Ja, je mag alle schulden (m.u.v. belastingschulden) aftrekken. Maar je hebt wel een drempel. Dus effectief kun je niet alles in aftrek brengen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:12 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Ok dat verwachtte ik al. Maar begrijp ik het wel goed dat ik m'n complete lening mag aftrekken? Nu heb ik niet zoveel geleend, ongeveer 4k, maar er zijn mensen die 15k+ hebben geleend, dus het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je alles mag aftrekken...
Ook dat moet je invullen en kun je verdelen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Vraagje. Als je getrouwd bent en 1 van de personen heeft een eenmanszaak, dan vult die de aparte ondernemersaangifte in, maar ook natuurlijk het particuliere deel. Hoe gaat dit dan te werk bij bijv. gezamenlijk box3 vermogen of eigen woning omdat ze wel fiscaal partners zijn?
Dat is iets lastiger want je moet de gegevens bij beide aangiftes invullen. En dan handmatig gaan schuiven.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Je kan het natuurlijk ook gewoon bij 1 persoon allemaal invullen, maar hoe ga je dat dan verdelen bij 2 aparte aangiftes?
WUO veronderstelt een onderneming. Ik neem aan dat je wel de ondernemersaangifte hebt ingevuld. Maar gezien je vraagstelling heb ik het vermoeden dat het niet zo is,...quote:Op maandag 28 maart 2011 22:36 schreef Laureline het volgende:
Net als ik bijna klaar ben met mijn aangifte inkomstenbelasting ondernemers, verschijnt er een sinds dit jaar voor mij nieuw kopje 'Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet'. Volgens de info:
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Dit scherm verschijnt alleen als u in 2010 minimaal 1 van de volgende inkomsten had:
- inkomsten uit overig werk, bijvoorbeeld freelance-inkomsten of inkomsten volgens de artiestenregeling
- periodieke uitkeringen waarop geen loonheffing werd ingehouden, zoals alimentatie
- buitenlands loon
- buitenlandse uitkeringen
Geen van deze dingen is op mij van toepassing, ik heb gewoon een VAR-WUO, maar toch popt-ie op![]()
Behalve dat ik me afvraag hoe dat zou kunnen, weet ik nu ook niet zeker welk bedrag ik in het veld 'loon Zorgverzekeringswet' moet invullen: ik neig naar gewoon 0, omdat dit over het inkomen uit overige werkzaamheden geldt? Ik heb namelijk alleen WUO, en geen loon, of 'jaaropgaaf van werkgever of uitkeringsinstantie'.
Kan wel, gebeurt alleen niet automatisch, moet je dan schriftelijk om verzoeken bij je kantoor. Gebeurt alleen automatisch als betalingstermijn is verlopen van de aanslag die je moet betalen, maar dat is geen aanrader sinds er anders rente in rekening wordt gebracht.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:44 schreef Johnny Blaze het volgende:
Moet waarschijnlijk 600 euro terugbetalen. Weet iemand of dat ook verrekend kan worden met de voorlopige aanslag 2011?
Maar toch niet van box 1 maar van box 3? Ik kreeg de indruk dat het van box1 was...quote:Op maandag 28 maart 2011 22:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, je mag alle schulden (m.u.v. belastingschulden) aftrekken. Maar je hebt wel een drempel. Dus effectief kun je niet alles in aftrek brengen.
Vermoedelijk dat jij dan wel het stukje WUO of ROW hebt ingevuld. Als je daarop namelijk 0 invult dan zal dit stukje tevoorschijn komen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:36 schreef Laureline het volgende:
Net als ik bijna klaar ben met mijn aangifte inkomstenbelasting ondernemers, verschijnt er een sinds dit jaar voor mij nieuw kopje 'Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet'. Volgens de info:
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Dit scherm verschijnt alleen als u in 2010 minimaal 1 van de volgende inkomsten had:
- inkomsten uit overig werk, bijvoorbeeld freelance-inkomsten of inkomsten volgens de artiestenregeling
- periodieke uitkeringen waarop geen loonheffing werd ingehouden, zoals alimentatie
- buitenlands loon
- buitenlandse uitkeringen
Geen van deze dingen is op mij van toepassing, ik heb gewoon een VAR-WUO, maar toch popt-ie op![]()
Behalve dat ik me afvraag hoe dat zou kunnen, weet ik nu ook niet zeker welk bedrag ik in het veld 'loon Zorgverzekeringswet' moet invullen: ik neig naar gewoon 0, omdat dit over het inkomen uit overige werkzaamheden geldt? Ik heb namelijk alleen WUO, en geen loon, of 'jaaropgaaf van werkgever of uitkeringsinstantie'.
Pfff, al die vragen door elkaar. Moet even weer terug naar de bron.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:05 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Maar toch niet van box 1 maar van box 3? Ik kreeg de indruk dat het van box1 was...
Ook de belastingdienst kan fouten maken en niet op de hoogte zijn van de feiten en omstandigheden waarin je de garagebox gebruikt.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:12 schreef fryslan99 het volgende:
Hallo iedereen
Ik heb in 2010 een huis gekocht, dus het wordt allemaal wat gecompliceerder.
Nu is het geval dat ik een huis met een aparte garagebox heb gekocht (2 kadastrale objecten), hiervoor heb ik een hypotheek gekregen, dus niet voor beide gespecificeerd.
Ik heb precies hetzelfde geval gevonden in Belastingaangifte 2007 deel 4 met de naam irule25.
Nu zegt MenAtWork dat er geen splitsing noodzakelijk is. Omdat mijn belasting aangifte van te voren ingevuld is door de belasting dienst staat de garage box in de 'onroerende zaken' en valt onder box 3. Betekend dit dat ik deze gewoon kan verwijderen uit 'onroerende zaken' ? En de als WOZ waarde de som van de WOZ van het huis en garage mag invullen (sectie 'eigen woning') ?
Klopt. Het gaat om het verzamelinkomen.quote:Ik las ook dat voor het toetsing inkomen voor de zorg toeslag je de hypotheekrente van het bruto inkomen (wat op de jaaropgave staat) mag aftrekken. Is dit waar ?
Zeg maar waar we de factuur naar toe kunnen sturen.quote:Alvast bedankt voor de antwoorden!
Ok, maar hoe kan ik dat uitrekenen? Welk deel valt in box1?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Pfff, al die vragen door elkaar. Moet even weer terug naar de bron.
Studiekosten zitten in box 1 inderdaad. Een eventuele schuld die je nog moet terugbetalen, kun je in box 3 opvoeren. Welk deel er in box 1 valt, moet je dus even uitrekenen.
De help of de handleiding op de site van de belastingdienst lezen.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:17 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Ok, maar hoe kan ik dat uitrekenen? Welk deel valt in box1?
Verklaar je vermoeden? Ik zit hier gewoon in grote lijnen dezelfde ondernemersaangifte in te vullen als de voorafgaande jaren. Niet iedere onderneming is een multinational met een accountantsafdeling, er bestaan ook nog kleine zelfstandigen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
WUO veronderstelt een onderneming. Ik neem aan dat je wel de ondernemersaangifte hebt ingevuld. Maar gezien je vraagstelling heb ik het vermoeden dat het niet zo is,...
Ik heb geen werkgever of uitkerende instantie, dus ook geen jaaropgaven, dus ook geen bedrag om in te vullen lijkt me. Dan zou het dus 0 moeten zijn. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt altijd gewoon berekend over mijn ondernemingswinst.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:09 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Vermoedelijk dat jij dan wel het stukje WUO of ROW hebt ingevuld. Als je daarop namelijk 0 invult dan zal dit stukje tevoorschijn komen.
Je vult daarop in het Loon voor de ZVW dat er namelijk vermeld staat op de jaaropgaven van je werkgever/uitkerende instantie. Dit om te berekenen over welk bedrag van je ROW/WUO nog een bijdrage berekend moet worden.
Ik heb hier zelf al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden. Vandaar dat ik hoopte hier uitsluitsel te krijgen. (Ik vind dingen liever zelf dan dat ik het op een forum vraag, no offence;))quote:Op maandag 28 maart 2011 23:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De help of de handleiding op de site van de belastingdienst lezen.
Daarin staat hoe om te gaan met kwijtschelding e.d.
Sow, mevrouw is op haar teentjes getrapt?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:21 schreef Laureline het volgende:
[..]
Verklaar je vermoeden? Ik zit hier gewoon in grote lijnen dezelfde ondernemersaangifte in te vullen als de voorafgaande jaren. Niet iedere onderneming is een multinational met een accountantsafdeling, er bestaan ook nog kleine zelfstandigen.
Het deel op blz. 4 is niet van toepassing?quote:Op maandag 28 maart 2011 23:23 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Ik heb hier zelf al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden. Vandaar dat ik hoopte hier uitsluitsel te krijgen. (Ik vind dingen liever zelf dan dat ik het op een forum vraag, no offence;))
Maar ik kan nergens terugvinden hoe het zit met studiefinanciering het jaar nadat je bent afgestudeerd, enkel in het jaar dat je studiefinanciering krijgt.
Het komt me wel vreemd voor, omdat dit gaat over inkomsten die juist niet met de onderneming te maken hebben, maar overige inkomsten, dat zegt tenminste de uitleg op de aangifte, die ik heb gequote. Vandaar dat het in de voorafgaande jaren niet voorkwam, dit kopje, want andere inkomsten heb ik niet.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Sow, mevrouw is op haar teentjes getrapt?
Ik dacht dat ik normaal een antwoord op je vraag probeerde te geven. Wie heeft het over een multinational met een accountantsafdeling.
Even voor de duidelijkheid: we proberen hier te helpen, hoor. En voor niks!
Als je winst uit onderneming hebt, zul je de premie ZVW nog moeten afdragen. Als je vorig jaar dezelfde aangifte hebt gedaan, was je dit niet vreemd voor gekomen.
Als je de genoemde inkomsten niet hebt, hoef je er ook niets in te vullen. De ZVW-premie wordt dan alleen berekend over je winst uit onderneming. Om te voorkomen dat je teveel (of te weinig) premie betaalt als je verschillende inkomensbronnen hebt, wordt gevraagd dit op te geven.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:37 schreef Laureline het volgende:
.
[..]
Het komt me wel vreemd voor, omdat dit gaat over inkomsten die juist niet met de onderneming te maken hebben, maar overige inkomsten, dat zegt tenminste de uitleg op de aangifte, die ik heb gequote. Vandaar dat het in de voorafgaande jaren niet voorkwam, dit kopje, want andere inkomsten heb ik niet.
Ik vraag me dus ook af waar de Belastingdienst dit op baseert, dat er ineens nog andere inkomsten/uitkeringen door mij zijn ontvangen in 2010?
Ik bel ze morgen wel even om uit te vogelen hoe dit kan, vind het erg vreemd.
Slaap lekker en tx voor alle DMetjesquote:Op maandag 28 maart 2011 23:40 schreef ManAtWork het volgende:
Voor vandaag heb ik wel weer genoeg aangiftes en belastingen gezien.
Iedereen een goede nacht en wie weet tot morgen.
Okee, dan vul ik voorlopig gewoon 0 in. Thanks!quote:Op maandag 28 maart 2011 23:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je de genoemde inkomsten niet hebt, hoef je er ook niets in te vullen. De ZVW-premie wordt dan alleen berekend over je winst uit onderneming. Om te voorkomen dat je teveel (of te weinig) premie betaalt als je verschillende inkomensbronnen hebt, wordt gevraagd dit op te geven.
Inderdaad, de meegegeven link is niet van toepassing. Immers: de studieschuld / lening staat geheel los van Box1. In de hele discussie is onvoldoende onderscheid gemaakt tussen: studie met studiefinanciering (in voorgaande jaren) - Box 1 en studieschuld - Box 3. Studiekostenaftrek in voorgaande jaren is een aftrekpost die toegepast kan worden als de studie niet is afgemaakt en men het bericht krijgt toegestuurd dat de prestatiebeurs (hier: basisbeurs) moet worden terugbetaald. NB: Uitsluitend in het jaar dat de DUO-IB groep de beschikking heeft verstuurd, is deze aftrekpost Box-1 mogelijk. Voor alle terug te betalen jaren tegelijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het deel op blz. 4 is niet van toepassing?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |