Trollface. | zondag 17 april 2011 @ 14:55 |
Ga. | |
Quyxz_ | zondag 17 april 2011 @ 15:01 |
Waarom opent Trollscience dit topic niet? | |
Trollface. | zondag 17 april 2011 @ 15:12 |
Omdat ik eerder was. | |
Natrium | zondag 17 april 2011 @ 16:20 |
Goeie OP ![]() Over natuurkunde maak ik me in ieder geval geen zorgen ![]() | |
Pino112 | zondag 17 april 2011 @ 20:30 |
BINAS + GRM erbij, en dan moet het wel goedkomen ![]() | |
motorbloempje | maandag 18 april 2011 @ 16:07 |
-never mind- | |
motorbloempje | maandag 18 april 2011 @ 16:09 |
oh, ik ben scheel ![]() | |
waj1 | woensdag 27 april 2011 @ 19:53 |
Ik ga echt een gat in de lucht springen als ik van het eindexamen van natuurkunde heb gemaakt, wat een rotvak ![]() | |
Duderd | dinsdag 3 mei 2011 @ 23:36 |
Dat hoofdstuk numerieke natuurkunde... moeten we dat kennen? | |
ErkendFokker | dinsdag 3 mei 2011 @ 23:37 |
Volgens mij wel. Dat is toch dat modelleren enzo? (aka programmeren) Volgens het boek "Samengevat" moet het wel geleerd worden voor het CE. Het heet daar compex-vaardigheden. | |
Duderd | dinsdag 3 mei 2011 @ 23:41 |
Klopt ja. Ik vraag me af op wat voor manier dat gevraagd gaat worden... kan me er weinig bij voorstellen. | |
ErkendFokker | woensdag 4 mei 2011 @ 00:13 |
onze leraar dacht dat je een soort programma kreeg wat net niet werkte en dan moet je 1 regel aanpassen ofzo zodat het wel werkt. Maar not sure though | |
Duderd | woensdag 4 mei 2011 @ 00:22 |
Toch maar ff nog eens goed bekijken dan. Al zegt iets me dat 't niet echt veel gaat uitmaken... Maar ja, beter safe then sorry. | |
Bad_eendje | woensdag 4 mei 2011 @ 15:20 |
Moet je de Compex-vaardigheden toch kennen? Ik dacht dat dat alleen voor een Compex-examen was, met de computer. | |
waj1 | woensdag 4 mei 2011 @ 15:29 |
Heb net het examen gemaakt van 2010 II, ik had een 5,6 (terwijl ik voor de eerste 9 vragen maar 1 punt verdient had ![]() | |
Heavenisrighthere | woensdag 4 mei 2011 @ 18:23 |
Vorig jaar had ik eindexamen natuurkunde echt slecht gemaakt terwijl ik een 7 voor mijn SE stond, had ik een 5 voor de CE, de norm was ook hoog, iig was het moeilijker dan voorafgaande jaren. Ik moet zeggen dat ik er ook niet veel voor had gedaan, bijna niets eigenlijk. Maar dan nog zou je een voldoende verwachten. | |
Don_Vanelli | woensdag 4 mei 2011 @ 22:59 |
Zit snaartheorie tegenwoordig nog in het examen? | |
waj1 | donderdag 5 mei 2011 @ 17:09 |
Nee volgens mij niet. Anders moet ik nog even wat erbij leren (het staat niet eens in onze lesboeken). | |
Drawer | woensdag 18 mei 2011 @ 19:14 |
Dus. Hier nog leuke dingen over gehoord of dingen waarvan mensen denken dat ze écht gevraagd gaan worden? ![]() | |
zuurkoolmetprei | woensdag 18 mei 2011 @ 19:35 |
Hoofdstuk numerieke natuurkunde hoef je niet te kennen volgens mn leraar, die zal 't wel weten ![]() | |
Duderd | woensdag 18 mei 2011 @ 21:48 |
Ook bij mij! Ik wil toch wel minimaal een 6,5 hebben eigenlijk. Vandaag Wis gehad en nou vrij tot aan natuurkunde, dus nog lekker een paar daagjes knallen! | |
yosander | woensdag 18 mei 2011 @ 22:54 |
Je hoeft best veel niet te kennen voor het CE (gelukkig), namelijk: - Signaalverwerking - Inductie en wisselstromen - Thermische processen - Gas en vloeistof - Elektromagnetisch spectrum [ Bericht 0% gewijzigd door yosander op 18-05-2011 23:00:34 ] | |
Pino112 | woensdag 18 mei 2011 @ 22:56 |
CE bedoel je? En ook voor natuurkunde maak ik/heb ik programma's.. ![]() Zonder GRM geen VWO voor mij ![]() | |
yosander | woensdag 18 mei 2011 @ 23:00 |
Uh, ja ![]() ![]() Natuurkunde mag ik nog wel even voor gaan oefenen dit weekend ![]() | |
waj1 | donderdag 19 mei 2011 @ 01:06 |
wisselstromen hoefde je toch niet te kennen? Ook dat over transformatoren ook niet? | |
Natrium | donderdag 19 mei 2011 @ 01:14 |
Stond jij geen 8+ voor schei(- en wis)kunde? Zo ja, hoe kan je dan (blijkbaar) (veel) problemen hebben met natuurkunde ![]() | |
yosander | donderdag 19 mei 2011 @ 01:29 |
Geen 8+ ![]() Sta voor schei- en natuurkunde allebei een 7. Maar moet die onderwerpen uit de vierde en begin vijfde opfrissen ![]() | |
yosander | donderdag 19 mei 2011 @ 01:29 |
Noop. Transformatoren en spoelen inderdaad ook niet. | |
Flitskikker | donderdag 19 mei 2011 @ 02:34 |
99% kans op radioactiviteit, garandeert mijn leraar. Vervalreactie/activiteit enzo. Verder lijkt dit examen me geen groot probleem. ![]() Gassen en FI (systeemborden) vervallen, btw. | |
Duderd | donderdag 19 mei 2011 @ 15:04 |
Voor iedereen met een betapakket zal dit zo een beetje het eerstvolgende examen zijn denk ik? | |
Pino112 | donderdag 19 mei 2011 @ 15:12 |
Maandag idd. | |
xCore | donderdag 19 mei 2011 @ 15:41 |
Morgen eerst nog Duits ![]() | |
Trollface. | donderdag 19 mei 2011 @ 15:43 |
Nee, economie. | |
Pino112 | donderdag 19 mei 2011 @ 15:45 |
Oh ja klopt. Ik dacht alleen het profielzelf in betapakket. | |
yosander | donderdag 19 mei 2011 @ 15:46 |
Und Deutsch ![]() | |
Gkhn | donderdag 19 mei 2011 @ 16:56 |
Kan iemand mij opg 11 van 2010-II uitleggen. Ik snap niet hoe dat gaat met extrapoleren. | |
Wumbo7 | donderdag 19 mei 2011 @ 17:49 |
Misschien handig, misschien ook niet. Weer een analyse via @ExamenG6bron: https://twitter.com/exameng6/status/71236790912163840 | |
yosander | donderdag 19 mei 2011 @ 17:57 |
Dank ![]() ![]() | |
zuurkoolmetprei | donderdag 19 mei 2011 @ 18:00 |
Bedankt voor de informatie. Ben blij dat er geen 5 punten vraag in zit, haal daar vaak niet de volle punten voor, terwijl 2/3 punten vragen vaak wel te doen zijn. ![]() | |
Pino112 | donderdag 19 mei 2011 @ 18:01 |
Nou, op die laatste regels hopen we dan maar. | |
Prulez | donderdag 19 mei 2011 @ 19:09 |
Je moet inschatten wat het snijpunt van die grafieken zijn. Ik werd daar ook een beetje sip van toen ik dat las, ik met grafieken en snijpunten knoeien enzo, moet je gewoon schatten. Prrrrft. Trouwens; Natuurkunde moet wel goed komen. Altijd leuk, puzzelen met BINAS ![]() | |
Pino112 | donderdag 19 mei 2011 @ 19:10 |
Ik kies altijd net de verkeerde, of helemaal niks.. ![]() | |
Prulez | donderdag 19 mei 2011 @ 19:10 |
Ja, jammer is dat ![]() | |
Gkhn | donderdag 19 mei 2011 @ 19:12 |
Het is inderdaad simpel zodra je door hebt wat de situatie is en welke gegevens je nodig hebt. Daarna is het gewoon formules invullen. | |
Prulez | donderdag 19 mei 2011 @ 19:17 |
Dit. Globaal stappenplan: - Situatie analyseren. Let erop welke gegevens gegeven zijn en wat er gevraagd wordt. - Open de BINAS met de heilige tabel 35. Zoek naar een formule die voor de situatie zou kunnen voldoen. Let hierbij ook op de gegeven gegevens ( ![]() - Indien alles bekend: Formule oplossen. Let hierbij erop dat je de correcte eenheden invult! - Indien niet alles bekend: Zoek in de BINAS naar een formule die je kunt gebruiken om de gewenste variabele te krijgen, vul deze dan in de originele formule in, en tadaa. Dit gaat op voor een groot deel van de natuurkunde vragen, Uiteraard niet alles, maar toch. ![]() | |
mojito112 | donderdag 19 mei 2011 @ 21:56 |
Dit is idd de standaard methode voor natuurkunde, alleen weet niet waarom mij dit vak nooit lukt. momentenwet, een ramp. ik pak altijd de verkeerde arm bijvoorbeeld. Radioactiviteit kan ik je ook op een papier geven dat die gaat komen ja, die komt er altijd wel in. Verder ben ik benieuwd... Golven zullen er ook wel inkomen, standaard onderwerpje denk ik zo. | |
Vultures | donderdag 19 mei 2011 @ 22:45 |
Jammer dat de toets veel twee en drie punts vragen heeft. Juist de berekeningen met veel punten heb ik vaak goed, en met die 'leg uit' vragen van weinig punten heb ik vaak net het verkeerde antwoord. ![]() | |
Flitskikker | vrijdag 20 mei 2011 @ 13:10 |
Inderdaad. ![]() | |
Fruitsalade | vrijdag 20 mei 2011 @ 14:06 |
Zo, dat maakt het wel een stuk makkelijker. | |
Skiye | vrijdag 20 mei 2011 @ 15:14 |
Heb berekend dat ik hiervoor een 7,3 moet halen, om überhaupt een kans te maken om te slagen ![]() Gaat em niet worden | |
Drawer | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:48 |
Jaja de Binas is m'n allerbeste maatje! | |
waj1 | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:46 |
Binas ![]() | |
Frank020 | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:50 |
Het is handig om bij het opschrijven van gegevens op gelijk om te rekenen naar standaard eenheden, dus als in de tekst staat "met een snelheid van 130 km/u" opschrijven als V = 36,1 m/s Gelukkig hoeven die inductiestromen niet, die shit was lastig. | |
Natrium | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:17 |
Dit dus, en wat ben ik blij dat we die atoomfysica niet hoeven te doen...Met 't foto-elektrisch effect etc. DIE shit. Die was pas lastig ![]() Nu zijn er alleen nog radio-activiteit en licht/lenzen waar ik op faal ![]() | |
Drawer | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:33 |
Ik op licht/lenzen en dan nog geluidsgolven met bepaalde waarden? Dat n=1,2,3,4...gebeuren...:') | |
Natrium | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:49 |
Ah, met buik-buik instrumenten en buik-knoop instrumenten etc ![]() ![]() | |
yosander | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:01 |
Foto-elektrisch effect had er van mij wel in gemogen ![]() Daar ging mijn laatste SE o.a. over. 8,8 ![]() | |
Pino112 | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:04 |
Atoomfysica ![]() Eco ging echt zaad, dus Natuurkunde moet beter gaan. | |
yosander | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:06 |
De eckte eckte natuurkunde ![]() Economie ging wel het slechtst tot nu toe ja ![]() | |
DidoCarthago | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:54 |
Ahh ik vind het zo jammer dat foto-elektrisch effect enzo er niet inzit. Ook flux vond ik wel makkelijk. Licht en lenzen daarentegen..... | |
mojito112 | vrijdag 20 mei 2011 @ 20:52 |
Stralingen etc. wordt wel makkelijk, lenzen daarentegen wordt wel moeilijk. Nog wat in mn GR zetten van bijziendheid etc, en verder genoeg voorbereiden.. Moet natuurkunde wel goed maken door die graftoets van Economie ![]() | |
Superbus | vrijdag 20 mei 2011 @ 20:53 |
Gewoon een aantal examens maken en oefenen op je zwakke punten dan komt het goed | |
Natrium | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:15 |
Ik zal maar niet zeggen ga studeren ![]() Ik vind 't wel super interessant, maar de manier waarop m'n docent/het boek het uitlegde, bleef 't bij mij niet echt hangen. Ook Economie ging hier bafslecht, eerste onvoldoende denk ik (tenzij 't een norm van 1,5 is ofzo ![]() Ik moet een 4 halen voor een 6, en jullie? | |
Pino112 | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:18 |
4.3 voor een 5.5 gemiddeld. | |
Wumbo7 | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:28 |
4,5 voor een 5,5 gemiddeld. | |
mojito112 | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:35 |
een 5.3 moet ik halen voor een 5,5 gemiddeld. ben benieuwd zeg of ik dat ga halen. Vind dit echt een lastig vak. Zie gewoon nooit welke formule ik moet gebruiken vooral bij bewegingen of horizontale worp enzo, en dan kijk ik in binas, staan er 10 formules voor hetzelfde en dan moet je weer combineren, wat een ellende | |
Respecttothemanwiththeice | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:38 |
Wij hebben andere natuurkunde ![]() | |
yosander | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:53 |
Ik mag ook een vier halen ![]() | |
Respecttothemanwiththeice | vrijdag 20 mei 2011 @ 22:57 |
3,8 ![]() | |
Superbus | vrijdag 20 mei 2011 @ 23:30 |
Ik win: 3,2 ![]() | |
ErkendFokker | vrijdag 20 mei 2011 @ 23:35 |
Ik zou graag een 6.3 willen halen. dan sta ik een 7. | |
Flitskikker | zaterdag 21 mei 2011 @ 00:32 |
Jawel joh, gewoon Binas erbij en formule's zoeken en invullen ![]() | |
Woerd26 | zaterdag 21 mei 2011 @ 01:35 |
Ah, het volgende topic dat ik weer lekker ga volgen, het is dan ook de eerst komende toets. Ik moet een 5.2 halen, moet lukken. | |
Vultures | zaterdag 21 mei 2011 @ 10:30 |
Ik wil een 6.4 halen, dat moet nog wel lukken denk ik. Ivm lotingscategorie haal ik het liefste een 8.4 (alles hoger dan dat heeft geen zin), maar dan moet de toets wel heeeeel makkelijk zijn. ![]() | |
zuurkoolmetprei | zaterdag 21 mei 2011 @ 10:34 |
Ze vragen elk jaar onderhand hetzelfde onderwerp, goed voor te bereiden dus! ![]() | |
7Sixes | zaterdag 21 mei 2011 @ 10:37 |
Weet iemand nog een site waar examenopgaven gerangschikt zijn per onderwerp? | |
Wumbo7 | zaterdag 21 mei 2011 @ 10:42 |
http://www.natuurkunde.nl/index.do | |
Anoonumos | zaterdag 21 mei 2011 @ 10:52 |
https://www.dunamare.nl/s(...)urkunde/default.aspx 6vwo: zoeken op onderwerp Examenopgaven per onderwerp, je moet alleen zelf de examens zoeken. | |
Pino112 | zaterdag 21 mei 2011 @ 10:54 |
![]() ![]() | |
ylfa | zaterdag 21 mei 2011 @ 11:47 |
http://examentrainer.slim(...)e/en-US/Default.aspx Veel makkelijker ![]() | |
7Sixes | zaterdag 21 mei 2011 @ 12:53 |
Bedankt voor alle links, chille school dat coornhert lyceum lijkt me, ik wou dat mijn school zo veel moeite voor de leerlingen deed. | |
Zilverloo | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:21 |
Hoort het dopplereffect bij elektromagnetisch spectrum? Ik zie dat er een vraag over was bij examen 2010-I, ik weet niet zeker of we dat nu moeten kennen. | |
Wumbo7 | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:31 |
Euh, welke vraag is dat dan? Ik heb dat examen geoefend, maar ben het niet tegengekomen dacht ik (is wel weer een tijdje terug, kan zijn dat ik het vergeten ben) Ook staat er volgens mij niets over het dopplereffect in samengevat. | |
Frank020 | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:33 |
Hoe dan? =O | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:52 |
Geen inductie? ![]() | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:57 |
Kunnen systeemborden er nu eigenlijk wel of niet in voorkomen? | |
Zilverloo | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:58 |
vraag 16 van: vuurtorens in de ruimte | |
ylfa | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:59 |
Dat is volgens mij het pilot examen waar Zilverloo het over heeft. | |
Zilverloo | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:21 |
och, had ik niet eens es gezien ![]() | |
Natrium | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:21 |
Systeemborden is signaalverwerking, dus nee. Ik dacht dat atoomfysica (foto-elektrisch effect, uittreed energie etc) ook niet hoefde? | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:29 |
Warmte kwam er toch ook niet in voor? | |
Natrium | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:29 |
| |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:31 |
![]() ![]() | |
--Krijn-- | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:36 |
Bestaat er een site waarop staat wat je precies moet kennen? | |
ErkendFokker | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:42 |
kijk in de syllabus... | |
--Krijn-- | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:44 |
Ok! Waar?
| |
Natrium | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:45 |
Google. | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:59 |
Stel dat je de weerstand weet, de lengte van een draad weet en dat het een koperdraad is, wat moet je dan voor P in deze formule invullen? In binas 40A kom ik voor de dichtheid van koper tegen: 8,96 103 kg / m-3 Maar volgens de opdracht is het de bedoeling dat je 17 10-9 gebruikt. Is het de bedoeling om hier de dichtheid te gebruiken of is P wat anders en zo ja, wat is P dan? | |
Natrium | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:02 |
Kun je even de opdracht/antwoorden linken? | |
Saxofoontje | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:03 |
Je moet de soortelijke weerstand van koper gebruiken, en die staat in BINAS als 17*10-19 Ohm meter | |
Natrium | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:03 |
Wat is het verschil? | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:04 |
2009-1 opgave 2 opdracht 9 | |
Prulez | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:04 |
Het verschil tussen soortelijke weerstand en dichtheid? ![]() Doe een gok met eenheden; soortelijke weerstand is ohm meter, dichtheid is kg/m^3 | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:05 |
O! Daar heb ik nog niet eens aan gedacht ![]() Bedankt! | |
Saxofoontje | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:06 |
Dichtheid is hoeveel massa per m3, soortelijke weerstand is hoeveelheid Ohm per meter, rho is het symbool voor allebei die eenheden | |
Natrium | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:08 |
Oh wacht.. ![]() ![]() Ik moet ook maar 'ns aan de studie merk ik ![]() | |
Frank020 | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:18 |
Wat houden die pilot examens eigenlijk in? | |
yosander | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:50 |
Dopplereffect behoort tot golven/trillingen lijkt mij? | |
Wumbo7 | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:51 |
Een pilot examen is een examen dat is toegespitst op een andere(nieuwe?) lesmethode. Meer gericht op context-concept oid. Het komt er volgens mij op neer dat het ongeveer dezelfde stof is, maar dan anders gevraagd. (er was eerder een topic met dezelfde vraag in EXA, maar dan over scheikunde, anders wist ik dit ook niet ![]() | |
PompTieDom | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:12 |
Moeten we die dingen met licht door tralies kennen? Ik heb dat werkelijk nooit begrepen. | |
yosander | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:13 |
Zal zo mijn Samengevat boekje erbij pakken, of kijk in de Syllabus. | |
Vultures | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:23 |
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee. http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=939524 En hier extra uitleg: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777823 http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777824 | |
Flitskikker | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:27 |
2e punt ![]() | |
Flitskikker | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:28 |
d sin α = k * λ | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:29 |
Hoe bereken je de geabsorbeerde stralingsenergie? Moet dat gebruiken voor een gedeelte van het antwoord, maar kom er niet uit hoe ze op E = blabla komen ![]() 2009-1 Vraag 19 (Gedeelte van) antwoord: E = 3600⋅3,7⋅104 ⋅4,79⋅1,602⋅10-13 =1,02⋅10-4 J. Waar komen nou al die getallen vandaan ![]() | |
Flitskikker | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:31 |
Pbron = Activiteit * Edeeltje Is de formule. Ik denk dat ze die gebruikt hebben. En dan nog iets met de dosisformule om de massa in te verwerken e.d.. | |
yosander | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:38 |
Handige linkjes om dat even op te frissen ![]() Zit er gelukkig nog goed in ![]() | |
PG18 | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:41 |
Nee heb het zelf denk ik al wel door: Eerst die 3,7 1010 delen door 106 (je had 1,0 gram, je gaat naar 1,0 ug). In Binas 25 staat dat er 4,79 MeV aan energie vrijkomt (waar ik nooit opgekomen zou zijn). 1 MeV = 1,602 10-13 J. Dus 4,79 MeV = 4,79 * 1,602 10-13. Dan activiteit per ug keer die uitgerekende energie. En dan nog keer 3600 om op een uur uit te komen. Als dit maandag gevraagd wordt heb ik hem gegarandeerd fout ![]() | |
Superbus | zaterdag 21 mei 2011 @ 17:16 |
Nee joh, dit zijn de weggevertjes van het examen. Als je dit beheerst (en het is echt makkelijk om te beheersen) haal je gewoon al die puntjes binnen. | |
Prulez | zaterdag 21 mei 2011 @ 17:35 |
Ik wil veel rekenvragen ![]() Moet een 7,3 halen voor een 8, moet te doen zijn ![]() | |
Jorrr2 | zaterdag 21 mei 2011 @ 19:19 |
Nou ik sta een 7,6 voor natuurkunde, maar ik vind het examen van 2010 wel erg pittig! Nog maar even leren... | |
Prulez | zaterdag 21 mei 2011 @ 19:33 |
Leren heb je volgensmij niet heel veel meer aan; als je de stof nu niet beheerst ben je te laat. Je moet dus gewoon examens oefenen, oefenen, oefenen. álles doornemen, dat is nu te laat. | |
mojito112 | zaterdag 21 mei 2011 @ 20:02 |
Ik hoop op iets met een fietser die van een helling van 5% afgaat ofzo:p lekker simpel. Meestal nog iets met een instrumentje en dan nog wat radioactiviteit. | |
Prulez | zaterdag 21 mei 2011 @ 20:08 |
Altijd wel het volgende erin volgensmij: - Radioactiviteit - Golven - Klassieke mechanica (Snelheid, krachten, enz) - Elektriciteit - Licht | |
Pino112 | zaterdag 21 mei 2011 @ 20:29 |
Zo, ik ga maar es beginnen met oefenen en leren ![]() | |
Prulez | zaterdag 21 mei 2011 @ 20:50 |
![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 07:46 |
Leren ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 10:41 |
Wat zet jij belachelijk vroeg je wekker trouwens ![]() | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 11:47 |
Dit. Jezus man ![]() | |
7Sixes | zondag 22 mei 2011 @ 11:48 |
![]() Dit is de tralieconstante (d) toch? | |
Drawer | zondag 22 mei 2011 @ 11:49 |
Nee. Het zwarte stukje + de helft van de openingen aan beide zijden. Volgens samengevat iig.. | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 11:49 |
Nee. "afstand van het midden van een spleet tot het midden van de eerstvolgende spleet., dus je moet ook nog een 'streepje' meenemen. | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 11:49 |
Lag er 2 uur in ![]() Kracht en moment, wat is dat grafkut zeg ![]() ![]() | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 11:50 |
BINAS. ![]() | |
Drawer | zondag 22 mei 2011 @ 11:50 |
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maxima ![]() | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 11:50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 11:51 |
Daar staat de richting enzo ook in? En welke krachten je allemaal nog meer hebt? ![]() | |
Drawer | zondag 22 mei 2011 @ 11:51 |
Wat quote jij verotte smileys. Jij past ze aan he! Om mij dom te laten lijken... | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 11:53 |
Alle krachten staan er wel in zo ongeveer. Ik heb bij mijn oefenexamens alle mechanica-vragen kunnen maken met slechts de binas.
![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 11:54 |
De formules wel idd, maar het tekenen niet. | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 11:57 |
Ik ga m'n samengevat maar 'ns doorbladeren denk ik. Daarna een examen maken, en als dat >6 is, ga ik chillen ![]() | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 12:00 |
Tsja, dat moet je inderdaad doen met Samengevat. Maar, volgensmij kan je >50% van de opgaven doen met BINAS. BINAS ![]() | |
rense | zondag 22 mei 2011 @ 12:23 |
niemand die voor natuurkunde handige feitjes in een grm bestandje heeft? Zoals vervaningsweerstand in parallel of serie, haal die dingen altijd door elkaar ![]() | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 12:23 |
Heeft iemand de methode Stevin? Zoja, weet iemand welke hoofdstukken vervallen? | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 12:25 |
Staat allemaal in je binas. | |
Drawer | zondag 22 mei 2011 @ 12:25 |
Easy: Serie: optellen Parallel: 1/Rv = 1/R1 + .... Onthoud gewoon serie=optellen. Net als de spanningen bij serieschakeling... | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 12:26 |
Staat op 1 van de eerste pagina's van elk boek welke hoofdstukken wegvallen! Maarja, ik vind 't maar een kutmethode, dus mijn handboek der natuurkunde wordt/is toch echt samengevat en examenbundel. Het enige leuke aan stevin vond ik dat ze van die leuke feiten beschreven hier en daar. 1 pagina werd een keer gewijd aan waarom kabouters niet bestaan ![]() | |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 12:28 |
Inscannen! Delen! | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 12:29 |
Ik zal 't ff zoeken ![]() | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 12:34 |
Ik zie het. Thnx! ![]() | |
rense | zondag 22 mei 2011 @ 12:37 |
Maar bij de 1 is dat voor stroom en de andere voor spanning maar ik zal het wel even goed gaan leren zelf dan, want ik zie weinig voor natuurkunde op de computer:) | |
xCore | zondag 22 mei 2011 @ 12:39 |
Ga eerst is uitzoeken wat het verschil is tussen een serieschakeling en een parallelschakeling. | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 12:44 |
http://i56.tinypic.com/s0woqx.jpg Als vermaak tussen de studie door ![]() | |
Fruitsalade | zondag 22 mei 2011 @ 12:48 |
Een schoolboek met comic sans ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 12:49 |
Alleen deze 'kaders' met grappige/interessante informatie worden in dat afgrijselijke lettertype getypt. De rest is 'gewoon' ![]() Calibri ![]() | |
Fruitsalade | zondag 22 mei 2011 @ 13:01 |
is: sin a = n(labda)/d die tralieformule? | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:02 |
d sin α = k * λ | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 13:02 |
ja, in mijn boek wordt 'ie gegeven als: d sin(a) = n*labda. | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:02 |
Hoe zit dat met gesloten en open buizen? Wat is de configuratie van koppen en buiken (welke bevindt zich aan de uiteinden, bijv)? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk ![]() | |
Fruitsalade | zondag 22 mei 2011 @ 13:03 |
Ja zo staat hij op die bijlage van het examenprogramma, maar ik wist niet zeker welke formule het was. | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 13:04 |
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk? | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 13:04 |
Een knoop zit altijd bij een vast uiteinde (aan 't begin/eind dan). Dus bij open buizen heb je aan beide uiteindes een buik. Ook wel BB instrumenten. Aan 1 kant open, heb je dus aan het gesloten einde een Knoop, en aan 't open uiteinde een buik. Ook wel KB instrumenten ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 13:05 |
Ach, proberen de vraag te beantwoorden is alleen maar een test voor jezelf ![]() | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:05 |
Jawel, maar daar wordt het vaag uitgelegd, dus ik dacht, ik vraag het is. Duidelijk, thnx! ![]() | |
Fruitsalade | zondag 22 mei 2011 @ 13:05 |
Nou, ik ga me even afzonderen, veel succes met leren/chillen enzo | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 13:06 |
thanks, jij ook. | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:09 |
Ik heb hier verder staan: buis een kant open l = (2n-1)*1/4labda buis beide kanten vast l = k*1/2labda Wordt voor een buis met 2 openingen ook de tweede formule gebruikt? Of kan daar geen trilling ontstaan? | |
waj1 | zondag 22 mei 2011 @ 13:10 |
Bij die muziekinstrumenten is de grondtoon n=1, toch? Bij bijv. de formule l = n x 0,5 labda | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:11 |
Bij de grondtoon geldt n=1, ja. | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 13:14 |
Daar kan prima een trilling ontstaan hoor. En de minimale afstand is dus van de 'beginnende buik' tot de eerstvolgende buik, en die afstand is dus een half labda. De eerstvolgende buik is weer een half labda verder, etcetera. Dus ja, die k*1/2 labda kan je ook voor een BB gebruiken. | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:20 |
Ah, oke. Thnx. ![]() | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 13:25 |
Dit is trouwens écht een aanrader. Gebruik het al jaren: http://education.ti.com/e(...)_scitools_83_84.html Screenshot laat de echte waarde ervan niet zien. Je kunt er namelijk tyfusveel mee omrekenen. | |
Drawer | zondag 22 mei 2011 @ 13:46 |
Eensch. Epische programma. En als je het niet kunt omrekenen weet je dat je niet 2 dezelfde grootheden hebt waar je mee aan 't werk bent en je dus eerst iets anders moet doen met je binas ( ![]() | |
Drawer | zondag 22 mei 2011 @ 13:47 |
Goeden uitleg over grond en boventonen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondtoon_(natuurkunde) | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 13:50 |
Gebruik ik ook al een aantal jaar idd, wat ![]() | |
ylfa | zondag 22 mei 2011 @ 13:52 |
Casio-rekenmachine faalt.. | |
7Sixes | zondag 22 mei 2011 @ 14:02 |
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste punt bevindt. Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom: Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat? | |
suzanne_rp | zondag 22 mei 2011 @ 14:02 |
die compex dingen, zoals schakelborden maken en verbeteren zitten niet meer in het CE. Dit werd gezegd tijdens mijn examencursus in leiden.. | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:02 |
Da's een eitje ![]() Nu maar even wat oefenen met trillingen en golven ![]() | |
ErkendFokker | zondag 22 mei 2011 @ 14:05 |
Compex met modelleren is iets anders als schakelborden ![]() Modelleren kan er in zitten | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:09 |
Even zonder die formule: het is een v/t-diagram oftewel het geeft de versnelling weer. Zolang die boven 0 m/s is, is er een 'positieve' snelheid => Thomas gaat omhoog. Zodra die onder de 0 m/s raakt, heeft die een 'negatieve' snelheid => Thomas gaat omlaag. Dat omslagpunt ligt bij 0,54s en bij 1,21s. Echter is de top voor 0,54s (dus bij 0,30s) het grootst en zal hij daar het hoogste punt bereikt hebben ![]() | |
suzanne_rp | zondag 22 mei 2011 @ 14:11 |
wat moet ik me bij modelleren voorstellen? | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 14:12 |
Ik zou het heel anders (en simpeler) beredeneren? Thomas bevindt zich op het hoogste punt als hij zich op het dode punt begeeft, en bij het dode punt geldt v=0. Nu zijn er twee dode punten, en dat is op het hoogste punt, en op het laagste punt. Aangezien hij zich omlaag beweegt, is het eerste dode punt, waar v=0, op 0.2 seconden, hier bevindt hij zich zo dicht mogelijk op de grond. Het volgende dode punt waar v=0, is dus als hij zich op het hoogste punt begeeft, en dat punt is dus 0.53 seconde zoals yosander al zei. De andere dode punten zijn veel later, en dan heeft thomas al veel energie verloren en zijn die dus niet op de maximale hoogte. | |
ylfa | zondag 22 mei 2011 @ 14:15 |
Snapt iemand die opgave van skater uit 2003 eerste tijdvak? http://examentrainer.slim(...)=3251&language=en-US | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:16 |
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardigheden ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 14:18 |
Ja, dan worden een hoop formules en waarden gegeven voor een bepaalde gebeurtenis. Meestal moet je iets verklaren met behulp van die formules, en soms moet je zelf het model 'afmaken' zodat het aan bepaalde voorwaarden voldoet. | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:18 |
Zal de eerste twee in ieder geval even uitleggen, momentje ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:28 |
22. M=Fr F=Fz=mg r= is de afstand S-Z x sin(40) (er wordt namelijk gevraagd om het moment van de zwaartekracht t.o.v. S) r=0,7 x sin(40)= 0,450 Fz=mg=61 x 9,81=598,41 => M = 598,41 x 0,450 = 269,2 Nm = 2,7 x 102 Nm | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:36 |
23. Middelpuntzoekende kracht = Fmpz = mw2r (aantal rad is gegeven dus vandaar die 'w2'). r=2,8 - 0,70 = 2,1m Fmpz = 61 x 3,22 x 2,1 = 1312 N De normaalkracht moet de zwaartekracht en de middelpuntzoekende kracht 'opheffen' Fz = mg x cos(40) = 61 x 9,81 x cos(40) = 458 N Fn = Fz + Fmpz = 1312 + 458 = 1770 N = 1,8 x 103 N | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 14:39 |
Waarom eigenlijk die 2,8-0,7? edit: oh, 't is natuurlijk de afstand van 't middelpunt tot het zwaartepunt van dat object ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:43 |
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpunt ![]() Maar tegenwoordig ligt het zwaartepunt meestal op de baan zelf bij dit soort opdrachten. Vind de vraagstellingen ook anders dan dat ik gewend ben ![]() -edit- Ja dat dus ![]() | |
ylfa | zondag 22 mei 2011 @ 14:47 |
Dankje, ik snap opzich SosCasToa wel maar waarom sin en cos in deze gevallen? | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 14:51 |
24 is pijl 4? | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:52 |
Cos zou ik niet zo 1-2-3 kunnen uitleggen, maar die gebruik ik altijd in dit soort gevallen ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 14:56 |
Nee, pijl 4 is de middelpuntzoekende kracht. Resulterende kracht is de som van alle krachten, dus ik zou zeggen Fz + Fmpz, = pijl 2, maar dat is fout ![]() Het is pijl 3, en daar laten ze Fz buiten beschouwing en nemen ze Fmpz + F langs de baan, wat pijl 3 oplevert mbv vectoriale optelling. Tvp voor waarom dit zo is ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:56 |
4 in ieder geval niet. Fres wordt gevraagd en die bestaat uit Fz (pijl 1) en Fmpz (pijl 4). Dan moet je een beetje goochelen met de kop-staartmethode bijvoorbeeld en dan zie je dat die tussen pijl 2 en 3 uitkomt. Denk dat het pijl 3 moet zijn ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 14:57 |
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet. | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 14:59 |
Apart. Wel een beetje nattevingerwerk van mijn kant, daarvoor zou je eigenlijk die tekening op papier moeten hebben ![]() ![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 15:00 |
Krachten, dat ga ik dus hard vertyfen morgen. ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:02 |
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshit ![]() | |
xCore | zondag 22 mei 2011 @ 15:03 |
Vectoren ![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 15:04 |
Geen idee hoe dat moet. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:04 |
Ik hoop juist dat er vectoren en zo komen. | |
7Sixes | zondag 22 mei 2011 @ 15:05 |
Deze antwoorden begrijp ik zoals ik al zei. M'n vraag was: Wat klopt er niet aan mijn beredenering? | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:06 |
Ook hallo ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:07 |
Omdat dat niet opgaat bij een v/t-diagram, alleen bij een a/t-diagram. Met die raaklijn wil jij namelijk de versnelling benaderen, echter geeft deze grafiek al de versnelling aan. Snap je ![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:10 |
Goede. Die moet ik onthouden. Helling in een v,t-diagram is dus de versnelling. Wat is de helling in een a,t-diagram? Of hoeven we dat niet te kennen? En hoe zat het ook weer met oppervlakten in een v,t- dan wel a,t-diagram? | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 15:13 |
De oppervlakte onder een v/t diagram is de afgelegde afstand (denk aan wiskunde B, integreren etc). Oppervlakte onder een a/t diagram heeft geen betekenis geloof ik. Krijg je niet de gemiddelde snelheid als je oppervlakte deelt door het aantal seconden? | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 15:13 |
Helling in A-T = niets Helling in S-T = V (snelheid) Helling in V-T = A (versnelling) Oppervlak in A-T = deltaV (snelheidsverandering) Oppervlak in S-T = niets Oppervlak in V-T = S (Verplaatsing) Samengevat blz 59 ![]() | |
PG18 | zondag 22 mei 2011 @ 15:15 |
Moeten we ook geluidsintensiteit kunnen? Decibel berekenen enzo? | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:15 |
Perfect, bedankt! ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 15:15 |
Ik wou je bijna quoten en zeggen dat dat heel slim was van je ![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 15:16 |
![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:16 |
Ik heb helaas geen Samengevat of een examenbundel. ![]() | |
waj1 | zondag 22 mei 2011 @ 15:24 |
geen examenbundel hebben ![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:26 |
Ik ga niet voor elk vak een examenbundel aanschaffen. ![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 15:28 |
Heb er 3 gekocht voor 7 euro. | |
Fivel | zondag 22 mei 2011 @ 15:28 |
iemand nog tips van dingen die je in je rekenmachine moet zetten omdat ze niet in binas staan.. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:28 |
O, dat is niet duur. Ik heb ze steeds geleend uit de bibliotheek. Alleen nu zijn ze allemaal uitgeleend. ![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:29 |
Alleen die formule voor dosis geloof ik. Verder staat alles in je Binas. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:30 |
O, ja. En eventueel de vrijgekomen straling of zo. Helium bij alfastraling en een elektron bij bètastraling. | |
Fivel | zondag 22 mei 2011 @ 15:31 |
Berekenen van volume enzo voor bepaalde vormen (bol, cilinder) staat ook niet in binas toch? die vergeet ik ook en zet ik ook in met rekenmachine | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:31 |
Moet je dat weten, dan? | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:32 |
Wiskundegedeelte nooit bekeken ![]() | |
Fivel | zondag 22 mei 2011 @ 15:32 |
Ik heb wel paar vragen geoefend van examens van voorgaande jaren waar je volumes moet uitrekenen. | |
Fivel | zondag 22 mei 2011 @ 15:33 |
Zie alleen oppervlakte cirkel en omtrek cirkel | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:33 |
Klopt. | |
Superbus | zondag 22 mei 2011 @ 15:33 |
Ik denk niet dat dat vaak voorkomt (heb nu 4 examens gemaakt en niet tegengekomen) | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:33 |
4 examens? ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:34 |
Klopt inderdaad. Zijn ook de enige die ik ooit daaruit heb gehaald ![]() | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 15:38 |
Had dat even verteld jong, ik heb hier nog een samengevat liggen. Je kan em btw nog komen ophalen als je wilt. | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 15:38 |
Iemand nog een goede GR samenvatting voor natuurkunde btw? | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:39 |
![]() Graag. ![]() ![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 15:40 |
Doe em es maken. | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 15:41 |
Ja hoor is goed, kom maar. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 15:42 |
Oké, tof, dank je wel. | |
PG18 | zondag 22 mei 2011 @ 15:45 |
| |
Fivel | zondag 22 mei 2011 @ 15:46 |
ja | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:48 |
Nee toch? Staat niets over in in Samengevat (berekenen) en ben het ook nog nooit in een examen tegengekomen. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 15:51 |
Ik denk vaak veel te moeilijk ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 15:57 |
Komt een van jullie ook maar enigzins in de buurt in de 'kunde van het afleiden'? Afleiden niet als in differentieren, maar uitpluizen hoe een formule tot stand is gekomen. Ik kan 't in ieder geval totaal niet ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 15:57 |
Dat je formules moet combineren of wat? | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 15:59 |
Bijvoorbeeld: 8. Leid deze formule af uit formules die in Binas staan. | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 16:00 |
Ja, ze zijn meestal goed te doen. Goed bekijken waarmee je een gegeven functie kan vergelijken. Meestal bijvoorbeeld Fmpz die ook Fz is. Of je moet bijv. a=b*c omschrijven tot b=a/c, en dan dit invullen in een andere vergelijking waar de term b in voorkomt oid. | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 16:00 |
Geen idee hoe dat moet ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:03 |
Even kijken, verder geen gegevens? | |
Luckyluuuk | zondag 22 mei 2011 @ 16:03 |
Ik heb wat dingetjes in één bestand en in aparte notefolio bestandjes gezet (ook wat dingen uit dit topic). Link Zou iemand kunnen controleren of alles klopt en misschien kijken of er nog meer bij kunnen die wel handig zijn? Vooral Egeabsorbeerd ofzoiets bij radioactiviteit vind ik vaag, omdat je de ene keer wel de massa moet gebruiken en de andere keer weer niet. Je gebruikt telkens weer een andere formule lijkt t wel. In dat bestand heb ik ook verschillende formules erin gezet die in oude examens gebruikt worden voor die geabsorbeerde energie, maar ik weet niet of die bij alle situaties gebruikt kunnen worden. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:03 |
Vultures, welk nummer woon je? | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:05 |
ik kijk er nu na | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 16:07 |
Nee. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:07 |
Ik denk niet dat het belangrijk is dat je de kleuren van de verschillende stroomdraden in je huis moet weten... | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 16:08 |
Ik heb daar de uitgebreide uitwerking nog wel van als je die wilt. | |
Luckyluuuk | zondag 22 mei 2011 @ 16:09 |
Nee maar ik zag het in een keer bij doorbladeren van het boek staan dus ik dacht ach je weet maar nooit. ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 16:09 |
Bedankt, maar dit soort dingen kan je niet 'algemeen' snappen. Als ik deze snap, wil niet zeggen dat ik die van morgen ook dan makkelijk kan maken. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:09 |
Waar staat alles voor? B =? U = uitwijking? m = massa q=? r = radius? | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:10 |
Post maar ![]() ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 16:10 |
B= sterkte magnetisch veld U = spanning over twee punten m = massa q = de lading r = straal. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:10 |
| |
Prulez | zondag 22 mei 2011 @ 16:12 |
Dit komt uit een van de examens uit 2010, heeft te maken met magnetisme. Enne; letters/eenheden: BINAS. Een van de eerste tabellen. Daar staat ook de standaardeenheid bij bij een letter uit een formule, waar je in formules altijd naartoe moet werken. Dus; retehandig die BINAS. | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 16:12 |
137 | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:13 |
q = lading Meestal is die lading eenwaardig oftewel 1x e (elementair ladingskwantum) ![]() | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:16 |
Ik zie de vraag staan, ga er nu mee bezig ![]() | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 16:23 |
Dastan, https://www.dunamare.nl/s(...)0VWO%202010%20RH.doc | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:24 |
Bedankt, jongen. ![]() | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:24 |
vind het wel logisch, snal alleen niet waarom de versnelling gelijk is aan qU | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 16:25 |
![]() | |
PG18 | zondag 22 mei 2011 @ 16:27 |
Ik ben het niet eens met 2008-1 vraag 14. Er staat dat dat ding zich op 1730 km hoogte boven de aarde bevindt. De straal van de aarde is 6,378 106 m. De straal van de cirkelbaan moet dan toch zijn: straal aarde + 2 * hoogte ruimteschip, aangezien die aan de andere kant van de aarde zich ook op 1730 km hoogte bevindt? Dus 6,378 106 + (2 * 1730 103) ? Maar zij gaan doen enkel straal cirkelbaan ruimteschip = straal aarde + hoogte ruimteschip. Dan zou die aan de andere kant van de aarde toch over het aardoppervlak schuiven? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door PG18 op 22-05-2011 16:40:14 ] | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:27 |
qU = Eel (toename elektrische energie) Eel levert de energie voor de versnelling, dus daarom kun je dat gelijk stellen ![]() | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:27 |
Dank ![]() ![]() | |
Vultures | zondag 22 mei 2011 @ 16:30 |
Tuurlijk niet, hoogte is loodrecht op aardoppervlak. Of je nou hier bent of aan de andere kant van de wereld. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:30 |
ik snal regel 3 nog steeds niet ![]() | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:30 |
waarom schrijf ik de hele tijd snal ![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:31 |
Nee. ![]() | |
Natrium | zondag 22 mei 2011 @ 16:31 |
Teken de situatie eens. De straal op het 'beginpunt' is straal aarde+hoogte raket. Waar begeeft 'ie zich dan na een half rondje? Aan de andere kant weliswaar, maar dat is nog steeds de straal+hoogte. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:32 |
Fel = q U E E = 1/2mv^2 Alleen Fel = qUE zie ik nergens in Binas | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 16:32 |
http://www3.zippyshare.com/v/59571964/file.html Apps met Notefolioshit van al onze VWO6-toetsen. Geen idee meer wat er allemaal instaat ![]() ![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:33 |
Volgens mij klopt dit niet helemaal. | |
Flitskikker | zondag 22 mei 2011 @ 16:34 |
35D2, alleen dan met delta V ipv U. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:34 |
Hoe kom jij er bijvoorbeeld bij dat Fel = B * q * v? | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:34 |
http://yfrog.com/5kkaasjep | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:35 |
Daar staat geen vermenigvuldiging met de kinetische energie bij, hoor. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:35 |
![]() | |
Pino112 | zondag 22 mei 2011 @ 16:35 |
Geen idee, ik heb hem niet gemaakt. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:36 |
Precies, wat is er mis met dit antwoord? Lijkt me nogal duidelijk. | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:36 |
Dit is ook het cito antwoord | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:37 |
Toename elektrische energie is gelijk aan de afname van de kinetische energie (som moet altijd 0) zijn. Daar moet je mee goochelen ![]() | |
PG18 | zondag 22 mei 2011 @ 16:39 |
Precies, maar in het antwoord gaan ze daar niet van uit.. http://imageshack.us/m/193/5566/aarde.gif (copy/paste deze link) | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:39 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 16:39 |
![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:40 |
Straal is wat anders dan diameter. Het antwoord klopt gewoon. | |
PG18 | zondag 22 mei 2011 @ 16:41 |
Fuck , wat ben ik weer lekker bezig ![]() | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:45 |
Kan gebeuren. | |
Dastan | zondag 22 mei 2011 @ 16:47 |
Wel kankergroot mattie. | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:47 |
Staat nu al in de Google index ![]()
| |
7Sixes | zondag 22 mei 2011 @ 16:48 |
Moeten we geluidsdruk met dB enz. ook kennen? Komt namelijk veel voor in oude examens. | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 16:49 |
Natuurkunde-1,2 examens? Begrip moet je wel kennen, berekeningen hoef je niet te kunnen. | |
PompTieDom | zondag 22 mei 2011 @ 16:51 |
Fel =/= Fl D3 geeft Fl = Bqv A3 geeft Fmpz = mv^2/r A5 geeft Ek = 1/2 * m * v^2 D2 geeft Wa->B = qUab (in dit geval is dit ook E=qUab) eerste twee samenvoegen geeft: m*v = Bqr laatste twwe samen geeft: sqrt(2qUab/m) = v dan die twee samen en herleiden geeft: m = B^2 * q * r^2 / 2Uab | |
7Sixes | zondag 22 mei 2011 @ 16:58 |
Ja bijv. tijdsvak I 2007 | |
yosander | zondag 22 mei 2011 @ 17:02 |
Behoort nu dus niet meer tot de examenstof ![]() | |
7Sixes | zondag 22 mei 2011 @ 17:04 |
Ok, bedankt. ![]() | |
koekjestrommel1 | zondag 22 mei 2011 @ 17:05 |
ik niet snap:http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=941530 |