TS doe wat met die woede! Geschiedenis kan je niet veranderen maar jouw ouders hebben nog steeds invloed op jou! Het zit er gewoon ingekankerd.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.
?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 16:08 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
TS doe wat met die woede! Geschiedenis kan je niet veranderen maar jouw ouders hebben nog steeds invloed op jou! Het zit er gewoon ingekankerd.
Denk er maar over na! Je bent nog steeds met je ouders bezig maar je bent nu volwassen. Eigen keuzes maken en verantwoording over jezelf nemen!quote:
mijn kinderen krijgen nooit frisdrank. Alleen als na een verjaardag wat over is. Verder alleen ranja en water en een glas sinasappelsap per dag. Niks mis mee.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:57 schreef BrandX het volgende:
[..]
ach, als je alleen maar anderhalve liter (3 gedeeld door 2) frisdrank in de week krijgt, en verder alleen maar brood met kaas/pindakaas of ham eet, wordt het best een triest verhaal vind ik zelf.
Dat is wel erg triest.quote:.........................................., en daarbij legden mijn ouders de prio bij hun drank
Dat doet ie ook. Zijn eigen weg inslaan komt daarna.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 17:00 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Denk er maar over na! Je bent nog steeds met je ouders bezig maar je bent nu volwassen. Eigen keuzes maken en verantwoording over jezelf nemen!
Dit is niet zo..!!! TS heeft zijn hele jeugd in de rotzooi van zijn ouders gezeten. Zijn hele jeugd in de zorgen / spanning gezeten. En emotioneel verwaarloost door zijn ouders. Het gaat hier niet om een paar klote centen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 01:23 schreef Staal het volgende:
Geestelijk is TS in mijn ogen in ieder geval een verwend nest.
Kom op zeg, ga lekker je eigen knaken verdienen en het beter doen i.p.v. van neuzelen over de tekortkomingen van je moeke.
Waarom blijf je dan doorzeiken over dat geld en dat je zo zielig bent omdat je laat kan studeren en een studieschuld krijgt?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:42 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ja. Dat wist ik al, maar door alles wat ik hier lees wordt ik extra met mijn neus op de feiten gedrukt.
Voel je je tekort gedaan? Sjongejonge ik wist niet dat rijke mensen zo ongelukkig konden zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:17 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan doorzeiken over dat geld en dat je zo zielig bent omdat je laat kan studeren en een studieschuld krijgt?
Je bent de enige niet hoor die volledig zelf verantwoordelijk is om er wat van te maken (én dat zelf te bekostigen) omdat hun ouders die verantwoordelijkheid niet namen of aankonden! Ik heb ook een kutjeugd gehad en velen anderen, ook grote studieschuld en het helemaal zelf moeten doen en woonde al noodgedwongen op kamers op de middelbare school. Niet omdat het zo leuk was. Maar ik had wel een paard en we woonden in een villawijk....
Als we leed gaan vergelijken dan kunnen we nog wel even en dan kom jij ook echt niet in de top 3 hoor!
Je bent GVD eind 20 en pakt een studie op! Good for you! Maak er wat van, deal met je jeugd of ga in therapie maar grow the fuck up!
Dat gezeik over geld wekt echt een ongelovige antipathie op en zal je gaan belemmeren in het leven. Als jij denkt dat iedereen die met geld is opgegroeid beter af is dan jij en jij oh zo zielig slachtoffer bent dan zal je weinig vrienden maken in de categorie mensen die met geld zijn opgegroeid en dan blijf je dus door je eigen gedrag in je oude milieu hangen en wordt je nooit beter dan je ouders! Met jouw houding wordt je namelijk overal anders uitgekotst. Slachtoffergedrag
doe ff normaal, lijkt wel of je jezelf projecteert, niet iedereen reageert hetzelfde op een kut jeugd, dat is niet voor iedereen met een knip met de vingers weg, de verbittering in je post lijkt me hier niet gepast.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:17 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan doorzeiken over dat geld en dat je zo zielig bent omdat je laat kan studeren en een studieschuld krijgt?
Je bent de enige niet hoor die volledig zelf verantwoordelijk is om er wat van te maken (én dat zelf te bekostigen) omdat hun ouders die verantwoordelijkheid niet namen of aankonden! Ik heb ook een kutjeugd gehad en velen anderen, ook grote studieschuld en het helemaal zelf moeten doen en woonde al noodgedwongen op kamers op de middelbare school. Niet omdat het zo leuk was. Maar ik had wel een paard en we woonden in een villawijk....
Als we leed gaan vergelijken dan kunnen we nog wel even en dan kom jij ook echt niet in de top 3 hoor!
Je bent GVD eind 20 en pakt een studie op! Good for you! Maak er wat van, deal met je jeugd of ga in therapie maar grow the fuck up!
Dat gezeik over geld wekt echt een ongelovige antipathie op en zal je gaan belemmeren in het leven. Als jij denkt dat iedereen die met geld is opgegroeid beter af is dan jij en jij oh zo zielig slachtoffer bent dan zal je weinig vrienden maken in de categorie mensen die met geld zijn opgegroeid en dan blijf je dus door je eigen gedrag in je oude milieu hangen en wordt je nooit beter dan je ouders! Met jouw houding wordt je namelijk overal anders uitgekotst. Slachtoffergedrag
De prijs die je betaalt voor niet kunnen vervolgen van je ouders is het zonder problemen voor een lage prijs kunnen volgen van een studie, ik denk dat we met zekerheid kunnen zeggen dat je een stuk slechter was afgeweest in de VS.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 11:23 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik dus echt weer zo'n typische ondoordachte kutreactie. Misschien dat je niet de tijd heb genomen om het hele topic te lezen, maar ik woon niet thuis meer dus moet alles zelf betalen. Dat maakt het allemaal wat lastiger en duurder. En het is gewoon oneerlijk dat ik nu (eind 20) een studie moet oppakken omdat mijn ouders hun uiterste best hebben gedaan om mijn leven te vergallen. Ik heb al problemen op school sinds de scheiding van mijn ouders. Mijn moeder interesseerde het allemaal niks en mijn vader deed er ook niet echt moeite voor. Het is dus in feite hun schuld dat ik me nu in de schulden moet steken. Ik heb er wel eens over zitten denken om mijn ouders voor de rechter te slepen om er een schadevergoeding uit te slepen. Helaas leven we niet in de VS en is dat vrijwel kansloos.
armoede is relatief natuurlijk. HIer wordt bedoeld in vergelijk met de standaard van het land Nederlandquote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:52 schreef iwannabehigh het volgende:
Armoede? Armoede is in Afrika, ik vind wat jij beschrijft geen armoede. Overigens had je vanaf je veertiende ook zelf je geld kunnen verdienen d.m.v. bijbaantjes (winkels, kratnenwijkje). Ik vind dat je overdrijft aangezien een uitkering altijd gebaseerd is op de hoeveelheid gezinsleden, de omstandigheden (en dit weet ik en kan ik met zekerheid zeggen vanwege m'n opleiding) - het moet dus echt wel genoeg zijn geweest, dat kan niet anders. Voor de kinderen worden allerlei dingen betaald (buiten de uitkering om!) zoals zwemles, nieuwe computers voor school en al die praktische dingen. Soms komen mensen met een uitkering juist beter uit dan een gezin met ouders die wel gewoon werken.
Van een uitkering kan je op zich goed rondkomen als je de juiste keuzes maakt. Maar ouders met schulden en die dan veel drank en/of sigaretten kopen en toch graag ook nog een auto houden? Dan wordt het wel erg karig voor de kinderen. Helaasquote:Op zaterdag 21 mei 2011 21:16 schreef BrandX het volgende:
d) en zoals je in het topic hebt kunnen lezen wordt vooral ook bedoelt de combi geen cent te makken - ouders die verkeerde prio's stellen.
Blijft nog steeds verantwoordelijkheid van de ouders. Wil jedaarwat aan doen, dan moet je echt gquote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van een uitkering kan je op zich goed rondkomen als je de juiste keuzes maakt. Maar ouders met schulden en die dan veel drank en/of sigaretten kopen en toch graag ook nog een auto houden? Dan wordt het wel erg karig voor de kinderen. Helaas
'Goed' is wat overdreven. Ook toen, in mijn jeugd, mijn moeder niet al haar geld opmaakte aan alcohol en weet ik veel wat, was er amper geld over om 'normaal ' eten en drinken te kunnen kopen, om 'normaal' te leven.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van een uitkering kan je op zich goed rondkomen als je de juiste keuzes maakt. Maar ouders met schulden en die dan veel drank en/of sigaretten kopen en toch graag ook nog een auto houden? Dan wordt het wel erg karig voor de kinderen. Helaas
Ik zou maar wat beter je best doen op die school van jouw, want wat je nu zegt is toch echt wel lomp. Het is wel zo dat een alleenstaande met kinderen iets meer krijgt, dan een alleenstaande. Maar om nou te zeggen dat die ruim 1000 euro per maand een vetpot is. En voor mij werd er toevallig niks betaald. Ik weet niet sinds wanneer dat is, maar zo simpel was het niet. Ik weet toevallig dat je vroeger kon aankloppen voor bijzondere bijstand als je wasmachine kapot was en dat je dan bij Gods gratie een paar honderd gulden kreeg. School moesten we helemaal zelf betalen en een computer ook. Tegenwoordig is dat (gelukkig) iets beter geregeld, want om nou te zeggen dat het goed is om een schoolkeuze te maken puur op financiële gronden. Je moet niet denken dat het sociale stelsel er is om mensen werkschuw of lui te maken, het is alleen bedoelt om mensen te behoeden van echte armoede.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:52 schreef iwannabehigh het volgende:
Armoede? Armoede is in Afrika, ik vind wat jij beschrijft geen armoede. Overigens had je vanaf je veertiende ook zelf je geld kunnen verdienen d.m.v. bijbaantjes (winkels, kratnenwijkje). Ik vind dat je overdrijft aangezien een uitkering altijd gebaseerd is op de hoeveelheid gezinsleden, de omstandigheden (en dit weet ik en kan ik met zekerheid zeggen vanwege m'n opleiding) - het moet dus echt wel genoeg zijn geweest, dat kan niet anders. Voor de kinderen worden allerlei dingen betaald (buiten de uitkering om!) zoals zwemles, nieuwe computers voor school en al die praktische dingen. Soms komen mensen met een uitkering juist beter uit dan een gezin met ouders die wel gewoon werken.
Ik ben voor het invoeren van een strenge psychologische keuring van aanstaande ouders. Indien ongeschikt dan abortus of doodstraf.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Blijft nog steeds verantwoordelijkheid van de ouders. Wil jedaarwat aan doen, dan moet je echt g
Het geboorterechte recht ter discussie stellen, anders is elke discussie nutteloos.
Als toen ik ergens de schurft in had, dan waren het wel mensen die er voor " geleerd " hadden. Nog nooit enige tegenslag gehad, ja dat de hond dood ging, maar vervolgens jou gingen uitleggen hoe het allemaal moest. Ik zou zeggen.doe enige praktijkervaring op. En ga voor 3 jaar met 900quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:52 schreef iwannabehigh het volgende:
omg, één van mijn eerste grote frustraties op geldgebied! Ik had een leuk bijbaantje, verdiende wel het minimum, maar toch leuk zo'n baantje. Toch? Neeeee, ik moest meer dan de helft van mijn verdiende salaris per maand betalen aan het ziekenfondsquote:Op zondag 22 mei 2011 03:55 schreef Pipo1234 het volgende:
Toen ik achttien werd verdiende ik met borden wassen 100 euro in de maand en kon vervolgens 50 euro in de maand inleveren bij de zorgverzekering. Maar hier mag ik niet over klagen geloof ik.
Ik vind kostgeld betalen als je ouders het heel slecht hebben niet echt raar hoor, daar ben je heus niet uniek in. Alleen dat geld afdragen aan de sociale dienst en dat de huursubsidie van je moeder vervalt vind ik niet kloppen voor kinderenquote:Op zondag 22 mei 2011 08:15 schreef BeffJeck het volgende:
Ik begrijp Ts heel goed. Ik verdiende toen met bijbaantjes zo'n 800 gulden per maand. Ik werkte toen naast mijn school zo'n 32 tot 38 uur per week. Zo'n 300 gulden kon ik gelijk afdragen aam de socialedienst. Dan ging er nog 250 gulden kostgeld naar mijn moeder voor het vervallen van de huursubsidie en bijzondere bijstand. Was er was immers iemand in het gezin die een inkomen had (ik was 16). De rest van het geld had ik nodig voor boodschappen en andere dingen.
Kostgeld is niets mis mee!quote:Op zondag 22 mei 2011 09:19 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind kostgeld betalen als je ouders het heel slecht hebben niet echt raar hoor, daar ben je heus niet uniek in. Alleen dat geld afdragen aan de sociale dienst en dat de huursubsidie van je moeder vervalt vind ik niet kloppen voor kinderen
Herkenbaar verhaal. Ik ben ook bijna mijn hele leven gepest omdat ik in sloeberkleding rondliep.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:29 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
...
Kleding moest gerecycled worden, die werd soms door alle 3 de kinderen gedragen. Een groot feest wanneer je naar de middelbare school gaat en je kan je geen leuke kleding veroorloven.
Wat ik vooral het probleem vind, is dat je door de situatie van je ouders net zo hard in de probleemhoek gezet wordt. Als je je halve inkomen moet inleveren omdat je ouders te arm zijn, kun je niets opbouwen voor jezelf. Ik heb heel lang amper kunnen sparen en bepaalde aankopen niet kunnen doen. Zo wilde ik een brommer toen ik 16 was, maar daar had ik geen geld voor. En toen ik 18 was en een kutbaantje had bij een warenhuis, werkte ik alleen maar om mijn rijbewijs te kunnen betalen. Het geld ging daar namelijk grotendeels aan op. Achteraf geen spijt van, maar ik werkte me toen helemaal kapot voor een paar euro per uur.quote:Op zondag 22 mei 2011 09:19 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind kostgeld betalen als je ouders het heel slecht hebben niet echt raar hoor, daar ben je heus niet uniek in. Alleen dat geld afdragen aan de sociale dienst en dat de huursubsidie van je moeder vervalt vind ik niet kloppen voor kinderen
En toch is het wel degelijk de waarheid, niks lomp. Ik weet niet hoe 't vroeger was, ik ben zelf in de jaren 90 geboren, maar nu is het echt wel zo. Zo staat 't in de studie boeken. Kinderen krijgen gewoon een computer van de sociale dienst als de ouders 't niet kunnen betalen, een nieuwe fiets/step, een kinderwagen, zwemlessen worden betaald, met andere woorden; alles wordt betaald voor de kinderen.. en dat buiten het geld om wat je sowieso al krijgt. Dus ik zeg je; sommige mensen komen écht beter uit met een uitkering dan bepaalde mensen die wel gewoon werken tegenwoordig.quote:Op zondag 22 mei 2011 03:55 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik zou maar wat beter je best doen op die school van jouw, want wat je nu zegt is toch echt wel lomp. Het is wel zo dat een alleenstaande met kinderen iets meer krijgt, dan een alleenstaande. Maar om nou te zeggen dat die ruim 1000 euro per maand een vetpot is. En voor mij werd er toevallig niks betaald. Ik weet niet sinds wanneer dat is, maar zo simpel was het niet. Ik weet toevallig dat je vroeger kon aankloppen voor bijzondere bijstand als je wasmachine kapot was en dat je dan bij Gods gratie een paar honderd gulden kreeg. School moesten we helemaal zelf betalen en een computer ook. Tegenwoordig is dat (gelukkig) iets beter geregeld, want om nou te zeggen dat het goed is om een schoolkeuze te maken puur op financiële gronden. Je moet niet denken dat het sociale stelsel er is om mensen werkschuw of lui te maken, het is alleen bedoelt om mensen te behoeden van echte armoede.
Wat betreft die bijbaantjes. Ik heb mijn hele leven bijbaantjes gehad. Ik moest wel als ik iets leuks wilde kopen voor mezelf. En dan bedoel ik geen scooter of zoiets, maar gewoon simpele dingen zoals fatsoenlijke kleding of een diskman (toen iedereen in mijn klas er allang eentje had). En weet je wat juist daar zou lullig aan was? Toen ik achttien werd verdiende ik met borden wassen 100 euro in de maand en kon vervolgens 50 euro in de maand inleveren bij de zorgverzekering. Maar hier mag ik niet over klagen geloof ik.
[..]
Ik ben voor het invoeren van een strenge psychologische keuring van aanstaande ouders. Indien ongeschikt dan abortus of doodstraf.Helaas is geboortebeperking totaal niet te handhaven, dus we kunnen er beter niet aan beginnen.
Je noemt hier wel 'toevallig' dingen die gewoon noodzakelijk of verplicht zijn. De mensen met een uitkering die wel breed zitten werken meestal zwart.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:52 schreef iwannabehigh het volgende:
En toch is het wel degelijk de waarheid, niks lomp. Ik weet niet hoe 't vroeger was, ik ben zelf in de jaren 90 geboren, maar nu is het echt wel zo. Zo staat 't in de studie boeken. Kinderen krijgen gewoon een computer van de sociale dienst als de ouders 't niet kunnen betalen, een nieuwe fiets/step, een kinderwagen, zwemlessen worden betaald, met andere woorden; alles wordt betaald voor de kinderen.. en dat buiten het geld om wat je sowieso al krijgt. Dus ik zeg je; sommige mensen komen écht beter uit met een uitkering dan bepaalde mensen die wel gewoon werken tegenwoordig.
Wat wil je d'r mee zeggen? Dan hebben mensen met een uitkering momenteel toch niks te klagen, vind ik. Vooral voor de kinderen is dat goed geregeld.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je noemt hier wel 'toevallig' dingen die gewoon noodzakelijk of verplicht zijn. De mensen met een uitkering die wel breed zitten werken meestal zwart.
Petje af dat je al zo vroeg begonnen bent. Met de Nederlandse jeugdschalen is het behelpen (maar je vindt wel vrij gemakkelijk werk).quote:Op zondag 22 mei 2011 08:15 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Als toen ik ergens de schurft in had, dan waren het wel mensen die er voor " geleerd " hadden. Nog nooit enige tegenslag gehad, ja dat de hond dood ging, maar vervolgens jou gingen uitleggen hoe het allemaal moest. Ik zou zeggen.doe enige praktijkervaring op. En ga voor 3 jaar met 900
euro een gezin onderhouden.Dan zorg ik er wel voor dat de rest van jouw buurt jou met de nek aankijkt.
Ik begrijp Ts heel goed. Ik verdiende toen met bijbaantjes zo'n 800 gulden per maand. Ik werkte toen naast mijn school zo'n 32 tot 38 uur per week. Zo'n 300 gulden kon ik gelijk afdragen aam de socialedienst. Dan ging er nog 250 gulden kostgeld naar mijn moeder voor het vervallen van de huursubsidie en bijzondere bijstand. Was er was immers iemand in het gezin die een inkomen had (ik was 16). De rest van het geld had ik nodig voor boodschappen en andere dingen.
Het was een klote tijd. Stond overal alleen voor.
Je kunt op zich prima overleven, mits je ouders het geld niet verbrassen. Maar een luxe leventjes met vakanties naar Frankrijk zit er niet in.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:00 schreef iwannabehigh het volgende:
Wat wil je d'r mee zeggen? Dan hebben mensen met een uitkering momenteel toch niks te klagen, vind ik. Vooral voor de kinderen is dat goed geregeld.
Als je berekend nadenkt en verder geen problemen hebt is het prima overleven met een uitkering. Alleen is de kans groot dat je in dat geval geen uitkering hebt, maar gewoon een baan.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt op zich prima overleven, mits je ouders het geld niet verbrassen. Maar een luxe leventjes met vakanties naar Frankrijk zit er niet in.
Dat is waar, maar ik snap sowieso niet waarom je kinderen neemt als je d'r eigenlijk geen geld voor hebt en in ''armoede'' leeft (vroeger dan). Denk logisch na en doe niet zo egoistisch, maar blijkbaar kunnen sommige mensen niet zo logisch nadenken. Helaas.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt op zich prima overleven, mits je ouders het geld niet verbrassen. Maar een luxe leventjes met vakanties naar Frankrijk zit er niet in.
Veel mensen nemen geen kinderen, maar krijgen die. Vaak ook nog eens op een relatief jonge leeftijd (16 - 22 jaar). Ondoordacht of gewoon nalatig misschien. Maar daar hebben die kinderen vaak weinig aan.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik snap sowieso niet waarom je kinderen neemt als je d'r eigenlijk geen geld voor hebt en in ''armoede'' leeft (vroeger dan). Denk logisch na en doe niet zo egoistisch, maar blijkbaar kunnen sommige mensen niet zo logisch nadenken. Helaas.
Joh.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef iwannabehigh het volgende:
Dat is waar, maar ik snap sowieso niet waarom je kinderen neemt als je d'r eigenlijk geen geld voor hebt en in ''armoede'' leeft (vroeger dan). Denk logisch na en doe niet zo egoistisch, maar blijkbaar kunnen sommige mensen niet zo logisch nadenken. Helaas.
Same here, helaas..quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:51 schreef BrandX het volgende:
*meld.
Ook opgegroeid in 'armoede'. Mijn ouders ontvingen een bijstandsuitkering van 1300 gulden en daar moesten we met 4 van rondkomen. Dus huur, g/w/l eten en drinkne. Een van de meest frustrerende dingen voor mij was, dat mijn broertje en ik samen een hele week met 3 flessen 3es (1 cola, 1 sinas en 1 7 up) moesten doen, waar mijn ouders er minimaal 1 fles wijn èn een krat bier per dag doorheen joegen. Ik vond dat vreselijk oneerlijk.
Anyways, het heeft bij mij precies het omgekeerd resultaat gehad. Ik geef elk dubbeltje het liefst meteen na ontvangs uit. Ik koop het duurste eten en drinken, haal ook vaak eten ipv koken enz. Geef op die manier regelmatig veel te veel uit. Gelukkig heb ik een leuke, goedverdienende baan. Maar welbeschouwd gooi ik per maand zomaar 500 euro over de boeg die ik ook had kunnen sparen of aan andere dingen had kunnen uitgeven. In mijn geval is het een soort anti-reactie geworden, omdat mijn ouders de (voor wat mogelijk was) duurder eten kochten en veel drank, waar wij het met 3es moesten doen en alleen ham of kaas of pindakaas kregen.
[/genoegpersoonlijkgebeuren]
naja, zo dus.
Was toen nog guldens. Mijn moeder was invalide. Zij kreeg een hele kleine WAO uitkering en de rest werd aangevuld via de sociale dienst. Ik zat zelf op het VWO en leer heel makkelijk. Elk uurtje wat ik vrij had ging ik werken. Gewoon in een supermarkt na school en de weekenden. Ik had ook nog een krantenwijk.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:06 schreef schaal_9 het volgende:
Mijn ouders hadden ook vier kinderen, vader had een prima baan en was kostwinner; moeder zorgde voor de kinderen. We woonden in een mooi, ruim huis. Dit alles was mogelijk omdat de huizen toen nog betaalbaar waren. We gingen elk jaar met vakantie. Mijn ouders dachten goed na voordat ze in luxe investeerden en spaarden ook.
Tegenwoordig heb je twee inkomens nodig om een huishouden met zes man draaiende te houden.
Helaas heb ik een tijdje rond het sociaal minimum geleefd, moest ik nog op de centen gaan letten ook.
aar gelukkig heb ik nu een leuke baan. Desondanks komt het minimumloon voor mij nog steeds over als een redelijk inkomen. Je raadt het al: ik ga over het algemeen vrij zuinig met geld om.
[..]
Petje af dat je al zo vroeg begonnen bent. Met de Nederlandse jeugdschalen is het behelpen (maar je vindt wel vrij gemakkelijk werk).
Je stelt dat je meteen 550 euro kon inleveren. Zit ik er nu ver naast als ik stel dat je vooral voor de overheid hebt gewerkt?
Als je van het minimumloon leeft heb je ook niet de luze om alles te doen waar je zin in hebt. Zou toch wat worden als je van je uitkering de ruimte zou hebben om lekker een week weg te gaan. Dan zouden toch veel mensen spontaan in de bijstand gaan lijkt me.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Minimumloon is geen uitkering, die is nog lager in principe.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:20 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
[..]
Als je van het minimumloon leeft heb je ook niet de luze om alles te doen waar je zin in hebt. Zou toch wat worden als je van je uitkering de ruimte zou hebben om lekker een week weg te gaan. Dan zouden toch veel mensen spontaan in de bijstand gaan lijkt me.
...
Dat herken ik wel. Het was bij ons een heel gedoe als er spontaan ergens geld vandaan kwam. Dat moest dan verdoezelt worden, want stel dat de sociale dienst erachter kwam.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:18 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
...
De controle op de uitkering was streng. Mijn moeder moest om de zoveel tijd haar afschriften laten zien zodat de sociale dienst kon controleren of er niet stiekem geld op haar rekening werd gestort. Ik was een keer mijn pinpas vergeten en vroeg aan mijn moeder of ik even 10 gulden kon lenen. Dit heb ik later op haar rekening teruggestort. Prompt werd haar uitkering stop gezet.
quote:Op zondag 22 mei 2011 16:45 schreef Bartcoah het volgende:
Als ik dit zo lees zie ik dat sommige mensen echt een kut jeugd hebben gehad. Ik kan me niet voorstellen als me ma nu binnenkomt en vraagt.
Bart ik heb nu geld nodig.
Ik denk dat ik in lachen zou uitbarsten. Ik denk niet dat die dag ooit zal gaan komen.
Jammer eigenlijk want dan zou ik meer verdienen als me ma
voor een heel groot deel mee eens, doch moet wel in gedachten gehouden worden dat, zoals ik zei, het in de jaren 70, begin jaren 80 niet zo makkelijk was als je nu zegt.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:45 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik ben 't volledig eens met Bartcoah.
Zal toch wat zijn als je ouders geld van je willen lenen, ik kan het me ook echt niet voorstellen..![]()
En mensen die zeuren dat ze te weinig kunnen spenderen vanwege de uitkering maar verder wel gezond zijn en kunnen werken, daar heb ik ook écht geen respect voor..
Wil je rijk worden/een goed leven hebben; moet je daar (in de meeste gevallen) wat voor doen.
Ieder mens heeft wel een klein beetje creativiteit in zich. Dacht je werkelijk dat al die rijken mensen allemaal rijk warenquote:Op zondag 22 mei 2011 18:53 schreef BrandX het volgende:
[..]
voor een heel groot deel mee eens, doch moet wel in gedachten gehouden worden dat, zoals ik zei, het in de jaren 70, begin jaren 80 niet zo makkelijk was als je nu zegt.
Geen geld, geen opleiding (en hiervoor dus ook niet kunnen betalen, en de overheid betaalde vanwege de crisis niets) en +800.000 werkelozen, èn ruim boven de 40 zijn... Nee zo makkelijk was het neit om te werken toentertijd.
Toen ik 19 werd, kreeg mijn moeder een melkertbaan. Betaalde een paar tientjes meer dan de uitkering, maar ze heeft die job met plezier gedaan, heel veel plezier. Want ze heeft nooit thuis willen zitten. Nooit.
Nee alleen zo'n discussie kan het bloed onder me nagels vandaan halen, omdat ik toch wel in een welvarend gezin woon. Die het hebben verdient door te leren leren en te werken.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:47 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Kom je aandacht tekort?
Ik heb mijn moeder meermaals geld geleend om een auto te kunnen kopen. En ze snapte niet hoe ik aan dat geld kwam. Sparen is blijkbaar moeilijk.
quote:Op zondag 22 mei 2011 19:00 schreef Bartcoah het volgende:
[..]
Ieder mens heeft wel een klein beetje creativiteit in zich. Dacht je werkelijk dat al die rijken mensen allemaal rijk waren![]()
Mooi voorbeeld ook.
De bedenker van Nike. Nike was eerst een heren schoen. Hij begon in zijn eigen garage. Kijk wat hij nu is..
Hij was ook heel arm had geen opleiding en kijk nu. He's making millions a minute.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |