Maar homo zijn wordt over het algemen niet beschouwt als ziekte. Autisme wel.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar maken zij zichzelf ziek? Doet een homo die zijn geaardheid vermeld dat? Hem noemen we niet ziek.
Autisme is geen ziekte, maar een handicap.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:14 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Maar homo zijn wordt over het algemen niet beschouwt als ziekte. Autisme wel.
Ik heb hetzelfde.quote:
Ok. ja ik bedoeld eigenlijk handicapquote:Op maandag 14 maart 2011 13:17 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Autisme is geen ziekte, maar een handicap.
Dat is de grap! Autisten zitten anders in elkaar dan de gemiddelde mens maar zijn net zomin 'stuk' als homo's.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:14 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Maar homo zijn wordt over het algemen niet beschouwt als ziekte. Autisme wel.
Ik weet te weinig over autisme. Ik ben zelf een aantal keren psychiatrische inrichting in en uit geweest. En heb uiteraard de echt duidelijke autistische gevallen meegemaakt. Maar ook de wat minder autstische mensen. Als Asperger dan weer een mildere vorm daarvan is. Zou ik asperger toch wel als een handicap omschrijven. Je kunt gewoon niet meedoen met de wereld zoals van alle anderen verwacht wordt. Maar ergens kom je een dunne lijn tegen inderdaad.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat is de grap! Autisten zitten anders in elkaar dan de gemiddelde mens maar zijn net zomin 'stuk' als homo's.
Hij zegt toch ook wellicht iets met vrijwilligerswerk? Dat heb ik namelijk ook gedaan en dat kan ik aanraden. Hangt er natuurlijk vanaf waar je terecht komt maar mijn ervairngen waren goed al werd ik er niet voor betaalt. Ik heb dus wel een kleine bijdrage geleverd aan de maatschappij op gebied van uitgaaansgelegenheden/feesten enzo. Ik deed onbetaald werlk. Zorgde voor het opzetten van decor ed en deed barwerk en opruimen van de vieze zooi. Zodat de klanten voor een prikkie naar een leuk rock- of housefeest of openluchtfeest konden gaan. En het houd het bier ook goedkoop op zo;n feest. Iederen blij!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:17 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Kijk, allemaal heel kut dat je dat hebt enzo, maar wat wil je dan buiten dat kutbaantje om gaan doen? De hele dag op de bank zitten? Geloof me, dat gaat je ontiegelijk vervelen en dan verlang je zelfs naar zo'n kutbaantje.
Het is denk ik zo dat als de psychiatrie alle mensen een passende label kunnen opspelden. zij direkt een excuus hebben voor "behandeling".quote:Op maandag 14 maart 2011 22:19 schreef keste010 het volgende:
Ook ouders vind ik in sommige van deze gevallen echt erg (ik wou bijna ziek zeggen) die gewoon op zoek zijn naar een hokje voor hun kind.
Wat dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef Swiffer het volgende:
NIet alleen excuus voor behandeling, maar juist excuus en bevestiging dat diegen anders behandeld MOET worden op een of andere manier. en vaak alleen ten nadele van de persoon in kwestie..
Niks moet hoor.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:49 schreef Swiffer het volgende:
Oh jij bent adhd-er, dan ben je druk, dus ritalin, jij bent autist, oh dan ben je sociaal gestoord, jij bent pdd-nosser, oh dan moet je naar een school voor traag lerenden.. Je weg wordt voor je uitgestippeld.. Of je die wil is geen keuze, aanpassen zul je, aan wat anderen normaal achten.
Zoals?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:53 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik denk daarnaast dat dit ook het doel is van de NWO. Verdeel zodat er geen eenheid ontstaat en heers. In de jaren 60 werd de vrouwen beweging gesponsord door rockefeller met het doel 'social engeneering' én meer inkomensbelasting.
Het zou me niet verbazen dat de moslim haat en alle andere dingen waar men 'angst' voor dient te hebben. Gewoon is gecreeerd om het volk te verdelen.
Ben ik het helemaal mee eens en kan me hier als zieke in vinden. Ik heb hele ernstige eczeem gehad 24 jaar lang. Als ik dat zeg merk ik aan mensen dat zij totaal niet in kunnen leven hoe erg dat kan zijn. Dan zeggen ze dingen als 'nou douchen en gaan!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:37 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Wat mij ook opvalt, ook wat ik hier zie. Is dat als er over psychische "aandoeningen" praat dat aan de ene kant de heftige dingen zoals psychose en autisme worden gebagataliseerd, maar dingen als ADD en PDD worden gechageert.
Nu heeft alles natuurlijk verschillende vormen van ernstigheid, maar ik krijg toch het gevoel dat bij de mindere vaak voorkomende dingen waar mensen mee bekend zijn vaak heel serieus worden genomen en de dingen die toch wel wat minder voorkomen, maar die wel heel ernstig zijn, niet serieus worden genomen.
Dan heeft ie idd een nog veel groter probleem dan ADHDquote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:43 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Maar ik ken ook iemand met ADHD die continu overal hulp mee krijgt. Op school continu extra aandacht en dergelijke, extra geld, naschoolse hulp. Terwijl hij dat eigenlijk allemaal niet wil en ook eigenlijk niet nodig heeft.
Ja en vervolgens besparen we op dingen als de Wajong en het speciaal onderwijs.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 23:11 schreef Schenkstroop het volgende:
Het is ook wel een manier om werkgelegenheid te creeeren denk ik. Creeer problemen, en dan kun je mensen aan het werk zetten om het te verhelpen. Subsidie moet wel ergens vandaan komen.
dat was ook een beetje mijn punt, je krijgt zoveel 'hulp' dat je de sticker wel op MOET houden, ookal wil je die hulp niet en het zelf rooien.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:38 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Dan heeft ie idd een nog veel groter probleem dan ADHD
En meteen werkgelegenheid zien verdwijnen omdat er alleen NT-ers opaf (mogen) komen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 23:11 schreef Schenkstroop het volgende:
Het is ook wel een manier om werkgelegenheid te creeeren denk ik. Creeer problemen, en dan kun je mensen aan het werk zetten om het te verhelpen. Subsidie moet wel ergens vandaan komen.
Dit lijkt wel te kloppen ja. Het is eigenaardig dat bepaalde problemen gewoon niet worden opgelost.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:53 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik denk daarnaast dat dit ook het doel is van de NWO. Verdeel zodat er geen eenheid ontstaat en heers. In de jaren 60 werd de vrouwen beweging gesponsord door rockefeller met het doel 'social engeneering' én meer inkomensbelasting.
Het zou me niet verbazen dat de moslim haat en alle andere dingen waar men 'angst' voor dient te hebben. Gewoon is gecreeerd om het volk te verdelen.
Wat een achterlijke post.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 02:38 schreef Kikkerpr1ns het volgende:
Topic niet doorgelezen, maar ik zeg ja. Het is hier in Nederland zo fucking chill dat je behalve het weer gewoon nergens legitiem over kan klagen. Men verveelt zich en diagnosticeert zichzelf via internet om betekenis aan zijn of haar leven te geven. "Ik heb borderline, PDD-NOS, OCS, bijna een kwartet" Hou je tiefusbek, je bent normaal. Ga gewoon studeren/werken zoals de rest van het volk
Ik snap echter niet wat het hier vetgedrukte te maken heeft met het niet vetgedrukte?quote:Op donderdag 10 maart 2011 05:10 schreef deelnemer het volgende:Jou redenering lijkt als volgt. Goedkoop is duurkoop. In land Links snapt men dat, en bouwt men goede huizen. In land Rechts snapt men dat niet, en bouwt men goedkope slechte huizen. dit probleem ontstaat omdat mensen zelf niet kunnen kiezen welke huizen er worden gebouwd. Dat is een klassiek probleem als je dat door de overheid laat bepalen en niet door de markt. Het is opgelost als de woningmarkt een vrije markt is.
Welk bedrijf wil vrouwen hebben? Aan een man weet je wat je hebt, want bedrijven werken al eeuwen lang met mannen. Vrouwen zijn anders dan dat, en misschien krijg je nog vage dingen als seksuele spanning op de werkvloer ook, wie weet wat dat voor effecten heeft? Bovendien hebben ze ook nog aparte voorzieningen nodig ook, zoals een eigen toilet, dat je moet inbouwen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 09:37 schreef Swiffer het volgende:
[..]
En meteen werkgelegenheid zien verdwijnen omdat er alleen NT-ers opaf (mogen) komen.
welk bedrijf wil iemand waar expliciet rekening mee moet worden gehouden vanwege een andere handleiding? terwijl er bosjes 'normalen' zonder problemen rondlopen?
Maar in hoeverre zijn die hogere eisen terecht? Soms kunnen mensen echt niet mee, maar soms heb ik ook het idee dat ze niet mee kunnen omdat ze niet bij het cultuurtje horen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:17 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik denk zelf dat het ook te maken heeft met de complexiteit van de huidige maatschappij. De 'echte autisten' konden vroeger ook niet mee, en gelukkig sluiten we ze niet meer op in ziekenhuizen ergens op het platteland maar proberen we ze mee te laten draaien.
Maar mensen die bijvoorbeeld concentratieproblemen hadden gingen in plaats van denkwerk werk met hun handen doen, een adhd-er werd conciërge en als het werk een keer niet af was dan 'was hij nu eenmaal zo'. Of een autist hoefde sociaal niet vaardig te zijn, als ie maar goed kon rekenen.
Tegenwoordig wordt er nogal wat gevraagd van mensen, denk aan je belastingaangifte, bureaucratische rompslomp met de overheid en andere instanties, bij veel banen vragen ze nogal wat sociale vaardigheden.
Mensen die vroeger gewoon konden functioneren moet nu aan veel meer eisen voldoen, en als je daar dan niet goed in bent, of je hebt een lichte beperking dan val je veel sneller uit. Ik denk dat het grotendeels komt omdat onze maatschappij vrij complex is vergeleken met een honderd jaar geleden.
Het verband tussen vetgedrukte en voorafgaande. Het voorafgaande stelt dat er een slechte keuze wordt gemaakt. Het vetgedrukte stelt dat men dit oplost door de keuze aan het individu over te laten, die zelf ook de lasten draagt. Zo coordineert een vrije markt de economische bedrijvigheid.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:11 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik snap echter niet wat het hier vetgedrukte te maken heeft met het niet vetgedrukte?
Het probleem is dat er geen beleid wordt gemaakt die problemen op de lange termijn aanpakt. Een vrije marktwerking zal hier niks aan kunnen veranderen want voor de vrije markt wordt ook gewoon beleid gemaakt. De vrije markt is helemaal niet zo vrij als een aantal mensen suggereren.
Denk maar bijvoorbeeld aan de mode wereld. Als 1 jaar schoenen met stompe punten "in de mode" zijn, zullen veel meer mensen die gaan dragen, maar dat wil niet zeggen dat al die mensen ineens besluiten dat ze zulke schoenen willen dragen.
In tegenstelling tot de overheid heeft de markt maar 1 echte drijfveer, en dat is zoveel mogelijk geld verdienen (koste wat 't kost).
Ja, daar gaat het bij mij ook vaak verkeerd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar in hoeverre zijn die hogere eisen terecht? Soms kunnen mensen echt niet mee, maar soms heb ik ook het idee dat ze niet mee kunnen omdat ze niet bij het cultuurtje horen.
Ik denk dat de belang van het sociale zo enorm wordt opgeblazen. Nu moet je 'in het team passen' en dat lukt niet als de dames van PZ bij je volgende 360 evaluatie aangeven dat ze je vreemd vinden.
Ik zeg niet dat het terecht is dat er zulke hoge eisen worden gesteld. Ik heb liever dat een financieel persoon goed is met cijfers dan dat hij een vlotte babbel heeft. Maar op het moment is de arbeidsmarkt een markt voor werkgevers en kunnen ze die eisen stellen omdat er toch genoeg mensen zijn. Ik ben er zelf voor om mensen juist de ruimte te geven zichzelf te zijn, en voor dingen waar je sociale vaardigheden bij nodig hebt neem je iemand aan die daar weer goed in is.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar in hoeverre zijn die hogere eisen terecht? Soms kunnen mensen echt niet mee, maar soms heb ik ook het idee dat ze niet mee kunnen omdat ze niet bij het cultuurtje horen.
Ik denk dat de belang van het sociale zo enorm wordt opgeblazen. Nu moet je 'in het team passen' en dat lukt niet als de dames van PZ bij je volgende 360 evaluatie aangeven dat ze je vreemd vinden.
Ik heb als autist geen enkele moeite mee te draaien in het universitaire wereldje, omdat je nou eenmaal daar wat meer jezelf mag zijn. Met de complexiteit van dingen heb ik geen enkele moeite.
Ik verwoordde het een beetje verkeerd. Met 'terecht' bedoelde ik inherent aan deze maatschappij, niet zomaar te omzeilen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:36 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het terecht is dat er zulke hoge eisen worden gesteld. Ik heb liever dat een financieel persoon goed is met cijfers dan dat hij een vlotte babbel heeft.
De knuffelautist.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:38 schreef Swiffer het volgende:
Je moet tegenwoordig een sociale autist zijn.
Onwijs goede competenties gaan imho bijna nooit samen met sociaal zijn.. maar dat is misschien een verkeerde gedachte. Het is wel wat er ge-eist wordt.
Ik heb ook het liefst dat mijn partner een knappe goed verdienende arts is met een leuk gevoel voor humor, die mij helemaal aanvoelt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:38 schreef Swiffer het volgende:
Onwijs goede competenties gaan imho bijna nooit samen met sociaal zijn.. maar dat is misschien een verkeerde gedachte. Het is wel wat er ge-eist wordt.
Ik ken er genoeg die dat wel kunnen hoor, incluis mijzelf.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:41 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
De knuffelautist.![]()
Je mag best autist zijn maar je moet wel gewoon meedoen met de rest, in het team passen en mee in de wazige wereld van de netwerkborrels.
Het was ook wel erg stereotype neergezet natuurlijk. Ik ken ook autisten die tot op zekere hoogte prima meekomen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik ken er genoeg die dat wel kunnen hoor, incluis mijzelf.
Het ligt helemaal aan de omgeving. Zit je in een cultuurtje waar het okay is om niet standaard te zijn, waar het niet perse over voetbal hoeft te gaan, dan voel je je veel meer op je gemak. En ga je het juist leuk vinden om met die ander over interessante onderwerpen te te babbelen.
Ik heb heel veel leuke borrels en feestjes met autisten gehad!
De eisen worden helemaal niet afgestemd op de persoon, maar de persoon moet zich aanpassen aan wat nodig is. Daar hebben veel mensen problemen mee. Het leidt tot facade poetserij en schijnheiligheid. Je kunt veel verwaarlozen als je maar goed weet waarop wordt beoordeeld (denk bijvoorbeeld aan de politiek). Dit sociale spel lijkt mij voor autisten funest.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:38 schreef Swiffer het volgende:
Zeker. Zoals ik al zei, zeker bij hoohunctionerende autisten ligt het erg aan het cultuurtje of ze 'ziek' zijn of niet.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:54 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Het was ook wel erg stereotype neergezet natuurlijk. Ik ken ook autisten die tot op zekere hoogte prima meekomen.
Niet alleen voor autisten hoorquote:Op woensdag 16 maart 2011 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De eisen worden helemaal niet afgestemd op de persoon, maar de persoon moet zich aanpassen aan wat nodig is. Daar hebben veel mensen problemen mee. Het leidt tot facade poetserij en schijnheiligheid. Je kunt veel verwaarlozen als je maar goed weet waarop wordt beoordeeld (denk bijvoorbeeld aan de politiek). Dit sociale spel lijkt mij voor autisten funest.
Zie ook de langstudeermaatregel...quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:02 schreef Crystal86 het volgende:
. Ik kon wel goede cijfers halen, maar keer op keer kon ik de grote druk en de stress niet aan. Nu heb ik geen autisme maar persoonlijkheidsstoornissen (zeggen ze), dus mijn situatie zal wat anders zijn. Ook zal het natuurlijk per opleiding verschillen.
Maar zolang alles maar om geld blijft draaien zal het er niet beter op worden ben ik bang
Sociaal heeft verschillende betekenissen:quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:02 schreef Crystal86 het volgende:
Waarom de eisen wat betreft sociale vaardigheden zo enorm hoog zijn (voor zo goed als alle fatsoenlijke banen) begrijp ik niet helemaal.
Vaak lijkt het ook alsof het maar gaat om zoveel mogelijk naar buiten kunnen treden, dus 'je bek open durven trekken', altijd maar je mening moeten geven enz. Als je wat meer teruggetrokken bent en moeite hebt met contact maken wordt dat als 'niet sociaal vaardig' gezien, wat in mijn ogen absoluut niet zo hoeft te zijn. Er zijn maar weing mensen die daar echt doorheen kunnen kijken, zeker in werkgerelateerde situaties waar het gaat om presteren en snelheid etc etc.
in het laatste stuk geef ik je gelijk, in het eerste stuk rijst bij mij meteen de vraag, wanneer zijn eisen nog realistisch? Zolang er nog mensen in meekunnen, hoe veel/weinig dit er dan ook zijn?quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De eisen worden helemaal niet afgestemd op de persoon, maar de persoon moet zich aanpassen aan wat nodig is. Daar hebben veel mensen problemen mee. Het leidt tot facade poetserij en schijnheiligheid. Je kunt veel verwaarlozen als je maar goed weet waarop wordt beoordeeld (denk bijvoorbeeld aan de politiek). Dit sociale spel lijkt mij voor autisten funest.
Mensen die hun mening geven worden ook zelden gewaardeerd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:02 schreef Crystal86 het volgende:
Interessant topic. Ben het er in ieder geval wel mee eens dat je snel buiten de boot valt als je niet helemaal in het plaatje past.
Waarom de eisen wat betreft sociale vaardigheden zo enorm hoog zijn (voor zo goed als alle fatsoenlijke banen) begrijp ik niet helemaal.
Vaak lijkt het ook alsof het maar gaat om zoveel mogelijk naar buiten kunnen treden, dus 'je bek open durven trekken', altijd maar je mening moeten geven enz. Als je wat meer teruggetrokken bent en moeite hebt met contact maken wordt dat als 'niet sociaal vaardig' gezien, wat in mijn ogen absoluut niet zo hoeft te zijn. Er zijn maar weing mensen die daar echt doorheen kunnen kijken, zeker in werkgerelateerde situaties waar het gaat om presteren en snelheid etc etc.
Ik vind dat erg jammer, aangezien dit speelt voor mij ook heel erg speelt. Ik heb me al jaren proberen aan te passen aan 'de maatschappij' maar helaas lukt het me niet aan de eisen te voldoen. Ook niet op de universiteit btw, waar Rubber_Johnny zo te lezen een andere ervaring mee heeft. Ik kon wel goede cijfers halen, maar keer op keer kon ik de grote druk en de stress niet aan. Nu heb ik geen autisme maar persoonlijkheidsstoornissen (zeggen ze), dus mijn situatie zal wat anders zijn. Ook zal het natuurlijk per opleiding verschillen.
Maar zolang alles maar om geld blijft draaien zal het er niet beter op worden ben ik bang
Dit vraag ik me ook vaak af, vooralsnog lijkt het overgrote deel van de mensen gewoon aan de eisen te kunnen voldoen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:18 schreef Swiffer het volgende:
[..]
in het laatste stuk geef ik je gelijk, in het eerste stuk rijst bij mij meteen de vraag, wanneer zijn eisen nog realistisch? Zolang er nog mensen in meekunnen, hoe veel/weinig dit er dan ook zijn?
Mij lijkt het dan handiger naar het probleem te kijken dan naar achterliggende oorzaken ervan. Als een zwakbegaafd iemand teveel drinkt, dan is hij toch gewoon alcoholist?quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:22 schreef Nimose het volgende:
. Er lopen dus ook genoeg mensen rond die feitelijk licht verstandelijk beperkt zijn, maar die prima functioneren. Zo geldt het ook voor andere diagnoses waar hier over wordt gesproken naar mijn idee. Pas als er een probleem is wordt er gekeken wat er met iemand aan de hand is. Een diagnose kan ook deuren openen, er kan rekening worden gehouden met iemand beperkingen.
We overschreiden overal over de menselijke maat, alleen zegt niemand het eerlijk. Stel dat je als rechter een dossier in een strafzaak moet bestuderen dat 500.000 pagina's beslaat. Stel dat als programmeur wijs moet worden uit oude computer software en alle documentatie is verdwenen. Stel dat je als middelbare docent in een keer full time moet kunnen meedraaien, terwijl je nog geen routine of eigen lesmateriaal hebt. Stel dat je als politicus voortdurend moet suggereren dat je het land leidt. Stel dat je als coassistent medicijnen de verantwoordelijkheid krijgt over dood zieke patienten en je hebt nauwelijks ervaring.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:18 schreef Swiffer het volgende:
[..]
in het laatste stuk geef ik je gelijk, in het eerste stuk rijst bij mij meteen de vraag, wanneer zijn eisen nog realistisch? Zolang er nog mensen in meekunnen, hoe veel/weinig dit er dan ook zijn?
Vlotte babbel heb ik.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Mensen met een echt vlotte babbel zijn goud waard in een bedrijf, die slepen opdrachten binnen.
Dat ben ik niet met je eens. Want misschien is de alcoholist wel gaan drinken omdat hij structureel overvraagd is in zijn leven, misschien is de autist depressief omdat hij niet begrijpt waarom hij elke keer ontslagen wordt. Natuurlijk is het belangrijk om vooral naar het probleem en de klacht van iemand te kijken, maar het komt ook vaak voor dat het daadwerkelijke probleem anders is. Dus dan kun je iemand wel gaan behandelen op het feitelijke probleem dat je ziet, en mogelijk lukt het ook nog om dat voor de korte termijn beter te maken, maar voor de lange termijn is dit niet altijd verstandig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mij lijkt het dan handiger naar het probleem te kijken dan naar achterliggende oorzaken ervan. Als een zwakbegaafd iemand teveel drinkt, dan is hij toch gewoon alcoholist?
Als een autist depressief is, dan is hij toch gewoon depressief?
Er 'moet' iets veranderen wanneer iets ervaren wordt als probleem. Als een autist nergens last van heeft hoeft er in principe niets aan gedaan te worden. Overigens is autisme zelf natuurlijk niet te genezen: het is een ontwikkelingsstoornis, iemand heeft zich anders ontwikkeld dan normaal. Echter als je bijvoorbeeld een jong kind diagnosticeert met autisme, dan kan het kind allerlei vaardigheden aanleren waar hij later in zijn leven baat bij kan hebben. Je zou kunnen zeggen dat je het kind dan probeert te 'normaliseren' en dat dat niet goed is. Echter de algemene opvatting is dat iedereen zoveel mogelijk mee moet komen in de maatschappij, en dat is vaak ook de wens van ouders. Daarnaast kan door vroege diagnoses rekening worden gehouden met de beperkingen in iemands omgeving, waardoor problemen juist kunnen worden voorkomen...quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:55 schreef Swiffer het volgende:
Ja en nee, want wie zegt dat de verandering MOET? Dat is zo lastig te bepalen! Wie zegt dat de autist ziek is? Dat het een ziekte is? Waar iets aan gedaan MOET worden? EEn suikerzieke patient heeft gewoon zijn insuline nodig, en daar wordt wel rekening mee gehouden in dieeten enz. Misschien een rare vergelijking, amar hopelijk snap je me.
Ik vroeg me al af waarom je interesse hebt in dit onderwerp.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef Swiffer het volgende:
Er is inderdaad niemand die dat zegt, maar zoals in een ander topic vernoemd, ik herken mezelf, maar ze noemen het bij mij gewoon introvert.
Wanneer is het van introvert overgegaan op de sticker autisme, als je voldoet aan bepaalde kenmerken.. dat is meer wat mij dwarszit, de urge om stickers te plakken ipv mensen te nemen zoals ze zijn. Waarom moet er gelijk een sticker op iemand die anders is dan de eenheidsworst.. en hoeverre is iedereen gelijk, of is het haalbaar iedereen gelijk te maken, en waarom willen we dat?
Omdat ik de twee kanten probeer te begrijpen..quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik vroeg me af waarom je interesse hebt in dit onderwerp.
Standarisatie. Een grote samenleving heeft behoefte aan een standarisatie van deze problemen om er efficient mee om te kunnen gaan. Issues --> huisarts --> specialist --> diagnose --> behandelingsmethode.
In een kleine gemeenschap (een dorp bijvoorbeeld) creert men gewoon een passend plekje, houden een beetje rekening met je, en mag je gewoon meedoen.
Ik doelde meer op het feit dat de bestempeling introver minder zwaar weegt dan de stempel autisme. Gezien de stelling van TS dat het door velen als een ziekte wordt gezien, ipv een introverter persoon.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:36 schreef Nimose het volgende:
Tsja dat is een lastige.. het klopt dat extravert zijn over het algemeen meer gewaardeerd wordt dan introvert zijn. Misschien omdat we het meer nodig hebben tegenwoordig? Zoals eerder in het topic al genoemd werd, vroeger werd alles meer in je eigen kringetje geregeld, tegenwoordiger moet iedereen 'naar buiten' om dingen te bereiken, en daarvoor is het handig als je extravert bent.
Ik zie trouwens autisme niet als overtreffende trap van introvert zijn. Het gaat meer op een afwijkende manier van communicatie en sociale interactie. Autisten kunnen juist ook heel extravert zijn, maar op een heel ongepaste manier (iedereen aanspreken, heel dicht bij je gaan staan bv).
Waarom? Marktwerking.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:41 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Omdat ik de twee kanten probeer te begrijpen..
Ik heb er interesse in omdat ik stickers opgeplakt heb gekregen, en omdat ik niet begrijp waarom het in een grote samenleving ineens een behandeling nodig heeft, en in een kleine samenleving wel geaccepteerd kan worden.
Omdat het overgrote deel NT (neurotypisch) is, bepalen zij de standaard. dat begrijp ik maar al te goed. Maar om dan om aanpassing te vragen van 1 kant vind ik gewoon ver gaan. Aanpassing die voor vele autisten niet te doen is, waardoor zij niet zozeer zichzelf buitensluiten, maar buitengesloten worden. Niet dat ik de slachtofferrol wil bekleden, integendeel.
Ik zie niet in wat er mis is met een directere samenleving, zonder alle poespas, en het snel beledigd zijn omdat iemand anders reageert dan je verwachtte. Ik hoop terug te kunnen lezen waarom de samenleving het zichzelf zo complex maakt.
Ja, maar je vergeet te melden dat een vrije markt ook niet altijd de beste keuzes maakt. De vrije markt wilt maar 1 ding, en dat is zoveel mogelijk geld zien rollen, ook als dat ten koste van de mens gaat.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het verband tussen vetgedrukte en voorafgaande. Het voorafgaande stelt dat er een slechte keuze wordt gemaakt. Het vetgedrukte stelt dat men dit oplost door de keuze aan het individu over te laten, die zelf ook de lasten draagt. Zo coordineert een vrije markt de economische bedrijvigheid.
- een vrije markt is een superieure oplossing om de economische bedrijvigheid te coordineren.Klinklare onzin.quote:Het alternatief is collectief beleid. In dat geval ontstaan vaak verkeerde keuzes. De centrale planner moet kunnen inschatten wat nodig is. Dat blijkt een heel moeilijk probleem te zijn. De vrije markt oplossing decentraliseert het probleem. Daardoor vertaalt het probleem van de centrale planner zich in eenvoudige keuzes, die ieder individu voor zichzelf kan maken.
De markt oplossing verondersteld echter dat iedereen in staat is zichzelf te redden en voor zijn eigen belangen op te kunnen opkomen. Dat is evident niet het geval.
Kortom
- een vrije markt is een superieure oplossing om de economische bedrijvigheid te coordineren.
- niet iedereen voldoen aan de voorwaarden om in dat systeem goed mee te draaien (voor hun werkt het niet)
- Een vrije markt oplossing laat zich moeilijk combineren met speciale regelingen voor probleemgevallen. De twee oplossingen bijten elkaar.
Vandaar.
Ja, maar op of rond de nullijn vallen is wel van een heel andere orde dan een mislukte kerstboomfiguur die als een gedrogeerde aap rond de nullijn danst (zo'n uitdraai weetjewel).quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:53 schreef Venus-Castina het volgende:
Ik ben van mening van wel. Wat "normaal" is is gedefinieerd als de afwijking die je wenst te nemen van het gemiddelde van een populatie. Het is een zuiver persoonlijke definitie. Omdat er nu eenmaal veel variatie in mensen zit zullen er weinig op die normaallijn vallen.
Maar als je nou aan kunt tonen dat bepaalde symptoomcombinaties veelvuldig terugkomen bij bepaalde gevallen... En die gevallen zijn dusdanig klein in aantal dat er statistisch gezien eigenlijk wel iets aan de hand moet zijn... Dan kun je toch ook spreken van afwijkend?quote:Onze samenleving houdt van het onderbrengen van zaken in duidelijke afgebakende hokjes waar dan een labeltje op geplakt wordt. En als dat aan een van de uitersten van de normaalcurve valt dan wordt het ziek of afwijkend genoemd.
Er is met iedereen wel wat aan de hand. Vraag is, welk deel van de mensen met wie wat aan de hand is, kan nog meekomen in de maatschappij.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:16 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Ja, maar op of rond de nullijn vallen is wel van een heel andere orde dan een mislukte kerstboomfiguur die als een gedrogeerde aap rond de nullijn danst (zo'n uitdraai weetjewel).
[..]
Maar als je nou aan kunt tonen dat bepaalde symptoomcombinaties veelvuldig terugkomen bij bepaalde gevallen... En die gevallen zijn dusdanig klein in aantal dat er statistisch gezien eigenlijk wel iets aan de hand moet zijn... Dan kun je toch ook spreken van afwijkend?
Vast, maar dat is toch echt een ander verhaalquote:Op woensdag 16 maart 2011 16:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Er is met iedereen wel wat aan de hand.
Grappig, want 't enige dat mij opvalt is dat er door de jaren heen alleen maar 1 gat gevuld wordt door elders weer een ander gat te graven. Er wordt niks opgelost, er wordt met plijsters geplakt maar er wordt niet nagedacht.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:26 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Vast, maar dat is toch echt een ander verhaal
Wanneer het de maatschappij voldoende kost komt er vanzelf wel een oplossing. Zo werkt het meestal.
Wat zouden ze moeten doen dan?quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Grappig, want 't enige dat mij opvalt is dat er door de jaren heen alleen maar 1 gat gevuld wordt door elders weer een ander gat te graven. Er wordt niks opgelost, er wordt met plijsters geplakt maar er wordt niet nagedacht.
Nadenken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:30 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Wat zouden ze moeten doen dan?
Maar soms is het anders zijn deel van het onderliggende probleem.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:10 schreef Nimose het volgende:
[..]
Er 'moet' iets veranderen wanneer iets ervaren wordt als probleem. Als een autist nergens last van heeft hoeft er in principe niets aan gedaan te worden. Vaak is het andersom: mensen willen een oplossing voor een probleem dat ervaren wordt, men komt er dan bijvoorbeeld achter dat er sprake is van een stoornis zoals autisme. Dus de mate waarin iets als problematisch wordt ervaren bepaalt of er iets mee gedaan moet worden.
Precies!quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:28 schreef Swiffer het volgende:
Er is inderdaad niemand die dat zegt, maar zoals in een ander topic vernoemd, ik herken mezelf, maar ze noemen het bij mij gewoon introvert.
Wanneer is het van introvert overgegaan op de sticker autisme, als je voldoet aan bepaalde kenmerken.. dat is meer wat mij dwarszit, de urge om stickers te plakken ipv mensen te nemen zoals ze zijn. Waarom moet er gelijk een sticker op iemand die anders is dan de eenheidsworst.. en hoeverre is iedereen gelijk, of is het haalbaar iedereen gelijk te maken, en waarom willen we dat?
De markt uitkomst kan ook onwenselijk zijn (marktfalen). Maar de ervaring met economieen van de laatste paar eeuwen in diverse landen heeft geleerd dat een vrije markt veel beter functioneert dan een centrale plan economie. Dat is gewoon waar.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, maar je vergeet te melden dat een vrije markt ook niet altijd de beste keuzes maakt. De vrije markt wilt maar 1 ding, en dat is zoveel mogelijk geld zien rollen, ook als dat ten koste van de mens gaat.
Op moment dat de overheid (die nog altijd door het volk gekozen wordt) inspringt om een falen van de markt te compenseren, heeft de vrije markt allang al gefaald.
Een voorwaarde voor het functioneren van een vrije markt is dat de deelnemers voor hun belangen kunnen opkomen. Dat geldt o.a. niet voor kinderen. Hun onderwijsmogelijkheden worden dan afhankelijk van hun ouders. Dat is geen goede oplossing. I.h.a. heeft de vrije markt geen goed antwoord op het realiseren van collectieve goederen zoals: onderwijs, zorg, veiligheid. Dat zijn zaken die beter collectief georganiseert kunnen worden. Dat gaat het beste als er geen markt alternatieven zijn, want dan krijg je een tweedelig.quote:- een vrije markt is een superieure oplossing om de economische bedrijvigheid te coordineren.Klinklare onzin.
In een vrije markt kunnen alleen de rijkeren onderwijs betalen, wat zeker een zwaar nadelige invloed zal hebben op diezelfde vrije markt binnen 1 enkele generatie
- niet iedereen voldoen aan de voorwaarden om in dat systeem goed mee te draaien (voor hun werkt het niet)
Niet iedereen wordt, gezien het centraal gereguleerde onderwijs, het grootste deel van de bevolking. Onacceptabel!
- Een vrije markt oplossing laat zich moeilijk combineren met speciale regelingen voor probleemgevallen. De twee oplossingen bijten elkaar.Das dan jammer voor de vrije markt, die faalt namelijk veel harder (kijk maar naar wat de overheid de markt geeft m.b.t. het centraal gereguleerde onderwijs. Of wil je ons gaan wijsmaken dat een vrije markt in het onderwijs ook beter is?
Als je het onderwijs bekijkt zoals die hier in NL een wisselwerking heeft met de vrije markt, kan de vrije markt niet zonder, anders is het leed (ook voor de vrije markt!!!) niet te overzien!
Een vrije markt oplossing heeft nadelen, maar een collectieve oplossing heeft grotere nadelen, als het gaat om normale economische productie processen (de hoofdmoot dus),quote:Echt, hoe KOM je erbij dat de vrije markt superieur is??
Altijd handig. Maar daarmee komt niet de oplossing spontaan uit de lucht vallenquote:
Doel je soms op 't communisme of zo?quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:40 schreef deelnemer het volgende:
De markt uitkomst kan ook onwenselijk zijn (marktfalen). Maar de ervaring met economieen van de laatste paar eeuwen in diverse landen heeft geleerd dat een vrije markt veel beter functioneert dan een centrale plan economie. Dat is gewoon waar.
Ten 1e, die tweedeling is er al. Je hebt nou eenmaal de wat duurdere scholen bijvoorbeeld.quote:Een voorwaarde voor het functioneren van een vrije markt is dat de deelnemers voor hun belangen kunnen opkomen. Dat geldt o.a. niet voor kinderen. Hun onderwijsmogelijkheden worden dan afhankelijk van hun ouders. Dat is geen goede oplossing. I.h.a. heeft de vrije markt geen goed antwoord op het realiseren van collectieve goederen zoals: onderwijs, zorg, veiligheid. Dat zijn zaken die beter collectief georganiseert kunnen worden. Dat gaat het beste als er geen markt alternatieven zijn, want dan krijg je een tweedelig.
Ik stel dat juist een vrije marktwerking grotere nadelen heeft. Vrije marktwerking in 't onderwijs? Kan het gros van de bevolking straks nieteens meer lezen en schrijven!quote:Een vrije markt oplossing heeft nadelen, maar een collectieve oplossing heeft grotere nadelen, als het gaat om normale economische productie processen (de hoofdmoot dus),
Nee, en met dat gokwerk wel dan?quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:52 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Altijd handig. Maar daarmee komt niet de oplossing spontaan uit de lucht vallen
Welk gokwerk? Je zult echt duidelijker moeten zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
Nee, en met dat gokwerk wel dan?
Is overduidelijk dat van deze 2 het nadenken de betere is van deze 2 opties.
Mensen die bijvoorbeeld autisme hebben, hebben wel degelijk een handicap (lees: de ene heeft er meer last van dan de andere). Vaak moeten zij aangepast werk krijgen omdat hij of zij niet instaat is om bijvoorbeeld alles meteen te snappen, als diegene het wél meteen snapt dan is het tempo vaak een (stuk) lager dan bij niet-autistische mensen. Sociale- en communicatievaardigheden laat bij veel autistische mensen ook te wensen over, bij een niet-aangepaste werkplek zou dat (sneller) problemen kunnen opleveren dan wanneer hij of zij aangepast werk doet bij een baas die ervaring heeft met dit soort mensen. Ik zeg niet dat dit het geval is bij alle autistische mensen, want er zijn genoeg mensen te noemen die mede dankzij hun autisme die het ver geschopt hebben (denk aan Bill Gates en Steve Jobs).quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen het label an sich, 'homo' of 'vrouw' is ook een 'label'. Waar ik moeite mee heb is dat het meteen als 'handicap' wordt gezien.
We zijn allemaal verschillend!
Precies..quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:50 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Mensen die bijvoorbeeld autisme hebben, hebben wel degelijk een handicap (lees: de ene heeft er meer last van dan de andere). Vaak moeten zij aangepast werk krijgen omdat hij of zij niet instaat is om bijvoorbeeld alles meteen te snappen, als diegene het wél meteen snapt dan is het tempo vaak een (stuk) lager dan bij niet-autistische mensen. Sociale- en communicatievaardigheden laat bij veel autistische mensen ook te wensen over, bij een niet-aangepaste werkplek zou dat (sneller) problemen kunnen opleveren dan wanneer hij of zij aangepast werk doet bij een baas die ervaring heeft met dit soort mensen. Ik zeg niet dat dit het geval is bij alle autistische mensen, want er zijn genoeg mensen te noemen die mede dankzij hun autisme die het ver geschopt hebben (denk aan Bill Gates en Steve Jobs).
Wat er in de politiek gebeurt is dit:quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:15 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Welk gokwerk? Je zult echt duidelijker moeten zijn.
Ik ben eerder van mening dat deze maatschappij sommigen te snel en sommigen niet snel genoeg als ziek bestempelt. Er is een compleet grijs gebied met mensen die wel degelijk ernstige klachten hebben, maar niet vallen binnen de bekende kaders en dus geen hulp aangereikt krijgen, of met een lulverhaal of verkeerde diagnose de praktijk weer verlaten.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Na aanleiding naar deze posts in dit topic.
Hoe hoger de gelukslat hoe meer depressies?
[..]
[..]
Vond ik wel een eigen topic waard.![]()
Maakt deze maatschappij mensen te snel ziek?
Zou het behulpzaam zijn als we bepaalde manieren van denken niet meer als 'aandoening' beschouwen?
Mwah... Dat laatste zou ik niet te hard roepen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:03 schreef Swiffer het volgende:
Hypocriet toch, dat je onder een noemer of in een hokje moet passen om te krijgen wat je nodig hebt... Terwijl je zelf prima in staat bent om te beoordelen hoe jij als individu werkt.
Dat noem je een coordinatie probleem. Hoe zou jij dat oplossen? Werkgevers verbieden om onredelijk selectief te zijn en een constructieve houding aan te nemen naar mensen?quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:15 schreef Swiffer het volgende:
K vind het gewoon jammer dat die kwaliteiten dan niet worden gebruikt, vanwege het stickertje ziek, of autist, of antisociaal, of welke er dan ook moedwillig wordt opgeplakt.
Er zijn natuurlijk gradaties van onrealistische eisen maar niets werkt inactiviteit meer in de hand dan tevredenheid. Op z'n tijd is dat prima maar een leven lang inactief blijven gaat tegen alle principes van het leven in.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:58 schreef Swiffer het volgende:
Dat is mijn levensvraag, wat doen we eraan? ik denk inderdaad onrealistische eisen eens bijstellen, en mensen laten doen waar ze goed in zijn. Helaas betekent dat een daling in de economie omdat mensen zich niet meer kapot werken en in alle bochten wringen om aan een onredelijk eisenpakket te voldoen. Autist of niet..
En dat laatste, my point exactly, maar moedeloos wordt je er wel van.
Het gaat hier meer om het onnodig frustreren van mensen. Mensen ontmoedigen en uitsluiten werkt ook inactiviteit in de hand. Er is sprake van een liefdeloze selectiviteit die de sfeer volledig bederft.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:14 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk gradaties van onrealistische eisen maar niets werkt inactiviteit meer in de hand dan tevredenheid. Op z'n tijd is dat prima maar een leven lang inactief blijven gaat tegen alle principes van het leven in.
Daarnaast is het interessant om te zien dat de mensen die het meest uitblinken (in wat dan ook) altijd wel een beetje gek zijn wat betreft de eisen die ze stellen of de energie die ze ergens in steken. Of dat benijdenswaardig is moet je zelf bepalen maar het is iets om over na te denken.
Dit kan ik dus heel slecht. Het klinkt gek, maar ik heb als 't ware anderen nodig waaraan ik me kan spiegelen om te weten hoe 't met mij gaat.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:03 schreef Swiffer het volgende:
Hypocriet toch, dat je onder een noemer of in een hokje moet passen om te krijgen wat je nodig hebt... Terwijl je zelf prima in staat bent om te beoordelen hoe jij als individu werkt.
Ik denk dat ze meer bedoelen dat je kan uitblinken wat je wil maar als je geen sky radio persoonlijkheid hebt (De muziekzender die alleen maar kleurloze evergreens draait zodat niemand zich ooit aan een nummer zal ergeren), je het kan vergeten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:14 schreef waht het volgende:
Daarnaast is het interessant om te zien dat de mensen die het meest uitblinken (in wat dan ook) altijd wel een beetje gek zijn wat betreft de eisen die ze stellen of de energie die ze ergens in steken.
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen. Een gestuurde markt kan falen omdat er te veel/weinig vraag/aanbod, t.o.v. vrije markt waardoor je overschotten of tekorten krijgt. Zie de melkplas/boterberg van de EU.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, maar je vergeet te melden dat een vrije markt ook niet altijd de beste keuzes maakt. De vrije markt wilt maar 1 ding, en dat is zoveel mogelijk geld zien rollen, ook als dat ten koste van de mens gaat.
Op moment dat de overheid (die nog altijd door het volk gekozen wordt) inspringt om een falen van de markt te compenseren, heeft de vrije markt allang al gefaald.
Nee dat is het niet. Het is op zoveel markten bewezen dat vrije markt zorgt voor de juiste verdeling vraag en aanbod. Noem maar een vrije markt op waar het helemaal verkeerd gaat? En nee hypothekenmarkt is een gestuurde markt, al jaar en dag.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
- een vrije markt is een superieure oplossing om de economische bedrijvigheid te coordineren.Klinklare onzin.
Onzin, je weet niet waar je het over hebt. Hoe kunnen we nu onderwijs dan betalen? Meeste belasting komt van Jan Modaal waarmee we onderwijs o.a. betalen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
In een vrije markt kunnen alleen de rijkeren onderwijs betalen, wat zeker een zwaar nadelige invloed zal hebben op diezelfde vrije markt binnen 1 enkele generatie
Speciale gevallen betekent een andere markt. En ja dit kan betekenen dat het duurder word voor deze mensen. Nogal wiedes aangezien er meer energie in gaat zitten. En nee word niet onbetaalbaar en ja er zal door ouders keuzes gemaakt moeten worden. Of een dikke auto of je kind die goed onderwijs krijgt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Niet iedereen wordt, gezien het centraal gereguleerde onderwijs, het grootste deel van de bevolking. Onacceptabel!
- Een vrije markt oplossing laat zich moeilijk combineren met speciale regelingen voor probleemgevallen. De twee oplossingen bijten elkaar.Das dan jammer voor de vrije markt, die faalt namelijk veel harder (kijk maar naar wat de overheid de markt geeft m.b.t. het centraal gereguleerde onderwijs.
Dat hoef ik je niet wijs te maken of te overtuigen. Tenzij je de minister van Onderwijs bent.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Of wil je ons gaan wijsmaken dat een vrije markt in het onderwijs ook beter is?
Deze laatste comment raakt kant noch wal.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Als je het onderwijs bekijkt zoals die hier in NL een wisselwerking heeft met de vrije markt, kan de vrije markt niet zonder, anders is het leed (ook voor de vrije markt!!!) niet te overzien!
Echt, hoe KOM je erbij dat de vrije markt superieur is??
Ehm nee?quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:10 schreef deelnemer het volgende:
De liberale marktideologie is al 30 jaar in opmars in de gehele westerse wereld. Dat is lang. Het ligt voor de hand dat het inmiddels is doorgeslagen. Je kan zo langzamerhand ook een tegenbeweging verwachten. Die is volgens mij allang in opbouw (veel onvrede in de samenleving, politieke instabiliteit, credietcrisis).
Een vrije markt kan falen, als de uitkomst niet wenslijk is. Denk aan overbevissing, kinderarbeid, vervuiling.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen.
Overbevissing, als er steeds minder vis van soort X wordt gevangen terwijl de vraag gelijk blijft, dan zal dit tot hogere prijzen leiden. Hierdoor zal de consument soort X vervangen door soort Y (substitutie) waardoor er minder vraag naar soort X zal zijn. Aangezien er minder vraag is zal er ook minder gevist gaan worden op soort X maar meer op soort Y.quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een vrije markt kan falen, als de uitkomst niet wenslijk is. Denk aan overbevissing, kinderarbeid, vervuiling.
Kunnen werken is niet alleen het werk doen, maar ook het werk krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
Ontopic: Mensen worden idd veel te snel gediagnosticeerd als ziek terwijl ze prima kunnen werken. Maat van mij heeft een Wajong uitkering omdat die ooit een psychose had en suikerziekte heeft.....WTF?
En wanneer hebben ze naar je medische verleden gevraagd in een sollicitatie? Volgens mij mogen ze er zelfs niet eens naar vragen...quote:Op donderdag 17 maart 2011 17:45 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kunnen werken is niet alleen het werk doen, maar ook het werk krijgen.
Een psychiatrisch verleden is voor veel werkgevers een absolute no-no. Over kinderkanker schijnen ze al moeilijk te doen.
Zolang het niet blijkt uit je CV en je volledig normaal kunt functioneren.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:09 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En wanneer hebben ze naar je medische verleden gevraagd in een sollicitatie? Volgens mij mogen ze er zelfs niet eens naar vragen...
Nee, klopt maar als je psychotisch bent heb je vaak een gat in je CV. Moet je al gaan liegen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:09 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En wanneer hebben ze naar je medische verleden gevraagd in een sollicitatie? Volgens mij mogen ze er zelfs niet eens naar vragen...
Overbevissing is geen probleem, want dan snijden de visser uiteindelijk in hun eigen poten. Ze snappen ook wel dat je niet te veel moet vissenquote:Op donderdag 17 maart 2011 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een vrije markt kan falen, als de uitkomst niet wenslijk is. Denk aan overbevissing, kinderarbeid, vervuiling.
Je kunt in je eentje wel zo verstandig zijn de zee niet leeg te vissen, maar als de rest gewoon door vist kun je maar beter meedoen.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:34 schreef Devion het volgende:
[..]
Overbevissing is geen probleem, want dan snijden de visser uiteindelijk in hun eigen poten. Ze snappen ook wel dat je niet te veel moet vissen.
Kinderarbeid is geen probleem. Ligt puur aan de cultuur en of het geaccepteerd word of niet. Jij vindt niet ok, zijn genoeg mensen die er geen erg inzien.
Vervuiling, zie overbevissing.
neeneenee, JIJ fout fout fout.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen. Een gestuurde markt kan falen omdat er te veel/weinig vraag/aanbod, t.o.v. vrije markt waardoor je overschotten of tekorten krijgt. Zie de melkplas/boterberg van de EU.
Nee dat is het niet. Het is op zoveel markten bewezen dat vrije markt zorgt voor de juiste verdeling vraag en aanbod. Noem maar een vrije markt op waar het helemaal verkeerd gaat? En nee hypothekenmarkt is een gestuurde markt, al jaar en dag.
En dat is dus precies mijn mening, mister smartypants.quote:[..]
Onzin, je weet niet waar je het over hebt. Hoe kunnen we nu onderwijs dan betalen? Meeste belasting komt van Jan Modaal waarmee we onderwijs o.a. betalen.
[..]
Dit slaat kant nog wal.quote:Speciale gevallen betekent een andere markt. En ja dit kan betekenen dat het duurder word voor deze mensen. Nogal wiedes aangezien er meer energie in gaat zitten. En nee word niet onbetaalbaar en ja er zal door ouders keuzes gemaakt moeten worden. Of een dikke auto of je kind die goed onderwijs krijgt.
Dat hoef ik je niet wijs te maken of te overtuigen. Tenzij je de minister van Onderwijs bent.
Dat komt omdat je mijn tekst te sterk uit z'n verband rukt. Ooit wel eens van context gehoord?quote:[..]
Deze laatste comment raakt kant noch wal.
Je weet echt niet waarover JIJ 't hebt als JIJ denkt dat de vrije markt nog niet genoeg invloed heeft gekregen.quote:[..]
Ehm nee?
Je weet echt niet waarover je praat als je wilt zeggen dat er in Nederland zoiets is als een vrije markt, vooral in de zorg.
Is goed, ga ik nog zo door.quote:Overheid bemoeit zich overal mee, regels(bureaucratie), subsidies, belastingen en ga zo maar door.
En wat is daar zo WTF aan?quote:Ontopic: Mensen worden idd veel te snel gediagnosticeerd als ziek terwijl ze prima kunnen werken. Maat van mij heeft een Wajong uitkering omdat die ooit een psychose had en suikerziekte heeft.....WTF?
De vrij markt kan wel degelijk falen als het aankomt op het voorzien in diensten of zaken die een bepaald maatschappelijk belang hebben, maar niet of nauwelijks op een winstgevende manier zijn te exploiteren op de wijze die feitelijk nodig is.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen. Een gestuurde markt kan falen omdat er te veel/weinig vraag/aanbod, t.o.v. vrije markt waardoor je overschotten of tekorten krijgt. Zie de melkplas/boterberg van de EU.
Jawel, dat heeft er veel mee te maken.quote:Op maandag 21 maart 2011 13:39 schreef Swiffer het volgende:
Sorry dewdz maar dit heeft toch geen reet te maken met of we als maatschappij mensen te snel als 'ziek' zien? Of snap ik het niet meer?
Mwah... het heeft er wel wat mee te maken wellicht. Maar heb al spijt dat ik er op gereageerd heb, want om hier nou ook weer een politieke discussie van te maken... Ben die schijtpolitiek meer dan zat eigenlijkquote:Op maandag 21 maart 2011 13:39 schreef Swiffer het volgende:
Sorry dewdz maar dit heeft toch geen reet te maken met of we als maatschappij mensen te snel als 'ziek' zien? Of snap ik het niet meer?
Ik denk dat de kwalificatie 'ziek' verplichtender is dan de kwalificatie 'anders'. Zieke mensen behoor je te helpen. Ben je gewoon anders, dan niet, want we zijn allemaal anders. Om te rechtvaardigen dat een bedrijf extra kosten moet maken of speciaal rekening moet houden met bepaalde mensen, moet er een dwingende reden zijn. De kwalificatie 'ziek' is nodig als rechtvaardiging voor speciale regelingen.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:17 schreef Swiffer het volgende:
Ah oke. Ik snap het nu, werd een beetje onoverzichtelijk voor me.. (ja ik ben autist, weet je)
Nee maar even serieus, ik vind dat een label kan bijdragen aan een goede ontwikkeling voor de persoon in kwestie, maar voor het berdijf in kwestie is dat niet het geval.
Ik denk daarom eerder dat iemand 'ziek' wordt genoemd i.p.v 'anders'. Als iemand ziek is, dan is het diegene zijn probleem. is iemand anders dan een ander, dan moet ineens een grotere groep er iets mee doen. Een label is een excuus voor de verantwoordelijkheid afschuiven. Dat heeft in eerste instantie nog niet eens iets met marktwerking te maken, dit zie je ook in de maatschappij, en niet alleen in de werkcultuur.
Ik zie het anders.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik denk dat de kwalificatie 'ziek' verplichtender is dan de kwalificatie 'anders'. Zieke mensen behoor je te helpen. Ben je gewoon anders niet, want we zijn allemaal anders.
Om te rechtvaardigen dat een bedrijf extra kosten moet maken of speciaal rekening moet houden met bepaalde mensen, moet er een dwingende reden zijn. De kwalificatie 'ziek' is nodig als rechtvaardiging voor speciale regelingen.
QFT! Danku!quote:Op maandag 21 maart 2011 14:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik zie het anders.
Bij 'ziek' bevindt iemand zich in een ongewenste toestand, en moet er moeite gedaan worden om hem naar een gewenste 'normale' toestand te krijgen. De aanpassing komt dan bij de zieke te liggen, hij moet genezen. Evt met hulp.
Bij 'anders' is degene fijn zoals hij is. En als mensen die 'anders zijn' zich niet thuis voelen in het bedrijfsleven is het het bedrijfsleven dat zich moet aanpassen. We schilderen allochtonen toch ook niet wit?
Als de maatschappij toleranter wordt voor 'anders', dan behoor ik zelf zeker tot degene die er voordeel bij heeft. Dus laat ik me graag overtuigenquote:Op maandag 21 maart 2011 14:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik zie het anders.
Bij 'ziek' bevindt iemand zich in een ongewenste toestand, en moet er moeite gedaan worden om hem naar een gewenste 'normale' toestand te krijgen. De aanpassing komt dan bij de zieke te liggen, hij moet genezen. Evt met hulp.
Bij 'anders' is degene fijn zoals hij is. En als mensen die 'anders zijn' zich niet thuis voelen in het bedrijfsleven is het het bedrijfsleven dat zich moet aanpassen. We schilderen allochtonen toch ook niet wit?
Nee, want voor een ziekte draag je meestal geen schuld.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:20 schreef Swiffer het volgende:
Ik vind dat je met ziekte in de context die we volgens mij met zijn allen bedoelen een soort van dader wordt..
Door wie?quote:Op maandag 21 maart 2011 15:25 schreef Swiffer het volgende:
D0h, maar je wordt wel als schuldig bestempeld!
Dan hebben ze nog niet duidelijk weten te maken, waarom de zieke daaraan schuld heeft. Juist als je in deze situatie geen rekening wenst te houden met iemand anders, dan laat je jezelf kennen als een extreem egoistisch persoon.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:27 schreef Swiffer het volgende:
Door de mensen die wensen geen rekening te houden met anders zijn. En je dus bestempelen als ziek, zodat het hun zaak niet meer hoeft te zijn, de zieke lost zijn eigen shit maar op, en past zich maar aan, of dondert op.
zoiets?
Mijn hele doel is nu juist om het uit die uitzonderingspositie te krijgen.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:06 schreef deelnemer het volgende:
Maar om toch nog even de advocaat van de duivel te spelen. Als 'anders' betekent dat er een uitzondering voor je wordt gemaakt, dan is dat een vorm van ongelijke behandeling.
Ja, dat zijn allemaal uitzonderingen. Maar de lading die een bepaalde uitzondering krijgt, is afhankelijk van het de waardering die mensen eraan toekennen. Het komt er op neer, dat je pleit voor een maatschappelijke herwaardering van autisme, zodat iedere bedrijf het vanzelfsprekend vindt om er rekening mee te houden.quote:Op maandag 21 maart 2011 17:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mijn hele doel is nu juist om het uit die uitzonderingspositie te krijgen.
Is een vrouwentoilet een uitzondering? Is een vegetarische lunch een uitzondering? Een stewardessen uniform met broek i.p.v. rok voor een steward?
Dat wordt niet als 'ongelijke behandeling' gezien. Dat dat er rekening wordt gehouden met bepaalde wensen van bepaalde groepen werknemers is gewoon vanzelfsprekend.
Juist!quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja, dat zijn allemaal uitzonderingen. Maar de lading die een bepaalde uitzondering krijgt, is afhankelijk van het de waardering die mensen eraan toekennen. Het komt er op neer, dat je pleit voor een maatschappelijke herwaardering van autisme, zodat iedere bedrijf het vanzelfsprekend vindt om er rekening mee te houden.
Ja, dat is helaas wel zo.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef deelnemer het volgende:
Nu doen bedrijven dat alleen als ze er voordeel bij hebben. Vrouwen vormen de helf van de bevolking. Je kunt het als bedrijf niet verooorloven deze groep uit te sluiten, dus moet je er wat mee. Bij autisme zal dat ook gebeuren als deze mensen hard nodig zijn. Anders is het alleen afhankelijk van fatsoen en dan gebeurt er vaak niks. Dat treft niet alleen voor autisten, maar ook oudere werknemers, etc. Het probleem is dus veel algemener.
Iemand die een schizofrene persoonlijkheidsstoornis heeft; heeft vaak moeite met het inzien van de realiteit. Het kan hierbij gaan om audio-, fysieke-, visuelehallicunaties. Paranoia, psychoses, wanen, achterdocht, betrekkingswaan, depressie, fobiën en angsten, dwanghandelingen, et cetera.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef kleine-pooier het volgende:
sorry dat ik het er zo lomp ingooide. Maar ik ben heel erg benieuwd naar wat mensen hier over schizofrenie denken.
Want het schijnt de ergste persoonlijkheidstoornis te zijn. Alleen ik ben niet zo heel goed met de moeilijk woordjes. Dus als het zou kunnen een redelijk simpele uitleg over schizofrenie en hoe jij hier tegen aan kijkt. En of mensen met deze aandoening volgens jou normaal zouden kunnen functioneren in de samenleving.
met name swiffer.
wat vind jij hier nou van?
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef kleine-pooier het volgende:
sorry dat ik het er zo lomp ingooide. Maar ik ben heel erg benieuwd naar wat mensen hier over schizofrenie denken.
Want het schijnt de ergste persoonlijkheidstoornis te zijn. Alleen ik ben niet zo heel goed met de moeilijk woordjes. Dus als het zou kunnen een redelijk simpele uitleg over schizofrenie en hoe jij hier tegen aan kijkt. En of mensen met deze aandoening volgens jou normaal zouden kunnen functioneren in de samenleving.
met name swiffer.
wat vind jij hier nou van?
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=822quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:38 schreef kleine-pooier het volgende:
Dat hallucinatie gebeuren wanen en paranoia wist ik ook wel.
Maar dat vind ik nog steeds een vage beschrijving. Ik bedoelde meer in de zin van. Waaraan kun je zien, merken dat iemand schizofrenies is.
Schizofrenie is geen persoonlijkheidsstoornis, maar een aangeboren 'afwijking'.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 00:58 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
[..]
Iemand die een schizofrene persoonlijkheidsstoornis heeft; heeft vaak moeite met het inzien van de realiteit. Het kan hierbij gaan om audio-, fysieke-, visuelehallicunaties. Paranoia, psychoses, wanen, achterdocht, betrekkingswaan, depressie, fobiën en angsten, dwanghandelingen, et cetera.
Mensen die hieraan leiden, zullen er nooit van kunnen genezen, maar met medicatie is het in veel gevallen wel te onderdrukken en dan kan de betrefende persoon nog redelijk normaal functioneren. Maar een groot deel van de mensen met een schizofene stoornis zullen nooit echt of helemaal niet mee kunnen komen in de maatschappij.
Ik leid zelf waarschijnlijk aan een schizofrene persoonlijkheidsstoornis, dus ik weet een beetje hoe het voeld.
Het is een moreel standpunt (geen objectieve waarheid). Een moreel standpunt waar ik het mee eens ben. Laten we een actie groep oprichten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.
wbt het psychose deel vind ik een schizofreen wel degelijk ziek.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |