worden. Alleen als kinderen los van hun ouders gezien worden bij het verdienen van een eigen inkomen geef je kids de kans om zelf uit de armoede van het gezin te klimmen. Moet je natuurlijk wel op toezien dat ouders hun kids niet verplichten om het verdiende geld aan hen te geven. Das natuurlijk weer de andere kant van het verhaal..
De vraag is of iemand van zestien financieel verantwoordelijk voor een huishouden moet zijn?quote:Op zondag 22 mei 2011 20:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Uitkeringen worden in Nederland beschouwd als een uiterst vangnet. Alleen als het niet anders kan. Veel burgers zien dat echter anders, wat nog wel eens tot onbegrip leidt. De strenge controles en het letten op gezinsinkomen zijn onderdeel van het bestuurlijk beeld op uitkeringen. Als er leden van het huishouden instaat zijn om geld te verdienen, dan hoeft dat niet door de gemeente te worden uitgekeerd.
Er bestaat een maatschappelijke discussie die stelt dat (zwart) werken tot een zekere hoogte gedoogd moet worden om het werken te stimuleren. Ene Pim is daar een kleine 10 jaar geleden nog groot mee geworden. Maar aangezien dit niet strookt met het beeld dat bestaat m.b.t uitkeringen zal dit geen doorgang vinden.
Een uitkering krijgen omdat je niet instaat bent om genoeg te vangen met vast werk is eigenlijk een bevestiging dat je gefaald hebt in het leven. Je krijgt een erg sterk stigma opgeplakt en het heeft behoorlijke (bestuurlijk) stigma opgeplakt. Je wordt beschouwd als een derde rangs burger. Daarnaast is het beeld over uitkeringtrekkers binnen de samenleving ongelooflijk negatief. Je wordt dus door de hele samenleving beschouwd als een parasiet die niet gemist wordt. Daar word je ook niet vrolijk van en heeft een negatief effect op iemands sociale leven. Al met al valt het zeer aan te raden om er zover mogelijk weg van te blijven.
Ik weet niet hoe oud je exact bent, maar ik ben opgegroeid in de jaren 70 - 80 en toen waren de meeste zaken die jij noemt eigenlijk gewoon gebruikelijk bij het merendeel van de mensen.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:44 schreef Alec690 het volgende:
- Er was altijd genoeg, maar alles kwam wel van de Aldi.
- Chips, koeken, e.d. alleen in het weekend.
- Ik mocht op voetbal, maar kreeg wel de goedkoopste voetbalschoenen.
- We vierden elk jaar sinterklaas, maar je kreeg cadeaus voor max.50 gulden.
- Met je verjaardag kreeg je echt iets leuks (Nintendo of iets dergelijks), maar daar moest je vervolgens wel het hele jaar mee doen.
- Overbodige luxe (Canal +, internet, DVD-speler, computer, etc.) kwam niet of pas toen zo ongeveer heel Nederland het had.
- De wasmachine, TV, videorecorder, etc. worden pas vervangen als ze echt stuk zijn.
- Altijd voldoende en goede kleding, maar wel van de simpele merken.
- Etc.
Blijkbaar heet dat allemaal nu 'opgroeien in armoede'quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik weet niet hoe oud je exact bent, maar ik ben opgegroeid in de jaren 70 - 80 en toen waren de meeste zaken die jij noemt eigenlijk gewoon gebruikelijk bij het merendeel van de mensen.
Hoewel er toen nog geen Aldi's waren bij ons in de buurt. Canal+ hadden wij in onze jeugd ook niet, hell, ik kan me nog herinneren dat de tv pas om 18:00 begon en dat we twee kanalen hadden. Had je eens in de maand op woensdagmiddag de hele middag jeugd tv, daar bleef je dan voor binnen. Ik kreeg alleen frisdrank en chips in de weekenden, maar wij waren daar niet de enigen in. Ook waren mensen veel minder met merkkleding bezig. Op het voortgezet onderwijs begon ik me pas druk te maken om merkkleding. Toen vond mijn moeder het tijd voor kleedgeld, dan moest ik zelf maar de keuze maken tussen veel goedkopere kleding of enkele dure items. Die keuze wou zij niet maken voor mij.
En zelf vervang ik ook pas dingen als ze stuk zijn, dat is me aangeleerd van huis uit. Ik kijk nog steeds op een ouderwetse breedbeeld tv, niet omdat ik geen nieuwe flatscreen kan betalen, maar zolang het ding nog werkt vind ik het zonde om een nieuwe te kopen. Andere dingen vervang ik ook pas als ze stuk zijn, wat is daar eigenlijk vreemd aan?
Precies, ik vind het sowieso vreemd dat iedereen het bezit van merkkleding zo verheerlijkt bij jonge kinderen. Het is toch eigenlijk van de zotte dat we kinderen in kleding stoppen die twee keer zo duur is als merkloze kleding, waar ze binnen een jaar weer uitgegroeid zijn en waarvan de kans groot is dat ze uit een bijna identiek aan elkaar Chinese sweatshop komen, waarbij het enige verschil het labeltje met het merk is. En dan mogen we het tegenwoordig niet eens doorgeven aan famillie of bekenden, want dan ben je ook arm.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:34 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Blijkbaar heet dat allemaal nu 'opgroeien in armoede'Ik heb ook zo'n jeugd gehad hoor en mijn ouders waren heus niet arm. Was heel gewoon idd en ik ben er niet anders om geworden. Het verschil is dat het toen bijna bij iedereen thuis er zo aan toe ging en nu heb ik het idee dat er veel meer verschil is tussen kinderen uit een gezin waar bijna geen geld is en kinderen die met dure merkkleding en spelcomputers worden overladen.
Ik denk dat het in Nederland heel gebruikelijk is om goede kleding door te geven binnen het gezin of de familie. Zonde om een mooie broek weg te gooien als een 10-jarig neefje er nog wat aan heeft.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Precies, ik vind het sowieso vreemd dat iedereen het bezit van merkkleding zo verheerlijkt bij jonge kinderen. Het is toch eigenlijk van de zotte dat we kinderen in kleding stoppen die twee keer zo duur is als merkloze kleding, waar ze binnen een jaar weer uitgegroeid zijn en waarvan de kans groot is dat ze uit een bijna identiek aan elkaar Chinese sweatshop komen, waarbij het enige verschil het labeltje met het merk is. En dan mogen we het tegenwoordig niet eens doorgeven aan famillie of bekenden, want dan ben je ook arm.
Echt ik kreeg geregeld kleding van mijn neef die 1,5 jaar ouder was, waar hij uitgegroeid was maar die verder nog prima was. Als je nagaat is het gewoon logisch om dat door te geven, vooral als het wat duurdere kwaliteit kleding was. Ik was er ook binnen enkele maanden weer uit gegroeid.
Ik ben opgegroeid in de jaren 90, dus wel een andere periode.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je exact bent, maar ik ben opgegroeid in de jaren 70 - 80 en toen waren de meeste zaken die jij noemt eigenlijk gewoon gebruikelijk bij het merendeel van de mensen.
Hoewel er toen nog geen Aldi's waren bij ons in de buurt. Canal+ hadden wij in onze jeugd ook niet, hell, ik kan me nog herinneren dat de tv pas om 18:00 begon en dat we twee kanalen hadden. Had je eens in de maand op woensdagmiddag de hele middag jeugd tv, daar bleef je dan voor binnen. Ik kreeg alleen frisdrank en chips in de weekenden, maar wij waren daar niet de enigen in. Ook waren mensen veel minder met merkkleding bezig. Op het voortgezet onderwijs begon ik me pas druk te maken om merkkleding. Toen vond mijn moeder het tijd voor kleedgeld, dan moest ik zelf maar de keuze maken tussen veel goedkopere kleding of enkele dure items. Die keuze wou zij niet maken voor mij.
En zelf vervang ik ook pas dingen als ze stuk zijn, dat is me aangeleerd van huis uit. Ik kijk nog steeds op een ouderwetse breedbeeld tv, niet omdat ik geen nieuwe flatscreen kan betalen, maar zolang het ding nog werkt vind ik het zonde om een nieuwe te kopen. Andere dingen vervang ik ook pas als ze stuk zijn, wat is daar eigenlijk vreemd aan?
Zuinigheid?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:01 schreef Alec690 het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in de jaren 90, dus wel een andere periode.
En ik geeft nergens aan dat ik in 'armoede' ben opgegroeid. Ik vind het zelfs leven in luxe, met mate. En het is in mijn ogen prima om op te groeien met enige zuinigheid.
Niks, het is raar dat mensen dingen wegdoen die nog prima werken. Alleen voor dingen die echt verouderen zoals PC's vind ik het nog acceptabel om af en toe een nieuwe te kopen terwijl de oude nog werkt. (anders zat ik nu nog achter een commodore 64 te werken) Al doe ik zelf ook wel een stuk langer met pc's dan vroeger. Vroeger kocht ik om de 2 jaar maximaal een nieuwe pc, nu is dat minimaal om de 3 jaar (laptops) en desktops om de 6 jaar.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat "grappig". Ik had dat besef ook ineens pas jaren later! Al hadden mijn ouders wel allebei een baan, maar beiden eigenlijk gewoon laaggeschoold werk in van die typische uitknijpberoepen. Dus er was gewoon weinig geld. Hoe weinig realiseerde ik me pas toen mijn ouders me vorig jaar vroegen hen te helpen met een ardbeidsconflict dat mijn vader had en ik dus ook zijn loonstrookjes moest inzien. Mijn vader, +60, verdiende evenveel als ik op dat moment (29) en ik weet dat ik niet zo gek veel verdien tov leeftijdsgenoten... Ik kan me dus alleen maar voorstellen hoe weinig hij 25 jaar geleden verdiende, met 2 opgroeiende kinderen... Mijn moeder werkte ook parttime, maar ook niet een baan die echt fatsoenlijk verdiende...quote:Op donderdag 26 mei 2011 02:56 schreef CindieY het volgende:
IWat ik daarvan gemerkt heb? Niks, noppes, nakkes, nada, niente. Ik begin pas de laatste jaren, sinds ik op mijzelf woon en een idee heb van geld en inkomen, te realiseren dat mijn ouders een laag inkomen hadden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |