He, ja heel lang geleden........ denk ik, want ik heb geen flauw idee wie je bentquote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:48 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
He Yoshi, lang geleden. Bedankt. Ok. Betreft dus aangifte IB2011
Dan vraag ik me af wat Meesteroog hiermee bedoelt:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 01:42 schreef belfis het volgende:
[..]
Inderdaad, de meegegeven link is niet van toepassing. Immers: de studieschuld / lening staat geheel los van Box1. In de hele discussie is onvoldoende onderscheid gemaakt tussen: studie met studiefinanciering (in voorgaande jaren) - Box 1 en studieschuld - Box 3. Studiekostenaftrek in voorgaande jaren is een aftrekpost die toegepast kan worden als de studie niet is afgemaakt en men het bericht krijgt toegestuurd dat de prestatiebeurs (hier: basisbeurs) moet worden terugbetaald. NB: Uitsluitend in het jaar dat de DUO-IB groep de beschikking heeft verstuurd, is deze aftrekpost Box-1 mogelijk. Voor alle terug te betalen jaren tegelijk.
quote:Op maandag 28 maart 2011 20:30 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb de volgende vraag.
Ik heb in 2009 mijn studie afgerond en ik kreeg februari 2010 bericht dat mijn basisbeurs wordt kwijtgescholden en dat ik alleen de lening hoef terug te betalen.
Nu ben ik net bezig met het invullen van mijn aangifte en ik zie daar opeens dat je studiefinanciering van vorige jaren kan aftrekken als dit een lening is geworden.
Nu vraag ik mij af: Kan ik mijn complete lening aftrekken? En zo ja, kan ik dit evt spreiden over meerdere jaren?
Een bevestiging van wat ik al had aangegeven: lening valt in box 3.quote:Voor Meesteroog die zijn studie met succes in 2009 heeft afgerond geldt: de studieschuld is uitsluitend aftrekbaar in Box 3: Sparen en Beleggen. Zoals reeds gesteld: de studieschuld is slechts 'aftrekbaar' (in mindering te brengen) als er positief Box-3 vermogen tegenover staat. Maw: Meesteroog zal niets met de studieschuld kunnen als hij / zij geen ¤ 20.785 spaargeld / vermogen heeft. Als dat in 2009, 2010, 2011 niet het geval is misschien in de komende jaren.
Ter ontnuchtering: de ¤ 4000 schuld wordt verminderd met de drempel van ¤ 2900 die voor schulden geldt. Resteert: ¤ 1100 schuld. In mindering te brengen op het positief vermogen. Levert: ¤ 13 / ¤ 14 minder te betalen belasting per jaar op.
Zit als het goed is allemaal verwerkt in je jaaropgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 17:59 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben bijna klaar met invullen, maar ik heb een paar dingen waarvan ik niet weet waar ik ze kwijt moet:
1) ik heb vakantiegeld ontvangen, een deel eindejaarsuitkering en een vergoeding zorgverzekering. Waar kan ik dit kwijt in het aangifteformulier?
Box 3, overige schulden.quote:2) eerder las ik hier dat ik mijn studieschuld ook moet opgeven, waar kan dit?
Alvast bedankt voor de reacties.
Tsja, met halve of onvolledige informatie is het moeilijk om het juist antwoord te geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:45 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
ManAtWork bedankt. Ik heb er niet bij gezegd dat de garage alleen via de openbare weg is te bereiken en een apart adres heeft (het zijn allemaal garage boxen aan elkaar, maar ligt toevallig wel precies achter mijn huis). Ik begin nu zelf ook te twijfelen omdat ik met de belastingdienst heb gebeld en deze meneer zei dat de garage onder box3 valt. Is dit waar ?
Nee, je moet uitgaan van de situatie op het moment van aankoop. Dan moet je op basis van de waarde van de woning en de waarde van de garage de schuld verdelen in een eigenwoningschuld (box 1) en een schuld op overig onroerend goed (box 3). Deze verhouding kun je de jaren erna ook aanhouden. Onafhankelijk wat de WOZ-waarden dan doen.quote:En mocht dat zo zijn dan wordt de rente die ik mag aftrekken gelijk aan (WOZ huis / (WOZ huis + WOZ garage)) * rente totale hypotheek. Dus naar verhoudingen van de WOZ waarde van de verschillende objecten.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ze hebben het daar alleen maar over dingen als lesgeld en studieboeken. Waar moet ik mijn studieschuld invullen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zit als het goed is allemaal verwerkt in je jaaropgave.
[..]
Box 3, overige schulden.
Je zit in box 1 te kijken, niet in box 3.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ze hebben het daar alleen maar over dingen als lesgeld en studieboeken. Waar moet ik mijn studieschuld invullen?
Edit:
De volgende kosten mag u aftrekken:
lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
kosten voor studieboeken of vakliteratuur
afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u dat goed ook gebruikte voor uw studie of opleiding. Gebruikte u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties)
U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze moet u laten opmaken door een erkend instituut.
----
Ik zie mijn studieschuld hier nergens bij staan hoor.
Datgene wat je hebt gequote komt bij de studieschulden uit box 1.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:58 schreef Viking84 het volgende:
Nee ik zit wel in box 3, sparen en beleggen. Ik had wel wat spaargeld, maar ik weet nu echt niet meer hoeveel dat was hoor. Pff, ik laat die hele studieschuld wel zitten, kan dat?.
Ok, hier kan ik iets meequote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Datgene wat je hebt gequote komt bij de studieschulden uit box 1.
Maar inderdaad, als je niet meer dan (iets meer dan) ¤ 20.000 aan spaargeld hebt, heeft het invullen van de studieschuld ook geen effect.
En achterwege laten van een schuld kan/mag altijd.
Ahahh, heb je de vragen juist beantwoord, dan hoef je het inderdaad niet in te vullen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, hier kan ik iets mee. Ik heb idd lang geen 20.000 aan spaargeld en bij mij kwam er dus niet een vervolgscherm over schulden, vandaar de verwarring.
Alleen zijn de waarde van de woning en de waarde van de garage zijn nooit apart benoemd. Ik heb even door het taxatie raport gebladerd, er staan alleen bedragen in voor beide objecten samen. Zou ik hier nog achter aan moeten ? of toch de WOZ waarde's gebruiken ?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:41 schreef ManAtWork het volgende:Nee, je moet uitgaan van de situatie op het moment van aankoop. Dan moet je op basis van de waarde van de woning en de waarde van de garage de schuld verdelen in een eigenwoningschuld (box 1) en een schuld op overig onroerend goed (box 3). Deze verhouding kun je de jaren erna ook aanhouden. Onafhankelijk wat de WOZ-waarden dan doen.
Kosten hypotheekakte? Taxatie voor financiering?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:16 schreef Stansfield het volgende:
Even voor de zekerheid. Ik heb in 2010 een nieuwbouwwoning gekocht. En ik heb nu de volgende aftrekposten ingevuld:
Natuurlijk de hypotheekrente.
De bouwrente
Afsluitprovisie
NHG kosten
Heb ik nu alle aftrekposten? Of zie ik wat over het hoofd?
Thx!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ahahh, heb je de vragen juist beantwoord, dan hoef je het inderdaad niet in te vullen.
Opgelost! Slotje!
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kosten hypotheekakte? Taxatie voor financiering?
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.
Kosten hypotheekakte? Is dat voor de notaris en kadastrale rechten voor de hypotheekakte?
Als je het een naam wilt geven,...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:20 schreef fryslan99 het volgende:
@ManAtWork U bent zeker acountant of iets dergelijks
Ach, we komen er wel.quote:Ik was idd niet helemaal volledig. Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord. Ik zet de garage in box3
Vreemd,... als het twee losstaande objecten zijn, zou je toch zeggen dat ze bij elkaar horen,...quote:Dan hopelijk nog 2 vragen.
Je zeg:
[..]
Alleen zijn de waarde van de woning en de waarde van de garage zijn nooit apart benoemd. Ik heb even door het taxatie raport gebladerd, er staan alleen bedragen in voor beide objecten samen. Zou ik hier nog achter aan moeten ? of toch de WOZ waarde's gebruiken ?
Klopt. Met die verhouding moet je de kosten e.d. toe gaan rekenen aan box 1 en box 3.quote:Deze verhouding van de waarde van het huis en de waarde van de garage geldt ook voor de rente die ik mag aftrekken neem ik aan ?
Nee hoor. Als ik geen zin meer heb om te antwoorden, klap ik de laptop gewoon dicht.quote:Ik hoop dat ik niet begin te zeuren met al mijn vragen
Yup.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.
Kosten hypotheekakte? Is dat voor de notaris en kadastrale rechten voor de hypotheekakte?
Bij mij staat er niet speciaal wat ik mag aftrekken en wat niet. Ik heb de volgende kosten op mijn afrekening van de notaris staan:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:24 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?
Let dan wel even op dat je wel de bedragen inclusief BTW neemt! Meestal wordt die apart genoemd op de factuur.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:24 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?
De kosten hypotheekakte dus. En nogmaals: let op de BTW!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:27 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bij mij staat er niet speciaal wat ik mag aftrekken en wat niet. Ik heb de volgende kosten op mijn afrekening van de notaris staan:
KoopsommenKadastrale kosten:
Rentevergoedingkoopprijs:
19% BTW
kosten hypotheeakte
Notarikosten hypotheekakte
Omzetbelasting
Kadastraal recht hypotheek
Ik heb de btw er ook bijgedaan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Let dan wel even op dat je wel de bedragen inclusief BTW neemt! Meestal wordt die apart genoemd op de factuur.
Geld dit ook voor de 'aftrekbare financieringskosten' (dus ook de kosten van de notaris en dergelijke)?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:Klopt. Met die verhouding moet je de kosten e.d. toe gaan rekenen aan box 1 en box 3.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |