abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97005482
Mijn ouders zijn rond mijn achtste gescheiden en vanaf toen heb ik bij mijn moeder gewoond tot ik het huis uit ging. Mijn moeder heeft eerst kort gewerkt en is vervolgens in de bijstand terechtgekomen. Later is ze doorgestroomd naar de WAO. Ik ben dus opgegroeid in een vrij armoedige omgeving. Er was eigenlijk nooit ergens geld voor en als de wasmachine of auto kapot ging, was er altijd paniek in de tent. Ik heb zelfs een keer op mijn donder gehad toen ik een boterham met hagelslag aan een buurtgenootje gaf. :')

Het opgroeien in armoede heeft mij gevormd en ik ben ontzettend voorzichtig geworden met geld uitgeven. Misschien iets te voorzichtig, aangezien ik alleen geld uitgeef aan dingen die ik echt noodzakelijk vind. In mijn tienerjaren ging ik bijvoorbeeld zelden uit omdat ik het geld er niet (echt) voor had. Onder andere dat heeft tot gevolg gehad dat ik tegenwoordig vrijwel geen vrienden meer heb. Het opgroeien in armoede is niet de oorzaak, maar het heeft er wel sterk aan bijgedragen.

Opgroeien in armoede leert je meer waardering op te brengen voor kleinere dingen in het leven. Dingen die anderen misschien niet opvallen of niet interessant (meer) vinden. Helaas is de keerzijde hiervan dat je ook weinig binding hebt met gebruikelijke dingen zoals naar de bioscoop gaan of even een patatje halen. Ik ben ik mijn jeugd ook nog nooit echt op vakantie geweest (afgezien van hier en daar een weekje kamperen bij een boer).

Tegenwoordig kijk ik met enige frustratie terug op mijn jeugd. Ik neem het mijn moeder erg kwalijk dat ze mij heeft laten opgroeien in de situatie waarin ik ben opgegroeid. Vooral omdat het deels aan haar laksheid lag. Soms denk ik wel eens dat ze er bewust voor kiest om zo min mogelijk te doen. (Dit speelt nog steeds).

Ik ben opgegroeid in een klimaat waarin de verwachtingen niet al te hoog waren. Ook niet zo raar als er vrijwel geen geld is en er dus niets kan. Ik heb daardoor een bepaalde fatalistische houding gekregen, waardoor ik op de dag ben gaan leven/mezelf heb laten leven. Een aantal jaren terug ben ik door een emotionele tegenvaller ontzettend veranderd in en aan het denken gezet over het leven dat ik leidde. Sindsdien ben ik aan mijzelf gaan werken en weer terug naar school gegaan. Mijn houding is toen volledig omgeslagen door juist niet naar het minimale te verlangen, maar het maximale. Helaas is de weg die ik moet gaan nog lang, maar ik ben in ieder geval op weg.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen het hebben ervaren om op te groeien in een arm (éénouder)gezin, of dit het fundament van hun leven heeft beïnvloed en of ze er vandaag de dag nog iets van merken.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 20:51:23 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97005930
*meld.

Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.

Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.

[/genoegpersoonlijkgebeuren]

naja, zo dus.
lolwut
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:52:27 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97005985
Ik weet niet in hoeverre jouw jeugd met je gedrag nu te maken heeft. Relatief gezien (ten opzichte van Nederland 60 jaar terug of vele andere landen) ben je helemaal niet arm opgegroeid. Het was enkel in vergelijking met je omgeving.
Mensen die 60 jaar geleden opgroeiden zijn ook niet 'gierig' geworden en mensen in arme landen ook niet. Ik denk eerder dat het een karaktertrek van jezelf is, die je misschien ook wel onder andere omstandigheden had ontwikkeld.
The End Times are wild
pi_97006036
Ik zit nu in die situatie
Ik betaal de ''luxe'' producten
De nodige dingen kan mijn moeder nog net betalen zoals huur/gas water licht & de nodige boodschappen.
Voor de rest betaal ik alles -> Tv,internet,telefoon auto verzekering benzine dierenarts etc etc
Ook als we nieuwe kleding of bijv een nieuwe stofzuiger nodig hebben betaal ik dat.

Ik vind het af en toe wel moeilijk omdat wij altijd meer geld hadden en we met mate konden doen en laten wat wij wouden.
Maar zo gaan die dingen en ik heb het geaccepteerd.
Soms heb ik er wel moeite mee. Maar het is op dit moment eenmaal niet anders
Dus je leert er mee leven ja.

Ik waardeer alles wel meer.
Als mensen lopen te zeuren hoe klein hun woning wel niet is terwijl ze in een ruime eengezinswoning wonen. Of de verkeerde pindakaas is gehaald en gelijk gaan lopen huilen.

Merkkleding heb ik nooit gedragen dus daar heb ik weinig last van

Maar het gaat allemaal prima
We hebben gelukkig geen voedselbank nodig
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:54:31 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97006101
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:51 schreef BrandX het volgende:
*meld.

Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.

Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.

[/genoegpersoonlijkgebeuren]

naja, zo dus.
Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!

Wel leuk dat jij precies tegenovergesteld erop gereageerd hebt.
The End Times are wild
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 20:55:07 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97006132
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:53 schreef Pixie. het volgende:
Ik zit nu in die situatie
Ik betaal de ''luxe'' producten
De nodige dingen kan mijn moeder nog net betalen zoals huur/gas water licht & de nodige boodschappen.
Voor de rest betaal ik alles -> Tv,internet,telefoon auto verzekering benzine dierenarts etc etc
Ook als we nieuwe kleding of bijv een nieuwe stofzuiger nodig hebben betaal ik dat.

Ik vind het af en toe wel moeilijk omdat wij altijd meer geld hadden en we met mate konden doen en laten wat wij wouden.
Maar zo gaan die dingen en ik heb het geaccepteerd.
Soms heb ik er wel moeite mee. Maar het is op dit moment eenmaal niet anders
Dus je leert er mee leven ja.

Ik waardeer alles wel meer.
Als mensen lopen te zeuren hoe klein hun woning wel niet is terwijl ze in een ruime eengezinswoning wonen. Of de verkeerde pindakaas is gehaald en gelijk gaan lopen huilen.

Merkkleding heb ik nooit gedragen dus daar heb ik weinig last van

Maar het gaat allemaal prima
We hebben gelukkig geen voedselbank nodig
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.
lolwut
pi_97006240
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:55 schreef BrandX het volgende:

[..]

dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voor :')
wij kopen nu onze kleding 2ehands spijkerbroeken voor 3 euro en het ziet er nog goed uit ook
Kijk ondergoed en topjes etc wel gewoon nieuw
maar hoger dan 15 euro voor een kleding stuk daar houd het wel mee op :')
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_97006249
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:
Ik weet niet in hoeverre jouw jeugd met je gedrag nu te maken heeft. Relatief gezien (ten opzichte van Nederland 60 jaar terug of vele andere landen) ben je helemaal niet arm opgegroeid. Het was enkel in vergelijking met je omgeving.
Mensen die 60 jaar geleden opgroeiden zijn ook niet 'gierig' geworden en mensen in arme landen ook niet. Ik denk eerder dat het een karaktertrek van jezelf is, die je misschien ook wel onder andere omstandigheden had ontwikkeld.
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 20:57:41 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97006295
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!

Wel leuk dat jij precies tegenovergesteld erop gereageerd hebt.
ach, als je alleen maar anderhalve liter (3 gedeeld door 2) frisdrank in de week krijgt, en verder alleen maar brood met kaas/pindakaas of ham eet, wordt het best een triest verhaal vind ik zelf.

En toentertijd, ham en kaas van dirk van den broek? Heeeeeel goedkoop.
Kleding? Dat was uitsluitend zeeman, maar het liefst 2e hands van de zwarte markt. Leuk joh, op school... Not.
Spullen? die vond je bij het grofvuil (wat toen nog gewoon op straat gezet kon/mocht worden).

We hadden serieus weinig geld, en daarbij legden mijn ouders de prio bij hun drank :P
lolwut
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:59:01 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97006371
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.
Ik zal zelf ook niet snel geld uitgeven aan iets wat ik nutteloos vind. Gewoon niet uit principe. De kerstkaarten in mijn eigen dorp breng ik altijd even met de fiets rond. Dan heb ik weer wat te doen, terwijl ik die 5 euro die ik daarmee uitspaar echt niet zal missen. Ook ga ik nooit met de auto boodschappen doen. Waarom? Niet eens zozeer uit gierigheid, maar wel uit gewoonte.
Ik kan ook zo 40 euro uitgeven om ergens echt lekker op een mooie plek te gaan brunchen. Dat vind ik dat wel weer zinvol.
The End Times are wild
pi_97006416
Wat betreft die discussie over eten. Ik kreeg altijd (goedkope) chips en frisdrank in het weekeinde. Helaas was de consequentie wel dat we wel slecht avondeten kregen. Weinig groente en vlees. Ik lust tegenwoordig wel alles... maar mijn moeder kon ook totaal niet koken. :')
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 20:59:52 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97006423
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pixie. het volgende:

[..]

Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voor :')
wij kopen nu onze kleding 2ehands spijkerbroeken voor 3 euro en het ziet er nog goed uit ook
Kijk ondergoed en topjes etc wel gewoon nieuw
maar hoger dan 15 euro voor een kleding stuk daar houd het wel mee op :')
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.

Ik geef geen achterlijk geld uit aan kleding. Een broek van 250 euro? NEe, dat vind ik echt onzin en nergens voor nodig.

MIjn uitgavepatroon heeft zich vooral geuit in het eten en drinken wat ik koop. Daar bezuinig ik niet op, koop uitsluitend wat ik lekker vind en wat de gemak dient. Ik kook alleen als ik zin heb. Dat kan rustig weken achter elkaar zijn, om vervolgens weken achter elkaar eten te halen of uit eten te gaan :').
lolwut
pi_97006473
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:59 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.

Ik geef geen achterlijk geld uit aan kleding. Een broek van 250 euro? NEe, dat vind ik echt onzin en nergens voor nodig.

MIjn uitgavepatroon heeft zich vooral geuit in het eten en drinken wat ik koop. Daar bezuinig ik niet op, koop uitsluitend wat ik lekker vind en wat de gemak dient. Ik kook alleen als ik zin heb. Dat kan rustig weken achter elkaar zijn, om vervolgens weken achter elkaar eten te halen :').
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is. :') Ik doe gemiddeld drie jaar met twee spijkerbroeken.
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:02:13 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97006531
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:00 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is. :') Ik doe gemiddeld drie jaar met twee spijkerbroeken.
nah, ik moet er in mijn werk representatief uitzien, dus dat gaat wel wat sneller :P Maar ik koop niet veel kleding en wat ik heb doe ik zuinig mee. Dat dan weer wel.
lolwut
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:02:45 #15
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97006567
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was ;).
lolwut
pi_97006613
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was ;).
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
pi_97006633
quote:
Tegenwoordig kijk ik met enige frustratie terug op mijn jeugd. Ik neem het mijn moeder erg kwalijk dat ze mij heeft laten opgroeien in de situatie waarin ik ben opgegroeid. Vooral omdat het deels aan haar laksheid lag. Soms denk ik wel eens dat ze er bewust voor kiest om zo min mogelijk te doen. (Dit speelt nog steeds).
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..
Mijn vader is van nature heel lui en laks
trekt al voor zolang ik besta en weet een uitkering en heeft nergens zin in
Hij staat ook heel negatief in het leven.
Maar het is wel mijn vader en toch hou k van hem
Ik merk wel nu ik ouder word ik steeds meer eigenschappen van mezelf in mijn vader terug zie :')
Ik maak nooit iets af waar ik aan begin. Ben heeeeel lui lig het liefst de hele dag op de bank
En zie eerder het negatieve van het positieve.

Terwijl mijn moeder juist het tegenovergestelde is
Maar ik kan hem weinig kwalijk nemen als hij zo in elkaar zit eigenlijk
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:04:18 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97006665
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
The End Times are wild
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:04:58 #19
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_97006710
Ik weet niet of je wat je nu doet zo terug kan voeren op je jeugdomgeving... ik ken juist mensen uit bijstandsgezinnen die hun geld onwijs over de balk smijten "omdat dat vroeger niet kon" en bij rijk opgegroeide kinderen net zo goed hele zuinige mensen en overdebalksmijters...

Het zal in je karakter zitten hoe je op je omstandigheden reageert. Hoe het ook zij ben je nu volwassen vrij om te worden hoe je wil zijn :)
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:05:36 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97006744
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
jah roken was ook een issue idd :')
de een camel en de ander zware van Nelle _O-
lolwut
pi_97006767
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pixie. het volgende:

[..]

Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..
Mijn vader is van nature heel lui en laks
trekt al voor zolang ik besta en weet een uitkering en heeft nergens zin in
Hij staat ook heel negatief in het leven.
Maar het is wel mijn vader en toch hou k van hem
Ik merk wel nu ik ouder word ik steeds meer eigenschappen van mezelf in mijn vader terug zie :')
Ik maak nooit iets af waar ik aan begin. Ben heeeeel lui lig het liefst de hele dag op de bank
En zie eerder het negatieve van het positieve.

Terwijl mijn moeder juist het tegenovergestelde is
Maar ik kan hem weinig kwalijk nemen als hij zo in elkaar zit eigenlijk
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.

Dat argument "het blijven toch je ouders" geloof ik niet in en ik heb ze inmiddels de rug toegekeerd.
pi_97006898
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:06 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.

Dat argument "het blijven toch je ouders" geloof ik niet in en ik heb ze inmiddels de rug toegekeerd.
Klopt
Maar ik ken jou hele situatie niet dus ik kan daar ook niet over oordelen
Maar mijn vader naja hij bedoeld het allemaal goed
maar het komt er allemaal zo kut uit :')
pi_97006918
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.
pi_97006987
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:05 schreef BrandX het volgende:

[..]

jah roken was ook een issue idd :')
de een camel en de ander zware van Nelle _O-
Drum. En dan eens in de tijd een goedkoop merk van de Aldi proberen, wat dan toch niet beviel. :')
pi_97007026
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pixie. het volgende:

[..]

Klopt
Maar ik ken jou hele situatie niet dus ik kan daar ook niet over oordelen
Maar mijn vader naja hij bedoeld het allemaal goed
maar het komt er allemaal zo kut uit :')
Mijn ouders zijn slim genoeg om dingen goed te doen, maar ze waren gewoon te laks.
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:10:25 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97007060
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.

Maar ook hier zul je zien dat sommige kinderen uit zulke gezinnen later heel succesvol en gedisciplineerd worden en mensen die juist in meer gestructureerde gezinnen opgroeien falen.
The End Times are wild
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:10:27 #27
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97007061
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok, dat is duidelijk.
mjah, beetje en-en denk ik als ik terugkijk. Ze waren beiden alcoholist, dus tja, daar gaat het beetje geld wat er is aan op. Wat we wel aten waren pakken bami van 4 gulden (van die kleine platte, zoals de bami bij de chinees) en ik vond die vreselijk goor. En echt vreselijk. Het was wat zurig, dus ik wilde het niet vreten. Dus tja, hup in de douche zitten met je bord tot je het op had, want eten weggooien was not-done.
Gevleugelde uitspraak: de biaffra kindjes hebben niets, wees dankbaar :'). Heb daar een aardig trauma aan over gehouden :@. Als ik die bami alleen al zie ga ik over mijn nek :X Je kan die pakken nog steeds kopen, ook in macaroni en spagettivorm, nu 4 euro :')

Mijn vader kòn wel heel goed koken! De heerlijkste indische rijsttafel kon hij maken, daar was hij dan een kleine week mee bezig. Dat deed hij een keer per jaar. Vrat mijn vingers er bij op :D

maar goed, het was dus vooral vaak gewoon brood. Want dat was goedkoper dan warm eten, al helemaal wanneer je zou spreken over verse groente of vlees.
lolwut
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:11:28 #28
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97007136
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Heel herkenbaar idd. Verkeerde prioriteiten.
lolwut
pi_97007186
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.

Maar ook hier zul je zien dat sommige kinderen uit zulke gezinnen later heel succesvol en gedisciplineerd worden en mensen die juist in meer gestructureerde gezinnen opgroeien falen.
Tuurlijk. Het verschilt heel erg. De opvoeding op zich is natuurlijk ook bepalend. Ik ken daar een levend voorbeeld van...

quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef BrandX het volgende:

[..]

mjah, beetje en-en denk ik als ik terugkijk. Ze waren beiden alcoholist, dus tja, daar gaat het beetje geld wat er is aan op. Wat we wel aten waren pakken bami van 4 gulden (van die kleine platte, zoals de bami bij de chinees) en ik vond die vreselijk goor. En echt vreselijk. Het was wat zurig, dus ik wilde het niet vreten. Dus tja, hup in de douche zitten met je bord tot je het op had, want eten weggooien was not-done.
Gevleugelde uitspraak: de biaffra kindjes hebben niets, wees dankbaar :'). Heb daar een aardig trauma aan over gehouden :@. Als ik die bami alleen al zie ga ik over mijn nek :X Je kan die pakken nog steeds kopen, ook in macaroni en spagettivorm, nu 4 euro :')
Die pakken hadden wij bijna wekelijks. :') Mijn smaakzin is daardoor volledig verziekt geraakt.

Dat argument over kindjes in Afrika komt mij inmiddels de neus uit.
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:14:23 #30
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97007323
quote:

[..]

ook dit klopt. Voor een groot deel heeft het ook te maken met je eigen karakter. Ik had twee hele intelligente ouders, doch zij waren niet bij machte om er wat mee te doen.Nou was dat in hun tijd ook erg moeilijk. Recessie jaren '70, beiden geen diploma's, mijn vader al rond de vijftig (hij kreeg mij toen hij 40 was en mijn broertje 2 jaar daarna) en fysiek door zijn circusachtergrond nog maar tot weinig in staat. Mijn moeder had een dramatische jeugd achter de rug en kon niet goed meer lopen en nog wat zaken.

Dus tja, nuchter en objectief beschouwd snap ik dat de dingen voor een deel gelopen zijn zoals ze gelopen zijn, maar ben ik voor een deel ook heel boos hoe ze er mee om zijn gegaan.
lolwut
pi_97007333
Zeer herkenbaar allemaal, Moest vroeger altijd in 2e handskleding lopen (van mijn neven) altijd maar het goedkoopste van het goedkoopste moeten hebben, maar zuipen en roken konden ze wel. met als gevolg dat ik door al die trauma`s echt als een god in frankrijk ben gaan leven. heb een goed betaalde baan en geef makelijk 1000 euro per week uit aan lekker eten, jkeding en zinloze bullshit. en sparen was dat?
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:15:07 #32
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97007367
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef michelllll het volgende:
Zeer herkenbaar allemaal, Moest vroeger altijd in 2e handskleding lopen (van mijn neven) altijd maar het goedkoopste van het goedkoopste moeten hebben, maar zuipen en roken konden ze wel. met als gevolg dat ik door al die trauma`s echt als een god in frankrijk ben gaan leven. heb een goed betaalde baan en geef makelijk 1000 euro per week uit aan lekker eten, jkeding en zinloze bullshit. en sparen was dat?
handje schudden? :@ dat doe ik ook te vaak :@ is puur nog steeds, na al die jaren, een antireactie :') ;(
lolwut
pi_97007403
quote:

[..]

Over die gezondheid gesproken. Ik heb nooit geleerd om fruit te eten (hadden we zelden) en ik ben veel te dik geworden door al het slechte eten.
pi_97007424
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:15 schreef BrandX het volgende:

[..]

handje schudden? :@ dat doe ik ook te vaak :@ is puur nog steeds, na al die jaren, een antireactie :') ;(
ja maar hoe kom je er vanaf?
pi_97007512
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef BrandX het volgende:

[..]

Dus tja, nuchter en objectief beschouwd snap ik dat de dingen voor een deel gelopen zijn zoals ze gelopen zijn, maar ben ik voor een deel ook heel boos hoe ze er mee om zijn gegaan.
Ik ken dus iemand die in de AOW terecht is gekomen en met gigantische schulden zat opgescheept. Toch heeft ze haar dochter alles gegeven dat ze nodig had, waardoor ze een gezonde en stabiele persoon is geworden. Dat heeft mij overigens heel erg aan het denken gezet over mijn opvoeding.
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:18:41 #36
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97007582
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:16 schreef michelllll het volgende:

[..]

ja maar hoe kom je er vanaf?
mijn eye-opener was een sabbatical van vier maanden in de Italiaanse bergen. Ik leefde op een vakantiekamp waar we bergtochten maakten. We leefden in een tent waar we alleen in sliepen en hadden een hele grote gezamelijke keukentent waar ook de gasten gewoon zaten. We hadden niets, alleen eten en bier (:D). Geen internet, geen gadgets, alleen muziek uit een oude Creative Zen. En weet je wat? het was de gelukkigste tijd in mijn leven ooit!

Dat heeft gerelativeerd. Ik ben nu een stuk rustiger in mijn uitgaven. Nog lang niet daar waar ik wezen wil, maar wel een eind op weg.
lolwut
pi_97007614
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef michelllll het volgende:
Ik denk trouwens dat ik ook wel meer zou uitgeven als geld genoeg had. Maar zit momenteel ook niet echt ruim in het geld... :')
pi_97007839
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:18 schreef BrandX het volgende:

[..]

mijn eye-opener was een sabbatical van vier maanden in de Italiaanse bergen. Ik leefde op een vakantiekamp waar we bergtochten maakten. We leefden in een tent waar we alleen in sliepen en hadden een hele grote gezamelijke keukentent waar ook de gasten gewoon zaten. We hadden niets, alleen eten en bier (:D). Geen internet, geen gadgets, alleen muziek uit een oude Creative Zen. En weet je wat? het was de gelukkigste tijd in mijn leven ooit!

Dat heeft gerelativeerd. Ik ben nu een stuk rustiger in mijn uitgaven. Nog lang niet daar waar ik wezen wil, maar wel een eind op weg.
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.
pi_97007918
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:22 schreef michelllll het volgende:

[..]

ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.
Heb je niet gewoon een koopverslaving?
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:26:24 #40
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97008067
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:24 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

kan, maar ik herken het wel, en ik vind van mezelf zeer zeker niet dat ik koopverslaafd ben. Ik ga neit wekelijks de stad in voor nieuwe dingen enzo.
Heb inmiddels ook geleerd blij te zijn met wat ik heb. Combinatie van ouder worden (ik ben bijna 40) en de sabbatical.
lolwut
pi_97008087
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:24 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

kan gewoon niet sparen!
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:27:34 #42
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97008132
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:22 schreef michelllll het volgende:

[..]

hey, baat het niet schaadt het niet. En je kan jezelf daarbij de vraag stellen: waarom koop je het? Wie wil je de loef af steken? Koop je het voor jezelf, of voor anderen, dat zij zien wat je nu wel hebt (omdat je het vroeger niet had)? Dat laatste had ik vroeger last van -O-
lolwut
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:27:48 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97008145
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:26 schreef michelllll het volgende:

[..]

kan gewoon niet sparen!
Laat dan gewoon iedere maand 500 euro rechtstreeks van je salaris afschrijven richting een spaarrekening waar je het niet kan opnemen. Die 500 euro mis je echt niet.
Toch loopt zo'n bedrag over de jaren aardig op dan.
The End Times are wild
pi_97008152
ik heb ook soms wel hele slechte eigenschappen, beste bult drugs ophalen en dan alles in een keer opmaken. maar dat is nou van de baan aangezien ik mn nieuwe auto in de prak gereden heb en een aantal gebroken ribben heb.
  Boks-Chick woensdag 18 mei 2011 @ 21:34:06 #45
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97008582
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:27 schreef michelllll het volgende:
ik heb ook soms wel hele slechte eigenschappen, beste bult drugs ophalen en dan alles in een keer opmaken. maar dat is nou van de baan aangezien ik mn nieuwe auto in de prak gereden heb en een aantal gebroken ribben heb.
sowieso, drugs :N.
Dat is gelukkig een vloek waar ik ver van heb kunnen blijven. Dan heb ik het niet over alcohol, want ik lust graag een wijntje/biertje/whiskey, maar drugs als wiet, coke, hasj, whatever gelukkig nooit. Zonde van mijn geld en mijzelf.
lolwut
pi_97008770
quote:
19s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:34 schreef BrandX het volgende:

[..]

sowieso, drugs :N.
Dat is gelukkig een vloek waar ik ver van heb kunnen blijven. Dan heb ik het niet over alcohol, want ik lust graag een wijntje/biertje/whiskey, maar drugs als wiet, coke, hasj, whatever gelukkig nooit. Zonde van mijn geld en mijzelf.
heb wat dat betreft een hele erge tijd gehad (speed) 5 jaar terug was dat ongeveer. maar heb nog wel af en toe coke gebruikt en, ik ben dan iemand die geen grenzen meer heeft. das met drank ook netzo bij mij 1 fles is nooit voldoende maakt niet uit wat het is
pi_97008990
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:37 schreef michelllll het volgende:

[..]

heb wat dat betreft een hele erge tijd gehad (speed) 5 jaar terug was dat ongeveer. maar heb nog wel af en toe coke gebruikt en, ik ben dan iemand die geen grenzen meer heeft. das met drank ook netzo bij mij 1 fles is nooit voldoende maakt niet uit wat het is
Misschien eens naar de dokter gaan?
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:43:19 #48
338174 flap_konijn
konijnen zijn lief!
pi_97009183
ik leef in ''armoede'' en heb de grootste moeite om ook maar een cent aan me eigen uit te geven maar ja geef wel weer een smak geld uit om een kennis een nieuwe auto voor zijn verjaardag te kopen :@

zelfs met boodschappen heb moeite mee terwijl dat bij lange na niet nodig is... auto's heb ik iets minder moeite mee omdat ik dat gebruik voor werk enzo. behoorlijk serieus probleem :{ ik blokkeer volledig om zelf iets aan me te geven.
pi_97009542
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:40 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Misschien eens naar de dokter gaan?
das meer een probleem van 1x in de maand of minder. lijkt me niet iets om mee naar de dokter te gaan.
pi_97009659
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:48 schreef michelllll het volgende:

[..]

das meer een probleem van 1x in de maand of minder. lijkt me niet iets om mee naar de dokter te gaan.
Mijn dokter ging al helemaal stuiteren toen ik zei dat ik regelmatig een fles wijn leegdronk. :')
pi_97009950
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:49 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Mijn dokter ging al helemaal stuiteren toen ik zei dat ik regelmatig een fles wijn leegdronk. :')
regelmatig in de vorm van 3x per week?
pi_97009975
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:52 schreef michelllll het volgende:

[..]

regelmatig in de vorm van 3x per week?
Zoiets ja.
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:54:43 #53
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_97010102
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:15 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Over die gezondheid gesproken. Ik heb nooit geleerd om fruit te eten (hadden we zelden) en ik ben veel te dik geworden door al het slechte eten.
Sorry, maar je kan niet alles afwentelen. Ik weet niet hoe oud je bent maar je kan lezen, jezelf informeren, je weet nu dat fruit handig is dus dan kan je gaan afvallen enzovoorts.

Vind het echt flauwekul. Ik kom uit een welvarend gezin maar mijn moeder kookte zeer slecht, als er al groente waren kookte ze die tot moes, ik kende het snackbarmenu uit mijn hoofd. Ik kookte vanaf mijn 14 voo rhet gezin om nog wat fatsoenlijks binnen te krijgen! En ik ben niet te dik.

Kleren droeg ik van mijn broer. Ken mensen uit een heel rijk gezin en die kregen op vakantie geeneens een ijsje, vond hun vader zonde van het geld, ze moesten maar water drinken op de wc.

Je zit gewoon onwijs te klagen. Je zal het ongetwijfeld zwaar hebben gehad maar dat zal eerder aan de verdere gezinssituatie hebben gelegen dan aan de financiële situatie per sé. Je geeft zelf al aan dat de moeder van een vriendinnetje met WAO en schulden wél goed voor haar kind kon zorgen.
Snap gewoon niet waarom je je focused op zaken als cola en eten terwijl het hem daar helemaal niet in zit.
pi_97010192
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:53 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Zoiets ja.
dat lijkt mij ook niet gezond. maar ik kan daar niet over oordelen. als ik los ga is het altijd in het weekend
pi_97010704
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:54 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Sorry, maar je kan niet alles afwentelen. Ik weet niet hoe oud je bent maar je kan lezen, jezelf informeren, je weet nu dat fruit handig is dus dan kan je gaan afvallen enzovoorts.

Vind het echt flauwekul. Ik kom uit een welvarend gezin maar mijn moeder kookte zeer slecht, als er al groente waren kookte ze die tot moes, ik kende het snackbarmenu uit mijn hoofd. Ik kookte vanaf mijn 14 voo rhet gezin om nog wat fatsoenlijks binnen te krijgen! En ik ben niet te dik.

Kleren droeg ik van mijn broer. Ken mensen uit een heel rijk gezin en die kregen op vakantie geeneens een ijsje, vond hun vader zonde van het geld, ze moesten maar water drinken op de wc.

Je zit gewoon onwijs te klagen. Je zal het ongetwijfeld zwaar hebben gehad maar dat zal eerder aan de verdere gezinssituatie hebben gelegen dan aan de financiële situatie per sé. Je geeft zelf al aan dat de moeder van een vriendinnetje met WAO en schulden wél goed voor haar kind kon zorgen.
Snap gewoon niet waarom je je focused op zaken als cola en eten terwijl het hem daar helemaal niet in zit.
Waar zit het hem dan in volgens jou?
  woensdag 18 mei 2011 @ 22:09:27 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97010978
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:05 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Waar zit het hem dan in volgens jou?
Gebrek aan liefde, aandacht en regelmaat.
The End Times are wild
pi_97012801
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:43 schreef flap_konijn het volgende:
ik leef in ''armoede'' en heb de grootste moeite om ook maar een cent aan me eigen uit te geven maar ja geef wel weer een smak geld uit om een kennis een nieuwe auto voor zijn verjaardag te kopen :@

zelfs met boodschappen heb moeite mee terwijl dat bij lange na niet nodig is... auto's heb ik iets minder moeite mee omdat ik dat gebruik voor werk enzo. behoorlijk serieus probleem :{ ik blokkeer volledig om zelf iets aan me te geven.
Je bent niet de enige, ik herken het bij mijn moeder. Alhoewel die niet in armoede is opgegroeid en mijn ouders ook niet arm zijn, heeft mijn moeder enorm veel moeite om geld aan haarzelf uit te geven, maar aan mijn vader en mij vindt ze het geen probleem. :')
pi_97014832
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gebrek aan liefde, aandacht en regelmaat.
Het is nog wiedes dat ouders die geen geld over hebben voor gezond eten en een beetje leuk leven voor hun kinderen, niet bepaald liefde en aandacht aan hun kinderen schenkt. Ooit van de Piramide van Maslow gehoord? In mijn geval was alleen de eerste trap echt van toepassing.
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:23:01 #59
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_97016062
Kan me voorstellen dat dat voor jou minder clear cut is dan voor mensen die met geld opgroeiden maar de rest van de pyramide ook niet kregen, die weten logischerwijs dat het geld niks betekent.
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:42:13 #60
338174 flap_konijn
konijnen zijn lief!
pi_97016675
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 23:06 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Je bent niet de enige, ik herken het bij mijn moeder. Alhoewel die niet in armoede is opgegroeid en mijn ouders ook niet arm zijn, heeft mijn moeder enorm veel moeite om geld aan haarzelf uit te geven, maar aan mijn vader en mij vindt ze het geen probleem. :')
ik vind het een pure geld verspilling om wat dan ook voor me te kopen al gaat het iets beter en uiteraard speelt wat er in mijn jeugd gebeurt is daarin een grote rol in.
pi_97017975
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:23 schreef Vandaag... het volgende:
Kan me voorstellen dat dat voor jou minder clear cut is dan voor mensen die met geld opgroeiden maar de rest van de pyramide ook niet kregen, die weten logischerwijs dat het geld niks betekent.
Die hadden gewoon kutouders?
  donderdag 19 mei 2011 @ 11:51:26 #62
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_97025575
Hier hadden we het altijd prima op financieel gebied (maar dat was dan ook alles) toen we nog als familie bij elkaar waren, uiteindelijk heeft m'n moeder het lef gehad om mij mee te nemen en te vluchten voor m'n biologische vader en alleen daarom al zal ik haar nooit iets kwalijk nemen.
Zaten dus in de situatie dat mishandeling vaker wel dan niet voorkwam op een dag.

We hebben toen eerst een jaar in een vrouwenopvang gezeten, amper geld voor iets en hebben later 4 hoog in een achterstandswijk gewoond en toen hadden we ook niet bepaald breed, geen geld voor speelgoed, siroop kreeg ik enkel in het weekend een glaasje, een zakje chips hetzelfde verhaal, kleding via via en ga zo maar door.
Was zeker geen makkelijke tijd, maar ik had niet willen weten hoe ik er anders nu bij had gezeten.

En natuurlijk heeft me dat gevormd, besef ik de waarde van geld meer en hoeveel meer het belangrijk is om gewoon te kunnen genieten, van elkaar, de omgeving, de liefde, vrienden, dingen doen.
Ik geef tegenwoordig gerust honderden euro's uit voor hobbies, maar tegelijkertijd zet ik wel de verwarming uit en pak ik een trui als het fris in huis is, gooi ik dingen die enige waarde hebben niet zomaar weg ook al gebruiken we het niet, koop ik geen dure merkkleding, haal ik de bank van Marktplaats, word ik 'boos' wanneer we weer allerlei voedsel kunnen weggooien omdat het over de datum is en ga zo maar door.
Uiteindelijk blijft dat zuinige er dan wel inzitten als je altijd op de kleintjes moest letten vroeger. :P
We hadden dan wel amper geld, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam, iets dat ik later wel ervoer toen ze met mijn stiefvader iets kreeg.

Toen kwam er een hoop geld in het laatje, maar tegelijkertijd werd er minder gedaan, spelcomputer werd gekocht, nieuwe TV's, bergen speelgoed, internet, een computer, complete kledingkasten en ga zo maar door, maar het 'leuke dingen doen' werd steeds minder, geen spelletjes meer aan de keukentafel, niet meer met de trein (was toen gratis) op zoek naar dingen om te doen die weinig/niets kostte, niet meer naar het park, geen balletje meer trappen etc.
We hadden veel meer in huis, konden meer uitgeven maar ik werd er niet gelukkiger van en heb geregeld gedacht, was het maar gewoon nog zoals toen.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:43 schreef flap_konijn het volgende:
Dat heb ik ook, ik geef graag aan de mensen om me heen waar ik om geef, maar mezelf "vergeet" ik.
  donderdag 19 mei 2011 @ 11:58:52 #63
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_97025888
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 01:35 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Die hadden gewoon kutouders?
Precies! Net als jij gewoon kutouders hebt. Je hebt kutouders met geld en kutouders zonder geld. Het blijven kutouders en je krijgt er allemaal een knauw van mee.
pi_97026155
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 11:51 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat heb ik ook, ik geef graag aan de mensen om me heen waar ik om geef, maar mezelf "vergeet" ik.
:') Ik heb juist het omgekeerde. Het liefste zou ik zelfs geen belasting betalen. Elke cent wil ik voor mezelf houden.

Ik heb echt moeten leren om te delen. Toen ik een jaartje of 15 was ging ik bij een jeugdvereniging en toen merkte ik hoe egoïstisch ik eigenlijk was. Niet dat ik er toen mee zat... Uiteindelijk er maar voor gekozen om gewoon niets mee te nemen/te kopen zodat ik het ook niet hoefde te delen.
pi_97026191
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 11:58 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Precies! Net als jij gewoon kutouders hebt. Je hebt kutouders met geld en kutouders zonder geld. Het blijven kutouders en je krijgt er allemaal een knauw van mee.
Dat zal het dan wel zijn. :D Ik ben ook een foutje. Dat wordt al tegen me gezegd sinds ik in de pubertijd zit.
pi_97029831
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:44 schreef Pipo1234 het volgende:
Mijn ouders zijn rond mijn achtste gescheiden en vanaf toen heb ik bij mijn moeder gewoond tot ik het huis uit ging. Mijn moeder heeft eerst kort gewerkt en is vervolgens in de bijstand terechtgekomen. Later is ze doorgestroomd naar de WAO. Ik ben dus opgegroeid in een vrij armoedige omgeving. Er was eigenlijk nooit ergens geld voor en als de wasmachine of auto kapot ging, was er altijd paniek in de tent. Ik heb zelfs een keer op mijn donder gehad toen ik een boterham met hagelslag aan een buurtgenootje gaf. :')

Het opgroeien in armoede heeft mij gevormd en ik ben ontzettend voorzichtig geworden met geld uitgeven. Misschien iets te voorzichtig, aangezien ik alleen geld uitgeef aan dingen die ik echt noodzakelijk vind. In mijn tienerjaren ging ik bijvoorbeeld zelden uit omdat ik het geld er niet (echt) voor had. Onder andere dat heeft tot gevolg gehad dat ik tegenwoordig vrijwel geen vrienden meer heb. Het opgroeien in armoede is niet de oorzaak, maar het heeft er wel sterk aan bijgedragen.

Opgroeien in armoede leert je meer waardering op te brengen voor kleinere dingen in het leven. Dingen die anderen misschien niet opvallen of niet interessant (meer) vinden. Helaas is de keerzijde hiervan dat je ook weinig binding hebt met gebruikelijke dingen zoals naar de bioscoop gaan of even een patatje halen. Ik ben ik mijn jeugd ook nog nooit echt op vakantie geweest (afgezien van hier en daar een weekje kamperen bij een boer).

Ik ben opgegroeid in een klimaat waarin de verwachtingen niet al te hoog waren. Ook niet zo raar als er vrijwel geen geld is en er dus niets kan. Ik heb daardoor een bepaalde fatalistische houding gekregen, waardoor ik op de dag ben gaan leven/mezelf heb laten leven. Een aantal jaren terug ben ik door een emotionele tegenvaller ontzettend veranderd in en aan het denken gezet over het leven dat ik leidde. Sindsdien ben ik aan mijzelf gaan werken en weer terug naar school gegaan. Mijn houding is toen volledig omgeslagen door juist niet naar het minimale te verlangen, maar het maximale. Helaas is de weg die ik moet gaan nog lang, maar ik ben in ieder geval op weg.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen het hebben ervaren om op te groeien in een arm (éénouder)gezin, of dit het fundament van hun leven heeft beïnvloed en of ze er vandaag de dag nog iets van merken.
Ik heb dan wel niet dat meegemaakt wat jij hier vertelt maar ken wel soortgelijk verhalen. :Y
Ik hoop iig dat je die doelen die je voor jezelf hebt gesteld behaalt, en als je echt nog steeds moet bikkelen voor weinig,ga eens langs in het subfora Fokkers helpen Fokkers want daar geven fokkers onderling weleens bepaalde dingen gratis weg. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97030969
quote:
14s.gif Op donderdag 19 mei 2011 13:52 schreef rubje het volgende:

[..]

Ik heb dan wel niet dat meegemaakt wat jij hier vertelt maar ken wel soortgelijk verhalen. :Y
Ik hoop iig dat je die doelen die je voor jezelf hebt gesteld behaalt, en als je echt nog steeds moet bikkelen voor weinig,ga eens langs in het subfora Fokkers helpen Fokkers want daar geven fokkers onderling weleens bepaalde dingen gratis weg. :Y
Gaat wel goed komen. Met een beetje mazzel begin ik in september aan een studie Wiskunde o.i.d. op de universiteit. Gelukkig heeft mijn vriendin genoeg geld om voorlopig even door te gaan en ik zelf ook wel spaargeld, want oppotten kan ik als de beste. :D
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:31:39 #68
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97031276
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:05 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

:') Ik heb juist het omgekeerde. Het liefste zou ik zelfs geen belasting betalen. Elke cent wil ik voor mezelf houden.
Raar, de meeste Nederlanders zijn juist verzot op het afdragen van belasting. Ook ik ben pas gelukkig als een flink percentage van mijn loon ingehouden wordt voor het algemeen belang.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_97032801
quote:
12s.gif Op donderdag 19 mei 2011 14:31 schreef Ryon het volgende:

[..]

Raar, de meeste Nederlanders zijn juist verzot op het afdragen van belasting. Ook ik ben pas gelukkig als een flink percentage van mijn loon ingehouden wordt voor het algemeen belang.
Sarcast.
pi_97033585
Voordat mijn vader overleed waren we gewoon modaal, zelfs toen hadden wij door de week geen frisdranken in huis. in de weekenden kreeg je 1 of 2 glazen en dat was het dan. Samen met een schaaltje chips. Toen was het nog een traktatie. :) Persoonlijk vind ik dat niet echt armoede.
nadat mijn vader overleden was ging mijn moeder er behoorlijk op achteruit. Geen pretje. Maar mijn moeder is van nature vrij zuinig. Maar verder kwamen wij eigenlijk verder nooit iets tekort.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 19 mei 2011 @ 16:11:44 #71
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_97035246
Niet op vakantie, de hele week doen met 3 flessen frisdrank en alleen maar ham, kaas en pindakaas op je brood! Hier hebben mensen in totale armoe geleefd. :'(

Er is een verschil tussen het niet breed hebben en in armoede leven. _O-
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
  donderdag 19 mei 2011 @ 16:25:51 #72
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97035902
quote:
15s.gif Op donderdag 19 mei 2011 16:11 schreef paintmeester het volgende:
Niet op vakantie, de hele week doen met 3 flessen frisdrank en alleen maar ham, kaas en pindakaas op je brood! Hier hebben mensen in totale armoe geleefd. :'(

Er is een verschil tussen het niet breed hebben en in armoede leven. _O-
Jij hebt 20 jaar in Afrika doorgebracht en weet wat het is om 3 weken lang zonder eten naar bed te gaan? :{

Armoede in Nederland bestaat. Ouders zijn er vaak de oorzaak van en de kinderen vaak de dupe. Geen kleding, speelgoed, frisdrank, broodbeleg, televisie, computer, schoolreisje, voetbalclub, muziekinstrument etc. kunnen betalen mag dan wel geen hongersnood zijn, maar het zijn wel tekenen van armoede en de gevolgen voor de ontwikkeling van het kind zijn vaak duidelijk zichtbaar.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 19 mei 2011 @ 16:32:34 #73
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_97036161
Dat is geen armoede.

Je leeft in armoede als je niet kunt voorzien in je primaire levensbehoefte. Geen vakantie, geen speelgoed, goedkoop broodbeleg en geen muziekinstrument zijn geen primaire levensbehoeften.
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
  donderdag 19 mei 2011 @ 16:36:50 #74
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97036300
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 16:32 schreef paintmeester het volgende:
Dat is geen armoede.

Je leeft in armoede als je niet kunt voorzien in je primaire levensbehoefte.
Dat is slechts een definitie van armoede. Er bestaan er wel meer. De 1 dollar a day definitie gaat bijvoorbeeld voor Nederland ook niet op.
--
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:55:44 #75
177810 Evenveel
en niet minder
pi_97039277
Hmm "armoede"...

Toen ik twee jaar oud was zijn mijn ouders gescheiden. Mijn moeder is toen in dezelfde maanden werkeloos geraakt door een reorganisatie en is dat gebleven totdat ik ongeveer 12 was.

In die 10 jaar hebben we het natuurlijk niet breed gehad. Helaas heeft mijn moeder toen door een aantal verkeerde beslissingen hoge schulden opgebouwd. Dus dan zit je in de bijstand en heb je (ja, wel door eigen schuld ja) nog minder over elke maand door veels te veel aan schulden.

Maar een slechte jeugd? Nee. Zeker niet. Ik heb vooral leuke herinneringen aan mijn jeugd. Ik weet dat mijn moeder en ik een heel sociaal leven hadden. Veel kennissen, vrienden, goede relatie met buren en ik natuurlijk met de kinderen van eerdergenoemden.

Natuurlijk was het niet leuk om in de kleren rond te lopen van een neef of een zoon van een kennis die er uit was gegroeid. Maarja, het was gratis. En je hoefde natuurlijk niet in kleren van de Wibra rond te lopen. Wat natuurlijk geen schande is, maarja, laten we eerlijk zijn, als kind heb je het op school gewoon wat makkelijker met merkkleding (hoe idioot dat ook moge zijn natuurlijk).

Auto hadden we natuurlijk niet, meubels te weinig en vaak gratis gekregen van iemand die ze weg wouden gooien. Alle andere zaken kwamen uit kringloopwinkels. Eten kwam uit de Aldi, Basismarkt, de markt etc. Echt slechte herinneren heb ik niet aan het eten. Ja, alles was eigen merk en we aten ook heel erg vaak brood (met alleen suiker of boter omdat er geen geld meer voor ander beleg was, soms). En dat dus ook voor het avondeten. Of alleen aardappelen met bonen (heeel vaak gegeten). Maar als je dan eens iets 'lekkers' at, dan waardeerde je dat zo veel meer...

Ik kan niet zeggen dat ik getekend ben door hoe ik ben opgegroeid eigenlijk. Het enige wat ik mij extreem heb aangetrokken is dat mijn moeder altijd zei "we zijn geboren als een dubbeltje en zullen nooit een kwartje worden". Dat heb ik tot mijn levensmotto gemaakt, alleen dan: "ik ben geboren als een dubbeltje, maar kan makkelijk nog zelfs meer dan een kwartje worden".

Ik ben niet heel erg zuinig nu, ik geef ook niet alles meteen uit. Ik ben gewoon 'normaal'. Ik denk ook niet dat je door een dergelijke opvoeding extra zuinig of andersom wordt. Dat moet altijd al tussen je oren hebben gezeten, rijk of arm. Ik denk dat je met name een werkinstelling meekrijgt. Ik heb sinds heel jong geleerd dat geld nooit zomaar op je afkomt. Je moet er altijd wat voor doen. En daardoor heb ik de instelling dat je hard moet werken voor je geld. En nu verdien ik net geen 3x modaal. Best goed dus, zo'n opvoeding.
Doei.
pi_97040822
Briljant weer dat er meteen een semantische discussie gevoerd wordt over de term "armoede". :')
  donderdag 19 mei 2011 @ 19:52:14 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97044148
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:55 schreef Evenveel het volgende:
Hmm "armoede"...

Toen ik twee jaar oud was zijn mijn ouders gescheiden. Mijn moeder is toen in dezelfde maanden werkeloos geraakt door een reorganisatie en is dat gebleven totdat ik ongeveer 12 was.

In die 10 jaar hebben we het natuurlijk niet breed gehad. Helaas heeft mijn moeder toen door een aantal verkeerde beslissingen hoge schulden opgebouwd. Dus dan zit je in de bijstand en heb je (ja, wel door eigen schuld ja) nog minder over elke maand door veels te veel aan schulden.

Maar een slechte jeugd? Nee. Zeker niet. Ik heb vooral leuke herinneringen aan mijn jeugd. Ik weet dat mijn moeder en ik een heel sociaal leven hadden. Veel kennissen, vrienden, goede relatie met buren en ik natuurlijk met de kinderen van eerdergenoemden.

Natuurlijk was het niet leuk om in de kleren rond te lopen van een neef of een zoon van een kennis die er uit was gegroeid. Maarja, het was gratis. En je hoefde natuurlijk niet in kleren van de Wibra rond te lopen. Wat natuurlijk geen schande is, maarja, laten we eerlijk zijn, als kind heb je het op school gewoon wat makkelijker met merkkleding (hoe idioot dat ook moge zijn natuurlijk).

Auto hadden we natuurlijk niet, meubels te weinig en vaak gratis gekregen van iemand die ze weg wouden gooien. Alle andere zaken kwamen uit kringloopwinkels. Eten kwam uit de Aldi, Basismarkt, de markt etc. Echt slechte herinneren heb ik niet aan het eten. Ja, alles was eigen merk en we aten ook heel erg vaak brood (met alleen suiker of boter omdat er geen geld meer voor ander beleg was, soms). En dat dus ook voor het avondeten. Of alleen aardappelen met bonen (heeel vaak gegeten). Maar als je dan eens iets 'lekkers' at, dan waardeerde je dat zo veel meer...

Ik kan niet zeggen dat ik getekend ben door hoe ik ben opgegroeid eigenlijk. Het enige wat ik mij extreem heb aangetrokken is dat mijn moeder altijd zei "we zijn geboren als een dubbeltje en zullen nooit een kwartje worden". Dat heb ik tot mijn levensmotto gemaakt, alleen dan: "ik ben geboren als een dubbeltje, maar kan makkelijk nog zelfs meer dan een kwartje worden".

Ik ben niet heel erg zuinig nu, ik geef ook niet alles meteen uit. Ik ben gewoon 'normaal'. Ik denk ook niet dat je door een dergelijke opvoeding extra zuinig of andersom wordt. Dat moet altijd al tussen je oren hebben gezeten, rijk of arm. Ik denk dat je met name een werkinstelling meekrijgt. Ik heb sinds heel jong geleerd dat geld nooit zomaar op je afkomt. Je moet er altijd wat voor doen. En daardoor heb ik de instelling dat je hard moet werken voor je geld. En nu verdien ik net geen 3x modaal. Best goed dus, zo'n opvoeding.
Zo zie je dat het meer gaat om de aandacht en de regelmaat dan om het geld zelf.
The End Times are wild
  donderdag 19 mei 2011 @ 20:14:51 #78
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_97045428
Ik herken veel in 't verhaal van Evenveel (alleen dat 3 x modaal wil nog niet zo erg lukken :') ) hoewel mijn ouders absoluut geen schulden hadden en vooral m'n moeder me geleerd heeft "geef niet meer uit dan je hebt" en dankzij dat principe blijf ik altijd uit de schulden, wat niet wil zeggen dat ik ook niet af en toe uitgaven doe die pure luxe zijn. :)
Hallon!
pi_97062686
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:55 schreef Evenveel het volgende:
Hmm "armoede"...

Ach volgens mij was het in het verleden heel gebruikelijk om nog in goede conditie verkerende kinderkleding door te geven aan familie of vrienden. Dat gebeurde in mijn familie ook, en bij ons in de straat gebeurde het ook veel. Als je nagaat is het eigenlijk ook helemaal niet zo raar, een kind onder de 10 groeit heel snel uit zijn goede kleding.
En er gaat ook vaak iets kapot, dus wij liepen rond met van die plakkaten op de kleding. Bij mijn moeder was vooral fruit favoriet ;(
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_97062849
Toen mijn ouders elkaar leerden kennen had mijn vader een hypotheekschuld van tienduizenden euro's. (begin jaren tachtig zijn huis verkocht na scheiding toen de woningmarkt instortte).

Tot mijn 14e zijn mijn ouders bezig geweest dat af te betalen. Ze hadden weinig geld, maar daar hebben wij als kinderen nooit wat van gemerkt. Mijn vader had 's avonds nog een bijbaan om extra geld te verdienen, mijn moeder zorgde voor ons. Hoewel wij nooit op vakantie gingen toen en niet in merkkleding liepen zoals andere kinderen, zorgde mijn moeder er altijd voor dat we goed te eten hadden, op schoolreisjes konden en dat soort dingen.

Inmiddels is dit alweer jaren geleden, wonen mijn ouders in een kast van een huis en lijken ze zelf vergeten te zijn dat ze het ooit minder goed hebben gehad. Maar ik heb er in ieder geval van geleerd dat je, als je wil, met weinig geld alsnog een goed en leuk leven kan hebben. Ook al verdiend dat uiteraard niet mijn voorkeur en ben ik me er terdege van bewust dat leven zonder geldzorgen een heel stuk prettiger leeft.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_97062951
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ach volgens mij was het in het verleden heel gebruikelijk om nog in goede conditie verkerende kinderkleding door te geven aan familie of vrienden. Dat gebeurde in mijn familie ook, en bij ons in de straat gebeurde het ook veel. Als je nagaat is het eigenlijk ook helemaal niet zo raar, een kind onder de 10 groeit heel snel uit zijn goede kleding.
En er gaat ook vaak iets kapot, dus wij liepen rond met van die plakkaten op de kleding. Bij mijn moeder was vooral fruit favoriet ;(
Owja die gruwelijke lapjes. Daar heb ik ook nog mee rondgelopen...
pi_97062992
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:23 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Owja die gruwelijke lapjes. Daar heb ik ook nog mee rondgelopen...
Nu zouden ze zeggen die is vast arm. Ik woonde in mijn jeugd in een normale 2 onder 1 kap buurt en eigenlijk had iedereen wel een kledingstuk met een lapje. :D
pi_97063036
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:27 schreef Boris_Karloff het volgende:

Nu zouden ze zeggen die is vast arm. Ik woonde in mijn jeugd in een normale 2 onder 1 kap buurt en eigenlijk had iedereen wel een kledingstuk met een lapje. :D
:Y Mijn vader had een goed inkomen en ook ik liep vnl in door mijn moeder gemaakte kleding incl reparatielapjes :Y
Ik denk dat we nu gewoon allemaal veel te verwend zijn en dingen direct weggooien als ze een beetje kapot zijn.

Daarbij, zoals al eerder in dit topic vermeld: armoede is wel heel erg relatief hè :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_97063101
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y Mijn vader had een goed inkomen en ook ik liep vnl in door mijn moeder gemaakte kleding incl reparatielapjes :Y
Ik denk dat we nu gewoon allemaal veel te verwend zijn en dingen direct weggooien als ze een beetje kapot zijn.
De wegwerpmaatschappij begint inderdaad steeds meer de overhand te krijgen.
pi_97063116
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:35 schreef Pipo1234 het volgende:

De wegwerpmaatschappij begint inderdaad steeds meer de overhand te krijgen.
En vooral als je met wat minder bent opgegroeid, dan heb je pas goed door wat de waarde van dat alles is. Mijn moeder kwam bijv uit een redelijk arm gezin, geboren vlak na de oorlog etc. Dus zij wist nog wel wat zuinigheid was en heeft dat altijd in haar eigen gezin ook doorgevoerd terwijl we op zich best geld hadden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 20 mei 2011 @ 08:50:48 #86
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_97063335
Ik ook. Maar ervoer de armoede toch iets anders. In grote lijnen hetzelfde met het verschil dat in de beginjaren weinig gemerkt heb het niet doorhad. Omdat alles was zoals het was en ik niet beter wist. Al onze meubulair en kleding was tweede/derde hands, maar dat was in mijn ogen normaal. Gaten in broeken en truien werden veelvuldig gelapt met stukken stof, maar dat was ook weer een beetje d etrend dus dat viel ook niet zo op. Sinterklaas en verjaardagen vierden wij zelden. Alhoewel ik als oudste van de twee totch het meest verwend werd. Wij gingen nooit uit of met vakantie en na de feestdagen wist ik nooit veel te vertellen op school.

Ik heb eigenlijk van de amroede niks bewust doorgehad tot op mijn 17e toen ik het huis uitging en elders bij mensen thuiskwam. En merkte dat verschil in kwaliteit van leven wel erg groot was ten opzichte van wat ik gewend was. En dat waren pas gemiddelde gzinnen. Toen viel alles op zn plaats. Ik heb tot dan altijd het idee gehad dat mijn familie zelf gemiddeld was, met een gemiddeld inkomen. Maar toen begreep ik hoe erg mijn ouders wel niet hebben moeten worstelen. ik heb het mijn oudersnooit kwalijk genomen voor de situatie waarin zij zaten. Wat niet wegneemt dat ik ze nogsteeds niet mag nog kan luchten. Maar dat heeft niets met alle armoede te maken.

Het meest rotte is dat je op latere leeftijd, de omgeving waarin je bent opgegroeid en de kwaliteit ervan, meeneemt naar je eigen woonsituatie. Omdat je, denk ik, onbewust toch je prioriteiten elders neerlegt dan een mooie vloer of een gezellig ingerichte huiskamer. Verder ben ik toch wel mensen tegengekomen die ondanks de armoede toch altijd in een leuk huis zijn opgegroeid en dat stukje kwaliteit ook meenamen naar hun eigen woonsituatie later. Al gaat dat stukje kwaliteit van leven altijd gepaard met forse schulden bij Wehkamp enzo. Maar sinds ik dit doorheb, dat je dat toch kunt vewranderen. Ben ik de laatste tijd toch wel aan het denken om ook mijn eigen stekkie wat leuker in te richten. Beetje bij beetje moet lukken. Zal wel twee jaar overheen gaan, maar moet lukken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Schenkstroop op 20-05-2011 09:05:09 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_97063436
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:50 schreef Schenkstroop het volgende:
...

Ik heb eigenlijk van de amroede niks bewust doorgehad tot ik op mijn 17e het huis uitging en elders bij mensen thuiskwam. En merkte dat verschil in kwaliteit van leven wel erg groot was ten opzichte van wat ik gewend was. En dat waren pas gemiddelde gezinnen.

...
Dat herken ik en heb ik nog steeds. Ik heb altijd in krakkemikkige huurwoningen gewoond waar alles minimaal was. Toen ik voor het eerst bij mijn vriendin over de vloer kwam moest ik wel even wennen aan het feit dat ze een aanrecht hadden dat groter dan 1.5m2 was, een bad hadden, een thermostaatkraan hadden, twee wc's in huis. :') Er is daar altijd frisdrank in de koelkast (en helaas amper melk). In het begin dacht ik dat haar ouders heel veel geld hadden (groot huis, grote tuin) maar ze hebben gewoon veel geluk gehad en er hard voor gewerkt. Helaas zijn het wel PVDA'ers. :')
pi_97063481
Ik herken het 'opgroeien in armoede' verhaal wel een beetje. Ik ben zelf ook opgegroeid in een gezin dat het niet zo breed had, en het heeft toch een impact op je leven, en je wereldbeeld. Ik heb mezelf voorgenomen en kreeg ook van huis uit mee dat ik het beter moest doen. Ik ben dan ook als eerste van de familie gaan studeren waardoor ik nu een goede baan heb met dito salaris. Ik kan dan ook wel zeggen dat het voor mij zelf positief heeft uitgepakt, maar als ik zie dat het met mijn zus wat minder fortuinlijk gaat (ze is wel heel gelukkig enzo) dan blijft het succes toch betrekkelijk.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 09:02:48 #89
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_97063527
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 08:56 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Dat herken ik en heb ik nog steeds. Ik heb altijd in krakkemikkige huurwoningen gewoond waar alles minimaal was. Toen ik voor het eerst bij mijn vriendin over de vloer kwam moest ik wel even wennen aan het feit dat ze een aanrecht hadden dat groter dan 1.5m2 was, een bad hadden, een thermostaatkraan hadden, twee wc's in huis. :') Er is daar altijd frisdrank in de koelkast (en helaas amper melk). In het begin dacht ik dat haar ouders heel veel geld hadden (groot huis, grote tuin) maar ze hebben gewoon veel geluk gehad en er hard voor gewerkt. Helaas zijn het wel PVDA'ers. :')
Ja ik herken dat. Nadat ik een paar keer bij een klasgenoot thuis was geweest en zag hoe ander shet was bij hem. En omdat zijn 'oma' daar een beetje hielp met het huishouden (wat ik niet doorhad). Dacht ik dat zij een huishoudster hadden. Dit zei ik dus zo tegen mijn moeder. En die kan nooit dr mond houden, dus die vraagt dat zo bij de eerste de beste kans die ze kreeg, aan de moeder van mijn vriend. En toen werd ik als 8 jarig jochie even toegesproken.. Ik schaamde mij behoorlijk voor die misverstand :o

Maar dat was dus omdat ik dacht dat zij rijk waren. Zij woonden gewoon in een rijtjeshuis.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 20 mei 2011 @ 09:05:17 #90
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_97063576
Mijn vriend is opgevoed door alleen zijn moeder. Hij heeft een oudere broer en zus en zn vader ging vrij snel na zijn geboorte weg en heeft ook nooit alimentatie betaald.
Hoe zij kon rondkomen van de bijstand is mij nogsteeds een raadsel, en ze gingen dan wel nooit echt op vakantie maar verder heeft hij nooit echt last gehad van het feit dat er geen geld was.
Hij droeg de oude kleren van zn broer en kon niet mee naar de bioscoop met vriendjes maar hij heeft nooit honger gehad.

Zo ken ik nog wel meer vrienden die opgegroeid zijn in trailerparken en naar de voedselbank moesten maar stuk voor stuk zijn het sterke mensen geworden die weten wat ze willen en bereid zijn daar hard voor te knokken. Ze waarderen wat ze hebben, of dat nou veel of weinig is, en en beseffen wat hun zelfverdiende geld waard is.

Dat zij hier mee om kunnen gaan zonder verzuurd te raken en goeie mensen zijn geworden maakt dat ik veel respect hem voor hun ouders, dat ze ondanks hun ellende toch liefde konden geven en een goede opvoeding.
an urge to help mankind overcomes me
pi_97063607
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:02 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

...

Maar dat was dus omdat ik dacht dat zij rijk waren. Zij woonden gewoon in een rijtjeshuis.
:D Mijn vriendin woonde in een vrijstaand huis, dus die gedachte was niet helemaal vreemd.
pi_97063672
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:05 schreef saaw het volgende:
Mijn vriend is opgevoed door alleen zijn moeder. Hij heeft een oudere broer en zus en zn vader ging vrij snel na zijn geboorte weg en heeft ook nooit alimentatie betaald.
Hoe zij kon rondkomen van de bijstand is mij nogsteeds een raadsel, en ze gingen dan wel nooit echt op vakantie maar verder heeft hij nooit echt last gehad van het feit dat er geen geld was.
Hij droeg de oude kleren van zn broer en kon niet mee naar de bioscoop met vriendjes maar hij heeft nooit honger gehad.
Mijn vader heeft ook nooit alimentatie betaald, omdat hij (volgens mijn moeder) mijn moeder niet vertrouwde met het geld. Wat ik overigens ook een beetje moet beamen. Daar kwam bij dat er geen rechtelijke dwang in het spel was, dus mijn moeder moest het doen van een uitkering (en diverse leningen). Ik weet nog dat ze vaak boodschappen bij de Aldi betaalde met ongedekte cheques. :') Het stomme was overigens wel dat we altijd een auto hebben gehad, terwijl die helemaal niet nodig was.
pi_97063707
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:05 schreef saaw het volgende:
...

Dat zij hier mee om kunnen gaan zonder verzuurd te raken en goeie mensen zijn geworden maakt dat ik veel respect hem voor hun ouders, dat ze ondanks hun ellende toch liefde konden geven en een goede opvoeding.
Je wordt er inderdaad wel redelijk hard van m.a.w. je leert dat je overal voor zult moeten werken in het leven. Aan de andere kant is verzuurt raken natuurlijk ook snel gebeurd als er maar genoeg dingen tegenzitten. Er zijn vast een hoop mensen die zich helemaal opvreten over het feit dat hun leven zo bepaald is door hun afkomst. Ik snap dat wel, aangezien ik dat ook wel heb.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 09:25:48 #94
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_97063972
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:12 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Je wordt er inderdaad wel redelijk hard van m.a.w. je leert dat je overal voor zult moeten werken in het leven. Aan de andere kant is verzuurt raken natuurlijk ook snel gebeurd als er maar genoeg dingen tegenzitten. Er zijn vast een hoop mensen die zich helemaal opvreten over het feit dat hun leven zo bepaald is door hun afkomst. Ik snap dat wel, aangezien ik dat ook wel heb.
Ik snap dat om eerlijk te zijn juist niet zo goed.
Natuurlijk kan het moeilijk zijn, maar ik zie om mij heen veel mensen die met heel weinig begonnen zijn en gevochten hebben voor een opleiding of juist met een stom baantje begonnen zijn en zich omhoog hebben gewerkt. De boosheid om het verleden kan ook motiverend werken om het beste uit jezelf te halen.
Je neerleggen bij je afkomst en denken dat dat de rest van je leven moet bepalen ligt helemaal bij jezelf. Ik beweer niet dat het makkelijk is, maar dat zegt imo niet dat je het niet aan jezelf verschuldig bent om te proberen.
an urge to help mankind overcomes me
pi_97064021
Vanaf mijn zestiende bij mijn moeder gewoond die op het bestaansminimum zat en invalide was. Ik zat nog op school werkte er veel bij. Ik kon sowieso een gedeelte van salaris inleveren bij mijn moeder. Want de sociale dienst zag dit als een extra inkomen. Huursubsidie verviel ook. Dus dat kon ik ook rechtrekken. Later kreeg ik ook problemen met de IBgroep. Want ik verdiende teveel ook al hield ik misschien 20 procent van mijn salaris over. Toen ik 20 was woonde ik nog thuis. Ik steunde mijn moeder en broer. Mijn broer studeerde toen nog. Het gezin steunde op mijn salaris. Als er dure dingen kapot gingen betaalde ik dat. Bijzondere bijstand kregen we niet vanwege mijn werk in de supermarkt. Vaak mijn broer financieel ondersteund. Hij heeft nu een functie bij de VVD. Hij verkondigt dat iedereen zijn eigen broek moet houden net zoals hij heeft gedaan
pi_97064128
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:28 schreef BeffJeck het volgende:
Vanaf mijn zestiende bij mijn moeder gewoond die op het bestaansminimum zat en invalide was. Ik zat nog op school werkte er veel bij. Ik kon sowieso een gedeelte van salaris inleveren bij mijn moeder. Want de sociale dienst zag dit als een extra inkomen. Huursubsidie verviel ook. Dus dat kon ik ook rechtrekken. ...
Dat had ik ook. Ik ben daar nog steeds boos over, want alles wat ik verdiende ging op de grote hoop. Zo kun je als jong volwassene nooit een leven opbouwen als je minimumloon verdiend en de helft mag inleveren. Ik sta daar wel anders in dan jij denk ik, want ik wilde gewoon een leven opbouwen voor mezelf en niet voortdurend lijden onder mijn moeders falen.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 09:36:13 #97
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_97064199
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:25 schreef saaw het volgende:

[..]

Natuurlijk kan het moeilijk zijn, maar ik zie om mij heen veel mensen die met heel weinig begonnen zijn en gevochten hebben voor een opleiding of juist met een stom baantje begonnen zijn en zich omhoog hebben gewerkt. De boosheid om het verleden kan ook motiverend werken om het beste uit jezelf te halen.
Dat is hier het geval inderdaad, ik had mezelf voorgenomen om nooit in een dergelijke situatie te komen waarbij ik moest rondkomen van enkele euro's en alles ging prima tot er op mijn 19e ineens een chronische ziekte aan het licht kwam, ik m'n studie moest afkappen en ineens in de bijstand terecht kwam en rond mocht komen van 1200 euro incl. alle toeslagen met z'n tweetjes.
Dat hielp de geestelijke gezondheid ook niet echt wanneer je van talentvol sporter ineens met moeite de trap op en af kunt en een boterham moet laten smeren voor je omdat het gewoon lichamelijk niet meer gaat.

Dan kun je wel bij de pakken neer gaan zitten en afgeven op alles en iedereen, maar je kunt er ook wat van proberen te maken en er gewoon voor gaan.
Het is zo makkelijk en verleidelijk om in de slachtofferrol te zitten, maar daar schiet je verdomd weinig mee op, niemand wilde mij hebben als werknemer omdat ik gewoon teveel mankeerde en dus ben ik begonnen met wat simpele baantjes om de rekeningen te betalen en uiteindelijk gewoon voor mezelf begonnen en i.p.v tekorten aan het eind van de maand hebben we nu geld over en het loopt met de maand beter en kan ik inmiddels ook gewoon m'n ouders een keertje op vakantie sturen of m'n broertjes wat extra's geven om zo iets terug te doen nu zij in de hoek zitten waar de klappen vallen.
pi_97064201
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:25 schreef saaw het volgende:

[..]

Ik snap dat om eerlijk te zijn juist niet zo goed.
Je neerleggen bij je afkomst en denken dat dat de rest van je leven moet bepalen ligt helemaal bij jezelf. Ik beweer niet dat het makkelijk is, maar dat zegt imo niet dat je het niet aan jezelf verschuldig bent om te proberen.
Ik snap het wel maar keur het ten zeerste af. Mijn moeder doet dat namelijk wel. Die heeft nooit echt de moeite gedaan om iets te maken van haar leven, terwijl ze slim genoeg is. Ze werkt nu in deeltijd bij een werkvoorziening en laat haar inkomen gewoon aanvullen door de WAO, terwijl ze makkelijk voltijd kan werken. Ze heeft daar alleen geen zin in, aangezien ze dan haar "hobby's" niet kan uitoefenen.
pi_97064308
Kom nou zeg :') wat een huilie topic, jullie zijn niet in armoede opgegroeid. Jullie ouders hadden gewoon minder te besteden.

In Nederland kennen we bijna geen echte armoede, zolang je nog te vreten hebt en een dak boven je hoofd hebt en je naar school kunt, heb je geen armoede.

Dat er geen geld is voor een vaatwasser of dat de auto niet gerepareerd kan worden is GEEN armoede!!!
pi_97064381
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 09:40 schreef Patrickovik het volgende:
Kom nou zeg :') wat een huilie topic, jullie zijn niet in armoede opgegroeid. Jullie ouders hadden gewoon minder te besteden.

In Nederland kennen we bijna geen echte armoede, zolang je nog te vreten hebt en een dak boven je hoofd hebt, heb je geen armoede, dat er geen geld is voor een vaatwasser of dat de auto niet gerepareerd kan worden is GEEN armoede!!!
Ik wil deze discussie eigenlijk niet eens aangaan, maar toch doe ik het... :')

Armoede is relatief. Is het niet zo dat in een rijk land zoals Nederland waar het sociale stelsel zo goed is, armoede gekenmerkt wordt als het minder goed hebben? Natuurlijk verhonger je niet, maar dat deden mensen in de jaren 50 ook niet massaal. Het gaat om relatieve armoede en niet om verhongeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')