echt?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nee
900 terug
ingehouden is 1300
Verschuldigd 400
----------------------------
Te ontvangen 900
Maar het staat nog niet in de OP.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:19 schreef fespo het volgende:
ik kan de wiki niet bewerken dus als iemand daar deze link in wilt zetten:
Hier staat deel 3: Het grote "aangifte Inkomstenbelasting 2010 topic" - #3
opgelost.
neequote:Op zondag 27 maart 2011 15:33 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Ik heb een vraag..
Ik heb een inkomen over geheel 2010 van ¤ 10.805, ingehouden loonbelasting ¤ 3.060. Doordat ik zo weinig heb verdient hoor ik toch die ¤ 3.060 terug te krijgen?
Dit heb je al betaald door die 3.060 die ingehouden is. Er staat in dat programma ook... Terug te ontvangen.quote:Alleen ben ik nog ¤ 1.259 verschuldingd aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Klopt dit? Ik begrijp niet dat ik dit bedrag nog moet betalen aan inkomstenbelasting..
uitkeringinstantie vul je dus de naam in.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:45 schreef Breathtaking het volgende:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Heb uiteraard al gezocht op Google maar kan het juiste antwoord niet vinden..
Ik heb dit jaar een lijfrente uitkering ontvangen, waarvan de belastingdienst een groot gedeelte heeft ingehouden. Dit moet ik dus uiteraard opgeven bij mijn aangifte, maar dan krijg je deze vakjes:
[ afbeelding ]
De bedragen op de door mij ontvangen jaaropgaaf zijn echter onderverdeeld in ZVW, loonheffing en het door mij ontvangen bedrag.
Hoe vul ik dit in?
In principe wel.quote:Op zondag 27 maart 2011 11:57 schreef bmwdevil het volgende:
Even een vraag op de valreep.
Als je je hypotheek hebt laten oversluiten in 2010, kan je dan voor de aftrekbare rente de volgende som maken:
Totale hypotheek -/- niet aftrekbare kosten (bijv. laminaat / aflossing DLK) = hyptheek waarover rente aftrekbaar is (bijv. 90%, dus 90% van de totale betaalde rente is aftrekbaar)
Werkt dit zo?
Moet je als een aflossing op de hypotheek zien. Waarna het dus van invloed kan zijn op de hoogte van de eigenwoningschuld van de nieuwe hypotheek.quote:En als je een uitkering hebt gehad van de spaarrekening eigen woning, wat hier mee te doen?
Alvast dank!
Je mag de rente van de eigenwoningschuld aftrekken. Hoe deze is opgebouwd (hypotheek,doorlopend krediet, onderhandse lening, creditcard) maakt niet uit.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:05 schreef bmwdevil het volgende:
Daarnaast nog een andere vraag. Op de site van de belastingdienst staat dat je de betaalde rente mag aftrekken voor zover deze betrekking heeft op je 'eigenwoningschuld'.
Voor een nieuwbouwwoning geldt dat hierbij ook kosten voor bijv. tuinaanleg mogen worden meegenomen.
Stel je telt al deze kosten bij elkaar op en komt op een totale eigenwoningschuld van > EUR 200K en je hebt ook een hypotheek van EUR 200K, máár deze hypotheek is als volgt opgebouwd:
- hypotheek 1 EUR 180K
- hypotheek 2 bouwdepot EUR 15K
- hypotheek 3 aflossing schuld EUR 5K
Mag dan een totaalbedrag van de rente over EUR 200K worden afgetrokken, want dit is de eigenwoningschuld, of mag slecht de rente over EUR 195K worden afgetrokken?
Tot hoever denk je dat de term 'zo weinig' doorloopt?quote:Op zondag 27 maart 2011 15:33 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Ik heb een vraag..
Ik heb een inkomen over geheel 2010 van ¤ 10.805, ingehouden loonbelasting ¤ 3.060. Doordat ik zo weinig heb verdient hoor ik toch die ¤ 3.060 terug te krijgen?
Voor de rest: zie het antwoord van Nizno.quote:Alleen ben ik nog ¤ 1.259 verschuldingd aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Klopt dit? Ik begrijp niet dat ik dit bedrag nog moet betalen aan inkomstenbelasting..
Het ontvangen bedrag is het bruto bedrag.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:58 schreef Breathtaking het volgende:
Wat bedoel je precies met het te ontvangen bedrag? Het gehele bedrag of het bedrag dat ingehouden is?
Ja okay, dus loonheffing bij loonheffing (quote:Op zondag 27 maart 2011 18:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het ontvangen bedrag is het bruto bedrag.
De inhouding is de loonheffing.
Ja.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:11 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja okay, dus loonheffing bij loonheffing () en dan bij uitkering het gehele bedrag..
Nee.quote:En die ZVW hoeft dus nergens en krijg ik sowieso niet terug?
ik gebruik expres de termen zoals jij ze neerzet zodat je niet in de war kan komen.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:58 schreef Breathtaking het volgende:
Wat bedoel je precies met het te ontvangen bedrag? Het gehele bedrag of het bedrag dat ingehouden is?
quote:Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik gebruik expres de termen zoals jij ze neerzet zodat je niet in de war kan komen.
Maar ik zal volgende keer termen gebruiken voor Henk en Ingrid
Okay, dankjewel!quote:
Oh god meid sorry, we kunnen niet allemaal de koningin der belasting zijn.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik gebruik expres de termen zoals jij ze neerzet zodat je niet in de war kan komen.
Maar ik zal volgende keer termen gebruiken voor Henk en Ingrid
ik ook van jou schatquote:
graag gedaan. En is meer leermoment voor mezelf dan dat ik jou het kwalijk neem hoorquote:Op zondag 27 maart 2011 18:21 schreef Breathtaking het volgende:
Oh god meid sorry, we kunnen niet allemaal de koningin der belasting zijn.
Maar toch bedankt voor je hulp.
I know.quote:
quote:[..]
graag gedaan. En is meer leermoment voor mezelf dan dat ik jou het kwalijk neem hoor
Ik hoop toch zeker van nietquote:Op zondag 27 maart 2011 23:39 schreef ItWasWritten het volgende:
Als bedrijf krijg je een boete, maar wanneer je als particulier te laat bent zonder uitstel aan te vragen wat voor consequenties heeft dit? Is een boete mogelijk?
Behalve het feit dat je je uitslag later krijgt natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
Wat is dan de reden dat je uitstel aan kan vragen als particulier? Ook lijkt het net alsof 1 april de max. datum is vind ik, beetje vreemdquote:Op maandag 28 maart 2011 10:24 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Ik hoop toch zeker van niet
Heb vorige week pas die van 2009 gedaan en moet bovendien die van 2008 en 2010 ook nog doen
als je melding hebt dat je aangifte moet doen dan ben je geacht het binnen die periode te doen. InTrePidIviry heeft waarschijnlijk geen verzoeken gehad voor 2008 2009 en 2010.quote:Op maandag 28 maart 2011 13:27 schreef ItWasWritten het volgende:
[..]
Wat is dan de reden dat je uitstel aan kan vragen als particulier? Ook lijkt het net alsof 1 april de max. datum is vind ik, beetje vreemd
Je krijgt eerst nog een herinnering voordat ze boetes gaan uitdelen.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:39 schreef ItWasWritten het volgende:
Als bedrijf krijg je een boete, maar wanneer je als particulier te laat bent zonder uitstel aan te vragen wat voor consequenties heeft dit? Is een boete mogelijk?
Behalve het feit dat je je uitslag later krijgt natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
Is in voorgaande delen ruimschoots aan bod gekomen. Studie met studiefinanciering (het kunnen lenen valt hier ook onder) -> normbedragen -> ontvangen studiefinanciering aftrekken -> drempel aftrekken = aftrekbaar bedrag.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:15 schreef Smeich het volgende:
Mensen, even een vraag
Ik studeer dit jaar af voor mijn tweejarige master en heb sinds 31 augustus 2010 geen studiefinanciering meer ontvangen (764.88 euro had ik wel mogen ontvangen over de overige acht maanden van 2010) en ook geen gebruik meer gemaakt van mijn gratis reisproduct. Kan ik nu de kosten voor het collegegeld in 2010 gebruiken als aftrekpost? I'm somewhat confused...
Ook heb ik medio 2010 een laptop gekocht voor ¤539 die ik nodig (heb ge)had voor mijn studie aangezien ik die oa nodig had voor mijn field research in het buitenland en waar ik toch ook bijna alleen maar achter zit voor mijn studie. Dit kan ik zodoende dus ook gebruiken?
Thanks in advance people
Als je te laat bent heeft nog niet meteen consequenties, er wordt eerst een herinnering en later nog een aanmaning toegestuurd, als er binnen de aanmaning gestelde termijn geen aangifte is binnengekomen wordt er een verzuimboete in rekening gebracht.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:39 schreef ItWasWritten het volgende:
Als bedrijf krijg je een boete, maar wanneer je als particulier te laat bent zonder uitstel aan te vragen wat voor consequenties heeft dit? Is een boete mogelijk?
Behalve het feit dat je je uitslag later krijgt natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
Waarom in box 3? En als Pa niets betaald, dan zijn er toch geen inkomsten?quote:
De inkomsten hoef je in box 3 ook niet op te geven. In box 3 is de waarde van het onroerend goed (minus de eventuele schuld die er op rust) belast.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom in box 3? En als Pa niets betaald, dan zijn er toch geen inkomsten?
Dat is waar idd, dan zou het resultaat uit overige werkzaamheden zijn in box 1quote:Op maandag 28 maart 2011 19:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De inkomsten hoef je in box 3 ook niet op te geven
Tuurlijk, da's waar ook! In box 3 wordt vermogen belast. Maar dan maakt de hele situatie met die pa toch ook niets uit? Het eigendom blijft gewoon bij dezelfde persoon liggen als waar het altijd al lag.. begrijp ik dat goed?quote:In box 3 is de waarde van het onroerend goed (minus de eventuele schuld die er op rust) belast.
Je betaalt dus wel belasting terwijl je geen inkomsten hebt.
Ook al zou er huur ontvangen worden, dan nog is het box 3.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat is waar idd, dan zou het resultaat uit overige werkzaamheden zijn in box 1
Welke situatie met pa? Het maakt voor de IB inderdaad niet uit wie er in woont en hoeveel huur er ontvangen wordt.quote:[..]
Tuurlijk, da's waar ook! In box 3 wordt vermogen belast. Maar dan maakt de hele situatie met die pa toch ook niets uit? Het eigendom blijft gewoon bij dezelfde persoon liggen als waar het altijd al lag.. begrijp ik dat goed?
Succes.quote:(ok... ben idd wat aan het oefenen voor een vakje belastingrecht)
Nope. Als het onroerend goed in box 3 zit, zijn de huurinkomsten onbelast en de kosten niet aftrekbaar.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:52 schreef RobertoCarlos het volgende:
Toch even: de inkomsten uit de huur die komen toch wel in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden? Het vermogen van het huis idd niet, dat zit in box 3
Nee, je kunt het niet spreiden over meerdere jaren. Net als dat kosten alleen in het jaar van betaling aftrekbaar zijn, moet je die ook als een betaling zien: het is aftrekbaar in het jaar dat je de beschikking krijgt.quote:Op maandag 28 maart 2011 20:30 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb de volgende vraag.
Ik heb in 2009 mijn studie afgerond en ik kreeg februari 2010 bericht dat mijn basisbeurs wordt kwijtgescholden en dat ik alleen de lening hoef terug te betalen.
Nu ben ik net bezig met het invullen van mijn aangifte en ik zie daar opeens dat je studiefinanciering van vorige jaren kan aftrekken als dit een lening is geworden.
Nu vraag ik mij af: Kan ik mijn complete lening aftrekken? En zo ja, kan ik dit evt spreiden over meerdere jaren?
Ok dat verwachtte ik al. Maar begrijp ik het wel goed dat ik m'n complete lening mag aftrekken? Nu heb ik niet zoveel geleend, ongeveer 4k, maar er zijn mensen die 15k+ hebben geleend, dus het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je alles mag aftrekken...quote:Op maandag 28 maart 2011 20:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, je kunt het niet spreiden over meerdere jaren. Net als dat kosten alleen in het jaar van betaling aftrekbaar zijn, moet je die ook als een betaling zien: het is aftrekbaar in het jaar dat je de beschikking krijgt.
Ja, je mag alle schulden (m.u.v. belastingschulden) aftrekken. Maar je hebt wel een drempel. Dus effectief kun je niet alles in aftrek brengen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:12 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Ok dat verwachtte ik al. Maar begrijp ik het wel goed dat ik m'n complete lening mag aftrekken? Nu heb ik niet zoveel geleend, ongeveer 4k, maar er zijn mensen die 15k+ hebben geleend, dus het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je alles mag aftrekken...
Ook dat moet je invullen en kun je verdelen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Vraagje. Als je getrouwd bent en 1 van de personen heeft een eenmanszaak, dan vult die de aparte ondernemersaangifte in, maar ook natuurlijk het particuliere deel. Hoe gaat dit dan te werk bij bijv. gezamenlijk box3 vermogen of eigen woning omdat ze wel fiscaal partners zijn?
Dat is iets lastiger want je moet de gegevens bij beide aangiftes invullen. En dan handmatig gaan schuiven.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Je kan het natuurlijk ook gewoon bij 1 persoon allemaal invullen, maar hoe ga je dat dan verdelen bij 2 aparte aangiftes?
WUO veronderstelt een onderneming. Ik neem aan dat je wel de ondernemersaangifte hebt ingevuld. Maar gezien je vraagstelling heb ik het vermoeden dat het niet zo is,...quote:Op maandag 28 maart 2011 22:36 schreef Laureline het volgende:
Net als ik bijna klaar ben met mijn aangifte inkomstenbelasting ondernemers, verschijnt er een sinds dit jaar voor mij nieuw kopje 'Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet'. Volgens de info:
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Dit scherm verschijnt alleen als u in 2010 minimaal 1 van de volgende inkomsten had:
- inkomsten uit overig werk, bijvoorbeeld freelance-inkomsten of inkomsten volgens de artiestenregeling
- periodieke uitkeringen waarop geen loonheffing werd ingehouden, zoals alimentatie
- buitenlands loon
- buitenlandse uitkeringen
Geen van deze dingen is op mij van toepassing, ik heb gewoon een VAR-WUO, maar toch popt-ie op![]()
Behalve dat ik me afvraag hoe dat zou kunnen, weet ik nu ook niet zeker welk bedrag ik in het veld 'loon Zorgverzekeringswet' moet invullen: ik neig naar gewoon 0, omdat dit over het inkomen uit overige werkzaamheden geldt? Ik heb namelijk alleen WUO, en geen loon, of 'jaaropgaaf van werkgever of uitkeringsinstantie'.
Kan wel, gebeurt alleen niet automatisch, moet je dan schriftelijk om verzoeken bij je kantoor. Gebeurt alleen automatisch als betalingstermijn is verlopen van de aanslag die je moet betalen, maar dat is geen aanrader sinds er anders rente in rekening wordt gebracht.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:44 schreef Johnny Blaze het volgende:
Moet waarschijnlijk 600 euro terugbetalen. Weet iemand of dat ook verrekend kan worden met de voorlopige aanslag 2011?
Maar toch niet van box 1 maar van box 3? Ik kreeg de indruk dat het van box1 was...quote:Op maandag 28 maart 2011 22:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, je mag alle schulden (m.u.v. belastingschulden) aftrekken. Maar je hebt wel een drempel. Dus effectief kun je niet alles in aftrek brengen.
Vermoedelijk dat jij dan wel het stukje WUO of ROW hebt ingevuld. Als je daarop namelijk 0 invult dan zal dit stukje tevoorschijn komen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:36 schreef Laureline het volgende:
Net als ik bijna klaar ben met mijn aangifte inkomstenbelasting ondernemers, verschijnt er een sinds dit jaar voor mij nieuw kopje 'Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet'. Volgens de info:
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Dit scherm verschijnt alleen als u in 2010 minimaal 1 van de volgende inkomsten had:
- inkomsten uit overig werk, bijvoorbeeld freelance-inkomsten of inkomsten volgens de artiestenregeling
- periodieke uitkeringen waarop geen loonheffing werd ingehouden, zoals alimentatie
- buitenlands loon
- buitenlandse uitkeringen
Geen van deze dingen is op mij van toepassing, ik heb gewoon een VAR-WUO, maar toch popt-ie op![]()
Behalve dat ik me afvraag hoe dat zou kunnen, weet ik nu ook niet zeker welk bedrag ik in het veld 'loon Zorgverzekeringswet' moet invullen: ik neig naar gewoon 0, omdat dit over het inkomen uit overige werkzaamheden geldt? Ik heb namelijk alleen WUO, en geen loon, of 'jaaropgaaf van werkgever of uitkeringsinstantie'.
Pfff, al die vragen door elkaar. Moet even weer terug naar de bron.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:05 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Maar toch niet van box 1 maar van box 3? Ik kreeg de indruk dat het van box1 was...
Ook de belastingdienst kan fouten maken en niet op de hoogte zijn van de feiten en omstandigheden waarin je de garagebox gebruikt.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:12 schreef fryslan99 het volgende:
Hallo iedereen
Ik heb in 2010 een huis gekocht, dus het wordt allemaal wat gecompliceerder.
Nu is het geval dat ik een huis met een aparte garagebox heb gekocht (2 kadastrale objecten), hiervoor heb ik een hypotheek gekregen, dus niet voor beide gespecificeerd.
Ik heb precies hetzelfde geval gevonden in Belastingaangifte 2007 deel 4 met de naam irule25.
Nu zegt MenAtWork dat er geen splitsing noodzakelijk is. Omdat mijn belasting aangifte van te voren ingevuld is door de belasting dienst staat de garage box in de 'onroerende zaken' en valt onder box 3. Betekend dit dat ik deze gewoon kan verwijderen uit 'onroerende zaken' ? En de als WOZ waarde de som van de WOZ van het huis en garage mag invullen (sectie 'eigen woning') ?
Klopt. Het gaat om het verzamelinkomen.quote:Ik las ook dat voor het toetsing inkomen voor de zorg toeslag je de hypotheekrente van het bruto inkomen (wat op de jaaropgave staat) mag aftrekken. Is dit waar ?
Zeg maar waar we de factuur naar toe kunnen sturen.quote:Alvast bedankt voor de antwoorden!
Ok, maar hoe kan ik dat uitrekenen? Welk deel valt in box1?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Pfff, al die vragen door elkaar. Moet even weer terug naar de bron.
Studiekosten zitten in box 1 inderdaad. Een eventuele schuld die je nog moet terugbetalen, kun je in box 3 opvoeren. Welk deel er in box 1 valt, moet je dus even uitrekenen.
De help of de handleiding op de site van de belastingdienst lezen.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:17 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Ok, maar hoe kan ik dat uitrekenen? Welk deel valt in box1?
Verklaar je vermoeden? Ik zit hier gewoon in grote lijnen dezelfde ondernemersaangifte in te vullen als de voorafgaande jaren. Niet iedere onderneming is een multinational met een accountantsafdeling, er bestaan ook nog kleine zelfstandigen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
WUO veronderstelt een onderneming. Ik neem aan dat je wel de ondernemersaangifte hebt ingevuld. Maar gezien je vraagstelling heb ik het vermoeden dat het niet zo is,...
Ik heb geen werkgever of uitkerende instantie, dus ook geen jaaropgaven, dus ook geen bedrag om in te vullen lijkt me. Dan zou het dus 0 moeten zijn. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt altijd gewoon berekend over mijn ondernemingswinst.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:09 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Vermoedelijk dat jij dan wel het stukje WUO of ROW hebt ingevuld. Als je daarop namelijk 0 invult dan zal dit stukje tevoorschijn komen.
Je vult daarop in het Loon voor de ZVW dat er namelijk vermeld staat op de jaaropgaven van je werkgever/uitkerende instantie. Dit om te berekenen over welk bedrag van je ROW/WUO nog een bijdrage berekend moet worden.
Ik heb hier zelf al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden. Vandaar dat ik hoopte hier uitsluitsel te krijgen. (Ik vind dingen liever zelf dan dat ik het op een forum vraag, no offence;))quote:Op maandag 28 maart 2011 23:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De help of de handleiding op de site van de belastingdienst lezen.
Daarin staat hoe om te gaan met kwijtschelding e.d.
Sow, mevrouw is op haar teentjes getrapt?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:21 schreef Laureline het volgende:
[..]
Verklaar je vermoeden? Ik zit hier gewoon in grote lijnen dezelfde ondernemersaangifte in te vullen als de voorafgaande jaren. Niet iedere onderneming is een multinational met een accountantsafdeling, er bestaan ook nog kleine zelfstandigen.
Het deel op blz. 4 is niet van toepassing?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:23 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Ik heb hier zelf al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden. Vandaar dat ik hoopte hier uitsluitsel te krijgen. (Ik vind dingen liever zelf dan dat ik het op een forum vraag, no offence;))
Maar ik kan nergens terugvinden hoe het zit met studiefinanciering het jaar nadat je bent afgestudeerd, enkel in het jaar dat je studiefinanciering krijgt.
Het komt me wel vreemd voor, omdat dit gaat over inkomsten die juist niet met de onderneming te maken hebben, maar overige inkomsten, dat zegt tenminste de uitleg op de aangifte, die ik heb gequote. Vandaar dat het in de voorafgaande jaren niet voorkwam, dit kopje, want andere inkomsten heb ik niet.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Sow, mevrouw is op haar teentjes getrapt?
Ik dacht dat ik normaal een antwoord op je vraag probeerde te geven. Wie heeft het over een multinational met een accountantsafdeling.
Even voor de duidelijkheid: we proberen hier te helpen, hoor. En voor niks!
Als je winst uit onderneming hebt, zul je de premie ZVW nog moeten afdragen. Als je vorig jaar dezelfde aangifte hebt gedaan, was je dit niet vreemd voor gekomen.
Als je de genoemde inkomsten niet hebt, hoef je er ook niets in te vullen. De ZVW-premie wordt dan alleen berekend over je winst uit onderneming. Om te voorkomen dat je teveel (of te weinig) premie betaalt als je verschillende inkomensbronnen hebt, wordt gevraagd dit op te geven.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:37 schreef Laureline het volgende:
.
[..]
Het komt me wel vreemd voor, omdat dit gaat over inkomsten die juist niet met de onderneming te maken hebben, maar overige inkomsten, dat zegt tenminste de uitleg op de aangifte, die ik heb gequote. Vandaar dat het in de voorafgaande jaren niet voorkwam, dit kopje, want andere inkomsten heb ik niet.
Ik vraag me dus ook af waar de Belastingdienst dit op baseert, dat er ineens nog andere inkomsten/uitkeringen door mij zijn ontvangen in 2010?
Ik bel ze morgen wel even om uit te vogelen hoe dit kan, vind het erg vreemd.
Slaap lekker en tx voor alle DMetjesquote:Op maandag 28 maart 2011 23:40 schreef ManAtWork het volgende:
Voor vandaag heb ik wel weer genoeg aangiftes en belastingen gezien.
Iedereen een goede nacht en wie weet tot morgen.
Okee, dan vul ik voorlopig gewoon 0 in. Thanks!quote:Op maandag 28 maart 2011 23:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je de genoemde inkomsten niet hebt, hoef je er ook niets in te vullen. De ZVW-premie wordt dan alleen berekend over je winst uit onderneming. Om te voorkomen dat je teveel (of te weinig) premie betaalt als je verschillende inkomensbronnen hebt, wordt gevraagd dit op te geven.
Inderdaad, de meegegeven link is niet van toepassing. Immers: de studieschuld / lening staat geheel los van Box1. In de hele discussie is onvoldoende onderscheid gemaakt tussen: studie met studiefinanciering (in voorgaande jaren) - Box 1 en studieschuld - Box 3. Studiekostenaftrek in voorgaande jaren is een aftrekpost die toegepast kan worden als de studie niet is afgemaakt en men het bericht krijgt toegestuurd dat de prestatiebeurs (hier: basisbeurs) moet worden terugbetaald. NB: Uitsluitend in het jaar dat de DUO-IB groep de beschikking heeft verstuurd, is deze aftrekpost Box-1 mogelijk. Voor alle terug te betalen jaren tegelijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het deel op blz. 4 is niet van toepassing?
is misschien de makkelijkste oplossing inderdaad. Ik ga er dan maar van uit dat mijn werkgever de gegevens juist heeft doorgegevenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 06:16 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
De kans is behoorlijk groot dat je een verzuimboete krijgt, dus als de raphazen uitstel aanvragen via een korte maar duidelijke brief.
Waarom download je je gegevens niet van de site van de belastingdienst, daar zitten je inkomensgegevens ook in.
Je kan anders eventueel bellen en direct uitstel aanvraag t/m 1 september. Dit moet je dan wel aanvragen voor 1 april anders moet het middels een brief.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 05:32 schreef San_Andreas het volgende:
lakse gast die ik ben (in een paar jaar tijd zo geworden, honestly, vroeger was ik totaal anders) gaat het me niet lukken om het te in te leveren voor 1 april. Werkgever is me namelijk vergeten mijn jaaropgaaf over 2010 toe te sturen. Is dat erg?
Je kan de kosten voor de studie van de kinderen niet in aftrek brengen. Je kan het eventueel wel meenemen bij de aftrekpost van levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar mits er wordt voldaan aan de voorwaarden. http://www.belastingdiens(...)aftrekposten-03.htmlquote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:06 schreef ItWasWritten het volgende:
Het is dus zo dat ik studiekosten af kan trekken wanneer ik een studie volg.
Stel ik betaal het lesgeld voor mijn kinderen die een hbo studie doen, kan ik dat zelf opgeven dan? (zelf doe ik uiteraard geen studie, ik betaal wel)
Welnee, je krijgt eerst nog een briefje dat je nog 2 weken de tijd hebt om aangifte te doen, daarna komt de boete pas in beeld. En die brieven worden echt niet op 2 april verzonden.. Geen paniek dus!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 06:16 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
De kans is behoorlijk groot dat je een verzuimboete krijgt, dus als de raphazen uitstel aanvragen via een korte maar duidelijke brief.
Dat.quote:Waarom download je je gegevens niet van de site van de belastingdienst, daar zitten je inkomensgegevens ook in.
Uitstel aanvragen kan ook electronisch, zie:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:13 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Je kan anders eventueel bellen en direct uitstel aanvraag t/m 1 september. Dit moet je dan wel aanvragen voor 1 april anders moet het middels een brief.
Als je iets later bent dan 1 april is dat nog geen probleem. Er wordt later eerst nog een herinnering anders gestuurd en vervolgens nog een aanmaning. Pas als je binnen het termijn dat in de aanmaning gesteld is niet de aangifte hebt ingediend wordt er een verzuimboete in rekening gebracht.
Lastig om te zeggen, wat vul je in bij je aangifte?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:01 schreef lipper het volgende:
Waarom moet ik altijd betalen.
Nu weer 232 euro, heb nog nooit een cent terug gehad.
Nee pas vanaf 2011 is het 1 peildatum geworden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:50 schreef BeamofLight het volgende:
Question:
heb mijn aangifte allaang verstuurd, maar nu las ik ergens dat je je eigen vermogen/spaargelden op moeten geven die je had per 31-12 en niet het gemiddelde van 1-1-2010 en 31-12-2010. Klopt dit? En zo ja: kan en moet ik het nog veranderen en weer opsturen?
Gaat om ongeveer 60-70 euro verschil. Of gewoon laten zitten en achteraf die 7 tientjes terugbetalen, of ben je dan een boefje in hun ogen?
Als jij hem voor 1 april indient heb je iig de garantie om voor 1 juli bericht te gaan ontvangen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:52 schreef Pollewoppie het volgende:
Het zal vast al zijn genoemd maar wanneer kan ik ongeveer mijn geld verwachten?
Ik heb op 12 januari de aangifte digitaal verzonden... ik krijg 2650 Euro terug dus zou het graag snel krijgen...
He Yoshi, lang geleden. Bedankt. Ok. Betreft dus aangifte IB2011quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:54 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee pas vanaf 2011 is het 1 peildatum geworden.
Gewoon een huis verhuren is niet genoeg voor ROW.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:52 schreef RobertoCarlos het volgende:
Toch even: de inkomsten uit de huur die komen toch wel in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden? Het vermogen van het huis idd niet, dat zit in box 3
ManAtWork bedankt. Ik heb er niet bij gezegd dat de garage alleen via de openbare weg is te bereiken en een apart adres heeft (het zijn allemaal garage boxen aan elkaar, maar ligt toevallig wel precies achter mijn huis). Ik begin nu zelf ook te twijfelen omdat ik met de belastingdienst heb gebeld en deze meneer zei dat de garage onder box3 valt. Is dit waar ?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ook de belastingdienst kan fouten maken en niet op de hoogte zijn van de feiten en omstandigheden waarin je de garagebox gebruikt.
[..]
Klopt. Het gaat om het verzamelinkomen.
[..]
Zeg maar waar we de factuur naar toe kunnen sturen.
He, ja heel lang geleden........ denk ik, want ik heb geen flauw idee wie je bentquote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:48 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
He Yoshi, lang geleden. Bedankt. Ok. Betreft dus aangifte IB2011
Dan vraag ik me af wat Meesteroog hiermee bedoelt:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 01:42 schreef belfis het volgende:
[..]
Inderdaad, de meegegeven link is niet van toepassing. Immers: de studieschuld / lening staat geheel los van Box1. In de hele discussie is onvoldoende onderscheid gemaakt tussen: studie met studiefinanciering (in voorgaande jaren) - Box 1 en studieschuld - Box 3. Studiekostenaftrek in voorgaande jaren is een aftrekpost die toegepast kan worden als de studie niet is afgemaakt en men het bericht krijgt toegestuurd dat de prestatiebeurs (hier: basisbeurs) moet worden terugbetaald. NB: Uitsluitend in het jaar dat de DUO-IB groep de beschikking heeft verstuurd, is deze aftrekpost Box-1 mogelijk. Voor alle terug te betalen jaren tegelijk.
quote:Op maandag 28 maart 2011 20:30 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb de volgende vraag.
Ik heb in 2009 mijn studie afgerond en ik kreeg februari 2010 bericht dat mijn basisbeurs wordt kwijtgescholden en dat ik alleen de lening hoef terug te betalen.
Nu ben ik net bezig met het invullen van mijn aangifte en ik zie daar opeens dat je studiefinanciering van vorige jaren kan aftrekken als dit een lening is geworden.
Nu vraag ik mij af: Kan ik mijn complete lening aftrekken? En zo ja, kan ik dit evt spreiden over meerdere jaren?
Een bevestiging van wat ik al had aangegeven: lening valt in box 3.quote:Voor Meesteroog die zijn studie met succes in 2009 heeft afgerond geldt: de studieschuld is uitsluitend aftrekbaar in Box 3: Sparen en Beleggen. Zoals reeds gesteld: de studieschuld is slechts 'aftrekbaar' (in mindering te brengen) als er positief Box-3 vermogen tegenover staat. Maw: Meesteroog zal niets met de studieschuld kunnen als hij / zij geen ¤ 20.785 spaargeld / vermogen heeft. Als dat in 2009, 2010, 2011 niet het geval is misschien in de komende jaren.
Ter ontnuchtering: de ¤ 4000 schuld wordt verminderd met de drempel van ¤ 2900 die voor schulden geldt. Resteert: ¤ 1100 schuld. In mindering te brengen op het positief vermogen. Levert: ¤ 13 / ¤ 14 minder te betalen belasting per jaar op.
Zit als het goed is allemaal verwerkt in je jaaropgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 17:59 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben bijna klaar met invullen, maar ik heb een paar dingen waarvan ik niet weet waar ik ze kwijt moet:
1) ik heb vakantiegeld ontvangen, een deel eindejaarsuitkering en een vergoeding zorgverzekering. Waar kan ik dit kwijt in het aangifteformulier?
Box 3, overige schulden.quote:2) eerder las ik hier dat ik mijn studieschuld ook moet opgeven, waar kan dit?
Alvast bedankt voor de reacties.
Tsja, met halve of onvolledige informatie is het moeilijk om het juist antwoord te geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:45 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
ManAtWork bedankt. Ik heb er niet bij gezegd dat de garage alleen via de openbare weg is te bereiken en een apart adres heeft (het zijn allemaal garage boxen aan elkaar, maar ligt toevallig wel precies achter mijn huis). Ik begin nu zelf ook te twijfelen omdat ik met de belastingdienst heb gebeld en deze meneer zei dat de garage onder box3 valt. Is dit waar ?
Nee, je moet uitgaan van de situatie op het moment van aankoop. Dan moet je op basis van de waarde van de woning en de waarde van de garage de schuld verdelen in een eigenwoningschuld (box 1) en een schuld op overig onroerend goed (box 3). Deze verhouding kun je de jaren erna ook aanhouden. Onafhankelijk wat de WOZ-waarden dan doen.quote:En mocht dat zo zijn dan wordt de rente die ik mag aftrekken gelijk aan (WOZ huis / (WOZ huis + WOZ garage)) * rente totale hypotheek. Dus naar verhoudingen van de WOZ waarde van de verschillende objecten.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ze hebben het daar alleen maar over dingen als lesgeld en studieboeken. Waar moet ik mijn studieschuld invullen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zit als het goed is allemaal verwerkt in je jaaropgave.
[..]
Box 3, overige schulden.
Je zit in box 1 te kijken, niet in box 3.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ze hebben het daar alleen maar over dingen als lesgeld en studieboeken. Waar moet ik mijn studieschuld invullen?
Edit:
De volgende kosten mag u aftrekken:
lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
kosten voor studieboeken of vakliteratuur
afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u dat goed ook gebruikte voor uw studie of opleiding. Gebruikte u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties)
U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze moet u laten opmaken door een erkend instituut.
----
Ik zie mijn studieschuld hier nergens bij staan hoor.
Datgene wat je hebt gequote komt bij de studieschulden uit box 1.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:58 schreef Viking84 het volgende:
Nee ik zit wel in box 3, sparen en beleggen. Ik had wel wat spaargeld, maar ik weet nu echt niet meer hoeveel dat was hoor. Pff, ik laat die hele studieschuld wel zitten, kan dat?.
Ok, hier kan ik iets meequote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Datgene wat je hebt gequote komt bij de studieschulden uit box 1.
Maar inderdaad, als je niet meer dan (iets meer dan) ¤ 20.000 aan spaargeld hebt, heeft het invullen van de studieschuld ook geen effect.
En achterwege laten van een schuld kan/mag altijd.
Ahahh, heb je de vragen juist beantwoord, dan hoef je het inderdaad niet in te vullen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, hier kan ik iets mee. Ik heb idd lang geen 20.000 aan spaargeld en bij mij kwam er dus niet een vervolgscherm over schulden, vandaar de verwarring.
Alleen zijn de waarde van de woning en de waarde van de garage zijn nooit apart benoemd. Ik heb even door het taxatie raport gebladerd, er staan alleen bedragen in voor beide objecten samen. Zou ik hier nog achter aan moeten ? of toch de WOZ waarde's gebruiken ?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:41 schreef ManAtWork het volgende:Nee, je moet uitgaan van de situatie op het moment van aankoop. Dan moet je op basis van de waarde van de woning en de waarde van de garage de schuld verdelen in een eigenwoningschuld (box 1) en een schuld op overig onroerend goed (box 3). Deze verhouding kun je de jaren erna ook aanhouden. Onafhankelijk wat de WOZ-waarden dan doen.
Kosten hypotheekakte? Taxatie voor financiering?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:16 schreef Stansfield het volgende:
Even voor de zekerheid. Ik heb in 2010 een nieuwbouwwoning gekocht. En ik heb nu de volgende aftrekposten ingevuld:
Natuurlijk de hypotheekrente.
De bouwrente
Afsluitprovisie
NHG kosten
Heb ik nu alle aftrekposten? Of zie ik wat over het hoofd?
Thx!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ahahh, heb je de vragen juist beantwoord, dan hoef je het inderdaad niet in te vullen.
Opgelost! Slotje!
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kosten hypotheekakte? Taxatie voor financiering?
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.
Kosten hypotheekakte? Is dat voor de notaris en kadastrale rechten voor de hypotheekakte?
Als je het een naam wilt geven,...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:20 schreef fryslan99 het volgende:
@ManAtWork U bent zeker acountant of iets dergelijks
Ach, we komen er wel.quote:Ik was idd niet helemaal volledig. Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord. Ik zet de garage in box3
Vreemd,... als het twee losstaande objecten zijn, zou je toch zeggen dat ze bij elkaar horen,...quote:Dan hopelijk nog 2 vragen.
Je zeg:
[..]
Alleen zijn de waarde van de woning en de waarde van de garage zijn nooit apart benoemd. Ik heb even door het taxatie raport gebladerd, er staan alleen bedragen in voor beide objecten samen. Zou ik hier nog achter aan moeten ? of toch de WOZ waarde's gebruiken ?
Klopt. Met die verhouding moet je de kosten e.d. toe gaan rekenen aan box 1 en box 3.quote:Deze verhouding van de waarde van het huis en de waarde van de garage geldt ook voor de rente die ik mag aftrekken neem ik aan ?
Nee hoor. Als ik geen zin meer heb om te antwoorden, klap ik de laptop gewoon dicht.quote:Ik hoop dat ik niet begin te zeuren met al mijn vragen
Yup.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.
Kosten hypotheekakte? Is dat voor de notaris en kadastrale rechten voor de hypotheekakte?
Bij mij staat er niet speciaal wat ik mag aftrekken en wat niet. Ik heb de volgende kosten op mijn afrekening van de notaris staan:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:24 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?
Let dan wel even op dat je wel de bedragen inclusief BTW neemt! Meestal wordt die apart genoemd op de factuur.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:24 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?
De kosten hypotheekakte dus. En nogmaals: let op de BTW!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:27 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bij mij staat er niet speciaal wat ik mag aftrekken en wat niet. Ik heb de volgende kosten op mijn afrekening van de notaris staan:
KoopsommenKadastrale kosten:
Rentevergoedingkoopprijs:
19% BTW
kosten hypotheeakte
Notarikosten hypotheekakte
Omzetbelasting
Kadastraal recht hypotheek
Ik heb de btw er ook bijgedaan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Let dan wel even op dat je wel de bedragen inclusief BTW neemt! Meestal wordt die apart genoemd op de factuur.
Geld dit ook voor de 'aftrekbare financieringskosten' (dus ook de kosten van de notaris en dergelijke)?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:Klopt. Met die verhouding moet je de kosten e.d. toe gaan rekenen aan box 1 en box 3.
duidelijk, alleen werkt het bij mij niet zo. Moet ik eerst ergens inloggen of zo?quote:Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2011. Pas na 1 maart 2011 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.
Belastingdienst bellen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Ynske het volgende:
zucht, gister getracht aangifte te verzenden, kreeg een foutmelding, vandaag probeer ik t opnieuw, krijg steeds de melding dat men niet in kan loggen met Digid, op t scherm van de BD. krijg geen inlogscherm van Digid. opnieuw proberen helpt niet... iemand een idee wat nu te doen?
Als je het aangifteprogramma installeert en voor het eerst opent dan vraagt hij je of je dat wil, en dan moet je inloggen met DigID.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:15 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
duidelijk, alleen werkt het bij mij niet zo. Moet ik eerst ergens inloggen of zo?
Gewoon nogmaals op verzenden drukken en opnieuw inloggen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:31 schreef Stansfield het volgende:
Hoe verzend je je aangifte nogmaals met wijzigingen?
Ja. (Al zou je een ander standpunt kunnen innemen en de discussie aangaan.)quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:34 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Ik heb de btw er ook bijgedaan.
Dan heb toch nog een vraag:
[..]
Geld dit ook voor de 'aftrekbare financieringskosten' (dus ook de kosten van de notaris en dergelijke)?
dat werkt hier dus nietquote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gewoon nogmaals op verzenden drukken en opnieuw inloggen.
dat word de uitdaging morgenquote:
Al een andere PC geprobeerd? Of een andere browser?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat werkt hier dus niet
[..]
dat word de uitdaging morgen
duidelijk, kan het ook met terugwerkende kracht of moet ik dan de boel eerst opnieuw installeren?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:24 schreef Tegan het volgende:
[..]
Als je het aangifteprogramma installeert en voor het eerst opent dan vraagt hij je of je dat wil, en dan moet je inloggen met DigID.
Het was al gelukt. Hartelijk dank voor alle tips.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gewoon nogmaals op verzenden drukken en opnieuw inloggen.
Lijkt me wel. Nieuwe aangifte openen in het programma bij 'open bestand'.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:34 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
duidelijk, kan het ook met terugwerkende kracht of moet ik dan de boel eerst opnieuw installeren?
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Al een andere PC geprobeerd? Of een andere browser?
Altijd leuk om te horen.quote:
Schamen is niet nodig. Komt wel vaker voor, hoor.quote:dat ik daar niet opgekomen ben
iets met browser afsluiten, en dan werkt t wel weer![]()
* Ynske schaamt zich diep
Is het een levensverzekering die uitsluitend uitkeert bij invaliditeit, ziekte of ongeval?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:14 schreef Sheep666 het volgende:
Stomme vragen bestaan niet zeggen ze... heb geen idee waar ik de WEV van de levensverzekering moet invullen in Box 3.
Heb van de RVS een mooi overzicht gehad:
Levensverzekering: XXXX
Waarde in het Economisch Verkeer per 31/12/2010: ¤ 838 (wat de waarde op 01/01/2010 was staat er niet bij, of is dat niet nodig?)
Ivm wat spaarcentjes moet ik het denk ik opgeven, maar in welk vakje?
Help please...
Dan hoef je het niet op te geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:33 schreef Sheep666 het volgende:
Deze keert uit bij overlijden van 1 van de partners
Zodat er ook wat vragen in dit topic terecht komen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:37 schreef Sheep666 het volgende:
Waarom zetten ze dat er dan niet bij, scheelt me weer wat stress lol
Enorm bedankt MAW!!
Het is maar goed dat het niet ontroert,...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:55 schreef kastanova het volgende:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik heb een chalet gekocht voor een toch wel noemenswaardig bedrag.
Kan ik dit meenemen in de aangifte?
Dit aangezien het feitelijk verplaatsbaar en dus geen ontroerend goed is.
Whehehequote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het is maar goed dat het niet ontroert,...
Anders was het een slechte investering.
Ik neem voor het gemak even aan dat je het over een stacaravan hebt omdat je aangeeft dat het feitelijk verplaatsbaar is.quote:
Het ding staat muurvast.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik neem voor het gemak even aan dat je het over een stacaravan hebt omdat je aangeeft dat het feitelijk verplaatsbaar is.
Dan komen de volgende vragen tevoorschijn:
• Is de stacaravan duurzaam met de grond verenigd? Hiervan is sprake als de stacaravan of het recreatieonderkomen naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven.
• Is het voor iedereen duidelijk dat het recreatieonderkomen bestemd en gebouwd is om duurzaam ter plaatse te blijven?
• Bij twijfel geven de verkeersopvattingen de doorslag, dat wil zeggen de in de maatschappij geldende opvattingen.
Wat is hierop uw antwoord?
Dan kwalificeert het als ontroerend goed. (quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:09 schreef kastanova het volgende:
[..]
Het ding staat muurvast.
Het heeft zelfs een eigen ISRA-punt.
Dus dan kan ik het zonder gezeik opvoeren?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kwalificeert het als ontroerend goed. ()
Dat kan ik natuurlijk niet garanderen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:17 schreef kastanova het volgende:
[..]
Dus dan kan ik het zonder gezeik opvoeren?
Thanx.
ik moet ze wel nog eerst downloaden, WAAR???quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:37 schreef Tegan het volgende:
[..]
Lijkt me wel. Nieuwe aangifte openen in het programma bij 'open bestand'.
Via dat programma. Die opent dan in je browser een link.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:54 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
ik moet ze wel nog eerst downloaden, WAAR???
20 jaar compuervaring, 15 jaar op het web , toch kom ik er niet uitquote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:57 schreef Tegan het volgende:
[..]
Via dat programma. Die opent dan in je browser een link.
ik krijg die vraag gewoon nietquote:Op woensdag 30 maart 2011 00:02 schreef Tegan het volgende:
Die eerste dus, en dan de stappen volgen. Hij vraagt daarna of je je gegevens wil downloaden.
2 dagen terugquote:Wanneer heb je je aangifteprogramma gedownload?
ga ik proberenquote:Op woensdag 30 maart 2011 00:04 schreef Tegan het volgende:
https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2011/index.html
Ben jij toevallig degene met het hoogste inkomen?quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:45 schreef Kaza het volgende:
Help, snap er niets meer van.
Net als voorgaande jaren probeer ik aangifte te doen. Eerst die van mijzelf, eigen bedrijfje zonder aktiviteit afgelopen jaar (dus alles 0), daarnaast een baan in loondienst. Aangifte voor ondernemers invullen dus, alleen voor mezelf en niet voor mijn man.
Aftrekkosten mogen verdeeld worden, na wat geschuif komt alles bij mij te staan, dit levert een teruggave op van 1500 euro.
Daarna mijn man zijn aangifte gedownload. We doen apart aangifte, volgens mij is dat de bedoeling i.v.m. het feit dat ik een eenmanszaak heb. Wel zijn we (neem ik aan) fiscale partners.
Hij is in loondienst, alles ingevuld en wederom de (gezamelijke) aftrekposten ingevuld. Na wat geschuif blijkt bij hem dat als alles onder zijn naam staat, hij het maximale van 600 euro terug kan krijgen?!
Wat doe ik fout?
Nee, mijn man verdient veel meer dan ik dus daar kan het niet aan liggen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 07:15 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Ben jij toevallig degene met het hoogste inkomen?
Ligt eraan als jij de aangifte elektronisch doet of op papier. Hou in ieder geval rekening met de heffingskortingen waar je mogelijk recht op hebt zoals de alleenstaande ouderkorting. Als je daarnaast eventueel inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking heeft ook nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:39 schreef PLAE@ het volgende:
Heeft iemand nog tips voor een alleenstaande moeder (van 2 kinderen onder de 12)Bijzonderheden/zaken waar je op moet letten.
Klopt dat jij de ondernemers aangifte dient te dien en dan apart de aangifte van je partner.quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:45 schreef Kaza het volgende:
Help, snap er niets meer van.
Net als voorgaande jaren probeer ik aangifte te doen. Eerst die van mijzelf, eigen bedrijfje zonder aktiviteit afgelopen jaar (dus alles 0), daarnaast een baan in loondienst. Aangifte voor ondernemers invullen dus, alleen voor mezelf en niet voor mijn man.
Aftrekkosten mogen verdeeld worden, na wat geschuif komt alles bij mij te staan, dit levert een teruggave op van 1500 euro.
Daarna mijn man zijn aangifte gedownload. We doen apart aangifte, volgens mij is dat de bedoeling i.v.m. het feit dat ik een eenmanszaak heb. Wel zijn we (neem ik aan) fiscale partners.
Hij is in loondienst, alles ingevuld en wederom de (gezamelijke) aftrekposten ingevuld. Na wat geschuif blijkt bij hem dat als alles onder zijn naam staat, hij het maximale van 600 euro terug kan krijgen?!
Wat doe ik fout?
Ik kan het alleen maar bevestigen voor de IB, niet voor de omzetbelasting tenzij je ook doelt op de winst aangifte. Als je verplicht bent moet het voor 1 april binnen zijn, maar als je iets te laat bent is het geen probleem. Bij een herinnering zal een termijn zijn van 7 werkdagen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:48 schreef YoshiBignose het volgende:
ManAtWork, wat is het herinneringstermijn van de belastingdienst ook alweer? 7 dagen na 1 april heb je in principe nog tijd toch zonder verzuimboete te krijgen? Dit geldt toch ook voor omzetbelasting?
Bedankt voor het snelle antwoord! Echt een top topic dit.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:17 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Je kan de kosten voor de studie van de kinderen niet in aftrek brengen. Je kan het eventueel wel meenemen bij de aftrekpost van levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar mits er wordt voldaan aan de voorwaarden. http://www.belastingdiens(...)aftrekposten-03.html
Dus het zou belastingtechnisch voordeliger zijn als de ouder het geld overmaakt naar het kind en deze het zelf betaald? bedankt voor de tip dan weet ik wat ik volgend jaar ga doenquote:Op woensdag 30 maart 2011 14:34 schreef Shugosha het volgende:
De kosten kan je niet meenemen. Kind zou het anders zelf moeten betalen om het bij de eigen aangifte mee te kunnen nemen.
Dit is (en blijft?) een lastige situatie: een ondernemersaangifte en een particuliere aangifte van de fiscaal partner zijn niet in één aangifteprogramma te verwerken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:45 schreef Kaza het volgende:
Help, snap er niets meer van.
Net als voorgaande jaren probeer ik aangifte te doen. Eerst die van mijzelf, eigen bedrijfje zonder aktiviteit afgelopen jaar (dus alles 0), daarnaast een baan in loondienst. Aangifte voor ondernemers invullen dus, alleen voor mezelf en niet voor mijn man.
Aftrekkosten mogen verdeeld worden, na wat geschuif komt alles bij mij te staan, dit levert een teruggave op van 1500 euro.
Daarna mijn man zijn aangifte gedownload. We doen apart aangifte, volgens mij is dat de bedoeling i.v.m. het feit dat ik een eenmanszaak heb. Wel zijn we (neem ik aan) fiscale partners.
Hij is in loondienst, alles ingevuld en wederom de (gezamelijke) aftrekposten ingevuld. Na wat geschuif blijkt bij hem dat als alles onder zijn naam staat, hij het maximale van 600 euro terug kan krijgen?!
Wat doe ik fout?
Ik weet dat er niet al te lang geleden een uitspraak over een vergelijkbare situatie is geweest. Maar vergeef me dat ik om kwart over één in de nacht hier niet naar ga zoeken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:14 schreef fryslan99 het volgende:
@ManAtWork
Ik heb nog een link gevonden http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=76511
Ook heb ik nog gebeld met de makelaar die de taxatie gedaan heeft en hij zei ook dat huis en garage bij elkaar kon worden opgeteld. De garage heeft wel stroom vanuit mijn huis.
Ik denk dat ik het er toch op ga wagen om de garage ook in box1 te doen, met in het achterhoofd dat de belastingdienst de garage mischien toch in box3 zet en het geld alsnog kwijt ben. Ik zal dan ook een bezwaarschrift schrijven, mocht de belastingdienst het in box3 zetten.
In ieder geval bedankt voor de informatie (ook anderen), door dit forum ben ik een stuk wijzer geworden.
Dat kan. Het kind heeft in ieder geval de mogelijkheid om het als een aftrekpost op te voeren. De ouder zeker niet.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:36 schreef ItWasWritten het volgende:
[..]
Dus het zou belastingtechnisch voordeliger zijn als de ouder het geld overmaakt naar het kind en deze het zelf betaald? bedankt voor de tip dan weet ik wat ik volgend jaar ga doen
Let op de heffingskortingen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:39 schreef PLAE@ het volgende:
Heeft iemand nog tips voor een alleenstaande moeder (van 2 kinderen onder de 12)Bijzonderheden/zaken waar je op moet letten.
Voor de IB krijg je eerst een briefje dat je nog aangifte moet doen. Voldoe je niet aan dat verzoek, krijg je een verzuimboete.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:48 schreef YoshiBignose het volgende:
ManAtWork, wat is het herinneringstermijn van de belastingdienst ook alweer? 7 dagen na 1 april heb je in principe nog tijd toch zonder verzuimboete te krijgen? Dit geldt toch ook voor omzetbelasting?
Nee, geen enkel probleem. Alleen de toezegging dat je voor 1 juli bericht krijgt gaat dan niet meer op (maar waarschijnlijk lukt zelfs dat ook nog wel).quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:02 schreef LSDreamer het volgende:
eigenlijk wou ik al veel eerder aangifte doen maar ik heb een tijd moeten wachten op wat extra gegevens en nu kom ik erachter dat ik mijn DigiD wachtwoord niet meer weet... heb al van alles geprobeerd...
een nieuwe DigiD aanvragen duurt zo'n 5 dagen, hoe erg is het als je een week later aangifte doet? (ik krijg geld van hun, niet zij van mij)
de kans is groot dat je inderdaad een foutieve voorlopige beschikking krijgt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:59 schreef Rosalien89 het volgende:
Ik heb net aangifte gedaan, alleen kan ik van 1 werkgever de loonstroken en de opgave niet vinden ( zit middenin verhuizing ) en heb deze dus even achterwege gelaten. Is dit erg? Loon was daar maar 1000 euro Zoals het er nu uitziet krijg ik 2200 euro terug.
Neem de belastingdienst altijd kwakkeloos alles over van wat de mens heeft ingevuld voor de voorlopige beschikking? of controleren ze het nog. Dan weet ik namelijk dat ik geld moet gaan achterhouden tot de definitieve beschikking.
Kopje aftrekbare studiekosten -> het help-stukje.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:18 schreef A-ce het volgende:
Mag je programma's zoals word aftrekken van de belastingdienst als je ze voor school moet aanschaffen ?
Stuur hem dan alsnog in, dan is de kans aanwezig dat je die 100 euro niet eerst krijgt en daarna alsnog moet terugbetalen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:21 schreef Rosalien89 het volgende:
Ohhh het is al gelukt! Scheelt maar 100 euro
ratoquote:Op donderdag 31 maart 2011 19:24 schreef PLAE@ het volgende:
ja maar naar ratio. http://www.ibstudent.nl/?mod=askStudie
Ik heb vorig jaar de IB ergens in augustus/september ingevuld en ik kreeg een maand geleden een boete van 200 euro dus je krijgt wel degelijk een boete als je (veel) te laat bent.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:39 schreef ItWasWritten het volgende:
Als bedrijf krijg je een boete, maar wanneer je als particulier te laat bent zonder uitstel aan te vragen wat voor consequenties heeft dit? Is een boete mogelijk?
Behalve het feit dat je je uitslag later krijgt natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
Moest je betalen of kreeg je terug?quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:22 schreef Gangster-Engel het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar de IB ergens in augustus/september ingevuld en ik kreeg een maand geleden een boete van 200 euro dus je krijgt wel degelijk een boete als je (veel) te laat bent.
quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik krijg normaal gesproken ieder jaar geld terug, maar nu moet ik opeens 541 euro betalen. Dit terwijl ik alleen maar een bijbaantje heb, waar ik in totaal 8913 euro heb verdiend in 2010. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Volgens mij heb ik voor de rest alles goed ingevuld.
Onder de 7k is het 0% daarboven 30% ofzo, iig zoiets. Dus wat is gehouden kreeg je eerdere jaren helemaal terug, en dit jaar is er te weinig (minder dan 30%) ingehouden en moet je bijbetalen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:13 schreef Tegan het volgende:
Als je heel weinig verdient krijg je flink wat ingenomen inkomstenbelasting terug, en als je boven een bepaald bedrag zit dan dus niet meer. Ik denk dat je daar nu net boven zit.
Maar moet ik dan 30% over het gehele bedrag betalen, of 30% boven de 7000?quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:27 schreef Tegan het volgende:
[..]
[..]
Onder de 7k is het 0% daarboven 30% ofzo, iig zoiets. Dus wat is gehouden kreeg je eerdere jaren helemaal terug, en dit jaar is er te weinig (minder dan 30%) ingehouden en moet je bijbetalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |