Er zijn natuurlijk gradaties van onrealistische eisen maar niets werkt inactiviteit meer in de hand dan tevredenheid. Op z'n tijd is dat prima maar een leven lang inactief blijven gaat tegen alle principes van het leven in.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:58 schreef Swiffer het volgende:
Dat is mijn levensvraag, wat doen we eraan? ik denk inderdaad onrealistische eisen eens bijstellen, en mensen laten doen waar ze goed in zijn. Helaas betekent dat een daling in de economie omdat mensen zich niet meer kapot werken en in alle bochten wringen om aan een onredelijk eisenpakket te voldoen. Autist of niet..
En dat laatste, my point exactly, maar moedeloos wordt je er wel van.
Het gaat hier meer om het onnodig frustreren van mensen. Mensen ontmoedigen en uitsluiten werkt ook inactiviteit in de hand. Er is sprake van een liefdeloze selectiviteit die de sfeer volledig bederft.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:14 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk gradaties van onrealistische eisen maar niets werkt inactiviteit meer in de hand dan tevredenheid. Op z'n tijd is dat prima maar een leven lang inactief blijven gaat tegen alle principes van het leven in.
Daarnaast is het interessant om te zien dat de mensen die het meest uitblinken (in wat dan ook) altijd wel een beetje gek zijn wat betreft de eisen die ze stellen of de energie die ze ergens in steken. Of dat benijdenswaardig is moet je zelf bepalen maar het is iets om over na te denken.
Dit kan ik dus heel slecht. Het klinkt gek, maar ik heb als 't ware anderen nodig waaraan ik me kan spiegelen om te weten hoe 't met mij gaat.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:03 schreef Swiffer het volgende:
Hypocriet toch, dat je onder een noemer of in een hokje moet passen om te krijgen wat je nodig hebt... Terwijl je zelf prima in staat bent om te beoordelen hoe jij als individu werkt.
Ik denk dat ze meer bedoelen dat je kan uitblinken wat je wil maar als je geen sky radio persoonlijkheid hebt (De muziekzender die alleen maar kleurloze evergreens draait zodat niemand zich ooit aan een nummer zal ergeren), je het kan vergeten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:14 schreef waht het volgende:
Daarnaast is het interessant om te zien dat de mensen die het meest uitblinken (in wat dan ook) altijd wel een beetje gek zijn wat betreft de eisen die ze stellen of de energie die ze ergens in steken.
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen. Een gestuurde markt kan falen omdat er te veel/weinig vraag/aanbod, t.o.v. vrije markt waardoor je overschotten of tekorten krijgt. Zie de melkplas/boterberg van de EU.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, maar je vergeet te melden dat een vrije markt ook niet altijd de beste keuzes maakt. De vrije markt wilt maar 1 ding, en dat is zoveel mogelijk geld zien rollen, ook als dat ten koste van de mens gaat.
Op moment dat de overheid (die nog altijd door het volk gekozen wordt) inspringt om een falen van de markt te compenseren, heeft de vrije markt allang al gefaald.
Nee dat is het niet. Het is op zoveel markten bewezen dat vrije markt zorgt voor de juiste verdeling vraag en aanbod. Noem maar een vrije markt op waar het helemaal verkeerd gaat? En nee hypothekenmarkt is een gestuurde markt, al jaar en dag.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
- een vrije markt is een superieure oplossing om de economische bedrijvigheid te coordineren.Klinklare onzin.
Onzin, je weet niet waar je het over hebt. Hoe kunnen we nu onderwijs dan betalen? Meeste belasting komt van Jan Modaal waarmee we onderwijs o.a. betalen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
In een vrije markt kunnen alleen de rijkeren onderwijs betalen, wat zeker een zwaar nadelige invloed zal hebben op diezelfde vrije markt binnen 1 enkele generatie
- niet iedereen voldoen aan de voorwaarden om in dat systeem goed mee te draaien (voor hun werkt het niet)
Speciale gevallen betekent een andere markt. En ja dit kan betekenen dat het duurder word voor deze mensen. Nogal wiedes aangezien er meer energie in gaat zitten. En nee word niet onbetaalbaar en ja er zal door ouders keuzes gemaakt moeten worden. Of een dikke auto of je kind die goed onderwijs krijgt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Niet iedereen wordt, gezien het centraal gereguleerde onderwijs, het grootste deel van de bevolking. Onacceptabel!
- Een vrije markt oplossing laat zich moeilijk combineren met speciale regelingen voor probleemgevallen. De twee oplossingen bijten elkaar.Das dan jammer voor de vrije markt, die faalt namelijk veel harder (kijk maar naar wat de overheid de markt geeft m.b.t. het centraal gereguleerde onderwijs.
Dat hoef ik je niet wijs te maken of te overtuigen. Tenzij je de minister van Onderwijs bent.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Of wil je ons gaan wijsmaken dat een vrije markt in het onderwijs ook beter is?
Deze laatste comment raakt kant noch wal.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Als je het onderwijs bekijkt zoals die hier in NL een wisselwerking heeft met de vrije markt, kan de vrije markt niet zonder, anders is het leed (ook voor de vrije markt!!!) niet te overzien!
Echt, hoe KOM je erbij dat de vrije markt superieur is??
Ehm nee?quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:10 schreef deelnemer het volgende:
De liberale marktideologie is al 30 jaar in opmars in de gehele westerse wereld. Dat is lang. Het ligt voor de hand dat het inmiddels is doorgeslagen. Je kan zo langzamerhand ook een tegenbeweging verwachten. Die is volgens mij allang in opbouw (veel onvrede in de samenleving, politieke instabiliteit, credietcrisis).
Een vrije markt kan falen, als de uitkomst niet wenslijk is. Denk aan overbevissing, kinderarbeid, vervuiling.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen.
Overbevissing, als er steeds minder vis van soort X wordt gevangen terwijl de vraag gelijk blijft, dan zal dit tot hogere prijzen leiden. Hierdoor zal de consument soort X vervangen door soort Y (substitutie) waardoor er minder vraag naar soort X zal zijn. Aangezien er minder vraag is zal er ook minder gevist gaan worden op soort X maar meer op soort Y.quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een vrije markt kan falen, als de uitkomst niet wenslijk is. Denk aan overbevissing, kinderarbeid, vervuiling.
Kunnen werken is niet alleen het werk doen, maar ook het werk krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
Ontopic: Mensen worden idd veel te snel gediagnosticeerd als ziek terwijl ze prima kunnen werken. Maat van mij heeft een Wajong uitkering omdat die ooit een psychose had en suikerziekte heeft.....WTF?
En wanneer hebben ze naar je medische verleden gevraagd in een sollicitatie? Volgens mij mogen ze er zelfs niet eens naar vragen...quote:Op donderdag 17 maart 2011 17:45 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kunnen werken is niet alleen het werk doen, maar ook het werk krijgen.
Een psychiatrisch verleden is voor veel werkgevers een absolute no-no. Over kinderkanker schijnen ze al moeilijk te doen.
Zolang het niet blijkt uit je CV en je volledig normaal kunt functioneren.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:09 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En wanneer hebben ze naar je medische verleden gevraagd in een sollicitatie? Volgens mij mogen ze er zelfs niet eens naar vragen...
Nee, klopt maar als je psychotisch bent heb je vaak een gat in je CV. Moet je al gaan liegen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:09 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En wanneer hebben ze naar je medische verleden gevraagd in een sollicitatie? Volgens mij mogen ze er zelfs niet eens naar vragen...
Overbevissing is geen probleem, want dan snijden de visser uiteindelijk in hun eigen poten. Ze snappen ook wel dat je niet te veel moet vissenquote:Op donderdag 17 maart 2011 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een vrije markt kan falen, als de uitkomst niet wenslijk is. Denk aan overbevissing, kinderarbeid, vervuiling.
Je kunt in je eentje wel zo verstandig zijn de zee niet leeg te vissen, maar als de rest gewoon door vist kun je maar beter meedoen.quote:Op zondag 20 maart 2011 00:34 schreef Devion het volgende:
[..]
Overbevissing is geen probleem, want dan snijden de visser uiteindelijk in hun eigen poten. Ze snappen ook wel dat je niet te veel moet vissen.
Kinderarbeid is geen probleem. Ligt puur aan de cultuur en of het geaccepteerd word of niet. Jij vindt niet ok, zijn genoeg mensen die er geen erg inzien.
Vervuiling, zie overbevissing.
neeneenee, JIJ fout fout fout.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen. Een gestuurde markt kan falen omdat er te veel/weinig vraag/aanbod, t.o.v. vrije markt waardoor je overschotten of tekorten krijgt. Zie de melkplas/boterberg van de EU.
Nee dat is het niet. Het is op zoveel markten bewezen dat vrije markt zorgt voor de juiste verdeling vraag en aanbod. Noem maar een vrije markt op waar het helemaal verkeerd gaat? En nee hypothekenmarkt is een gestuurde markt, al jaar en dag.
En dat is dus precies mijn mening, mister smartypants.quote:[..]
Onzin, je weet niet waar je het over hebt. Hoe kunnen we nu onderwijs dan betalen? Meeste belasting komt van Jan Modaal waarmee we onderwijs o.a. betalen.
[..]
Dit slaat kant nog wal.quote:Speciale gevallen betekent een andere markt. En ja dit kan betekenen dat het duurder word voor deze mensen. Nogal wiedes aangezien er meer energie in gaat zitten. En nee word niet onbetaalbaar en ja er zal door ouders keuzes gemaakt moeten worden. Of een dikke auto of je kind die goed onderwijs krijgt.
Dat hoef ik je niet wijs te maken of te overtuigen. Tenzij je de minister van Onderwijs bent.
Dat komt omdat je mijn tekst te sterk uit z'n verband rukt. Ooit wel eens van context gehoord?quote:[..]
Deze laatste comment raakt kant noch wal.
Je weet echt niet waarover JIJ 't hebt als JIJ denkt dat de vrije markt nog niet genoeg invloed heeft gekregen.quote:[..]
Ehm nee?
Je weet echt niet waarover je praat als je wilt zeggen dat er in Nederland zoiets is als een vrije markt, vooral in de zorg.
Is goed, ga ik nog zo door.quote:Overheid bemoeit zich overal mee, regels(bureaucratie), subsidies, belastingen en ga zo maar door.
En wat is daar zo WTF aan?quote:Ontopic: Mensen worden idd veel te snel gediagnosticeerd als ziek terwijl ze prima kunnen werken. Maat van mij heeft een Wajong uitkering omdat die ooit een psychose had en suikerziekte heeft.....WTF?
De vrij markt kan wel degelijk falen als het aankomt op het voorzien in diensten of zaken die een bepaald maatschappelijk belang hebben, maar niet of nauwelijks op een winstgevende manier zijn te exploiteren op de wijze die feitelijk nodig is.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef Devion het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Vrije markt kan niet falen, hooguit de overheid. Vrije markt is vraag en aanbod zonder sturing. Daar is niks aan te falen. Een gestuurde markt kan falen omdat er te veel/weinig vraag/aanbod, t.o.v. vrije markt waardoor je overschotten of tekorten krijgt. Zie de melkplas/boterberg van de EU.
Jawel, dat heeft er veel mee te maken.quote:Op maandag 21 maart 2011 13:39 schreef Swiffer het volgende:
Sorry dewdz maar dit heeft toch geen reet te maken met of we als maatschappij mensen te snel als 'ziek' zien? Of snap ik het niet meer?
Mwah... het heeft er wel wat mee te maken wellicht. Maar heb al spijt dat ik er op gereageerd heb, want om hier nou ook weer een politieke discussie van te maken... Ben die schijtpolitiek meer dan zat eigenlijkquote:Op maandag 21 maart 2011 13:39 schreef Swiffer het volgende:
Sorry dewdz maar dit heeft toch geen reet te maken met of we als maatschappij mensen te snel als 'ziek' zien? Of snap ik het niet meer?
Ik denk dat de kwalificatie 'ziek' verplichtender is dan de kwalificatie 'anders'. Zieke mensen behoor je te helpen. Ben je gewoon anders, dan niet, want we zijn allemaal anders. Om te rechtvaardigen dat een bedrijf extra kosten moet maken of speciaal rekening moet houden met bepaalde mensen, moet er een dwingende reden zijn. De kwalificatie 'ziek' is nodig als rechtvaardiging voor speciale regelingen.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:17 schreef Swiffer het volgende:
Ah oke. Ik snap het nu, werd een beetje onoverzichtelijk voor me.. (ja ik ben autist, weet je)
Nee maar even serieus, ik vind dat een label kan bijdragen aan een goede ontwikkeling voor de persoon in kwestie, maar voor het berdijf in kwestie is dat niet het geval.
Ik denk daarom eerder dat iemand 'ziek' wordt genoemd i.p.v 'anders'. Als iemand ziek is, dan is het diegene zijn probleem. is iemand anders dan een ander, dan moet ineens een grotere groep er iets mee doen. Een label is een excuus voor de verantwoordelijkheid afschuiven. Dat heeft in eerste instantie nog niet eens iets met marktwerking te maken, dit zie je ook in de maatschappij, en niet alleen in de werkcultuur.
Ik zie het anders.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik denk dat de kwalificatie 'ziek' verplichtender is dan de kwalificatie 'anders'. Zieke mensen behoor je te helpen. Ben je gewoon anders niet, want we zijn allemaal anders.
Om te rechtvaardigen dat een bedrijf extra kosten moet maken of speciaal rekening moet houden met bepaalde mensen, moet er een dwingende reden zijn. De kwalificatie 'ziek' is nodig als rechtvaardiging voor speciale regelingen.
QFT! Danku!quote:Op maandag 21 maart 2011 14:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik zie het anders.
Bij 'ziek' bevindt iemand zich in een ongewenste toestand, en moet er moeite gedaan worden om hem naar een gewenste 'normale' toestand te krijgen. De aanpassing komt dan bij de zieke te liggen, hij moet genezen. Evt met hulp.
Bij 'anders' is degene fijn zoals hij is. En als mensen die 'anders zijn' zich niet thuis voelen in het bedrijfsleven is het het bedrijfsleven dat zich moet aanpassen. We schilderen allochtonen toch ook niet wit?
Als de maatschappij toleranter wordt voor 'anders', dan behoor ik zelf zeker tot degene die er voordeel bij heeft. Dus laat ik me graag overtuigenquote:Op maandag 21 maart 2011 14:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik zie het anders.
Bij 'ziek' bevindt iemand zich in een ongewenste toestand, en moet er moeite gedaan worden om hem naar een gewenste 'normale' toestand te krijgen. De aanpassing komt dan bij de zieke te liggen, hij moet genezen. Evt met hulp.
Bij 'anders' is degene fijn zoals hij is. En als mensen die 'anders zijn' zich niet thuis voelen in het bedrijfsleven is het het bedrijfsleven dat zich moet aanpassen. We schilderen allochtonen toch ook niet wit?
Nee, want voor een ziekte draag je meestal geen schuld.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:20 schreef Swiffer het volgende:
Ik vind dat je met ziekte in de context die we volgens mij met zijn allen bedoelen een soort van dader wordt..
Door wie?quote:Op maandag 21 maart 2011 15:25 schreef Swiffer het volgende:
D0h, maar je wordt wel als schuldig bestempeld!
Dan hebben ze nog niet duidelijk weten te maken, waarom de zieke daaraan schuld heeft. Juist als je in deze situatie geen rekening wenst te houden met iemand anders, dan laat je jezelf kennen als een extreem egoistisch persoon.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:27 schreef Swiffer het volgende:
Door de mensen die wensen geen rekening te houden met anders zijn. En je dus bestempelen als ziek, zodat het hun zaak niet meer hoeft te zijn, de zieke lost zijn eigen shit maar op, en past zich maar aan, of dondert op.
zoiets?
Mijn hele doel is nu juist om het uit die uitzonderingspositie te krijgen.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:06 schreef deelnemer het volgende:
Maar om toch nog even de advocaat van de duivel te spelen. Als 'anders' betekent dat er een uitzondering voor je wordt gemaakt, dan is dat een vorm van ongelijke behandeling.
Ja, dat zijn allemaal uitzonderingen. Maar de lading die een bepaalde uitzondering krijgt, is afhankelijk van het de waardering die mensen eraan toekennen. Het komt er op neer, dat je pleit voor een maatschappelijke herwaardering van autisme, zodat iedere bedrijf het vanzelfsprekend vindt om er rekening mee te houden.quote:Op maandag 21 maart 2011 17:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mijn hele doel is nu juist om het uit die uitzonderingspositie te krijgen.
Is een vrouwentoilet een uitzondering? Is een vegetarische lunch een uitzondering? Een stewardessen uniform met broek i.p.v. rok voor een steward?
Dat wordt niet als 'ongelijke behandeling' gezien. Dat dat er rekening wordt gehouden met bepaalde wensen van bepaalde groepen werknemers is gewoon vanzelfsprekend.
Juist!quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja, dat zijn allemaal uitzonderingen. Maar de lading die een bepaalde uitzondering krijgt, is afhankelijk van het de waardering die mensen eraan toekennen. Het komt er op neer, dat je pleit voor een maatschappelijke herwaardering van autisme, zodat iedere bedrijf het vanzelfsprekend vindt om er rekening mee te houden.
Ja, dat is helaas wel zo.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef deelnemer het volgende:
Nu doen bedrijven dat alleen als ze er voordeel bij hebben. Vrouwen vormen de helf van de bevolking. Je kunt het als bedrijf niet verooorloven deze groep uit te sluiten, dus moet je er wat mee. Bij autisme zal dat ook gebeuren als deze mensen hard nodig zijn. Anders is het alleen afhankelijk van fatsoen en dan gebeurt er vaak niks. Dat treft niet alleen voor autisten, maar ook oudere werknemers, etc. Het probleem is dus veel algemener.
Iemand die een schizofrene persoonlijkheidsstoornis heeft; heeft vaak moeite met het inzien van de realiteit. Het kan hierbij gaan om audio-, fysieke-, visuelehallicunaties. Paranoia, psychoses, wanen, achterdocht, betrekkingswaan, depressie, fobiën en angsten, dwanghandelingen, et cetera.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef kleine-pooier het volgende:
sorry dat ik het er zo lomp ingooide. Maar ik ben heel erg benieuwd naar wat mensen hier over schizofrenie denken.
Want het schijnt de ergste persoonlijkheidstoornis te zijn. Alleen ik ben niet zo heel goed met de moeilijk woordjes. Dus als het zou kunnen een redelijk simpele uitleg over schizofrenie en hoe jij hier tegen aan kijkt. En of mensen met deze aandoening volgens jou normaal zouden kunnen functioneren in de samenleving.
met name swiffer.
wat vind jij hier nou van?
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef kleine-pooier het volgende:
sorry dat ik het er zo lomp ingooide. Maar ik ben heel erg benieuwd naar wat mensen hier over schizofrenie denken.
Want het schijnt de ergste persoonlijkheidstoornis te zijn. Alleen ik ben niet zo heel goed met de moeilijk woordjes. Dus als het zou kunnen een redelijk simpele uitleg over schizofrenie en hoe jij hier tegen aan kijkt. En of mensen met deze aandoening volgens jou normaal zouden kunnen functioneren in de samenleving.
met name swiffer.
wat vind jij hier nou van?
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=822quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:38 schreef kleine-pooier het volgende:
Dat hallucinatie gebeuren wanen en paranoia wist ik ook wel.
Maar dat vind ik nog steeds een vage beschrijving. Ik bedoelde meer in de zin van. Waaraan kun je zien, merken dat iemand schizofrenies is.
Schizofrenie is geen persoonlijkheidsstoornis, maar een aangeboren 'afwijking'.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 00:58 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
[..]
Iemand die een schizofrene persoonlijkheidsstoornis heeft; heeft vaak moeite met het inzien van de realiteit. Het kan hierbij gaan om audio-, fysieke-, visuelehallicunaties. Paranoia, psychoses, wanen, achterdocht, betrekkingswaan, depressie, fobiën en angsten, dwanghandelingen, et cetera.
Mensen die hieraan leiden, zullen er nooit van kunnen genezen, maar met medicatie is het in veel gevallen wel te onderdrukken en dan kan de betrefende persoon nog redelijk normaal functioneren. Maar een groot deel van de mensen met een schizofene stoornis zullen nooit echt of helemaal niet mee kunnen komen in de maatschappij.
Ik leid zelf waarschijnlijk aan een schizofrene persoonlijkheidsstoornis, dus ik weet een beetje hoe het voeld.
Het is een moreel standpunt (geen objectieve waarheid). Een moreel standpunt waar ik het mee eens ben. Laten we een actie groep oprichten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.
wbt het psychose deel vind ik een schizofreen wel degelijk ziek.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |