Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:51 schreef BrandX het volgende:
*meld.
Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.
Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.
[/genoegpersoonlijkgebeuren]
naja, zo dus.
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:53 schreef Pixie. het volgende:
Ik zit nu in die situatie
Ik betaal de ''luxe'' producten
De nodige dingen kan mijn moeder nog net betalen zoals huur/gas water licht & de nodige boodschappen.
Voor de rest betaal ik alles -> Tv,internet,telefoon auto verzekering benzine dierenarts etc etc
Ook als we nieuwe kleding of bijv een nieuwe stofzuiger nodig hebben betaal ik dat.
Ik vind het af en toe wel moeilijk omdat wij altijd meer geld hadden en we met mate konden doen en laten wat wij wouden.
Maar zo gaan die dingen en ik heb het geaccepteerd.
Soms heb ik er wel moeite mee. Maar het is op dit moment eenmaal niet anders
Dus je leert er mee leven ja.
Ik waardeer alles wel meer.
Als mensen lopen te zeuren hoe klein hun woning wel niet is terwijl ze in een ruime eengezinswoning wonen. Of de verkeerde pindakaas is gehaald en gelijk gaan lopen huilen.
Merkkleding heb ik nooit gedragen dus daar heb ik weinig last van
Maar het gaat allemaal prima
We hebben gelukkig geen voedselbank nodig
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voorquote:Op woensdag 18 mei 2011 20:55 schreef BrandX het volgende:
[..]
dat heb ik idd ook heel sterk. Merkkleding doet me niets, en ik eet net zo gemakkelijk huismerk als merk-merk. Het moet gewoon lekker zijn. Schaam me daar ook niet voor.
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:
Ik weet niet in hoeverre jouw jeugd met je gedrag nu te maken heeft. Relatief gezien (ten opzichte van Nederland 60 jaar terug of vele andere landen) ben je helemaal niet arm opgegroeid. Het was enkel in vergelijking met je omgeving.
Mensen die 60 jaar geleden opgroeiden zijn ook niet 'gierig' geworden en mensen in arme landen ook niet. Ik denk eerder dat het een karaktertrek van jezelf is, die je misschien ook wel onder andere omstandigheden had ontwikkeld.
ach, als je alleen maar anderhalve liter (3 gedeeld door 2) frisdrank in de week krijgt, en verder alleen maar brood met kaas/pindakaas of ham eet, wordt het best een triest verhaal vind ik zelf.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn ouders waren niet arm ofzo. Maar wij kregen toch ook enkel in het weekeinde cola. Dat was echt heel normaal toen. En alleen ham, kaas of pindakaas krijgen? Wat is daar dan mis mee? Ham en kaas zijn toch zeker niet goedkoop! Ik heb 'vroeger' ook nooit anders gehad hoor!
Wel leuk dat jij precies tegenovergesteld erop gereageerd hebt.
Ik zal zelf ook niet snel geld uitgeven aan iets wat ik nutteloos vind. Gewoon niet uit principe. De kerstkaarten in mijn eigen dorp breng ik altijd even met de fiets rond. Dan heb ik weer wat te doen, terwijl ik die 5 euro die ik daarmee uitspaar echt niet zal missen. Ook ga ik nooit met de auto boodschappen doen. Waarom? Niet eens zozeer uit gierigheid, maar wel uit gewoonte.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat armoede altijd relatief is. In mijn geval speelt er meer mee dan alleen de armoede, maar ik wil niet teveel in detail treden. Het is zo dat ik van mezelf erg perfectionistisch ben. Dat ben ik altijd al geweest. Ik wil mijn geld uitgeven aan de verkeerde dingen, aangezien ik bang ben dat ik het later nog nodig ga hebben.
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:56 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Ik zou ook nooit merkkleding kopen ook al had ik er wel het geld voor
wij kopen nu onze kleding 2ehands spijkerbroeken voor 3 euro en het ziet er nog goed uit ook
Kijk ondergoed en topjes etc wel gewoon nieuw
maar hoger dan 15 euro voor een kleding stuk daar houd het wel mee op
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik koop wel merkkleding, maar alleen als ik het tof/mooi/gaaf vind. Ik loop rustig met een mix van zeeman, Esprit en C&A rond. I don't care, ik vind het leuk en het zit lekker.
Ik geef geen achterlijk geld uit aan kleding. Een broek van 250 euro? NEe, dat vind ik echt onzin en nergens voor nodig.
MIjn uitgavepatroon heeft zich vooral geuit in het eten en drinken wat ik koop. Daar bezuinig ik niet op, koop uitsluitend wat ik lekker vind en wat de gemak dient. Ik kook alleen als ik zin heb. Dat kan rustig weken achter elkaar zijn, om vervolgens weken achter elkaar eten te halen.
nah, ik moet er in mijn werk representatief uitzien, dus dat gaat wel wat snellerquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:00 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik koop alleen kleding als ik niets meer heb om te dragen/alles kapot is.Ik doe gemiddeld drie jaar met twee spijkerbroeken.
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was.
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..quote:Tegenwoordig kijk ik met enige frustratie terug op mijn jeugd. Ik neem het mijn moeder erg kwalijk dat ze mij heeft laten opgroeien in de situatie waarin ik ben opgegroeid. Vooral omdat het deels aan haar laksheid lag. Soms denk ik wel eens dat ze er bewust voor kiest om zo min mogelijk te doen. (Dit speelt nog steeds).
Ok, dat is duidelijk.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:02 schreef BrandX het volgende:
@LXIV: met het brood met ham/kaas/pindakaas verhaal bedoel ik dus dat we geen warm eten kregen omdat dat te duur was.
jah roken was ook een issue iddquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Dit heb ik ook trouwens wel een beetje..
Mijn vader is van nature heel lui en laks
trekt al voor zolang ik besta en weet een uitkering en heeft nergens zin in
Hij staat ook heel negatief in het leven.
Maar het is wel mijn vader en toch hou k van hem
Ik merk wel nu ik ouder word ik steeds meer eigenschappen van mezelf in mijn vader terug zie
Ik maak nooit iets af waar ik aan begin. Ben heeeeel lui lig het liefst de hele dag op de bank
En zie eerder het negatieve van het positieve.
Terwijl mijn moeder juist het tegenovergestelde is
Maar ik kan hem weinig kwalijk nemen als hij zo in elkaar zit eigenlijk
Kloptquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:06 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik leek helaas heel erg op mijn moeder (en een beetje op mijn vader). Maar ik heb er inmiddels voor gekozen om niet dezelfde kansloze kant op te gaan als hen en hard te werken voor mijn toekomst.
Dat argument "het blijven toch je ouders" geloof ik niet in en ik heb ze inmiddels de rug toegekeerd.
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
Drum. En dan eens in de tijd een goedkoop merk van de Aldi proberen, wat dan toch niet beviel.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
jah roken was ook een issue idd
de een camel en de ander zware van Nelle
Mijn ouders zijn slim genoeg om dingen goed te doen, maar ze waren gewoon te laks.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Klopt
Maar ik ken jou hele situatie niet dus ik kan daar ook niet over oordelen
Maar mijn vader naja hij bedoeld het allemaal goed
maar het komt er allemaal zo kut uit
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.
mjah, beetje en-en denk ik als ik terugkijk. Ze waren beiden alcoholist, dus tja, daar gaat het beetje geld wat er is aan op. Wat we wel aten waren pakken bami van 4 gulden (van die kleine platte, zoals de bami bij de chinees) en ik vond die vreselijk goor. En echt vreselijk. Het was wat zurig, dus ik wilde het niet vreten. Dus tja, hup in de douche zitten met je bord tot je het op had, want eten weggooien was not-done.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk.
Lag het dan helemaal aan de prijs van warm eten? Want zelfs tegenwoordig nog kun je met een gezin voor 8 euro fatsoenlijk warm eten. Of hadden je ouders geen zin om de boodschappen te doen en te gaan koken?
Heel herkenbaar idd. Verkeerde prioriteiten.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:08 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het ligt niet zozeer aan het geld. Het ligt aan de mate waarin prioriteiten worden gesteld. Mijn moeder vond gezond eten minder belangrijk dat chips, frisdrank en rookwaar en had geen zin om alles zelf te moeten doen. Consequentie was dus dat bewerkt eten te duur was en onbewerkt te veel moeite.
Tuurlijk. Het verschilt heel erg. De opvoeding op zich is natuurlijk ook bepalend. Ik ken daar een levend voorbeeld van...quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.
Maar ook hier zul je zien dat sommige kinderen uit zulke gezinnen later heel succesvol en gedisciplineerd worden en mensen die juist in meer gestructureerde gezinnen opgroeien falen.
Die pakken hadden wij bijna wekelijks.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef BrandX het volgende:
[..]
mjah, beetje en-en denk ik als ik terugkijk. Ze waren beiden alcoholist, dus tja, daar gaat het beetje geld wat er is aan op. Wat we wel aten waren pakken bami van 4 gulden (van die kleine platte, zoals de bami bij de chinees) en ik vond die vreselijk goor. En echt vreselijk. Het was wat zurig, dus ik wilde het niet vreten. Dus tja, hup in de douche zitten met je bord tot je het op had, want eten weggooien was not-done.
Gevleugelde uitspraak: de biaffra kindjes hebben niets, wees dankbaar. Heb daar een aardig trauma aan over gehouden
. Als ik die bami alleen al zie ga ik over mijn nek
Je kan die pakken nog steeds kopen, ook in macaroni en spagettivorm, nu 4 euro
ook dit klopt. Voor een groot deel heeft het ook te maken met je eigen karakter. Ik had twee hele intelligente ouders, doch zij waren niet bij machte om er wat mee te doen.Nou was dat in hun tijd ook erg moeilijk. Recessie jaren '70, beiden geen diploma's, mijn vader al rond de vijftig (hij kreeg mij toen hij 40 was en mijn broertje 2 jaar daarna) en fysiek door zijn circusachtergrond nog maar tot weinig in staat. Mijn moeder had een dramatische jeugd achter de rug en kon niet goed meer lopen en nog wat zaken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig. Overigens denk ik dat het voor de gezondheid niet eens zo gek veel uitmaakt. Wel voor de smaakontwikkeling en de geborgenheid, regelmaat, discipline. Dat soort dingen.
Maar ook hier zul je zien dat sommige kinderen uit zulke gezinnen later heel succesvol en gedisciplineerd worden en mensen die juist in meer gestructureerde gezinnen opgroeien falen.
handje schudden?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef michelllll het volgende:
Zeer herkenbaar allemaal, Moest vroeger altijd in 2e handskleding lopen (van mijn neven) altijd maar het goedkoopste van het goedkoopste moeten hebben, maar zuipen en roken konden ze wel. met als gevolg dat ik door al die trauma`s echt als een god in frankrijk ben gaan leven. heb een goed betaalde baan en geef makelijk 1000 euro per week uit aan lekker eten, jkeding en zinloze bullshit. en sparen was dat?
Over die gezondheid gesproken. Ik heb nooit geleerd om fruit te eten (hadden we zelden) en ik ben veel te dik geworden door al het slechte eten.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
ja maar hoe kom je er vanaf?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:15 schreef BrandX het volgende:
[..]
handje schudden?dat doe ik ook te vaak
is puur nog steeds, na al die jaren, een antireactie
![]()
Ik ken dus iemand die in de AOW terecht is gekomen en met gigantische schulden zat opgescheept. Toch heeft ze haar dochter alles gegeven dat ze nodig had, waardoor ze een gezonde en stabiele persoon is geworden. Dat heeft mij overigens heel erg aan het denken gezet over mijn opvoeding.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dus tja, nuchter en objectief beschouwd snap ik dat de dingen voor een deel gelopen zijn zoals ze gelopen zijn, maar ben ik voor een deel ook heel boos hoe ze er mee om zijn gegaan.
mijn eye-opener was een sabbatical van vier maanden in de Italiaanse bergen. Ik leefde op een vakantiekamp waar we bergtochten maakten. We leefden in een tent waar we alleen in sliepen en hadden een hele grote gezamelijke keukentent waar ook de gasten gewoon zaten. We hadden niets, alleen eten en bier (:D). Geen internet, geen gadgets, alleen muziek uit een oude Creative Zen. En weet je wat? het was de gelukkigste tijd in mijn leven ooit!quote:
Ik denk trouwens dat ik ook wel meer zou uitgeven als geld genoeg had. Maar zit momenteel ook niet echt ruim in het geld...quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef michelllll het volgende:
Zeer herkenbaar allemaal, Moest vroeger altijd in 2e handskleding lopen (van mijn neven) altijd maar het goedkoopste van het goedkoopste moeten hebben, maar zuipen en roken konden ze wel. met als gevolg dat ik door al die trauma`s echt als een god in frankrijk ben gaan leven. heb een goed betaalde baan en geef makelijk 1000 euro per week uit aan lekker eten, jkeding en zinloze bullshit. en sparen was dat?
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
mijn eye-opener was een sabbatical van vier maanden in de Italiaanse bergen. Ik leefde op een vakantiekamp waar we bergtochten maakten. We leefden in een tent waar we alleen in sliepen en hadden een hele grote gezamelijke keukentent waar ook de gasten gewoon zaten. We hadden niets, alleen eten en bier (:D). Geen internet, geen gadgets, alleen muziek uit een oude Creative Zen. En weet je wat? het was de gelukkigste tijd in mijn leven ooit!
Dat heeft gerelativeerd. Ik ben nu een stuk rustiger in mijn uitgaven. Nog lang niet daar waar ik wezen wil, maar wel een eind op weg.
Heb je niet gewoon een koopverslaving?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:22 schreef michelllll het volgende:
[..]
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.
kan, maar ik herken het wel, en ik vind van mezelf zeer zeker niet dat ik koopverslaafd ben. Ik ga neit wekelijks de stad in voor nieuwe dingen enzo.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:24 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Heb je niet gewoon een koopverslaving?
kan gewoon niet sparen!quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:24 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Heb je niet gewoon een koopverslaving?
hey, baat het niet schaadt het niet. En je kan jezelf daarbij de vraag stellen: waarom koop je het? Wie wil je de loef af steken? Koop je het voor jezelf, of voor anderen, dat zij zien wat je nu wel hebt (omdat je het vroeger niet had)? Dat laatste had ik vroeger last vanquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:22 schreef michelllll het volgende:
[..]
ik zit gewoon te denken om een of andere cursus ervoor te gaan volgen, of anders maar een jaartje weg te gaan even back to basic. aangezien dit niet goed blijft gaan als ik zo doorga ben nog maar 26 en moet en zal altijd alles tot aan de laatste cent opmaken terwijl mensen die het daar in tegen niet zo breed hebben, het wel voorelkaar krijgen om te sparen en gelukkig te zijn met wat ze hebben. bijvoorbeeld ik koop een nieuwe auto en ben er een week later al weer zat van en doe hem weg voor een andere.
Laat dan gewoon iedere maand 500 euro rechtstreeks van je salaris afschrijven richting een spaarrekening waar je het niet kan opnemen. Die 500 euro mis je echt niet.quote:
sowieso, drugsquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:27 schreef michelllll het volgende:
ik heb ook soms wel hele slechte eigenschappen, beste bult drugs ophalen en dan alles in een keer opmaken. maar dat is nou van de baan aangezien ik mn nieuwe auto in de prak gereden heb en een aantal gebroken ribben heb.
heb wat dat betreft een hele erge tijd gehad (speed) 5 jaar terug was dat ongeveer. maar heb nog wel af en toe coke gebruikt en, ik ben dan iemand die geen grenzen meer heeft. das met drank ook netzo bij mij 1 fles is nooit voldoende maakt niet uit wat het isquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:34 schreef BrandX het volgende:
[..]
sowieso, drugs.
Dat is gelukkig een vloek waar ik ver van heb kunnen blijven. Dan heb ik het niet over alcohol, want ik lust graag een wijntje/biertje/whiskey, maar drugs als wiet, coke, hasj, whatever gelukkig nooit. Zonde van mijn geld en mijzelf.
Misschien eens naar de dokter gaan?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:37 schreef michelllll het volgende:
[..]
heb wat dat betreft een hele erge tijd gehad (speed) 5 jaar terug was dat ongeveer. maar heb nog wel af en toe coke gebruikt en, ik ben dan iemand die geen grenzen meer heeft. das met drank ook netzo bij mij 1 fles is nooit voldoende maakt niet uit wat het is
das meer een probleem van 1x in de maand of minder. lijkt me niet iets om mee naar de dokter te gaan.quote:
Mijn dokter ging al helemaal stuiteren toen ik zei dat ik regelmatig een fles wijn leegdronk.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:48 schreef michelllll het volgende:
[..]
das meer een probleem van 1x in de maand of minder. lijkt me niet iets om mee naar de dokter te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |