abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95656782
De Fundateller, zo'n beetje iedere volger van AEX kent het fenomeen. De graadmeter voor de staat van de woningmarkt? Of gewoon een nietszeggend getal? Discussieer hier mee over de zin en onzin van deze graadmeter.

Voorgaande topics:
Fundateller 200.000 afteltopic
Fundateller 200.000 afteltopic #3: 199.427 and counting
Fundateller 200.000 afteltopic #4: Waar 200k bereikt wordt
Fundateller #5: flatline since 2009
Fundateller #5: langzaam naar de 225.000
Fundateller #6: In rap tempo naar de 225.000
Fundateller #7: Komt er een open dag-dipje?
Fundateller #8: Waar de teller het even kalm aandoet
Fundateller #9: Over de top, of over de kop?
Fundateller #10: We zitten weer in de lift.
Fundateller #11: Aan de straatstenen niet

Officiële teller:
http://www.funda.nl/koop/

Huidige aantal huizen te koop op Funda:

Zelf kijken

Oudere gegevens:

Zo een snelle nieuwe opening, de huidige teller is de 230.000 gepasseerd in ieder geval.
pi_95656886
Stand: 232.097 huizen te koop

De makelaars zullen binnenkort wel moord en brand schreeuwen, zo verdienen ze niks.
pi_95656930
232k! _O-
pi_95656954
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:03 schreef Asfyxia het volgende:
232k! _O-
Gemiddelde prijs van een rijtjeshuis in de randstad :P
pi_95656962
Zal dit topic nog open zijn als er 240.000 huizen te koop staan? :o .
  maandag 18 april 2011 @ 10:05:56 #6
37248 BertV
Klei indiaan
pi_95656985

"Verkopers, let op! Alleen via een NVM makelaar staat uw huis PROMINENT op FUNDA"
:D
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_95657032
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:05 schreef BertV het volgende:
[ afbeelding ]

"Verkopers, let op! Alleen via een NVM makelaar staat uw huis PROMINENT op FUNDA"
:D
Tezamen met 232.000 andere 'unieke' objecten :Y
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_95657034
Gezellie toch :D
I'll sing you a lullaby.
pi_95657214
quote:
5s.gif Op maandag 18 april 2011 10:04 schreef krapula het volgende:
Zal dit topic nog open zijn als er 240.000 huizen te koop staan? :o .
Waarschijnlijk niet, dan moet dit topic het met de huidige trend ongeveer 7 weken volhouden, ik verwacht dat het topic sneller vol is. :D
pi_95657258
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 08:59 schreef meth77 het volgende:
Nee die zijn druk met het verzinnen van nieuwe subsidies voor "herstel van de woningmarkt" verder opblazen van de huizenbubble
Ik denk niet dat ze de bubble verder willen opblazen. Maar eerder het leeglopen willen vertragen/belemmeren. Dat doet de VS ook met alle catastrofale gevolgen van dien. Een echte bodem vormt zich niet omdat dit kunst en vliegwerk onzekerheid schept. Die langdurige onzekerheid verandert langzaam maar zeker de perceptie. Een huis werd in de VS gezien als een ATM en goede investering maar nu eerder als een gevaarlijke speculatieve belegging met de nodige onderhoudskosten. De overheid daar verstrekt nu bijna alle hypotheken omdat banken die risicos niet willen nemen tegen een lage rentevergoeding. Dat betekent dat het volledige risico van de "nieuwe" hypotheken bij de overheid komen te liggen. De risicos zijn verschoven van de private sector naar de overheid.

Fanny & Freddy
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_95657301
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tezamen met 232.000 andere 'unieke' objecten :Y
180273 zijn NVB objecten :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 18 april 2011 @ 10:28:48 #12
324665 meth77
to do or not to do
pi_95657714
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet, dan moet dit topic het met de huidige trend ongeveer 7 weken volhouden, ik verwacht dat het topic sneller vol is. :D
als de teller op 250.000 staat dan zitten we al op nummer 18
pi_95657800
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze de bubble verder willen opblazen. Maar eerder het leeglopen willen vertragen/belemmeren. Dat doet de VS ook met alle catastrofale gevolgen van dien. Een echte bodem vormt zich niet omdat dit kunst en vliegwerk onzekerheid schept. Die langdurige onzekerheid verandert langzaam maar zeker de perceptie. Een huis werd in de VS gezien als een ATM en goede investering maar nu eerder als een gevaarlijke speculatieve belegging met de nodige onderhoudskosten. De overheid daar verstrekt nu bijna alle hypotheken omdat banken die risicos niet willen nemen tegen een lage rentevergoeding. Dat betekent dat het volledige risico van de "nieuwe" hypotheken bij de overheid komen te liggen. De risicos zijn verschoven van de private sector naar de overheid.

Fanny & Freddy
Met als trigger dat je daar als je onder water staat, je gewoon de sleutels bij de leningverstrekker kan inleveren, en en dan af bent. Daar zit 'm het basale probleem in de USA. Een eigenaar heeft eigenlijk een risicoloze optie, waarbij als het goed gaat je de winst opstrijkt, en als het verkeerd gaat afscheid kan nemen zonder restschuld. Tsja, dan zou ik ook wel 10 huizen willen :)

[offtopic]
  maandag 18 april 2011 @ 10:54:12 #14
324665 meth77
to do or not to do
pi_95658478
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Met als trigger dat je daar als je onder water staat, je gewoon de sleutels bij de leningverstrekker kan inleveren, en en dan af bent. Daar zit 'm het basale probleem in de USA. Een eigenaar heeft eigenlijk een risicoloze optie, waarbij als het goed gaat je de winst opstrijkt, en als het verkeerd gaat afscheid kan nemen zonder restschuld. Tsja, dan zou ik ook wel 10 huizen willen :)

[offtopic]
heeft als effect dat de hypotheeknemer daar nu extra voorzichtig is geworden, want het verpakken en verkopen van hypotheken aan bonusbeluste Europese bank- en pensioenfondsmanagers met een leveradge van 30, dat gaat niet meer zo makkelijk
pi_95669882
Nou las ik dat Obama de HRA wil gaan aanpakken, daar kan het dus wel.

Heeft iemand trouwens al een notaris of zo'n NVM rat bij de voedselbank gezien? :')

Vanavond kijken trouwens ;)
[NET 5] Verborgen Gebreken
  maandag 18 april 2011 @ 23:17:25 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_95695825
http://www.rtl.nl/compone(...)hu10.NVMITERVIEW.xml

NVM-topman, toch wel eerlijk nu. Aan de andere kant "virtueel verlies" hoe verzin je het.

nu wel het juiste filmpje

[ Bericht 18% gewijzigd door BertV op 19-04-2011 20:27:41 ]
  dinsdag 19 april 2011 @ 07:34:50 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95701308
232.154 huizen te koop
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95724196
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 23:17 schreef BertV het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)s_hans.avi_plain.xml

NVM-topman, toch wel eerlijk nu. Aan de andere kant "virtueel verlies" hoe verzin je het.
Filmpje niet gezien maar als de makelaars spreken over een virtueel verlies erkennen ze eigenlijk indirect dat de overwaarde ook een virtuele winst is tot er daadwerkelijk een prijs voor betaald wordt ;)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  dinsdag 19 april 2011 @ 18:44:53 #19
323876 michaelmoore
pi_95724678
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 18:34 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Filmpje niet gezien maar als de makelaars spreken over een virtueel verlies erkennen ze eigenlijk indirect dat de overwaarde ook een virtuele winst is tot er daadwerkelijk een prijs voor betaald wordt ;)
en toch zijn banken bereid om die "virtuele overwaarde" om te zetten in een lening
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95725616
Is dat niet het probleem van de kredietcrisis?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_95731091
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:05 schreef fedsingularity het volgende:
Is dat niet het probleem van de kredietcrisis?
neen :)
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:35:34 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95731474
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[offtopic]
Toch is dat eigenlijk helemaal niet zo raar. Dit voorkomt dat financiers teveel geld geven voor een bepaald onderpand. Als die financiers dit goed zouden managen was er niks aan de hand.
The End Times are wild
pi_95731738
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Toch is dat eigenlijk helemaal niet zo raar. Dit voorkomt dat financiers teveel geld geven voor een bepaald onderpand. Als die financiers dit goed zouden managen was er niks aan de hand.
Als het om banken gaat hebben we onze mond vol van moral hazard. Maar meer moral hazard dan de Amerikaanse huizenbezitter ga je nooit meer tegenkomen. Ik zou niet weten hoe dit voorkomt dat financiers 'teveel' geld geven voor een bepaald onderpand (het 'geven' van geld zou eerder gerelateerd moeten zijn aan verdiencapaciteit overigens). Een beetje bank financieert gewoon niet meer, omdat alle kwade kansen zijns deel zijn, en alle goede kansen voor de klant. Hoezo vind je dat niet raar? Het is alsof je een aandeel koopt, en van rechtswege een gratis put optie krijgt. Moral hazard in hoofdletters.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:47:29 #24
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_95732235
Eindelijk eens leuke buurten bij de TV-Makelaar ;)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:51:38 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95732481
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als het om banken gaat hebben we onze mond vol van moral hazard. Maar meer moral hazard dan de Amerikaanse huizenbezitter ga je nooit meer tegenkomen. Ik zou niet weten hoe dit voorkomt dat financiers 'teveel' geld geven voor een bepaald onderpand (het 'geven' van geld zou eerder gerelateerd moeten zijn aan verdiencapaciteit overigens). Een beetje bank financieert gewoon niet meer, omdat alle kwade kansen zijns deel zijn, en alle goede kansen voor de klant. Hoezo vind je dat niet raar? Het is alsof je een aandeel koopt, en van rechtswege een gratis put optie krijgt. Moral hazard in hoofdletters.
De banken zullen voorzichtiger financieren omdat ze weten dat bij een default van de klant het onderpand genoeg op moet leveren om hun geld terug te krijgen. Dat is toch elementair!
The End Times are wild
pi_95732759
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

De banken zullen voorzichtiger financieren omdat ze weten dat bij een default van de klant het onderpand genoeg op moet leveren om hun geld terug te krijgen. Dat is toch elementair!
En voorlopig gaan banken zeer behoudend om met verstrekken van nieuwe Hypotheken.
Voor starters ligt de drempel ineens stuk hoger en mensen die opnieuw moeten afsluiten kunnen bij overfinanciering nog weleens deksel op de neus krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2011 20:55:55 ]
pi_95732782
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

een default van de klant speelt geen rol in de USA. Da's het hele punt. Het enige wat een rol speelt is een default van het onderpand, en de enige absoluut veilige grens daar is nihil. Wat wel blijkt, zodat de leningen door Freddy & Fanny verstrekt worden. Typisch een voorbeeld van het paard achter de wagen (horse behin the wagon zou v.d. Veer zeggen ;-) ) spannen als je prudente kredietverlening zou willen. Nogmaals, geef me maar een gratis put optie op whatever, en ik koop het met graagte :)
pi_95732844
quote:
3s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:55 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

En voorlopig gaan banken zeer behoudend om met verstrekken van nieuwe Hypotheken.
Voor starters ligt de drempel ineens stuk hoger en mensen die opnieuw moeten afsluiten kunnen bij overfinanciering nog weleens deksel op de neus krijgen.
*kuch* we hadden het over de USA en over het instituur jingle mail :)
pi_95737061
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*kuch* we hadden het over de USA en over het instituur jingle mail :)
En ik had 't over de Fundateller die blijft oplopen.
pi_95744890
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

een default van de klant speelt geen rol in de USA. Da's het hele punt. Het enige wat een rol speelt is een default van het onderpand, en de enige absoluut veilige grens daar is nihil. Wat wel blijkt, zodat de leningen door Freddy & Fanny verstrekt worden. Typisch een voorbeeld van het paard achter de wagen (horse behin the wagon zou v.d. Veer zeggen ;-) ) spannen als je prudente kredietverlening zou willen. Nogmaals, geef me maar een gratis put optie op whatever, en ik koop het met graagte :)
Ik zou het eerder willen vergelijken met een CDS i.p.v. een put-optie. De bank neemt al het risico voor waardedaling van je over, helemaal gratis of tegen een geringe maandelijkse vergoeding (toeslag op hypotheek).

Ideaal. Ik wou dat we dat in Nederland ook hadden. Dan zou de markt hier nu net zo snel en hard crashen als daar. :P
pi_95746691
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:09 schreef Asfyxia het volgende:

Dan zou de markt hier nu net zo snel en hard crashen.

In NL gaat alles volgens een geleidelijke schaal.
  woensdag 20 april 2011 @ 08:16:54 #32
37248 BertV
Klei indiaan
pi_95749191
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 07:34 schreef michaelmoore het volgende:
232.154 huizen te koop
232.416

MaGNeT met de voorspellende woorden:

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2009 17:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als ik de grafiek bekijk is 350.000 haalbaar in 2011.

[ Bericht 19% gewijzigd door BertV op 20-04-2011 08:22:19 ]
  woensdag 20 april 2011 @ 20:17:33 #33
323876 michaelmoore
pi_95775721
232.434 huizen te koop
pi_95776007
Weer een heel straatje erbij in één dag! _O-
pi_95778157
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:22 schreef Asfyxia het volgende:
Weer een heel straatje erbij in één dag! _O-
Het is mooi weer, dus krijgen mensen zin om te verkopen :)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:24:45 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95779684
Ongeveer anderhalf jaar geleden dacht ik dat 240K ongeveer de top zou zijn. Ik denk dat we hier wel overheen gaan.

Ik zie ook niet zo snel hoe deze impasse opgelost gaat worden. Er is een gat tussen vraagprijs en financierbaarheid. De enige relevante spelers zijn de verkopers en de banken. Die banken geven niet toe. Die verkopers liefst ook niet. Moeten we dan wachten totdat de nominale prijs door middel van inflatie op het niveau gekomen is dat het weer financierbaar is? Dan duurt de malaise nog 10 jaar!
The End Times are wild
pi_95780120
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:24 schreef LXIV het volgende:
Ongeveer anderhalf jaar geleden dacht ik dat 240K ongeveer de top zou zijn. Ik denk dat we hier wel overheen gaan.

Ik zie ook niet zo snel hoe deze impasse opgelost gaat worden. Er is een gat tussen vraagprijs en financierbaarheid. De enige relevante spelers zijn de verkopers en de banken. Die banken geven niet toe. Die verkopers liefst ook niet. Moeten we dan wachten totdat de nominale prijs door middel van inflatie op het niveau gekomen is dat het weer financierbaar is? Dan duurt de malaise nog 10 jaar!
Dat denk ik niet. Rentestijgingen en koopkracht erosie zullen de pin zijn die de bubble definitief doet klappen dat was ook zo in de VS, Spanje, Ierland.
De plotselinge versnelde vraaguitval heeft denk ik te maken met een veranderde perceptie dat de rente stijgt en dat maakt banken en evt kopers onzeker. Bovendien weet iedereen dat de prijzen hier in vergelijking met het buitenland erg hoog zijn. Als de lucht eruit loopt kan dat dus flink pijn doen. Wie durft daar zijn vingers aan te branden. Ook de voortdurende discussie over de HRA maakt mensen onzeker.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:35:43 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95780339
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Rentestijgingen en koopkracht erosie zullen de pin zijn die de bubble definitief doet klappen dat was ook zo in de VS, Spanje, Ierland.
De plotselinge versnelde vraaguitval heeft denk ik te maken met een veranderde perceptie dat de rente stijgt en dat maakt banken en evt kopers onzeker. Bovendien weet iedereen dat de prijzen hier in vergelijking met het buitenland erg hoog zijn. Als de lucht eruit loopt kan dat dus flink pijn doen. Wie durft daar zijn vingers aan te branden. Ook de voortdurende discussie over de HRA maakt mensen onzeker.
Onzekerheid over de markt, de rente (als die stijgt moet je juist kopen!) en de HRA zijn inderdaad ook negatieve factoren op de markt, net zoals dat het sprookje van de eeuwigdurende stijging definitief is doorgeprikt.
Toch is het effect hiervan eigenlijk nul, want het draait enkel om de financierbaarheid.
The End Times are wild
pi_95780827
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:35 schreef LXIV het volgende:

Onzekerheid over de markt, de rente (als die stijgt moet je juist kopen!)
Die vlieger gaat op in een "normale" markt maar de prijzen zijn niet normaal maar hoog mede omdat er allang een laag rente voordeel is ingeprijst. Nu dreigt dat voordeel te verdwijnen.
quote:
Toch is het effect hiervan eigenlijk nul, want het draait enkel om de financierbaarheid.
Een stijgende rente zet de financierbaarheid onder druk.

quote:
de lat ligt hoger dan voorheen. De toetsingsrente is verhoogd. Er wordt nu bij het verkrijgen van een hypotheek wat betreft de rente ?getoetst op 5,8 procent. De consument merkt dan concreet dat hij of zij minder of helemaal niet meer kan lenen. En je hebt minder keus. Je kunt niet kiezen voor een hypotheek met een kortere rentevaste periode of een lagere rente. Ook kunnen nieuwe klanten veel minder lenen. Maximaal vier keer je bruto jaarsalaris. Vroeger was dat 4,5 keer, in de hoogtijdagen was het 5 à 6 keer. Die tijden komen niet meer terug.
DePers

[ Bericht 32% gewijzigd door Digi2 op 20-04-2011 22:32:05 ]
  woensdag 20 april 2011 @ 22:31:16 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95783716
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Die vlieger gaat op in een "normale" markt maar de prijzen zijn niet normaal maar hoog mede omdat er allang een laag rente voordeel is ingeprijst. Nu dreigt dat voordeel te verdwijnen.

[..]

Een stijgende rente zet de financierbaarheid onder druk.
Dat klopt, daarom zou een verwachtte stijgende rente dus een reden moeten zijn om nu te kopen!
1) Je kunt meer financieren (tot voor kort was zoveel mogelijk financieren het hoogste doel!)
2) Het is goedkoper.

De NVM had dus zeker wel een punt toen zij starters aanraadde om te kopen omdat zij verwachtte dat de rente op zou lopen.
The End Times are wild
pi_95784491
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt, daarom zou een verwachtte stijgende rente dus een reden moeten zijn om nu te kopen!
1) Je kunt meer financieren (tot voor kort was zoveel mogelijk financieren het hoogste doel!)
2) Het is goedkoper.

De NVM had dus zeker wel een punt toen zij starters aanraadde om te kopen omdat zij verwachtte dat de rente op zou lopen.
Je kunt nu minder financieren omdat de toetsingsrente is verhoogt. Bovendien willen de banken zelf geen lage korte hypotheken meer verstrekken. Waarschijnlijk alleen indien je zelf fix wat geld in je huis stopt en zo het risico voor de bank verminderd. Ipv 5a6x je jaarsalaris van voor de kredietcrisis rekenen banken nu max 4x en dat is een aanzienlijk verschil.
De perceptie veranderd ook met der tijd. Ik denk dat er veel huizen speculatief werden gekocht. Op de werkvloer merkte ik dat men steeds grotere duurdere huizen kocht omdat die steeds meer in waarde zouden stijgen. Terwijl er vaak niet echt de noodzaak voor was. Dit noemde men ook mede als reden voor de koop.

De NVM predikt voor eigen parochie en is verre van objectief in deze.

quote:
de lat ligt hoger dan voorheen. De toetsingsrente is verhoogd. Er wordt nu bij het verkrijgen van een hypotheek wat betreft de rente ?getoetst op 5,8 procent. De consument merkt dan concreet dat hij of zij minder of helemaal niet meer kan lenen. En je hebt minder keus. Je kunt niet kiezen voor een hypotheek met een kortere rentevaste periode of een lagere rente. Ook kunnen nieuwe klanten veel minder lenen. Maximaal vier keer je bruto jaarsalaris. Vroeger was dat 4,5 keer, in de hoogtijdagen was het 5 à 6 keer. Die tijden komen niet meer terug.
DePers
pi_95785432
De woning van mijn achterburen heeft 16 dagen op funda gestaan. Hij is inmiddels verkocht. Vraagprijs was ¤375k voor 75m²
pi_95785443
En dan loopt de markt dus echt vast.. een 10.000 restschuld kun je nog wel nemen als je nieuwe huis ook goedkoper is geworden (ook vwb je maandlasten kun je je dan die schuld wel veroorloven, zeker als je 'm kunt meenemen in je nieuwe hypotheek) maar bijv 60.000 euro wordt al een ander verhaal.
  woensdag 20 april 2011 @ 23:05:03 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95785567
De eigen parochie van de NVM zijn niet de verkopers maar de makelaars. En die willen omzet.

Het idee dat het een gegarandeerde cashcow is als je maar zo duur mogelijk koopt/leent zal wel over de blommen zijn op het moment dat de huizen in principe weer financierbaar zijn. Dat kan dan de dip onder de realistische prijs zijn.
The End Times are wild
  woensdag 20 april 2011 @ 23:07:01 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95785693
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:02 schreef poemojn het volgende:
En dan loopt de markt dus echt vast.. een 10.000 restschuld kun je nog wel nemen als je nieuwe huis ook goedkoper is geworden (ook vwb je maandlasten kun je je dan die schuld wel veroorloven, zeker als je 'm kunt meenemen in je nieuwe hypotheek) maar bijv 60.000 euro wordt al een ander verhaal.
De ING was nu bezig een plan op te zetten dat mensen hun restschulden allemaal mee mochten nemen naar een nieuwe hypotheek. (Niet geheel zonder eigenbelang uiteraard!!).
Dan kun je dus krijgen dat iemand een mooi huis koopt voor 400K, dat hij het met verlies moet verkopen en 100K onderwaarde meeneemt, en vervolgens een huis moet kopen van 200K en een hypotheek overhoudt van 300K! (Maar toch mooi 100K minder hypo als dat huis van 400K)
The End Times are wild
pi_95785838
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

De ING was nu bezig een plan op te zetten dat mensen hun restschulden allemaal mee mochten nemen naar een nieuwe hypotheek. (Niet geheel zonder eigenbelang uiteraard!!).
Dan kun je dus krijgen dat iemand een mooi huis koopt voor 400K, dat hij het met verlies moet verkopen en 100K onderwaarde meeneemt, en vervolgens een huis moet kopen van 200K en een hypotheek overhoudt van 300K! (Maar toch mooi 100K minder hypo als dat huis van 400K)
Kortom, het risico blijft slecht, maar de bank wentelt het hele probleem af op de huiseigenaar op de korte termijn.
pi_95786472
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:05 schreef LXIV het volgende:
De eigen parochie van de NVM zijn niet de verkopers maar de makelaars. En die willen omzet.

Juist en de omzet(aantallen transacties) is ingestort omdat er een kopers"staking" gaande is. En veel verkopers de kat nog uit de boom kijken. Makelaars en notarissen moeten het van de omzet hebben. De NVM zal datgene zeggen dat HUN omzet vergroot.
Volgens hen waren huizen nooit te duur tijdens de bubblevorming. De NVM heeft baat bij zo veel mogelijk verhuisbewegingen en dat is nu stilgevallen.
pi_95798404
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:17 schreef michaelmoore het volgende:
232.434 huizen te koop
232.866 huizen te koop

Per dag ongeveer 300-400 huizen erbij :)
pi_95814099
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Beetje raar rekensommetje...300K lening bij een huis van 200K? Die 300K voor het met verlies verkochte huis heeft hij toch binnen? Bij aanschaf van een huis van 200K neem je toch geen hypo van 300K maar los je het verschil af?
Ik zie de constructie die je bedoelt niet, je gaat kleiner wonen en het verschil draag je af aan de bank om je schuld in te lossen. Je verlies is dat je kleiner woont. (en de verhuisbelasting)
  donderdag 21 april 2011 @ 18:38:37 #50
323876 michaelmoore
pi_95815428
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 11:19 schreef antfukker het volgende:

[..]

232.866 huizen te koop

Per dag ongeveer 300-400 huizen erbij :)
krijg de shit he
dit gaat echt niet goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')