abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:20:51 #1
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_96133112
Tien bizarre slaapstoornissen

Ik kwam een site tegen met daarop de meest voorkomende en vreemde slaapstoornissen. In ben er erg in geïnteresseerd en vraag me af hoeveel mensen hier op fok! er last hebben van (1 van) deze slaapstoornissen, en uiteraard van welke.
Ikzelf slaap soms slecht, maar heb geen last van 1 van deze stoornissen, op nachtmerries na. Echter kan ik mijn dromen / nachtmerries nooit herinneren, dus erg veel last heb ik er niet van. Wel had ik laatst een keer last van slaap hallucinaties (nr. 7), maar dit was denk ik gewoon een LSD flashback aangezien het verder niet meer is voorgekomen. :P

De top 10:

10 Nachtmerries

Of het nu gaat om een achtervolging met potentieel dodelijke afloop of een beschamend moment waarbij je bijvoorbeeld naakt bent terwijl je dit niet wil. Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens een nachtmerrie gehad. Wanneer je echter vrijwel iedere nacht een nachtmerrie hebt kan je spreken van een slaapstoornis. Mensen met deze stoornis worden badend in het zweet wakker en herinneren zich de meest afschuwelijke beelden. Het dagelijks leven raakt hiermee beïnvloed doordat de persoon die hier aan lijdt in sommige gevallen slaap gaat proberen te vermijden, wat nachtmerries soms alleen maar erger maakt.

De hoofdoorzaken van deze stoornis zijn veel stress en of te weinig slaap. Sommige medicatie heeft ook een negatieve invloed. Om er van af te komen kunnen in de ergste gevallen gesprekken met psychologen geregeld worden of bepaalde medicijnen worden voorgeschreven om te relaxen. Ook kan het eerder besproken fenomeen Lucide Dromen bijdragen aan het oplossen van de nachtmerries.

9 Slaapwandelen / praten in je slaap

Slaapwandelen
Ongeveer 15 procent van de volwassenen staat wel eens op in hun slaap en loopt dan door de woning. Bij kinderen ligt het percentage zelfs hoger. Het is niet bekend wat nu precies de oorzaak is van dit fenomeen, maar het wordt verondersteld dat veel stress en een onrustige nachtrust een belangrijke oorzaak zijn. Erfelijkheid speelt ook een grote rol. Wanneer het in de familie voorkomt is er een 10 keer zo'n grote kans dat anderen in de familie er ook last van hebben. De meeste slaapwandelaars lopen door hun huis alsof zij wakker zijn. Navigeren lijkt geen probleem. Toch is het fenomeen niet geheel zonder gevaar; 19 procent van de slaapwandelaars heeft zich wel eens bezeerd. Zo kan men bijvoorbeeld vallen of zich ergens lelijk tegen aanstoten.

Maar een aantal bizarre gevallen brengen het onschuldige fenomeen in een heel ander daglicht. Er zijn verhalen bekend waarin mensen bijvoorbeeld hun partner vermoorden terwijl zij beweren in slaap te zijn. Er zijn al verschillende mensen vrijgesproken van moord door dat zij dit beweerden voor de rechtbank en voldoende hebben aan kunnen tonen dat zij hier inderdaad last van hebben.

Praten in je slaap
Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Vaste rituelen en ontspanningsoefeningen kunnen het praten in je slaap tot een minimum beperken.

Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Het is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis.

Vaak is het praten in je slaap meer een onverstaanbaar gemompel. Soms breng je ook woorden of zinnen uit.
In periodes met veel drukte en stress praten mensen met deze slaapstoornis meer in hun slaap dan anders. Indrukwekkende of emotionele tv-programma's kijken heeft ook een versterkend effect op praten in je slaap.

De meeste mensen die praten in hun slaap herinneren zich de volgende ochtend niet wat ze 's nachts tijdens het slapen hebben gezegd.
Het advies is om niet te antwoorden op wat iemand zegt tijdens de slaap en ook niet te vragen wat hij of zij precies zegt. Dit kan boosheid uitlokken bij degene die praat in de slaap.
De betreffende persoon kan zelfs de neiging krijgen om te handelen naar wat hij in zijn droom doet. Bovendien leert de ervaring dat als er niet gereageerd wordt op wat iemand zegt in zijn slaap, het praten sneller stopt.

8 Nachtelijke paniekaanvallen

Nachtelijke paniekaanvallen kunnen (vooral door de omgeving) als zeer schokkend worden ervaren. Een persoon gaat dan bijvoorbeeld rechtop in zijn bed zitten en begint hard te gillen en om zich heen te slaan.

Het is niet mogelijk om de persoon wakker te krijgen. Na ongeveer 10 tot 15 minuten gaat de persoon weer liggen en slaapt verder of wordt wakker.De persoon herinnerd meestal niet wat er is gebeurd. Het komt ook voor in combinatie met slaapwandelen waarin een persoon dan in paniek door het huis lijkt te rennen.

De oorzaak van de stoornis is niet bekend, maar men ziet wel een verband met het griepvirus en stress.

7 Slaap hallucinaties

Een minder bekend fenomeen, maar wel een beangstigend fenomeen. Slaap hallucinaties doen hun intrede net na het wakker worden of net voor het slapen gaan. Mensen ervaren in deze staat allerlei bizarre dingen als het zien/ervaren van geesten, het ruiken van vreemde dingen of het zien/horen van mensen of vreemde objecten. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld insecten over de muur zien lopen.

Slaap hallucinaties komen het vaakst voor bij mensen met Narcolepsie. Nacrolepsie is een slaap/waakstoornis. Het kenmerkende symptoom van mensen met Nacrolepsie is slaperigheid en haast onbedwingbare slaapaanvallen overdag, met alle gevolgen van dien.

Mocht het niet vaak voorkomen is het geen ernstig probleem. Maar wanneer het dus gepaard gaat met de symptomen van Nacrolepsie wordt aangeraden om spoedig een dokter te bezoeken.

6 Exploderend hoofd syndroom

De naam van het syndroom moet natuurlijk niet letterlijk geïnterpreteerd worden. Het fenomeen vindt plaats tijdens de diepe slaap en zorgt voor veel schrik bij de mensen die het op dat moment meemaken. Men wordt namelijk plotseling wakker van een zeer hard, scherp, geluid dat vaak geassocieerd wordt met een zeer luide explosie.

Het lijkt dan of de explosie vlak naast, of zelfs in het hoofd, plaatsvindt. Dit is ook de reden voor de creatieve naam van de aandoening. Gelukkig voelt de persoon in kwestie geen pijn.

Wetenschappers hebben nog geen oorzaak kunnen vinden van dit bizarre fenomeen, maar sluiten uit dat het te maken heeft met een bepaalde ziekte. Het komt op de mensen die aan het syndroom lijden als zeer bedreigend en beangstigend over.

5 Slaapverlamming

Een zeer beangstigend en veel voorkomend fenomeen. Slaapverlamming vindt plaats tijdens de REM slaap. De persoon in kwestie is wakker maar kan zich zelf niet bewegen. Om het compleet te maken wordt men ook nog geplaagd door zeer beangstigende hallucinaties, zoals bij nummer 7 ook kan gebeuren. Het verschil is dat men vaak een 'duivelse' aanwezigheid ziet, of men ziet/voelt een entiteit die vervolgens de persoon in kwestie aanvalt en probeert te wurgen.

Mensen kunnen in het ergste geval bijna niet ademen en voelen een pijnlijke druk op de borst. Door de associatie met het kwade zijn er in de geschiedenis veel mythologische verhalen te vinden in allerlei culturen wat te herleiden is naar dit fenomeen. De oorzaak van het fenomeen is niet helemaal duidelijk, maar er zijn verbanden met het Lucide Dromen fenomeen.

4 REM gedragsstoornis

Bij slaapverlamming kan de persoon zich dus niet bewegen, bij een REM gedragsstoornis is het juist het tegenovergestelde. Normaal gesproken stuurt het brein een signaal naar het lichaam dat het zich niet moet bewegen. Bij deze stoornis is dit echter verstoord en beweegt de persoon wel, naar aanleiding van de droom, met alle gevolgen van dien. Zo kan men hard schreeuwen, slaan, schoppen, krabben en zelfs uit hun bed lopen en bijvoorbeeld rondrennen. Mensen die hier last van hebben herinneren zich meestal wel de droom, maar niet dat ze deze in het echt als ware nagespeeld hebben. Er gebeuren door deze slaapstoornis veel ongelukken en de partners van de mensen die hier aan lijden moeten het in sommige gevallen ook ontgelden.

Het is tevens geen onschuldige stoornis. Het kan namelijk te maken hebben met de ziekte van Parkinson. Het is raadzaam om altijd een dokter te raadplegen die in veel gevallen een medicijn voorschrijven die de REM-fase verminderd en het lichaam laat relaxen.

3 Nachtelijk slaap-gerelateerd eetprobleem

Overdag is het al erg moeilijk om al het lekkere eten te weerstaan en wanneer men op de lijn is kan het nogal vervelend zijn wanneer blijkt dat men 's nachts het bed uit wandelt en de gehele koelkast leeg eet. Toch komt dit bizarre fenomeen erg vaak voor. Het is vergelijkbaar met slaapwandelen. De persoon stapt uit bed en loopt als een slaapwandelaar rond in het huis. Het verschil is dat de persoon als enige doel heeft om te gaan eten. Sommige maken hele maaltijden klaar en eten het vervolgens allemaal op.

Wanneer zij weer terug naar bed gaan en vervolgens de volgende ochtend wakker worden kunnen zij zich niets van het eetfestijn herinneren. De oorzaak is niet bekend, maar men weet wel dat het is te voorkomen door Dopamine stimulerende medicijnen voor te schrijven, zoals Prozac, hoewel het raadzaam is om voor je zelf te bepalen of je dit überhaupt wel wil gezien de aard van het 'medicijn'.

2 Slaapseks

Nog vreemder dan eten in je slaap is misschien wel het 'slaapseks' syndroom. Het is voor het eerst beschreven in 1996 tijdens een wetenschappelijke studie van 7 individuen. Het spectrum gaat van luidruchtige seksgeluiden maken, tot zeer hard masturberen en lijdt in het ergste geval zelfs tot verkrachting en aanranding.

Er zijn maar liefst 5 rechtszaken bekend waarin iemand beweerde in slaap te zijn geweest terwijl hij iemand verkrachtte. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij te weinig slaap, stress, alcohol, drugs en kan getriggered worden door bijvoorbeeld nachtelijk lichamelijk contact. Toch is niet bekend waarom dit bij de 1 wel resulteert in slaapseks en bij de ander niet.

1 Chronische slapeloosheid

Het meest gevaarlijke en vervelende syndroom van allemaal is de chronische slapeloosheid, oftewel "insomie". Mensen die last hebben van insomnie, slapen altijd slecht. De voornaamste klachten zijn: moeite hebben met inslapen, niet doorslapen of niet uitgerust zijn na de slaap. Mensen die last hebben van insomnie liggen doorgaans uren wakker, liggen te draaien en te piekeren, en wat ze ook doen ze komen slecht of niet in slaap. De volgende dag zijn deze mensen dan ook erg moe, snel prikkelbaar en versuft. Doordat mensen zo moe zijn proberen ze soms overdag bij te slapen wat dan weer 's nachts voor extra slapeloosheid zorgt.

Chronische Slapeloosheid leidt indirect tot veel problemen waaronder obesitas, vele (verkeers)ongelukken en kan zelfs een oorzaak zijn voor hartfalen en andere gevaarlijke aandoeningen. Sommige mensen beweren dat het een psychologische aandoening is die behandelbaar is door bijvoorbeeld een psycholoog. Moderne wetenschap stelt echter dat het een fysieke aandoening is waar op dit moment nog weinig aan te doen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door AartBakkebaard op 29-04-2011 14:44:16 ]
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:36:24 #2
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_96133891
Ik heb zo af en toe last van slaapstoornis 2. Gelukkig ligt mijn vriendin naast mij, maar als er iemand anders naast ligt zou het fout kunnen aflopen.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:36:53 #3
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_96133911
Leuk om te lezen :) Een aantal heb ik mee gemaakt bij andere. Mijn ex heeft een keer een slaap paniek aanval gehad, erg vreemd om mee te maken.

Misschien ook een leuke om hier te vermelden: niet kunnen dromen :) Ik droom al sinds mijn +/- 12e niet meer. Nu weet ik dat mensen gaan roepen dat ik wel droom maar het niet herinner maar als je in 15 jaar niet 1 droom of nachtmerrie kan herinneren mag je volgens mij toch wel een keer gaan twijfelen. Daarnaast ben ik gestopt met dromen na een flinke nachtmerrie.
Domo Arigato!
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:39:07 #4
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_96134011
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:36 schreef Black_Ninja het volgende:
Leuk om te lezen :) Een aantal heb ik mee gemaakt bij andere. Mijn ex heeft een keer een slaap paniek aanval gehad, erg vreemd om mee te maken.

Misschien ook een leuke om hier te vermelden: niet kunnen dromen :) Ik droom al sinds mijn +/- 12e niet meer. Nu weet ik dat mensen gaan roepen dat ik wel droom maar het niet herinner maar als je in 15 jaar niet 1 droom of nachtmerrie kan herinneren mag je volgens mij toch wel een keer gaan twijfelen. Daarnaast ben ik gestopt met dromen na een flinke nachtmerrie.
Ik merk ook dat ik na mijn puberteit bijna niet meer droom. Het is echt heel sporadisch dat dit nog gebeurt. Wel heb ik af en toe de droom dat ik van een gebouw val oid en dat gevoel van heel hard vallen ook in mijn maag voel.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:41:20 #5
343273 KirovAir
Kirov Reportin'
pi_96134136
Slaapverlamming heb ik bijna wekelijks. Komt ook omdat ik veel oefen met lucide dromen. Duurt vaak niet langer dan een minuut. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door KirovAir op 29-04-2011 12:47:37 ]
pi_96134207
Ik heb om de zoveel tijd dat ik de persoon die langs mij ligt sla tijdens mijn slaap, een paar maanden geleden toen ik bijna heel de week ging stappen en veel dronk gebeurde het een week lang elke dag.
Meestal droom ik dan ook dat ik aan het vechten ben ofzo.

edit: Hier was het topic dat ik erover opende Parasomnie / Praten in je slaap
rice rice baby tututututedudududum
pi_96134360
ik heb enorm levendige dromen en nachtmerrie's, van nature al maar medicijngebruik versterkt dit nog eens. Is meestal wel heel leuk, zo beleef je nog eens wat, maar af en toe ook verschrikkelijk eng :p Ook beweeg ik regelmatig in m'n slaap, en ik kan lucide dromen *O* en om de een of andere reden vergeet ik regelmatig dat mijn bed tegen de muur staat, heb dan ook al heel vaak, héél hard mijn hoofd tegen de muur gestoten :')
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:46:32 #8
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_96134387
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:39 schreef davako het volgende:

[..]

Ik merk ook dat ik na mijn puberteit bijna niet meer droom. Het is echt heel sporadisch dat dit nog gebeurt. Wel heb ik af en toe de droom dat ik van een gebouw val oid en dat gevoel van heel hard vallen ook in mijn maag voel.
In mijn geval. Ik sluit mijn ogen 's avonds en dan open ik ze weer een paar uur later. Voor mijn gevoel zijn er slechts een paar seconden voorbij gegaan.
Domo Arigato!
pi_96134509
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:46 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

In mijn geval. Ik sluit mijn ogen 's avonds en dan open ik ze weer een paar uur later. Voor mijn gevoel zijn er slechts een paar seconden voorbij gegaan.
Dit heb ik ook vaak.
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:52:48 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_96134711
Ik heb net te horen gekregen dat er niks aan gedaan wordt. Aan der verstoring van mijn hormonale huishouding wat me nooit meer dan een uur of drie a vier laat slapen. En het rare is ben er blij mee. Het is best nuttig weinig slaap. Vindt ik. En was eigenlijk best bang voor de gevolgen voor wie ik ben als ze er wel wat aan kunnen doen. :D Te laat komen zie ik niet zitten. :D
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 29 april 2011 @ 13:43:36 #11
65918 IBAZ
broeinest
pi_96137244
Ik mis hier :
Praten in de slaap. Misschien kun je dat ook onder slaapwandelen indelen.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel hier niet een beetje gebrabbel, maar een heel consistent verhaal ophouden, waarbij ik ook logisch reageer op de antwoorden van een ander. Na ontwaken 's ochtend kan ik me er niets van herinneren.
  vrijdag 29 april 2011 @ 14:40:15 #12
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_96140253
Sinds ik stemmen hoor heb ik last van slaap "hallucinaties", echt bizar, ik hoor dan mensen en demonen praten.
Een hele tijd zag ik beelden en 'animaties' achter m'n oogleden tijdens het wakkerworden.
pi_96140642
De eerste keer dat ik bij mijn huidge vriend sliep, kreeg ik bijna een hartaanval.

S'nachts vliegt hij zijn bed uit rent naar de balkon duer en zit er aan te trekken. We moeten hier weg we moeten hier weg ?

Ik helemaal in paniek en vraag dan ook : Waarom ?

Ze komen eraan.... : Waaat ?

Daarna heb ik hem wakker geschud, en hij keek eerst echt heel eng, maar daarna was hij toch weer helemaal bij zinnen.

Ook wel grappige dingen, staat hij bij het lichtknopje : Lampje aan, lampje uit, aan, uit, aan uit....
Hij krijgt het erg vaak als hij in de stress zit. Tegenwoordig heeft hij het bijna niet meer.

Ik ga altijd met zijn droom mee en zeg dat dat het wel goed komt en ga nu maar weer slapen. Meestal druk ik hem dan weer naar beneden en snurkt hij verder haha :D

Ben je wakker schat ? : ja ik ben wakker hoezo ? Juch nee dus, ga maar weer verder slapen :Z
Ik heb hem beloofd geen andere vragen te stellen dan dat, want hij reageerd dus ook op mij.

Enige waar ik bang voor ben is, dat hij mij ooit wel eens onbewust pijn zou kunnen doen. Maarja tegenwoordig komt alleen het praten voor, lopen doet hij al een aantal jaar niet meer. "godzijdank"

Toch hou ik nog heel veel van hem *;

Zelf ooit mee gemaakt dat ik een voorspellende droom heb gehad ( daarna nooit meer verteld wat ik droomde )
Zelf een keer dat ik wakker was en ineens hoor ik mijn broertje lachen en ik zag ( of dacht) dat de bureau stoel rondjes draaide. ik nog een keer goed kijken blijkt dat ik het me ingebeeld heb waarschijnlijk. Maar toch echt even met me hoofd onder de dekens gezeten. Woah dat was eng. Want me broertje woont 2 uur rijden bij me vandaan.
  vrijdag 29 april 2011 @ 14:48:32 #14
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_96140653
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 13:43 schreef IBAZ het volgende:
Ik mis hier :
Praten in de slaap. Misschien kun je dat ook onder slaapwandelen indelen.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel hier niet een beetje gebrabbel, maar een heel consistent verhaal ophouden, waarbij ik ook logisch reageer op de antwoorden van een ander. Na ontwaken 's ochtend kan ik me er niets van herinneren.
Dit is idd wel een goede en aangezien jij na Rijstkoker de 2de bent die het over parasomnie / praten in je slaap heeft, heb ik een stuk tekst toegevoegd onder kopje nr. 9, Slaapwandelen / praten in je slaap.
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
pi_96140771
Ik heb soms wel een sort exploderend hoofd-geval. Vaak wanneer ik tussen wakker en slaap in zit, wanneer ik naar bed ga, schrik ik ineens wakker van een hard geluid of knal. Alsof er een kast omvalt in m'n kamer. Wanneer ik dan mijn ogen open doe, blijkt er niks aan de hand te zijn en hebben andere mensen dat geluid niet eens gehoord.
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:04:51 #16
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_96141343
Valt me toch op dat er best veel mensen zijn met slaapstoornissen, als ik zo die reacties lees. In ieder geval meer dan gedacht. Misschien komt dat ook omdat ik er in mijn omgeving nooit mee te maken heb en niemand ken die er last van heeft. Of omdat ze het nooit tegen mij vertellen, dat kan natuurlijk ook.
Zitten in ieder geval wel vreemde en freaky dingen tussen.
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:07:44 #17
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_96141461
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:40 schreef Manke het volgende:
Sinds ik stemmen hoor heb ik last van slaap "hallucinaties", echt bizar, ik hoor dan mensen en demonen praten.
Een hele tijd zag ik beelden en 'animaties' achter m'n oogleden tijdens het wakkerworden.
Lijkt me best freaky om die mensen en demonen te horen praten.
Closed Eye Visuals ben ik wel bekend mee, maar dat komt bij mij door hallucinogene middelen. Zijn deze CEV's alleen duister bij jou? Of ook wel leuk en happy enzo?
pi_96145302
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:36 schreef Black_Ninja het volgende:

Dat heb je besloten en dat lukte ook gewoon? :o

De laatste droom was dat er allemaal bommen afgingen ;(

komt door al die oorlogen...

ik kwam binnenrennen en schreeuwde (in mijn droom dan)

dat was al de zesde ! dat was al de zesde !

we moeten hier weg !! :')
pi_96145429
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:51 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb soms wel een sort exploderend hoofd-geval. Vaak wanneer ik tussen wakker en slaap in zit, wanneer ik naar bed ga, schrik ik ineens wakker van een hard geluid of knal. Alsof er een kast omvalt in m'n kamer. Wanneer ik dan mijn ogen open doe, blijkt er niks aan de hand te zijn en hebben andere mensen dat geluid niet eens gehoord.
Ik heb dat met de deurbel 8)7

en dan is er helemaal niks, en mijn ''slapie'' heeft dan ook niks gemerkt dus ligt
echt aan mij :P
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:01:02 #20
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_96145866
Jaaa die luide explosie heb ik een keer gehad , ik viel in slaap om ongeveer 23.30 op de bank
en ik word
wakker van een luide explosie , ik dacht er is een bom ontploft en ik ren naar het raam .
Zie ik mensen gewoon ongestoord op straat lopen , niks aan de hand dus .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_96145973
mijn ex had wel eens van die slaapseks bevliegingen. Dan werd ik wakker met zn handen om mn borsten en zn lul prikkend tegen mn kont.. En als je tegen m praatte snurkte ie terug :')
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_96146028
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:04 schreef littledrummergirl het volgende:
mijn ex had wel eens van die slaapseks bevliegingen. Dan werd ik wakker met zn handen om mn borsten en zn lul prikkend tegen mn kont.. En als je tegen m praatte snurkte ie terug :')
_O-
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:13:27 #23
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_96146232
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat heb je besloten en dat lukte ook gewoon? :o

De laatste droom was dat er allemaal bommen afgingen ;(

komt door al die oorlogen...

ik kwam binnenrennen en schreeuwde (in mijn droom dan)

dat was al de zesde ! dat was al de zesde !

we moeten hier weg !! :')
Ik heb het niet zo zeer bewust besloten, waarschijnlijk is het een onbewuste reactie geweest ofzo. Ik weet wel dat het na die nachtmerrie nooit meer is voor gekomen.
Domo Arigato!
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:14:18 #24
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_96146258
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:04 schreef littledrummergirl het volgende:
En waarschijnlijk ligt hij daar met een O-) gezicht. 9 tegen 10 dat die gewoon wakker is ;)
Domo Arigato!
pi_96146267
Ik kan me in meerdere stoornissen wel vinden, maar waarschijnlijk heeft iedereen dat wel. Iedereen heeft wel eens een nachtmerrie of 'ziet' iets in een halfwakkere toestand.
Waar ik echt last van heb is de nr.1 insomnia.
Dit uit zich in slecht inslapen en doorslapen. ik heb periodes dat ik nachten wakker lig en helemaal niet slaapt en in een goede nacht maximaal 4 uur slaap krijg. Dit is gekomen na een auto ongeluk zo'n 10 jaar geleden en houdt sinds die tijd nog steeds aan. Ik slik hier ook slaapmedicatie voor, wat als probleem heeft dat ik daar nu afhankelijk van ben.
Sinds kort loop ik bij een slaapkliniek om medicijngebruik uiteindelijk te stoppen en een 'normaal' slaapritme te krijgen. Of dit succes gaat hebben kan ik nog niet zeggen, gezien ik na de intake nog maar 1 afspraak gehad heb.

De oorzaken die erbij staan, ben ik het niet helemaal mee eens, het is per persoon verschillend wat de oorzaak van de insomnia kan zijn. Bij de 1 zal het een lichamelijke oorzaak hebben en bij de ander een mentale oorzaak.
Bij mij staan ze voor een raadsel, fysieke oorzaak is uitgesloten en een echte psychische oorzaak kunnen ze ook niet vinden. Enige zou kunnen zijn dat gebeurtenissen vanuit o.a. mijn jeugd onbewust ervoor zorgen, maar dat kunnen ze niet met zekerheid vaststellen.

Nadeel is dus dat op de momenten dat ik zonder medicatie zit dus weinig tot geen slaap krijg (weken met 5 uur is geen uitzondering), wat resulteert in voortdurend moe zijn, geen fut hebben om dingen te doen en na aantal dagen wat sneller geïrriteerd raken. Al zie ik er ook wel voordeel in, ik kijk 's nachts vaak naar animal planet of discovery en leer zo best veel dingen bij.
Je went aan de situatie en leer ermee leven. Zelfs als ik ooit van de medicatie afkom zal ik waarschijnlijk niet meer dan 5/6 uur slaap per nacht pakken.
pi_96147012
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:13 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb het niet zo zeer bewust besloten, waarschijnlijk is het een onbewuste reactie geweest ofzo. Ik weet wel dat het na die nachtmerrie nooit meer is voor gekomen.
is wel lekker dat je van je nachtmerries af bent :Y

maar helemaal nooit meer dromen zou ik wel jammer vinden :@

er zitten soms ook wel leuke tussen ... :P
pi_96147059
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:14 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

En waarschijnlijk ligt hij daar met een O-) gezicht. 9 tegen 10 dat die gewoon wakker is ;)
:') de gluipkees :P
pi_96152687
Het enige rare wat is snacht's uithaal is dat ik draai. En dan niet normaal zoals ieder ander mens maar continu draaien, heen en weer. Links-rechts.
Ik doe het overdag ook wel eens, onbewust.
Vroeger had ik altijd een kussen tegen de muur aan gespijkerd, ik sloeg met hetzelfde gemak ook mijn hoofd continu tegen de muur.

Ben er nog noooit wakker door geworden hoewel mijn ouders dat wel werden als ze weer eens hoorden dat ik lag te draaien en met mijn hoofd tegen de muur sloeg.

Soms gebruik ik het om in slaap te komen, laatste tijd alleen maar.

Soms word ik ook draaiend wakker. Een keer ben ik uit mijn bed gevallen, dat kan nu niet meer, heb vanwege dat draaien een nieuw bed moeten kopen van 2 bij 2 meter.

Had het eens voor de gein opgezocht, scheen dat het een slaapstoornis is was zeer zelden bij volwassenen nog voorkomt.
Twiddel
pi_96174663
Eigenlijk alleen nr. 7 (slaap hallucinaties), maar ik heb geen Narcolepsie en het komt gelukkig ook niet dagelijks voor.
ROBODEMONS..................|:(
pi_96182051
ik ben een echt woelewater. ik heb wel eens last van slecht slapen.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_96182132
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:41 schreef KirovAir het volgende:
Slaapverlamming heb ik bijna wekelijks. Komt ook omdat ik veel oefen met lucide dromen. Duurt vaak niet langer dan een minuut. :)
Heb ik ook . Een lange tijd had ik het heel erg (nu nog maar heel af en toe), het is zo bizar en beangstigend dat je je gewoon niet kunt bewegen terwijl je bij bewustzijn bent. Voor mijn gevoel duurt het dan uren voordat ik me eindelijk kan bewegen . Gelukkig heb ik geen hallucinaties, wel heb ik een keer meegemaakt dat ik mijzelf uit mijn lichaam zeg wegzweven omhoog, heel raar gevoel. Verder heb ik lucide dromen altijd wel gehad, als ik droom weet vaak ik dat ik aan het dromen ben waardoor ik mijn dromen zelf kan beïnvloeden zoals spontaan vliegen, of de droom nog verlengen, of als het een slechte droom is een goede einde aangeven. Ik dacht vroeger dat iedereen dat kon en dat het heel normaal was.
pi_96192440
Slaapverlamming 1 keer per maand.
Ogen zijn 1/8 open, ik voel mijn lichaam maar kan niet bewegen. Het voelt ook alsof ik uit mijn lichaam wordt getrokken. Wat ik ook voel zijn heel veel vibraties. Ik hoor een soort van slechte radio ontvangst. En zie meestal een 5tal witte mannetjes om mijn bed staan.

Vorig maand tijdens mijn slaapverlamming was het gecombineerd met een nachtmerrie, ik werd maar niet wakker maar toch was ik wel wakker :)
  zondag 1 mei 2011 @ 14:53:01 #33
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_96206883
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:07 schreef AartBakkebaard het volgende:

[..]

Lijkt me best freaky om die mensen en demonen te horen praten.
Closed Eye Visuals ben ik wel bekend mee, maar dat komt bij mij door hallucinogene middelen. Zijn deze CEV's alleen duister bij jou? Of ook wel leuk en happy enzo?
Kan geen duistere CEVs herinneren, allemaal waren simpel en dom, meestal een poppetje die wat doet.
Had ook als ik m'n ogen kort na het slapen open deed, dat dingen tot leven kwamen, zoals foto's en beeldjes.
pi_96233685
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:57 schreef Fatihtjuh het volgende:
Ogen zijn 1/8 open, ik voel mijn lichaam maar kan niet bewegen. Het voelt ook alsof ik uit mijn lichaam wordt getrokken. Wat ik ook voel zijn heel veel vibraties. Ik hoor een soort van slechte radio ontvangst. En zie meestal een 5tal witte mannetjes om mijn bed staan.

Vorig maand tijdens mijn slaapverlamming was het gecombineerd met een nachtmerrie, ik werd maar niet wakker maar toch was ik wel wakker :)
Lijkt me ook niet bepaald fijn wakker worden. :{
  woensdag 4 mei 2011 @ 17:56:17 #35
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_96350323
Ik heb sinds 2005 last van slaapverlammingen. Eerst vond ik het doodeng (voelde mensen over me heen lopen en hoorde stemmen in mijn hoofd) maar sinds ik weet dat het slaapverlammingen zijn vind ik het leuk. :)
Kaleidoscopiklimax
pi_96351059
Maandag net voordat ik ging slapen zag ik een witte schim door me kamer lopen maar ik wist al dat dat kwam omdat ik half sliep dus ben gewoon omgedraaid en verder gaan slapen :D
  woensdag 4 mei 2011 @ 21:27:04 #37
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_96361917
Sommige verhalen hier :D! _O-

Ik droom echt iedere nacht, van nachtmerries tot gewone en ik onthoud ze ook allemaal. Behalve als ik gedronken heb dan is het wat minder.
Ook blijk ik wel is te praten in mijn slaap maar verder daar geen last van.

Overigens heb ik wel is dat ik een nachtmerrie heb gehad en wakker wil worden, dit wordt ik dan maar dan blijf ik altijd dood stil liggen... :') waarom ik dat doe weet ik niet. Misschien dat het niet kan of misschien dat ik niet wil.. :P
Er was eens....
  donderdag 5 mei 2011 @ 13:05:27 #38
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_96384136
Serieus, fak jou TS met je kut plaatjes.
Ik kon vanacht niet slapen omdat ik zonodig dit topic moest lezen.
-O-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 5 mei 2011 @ 13:37:04 #39
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_96385418
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:05 schreef Hippe_Student het volgende:
Serieus, fak jou TS met je kut plaatjes.
Ik kon vanacht niet slapen omdat ik zonodig dit topic moest lezen.
-O-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D _O-
pi_96409848
Over slaapverlamming, kun je dat ook krijgen voordat je wakker wordt.
pi_96410478
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:57 schreef Fatihtjuh het volgende:

Ga je ze na een tijdje niet ook tijdens je slaap herkennen?
pi_96412569
Mijn moeder heeft wel eens dat zij wakker wordt en dan ziet zij allemaal gedaantes door de kamer heenlopen, langs haar bed ect.
Mijn vader kan in zijn dromen soms de toekomst voorspellen.
Ik kan zelf soms overdag dingen voorspellen (heel soms) en energieen ruiken, voelen en soms zien.

Ach ja...
Twiddel
  vrijdag 6 mei 2011 @ 08:38:23 #43
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_96420968
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:12 schreef Morrigan het volgende:
Ja, dit kan optreden vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:20:51 #44
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_96433349
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:12 schreef Morrigan het volgende:
Geen idee, maar zelf heb ik weleens dat ik wakker word van zoiets.
Kaleidoscopiklimax
pi_96433555
ik heb een paar keer last gehad van slaapverlamming. erg beangstigend, vooral als je niet weet wat het is. als je eenmaal weet dat het een slaapstoornis is, dan besef je dat meteen als het weer gebeurt, en dan is alleen het niet kunnen ademen vervelend, maar dat duurt niet zo lang.
pi_96435356
ik heb 9 wel eens :P
oorzaak is gok ik dat je bijna wakker word.
maar je nog niet helemaal wakker bent.
zodra je weer terug in je bed ligt slaap je in no time weer.

waarom ik dit denk :P toen ik 6/7 zoiets was moes tik naar de wc.
maakte lkkr veel geluid als ik ging, maar volgende dag wist ik niet meer dat ik geweest was.
tot op een avond ik weer moest lkkr slapend me bed uit.
en ineens wakker worden in je bed :O

die droom voelde zo echt :P
ik gok dus dat je half wakker gwn alles kan doen en dat je het volgende dag gwn weer lkkr vergeet

verder heb ik ook een tijd last gehad van 1
reden was heel simpel me hoofd zat nog vol met gedachte over wat ik er morgen meer zou gaan doen. ben in de tussen tijd er een stuk minder mee bezig en zit me hoofd er ook niet meer vol van.

maar soms heb ik er nu nog last van.
alleen waar dat van komt heb geen idee. (meestal wel als de maan bijna helemaal vol is of vol )
pi_96562834
Ik heb zelf last van nummer 1, als ik vier uur per nacht slaap dan is het veel. Met behulp van slaapmiddelen kan ik soms een nacht goed slapen dus ik hou een straks schema aan waarmee ik één keer per week een slaaptabletje neem om wat 'bij' te kunnen slapen. Ik weet de oorzaak en daar gaat binnenkort zeker aan gewerkt worden, maar toch zeer vervelen.,Wat het dan wel weer vermakelijk maakt is dat mijn vrouw 'last' heeft van geval nummer 9 en dan vooral het praten. En als ik dan wakker lig en haar over van alles en nog wat hoor praten, dan kan ik daar wel om lachen.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_96595797
Ik heb die slaapverlammingen regelmatig. Niet aan te raden. Gaat vaak gepaard met een soort angstrilling, het gevoel vastgepakt te worden en inderdaad hallucinaties en/of het horen van dingen.

[ Bericht 52% gewijzigd door On op 10-05-2011 14:49:41 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 17:56:55 #49
288467 H1N1
Tiger Stripes
pi_96606942
Slaapparalyse hier. Altijd een standaardsituatie. Zwetend wakker worden en in doodsangst verkeren + een gedaante die op mijn rechterschouder zit en me aanstaart. Een silhouet zeg maar.

Nu al een poos niet meer gehad!
  woensdag 11 mei 2011 @ 01:19:30 #50
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_96633605
De slaapverlamming heb ik in een andere vorm, dat ik ineens heel moe word en ga liggen en dan niet in slaap val maar me een tijd niet kan bewegen. Kan een uur duren. Dan zeg ik tegen mezelf "Kom, ga rechtop zitten, ff wat te eten pakken" en dan gebeurt dat niet. Heel frustrerend. En ineens is het weg en kan ik weer verder met waar ik mee bezig was voor ik ging liggen.

Ook last van insomnie; slecht doorslapen, en soms slecht in slaap kunnen komen. Heb ook een verstoord slaapritme. Maar ik sla nooit nachten over.

Nachtmerries ook best vaak, maar een kwartier nadat ik wakker ben weet ik ze toch al niet meer, dus ben niet bang ervoor. Weet dan alleen nog dat ik wakker schrok uit een nachtmerrie (dus niet van een geluid).
  woensdag 11 mei 2011 @ 01:28:32 #51
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_96633756
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 17:56 schreef H1N1 het volgende:
Slaapparalyse hier. Altijd een standaardsituatie. Zwetend wakker worden en in doodsangst verkeren + een gedaante die op mijn rechterschouder zit en me aanstaart. Een silhouet zeg maar.

Nu al een poos niet meer gehad!
is dat niet overdreven fucking zelfmoordneigend driewerf kut?
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:32:58 #52
323368 Blaadje11
Laat maar waaiennn!
pi_96660434
Ik mis apneu in het rijtje. Het is toch echt bizar om een ademhalingstilstand te hebben in je slaap :Y
pi_96660459
Ik kon niet slapen, lig wat te draaien en opeens om 23:30 staat er ineens een zwart ding voor mijn bed naar mij te loeren, kijk normaal kan ik nog wel mijn gordijnen zien omdat er een lantaarnpaal achter staat maar het was helemaal donker.

Ik schrik mij helemaal kapot en ren gillend naar beneden, ouders rennen de trap op vanwege mijn gegil en later zei mijn moeder dat zij heel vaak precies dezelfde dingen ziet.

Gisternacht gebeurt
Twiddel
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:44:57 #54
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_96660983
Mijn nachtmerries zijn altijd erg heftig, maar sinds mijn leven in rustig vaarwater terecht is gekomen zonder al te veel (nare) prikkels heb ik ze zelden. Vroeger had ik ze dagelijks en ze waren enorm gruwelijk, dus daar ben ik wel gevoelig voor. Ik heb wel dat ik overdag veel beter slaap, als het buiten licht is. Door al die geluiden buiten (mensen aan het werk en zo) voel ik me dan extra dankbaar voor mijn bedje. En ik slaap met mijn ogen open. Dat is het, ik bof maar. Die slaapverlammingen en -hallucinaties lijken me doodeng.
  woensdag 11 mei 2011 @ 19:24:42 #55
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_96663029
doods-doods-doooooodseng
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:07:51 #56
288467 H1N1
Tiger Stripes
pi_96669144
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 01:28 schreef Hippe_Student het volgende:

[..]

is dat niet overdreven fucking zelfmoordneigend driewerf kut?
Het blijft naar inderdaad. Zeker na de eerste paar keren, je bent er echt van overtuigd dat er een demon zit die je komt halen, totale doodsangst die je ervaart en je wil schreeuwen maar het enige dat je kan bewegen zijn je ogen. Je maakt ook constant oogcontact met die gedaante. Na een seconde of 20 (gok ik) kon ik me dan weer bewegen.
pi_96669700
MSN homepage.. :')
Altijd informatief! ;(
-weg-
pi_96672037
Heb last van rusteloze benen. Daardoor beweeg ik in m'n slaap en maak ik allerlei 'spasmes'. Vaak droom ik ook dat ik de controle over m'n lichaam verlies.

Verder heb ik extreme last van nachtmerries... Ik onthoud soms er wel vijf op een nacht. Een heel vervelend probleem, het onthoudt me van m'n nachtrust. Ik droom overigens ook heel lucide.

En ik slaap extreem veel, maar dan bedoel ik ook ECHT veel. En ik heb heel erg last van nachtzweten.

Hele lijst van slaapproblemen :') dat je je niet kan bewegen en zo'n monster ziet lijkt me vet para :o
pi_96672980
Slaapverlamming, heb het ook. Niet vaak, maar wel in hele hevige vorm. Kan mezelf dan ook bijna niet wakker krijgen.
Daarnaast hoor ook ik weleens iemand mijn naam in mijn oor fluisteren (en nee, het is niet mijn vriendin).

Beide fuckin scary.
Nee.
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:22:49 #60
288467 H1N1
Tiger Stripes
pi_96674430
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:03 schreef Opa_vertelt het volgende:
Slaapverlamming, heb het ook. Niet vaak, maar wel in hele hevige vorm. Kan mezelf dan ook bijna niet wakker krijgen.
Daarnaast hoor ook ik weleens iemand mijn naam in mijn oor fluisteren (en nee, het is niet mijn vriendin).

Beide fuckin scary.
Dat fluisteren, hoor je dat in je droom of...? Straks weer lekker slapen :D. Als een blok wel te verstaan.
pi_96674569
quote:
6s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:33 schreef summer2bird het volgende:
Ik kon niet slapen, lig wat te draaien en opeens om 23:30 staat er ineens een zwart ding voor mijn bed naar mij te loeren, kijk normaal kan ik nog wel mijn gordijnen zien omdat er een lantaarnpaal achter staat maar het was helemaal donker.

Ik schrik mij helemaal kapot en ren gillend naar beneden, ouders rennen de trap op vanwege mijn gegil en later zei mijn moeder dat zij heel vaak precies dezelfde dingen ziet.

Gisternacht gebeurt
Ik heb mijn zolderraam eruit geschoten omdat er een "beest" zat en heb wel eens met messen in de tuin staan schreeuwen dat "hij" het beter niet kon proberen...
-weg-
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:37:54 #62
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_96675338
:')
leuk voor de buren
pi_96675364
Slaapverlammingen ... heel onaangenaam. Ik heb dan ook altijd het gevoel dat ik bijna niet kan ademhalen en ik lig ook heel oncomfortabel terwijl ik volledig verlamd ben.
  Moderator woensdag 11 mei 2011 @ 23:05:30 #64
249559 crew  Lavenderr
pi_96677047
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:49 schreef juxtaposition het volgende:
Heb last van rusteloze benen. Daardoor beweeg ik in m'n slaap en maak ik allerlei 'spasmes'. Vaak droom ik ook dat ik de controle over m'n lichaam verlies.

Verder heb ik extreme last van nachtmerries... Ik onthoud soms er wel vijf op een nacht. Een heel vervelend probleem, het onthoudt me van m'n nachtrust. Ik droom overigens ook heel lucide.

En ik slaap extreem veel, maar dan bedoel ik ook ECHT veel. En ik heb heel erg last van nachtzweten.

Hele lijst van slaapproblemen :') dat je je niet kan bewegen en zo'n monster ziet lijkt me vet para :o
Dat heb ik weleens als ik het heel druk heb en veel stress. Dan krijg ik een gevoel alsof ik de hele tijd mijn benen moet strekken. Zo vervelend. Vooral wanneer je strekt en je krijgt er zo''n fijne kramp in je kuit voor terug :o
pi_96678844
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:22 schreef H1N1 het volgende:

[..]

Dat fluisteren, hoor je dat in je droom of...? Straks weer lekker slapen :D. Als een blok wel te verstaan.
Niet in een droom maar als ik net in slaap wil vallen.
Nee.
pi_96753783
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:38 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Slaapverlammingen ... heel onaangenaam. Ik heb dan ook altijd het gevoel dat ik bijna niet kan ademhalen en ik lig ook heel oncomfortabel terwijl ik volledig verlamd ben.
Heel irritant inderdaad. Helemaal als ze gepaard gaan met hallucinaties. Dat het net lijkt alsof je spoken en demonen ziet en hoort. :')

Spoken bestaan natuurlijk niet, dus eng of gevaarlijk is het niet, maar wel fascinerend wat er allemaal in je hersenen gebeurt als je half slaapt half wakker bent en voor je gevoel helemaal wakker bent.
Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat insinueer je daarmee dan? Wil je zeggen dat het geen vliegtuigen waren? Wat dan.... komkommers? In het WTC zijn weldegelijk vliegtuigen gevlogen.
Ik ben niet gek, ik ben geen vliegtuig!
  vrijdag 13 mei 2011 @ 16:08:48 #67
8372 Bastard
Persona non grata
pi_96753844
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 16:07 schreef Dribedabou het volgende:

[..]

Heel irritant inderdaad. Helemaal als ze gepaard gaan met hallucinaties. Dat het net lijkt alsof je spoken en demonen ziet en hoort. :')

Spoken bestaan natuurlijk niet, dus eng of gevaarlijk is het niet, maar wel fascinerend wat er allemaal in je hersenen gebeurt als je half slaapt half wakker bent en voor je gevoel helemaal wakker bent.
Nee, die bestaan natuurlijk niet :')
The truth was in here.
pi_96767607
Ik hoor heel vaak het sms-geluid van mn telefoon in mn slaap. Alleen ligt mn gsm niet in mn kamer en slaap ik met oordoppen in.

Ik heb ook een tijdje last gehad (iedere nacht toen) van krampen omdat ik mn benen enorm moest uitstrekken. Dat was erg vervelend voor mn vriend, want het waren langdurige en pijnlijke krampen. Na een tijd is het opgehouden. Nu heb ik het alleen maar heeeeeeeeeeeel erg soms.

Ik droom ook ongelofelijk veel -en graag-. ik ga er soms express erg vroeg voor slapen en blijf lang liggen. Aangezien ik slecht slaap, wordt ik veel wakker en kan mn dromen goed herinneren. Heb me daar ook in geoefend om te onthouden.
Het enige grote probleem met dromen is dat als ik droom dat ik naar het toilet moet, ik dikwijls in mn bed (begin te) plas(sen). Ik ben nu bijna 30... Ik droom veel te reëel...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  maandag 16 mei 2011 @ 02:14:31 #69
345016 Waiting_tables_in_Paris
It was you. -eyesquint-
pi_96872915
Ik ben er jarenlang van overtuigd geweest dat ik een mysterieuze ziekte had en ik op een dag/nacht eraan zou sterven. Pas een paar jaar geleden ontdekt dat het slaapverlamming is. Nooit geen hallucinaties gehad evenwel, gewoon een steeds hogere hartslag + luider wordende oorsuizingen, totale verlamming en in absolute doodsangst verkeren. En maar vechten om toch te kunnen bewegen.. raar evenwel dat je zelfs als je weet wat het is, die paniek langs geen kanten kan onderdrukken. Ik weet echter wanneer het kan gebeuren/wat het uitlokt, en bijgevolg kan ik het nu meestal vermijden. Vroeger ook een notoire slaapprater geweest. Ik hou naar verluidt tegenwoordig mijn mond.
  maandag 16 mei 2011 @ 02:32:57 #70
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_96873067
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 16:08 schreef Bastard het volgende:

[..]

Nee, die bestaan natuurlijk niet :')
U beweert dat spoken bestaan?
pi_96873286
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

is wel lekker dat je van je nachtmerries af bent :Y

maar helemaal nooit meer dromen zou ik wel jammer vinden :@

er zitten soms ook wel leuke tussen ... :P
Ik heb een raar fenomeen qua dromen als ik in semi-slaap val in de trein...
kan dan echt SUPER helder fantaseren, en dit gaat dan heel vaak gewoon over seks...
grappige is dat ik geniet van die ''droom'' maar altijd bij een kleine verandering in de omgeving weer wakker geschud word, (omgevingsgeluiden en gevoel blijven intact onder deze ''dromen'')

gelukkig nog niet wakker geworden met een huge boner in de trein :P

verder 1x gehad dat ik zelf kon bepalen wat ik ging doen in me droom... de elementen erin kon ik alleen niet bepalen, wel alles wat ik deed, kon zo heel hoog springen en vond het wel leuk allemaal :)

ook een keer gehad dat ik NIET kon bepalen wat ik deed, maar dat ik wel bewust was van mijn droom, mooi kut want ik werd een soort van gemarteld, en ik zat maar te proberen alles weg te zappen maar dit lukte niet XD

verder snap ik sommige dromen niet... want ik heb wel het idee dat je zegmaar WEL jezelf bent in je dromen qua reacties op die gekke dingen...

maar ik had laatst dus een droom, werd ik achtervolgt door een groep die elke tegenstander van ''de dictatuur'' moest ombrengen... nu was ik dus de enigste overblijver die zich niet wou bekeren, en ik moest dus op de vlucht, werd op het laatst geconfronteerd met 1 van de achtervolgers en die zei dat het allemaal geen zin meer had, en toen sprongen we samen het water in om op die manier zelfmoord te plegen..(het voelde heel vredig aan, eindelijk verlost)

blijf het een rare droom vinden....

maarja,

dromen _O_

[ Bericht 2% gewijzigd door kingtoppie op 16-05-2011 03:39:08 ]
Rustig aan.
pi_96900554
Slaapverlamming heb ik ook vaak, zo nu en dan. Verder wil ik graag leren Lucide Dromen, kan iemand me wat tips geven over hoe dit moet?
pi_97183897
Wat een enge verhalen hier!

Mijn ex maakte het elke nacht weer heel interessant. Hij kon minutenlang gesprekken voeren en reageerde gewoon op vragen, waar ik natuurlijk goed misbruik van heb gemaakt :)

Ook probeerde hij wel eens seks te hebben in zijn slaap, wat voor mij altijd erg hilarisch was door het ontbreken van coordinatie. Verder moest ik hem vaak ergens vandaan halen, hij ging namelijk nogal graag naar buiten in zijn slaap omdat hij dan moest plassen of op zoek ging naar onze kat (die dus gewoon bij ons in bed sliep maar goed).

Werd op een gegeven moment best eng, omdat hij in zijn boxer naar buiten ging en dan ergens ging slapen terwijl hij ook nog de deur van ons huis open liet staan! Een keer is hij in slaap gevallen bij een vriend en al slaapwandelend 7 km. naar ons huis teruggelopen. Ik was daar en was ondertussen al door zijn vriend gebeld dat mn ex ' kwijt' was. 3 uur later kwam hij binnenlopen, geen flauw idee wat hij hier deed...
  maandag 23 mei 2011 @ 10:18:16 #74
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_97190167
Ik heb 2x nummer 6 gehad, super vreemd, echt een keiharde explosie

6 Exploderend hoofd syndroom
  maandag 23 mei 2011 @ 11:14:15 #75
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_97191720
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 00:02 schreef Pugly het volgende:

Werd op een gegeven moment best eng, omdat hij in zijn boxer naar buiten ging en dan ergens ging slapen terwijl hij ook nog de deur van ons huis open liet staan! Een keer is hij in slaap gevallen bij een vriend en al slaapwandelend 7 km. naar ons huis teruggelopen. Ik was daar en was ondertussen al door zijn vriend gebeld dat mn ex ' kwijt' was. 3 uur later kwam hij binnenlopen, geen flauw idee wat hij hier deed...
Ziek!!!! Dat is echt bizar. Is er niet een manier via hypnose oid om dit enigzins te verminderen?
  maandag 23 mei 2011 @ 13:07:17 #76
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_97195935
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:51 schreef Sapstengel het volgende:
Dat had ik ook, het is idd alsof je hoofd explodeerd, echt een megaknal.
Ik schrok me kapot
pi_97196285
Voor mensen die last hebben van de hallucinaties, oorsuizingen, etc. bij het in slaap vallen het volgende. Dit treedt vaak op bij het in slaap vallen (hypnagogie) en soms ook juist bij het ontwaken (hypnopompie).

Het zo volgende stukje van dr. Stephen LaBerge kan wellicht verlichting brengen. Ik heb er zelf jaren terug een lange tijd last van gehad dat elke keer bij het in slaap vallen (overdag nog erger) ik altijd de ergste hallucinaties kreeg. Vaak ook leek het alsof ik gewoon het bed of de bank waar ik op lag kon zien en dat de rest van de hallucinaties dus ook echt om mij heen plaats vonden (ik waande dus dat ik mijn ogen open had, wat ik eigenlijk helemaal niet had.) Ook de angst om daar nooit meer uit te komen was groot. Op een gegeven moment kwam ik ook echt tot het punt dat ik maar alles deed om het slapen uit te stellen uit angst voor de hallucinaties.

Ook zelf toen ik te begrijpen wat dit precies was, gingen de hallucinaties niet weg omdat de angst er nog steeds was (ik wist dat het niet echt was, maar dat maakte het niet veel minder eng). Pas toen ik met een andere verwachting naar de nachtelijke avonturen ging kijken, verdwenen ze. Ik begon namelijk uit te kijken naar de hallucinaties. Ik had besloten dat zo'n enge hallucinatie namelijk wel makkelijk zou kunnen leiden tot een mooie lucide droom. Ook was ik wel nieuwsgierig naar wat mijn brein zich weer allemaal zou kunnen bedenken bij het in slaap vallen. Ik ging dus vol blijde verwachting slapen hopende dat ik weer zo'n horrorhallucinatie zou krijgen zodat ik 'm om zou kunnen zetten tot een mooie heldere droom. Diezelfde week zijn de hallucinaties verdwenen en kon ik weer rustig slapen.

quote:
Sleep Paralysis

The experience of sleep paralysis can be terrifying. In a typical case, a person awakens, but then finds he cannot move. It may feel like a great weight is holding him down and making it difficult to breath. Hallucinations may appear, often loud buzzing noises, vibrations in the body, or people and threatening figures nearby. The dreamer may feel things touch his body, body distortions, or “electricity” running inside him. As the experience progresses, the surroundings may begin to change, or the person may feel he is leaving his body, either by floating up or by sinking through the bed. Quite often, the dreamer knows the experience is a dream but finds it very difficult to awaken.

The probable cause of sleep paralysis is that the mind awakens, but the body remains in the paralysis state of REM sleep. At first, the dreamer actually perceives the environment around him, but as the REM process takes over again, strange things begin to occur. Anxiety seems to be a natural concomitant of this physiological condi­tion, and it is worsened by the dreamer’s feeling that he is awake, his belief that these peculiar things are really happening, and the sensation of being unable to move. If the dreamer goes more completely into REM sleep, he loses the awareness of his body, which causes him to feel paralyzed. At this point, he may experience the sensation of “leaving his body, “ as his mental body image is freed from the constraints of perceptual input from his actual body. 11

Sleep paralysis experiences are likely to be the cause of some of the strangest night phenomena, such as visi­tations by demons, incubi, and succubi, and out-of-body experiences. They don’t need to be terrifying, however, if you reflect as they are happening that they are dreams and that none of the bizarre events are dangerous. People in these states commonly try to cry out for others to awaken them, or to force themselves to move in order to awaken. This usually only makes matters worse, how­ever, since it increases their feelings of anxiety. Anxiety itself may help to perpetuate the condition. A better ap­proach is to (1) remember it is a dream and therefore (harmless, and (2) relax, and go with the experience. Adopt an attitude of intrepid curiosity. Dreams that pro­ceed from paralysis experiences are often quite intense and wonderful.
pi_97226451
Hey jongens, help me eens. Ik heb zelf een paar keer per jaar iets wat ik gewoon niet kan beschrijven.

Het is tijdens de slaap, meestal als ik koorts heb en tja... Wat verder. Ik voel me in de droom gewoon kut, verloren, zonder dat ik na kan denken. De droombeelden zijn vreemd en willekeurig. Ik zie alleen soort patronen. Beter kan ik het niet omschrijven. Ik wordt langzaam wakker en ben erg opgelucht als het voorbij is. :p
Unbowed, Unbent, Unbroken.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 00:33:01 #80
239447 Samael
Yes, is the word to everything
pi_97232844
Heb soms wel eens dat ik wakker schud/schok..... lastig te beschrijven, maar het komt over alsof ik dan een hele rare beweging maakt die ik niet onder controle hebt. :P
Call me... Samael ...Billion years ago ...I was already there... Waiting to exist
pi_97279558
Wat geen stoornis is, maar wel irritant, namelijk vals ontwaken. Ik had het 1,5 weken geleden nog waarin dat 5 keer gebeurden. Je wordt er niet bepaald uitgerust wakker van.
  woensdag 25 mei 2011 @ 02:36:36 #82
344056 Smulbaard
Smikkelen en smullen
pi_97280990
Extreem realistische nachtmerries.
Komt gelukkig in korte vlagen en al een tijd niet meer voorgekomen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Smulbaard op 25-05-2011 02:48:24 ]
warning: spikes ahead!!
pi_97281062
ik droom ontzettend veel! Maar geen nachtmerries.
Vroeger geslaapwandeld en soms praat ik nog in mijn slaap...
Ook heb ik 3 keer een slaapverlamming gehad.

Waarom staat uittreden er niet bij?
pi_97281108
quote:
15s.gif Op woensdag 25 mei 2011 01:10 schreef Morrigan het volgende:
Wat geen stoornis is, maar wel irritant, namelijk vals ontwaken. Ik had het 1,5 weken geleden nog waarin dat 5 keer gebeurden. Je wordt er niet bepaald uitgerust wakker van.
Ja :(

Dromen dat je wakker wordt, je ochtendritueel uitvoeren en vervolgens écht wakker worden. ;(
  woensdag 25 mei 2011 @ 03:47:00 #85
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_97281454
Haha, ik werd laatst een soort van wakker waarna ik me niet kon bewegen. Ik ademde slecht en ik was bang als fuck. Ik kon mn ogen openen en een beetje rond kijken. Wat ik probeerde was te praten of iig geluiden te produceren door heel hard in en uit te ademen. Ik was nog niet helemaal bij zinnen en voor mijn waarheid nam ik een gedaante waar met een duivels gezicht en liep mijn richting op als of hij mijn printer op me wilde gooien die naast mn bureau staat. Ik scheet zeven kleuren stront en hoewel ik even later met mijn gedachte er bij was en weer enigszins kon bewegen, zat de schrik en het gevoel van angst er nog dik in.

Het duurde even om te realiseren wat er net gebeurd was, omdat ik het twee keer eerder heb mee gemaakt, enkele jaren terug. Maar op de een of andere manier probeerde ik het eigenhandig op te wekken, omdat het toch wel bijzonder was op één of andere manier.

Wat er constant door mijn hoofd schoot op het moment dat het gebeurde was dat het een lucide droom moest zijn en dat alles nep was. Om logische redenen kon ik gewoon niet verklaren dat die persoon ook echt in mijn kamer met de printer aan de haal zou gaan. En dan ook nog met zo'n gezicht. Dat kon gewoon niet.

Ik heb nog nooit lucide gedroomd maar in de verwachting dat het echt zou kunnen gebeuren had ik het me toch anders voorgesteld. Het was eerder een lucide nachtmerrie waarbij ik niks naar eigen hand kon zetten.

Er staat geschreven dat dit "syndroom" ook gelijkenissen vertoont met lucide dromen, maar dat het wel twee verschillende dingen zijn en meer een symptoom van een stoornis.

Verder kan ik er geen vat op leggen. Het enige dat ik kan proberen is om het weer te laten gebeuren door op een bepaalde manier mijn spieren te ontspannen, maar dan vele levels extremer dan tijdens een standaard rustpositie. Zo zou ik het dan willen omschrijven, want het is gewoon heel vaag.

Wat ik wel interessant vind is dat er overal het zelfde wordt gezegd en dat er veel over duivelse, demonische of bovennatuurlijke fenomenen wordt gepraat als waarneming, die er allemaal op uit zijn om de dromer te vermoorden of zo iets. Heel opvallend. Waar zou dat vandaan komen?

Of neemt die gene juist dat waar waar hij het meest bang voor is? En waarom wordt het gevoel van "angst" zo enorm geboost in het brein op dat moment...?
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  woensdag 25 mei 2011 @ 03:49:38 #86
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_97281470
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 13:16 schreef Hypnagogia het volgende:
Ik begon namelijk uit te kijken naar de hallucinaties. Ik had besloten dat zo'n enge hallucinatie namelijk wel makkelijk zou kunnen leiden tot een mooie lucide droom. Ook was ik wel nieuwsgierig naar wat mijn brein zich weer allemaal zou kunnen bedenken bij het in slaap vallen. Ik ging dus vol blijde verwachting slapen hopende dat ik weer zo'n horrorhallucinatie zou krijgen zodat ik 'm om zou kunnen zetten tot een mooie heldere droom. Diezelfde week zijn de hallucinaties verdwenen en kon ik weer rustig slapen.

[..]

Nice.. Balen dat ze dan net op dat moment verdwijnen. Of juist goed, omdat er wellicht geen blije toestand in die vorm bestaat.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_97281635
Het gevoel van angst wordt veroorzaakt door een gebied in de hersenen dat gestimuleerd wordt. Waarom dat precies zo is, is volgens mij niet bekend.

De angst voelt voor mij alsof de wereld vergaat en je een vreselijke dood gaat sterven en dat je er net niet iets aan kan doen. Echt doodsangst.

Wat ik vaak heb bij slaapverlamming is dat ik geen enge figuren zie. Ik kan me maar 2 of 3 keer herinneren dat dat zo was. Vaak hoor ik enge geluiden zoals een fel boorgeluid, gekrijs, of krakende botten.

Laatst klonk het alsof mijn kiezen getrokken werden Dat ging ook gepaard met het gevoel alsof dat zo was, maar zonder pijn.

net voordat ik me weer kan bewegen is er een extreem kippevel/tintelgevoel over mijn hele lichaam en vooral mijn rug.

Voor mij helpt het om met m'n voeten te proberen om te wiebelen.
pi_97286884
Maar hoe weten jullie dit nog allemaal? Herinneren de meeste mensen hier vaak wat ze gedroomd hebben, of alleen als er echt zoiets gebeurd is zoals in een van de slaapstoornissen? Ik weet eigenlijk nooit meer wat ik gedroomd heb. Vanochtend werd ik wakker en wist ik me nog wel goed te herinneren wat ik gedroomd had, maar dat "gevoel" trok na een paar minuten al weg. Toen was ik het al helemaal kwijt. :P

Misschien heeft dit er niet zo veel mee te maken, maar vroeger kon ik me mijn dromen wel beter onthouden. Soms had ik ook een nachtmerrie (dat ik bvb aangevallen werd door een reus ofzo, toen was ik een jaar of 6 denk ik) en om dan te zorgen dat ik niet meer bang hoefde te zijn, ging ik de droom afmaken toen ik wakker werd. Dus dan bedacht ik me bijvoorbeeld dat ik de reus versloeg, en dan kreeg ik er ook nooit meer nachtmerries van. :P
pi_97289313
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 11:23 schreef Rodawa het volgende:
Maar hoe weten jullie dit nog allemaal? Herinneren de meeste mensen hier vaak wat ze gedroomd hebben, of alleen als er echt zoiets gebeurd is zoals in een van de slaapstoornissen? Ik weet eigenlijk nooit meer wat ik gedroomd heb. Vanochtend werd ik wakker en wist ik me nog wel goed te herinneren wat ik gedroomd had, maar dat "gevoel" trok na een paar minuten al weg. Toen was ik het al helemaal kwijt. :P

Misschien heeft dit er niet zo veel mee te maken, maar vroeger kon ik me mijn dromen wel beter onthouden. Soms had ik ook een nachtmerrie (dat ik bvb aangevallen werd door een reus ofzo, toen was ik een jaar of 6 denk ik) en om dan te zorgen dat ik niet meer bang hoefde te zijn, ging ik de droom afmaken toen ik wakker werd. Dus dan bedacht ik me bijvoorbeeld dat ik de reus versloeg, en dan kreeg ik er ook nooit meer nachtmerries van. :P
Ik droom inderdaad vaak behoorlijk levendig en intens en kan daar meestal heel veel van herinneren. Ik droom ook vaak lucide (bewust dromen zodat je je dromen kunt sturen, elementen toevoegen en verwijderen in je droom :)). Sommige mensen noemen dat paranormaal of 'uittreden' ( :') ), maar daar is niks paranormaals aan hoor. Net als hallucinaties bij slaapverlamming, gebeurt dat gewoon allemaal in je hersenen.
Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat insinueer je daarmee dan? Wil je zeggen dat het geen vliegtuigen waren? Wat dan.... komkommers? In het WTC zijn weldegelijk vliegtuigen gevlogen.
Ik ben niet gek, ik ben geen vliegtuig!
pi_97312010
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:30 schreef Dribedabou het volgende:

[..]

Ik droom inderdaad vaak behoorlijk levendig en intens en kan daar meestal heel veel van herinneren. Ik droom ook vaak lucide (bewust dromen zodat je je dromen kunt sturen, elementen toevoegen en verwijderen in je droom :)). Sommige mensen noemen dat paranormaal of 'uittreden' ( :') ), maar daar is niks paranormaals aan hoor. Net als hallucinaties bij slaapverlamming, gebeurt dat gewoon allemaal in je hersenen.
Haha, ik droom bijna nooit levendig blijkbaar. Had pas wel dat ik aardig bezweet wakker werd na een nachtmerrie, maar ik zou niet meer weten waar het over ging. :P

En over slaapverlamming, dat lijkt me best eng eigenlijk. :P Dat gebeurt allemaal in je hersenen ja, maar je kan er toch weinig tegen doen. Ik hoop dat ik dat niet mee hoef te maken, want in je dromen lijkt alles toch heel echt altijd. Eigenlijk zoals ze in Inception zeggen, je hebt in je droom geen idee hoe je ergens bent gekomen, maar toch lijkt het echt. Pas als je wakker wordt realiseer je je dat het niet echt was. Klopt als een bus. :Y
pi_97312430
Ik heb het laatste :( Slaap echt verschrikkelijk weinig.
pi_97316522
Ik zie wel eens spinnen lopen als grote schaduwen, of oude omaatjes als ik in slaap val of 's nachts wakker word.. Of dingen die op mij af komen, maar dan zie ik het met gesloten ogen ook, echt bizar is dat. En dan zie ik ook gewoon de kamer nog met gesloten ogen in de schemer..
Worry is a misuse of imagination
pi_97317958
Als ik in diepe slaap bent en men maakt me wakker om iets te zeggen en ik slaap weer verder ben ik het gewoon vergeten.. Mijn ma vaak bij me gedaan om te zeggen dat ik dit en dat moet doen en slaap weer verder

Dan ben ik wakker en komt ze later thuis heb ik niks gedaan, zij dus boos maar ik weet dan helemaal niks, het word blijkbaar niet opgeslagen in mijn hoofd

Is bij mijn vriendin ook.... gister kwam ze thuis en ik sliep al, ik had hele deken in mijn beslag genomen, ze wou ook de helft en maakte me wakker en ik was chagrijning en beetje aggresief, en volgende dag vertelde ze me het, ik weet dat niet

Gezegd dat ze de volgende keer moet opnemen zodat ik met mijn ogen kan zien hoe ik ben als ik wakker word gemaakt na diepe slaap
pi_97323087
In mijn slaapverlammingen heb ik nog nooit een schim of iets dergelijks gezien...Waarschijnlijk was ik daarom ook niet zo extreem bang. Je moet gewoon niet in paniek raken, maar gewoon weer gaan slapen en dan is het later over.

Ik droom zelfs zo veel dat ik soms moet denken...was dit nouw een droom of echt gebeurd?

Ik droomde laatst ook over spinnen! grote en kleine en ze liepen alle kanten op...ik lag wel veilig in mijn bedje.
pi_97323178
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 02:52 schreef KoningStoma het volgende:

[..]

Ja :(

Dromen dat je wakker wordt, je ochtendritueel uitvoeren en vervolgens écht wakker worden. ;(
Zover kwam ik niet eens in mijn droom. Ik word dan wel gewoon wakker, maar er gebeurde telkens vreemde dingen. Zo was ik door iets/iemand uit mijn bed geduwd, zag ik een doorzichtig robot (leek net een spook) voor mijn deur zweven en bij een droom leek het net of de buren in mijn kamer waren. Ik hoorden ze wel, maar zag ze niet. En dat blijft dan doorgaan totdat ik echt wakker word.
pi_97354441
vannacht een soort van slaapverlamming gehad, nu durf ik niet meer te slapen.
pi_97357668
Bij mij komen 6 en 5 voor, de harde knal (alleen niet bij slapen alleen, ook bij wakker zijn) en de verlamming. Vannacht nog! Zo'n gevoel dat er iets of iemand op je ligt of tegen je aan ligt (en het was niet mijn vrouw) waarbij ik in mijn 'droom' probeer weg te rollen, maar dat lukt dan niet echt. Omdat dat vaker gebeurt ben ik dan wel zo helder dat ik weet dat het zo'n verlammingsverschijnsel is, maar vind het irritant dat ik me niet 'echt' kan bewegen. Wat me dan wél lukt is om geluid te maken (schijnbaar). Het geluid wat ik produceer lijkt wat op een 'eeeuuuuuuh' geluid. Probeer maar eens zonder een spier te bewegen geluid te maken, zoiets. Mijn vrouw hoort dat dan en zegt wat of stoot me aan, en huppa weg verlamming. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_97364324
haha 5 heb ik wel eens gehad, maar dat komt omdat ik van te voren een hele enge film had gezien en ik durfde toen gewoon echt helemaal niets meer, verder slaap ik niet goed omdat ik me te druk om iets maak, en omdat ik een hersenschudding heb.

Komt allemaal goed.
Always forgive but never forget, Learn from mistakes, but never regret.
pi_97786564
Ik heb af en toe last van slaapverlamming, vooral in periodes van stress, veranderingen (bijv. verhuizing) of onregelmatig slapen. Had ik als kind al, maar toen wist ik uiteraard niet wat het was. Nu herken ik het en helpt het om me te realiseren dat 'het weer gebeurt' en mezelf gerust te stellen dat het niet echt is, dan is het meestal zo voorbij. Vooral niet in paniek raken en proberen te bewegen, dan wordt het rotgevoel dat je gevangen zit alleen maar erger en duurt het langer.
There is no way to happiness, happiness is the way (Buddha)
pi_97786877
Oh en ik zie of hoor vaak wel dingen die er niet zijn. Bijvoorbeeld huisgenoten die langslopen, of sirenes die afgaan, lampen die niet aanwillen... wel heel realistisch en daardoor heb ik vaak achteraf pas door dat het niet echt is. :')
There is no way to happiness, happiness is the way (Buddha)
pi_97817261
Slaapverlamming regelmatig...

Je bent wakker, je hoort zachtjes pratende mensen op de achtergrond.. En vooral mijn hartslag en mn bloedsomloop.. Echt mn hart gaat tekeer. Zo tekeer dat ik zo'n gevoel heb dat mn hoofd gaat ontploffen door die druk die ik voel. Meestal als het te erg wordt val ik weer terug in slaap. Soms word ik wakker maar dan ben ik echt uitgeput, en heb ik dan ook geen energie om te bewegen. Meestal val ik of in slaap , of bijna slaap en dan weer verlamming ;(

Een keer had ik zo'n verlammng met de zelfde symptomen als hierboven. Maar dit keer sliep ik op mn zij en er was een man die achter mij lag en praatte tegen mij. Hij gaf een preek ofzo, maar wel in een taal die ik niet begreep.

Ik ben blij dat ik altijd mn ogen wel gesloten heb. Ik hoef geen schimmen of wat dan ook te zien :6
pi_97984768
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 23:09 schreef be-strong het volgende:

[....]

Zelf ben ik als de schijt voor slaapverlamming. Ook al weet je dat er niks kan gebeuren in het echt, maar toch...... Zelf 2 keer meegemaakt, ogen open....... Gelukkig geen schimmen gezien :P. Althans, omdat ik het zo eng vindt... Wil ik toch een keer kennis gaan maken met 'The Old Hay'. Moet haar een keer gezien hebben! Ook al gaat ze je dan proberen te wurgen ^^.
pi_98074922
Ik heb afgelopen dinsdag voor het eerst slaapverlamming gehad. Sinds die dinsdag nog 2x gehad.
Snap niet hoe het komt, dat het nu opeens is en ook zo vaak.
Bevalt me overigens niks :N
Eerste keer had ik m'n ogen open, zag wel wat dingen (mensen die ik niet ken), maar was toch iets drukker bezig met het bedenken wat er aan de hand was. Pas toen het voorbij was, dacht ik aan slaapverlamming.
  maandag 13 juni 2011 @ 21:12:19 #104
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_98131146
Ik heb periodes waarin ik urenlang aan het praten ben in mijn slaap..uiteenlopend van onverstaanbaar gemompel tot het voeren van complete gesprekken (die meestal over totale onzin gaan) waarbij ik dus ook gewoon reageer op alles wat mijn vriendin tegen mij zegt. Ik kan me hier s'morgens helemaal nooit iets van herinneren.

Mijn vriendin heeft periodes waarin ze veel last heeft van slaapverlamming. Het komt wel eens voor dat ik haar een uur lang iedere 5 minuten wakker moet maken omdat ik merk dat ze weer in zo'n fase zit (meestal doordat ze heel snel op en neer beweegt met 1 been of binnensmonds "schreeuwt"). Soms kan ik haar op zo'n moment wel "bereiken" en geruststellen maar meestal moet ik haar wakker schudden (op haar eigen verzoek).

Heel af en toe komt het voor dat we sex hebben terwijl ik aan het slapen ben en mijn vriendin aan de hand van mijn onverstaanbaar gemompel meent te moeten concluderen dat ik wel in ben voor sex - terwijl ze stiekem eigenlijk wel weet dat ik er helemaal niks van mee krijg. Maar ja, het is mijn vriendin dus dan mag ze dat he...
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_98133487
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 19:10 schreef dylanrr het volgende:
Ik heb afgelopen dinsdag voor het eerst slaapverlamming gehad. Sinds die dinsdag nog 2x gehad.
Snap niet hoe het komt, dat het nu opeens is en ook zo vaak.
Bevalt me overigens niks :N
Eerste keer had ik m'n ogen open, zag wel wat dingen (mensen die ik niet ken), maar was toch iets drukker bezig met het bedenken wat er aan de hand was. Pas toen het voorbij was, dacht ik aan slaapverlamming.
En... Kun je je misschien nog herinneren hoe die mensen eruit zagen?
Zo ja, zou je dat dan hier willen zeggen?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 11:57:35 #106
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_98151174
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:24 schreef Auti het volgende:

[..]

Ik heb mijn zolderraam eruit geschoten omdat er een "beest" zat en heb wel eens met messen in de tuin staan schreeuwen dat "hij" het beter niet kon proberen...
Meen je dit serieus (ik neem aan van wel)? Dat is best wel extreem....
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_98212101
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:47 schreef Narasan het volgende:

[..]

En... Kun je je misschien nog herinneren hoe die mensen eruit zagen?
Zo ja, zou je dat dan hier willen zeggen?
Het staat niet heel helder meer in m´n gedachten, maar ze waren vrij groot. Niet heel gedetailleerd, maar je zag wel duidelijke contouren. En ze stonden gewoon een beetje te chillen in m´n kamer.
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:35:23 #108
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_98212965
Als ik te veel stress heb, droom ik soms de hele nacht, en wordt dan behoorlik uitgeput wakker ook al heb ik theoretisch lang genoeg geslapen. Want ik droom dan dus, dat ik aan het werk ben, en dat het een dag vol met haastklussen is. Waarna je wakker wordt, en naar je werk moet. Niet echt fijn, maar komt gelukkig niet vaak voor!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_98213360
Ik teken voor nummertjes 5, 6, 7 en 9.
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 17 juni 2011 @ 01:16:51 #110
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_98279138
1 Chronische slapeloosheid

[ Bericht 95% gewijzigd door computerprobleem op 17-06-2011 13:58:58 ]
  vrijdag 17 juni 2011 @ 08:45:42 #111
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_98282652
De slaapstoornis die ik heel soms heb staat niet in deze top 10. Jammer. :)
  vrijdag 17 juni 2011 @ 13:25:19 #112
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_98290906
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 08:45 schreef Darkwolf het volgende:
De slaapstoornis die ik heel soms heb staat niet in deze top 10. Jammer. :)
Welke is dat dan?
pi_98292691
Die van mij staat d'r ook al niet in :s)
Twiddel
pi_98550484
Hee wat grappig al die slaapdingetjes!

's nachts praat ik soms wel eens in mijn slaap, mensen kunnen dan ook gesprekken met me voeren, de volgende dag herinner ik me dit niet. Grappig voorval: 1 keer werd ik wakker van gezang, ik dacht 'huh wie is daar aan het zingen?' (het was ook een liedje waarvan ik het bestaan allang weer vergeten was), toen bleek ik het dus zelf te zijn :P. Het praten was vroeger meer en is de laatste jaren minder geworden.
Maar waar ik tegenwoordig vaak last van heb, is mezelf krabben in m'n slaap. Heel hard en veel, volgens mij kan dat wel een uur lang duren oid, soms word ik daar zelf wakker van na een tijdje. Dit gebeurd best vaak, 1 keer per week of vaker. Ik heb geen idee waar het van komt. Ik doe het overal, soms aan mn armen, soms mn buik, soms mn benen, soms mn gezicht zelfs. Geen idee hoe het komt. Ik vermoed wel dat het erger is als ik gestresst ben. Meer mensen die dit doen? Ik heb eens op internet gezocht maar toen vond ik er weinig over.

Verder heb ik ook altijd dat ik bijna al mijn dromen wel herinner, ik heb er altijd minstens 5 op een nacht. Vroeger (puberteit) heb ik een periode gehad van een aantal jaren dat ik ongeveer alleen maar nachtmerries had, maar tegenwoordig heb ik veel minder nachtmerries. Soms kan ik ook zelf mijn droom beïnvloeden en soms ben ik me tijdens mijn dromen ook bewust van het feit dat ik droom.
Er zijn ook momenten overdag dat ik wel eens een herinnering heb en dat ik dan twijfel of het echt of een droom was, of dat ik tegen iemand anders iets zeg in de trant van 'weet je nog toen en toen' en dat ik daarna denk, hmm misschien was het eigenlijk wel een droom? of was het toch echt?...

Toen ik heel klein was heb ik trouwens een aantal keer last gehad van herhalende dromen/nachtmerries. Het ging dan meestal om een enge droom die, verspreid over meerdere jaren, meerdere keren weer terug kwamen. Eentje bijvoorbeeld over mijn broertje die verdronk in het zwembad en dat ik hem dan op de bodem dood zag liggen als het sluitingstijd was en de mensen vertrokken waren, verschrikkelijk enge droom was dat vroeger.
Toen ik 2 jaar oud was (ik weet dat ik 2 was omdat ik net mijn 'grote bed' had gekregen en die kreeg ik op mijn tweede verjaardag toen mijn ouders zwanger waren van m'n broertje) had ik elke avond als ik in bed ging liggen een gat in mijn hoofd, ik kon er 2 vingers insteken en dan zat er daarna een beetje bloed aan mijn vingers. Maar als ik overdag aan mijn hoofd voelde, dan kon ik dat gat niet vinden... Toen leek het gewoon alsof ik wakker was, het was altijd als ik net in bed lag dat ik zo dat gat kon voelen, maar nu achteraf denk ik dat het misschien wel een droom was. Want een beetje vaag om zo'n gat in je hoofd te hebben ;) Vooral als je hem overdag nergens kunt vinden haha.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 08:50:37 #115
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_98593709
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 13:25 schreef AartBakkebaard het volgende:
Welke is dat dan?
Het letterlijk vast zitten tussen de gateway van deze wereld en de droom wereld.
Lijkt een heel klein beetje op puntje 5, daar ik mijzelf dan ook niet kan bewegen.
Echter heb ik geen last van hallucinaties laat staan duivelse aanwezigheden. Of wat dan ook.
Zit gewoon letterlijk vast tussen twee werelden. Deze en de "andere".
Brain awake. Body asleep. Derp.

Nog een andere situatie welke ik gisteren nog heb gehad:
Soms begin ik ook meteen te dromen op het moment dat ik inslaap val, maar ervaar ik direct als een soort halve nachtmerrie. Alsof de droom "corrupt" is geraakt omdat deze te snel / niet goed is opgestart, wellicht door een verkeerd gelopen transitie tussen wakker en in slaap vallen.
Ik schiet dan ook meteen weer wakker, maar sukkel dan net zo goed weer heel snel weg.
Dit gebeurt soms meerdere keren achter elkaar eer ik pas echt goed in slaap val.
Soms voel ik het al aankomen met dat ik in slaap val, of dat ik wakker word en direct weer verkeerd in slaap dreig te gaan vallen. Dan probeer ik met man en macht even goed wakker te worden en eruit te snappen, als het ware.
Bang ben ik er niet meer van dit alles, maar het is wel irritant soms.
pi_98593861
Hallucinaties zijn geen vereiste voor slaapverlamming. Beide dingen die je noemt zijn waarschijnlijk veel voorkomend.
pi_98951061
Ik praat in mn slaap,soms hele verhalen, soms zelfs schreeuwen en dan maakt mn man me wakker. Verder regelmatig heftige nachtmerries, heb perongeluk in mn slaap mn man een klap in zn gezicht gegeven, ik droomde dat ik aan het vechten was.
gelukkig is het de laatste tijd wat rustiger. Mn man praat soms ook in zn slaap hij kan echt heel apparte dingen zeggen, soms lig k echt in een deuk.
Hij had t laatst over bier en dat er bij de hop er nog wat in moest want dan was het bier lekkerder...k kan m dan ook vragen stellen , maar ga geen rare dingen vragen ofzo k had t ook gewoon over t bier.
  maandag 11 juli 2011 @ 17:23:12 #118
270895 Meneer_du_bir
POMPEND DE WERELD ROND!!!!!1!1
pi_99326331
:@

[ Bericht 22% gewijzigd door Meneer_du_bir op 11-07-2011 20:16:14 ]
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 17:40:47 #119
249559 crew  Lavenderr
pi_99326980
Dromen jullie ook weleens dat je het gevoel hebt alsof je benen van lood zijn? Dat je wilt lopen maar gewoon niet vooruit komt?
pi_99327414
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:40 schreef Lavenderr het volgende:
Dromen jullie ook weleens dat je het gevoel hebt alsof je benen van lood zijn? Dat je wilt lopen maar gewoon niet vooruit komt?
In mijn dromen is het eigenlijk precies het tegenovergestelde, ik kan altijd heeeel erg hoog springen en dan een poosje in de lucht blijven hangen of rustig omlaag zweven. Vaak kan ik ook gewoon zweven/vliegen (de eerste keer had ik hoogtevrees btw haha).
Maar hier 'lichtvoetig' dus ;)
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 18:23:50 #121
249559 crew  Lavenderr
pi_99328684
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:53 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

In mijn dromen is het eigenlijk precies het tegenovergestelde, ik kan altijd heeeel erg hoog springen en dan een poosje in de lucht blijven hangen of rustig omlaag zweven. Vaak kan ik ook gewoon zweven/vliegen (de eerste keer had ik hoogtevrees btw haha).
Maar hier 'lichtvoetig' dus ;)
Ja, machtig gevoel is dat he? Spring je zo uit het raam en vliegt over de stad , over het water. Overal waar je heen wilt.

Dat andere, met die loodzware benen is meestal als ik veel stress heb of heel druk ben geweest gedurende de dag.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:26:06 #122
217702 Lonaa
Honger!
pi_99328775
Ik slaap slecht en heb nachtmerries.
Mijn vriend praat in zijn slaap (niet mompelen, echt hele verhalen) en slaapseks is ook wel eens voorgekomen.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_99339578
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, machtig gevoel is dat he? Spring je zo uit het raam en vliegt over de stad , over het water. Overal waar je heen wilt.

Dat andere, met die loodzware benen is meestal als ik veel stress heb of heel druk ben geweest gedurende de dag.
Dat klinkt alsof je dan niet anders kunt dan echt even 'rust' nemen 's nachts. Dus dat je gewoonweg geen stap kunt verzetten. Is het ook vervelend in je droom? Zoiets als bij mensen die zich naakt voelen en dat als vervelend ervaren in hun droom, of heb je er zelf op dat moment gewoon vrede mee?

Vliegen, zweven en springen zijn inderdaad ontzettend relaxed! De eerste paar keren moest ik wel echt oefenen en de eerste keer ook echt die hoogtevrees, toen paniekte ik een beetje en daardoor bewoog ik dusdanig dat ik juist nog verder omhoog ging. Toen ik weer wat rustiger werd, zweefde ik weer langzaam omlaag en had ik geen last meer van die hoogte. Tegenwoordig gaat het altijd met het grootste gemak. En als ik net wakker word, dan weet ik zeker dat ik het in gewekte toestand ook heus wel moet kunnen (er zijn mensen die kunnen leviteren, dus waarom ik niet!). Maar ik heb het nog niet werkelijk uitgetest ;).

Lonaa: Ik heb vooral vaak nachtmerries als ik niet lekker in m'n vel zit, en dan slaap ik meteen ook slechter. Probeer eens je slaapplek zo rustig mogelijk te maken, dus bijv. echt enkel en alleen een bed in je slaapkamer neerzetten en geen telefoon/wekker e.d. vlak in je buurt neer te leggen. Eventueel kun je ook je bed nog verplaatsen (en regelmatig van kant wisselen van het bed als je een tweepersoons hebt). Het kan een paar weken duren voordat je echt effect goed merkt, maar ik heb er zeker baat bij gehad. Ik schakel zelfs alle stroomtoevoer rond mijn slaapkamer 's nachts helemaal uit en sindsdien slaap ik helemaal weer als een zonnetje!
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 21:51:24 #124
249559 crew  Lavenderr
pi_99340792
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 21:33 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Dat klinkt alsof je dan niet anders kunt dan echt even 'rust' nemen 's nachts. Dus dat je gewoonweg geen stap kunt verzetten. Is het ook vervelend in je droom? Zoiets als bij mensen die zich naakt voelen en dat als vervelend ervaren in hun droom, of heb je er zelf op dat moment gewoon vrede mee?

Vliegen, zweven en springen zijn inderdaad ontzettend relaxed! De eerste paar keren moest ik wel echt oefenen en de eerste keer ook echt die hoogtevrees, toen paniekte ik een beetje en daardoor bewoog ik dusdanig dat ik juist nog verder omhoog ging. Toen ik weer wat rustiger werd, zweefde ik weer langzaam omlaag en had ik geen last meer van die hoogte. Tegenwoordig gaat het altijd met het grootste gemak. En als ik net wakker word, dan weet ik zeker dat ik het in gewekte toestand ook heus wel moet kunnen (er zijn mensen die kunnen leviteren, dus waarom ik niet!). Maar ik heb het nog niet werkelijk uitgetest ;).

Ja, ik ervaar het als heel vervelend en tevens erg vermoeiend, omdat ik blijf proberen vooruit te komen.

Dat heb ik ook zo, dan wordt ik half wakker en denk dat vliegen heel eenvoudig is, dat ik het ook écht kan. Nee, heb het ook maar niet uitgeprobeerd :P
pi_99370645
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:46 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb weleens het tegenovergestelde. Voor mijn gevoel heb ik er een hele nacht opzitten, doordat ik bijvoorbeeld heftig heb gedroomd, maar dan blijk ik maar een uurtje te hebben geslapen.
pi_99394237
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:13 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik heb weleens het tegenovergestelde. Voor mijn gevoel heb ik er een hele nacht opzitten, doordat ik bijvoorbeeld heftig heb gedroomd, maar dan blijk ik maar een uurtje te hebben geslapen.
Ik heb altijd het idee dat wanneer je kort slaapt, je dromen heftiger overkomen.
pi_99398931
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 21:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, ik ervaar het als heel vervelend en tevens erg vermoeiend, omdat ik blijf proberen vooruit te komen.

Dat heb ik ook zo, dan wordt ik half wakker en denk dat vliegen heel eenvoudig is, dat ik het ook écht kan. Nee, heb het ook maar niet uitgeprobeerd :P
Ik ben geen dromenverklarer (het is zelfs geen woord haha), maar het klinkt toch alsof het een soort boodschap van jezelf aan jezelf is ;) Dat de stress letterlijk een blok aan je been is, dat je weet dat je meer kunt maar dat je wordt tegengehouden door die stress, zoiets. Misschien kan het helpen om, als je stress hebt, voordat je gaat slapen een kwartiertje te mediteren of buiten een rondje te wandelen (beetje aarden en tegelijkertijd even je hoofd leegmaken). En dan hopelijk gewoon weer vliegen ipv aan de grond genageld :P
pi_99479279
Ik heb wel eens last van een soort exploderend hoofdsyndroom, (de dag) na het gebruik van MDMA. Dan lig ik in bed, ben dan al bijna in slaap en dan schrik ik wakker van een soort bliksem of elektrische schok in mijn hoofd. Kennen meer mensen dat? :)
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 15 juli 2011 @ 08:50:19 #129
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_99491825
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:03 schreef teknomist het volgende:
Ik heb wel eens last van een soort exploderend hoofdsyndroom, (de dag) na het gebruik van MDMA. Dan lig ik in bed, ben dan al bijna in slaap en dan schrik ik wakker van een soort bliksem of elektrische schok in mijn hoofd. Kennen meer mensen dat? :)
Hier heb ik nooit last van, ook niet na gebruik van MDMA of andere middelen.
pi_99496001
Ik heb wel eens in mn dromen dat ik kan zweven maar dan niet meer dan 10cm boven de grond, en zo beweeg ik dan door meestal onbekende ruimtes het voeld altijd heel appart. Heb wel eens gehoord van monniken (boedisten) die kunnen leviteren?
pi_99553757
Ik heb af en toe wel eens het idee dat ik een paar meter naar beneden donder en dan verschrikt wakker wordt. Het gebeurt nooit tijdens/in een droom, echt een opzichzelfstaand iets 8)7
pi_99587835
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:01 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb af en toe wel eens het idee dat ik een paar meter naar beneden donder en dan verschrikt wakker wordt. Het gebeurt nooit tijdens/in een droom, echt een opzichzelfstaand iets 8)7
Heb je dan ook dat je met een schok wakker wordt?

Tijdens je slaap/dromen kun je uit je lichaam treden. Ik heb soms dat ik 'val' en dan echt met zo'n schok wakker wordt. Het voelt dan alsof ik op een of andere manier heel abrupt terugkom in mijn lichaam na de uittreding (in wakkere toestand heb ik dat ook eens gehad na een uittreding). Als het gebeurd bij mij is het vaak tijdens het inslapen, en ook niet echt gerelateerd aan een droom maar wel aan een beleving. Soms gebeurd het wel eens als ik al verder in m'n slaap ben.
pi_99590033
- weg - niet echt een slaapstoornis

[ Bericht 37% gewijzigd door vogeltjesdans op 18-07-2011 16:40:54 ]
pi_99591655
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:55 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Heb je dan ook dat je met een schok wakker wordt?

Tijdens je slaap/dromen kun je uit je lichaam treden. Ik heb soms dat ik 'val' en dan echt met zo'n schok wakker wordt. Het voelt dan alsof ik op een of andere manier heel abrupt terugkom in mijn lichaam na de uittreding (in wakkere toestand heb ik dat ook eens gehad na een uittreding). Als het gebeurd bij mij is het vaak tijdens het inslapen, en ook niet echt gerelateerd aan een droom maar wel aan een beleving. Soms gebeurd het wel eens als ik al verder in m'n slaap ben.
Ja, ben direct wakker
pi_99614173
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 01:19 schreef Zoheetik het volgende:
De slaapverlamming heb ik in een andere vorm, dat ik ineens heel moe word en ga liggen en dan niet in slaap val maar me een tijd niet kan bewegen. Kan een uur duren. Dan zeg ik tegen mezelf "Kom, ga rechtop zitten, ff wat te eten pakken" en dan gebeurt dat niet. Heel frustrerend. En ineens is het weg en kan ik weer verder met waar ik mee bezig was voor ik ging liggen.

Ook last van insomnie; slecht doorslapen, en soms slecht in slaap kunnen komen. Heb ook een verstoord slaapritme. Maar ik sla nooit nachten over.

Nachtmerries ook best vaak, maar een kwartier nadat ik wakker ben weet ik ze toch al niet meer, dus ben niet bang ervoor. Weet dan alleen nog dat ik wakker schrok uit een nachtmerrie (dus niet van een geluid).
En als je dan gewoon probeert niet te gaan liggen? Kan dat niet?

Overigens is dit topic (en vooral de op) niet echt tof om te lezen als je nog nooit een van deze dingen hebt gehad.. Hoop dat het zo blijft.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_99614358
mijzelf :

praten in slaap
nachtmerries
hallucinaties , tegenwoordig niet veel meer. maar inderdaad als ik net wakker was kwam het wel eens voor, heel vaag ..
verlamming, ook net op het punt als je wakker begint te worden.
je weet dat je half wakker bent maar je lichaam werkt niet mee en voelt alsof er iemand boven op je ligt en je vasthoudt, heel vaag en soms ook beetje eng.

maar ik slaap verder wel perfect en heel diep,
nachten duren voor mij minuten als ik slaap ( zo voelt het aan ).
pi_100112106
Mensen,

flikker de wekkerradio, TV, waterbed en het mobieltje uit de slaapkamer, en de slaapproblemen zijn grotendeels weg.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:54:13 #138
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_100218889
Chronische slapeloosheid
Ik heb zowat alle dingen al geprobeerd. Op een gegeven moment heeft Ad Visser - Brain Sessions wel goed geholpen. Totdat ik die cd kwijtraakte in een verhuizing, en hem downloadde.
3 tracks op de cd.
Intro (Geleide meditatie (met stem)) - Meditatie - Outro.

En toen was die meditatietrack verwisseld met the Kama Sutra Experience.
HEEL leuke dromen gehad toen _O-

En iets van REM gedragsstoornis, wat zich meer uit in: Voordat ik ueberhaupt een keer in slaap val dat mijn dekens normaal liggen, en gedurende de nacht dat ik 20x omrol en geregeld wakker wordt over de breedte van mijn bed en mijn dekbed met het voeteinde omhoog ligt ipv normaal.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_100513510
Slaapverlamming is bij mij al een aantal keren voorgekomen, maar dan wel zonder die hallucinaties. Op het moment dat je het krijgt, voel je een heel zware tinteling in je huid. Je kunt je niet bewegen, nauwelijks ademen en/of schreeuwen. Dat 'schreeuwen' was tijdens mijn ervaringen hiermee helemaal niet nodig. Ik had het op andere manieren blijkbaar. Bij mij ging bijvoorbeeld de hele kamer als een gek ronddraaien, vervolgens in allerlei kleuren veranderen etc. Ik hoorde een heel gesprek tussen mensen en ze bleken vlak bij me te zijn, maar tja. Kon ze niet zien.

Iets van 'The Old Hag Syndrome' heb ik niets gemerkt, ook niet van die 'Shadow Man'.
Dus..... Hoeft het niet altijd met hallucinaties gepaard te gaan. Of is dat gesprek tussen mensen wel een hallucinatie? Graag antwoordt daarop :)!
pi_100619686
leuk topic :p

Ik herken me wel in het praten in mn slaap, doet mn vriend ook wel es, haha! Pas geleden: "3,95 voor die hamburger!" ik was nog wakker en zeg: "das wel een dure hap dan"! Reageert ie: "Zeik niet"! :')
Slaapseks dan wel nooit, maar wel dat ik wakker werd en toch echt een broek miste die ik nog aanhad..of shirt.. :Y
pi_100637016
Ik had eens een nacht waar ik letterlijk gek werd. Ik hoorde allemaal vreemde geluiden in mijn kop, zoals een snel tikkend geluid en iets dat klonk als een bij/wesp terwijl die er helemaal niet waren.

Het werd zo erg dat ik m'n handen tegen m'n oren drukte en wat ik daarna deed herinner ik me nu niet meer. :S

Heel freaky.
~Fafinette
~SeasideClubbers
~RebeccaRose
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:12:25 #142
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_100644820
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 16:06 schreef Narasan het volgende:
Slaapverlamming is bij mij al een aantal keren voorgekomen, maar dan wel zonder die hallucinaties. Op het moment dat je het krijgt, voel je een heel zware tinteling in je huid. Je kunt je niet bewegen, nauwelijks ademen en/of schreeuwen. Dat 'schreeuwen' was tijdens mijn ervaringen hiermee helemaal niet nodig. Ik had het op andere manieren blijkbaar. Bij mij ging bijvoorbeeld de hele kamer als een gek ronddraaien, vervolgens in allerlei kleuren veranderen etc. Ik hoorde een heel gesprek tussen mensen en ze bleken vlak bij me te zijn, maar tja. Kon ze niet zien.

Iets van 'The Old Hag Syndrome' heb ik niets gemerkt, ook niet van die 'Shadow Man'.
Dus..... Hoeft het niet altijd met hallucinaties gepaard te gaan. Of is dat gesprek tussen mensen wel een hallucinatie? Graag antwoordt daarop :)!
Dat is wel degelijk een hallucinatie. De meeste mensen denken dat een hallucinatie alleen betrekking heeft op iets wat je ziet dat er niet is, maar het heeft betrekking op alle zintuigen. Er kunnen dus dingen gezien, gehoord, gevoeld (via de huid of van binnenuit / op gevoel), geproefd en geroken worden die in werkelijkheid niet aanwezig zijn.
pi_101565425
Ik heb weleens dat iemand me omver duwt of dat ik val in mijn droom. Dit voelt dan heel echt en dan schrik ik wakker. Heel raar gevoel. Meestal maak je er ook een rare beweging met je benen bij.
pi_101567090
Vaak als ik droom, kan ik aan het einde zelf bepalen wat ik wil doen, pas op dat moment besef ik alles fake is en word ik wakker.
pi_101575527
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 12:48 schreef Salisbury het volgende:
Ik had eens een nacht waar ik letterlijk gek werd. Ik hoorde allemaal vreemde geluiden in mijn kop, zoals een snel tikkend geluid en iets dat klonk als een bij/wesp terwijl die er helemaal niet waren.

Het werd zo erg dat ik m'n handen tegen m'n oren drukte en wat ik daarna deed herinner ik me nu niet meer. :S

Heel freaky.
Oorsuizen? Ik had het weleens alsof ik een geluid hoorde wat op talloze vallende knikkers leek.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_101770922
Ik praat heel vaak in mijn slaap. normaal hoort niemand het, maar op vakantie vertelden ze mij dat ik bijna elke nacht wel gepraat heb.

Wat ik ook wel intrigerend vind is het volgende: als ik tegen iemand praat stotter ik best hevig (als er niemand bij me is stotter ik niet), maar blijkbaar stotter ik ook in mijn slaap niet....
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:44:10 #147
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_101771105
Al 15 jaar lijd ik aan slaapverlammingen, de ene periode wat heftiger dan de andere vaak is het gerelateerd aan stress.... genoeg freaky shit meegemaakt.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_101808233
Hier eentje welke niet in het lijstje staat :) :( Slaapapneu...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Ik heb er zo nu en dan wel eens last van, iets waar ik zelf overigens weinig van merk. Wanneer ik zo'n nachtje extreem slaapapneu heb gehad wordt ik meestal wel moe en onuitgerust wakker.
Ik heb in het verleden naar verluidt toch al een paar meiskes :D :P die bleven slapen de stuipen op het lijf gejaagd _O- door plotseling en herhaaldelijk te stoppen met ademen en dan soms zelfs pas na een halve minuut zwaar snakkend naar lucht weer verder te gaan. :')
pi_102690978
Heb vandaag dus de eerste keer in mijn leven slaapverlamming gehad! Wist niet wat me overkwam, ik droomde dat iemand tegen mij aan het mompelen was, een vrouwenstem, en het klonk echt ontzettend creepy! Ik probeerde mezelf wakker te maken maar mijn oogleden waren echt loodzwaar, toen ik dacht dat ik wakker was zag ik een gedaante in mijn kamer, het kwam op mij af en raakte mij aan! De vrouwenstem bleeft overigens gewoon doorpraten! Toen dat allemaal afgelopen was en ik eindelijk kon bewegen heb ik als een speer de lamp aangedaan en mezelf afgevraagd wat er nu eigenlijk gebeurd was!
pi_102945983
Nee, geen last van bovenstaande zaken. Ik heb weleens als ik slaap, dat ik wakkerschrik omdat ik 'in mijn slaap viel'. Ook vervelend haha.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 05:29:00 #151
369753 oryxie
ditvindikleuk
pi_109157740
Ik durf ook niet te slapen vanwege nummer 7 en slaapverlammingen. En nog meer denk ik
donald duck WT gamen metal eten asterix en obelix guust flater (strips) en nog veel meer
  zondag 18 maart 2012 @ 17:09:26 #152
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109239459
Ik herken er wel zes van de tien. Ben niet zo'n beste slaper.
Slaapverlamming vind ik best eng, maar sinds iemand me heeft uitgelegd wat het is en hoe het komt kan ik er beter mee omgaan (lucide). Laatst nog heb ik in m'n vinger gebeten (mijn hand lag naast mijn hoofd op het kussen) om te checken of ik sliep of wakker was, dat was het enige dat ik nog kon bewegen.
Meteen was ik klaarwakker, deed best zeer. :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 11:56:01 #153
370122 Denovo
(L) 03-09-11 -> Stevenmac26
pi_109381954
Ik heb last van 2 of 3,

waar ik bijna elke avond last van heb volgens omstanders:
Praten in je slaap
soms schreeuw ik, meestal mompel ik,
en heeeeel zelden wandel ik ook in mijn slaap. Maar dan als ik terughoor waar ik heb gelopen etc, kan ik dat wel koppelen aan de herinnering van mijn droom.

en ik heb 1x in de 2 a 3 weken last van het volgende:

7 Slaap hallucinaties

is in de 2 a 3 weken veel? Soms is het ook 3 nachten achter elkaar. Maar dan denk ik dat er iemand in mijn bed slaapt, of dat er iemand voor het raam staat, of dan zie ik spinnen over de muur lopen, of over de grond, of insecten en dan doe ik de deken over mij heen maar dan denk ik dat ze op mijn deken zitten en dat ze uiteindelijk eronder komen, en dan in paniek sla ik die deken weg ren ik naar mijn lamp doe ik die aan en zie ik dat er niets is. De laatste keer, ong 2 weken terug. Heb ik 2 avonden achter elkaar gehad, dat ik dacht dat een jongen die ik ken, op het uiteinde van mijn bed lag en mijn aanstaarde, dat hij daarna opstond en naar de kast toe liep. En ik riep: Ga weg! Wat doe je hier! GA WEG! waarom ben je hier, wat moet je van mij. En uit het niets was hij dan weg. De volgende nacht had ik weer precies hetzelfde. Best frustrerend en vermoeiend. Voel mij ook altijd waardeloos die dag erna, en schaam mij er soms ook wel voor dat ik dan heb lopen schreeuwen in mijn kamer naar iets wat er niet was, of dat ik er echt bang voor was, voor datgene wat ik zag.. :']

3e weet niet zeker of ik dat heb,
maar dat van dat ontploffen,
heeeeeel af en toe, denk 1x in de 2 maand, heb ik dat ik ergens van af val, een berg, heuvel, flat, achtbaan, en dan opeens stort ik neer en dan voel ik een ontzettende hevige pijn in mn rug en wordt ik met een klap wakker, waar ik ook echt even van schrik en pas 5 a 10 min later kan ik weer enigzins slapen, maar het doet ook gewoon altijd pijn, echt alsof ik een keiharde klap op mn kop krijg.. is toch raar?

[ Bericht 14% gewijzigd door Denovo op 22-03-2012 12:02:59 ]
pi_109389089
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 11:56 schreef Denovo het volgende:
Ik heb last van 2 of 3,

waar ik bijna elke avond last van heb volgens omstanders:
Praten in je slaap
soms schreeuw ik, meestal mompel ik,
en heeeeel zelden wandel ik ook in mijn slaap. Maar dan als ik terughoor waar ik heb gelopen etc, kan ik dat wel koppelen aan de herinnering van mijn droom.

en ik heb 1x in de 2 a 3 weken last van het volgende:

7 Slaap hallucinaties

is in de 2 a 3 weken veel? Soms is het ook 3 nachten achter elkaar. Maar dan denk ik dat er iemand in mijn bed slaapt, of dat er iemand voor het raam staat, of dan zie ik spinnen over de muur lopen, of over de grond, of insecten en dan doe ik de deken over mij heen maar dan denk ik dat ze op mijn deken zitten en dat ze uiteindelijk eronder komen, en dan in paniek sla ik die deken weg ren ik naar mijn lamp doe ik die aan en zie ik dat er niets is. De laatste keer, ong 2 weken terug. Heb ik 2 avonden achter elkaar gehad, dat ik dacht dat een jongen die ik ken, op het uiteinde van mijn bed lag en mijn aanstaarde, dat hij daarna opstond en naar de kast toe liep. En ik riep: Ga weg! Wat doe je hier! GA WEG! waarom ben je hier, wat moet je van mij. En uit het niets was hij dan weg. De volgende nacht had ik weer precies hetzelfde. Best frustrerend en vermoeiend. Voel mij ook altijd waardeloos die dag erna, en schaam mij er soms ook wel voor dat ik dan heb lopen schreeuwen in mijn kamer naar iets wat er niet was, of dat ik er echt bang voor was, voor datgene wat ik zag.. :']

3e weet niet zeker of ik dat heb,
maar dat van dat ontploffen,
heeeeeel af en toe, denk 1x in de 2 maand, heb ik dat ik ergens van af val, een berg, heuvel, flat, achtbaan, en dan opeens stort ik neer en dan voel ik een ontzettende hevige pijn in mn rug en wordt ik met een klap wakker, waar ik ook echt even van schrik en pas 5 a 10 min later kan ik weer enigzins slapen, maar het doet ook gewoon altijd pijn, echt alsof ik een keiharde klap op mn kop krijg.. is toch raar?
als je er veel last van hebt, zou ik idd eens naar je huisarts gaan. 'Bedroominvaders' eens in de paar weken is ook best veel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')