He, ja heel lang geleden........ denk ik, want ik heb geen flauw idee wie je bentquote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:48 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
He Yoshi, lang geleden. Bedankt. Ok. Betreft dus aangifte IB2011
Dan vraag ik me af wat Meesteroog hiermee bedoelt:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 01:42 schreef belfis het volgende:
[..]
Inderdaad, de meegegeven link is niet van toepassing. Immers: de studieschuld / lening staat geheel los van Box1. In de hele discussie is onvoldoende onderscheid gemaakt tussen: studie met studiefinanciering (in voorgaande jaren) - Box 1 en studieschuld - Box 3. Studiekostenaftrek in voorgaande jaren is een aftrekpost die toegepast kan worden als de studie niet is afgemaakt en men het bericht krijgt toegestuurd dat de prestatiebeurs (hier: basisbeurs) moet worden terugbetaald. NB: Uitsluitend in het jaar dat de DUO-IB groep de beschikking heeft verstuurd, is deze aftrekpost Box-1 mogelijk. Voor alle terug te betalen jaren tegelijk.
quote:Op maandag 28 maart 2011 20:30 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb de volgende vraag.
Ik heb in 2009 mijn studie afgerond en ik kreeg februari 2010 bericht dat mijn basisbeurs wordt kwijtgescholden en dat ik alleen de lening hoef terug te betalen.
Nu ben ik net bezig met het invullen van mijn aangifte en ik zie daar opeens dat je studiefinanciering van vorige jaren kan aftrekken als dit een lening is geworden.
Nu vraag ik mij af: Kan ik mijn complete lening aftrekken? En zo ja, kan ik dit evt spreiden over meerdere jaren?
Een bevestiging van wat ik al had aangegeven: lening valt in box 3.quote:Voor Meesteroog die zijn studie met succes in 2009 heeft afgerond geldt: de studieschuld is uitsluitend aftrekbaar in Box 3: Sparen en Beleggen. Zoals reeds gesteld: de studieschuld is slechts 'aftrekbaar' (in mindering te brengen) als er positief Box-3 vermogen tegenover staat. Maw: Meesteroog zal niets met de studieschuld kunnen als hij / zij geen ¤ 20.785 spaargeld / vermogen heeft. Als dat in 2009, 2010, 2011 niet het geval is misschien in de komende jaren.
Ter ontnuchtering: de ¤ 4000 schuld wordt verminderd met de drempel van ¤ 2900 die voor schulden geldt. Resteert: ¤ 1100 schuld. In mindering te brengen op het positief vermogen. Levert: ¤ 13 / ¤ 14 minder te betalen belasting per jaar op.
Zit als het goed is allemaal verwerkt in je jaaropgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 17:59 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben bijna klaar met invullen, maar ik heb een paar dingen waarvan ik niet weet waar ik ze kwijt moet:
1) ik heb vakantiegeld ontvangen, een deel eindejaarsuitkering en een vergoeding zorgverzekering. Waar kan ik dit kwijt in het aangifteformulier?
Box 3, overige schulden.quote:2) eerder las ik hier dat ik mijn studieschuld ook moet opgeven, waar kan dit?
Alvast bedankt voor de reacties.
Tsja, met halve of onvolledige informatie is het moeilijk om het juist antwoord te geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:45 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
ManAtWork bedankt. Ik heb er niet bij gezegd dat de garage alleen via de openbare weg is te bereiken en een apart adres heeft (het zijn allemaal garage boxen aan elkaar, maar ligt toevallig wel precies achter mijn huis). Ik begin nu zelf ook te twijfelen omdat ik met de belastingdienst heb gebeld en deze meneer zei dat de garage onder box3 valt. Is dit waar ?
Nee, je moet uitgaan van de situatie op het moment van aankoop. Dan moet je op basis van de waarde van de woning en de waarde van de garage de schuld verdelen in een eigenwoningschuld (box 1) en een schuld op overig onroerend goed (box 3). Deze verhouding kun je de jaren erna ook aanhouden. Onafhankelijk wat de WOZ-waarden dan doen.quote:En mocht dat zo zijn dan wordt de rente die ik mag aftrekken gelijk aan (WOZ huis / (WOZ huis + WOZ garage)) * rente totale hypotheek. Dus naar verhoudingen van de WOZ waarde van de verschillende objecten.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ze hebben het daar alleen maar over dingen als lesgeld en studieboeken. Waar moet ik mijn studieschuld invullen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zit als het goed is allemaal verwerkt in je jaaropgave.
[..]
Box 3, overige schulden.
Je zit in box 1 te kijken, niet in box 3.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ze hebben het daar alleen maar over dingen als lesgeld en studieboeken. Waar moet ik mijn studieschuld invullen?
Edit:
De volgende kosten mag u aftrekken:
lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
kosten voor studieboeken of vakliteratuur
afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u dat goed ook gebruikte voor uw studie of opleiding. Gebruikte u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties)
U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze moet u laten opmaken door een erkend instituut.
----
Ik zie mijn studieschuld hier nergens bij staan hoor.
Datgene wat je hebt gequote komt bij de studieschulden uit box 1.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:58 schreef Viking84 het volgende:
Nee ik zit wel in box 3, sparen en beleggen. Ik had wel wat spaargeld, maar ik weet nu echt niet meer hoeveel dat was hoor. Pff, ik laat die hele studieschuld wel zitten, kan dat?.
Ok, hier kan ik iets meequote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Datgene wat je hebt gequote komt bij de studieschulden uit box 1.
Maar inderdaad, als je niet meer dan (iets meer dan) ¤ 20.000 aan spaargeld hebt, heeft het invullen van de studieschuld ook geen effect.
En achterwege laten van een schuld kan/mag altijd.
Ahahh, heb je de vragen juist beantwoord, dan hoef je het inderdaad niet in te vullen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ok, hier kan ik iets mee. Ik heb idd lang geen 20.000 aan spaargeld en bij mij kwam er dus niet een vervolgscherm over schulden, vandaar de verwarring.
Alleen zijn de waarde van de woning en de waarde van de garage zijn nooit apart benoemd. Ik heb even door het taxatie raport gebladerd, er staan alleen bedragen in voor beide objecten samen. Zou ik hier nog achter aan moeten ? of toch de WOZ waarde's gebruiken ?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:41 schreef ManAtWork het volgende:Nee, je moet uitgaan van de situatie op het moment van aankoop. Dan moet je op basis van de waarde van de woning en de waarde van de garage de schuld verdelen in een eigenwoningschuld (box 1) en een schuld op overig onroerend goed (box 3). Deze verhouding kun je de jaren erna ook aanhouden. Onafhankelijk wat de WOZ-waarden dan doen.
Kosten hypotheekakte? Taxatie voor financiering?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:16 schreef Stansfield het volgende:
Even voor de zekerheid. Ik heb in 2010 een nieuwbouwwoning gekocht. En ik heb nu de volgende aftrekposten ingevuld:
Natuurlijk de hypotheekrente.
De bouwrente
Afsluitprovisie
NHG kosten
Heb ik nu alle aftrekposten? Of zie ik wat over het hoofd?
Thx!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ahahh, heb je de vragen juist beantwoord, dan hoef je het inderdaad niet in te vullen.
Opgelost! Slotje!
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kosten hypotheekakte? Taxatie voor financiering?
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.
Kosten hypotheekakte? Is dat voor de notaris en kadastrale rechten voor de hypotheekakte?
Als je het een naam wilt geven,...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:20 schreef fryslan99 het volgende:
@ManAtWork U bent zeker acountant of iets dergelijks
Ach, we komen er wel.quote:Ik was idd niet helemaal volledig. Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord. Ik zet de garage in box3
Vreemd,... als het twee losstaande objecten zijn, zou je toch zeggen dat ze bij elkaar horen,...quote:Dan hopelijk nog 2 vragen.
Je zeg:
[..]
Alleen zijn de waarde van de woning en de waarde van de garage zijn nooit apart benoemd. Ik heb even door het taxatie raport gebladerd, er staan alleen bedragen in voor beide objecten samen. Zou ik hier nog achter aan moeten ? of toch de WOZ waarde's gebruiken ?
Klopt. Met die verhouding moet je de kosten e.d. toe gaan rekenen aan box 1 en box 3.quote:Deze verhouding van de waarde van het huis en de waarde van de garage geldt ook voor de rente die ik mag aftrekken neem ik aan ?
Nee hoor. Als ik geen zin meer heb om te antwoorden, klap ik de laptop gewoon dicht.quote:Ik hoop dat ik niet begin te zeuren met al mijn vragen
Yup.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er is geen taxatie geweest voor mijn nieuwbouwhuis.
Kosten hypotheekakte? Is dat voor de notaris en kadastrale rechten voor de hypotheekakte?
Bij mij staat er niet speciaal wat ik mag aftrekken en wat niet. Ik heb de volgende kosten op mijn afrekening van de notaris staan:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:24 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?
Let dan wel even op dat je wel de bedragen inclusief BTW neemt! Meestal wordt die apart genoemd op de factuur.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:24 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Op de nota van afrekening van mijn notaris stond een * bij de bedragen die ik mocht aftrekken, mischien is dat bij jou ook wel het geval ?
De kosten hypotheekakte dus. En nogmaals: let op de BTW!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:27 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bij mij staat er niet speciaal wat ik mag aftrekken en wat niet. Ik heb de volgende kosten op mijn afrekening van de notaris staan:
KoopsommenKadastrale kosten:
Rentevergoedingkoopprijs:
19% BTW
kosten hypotheeakte
Notarikosten hypotheekakte
Omzetbelasting
Kadastraal recht hypotheek
Ik heb de btw er ook bijgedaan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Let dan wel even op dat je wel de bedragen inclusief BTW neemt! Meestal wordt die apart genoemd op de factuur.
Geld dit ook voor de 'aftrekbare financieringskosten' (dus ook de kosten van de notaris en dergelijke)?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:Klopt. Met die verhouding moet je de kosten e.d. toe gaan rekenen aan box 1 en box 3.
duidelijk, alleen werkt het bij mij niet zo. Moet ik eerst ergens inloggen of zo?quote:Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2011. Pas na 1 maart 2011 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.
Belastingdienst bellen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Ynske het volgende:
zucht, gister getracht aangifte te verzenden, kreeg een foutmelding, vandaag probeer ik t opnieuw, krijg steeds de melding dat men niet in kan loggen met Digid, op t scherm van de BD. krijg geen inlogscherm van Digid. opnieuw proberen helpt niet... iemand een idee wat nu te doen?
Als je het aangifteprogramma installeert en voor het eerst opent dan vraagt hij je of je dat wil, en dan moet je inloggen met DigID.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:15 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
duidelijk, alleen werkt het bij mij niet zo. Moet ik eerst ergens inloggen of zo?
Gewoon nogmaals op verzenden drukken en opnieuw inloggen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:31 schreef Stansfield het volgende:
Hoe verzend je je aangifte nogmaals met wijzigingen?
Ja. (Al zou je een ander standpunt kunnen innemen en de discussie aangaan.)quote:Op dinsdag 29 maart 2011 19:34 schreef fryslan99 het volgende:
[..]
Ik heb de btw er ook bijgedaan.
Dan heb toch nog een vraag:
[..]
Geld dit ook voor de 'aftrekbare financieringskosten' (dus ook de kosten van de notaris en dergelijke)?
dat werkt hier dus nietquote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gewoon nogmaals op verzenden drukken en opnieuw inloggen.
dat word de uitdaging morgenquote:
Al een andere PC geprobeerd? Of een andere browser?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat werkt hier dus niet
[..]
dat word de uitdaging morgen
duidelijk, kan het ook met terugwerkende kracht of moet ik dan de boel eerst opnieuw installeren?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:24 schreef Tegan het volgende:
[..]
Als je het aangifteprogramma installeert en voor het eerst opent dan vraagt hij je of je dat wil, en dan moet je inloggen met DigID.
Het was al gelukt. Hartelijk dank voor alle tips.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gewoon nogmaals op verzenden drukken en opnieuw inloggen.
Lijkt me wel. Nieuwe aangifte openen in het programma bij 'open bestand'.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:34 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
duidelijk, kan het ook met terugwerkende kracht of moet ik dan de boel eerst opnieuw installeren?
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Al een andere PC geprobeerd? Of een andere browser?
Altijd leuk om te horen.quote:
Schamen is niet nodig. Komt wel vaker voor, hoor.quote:dat ik daar niet opgekomen ben
iets met browser afsluiten, en dan werkt t wel weer![]()
* Ynske schaamt zich diep
Is het een levensverzekering die uitsluitend uitkeert bij invaliditeit, ziekte of ongeval?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:14 schreef Sheep666 het volgende:
Stomme vragen bestaan niet zeggen ze... heb geen idee waar ik de WEV van de levensverzekering moet invullen in Box 3.
Heb van de RVS een mooi overzicht gehad:
Levensverzekering: XXXX
Waarde in het Economisch Verkeer per 31/12/2010: ¤ 838 (wat de waarde op 01/01/2010 was staat er niet bij, of is dat niet nodig?)
Ivm wat spaarcentjes moet ik het denk ik opgeven, maar in welk vakje?
Help please...
Dan hoef je het niet op te geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:33 schreef Sheep666 het volgende:
Deze keert uit bij overlijden van 1 van de partners
Zodat er ook wat vragen in dit topic terecht komen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:37 schreef Sheep666 het volgende:
Waarom zetten ze dat er dan niet bij, scheelt me weer wat stress lol
Enorm bedankt MAW!!
Het is maar goed dat het niet ontroert,...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:55 schreef kastanova het volgende:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik heb een chalet gekocht voor een toch wel noemenswaardig bedrag.
Kan ik dit meenemen in de aangifte?
Dit aangezien het feitelijk verplaatsbaar en dus geen ontroerend goed is.
Whehehequote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het is maar goed dat het niet ontroert,...
Anders was het een slechte investering.
Ik neem voor het gemak even aan dat je het over een stacaravan hebt omdat je aangeeft dat het feitelijk verplaatsbaar is.quote:
Het ding staat muurvast.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik neem voor het gemak even aan dat je het over een stacaravan hebt omdat je aangeeft dat het feitelijk verplaatsbaar is.
Dan komen de volgende vragen tevoorschijn:
• Is de stacaravan duurzaam met de grond verenigd? Hiervan is sprake als de stacaravan of het recreatieonderkomen naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven.
• Is het voor iedereen duidelijk dat het recreatieonderkomen bestemd en gebouwd is om duurzaam ter plaatse te blijven?
• Bij twijfel geven de verkeersopvattingen de doorslag, dat wil zeggen de in de maatschappij geldende opvattingen.
Wat is hierop uw antwoord?
Dan kwalificeert het als ontroerend goed. (quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:09 schreef kastanova het volgende:
[..]
Het ding staat muurvast.
Het heeft zelfs een eigen ISRA-punt.
Dus dan kan ik het zonder gezeik opvoeren?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kwalificeert het als ontroerend goed. ()
Dat kan ik natuurlijk niet garanderen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:17 schreef kastanova het volgende:
[..]
Dus dan kan ik het zonder gezeik opvoeren?
Thanx.
ik moet ze wel nog eerst downloaden, WAAR???quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:37 schreef Tegan het volgende:
[..]
Lijkt me wel. Nieuwe aangifte openen in het programma bij 'open bestand'.
Via dat programma. Die opent dan in je browser een link.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:54 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
ik moet ze wel nog eerst downloaden, WAAR???
20 jaar compuervaring, 15 jaar op het web , toch kom ik er niet uitquote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:57 schreef Tegan het volgende:
[..]
Via dat programma. Die opent dan in je browser een link.
ik krijg die vraag gewoon nietquote:Op woensdag 30 maart 2011 00:02 schreef Tegan het volgende:
Die eerste dus, en dan de stappen volgen. Hij vraagt daarna of je je gegevens wil downloaden.
2 dagen terugquote:Wanneer heb je je aangifteprogramma gedownload?
ga ik proberenquote:Op woensdag 30 maart 2011 00:04 schreef Tegan het volgende:
https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2011/index.html
Ben jij toevallig degene met het hoogste inkomen?quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:45 schreef Kaza het volgende:
Help, snap er niets meer van.
Net als voorgaande jaren probeer ik aangifte te doen. Eerst die van mijzelf, eigen bedrijfje zonder aktiviteit afgelopen jaar (dus alles 0), daarnaast een baan in loondienst. Aangifte voor ondernemers invullen dus, alleen voor mezelf en niet voor mijn man.
Aftrekkosten mogen verdeeld worden, na wat geschuif komt alles bij mij te staan, dit levert een teruggave op van 1500 euro.
Daarna mijn man zijn aangifte gedownload. We doen apart aangifte, volgens mij is dat de bedoeling i.v.m. het feit dat ik een eenmanszaak heb. Wel zijn we (neem ik aan) fiscale partners.
Hij is in loondienst, alles ingevuld en wederom de (gezamelijke) aftrekposten ingevuld. Na wat geschuif blijkt bij hem dat als alles onder zijn naam staat, hij het maximale van 600 euro terug kan krijgen?!
Wat doe ik fout?
Nee, mijn man verdient veel meer dan ik dus daar kan het niet aan liggen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 07:15 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Ben jij toevallig degene met het hoogste inkomen?
Ligt eraan als jij de aangifte elektronisch doet of op papier. Hou in ieder geval rekening met de heffingskortingen waar je mogelijk recht op hebt zoals de alleenstaande ouderkorting. Als je daarnaast eventueel inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking heeft ook nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:39 schreef PLAE@ het volgende:
Heeft iemand nog tips voor een alleenstaande moeder (van 2 kinderen onder de 12)Bijzonderheden/zaken waar je op moet letten.
Klopt dat jij de ondernemers aangifte dient te dien en dan apart de aangifte van je partner.quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:45 schreef Kaza het volgende:
Help, snap er niets meer van.
Net als voorgaande jaren probeer ik aangifte te doen. Eerst die van mijzelf, eigen bedrijfje zonder aktiviteit afgelopen jaar (dus alles 0), daarnaast een baan in loondienst. Aangifte voor ondernemers invullen dus, alleen voor mezelf en niet voor mijn man.
Aftrekkosten mogen verdeeld worden, na wat geschuif komt alles bij mij te staan, dit levert een teruggave op van 1500 euro.
Daarna mijn man zijn aangifte gedownload. We doen apart aangifte, volgens mij is dat de bedoeling i.v.m. het feit dat ik een eenmanszaak heb. Wel zijn we (neem ik aan) fiscale partners.
Hij is in loondienst, alles ingevuld en wederom de (gezamelijke) aftrekposten ingevuld. Na wat geschuif blijkt bij hem dat als alles onder zijn naam staat, hij het maximale van 600 euro terug kan krijgen?!
Wat doe ik fout?
Ik kan het alleen maar bevestigen voor de IB, niet voor de omzetbelasting tenzij je ook doelt op de winst aangifte. Als je verplicht bent moet het voor 1 april binnen zijn, maar als je iets te laat bent is het geen probleem. Bij een herinnering zal een termijn zijn van 7 werkdagen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:48 schreef YoshiBignose het volgende:
ManAtWork, wat is het herinneringstermijn van de belastingdienst ook alweer? 7 dagen na 1 april heb je in principe nog tijd toch zonder verzuimboete te krijgen? Dit geldt toch ook voor omzetbelasting?
Bedankt voor het snelle antwoord! Echt een top topic dit.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:17 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Je kan de kosten voor de studie van de kinderen niet in aftrek brengen. Je kan het eventueel wel meenemen bij de aftrekpost van levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar mits er wordt voldaan aan de voorwaarden. http://www.belastingdiens(...)aftrekposten-03.html
Dus het zou belastingtechnisch voordeliger zijn als de ouder het geld overmaakt naar het kind en deze het zelf betaald? bedankt voor de tip dan weet ik wat ik volgend jaar ga doenquote:Op woensdag 30 maart 2011 14:34 schreef Shugosha het volgende:
De kosten kan je niet meenemen. Kind zou het anders zelf moeten betalen om het bij de eigen aangifte mee te kunnen nemen.
Dit is (en blijft?) een lastige situatie: een ondernemersaangifte en een particuliere aangifte van de fiscaal partner zijn niet in één aangifteprogramma te verwerken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:45 schreef Kaza het volgende:
Help, snap er niets meer van.
Net als voorgaande jaren probeer ik aangifte te doen. Eerst die van mijzelf, eigen bedrijfje zonder aktiviteit afgelopen jaar (dus alles 0), daarnaast een baan in loondienst. Aangifte voor ondernemers invullen dus, alleen voor mezelf en niet voor mijn man.
Aftrekkosten mogen verdeeld worden, na wat geschuif komt alles bij mij te staan, dit levert een teruggave op van 1500 euro.
Daarna mijn man zijn aangifte gedownload. We doen apart aangifte, volgens mij is dat de bedoeling i.v.m. het feit dat ik een eenmanszaak heb. Wel zijn we (neem ik aan) fiscale partners.
Hij is in loondienst, alles ingevuld en wederom de (gezamelijke) aftrekposten ingevuld. Na wat geschuif blijkt bij hem dat als alles onder zijn naam staat, hij het maximale van 600 euro terug kan krijgen?!
Wat doe ik fout?
Ik weet dat er niet al te lang geleden een uitspraak over een vergelijkbare situatie is geweest. Maar vergeef me dat ik om kwart over één in de nacht hier niet naar ga zoeken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:14 schreef fryslan99 het volgende:
@ManAtWork
Ik heb nog een link gevonden http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=76511
Ook heb ik nog gebeld met de makelaar die de taxatie gedaan heeft en hij zei ook dat huis en garage bij elkaar kon worden opgeteld. De garage heeft wel stroom vanuit mijn huis.
Ik denk dat ik het er toch op ga wagen om de garage ook in box1 te doen, met in het achterhoofd dat de belastingdienst de garage mischien toch in box3 zet en het geld alsnog kwijt ben. Ik zal dan ook een bezwaarschrift schrijven, mocht de belastingdienst het in box3 zetten.
In ieder geval bedankt voor de informatie (ook anderen), door dit forum ben ik een stuk wijzer geworden.
Dat kan. Het kind heeft in ieder geval de mogelijkheid om het als een aftrekpost op te voeren. De ouder zeker niet.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:36 schreef ItWasWritten het volgende:
[..]
Dus het zou belastingtechnisch voordeliger zijn als de ouder het geld overmaakt naar het kind en deze het zelf betaald? bedankt voor de tip dan weet ik wat ik volgend jaar ga doen
Let op de heffingskortingen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:39 schreef PLAE@ het volgende:
Heeft iemand nog tips voor een alleenstaande moeder (van 2 kinderen onder de 12)Bijzonderheden/zaken waar je op moet letten.
Voor de IB krijg je eerst een briefje dat je nog aangifte moet doen. Voldoe je niet aan dat verzoek, krijg je een verzuimboete.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:48 schreef YoshiBignose het volgende:
ManAtWork, wat is het herinneringstermijn van de belastingdienst ook alweer? 7 dagen na 1 april heb je in principe nog tijd toch zonder verzuimboete te krijgen? Dit geldt toch ook voor omzetbelasting?
Nee, geen enkel probleem. Alleen de toezegging dat je voor 1 juli bericht krijgt gaat dan niet meer op (maar waarschijnlijk lukt zelfs dat ook nog wel).quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:02 schreef LSDreamer het volgende:
eigenlijk wou ik al veel eerder aangifte doen maar ik heb een tijd moeten wachten op wat extra gegevens en nu kom ik erachter dat ik mijn DigiD wachtwoord niet meer weet... heb al van alles geprobeerd...
een nieuwe DigiD aanvragen duurt zo'n 5 dagen, hoe erg is het als je een week later aangifte doet? (ik krijg geld van hun, niet zij van mij)
de kans is groot dat je inderdaad een foutieve voorlopige beschikking krijgt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:59 schreef Rosalien89 het volgende:
Ik heb net aangifte gedaan, alleen kan ik van 1 werkgever de loonstroken en de opgave niet vinden ( zit middenin verhuizing ) en heb deze dus even achterwege gelaten. Is dit erg? Loon was daar maar 1000 euro Zoals het er nu uitziet krijg ik 2200 euro terug.
Neem de belastingdienst altijd kwakkeloos alles over van wat de mens heeft ingevuld voor de voorlopige beschikking? of controleren ze het nog. Dan weet ik namelijk dat ik geld moet gaan achterhouden tot de definitieve beschikking.
Kopje aftrekbare studiekosten -> het help-stukje.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:18 schreef A-ce het volgende:
Mag je programma's zoals word aftrekken van de belastingdienst als je ze voor school moet aanschaffen ?
Stuur hem dan alsnog in, dan is de kans aanwezig dat je die 100 euro niet eerst krijgt en daarna alsnog moet terugbetalen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:21 schreef Rosalien89 het volgende:
Ohhh het is al gelukt! Scheelt maar 100 euro
ratoquote:Op donderdag 31 maart 2011 19:24 schreef PLAE@ het volgende:
ja maar naar ratio. http://www.ibstudent.nl/?mod=askStudie
Ik heb vorig jaar de IB ergens in augustus/september ingevuld en ik kreeg een maand geleden een boete van 200 euro dus je krijgt wel degelijk een boete als je (veel) te laat bent.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:39 schreef ItWasWritten het volgende:
Als bedrijf krijg je een boete, maar wanneer je als particulier te laat bent zonder uitstel aan te vragen wat voor consequenties heeft dit? Is een boete mogelijk?
Behalve het feit dat je je uitslag later krijgt natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
Moest je betalen of kreeg je terug?quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:22 schreef Gangster-Engel het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar de IB ergens in augustus/september ingevuld en ik kreeg een maand geleden een boete van 200 euro dus je krijgt wel degelijk een boete als je (veel) te laat bent.
quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik krijg normaal gesproken ieder jaar geld terug, maar nu moet ik opeens 541 euro betalen. Dit terwijl ik alleen maar een bijbaantje heb, waar ik in totaal 8913 euro heb verdiend in 2010. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Volgens mij heb ik voor de rest alles goed ingevuld.
Onder de 7k is het 0% daarboven 30% ofzo, iig zoiets. Dus wat is gehouden kreeg je eerdere jaren helemaal terug, en dit jaar is er te weinig (minder dan 30%) ingehouden en moet je bijbetalen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:13 schreef Tegan het volgende:
Als je heel weinig verdient krijg je flink wat ingenomen inkomstenbelasting terug, en als je boven een bepaald bedrag zit dan dus niet meer. Ik denk dat je daar nu net boven zit.
Maar moet ik dan 30% over het gehele bedrag betalen, of 30% boven de 7000?quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:27 schreef Tegan het volgende:
[..]
[..]
Onder de 7k is het 0% daarboven 30% ofzo, iig zoiets. Dus wat is gehouden kreeg je eerdere jaren helemaal terug, en dit jaar is er te weinig (minder dan 30%) ingehouden en moet je bijbetalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |