Even een quote voor je:quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:43 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik wil deze discussie eigenlijk niet eens aangaan, maar toch doe ik het...
Armoede is relatief. Is het niet zo dat in een rijk land zoals Nederland waar het sociale stelsel zo goed is, armoede gekenmerkt wordt als het minder goed hebben? Natuurlijk verhonger je niet, maar dat deden mensen in de jaren 50 ook niet massaal. Het gaat om relatieve armoede en niet om verhongeren.
Zwevers die ik op straat tegen kom, dat is pas armoede. Dat jij een paar speelgoedjes niet kon krijgen en dat armoede noemt ligt toch echt aan jou.quote:Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Hoe ben jij opgegroeid?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:40 schreef Patrickovik het volgende:
Kom nou zegwat een huilie topic, jullie zijn niet in armoede opgegroeid. Jullie ouders hadden gewoon minder te besteden.
In Nederland kennen we bijna geen echte armoede, zolang je nog te vreten hebt en een dak boven je hoofd hebt en je naar school kunt, heb je geen armoede.
Dat er geen geld is voor een vaatwasser of dat de auto niet gerepareerd kan worden is GEEN armoede!!!
Gut gut. Ik zal het omwille van jouw ego dan geen armoede meer noemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:47 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Even een quote voor je:
[..]
Zwevers die ik op straat tegen kom, dat is pas armoede. Dat jij een paar speelgoedjes niet kon krijgen en dat armoede noemt ligt toch echt aan jou.
Waarom is dat armoede, ze kunnen een uitkering krijgen, goedkoop een slaapplaats, dito met eten, gratis kleding ...quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:47 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Even een quote voor je:
[..]
Zwevers die ik op straat tegen kom, dat is pas armoede. Dat jij een paar speelgoedjes niet kon krijgen en dat armoede noemt ligt toch echt aan jou.
Jij denkt zeker dat je in dit land nog steeds een uitkering kan krijgen bij een pakje boter. Paars is al voorbij hoorquote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:55 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Waarom is dat armoede, ze kunnen een uitkering krijgen, goedkoop een slaapplaats, dito met eten, gratis kleding ...
Ik zou juist nooit geld van mijn ouders lenen. Mijn moeder heeft geen spaargeld en mijn vader wil ik het niet van lenen, want dat is een te grote zeikerd.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:01 schreef HostiMeister het volgende:
...
Maar die 8 jaren 'armoede' heeft er wel voor gezorgd dat ik geld spendeer aan alles waar ik op dat moment zin in heb. Ik spaar geen cent, met in het achterhoofd dat mocht het mis gaan ik wel bij pa aan kan kloppen, niet erg volwassen, terwijl ik genoeg verdien om mijn eigen boontjes te doppen, maargoed. Een beetje zoals BrandX in haar eerste post zegt, alles uitgeven terwijl ik het ook had kunnen sparen.
Pa die verdien(de) genoeg, en die heeft ook genoeg. Ik heb om een of andere reden de debiele gedachte in mijn hoofd, 'Jij hebt me op de wereld geneukt, beter zorg je er dan ook maar voor dat ik het er leuk heb, dat is jouw verantwoordelijkheid.' Een gedachte die door velen als vreemd wordt beschouwd. Plus dat ik een goede band heb met allebei mijn ouders, misschien anders als in jouw situatie.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:03 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik zou juist nooit geld van mijn ouders lenen. Mijn moeder heeft geen spaargeld en mijn vader wil ik het niet van lenen, want dat is een te grote zeikerd.
Ik weet niet of het zo vreemd is dat je bepaalde verwachtingen hebt van je ouders? Even je handje ophouden is natuurlijk niet echt netjes, maar je mag toch wel verwachten dat ze zorgen dat je normaal naar school kan enzovoorts.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:06 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Pa die verdien(de) genoeg, en die heeft ook genoeg. Ik heb om een of andere reden de debiele gedachte in mijn hoofd, 'Jij hebt me op de wereld geneukt, beter zorg je er dan ook maar voor dat ik het er leuk heb, dat is jouw verantwoordelijkheid.' Een gedachte die door velen als vreemd wordt beschouwd. Plus dat ik een goede band heb met allebei mijn ouders, misschien anders als in jouw situatie.
Tja, jij zegt dan weer dat het niet netjes is, in mijn hoofd heb ik het zo verdraaid dat als je dat bij je ouders doet het niet zo erg is. Maar goed, waarschijnlijk ben ik gewoon een verwende klootzak. Ondanks die periode van 'armoede'. Toen ik ging studeren hebben ze me ook ontzettend goed ondersteund, ook financieel.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:10 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zo vreemd is dat je bepaalde verwachtingen hebt van je ouders? Even je handje ophouden is natuurlijk niet echt netjes, maar je mag toch wel verwachten dat ze zorgen dat je normaal naar school kan enzovoorts.
Wat is dat nou voor een houding?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:47 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Even een quote voor je:
[..]
Weet je waarom mensen in de armoede in Nederland niet verhongeren? Omdat alles wat een normaal gemiddeld huishouden besteedt aan kleine uitjes en kadotjes en meubulair ed, allemaal opgaat aan eten in een amroedig gezin.. Daarom is er bij mij thuis nooit veel kerst, sinterklaas of verjaardagen gevierd. in die zin is dat dus wél armoede vind ik. Want je komt al bijna niet aan die eerste levensbehoeften (eten) tenzij je de rest, wat anderen vanzelfsprekend vinden, laat.quote:Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Wees er blij mee. Mijn ouders heeft het nooit echt veel geboeid. Ik moet mezelf ook in de schulden steken om naar de universiteit te gaan. Mijn moeder interesseert het allemaal niet zoveel en mijn vader ziet me liever aan het werk gaan. Maar ik wil ook iets van mijn leven maken en doen wat ik leuk vind, dus ik wil gewoon studeren en iets leren dat me ligt en niet de rest van mijn leven kutbaantjes hebben en net zo als mijn ouders worden.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:24 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tja, jij zegt dan weer dat het niet netjes is, in mijn hoofd heb ik het zo verdraaid dat als je dat bij je ouders doet het niet zo erg is. Maar goed, waarschijnlijk ben ik gewoon een verwende klootzak. Ondanks die periode van 'armoede'. Toen ik ging studeren hebben ze me ook ontzettend goed ondersteund, ook financieel.
Het is trouwens ook vrij discutabel wat in Nederland onder een "menswaardig" leven wordt verstaan.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:28 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Weet je waarom mensen in de armoede in Nederland niet verhongeren? Omdat alles wat een normaal gemiddeld huishouden besteedt aan kleine uitjes en kadotjes en meubulair ed, allemaal opgaat aan eten in een amroedig gezin.. Daarom is er bij mij thuis nooit veel kerst, sinterklaas of verjaardagen gevierd. in die zin is dat dus wél armoede vind ik. Want je komt al bijna niet aan die eerste levensbehoeften (eten) tenzij je de rest, wat anderen vanzelfsprekend vinden, laat.
Hoe is je relatie nu met je ouders dan? Ik vind dat verhaal van jou en BrandX wel redelijk schocking; dat er heel weinig geld is maar mensen het wel uit gaan geven aan dingen die ze helemaal niet nodig hebben.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:03 schreef Pipo1234 het volgende:
Herkenbaar. Terwijl er wel geld was om de hele dag door te roken in mijn geval.
Aggus, heb je hem weer. Zo'n verkapt "kijk mij eens zielig zijn" post. Je mist voor het gemak even compleet dat je in Nederland naast eten ook een DAK boven je hoofd krijgt van de staat en gezondheidszorg. Ik vind het walgelijk hypochriet dat je doet alsof dat niet genoeg is en mensen maar alles van de staat moeten krijgen. 90% van de wereldbevolking woont in landen waar ze het niet zo luxe hebben. Niemand in Nederland hoeft honger te lijden of op straat te leven. Als je luxe wil (en dat zijn cadeau's en uitjes gewoon) zul je daarvoor moeten werken.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:28 schreef Schenkstroop het volgende:
Weet je waarom mensen in de armoede in Nederland niet verhongeren? Omdat alles wat een normaal gemiddeld huishouden besteedt aan kleine uitjes en kadotjes en meubulair ed, allemaal opgaat aan eten in een amroedig gezin.. Daarom is er bij mij thuis nooit veel kerst, sinterklaas of verjaardagen gevierd. in die zin is dat dus wél armoede vind ik. Want je komt al bijna niet aan die eerste levensbehoeften (eten) tenzij je de rest, wat anderen vanzelfsprekend vinden, laat.
Schokkend? Ik ben het gewend om eerlijk te zijn. Zo gaat dat namelijk bij veel gezinnen/alleenstaanden met weinig geld.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe is je relatie nu met je ouders dan? Ik vind dat verhaal van jou en BrandX wel redelijk schocking; dat er heel weinig geld is maar mensen het wel uit gaan geven aan dingen die ze helemaal niet nodig hebben.
Vraag niet wat voor dak, maar het is inderdaad een dak. Ik heb jaren in een huis gewoond wat aan alle kanten tochtte en behoorlijk oud was. (Was een vooroorlogse woning die in de jaren 80 gerenoveerd was). Ik ben dus allang blij dat ik nu in een huis woon dat niet tochtig is.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Aggus, heb je hem weer. Zo'n verkapt "kijk mij eens zielig zijn" post. Je mist voor het gemak even compleet dat je in Nederland naast eten ook een DAK boven je hoofd krijgt van de staat en gezondheidszorg. Ik vind het walgelijk hypochriet dat je doet alsof dat niet genoeg is en mensen maar alles van de staat moeten krijgen. 90% van de wereldbevolking woont in landen waar ze het niet zo luxe hebben. Niemand in Nederland hoeft honger te lijden of op straat te leven. Als je luxe wil (en dat zijn cadeau's en uitjes gewoon) zul je daarvoor moeten werken.
Die van mij al bijna 20 jaar perfect! Zo lang heb ik al geen contact meer met ze.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe is je relatie nu met je ouders dan? Ik vind dat verhaal van jou en BrandX wel redelijk schocking; dat er heel weinig geld is maar mensen het wel uit gaan geven aan dingen die ze helemaal niet nodig hebben.
En definities zijn ook maar verzonnen en zullen in de praktijk absoluut niet een hele lading dekken. Al is het doel van definities om dat wel te pogen. Zwart-wit van definities uitgaan is niet altijd mogelijk.Zoiezo is het merkwaardig om een ander, met een andere levensvisie, voor anderen te laten bepalen wat wel of niet is. Maargoed precies wat je zegt aan discussie onderhevig.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:35 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het is trouwens ook vrij discutabel wat in Nederland onder een "menswaardig" leven wordt verstaan.
mjah, helaas bestond voor een deel mijn 'dak' uit een vervallen caravannetje met gaten in het dak en enkele weken ook uit dozen. Maar goed.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
[..]
Aggus, heb je hem weer. Zo'n verkapt "kijk mij eens zielig zijn" post. Je mist voor het gemak even compleet dat je in Nederland naast eten ook een DAK boven je hoofd krijgt van de staat en gezondheidszorg. Ik vind het walgelijk hypochriet dat je doet alsof dat niet genoeg is en mensen maar alles van de staat moeten krijgen. 90% van de wereldbevolking woont in landen waar ze het niet zo luxe hebben. Niemand in Nederland hoeft honger te lijden of op straat te leven. Als je luxe wil (en dat zijn cadeau's en uitjes gewoon) zul je daarvoor moeten werken.
Dat hoeft dus niet in nederland. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het gewoon irritant als een uitvreter als Schenkstroop zit te klagen dat hij het allemaal zo erg heeft. Waar hij straks mee aan gaat komen is dat 't komt omdat hij een kleine chinees is die niks gegund wordt.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:52 schreef BrandX het volgende:
mjah, helaas bestond voor een deel mijn 'dak' uit een vervallen caravannetje met gaten in het dak en enkele weken ook uit dozen. Maar goed.
Zo makkelijk om te oordelen van achter je beelscherm natuurlijk
Maar vind jij dat "wel okay" dan? Ik zou waarschijnlijk naderhand goed kwaad zijn geweest. Roken is gewoon enorm duur.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:41 schreef Pipo1234 het volgende:
Schokkend? Ik ben het gewend om eerlijk te zijn. Zo gaat dat namelijk bij veel gezinnen/alleenstaanden met weinig geld.
Hehe. Toen ik op school vertelde dat ik ben opgegroeid in een bijstandsgezin was het wel even stil. Niemand in mijn klas had daar ervaring mee, aangezien ze allemaal uit goede families kwamen. Ze hadden spontaan een soort respect ervoor, gelukkig waren dat allemaal redelijk sociale mensen. Oordelen is makkelijk, helemaal als je niet weet waar je over praat.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:52 schreef BrandX het volgende:
[..]
...
Zo makkelijk om te oordelen van achter je beelscherm natuurlijk
Nee natuurlijk niet. Ik neem mijn moeder het roken op meerdere vlakken kwalijk. Ten eerste heeft ze lekker door zitten paffen tijdens haar zwangerschap van mij, ten tweede heeft ze mijn hele jeugd door in mijn buurt zitten roken en ten derde had ze dat geld beter kunnen besteden. Ik hoop van harte dat ze ooit nog eens longkanker of zoiets krijgt, want dat heeft ze wel verdiend.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Maar vind jij dat "wel okay" dan? Ik zou waarschijnlijk naderhand goed kwaad zijn geweest. Roken is gewoon enorm duur.
oh interpreteer mijn post goed, ik klaag niet over de sociale voorzieningen. Daarin geef ik je volkomen gelijk. Ook ben ik volledig met je eens dat je niet moet afwachten, maar zelf actie moet ondernemen, hoe beperkt je mss ook bent. Elke actie is beter dan geen c.q. afwachten. Maar in de jaren '70 was het zeer zeker wel mogelijk dat je letterlijk op straat leefdequote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat hoeft dus niet in nederland. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het gewoon irritant als een uitvreter als Schenkstroop zit te klagen dat hij het allemaal zo erg heeft. Waar hij straks mee aan gaat komen is dat 't komt omdat hij een kleine chinees is die niks gegund wordt.
Ik heb zelf een vriendinnetje gehad die in eigenlijk exact de situatie van de TS gezeten heeft, en ik weet ook hoe zulke dingen gaan, maar je hoeft in NL echt niet in een doos te wonen. Dat jou dat wel overkomen is, lag waarschijnlijk toch wel voor een groot deel aan je ouders. Ja je woont dan waarschijnlijk wel in een dorp in een rijtjeshuis, maar dat is stukken beter dan waar zo'n groot deel van de wereldbevolking in zit.
Dus ik geloof echt wel dat je hierdoor een kutjeugd hebt gehad en vind dat oprecht klote voor je, maar ik kan het niet zo goed hebben dat mensen hier klagen over alle uitkeringen en sociale zekerheid die we hebben.
Ik vind het wel wat jammer dat dan de conclusie is dat ik "oordeel". Ik geloof echt wel dat je een kutjeugd hebt gehad hoor, en dat was ook oneerlijk. Maar ik vind het irritant als mensen "de staat" daar de schuld van geven. We hebben het hier in NL relatief t.o.v. de wereld erg goed. Ik snap dat je daarmee de schade niet ongedaan maakt, ik vind dat er ook meer toezicht moet komen als ouder de zorg van hun kinderen niet goed oppakken. Dat je ouders die in de bijstand zitten het beetje geld dat ze overhebben uitgeven aan drank of sigaretten is m.i. echt extreem kwalijk. Je kunt voor dat geld ook gewoon met je kids naar de speeltuin.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:59 schreef Pipo1234 het volgende:
Hehe. Toen ik op school vertelde dat ik ben opgegroeid in een bijstandsgezin was het wel even stil. Niemand in mijn klas had daar ervaring mee, aangezien ze allemaal uit goede families kwamen. Ze hadden spontaan een soort respect ervoor, gelukkig waren dat allemaal redelijk sociale mensen. Oordelen is makkelijk, helemaal als je niet weet waar je over praat.
Ach, wie weet ben je er hierdoor wel veel sterker uitgekomen en heb je juist een flinke drive om het beter te doen omdat je niet zo wil worden als je ouders. Dus misschien is dat dan hun 'goeie' invloed op jouquote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:03 schreef BrandX het volgende:
En nee gelukkig was dat niet lang, een paar weken. Maar het was wel een gegeven. Uit huis gezet, en nergens naar toe kunnen. En och, vast door verkeerde beslissingen van mijn ouders. Vast. Maar daarom niet minder waar en minder gebeurt. Je kan in NL wel degelijk op straat terecht komen. Toen zeker. Nu durf ik het je niet te zeggen, want gelukkig ben ik verre van zo'n situatie.
Nope, is niet okay. Verre van. Maar gebeurt te vaak helaas. En niet achteraf boos, toen al. Daarom ook zodra het kon gebroken met mijn ouders.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:58 schreef Catbert het volgende:
Maar vind jij dat "wel okay" dan? Ik zou waarschijnlijk naderhand goed kwaad zijn geweest. Roken is gewoon enorm duur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |